ArthurMorgan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 07:43:
hypothetische vraag.
Stel, alle particuliere zonnepaneelbezitters schakelen op 1 juni de installatie uit en pas op 1 september weer in. (Dit is niet plots, maar gewoon bekend. Zodat de elektriciteitscentrales gewoon aan gaan om het op te vangen. die ruimte is er gewoon want dat hebben we 's winters natuurlijk ook.)
Wat zou dat dan met de prijzen doen wan de elektriciteit?
Het gaat nu steeds over de nadelen van mensen met zonnepanelen voor de mensen zonder, maar die drukken volgens mij de prijzen ook gewoon. Dus ze hebben er volgens mij ook gewoon best wel wat voordeel van.
Zonnepanelen drukken de stroomprijs in de zomer. Geen twijfel over mogelijk.
Punt is wel dat als je 0 kWh op de meter hebt, dat je waarschijnlijk hele goedkope stroom in de zomer wegstreept tegen hele dure in de winter. Oftewel, als je het per maand omrekent naar geld, krijg je eigenlijk geld toe dankzij de salderingsregel. Dat is misschien niet "eerlijk", vooral voor huurders of appartement-eigenaren die zelf geen PV kunnen plaatsen.
Maar goed, het zou inderdaad goed zijn als de overheid hier van tevoren de spelregels laat weten. Toen we in 2014 zonnepanelen namen, was er al sprake van dat de salderingsregel afgeschaft zou worden.
Nu was er een mooi afbouwplan, zodat je van tevoren de spelregels weet. Weggestemd door voornamelijk de BBB/PVV. Nu komen zij erbij in de regering, en tadaa, de saldering wordt alsnog afgeschaft zonder afbouwplan. Wat?! Oh, en t staat ook nog eens ondoorzichtig genoemd in de berekening-bijlage ipv het regeerakkoord.
En daarnaast voeren energiemaatschappijen op eigen houtje toeslagen in, dit soort proefballonnetjes, et cetera et cetera. Ik snap dat mensen wantrouwen krijgen.
Maar ondanks alles ben ik (uiteraard) grote voorstander van de energietransitie. Iedereen zou kunnen snappen dat het onverstandig is om voor onze energie (=motor van de economie) afhankelijk te zijn van 3e, niet altijd vriendelijke, landen. 1 druk op de knop en in 2021 hadden we 20% inflatie. Nog los van de klimaatverandering.