Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Dat kan toch niet? Ze worden niet gemeten door je meter.
Simpel toch, geïnstalleerd Wp maal een gemiddelde opbrengst van heel NL min je terug geleverde kWh. Energiebedrijf kan de EB innen.
Eigenlijk moet ik dit niet schrijven, ze kunnen meelezen 8)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Simpel toch, geïnstalleerd Wp maal een gemiddelde opbrengst van heel NL min je terug geleverde kWh. Energiebedrijf kan de EB innen.
Als je nog meer “goede” ideeën hebt post ze maar niet dan 7(8)7 _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:36
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Dat is de 11 cent van Eneco voor elke kWh die je het net op stuurt.
Ik zie 12 cent en 15 cent..... geen 11... de 1 is wat ke overhoudt na de terugleverboete per kwh? Wil ff weten wat die 12 en 15 cent zijn (of hoe ze tot stand zijn gekomen).

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:18
[...]

Maar bij mij valt er schaduw op. Dan wordt dat verlies waarschijnlijk meegeteld en moet ik ook daarvoor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Ik zie 12 cent en 15 cent..... geen 11... de 1 is wat ke overhoudt na de terugleverboete per kwh? Wil ff weten wat die 12 en 15 cent zijn (of hoe ze tot stand zijn gekomen).
Afronding...
Eneco rekent 11.nogiets per kWh die je het net op stuurt. Als je die later niet gebruikt krijg je er 15 cent voor terug.
Dus 4000 opwek, waarvan je er 1200 in huis direct verbruikt, betekend 2800 het net op a 11/12 cent. Die stroom mag je op andere momenten weer salderen waardoor salderen dus 11/12 cent kost. Als je geen overschot hebt op jaarbasis is die 15 cent niet interessant.
Heb je wel overschot, zoals het voorbeeld met 8000 opwek, dan moet je voor die resterende 4000 ook 11/12 cent betalen, maar krijg je er weer 15 voor terug. Overschot levert dus netto 3 cent op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Bierviltje lukt niet helemaal, daarvoor is het te complex of het bierglas te klein.

[Afbeelding]

Gegevens op basis van Eneco, want die rekenen kosten per kW/h aan upload. Eerste tabel is met een 1:1 verbruik/opwek, tweede tabel is met dubbel zo veel opwek als verbruik. Dat is vooral lucratief als je volledig kan salderen of als salderen weg valt.
Op zich klopt het wel als je alleen Eneco zelf vergelijkt. Alleen in de praktijk werkt het zo niet, namelijk de meeste mensen checken als hun contract afloopt welke leverancier het goedkoopst is op gaslicht.com. En blijven dus niet bij dezelfde leverancier.

En je krijgt veel slechter aanbod met zonnepanelen, veel leveranciers bieden zichzelf niet aan als je zonnepanelen hebt. Hierdoor wordt het prijsverschil een stuk kleiner tussen met vs zonder panelen.

Heb zelf een tijdje geleden de proef op de som genomen. Met 2000 Wp panelen en 2000 kWh stroomverbruik thuis (dus niet netafname), was het prijsverschil tussen de energiecontracten €240 per jaar.

NOSIG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Voor een ieder die GC overweegt ivm zonnepanelenboete en stroom lang en gas kort. Helaas gas ook lang: https://www.rtl.nl/nieuws...ng-tientjes-euros-duurder

Ik heb nog geen actie ondernomen maar ga nu toch voor 3jaar GC stroom en gas. Of Essent (alleen Mediamarkt is niet om de hoek).

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Dat kan toch niet? Ze worden niet gemeten door je meter.
Gewoon onmogelijk, omdat dit gewoon binnen jouw installatie blijft en dus helemaal niet door de kWh meter van de netbeheerder komt. Dus broodje aap. :Y

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
_Christiaan_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:46:
[...]

Op zich klopt het wel als je alleen Eneco zelf vergelijkt. Alleen in de praktijk werkt het zo niet, namelijk de meeste mensen checken als hun contract afloopt welke leverancier het goedkoopst is op gaslicht.com. En blijven dus niet bij dezelfde leverancier.
De discussie ging over het wel/niet bijleggen van panelen omdat de terugleverkosten dat niet rendabel maken, die berekening kan ik wel voor alle leveranciers maken maar dan is de stap om er een website omheen te bouwen niet zo groot meer. De aanbesteding voor een nieuw gevechtsvliegtuig zit simpeler in elkaar. 8)7 Ik heb Eneco genomen omdat die als laatste voor veel verontwaardiging in de media zorgde.
Het verdubbelen van je aantal panelen levert in mijn berekening nog geen 100.- op als die terugleverkosten aanwezig zijn, maar zodra de saldering vervalt in 2027 (en de terugleverkosten ook vervallen) levert de verdubbeling in opwekking je jaarlijks 600.- op. Mits alle andere variabelen constant blijven. :+
Het veel geprezen Greenchoice abonnement is de komende twee jaar nog lucratief als je meer opwekt dan gebruikt, maar door de 5 cent per kWh overschot is dat zonder salderen niet meer de beste optie.
Als dat door gaat en in 2027 nog die tarieven gelden....Zou er niet op wedden. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:41
[...]

Zo lust ik er nog wel een paar! 😂🤣😂🤣
Dat gaat ze dus nooit niet lukken natuurlijk. Wat als mensen hun omvormers terug gaan regelen? Of uit zetten om wat voor reden dan ook. Nee..... Alles wat aan mijn kant van de meter blijft daar weten hun niks van. Loopt wel los😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:16
klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:55:
Wie garandeert ons dat we in de toekomst geen EB gaan betalen over de direct gebruikte kWh?
Is toch bij de winddelen ook?
Is kijk nergens meer van op maar geniet nu nog wel van jaren 'gratis' stroom.
Ga lekker in de jacuzzi die vanmiddag is opgewarmd met zonnestroom.
Windelen kan je natuurlijk ook niet vergelijken met PV in eigen beheer. Je neemt ook gewoon stroom af van het net, bij voldoende (of meer opwek dan verbruik) PV stroom is dat niet het geval.

Direct eigen verbruik staat simpelweg gelijk aan geen/ minder afname. Als je zero-export zou realiseren dan gaat dat ook op voor wat je evt. over zou houden.

Zou wat zijn dat ze kosten gaan rekenen voor niets… alhoewel dat wel heen Nederlands zou zijn mijn gevoel; BTW heffen per potentieel ingestraalde zonnestraal * graden ligging dak(en).

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 20-05-2024 20:14 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Thalaron schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:12:
[...]

Windelen kan je natuurlijk ook niet vergelijken met PV in eigen beheer. Je neemt ook gewoon stroom af van het net.

Direct eigen verbruik staat simpelweg gelijk aan geen/ minder afname. Als je zero-export zou realiseren dan gaat dat ook op voor wat je evt. over zou houden.

Zou wat zijn dat ze kosten gaan rekenen voor niets… alhoewel dat wel heen Nederlands zou zijn mijn gevoel; BTW heffen per potentieel ingestraalde zonnestraal * graden ligging dak(en).
Als je zoals ik niet mee kan doen aan de KOR moet je al BTW betalen over de stroom die je direct zelf verbruikt. Ik geef natuurlijk maar wat op qua kWh, meten ze toch niet... Maar waarom zou daar dan ook geen EB bij kunnen?

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:51
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:06:
[...]

De discussie ging over het wel/niet bijleggen van panelen omdat de terugleverkosten dat niet rendabel maken, die berekening kan ik wel voor alle leveranciers maken maar dan is de stap om er een website omheen te bouwen niet zo groot meer. De aanbesteding voor een nieuw gevechtsvliegtuig zit simpeler in elkaar. 8)7 Ik heb Eneco genomen omdat die als laatste voor veel verontwaardiging in de media zorgde.
Het verdubbelen van je aantal panelen levert in mijn berekening nog geen 100.- op als die terugleverkosten aanwezig zijn, maar zodra de saldering vervalt in 2027 (en de terugleverkosten ook vervallen) levert de verdubbeling in opwekking je jaarlijks 600.- op. Mits alle andere variabelen constant blijven. :+
Het veel geprezen Greenchoice abonnement is de komende twee jaar nog lucratief als je meer opwekt dan gebruikt, maar door de 5 cent per kWh overschot is dat zonder salderen niet meer de beste optie.
Als dat door gaat en in 2027 nog die tarieven gelden....Zou er niet op wedden. >:)
En dan maar hopen dat Eneco en Greenchoice binnenkort niet ook terugleverkosten per kWh gaan introduceren want dan wordt het een heel ander verhaal...

Edit:
Eneco heeft al aangekondigd vanaf juli ook terugleverkosten per kWh te introduceren. Alleen de tarieven zijn nog niet bekend.
Greenchoice zal op een gegeven moment waarschijnlijk ook wel hierin mee moeten gaan omdat ze anders met een enorm bestand van klanten met heel veel zonnepanelen komen te zitten. En die klanten zijn volgens de energieleveranciers zelf heel erg duur.

Je zou dus eigenlijk zo'n 'bierviltje' moeten maken op basis van Vattenfall. Dan heb je denk ik een betere indicatie van wat er komende jaren gaat gebeuren. En ik neem aan dat je bij een uitbreidingsbeslissing naar de komende jaren wilt kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door marktweakt op 20-05-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

Voor die terugleverkosten bedenken ze wel iets hoor haha. Bedrijven geven niet terug wat ze je eerst afpakken. Niet zonnepaneel bezitters zouden mee betalen aan de rekening voor mensen met zonnepanelen. Nu pak ik even Vattenfall. De kwh prijs is met zonnepanelen en zonder panelen (afname) net gewoon gelijk gebleven. Alleen de bezitter van zonnepanelen krijgt er een boete bij. Eind vh verhaal is dus omzetverhoging en winstverhoging. Je had ook er voor kunnen kiezen als Vattenfall om alleen de tarieven voor niet zonnepaneelbezitters te verlagen en voor bezitters hetzelfde te houden. Daarom ze gaan wel iets anders bedenken ;--)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Radar heeft net aandacht besteed aan de terugleverboetes. Ook daar geven ze aan dat de terugleverboete maar niet zo weggedacht kan worden als saldering verdwijnt. Misschien een tip om even terug te kijken. Is net op TV geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-10 20:47
Om even iets meer perspectief te brengen:

Hebben jullie al eens bekeken hoeveel procent van jullie (gezins)inkomen naar elektriciteit gaat?

Ik heb zelf een modaal inkomen en bij mij gaat dit over 1 á 2 procent. En dat met 1 inkomen en geen eigen zonnepanelen.

Is het de moeite waard om je zelf daarvoor zo op te jutten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wozmro schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:37:

Hebben jullie al eens bekeken hoeveel procent van jullie (gezins)inkomen naar elektriciteit gaat?

Ik heb zelf een modaal inkomen en bij mij gaat dit over 1 á 2 procent. En dat met 1 inkomen en geen eigen zonnepanelen.

Ja precies niks en dat wil ik graag zo houden :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke

Opjutten nee. Maar in mijn geval 3000 kwh a 30 ct te besparen excl tegemoetkoming energiekosten a 600 euro. Is toch 1500 euro per jaar in de zak steken. Dat al 13 jaar. Bijna 20k netto. Kun je toch best leuke dingen voor doen/kopen. Mooie is.... 1x in verdiepen....daarna loopt de teller vanzelf op iedere dag 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
@Wozmro Mijn buurvrouw betaalt zo'n €200,- per maand, zelfde huis. Ik straks €55,- per maand. Ik vind dat wel de moeite. En vele kleine, maken 1 grote. En.......ik verziek het klimaat minder. Ja vreemd geluid ondertussen in dit land.

Edit: en mijn huis uit de jaren 70 is ondertussen ook een veelvoud waard met een A label.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik hoop dat dan die lage TLV tarieven nog gelden want dan kan ik boetevrij opzeggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bij mij niks, ik krijg nog €50,- toe per maand. Maar we willen het graag zo houden natuurlijk >:)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MacD007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Gewoon onmogelijk, omdat dit gewoon binnen jouw installatie blijft en dus helemaal niet door de kWh meter van de netbeheerder komt. Dus broodje aap. :Y
Ik bewaar jou post ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:28

de Peer

under peer review

Verkeerde vraagstelling. zou moeten zijn :
Hebben jullie al eens berekend hoeveel procent van jullie inkomen afkomstig is van de zonnepanelen?

(al 7 jaar een fors negatieve energierekening, lees tienduizenden euro's)

Maar inderdaad. Ik kan me er ook niet over opwinden. Wel over domme onderbuik reacties van anderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Ja, dat weet ik, namelijk is dat nul euro, nada, niets, geen rode duit …. ,
En nee ik maak me daar helemaal niet druk om.

En ja, nu maar hopen dat de huidige nieuwe regering heel snel op hun b… valt en naar huis wordt gestuurd.
En wat in 2027 zou moeten gebeuren, dat moeten ze maar eerst eens waarmaken, geloof er niets van. Met een beetje geluk kunnen we met kerst alsweer naar de stembus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Zoals @Srednier al aangeeft moet je als zelfstandig ondernemer zonder apart bedrijfspand de misgelopen BTW over jouw zelf opgewekte stroom die je niet voor je onderneming gebruikt opgeven aan de belastingdienst. Je maakt namelijk privé gebruik van bedrijfsmiddelen en dat moet gecorrigeerd worden. Beetje rare kronkel van de belastingdienst toen je nog BTW op panelen terug moest vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

En op basis van welke wetgeving zou dit moeten :?
los daarvan zal een dergelijke gok voor een rechter geen stand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MacD007 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:08:
[...]

En op basis van welke wetgeving zou dit moeten :?
los daarvan zal een dergelijke gok voor een rechter geen stand houden.
Gewoon een aanvulling op de energiewet, waarom is dat een gok? Een rechter toets alleen maar of iets aan de wet voldoet.
Op energieleveren.nl staan alle gegevens wat geïnstalleerd is. Daar een % van nemen wat de gemiddelde opwek is en je kunt de berekening maken, klink misschien vergezocht maar het zal me niet verbazen dat het er van komt op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:16
Srednier schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Als je zoals ik niet mee kan doen aan de KOR moet je al BTW betalen over de stroom die je direct zelf verbruikt. Ik geef natuurlijk maar wat op qua kWh, meten ze toch niet... Maar waarom zou daar dan ook geen EB bij kunnen?
Ik ging uit van een reguliere particuliere situatie. Icm KOR is mijn kennis onvoldoende. Thnx voor de toelichting

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De terugleverboetes zijn in ieder geval gebaseerd op een gemeten waarde.
Voor iedereen die het belasten van eigenverbruik als vergezocht ziet, hier een Spaans voorbeeld:
https://www.immomoraira.c...ing-the-sun-tax-in-spain/
[T]he "sun tax" in Spain, also known as the "back-up toll" or "self-consumption tax", was a controversial tax imposed on the consumption of energy generated by photovoltaic installations. It was implemented in 2015 and lasted until 2018[.]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:25:
De terugleverboetes zijn in ieder geval gebaseerd op een gemeten waarde.
Voor iedereen die het belasten van eigenverbruik als vergezocht ziet, hier een Spaans voorbeeld:
https://www.immomoraira.c...ing-the-sun-tax-in-spain/

[...]
Gelukkig alweer afgeschaft. Maar wel een bizarre maatregel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Pietje555 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Zo gek is het niet. Op vermogen betaal je ook rendementsheffing.
Ik heb 3 hectare land als particulier, maar er wordt wel verwacht dat ik daar rendement (winst) op maak voor de belastingdienst. Terwijl er alleen maar gras op staat en wat weidevogeltjes (en mijn PV panelen).
PV panelen zijn je bezit en hebben een rendement (financieel voordeel). Ik zou als overheid het wel weten.
Overigens don gemeenten het ook al, omdat de WOZ waarde indirect ook omhoog gaat als je PV panelen hebt omdat ze ervan uit gaan dat het de marktwaarde van je woning verhoogd.
Als je die grond niet verpacht hebt en er ook anderszins geen inkomen uit haalt dan lijkt mij het fiscaal juridisch erg discutabel dat je daar box3 heffing over moet betalen. Er is immers aantoonbaar geen voordeel uit de grond gehaald.
Zie o.a. het arrest van de Hoge Raad die fictieve rendementen op spaar- en beleggingen inmiddels heeft afgeschoten.

Maar dit terzijde...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06
Ik heb de Vattenfall staffels in een grafiek gezet, op basis van € 0,076 per kWh oud en € 0,123 per kWh nieuwe terugleververgoeding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHln6UwWUHp5U4kRGvM1msEw-BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zy1yxOlMbtsE7CVraP09dIUp.png?f=fotoalbum_large

En ingezoomed tot 10.000 kWh, waar de meeste mensen in zullen vallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9wEeNCk-MTQnNiqX7zhRGS2wE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FK9yLMAeuglQirE23kwUzpZE.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is ten eerste dat het een enorme vermindering is, behalve de eerste twee staffels. Alles daarboven is de terugleververgoeding tussen de 20% en 35% van het oude bedrag. Wat daarnaast opvalt is dat het dus loont om te stoppen aan het einde van een staffel. De boete gaat zo hard omhoog dat je in veel gevallen slechter uit gaat komen als je halverwege eindigd.

Toevoeging, €/kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znzXglmoWQT1efuTJcVaPHy6_Zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cE5qOwMOgchylTkDgdHRhKDX.png?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf de mail nog niet gehad, dus ik weet niet of deze kWh tarieven voor iedereen bij Vattenfall gelden.

Eerdere gepost in een ander topic (DaCoTa in "De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)"), maar lijkt me hier meer van toepassing.

[ Voor 9% gewijzigd door DaCoTa op 21-05-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:45
klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:55:
Wie garandeert ons dat we in de toekomst geen EB gaan betalen over de direct gebruikte kWh?
Is toch bij de winddelen ook?
Is kijk nergens meer van op maar geniet nu nog wel van jaren 'gratis' stroom.
Ga lekker in de jacuzzi die vanmiddag is opgewarmd met zonnestroom.
Goed idee, de zon is hier ook net gaan schijnen op mijn jacuzzi!

Maar de kans lijkt mij immens klein dat we EB moeten gaan betalen over onze eigen zonnestroom, maar goed, de overheid doet wel gekkere dingen. Gelukkig gaat het technisch ook lastig worden om dit er ooit door te krijgen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:17

backupdevice

No Risk , Full Push

Ecological schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Gelukkig gaat het technisch ook lastig worden om dit er ooit door te krijgen.
Dat heeft de overheid nooit tegengehouden om iets door te voeren

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DaCoTa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:29:
Ik heb de Vattenfall staffels in een grafiek gezet, op basis van € 0,076 per kWh oud en € 0,123 per kWh nieuwe terugleververgoeding:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat opvalt is ten eerste dat het een enorme vermindering is, behalve de eerste twee staffels. Alles daarboven is de terugleververgoeding tussen de 20% en 35% van het oude bedrag. Wat daarnaast opvalt is dat het dus loont om te stoppen aan het einde van een staffel. De boete gaat zo hard omhoog dat je in veel gevallen slechter uit gaat komen als je halverwege eindigd.

Toevoeging, €/kWh:

[Afbeelding]

Ik heb zelf de mail nog niet gehad, dus ik weet niet of deze kWh tarieven voor iedereen bij Vattenfall gelden.

Eerdere gepost in een ander topic (DaCoTa in "De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2)"), maar lijkt me hier meer van toepassing.
Ik begrijp eigenlijk niets van je post. Gaat dit nu over de kosten of de vergoeding?

In de 'oude' situatie waren er toch helemaal geen kosten?

Misschien helpt het als je een correcte titel erboven zit en een beschrijving voor x-as en y-as

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:22:
[...]
Ik begrijp eigenlijk niets van je post. Gaat dit nu over de kosten of de vergoeding?

In de 'oude' situatie waren er toch helemaal geen kosten?
Haha, ja snap ik ergens wel, de titels zijn niet goed. De eerste twee grafieken zijn de totale terugleververgoeding, in euro, voor een totaal aantal kWh. Dus als voorbeeld, als je totaal 6000 kWh opgewekt hebt, krijg je in het oude model €456 euro terug, en in het niewe model €103.

De laatste grafiek is de terugleververgoeding per kWh. Hoop dat dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DaCoTa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:29:
[...]

Haha, ja snap ik ergens wel, de titels zijn niet goed. De eerste twee grafieken zijn de totale terugleververgoeding, in euro, voor een totaal aantal kWh. Dus als voorbeeld, als je totaal 6000 kWh opgewekt hebt, krijg je in het oude model €456 euro terug, en in het niewe model €103.

De laatste grafiek is de terugleververgoeding per kWh. Hoop dat dit helpt.
Het gaat toch niet over opwek? Maar over teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

Wat daarnaast opvalt is dat het dus loont om te stoppen aan het einde van een staffel. De boete gaat zo hard omhoog dat je in veel gevallen slechter uit gaat komen als je halverwege eindigd.
En dat scheelt dan 10 euro per jaar? Nou daar zou ik geen moeite voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mijn conclusie is vooral dat VF leuk is om 500 kWh bij terug te leveren. Met 2 slimme meters kun je dan telkens switchen zodat je in de onderste staffel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:33:
[...]
En dat scheelt dan 10 euro per jaar? Nou daar zou ik geen moeite voor doen.
Dat zijn inderdaad tientjes, maar als het niets uitmaakt of je €100 of €50 euro terugkrijgt aan het einde van het jaar, omdat je net over de grens van een staffel heen bent, kun je net zo goed helemaal niet terugleveren. Zeker als hetgeen dat je terugkrijgt een loterij wordt. Het getuigt van een slecht doordacht en zeer ondoorzichtig systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:22:
[...]
Misschien helpt het als je een correcte titel erboven zit en een beschrijving voor x-as en y-as
Heb de eerste twee grafieken even bijgewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DaCoTa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Dat zijn inderdaad tientjes, maar als het niets uitmaakt of je €100 of €50 euro terugkrijgt aan het einde van het jaar, omdat je net over de grens van een staffel heen bent, kun je net zo goed helemaal niet terugleveren. Zeker als hetgeen dat je terugkrijgt een loterij wordt. Het getuigt van een slecht doordacht en zeer ondoorzichtig systeem.
Nog beter : stap snel over naar een aanbieder zonder boete. Ben je er gelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
DaCoTa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:40:
[...]

helemaal niet terugleveren betekend ook automatisch dat je niet kunt salderen, en dan ge je nog veel meer geld verliezen, namelijk je saldering * je kWh prijs die je normaal betaald. dus niet zo'n erg doordacht plan lijkt me.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 11:44
Ehhh... 1 april is toch al voorbij?

We hebben een net capaciteits probleem, en particuliere PV installaties leveren veel te veel stroom terug. Dus negatieve prijzen (ook 's nachts in de winter door die verdomde asociale elite PV installaties) en zonnepanelen-boetes. Salderen ook in de vuilbak.

En toch is er blijkbaar een haalbare business case om 2.5 MILJOEN zonnepanelen op het IJsselmeer te leggen. Stel een gemiddeld huishouden heeft 10 panelen, dan is dit equivalent aan 250.000 huishoudens!

Ik begrijp hier echt geen zak meer van. Particulieren worden 3 werf genaaid, en investeerders en energieproducenten breiden gewoon PV capaciteit UIT!

Kan iemand dit uitleggen?

https://www.telegraaf.nl/...n-drinkwater-in-problemen

[ Voor 5% gewijzigd door Crapton op 21-05-2024 18:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Crapton schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:19:

We hebben een net capaciteits probleem, en particuliere PV installaties leveren veel te veel stroom terug. Dus negatieve prijzen (ook 's nachts in de winter door die verdomde asociale elite PV installaties) en zonnepanelen-boetes. Salderen ook in de vuilbak.

En toch is er blijkbaar een haalbare business case om 2.5 MILJOEN zonnepanelen op het IJsselmeer te leggen. Stel een gemiddeld huishouden heeft 10 panelen, dan is dit equivalent aan 250.000 huishoudens!

Ik begrijp hier echt geen zak meer van. Particulieren worden 3 werf genaaid, en investeerders en energieproducenten breiden gewoon PV capaciteit UIT!

Tja Eneco is ook bezig met een parkje van 80.000 panelen.
De consument moet geplukt worden en de energie maatschappijen mogen harken....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:42

We hebben een net capaciteits probleem, en patriculiere PV installaties leveren teveel stroom terug. Dus negatieve prijzen en zonnepanelen-boetes. Salderen ook in de vuilbak.

Er is gewoon nog steeds te weinig PV. Die PV weides leveren ook een veel constantere stroom (begrenst op 50%).

En als particulier is het ook nog steeds rendabel om PV te leggen. Hier gaan we kijken of er meer PV bij kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je begrijpt het inderdaad niet. We hebben nog veel te weinig PV. Moet veel meer bij. Dus logisch dat er meer parken komen.

Dat staat er helemaal los van dat er soms ongewenste terugleverpieken zijn waar je boetes voor betaalt.

De consument is een beetje verwend en doet net alsof de papieren realiteit van stroomverbruik op jaarbasis kan blijven bestaan. Dat kan natuurlijk niet

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-05-2024 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Je begrijpt het inderdaad niet. We hebben nog veel te weinig PV. Moet veel meer bij. Dus logisch dat er meer parken komen.

Dat staat er helemaal los van dat er soms ongewenste terugleverpieken zijn waar je boetes voor betaalt.

De consument is een beetje verwend en doet net alsof de papieren realiteit van stroomverbruik op jaarbasis kan blijven bestaan. Dat kan natuurlijk niet
Dat kan niet maar is wel erg prettig nog even... *O*

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:45

Ik vind het geweldig-mooi dat boeren nu over drinkwater gaan klagen, terwijl de boerensector de grootste vervuilers is (over het algemeen genomen) van grondwater.

Allereerst wil ik je adviseren om te stoppen met de Telegraaf te lezen. Er zijn wezenlijke problemen in NL, die de Telegraaf vast ook wel eens goed aankaart, en de Telegraaf is goed in boos maken, maar context geven is er niet te vinden. Sander Schimmelpennick heeft hier een leuke term voor.

Verder de technische uitleg kan je hier vinden:

De problemen zitten vooral lokaal, niet op het algehele net. Met deze zonne-weide komen ook nieuwe kabels.

Het is niet dat het net vol zit, edoch is er op plekken onbalans. Energie-opslag veel goedkoper en er komen meer grootverbruikers aan wat fijn is voor de balans op het net. O+

Daarnaast zal deze zonne-weide goed in te regelen zijn voor smart-balancing, dus zal niet bijdragen aan de problemen op "het net"

Verder heeft de salderings-regeling juist gezorgd voor dit deze problemen, dus het is goed dat het weggaat.

Particulieren worden verder niet genaaid, in ieder geval niet met zonnepanelen. Op andere punten ben ik het mee eens dat burgers niet altijd netjes worden behandeld. Er zit namelijk al geen btw op de zonnepanelen, wat nog steeds een wezenlijk voordeel geeft.

Het is makkelijk om "de elite" de schuld te geven, maar onze energievraag gaat alleen maar groeien. Verder hebben we als burgers ook een verantwoordelijkheid om hier mee aan mee te helpen. Dat betekent eigen energie ook opmaken, wat je dan ook heel goed kan doen met een EV (in veel situaties, ik begrijp echt dat er ook mensen zijn die wel willen, maar niet kunnen).

De burger moet niet teveel zeuren dat je dan met je sleurhut niet meer naar Italië kan rijden (het is immers door klimaatverandering al warm genoeg in NL, hier zijn ook leuke campings :D).

Als we willen is heel veel mogelijk. Maar goed, ik heb er een hard hoofd in of de meeste mensen willen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_Rob100
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toevoeging, €/kWh:

[Afbeelding]

Dit klopt toch niet? Als ik 15.000 kWh opwek en daar 5000 van zelf gebruik, dan gaat er 10.000 terug het net in. Daar betaal je straks terugleverkosten van ca. 1000 euro voor.
Stel het overige verbruik vanuit het net is 4000 kWh. Na saldering lever je in dit scenario dan dus 6000 netto terug waar je terugleververgoeding voor krijgt (ca 700 euro). Netto betaal je Vattenfall dus 300 euro.
In de oude situatie zou je ca. 400 euro ontvangen (6000 x de oude terugleververgoeding).

De terugleverkosten worden gerekend op elke kWh die je het net in stopt (voor saldering). De terugleververgoeding wordt alleen gerekend over wat je na saldering netto hebt terug geleverd.
Dit beleid van Vattenfall heeft dus een veel grotere negatieve impact dan de grafiek suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 17:37
de Peer schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Nog beter : stap snel over naar een aanbieder zonder boete. Ben je er gelijk vanaf.
die is mooi on topic! en precies waarom ik hier ben.

welke aanbieders zijn nog zonder teruglever boete, en blijven dat ook?
ik zit nu bij Essent maar hoorde dat die ook teruglever boete gingen hanteren, deze zomer nog.

dus wat is wijsheid? nu nog ergens een jaarcontract scoren?
maar waar? ik zag dat je bij Vattenfall nog een jaarcontract af kunt sluiten tot 1 Juli zonder teruglever boete...
zou dat wat zijn of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Over twee maanden heb ik de aanschafkosten van mijn zonnepanelen terugverdiend.
Het zal nog even duren voordat de salderingsregeling afgeschaft wordt en ik heb een langlopend vast contract, dus ik kan nog wat winst pakken (welverdiend want a. eigen geld geïnvesteerd; b. risico genomen; c. zelf de boel aangelegd).

Als salaringsregeling verdwijnt en ik er is alleen een energiecontract met terugleverkosten, dan gaan de zonnepanelen naar de stort. Ben benieuwd hoe duurzaam de opgewekte stroom dan nog is.

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 21-05-2024 23:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Doggieman
SvMp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:44:

Als salaringsregeling verdwijnt en ik er is alleen een energiecontract met terugleverkosten, dan gaan de zonnepanelen naar de stort. Ben benieuwd hoe duurzaam de opgewekte stroom dan nog is.
Laat me het dan even weten als je naar de stort wilt rijden. Dan kom ik ze wel halen bij je en dan neem ik ook een kratje bier en een taart voorje mee.

Sorry man..... je krijgt toch altijd nog wel iets voor je PV stroom? En al was dat niet zo dan zijn ze al betaald. Alles wat je zelf opwekt en verbruikt hoef je niet in te kopen. Je kunt ze altijd nog uitzetten of zodanig terug regelen dat je niets terugleverd.

En bovenal..... het is nog niet zover hoor. En moet zelfs nog maar zien of het zover komt. Als er wat redelijks voor in de plaats komt is het ook goed toch? Maar zelfs als dat niet zo is kan je ze nog altijd gebruiken om deels je eigen verbruik af te dekken.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Doggieman schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:55:
[...]

Laat me het dan even weten als je naar de stort wilt rijden. Dan kom ik ze wel halen bij je en dan neem ik ook een kratje bier en een taart voorje mee.

Sorry man..... je krijgt toch altijd nog wel iets voor je PV stroom? En al was dat niet zo dan zijn ze al betaald. Alles wat je zelf opwekt en verbruikt hoef je niet in te kopen. Je kunt ze altijd nog uitzetten of zodanig terug regelen dat je niets terugleverd.

En bovenal..... het is nog niet zover hoor. En moet zelfs nog maar zien of het zover komt. Als er wat redelijks voor in de plaats komt is het ook goed toch? Maar zelfs als dat niet zo is kan je ze nog altijd gebruiken om deels je eigen verbruik af te dekken.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen energiebedrijven ongehinderd door kunnen gaan met het uitpersen van klanten met zonnepanelen en vervalt de salderingsregeling. In dat geval word je dubbel gepakt en vraag ik mij af of het überhaupt nog uit kan. En misschien kan het net uit. Mijn post over de panelen van het dak halen is ook puur principieel. Als de overheid deze vreselijke bedrijven niet aanpakt, dan zouden we als particulieren massaal moeten stoppen met leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Ik snap je gedachtengang. Maar nogmaals: als jou panelen straks betaald zijn dan brengen ze hoe dan ook altijd wat op. Of het dan nu verstandig is om bij te leggen moet je zelf bepalen. Maar zolang ze nog niet komen dat er belasting wordt geheven over eigen verbruik achter de meter zit jij gewoon goed. Misschien even alvast verdiepen in hoe het terug regelen van je omvormer werkt. Dan kan je dat meteen gaan doen mocht het nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 22-05-2024 00:06 . Reden: Even wat taal en typ fouten verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Doggieman schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:04:
Ik snap je gedachtengang. Maar nogmaals: als jou panelen straks betaald zijn dan brengen ze hoe dan ook altijd wat op. Of het dan nu verstandig is om bij te leggen moet je zelf bepalen. Maar zolang ze nog niet komen dat er belasting wordt geheven over eigennverbruik achter de meter zit jij gewoon goed. Misschien even alvast verdiepen in hoe het terug regelen van je omvormer werkt. Dan kan je dat meteen gaan doen mocht het nodig zijn.
Is dit een reactie op mijn post? Je hebt het namelijk over "bij leggen", en dat overweeg ik niet.

Overigens lijkt het mij een hele interessante optie om een omvormer zo in te stellen dat deze nooit teruglevert, maar dat stroom alleen in huis wordt gebruikt. Wellicht zou je er dan iets tussen moeten hebben, want het vraagt om samenwerking tussen omvormers en slimme meter. Dan is je teruglevering 0 en kunnen ze je niets maken. Maar ze kunnen dan ook niet tegen een absurd lage prijs je stroom terugkopen, om vervolgens met dikke winst door te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 22-05-2024 00:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JazekerXX schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:20:
[...]

die is mooi on topic! en precies waarom ik hier ben.

welke aanbieders zijn nog zonder teruglever boete, en blijven dat ook?
ik zit nu bij Essent maar hoorde dat die ook teruglever boete gingen hanteren, deze zomer nog.

dus wat is wijsheid? nu nog ergens een jaarcontract scoren?
maar waar? ik zag dat je bij Vattenfall nog een jaarcontract af kunt sluiten tot 1 Juli zonder teruglever boete...
zou dat wat zijn of zijn er betere alternatieven?
Greenchoice 3 jaar vast
essent via mediamarkt 3 jaar vast.

Ja ze blijven 3 jaar boetevrij.

Gebruik de zoekfunctie maar even in dit topic, dan vind je alles wat je nodig hebt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• marktweakt
SvMp schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:44:
Over twee maanden heb ik de aanschafkosten van mijn zonnepanelen terugverdiend.
Het zal nog even duren voordat de salderingsregeling afgeschaft wordt en ik heb een langlopend vast contract, dus ik kan nog wat winst pakken (welverdiend want a. eigen geld geïnvesteerd; b. risico genomen; c. zelf de boel aangelegd).

Hahaha, bij de stort hebben ze ook een terugleverboete. lol

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
SvMp schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:07:
Overigens lijkt het mij een hele interessante optie om een omvormer zo in te stellen dat deze nooit teruglevert, maar dat stroom alleen in huis wordt gebruikt. Wellicht zou je er dan iets tussen moeten hebben, want het vraagt om samenwerking tussen omvormers en slimme meter. Dan is je teruglevering 0 en kunnen ze je niets maken. Maar ze kunnen dan ook niet tegen een absurd lage prijs je stroom terugkopen, om vervolgens met dikke winst door te verkopen.
Die optie is er al, en heet Zero Export. Nederland is natuurlijk niet het enige land op aarde met zonnepanelen :) . In sommige andere landen mag je niet eens terugleveren aan het net en dus is er al helemaal geen salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
Ecological schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Ik vind het geweldig-mooi dat boeren nu over drinkwater gaan klagen, terwijl de boerensector de grootste vervuilers is (over het algemeen genomen) van grondwater.
*knip offtopic

Verder de technische uitleg kan je hier vinden:

De problemen zitten vooral lokaal, niet op het algehele net. Met deze zonne-weide komen ook nieuwe kabels.

Het is niet dat het net vol zit, edoch is er op plekken onbalans. Energie-opslag veel goedkoper en er komen meer grootverbruikers aan wat fijn is voor de balans op het net. O+

Daarnaast zal deze zonne-weide goed in te regelen zijn voor smart-balancing, dus zal niet bijdragen aan de problemen op "het net"

Verder heeft de salderings-regeling juist gezorgd voor dit deze problemen, dus het is goed dat het weggaat.

Particulieren worden verder niet genaaid, in ieder geval niet met zonnepanelen. Op andere punten ben ik het mee eens dat burgers niet altijd netjes worden behandeld. Er zit namelijk al geen btw op de zonnepanelen, wat nog steeds een wezenlijk voordeel geeft.

Het is makkelijk om "de elite" de schuld te geven, maar onze energievraag gaat alleen maar groeien. Verder hebben we als burgers ook een verantwoordelijkheid om hier mee aan mee te helpen. Dat betekent eigen energie ook opmaken, wat je dan ook heel goed kan doen met een EV (in veel situaties, ik begrijp echt dat er ook mensen zijn die wel willen, maar niet kunnen).

De burger moet niet teveel zeuren dat je dan met je sleurhut niet meer naar Italië kan rijden (het is immers door klimaatverandering al warm genoeg in NL, hier zijn ook leuke campings :D).

Als we willen is heel veel mogelijk. Maar goed, ik heb er een hard hoofd in of de meeste mensen willen.
*knip reactie op offtopic
Je geeft geen enkel goed argument waarom wel salderen afschaffen en particulieren PV afremmen terwijl een investeerder 2.5 MILJOEN panelen in het IJsselmeer kan en wil leggen waarschijnlijk met SDE++ subsidie en stilleg vergoeding. De stroom die er uit komt is precies hetzelfde!

Feit is dat de uur stroomprijs deze laatste maand minstens de helft van de dagen een flink aantal uren nul of negatief was. De suggestie om nog meer zonneparken aan te leggen is helemaal bizar en toont een gebrek aan technische kennis.

Energie opslag goedkoper? Geef eens een voorbeeld van een berekening? https://jeroen.nl/energie...erugverdientijd-berekenen. Moeten particulieren nu opdraaien voor problemen veroorzaakt door investeerders en overheid? En over 3 jaar is het weer anders.

Dat betekent eigen energie ook opmaken, wat je dan ook heel goed kan doen met een EV. Hoeveel mensen kunnen zo'n duur kreng betalen? En dan overdag opladen met je eigen panelen en 's nachts door NL rondrijden om die accu leeg te krijgen? Oh nee, je moet ze gebruiken als thuisbatterij op wielen en dan 's avonds er 40 kWh doorheen jassen met je WP! Heb je ook maar enig verstand van techniek?

Waarom krijgen particuliere PV bezitters geen vergoeding voor terugregelen, net zoals die zonneparken?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Crapton schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Waarom krijgen particuliere PV bezitters geen vergoeding voor terugregelen, net zoals die zonneparken?
Kan gewoon hoor. Zonneplan betaalt mensen om hun omvormer terug te regelen.

EV duur kreng? Ze zijn er ook van 15k euro hoor. En dat is snel terug verdiend als je veel rijdt op goedkope stroom.

Er zijn nog veel meer zonnepanelen nodig. Want er is meer duurzame energie nodig, met name buiten de zomer.
dat er dan af en toe te veel stroom is, is het gevolg en dat is geen probleem, alleen is die stroom gewoon niets waard. Kwestie van accepteren

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 22-05-2024 09:51 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
[mbr]*knip reactie op offtopic[/]
Je geeft geen enkel goed argument waarom wel salderen afschaffen en particulieren PV afremmen terwijl een investeerder 2.5 MILJOEN panelen in het IJsselmeer kan en wil leggen waarschijnlijk met SDE++ subsidie en stilleg vergoeding. De stroom die er uit komt is precies hetzelfde!
Simpel, dit zijn twee totaal verschillende zaken. Ik ben het helemaal met je eens dat hier geen SDE++ subsidie (meer) naartoe zou moeten, maar verder is het vooral een goede zaak dat er meer PV bijkomt, ook of misschien wel juist grootschalig. Als dat economisch uit kan, incl. de kosten voor de netwerkaansluiting voor rekening van deze clubs zelf, vooral doen. Net als dat particulieren dit vooral moeten blijven doen, diegene die over een redelijk dak en enige rekenskills beschikken zullen dit ook zeker blijven doen. Een beetje vraaguitval c.q. een correctie in de machtsverhouding koper/verkoper in deze totaal overspannen cowboymarkt is ook geen ramp.
Feit is dat de uur stroomprijs deze laatste maand minstens de helft van de dagen een flink aantal uren nul of negatief was. De suggestie om nog meer zonneparken aan te leggen is helemaal bizar en toont een gebrek aan technische kennis.
Dat is een feit. Het is ook een feit dat er nog een heleboel andere uren zijn waarin de prijzen wel positief zijn (NL heeft qua geografische ligging nu eenmaal inherent een flink verschil tussen zomer en winter in opwek), waarop nog prima een business case voor meer PV te maken is. De rest van het jaar hebben we ook goedkope stroom nodig en ook met curtailment in de topmaanden blijft het zeer rendabel.

Wat is er dan zo erg aan het afknijpen van een deel van de PV-productie in de 2-3 topmaanden, als we dan nog steeds de rest van het jaar daar heel veel profijt van hebben en dat uiteindelijk gewoon de goedkoopste optie is om stroom op te wekken? Op een bewolkte ochtend als vandaag is die extra capaciteit ook meer dan welkom, er wordt as we speak nog een hoop duur geïmporteerd gas verstookt dat door goedkope PV vervangen kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB-gVnSz6c6UERwo9sJitlt2GfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hx3PAE4yeSOpJbld3AENtynt.png?f=fotoalbum_large

Het is voorlopig helemaal geen ramp als we niet al die overproductie op de beste dagen opslaan, het is vooralsnog goedkoper om gewoon door te bouwen aan opwek en die dan gewoon niet altijd te gebruiken.
Energie opslag goedkoper? Geef eens een voorbeeld van een berekening? https://jeroen.nl/energie...erugverdientijd-berekenen. Moeten particulieren nu opdraaien voor problemen veroorzaakt door investeerders en overheid? En over 3 jaar is het weer anders.
De lange termijn trend is idd dat energieopslag steeds goedkoper wordt. Een thuisbatterij is inderdaad nog te duur/onrendabel voor de meeste situaties, dat blijft sowieso het geval zolang er gesaldeerd mag worden. Een gratis batterij in de vorm van het net en een papieren saldo valt niet tegen te concurreren.

Ik wacht zelf tot de kosten nog ongeveer halveren, dan wordt een kleine accu interessant na het afschaffen van het salderen. De verwachting is dat dit jaar de kosten weer verder dalen, na een kleine stijging de laatste 2 jaar door de gestegen grondstofkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKMXJqmWSNX6ipj7wjyQHp12qCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eIDelazWIQsnqm9T6zusNq4t.png?f=fotoalbum_large

Zelfs met opslag blijven PV en Wind tot de goedkoopste energiebronnen behoren en dat wordt alleen maar goedkoper. Zie bijv. deze uitgebreide analyse van de "levelized cost of energy" van Lazard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRdaGFQvFe3uaVWIofenlM4U2IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSY2oIcxqwNCtFjaNwznn7Wq.png?f=fotoalbum_large

Wel met je eens dat de kosten voor het netwerk, onbalans e.d. nu nogal eenzijdig op het bordje van de particulier met PV geschoven worden (en vooral dat die daarbij als enige de schuld krijgt in het narratief, maar weten die alfa-journalisten veel? Nee. Die willen het gewenste clickbait-verhaaltje verkopen en weer naar huis), maar uiteindelijk betaald de consument dit linksom of rechtsom altijd. Als een bedrijf die kosten op het bordje krijgt, verrekend die dit net zogoed meteen weer in de prijzen naar de eindgebruiker.
Dat betekent eigen energie ook opmaken, wat je dan ook heel goed kan doen met een EV. Hoeveel mensen kunnen zo'n duur kreng betalen? En dan overdag opladen met je eigen panelen en 's nachts door NL rondrijden om die accu leeg te krijgen? Oh nee, je moet ze gebruiken als thuisbatterij op wielen en dan 's avonds er 40 kWh doorheen jassen met je WP! Heb je ook maar enig verstand van techniek?
Dat kan inderdaad helemaal niet zo goed met een EV, eens. Die is vaak overdag weg bij de veelrijder en bij de weinigrijder waar ie wel thuis staat is de accu binnen een paar uur vol. Het helpt wel een beetje, maar stelt op grote schaal het probleem hooguit een beetje uit. Ik heb hier zitten rekenen en als we het laden van de 2 EV's optimaliseren op PV, gaat het eigen verbruik slechts met zo'n 5-6% omhoog. Het is dus hooguit een deel van de oplossing.

Als je warmtepomp 's-avonds 40kWh gebruikt heb je een heel ander probleem, maar daar is een ander draadje voor. Het kan voor een hele kleine groep wel interessant zijn overdag goedkoop de EV te laden op de zaak en 's-avonds het huis hier op te draaien met V2L/V2H techniek, maar dat is een niche-situatie en riekt ook een beetje naar belastingontduiking.

Tot slot, kijk eens om je heen op de weg, zelfs met het oudste wagenpark van de EU (door de extreem hoge autobelastingen) kan een hele grote groep uit de (hogere) middenklasse prima een EV betalen. Sowieso de hele grote groep met een leaseauto, maar nu ook massaal de (tweede generatie) EV's uit de lease of bij de eerste eigenaar vandaan te koop komen wordt het voor een nog veel grotere groep haalbaar én interessant. Je moet dan alleen wel naar de feiten kijken en de vele fabeltjes negeren.

offtopic:
Als je in het 9e rijkste land ter wereld nog geen middelmatig middenklassertje kan betalen moet je misschien vooral eens naar jezelf en je eigen keuzes in het leven kijken (en ja, er zijn genoeg redenen/situaties waar je er niet voor kiest, maar die gelden niet voor de meeste mensen).
Omdat daar geen mechanisme voor is bij de groep zonder dynamisch contract. Dat is een (politieke/product-) keuze om de energiekosten in een "normaal" energiecontract uit te smeren naar één tarief en een vast maandbedrag. Veel mensen willen zekerheid en voorspelbaarheid en daar betalen ze dan ook een opslag voor. Dat zal ook een steeds duurdere verzekeringspremie worden, omdat het simpelweg steeds duurder wordt als afnemer geen rekening te houden met de technische realiteit op het netwerk. De laatste groep mét dynamisch contract krijgt hier al een financiële prikkel voor in de vorm van niet hoeven betalen bij terugregelen. Die regelen dat dan ook massaal.

Tot slot, ik blijf zelf natuurlijk ook liever tot in de eeuwigheid lekker salderen en marginaal 0,0 betalen voor al m'n energieverbruik incl. autorijden. Maar ik snap ook wel dat in de goede maanden >90kWh goedkope tot waardeloze stroom op een dag in het net pompen en dan op windstille winterdagen lekker op met gas opgewekte stroom de tent verwarmen en hier vervolgens andere mensen maar voor te laten betalen uiteindelijk niet houdbaar is. De salderingsregeling voor particuliere PV-opwek gaat nu ten onder aan z'n eigen succes. Maar ook zonder salderen blijft het allemaal een bijzonder rendabele investering en worden de energielasten nog steeds bijzonder laag t.o.v. het verbruik van gas en benzine hiervoor, al is het maar simpelweg vanwege de inherente efficiëntie van elektrische verbruikers en de extreem lage kosten van eigen opwek over de levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 22-05-2024 14:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik heb wat zitten zoeken, maar heeft er al iemand een rechtszaak aangespannen hierover? Het lijkt op gespannen voet te staan met de salderingsregeling, waarbij de nieuwe heffingen een manier lijken te zijn om die te omzeilen of teniet te doen. Als een rechter daar ook zo naar kijkt dan zouden dit soort heffingen direct verboden worden. Wellicht sta je wel beter als je de eerste factuur met (hoge) terugleverboetes kan tonen.

Een probleem met deze boetes is dat veel leveranciers ook zelf elektriciteit opwekken. Ze bouwen zelf wel vrolijk door aan zonnevelden bijvoorbeeld 8)7 ... maar daar verdienen ze natuurlijk minder aan door salderen.

Wat ik niet begrijp is waarom we niet gewoon puur en alleen energiebelasting saldeerbaar kunnen maken en niet het verbruik zelf. Dan bouw je salderen netto een stukje af, en dan kunnen we daarnaast eerlijke teruglevertarieven definiëren. Maar geen boetes.

Als bijv. de EU eens verplicht stelt dat auto's kunnen terugleveren en dat je gemakkelijk tijdens piekuren in de middag gebruik kan maken van je eigen accu voor bijv. inductiekoken, oven, tv, etc. dan zouden we daadwerkelijk wat doen aan problemen rondom capaciteit en piekgebruik. Simpele softwareoplossingen kunnen veel oplossen als ze op schaal worden toegepast. Daarmee zorg je ook dat er tijdens momenten van grote overschot wellicht net wat meer wordt bijgeladen, of dat het laden in de ochtend iets wordt uitgesteld.

NB: extra slijtage van de accu is zeer minimaal door het lage gevraagde vermogen en lage hoeveelheid kWh dat je per dag "opeet" en extra laadt, valt in het niet bij de dagelijkse kilometers die je maakt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]
*knip

Laten we beginnen met het technische gedeelte, die zes miljard panelen op het IJsselmeer worden aangesloten op het net middels een daarvoor bedoelde aansluiting, de netbeheerder heeft er daar over nagedacht hoe ze dat vermogen kwijt kunnen. Bij particulieren is die mogelijkheid er niet omdat Jan en alleman gewoon maar wat panelen op het dak gooit, ondanks dat de infrastructuur in de wijk niet berekend is op al die 'nutteloze' stroom. Neem jij voor vier tientjes internet af bij KPN dan kan je die ook niet op drukke momenten tot de max gebruiken, je deelt het netwerk met anderen in de wijk. Wil je wel op de drukke momenten 100% van de snelheid halen dan zijn daar oplossingen voor met hele andere bedragen, zo werkt het met stroom ook.
Daarnaast is het veel makkelijker om met een enkele klant die 6 miljard panelen heeft afspraken te maken over sturen van vermogen als dat nodig is. Bij particulieren wordt er niet gestuurd tot de omvormer bij 253V zichzelf uitschakelt, tenzij de handige Harrie een andere landcode ingevoerd heeft waardoor het ding pas bij 264V af slaat.
De suggestie om te stoppen met panelen toont juist gebrek aan technische kennis. Vermogen sturen is hierin de oplossing, en dan het liefst centraal. Leg er voldoende neer zodat je op 19 december nog een nuttige opbrengst hebt en limiteer die zodat je op 19 juni niet het net overspoelt
Omdat niemand dit actief doet, behalve Zonneplan die met eigen firmware daadwerkelijk een plan hebben. Daarnaast is er geen reden tot het betalen van een vergoeding omdat je als particulier nooit de garantie hebt gehad dat je het vermogen ook daadwerkelijk het net op kan sturen. Het is prima mogelijk om met hulp van een stroommeter de uitvoer naar het net te beperken op 1kW, dan kan je zoveel panelen neerleggen als je wilt en in huis verbruiken zonder dat er nutteloze stroom het net op vliegt en de hele buurt met 253 zit opgezadeld. Als de spanning netjes en stabiel blijft kan je gezamenlijk naar ieder 2kW, of 3kW, of misschien wel 10kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Modbreak:Weer open. Algemene landelijke politiek is een deur verderop en ook daar wordt ranten niet gewaardeerd.
Verder: zie topicwarning

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2024 12:08 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Modelcontract blijft voorlopig zonder terugleverboete

https://www.nu.nl/economi...ugleverkosten-vragen.html
Energieleveranciers kunnen in de modelcontracten die zij verplicht moeten aanbieden, geen terugleverkosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. In deze contractsoort is die mogelijkheid niet opgenomen. Dat bevestigt toezichthouder ACM na vragen van NU.nl.

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 22-05-2024 12:45 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zit nog binnen de 14 dagen om evt terug te gaan naar model contract. Maar ze kunnen de vaste leverkosten toch flink omhoog doen voor 'iedereen' met model contract? want laten we eerlijk wezen, het model contract is alleen aantrekkelijk voor mensen die op 0 uitkomen of netto terugleveren.

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 22-05-2024 13:18 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Laatst online: 02-10 17:37
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Greenchoice 3 jaar vast
essent via mediamarkt 3 jaar vast.

Ja ze blijven 3 jaar boetevrij.

Gebruik de zoekfunctie maar even in dit topic, dan vind je alles wat je nodig hebt
Omdat ik al bij essent zit kan ik die waarschijnlijk niet afsluiten.

En die van greenchoice. Is dat wat?
Ik zie wel dat de vaste leveringskosten 170 euro per jaar duurder is. (Gas 100 en elektra 70)

Hoe zit het eigenlijk dat wanneer je bijv 3 jaar vast zet en na 1 jaar van het gas af wil?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 17:54
@JazekerXX
Is al vaker besproken hier, gewoon loskoppelen, los contract voor stroom en een los contract voor gas, dan krijg je de betere deals te pakken.
Sluit je GC 3 jaar voor stroom af en pak je 1 jaar gas bij een leverancier naar keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JazekerXX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
[...]

En die van greenchoice. Is dat wat?
Ik zie wel dat de vaste leveringskosten 170 euro per jaar duurder is. (Gas 100 en elektra 70)

Hoe zit het eigenlijk dat wanneer je bijv 3 jaar vast zet en na 1 jaar van het gas af wil?

Dit is al vaak besproken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
JazekerXX schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:53:
Jawel, de MediaMarkt deal is ook voor vaste klanten, zie JJmac in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

En dan alleen stroom nemen, geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xoror schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Ik zit nog binnen de 14 dagen om evt terug te gaan naar model contract. Maar ze kunnen de vaste leverkosten toch flink omhoog doen voor 'iedereen' met model contract? want laten we eerlijk wezen, het model contract is alleen aantrekkelijk voor mensen die op 0 uitkomen of netto terugleveren.
Let op met modelcontract. Dan wordt er mogelijk niet per jaar gesaldeerd maar per tariefperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Let op met modelcontract. Dan wordt er mogelijk niet per jaar gesaldeerd maar per tariefperiode.
Volgens mij is het wettelijk per jaar. Ik heb al jaren z'n model contract bij eneco, wordt netjes per jaar verrekend.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 22:14
Vandaag krijg ik mijn nieuwe berekening van Vattenfall met de nieuwe voorwaarden voor terugleveren.
Ik wek 3500 kwh op en verbruik 4000 op jaarbasis. Dus ik dacht dat de nieuwe Vattenfall boete meeviel. Nou mooi niet dus. Na uitvoerig overleg met de klantenservice blijkt het wel heel raar. Vattenfall telt de terug levering per (zonnige) dag van binnen je contractjaar bij elkaar op. Via deze route wordt je schaal berekent. In ons geval is de "teruglevering" geschat op 3000kwh en komen we in schaal 13. Dat is €333 per jaar neerleggen. Enige voordeel is dat de klantenservice zelf direct al het advies gaf dat het verstandig was om het contract op te zeggen en te zoeken naar een andere leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
grotius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:10:
Na uitvoerig overleg met de klantenservice blijkt het wel heel raar. Vattenfall telt de terug levering per (zonnige) dag van binnen je contractjaar bij elkaar op. Via deze route wordt je schaal berekent. In ons geval is de "teruglevering" geschat op 3000kwh en komen we in schaal 13.
Vanuit de klant is het raar, maar vanuit de leveranciers is het vrij logisch om het zo te doen. En zo doen ze het bijna allemaal sinds Vandebron deze methode vorig jaar al introduceerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Novax schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Vanuit de klant is het raar, maar vanuit de leveranciers is het vrij logisch om het zo te doen. En zo doen ze het bijna allemaal sinds Vandebron deze methode vorig jaar al introduceerde.
Wel bijzonder balen is het. De zonnepanelen liggen nog geen jaar op het dak en het was een flinke investering. Maar echt terugverdienen zit er niet in. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Ik zit nu iets meer dan een jaar bij Vattenfall met een modelcontract, bij mij wordt er gesaldeerd per jaar. Ik blijf voorlopig bij Vattenfall met een modelcontract, ik ben benieuwd wat er voor mij gaat veranderen. Ik lever netto 5000kwh terug.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
grotius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:10:
Vandaag krijg ik mijn nieuwe berekening van Vattenfall met de nieuwe voorwaarden voor terugleveren.
Ik wek 3500 kwh op en verbruik 4000 op jaarbasis. Dus ik dacht dat de nieuwe Vattenfall boete meeviel. Nou mooi niet dus. Na uitvoerig overleg met de klantenservice blijkt het wel heel raar. Vattenfall telt de terug levering per (zonnige) dag van binnen je contractjaar bij elkaar op. Via deze route wordt je schaal berekent. In ons geval is de "teruglevering" geschat op 3000kwh en komen we in schaal 13. Dat is €333 per jaar neerleggen. Enige voordeel is dat de klantenservice zelf direct al het advies gaf dat het verstandig was om het contract op te zeggen en te zoeken naar een andere leverancier.
Grappig (nou ja eigenlijk niet), want ik wek ook ongeveer 3500 op en verbruik 4000 en zit ook bij Vattenfall. Ik wilde het al eens aan ze vragen want snap er zelf ook niets van maar het betekent dus dat ik op jaarbasis ongeveer € 333 extra moet betalen? Maar zeker als de stroomprijzen veel lager zijn wordt dat verschil verhoudingsgewijs groter of is dat gekoppeld of is die € 333 gekoppeld aan de kwh prijs?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sorcerer8472 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:56:
Ik heb wat zitten zoeken, maar heeft er al iemand een rechtszaak aangespannen hierover? Het lijkt op gespannen voet te staan met de salderingsregeling, waarbij de nieuwe heffingen een manier lijken te zijn om die te omzeilen of teniet te doen. Als een rechter daar ook zo naar kijkt dan zouden dit soort heffingen direct verboden worden. Wellicht sta je wel beter als je de eerste factuur met (hoge) terugleverboetes kan tonen.
De ACM zegt zelf dat deze vorm van terugleverkosten toegestaan is.

nieuws: ACM: extra terugleverkosten berekenen bij zonnepaneelhouders is niet ...

De energieboeren hebben dit natuurlijk ook zelf uitgezocht en op zich is salderen nog steeds mogelijk. Alleen geven ze het een andere naam (terugleverkosten) waardoor het (zoals het nu lijkt) toegestaan is.
Maar ga vooral je gang als je interesse hebt dit bij de rechter aan te kaarten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
YoshiBignose schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:26:
[...]

Grappig (nou ja eigenlijk niet), want ik wek ook ongeveer 3500 op en verbruik 4000 en zit ook bij Vattenfall. Ik wilde het al eens aan ze vragen want snap er zelf ook niets van maar het betekent dus dat ik op jaarbasis ongeveer € 333 extra moet betalen? Maar zeker als de stroomprijzen veel lager zijn wordt dat verschil verhoudingsgewijs groter of is dat gekoppeld of is die € 333 gekoppeld aan de kwh prijs?
Het is gekoppeld aan de teruglevering per dag. Dus stel op een zonnige dag verbruik je 12 kwh en wek je 30 kwh op. Dan lever je die dag 18 kwh terug aan het net. Al deze dagen van meer terug leveren dan je gebruikt telt vattenfall op. Dat bepaalt de schaal waar je in komt te zitten. Tussen de 3kwh en 3.5kwh teruglevering betaal je €333. Dus feitelijk is je saldering dus wat eerder weg dan de politiek heeft bedacht (maar dat is een discussie bij de buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:20
Zojuist op nu.nl

Energieleveranciers kunnen in de modelcontracten die zij verplicht moeten aanbieden, geen terugleverkosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen. In deze contractsoort is die mogelijkheid niet opgenomen. Dat bevestigt toezichthouder ACM na vragen van NU.nl.

[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 22-05-2024 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
grotius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Het is gekoppeld aan de teruglevering per dag. Dus stel op een zonnige dag verbruik je 12 kwh en wek je 30 kwh op. Dan lever je die dag 18 kwh terug aan het net. Al deze dagen van meer terug leveren dan je gebruikt telt vattenfall op. Dat bepaalt de schaal waar je in komt te zitten. Tussen de 3kwh en 3.5kwh teruglevering betaal je €333. Dus feitelijk is je saldering dus wat eerder weg dan de politiek heeft bedacht (maar dat is een discussie bij de buren)
Oh zo, dus ze kijken nog niet werkelijk naar het verbruik per seconde zeg maar. Maar ja per dag is ook al nadelig ja want echt veel stroom verbruik ik niet in de zomer, maar hoef dan niet de airco overdag al aan te zetten terwijl de zon schijnt bijvoorbeeld. Heb er wel baat bij ook een warmtepomp voor warm water te hebben geplaatst dan ipv dat ik douchte op gas.

Als jouw situatie een beetje zoals die van mij is (overdag 9-17 niet veel verbruik en daar buiten wel) dan zal ik ook wel ongeveer op dat bedrag van jou uitkomen. Toch weer zo'n €30 per maand extra.... dieven.

[ Voor 4% gewijzigd door YoshiBignose op 22-05-2024 14:41 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
grotius schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:21:
Wel bijzonder balen is het. De zonnepanelen liggen nog geen jaar op het dak en het was een flinke investering. Maar echt terugverdienen zit er niet in. 8)7
Wat bedoel je met niet echt terugverdienen? Zonnepanelen gaan zo'n 25jr mee. Als je ze binnen die tijd hebt terugverdient, heb je ze echt terugverdiend...
Daarbij, met de 3 jaar contracten van Essent of GC kom je over het algemeen al een aardig eind.
En zolang salderen blijft ook.
En anders valt er altijd nog echt wel iets te verdienen, alleen heb je ze niet binnen 5 jaar terugverdiend, maar zeg dat het 10 jaar zijn, heb je nog 15 jaar pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:10
YoshiBignose schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:26:
[...]
Ik verwacht niet dat je meer dan 3000 kWh zal terugleveren. Als je 1100 direct zelf verbruikt houd je nog 2400 teruglevering over en kost het dus 241 euro per jaar, nog steeds 20 euro per maand.

Die terugleverkosten hebben weinig met de stroomprijs te maken. Eerder met het verschil tussen de normale stroomprijs en de prijs (waarde) van zonnestroom.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel ze hun stroomprijs laten zakken. Die zou toch wel van 30 naar 26 cent moeten gaan om de terugleverkosten echt terug te geven aan de mensen zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 20:59
[...]

Ook jij maakt de veelgemaakte denkfout. Uit deze gegevens kan je namelijk niet afleiden hoeveel je teruggeleverd hebt.
Het kan namelijk ook best zijn dat je overdag 0 verbruik had, en dus de volle 30 teruggeleverd hebt. Vervolgens heb je die 12kwh in de nacht verbruikt.
In dit geval telt vattenfall dus met 30kwh terugleveren, niet 18, die 12 eigen gebruik kan je niet klakkeloos aftrekken van de 30 opweg. Het enige wat telt is wat via de teller terug het net op gaat.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
c-nan schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:21:
Ik zit nu iets meer dan een jaar bij Vattenfall met een modelcontract, bij mij wordt er gesaldeerd per jaar. Ik blijf voorlopig bij Vattenfall met een modelcontract, ik ben benieuwd wat er voor mij gaat veranderen. Ik lever netto 5000kwh terug.
Bij modelcontracten kunnen de tarieven ieder half jaar wijzigen, ook de vaste leveringskosten.
Dus wellicht valt de verhoging voor nu 1 juli mee, maar wie weet wat ze dan 1 januari doen.
Die onzekerheid zou ik niet willen lopen, alleen als er echt geen andere gunstige(re) optie meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
YoshiBignose schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:41:
Oh zo, dus ze kijken nog niet werkelijk naar het verbruik per seconde zeg maar. Maar ja per dag is ook al nadelig ja want echt veel stroom verbruik ik niet in de zomer, maar hoef dan niet de airco overdag al aan te zetten terwijl de zon schijnt bijvoorbeeld. Heb er wel baat bij ook een warmtepomp voor warm water te hebben geplaatst dan ipv dat ik douchte op gas.
Ik weet niet of ze dat bij de klantenservice zo uitgelegd hebben maar ze kunnen niet per dag kijken. De berekening klopt verder wel maar het is gewoon wat je totaal per jaar hebt teruggeleverd aan het net. Er zijn nog genoeg mensen die geen slimme meter hebben en nog gewoon elk jaar voor de jaarrekening de meterstanden doorgeven. daar kunnen ze niet eens per dag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ConQuestador schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:47:
Ook jij maakt de veelgemaakte denkfout. Uit deze gegevens kan je namelijk niet afleiden hoeveel je teruggeleverd hebt.
Het kan namelijk ook best zijn dat je overdag 0 verbruik had, en dus de volle 30 teruggeleverd hebt. Vervolgens heb je die 12kwh in de nacht verbruikt.
In dit geval telt vattenfall dus met 30kwh terugleveren, niet 18, die 12 eigen gebruik kan je niet klakkeloos aftrekken van de 30 opweg. Het enige wat telt is wat via de teller terug het net op gaat.
Het klopt wel maar er is verwarring over de terminologie. De 12 kWh is in dit geval direct eigen verbruik van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
jadjong schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Laten we beginnen met het technische gedeelte, die zes miljard panelen op het IJsselmeer worden aangesloten op het net middels een daarvoor bedoelde aansluiting, de netbeheerder heeft er daar over nagedacht hoe ze dat vermogen kwijt kunnen. Bij particulieren is die mogelijkheid er niet omdat Jan en alleman gewoon maar wat panelen op het dak gooit, ondanks dat de infrastructuur in de wijk niet berekend is op al die 'nutteloze' stroom. Neem jij voor vier tientjes internet af bij KPN dan kan je die ook niet op drukke momenten tot de max gebruiken, je deelt het netwerk met anderen in de wijk. Wil je wel op de drukke momenten 100% van de snelheid halen dan zijn daar oplossingen voor met hele andere bedragen, zo werkt het met stroom ook.
Daarnaast is het veel makkelijker om met een enkele klant die 6 miljard panelen heeft afspraken te maken over sturen van vermogen als dat nodig is. Bij particulieren wordt er niet gestuurd tot de omvormer bij 253V zichzelf uitschakelt, tenzij de handige Harrie een andere landcode ingevoerd heeft waardoor het ding pas bij 264V af slaat.

[...]

De suggestie om te stoppen met panelen toont juist gebrek aan technische kennis. Vermogen sturen is hierin de oplossing, en dan het liefst centraal. Leg er voldoende neer zodat je op 19 december nog een nuttige opbrengst hebt en limiteer die zodat je op 19 juni niet het net overspoelt

[...]

Omdat niemand dit actief doet, behalve Zonneplan die met eigen firmware daadwerkelijk een plan hebben. Daarnaast is er geen reden tot het betalen van een vergoeding omdat je als particulier nooit de garantie hebt gehad dat je het vermogen ook daadwerkelijk het net op kan sturen. Het is prima mogelijk om met hulp van een stroommeter de uitvoer naar het net te beperken op 1kW, dan kan je zoveel panelen neerleggen als je wilt en in huis verbruiken zonder dat er nutteloze stroom het net op vliegt en de hele buurt met 253 zit opgezadeld. Als de spanning netjes en stabiel blijft kan je gezamenlijk naar ieder 2kW, of 3kW, of misschien wel 10kW.
1a. Zonnepanelen werken 's nachts niet en in de winter zeer matig (want zonnestand en lange nachten). We zouden het land moeten overspoelen met panelen om aan de wintervraag te voldoen, maar dan zeker niet bij particulieren want op het IJsselmeer is makkelijker? Problemen met wijktrafo's zijn echt niet overal, en bovendien soms eenvoudig op te lossen (weet ik uit eigen ervaring).

1b. Hoe werkt het 's nachts en in de winter volgens jou met al die 6 miljard panelen? Bovendien is ook in de winter de stroomprijs 's nachts negatief. Dat is toch raar he? Vast ook de schuld van particuliere PV bezitters.

We hebben nodig kerncentrales voor voldoende stabiliteit en een veel beter internationaal netwerk en energiemarkt. Buffers mag ook maar die zijn vooralsnog veel te klein voor vermogens van gigawatt's voor een paar dagen met hoge vraag. Stel weinig zon en geen wind in de winter, steeds meer mensen met WP en EV. Meer PV's neerleggen is absoluut GEEN oplossing.

2. We zijn het eens dat SDE++ en stilstands vergoeding een foute prikkel geven. Stel er is een PV investerings business case zonder subsidie waarom zou dat dan een preferente oplossing zijn als er nog daken zonder PV zijn? PV installaties op akkerland of op IJsselmeer zijn foeilelijk.

3. Ik (en meer mensen) kunnen en willen vast wel hun PV terugregelen mits ze a) een signaal van de energieleverancier krijgen en b) je een stilstands vergoeding krijgt net zoals die PV parken. "Makkelijker" is een gemaks argument om particulieren uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotius
Truus01 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Wat bedoel je met niet echt terugverdienen? Zonnepanelen gaan zo'n 25jr mee. Als je ze binnen die tijd hebt terugverdient, heb je ze echt terugverdiend...
Daarbij, met de 3 jaar contracten van Essent of GC kom je over het algemeen al een aardig eind.
En zolang salderen blijft ook.
En anders valt er altijd nog echt wel iets te verdienen, alleen heb je ze niet binnen 5 jaar terugverdiend, maar zeg dat het 10 jaar zijn, heb je nog 15 jaar pure winst.
Het is een beetje een andere discussie. Ik heb de panelen op het verkeerde moment gekocht (toen de energiecrisis op haar hoogtepunt was en de panelen duur). En nog een verkeerde keuze gemaakt bij de installateur waardoor de panelen maanden later zijn geleverd en niet alle panelen zijn geïnstalleerd omdat de leverancier met de noorderzon vertrok). maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien. :X. Ik hoop ze er na 15 a 20 jaar uit te hebben. En ja dan heb ik nog 5 jaar "winst". Maar economisch gezien waren er slimmere keuzes geweest om het geld te investeren.

Ik zal kijken of 3 jarig wellicht interessant is. Ik neem aan dat ze deze contracten niet kunnen openbreken en ineens meer vragen voor terug leveren. En ik kijk natuurlijk bij de dynamische contracten want daar zijn geen boetes.

[ Voor 6% gewijzigd door grotius op 22-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:39
Ben benieuwd hoe dat bij ons gaat zijn, wij hebben een nul op de meter woning met daarbij 28 zonnepanelen. We houden ieder jaar zo'n 3000 kWh over tegenover wat we verbruiken. Eigenlijk zijn we dus lichtelijk genaaid als het geld gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:07
tiswat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:54:
Ben benieuwd hoe dat bij ons gaat zijn, wij hebben een nul op de meter woning met daarbij 28 zonnepanelen. We houden ieder jaar zo'n 3000 kWh over tegenover wat we verbruiken.
Eigenlijk zijn we dus lichtelijk genaaid als het geld gaat kosten.
Huis met label:
-Energie-Neutraal
-Nul-op-de-Meter
-en NUL op je rekening

zijn 3 totaal andere /losstaande beestjes
en daarmee ook compleet verschillende vakjes voor wat betreft het verrekenen/voorkomen van de Zonnepanelen boete.

Genaaid ben je pas als de aannemer /uitvoerder iets anders heeft voorgespiegeld.
En ja, IEDEREEN gaat vroeg of laat te maken krijgen met "De Grote Zonnepaneel boetes" afrekening.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 10:04
Ben benieuwd hoe dat bij ons gaat zijn, wij hebben een nul op de meter woning met daarbij 28 zonnepanelen. We houden ieder jaar zo'n 3000 kWh over tegenover wat we verbruiken. Eigenlijk zijn we dus lichtelijk genaaid als het geld gaat kosten.
Niemand heeft je beloofd dat het tot in de lengte van dagen nul-op-de-factuur zou zijn. Maar je staat er toch echt beter voor dan de meeste:
  • Je huis is waarschijnlijk erg goed geïsoleerd. Alles wat je (in de winter) niet verbruikt voor verwarming, hoef je niet te betalen. Zelfs als dynamisch verplicht zou worden betaal je veel minder dan met een "normaal huis"
  • Je kunt, door de bank genomen, ca 30% van je verbruik zelf opwekken. Dit verschijnt niet eens op de meter! Met dit aantal zonnepanelen misschien zelfs wel 35%. Pak je jaarverbruik (dus voor terugleveren) er eens bij en doe dan: kWh/2*0,30. Dat is een indicatie van de besparing die je sowieso hebt, ongeacht de regelgeving (aannames: 33,3% vh verbruik zelf opgewekt, prijs: €0,30/kWh)
  • Met een 3 jaar GC/Essent contract zit je de komende 2,5 jaar nog goed en krijg je nog ruimschoots geld terug. Misschien langer, afhankelijk van Den Haag.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat de TLV van je modelcontract de komende jaren boven de € 0,05 van Greenchoice of Essent voor 3 jaar vast gaat zijn. Als je nu een nieuw modelcontract aanvraagt bij Vattenfall is de TLV € 0,03 en zijn de vaste kosten € 14,99 per maand! Dan heb je wel geen heffing maar dat is echt niet voordelig.

Voor 1 jaar kan je ook nog bij Delta terecht zonder heffing en met een TLV van € 0,09, dat is 3 x meer dan het modelcontract van Vattenfall.

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 22-05-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Als je dus 3000 netto teruglevert en afhankelijk van je huidige contract is Essent of GC een goede optie, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Heb je hier een voorbeeld voor?
Als je hier onbalanscorrectie bedoelt, dan kun jij die met wat moeite ook vangen.
PV parken moeten die moeite verplicht doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xoror schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:10:
[...]

Volgens mij is het wettelijk per jaar. Ik heb al jaren z'n model contract bij eneco, wordt netjes per jaar verrekend.
Nee is niet wettelijk per jaar. Per tariefperiode mag bij een modelcontract
verschilt per leverancier maar wettelijk mogen ze kiezen.
eneco doet het per jaar. Greenchoice en (ik dacht) essent per tariefperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Waarom niet gewoon 3 jaar vastzetten zonder boete, zoals de rest hier ook doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Waarom niet gewoon 3 jaar vastzetten zonder boete, zoals de rest hier ook doet?
Heb net ingediend bij GC ingaande 14-11-2024 terwijl ik bij GC al zit nu met gas en stroom. Heb alleen stroom voor 3 jaar gedaan en kreeg onmiddellijk contract binnen. So far, so good. €7,- per maand voor alleen stroom zou lekker zijn. Van de zomer eens kijken of de gasprijs nog zakt voor mijn 450m3, (zou nu €55,- per maand worden) en dan word ik toch wel heel blij van mijn totaal van €62,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
Novax schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:07:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat de TLV van je modelcontract de komende jaren boven de € 0,05 van Greenchoice of Essent voor 3 jaar vast gaat zijn. Als je nu een nieuw modelcontract aanvraagt bij Vattenfall is de TLV € 0,03 en zijn de vaste kosten € 14,99 per maand! Dan heb je wel geen heffing maar dat is echt niet voordelig.

Voor 1 jaar kan je ook nog bij Delta terecht zonder heffing en met een TLV van € 0,09, dat is 3 x meer dan het modelcontract van Vattenfall.
Bierviltje:
Modelcontract Vattenfall:
5000 kwh netto teruglevering a 0,03 = 150,-

Normaalcontract Vattenfall:
5000 kwh netto teruglevering = staffelboete ~500,-

Dat is de reden dat ik het Modelcontract wil vasthouden. Momenteel ontvang ik trouwens 0,11 per kwh.
Ze hebben nog 10 dagen om de nieuwe tarieven door te geven, doen ze dat niet dan blijft 0,11 staan voor mij. Komen ze binnen 10 dagen alsnog met een wijziging, dan kan ik alsnog overstappen naar GC.

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 59 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)