Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Enig idee wat de voorwaarden zijn voor gas DELTA om de cashback te kunnen krijgen. Vaak zit er een addertje on het gras echter kan ik hem niet een twee vinden via PriceWise.
Ik weet niet anders dan dat, dat altijd contract uitdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 14:28
Ik lees al een eventjes dit topic.
En kom er toch niet helemaal uit.
Ik ben al klant van greenchoice.
Helaas heb ik al 3 maanden geleden de verlenging die ze boden om 1 jaar te verlengen.
Mijn 1 jaar contract gaat 20 Juli weer opnieuw in.
Kan ik dan toch nog 3 jaar vast aanvragen met de link waar je geen zonnepanelen aan kan vinken? Of zouden ze er moeilijk over gaan doen en het niet accepteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-10 11:29

Tao

DPC DE_KOMETEN

Hansieo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:25:
[...]

_O- _O- _O- _O- ik zeg... 10 !! punten... en met griffel :9B
Non, non, non monsieur: douze points >:)

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:55
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:16:
[...]

ik vrees het laatste, dat hebben die enegieboeren namelijk ook al aangekondigd, mogelijk dat ze iets lager worden maar weg, ik vrees van niet. Een ander probleem, als we dan over x mnd weer een andere regering krijgen, en ze desaldering al hebben afgeschaft dan zul je zien dat de saldering ook niet meer terugkomt. weg is weg in deze.
Dus beste landgenoten, hartelijk bedankt voor die mensen die op deze Clowns gestemd hebben. Wat mij betreft mogen ze direct weer naar huis, gezien hun programma, ze mogen in hun handjes klappen als ze daar 1% van weten om te zetten, en laat die salderingsregeling dan maar in de resterende 99% zitten.
Clowns kunnen we ook roepen over de vorige regeringen. Bij het aannemen van de regeling was al bekend dat deze tijdelijk zou zijn.

Die clowns hebben gewoon de regeling niet op tijd afgeschaft.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-10 17:03
marktweakt schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Ze verhogen de TLV omdat deze anders door het toepassen van de terugleverkosten 0 of zelfs negatief zou worden. En dat mag niet volgens de salderingsregeling. Daarin staat dat voor het meerdere dat wordt teruggeleverd na saldering een 'redelijke vergoeding' moet worden betaald aan de klant.

Edit: Het is overigens maar de vraag of de effectieve TLV van 2,5 cent die nu overblijft bij Vattenfall wel aan deze wettelijke eis voldoet...
& @Devke ik kan zo snel niet achterhalen of die 12,3 cent TLV dan ook gaat gelden voor het modelcontract of dat dan naar 7,8 cent gaat of zelfs 4,5 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02:47
Simpel360 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:27:
Kaf en koren.
Ik kan niet forecasten, heb wel enig idee :*) . Gaat om grote getallen (veel data), inzicht en ervaring.
Laat ik het zo zeggen, mijn ervaring in deze branche is dan dat ik blijkbaar dichter tegen het koren heb gezeten.
En natuurlijk heb je een marge en sla je als forecaster wel eens de plank mis of heb je een calamiteit, maar wat ze nu proberen te compenseren is gewoon absurd & een verdienmodel op zich.

We hoeven het ook niet met elkaar eens te zijn.
Gelukkig kan en mag dat O-)
Helaas gaat dit stukje over feiten, niet over meningen. En ik bedoel dit echt niet gemeen, maar voordat je groot roept dat men incompetent is zou het je sieren als je eerst uitzoekt hoe het zit. Je hebt gelijk, forecasting is afhankelijk van veel, en goede, data.

Aanname vanuit mij: Ik gok dat de meeste leveranciers niet hun eigen weer forecasting genereren. Dat doen zou een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld KNMI's open API te gebruiken, en ik betwijfel dat leveranciers ook aan hetzelfde niveau van kennis en ervaring zouden kunnen komen als dat de instanties als KNMI bezitten.

Uitdaging voor jou: Trek de weer forecasting voor morgen uit de KNMI API, het liefst zsm (voor 14:00). Vergelijk hoe goed deze forecasting overeenkomt met het daadwerkelijke weer van morgen.
Extra uitdaging: Trek de weer forecasting data op meerdere momenten uit de KNMI API, en kijk hoe groot de verschillen zijn.

Want hierin ligt het probleem. Het 'algehele' weer voorspellen is men best goed in geworden (welke temperatuur wordt het morgen middag). Maar de exacte weersomstandigheden per, let's say, 15 minuten, is lastiger. We leven in een kust klimaat waar het weer gemakkelijk omslaat. Het feit dat naarmate de dag vordert, de forecasting van bijvoorbeeld de KNMI ook sterk verandert, reflecteert dit.

Dus het forecasten zelf is niet het punt, het punt is dat je het moet doen met data die significante foutmarges kan bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:33:
Enig idee wat de voorwaarden zijn voor gas DELTA om de cashback te kunnen krijgen. Vaak zit er een addertje on het gras echter kan ik hem niet een twee vinden via PriceWise.
De loyaliteitskorting wordt gebaseerd op je verbruik van de afgelopen jaren (de SJV) niet op wat je invult.

Hier zijn de voorwaarden https://files.deltaenergi...en-loyaliteitskorting.pdf

Ik weet niet 100% of dit de actuele voorwaarden zijn want er zit een addertje wat niet een addertje is :+ .

Er staat namelijk:
Dit aanbod geldt als u bij het aangaan van de overeenkomst binnen 90 dagen succesvol als klant van DELTA kan worden aangemeld en levering van energie kan plaatsvinden.
Echter heeft Delta de periode van voortijdig afsluiten verhoogd naar 180 dagen, dan zou volgens bovenstaande voorwaarde de loyaliteitskorting niet meer gelden. Maar dat is bij een aantal tweakers door de klantenservice bevestigd dat dat niet van toepassing is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
de Peer schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Tsja dat zal best, zegt mij helemaal niets. Ze moeten er dan ook bij zetten :
98 procent consumenten snapt geen hol van de energiemarkt

En

96 procent van de consumenten maakt geen business case voordat ze tot aanschaf over gaan.

En

82 procent van de consumenten denkt dat terugleverkosten over de netto teruglevering gerekend worden.

De gemiddelde consument is nu eenmaal vrij dom.. Dat is een feit.
Nou dom? De gemiddelde consument heeft een druk leven en andere tijdsbestedingen dan wij hier op Tweakers die alles uitzoeken alvorens iets te kopen/afsluiten. Als iedereen zo zou zijn als wij op Tweakers zou er geen pepernoot meer verdient worden door bedrijven (beetje overdreven 8) ). Wij besparen op veel fronten veel geld. Ik vind het altijd wel een sport de beste deal te kunnen krijgen en ook leuk dat wij met die info elkaar kunnen helpen. Het is gewoon onwetendheid van de gemiddelde consument. Om ze nu dom te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:24:
[...]

klopt helemaal, het is dus nog erger, jaren daarvoor zijn je batterijen al lang overleden en dan ben je met je niet meer aanwezige batterijen die ook niet eens ook maar iets kunnen bufferen wel nog aan het afbetalen, dus die termijn word alleen nog maar langer.
Zelfs een kleine 5 kWh batterij (bv Sessy) heeft een ROI van ruim 15 jaar (met jou verbruik) en dat met een levensduur van 15 jaar. (en dat tussen maart en oktober).
Met de Sessy zou onze tvt dus 19,48 jaar zijn, op basis van 2x verlies voor de omzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
il-Principe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:58:
[...]

& @Devke ik kan zo snel niet achterhalen of die 12,3 cent TLV dan ook gaat gelden voor het modelcontract of dat dan naar 7,8 cent gaat of zelfs 4,5 cent.
Ik heb een variabel tarief. TLV gaat dan van ff op de 7ct naar ff op de 12. Gaat dus om een variabel contract.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Ik heb een variabel tarief. TLV gaat dan van ff op de 7ct naar ff op de 12. Gaat dus om een variabel contract.
Maar bij een modelcontract heb je geen terugleverkosten want dat mag niet, heb je de nieuwe tarieven die voor jouw gaan gelden per 1 juli al binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
LordFather schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:38:
Helaas heb ik al 3 maanden geleden de verlenging die ze boden om 1 jaar te verlengen.
Kan ik dan toch nog 3 jaar vast aanvragen met de link waar je geen zonnepanelen aan kan vinken? Of zouden ze er moeilijk over gaan doen en het niet accepteren?
Ik ben bang dat je dat niet gaat lukken.
Je kunt het proberen, krijg je een contract per mail, is het gelukt.
Enige andere, met nog minder kans, is ze bellen. 3 jr lukt dan zeker niet, maar 2jr schijnt her en der nog wel eens gelukt te zijn.
Wellicht helpt het om de term 'contract openbreken' te gebruiken, want dat is eigenlijk wat je wilt, je nieuw 1jr contract (wat nog niet is ingegaan) open te breken om er een meerjarig contract van de maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
LordFather schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:38:
Altijd lastig bij bestaande klanten te bepalen wat mogelijk is. Hangt ook af van je verbruik en de tarieven van je verlenging. Maar lever je meer terug dan je verbruikt? Want dan zou je het stroom gedeelte boetevrij moeten kunnen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Altijd lastig bij bestaande klanten te bepalen wat mogelijk is. Hangt ook af van je verbruik en de tarieven van je verlenging. Maar lever je meer terug dan je verbruikt? Want dan zou je het stroom gedeelte boetevrij moeten kunnen opzeggen.
Bedankt voor jullie beide reacties.
Ik lever inderdaad meer terug als wat ik verbruik.
Daarom zou het misschien mooi zijn geweest om het contract open te breken.
Na de reactie van Truus01 heb ik een telefoontje gepleegd. En de klantenservice kon mij helaas ook niet helpen om een 2 jarig contract te krijgen omdat ze dat niet aanbieden voor zonnepaneel houders omdat het een onzekere tijd is. Maar had dat helaas ook al gelezen bij mensen dat het niet lukte met 3 jarig contract.
Nu was mijn enige hoop nog om de link te gebruiken en zo mijn contract wat verlengt wordt te overrulen.
Ik vroeg mij af of meer mensen dat hier gedaan hadden en kon dat zo niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:07
Kakaisan schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Helaas gaat dit stukje over feiten, niet over meningen. En ik bedoel dit echt niet gemeen, maar voordat je groot roept dat men incompetent is zou het je sieren als je eerst uitzoekt hoe het zit. Je hebt gelijk, forecasting is afhankelijk van veel, en goede, data.

Aanname vanuit mij: Ik gok dat de meeste leveranciers niet hun eigen weer forecasting genereren. Dat doen zou een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld KNMI's open API te gebruiken, en ik betwijfel dat leveranciers ook aan hetzelfde niveau van kennis en ervaring zouden kunnen komen als dat de instanties als KNMI bezitten.

Uitdaging voor jou: Trek de weer forecasting voor morgen uit de KNMI API, het liefst zsm (voor 14:00). Vergelijk hoe goed deze forecasting overeenkomt met het daadwerkelijke weer van morgen.
Extra uitdaging: Trek de weer forecasting data op meerdere momenten uit de KNMI API, en kijk hoe groot de verschillen zijn.

Want hierin ligt het probleem. Het 'algehele' weer voorspellen is men best goed in geworden (welke temperatuur wordt het morgen middag). Maar de exacte weersomstandigheden per, let's say, 15 minuten, is lastiger. We leven in een kust klimaat waar het weer gemakkelijk omslaat. Het feit dat naarmate de dag vordert, de forecasting van bijvoorbeeld de KNMI ook sterk verandert, reflecteert dit.

Dus het forecasten zelf is niet het punt, het punt is dat je het moet doen met data die significante foutmarges kan bevatten.
Ook ik bedoel het niet gemeen, echter u verwijt mij wel dingen die ik niet heb getypt of bedoeld. De 1 is nu eenmaal beter in zijn "kunstje" als de ander, dit is wat ik aan geef. En dit is geen verwijt maar een feit. Dit zal altijd verschil geven in "rendement" of zo u wilt onbalans voor de individuele energieleverancier, en daardoor ook landelijk. En ja ik heb enig versiering van hoe het werkt.

Feit is dat ze een kostenpost hebben "onbalans", is ook logisch en niet te voorkomen.

Aanname vanuit mij: op zijn minst overcompenseren ze nu hun onbalanskosten.

Mijn mening: deze kosten zijn een goede reden voor een extra verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
LordFather schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Bedankt voor jullie beide reacties.
Ik lever inderdaad meer terug als wat ik verbruik.
Daarom zou het misschien mooi zijn geweest om het contract open te breken.
Na de reactie van Truus01 heb ik een telefoontje gepleegd. En de klantenservice kon mij helaas ook niet helpen om een 2 jarig contract te krijgen omdat ze dat niet aanbieden voor zonnepaneel houders omdat het een onzekere tijd is. Maar had dat helaas ook al gelezen bij mensen dat het niet lukte met 3 jarig contract.
Nu was mijn enige hoop nog om de link te gebruiken en zo mijn contract wat verlengt wordt te overrulen.
Ik vroeg mij af of meer mensen dat hier gedaan hadden en kon dat zo niet terugvinden.
Heb je dan nog de TLV van € 0.08 en de lagere vaste kosten van voor 21 februari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Heb je dan nog de TLV van € 0.08 en de lagere vaste kosten van voor 21 februari?
Nee helaas net de vaste leverkosten van €14,79 en TLV van 0,05.
Helaas te laat dit topic gelezen om het goed te willen doen.
Opzich met deze kosten nog niet zo’n probleem mee.
Maar 3 jaar vast zou dan toch wel wat meer rust hebben gegeven.
Aangezien er over een jaar een stuk meer aanbieders met de eneco taferelen zullen zijn waarschijnlijk.
Ik hou voor dit moment denk ook nog zeker wel -2000 KwH over na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
LordFather schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Nee helaas net de vaste leverkosten van €14,79 en TLV van 0,05.
Helaas te laat dit topic gelezen om het goed te willen doen.
Opzich met deze kosten nog niet zo’n probleem mee.
Maar 3 jaar vast zou dan toch wel wat meer rust hebben gegeven.
Aangezien er over een jaar een stuk meer aanbieders met de eneco taferelen zullen zijn waarschijnlijk.
Ik hou voor dit moment denk ook nog zeker wel -2000 KwH over na salderen.
Deze komt net voorbij, SL-91 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" misschien dat nog een optie. Eerst even checken of je inderdaad bij GC boetevrij kan opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Algemene politiek is geprullenbakt. Dat hoort in AWM en daar gelden niet voor niets aanvullende voorwaarden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Maar bij een modelcontract heb je geen terugleverkosten want dat mag niet, heb je de nieuwe tarieven die voor jouw gaan gelden per 1 juli al binnen?
Ja vandaag gekregen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Hier ook even een post van de 3 jaar vast aanbieding van Essent bij de Mediamarkt. Zonder terugleverkosten.

Novax in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:56
TCMR schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:02:
[...]
Het is irrelevant hoeveel je het net ingedrukt hebt met een ferrarismeter, want zoals @MacD007 zegt: dat kun je nooit zien omdat je directe verbruik onzichtbaar is.
Ik quote even mezelf met een kleine aanvulling: een ferrarismeter hebben, betekent niet dat je geen nauwkeurig inzicht kunt hebben in je energieverbruik/direct verbruik/opwek. Als je bijv. een zappi (met harvi) hebt, of een Homewizard WiFi kWh-meter, dan kun je dat extreem nauwkeurig bepalen. Nauwkeuriger dan de P1-poort van je slimme meter (die ziet geen direct verbruik namelijk). Alleen heeft de netbeheerder geen inzicht in die gegevens, die zijn lekker voor jezelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:47
TCMR schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Ik quote even mezelf met een kleine aanvulling: een ferrarismeter hebben, betekent niet dat je geen nauwkeurig inzicht kunt hebben in je energieverbruik/direct verbruik/opwek. Als je bijv. een zappi (met harvi) hebt, of een Homewizard WiFi kWh-meter, dan kun je dat extreem nauwkeurig bepalen. Nauwkeuriger dan de P1-poort van je slimme meter (die ziet geen direct verbruik namelijk). Alleen heeft de netbeheerder geen inzicht in die gegevens, die zijn lekker voor jezelf :P
Snap ik niet. PV - P1 (Teruglevertelwerk) is toch eigen verbruik bij overschot en P1 (inkooptelwerk) + PV is je eigen verbruik bij tekort. Ik zie niet waarom jou oplossing nauwkeuriger is.
Daarnaast is de Zappi of HW niet MID gekeurd en dus niet gecalibreerd. Mijn DIN rail modbus kWh meters en P1 zijn dit wel.

Overigens hebben mijn ouder ook een terugdraaiende Ferraris meter, maar na verschillende meldingen van de netbeheerder stonden ze toch mooi op de stoep. Het argument is dat de meter mogelijk kapot is en dat geeft ze het recht hem te onderzoeken. Ze mogen hem onder deze voorwenselen ook gewoon vervangen voor een digitale (domme) meter. Je kunt alleen het slimme deel afwijzen.
Ze hebben de meter gecontroleerd en nu na 3 maanden nog niets van gehoord wat de volgende stap wordt. Zal wel gevolg van personeels gebrek zijn, we wachten rustig af.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pietje555 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:
Overigens hebben mijn ouder ook een terugdraaiende Ferraris meter, maar na verschillende meldingen van de netbeheerder stonden ze toch mooi op de stoep. Het argument is dat de meter mogelijk kapot is en dat geeft ze het recht hem te onderzoeken. Ze mogen hem onder deze voorwenselen ook gewoon vervangen voor een digitale (domme) meter. Je kunt alleen het slimme deel afwijzen.
Ze hebben de meter gecontroleerd en nu na 3 maanden nog niets van gehoord wat de volgende stap wordt. Zal wel gevolg van personeels gebrek zijn, we wachten rustig af.
Tuurlijk mogen ze komen kijken. En dat moet op afspraak. Doen ze waarschijnlijk niet (met gasmeters ook niet), maar dan mag je ze de toegang weigeren en aangeven dat ze maar mooi eerst een afspraak maken. (Zie ook oa: redwing in "Gas de deur uit doen: Gratis!")
Ze mogen ook de meter niet zomaar vervangen, ook niet als ze zeggen dat die mogelijk kapot is. Ze mogen die pas vervangen als die daadwerkelijk kapot is, of afgekeurd.
En dan heb je inderdaad de keuze uit een domme of slimme digitale meter, waarbij je bij een slimme meter het op afstand lezen uit kunt laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Pietje555 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:
[...]
Snap ik niet. PV - P1 (Teruglevertelwerk) is toch eigen verbruik bij overschot
Ja, maar dat zie jij, want jij hebt de beschikking over opwek van "PV". Mijn punt is dat de meter met meerdere telwerken niet ziet wat het eigen verbruik is ten tijde van opwek, dat gaat namelijk niet langs de meter. En verder moet je dat dus zelf gaan berekenen, tenzij je dus, zoals jij blijkbaar ook, extra meet-apparatuur plaatst.
Daarnaast is de Zappi of HW niet MID gekeurd
Zappi niet, maar die Homewizard kWh meter is een Eastron MID gekeurde meter:

https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/

Ik heb ze beide aan dezelfde PV installatie hangen. Ik zal 'ns kijken in hoeverre ze van elkaar, en van wat de omvormer zelf aangeeft, verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:20
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Tuurlijk mogen ze komen kijken. En dat moet op afspraak. Doen ze waarschijnlijk niet (met gasmeters ook niet), maar dan mag je ze de toegang weigeren en aangeven dat ze maar mooi eerst een afspraak maken. (Zie ook oa: redwing in "Gas de deur uit doen: Gratis!")
Ze mogen ook de meter niet zomaar vervangen, ook niet als ze zeggen dat die mogelijk kapot is. Ze mogen die pas vervangen als die daadwerkelijk kapot is, of afgekeurd.
En dan heb je inderdaad de keuze uit een domme of slimme digitale meter, waarbij je bij een slimme meter het op afstand lezen uit kunt laten zetten.
En als je hem weigert hebben netwerkbeheerders dan een poot om.op te staan. Meende begin dit jaar ivm Jetten salderings voorstel dat afgeschoten is dat bij doorgang afbouw salderen ze rechten hebben om een dergelijke Ferraris meter te vervangen indien je PV hebt anders kan en mag je niet salderen. Of de Ferraris meter moet in de lijst staan van afgekeurd meende ik.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
MacD007 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:16:
[...]

ik vrees het laatste, dat hebben die enegieboeren namelijk ook al aangekondigd, mogelijk dat ze iets lager worden maar weg, ik vrees van niet. Een ander probleem, als we dan over x mnd weer een andere regering krijgen, en ze desaldering al hebben afgeschaft dan zul je zien dat de saldering ook niet meer terugkomt. weg is weg in deze.
Dus beste landgenoten, hartelijk bedankt voor die mensen die op deze Clowns gestemd hebben. Wat mij betreft mogen ze direct weer naar huis, gezien hun programma, ze mogen in hun handjes klappen als ze daar 1% van weten om te zetten, en laat die salderingsregeling dan maar in de resterende 99% zitten.
Ik heb goede hoop dat het kabinet binnen 3 a 6 maanden verdwijnt en dan is afschaffen salderen 2027 zeker niet door de TK en EK en kan meteen controversieel worden verklaard. Dat salderen heeft al meerdere regeringen overleeft. In dit geval zegt mijn gevoel dat het een VVD eis was iets van slikken of stikken mbt dit kabinet. 3 waren tegen afschaffen en ik meende hier gelezen te hebben dat NSC en of andere coalitie partijen TK leden vrij zijn om te stemmen. Die race is nog lang niet gelopen. Energie maatschappijen weten dit ook en rekenen zich nog niet rijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 18-05-2024 14:59 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Snarfie31 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:48:
[...]

En als je hem weigert hebben netwerkbeheerders dan een poot om.op te staan. Meende begin dit jaar ivm Jetten salderings voorstel dat afgeschoten is dat bij doorgang afbouw salderen ze rechten hebben om een dergelijke Ferraris meter te vervangen indien je PV hebt anders kan en mag je niet salderen. Of de Ferraris meter moet in de lijst staan van afgekeurd meende ik.
Je mag weigeren, de netbeheerder heeft dan net zo goed geen poot om op te staan: https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

Tot nu toe is er ook geen actieve weigering. Althans bij mij. Ik ga alleen niet in op hun aanbod voor een digitale meter.
Er is geen verplichting en ze mogen de meter alleen wisselen bij afkeur of bij aanvraag. En ik vraag niks aan.
Willen ze een verplichting doorvoeren, moet daar een wet voor komen (of mogelijk een oude wet aangepast worden), dat is dus voorlopig echt nog niet aan de orde.

Overigens, je schrijft 'anders kan en mag je niet salderen'. Het mooie van een Ferrarismeter is dat dat automatisch gebeurd. Dus ze kunnen dat niet zo, zomaar verbieden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 18-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Kijk, automatische saldering: (filmpje op YT)
Grappig, dat is dus een ferrarismeter met twee telwerken? Nooit geweten dat die ook bestaan. Apart dat die schijf dan nog keihard draait. Hier staat ie gewoon stil op het moment dat ik auto oplaad op 100% zonnestroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
TCMR schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Grappig, dat is dus een ferrarismeter met twee telwerken? Nooit geweten dat die ook bestaan. Apart dat die schijf dan nog keihard draait. Hier staat ie gewoon stil op het moment dat ik auto oplaad op 100% zonnestroom.
Normaal en daltarief. Hebben toch de meeste. Alleen de daltariefteller staat stil.
Dit is natuurlijk wel 10x versneld. En ik heb geen auto om er mee op te laden.
Als die stilstaat is dat eigenlijk ook niet salderen, maar juist het direct eigen verbruik.
Juist het terugdraaien is salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:07
Truus01 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Normaal en daltarief. Hebben toch de meeste. Alleen de daltariefteller staat stil.
Dit is natuurlijk wel 10x versneld. En ik heb geen auto om er mee op te laden.
Als die stilstaat is dat eigenlijk ook niet salderen, maar juist het direct eigen verbruik.
Juist het terugdraaien is salderen.
Er bestaan wel meer versies, die zie/zag je alleen niet direct bij de kleingebruikersaansluitingen. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:01
Ik had er 1 met een enkel telwerk. Als die met 7kW terug draaide dacht ik wel eens dat het schijfje er uit zou vliegen. Zo hard draaide dat ding dan.

Helaas sinds kort in moeten leveren. Wilde graag een 40 ampere hoofdzekering automaat ipv de 25 ampere smeltzekering die ik toen had. Die ferraris mocht officieel niet meer dan 30 ampere hebben dus moest dan ook aan een nieuwe meter. Maar eieren voor m'n geld gekozen gezien de wachttijden bij Ennexis en de boel maar laten vervangen. Best jammer want ik vond het altijd heel leuk om naar dat achteruit racende schijfje te kijken.

Ps: vroeger maakte ze toch wel kwaliteit. Echt onverwoestbaar schijnbaar. Dat ding heeft gewoon 57 jaar lang dag en nacht achterelkaar gedraaid! Heb het nu even vergeleken met de nieuwe digitale meter en kan zo geen afwijking constateren.

Kom daar tegenwoordig nog maar eens om hahahaha.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
Ik ben benieuwd als de teller op nul staat en je levert daarna terug. Krijg je daarna enorm gezeik met je energieleverancier? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:01
GioStyle schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:39:
Ik ben benieuwd als de teller op nul staat en je levert daarna terug. Krijg je daarna enorm gezeik met je energieleverancier? :D
Denk dat dat uiteindelijk wel mee valt. Ten eerste moet je wel heeeeeeeel veel terugleveren bij de meeste particuliere ferraris meters voor je weer over het nul punt komt. En ten tweede weet je leverancier wat je voorgaande stand was tijdens de laatste jaar afrekening. Dus die weet precies dat je over dat nul punt bent gegaan en kan dus dan het sommetje makkelijk maken.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Animal_X schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:41:
Ik denk ook dat het blijft. De onbalans in het netwerk blijft gewoon, die panelen liggen er al...
De onbalens die ze zelf veroorzaakt hebben door het investeren in zonneweides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-10 17:03
il-Principe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:58:
[...]

@marktweakt @Devke
Ah, gevonden, modelcontract Vattenfall wordt TLV zeer waarschijnlijk 3 cent (Dat staat er nu als je het aanvraagt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
il-Principe schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:46:
[...]

@marktweakt @Devke
Ah, gevonden, modelcontract Vattenfall wordt TLV zeer waarschijnlijk 3 cent (Dat staat er nu als je het aanvraagt)
Dat is dus ook helemaal niks. Naast de boete die je nu hebt en deze TLV is panelen uitbereiding denk ik niet erg interessant. Of je moet hopen dat salderingafschaf niet door 1e kamer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Dat is dus ook helemaal niks. Naast de boete die je nu hebt en deze TLV is panelen uitbereiding denk ik niet erg interessant. Of je moet hopen dat salderingafschaf niet door 1e kamer komt.
Panelen bijleggen is nog altijd zeer lucratief. Zeker met de huidige lage prijs van panelen.
En van salderen moeten we af. En juist zonder salderen is het : hoe meer panelen, hoe beter.

Het is nu een erg goed moment voor uitbreiding. Juist omdat je er nog een mooi contract bij kunt afsluiten (3 jaar vast zonder terugleverboete)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Maar staat op de tarieven die jij persoonlijk van Vattenfall hebt gekregen per 1 juli ook een TLV van 3ct? En wat rekenen ze dan voor vaste leveringskosten?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 10:34
Sorry maar ik word een beetje moe van al die mensen hier in dit topic die keuzes op dit gebied voor de toekomst als zekerheid presenteren terwijl de werkelijkheid in de toekomst van zonnepanelen op bijna alle vlakken op dit moment zeer onzeker is.

Mensen die hier voor advies komen of ze wel of niet zonnepanelen moeten uitbreiden etc. zou ik dan ook willen adviseren om vooral NIET te luisteren naar adviezen die gepresenteerd worden als iets wat vast staat en zeker zal gaan gebeuren. :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:25:
Sorry maar ik word een beetje moe van al die mensen hier in dit topic die keuzes op dit gebied voor de toekomst als zekerheid presenteren terwijl de werkelijkheid in de toekomst van zonnepanelen op bijna alle vlakken op dit moment zeer onzeker is.

Mensen die hier voor advies komen of ze wel of niet zonnepanelen moeten uitbreiden etc. zou ik dan ook willen adviseren om vooral NIET te luisteren naar adviezen die gepresenteerd worden als iets wat vast staat en zeker zal gaan gebeuren. :-)
En wat bedoel je dan precies?
Dat het niet zeker is dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden?

Eigen koers varen is de afgelopen 10 jaar altijd de beste keuze geweest..

Het gaat er juist om dat je ondanks de onzekerheid een strategie volgt.

Het staat vast dat je stroomverbuik hebt de komende 20 jaar. Het staat ook vast dat je dat voor een deel goedkoop kunt afdekken met zonnepanelen.
En dan is er nog de salderingsregeling en boetes die het allemaal wat vertroebelen.

Niet handelen vanwege dat beetje onzekerheid zou ik afraden.

Dat is nu juist het mooie. Panelen zijn zo goedkoop dat subsidies en regelingen niet meer nodig zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 20-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:32
marktweakt schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:25:

Welke onzekerheid?

Mijn zekerheid is dat: mijn zonnepanelen energie produceren.

De volgende zekerheid is dat: de belasting op stroom is duur

Verder heb ik een dynamisch contract, waardoor ik mijn auto voor ongeveer 8 cent per kWh oplaadt, en nog goedkoper als mijn zonnepanelen er volgende maand zijn. Ik krijg 27 panelen, voor minder dan 10k, met Enphase.

Ik kan ook lekker mijn a/c aanzetten, verder tot 2027 kan ik salderen. :*)

Burgers moeten ook begrijpen dat er ook eigen verantwoordelijkheid is. Dat betekent slimmer met energie omgaan. Dat doe je door zonnepanelen en EVs.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Lol, het is dat mijn daken vol zijn, anders had ik nog wel een paar paneeltjes erop gelegd, desnoods lekker laten aftoppen op huidige omvormers om kosten te besparen. Binnen 3 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Grappig he hoe verschillend je daar over kunt denken. Heeft denk ik met verlies-aversie te maken. Veel mensen kunnen niet met (kleine) tegenslagen en risico's om gaan. Vandaar het oververzekeren en keiharde garanties willen, zelfs waar dat niet mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-05-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Panelen bijleggen is nog altijd zeer lucratief. Zeker met de huidige lage prijs van panelen.
En van salderen moeten we af. En juist zonder salderen is het : hoe meer panelen, hoe beter.

Het is nu een erg goed moment voor uitbreiding. Juist omdat je er nog een mooi contract bij kunt afsluiten (3 jaar vast zonder terugleverboete)
Ff snel rekenen. 12x440 Wp inclusief leggen en verwijderen oude panelen. Geen 1 fase omvormer maar micro omvormers of 3 fase omvormer gaat me naar verwachting 6500 euro kosten. Heb een offerte van 5800 maar dat is 1 fase omvormer.

Opbrengst 4750 kwh per jaar a 30 ct. Huidige contract. 1425 euro per jaar besparing. Nog zeg 2.5 jaar salderen. Goeie 3500 euro besparing. 3k terug halen nog dan na saldering weg. Als dat moet tegen een cent of 3 (142 euro per jaar) dan ben ik 20 a 25 jaar verder. Wellicht uit mijn kop vergeet ik even de vermindering energiebelasting per jaar nog als winstpost. Bij 0 verbruik (nul op meter) teer ik daar niet op in. Moet wel de terugleverboete af. Die gaat dan naar 330 euro per jaar. Denk 400 euro dan over per jaar aan besparing. Dan gaat de laatste 3500 toch een goeie 8 jaar kosten. Moet je ze wel nu leggen. Schiet maar als ik een fout maak. Tis ff uit de losse pols.

Edit: ik vergeet de vermindering energiebelasting de komende 2.5.jaar nog mee te nemen. Moet het ff netjes op rijtje zetten. Dit is sigarenkistje rekenen 🤣

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 20-05-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:23:
[...]

Maar staat op de tarieven die jij persoonlijk van Vattenfall hebt gekregen per 1 juli ook een TLV van 3ct? En wat rekenen ze dan voor vaste leveringskosten?
TLV is 12.3 ct per Kwh. Nu net op de 7 cent. Doel je op de hoogte van de terugleverboete?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die 12 panelen kosten 80.- per stuk, de 1 fase omvormer iets van 500.-. Dan heb je nog 4300.- voor montagematerialen of dure micro's en arbeidsloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Welke onzekerheid?

Verder heb ik een dynamisch contract, waardoor ik mijn auto voor ongeveer 8 cent per kWh oplaadt, en nog goedkoper als mijn zonnepanelen er volgende maand zijn. Ik krijg 27 panelen, voor minder dan 10k, met Enphase.

Burgers moeten ook begrijpen dat er ook eigen verantwoordelijkheid is. Dat betekent slimmer met energie omgaan. Dat doe je door zonnepanelen en EVs.
Zelf leggen? Kun je me anders tippen welke leverancier je ze gekocht hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:32
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Zelf leggen? Kun je me anders tippen welke leverancier je ze gekocht hebt?
Ik heb een hoog dak en klussen is niet helemaal mijn hobby!

Maar ik heb ze besteld bij Solar-Outlet.nl op aanraden van meerdere Tweakers hier.

Wat ik verder helemaal top vond, is dat ik een heel goed gespecificeerde offerte kreeg met de prijzen. Dit vind ik heel vervelend bij andere leveranciers dat ik in een all-in prijs kreeg.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:04:
Die 12 panelen kosten 80.- per stuk, de 1 fase omvormer iets van 500.-. Dan heb je nog 4300.- voor montagematerialen of dure micro's en arbeidsloon.
Boel los kopen doel je dan op en een ander laten aanleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik bedoel dat je een dure installatie hebt gekozen waar de installateur een goede marge aan over houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:13:
Ik bedoel dat je een dure installatie hebt gekozen waar de installateur een goede marge aan over houdt.
Helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:03:
TLV is 12.3 ct per Kwh. Nu net op de 7 cent. Doel je op de hoogte van de terugleverboete?
Nee, je had een paar dagen geleden nieuwe tarieven gehad van Vattenfall. Ik was in de veronderstelling dat dat jouw nieuwe modelcontract tarieven zijn die per 1 juli ingaan. Of waren dat de tarieven voor een nieuw vast contract bij Vattenfall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Ff snel rekenen. 12x440 Wp inclusief leggen en verwijderen oude panelen. Geen 1 fase omvormer maar micro omvormers of 3 fase omvormer gaat me naar verwachting 6500 euro kosten. Heb een offerte van 5800 maar dat is 1 fase omvormer.

Opbrengst 4750 kwh per jaar a 30 ct. Huidige contract. 1425 euro per jaar besparing. Nog zeg 2.5 jaar salderen. Goeie 3500 euro besparing. 3k terug halen nog dan na saldering weg. Als dat moet tegen een cent of 3 (142 euro per jaar) dan ben ik 20 a 25 jaar verder. Wellicht uit mijn kop vergeet ik even de vermindering energiebelasting per jaar nog als winstpost. Bij 0 verbruik (nul op meter) teer ik daar niet op in. Moet wel de terugleverboete af. Die gaat dan naar 330 euro per jaar. Denk 400 euro dan over per jaar aan besparing. Dan gaat de laatste 3500 toch een goeie 8 jaar kosten. Moet je ze wel nu leggen. Schiet maar als ik een fout maak. Tis ff uit de losse pols.

Edit: ik vergeet de vermindering energiebelasting de komende 2.5.jaar nog mee te nemen. Moet het ff netjes op rijtje zetten. Dit is sigarenkistje rekenen 🤣
Bijleggen, niet vervangen. Waarom zou je goedwerkende panelen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Novax schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:15:
[...]

Nee, je had een paar dagen geleden nieuwe tarieven gehad van Vattenfall. Ik was in de veronderstelling dat dat jouw nieuwe modelcontract tarieven zijn die per 1 juli ingaan. Of waren dat de tarieven voor een nieuw vast contract bij Vattenfall?
Nee zijn de tarieven op een variabel contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Bijleggen geen ruimte voor. Vervangen ivm toename energievraag. Leveren nu 3000 kwh op per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:02
Ecological schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Welke onzekerheid?

quote: waardoor ik mijn auto voor ongeveer 8 cent per kWh oplaadt

en dat doe je voor deze prijs ook in de winter???

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Bijleggen geen ruimte voor. Vervangen ivm toename energievraag. Leveren nu 3000 kwh op per jaar.
Hier ook geen ruimte voor extra panelen, maar vervangen is hier altijd nog steeds niet ‘rendabel’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klik eens wat bij elkaar in een aantal webshops(sommige hebben zelfs een stappenplan) en tel daar 300 bij op omdat je als leek altijd wat vergeet. Vervolgens nog eens 1000 arbeidsloon. Een setje van 12 panelen doet men over het algemeen een halve dag over, twee klanten per dag en dan vrijdag vrij om de bus uit te zuigen of een storing te verhelpen.
Als je geen micros nodig hebt kunnen 12 panelen voor 3500-4000 op je dak liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Juist als je niet meer kunt salderen profiteer je van die extra panelen. Dat zie ik niet terug in jouw berekening. Er is dan geen tlv meer. Je moet zoveel mogelijk je eigen verbruik afdekken en dat lukt het best met veel panelen. Dat is het verdienmodel straks

En idd. Vraag eens 6 offertes op en wees kritisch. Panelen kosten geen drol meer tegenwoordig

Ik denk dat je even een boek 'investeren voor dummies' zou moeten gaan lezen. Heb je al uitgerekend wat het effect is van het verwijderen van je huidge zonnepanelen. Dat is kapitaalvernietiging.

Op deze manier blijf je geld uitgeven..

En kies gewoon 1 fase en geen micros waar dat mogelijk is. Scheelt een hoop centjes.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 20-05-2024 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Devke
Koop er nog een 2e hands steiger bij die je weer daarna verkoopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3nL3AsVy_Bnezy2aVFDpoSGVzk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LtHwhrsvZFtDVcoto52ggZwO.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:06:
@Devke
[Afbeelding]
Kan ook prima met 1 fase omvormer. Scheelt weer Paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Juist als je niet meer kunt salderen profiteer je van die extra panelen. Dat zie ik niet terug in jouw berekening. Er is dan geen tlv meer. Je moet zoveel mogelijk je eigen verbruik afdekken en dat lukt het best met veel panelen. Dat is het verdienmodel straks

En idd. Vraag eens 6 offertes op en wees kritisch. Panelen kosten geen drol meer tegenwoordig

Ik denk dat je even een boek 'investeren voor dummies' zou moeten gaan lezen. Heb je al uitgerekend wat het effect is van het verwijderen van je huidge zonnepanelen. Dat is kapitaalvernietiging.

En kies gewoon 1 fase en geen micros waar dat mogelijk is. Scheelt een hoop centjes.
Boekje is niet nodig. Ik reken eerst altijd alles door. Dit is snelle pols werk. Deze 3000 kwh is afdekken van verbruik. We willen airco voor zomer en warmte uit diezelfde airco voor winter. Later evt laadpaal. Dat ga ik niet redden met 3000 kwh. Btw ze liggen hier al een jaar of 13. Die zijn al dik uit de onkosten. Flinke winst zelfs. Misschien is de conclusie ook niet doen maar dan zal ik een 1750 kwh moeten gaan inkopen (meer past niet op dak). Overcapaciteit heeft volgens mij geen zin. Krijg je paar ct per Kwh maar. Althans zo lees ik het terug. Moet er ff goed voor gaan zitten eerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Boekje is niet nodig. Ik reken eerst altijd alles door. Dit is snelle pols werk. Deze 3000 kwh is afdekken van verbruik. We willen airco voor zomer en warmte uit diezelfde airco voor winter. Later evt laadpaal. Dat ga ik niet redden met 3000 kwh. Btw ze liggen hier al een jaar of 13. Die zijn al dik uit de onkosten. Flinke winst zelfs. Misschien is de conclusie ook niet doen maar dan zal ik een 1750 kwh moeten gaan inkopen (meer past niet op dak). Overcapaciteit heeft volgens mij geen zin. Krijg je paar ct per Kwh maar. Althans zo lees ik het terug. Moet er ff goed voor gaan zitten eerst.
Je hebt geen overcapaciteit. Je kunt niet genoeg panelen hebben. Stop met denken in jaaropbrengsten en probeer het eens per dag of per uur te bekijken.
Salderen gaat ophouden vroeg of laat. Dat denken in jaaropbrengsten leidt tot de verkeerde keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:35:
[...]

3 fase is over nagedacht. Toekomst evt thuisbatterij. Laden aan huis. Die meterkast wordt op 1 fase rammelgek dan denk ik. Alles op 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:06:
@Devke
[Afbeelding]
Beter. Iemand die ze legt. Hoe zit het btw dan met garanties omvormer en panelen als niet dezelfde partij legt dan waar je ze (los) koopt? Ik ga mijn dak niet op. Mij iets te hoog 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Je hebt geen overcapaciteit. Je kunt niet genoeg panelen hebben. Stop met denken in jaaropbrengsten en probeer het eens per dag of per uur te bekijken.
Salderen gaat ophouden vroeg of laat. Dat denken in jaaropbrengsten leidt tot de verkeerde keuzes
Nee ik heb dan ook geen overcapaciteit op jaarbasis gezien he. Op dagbasis nu al wel. 20 kwh op een dag krijgen wij niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Ik zie dat jij aardig wat hebt liggen. Onder je post staat dat. Maak jij de opbrengst daarvan dagelijks op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Ik zie dat jij aardig wat hebt liggen. Onder je post staat dat. Maak jij de opbrengst daarvan dagelijks op?
Nee, die verkoopt hij aan de hoogste bieder, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:21:
[...]

Nee, die verkoopt hij aan de hoogste bieder, haha.
Haha. Lolbroek 🤣🤣. Dan snap ik zijn beredenatie. Ik maak ze dagelijks nu niet op. Lukt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
GioStyle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Ik ben toch blij dat ik mijn oude 10 x 250WP panelen heb verkocht (11 jaar oud en dik terugverdiend) en daarvoor in de plaats 9x 430 heb teruggelegd en op NO 8 x 430 heb bijgelegd. Zat begin mei op de jaaropbrengst van de oude. ;) Zeker zolang ik nog kan salderen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2024 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Dat kun je wel schudden denk ik..
Met een dikke ev en een leuke laadregeling zal dat één dag lukken maar de dag erop zit je auto nog vol.
Wat je wel hebt is dat je in ons geval even een dag gepakt je van 6:30 tot 20:30 niks van het net haalt.
Op dit plaatje nog 2 piekjes op het eind die net niet afgedekt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmERG6bQLd0j68srYrueN7URFlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNHOEOFavmp7qgzBiv747E5v.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Kan ook prima met 1 fase omvormer. Scheelt weer Paar honderd euro.
Kunnen die oude panelen naar de andere kant, krijg je toch niks meer voor tegenwoordig.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Kunnen die oude panelen naar de andere kant, krijg je toch niks meer voor tegenwoordig.
Heb ik ook overwogen. Kreeg voor mijn oude panelen nog €30,- per paneel. Nieuwe gaven me toch 1440WP meer op NO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
[...]

Of initieel EK meende gelezen te hebben dat die coalitie partijen wo NSC de TK leden vrij mogen stemmen. Indien kabinet binnen 3 a 6 maanden valt heb je kans dat het door geen enkele kamer komt. Vrees dat de VVD er haast achter wil zetten eigenlijk van de 4 enige die er tegen was.

[ Voor 16% gewijzigd door Snarfie31 op 20-05-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Snarfie31 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Of initieel EK meende gelezen te hebben dat die coalitie partijen wo NSC de TK leden vrij mogen stemmen. Indien kabinet binnen 3 a 6 maanden valt heb je kans dat het door geen enkele kamer komt. Vrees dat de VVD er haast achter wil zetten eigenlijk van de 4 enige die er tegen was.
Hebben ook vrij gestemd. Omzigt zit niet in 1e kamer. Dat scheelt al tegenstemmers. Denk dat het nog wel wat moeite gaat kosten. Sterker nog ik vraag me af of deze regering uberhaupt lang zit. Saldering roepen ze al jaren dat ze die afschaffen. Kijk waar we staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Dat kun je wel schudden denk ik..
Met een dikke ev en een leuke laadregeling zal dat één dag lukken maar de dag erop zit je auto nog vol.
Wat je wel hebt is dat je in ons geval even een dag gepakt je van 6:30 tot 20:30 niks van het net haalt.
Op dit plaatje nog 2 piekjes op het eind die net niet afgedekt zijn.

[Afbeelding]
Sta je toch afhankelijk van je contract flink terug te leveren en bijbehorende TLV. Dat zal de terugleverboete niet ten goede komen zoveel terug. In de wintermaanden moet je het toch weer ophalen. Afdekken zal dan grotendeels weg zijn. Ik ga het een x berekenen. Zal het tzt delen hier. Mijn gedachte is.... snel terugverdienen. Daarna is iedere kwh winst. Terugverdientijd van ik noem 15 jaar begin ik niet aan. Jaar of 7 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:26:
[...]

Ik ben toch blij dat ik mijn oude 10 x 250WP panelen heb verkocht (11 jaar oud en dik terugverdiend) en daarvoor in de plaats 9x 430 heb teruggelegd en op NO 8 x 430 heb bijgelegd. Zat begin mei op de jaaropbrengst van de oude. ;) Zeker zolang ik nog kan salderen.
Dit is wat ik bedoel. Ook mijn gedachte hierachter. Hier ligt nog 18x185wp en een 5 jaar oude SMA topper. Die zou ik dan het liefst verkopen. Die heeft zijn geld allang opgebracht en meer zelfs 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Sta je toch afhankelijk van je contract flink terug te leveren en bijbehorende TLV. Dat zal de terugleverboete niet ten goede komen zoveel terug. In de wintermaanden moet je het toch weer ophalen. Afdekken zal dan grotendeels weg zijn. Ik ga het een x berekenen. Zal het tzt delen hier. Mijn gedachte is.... snel terugverdienen. Daarna is iedere kwh winst. Terugverdientijd van ik noem 15 jaar begin ik niet aan. Jaar of 7 prima.
Hangt volledig van je contract af.

Stel je hebt een terugleverboete van noem eens wat 10 cent per kwh en je krijgt 14cent per kwh dan levert het nog altijd 4 cent op. (Fictieve bedragen)

Ik krijg dit jaar nog 9 cent per kwh overschot mag gewoon nog 100% salderen en heb geen teruglever boete.

Wat daarna komt zien we dan weer, ik hoorde al iemand over GC daar zou ik een contract kunnen pakken 6 maanden voor ingang mischien is dat een leuke keuze.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Nee ik heb dan ook geen overcapaciteit op jaarbasis gezien he. Op dagbasis nu al wel. 20 kwh op een dag krijgen wij niet weg.
Je moet niet naar de zomerdagen kijken maar naar de rest van het jaar, dan helpt elk extra paneel om je 30 cent per kWh te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Je moet niet naar de zomerdagen kijken maar naar de rest van het jaar, dan helpt elk extra paneel om je 30 cent per kWh te besparen.
Ik kan me voorstellen dat daar grenzen aan zitten per huishouding. Iets met de wet op verminderde meeropbrengst.

Is er onderzoek dat ondersteunt dat extra zonnepanelen altijd efficient en kostendekkend waardevol zijn voor een huishouding? Buiten salderen om bedoel ik dan uiteraard.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Is er onderzoek dat ondersteunt dat extra zonnepanelen altijd efficient en kostendekkend waardevol zijn voor een huishouding?
Ik geef het op. Onderzoek? Seriously? Peer-reviewed zeker...

Wat dacht je van een bierviltje of gewoon logisch nadenken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Ik kan me voorstellen dat daar grenzen aan zitten per huishouding. Iets met de wet op verminderde meeropbrengst.

Is er onderzoek dat ondersteunt dat extra zonnepanelen altijd efficient en kostendekkend waardevol zijn voor een huishouding? Buiten salderen om bedoel ik dan uiteraard.
Ik had vorig jaar ongeveer 1900kwh eigen verbruik uit de panelen doe dat keer die 30 cent van peer en je hebt een bedrag per jaar dat je "terugverdient"
En dat is zonder moeite te doen om het eigenverbruik te maximaliseren.
Ik zou het nog behoorlijk beter kunnen doen maar daar is de noodzaak nog niet voor.
Salderen weet je wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Dit is wat ik bedoel. Ook mijn gedachte hierachter. Hier ligt nog 18x185wp en een 5 jaar oude SMA topper. Die zou ik dan het liefst verkopen. Die heeft zijn geld allang opgebracht en meer zelfs 😊
Reken maar even wat ik schat 16 x 430WP (panelen zijn groter tegenwoordig) gaat doen bij je. Jammie. :P Ik zet de L/L nog maar eens aan als het koud of warm is buiten. Zelfs nu heb ik hem af en toe aan om te ontvochtigen binnen. Het lijkt wel een spons overal. Vandaag echt waardeloos panelen weer en ik zit op 16kWh. Ik voel er niets van. ;) En de netbeheerder weer blij dat ik hun o zo zware belaste net ontlast. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-05-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Reken maar even wat ik schat 16 x 430WP (panelen zijn groter tegenwoordig) gaat doen bij je. Jammie. :P Ik zet de L/L nog maar eens aan als het koud of warm is buiten. Zelfs nu heb ik hem af en toe aan om te ontvochtigen binnen. Het lijkt wel een spons overal. Vandaag echt waardeloos panelen weer en ik zit op 16kWh. Ik voel er niets van. ;) En de netbeheerder weer blij dat ik hun o zo zware belaste net ontlast. >:)
Was het maar 16 haha. Max 12. Ik zit vandaag op een ruime 10kwh opwek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:43:
[...]

Bierviltje lukt niet helemaal, daarvoor is het te complex of het bierglas te klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0Or1nj1AjIoFfOtIebyx7bk9Xg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e3pwezRHKngxb8Cq7XgURTeO.png?f=user_large

Gegevens op basis van Eneco, want die rekenen kosten per kW/h aan upload. Eerste tabel is met een 1:1 verbruik/opwek, tweede tabel is met dubbel zo veel opwek als verbruik. Dat is vooral lucratief als je volledig kan salderen of als salderen weg valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:44:
[...]

Ik had vorig jaar ongeveer 1900kwh eigen verbruik uit de panelen doe dat keer die 30 cent van peer en je hebt een bedrag per jaar dat je "terugverdient"
En dat is zonder moeite te doen om het eigenverbruik te maximaliseren.
Ik zou het nog behoorlijk beter kunnen doen maar daar is de noodzaak nog niet voor.
Salderen weet je wel...
Had je gelezen dat ik schreef buiten salderen om?

En ik heb het nergens over iemand die 8 panelen heeft liggen en overweegt er nog 8 bij te leggen. Ik heb het over of het voordeel van steeds bijleggen een keer minder wordt, naarmate je er steeds meer bij legt. Want dat is het advies dat ik hier geregeld zie, meer panelen is altijd gunstig en voordelig.

(Bijna?) elke vermeerdering kent een punt waarop het (verhoudingsgewijs) vermindert qua nut/opbrengst en/of efficientie. Ik was gewoon benieuwd naar of daar onderzoek naar gedaan is voor zover bekend.

Wat betreft een voorbeeld. Stel, we salderen zoals nu. Ik wek al voldoende op om volledig te salderen. Dat betekent dat ik mijn investering voor nieuwe panelen moet terugverdienen op de tlv.

Stel, ik leg 4000Wp bij tegen een nu scherpe prijs van 50ct per Wp. Dat is dan 2000 euro.
Die brengen ongeveer op 3400 kWp/jr.
Dat is bij een normale huidige tlv van 5ct 170 euro. Dat geeft een tvt van 11,7 jr. Dan is er nog geen winst gemaakt, alleen het geld terugverdiend dat werd uitgegeven, hopende dat er geen extra uitgaven zijn geweest voor materiaalpech oid. Ook werkt het alleen zo als er niet nog extra kosten bijkomen van aanpassing meterkast of voor een ophoging van de capaciteit van je meterkast.

Wanneer salderen stopt zou er, tot op zekere hoogte wat extra winst kunnen komen door het directe verbruik iets op te hogen, waardoor voor een bepaald aantal kWh's een leveringsprijs gerekend kan worden ipv tlv. Tot op zekere hoogte omdat in de nacht de zon niet schijnt, en in de winter 2x bijna niets nog steeds bijna niets is.
Maar daarmee zal het plaatje mogelijk wat gunstiger worden, waarbij je er dan wel op moet gokken dat de saldering binnen enkele jaren inderdaad stopt, en er niet iets wordt bedacht waardoor bovengemiddelde teruglevering extra belast gaat worden (capaciteitstarief?).

Waar reken ik verkeerd dat ik tegen een stevige tvt aan zit te kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:59:
[...]

En ik heb het nergens over iemand die 8 panelen heeft liggen en overweegt er nog 8 bij te leggen. Ik heb het over of het voordeel van steeds bijleggen een keer minder wordt, naarmate je er steeds meer bij legt. Want dat is het advies dat ik hier geregeld zie, meer panelen is altijd gunstig en voordelig.

(Bijna?) elke vermeerdering kent een punt waarop het (verhoudingsgewijs) vermindert qua nut/opbrengst en/of efficientie. Ik was gewoon benieuwd naar of daar onderzoek naar gedaan is voor zover bekend.

Wat betreft een voorbeeld. Stel, we salderen zoals nu. Ik wek al voldoende op om volledig te salderen. Dat betekent dat ik mijn investering voor nieuwe panelen moet terugverdienen op de tlv.

Stel, ik leg 4000Wp bij tegen een nu scherpe prijs van 50ct per Wp. Dat is dan 2000 euro.
Dat is bij een normale huidige tlv van 5ct 170 euro. Dat geeft een tvt van 11,7 jr. Dan is er nog geen winst gemaakt, alleen het geld terugverdiend dat werd uitgegeven, hopende dat er geen extra uitgaven zijn geweest voor materiaalpech oid. Ook werkt het alleen zo als er niet nog extra kosten bijkomen van aanpassing meterkast of voor een ophoging van de capaciteit van je meterkast.

Wanneer salderen stopt zou er, tot op zekere hoogte wat extra winst kunnen komen door het directe verbruik iets op te hogen, waardoor voor een bepaald aantal kWh's een leveringsprijs gerekend kan worden ipv tlv. Tot op zekere hoogte omdat in de nacht de zon niet schijnt, en in de winter 2x bijna niets nog steeds bijna niets is.
Maar daarmee zal het plaatje mogelijk wat gunstiger worden, waarbij je er dan wel op moet gokken dat de saldering binnen enkele jaren inderdaad stopt, en er niet iets wordt bedacht waardoor bovengemiddelde teruglevering extra belast gaat worden (capaciteitstarief?).

Ik denk dat je dat eigen verbruik verhogen nog flink onderschat. De inkoopprijs besparen tikt lekker aan.
Eigen verbruik verhogen kan natuurlijk ook via warmtepomp en EV.

Je hebt gelijk dat elk extra paneel steeds ietsje minder kostenefficiënt is, en dat er eem omslagpunt komt waarbij verder investeren de moeite niet meer waard is.
Zolang we nog kunnen salderen komt dat punt al vrij snel, maar juist als salderen eenmaal weg is, bereik je dat punt niet zomaar en moet je gewoon je dak vol leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 20-05-2024 18:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Buiten salderen om gaf ik al eerder aan 1900kwh vorig jaar keer 30 cent.
Zonder moeite om eigen verbruik te maximaliseren.
Die 1900 zou ik makkelijk naar 3000 moeten krijgen.
Je hebt nu nog tot 2027 zeg 2,5 jaar om te salderen.
Wat daarna komt Joost mag het weten plasterk weet het in ieder geval niet..
En ik moet nog maar zien wat er van terecht komt ze hebben nu op papier per 2027 600 miljoen vrijgemaakt om de rest erdoor te krijgen.
En mijn inziens loont het om alles vol te leggen met de prijzen van nu.
Mocht dan ter zijner tijd het opwekken en terugleveren je geld gaan kosten dan zet je ze maar uit op die momenten.
Maar voorlopig is dat nog niet noodzakelijk.
Mijn eigen beweegredenen waren altijd financiëel en niet ecologisch.
Maar ik ben in principe tevreden als ik jaarlijks op nul uitkom en dat ik dan toevallig 3 keer meer opwek dan verbruik boeit me eigenlijk niet echt.
Als je lang genoeg wacht met panelen leggen wordt het telkens lastiger om terug te verdienen ik was royaal op tijd en als je nu met de huidige prijzen en contractmogelijkheden alles vol legt zit je denk ik nog steeds goed.
Je kunt ook nog een paar jaar nadenken en dan heel hard roepen nu heb ik gelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Je vergeet nog steeds het belangrijkste. Als je niet meer kunt salderen ga je weer betalen voor inkopen van stroom. Dat kun je beperken door zoveel mogelijk panelen te hebben.

Je hebt gelijk dat elk extra paneel steeds ietsje minder kostenefficiënt is, en dat er eem omslagpunt komt waarbij verder investeren de moeite niet meer waard is.
Zolang we nog kunnen salderen komt dat punt al vrij snel, maar juist als salderen eenmaal weg is, bereik je dat kunt niet zomaar en moet je gewoon je dak vol leggen.
Volgens mij was ik dat niet vergeten maar noem ik dat bij: Wanneer salderen stopt.
We hebben het over huishoudens die al stevig wat panelen hebben, want ik vroeg naar een omslagpunt.

Als wij nog geen panelen hadden liggen nu zou ik geen moment nadenken, en weer panelen neerleggen. Wij hebben momenteel ongeveer 1,5x zoveel Wp liggen als ons totale verbruik in kWh per jaar is, en dat werkt hier goed. Voor meer zou ik zelf geen nut zien maar ik kan me voorstellen dat er omstandigheden kunnen zijn die maken dat ook dat nog gunstig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:19:
[...]

Volgens mij was ik dat niet vergeten maar noem ik dat bij: Wanneer salderen stopt.
Klopt sorry ik was te snel met reageren. Ik had het intussen al aangepast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:46:
[...]

Was het maar 16 haha. Max 12. Ik zit vandaag op een ruime 10kwh opwek.
Mijn record tot nu toe met nieuwe set. 36,14kWh. Record met de oude set 12,6kWh. Ik zeg eraf met die oude "rommel".

@Sjamo Ik verbruikte zonder Wp in de winter gemiddeld zo'n 350/400kWh per maand. Nieuwe set, max volgegooid en wekte in januari en februari 137 en 154kWh op. Dus zelfs zonder WP was ik goedkoper uit.

Salderen ervan af en zoals je weet ben ik eigenwijs en het structureel niet met jou eens en stook wel 24/7 met een L/L en dan snoept mijn Wp overdag makkelijk die kWh's lekker op. Dus op termijn geen boete daarover en geen stroom die ik daarvoor betaal.

@de Peer Heeft dus gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Klopt sorry ik was te snel met reageren. Ik had het intussen al aangepast
Ik had je aanpassing zojuist gelezen en waarschijnlijk begrijpen we elkaar beter dan op het eerste gezicht lijkt :)

Gelukkig, meer mensen die wel eens ergens bovenop vliegen :)

Mijn punt had inderdaad te maken met voorbij het punt van grote aantallen, maar dan zonder het voordeel dat oa jij de afgelopen jaren hebt gehad met je tlv :)

En ja, de ene situatie is de andere niet.
Onze zelfvoorziening is op dit moment 42% over de afgelopen 12 maanden, waarbij ik verwacht dat dat joj de komende maanden nog wat zal oplopen door, let op, we 4 extra panelen hebben aangeschaft vorig jaar augustus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Ik had je aanpassing zojuist gelezen en waarschijnlijk begrijpen we elkaar beter dan op het eerste gezicht lijkt :)

Gelukkig, meer mensen die wel eens ergens bovenop vliegen :)

Mijn punt had inderdaad te maken met voorbij het punt van grote aantallen, maar dan zonder het voordeel dat oa jij de afgelopen jaren hebt gehad met je tlv :)

En ja, de ene situatie is de andere niet.
Onze zelfvoorziening is op dit moment 42% over de afgelopen 12 maanden, waarbij ik verwacht dat dat joj de komende maanden nog wat zal oplopen door, let op, we 4 extra panelen hebben aangeschaft vorig jaar augustus :)
Dat is een relatief hoog zelfverbruik, en dat gaat echt lonen straks als je niet meer kunt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wie garandeert ons dat we in de toekomst geen EB gaan betalen over de direct gebruikte kWh?
Is toch bij de winddelen ook?
Is kijk nergens meer van op maar geniet nu nog wel van jaren 'gratis' stroom.
Ga lekker in de jacuzzi die vanmiddag is opgewarmd met zonnestroom.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

klump4u schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:55:
Wie garandeert ons dat we in de toekomst geen EB gaan betalen over de direct gebruikte kWh?
Dat kan toch niet? Ze worden niet gemeten door je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Bierviltje lukt niet helemaal, daarvoor is het te complex of het bierglas te klein.

[Afbeelding]

Gegevens op basis van Eneco, want die rekenen kosten per kW/h aan upload. Eerste tabel is met een 1:1 verbruik/opwek, tweede tabel is met dubbel zo veel opwek als verbruik. Dat is vooral lucratief als je volledig kan salderen of als salderen weg valt.
Wat is verschil tussen salderen prijs en verkoop? Daarnaast mag je wat je inkoopt ook tegen zelfde tarief salderen. 4000 om 4000 (dus ik zie geen overschot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Devke schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Wat is verschil tussen salderen prijs en verkoop?
Dat is de 11 cent van Eneco voor elke kWh die je het net op stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jadjong schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Dat is de 11 cent van Eneco voor elke kW/h die je het net op stuurt.
kW*h (vermenigvuldigen) ipv delen (kW/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Mijn record tot nu toe met nieuwe set. 36,14kWh. Record met de oude set 12,6kWh. Ik zeg eraf met die oude "rommel".

@Sjamo Ik verbruikte zonder Wp in de winter gemiddeld zo'n 350/400kWh per maand. Nieuwe set, max volgegooid en wekte in januari en februari 137 en 154kWh op. Dus zelfs zonder WP was ik goedkoper uit.

Salderen ervan af en zoals je weet ben ik eigenwijs en het structureel niet met jou eens en stook wel 24/7 met een L/L en dan snoept mijn Wp overdag makkelijk die kWh's lekker op. Dus op termijn geen boete daarover en geen stroom die ik daarvoor betaal.

@de Peer Heeft dus gelijk.
Vraag me niet waar, maar ik had inderdaad ergens gelezen dat je een upgrade had gehad in je pv :) Tof, scheelt een slok op een borrel.

En ik ken het gevoel van verwarmen en koelen met airco van de eigen zonnepanelen, heerlijk. Veel plezier er mee :)
Pagina: 1 ... 58 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)