Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:45
Martin7182 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:48:
Nee want tijdens de donkere dagen kan het voordelig zijn om zoveel mogelijk panelen te hebben.
Stel dat ik ruimte had voor nog 15 panelen, dan zou me dat op slechte/winterse dagen en randen van de dag wellicht 20% direct opleveren. 1000 kWh met een waarde van grofweg 300 euro, daar zie ik geen acceptabele TVT in.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:37:
Iedereen lijkt er zeker van te zijn dat daar geen terugleverkosten komen, is dat niet erg bijzonder dat hetzelfde bedrijf deze "loophole" open zet en je over laat stappen en vervolgend 3 jaar lang de kosten niet te berekenen terwijl ze mij dat als "gouden" klant wel laten betalen ? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap het niet en vertrouw een energieleverancier nog niet eens zover ik hem/haar kan gooien
Zeker bijzonder, wel een mooie manier om klanten aan je te binden die anders OF vertrekken OF naar het modelcontract (als ze het kunnen vinden) gaan. 3 jaar lang bij bepaalde mensen 10+ cent vangen op het eigenlijke tarief is beter dan 0 :P

[ Voor 42% gewijzigd door Ninjetsu NL op 28-05-2024 20:08 . Reden: Verkeerde quote, sorry Truus ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:38
iglo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Ik volg dit al een poosje met veel belangstelling: heb panelen met overschot. Heeft er al iemand zo'n contract voor 3 jaar met panelen bevestigd gekregen? Kan mij niet voorstellen dat CH dit klakkeloos accepteert namelijk. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat het vaak ook...
Truus01 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:11:
Ach, nog een keertje dan maar...

Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Ja, cookies dus weggooien of incognitomodus of andere webbrowser.
Nee, je hoeft (kunt) niet invullen dat je zonnepanelen hebt. Nee, je kunt je teruglevering niet invullen. Vul je verbruik in, of 1 of zo. Nee, geen 0.
Ja, ongeacht wat je hebt ingevuld of aangeklikt, als je een contract hebt gekregen, dan is het gelukt en wat daarin staat is leidend.
Ja, de TLV staat vast. Nee, ze mogen later geen TLK toevoegen. Nee, ze mogen de voorwaarden niet wijzigen. Nee, alles staat vast.
Nee, GC heeft nog niemand gebeld om te proberen contracten terug te trekken.
Ja, het gastarief is behoorlijk hoog, gas beter ergens anders (met cashback via 'n vergelijker).
Nee, als je verbruik hoger is dan je opwek hoeft dit niet de beste optie te zijn.
Ja, de kans is groot dat je bij GC kosteloos op kunt zeggen, nee, bij Essent lijkt dit anders te zijn.
Ja, je hebt 14 dagen bedenktijd.
Ja, je kunt 180 dagen voor de start van de levering het contract al afsluiten (dus je kunt de levering 180 dagen in de toekomst laten starten).
Nee, als je levering start na 1 juni/1 juli kunnen er net zo goed géén TLK toegevoegd worden aan het contract wat je voor 1 juni afsluit.
Nee, overstappen tijdens een lopend GC contract naar dit GC contract lijkt lastig te zijn, evenzo van Essent naar deze Essent-actie.
Ja, vandaag is het mensen nog gewoon gelukt.
Ja, het kan even duren voordat je het contract (van GC) binnenkrijgt, maar geen dagen. Anders even erachteraan bellen. (Een beller is sneller...)

Ben ik nog iets vergeten?!
Dus ja, zo goed als allemaal hebben het contract gewoon gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ninjetsu NL schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:59:
Zeker bijzonder, wel een mooie manier om klanten aan je te binden die anders OF vertrekken OF naar het modelcontract (als ze het kunnen vinden) gaan. 3 jaar lang bij bepaalde mensen 10+ cent vangen op het eigenlijke tarief is beter dan 0 :P
Ken je die grap van dat modelcontract zonder terugleverboete?

Engie heeft de vaste leverkosten daarvan 'een beetje' aangepast, 400% hoger dan het huidige modelcontract...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
hoevenpe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:04:
[...]

Ken je die grap van dat modelcontract zonder terugleverboete?

Engie heeft de vaste leverkosten daarvan 'een beetje' aangepast, 500% hoger dan het huidige modelcontract...
Klopt, maar misschien is niet iedere energieleverancier zo lelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-07 23:15

Pixelmagic

Ubergeek

Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:02:
[...]

[...]

Dus ja, zo goed als allemaal hebben het contract gewoon gekregen.
Misschien een stomme vraag dan, maar staat er in het contract dat er géén terugleverkosten zijn ? Ik begrijp dat die servicedesks er al langer staan en gisteren heeft Essent pas de terugleverkosten bekend gemaakt. Kunnen/zullen ze dan niet later zeggen dat het geld voor alle contracten ? (En ja, contractbreuk maar waar ga je dan heen als je gratis mag opzeggen?)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:15:
Misschien een stomme vraag dan, maar staat er in het contract dat er géén terugleverkosten zijn ? Ik begrijp dat die servicedesks er al langer staan en gisteren heeft Essent pas de terugleverkosten bekend gemaakt. Kunnen/zullen ze dan niet later zeggen dat het geld voor alle contracten ? (En ja, contractbreuk maar waar ga je dan heen als je gratis mag opzeggen?)
Zie https://www.essent.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden dan kun je de huidige voorwaarden zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou, ik heb zojuist een contract afgesloten bij MediaMarkt Essent. Ze vertelden een andere tak van Essent te zijn, die vrijwel niets te maken had met de normale Essent. Zelfde bedrijf, andere afdeling of zo. Ik vind het een vaag verhaal.

Ze adverteren daar zelf met geen teruglever kosten. En ze vragen daar zelf ook meteen of je zonnepanelen hebt en vertellen je indien ja dat het slim is om bij hen een contract af te sluiten.

Ze vertelden ook dat er al veel mensen langs waren geweest via tweakers en ook via een nieuwbouwproject in Veldhoven (was bij de Mediamarkt Ekkersrijt eindhoven).

Uiteindelijk kreeg ik een contract (enkel stroom) waarbij ik -5 euro per maand zou gaan betalen, tarieven van €0,30 per kWh, maar door teruglevering en ook de vermindering energiebelasting zou het op dat bedrag uit komen.

Ik heb getekend, een vriend van me ook, voor een 3 jarig contract. We gaan het zien. :)

We hadden nog gevraagd wat het verdien model dan precies was, maar dan kwam niet veel uitsluitsel over. Men vertelde dat er in principe wat verlies wordt gemaakt op deze contracten. Maar ja, waarom bied je ze dan nog aan? We kregen geen antwoorden.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Tanuki Andere tak van Essent https://promotietoppers.com/ Dacht jij nu echt personeel van Essent te hebben gesproken? Zelfde mannetjes die deuren afgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-06 03:56
Tanuki schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:23:
Nou, ik heb zojuist een contract afgesloten bij MediaMarkt Essent. Ze vertelden een andere tak van Essent te zijn, die vrijwel niets te maken had met de normale Essent. Zelfde bedrijf, andere afdeling of zo. Ik vind het een vaag verhaal.

Ze adverteren daar zelf met geen teruglever kosten. En ze vragen daar zelf ook meteen of je zonnepanelen hebt en vertellen je indien ja dat het slim is om bij hen een contract af te sluiten.

Ze vertelden ook dat er al veel mensen langs waren geweest via tweakers en ook via een nieuwbouwproject in Veldhoven (was bij de Mediamarkt Ekkersrijt eindhoven).

Uiteindelijk kreeg ik een contract (enkel stroom) waarbij ik -5 euro per maand zou gaan betalen, tarieven van €0,30 per kWh, maar door teruglevering en ook de vermindering energiebelasting zou het op dat bedrag uit komen.

Ik heb getekend, een vriend van me ook, voor een 3 jarig contract. We gaan het zien. :)

We hadden nog gevraagd wat het verdien model dan precies was, maar dan kwam niet veel uitsluitsel over. Men vertelde dat er in principe wat verlies wordt gemaakt op deze contracten. Maar ja, waarom bied je ze dan nog aan? We kregen geen antwoorden.
Ik heb hetzelfde gedaan voor 3 jaar. Dit staat letterlijk op de site van Essent:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VDs2w1q/Voorwaarde.jpg

Hopelijk zijn er geen addertjes welke ik over het hoofd heb gezien.

Bron: https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Nog wat meer info: https://www.essent.nl/ove...energiezuiniger-te-leven/
Is er nog niet heel lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:35
de Peer schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:19:
[...]

Je wilt niet weten hoeveel priveberichten ik ook opgestuurd krijg over energieadvies. Vaak ook over gascontracten met de vraag wat nu het verstandigst is voor hun situatie.

Ik geef meestal wel even beleefd kort antwoord, maar ik word er wel een beetje gek van nu. Ik ben ook helemaal geen all-round energiecontracten-adviseur. En ik weet niets van gascontracten...

De zaken waar ik mee werk, zoals PAP+SAP, dynamische contracten, speculeren met contracten, hoge TLV, 2 EV's slim laden via domotica, dat staat vaak best wel ver af van het standaard huis en tuin contract van Henk en Ingrid. En ook hebben zij een heel ander risicoprofiel. En ze willen er niet al te veel tijd in steken, terwijl het voor mij soms een beetje hobby is om hier mee bezig te zijn.

Dus ja, het was leuk om geitepaadjes te vinden bij o.a. Greenchoice, maar de lol is er nu wel vanaf met name door de massa die zich er niet in wil verdiepen en alleen maar een goedkoop contract wil binnen 3 tellen.
Ik ben zeker 50 keer de les gelezen in dit topic dat GC geen 3 jaar contracten meer aanbiedt, of dat er een rode foutmelding komt, of dat GC de voorwaarden mag wijzigen, of dat dit juridisch niet houdbaar is...

Geeft verder niet hoor, maar leuk is anders.
Hahaha, Ik vind dat je dan nu maar ook gewoon in gascontracten moet gaan verdiepen Peer. Hahahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
hoevenpe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Stel dat ik ruimte had voor nog 15 panelen, dan zou me dat op slechte/winterse dagen en randen van de dag wellicht 20% direct opleveren. 1000 kWh met een waarde van grofweg 300 euro, daar zie ik geen acceptabele TVT in.
Ik denk dat het nog veel erger is. Als ik naar m'n eigen grafiek kijk wek ik nog geen 10% van m'n jaartotaal in november, december, januari en februari bij elkaar opgeteld. Dat zijn ook de maanden dat ik netto inname heb.

Die 15 panelen extra, pakweg 6000kwh/jaar zullen dezelfde curve laten zien. Dat is dan maar 500kwh die je nuttig kan gebruiken (icm een accu). Dat is dan €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:41
Ja, alleen als je nu nog helemaal geen panelen hebt kun je er nog rendabel 2 of 3 aansluiten. Meer zou ik niet doen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LangeFries schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:27:
Ja, alleen als je nu nog helemaal geen panelen hebt kun je er nog rendabel 2 of 3 aansluiten. Meer zou ik niet doen.
Met 2 of 3 panelen en een 5 kWh batterij zou ik van begin mei tot eind augustus ongeveer 80% van mijn verbruik pakken.

Dat doe ik nu met 14 panelen ook, maar dan lever ik wel ook 2000 kWh terug in die maanden. In de maanden maart/april en september/oktober Heb ik nu echter wel nog iets van 30/40% eigen verbruik die dan natuurlijk ook bijna helemaal wegvallen.

Uiteindelijk gaat het waarschijnlijk afknijpen van de omvormer worden. Als de batterijen echt goedkoper worden kan ik rustig van een max van 4200 naar de 1000 watt gaan in de 4 topmaanden. (En zodra ik mijn jacuzzi heb (in 2027) wat hoger, maar daar merkt het net dan niks van :D )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:20
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:37:
Vanmiddag ook de mail van Essent binnen over mijn flex abo en terugleverkosten. Ik mag van €0 per maand naar €47,40. Ik lever meer terug dan ik gebruik en betaal al jarenlang 0 euro per maand en krijg metbde jaarafrekening meestal ergens rond de €300 terug.

Mooi geweest zolang het geduurd heeft en de solar is afbetaald, maar om nu van terugkrijgen naar bijna €600 betalen te gaan voelt niet lekker aan, dus opties bekijken. De afgelopen 10-15 pagina's gelezen en ik lijk via MM een vast contract te kunnen nemen voor 3 jaar bij dezelfde Essent die me €47,50 per maand wil gaan berekenen.

Iedereen lijkt er zeker van te zijn dat daar geen terugleverkosten komen, is dat niet erg bijzonder dat hetzelfde bedrijf deze "loophole" open zet en je over laat stappen en vervolgend 3 jaar lang de kosten niet te berekenen terwijl ze mij dat als "gouden" klant wel laten betalen ? Kan iemand me dat uitleggen want ik snap het niet en vertrouw een energieleverancier nog niet eens zover ik hem/haar zie ;)
hoeveel heb je dan liggen? we hebben elk jaar 3000 eigen gebruik en nog 5000 terug levering maar betaalde og steeds elke maand omgerekend 35 euro of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:31:
[...]

hoeveel heb je dan liggen? we hebben elk jaar 3000 eigen gebruik en nog 5000 terug levering maar betaalde og steeds elke maand omgerekend 35 euro of zo.
27 totaal, 12 van een oude set uit 2012 op een zomerzon plek en 15 van 2020 optimaal onder 45 graden, totaal 7790Wh dacht ik. 5100kWh geleverd en 2600kWh afgenomen.

We hebben geen gas meer dus misschien dat dat het verschil maakt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:31:
Dan heb je ook gas lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:36:
[...]

27 totaal, 12 van een oude set uit 2012 op een zomerzon plek en 15 van 2020 optimaal onder 45 graden, totaal 7790Wh dacht ik. 5100kWh geleverd en 2600kWh afgenomen.

ow ja gas
maar je verbruikt alleen stroom en met 3 jaar vast via mm en geen terug lever kosten moet je alsnog 47 euro gaan betalen? dan zou je toch ook geld terug moeten krijgen elk jaar bij stroom only?

heb net met model contract gepakt met stroom alleen berekend en zou zelf dan 96 euro per jaar terug krijgen en niks betale
bij een model contract mogen geen kosten worden gerekend voor het terug leveren
al is volgens mij wel de vaste kosten hoger en ik zie niks over terug lever vergoeding die ik daht 5 cent was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Novax schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:37:
[...]

Dan heb je ook gas lijkt me?
klopt geen gas mijn fout
zit er aan te denken nbu deze 3 jaar MM te doen en gast ergens anders af te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:36:
[...]

wacht ik heb vorig jaar 5000 terug geleverd en 3000 afgenomen
ow ja.. gas...
heb je warmte pomp boiler ook?
en natuurlijk de gas laten afsluiten

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 28-05-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:48:
[...]

klopt geen gas mijn fout
zit er aan te denken nbu deze 3 jaar MM te doen en gast ergens anders af te sluiten
Misschien is dit dan een goede optie voor je, voor gas: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Delta of Frank schijnen ook nog goed te zijn, ik meen iets hoger tarief, maar wel een hogere cashback via Pricewise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:00:
[...]

Misschien is dit dan een goede optie voor je, voor gas: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Delta of Frank schijnen ook nog goed te zijn, ik meen iets hoger tarief, maar wel een hogere cashback via Pricewise.
dank maar als ik dan kijk https://www.unitedconsumers.com/ wat er nu als laatste post word geadviseerd
kost me gas 51 euro per maand
dat is gelijk aan het model contracty bij essent.. alleen die 75 euro kortting maakt het net 6 euro per maand goedkoper
ook niet echt om over te spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:47

Tao

DPC DE_KOMETEN

Novax schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:49:
[...]
[...]

Ik weet niet of ze dat bij de klantenservice zo uitgelegd hebben maar ze kunnen niet per dag kijken. De berekening klopt verder wel maar het is gewoon wat je totaal per jaar hebt teruggeleverd aan het net. Er zijn nog genoeg mensen die geen slimme meter hebben en nog gewoon elk jaar voor de jaarrekening de meterstanden doorgeven. daar kunnen ze niet eens per dag kijken.
Lees nu pas wat terug en lees dit.
De energieproviders kunnen wellicht niet per dag kijken, maar de netbeheerder kan dat (technisch) wel.
Ik heb een 'domme' digitale meter met 4 telwerken die na elke 500w een puls verzendt.
Dat zal ongetwijfeld ook bij slimme meters gebeuren.
Los van het feit dat slimme meters gewoon technisch uitgelezen kunnen worden - ongeacht of je dat administratief hebt geblokkeerd. Dat geldt alleen voor energieproviders namelijk.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:31:
[...]

Je pikt er weer uit wat jezelf uitkomt. 11 jaar geleden waren die dingen nog stervensduur. 2500Wp voor €3200,- is niet echt goedkoop en ja laten leggen kostte goud geld, Net als met WP nu.
Ehm, ik doe de stelling dat de terugverdientijd toen 10 jaar was en dan kom jij met een systeem dat je het niet zelf had gelegd precies met die stelling overeen komt.
Mijn nieuwe set is gewoon gelegd door installateur. ;) En die leveren me met boete gewoon zo'n €100,- per maand aan voordeel. Maar ach mijn buren lachte me 11 jaar geleden ook uit. Ik lach al jaren om mijn lage energierekening. Ook als salderen wordt afgeschaft want de panelen leveren dan gewoon 1 op 1 stroom vanaf oktober t/m maart om te verwarmen met L/L WP (heb hem zelfs nu even aan staan, tis kil binnen) en in de zomer om te koelen. Komt goed. :Y
Het gaat er om dat als je een beetje rekent, je ziet dat zonnepanelen, zodra salderen er af is, nog maar amper terug te verdienen zijn. Dat jij ze nu hebt gelegd en door het salderen al een groot deel hebt terug verdient is leuk, maar totaal niet de situatie waar de discussie over ging. Ik kan ook mijn eigen systeem gebruiken welke ik door de hoge prijzen tijdens de oorlog nu in 3 jaar heb terugverdient. Alleen heeft dat weinig nut als we het juist hebben over de situatie na salderen.

Oftewel in het kort, het gaat er om dat met de huidige trend het nog maar amper nut heeft om zonnepanelen te leggen, terwijl we er nog steeds heel veel nodig hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:16:
[...]

dank maar als ik dan kijk https://www.unitedconsumers.com/ wat er nu als laatste post word geadviseerd
kost me gas 51 euro per maand
dat is gelijk aan het model contracty bij essent.. alleen die 75 euro kortting maakt het net 6 euro per maand goedkoper
ook niet echt om over te spreken
Het tarief van het modelcontract van Essent is € 1,32803, dat is best wel hoog, maar de vaste kosten zijn wel laag met € 4,97 per maand. Hangt dus heel erg af van je verbruik in combinatie met eventuele cashback wat het voordeligst is. Ander verschil is dat de tarieven van het modelcontract kunnen wijzigen binnen een jaar, de anderen zijn 1 jaar vast.

Wordt wel een beetje off-topic hier, kan beter in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 28-05-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
redwing schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:34:
Oftewel in het kort, het gaat er om dat met de huidige trend het nog maar amper nut heeft om zonnepanelen te leggen, terwijl we er nog steeds heel veel nodig hebben.
Uit ander topic...
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:38:
Die lage TVT, en er significant mee moeten kunnen verdienen, is pas van de laatste jaren. Daarvoor was het meer dat je verteld werd dat zonnepanelen 25jr meegaan en dat je ze ruim voor die tijd terugverdiend hebt. En dus dat zeg de laatste 10 tot 15 jaar stroom gratis zou zijn en mooi meegenomen.
Er werd toen vooral gedacht 'blijf ik wel zo lang hier wonen om dan echt de vruchten te kunnen plukken'. En aangezien toen de meeste mensen heel lang in hun huis bleven wonen (geen idee hoe dat nu is, trouwens), was toch vaak het antwoord ja en het dus de investering waard.
En degene die toen al die 'gok' genomen hebben, hebben juist in de afgelopen paar jaren, met de hoge stroomtarieven en ook de hoge TLV hun investering toch snel teruggezien (of zijn er aan gaan kunnen verdienen).

Dat PV nu binnen 5jr moet zijn terugverdiend is echt pas iets van de laatste tijd. En objectief gezien, op een levensduur van 25jr, echt absurd snel.
Het lijkt mij toch echt nog altijd nut hebben en rendabel om zonnepanelen te leggen. Of meer dan je (toekomstige) verbruik nog echt rendabel is, dat betwijfel ik wel. Dus het dak niet vol.
Aan de andere kant, juist met je dak vol heb je er weer meer aan zodra salderen eraf gaat, want dan heb je je opwek meer verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:42:
Aan de andere kant, juist met je dak vol heb je er weer meer aan zodra salderen eraf gaat, want dan heb je je opwek meer verspreid.
Het is een lastige berekening: een extra paneel kost op een installatie bijna niets, arbeidsloon en omvormer zijn de grootste kostenpost. Als je nu nog besluit een PV installatie te laten leggen doe het dan goed, de vraag is of je met de kennis van nu nog aan PV moet beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
gAzu schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Ok, kunnen we de discussie dan voeren op basis van een vereenvoudigd model?
dus 1 afnemer op een initieel stabiel netwerk.

Ik weet ook wel dat met 8 miljoen gebruikers er vaak heel veel uitmiddelt en er altijd wel ergens iemand een frietpan aanzet als mijn panelen net onder een wolk vandaan komen.
Maar soms ook niet en dan versterkt het zich juis tot een piek zoals het plaatje onder aan deze post laat zien:
https://gathering.tweaker...message/79115430#79115430

In 2021 namen de kosten voor onbalans toe met 570 miljoen tot 850 miljoen euro volgens Tennet
in 2022 was de toename tov 2021 850miljoen (1,7 miljard totaal)
Ik verwacht dan een verdere groei in 2023 en 2024

Als die kosten dan toebedeeld gaan worden aan specifieke veroorzakers wil ik graag weten hoe het technisch precies zit.
Technisch is dat heel simpel. Ten eerste maakt voor die kosten je verhaal over de verschillende fases geen bal uit. Dat heeft niets te maken met onbalanskosten. Want de onbalanskosten ontstaan als er een verschil is tussen wat voorspeld is en wat er daadwerkelijk nodig is. Vroeger was dat voorspellen relatief simpel omdat alleen de verbruikerskant geschat moest worden. Opwekken met gas/kolencentrales kon je ten slotte zelf regelen. Tegenwoordig is er echter veel groene stroom (wind en zon), welke een stuk lastiger te voorspellen is. Daardoor moet je niet alleen verbruik schatten, maar ook de opwek, met als gevolg dat ze er vaker naast zitten en te veel/te weinig stroom hebben ingekocht.

De onbalanskosten zullen dus verder oplopen zolang het aandeel zon en wind toeneemt (ongeacht of dat zonneparken of particuliere systemen zijn)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Truus01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Uit ander topic...

[...]

Het lijkt mij toch echt nog altijd nut hebben en rendabel om zonnepanelen te leggen. Of meer dan je (toekomstige) verbruik nog echt rendabel is, dat betwijfel ik wel. Dus het dak niet vol.
Precies om je verhaal werden er in het verleden ook maar weinig zonnepanelen gelegd. Pas toen de terugverdientijd richting de 7 jaar ging kwam het op stoom. Vandaar ook dat de regering tot nu toe altijd gezegd heeft die 7 jaar aan te willen houden. En heel simpel gezegd komen de huidige regels er op neer dat het aantal zonnepanelen zal gaan stagneren en met wat pech zelfs zal afnemen (omdat oude systemen niet vervangen worden).

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emphyr
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-10-2024
JJmac schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:36:
[...]

@Truus01 ging om een kennis die wilde verlengen, het was de vraag als dat lukte omdat het nog meer dan 6 maanden contract was, en dat lukte niet. Er was op dit moment te weinig tijd om het contract te laten ontbinden, want dat duurt ca 14 dagen en dan opnieuw aanvragen gaat dan niet lukken voor 1 juni.
Hier ook niet gelukt. Vrijdag jl. bij de mediamarkt geweest kon niet. Huidig contract (ook bij Essent) loopt 28 juli af. 7 april verlengingsaanbod gehad 1 jr vast. Heb ik akkoord voor gegeven en gaat dus 29 juli in.
Zaterdag uitgebreid met de klantenservice gebeld. 3 medewerkers gesproken. Lang in de wacht gestaan omdat ze gingen overleggen. Uiteindelijk goed nieuws: ja het kan we hebben uw toekomstig contract opengezet.

Ik vragen dus als ik maandag naar de mm ga dan geen probleem? Nee geen probleem.

Vanmorgen geweest en ja hoor het kon weer niet. Wat blijkt ze hebben het huidige contract wat dus nog loopt tot 27 juli opgezegd (had ik zo op gehamerd dat dat NIET moest.) Met nieuwe verlengings contract is niks gebeurd of aangepast. Men kon wel zien dat er zaterdag uitgebreid contact is geweest met de klantenservice en eea daar genoteerd is.

Alles is uitgebreid genoteerd hoofdkantoor is gebeld (duurde een uur) die konden ook alleen maar zeggen dat het niet kon. Men legt het nu volgens zeggen hogerop neer en gaan hun best doen of het alsnog te regelen valt. (Ja ik weet van de opzegboete en heb aangegeven dat ik daar geen probleem mee had.)

Afwachten dus of er wat geregeld gaat worden. Het ging om mediamarkt Groningen uur rijden vanaf huis.
Er was een essent manager aanwezig die het overnam daar ter plaatse. Hele correcte en vriendelijke man.

Take Care!

[ Voor 7% gewijzigd door Emphyr op 29-05-2024 00:59 . Reden: typefaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:32
beetje off-topic ;) vermoed ook dat meer mensen er tegenaan gaan lopen dat die tvt berekeningen (tot) 2027 ook erg afhankelijk zijn van eventuele terugleverproblemen. Hier tussen 13:00 en 15:00 omvormer uitschakelen(de fases zitten dan op ongeveer 250v). Dit scheelt wel redelijk in de opbrengst op de goede zonnige niet windstille dagen. Accu met de huidige verliezen (is niet 100% in 100% uit) is daarvoor ook niet echt een oplossing atm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Beste klanten van Engie, ik wil hier er graag op wijzen dat er sinds vorig jaar mei een specifiek topic bestaat over Engie sinds en die is ook succesvol geweest om Engie op haar schreden terug te laten keren na een gesprek met een directielid op het hoofdkantoor van Engie in Zwolle.

Echter is Engie hardleers en geven zij nu weer een verkeerde weergave van de werkelijkheid (modelcontract) en wij willen dat graag weer aankaarten, het zij direct met Engie, via de ACM, Consuwijzer, de geschillencommissie en/of een gang naar de rechter.

Ik vraag dan ook dat klanten van Engie zich kennis nemen van de inhoud van topic die dan te volgen naast deze want samen staan wij sterk, sterker dan ieders afzonderlijk tegenover Engie. Ieder aanvulling in het topic is welkom en wij zoeken ook nog juridische kennis want die kwam de vorige keer goed uit in de correspondentie met Engie.

link: https://gathering.tweaker...ist_messages/2188006/last

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Maxwp schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:48:
[...]

ow ja gas
maar je verbruikt alleen stroom en met 3 jaar vast via mm en geen terug lever kosten moet je alsnog 47 euro gaan betalen? dan zou je toch ook geld terug moeten krijgen elk jaar bij stroom only?
Als ik mijn huidige variabele contract houd en dus niets doe ga ik €47 betalen om "terug te mogen leveren". Het nieuwe contract is nog een optie nu dus.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:41
redwing schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:34:
[...]

Ehm, ik doe de stelling dat de terugverdientijd toen 10 jaar was en dan kom jij met een systeem dat je het niet zelf had gelegd precies met die stelling overeen komt.

[...]

Het gaat er om dat als je een beetje rekent, je ziet dat zonnepanelen, zodra salderen er af is, nog maar amper terug te verdienen zijn. Dat jij ze nu hebt gelegd en door het salderen al een groot deel hebt terug verdient is leuk, maar totaal niet de situatie waar de discussie over ging. Ik kan ook mijn eigen systeem gebruiken welke ik door de hoge prijzen tijdens de oorlog nu in 3 jaar heb terugverdient. Alleen heeft dat weinig nut als we het juist hebben over de situatie na salderen.

Zie de post van mij en @Proton_ gister m.b.t. TVT van zonnepanelen. Bij mij zit er een foutje in denk. Nog niet goed naar gekeken. @Proton_ laat een weergave zien van een berekening. Natuurlijk zijn er wat aannames gedaan omdat er wat onzekerheden hangen boven de markt. TLV is nu bijv bij Vattenfall 12 ct. Maar blijft dat zo. Blijven bedrijven die zoeken naar winst maximalisatie. Daarnaast de aanname dat de TLB blijft betaan (tzt zijn we er aangewend dus waarom zouden ze het opheffen). Dr zijn wel meer voorbeelden op andere gebieden te bedenken. Dan komen we uit op een TVT van 12.5 jaar. Oplossing is goedkoper systeem vinden en iemand die het vele male goedkoper en goed kan aanleggen. 12.5 jaar vind ik te lang. Dan is er al rekening gehouden met het feit dat je nu moet plaatsten. Na 1-1-2027 wordt het rampzalig met de eerder genoemde aannames. Dus willen we vergroenen doorzetten dan zal Den Haag toch eens een bril op moeten zetten die meer ziet dan de getallen in een Excel sheet. Misschien is salderen behouden helemaal niet zo'n slecht idee 😉

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:48:
[...]

Het is een lastige berekening: een extra paneel kost op een installatie bijna niets, arbeidsloon en omvormer zijn de grootste kostenpost. Als je nu nog besluit een PV installatie te laten leggen doe het dan goed, de vraag is of je met de kennis van nu nog aan PV moet beginnen.
3 panelen achteraf (laten!) bijleggen kan vrijwel niet meer uit, dat zou ik ook niet doen.
Maar wat je zegt inderdaad. als je het doet, doe het dan in 1 keer goed. Dan haal je het maximale rendement uit het arbeidsloon en gebruik je de omvormer maximaal.

als je nu nog helemaal geen panelen hebt, dan zijn panelen absoluut nog interessant. Zeer lage prijzen momenteel en wel of niet salderen: ze renderen prima over de lange termijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-05-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Devke schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:31:
Dus willen we vergroenen doorzetten dan zal Den Haag toch eens een bril op moeten zetten die meer ziet dan de getallen in een Excel sheet. Misschien is salderen behouden helemaal niet zo'n slecht idee 😉
Salderen 'kost' de schatkist meer dan 600 miljoen per jaar, geld dat ze maar één keer kunnen uitgeven en op deze manier komt met voordeel vooral bij mensen met een koophuis en genoeg geld terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Devke Als je in het sommetje het eigenverbruik van 25% naar 35% weet te tilllen (warmtepompboiler, aircoverwarming, met slim schakelen ga je dat niet redden) en nog 2.5 jaar saldeert dan komt zelfs bij Vattenfall de tvt onder de tien jaar bij jouw prijzen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Salderen 'kost' de schatkist meer dan 600 miljoen per jaar, geld dat ze maar één keer kunnen uitgeven en op deze manier komt met voordeel vooral bij mensen met een koophuis en genoeg geld terecht.
Ik noem een terugleverboete niet echt een voordeel. Mensen met zonnepanelen hebben ook de investering gedaan. Dat mag zich dan ook lonen toch.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Proton_ schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:03:
@Devke Als je in het sommetje het eigenverbruik van 25% naar 35% weet te tilllen (warmtepompboiler, aircoverwarming, met slim schakelen ga je dat niet redden) en nog 2.5 jaar saldeert dan komt zelfs bij Vattenfall de tvt onder de tien jaar bij jouw prijzen.
Ik zal hem eens nabouwen. Niet zoveel werk. Mits er copyrights op je sheet zitten 🤣. Ga dan eens kijken waar ik aan de knoppen kan zitten om er iets moois uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:44
cv75 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:49:
beetje off-topic ;) vermoed ook dat meer mensen er tegenaan gaan lopen dat die tvt berekeningen (tot) 2027 ook erg afhankelijk zijn van eventuele terugleverproblemen. Hier tussen 13:00 en 15:00 omvormer uitschakelen(de fases zitten dan op ongeveer 250v). Dit scheelt wel redelijk in de opbrengst op de goede zonnige niet windstille dagen. Accu met de huidige verliezen (is niet 100% in 100% uit) is daarvoor ook niet echt een oplossing atm
Dan hebben wij het erg goed. Gister om 13:00 ging het pieken, namelijk:
L1: 239v
L2: 233v
L3: 235v

Om 15:00 uur:
L1: 234
L2: 231
L3: 232

Maar het was dan ook geen super weer.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 22:03
[...]

Dit is ook juist de markt waar de staat enorm veel geld van krijgt met steeds de koop, verkoop, OZB en natuurlijk bij het overlijden.
Dat is dus geld dat steeds ook weer terug vloeit.
Het hebben van panelen en dus besparen op energie en het evt kunnen laden van je EV zijn echt wel redenen die niet zelden mee wegen in de aanschaf van een huis.

Ergo, de staat heeft baat bij veel koophuizen, meer als bij huur.

[ Voor 4% gewijzigd door Bomberman71 op 29-05-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 17:38

BramT

Rule #1

gAzu schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:55:
[...]

Ok, kunnen we de discussie dan voeren op basis van een vereenvoudigd model?
dus 1 afnemer op een initieel stabiel netwerk.

Ik weet ook wel dat met 8 miljoen gebruikers er vaak heel veel uitmiddelt en er altijd wel ergens iemand een frietpan aanzet als mijn panelen net onder een wolk vandaan komen.
Maar soms ook niet en dan versterkt het zich juis tot een piek zoals het plaatje onder aan deze post laat zien:
https://gathering.tweaker...message/79115430#79115430

In 2021 namen de kosten voor onbalans toe met 570 miljoen tot 850 miljoen euro volgens Tennet
in 2022 was de toename tov 2021 850miljoen (1,7 miljard totaal)
Ik verwacht dan een verdere groei in 2023 en 2024

Als die kosten dan toebedeeld gaan worden aan specifieke veroorzakers wil ik graag weten hoe het technisch precies zit.
Hoe dat technisch precies zit is (versimpeld) het verschil tussen productie (centrales, PV-installaties) en afname (particulieren, industrie, etc). Het stroomnet moet een bepaald voltage hebben (230v) en mag daar niet te veel boven of onder zitten (want dan werkt spul niet meer). Bij teveel productie (tov afname) gaat het voltage omhoog, bij teveel afname (tov productie) gaat het voltage omlaag. Zowel productie als afname laten zich lang niet altijd goed sturen, en het stroomnet "in balans" houden (=het correcte voltage laten hebben) komen dus kosten kijken. Zonnepanelen genereren gratis stroom (leuk), maar zorgen dus ook voor (over)productie en dus onbelans en dus kosten (niet leuk). En dan volgt de hele discussie over of/hoe dat de particuliere PV bezitters is aan te rekenen gezien blablablablabla.

Zonnepanelen hebben hier mee te maken omdat ze dus aan de productie-kant zitten in bovenstaand verhaal.

En merk op dat de verschillende L1/L2/L3 fasen niet genoemd worden.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:00
c-nan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ja, ik begin me nu wel op eens zorgen te maken.
Hoogste piek was altijd rond de 239, nu zijn er de afgelopen maanden een paar installlaties bij gekomen in de wijk en zie ik gisteren een piek van 252.6 dus dat voorspeld weinig goeds.
Ik haal mijn metingen uit de omvormer omdat mijn "slimme" meter geen voltage kan tonen of doorgeeft op de P1 aansluiting.
Heb 3 fases en een 1 fase omvormer, dus anders binnenkort tijdens de piek eens meten of er een fase is die een lager voltage heeft.

Je verdienmodel gaat natuurlijk helemaal naar de haaien als je omvormer uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BramT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Hoe dat technisch precies zit is (versimpeld) het verschil tussen productie (centrales, PV-installaties) en afname (particulieren, industrie, etc). Het stroomnet moet een bepaald voltage hebben (230v) en mag daar niet te veel boven of onder zitten (want dan werkt spul niet meer). Bij teveel productie (tov afname) gaat het voltage omhoog, bij teveel afname (tov productie) gaat het voltage omlaag. Zowel productie als afname laten zich lang niet altijd goed sturen, en het stroomnet "in balans" houden (=het correcte voltage laten hebben) komen dus kosten kijken. Zonnepanelen genereren gratis stroom (leuk), maar zorgen dus ook voor (over)productie en dus onbelans en dus kosten (niet leuk). En dan volgt de hele discussie over of/hoe dat de particuliere PV bezitters is aan te rekenen gezien blablablablabla.

Zonnepanelen hebben hier mee te maken omdat ze dus aan de productie-kant zitten in bovenstaand verhaal.

Dit is congestie, geen onbalans.

"Het stroomnet" (LS, HS?) is geen 230V. Het streven is 50Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
  • Laatst online: 09:31
Ik zit op dit moment bij PowerPeers met een variabel contract, even gebeld met ze en wordt mij aangeraden om over te stappen bij hun naar een modelcontract omdat ik dan geen 'terugleververgoeding' hoef te betalen.

Ik neem ongeveer 2800 kWh af en lever 4000 kWh terug het net in op jaarbasis. Na salderen hou ik ongeveer 1100 kWh over per jaar.

Als ik kijk bij gaslicht.com kom ik de leverancier 'Mega' tegen, is die hier bij iemand bekend? Daar kan ik nog een tweejarige deal afsluiten zonder terugleverkosten.

Als ik bij PowerPeers blijf met mijn huidige variabele contract dan zit ik op een maandbedrag van €18. Bij een modelcontract wordt dat -€7 (voor zolang de tarieven hetzelfde blijven). Bij mega zou het -€10 zijn voor 2 jaar.

Wat is wijsheid?

Website van 'Mega': https://www.mega.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:55

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Step-han schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:39:
Ik zit op dit moment bij PowerPeers met een variabel contract, even gebeld met ze en wordt mij aangeraden om over te stappen bij hun naar een modelcontract omdat ik dan geen 'terugleververgoeding' hoef te betalen.

Ik neem ongeveer 2800 kWh af en lever 4000 kWh terug het net in op jaarbasis. Na salderen hou ik ongeveer 1100 kWh over per jaar.

Als ik kijk bij gaslicht.com kom ik de leverancier 'Mega' tegen, is die hier bij iemand bekend? Daar kan ik nog een tweejarige deal afsluiten zonder terugleverkosten.

Als ik bij PowerPeers blijf met mijn huidige variabele contract dan zit ik op een maandbedrag van €18. Bij een modelcontract wordt dat -€7 (voor zolang de tarieven hetzelfde blijven). Bij mega zou het -€10 zijn voor 2 jaar.

Wat is wijsheid?

Zelf zou ik zo weinig mogelijk risico willen lopen en voor één van de grotere partijen gaan. Kans dat een kleine partij omvalt is een stuk groter. Zeker als het maar een paar euro scheelt. Naast Mega zegt mij PowerPeers ook niet zoveel. Misschien is Essent nog de beste optie voor jou (3 jarig contract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
EXCalibur_EeK schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Zelf zou ik zo weinig mogelijk risico willen lopen en voor één van de grotere partijen gaan. Kans dat een kleine partij omvalt is een stuk groter. Zeker als het maar een paar euro scheelt. Naast Mega zegt mij PowerPeers ook niet zoveel. Misschien is Essent nog de beste optie voor jou (3 jarig contract).
Ik zit denk ik al een jaar of 5, 6 bij PowerPeers, is een dochteronderneming van Vattenfall. Omdat ik netto per jaar alleen maar stroom teruglever keek ik voorheen altijd alleen naar de terugleververgoeding. Die was bij PowerPeers vrijwel altijd het hoogst.

Ik heb geprobeerd een 3 jarig contract bij Essent af te nemen maar is mij tot nu toe nog niet gelukt, althans online niet. Niet bij een MediaMarkt geweest.

Edit:
Ik zie ook in de voorwaarden voor een Essent contract 3 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6656df08cd389/6656df08cbd53-essent.png

BIj afname stroom en gas, ik heb geen gasaansluiting meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Step-han op 29-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-07 21:25
[...]

Knap eenzijdig standpunt inkomens politiek is hier ook al talloze keren voorbij gekomen en ja ook in de EK.
Jij en ik zeuren toch ook niet over subsidies op sociale huur, uitkeringen hypotheek aftrek of 40 miljard jaarlijks aan subsidies op fossiele brandstoffen ( maak een vliegticket Amsterdam Malaga geen 70 maar 700 euri) etc etc. Tevens heeft salderen honderden miljarden aan investering opgeleverd door particulieren mbt WP, PV, LL, EV, isoleren etc etc een kansloze missie als dat met belasting geld zou moeten worden opgebracht. Daarbij is het doel Co2 reductie en de succesvolle salderings regeling heeft de voorwaarden daarvoor gecreëerd. Over 10 a 15 jaar koop je wellicht ook een batterijen 1000 a 1500kwh voor 2000,- euri maar dan liggen de panelen met het benodigde vermogen in kwh REEDS op het dak. Indien salderen nog 15 jaar word voortgezet is de kans groot dat wij het eerste land zijn met een daadwerkelijk Co2 neutrale status. En ja net congestie is tegen die tijd allang opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 29-05-2024 11:30 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:54
Step-han schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:49:
Ik heb geprobeerd een 3 jarig contract bij Essent af te nemen maar is mij tot nu toe nog niet gelukt, althans online niet. Niet bij een MediaMarkt geweest.
Je moet echt naar de MediaMarkt voor deze deal! Wees er snel bij, loopt nog t/m 31 mei.

Heb hem gisteravond ook gescoord in de Mediamarkt van Emmen 8), enkel stroom.

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
BuNNy_RaBBiT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Je moet echt naar de MediaMarkt voor deze deal! Wees er snel bij, loopt nog t/m 31 mei.

Heb hem gisteravond ook gescoord in de Mediamarkt van Emmen 8) .
Zie mijn edit hierboven, online zie ik dat het alleen kan als je stroom én gas afneemt. Ik heb geen gasaansluiting meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:05
Step-han schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Zie mijn edit hierboven, online zie ik dat het alleen kan als je stroom én gas afneemt. Ik heb geen gasaansluiting meer.
Anderen hebben daar geen probleem mee gehad, je krijgt echter alleen een €75 waardebon ipv €175.

Anders: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
big bang schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Anderen hebben daar geen probleem mee gehad, je krijgt echter alleen een €75 waardebon ipv €175.

Thanks voor de link, ik heb morgen middag tijd om wel even langs de MediaMarkt te gaan. Kijken of ik nog voor 3 jaar kan afsluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07 23:18
Eurobahbah schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:13:
Hallo mede forumlezers,

Ik heb vanmorgen nog het contract voor Essent via de Mediamarkt afgesloten.
Volgens de medewerker kan dit nog tot 31 mei 2024.
Zonder terugleverboetes de komende 3 jaar en een terugleververgoeding van 5,5 cent per Kwh.
Ik ben klaar voor 42 Euro per maand (heb dan ook 16 panelen en een houtkachel!)
Wat voor een tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Zie:
Novax schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Voor 3 jaar vast met zonnepanelen en zonder terugleverkosten is er nu nog een tijdelijke aanbieding tot en met 31 mei* van Essent bij de MediaMarkt, zie SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en https://www.mediamarkt.nl/nl/service/essent
Het zou ook voor bestaande klanten moeten zijn maar dat schijnt niet altijd te lukken
*Essent heeft maandag aangekondigd terugleverkosten te gaan rekenen vanaf 1 juni, deze aanbieding valt daar niet onder maar let daar wel op bij de aanvraag
  • Stroom € 0,29984
  • Stroom Vaste leveringskosten € 11,99
  • Netto terugleververgoeding € 0,055
  • Gas: € 1,28660 vanwege dit hoge tarief is het wellicht beter om gas apart ergens anders te nemen
  • Gas Vaste leveringskosten € 8,99
6 maanden van tevoren af sluiten
Er zit ook een korting bij van minimaal €75 als cashback of als cadeaubon van de Mediamarkt. (Deze moet je terugbetalen als je het contract eerder opzegt)

Zie beneden waarom je deze 3 jaar vast aanbieding van Essent wel of niet zou moeten nemen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De links van Greenchoice: Er is een mogelijkheid dat Greenchoice deze week (voor 1 juni?) een wijziging met terugleverheffing doorvoert, let dus op bij de aanvraag of je nog onder de oude voorwaarden valt. Dan betaal je geen terugleverheffing, ook niet na een eventuele aankondiging daarover van Greenchoice. En je hebt uiteraard nog 14 dagen bedenktijd.

https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ "3 Jaar Vast" pid: 248
  • Stroom € 0,31661
  • Vaste leveringskosten € 14,79
  • Gas: € 1,27213
https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ "NL Windstroom 3 jaar" pid: 27
  • Stroom € 0,31661
  • Vaste leveringskosten € 10,26
  • Gas: € 1,27213
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 2 Jaar" pid: 255
  • Stroom € 0,26654 € 0,28255
  • Gas: € 1,17997 € 1,19007
https://www.greenchoice.nl/tarieven/welkom-terug/ "Nederlands Groen 1 Jaar" pid: 1
  • Stroom € 0,22778 € 0,23803
  • Gas: € 1,15733€ 1,19882
Vaste leveringskosten voor gas zijn overal € 8,19
Netto terugleververgoeding is overal € 0,05
Contracten zijn 6 maanden van tevoren af sluiten

Er zijn ook nog
https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/ "2 Jaar Vast" pid: 245
https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-2-jaar/ "NL Windstroom 2 jaar" pid: 241

Het punt bij Greenchoice is nu dat je bij bovenstaande links niet (meer) kan aangeven dat je teruglevert* maar er staat verder nergens dat deze aanbiedingen niet bedoeld zijn voor zonnepanelen bezitters. De terugleververgoeding van € 0,05 is gewoon te zien en de voorwaarden van de contracten zijn nog hetzelfde als voor de zonepanelenboetes.
*Krijg je wel een veld voor teruglevering te zien en een rode error dan heb je al eerder ergens anders op greenchoice.nl het "Ik heb zonnepanelen" vinkje aangezet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 3 jaar vast aanbiedingen zijn voornamelijk interessant voor alleen stroom en als je het grootste gedeelte daarvan saldeert. Dan maakt het relatief hoge tarief van € 0,31661 namelijk niet uit. Is je verbruik een stuk hoger dan wat je teruglevert dan kunnen andere aanbiedingen voordeliger zijn. Heb je helemaal geen zonnepanelen dan is 3 jaar vast met deze tarieven niet aan te raden.

Ook hebben de 3 jaar vast aanbiedingen relatief hoge gas tarieven. Het is voordeliger om dan alleen stroom voor 3 jaar vast af te sluiten en gas apart ergens anders te nemen met betere tarieven. Het kan ook beide apart bij Greenchoice: 3 jaar vast stroom en 2 jaar gas tegen het lagere tarief van € 1,17997 € 1,19.

Voor discussie over deze aanbiedingen kan je het beste reageren in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Let op: Het nieuwe kabinet is van plan om de salderingsregeling voor klein verbruikers met ingang van 1 januari 2027 te beëindigen zonder afbouw. Het is nu nog veel te vroeg om te zeggen dat het daadwerkelijk gaat gebeuren, maar mocht het zo zijn dan overlappen de 3 jaar vast aanbiedingen het jaar 2027. Of je het laatste gedeelte van je looptijd dan nog kan salderen of dat je boetevrij kan opzeggen zal van een aantal factoren afhangen. Om eventuele onzekerheid daarover te vermijden zou je dan "Nederlands Groen 2 Jaar" via de Greenchoice welkom-terug link kunnen nemen.

Bijbehorende tarieven zijn laatst gecontroleerd op 27 mei
Misschien iets voor in dat gele boxje bij de reply-knop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
de Peer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:50:
[...]

3 panelen achteraf (laten!) bijleggen kan vrijwel niet meer uit, dat zou ik ook niet doen.
Maar wat je zegt inderdaad. als je het doet, doe het dan in 1 keer goed. Dan haal je het maximale rendement uit het arbeidsloon en gebruik je de omvormer maximaal.

als je nu nog helemaal geen panelen hebt, dan zijn panelen absoluut nog interessant. Zeer lage prijzen momenteel en wel of niet salderen: ze renderen prima over de lange termijn.
Ik moet die lage prijzen nog vinden inclusief een betrouwbare legger van de hele zaak. Kan het zelf niet en heb hoogtevrees 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Ninjetsu NL schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Zie:

[...]

Kort. Vattenfall ligt variabel op 26.5 ct. TLV 12.3 ct en andere kosten ook iets lager. Niet doorgerekend nog maar gezien lagere kosten kan de TLB wellicht gewoon uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ninjetsu NL schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Zie:

[...]

Dat was op 8 mei en voor Stroom + Gas. De post van @Eurobahbah was voor alleen stroom. Lijkt me anders en aangezien ik ook alleen stroom heb ben ik geinteresseerd in de alleen stroom tarieven bij een 3 jarig contract bij Essent via de MediaMarkt.... ok zeg je nu: ga zelf even naar de MediaMArkt ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Emphyr schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:23:
Afwachten dus of er wat geregeld gaat worden. Het ging om mediamarkt Groningen uur rijden vanaf huis.
Er was een essent manager aanwezig die het overnam daar ter plaatse. Hele correcte en vriendelijke man.
Dan zou ik voor de zekerheid nog snel het 3-jarig contract bij Greenchoice regelen. Je hebt dan altijd nog 14 dagen om dat te annuleren, mocht het met Essent lukken. Maar mocht het niet lukken, heb je dat achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MajaMestreech schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Dat was op 8 mei en voor Stroom + Gas. De post van @Eurobahbah was voor alleen stroom. Lijkt me anders en aangezien ik ook alleen stroom heb ben ik geinteresseerd in de alleen stroom tarieven bij een 3 jarig contract bij Essent via de MediaMarkt.... ok zeg je nu: ga zelf even naar de MediaMArkt ;w
De tarieven voor alleen stroom zijn niet anders dan de stroomtarieven bij stroom + gas. Ik was gisteren met een vriend bij de MediaMarkt, hij kwam maandelijks op ~80 euro uit (grootste kostenpost was gas). Ik kwam maandelijks op -5 euro uit (want geen gas). Maar de tarieven zijn hetzelfde.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

ook vaak niet en die zijn extra de dupe
mensen die willen vergroenen en zo goedkoop mogelijk iets aanleggen door o.a. zelf te doen en dan nog genaaid worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-07 09:26
big bang schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Vanochtend als bestaande essent klant met variabel contract een contract bij mediamarkt zwolle afgesloten voor 3 jaar. Alleen stroom (gasloos/warmtepomp). Geen enkel probleem en je krijgt idd een kadobon van 75 euro erbij.
Lever ongeveer terug wat ik verbruik dus zolang salderen blijft een prima deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
c-nan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:15:
[...]

heb het hier de afgeklopen jaren nog niet boeven de 240 gezien hooguit heel kort 245.
en de straat ligt toch voor de helft vol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Jeroen_1976 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Vanochtend als bestaande essent klant met variabel contract een contract bij mediamarkt zwolle afgesloten voor 3 jaar. Alleen stroom (gasloos/warmtepomp). Geen enkel probleem en je krijgt idd een kadobon van 75 euro erbij.
Lever ongeveer terug wat ik verbruik dus zolang salderen blijft een prima deal
Voor hoelang liep je vorige contract nog door? Of was dat variabel? Niet goed gelezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maxwp
Step-han schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:39:

Wat is wijsheid?

nou die zijn nog netjes
bij essent moeten ze overleggen en binnen x tijd terug bellen omdaty ze niet weten hoe dat zit met het model contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Step-han schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Ik zit denk ik al een jaar of 5, 6 bij PowerPeers, is een dochteronderneming van Vattenfall. Omdat ik netto per jaar alleen maar stroom teruglever keek ik voorheen altijd alleen naar de terugleververgoeding. Die was bij PowerPeers vrijwel altijd het hoogst.

Edit:
Ik zie ook in de voorwaarden voor een Essent contract 3 jaar:
[Afbeelding]

BIj afname stroom en gas, ik heb geen gasaansluiting meer.
ow dat wist ik niet? alleen als je gas erbij neemt.. das .k u en t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

ok gelukkig toch.
je hebt geen gas meer of gas variable er los bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
dat is dan incl gas toch want zonder gas zou je ( afhanke;lijk van aantal panelen ) geld terug moeten krijgen in plaats van 43 betalen per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:52:
[...]

ok gelukkig toch.
Je kan ook nog gas bij een andere leverancier hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik heb helemaal niet geld genoeg (hoeveel is overigens genoeg?), ik kan mijn geld ook maar 1 keer uitgeven. Knap dat jij in mijn budget en dat van duizenden anderen kan kijken. Salderen werd juist ook in stand gehouden met als argument om verduurzaming van huurwoningen mogelijk te maken waar toch meestal de wat minder bedeelde wonen. Dat stopt nu volledig. En wat dacht je van al die huurders die al lekker zijn gemaakt en nu zonnepanelen hebben, meer huur te betalen voor zonnepanelen en nu netto achteruit gaan in inkomen? Die hebben voldoende geld? Jij hebt voldoende geld, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:46:
[...]

ook vaak niet en die zijn extra de dupe
mensen die willen vergroenen en zo goedkoop mogelijk iets aanleggen door o.a. zelf te doen en dan nog genaaid worden
Er zijn nog genoeg 'goede' deals te sluiten als je moeite doet.
Als ik nu naar Vandebron zou gaan zou ik nog een negatieve rekening hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 29-05-2024 11:14 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:10
MotorBeast schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Dan is het mislukt. Ik kreeg onmiddellijk na aanmelding een contract er achteraan. Nieuwe poging doen.
Duurde hier zelfs twee weken, maar wel ontvangen uiteindelijk.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

ik vrees dat je met name hier een zeer grote groep huurders hiermee te kort aan het doen bent.
Jij ziet dit als kosten voor de schatkist, ik zie het als een broodnodige investering naar een betere leefomgeving en milieu want met de huidige weg idie ze nu aan het inslaan zijn, is er over een tijdje ook geen Nederland meer zoals we dat nu kennen, tenminste de westkant er niet meer is.
heeft één klein voordeel; zijn we ook direct van een aantal boeren af.
sorry boeren, maar zelfs als we nu direct 50% van alle boeren zouden laten stoppen hebben we in Nederland nog meer dan genoeg levensmiddelen over, vergeet niet ruim 80% van de productie van onze boeren is bestemd voor de export. Dus voor onze voedselproductie is dit volledig overbodig.

Helaas worden door de huidige nieuwe regering weer alleen maatregelen genomen op de korte termijn terwijl regeren toch eigenlijk vooruitzien betekend, maar dat zijn ze in Den Haag al lang kwijt geraakt, je mag al blij zijn als ze 4 jaar vooruitkijken. :?

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 29-05-2024 17:37 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:06
BramT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:26:
[...]

en om hierop aan te haken, zo zijn er ook bedrijven in de afname kant gesprongen, die geld verdienen aan de onbalans. Zo zag ik toevallig een investeringsproject waarbij in het informatieblad letterlijk dit staat:
Middelweg Battery B.V. genereert inkomsten uit verschillende activiteiten, voornamelijk door energie te kopen en verkopen op diverse energiemarkten. Dit omvat de onbalansmarkt, waarbij de uitgevende instelling profiteert van methoden zoals Time-Shifting en Peak-Shaving.
Omdat zonnepaneel bezitters de onbalans zelf niet (kunnen) oplossen, springen er bedrijven als deze in het gat. En dan neem je dus als het ware als paneelbezitter een dienst af, om je productie veilig te stellen. ;)
Alternatief is om de onbalans in eigen woning op te lossen (kan niet); en energie marktconform, dynamisch te beprijzen, voor iedereen (doen we niet). En zie daar, de teruglever"boete" is een feit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Tanuki schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:45:
[...]

De tarieven voor alleen stroom zijn niet anders dan de stroomtarieven bij stroom + gas. Ik was gisteren met een vriend bij de MediaMarkt, hij kwam maandelijks op ~80 euro uit (grootste kostenpost was gas). Ik kwam maandelijks op -5 euro uit (want geen gas). Maar de tarieven zijn hetzelfde.
Dan ga ik ervan uit dat de tarieven zijn zoals in de post geplaatst. Dan verwacht ik met dynamische tarieven goedkoper uit te zijn, aangezien het verbruik bij ons ongeveer 3000 kWh zal zijn specifiek voor 2 EV's. Zojuist overgestapt. Einde 25 jaar Essent klant.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
*knip ver offtopic rant

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 29-05-2024 12:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Voor die 600 miljoen hebben we nu 2.6 miljoen huizen met zonnepanelen. Ik vraag me af hoe je die 600 miljoen beter in kan zetten? Dat ze beter na moeten denken aan de eisen lijkt me daarbij logisch (b.v. verplicht op afstand kunnen terug-regelen, omvormer van max 70% v/d panelen om pieken te voorkomen e.d.).

Dat de regeling niet optimaal is lijkt me logisch, maar voor de CO2 reductie kan ik me geen betere subsidie bedenken.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Pixelmagic schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:17:
[...]

Als ik mijn huidige variabele contract houd en dus niets doe ga ik €47 betalen om "terug te mogen leveren". Het nieuwe contract is nog een optie nu dus.
Update: de werk agenda stond het toe om even heen en weer te gaan naar de MM, terug met een 3 jarig vast contract voor -€15 per jaar en geen terugleverkosten, als bonus nog €75 te besteden bij MM.

Als "gouden" Essent klant wel een dubbel gevoel, ik kan zelf online geen enkel nieuwe contract aanbieding krijgen en moet blijkbaar via de achterdeur dit regelen en ga nog minder betalen ook (kWh prijs verlaging daar gelaten maar merk ik niet echt). Dat voelt niet echt aan als waardering, maar zo werkt de wereld blijkbaar, de Ziggo's van deze wereld doen dat ook.

Iedereen in deze topic hartelijk dank voor jullie hulp en meningen, ik ben er blij mee.

P.s. het Essent meisje bij MM had het beste druk, en wist tot op gisteren niet van Tweakers af. Wat gebeurd er toch met onze jeugd :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pixelmagic schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:00:
Als "gouden" Essent klant wel een dubbel gevoel, ik kan zelf online geen enkel nieuwe contract aanbieding krijgen en moet blijkbaar via de achterdeur dit regelen en ga nog minder betalen ook (kWh prijs verlaging daar gelaten maar merk ik niet echt). Dat voelt niet echt aan als waardering, maar zo werkt de wereld blijkbaar, de Ziggo's van deze wereld doen dat ook.
Het is een opmerkelijke deal maar je moet het denk ik zien als een promotie voor de samenwerking tussen MediaMarkt en Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:20
Vanmorgen ook langs de MediaMarkt (Groningen Westerhaven) geweest voor een 3-jarig contract.

Voor mij maakt het niet uit, want ik saldeer 100% (en dan nog een kleine teruglevering), maar hier de tarieven van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgWGKZqzF-Wgahxm_cDnym0Fg10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rMqGQBI5oapTIvuC7WCU5zgI.png?f=user_large

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:54
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:52:
[...]

ok gelukkig toch.
Mijn huidige contract inclusief gas loopt nog tot 2 augustus. Voor die tijd hoop ik mijn warmtepomp draaiend te hebben, dan kan het gascontract beëindigd worden en de meter het huis uit!

Blaaaaad

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:03
Ik probeer het inmiddels allemaal maar te laten voor wat het is en me niet druk te maken om dingen waar je geen grip op hebt. Heb te goeder trouw een X aantal panelen laten leggen 1,5 jaar geleden met het idee dat:

- het milieu er beter op zou worden
- de salderingsregeling nog wel wat langer zou bestaan en langzaam zou worden afgebouwd
- je iig 80% van de inkoopprijs als TLV zou blijven houden
- het verbruik zou toenemen over de jaren (EV o.a.)

Echter toen liep het allemaal anders en werden er ineens dingen als TLK bedacht. Tja, wat doe je eraan..

Voorlopig nog maar even Greenchoicen en dan zien we over een aantal jaar wel weer of het nog interessant blijft om de paneeltjes te houden cq 24/7 aan te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Die Essent is mij te duur. Verbruik netto (na aftrek zonnepanelen) zo'n 2100 kWh. Lever zo'n 1950 terug aan het net.

De boete zou voor mij dus zo'n 120-240 euro zijn als een leverancier met schalen werkt. Zodra ik 2001 kWh teruglever is het meteen 240. Bij een leverancier die 11,5ct/kwh rekent zit ik op ~220 euro boete.

Mijn gegevens:
4074 totaal verbruik volgens de meter.
1950 teruglevering volgens de meter.

Mijn logica voor enkel de stroomprijs (dus los van vaste kosten) is:
stroomkosten kaal inc BTW = (totaal verbruik volgens meter * stroomprijs) - (teruglevering volgens meter * stroomprijs).

Voor mijn verbruik zou ik nu bij GC kunnen aansluiten.
1 jaar zou mij voor stroom €504 kosten (€969 aan verbruik - €464 aan saldering) a ~0.23ct/kWh
2 jaar zou mij voor stroom €600 kosten (€1151 aan verbruik - €551 aan saldering) a ~0.28255ct/kWh
3 jaar Essent voor stroom €641kosten (€1228 aan verbruik - €587 aan saldering) a ~0.30ct/kWh

Essent is per jaar 137 euro duurder. Dus dat kan net wel/net niet uit als ik de panelen uitzet bij 1999kWh teruglevering :+

Maar verwacht straks wel meer stroom te gaan vebruiken (nu enkel beneden airco voor verwarmen, boven misschien ook. Plus een warmtepompboiler voor warm water en dan van het gas af). Dan is Essent wel weer een stuk duurder.... Dus ga denk ik toch maar voor 1 jaar vast. Dat gaat pas in per september, dus dan zit ik tot september 2025 goed voor een aardige stroomprijs volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
RedPixel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:36:
Vanmorgen ook langs de MediaMarkt (Groningen Westerhaven) geweest voor een 3-jarig contract.

Voor mij maakt het niet uit, want ik saldeer 100% (en dan nog een kleine teruglevering), maar hier de tarieven van vandaag:

[Afbeelding]
ok maar zie ik het goed dat de vaste kosten ook hoger zijn dan normaal?
1euro nog wat.. dat was eersts toch lager
geen terug lever boete maar alsnog een hogere vaste vergoeding die je moet betalen?

weten we zeker dat volgens de voorwaarden essent niet binnen die 3 jaar hun vast recht kunnnen verhogen of op een andere manier alsnog die terug lever kosten gaat rekenen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 29-05-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:53:
[...]

ok maar zie ik het goed dat de vaste kosten ook hoger zijn dan normaal?
1euro nog wat.. dat was eersts toch lager
geen terug lever boete maar alsnog een hogere vaste vergoeding die je moet betalen?
Doel je op de netbeheerkosten?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:31:
[...]

ik vrees dat je met name hier een zeer grote groep huurders hiermee te kort aan het doen bent.
Dat zie je helemaal verkeerd. De regering houdt dan 600 miljoen over om dat uit te geven aan de arme huurders. Misschien wel gratis zonnepanelen. Laat de rijken maar betalen. Jij en ik.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Ugchel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Doel je op de netbeheerkosten?
jip waren die eerst niet onder de 1 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
RedPixel schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:36:

[Afbeelding]
dit heb je gekregen per email of online nadat je hebt afgesloteb? want de MM medeweeker kon mij geen screenshot maken fo zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:20
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:57:
[...]

dit heb je gekregen per email of online nadat je hebt afgesloteb? want de MM medeweeker kon mij geen screenshot maken fo zo
Per e-mail, direct na tekenen.

I see red pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Helaas worden door de huidige nieuwe regering weer alleen maatregelen genomen op de korte termijn terwijl regeren toch eigenlijk vooruitzien betekend, maar dat zijn ze in Den Haag al lang kwijt geraakt, je mag al blij zijn als ze 4 jaar vooruitkijken. :?
Ze kijken meestal hooguit een regeerperiode vooruit. Het is dan ook logisch dat dit kabinet maar max. 1 a 2 jaar vooruit aan het kijken is..... :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 09:28
[...]

Vanavond ook maar even naar toe dan. Mijn contract loopt tot 1 januari bij Vattenfall. Volgens hun berekening hoef ik geen opzeg boete te betalen. Ga dus ook maar voor 3 jaar zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Geen idee, maar die zijn voor iedereen gelijk (per gebied) volgens mij...

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:55:
Dat was bij Liander als netbeheerder, die prijs hangt af van je adres, daar heb je geen keuze in en is voor iedere energieleverancier gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:03
Interessante video van Ketel Klets :
YouTube: Teruglevering blokkeren: is dat slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 15:46
Ik verbruik ook ongeveer net zoveel als dat mijn PV's opleveren.. Mijn contract met GC loopt nog 185 dagen door, dus dan maar opzeggen en morgen een ritje Mediamarkt..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:49:
Ik verbruik ook ongeveer net zoveel als dat mijn PV's opleveren.. Mijn contract met GC loopt nog 185 dagen door, dus dan maar opzeggen en morgen een ritje Mediamarkt..
Je kan Essent 180 dagen van tevoren in laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Je kan Essent 180 dagen van tevoren in laten gaan.
Dat red ik dus net niet.. 1 december loopt mijn GC contract af, dat is nog 185 dagen. Of mis ik iets?

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07 09:28
M@cer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:00:
[...]

Dat red ik dus net niet.. 1 december loopt mijn GC contract af, dat is nog 185 dagen. Of mis ik iets?
Je kunt op gc hun site de boete laten berekenen. Voor die 5 dagen zal dat wel meevallen... Mijn contract bij Vattenfall loopt tot 1 Jan. Volgens hun tool betaal ik geen opzeg kosten... Ga daarom vanavond ook maar even naar de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:00:
Nee, maar ik las je post alsof je direct ging opzeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Novax schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Nee, maar ik las je post alsof je direct ging opzeggen :)
Dat was op zich wel de bedoeling, maar het is handiger omdat pas over 180 dagen te doen natuurlijk, want dan kan ik nog een half jaar langer gebruik maken zonder de boete.. Mijn contract bij GC is van voor 1-1-2023, dus volgens mij moet ik in alle gevallen 50 euro opzegboete betalen als ik het zo zie. Maar goed dat heb ik er wel voor over.

Pagina: 1 ... 69 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)