Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Proton_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:55:
@MacD007 Je kunt zelf in Excel energieboertje spelen door voor je eigen energie op de termijnmarkt zeg 70% voor het komende jaar vooruit in te kopen op basis van je verbruik afgelopen jaar.
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=6089729
En de laatste 30% op de day-ahead markt in te kopen (bijvoorbeeld door de prijzen van vorig jaar te gebruiken van een API naar keuze).
Als je goede logging hebt, kun je dit met en zonder PV doen.
Daaruit volgt een kale prijs zonder risico-opslag, marge, belasting en onbalanskosten, dus die is illustratief voor het reële tariefverschil tussen klanten met en zonder PV voor de energieboer.
Allemaal op basis van openbare data.
Prima, omdat jij dit allemaal zo goed weet kun je deze berekening dan ook prima hier laten zien. d:)b

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:18

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

c-nan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ik wek (ruim) meer op dan ik verbruik. Zonder boete ontvang ik geld terug. Wat mij betreft hoef ik het niet terug, ze mogen het houden, zolang ik maar niks hoef te betalen. Maarja, dat kan alleen zolang ik mag salderen.
Zo sta ik er ook in. Wek niet extreem meer op dan ik verbruik, maar salderen tot 0 en de rest mogen ze gratis hebben. Lekker simpel systeem ook 😀

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:06
Thalaron schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:09:
[...]

Doe je nog netjes dan :)

Ik heb zelfs 2 dagen 0,0 opwek gehad, maar dit is ook een mooie:
[Afbeelding]

Een respectabele 34Wh op 13-01-2024. Daar kon ik toch zeker de lampen een keer aan en uit mee schakelen.
Gelukkig stond er wel een aardige bries die dag. De combinatie van zon en wind KAN een aardig deel van onze behoefte opwekken, zeker in combinatie met korte termijn opslag (dag/nacht etc). Wat we nog missen is een methode om de gaten daartussen te vullen. Fossiel, of bij voorkeur, met eerder duurzaam opgewekte brandstof. Maar dat is toekomstmuziek.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:06
Persoonlijk ben ik er voorstander van, om de terugleververgoeding naast het salderen altijd dynamisch te maken, desnoods met een minimum van nul euro. Op die manier worden mensen gestimuleerd meer terug te leveren op het moment dat er tekorten zijn, aka op die momenten minder te gebruiken. In de zomer zal deze dan vaak nul euro zijn, so be it.

Probleem hiermee is echter, dat je dan moet gaan bepalen wanneer dat je gesaldeerde kWh’s opgewekt hebt, en daar kan ik geen eerlijke methode voor bedenken. Dan kom je al snel op een compleet dynamisch contract uit, maar ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen geen optie is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:23
eltweako schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:51:
[...]

Goede insteek, maar ik krijg de indruk dat veel mensen het niet prettig vinden als je overdag 30 kWh teruglevert, daar niets voor terugkrijgt, terwijl deze 30 kWh ergens anders à €0,22 de kWh verkocht wordt.
22ct lijkt me wel erg veel, dat lijkt bijna inclusief btw etc. Wat is tegenwoordig zo'n beetje de kale prijs eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:18
Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:30:
[...]

22ct lijkt me wel erg veel, dat lijkt bijna inclusief btw etc. Wat is tegenwoordig zo'n beetje de kale prijs eigenlijk?
6 cent

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:23
Dat is onverwacht. Dat betalen wij momenteel, en betalen all in 18 en 20 ct. Ik had niet in de gaten dat de prijzen al zo laag waren buiten Greenchoice om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:39
SvMp schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Massaal verwijderen (of eenvoudiger: uitschakelen) is de beste manier om de energiemaatschappijen te stoppen met het kaalplukken van zonnepaneel eigenaren. Als de overheid niet ingrijpt dan moeten de consumenten het zelf doen.
Dat is nou precies wat de energiemaatschappijen willen. Ze verkopen veel liever hun eigen stroom dan die van consumenten. Je kunt beter zoveel mogelijk energie bufferen en/of minder energie proberen te gebruiken. Over wat je niet gebruikt betaal je sowieso geen belasting/heffingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:18
Sjamo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:33:
[...]

Dat is onverwacht. Dat betalen wij momenteel, en betalen all in 18 en 20 ct. Ik had niet in de gaten dat de prijzen al zo laag waren buiten Greenchoice om.
Dit is wel dynamisch.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Hallo Tweakers, ik heb ik weet niet hoeveel terug gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer vandaar een paar vragen.
Mijn situatie: ik wek 8000 kWh per jaar op met mijn panelen. Heb afgelopen jaar ca 3000 kWh van het net gehaald en ongeveer hetzelfde gesaldeerd en kwam op een verschil van minder dan honderd kWh tekort uit. Dus mooi in evenwicht met de ev en wp erbij. Gas onder de 150m3 beide variabel bij Energie Direct variabel jaar sluit eind van de maand af. Nu mijn vragen:
- de link 3jaar vast van gc werkt zeker niet meer? Ik heb die uit dit forum geprobeerd maar kom niet verder dan 1 jaar. Anders kan de juiste link nog gedeeld worden?
- met salderen krijg ik nu toch geen terugleverkosten omdat ik gelijk in verbruik/opwek/terugleveren zit? (Ik noem het liever geen boete)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je betaalt voor elke kW/h die door de meter het net op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:19
@Sjamo
En varieert wat per seizoen.
Omdat dit dynamisch is (en dus ook een gemiddeld bedrag is) kun je er zelf ook wat invloed op hebben door verbruik te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Is het betalen in de zin van ik krijg de rekening of ik krijg geen teruglever vergoeding? Die krijg ik hoe dan ook niet omdat ik gelijk zit. GC blijft voor nu beste keuze denk ik?

[ Voor 12% gewijzigd door Bennobang op 15-05-2024 07:22 ]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:24
Bennobang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:21:
Is het betalen in de zin van ik krijg de rekening of ik krijg geen teruglever vergoeding? Die krijg ik hoe dan ook niet omdat ik gelijk zit. GC blijft voor nu beste keuze denk ik?
Je saldeert dus ongeveer 5000kWh als ik het goed lees? Bij partijen waar je terugleverkosten betaald en niet alleen meer vastrecht, betaal je dus 5000x de terugleverkosten per kWh of de staffel waar je invalt. Ook zijn er partijen die hun vastrecht aanpassen naarmate je meer teruglevert/saldeert. Vandaar dat GreenChoice met relatief lage vastrecht en geen aanvullende “boete” interessant is/ was voor veel mensen.

Je blijft dus wel salderen, maar betaald over dat recht dus wel aanvullende kosten. Het verschilt alleen (soms enorm) veel hoe en hoeveel per maatschappij.

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 15-05-2024 07:30 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Ik saldeer 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Bennobang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:05:
[...]

- met salderen krijg ik nu toch geen terugleverkosten omdat ik gelijk in verbruik/opwek/terugleveren zit? (Ik noem het liever geen boete)
Noem het dan afromen :X
Bennobang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:21:
Onder de streep is het betalen, hangt van de leverancier af hoeveel.
Er is nogal wat verandering het laatste half jaar :X

Edit: zie ook @Thalaron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
@Bennobang het is vroeg.. 3000kWh dan. Dan dus of hogere vastrecht, of 3000x terugleverboete van b.v. €0,10 per kWh. Als je dus €0,30 incl. Betaald per kWh, saldeer je in feite tegen €0,20 i.p.v. het volledige bedrag.

Of je valt bij een staffel daar waar 3000kWh in valt. Als dat bij 3000/3001 in een hoger tarief zou kunnen vallen dan heb je mogelijk extra pech bij iets meer opwek dan verwacht.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:40:
[...]

sorry, ik ken helaas geen (semi)overheid-energieboer; heb jij toevallig een naam ?
EZK of de ACM zullen wel wat hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:36:
[...]

EZK of de ACM zullen wel wat hebben liggen.
En ook die hebben met gevoelige informatie te maken, lees concurrentie gevoelig.
Dan krijg je dus of niets of geblurde gegevens.
En dan heb je alleen die paar grote, de kleintjes, die nog creatiever zijn, die de proefballonnetjes doen, niet, die zijn immers niet onderzocht.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:39
Hallo Tweakers, ik heb ik weet niet hoeveel terug gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer vandaar een paar vragen.
Mijn situatie: ik wek 8000 kWh per jaar op met mijn panelen. Heb afgelopen jaar ca 3000 kWh van het net gehaald en ongeveer hetzelfde gesaldeerd en kwam op een verschil van minder dan honderd kWh tekort uit. Dus mooi in evenwicht met de ev en wp erbij. Gas onder de 150m3 beide variabel bij Energie Direct variabel jaar sluit eind van de maand af. Nu mijn vragen:
- de link 3jaar vast van gc werkt zeker niet meer? Ik heb die uit dit forum geprobeerd maar kom niet verder dan 1 jaar. Anders kan de juiste link nog gedeeld worden?
Salderen is iets anders dan terugleveren. Je kunt alleen salderen wat je van het net haalt; max. 3000 kWh dus. Hoeveel stroom heb je daarnaast nog teruggeleverd? Tussen 8000 kWh en 3000 kWh zit een gat van 5000 kWh. Een deel zal eigen verbruik zijn, de rest extra teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:46
c-nan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Ik wek (ruim) meer op dan ik verbruik. Zonder boete ontvang ik geld terug. Wat mij betreft hoef ik het niet terug, ze mogen het houden, zolang ik maar niks hoef te betalen. Maarja, dat kan alleen zolang ik mag salderen.
Niks terug krijgen is ook betalen. Je had immers anders de vergoeding gehad 😊

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:00:
[...]
Prima, omdat jij dit allemaal zo goed weet kun je deze berekening dan ook prima hier laten zien. d:)b
Proton_ in "De zonnepanelen-boete"
Doe je eigen huiswerk en maak er maar N=2 van :)
Ik heb intussen niet meer de illusie dat ik je van wat dan ook kan overtuigen, dus ik stel voor dat je heel Popperiaans je eigen theorie probeert te falsificeren.
Laat de resultaten maar komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

SvMp schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:41:
[...]
Massaal verwijderen (of eenvoudiger: uitschakelen) is de beste manier om de energiemaatschappijen te stoppen met het kaalplukken van zonnepaneel eigenaren. Als de overheid niet ingrijpt dan moeten de consumenten het zelf doen.
Dit is een terugkerend thema.
Het grote nadeel daarvan is dat het vooralsnog zelfsabotage is.
De terugleverkosten zijn immers niet zo hoog dat zonnepanelen niets opbrengen, zeker als je ze al hebt.
Bovendien mis je dan ook je eigenverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat kenissen met panelen (minder opwek dan verbruik) willen graag ook het GC 3 jr contract. Als ik het goed begrijp is het gewoon aanmelden en omdat je geen panelen kan opgeven krijg je een 'hoog' voorschot bedrag. Gewoon accepteren, en wanneer je contract er is, wordt dat gecorrigeerd met je zonnepanelen data right?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Wanneer ik @Bennobang goed begrijp, dan;

8000kWh verbruik
5000kWh direct verbruik van PV (erg netjes als dit klopt).
3000kWh terugleveren/salderen
100kWh netto verbruik (cijfers zijn dus niet helemaal zuiver).

Op basis hiervan even gekeken wat er gebeurd met (postcode even random maar overal hetzelfde);
3100kWh verbruik
3000kWh terugleveren
150M3 gas
Contractduur 1 jaar

BudgetEnergie (hier zit je op een grensgebied);
Terugleverkosten / € 30,19 x 12 maanden / € 362,33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edYdpJo4jxnjHugpaqpI5PTH7_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JGXs6ER4t1cDHgHZ9Y7fP5KS.png?f=user_large

Ze maken het wel weer heel ingewikkeld door te werken met een korting. Hierdoor is, los van de verdere tarieven, de 'boete' effectief € 152,33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vNyGVFIvHVmamZjY3M-62fg8_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RCZVuJbiT9RuKyGjz3J36XBO.png?f=fotoalbum_large

GreenChoice 'WIND UIT NEDERLAND 1 JAAR'
Is een stuk overzichtelijker. Zelfs met de korting bij “Budget” is de schatting dus dat je op jaarbasis hier iets goedkoper uit zal zijn. Voordeel is dat je hier geen extra kosten betaald als je ineens méér gaat terugleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEm0xPxLv3h6hOhDgaQUGVuh_QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c6tyr94oPZzp4p89Abw186np.png?f=fotoalbum_large

Nu zijn dit maar 2 voorbeelden. Zou je bij deze 2 partijen b.v. 10.100kWh netto verbruik hebben en 10.000kWh terugleveren/ salderen dan zou het bij GreenChoice geen verschil maken. Bij Budget Energie ga je dan echter € 75,33 of met wat pech € 90,28 x 12 maanden aan teruglever kosten betalen á € 903,96 of met extra pech dus € 1083,36.

Wat het meest interessante is voor jouw, hangt dus niet simpelweg meer af van bruto verbruik - teruglevering = netto verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
GC links staan hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" (Misschien moet je cookies verwijderen of een incognito venster openen om de rode error te voorkomen)

Gas apart kan voor jouw verbruik waarschijnlijk goedkoper, kijk op pricewise.nl en vul 0 in voor stroom en 150 voor gas verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Martin7182 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 07:48:
[...]

Salderen is iets anders dan terugleveren. Je kunt alleen salderen wat je van het net haalt; max. 3000 kWh dus. Hoeveel stroom heb je daarnaast nog teruggeleverd? Tussen 8000 kWh en 3000 kWh zit een gat van 5000 kWh. Een deel zal eigen verbruik zijn, de rest extra teruglevering.
Oh ja ik snap de verwarring. Ik saldeer 3000 en lever daarbovenop niets terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:27:
Wat kenissen met panelen (minder opwek dan verbruik) willen graag ook het GC 3 jr contract. Als ik het goed begrijp is het gewoon aanmelden en omdat je geen panelen kan opgeven krijg je een 'hoog' voorschot bedrag. Gewoon accepteren, en wanneer je contract er is, wordt dat gecorrigeerd met je zonnepanelen data right?
Weet niet zeker wanneer het precies gecorrigeerd wordt, maar je zou het ook zelf moeten kunnen aanpassen https://www.greenchoice.n...g/#termijnbedragaanpassen .

Let op: 3 jaar GC is niet voor iedereen, als je veel meer verbruikt dan teruglevert is het tarief te hoog en als je veel gas verbruikt is het beter om dat apart te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 12-10 20:05
Proton_ schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Vooral je SWW verplaatsen naar zonmomenten is wel gangbaar, scheelt ~1 kWh eigenverbruik per dag.
De eenvoudige oplossing is de boiler opwarmen op het tijdstip als de zon net voor je panelen staat.
's Nachts draaien kost je zeker in het voor- en naseizoen behoorlijk COP (nog naast het misgelopen eigenverbruik => PV boete), of de goedkopere uurprijzen dat compenseren is maar de vraag.
Om modulerende warmtepompen mee te laten lopen met prijzen of realtime opbrengst is complex maatwerk nodig om de aanvoertemperatuur te beïnvloeden inderdaad, maar het gebeurt wel.
offtopic:
Vaillant slimmer maken kan met wat zweet en Verwarming uitlezen met ebusd
Ik heb een grondgebonden WP dus dag of nacht maakt voor mij niets uit. Is er 's nachts overschot aan windstroom dan uitgelezen moment om dat ding aan te hebben staan. Wat ie sowieso vaak al deed door de lage buitentemperaturen en afkoeling van de woning. Mijn warmwater zit in de WP (flexoCOMPACT 118/4) en de hoeveelheden die wij gebruiken zijn minimaal (besparend douchen, 2 personen).

Ik ben zeer geinteresseerd in slimme WP-PV-stroomprijs regelingen. Complex maatwerk? Me dunkt dat dit een belangrijke bouwsteen is van deze energietransitie: WP's zoveel mogelijk stroomaanbod gestuurd, indien mogelijk. Zou denken dat dit bij uitstek iets is voor onderezoekjes op een TU of zo.

Wat betreft die eBusd oplossing dat is interessant en creatief. Misschien dat hardware me wel zou lukken, maar de verbinding met mijn Homey zie ik geen app voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Bennobang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:45:
Oh ja ik snap de verwarring. Ik saldeer 3000 en lever daarbovenop niets terug.
De enige twee getallen die er toe doen bij een energie contract is hoeveel je totaal van het net haalt en hoeveel je totaal aan het net teruglevert zonder saldering. Hoeveel je zonnepanelen totaal opwekken of hoeveel energie je zelf verbruikt in huis is ook niet relevant daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Thalaron schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:32:
Wanneer ik @Bennobang goed begrijp, dan;

8000kWh verbruik
5000kWh direct verbruik van PV (erg netjes als dit klopt).
3000kWh terugleveren/salderen
100kWh netto verbruik (cijfers zijn dus niet helemaal zuiver).

Op basis hiervan even gekeken wat er gebeurd met (postcode even random maar overal hetzelfde);
3100kWh verbruik
3000kWh terugleveren
150M3 gas
Contractduur 1 jaar

BudgetEnergie (hier zit je op een grensgebied);
Terugleverkosten / € 30,19 x 12 maanden / € 362,33
[Afbeelding]

Ze maken het wel weer heel ingewikkeld door te werken met een korting. Hierdoor is, los van de verdere tarieven, de 'boete' effectief € 152,33
[Afbeelding]

GreenChoice 'WIND UIT NEDERLAND 1 JAAR'
Is een stuk overzichtelijker. Zelfs met de korting bij “Budget” is de schatting dus dat je op jaarbasis hier iets goedkoper uit zal zijn. Voordeel is dat je hier geen extra kosten betaald als je ineens méér gaat terugleveren.
[Afbeelding]

Nu zijn dit maar 2 voorbeelden. Zou je bij deze 2 partijen b.v. 10.100kWh netto verbruik hebben en 10.000kWh terugleveren/ salderen dan zou het bij GreenChoice geen verschil maken. Bij Budget Energie ga je dan echter € 75,33 of met wat pech € 90,28 x 12 maanden aan teruglever kosten betalen á € 903,96 of met extra pech dus € 1083,36.

Wat het meest interessante is voor jouw, hangt dus niet simpelweg meer af van bruto verbruik - teruglevering = netto verbruik.
Het hoeft niet het scherpst van de snede wat ik moet betalen en kwam ook op Green Choice wind uit nederland uit. Als ik dan weer drie jaar doorkan voor rond de €30,00 per maand ben ik blij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Na Eneco brengt ook Vattenfall terugleverkosten in rekening bij klanten met een variabel contract en zonnepanelen. Dat geldt ook voor klanten met een nieuw vast contract dat ingaat vanaf 1 juli.
Hoe moet ik die zin lezen? Bedoelen ze daarme nieuwe contracten die vanaf juli worden afgesloten? OF ook contract wat vorige maand afgesloten is die, minimaal, per juli in zou gaan?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:54
laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Hoe moet ik die zin lezen? Bedoelen ze daarme nieuwe contracten die vanaf juli worden afgesloten? OF ook contract wat vorige maand afgesloten is die, minimaal, per juli in zou gaan?
vraag me dit ook af, denk het eerste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:57:
Het eerste, je kan altijd beter de bron lezen want die nieuwstikkers letten niet op details

https://www.vattenfall.nl/nieuws/vaste-terugleverkosten/
Je betaalt vanaf 1 juli vaste terugleverkosten als je een variabel contract hebt en stroom teruglevert. Lever je stroom terug en sluit je een vast contract af dat 1 juli of later ingaat? Dan ga je ook vaste terugleverkosten betalen. Heb je nog een vast contract van voor 1 juli? Dan betaal je tot het einde van je contract geen vaste terugleverkosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Nou kijken of we hier weer een nieuwe lading posts krijgen van Vattenfall klanten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
welke link heb je geprobeerd; kijk anders even op de links die @Novax pas geleden nog heeft geplaatst. deze zouden nog moeten werken, ook 3 jaar.

in je post geef je niet aan wat je teruglevering is, want salderen is dan weer iest totaal anders.
als je 8.000 kWh opwekt zul je circa 30% daarvan zelf verbruiken; is dus circa 2.400 kWh.
dus de resterende 5.600 kWh ga je dus terugleveren, hierover ga je dus ook een boete betalen bij de energieboeren die dit of met staffels of zelfs per kWh gaan heffen. Bij eneco zou dat met 11,5ct per kWh op bijna 650 euro uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:54
Ben benieuwd wat greenchoice gaat doen. Mijn contract gaat per 1 juli in. Wellicht toch naar voren halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Het eerste, je kan altijd beter de bron lezen want die nieuwstikkers letten niet op details

https://www.vattenfall.nl/nieuws/vaste-terugleverkosten/

[...]
vattenvall spant wel de kroon: je maximale terugleverkosten zijn een schrikbarende € 41.926.
Het goede nieuws is dat je dat pas betaald bij een teruglevering van 400.000 kWh. Dus een gemiddeld huishouden zal daar niet zo snel aan komen denk ik.
Boeren zouden aan vattenvall ook kunnen vragen of ze dit ook met koeien kunnen betalen, slaan ze meteen twee vliegen in een klap, verlaging van je kosten en vermindering van je veestapel. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Joris-Jansen schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:37:
Ben benieuwd wat greenchoice gaat doen. Mijn contract gaat per 1 juli in. Wellicht toch naar voren halen...
Dat hoeft niet, al afgesloten vaste contracten vallen net als bij Vattenfall niet onder nieuwe regels.

Maar ben ook wel benieuwd of GC nog wat gaat doen voor 1 juli of dat ze het voorlopig zo laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11

de Peer

under peer review

Joris-Jansen schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:37:
Het gaat om de datum dat je je contract ontvangen hebt. Niet de ingangsdatum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:34
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Dat hoeft niet, al afgesloten vaste contracten vallen net als bij Vattenfall niet onder nieuwe regels.

Maar ben ook wel benieuwd of GC nog wat gaat doen voor 1 juli of dat ze het voorlopig zo laten.
Als die klanten met veel zonnepanelen de energieleveranciers echt zoveel kosten zoals ze zelf beweren dan zou je toch verwachten dat GC met inmiddels heel veel van dat soort klanten binnenkort wel bijna failliet zou moeten gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreg01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
de Peer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Het gaat om de datum dat je je contract ontvangen hebt. Niet de ingangsdatum.
Op de Vattenvall site staat dit:

"sluit je een vast contract af dat 1 juli of later ingaat? Dan ga je ook vaste terugleverkosten betalen. Heb je nog een vast contract van voor 1 juli? Dan betaal je tot het einde van je contract geen vaste terugleverkosten."

Wat is het verschil tussen een contract afsluiten, binnenkrijgen en ingangsdatum...... Halen ze hier nu dingen door elkaar? Lijkt me dat je bij het afsluiten van een contract afspraken maakt en dat de ingangsdatum alleen maar gaat over vanaf wanneer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:01

watercoolertje

Untertitel

MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:29:
[...]
in je post geef je niet aan wat je teruglevering is, want salderen is dan weer iest totaal anders.
Niet exact maar wel een indicatie.

Hij saldeerd bijna de volledige 3000kwh die die van het net haalt maar zit daar dus iets onder:
Heb afgelopen jaar ca 3000 kWh van het net gehaald en ongeveer hetzelfde gesaldeerd en kwam op een verschil van minder dan honderd kWh tekort uit.
Hij saldeert dus minder terug dan hij van het net haalt op jaarbasis.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:29
De kosten van Vattenfall:

SchaalTeruglevering (ook te salderen)Vaste terugleverkosten per jaar (inclusief btw)
10 - 250 kWh€ 0,-
2250 - 500 kWh€ 0,-
3500 - 750 kWh€ 56,-
4750 - 1.000 kWh€ 84,-
51.000 - 1.250 kWh€ 115,-
61.250 - 1.500 kWh€ 139,-
71.500 - 1.750 kWh€ 165,-
81.750 - 2.000 kWh€ 191,-
92.000 - 2.250 kWh€ 215,-
102.250 - 2.500 kWh€ 241,-
112.500 - 2.750 kWh€ 267,-
122.750 - 3.000 kWh€ 292,-
133.000 - 3.500 kWh€ 330,-
143.500 - 4.000 kWh€ 381,-
154.000 - 4.500 kWh€ 431,-
164.500 - 5.000 kWh€ 482,-
175.000 - 5.500 kWh€ 534,-
185.500 - 6.000 kWh€ 585,-
196.000 - 6.500 kWh€ 635,-
206.500 - 7.000 kWh€ 686,-
217.000 - 7.500 kWh€ 737,-
227.500 - 8.000 kWh€ 787,-
238.000 - 8.500 kWh€ 838,-
248.500 - 9.000 kWh€ 889,-
259.000 - 9.500 kWh€ 940,-
269.500 - 10.000 kWh€ 990,-

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vattenfall heeft in ieder geval een fout in hun rekenvoorbeeld onder "Je levert meer terug dan je afneemt van het stroomnet" .
https://www.vattenfall.nl...terugleverkosten/#schalen
Daar rekenen ze met 1650 kWh teruglevering maar geven ze de kosten van schaal 6 die tot 1500 kWh loopt.
Het moet €165 extra kosten zijn, wat neerkomt op een marginale terugleververgoeding van 2,5 cent.
Die hogere TLV uit het rekenvoorbeeld is overigens nog nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:44:
Als die klanten met veel zonnepanelen de energieleveranciers echt zoveel kosten zoals ze zelf beweren dan zou je toch verwachten dat GC met inmiddels heel veel van dat soort klanten binnenkort wel bijna failliet zou moeten gaan :)
:) Probleem bij GC is denk ik ook dat ze best veel moeten veranderen aan het huidige systeem dat ze gebruiken met al die verschillende aanbiedingen (energie cooperaties, FNV, speciale linkjes, etc). Bij andere leveranciers is dat wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:54:
De kosten van Vattenfall:

SchaalTeruglevering (ook te salderen)Vaste terugleverkosten per jaar (inclusief btw)
10 - 250 kWh€ 0,-
2250 - 500 kWh€ 0,-
3500 - 750 kWh€ 56,-
4750 - 1.000 kWh€ 84,-
51.000 - 1.250 kWh€ 115,-
61.250 - 1.500 kWh€ 139,-
71.500 - 1.750 kWh€ 165,-
81.750 - 2.000 kWh€ 191,-
92.000 - 2.250 kWh€ 215,-
102.250 - 2.500 kWh€ 241,-
112.500 - 2.750 kWh€ 267,-
122.750 - 3.000 kWh€ 292,-
133.000 - 3.500 kWh€ 330,-
143.500 - 4.000 kWh€ 381,-
154.000 - 4.500 kWh€ 431,-
164.500 - 5.000 kWh€ 482,-
175.000 - 5.500 kWh€ 534,-
185.500 - 6.000 kWh€ 585,-
196.000 - 6.500 kWh€ 635,-
206.500 - 7.000 kWh€ 686,-
217.000 - 7.500 kWh€ 737,-
227.500 - 8.000 kWh€ 787,-
238.000 - 8.500 kWh€ 838,-
248.500 - 9.000 kWh€ 889,-
259.000 - 9.500 kWh€ 940,-
269.500 - 10.000 kWh€ 990,-
je lijst is niet compleet, deze gaat namelijk door tot 400.000 kWh >.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:57:
je lijst is niet compleet, deze gaat namelijk door tot 400.000 kWh >.
Klopt, maar neem aan dat de meeste mensen hier niet zoveel panelen hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
watercoolertje schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:54:
[...]
Niet exact maar wel een indicatie.

Hij saldeerd bijna de volledige 3000kwh die die van het net haalt maar zit daar dus iets onder:

[...]

Hij saldeert dus minder terug dan hij van het net haalt op jaarbasis.
je saldering is mede afhankelijk van je verbruik, meer dan je verbruik kun je namelijk niet salderen, de rest wat dan over blijft zal hij een TLV gaan krijgen.
ik verwacht dat hij dus circa 5.600 kWh aan het terugleveren is, en zal dan daarover een mogelijke boete moeten betalen, en dus niet over de eerder genoemde 3.000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kreg01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Op de Vattenvall site staat dit:

"sluit je een vast contract af dat 1 juli of later ingaat? Dan ga je ook vaste terugleverkosten betalen. Heb je nog een vast contract van voor 1 juli? Dan betaal je tot het einde van je contract geen vaste terugleverkosten."

Wat is het verschil tussen een contract afsluiten, binnenkrijgen en ingangsdatum...... Halen ze hier nu dingen door elkaar? Lijkt me dat je bij het afsluiten van een contract afspraken maakt en dat de ingangsdatum alleen maar gaat over vanaf wanneer toch?
Uiteraard. Dat is ook letterlijk zo. Je hebt gewoon een pdf met de Contractvoorwaarden. Het moment van afsluiten bepaalt de voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Met zoveel zijn we niet hoor ten opzichte van hun hele klantenbestand.

En veel mensen schatten hun verbruik verkeerd in. 3 jaar is best lang. Misschien hebben ze straks wel een EV, warmtepomp of andere energieslurper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:01

watercoolertje

Untertitel

MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:01:
[...]

je saldering is mede afhankelijk van je verbruik, meer dan je verbruik kun je namelijk niet salderen, de rest wat dan over blijft zal hij een TLV gaan krijgen.
ik verwacht dat hij dus circa 5.600 kWh aan het terugleveren is, en zal dan daarover een mogelijke boete moeten betalen, en dus niet over de eerder genoemde 3.000 kWh.
Er staat letterlijk dat hij marginaal minder saldeert (en dus terugleveren) dan hij van het net haalt, de rest (ongeveer 5000kWh) gebruikt hij dus allemaal (direct) zelf (wat met een EV/WP prima kan).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Als ik de website goed lees betaal je bij Vattenfall alleen voor teruglevering na salderen correct? Want ook dat is niet overal hetzelfe.

Edit: incorrect dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 15-05-2024 11:46 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Moby schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:36:
Als ik de website goed lees betaal je bij Vattenfall alleen voor teruglevering na salderen correct? Want ook dat is niet overal hetzelfde.
Als dat zo is gaat heel Tweakers massaal naar Vattenfall... :)
Ik verwacht gewoon alles wat je teruglevert, ongeacht of je het daarna saldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Moby schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:36:
Als ik de website goed lees betaal je bij Vattenfall alleen voor teruglevering na salderen correct? Want ook dat is niet overal hetzelfde.
Incorrect (wishful thinking)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Kijk zo help ik mee met de verwarring. Excuses

Ik verwacht nog meer drukte bij Greenchoice.

(Dan heb ik niet genoeg aan de tabel in dit topic want ik ga ver boven de 10.000kWh).

[ Voor 40% gewijzigd door Moby op 15-05-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

als elke maatschappij wat anders hanteert, kunnen die vergelijkingssites wel ophouden.

Want het maakt nog wel uit of ik 8000 opwek en 6000 verbruik over het jaar heen, of dat ik bijvoorbeeld in de winter 2000 opwek 4000 verbruik, met daarnaast in de zomer 6000 opwek en 2000 verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Moby Dan weet je al dat Vattenfall überhaupt geen optie is; de boete komt op ongeveer €0,10/kWh en de TLV uit het rekenvoorbeeld is €0,125/kWh.

Maar als je het echt wil weten kijk je op https://www.vattenfall.nl...gleverkosten-volledig.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:54:
@Moby Dan weet je al dat Vattenfall überhaupt geen optie is; de boete komt op ongeveer €0,10/kWh en de TLV uit het rekenvoorbeeld is €0,125/kWh.

Maar als je het echt wil weten kijk je op https://www.vattenfall.nl...gleverkosten-volledig.pdf
Ik zorg voor nog meer verwarring, de komende 3,5 jaar zit ik goed. Ik ben niet op zoek naar een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:02
Wel netjes van Vattenfall dat tot 500kWh vrijgesteld is. Zelf heb ik 3 panelen en ca 200kWh teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:53:
als elke maatschappij wat anders hanteert, kunnen die vergelijkingssites wel ophouden.

Want het maakt nog wel uit of ik 8000 opwek en 6000 verbruik over het jaar heen, of dat ik bijvoorbeeld in de winter 2000 opwek 4000 verbruik, met daarnaast in de zomer 6000 opwek en 2000 verbruik
Die zullen wat aan moeten passen in de berekeningen en hoe ze dat presenteren maar uiteindelijk gaat het om het vergelijken van het (verwachte) jaar bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

greatgonzo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:53:

De vergelijkingssites zijn juist harder nodig, want het is anders niet meer te volgen.
Er is wel meer zorg van de gebruiker nodig bij het invullen van de uitgangspunten. Het verschil tussen de PV-opbrengst en de teruglevering is niet bij iedereen duidelijk.

Contracten met verschillende looptijd zijn sowieso lastig te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:22
Toch nog beetje geluk. Net 1 jaar nog vastgezet dat 1 juni in gaat. Dit jaar nog prima dus.
Voor mijn beeldvorming, dit was mijn verbruik, teruglevering en overschot vorig jaar:

Stroom verbruikt: 1944
teruglevering: -2509
overschot: -565

Dan is de 'boete' dus berekend over 2509 en niet 565 he.
Voor die 565 krijg ik nog wel de terugleververgoeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Aschtra schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:24:
Toch nog beetje geluk. Net 1 jaar nog vastgezet dat 1 juni in gaat. Dit jaar nog prima dus.
Voor mijn beeldvorming, dit was mijn verbruik, teruglevering en overschot vorig jaar:

Stroom verbruikt: 1944
teruglevering: -2509
overschot: -565

Voor die 565 krijg ik nog wel de terugleververgoeding
Bij wie heb je afgesloten dan, Vattenfall? En met welke tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:26:
[...]

Bij wie heb je afgesloten dan, Vattenfall? En met welke tarieven?
Vattenfall. Tarieven niet relevant voor mijn vraag denk ik?
Maar hier zijn ze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UFv4y2F.png

[ Voor 15% gewijzigd door Aschtra op 15-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Aschtra schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:27:
Vattenfall. Tarieven niet relevant voor mijn vraag denk ik?
Dat is prima voor een jaar. Maar velen hier met overschot zijn nog voor 2 of 3 jaar vast bij Greenchoice gegaan om niet volgend jaar alsnog de heffing te moeten betalen, zie ook Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Nee, dat gaat over de hele 2509

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Zorgen voor volgend jaar. Ben alleen benieuwd hoe ze dat gaan doen. Contract eindigt 31mei 2025. Ze gaan dat vast niet voor de overige 6 maanden rekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

greatgonzo

schit-te-rend!

Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:14:
[...]

De vergelijkingssites zijn juist harder nodig, want het is anders niet meer te volgen.
Er is wel meer zorg van de gebruiker nodig bij het invullen van de uitgangspunten. Het verschil tussen de PV-opbrengst en de teruglevering is niet bij iedereen duidelijk.

Contracten met verschillende looptijd zijn sowieso lastig te vergelijken.
ja, maar hoe dan? Het enige dat nog enigszins in de buurt komt is gegevens uitwisselen via IDIN met de netbeheerder.

Nu heb je maar twee variabelen: hoeveel wek je op en hoeveel verbruik je. Dat wordt dus: hoeveel wek je op, hoeveel verbruik je meteen, hoeveel stort je terug, hoeveel moet je inkopen. Dat kan de gemiddelde klant toch niet zomaar inzichtelijk krijgen? Dat kan per uur verschillend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Wel lekker dit allemaal met net een paar maanden 18 430WP panelen op het dak. Nou is een thuisbatterij nog steeds niet interessant en vanaf juli/augustus moet ik een nieuw contract afsluiten. Zie nu de bomen door het bos al niet meer.
Neig zo langzamer naar dan maar geld uitgeven voor stroomvreters om zo veel mogelijk weg te branden. Paar goeie airco’s erbij :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trommelaap
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-10 15:43
Prosac schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:40:
Wel lekker dit allemaal met net een paar maanden 18 430WP panelen op het dak. Nou is een thuisbatterij nog steeds niet interessant en vanaf juli/augustus moet ik een nieuw contract afsluiten. Zie nu de bomen door het bos al niet meer.
Neig zo langzamer naar dan maar geld uitgeven voor stroomvreters om zo veel mogelijk weg te branden. Paar goeie airco’s erbij :P
3 jaar GC dus ;)

You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wellicht wat cynisch maar wij hebben zogenaamd teveel opbrengst van zonnepanelen en daardoor negatieve prijzen? Hoe rijmen we dat met dit bericht?

Oekraïne zag zich al gedwongen recordhoeveelheden elektriciteit te importeren uit Europese buurlanden. Ukrenergo zei onlangs dat vanuit de Europese Unie hulp wordt geboden, maar stelde ook dat het elektriciteitsgebruik noodgedwongen moet worden beperkt om het net stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwTf5qDO4U9YG3ddpna5ezafzv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VtwWXCRw8xio2vKUEuDDJZzd.png?f=user_large

Vattenfall probeert je nog wel even snel een vast jaar contract te laten afsluiten, maar laat een beetje in het midden of je dan ook geen terug leverboete betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:00

backupdevice

No Risk , Full Push

Weer een die het gesaleerde gedeelte belast.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Prosac schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:40:
Airco gebruikt dus heel weinig, vond dat ook apart om te merken.
Dan is een terrasheater of zwembadverwarming veel effectiever... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Dat kan blijkbaar alleen maar als ik verzwijg dat ik zonnepanelen heb? Anders krijg ik maximaal 1 jaar voorgeschoteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Prosac schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:21:
Dat kan blijkbaar alleen maar als ik verzwijg dat ik zonnepanelen heb? Anders krijg ik maximaal 1 jaar voorgeschoteld.
Zoiets ja. Hangt ook van je verbruik of (3 jaar) GC wel interessant is, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@greatgonzo Voor een energiecontract (en dus voor de vergelijkers) zijn alleen je vier telwerken van belang.
Die moet je dus zo nauwkeurig mogelijk invullen.
Verbeterpunt is dus wel dat daar niet zou moeten staan 'ik wek op' want dan gaan mensen op hun PV-app kijken en niet op hun hoofdmeter. Het zou m.i. 'ik lever terug' moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgKIk6e1EfCnyy3nrxKzKhPhC5E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pe8k3ROvu5jdTYbnLKRLVkmT.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:32:
@greatgonzo Voor een energiecontract (en dus voor de vergelijkers) zijn alleen je vier telwerken van belang.
Die moet je dus zo nauwkeurig mogelijk invullen.
Verbeterpunt is dus wel dat daar niet zou moeten staan 'ik wek op' want dan gaan mensen op hun PV-app kijken en niet op hun hoofdmeter. Het zou m.i. 'ik lever terug' moeten zijn.

[Afbeelding]
Ja maar bij "ik lever terug" denken mensen weer dat het gaat om alles wat ze invoeden NA saldering doordat de vergoeding die ze hiervoor krijgen 'de terugleververgoeding' heet.

"ik lever aan het net" of "ik voed in het net in" zou denk ik duidelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
  • Laatst online: 14:37
Dus ik moet bij 1000 kwh terugleveren €84 gaan betalen, om in de €0 schaal te komen moet ik 500 khw meer gaan gebruiken tegen een prijs van 0,28 per kwh (volgens mijn contract) Per saldo heb ik een verbruik van netto 200 kwh op jaarbasis (1200 verbruik en 1000 teruglever)

Kost mij dan op mijn jaarafrekening €140 extra. Dus per saldo kost het mij meer om te gaan gebruiken dan de teruglever boete.

Of trek ik een verkeerde conclusie?

[ Voor 11% gewijzigd door fredgroes op 15-05-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Of gewoon;
Terugleverkosten tijdens salderen; A
Terugleverkosten na salderen; B
Terugleververgoeding na salderen; C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marktweakt Misschien, punt is dat je daar de verwachte jaar-meterstanden invult zoals ze nu al ergens op je jaarafrekening staan.
Hoewel die jaarafrekeningen ook zeker voor verbetering vatbaar zijn, soms zijn de begin- en eindstanden niet eens als zodanig herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
fredgroes schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:05:
Dus ik moet bij 1000 kwh terugleveren €84 gaan betalen, om in de €0 schaal te komen moet ik 500 khw meer gaan gebruiken tegen een prijs van 0,28 per kwh (volgens mijn contract)

Kost mij dan op mijn jaarafrekening €140 extra. Dus per saldo kost het mij meer om te gaan gebruiken dan de teruglever boete.

Of trek ik een verkeerde conclusie?
Als je met '500 kWh meer gaan gebruiken' bedoeld 500 kWh direct van je eigen opgewekte zonnestroom dan klopt je stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredgroes
marktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Als je met '500 kWh meer gaan gebruiken' bedoeld 500 kWh van je eigen opgewekte zonnestroom dan klopt je stelling.
dat kan ik helaas niet want mijn volledige 1000 kwh word al opgebruikt door mijn eigen verbruik. Ik had mijn post net iets aangepast (1200 verbruik en 1000 kwh terugleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@fredgroes Als je het voor elkaar krijgt om verbruik te verplaatsen en zo je eigenverbruik 500 kWh te verhogen, dan zijn je afname- en teruglevertelwerk beide 500 kWh lager.
Binnen het salderen is dat neutraal en heb je alleen €84 minder boete op de rekening staan.

Buiten het salderen om (meer terugleveren dan verbruik, voor jou niet relevant dus) levert het je de €84 minder boete op en je levert ook minder terug dus je derft circa 500 kWh * 13? cent = €65 terugleververgoeding in voor in totaal €19 winst door het verplaatsen van de 500 kWh.
Als ik niets over het hoofd zie :) (edit ja dus, post aangepast).

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 15-05-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:13:
@fredgroes Als je het voor elkaar krijgt om verbruik te verplaatsen en zo je eigenverbruik 500 kWh te verhogen, dan zijn je afname- en teruglevertelwerk beide 500 kWh lager. Dat levert je dus €140 verbruik minder op en €84 minder boete, totaal €224 winst.
Je saldeert ook 500 kWh minder dus je derft circa 500 kWh * 13 cent = €65 belastingkorting voor in totaal €159 winst door het verplaatsen van de 500 kWh.
Als ik niets over het hoofd zie :)
Hahaha, ga dat maar eens uitleggen aan Henk en Ingrid 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@marktweakt Mja, ik had inderdaad een denkfout gemaakt dus ik heb de post alweer aangepast :)
Niet uitgesloten dat er alsnog een denkfout in zit...

Leuker kunnen ze het niet maken.
Het grote pluspunt van salderen is dan ook dat het eenvoudig uit te leggen is en werkt met 1 telwerk (en m.i. is dat werkelijk het enige voordeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
fredgroes schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:12:
[...]

dat kan ik helaas niet want mijn volledige 1000 kwh word al opgebruikt door mijn eigen verbruik. Ik had mijn post net iets aangepast (1200 verbruik en 1000 kwh terugleveren)
Dan klopt je stelling maar kun je het niet realiseren. Als je gewoon 500 kWh extra gaat afnemen van het net dan betaal je hier 114 euro extra voor plus nog de boete van 84 euro voor je teruglevering.

Overigens zou je het misschien wel kunnen realiseren door met name stroom te gaan gebruiken op momenten dat je zonnepanelen veel produceren. Of je hiermee 500 kWh kunt 'verplaatsen' dat kan ik moeilijk inschatten voor jouw situatie.

[ Voor 21% gewijzigd door marktweakt op 15-05-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@fredgroes Zolang je teruglevertelwerk oploopt verbruik je de zonnestroom niet, maar saldeer je het alleen.
Met het slim inschakelen van verbruikers (boilers, autoladers) of een thuisaccu voorkom je dat je teruglevertelwerk oploopt en verschijnt die stroom ook niet later op je afnametelwerk.

Maar 500 kWh verplaatsen is in jouw geval waarschijnlijk onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:02

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik begrijp het Vattenfall stuk nog steeds niet helemaal. Ik heb nog een Vattenfall variabel contract, nieuwbouwhuis (bj 2023) met w/w warmtepomp en nog geen zonnepanelen. Ik heb bewust nog gewacht met zonnepanelen op dak leggen omdat tijdens de bouw door de aannemer erop leggen heel duur was en ik even wilde aankijken hoeveel stroom ik nu daadwerkelijk verbruik met de warmtepomp en het inductie koken.

In 2024 heb ik tot nu toe al op 3334kWh verbruikt waarvan 992kWh de auto in is gegaan (krijg ik 100% vergoed van mijn werkgever).

Op het moment dat ik nu panelen op dak leg die per jaar 6000kWh opleveren en ik ga 6000kWh verbruiken dan saldeer ik toch alles en betaal ik toch bijna niets aan Vattenfall? Of ga ik dan nog steeds die € 585,- euro 'boete' betalen?

Sys Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredgroes
ik denk idd dat alle aangedragen opties lastig worden.

Ik zit in een huurhuis geen optie tot autolader en plaatsen thuisaccu en ben alleen die overdag werkt dus ook lastig om verbruik op te schalen.

De zonnepanelen waren een kado van de woonstichting om iets aan duurzaamheid te doen.

Dus op jaarbasis €84 extra kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Danfoss schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:40:
Ik begrijp het Vattenfall stuk nog steeds niet helemaal. Ik heb nog een Vattenfall variabel contract, nieuwbouwhuis (bj 2023) met w/w warmtepomp en nog geen zonnepanelen. Ik heb bewust nog gewacht met zonnepanelen op dak leggen omdat tijdens de bouw door de aannemer erop leggen heel duur was en ik even wilde aankijken hoeveel stroom ik nu daadwerkelijk verbruik met de warmtepomp en het inductie koken.

In 2024 heb ik tot nu toe al op 3334kWh verbruikt waarvan 992kWh de auto in is gegaan (krijg ik 100% vergoed van mijn werkgever).

Op het moment dat ik nu panelen op dak leg die per jaar 6000kWh opleveren en ik ga 6000kWh verbruiken dan saldeer ik toch alles en betaal ik toch bijna niets aan Vattenfall? Of ga ik dan nog steeds die € 585,- euro 'boete' betalen?
Ja. Die boete gaat over je bruto teruglevering aan het net. Dus alles wat je invoed in het net en het staat los van wat je saldeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:41
Proton_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:54:
Vattenfall heeft in ieder geval een fout in hun rekenvoorbeeld onder "Je levert meer terug dan je afneemt van het stroomnet" .
https://www.vattenfall.nl...terugleverkosten/#schalen
Daar rekenen ze met 1650 kWh teruglevering maar geven ze de kosten van schaal 6 die tot 1500 kWh loopt.
Het moet €165 extra kosten zijn, wat neerkomt op een marginale terugleververgoeding van 2,5 cent.
Die hogere TLV uit het rekenvoorbeeld is overigens nog nergens te vinden.
Ze hebben je post gelezen, want het voorbeeld klopt nu. Er staat €165.
backupdevice schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:04:
Weer een die het gesaleerde gedeelte belast.
Doen de meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:00

backupdevice

No Risk , Full Push

Vandaar de " WEER EEN" :>

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er is dan ook geen enkele reden om dat niet te doen, want de overproductie had al een aparte terugleververgoeding.
Je ziet overigens ook dat na het invoeren van de terugleverboete de vergoeding (bijna...) evenredig omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wat mij niet helemaal duidelijk is, de terug lever boete betaal je aan de hand van het totaal terug geleverde vermogen van het betreffende jaar. De terug lever vergoeding, geld die ook over dit totale bedrag of alleen over het gesaldeerde bedrag?
Bij het eerste scenario kost het terugleveren echt geld, in scenario 2 verdien je nog marginaal iets (als je relatief veel terug lever zoals in mijn geval).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 13:28
Tortelli schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:24:
Wat mij niet helemaal duidelijk is, de terug lever boete betaal je aan de hand van het totaal terug geleverde vermogen van het betreffende jaar. De terug lever vergoeding, geld die ook over dit totale bedrag of alleen over het gesaldeerde bedrag?
Bij het eerste scenario kost het terugleveren echt geld, in scenario 2 verdien je nog marginaal iets (als je relatief veel terug lever zoals in mijn geval).
Het staat los van het salderen... Dus als jij 7500 terugleverd op jaarbasis dan betaal je daar over.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Dat snap ik, maar de teruglever opbrengsten, gaan die over dezelfde 7500, of over 3000 na salderen?
In scenario 1 verdien je nog wat geld, in scenario 2 moet je gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 13:28
Tortelli schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:31:
Dat snap ik, maar de teruglever opbrengsten, gaan die over dezelfde 7500, of over 3000 na salderen?
In scenario 1 verdien je nog wat geld, in scenario 2 moet je gaan betalen.
7500 terugleveren kom je in schaal xxx

Stel je vebruikt 3500 op jaar basis

7500KWh - 3500 KWh = 4000 KWh waar je dan nog een LTV voor krijgt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Schaal 21 = €737
Je krijg terug: 4000kWh * €0,123 = € €492
Kosten onder de streep: €245. Kortom het contract nu nog vastzetten is de moeite wel waard.

[ Voor 23% gewijzigd door Tortelli op 15-05-2024 15:44 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)