Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:49:
morgen een ritje Mediamarkt..
Nuevocasa schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:02:
Ga daarom vanavond ook maar even naar de MM.
Zou ook nog even aan de medewerker vragen wat er gebeurd als de saldering per 1 januari 2027 zou stoppen. Of de saldering dan doorloopt tot einde contract, of dat je boetevrij kan opzeggen, of iets anders. Ik verwacht niet dat ze een antwoord hebben waar je op kan vertrouwen maar misschien komt er iets interessants uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
M@cer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:05:
[...]

Dat was op zich wel de bedoeling, maar het is handiger omdat pas over 180 dagen te doen natuurlijk, want dan kan ik nog een half jaar langer gebruik maken zonder de boete.. Mijn contract bij GC is van voor 1-1-2023, dus volgens mij moet ik in alle gevallen 50 euro opzegboete betalen als ik het zo zie. Maar goed dat heb ik er wel voor over.
Dan kan je net zo goed https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ pakken volgens mij. Alleen stroom. Gas elders pakken met cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
RedPixel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:36:
Voor mij maakt het niet uit, want ik saldeer 100% (en dan nog een kleine teruglevering),
Goed gedaan, want ik hoop dat je beseft dat het juist ook met 100% salderen wel uitmaakt. De terugleverkosten zijn over alles wat je teruglevert, ook wat je saldeert. Dus daarom goed dat je toch voor dit contract bent gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
MotorBeast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:11:
Dan kan je net zo goed https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ pakken volgens mij. Alleen stroom. Gas elders pakken met cashback.
Ik meen dat overstappen van een lopend GC contract naar dit niet altijd goed gaat.
Dus dan is overstappen wellicht toch handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:57
Truus01 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:11:
[...]

Goed gedaan, want ik hoop dat je beseft dat het juist ook met 100% salderen wel uitmaakt. De terugleverkosten zijn over alles wat je teruglevert, ook wat je saldeert. Dus daarom goed dat je toch voor dit contract bent gegaan.
Ja dat snap ik, ik bedoelde dat de hoogte van de variabele leveringskosten niets uitmaken zolang je 100% saldeert.

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
RedPixel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Ja dat snap ik, ik bedoelde dat de hoogte van de variabele leveringskosten niets uitmaken zolang je 100% saldeert.
Gelukkig. 'We' horen te vaak 'ik saldeer 100% dus voor mij maken de TLK niet uit', vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Truus01 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Ik meen dat overstappen van een lopend GC contract naar dit niet altijd goed gaat.
Dus dan is overstappen wellicht toch handiger.
Blijf het vreemd vinden. Hier fluitje van een cent:
Je energiecontract
Bedankt dat je weer kiest voor Greenchoice. Wij regelen graag alles netjes voor je nieuwe contract. Daarom
verzoeken wij je onderstaande goed door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-09 13:13
Nuevocasa schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Vanavond ook maar even naar toe dan. Mijn contract loopt tot 1 januari bij Vattenfall. Volgens hun berekening hoef ik geen opzeg boete te betalen. Ga dus ook maar voor 3 jaar zekerheid.
Ik heb ook nog Vattenfall tot 1 Jan. Heb jij dit gechecked bij Vattenfall zelf? Kun je daar meer over uitleggen? Wel heel belangrijk dat het contract bij Vattenfall zo ver mogelijk doorloopt, als je dat nu op de helft van het jaar afkapt loop je heel wat saldering mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:50
MotorBeast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:15:
[...]

Blijf het vreemd vinden. Hier fluitje van een cent:
Je energiecontract
Bedankt dat je weer kiest voor Greenchoice. Wij regelen graag alles netjes voor je nieuwe contract. Daarom
verzoeken wij je onderstaande goed door te lezen.
Het gaat niet altijd goed van GC naar GC als je huidige contract nog meer dan 180 dagen loopt. Ik zou ook voor zekerheid gaan en voor de Essent deal gaan in die casus

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 18:10
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:08:
[...]

[...]

Zou ook nog even aan de medewerker vragen wat er gebeurd als de saldering per 1 januari 2027 zou stoppen. Of de saldering dan doorloopt tot einde contract, of dat je boetevrij kan opzeggen, of iets anders. Ik verwacht niet dat ze een antwoord hebben waar je op kan vertrouwen maar misschien komt er iets interessants uit.
Voor de energiebelasting is dat antwoord simpel. Als de wet zegt dat salderen op een bepaalde datum stopt dan is dat zo. De leverancier heeft daar niets over te zeggen en het is ook geen onderdeel van het contract.

Het kale leverdeel kan inderdaad afhankelijk zijn van hoe het salderen in de contract voorwaarden is opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
big bang schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Het gaat niet altijd goed van GC naar GC als je huidige contract nog meer dan 180 dagen loopt. Ik zou ook voor zekerheid gaan en voor de Essent deal gaan in die casus
Ik heb gewacht. Had nog een 1,5 week te gaan tot 180 dagen. Heb ook nu nog lage tarieven van een oud 3 jaars contract. Kan ik nog genieten van goedkoop douchen en koken tot half november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:20:
Voor de energiebelasting is dat antwoord simpel. Als de wet zegt dat salderen op een bepaalde datum stopt dan is dat zo. De leverancier heeft daar niets over te zeggen en het is ook geen onderdeel van het contract.

Het kale leverdeel kan inderdaad afhankelijk zijn van hoe het salderen in de contract voorwaarden is opgenomen.
Ik heb zelf geen Essent maar als ik de Productvoorwaarden van Essent lees staat daar niets in over salderen, dus dan ben je aangewezen op de Algemene Voorwaarden, daar staat ook niets over een "salderingsregeling" alleen dat het verbruik tegen de teruglevering wordt weggestreept.

Dan is er ook nog de nuance dat er in de wet een overgangsrecht is opgenomen, maar hoe dat er definitief uitziet weten we pas als de wet wordt aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 22:41
BramT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:26:
[...]
Hoe dat technisch precies zit is (versimpeld) het verschil tussen productie (centrales, PV-installaties) en afname (particulieren, industrie, etc). Het stroomnet moet een bepaald voltage hebben (230v) en mag daar niet te veel boven of onder zitten (want dan werkt spul niet meer). Bij teveel productie (tov afname) gaat het voltage omhoog, bij teveel afname (tov productie) gaat het voltage omlaag. Zowel productie als afname laten zich lang niet altijd goed sturen, en het stroomnet "in balans" houden (=het correcte voltage laten hebben) komen dus kosten kijken. Zonnepanelen genereren gratis stroom (leuk), maar zorgen dus ook voor (over)productie en dus onbelans en dus kosten (niet leuk). En dan volgt de hele discussie over of/hoe dat de particuliere PV bezitters is aan te rekenen gezien blablablablabla.

Zonnepanelen hebben hier mee te maken omdat ze dus aan de productie-kant zitten in bovenstaand verhaal.

En merk op dat de verschillende L1/L2/L3 fasen niet genoemd worden.
Ik merk het op.

1: Wil jij dan opmerken dat als er een uur lang 2000 Watt verbruikt wordt op een enkele fase en op diezelfde fase 2000 Watt wordt opgewekt gedurende dat uur dat er geen energie van of naar het net wordt getransporteerd.

2: Merk ook even op als je wil dat als er een uur lang 2000 Watt verbruikt wordt op de ene fase en er 2000W opwek plaatsvind op een andere fase er 4000Wattuur aan energie verplaatst wordt over het net.

In beide gevallen zegt de terugleverteller van de slimme meter kennelijk: 0 Wattuur ingevoed.

Ik ben van menig dat situatie 2 (x 1 miljoen huishoudens natuurlijk) wel bijdraagt aan onbalansvorming en situatie 1 niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd, dat kan natuurlijk.

Misschien is het nu zo duidelijker beschreven.
Bedankt voor de input iig. :)

Ik vond nog deze leuk geschreven cursus hoogspanningsnet. Leest lekker weg.
https://www.hoogspanningsnet.com/weten/stroomcursus/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 00:38
sunib schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Ik heb ook nog Vattenfall tot 1 Jan. Heb jij dit gechecked bij Vattenfall zelf? Kun je daar meer over uitleggen? Wel heel belangrijk dat het contract bij Vattenfall zo ver mogelijk doorloopt, als je dat nu op de helft van het jaar afkapt loop je heel wat saldering mis.
Via de website inloggen met je account, naar het contract gaan. Onderaan staat dan de optie...
Uiteraard ga ik tot de uiterste datum, eind november wordt het dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMCwgfpGDFubuP6U5U4KdqPywPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxSjyVFVGSxUuZLQ4WptCB93.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Ik heb zelf geen Essent maar als ik de Productvoorwaarden van Essent lees staat daar niets in over salderen, dus dan ben je aangewezen op de Algemene Voorwaarden, daar staat ook niets over een "salderingsregeling" alleen dat het verbruik tegen de teruglevering wordt weggestreept.

Dan is er ook nog de nuance dat er in de wet een overgangsrecht is opgenomen, maar hoe dat er definitief uitziet weten we pas als de wet wordt aangenomen.
Die opmerking over een overgangsrecht begrijp ik niet. Er is op dit moment alleen maar een voornemen van het kabinet in vorming om salderen af te schaffen. Er is dus nog geen wets voorstel , dus waar je een nuance vandaan haalt is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08
[...]

[...]

wat zou dat uitmaken. behalve dat je nog 6 maanden kan salderen
ik denk dat het gewoon stopt ook voor dit contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

[...]

het nadeel zou eigenljk zijn dat je nu onder contrat 5,5 cent krijgt en mogelijk dat de overheid straks gaat verplichten een hogere vergoeding.
dan kan je per 1 jan 2027 nog 6 maanden tegen die lagere terug leveren voordat je meer gaat krijgen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:49:
[...]

het nadeel zou eigenljk zijn dat je nu onder contrat 5,5 cent krijgt en mogelijk dat de overheid straks gaat verplichten een hogere vergoeding.
dan kan je per 1 jan 2027 nog 6 maanden tegen die lagere terug leveren voordat je meer gaat krijgen?!
What are the ods.. Dat risico lijkt me makkelijk opwegen tegen 2,5 jaar geen boete :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:49:
Dat lijkt me een heel hypothetisch scenario, zeker bij een vast contract... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

[...]

Wellicht zou je deze 3 jaar dan moeten zien als een extra buffer; Je kunt je nu in de komende 3 jaar gaan verdiepen in een batterij oplossing (en het terugbrengen van je verbruik waar mogelijk).

Hoe krom het ook klinkt. Want iedereen ziet daar natuurlijk ook weer beren op de weg, nadat we hebben gezien wat er gebeurde met zonnepanelen enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:59:
[...]

Dat lijkt me een heel hypothetisch scenario, zeker bij een vast contract... ;)
Er wordt bedoeld dat je het risico loopt je 5,5 cent voor 3 jaar vast te zetten, waardoor je er dus geen profijt van hebt als deze 5,5 cent "illegaal" wordt of zo (en dus meer moet zijn).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
  • Laatst online: 10-09 09:07
Ben bij Mm geweest, 3 jaar afgesloten zoals meer mensen hier. Thanks! De medewerker kon me alleen niet vertellen of de datum van de jaar afrekening hetzelfde bleef. Stel je moet nog 1000kwh opwekken om je verbruik van de winter in te halen, dan zou dat zonde zijn als dat nu verrekend wordt omdat ik van variabel naar 3 jaar contract ga. De jaar afrekening staat nu in september namelijk. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Tanuki schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:04:
Er wordt bedoeld dat je het risico loopt je 5,5 cent voor 3 jaar vast te zetten, waardoor je er dus geen profijt van hebt als deze 5,5 cent "illegaal" wordt of zo (en dus meer moet zijn).
Gezien de netto TLV van Eneco (14,5-11,5 = 3ct), Engie (12,5-11,5 = 1ct) en Essent (5,5-13,1 = 7,6ct betalen!) zou ik daar niet wakker van liggen. 5,5 cent gaan we niet snel meer zien, de focus van oa NSC is dat je niet hoeft te betalen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

nattebaksteen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:05:
Ben bij Mm geweest, 3 jaar afgesloten zoals meer mensen hier. Thanks! De medewerker kon me alleen niet vertellen of de datum van de jaar afrekening hetzelfde bleef. Stel je moet nog 1000kwh opwekken om je verbruik van de winter in te halen, dan zou dat zonde zijn als dat nu verrekend wordt omdat ik van variabel naar 3 jaar contract ga. De jaar afrekening staat nu in september namelijk. Weet iemand dit?
Waarom laat je het nieuwe contract dan niet ingaan rondom je jaarrekening, of rondom de datum dat je verwacht op 0 te staan qua verbruik?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Laatst online: 13-09 17:53
nattebaksteen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:05:
in de mail die je krijgt na het afsluiten staat
"Je krijgt je jaarrekening in de maand die je van ons gewend bent. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
Ugchel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:11:
[...]

Waarom laat je het nieuwe contract dan niet ingaan rondom je jaarrekening, of rondom de datum dat je verwacht op 0 te staan qua verbruik?
Ben al klant met variabel contract. Maar ik zie het nu staan in de energie overeenkomst op de mail. Thanks voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

nattebaksteen schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Ben al klant met variabel contract. Maar ik zie het nu staan in de energie overeenkomst op de mail. Thanks voor de reacties!
Als jij er gerust op bent, ben ik het ook, maar is het niet zo dat je bij een overstap naar een ander contract 'gewoon' een eindafrekening krijgt tot die datum, met tot die datum geldende terugleveringen? Want met het variabele contract heb jij in het lopende jaar nog 1 MWh teruglevering nodig om je achterstand van afgelopen winter in te lopen, als ik het goed lees. Volgens mij beginnen ze vanaf de ingangsdatum van je nieuwe contract weer gewoon opnieuw met tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
Ugchel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Als jij er gerust op bent, ben ik het ook, maar is het niet zo dat je bij een overstap naar een ander contract 'gewoon' een eindafrekening krijgt tot die datum, met tot die datum geldende terugleveringen? Want met het variabele contract heb jij in het lopende jaar nog 1 MWh teruglevering nodig om je achterstand van afgelopen winter in te lopen, als ik het goed lees. Volgens mij beginnen ze vanaf de ingangsdatum van je nieuwe contract weer gewoon opnieuw met tellen.
Ja, dat zou wel zuur zijn als dat gebeurt. We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:40:
Die opmerking over een overgangsrecht begrijp ik niet. Er is op dit moment alleen maar een voornemen van het kabinet in vorming om salderen af te schaffen. Er is dus nog geen wets voorstel , dus waar je een nuance vandaan haalt is mij niet duidelijk.
Het voorstel voor de afbouw van salderingsregeling was een wijziging van de Elektriciteitswet 1998. Maar er wordt nu in de Tweede Kamer een wetsvoorstel behandeld om de hele Elektriciteitswet te vervangen door de Energiewet. Dat is nogal een ingrijpende wijziging dus is er sprake van overgangsrecht op allerlei gebieden. Het lijkt er niet op dat de wijziging van de salderingsregeling daarin al wordt opgenomen dus die zal dan later weer als wijziging van de Energiewet moeten worden behandeld. Maar 3 jarige contracten die nu worden afgesloten vallen nog onder de huidige Elektriciteitswet 1998. Het hangt er dus vanaf hoe die Energiewet er uitziet, wanneer die ingaat en welke wijzigingen er dan weer zijn door de nieuwe salderingsregeling.

Oftewel er is nog niets zeker te zeggen. Vandaar het gebruik van de term "nuance"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:18
Mail van Powerpeers:

"Vanaf 1 juli 2024 brengen we vaste terugleverkosten in rekening als je stroom teruglevert aan het net. Het goede nieuws is dat we hierdoor het variabele leveringstarief voor stroom voor alle klanten kunnen verlagen, en de terugleververgoeding kunnen verhogen."

Dus omdat ze vaste terugleverkosten gaan rekenen, kan de teruglever vergoeding omhoog (met 2 cent). Dat is nog eens omdenk marketing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burn_and_Fire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 16:53
Titus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:56:
Mail van Powerpeers:

"Vanaf 1 juli 2024 brengen we vaste terugleverkosten in rekening als je stroom teruglevert aan het net. Het goede nieuws is dat we hierdoor het variabele leveringstarief voor stroom voor alle klanten kunnen verlagen, en de terugleververgoeding kunnen verhogen."

Dus omdat ze vaste terugleverkosten gaan rekenen, kan de teruglever vergoeding omhoog. Dat is nog eens omdenk marketing!
Ja, hier ook net het bericht van Powerpeers ontvangen. Per 1 juli. Over de eerste 1000kWh geen terugleverkosten. https://powerpeers.nl/vaste-terugleverkosten/

Gelukkig laat ik per 1 oktober a.s. mijn GreenChoice 3 jaar vast in gaan! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Mail van Powerpeers:

Dus omdat ze vaste terugleverkosten gaan rekenen, kan de teruglever vergoeding omhoog (met 2 cent). Dat is nog eens omdenk marketing!
En zo word de middenklasse die in een gemiddelde woning woont met zo'n 6 tot 10 panelen weer mooi gepakt. Die leveren niet terug want die verbruiken meestal meer dan ze opwekken. En laat dat nu de grootste groep in Nederland zijn en het grootste deel van het klantenbestand. Greed is good!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Heb het topic nu 2x doorgelezen maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

schiet me af als het wél gewoon staat, hoor!

Mijn afrekeningsperiode met Vattenfall loopt van 1-1 tot 31-12. Het duurt tot eind juli om weer op 0 te komen. Stel dat ik nu op 1 augustus een contract bij Essent laat ingaan (ga morgen naar de MM in Ams ZO), betaal ik dan terugleverkosten over alle kWh's die ik sinds 1 januari heb teruggeleverd?

Zo ja, dan zorg ik dat ik per 1 juli bij Essent klant kan worden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nattebaksteen
hansdegit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:37:
Heb het topic nu 2x doorgelezen maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

schiet me af als het wél gewoon staat, hoor!

Mijn afrekeningsperiode met Vattenfall loopt van 1-1 tot 31-12. Het duurt tot eind juli om weer op 0 te komen. Stel dat ik nu op 1 augustus een contract bij Essent laat ingaan (ga morgen naar de MM in Ams ZO), betaal ik dan terugleverkosten over alle kWh's die ik sinds 1 januari heb teruggeleverd?

De medewerker bij MM die ik heb gesproken vertelde dat als je van een andere leverancier komt je de begindatum tot 6 maanden kunt uitstellen. Dus je sluit voor 1 juni het Essent contract af, en dit gaat in op een datum die voor jou het beste uit komt vertelde hij. Dit kon bijvoorbeeld ook als je van kpn- naar Ziggo internet gaat. Althans dat was zijn uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
hansdegit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:37:
[...]

Heb -eindelijk- antwoord van Vattenfaal:
Alles tot 1 juli wordt _niet_ meegerekend. Met andere woorden: de teller voor de terugleverkosten start pas op 1 juli.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
Truus01 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Gelukkig. 'We' horen te vaak 'ik saldeer 100% dus voor mij maken de TLK niet uit', vandaar.
dat is vaak ook zo, met salderen verdien je een heel stuk meer dan die TLV, stel je betaald per kwh 30ct t.o.v. van de 5ct die je bij teruglevering bovenop de salderen krijgt, dat is dus maar 17% van wat je met salderen hebt verdient. voor 2.000 kWh krijg je maar 100 euro terwijl die zelfde 2.000 kWh 600 euro kost.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:57:
dat is vaak ook zo, met salderen verdien je een heel stuk meer dan die TLV, stel je betaald per kwh 30ct t.o.v. van de 5ct die je bij teruglevering bovenop de salderen krijgt, dat is dus maar 17% van wat je met salderen hebt verdient. voor 2.000 kWh krijg je maar 100 euro terwijl die zelfde 2.000 kWh 600 euro kost.
TLK, terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
hansdegit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:48:
[...]

Heb -eindelijk- antwoord van Vattenfaal:
Alles tot 1 juli wordt _niet_ meegerekend. Met andere woorden: de teller voor de terugleverkosten start pas op 1 juli.
Je hebt dus een variabel contract? Want in een lopend vast contract kunnen ze niet plots de TLK invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
sorry, je hebt gelijk, TLK, _/-\o_ 8)7
juist want die willen nog wel eens je salderen behoorlijk opeten, dus die verdraaide TLK doen dus wel degelijk mee aan het spel, dus kies die energieboer met een zo laag mogelijk TLK en laat die gasten die per kWh of via staffels willen afrekenen direct links liggen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:43
Hier een beetje een "wel of niet doen" dilemma en hoop dat jullie me in de goede richting kunnen pushen.

Wij hebben iets minder als een jaar 12 panelen in een huis waar we net ook een jaar wonen, dus het totale terugleverplaatje hebben we nog niet in beeld. Het lijkt erop (als het wat minder gaat regenen :p) dat we op nul of iets daaronder zullen uitkomen.

Nu willen we ook voor een hybride warmtepomp gaan (Quatt), waarmee ons gasverbruik dus behoorlijk omlaag gaat, maar stroomverbruik met vermoedelijk 1500 kwh verhoogd zal worden.

We zitten nu voor € 0,34 normaal en € 0,27 dal (incl alle overheidsheffingen) bij Engie, met 120 euro per jaar vaste leveringskosten voor electra. Contract loopt tot april 2025 (1jr).

Doe ik er slim aan vandaag of morgen nog gauw naar de MM te rijden en het Essent contract af te sluiten, en de Engie boete te accepteren? Of zou dat de "besparing/zekerheid" teniet doen en kan ik beter gewoon hopen op een wonderbaarlijk goed contract volgend jaar?

Ik begreep dat het Essent contract interessant was als je al je verbruik grotendeels kan salderen en daarnaast nog teruglevert. Met een hybride warmtepomp zullen we dus niet meer op 0 uitkomen, maar qua kwh-prijs zou ik überhaupt al een paar cent goedkoper zijn als nu, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 16:21
eltweako schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Ja, ik begin me nu wel op eens zorgen te maken.
Hoogste piek was altijd rond de 239, nu zijn er de afgelopen maanden een paar installlaties bij gekomen in de wijk en zie ik gisteren een piek van 252.6 dus dat voorspeld weinig goeds.
Ik haal mijn metingen uit de omvormer omdat mijn "slimme" meter geen voltage kan tonen of doorgeeft op de P1 aansluiting.
Heb 3 fases en een 1 fase omvormer, dus anders binnenkort tijdens de piek eens meten of er een fase is die een lager voltage heeft.

Je verdienmodel gaat natuurlijk helemaal naar de haaien als je omvormer uit gaat.
idd hier hetzelfde eerste jaar geen problemen 2dejaar begonnen de perikelen..p1 meter van homewizard erop en toen ook laten omzetten naar de "beste" fase...maar dan nog regelmatig uitval. heb inmiddels de droger en wasmachine op dezelfde fase als mijn 1fase omvormer om het zoveel mogelijk te voorkomen.

liander heeft het probleem onderkend maar de oplossing is een meerjarenplan (vergunningen , transformatorhuisje) enfin..heb je niets aan dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-09 14:06

TurboNick3

Thedutchtravellers

Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:45:
Engie ook aan de terugleverheffing, vergelijkbaar met Eneco. Nog geen persbericht.

Peet-je in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"

Je moet € 0,115 per kWh betalen. TLV bij overschot is € 0,125

Uitleg https://www.engie.nl/prod...ientatie/terugleverkosten
Bij mij was de prijs die engie wil gaan berekenen € 1,32154 per dag
Wat neer komt op 482euro per jaar
echt van de zotte!

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
oomenit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:28:
Hier een beetje een "wel of niet doen" dilemma en hoop dat jullie me in de goede richting kunnen pushen.

Wij hebben iets minder als een jaar 12 panelen in een huis waar we net ook een jaar wonen, dus het totale terugleverplaatje hebben we nog niet in beeld. Het lijkt erop (als het wat minder gaat regenen :p) dat we op nul of iets daaronder zullen uitkomen.

Nu willen we ook voor een hybride warmtepomp gaan (Quatt), waarmee ons gasverbruik dus behoorlijk omlaag gaat, maar stroomverbruik met vermoedelijk 1500 kwh verhoogd zal worden.

We zitten nu voor € 0,34 normaal en € 0,27 dal (incl alle overheidsheffingen) bij Engie, met 120 euro per jaar vaste leveringskosten voor electra. Contract loopt tot april 2025 (1jr).

Doe ik er slim aan vandaag of morgen nog gauw naar de MM te rijden en het Essent contract af te sluiten, en de Engie boete te accepteren? Of zou dat de "besparing/zekerheid" teniet doen en kan ik beter gewoon hopen op een wonderbaarlijk goed contract volgend jaar?

Ik begreep dat het Essent contract interessant was als je al je verbruik grotendeels kan salderen en daarnaast nog teruglevert. Met een hybride warmtepomp zullen we dus niet meer op 0 uitkomen, maar qua kwh-prijs zou ik überhaupt al een paar cent goedkoper zijn als nu, toch?
Je neemt zowel Essent als GC omdat je garantie wil hebben GEEN boete te betalen. Hopen op....is wat anders. Ik zou het risico niet nemen en gewoon afsluiten. Overigens bij een beetje verbruik lach je je nog rot. Ik gebruik zo'n 500kWh en kom bij GC uit op een €6,55 per maand. Essent zal niet veel uiteenlopen. Ben je met 1500kWh voor zo'n 2 tientjes onder de pannen. Aan jouw de keuze. Je verbruik WP kan je overigens makkelijk zelf uitrekenen, zie andere topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
oomenit schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:28:

En dat contract is op 1 april 2024 ingegaan? Dan val je onder de nieuwe opzegboeteregeling, zou dan eerst even kijken wat de hoogte van die opzegboete bij Engie is als je een nieuw contract binnenkort of over 6 maanden in laat gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:55

de Peer

under peer review

Er zijn nu volgens mij een paar energieleveranciers die geen terugleverboete rekenen over de eerste 500-1000 kWh. Dat maakt het aantrekkelijk om telkens na elke 1000kWh over te stappen naar een andere leverancier. Dat wordt weer een leuke puzzle.

In de winter niet natuurlijk, want dan wil je salderen

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 29-05-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
de Peer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:04:
Er zijn nu volgens mij een paar energieleveranciers die geen terugleverboete rekenen over de eerste 500-1000 kWh. Dat maakt het aantrekkelijk om telkens na elke 1000kWh over te stappen naar een andere leverancier. Dat wordt weer een leuke puzzle.

Salderen met wat? Als je bent overgestapt naar een ander leverancier begint de teller toch weer bij nul en in de winter is de opwekking vrij laag en wordt meestal direct gebruikt.

Ook overstappen in de zomer werkt niet want dan heb je een netto overschot dat wordt afgerekend met de kale terugleverprijs dus dan verlies je op zijn minst het saldeer voordeel van de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
mm wie hier heeft direct na afsluiten een email gehad via de mediamarkt deal van essent?
uur of 2 geleeden afgesloten maar nog geen email binnen
wel moest ik een foto maken an mijn 75 euro mediamarkt korting want hij kon niet printen
dus heb verder ook niks op papier nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
hanev001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Salderen met wat? Als je bent overgestapt naar een ander leverancier begint de teller toch weer bij nul en in de winter is de opwekking vrij laag en wordt meestal direct gebruikt.
Per half jaar overstappen, in de winter en in de zomer. Halve winter en halve zomer-> over naar een ander en zo 2000kWh zonder TLK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Ook overstappen in de zomer werkt niet want dan heb je een netto overschot dat wordt afgerekend met de kale terugleverprijs dus dan verlies je op zijn minst het saldeer voordeel van de energiebelasting.
Je moet natuurlijk geen netto overschot opbouwen. Vandaar dat ik zeg om elke 1000 kWh over te stappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:18:
mm wie hier heeft direct na afsluiten een email gehad via de mediamarkt deal van essent?
wel moest ik een foto maken an mijn 75 euro mediamarkt korting want hij kon niet printen
Terwijl ik nog bij Mediamarkt was, kreeg ik al een email over het contract.

Blijkbaar duurt het soms iets langer. De medewerker van Essent meldde bij het afsluiten : wanneer ik het contract niet zou ontvangen binnen 24 uur, dan graag even bellen met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
de Peer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Je moet natuurlijk geen netto overschot opbouwen. Vandaar dat ik zeg om elke 1000 kWh over te stappen
Jij moet dan wel een heel bijzonder opwek en gebruik patroon hebben. Ik heb van begin april tot eind oktober bijna elke dag een netto overschot. Dat wordt weg gewerkt in de winter door het gebruik van de wamtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Terwijl ik nog bij Mediamarkt was, kreeg ik al een email over het contract.

Blijkbaar duurt het soms iets langer. De medewerker van Essent meldde bij het afsluiten : wanneer ik het contract niet zou ontvangen binnen 24 uur, dan graag even bellen met de klantenservice.
ok.
welke klanten service
heb net die van mediamarkt zelf gebeld en die konden niks want het was iets van essent winkel in winkel concept
dan essent bellen zeker? morgen maar even doen is nu al dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnkownCatch
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21-06 12:05
Vanmiddag afgesloten bij de Mediamarkt, na zo’n 3 a 4 uur kreeg ik het contract per mail binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
UnkownCatch schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Vanmiddag afgesloten bij de Mediamarkt, na zo’n 3 a 4 uur kreeg ik het contract per mail binnen.
ok
is nu 2.5 uur geleden dus even wachten en ik was einde avond. mogelijk komt het mijne pas morgen ochtend binnen
wellicht nog een niet A.I. maar menselijke verbinding ergens die er even een akkoord op moet geven?

edit

hier wel een bijzondere situatie
er loopt al een variable stroom en gas dat word opgezegd en er gaat een nieuwe klant stroom alleen afnemen
dit ging in 1e instantie niet maar bij wat zoeken door de medewerker toch voor elkaar gekregen
gas ga ik nu of hij essent of ergens anders nog los afsluiten en morgen een essent opzeggen voor het oude "contract"

[ Voor 29% gewijzigd door Maxwp op 29-05-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:04:

Niet als ze de schaal op de SJI (standaardjaarinvoeding) baseren, Vandebron doet dat wel maar ik weet niet of dat zo is bij de leveranciers die geen TLK hebben tot 1000 kWh

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 29-05-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

waarom is iedereen zo hyped over die deel van de mediamarkt
essent vraagt toch ook een zonnepaneel-teruglever-boete:
https://tweakers.net/nieu...20dit%20bedrag%20oploopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 10:42
TurboNick3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
Omdat de deal van de mediamarkt nog zonder boete is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TurboNick3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
Dat is pas vanaf 1 juni dus geldt nog niet voor contracten die daarvoor worden afgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
Toevallig heb ik ook die deal bij de MM afgesloten maar zolang het ACM Modelcontract er is, heb je toch altijd de garantie dat je niet harder genaaid kan worden dan overige klanten?
Tenzij alle ACM Modelcontracten achterlijke maandelijkse vaste tarieven krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42

Oekol

waka waka hey hey

Ik kreeg binnen een minuut een mail. Maar zit alles uit te pluizen zie nergens effectief dat er geen terugleverboete is.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
buiter schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:09:
Toevallig heb ik ook die deal bij de MM afgesloten maar zolang het ACM Modelcontract er is, heb je toch altijd de garantie dat je niet harder genaaid kan worden dan overige klanten?
Tenzij alle ACM Modelcontracten achterlijke maandelijkse vaste tarieven krijgen.
Dat laatste gebeurt al, zie Engie. Plus dat bij netto teruglevering de TLV heel laag is. Plus dat de tarieven kunnen wijzigen een paar keer per jaar. Plus dat saldering niet bij elke maatschappij over een jaar is voor modelcontracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdemont
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:22
Ik heb klantenservice Essent gebeld, daar stond mijn contract inderdaad 'in verwerking'.
Volgende ochtend pas (bijna 24u later) een mail om account te activeren en uurtje later contract. Dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, en bij twijfel Essent bellen.

Cadeaubon ging hier ook niet goed trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door gdemont op 29-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:54
Hier ook overproductie dus dankzij dit topic ook maar GC voor 3 jaar vast (alleen stroom en gas bij Eneco 1 jaar vast).

Heb nu nog Budget en dat vaste contract loopt 2 juli af en wordt dan variabel. Ik laat de nieuwe contracten in gaan op 3 juli.

Aangezien Budget pas iets hoort van GC (en Eneco) na de 14 dagen bedenktijd... is dat niet 1 maand voor het ingaan van variabel. Moet ik dus contact opnemen met Budget dat ik geen variabel wil?

Sorry voor beetje offtopic vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Da_Poncho schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:19:
Hier ook overproductie dus dankzij dit topic ook maar GC voor 3 jaar vast (alleen stroom en gas bij Eneco 1 jaar vast).

Heb nu nog Budget en dat vaste contract loopt 2 juli af en wordt dan variabel. Ik laat de nieuwe contracten in gaan op 3 juli.

Aangezien Budget pas iets hoort van GC (en Eneco) na de 14 dagen bedenktijd... is dat niet 1 maand voor het ingaan van variabel. Moet ik dus contact opnemen met Budget dat ik geen variabel wil?

Als het goed is staat in de e-mail van GC hoe ze dat doen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:13:
[...]

Ik kreeg binnen een minuut een mail. Maar zit alles uit te pluizen zie nergens effectief dat er geen terugleverboete is.
Maar via de website van essent zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCXzWNq_2pzdbk2NSDOcUlz1esw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9puajJdaXYexgwcrXuDbZO4.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Maar via de website van essent zie ik dit:

[Afbeelding]
Heb je deze productvoorwaarden die ook op de site van Essent staan?

https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

UnkownCatch schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Ik had vanmorgen de email binnen terwijl ik nog in de Essent shop zat.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

wat krijg je als terug leverig bij GC? ook 5,5 cent? kan het eve niet vinden

edit
heb hem al

"| Netto terugleververgoeding (per kWh)€ 0,05000"

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 29-05-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:25:
[...]

Heb je deze productvoorwaarden die ook op de site van Essent staan?

https://www.essent.nl/-/m...waarden-zhg-juni-2023.pdf
In eerste instantie niet. Maar verder scrollend in de mail zie je iets van kleine lettertjes en daar was dan ook productvoorwaarden te vinden.

Dan heb ik deze voorwaarden inderdaad. Maar ook hier wordt niet benoemd of er wel of niet een terugleverboete is?

Wel:
Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Oekol schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:38:
[...]

In eerste instantie niet. Maar verder scrollend in de mail zie je iets van kleine lettertjes en daar was dan ook productvoorwaarden te vinden.

Dan heb ik deze voorwaarden inderdaad. Maar ook hier wordt niet benoemd of er wel of niet een terugleverboete is?

Wel:

[...]
ok maar die boete is iets wat de energie maatschappijpen verzinnen en niet de overheid
al is de nieuwe overheid een compleet zooitje dus tja staat alles open eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:30
Mail van Powerpeers:

Heb de mail ook gekregen. Ga nu 42 cent per kWh betalen wat ik door saldering extra verbruik. Komt dik 13 euro cent bij. Die verlaging geldt dus niet voor mij ;) Schaal 21. Wanneer ik op 0 sta of <1000 ga ik overstappen. Ik betaal dus nu meer dan mijn vorige jaar rek. in Maart, toen zat ik op 39 cent gemiddeld geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Wel:

[...]
Die productvoorwaarden zijn nog van 1 juni 2023 dus nog voordat er überhaupt sprake was van terugleverkosten. Vanaf 1 juni zullen er nieuwe productvoorwaarden zijn waar de terugleverkosten in staan maar die gelden dan niet voor de contracten afgesloten voor 1 juni 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Salderen 'kost' de schatkist meer dan 600 miljoen per jaar, geld dat ze maar één keer kunnen uitgeven en op deze manier komt met voordeel vooral bij mensen met een koophuis en genoeg geld terecht.
Ach, door de krapte op de huizenmarkt zijn de WOZ waardes ook nogal gestegen.
Mogen die koophuizers via het huurwaardeforfait in box1 extra aftikken om over de gemeentelijke belasting door die WOZ nog maar te zwijgen.
Is toch ook geld wat ze extra kunnen uitgeven :X
Valt dus wel mee met dat koophuis en wat daar terecht komt.
Probeer het eens wat breder te zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
[...]

Wel:

[...]
Die gewijzigde wet- en regelgeving zal dan ( waarschijnlijk ) in 2027 van toepassing worden.
Al hoewel, misschien blijven terugleverkosten wel bestaan en wordt er alleen een regelgeving gewijzigd mbt negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Simpel78 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:43:
Heb de mail ook gekregen. Ga nu 42 cent per kWh betalen wat ik door saldering extra verbruik. Komt dik 13 euro cent bij. Die verlaging geldt dus niet voor mij ;) Schaal 21. Wanneer ik op 0 sta of <1000 ga ik overstappen. Ik betaal dus nu meer dan mijn vorige jaar rek. in Maart, toen zat ik op 39 cent gemiddeld geloof ik.
Moet je wel even kijken hoe Powerpeers die schaal berekent, of dat niet op je standaardjaarinvoeding gebaseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Die gewijzigde wet- en regelgeving zal dan ( waarschijnlijk ) in 2027 van toepassing worden.
Al hoewel, misschien blijven terugleverkosten wel bestaan en wordt er alleen een regelgeving gewijzigd mbt negatieve prijzen.
Dat is een beetje de rode draad door het topic hier. Aannames (en niet willen lezen).
Er is niets mis met voor zekerheid kiezen.

Echter weten we niet wanneer saldering stopt, en als deze stopt of we dan nog terugleverboetes houden en als deze verboden zouden worden wat de terugleververgoeding gaat worden.
En iedereen die zegt dat die wel weet wat er komen gaat, is of een leugenaar of heeft een glazen bol.

En mocht je een glazen bol hebben, dan mag je me de winnende lotto nummers per DM sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Essent behoudt zich het recht voor tarieven eenzijdig te wijzigen indien gewijzigde wet- en regelgeving dan wel maatregelen van overheidswege hier aanleiding toe geven.
Die regel staat er in omdat de overheid de energiebelasting ieder jaar kan wijzigen of regelingen als een prijsplafond kan introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

Wat was jou overweging om GC te kiezen over de Essent deal bij MM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

eltweako schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Dat is een beetje de rode draad door het topic hier. Aannames (en niet willen lezen).

Echter weten we niet wanneer saldering stopt, en als deze stopt of we dan nog terugleverboetes houden en als deze verboden zouden worden wat de terugleververgoeding gaat worden.
En iedereen die zegt dat die wel weet wat er komen gaat, is of een leugenaar of heeft een glazen bol.

En mocht je een glazen bol hebben, dan mag je me de winnende lotto nummers per DM sturen.
Wat is de boodschap van je bericht? Je kunt prima nu acteren op nu bekende variabelen, dan weet je achteraf of dat verstandig was of niet. Ik denk dat hier relatief veel mensen zijn met netto teruglevering of in ieder geval het grootste deel teruglevering. Dan heb je volgens mij baat bij geen terugleverkosten en dat zo lang mogelijk.

En als morgen de overheid linksaf slaat in plaats van rechtdoor gaat, of de energiemaatschappijen kostenpost x of y opwerpen of juist verkleinen, kun/moet je toch opnieuw voor jezelf bepalen wat voor jou het best is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjotter1965
eltweako schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:59:
[...]

Jammer dat je mijn reactie zo interpreteert. Mijn reactie was geruststellend bedoeld. Oekol zit ( wederom waarschijnlijk ) 2024, 2025 en 2026 gebakken.
En ja, we zitten met z’n allen op een forum voor informatie en om verschillende mogelijkheden met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hoi allen, Ik heb 16 panelen liggen met een opbrengst van zo'n 6000 kWu per jaar. Dit saldeer ik bijna allemaal mede dankzij EV.

Momenteel heb ik nog een contract bij Engie t/m 31 december. Vandaag het nieuws dat Engie ook een teruglever"boete" gaat vragen. Voor mij zou dit ivm mijn contract pas vanaf volgend jaar gelden.

Nu heb ik de link voorbij zien komen van GC om een contract af te kunnen sluiten voor 3 jaar zonder teruglever"boete". Echter kan ik als uiterste startdatum 28 november aangeven.

Ik krijgt dan dus te maken met een opzegboete van Engie (maxiaal 50 euro want ik heb alleen stroom en geen gas via Engie). Ook heb ik een maandje minder om mijn opbrengst van dit jaar te salderen.

Zou dit voor mij ondanks dat toch een goede optie kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:18
Hm, ik twijfel nu toch. De GC deal is gewoon goed voor stroom alleen, maar de rede dat ik twijfel is omdat ik nu nog 400kWh-ish overschot heb, maar als ons energie gebruikspatroon binnen 3 jaar flink verandert, terwijl de energie prijs blijft dalen, dan is dat natuurlijk wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:14
Baldeagle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:59:
Hoi allen, Ik heb 16 panelen liggen met een opbrengst van zo'n 6000 kWu per jaar. Dit saldeer ik bijna allemaal mede dankzij EV.

Momenteel heb ik nog een contract bij Engie t/m 31 december. Vandaag het nieuws dat Engie ook een teruglever"boete" gaat vragen. Voor mij zou dit ivm mijn contract pas vanaf volgend jaar gelden.

Nu heb ik de link voorbij zien komen van GC om een contract af te kunnen sluiten voor 3 jaar zonder teruglever"boete". Echter kan ik als uiterste startdatum 28 november aangeven.

Ik krijgt dan dus te maken met een opzegboete van Engie (maxiaal 50 euro want ik heb alleen stroom en geen gas via Engie). Ook heb ik een maandje minder om mijn opbrengst van dit jaar te salderen.

Zou dit voor mij ondanks dat toch een goede optie kunnen zijn? :)
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
@Baldeagle de opzegboetes zijn een tijdje terug veranderd; ze berekenen nu het geld dat ze gaan mislopen t/m einde contract. Als je alles saldeert dan kan de boete zomaar op 0 uitkomen, ook als je per direct zou overstappen. Ik zou Engie even vragen wat de opzegboete wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Titus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:01:
Hm, ik twijfel nu toch. De GC deal is gewoon goed voor stroom alleen, maar de rede dat ik twijfel is omdat ik nu nog 400kWh-ish overschot heb, maar als ons energie gebruikspatroon binnen 3 jaar flink verandert, terwijl de energie prijs blijft dalen, dan is dat natuurlijk wel een dingetje.
Op zich is Essent zonder terugleverkosten iets voordeliger dan greenchoice: lager vast levertarief, lagere prijs per kWh en hogere TLV. Als (veel) terugleveren van toepassing is, kan het belangrijk zijn om terugleverkosten te vermijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Ugchel op 29-05-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:44
@Titus je kunt het contract over een half jaar laten ingaan. GC biedt ook 2-jaars contracten aan voor dezelfde prijs. Een risico van een 3-jaars contract is dat je na afschaffing saldering met een klein half tot heel jaar stroom tegen het huidige tarief moet afnemen. De afkoopboete zal dan ook hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik denk dat de link ontdekt is door GC. |:( Want zodra je je opbrengst invult krijg je geen aanbod. Ik zie alleen nog contracten voor 1 jaar... Zowel bij Essent als bij GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breedam
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-08 19:02
Baldeagle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:28:
Ik denk dat de link ontdekt is door GC. |:( Want zodra je je opbrengst invult krijg je geen aanbod. Ik zie alleen nog contracten voor 1 jaar... Zowel bij Essent als bij GC
Hehe, net rond 22:10 afgesloten voor 2 jaar. :)

Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Baldeagle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:28:
Novax in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:54:
[...]

ben bang van wel
het model contract blijft het dan verboden denk ik maar onder het mom van "onbalans"zullen ze denk ik toch de boete in stand houden.
als de regering daar een stokje voor steekt verzinnen ze wel wat anders door bijvoorbeelde de vaste kosten oper maand te verhogen ivm hogere netwerk kosten of zo iets. ( die onbalans dan maar niet zo benoemd )
ze moeten gewoon de accu ook buiten een dynamiosch contyract subsidie gaan geven al ben ik bang dat subsidie een vies woord is geworden bij het nieuwe kabinet
al zullen ze wellicht gretig met subsidie strooien voor een kern centrale erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Ik ben er nu achter dat ik alleen een foutmelding krijg zodra ik ergens anders op de site mijn teruglevering invul. Zodra ik alleen mijn verbruik invul (wat met de link https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ ook alleen maar mogelijk is) krijg ik netjes een aanbod. Maar als ik ergens anders op de site mijn jaarlijkse opwek invul dan krijg ik de melding: Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.

Ik kan natuurijk gewoon een contract aanvragen met een verbruik van 500 kWh maar krijg ik hier later geen problemen mee omdat ik geen kWh terugleveren heb ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ah ik ben er al achter dat het volgens de @Novax manier moet gebeuren. Zou je daar later geen problemen mee krijgen? :X

Zojuist voor 2 jaar afgesloten met een verbruik van 1000 kWh per jaar.. O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Baldeagle op 29-05-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
pjotter1965 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 21:32:
[...]

Jammer dat je mijn reactie zo interpreteert. Mijn reactie was geruststellend bedoeld. Oekol zit ( wederom waarschijnlijk ) 2024, 2025 en 2026 gebakken.
En ja, we zitten met z’n allen op een forum voor informatie en om verschillende mogelijkheden met elkaar te vergelijken.
Ik bedoelde het niet als aanval op jou, maar ik ben het roerend met je eens. Wellicht niet helemaal goed om je bericht als Quote op te nemen. Mijn excuses daarvoor.

@Ugchel Mijn bericht was meer bedoeld in het algemeen dat hier mensen zijn die nu keuzes maken alsof de saldering al afgeschaft is. Discussies over het uitschakelen van panelen, het van het dak halen en het niet durven afsluiten van 3-jarige contracten omdat ze bang zijn dat ze dan straks een half jaar of langer vast zitten aan een contract als de saldering afgeschaft is, en dat terwijl we nog niets zeker weten.

TLDR: Mijn bericht kwam niet goed uit de verf en bracht niet de boodschap over die ik wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Baldeagle schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:58:
Ah ik ben er al achter dat het volgens de @Novax manier moet gebeuren. Zou je daar later geen problemen mee krijgen? :X

Zojuist voor 2 jaar afgesloten met een verbruik van 1000 kWh per jaar.. O-)
Lees het topic even. Je bent nummer 100 met deze vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Jij moet dan wel een heel bijzonder opwek en gebruik patroon hebben. Ik heb van begin april tot eind oktober bijna elke dag een netto overschot. Dat wordt weg gewerkt in de winter door het gebruik van de wamtepomp.
Elke 1000 kWh overstappen. Met een SAP erbij gaat het makkelijker. Dan kun je opwek en verbruik goed doseren

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 29-05-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3

TurboNick3

Thedutchtravellers

Ik wil uiteraard ook weg bij engie en overweeg morgen naar de MM te rijden maar het ding wat me dwars zit is gewoon een financiële verplichting aan gaan voor 3 jaar vast stroom. Zodra de overheid iets veranderd bijvoorbeeld salderen dan kom je er niet vanaf en zit je nu met hoge onbetaalbare kosten. Kortom dacht ik is een dynamisch contract dan niet toch gunstiger als je de solaredge instelt uit te gaan bij negatief tarief dan saldeer je de rest en ja het zal flink minder opwek zijn maar ja wellicht minder duur alternatief dat flexibel is en toch ook geen omkijken naar weer de zoveelste verandering. Share your thoughts please

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
TurboNick3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:16:
Ik wil uiteraard ook weg bij engie en overweeg morgen naar de MM te rijden maar het ding wat me dwars zit is gewoon een financiële verplichting aan gaan voor 3 jaar vast stroom. Zodra de overheid iets veranderd bijvoorbeeld salderen dan kom je er niet vanaf en zit je nu met hoge onbetaalbare kosten. Kortom dacht ik is een dynamisch contract dan niet toch gunstiger als je de solaredge instelt uit te gaan bij negatief tarief dan saldeer je de rest en ja het zal flink minder opwek zijn maar ja wellicht minder duur alternatief dat flexibel is en toch ook geen omkijken naar weer de zoveelste verandering. Share your thoughts please
Niemand weet het zeker wat er gaat gebeuren, iedere vorm van contract is een zekere mate van speculatie. Je gaat sowieso de komende 3 jaar stroom nodig hebben dus enige mate van financiële verplichting ga je toch wel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
TurboNick3 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:16:
Ik snap je gedachtegang, maar het afschaffen van Salderen is niet iets wat van vandaag op morgen plaatsvindt.
En wat als het toch gebeurt? Dan breek je het contract open en betaal je de boete, als je elektra en gas scheid hoef je alleen het elektra contract open te breken, en als je voldoende opwerkt kan die boete nagenoeg nul zijn.

Het scenario dat je schept, is vaker voorbij gekomen in verschillende vormen, van het afschaffen van salderen tot het nagenoeg gratis worden van energie. En telkens komt er toch uit dat vastzetten het voordeligste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
MotorBeast schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:08:
[...]

En zo word de middenklasse die in een gemiddelde woning woont met zo'n 6 tot 10 panelen weer mooi gepakt. Die leveren niet terug want die verbruiken meestal meer dan ze opwekken. En laat dat nu de grootste groep in Nederland zijn en het grootste deel van het klantenbestand. Greed is good!!!
Wat wil je hier nu mee zeggen? Er wordt wel degelijk teruggeleverd. En later weer verbruikt als de energie veel duurder is. Juist omdat die groep zo groot is, is vraag en aanbod compleet uit balans geraakt.

Ik zie meer en meer ondernemers in het gat springen aan de vraagkant. Van koelpakhuizen die de temp extra laag zetten als de stroom goedkoop is, tot megabatterij startups. Er gaat nog enorm veel veranderen in de hele energietransitie. Ook waterstofproductie is al vaak genoemd. En wat nu ook al veel gedaan wordt; exporteren naar bv Noorwegen via de NorNed kabel zodat aldaar een stuwmeer stilgelegd kan worden of zelfs volgepompt. Die kabel heeft natuurlijk wel 600Mln gekost.

Als PV eigenaar ben je producent, en als je iets produceert heb je een afnemer nodig. Als die er niet is, dan verdien je niks. De hele TLK stimuleert innovatie aan de vraagkant want die ontbreekt nu op het moment dat aanbod hoog is. Men is er alleen een beetje laat over na gaan denken. Maar dat is mens eigen.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 30-05-2024 00:19 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Mistraller schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 23:52:
[...]
De hele TLK stimuleert innovatie aan de vraagkant want die ontbreekt nu op het moment dat aanbod hoog is.
Volgens mij stimuleert het hele gedoe over TLK vooral dat mensen omvormers uit gaan zetten of daar over nadenken, dus de impact zit vooral aan de aanbodkant.

Pagina: 1 ... 70 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)