marktweakt schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:54:
...
Voor zonnepanelen geldt dit ook. De mensen die al vroeg zijn ingestapt hebben veel voordeel gehaald uit de regelingen. De mensen die pas recent zijn ingestapt gaan dat voordeel niet meer krijgen omdat inmiddels 1/3 van de huishoudens al zonnepanelen heeft.
... dan is het feestje voorbij...
Ben benieuwd op welk feestje jij doelt

Mijn panelen zijn uit 2005. 625 Wp aangekocht voor €5,25 / Wp.
Onlangs de 9MWh grens gepasseerd. Ik geloof niet dat ik al klaar was met "terugverdienen". Zelfs niet met de subsidie van zo'n 1000 euro die ik kreeg destijds.
Na einde contract GC betaal ik met deze set meer aan boete dan dat ie aan energie oplevert. Ook op onze participatie bij de windcentrale zijn de onbalanskosten trouwens al hoger dan de opbrengst.
Degene die een feestje hebben gevierd waren in elk geval niet de pioniers. Niet dat ik het heel erg vind; ik tel de terugverdientijd in jaren dat mijn kinderen langer van een leefbare aarde kunnen genieten.
Ik snap de energiebedrijven helemaal en ben niet tegen afschaffing van de salderingsregeling, maar de overheid heeft dit van mijlenver zien aankomen en niks gedaan.
Ze zouden moeten toestaan dat de auto als huisaccu benut mag worden, want dat is technisch gezien peanuts. Maar helaas, ze zijn bang belastingontwijking te promoten (zakelijk laden=>prive verbruiken) .
Een E-auto is allang gemeengoed itt een thuisaccu, en er zijn al veel merken met teruglevering aan boord (al dan niet softwarematig disabled). Zo stond ik ooit op een camping waarbij de buren een airfryer hadden aangesloten op de auto.
Een auto kan niet alle teruglevering wegnemen of piekafname voorkomen, maar de uitschieters wel degelijk dempen. Dit topic alleen al toont volgens mij aan dat je dit kunt stimuleren met beprijzing. Zou alleen wel weer veel te laat komen, en het huidige te vormen kabinet gaat hier niets in veranderen. Die willen alleen maar kerncentrales.