Hier een beetje een "wel of niet doen" dilemma en hoop dat jullie me in de goede richting kunnen pushen.
Wij hebben iets minder als een jaar 12 panelen in een huis waar we net ook een jaar wonen, dus het totale terugleverplaatje hebben we nog niet in beeld. Het lijkt erop (als het wat minder gaat regenen

) dat we op nul of iets daaronder zullen uitkomen.
Nu willen we ook voor een hybride warmtepomp gaan (Quatt), waarmee ons gasverbruik dus behoorlijk omlaag gaat, maar stroomverbruik met vermoedelijk 1500 kwh verhoogd zal worden.
We zitten nu voor € 0,34 normaal en € 0,27 dal (incl alle overheidsheffingen) bij Engie, met 120 euro per jaar vaste leveringskosten voor electra. Contract loopt tot april 2025 (1jr).
Doe ik er slim aan vandaag of morgen nog gauw naar de MM te rijden en het Essent contract af te sluiten, en de Engie boete te accepteren? Of zou dat de "besparing/zekerheid" teniet doen en kan ik beter gewoon hopen op een wonderbaarlijk goed contract volgend jaar?
Ik begreep dat het Essent contract interessant was als je al je verbruik grotendeels kan salderen en daarnaast nog teruglevert. Met een hybride warmtepomp zullen we dus niet meer op 0 uitkomen, maar qua kwh-prijs zou ik überhaupt al een paar cent goedkoper zijn als nu, toch?