LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Heb Greenchoice vandaag gebeld, en na doorverbonden te worden kreeg ik te horen dat voor klanten met zonnepanelen en een lopend contract (mijne loopt tot 1-10-2025) dit niet verlengd/opengebroken kan worden. Ik wilde nu voor 3 jaar afsluiten.banaliteit schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:37:
Je hoort inderdaad het contract per email te ontvangen met de titel "Alsjeblieft, jouw Greenchoice contract!". Ik ontving deze vrij snel na aanmelding.
Als je al meer dan week wacht zou ik bellen.
Ook gaf de medewerker aan dat voor nieuwe klanten met zonnepanelen er geen meerjarige contracten meer afgesloten kunnen worden en dat dat al een tijdje zo is. Dat staat haaks op de ervaring van sommigen hier, maar het zij zo.
Ik ga kijken naar een andere leverancier die nog 3 of 2 jaar vast aanbiedt. Opzegvergoeding is toch nagenoeg 0.
Zoals al vaak gemeld. Ze lullen maar wat. Je kunt dit gewoon online afsluiten via de linkjes gedeeld in dit topic.firecaps30 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Heb Greenchoice vandaag gebeld, en na doorverbonden te worden kreeg ik te horen dat voor klanten met zonnepanelen en een lopend contract (mijne loopt tot 1-10-2025) dit niet verlengd/opengebroken kan worden. Ik wilde nu voor 3 jaar afsluiten.
Ook gaf de medewerker aan dat voor nieuwe klanten met zonnepanelen er geen meerjarige contracten meer afgesloten kunnen worden en dat dat al een tijdje zo is. Dat staat haaks op de ervaring van sommigen hier, maar het zij zo.
Ik ga kijken naar een andere leverancier die nog 3 of 2 jaar vast aanbiedt. Opzegvergoeding is toch nagenoeg 0.
Er is geen andere met een goed aanbod
Ik heb een van de links gebruikt. Wellicht dat het voor bestaande klanten moeilijker is omdat de aanvraag dan niet STP door alle systemen bij GC gaat?de Peer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Zoals al vaak gemeld. Ze lullen maar wat. Je kunt dit gewoon online afsluiten via de linkjes gedeeld in dit topic.
Niet als je contract nog langer dan een 1/2 jaar loopt. Ik heb dat paar maanden geleden geprobeerd met nog zo'n 8 maanden toen te gaan. Niet gelukt.de Peer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Zoals al vaak gemeld. Ze lullen maar wat. Je kunt dit gewoon online afsluiten via de linkjes gedeeld in dit topic.
Ja zou het helpen om dan eerst gewoon zelf op te zeggen? Of eventueel een paar dagen op een dynamisch contract gaan zittenMotorBeast schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:09:
[...]
Niet als je contract nog langer dan een 1/2 jaar loopt. Ik heb dat paar maanden geleden geprobeerd met nog zo'n 8 maanden toen te gaan. Niet gelukt.
Denk wat breder dan alleen in je eigen achtertuin, de wereld bestaat echt niet uit alleen ons kleine kikkerlandje, stroom die we hier in NL over hebben wordt graag door onze buren overgenomen, zelfs naar de vreemde eiland waar ze aan de verkeerde kant rijden.Wozmro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:34:
[...]
Als de stroomprijs laag of negatief is dan komt die in zijn algemeen grotendeels uit zon en wind.
Het is al moeilijk genoeg voor 1 netbeheerder om alles in goede banen te leiden. Als iedereen met eigen opwek dan ook nog eens zelf netbeheerdertje in zijn straat wil spelen dan is het einde helemaal zoek.
Er zijn nog wat mitsen en maren maar ik denk dat het uiteindelijk op termijn richting een droop-regeling of een variant daarop.
https://solarmagazine.nl/...aren-bij-energieregulator
Uitgangspunt is eenvoudig: stroom die niemand nodig heeft moet je ook niet willen produceren.
Helemaal geen probleem, daar zit overigens een mooi verdienmodel bij voor tennet.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
En daar dan je EV (ook uit China) van laden en dagelijks 120km per dag mee te rijden. Daar is niks groen aan maar is juist onderdeel van het probleem.de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:17:
[...]
Nou zolang we maar door blijven salderen vind ik PV-bezitters nu niet echt duurzaam bezig. Al is het beter dan niets natuurlijk.
maar dat geneuzel over een betere wereld voor je kleinkinderen achter laten en dan 6 panelen uit china op je dak laten leggen daar word ik kriegel van.
Een probleem wat overigens onoplosbaar is maar ik doe er iig niet hypocriet over.
Dus rechtsongelijkheid.GioStyle schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:45:
[...]
Dat is correct. Wat dacht je van die oude Ferrarismeter? Die mensen betalen dus ook minder boete. Die betalen een stuk minder boete in vergelijking met een slimme meter (4 telwerken).
Het is wachten op de eerste persoon die het voor laat komen.
[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 12-05-2024 06:57 ]
Dat weet je nog niet, voor hetzelfde geld krijgen die een rekening waar de terug levering wordt geschat.FreakNL schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:56:
[...]
Dus rechtsongelijkheid.
Het is wachten op de eerste persoon die het voor laat komen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Dat zal 14 dagen zijn want dat is vanwege de bedenktijd de minimale termijn dat je kan overstappen (spoed aanvraag buiten beschouwing gelaten) Daarna als de startdatum is ingegaan zou je alweer een aanvraag bij GC moeten kunnen doen.firecaps30 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:20:
Heb ik ook aan gedacht, eerst opzeggen. Het risico is dan dat ik 16 maanden van het huidige contract opzeg, terwijl ik niet zeker weet of ik die 24/36 maanden bij GC ga krijgen. Over een maand (opzegtermijn ga ik vanuit) kan het zomaar anders zijn..
Ik weet niet hoeveel je teruglevert en wat je TLV nu is maar als je contract nog loopt tot 1-10-2025 is het misschien beter om dat voor stroom uit te zitten.
Heb je ook gas maar is dat tarief te hoog in vergelijking met de huidige tarieven dan zou je alleen gas kunnen openbreken of overstappen naar een andere gas aanbieding.
En je was al klant bij GC? En zo ja, lever je meer terug dan je verbruikt en heb je eerst online een aanvraag gedaan en toen contact gehad met de klantenservice (omdat je het contract niet kreeg)?Joris-Jansen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:16:
Huidig contract opengebroken. Nu veilig de komende jaren bij greenchoice.
Ik was nog geen klant bij GC. Dus heb mijn huidige contract bij een andere aanbieder opengebroken en nu op de reguliere manier overgestapt naar GC.Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:01:
[...]
En je was al klant bij GC? En zo ja, lever je meer terug dan je verbruikt en heb je eerst online een aanvraag gedaan en toen contact gehad met de klantenservice (omdat je het contract niet kreeg)?
Contract is al binnen.
Gebruik alleen elektra en lever meer op dan dat ik gebruik.
:strip_exif()/f/image/JGMMTZOPahj4OaOMWcUsSDuF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja dat weten we ongeveer wel.klump4u schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:22:
[...]
Dat weet je nog niet, voor hetzelfde geld krijgen die een rekening waar de terug levering wordt geschat.
SamenOM bijvoorbeeld rekent geen terugleverkosten bij meters met 1 telwerk. Dit geldt voor bijna alle leveranciers behalve Innova. Die laatste heeft als enige (voor zover ik heb kunnen achterhalen) vaste terugleverkosten voor dergelijke meters.
Zie hiervoor verder het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum.
[ Voor 8% gewijzigd door marktweakt op 12-05-2024 09:44 ]
Van waar je vraag?Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:01:
[...]
En je was al klant bij GC? En zo ja, lever je meer terug dan je verbruikt en heb je eerst online een aanvraag gedaan en toen contact gehad met de klantenservice (omdat je het contract niet kreeg)?
Per 1/6 heb ik nog wat te weinig teruglevering sinds 1/1 dus moet ik stroom betalen. Als ik moet betalen wacht ik nog een maand, heb dan genoeg teruglevering opgebouwd.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee ...
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
Op verzoek, bijvoorbeeld vanwege het niet halen van een jaartermijn ivm salderen, parkeert GC de factuur indien gewenst om zo toch goed te kunnen salderen. Dit zal voor de leverancier zelf geen nadeel zijn maar voor jou wel een voordeel.PieterL schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:39:
Als ik per 1 juni bij GC mijn variabel contract omzet naar vast. Krijg ik dan per 1/6 een afrekening?
Per 1/6 heb ik nog wat te weinig teruglevering sinds 1/1 dus moet ik stroom betalen. Als ik moet betalen wacht ik nog een maand, heb dan genoeg teruglevering opgebouwd.
Misschien heeft iemand hier ervaring mee ...
Bij "openbreken" dacht ik aan verbreken en vernieuwen van het contract bij dezelfde leverancier. Er zijn nogal wisselde ervaringen bij klanten van GC die hun bestaande contract willen openbreken om een nieuw "beter" contract aan te gaan, dat lijkt een loterij te zijn of het lukt. Maar dat blijkt hier dus niet het geval.Sjamo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:38:
Van waar je vraag?
Wij hebben eerder telefonisch een poging gedaan ons contract bij Greenchoice op te zeggen, ergens in december. Ons contract loopt nog tot mei volgend jaar. Dat kon, we konden destijds het 3 jaarscontract krijgen. Onze boete zou destijds 100 euro zijn voor alleen stroom. Nieuwe klanten konden een startdatum kiezen in de volgende 6 maanden.Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Bij "openbreken" dacht ik aan verbreken en vernieuwen van het contract bij dezelfde leverancier. Er zijn nogal wisselde ervaringen bij klanten van GC die hun bestaande contract willen openbreken om een nieuw "beter" contract aan te gaan, dat lijkt een loterij te zijn of het lukt. Maar dat blijkt hier dus niet het geval.
Wij kregen direct ons contract toegestuurd. Hadden, meen ik me te herinneren, 3 dagen bedenktijd. De dag na de dag van onze bevestiging van het contract zou automatisch ons nieuwe contract in gaan. We hebben er voor gekozen dat niet te doen.
Inmiddels via een online link hier wel geslaagd. De details daarover schreef ik gisteren op Tweakers in de energierekening-kroeg.
Misschien dat je iets aan de info hebt.
Jazeker. Ik lees dat jij de truc hebt gebruikt van een andere naam (en dus een soort verhuizing). Maar ook daar zijn wisselende ervaringen mee.Sjamo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:29:
Wij hebben eerder telefonisch een poging gedaan ons contract bij Greenchoice op te zeggen, ergens in december. Ons contract loopt nog tot mei volgend jaar. Dat kon, we konden destijds het 3 jaarscontract krijgen. Onze boete zou destijds 100 euro zijn voor alleen stroom. Nieuwe klanten konden een startdatum kiezen in de volgende 6 maanden.
Wij kregen direct ons contract toegestuurd. Hadden, meen ik me te herinneren, 3 dagen bedenktijd. De dag na de dag van onze bevestiging van het contract zou automatisch ons nieuwe contract in gaan. We hebben er voor gekozen dat niet te doen.
Inmiddels via een online link hier wel geslaagd. De details daarover schreef ik gisteren op Tweakers in de energierekening-kroeg.
Misschien dat je iets aan de info hebt.
Ik probeer te achterhalen wat nu de manier is als bestaande klant van GC met een lopend contract om online een nieuw contract af te sluiten (eventueel 6 maanden in de toekomst) aangezien daar nogal wisselende ervaringen mee zijn. Ikzelf zit voorlopig goed met mijn 3 jarig contract bij GC met €0.115 TLV en €7,79 vaste kosten maar misschien in de toekomst als de situatie weer verandert krijg ik daar ook mee te maken.
Overigens zou die 3 dagen bedenktijd niet moeten kloppen, dit staat er bij Greenchoice op de website:
https://www.greenchoice.n...-verlengen,-hoe-werkt-dat?Je kunt je energiecontract verlengen via de link in de e-mail met het verlengaanbod, of via Mijn Greenchoice. Zodra je je contract verlengt, ontvang je binnen enkele dagen een bevestiging per e-mail. Daarna heb je een bedenktijd van 14 dagen, handig om alles rustig thuis nog eens door te lezen.
je hebt nog bijna 1 jaar bij Budget. Wat is je teruglevering ( dus met saldering er al van af) want daarover krijg je de TLV.? je moet dus wel al minimaal 100% saldering kunnen doen. met 18 panelen moet dat vaak wel lukken, maar is dus wel afhankelijk van je verbruik. ik kom bv met mijn 23 panelen (mix) net op nul uit.djanth schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:21:
Hallo mede tweakers, Ik zit met een dilemma i.v.m. overstappen naar G.C. 3 jaar vast zonder terug lever boetes. Ik heb een 3 jarig contract bij Budget Energie tot 18-04-2025. Met een TLV van 18.9 cent piek en 14.9 cent dal. Ik heb sinds vorig jaar juni 14 panelen op oost/west en 4 stuks op zuid. Uitzingen of overstappen naar 3 jaar vastigheid met een TLV van 5 cent?
dus wat is ?:
-je verbruik
-je teruglevering
Geen truuk. Geen verhuizing. We hebben dit contract nu ruim 4 jaar, en bij elk contact met Greenchoice stoort het me dat mijn partner de contractant is. Ik mag om die reden namelijk vaak niet of nauwelijks iets vragen of regelen. Dit was voor ons het moment om dit te veranderen, net als dat we nu van dubbel naar enkel tarief gaan.Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:08:
[...]
Jazeker. Ik lees dat jij de truc hebt gebruikt van een andere naam (en dus een soort verhuizing). Maar ook daar zijn wisselende ervaringen mee.
Ik probeer te achterhalen wat nu de manier is als bestaande klant van GC met een lopend contract om online een nieuw contract af te sluiten (eventueel 6 maanden in de toekomst) aangezien daar nogal wisselende ervaringen mee zijn. Ikzelf zit voorlopig goed met mijn 3 jarig contract bij GC met €0.115 TLV en €7,79 vaste kosten maar misschien in de toekomst als de situatie weer verandert krijg ik daar ook mee te maken.
Overigens zou die 3 dagen bedenktijd niet moeten kloppen, dit staat er bij Greenchoice op de website:
[...]
https://www.greenchoice.n...-verlengen,-hoe-werkt-dat?
De 3 dagen daar stond bij meen ik me te herinneren. Ik heb inmiddels de email er bij gepakt, en daarin staat dat het gedane aanbod 3 dagen geldig is, en dat het na accepteren per de volgende dag in zou gaan. We hebben het dus niet geaccepteerd zoals ik zei.
Hier overigens zoals in het andere stukje stond te lezen geen problemen met het afsluiten van ons nieuwe contract voor 3 jaar per 1 november dit jaar. Wel online. Telefonisch was dat niet mogelijk werd ons aan de telefoon verteld. Maar eenmaal online afgesloten geen enkel probleem, en worden we telefonisch ook vlot verder geholpen. Ook onze reden voor het wijzigen van de contractant was geen probleem.
OK, dus dat was in jouw geval ook de bedoeling maar misschien dus ook de manier om het te doen als het niet lukt op een andere manier.Sjamo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:00:
Geen truuk. Geen verhuizing. We hebben dit contract nu ruim 4 jaar, en bij elk contact met Greenchoice stoort het me dat mijn partner de contractant is. Ik mag om die reden namelijk vaak niet of nauwelijks iets vragen of regelen. Dit was voor ons het moment om dit te veranderen, net als dat we nu van dubbel naar enkel tarief gaan.
Ah zo, 3 dagen bedenktijd voor het aanbod, maar na acceptatie heb je dan nog een bedenktijd van 14 dagen voor het afgesloten contract zelf. Dan kan je nog terug naar de oude situatie maar hetzelfde aanbod is er dan mogelijk niet meer.De 3 dagen daar stond bij meen ik me te herinneren. Ik heb inmiddels de email er bij gepakt, en daarin staat dat het gedane aanbod 3 dagen geldig is, en dat het na accepteren per de volgende dag in zou gaan. We hebben het dus niet geaccepteerd zoals ik zei.
Na acceptatie zou het nieuwe contract per middernacht na het accepteren in gaan. Dat volgens de werknemer die het met ons regelde. Verdere zaken zijn hier niet bekend en daar doe ik dus ook geen uitspraken over.Novax schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:13:
[...]
OK, dus dat was in jouw geval ook de bedoeling maar misschien dus ook de manier om het te doen als het niet lukt op een andere manier.
[...]
Ah zo, 3 dagen bedenktijd voor het aanbod, maar na acceptatie heb je dan nog een bedenktijd van 14 dagen voor het afgesloten contract zelf. Dan kan je nog terug naar de oude situatie maar hetzelfde aanbod is er dan mogelijk niet meer.
Getallen:
Verbruik 1500 kWh
Teruglevering 2700 kWh
Saldo -1200 kWh
Ik verwacht wel dat het aantal uren met een negatieve prijs toeneemt dit jaar maar als ik via Gaslicht overstap naar weer een 1-jarig contract dan betaal ik ook zo'n €130.- TLV en mijn overschot van 1200 kWh levert ook geen drol meer op....
Ik ga je niet dom noemen, maar een 3 jaar vast contract met 5 cent TLV levert je meer op. En nog 3 jaar geen boete.Wutangtony schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:53:
Ben ik heel dom als ik nu voor een dynamisch contract kies?
dat lijkt me geen argument of criterium. Die negatieve prijzen dragen niet zo veel bij aan het jaargemiddelde.Ik verwacht wel dat het aantal uren met een negatieve prijs toeneemt dit jaar
TLV = terugleververgoeding. Die ontvang je. Jij doelt op een boete denk ik.maar als ik via Gaslicht overstap naar weer een 1-jarig contract dan betaal ik ook zo'n €130.- TLV en mijn overschot van 1200 kWh levert ook geen drol meer op....
Voor de rest: lees het topic even.
in aanvulling op @de Peer en jij denk dat je overschot van 1200 kWh bij een dynamisch contract meer gaat opleveren.Wutangtony schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:53:
Getallen:
Verbruik 1500 kWh
Teruglevering 2700 kWh
Saldo -1200 kWh
Ik verwacht wel dat het aantal uren met een negatieve prijs toeneemt dit jaar maar als ik via Gaslicht overstap naar weer een 1-jarig contract dan betaal ik ook zo'n €130.- TLV en mijn overschot van 1200 kWh levert ook geen drol meer op....
staar je niet blind op een paar uur onder nul terwijl aan de andere kant je volledige jaarverbruik gewoon kunt salderen, wat zeker bij GC niet veel meer dan 60 euro per jaar kost. ik vrees voor je dat je dat met een dynamisch contract niet krijgt.
Heb je rekening gehouden met het feit dat je stroom teruglevert op moment dat de prijs laag is en je energie gebruikt als de prijs hoger is? Salderen bij een dynamisch energiecontract is iets anders als alleen kWh tegen elkaar wegstrepen.Wutangtony schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:53:
Getallen:
Verbruik 1500 kWh
Teruglevering 2700 kWh
Saldo -1200 kWh
Denk dat je met een dynamisch energiecontract het voordeel van je zonnepanelen teniet doet. Zeker met je opbrengst lijkt me een vast contract een verstandigere keuze.
[ Voor 5% gewijzigd door eltweako op 12-05-2024 17:44 ]
Bedankt voor je reactie, ik heb een schermafdruk gemaakt van mijn enphase levensduur opbrengst. Deze loopt van 4 juni 2023 t/m vandaag. Op 20 dagen na een heel jaar. Ik heb afgelopen jaar ook zuinige apparatuur gekocht, nieuwe monitor, koelkast, vaatwasser. Dus mijn gebruik van daarvoor was hoger.MacD007 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:13:
[...]
je hebt nog bijna 1 jaar bij Budget. Wat is je teruglevering ( dus met saldering er al van af) want daarover krijg je de TLV.? je moet dus wel al minimaal 100% saldering kunnen doen. met 18 panelen moet dat vaak wel lukken, maar is dus wel afhankelijk van je verbruik. ik kom bv met mijn 23 panelen (mix) net op nul uit.
dus wat is ?:
-je verbruik
-je teruglevering
:strip_exif()/f/image/6qVj8dShOoLQgrYn9Ec8sAjZ.jpg?f=fotoalbum_large)
1) Zo lang als mogelijk gebruik blijven maken van dat contract. Vooral in de zomer
2) vanaf 181 dagen (half jaar) voor het aflopen van het contract kan je overstappen zonder kosten (wel de ingangsdatum vooruit zetten)
3) mocht je besluiten alsnog het huidige contract af te kopen, probeer dan alsnog zoveel mogelijk zomermaanden mee te pakken
[ Voor 21% gewijzigd door D_Jeff op 13-05-2024 07:32 ]
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Hier ben ik echt mee geholpen. Hartstikke bedankt voor je reactie.D_Jeff schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:29:
@djanth
1) Zo lang als mogelijk gebruik blijven maken van dat contract. Vooral in de zomer
2) vanaf 181 dagen (half jaar) voor het aflopen van het contract kan je overstappen zonder kosten (wel de ingangsdatum vooruit zetten)
3) mocht je besluiten alsnog het huidige contract af te kopen, probeer dan alsnog zoveel mogelijk zomermaanden mee te pakken
Wat @D_Jeff zegt met als aanvulling bij 3) Je zou kunnen wachten tot 1 juli en dan GC aanvragen om in te laten gaan op 1 januari, dat is een mooie datum omdat eventuele overheidsmaatregelen dan ingaan en je daarmee synchroon loopt. Een stuk overzichtelijker voor je jaarrekening en je saldeert over een heel jaar mochten er in 2026 toch nog maatregelen komen die daar verandering in brengen.djanth schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:21:
Hallo mede tweakers, Ik zit met een dilemma i.v.m. overstappen naar G.C. 3 jaar vast zonder terug lever boetes. Ik heb een 3 jarig contract bij Budget Energie tot 18-04-2025. Met een TLV van 18.9 cent piek en 14.9 cent dal. Ik heb sinds vorig jaar juni 14 panelen op oost/west en 4 stuks op zuid. Uitzingen of overstappen naar 3 jaar vastigheid met een TLV van 5 cent?
Het risico is natuurlijk wel dat die aanbiedingen van GC de komende anderhalve maand wijzigen of verdwijnen. Maar dan zou je alsnog je contract gewoon uit kunnen zitten tot het eind en zien wat tegen die tijd de situatie is op de energie markt.
ik kan het advies van @D_Jeff alleen maar onderschrijven, met een kleine kanttekening en vraag.djanth schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:15:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik heb een schermafdruk gemaakt van mijn enphase levensduur opbrengst. Deze loopt van 4 juni 2023 t/m vandaag. Op 20 dagen na een heel jaar. Ik heb afgelopen jaar ook zuinige apparatuur gekocht, nieuwe monitor, koelkast, vaatwasser. Dus mijn gebruik van daarvoor was hoger.[Afbeelding]voor je reactie
namelijk:
vraag: met je huidig contract, zit je daar nog onder het oude boeteregime mbt openbreken van een energiecontract. ? dus is je huidig contract na 1 juni 2023 ingegaan? zie info over boete bij breuk energiecontract
gezien je verhaal verwacht ik dat echter niet, dus zit je nog in de oude situatie, afkopen kost je dus 50 euro per energiesoort (heb je stroom en gas, dan is het 100 euro, heb je alleen stroom dan bijft het bij 50 euro.
je hebt een behoorlijke overcapaciteit boven op je verbruik, dus je krijgt nu bij hun 2,4*je TLV (stel dat is 11ct) = krijg je circa 265 euro. bij een nieuw contract met 5ct TLV is dat nog maar 120 euro plus je betaald zeker 60 euro meer aan vaste kosten (waarschijnlijk is dat dus meer). Dus met je huidig contract krijg je zeker 200 euro meer, mogelijk is dat zelfs nog hoger (bij die 11 ct TLV)
wil je toch overstappen zou ik in je huidig contract zo veel mogelijk de zomermaanden nog meenemen, dan profiteer je dus nog van de hogere TLV, dus bv pas in oktober dan overstappen.
is je huidige TLV lager dan de door mij hier aangenomen vergoeding van 11ct is het verschil kleiner en door de 3 jaar dus mogelijk toch aantrekkelijk, je neemt dan een klein verlies tegenover zekerheid voor een grotere boete.
is je TLV hoger, dat is het huidig voordeel groter, maakt het dus lastiger (helaas heeft hier niemand een glazen bol), echter ga maar uit van worst case met een boete van 11,5 ct per (dat wat eneco van plan is te doen) dan betaal je aan TLK over je totaale TL (=4,2 MWh ) dus 483 boete en je krijgt over je TLV nog maar 3ct terug (=72 euro) dus is je totaale boete, extra kosten (als het zo ver komt) circa 411 euro. En dat ondanks dat je 100% kunt sladeren en dus eigenlijk op nul uit zou moeten komen.
dus als je dit verwacht is een overstap nu mogelijk wel interessant omdat je dan tenminste 2 jaar een dergelijke boete ontloopt (is dan toch weer circa 800 euro winst), alleen is dit dus wel een gok.
aan de andere kant je kunt aan de ene kant dus 200 euro verliezen of aan de andere kant 800 euro winnen.
lastig.
ik zou denk ik toch gaan kiezen voor GC, nu die mogelijkheid er nog is, rekening houden wat @Novax bij zijn aanbiedingen link gezegt heeft.
wettelijk is dat juist dus niet zo, het is zelf verboden, anders had je jou energie mogelijk aan je buurman kunnen verkopen, en dat mag dus niet.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:50:
[...]
Sorry, maar iedereen met een pv-installatie op het dak die aangesloten is op het net is automatisch zelf ook een Energieboer.
Iets met de bluts en de buil.
Zie ook het topic 'zonnepanelen-boete' met 205 pagina's.
dus niets energieboer, we mogen namelijk niet verkopen, we krijgen bij gratie een kleine vergoeding, niet meer, vaak wel minder.
Volgens mij krijgen we de consumenten juist een hele hoge vergoeding. Kijk maar eens wat de stroom waard is. Morgen ook weer negatief overdag.MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:29:
[...]
wettelijk is dat juist dus niet zo, het is zelf verboden, anders had je jou energie mogelijk aan je buurman kunnen verkopen, en dat mag dus niet.
dus niets energieboer, we mogen namelijk niet verkopen, we krijgen bij gratie een kleine vergoeding, niet meer, vaak wel minder.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Gelukkig word niet alles op EPEX ingekocht.John245 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:32:
[...]
Volgens mij krijgen we de consumenten juist een hele hoge vergoeding. Kijk maar eens wat de stroom waard is. Morgen ook weer negatief overdag.
Maar technisch is het wel zo. En je mag er nog zo'n complexe wettelijke/administratieve constructie omheen timmeren, uiteindelijk kom je toch weer uit bij de technische realiteit.MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:29:
[...]
wettelijk is dat juist dus niet zo, het is zelf verboden, anders had je jou energie mogelijk aan je buurman kunnen verkopen, en dat mag dus niet.
[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 14-05-2024 08:36 ]
Voor de omzetbelasting alleen. Verder ben je geen ondernemer.GioStyle schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:35:
Aangezien een groot deel van de zonnepaneleneigenaren zich heeft aangemeld voor de btw-teruggave, dan ben je voor de belastingdienst een ondernemer.
😉😀
is dat zo ? en is dat elke dag op elk uur ? als je kijkt hoe vaak de prijs negatief is en ook kijkt hoe vaak de prijs een heel stuk hoger ligt dan wat je voor je stroom als TLV krijgt zl je zien dat het op jaargemiddelde best tegenvalt. kijk naar het grote beeld, het heeft helemaal geen zin om je dood te staren naar die paar uren dat het negatief is.John245 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:32:
[...]
Volgens mij krijgen we de consumenten juist een hele hoge vergoeding. Kijk maar eens wat de stroom waard is. Morgen ook weer negatief overdag.
bij de meeste hebben ze dat ondertussen teruggedraaid, bij mij is dat ook al jaren geleden gebeurd, bleek namelijk voor hun veel te duur te zijn.GioStyle schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:35:
Aangezien een groot deel van de zonnepaneleneigenaren zich heeft aangemeld voor de btw-teruggave, dan ben je voor de belastingdienst een ondernemer.
Nooit hoger dan mijn TLV.MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:24:
[...]
is dat zo ? en is dat elke dag op elk uur ? als je kijkt hoe vaak de prijs negatief is en ook kijkt hoe vaak de prijs een heel stuk hoger ligt dan wat je voor je stroom als TLV krijgt zl je zien dat het op jaargemiddelde best tegenvalt. kijk naar het grote beeld, het heeft helemaal geen zin om je dood te staren naar die paar uren dat het negatief is.
Zoals je kan zien liggen de prijzen niet zo hoog. En dit zijn jaargemiddelden dus daar zitten ook nog de extreem hoge prijzen van vorig jaar bij.
/f/image/yAKnAyQH6G9hhiePt5wphjlo.png?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ook hartstikke bedankt voor het meedenken Novax. Ik ben niet zo heel thuis in deze materie maar had al een vermoeden dat ik misschien een ander contract moest gaan zoeken i.v.m. zekerheid en geen hoge boetes voor de komende jaren. Dus ik was verbaasd toen ik het GC aanbieding zag hier op het forum voor 3 jaar vast zonder terug lever boetes. Ik denk wel dat alle energie bedrijven uiteindelijk meegaan in de TL boete. Is altijd het zelfde liedje. Als er 1 schaap over de dam is dan.......Novax schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:43:
[...]
Wat @D_Jeff zegt met als aanvulling bij 3) Je zou kunnen wachten tot 1 juli en dan GC aanvragen om in te laten gaan op 1 januari, dat is een mooie datum omdat eventuele overheidsmaatregelen dan ingaan en je daarmee synchroon loopt. Een stuk overzichtelijker voor je jaarrekening en je saldeert over een heel jaar mochten er in 2026 toch nog maatregelen komen die daar verandering in brengen.
Het risico is natuurlijk wel dat die aanbiedingen van GC de komende anderhalve maand wijzigen of verdwijnen. Maar dan zou je alsnog je contract gewoon uit kunnen zitten tot het eind en zien wat tegen die tijd de situatie is op de energie markt.
Ook hartstikke bedankt voor het meedenken!!!!!! Mijn contract is ingegaan op 18-4-22 dus nog het oude boete regime van 50 euro per onderdeel. Mijn TLV is piek 18.9 cent en dal 14.9 cent. Dus best veel nog. Net nog naar de aanbieding geweest bij GC. In de Google browser kan hij de pagina niet verder laden en moet ik ook mijn terug lever invullen. Open ik de zelfde link in Edge hoef ik geen terug lever in te vullen en kan ik door klikken naar afsluiten. Denk toch dat ik het maar ga doen per 31-10-24. Nogmaals, MacD007, D_Jeff en Novax hartstikke bedankt voor het meedenken en jullie reacties op mijn vraag. Aanvulling: contract net afgesloten en gaat eind okt in.MacD007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:42:
[...]
ik kan het advies van @D_Jeff alleen maar onderschrijven, met een kleine kanttekening en vraag.
namelijk:
vraag: met je huidig contract, zit je daar nog onder het oude boeteregime mbt openbreken van een energiecontract. ? dus is je huidig contract na 1 juni 2023 ingegaan? zie info over boete bij breuk energiecontract
gezien je verhaal verwacht ik dat echter niet, dus zit je nog in de oude situatie, afkopen kost je dus 50 euro per energiesoort (heb je stroom en gas, dan is het 100 euro, heb je alleen stroom dan bijft het bij 50 euro.
je hebt een behoorlijke overcapaciteit boven op je verbruik, dus je krijgt nu bij hun 2,4*je TLV (stel dat is 11ct) = krijg je circa 265 euro. bij een nieuw contract met 5ct TLV is dat nog maar 120 euro plus je betaald zeker 60 euro meer aan vaste kosten (waarschijnlijk is dat dus meer). Dus met je huidig contract krijg je zeker 200 euro meer, mogelijk is dat zelfs nog hoger (bij die 11 ct TLV)
wil je toch overstappen zou ik in je huidig contract zo veel mogelijk de zomermaanden nog meenemen, dan profiteer je dus nog van de hogere TLV, dus bv pas in oktober dan overstappen.
is je huidige TLV lager dan de door mij hier aangenomen vergoeding van 11ct is het verschil kleiner en door de 3 jaar dus mogelijk toch aantrekkelijk, je neemt dan een klein verlies tegenover zekerheid voor een grotere boete.
is je TLV hoger, dat is het huidig voordeel groter, maakt het dus lastiger (helaas heeft hier niemand een glazen bol), echter ga maar uit van worst case met een boete van 11,5 ct per (dat wat eneco van plan is te doen) dan betaal je aan TLK over je totaale TL (=4,2 MWh ) dus 483 boete en je krijgt over je TLV nog maar 3ct terug (=72 euro) dus is je totaale boete, extra kosten (als het zo ver komt) circa 411 euro. En dat ondanks dat je 100% kunt sladeren en dus eigenlijk op nul uit zou moeten komen.
dus als je dit verwacht is een overstap nu mogelijk wel interessant omdat je dan tenminste 2 jaar een dergelijke boete ontloopt (is dan toch weer circa 800 euro winst), alleen is dit dus wel een gok.
aan de andere kant je kunt aan de ene kant dus 200 euro verliezen of aan de andere kant 800 euro winnen.
lastig.
ik zou denk ik toch gaan kiezen voor GC, nu die mogelijkheid er nog is, rekening houden wat @Novax bij zijn aanbiedingen link gezegt heeft.
De WP is ook een interessante. Ik heb een Vaillant WP uit 2017 en aansturing via Internet en bv een Homey is gewoon bagger. Ten tijde van installatie was er alleen een duur betaalde Vaillaint proprietairy hosted server oplossing met fee per maand. Er zijn later te installeren hardware modules maar die kosten gauw 200-300 €.jinglewood schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:11:
[...]
En dan nog de WP. Tja, dat ligt eraan welke je hebt want slim inregelen kan alleen met custom scriptjes en niet met officiële integraties van de fabrikant zelf. Ik ben de gelukkige met een AIT WP en die is dus helemaal (nog) niet slim.
Tldr: of het binnen een paar jaar heel normaal is voor iedereen betwijfel ik zeer, vooral omdat er de nodige kennis en investeringen vereist zijn. Nou heb ik het nog een beetje uitgezocht (wellicht zelfs incompleet) en kan wel hier en daar wat instellingen wijzigen in apparatuur, maar zie je dat op zo’n korte termijn voor de rest van NL gebeuren? Ik niet.
Dan moet je de aansturing nog bedenken. WP aan bij warmtevraag of op basis van energieprijzen van jouw energie leverancier? Een WP moet in de winter gauw 8 uur of langer draaien.
Als truukje wat ik nu doe is 's nachts om 00:00 u wanneer iha de energieprijzen lager worden de gewenste temperatuur 0.5 C omhoog brengen zodat de WP dan inschakelt tot 06:00 u de gewenste temp omlaag.
Zo draait de WP iig voornamelijk 's nachts, wat ie sowieso a deels deed. Zeker in de winter met veel wind is dat stroom met lage prijs en hernieuwbaar.
Inschakelen overdag in de winter als de PV wat oplevert lukt dus niet zomaar.
De fabrikanten zijn m.i. nog niet ver met slimme integrale oplossingen.
Vooral je SWW verplaatsen naar zonmomenten is wel gangbaar, scheelt ~1 kWh eigenverbruik per dag.Crapton schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:22:
[...]
De WP is ook een interessante. Ik heb een Vaillant WP uit 2017 en aansturing via Internet en bv een Homey is gewoon bagger. Ten tijde van installatie was er alleen een duur betaalde Vaillaint proprietairy hosted server oplossing met fee per maand. Er zijn later te installeren hardware modules maar die kosten gauw 200-300 €.
De fabrikanten zijn m.i. nog niet ver met slimme integrale oplossingen.
De eenvoudige oplossing is de boiler opwarmen op het tijdstip als de zon net voor je panelen staat.
's Nachts draaien kost je zeker in het voor- en naseizoen behoorlijk COP (nog naast het misgelopen eigenverbruik => PV boete), of de goedkopere uurprijzen dat compenseren is maar de vraag.
Om modulerende warmtepompen mee te laten lopen met prijzen of realtime opbrengst is complex maatwerk nodig om de aanvoertemperatuur te beïnvloeden inderdaad, maar het gebeurt wel.
Vaillant slimmer maken kan met wat zweet en Verwarming uitlezen met ebusd
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Rond het jaar 2033 zal er niet meer op elk uur van het jaar voldoende elektriciteit beschikbaar zijn in Nederland. Het betekent niet dat ons licht zal uitvallen, maar netbeheerder TenneT hoopt wel dat het kabinet met een plan van aanpak komt.
Bron: https://www.nu.nl/klimaat...lan-van-aanpak-nodig.html
Als ik dit zo lees dan zou je toch denken dat elke opgewekte kWh op daken van particulieren meer dan welkom zou zijn. Zouden de zonnepanelenboetes dan weer een typisch (Nederlands) korte-termijn-denken fenomeen zijn?
Moet de energieboer dan maar zijn verlies nemen op de profilerings- salderings- en onbalanskosten?
Of wil je die kosten (weer) socialiseren? Voor dat laatste moet je hopen dat onze medelanders anders gaan stemmen, ben ik bang. De energieboeren zouden dat alleen met (verboden) prijsafspraken kunnen regelen...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Er zijn nog veel te weinig zonnepanelen. Moet nog veel meer bij. Dat heeft niets met een boete voor de terugleverpieken te maken.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:52:
Na 2030 niet op alle momenten genoeg stroom: 'Plan van aanpak nodig'
Rond het jaar 2033 zal er niet meer op elk uur van het jaar voldoende elektriciteit beschikbaar zijn in Nederland. Het betekent niet dat ons licht zal uitvallen, maar netbeheerder TenneT hoopt wel dat het kabinet met een plan van aanpak komt.
Als ik dit zo lees dan zou je toch denken dat elke opgewekte kWh op daken van particulieren meer dan welkom zou zijn. Zouden de zonnepanelenboetes dan weer een typisch (Nederlands) korte-termijn-denken fenomeen zijn?
Zonnepanelen doen het nog steeds alleen maar als de zon op is. Dus als men s'avonds tijdens het koken de warmtepomp aan zet en de auto aan de lader, gaan al die zonnepanelen niet helpen.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:52:
Dat gezegd hebbende, leg ik mijn dak nog even lekker vol met panelen
[ Voor 3% gewijzigd door Jelte op 14-05-2024 16:21 ]
Met een gigantisch overschot aan panelen gaan we die momenten ook steeds beter overbruggen neem ik aan.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:21:
[...]
Zonnepanelen doen het nog steeds alleen maar als de zon op is. Dus als men s'avonds tijdens het koken de warmtepomp aan zet en de auto aan de lader, gaan al die zonnepanelen niet helpen.
Dat gezegd hebbende, leg ik mijn dak nog even lekker vol met panelen
Neemt niet weg dat wat sturing van warmtepompen, voor zover die nog worden geplaatst, wel gewenst is.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Verwijderd
6 jaar is toch genoeg om een kernenergiecentrale neer te zetten?marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:52:
Dat wordt krap.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:30:
[...]
6 jaar is toch genoeg om een kernenergiecentrale neer te zetten?
En als aanvulling op bovenstaande dien je de projectduur bij overheidsprojecten met ongeveer een factor pi te vermenigvuldigen.Het bouwen van een kerncentrale duurt ongeveer 6-10 jaar. Daar gaat een periode aan vooraf van voorbereidingen. Dat kost ook enkele jaren. De voorbereidingen bestaan uit: onderzoek naar de locatie, techniek, milieueffectrapportages, vergunningverlening, de aanbesteding en financiering. Op deze pagina lees je meer over de onderzoeken, welke keuzes al zijn gemaakt en hoe dit uiteindelijk bijdraagt aan de bouw van twee nieuwe kerncentrales.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Niet als de zon onder is. Dan doen die panelen niets.silverball schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:29:
[...]
Met een gigantisch overschot aan panelen gaan we die momenten ook steeds beter overbruggen neem ik aan.
Neemt niet weg dat wat sturing van warmtepompen, voor zover die nog worden geplaatst, wel gewenst is.
Doe je er dan een accu bij thuis, dan zeker wel. En dat hoeft niet eens zo'n grote accu te zijn.
De genoemde 14 uur waar Tennet het over heeft gaat ook over de winteravonden, als de zon dus onder is.
Sturing van WP doet helemaal niets. WP's draaien het hardst in de koude maanden december, januari en februari. Mijn opbrengst met 7310 WP 85kWh, 137kWh en 154kWh waarmee ik met WP en de rest fors stroom tekort kom. Gisteren 33,3 kWh en heb 3 L/L Wp's aanstaan om te koelen en heb wel 4kWh verstookt. Schiet lekker op. Niet dus.silverball schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:29:
[...]
Met een gigantisch overschot aan panelen gaan we die momenten ook steeds beter overbruggen neem ik aan.
En die accu heb ik dus ook niets aan.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Niet als de zon onder is. Dan doen die panelen niets.
Doe je er dan een accu bij thuis, dan zeker wel. En dat hoeft niet eens zo'n grote accu te zijn.
De genoemde 14 uur waar Tennet het over heeft gaat ook over de winteravonden, als de zon dus onder is.
Ja oke, daar heb je een punt.MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Sturing van WP doet helemaal niets. WP's draaiem het hardst in de koude maanden december, januari en februari. Mijn opbrengst met 7310 WP 85kWh, 137kWh en 154kWh waarmee ik met WP en de rest fors stroom tekort kom. Gisteren 33,3 kWh en heb 3 L/L Wp's aanstaan om te koelen en heb wel 4kWh verstookt. Schiet lekker op. Niet dus.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Hoezo niet? Die kun je toch op hebben geladen over de dag, zodat je deze in de avond weer leegtrekt? Lijkt me een ideale businesscase. Laden op de relatief goedkope momenten in de middag en ontladen tijdens de dure avonduren.
Massaal verwijderen (of eenvoudiger: uitschakelen) is de beste manier om de energiemaatschappijen te stoppen met het kaalplukken van zonnepaneel eigenaren. Als de overheid niet ingrijpt dan moeten de consumenten het zelf doen.MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:18:
[...]
het moet niet gekker worden, we hebben deze er juist opgezet ivm de energietransitie, en nu wil jij ze er weer vanaf halen, mooi niet.
gewoon juist kiezen en je goed informeren, zoals op dit soort forums.
en laat die zonnepanelen maar mooi op je dak zitten, daar horen ze ook op, het moeten overigens nog veel meer worden.
[...]
Een Wp draait in de koude maanden 24/7 dus die zonnestroom wordt al gelijk opgeslurpt. Die opbrengst van de panelen in de winter is peanuts. Stroom zal in de winter alleen maar duurder worden met meer WP's en EV's. Ook in de middag. Wel eens van de donkere dagen voor Kerst gehoord.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Hoezo niet? Die kun je toch op hebben geladen over de dag, zodat je deze in de avond weer leegtrekt? Lijkt me een ideale businesscase. Laden op de relatief goedkope momenten in de middag en ontladen tijdens de dure avonduren.
[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2024 16:46 ]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we ALLE WP's de SWW run overdag laten doen, dat dat al een aardige slok op een borrel zou schelen.
Met Wp bedoel je Warmtepomp, niet Wattpiek. Verwarrend afkortingen.MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:41:
[...]
Een Wp draait in de koude maanden 24/7 dus die zonnestroom wordt al gelijk opgeslurpt. Die opbrengst van de panelen in de winter is peanuts.
Daar is vast mee te klooien. Maar de ruimte is zeker minder. En als je zekerheid wil, dan zet je dus op tactische momenten de warmtepomp uit. Of om je accu op te laten, of om s'avonds te kunnen koken.
Gemiddelde run is volgens mij 2 a 3 kWh. Druppels op de opbrengst van PV. Ik zit hier alweer vandaag op 30kWh opbrengst.big bang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als we ALLE WP's de SWW run overdag laten doen, dat dat al een aardige slok op een borrel zou schelen.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2024 16:47 ]
Geen druppel in de winter. Daar is de opbrengst slechts enkele kWh voor de meeste systemen.MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Gemiddelde run is volgens mij 2 a 3 kWh. Druppels op de opbrengst van PV. Ik zit hier alweer vandaag op 30kWh opbrengst.
Zinloos. Want dan moet je WP weer harder gaan stampen als je hem uitzet, daalt je COP, knalt je verbruik omhoog en zoals ik reeds zei, de meeste mensen kunnen hun WP niet voeden met opbrengst PV in de winter.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Met Wp bedoel je Warmtepomp, niet Wattpiek. Verwarrend afkortingen.
Daar is vast mee te klooien. Maar de ruimte is zeker minder. En als je zekerheid wil, dan zet je dus op tactische momenten de warmtepomp uit. Of om je accu op te laten, of om s'avonds te kunnen koken.
Cirkels draaien zo. Je WP vreet die opbrengst al op met verwarmen en iedereen die een beetje snugger is met een WP Boiler doet dit al overdag ivm hogere COP.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:50:
[...]
Geen druppel in de winter. Daar is de opbrengst slechts enkele kWh voor de meeste systemen.
En hoe veel bewoners cq installateurs zijn zo een beetje snugger? Ik ben daar niet al te optimistisch over, maar hopelijk zit ik er naast.MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:52:
[...]
en iedereen die een beetje snugger is met een WP Boiler doet dit al overdag ivm hogere COP.
Maar die zeggen wel dat ze de WP niet uit mogen zetten. Zeker als het echt koud is, heb je dan zelfs kans dat je je woning niet meer warm krijgt. Verbruik van 15 tot 20kWh per dag is niet vreemd als het echt koud is. Reken maar eens uit hoeveel panelen je daarvoor moet weg leggen in de winter. En dan draait de koelkast, modem, router, afzuigkap, stofzuiger etc ook nog eens. Succes met je accu in de winter.big bang schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:54:
[...]
En hoe veel bewoners cq installateurs zijn zo een beetje snugger? Ik ben daar niet al te optimistisch over, maar hopelijk zit ik er naast.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 14-05-2024 16:59 ]
Als dit niet erg naïef is dan lijkt het mij erg dom om op korte termijn burgers met zonnepanelenboetes te gaan ontmoedigen om door te gaan met het leggen van panelen op hun dak.
Met dynamische tarieven is het dan tactisch om overdag je warmtepomp gewoon te laten draaien en daarbovenop je accu op te laden. Om vervolgens de dure uren van de avond door te komen met de accu. Dat is het businessmodel van die accu.MotorBeast schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:56:
[...]
Maar die zeggen wel dat ze de WP niet uit mogen zetten. Zeker als het echt koud is, heb je dan zelfs kans dat je je woning niet meer warm krijgt. Verbruik van 15 tot 20kWh per dag is niet vreemd als het echt koud is. Reken maar eens uit hoeveel panelen je daarvoor moet weg leggen in de winter. En dan draait de koelkast, modem, router, afzuigkap, stofzuiger etc ook nog eens. Succes met je accu in de winter.
En ga ermaar vanuit dat op deze piekmomenten in de avond de stroom per kWh duur zal zijn. Dan is zo'n accu wel terug te verdienen.
Het kan, maar wel heel erg duur.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:06:
Als je even de lange termijn in de gaten houdt (daar ging het artikel immers over) is het dan erg naïef om te denken dat we met al die zonnestroom die zomers over is waterstof gaan produceren welke we weer kunnen gebruiken om stroom mee op te wekken in de winter?
Als dit niet erg naïef is dan lijkt het mij erg dom om op korte termijn burgers met zonnepanelenboetes te gaan ontmoedigen om door te gaan met het leggen van panelen op hun dak.
Erg duur in vergelijking met wat?
Kernenergie is volgens mij veruit het duurste en ook niet duurzaam.
Bovendien lees ik in dat artikeltje dat Tennet voor de toekomst al uitgaat van waterstof voor energiecentrales en industrie.
Ja maar wat jij voorstelt is heel wat anders namelijk : waterstof produceren, lang opslaan, en vervolgens weer omzetten in stroom.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Erg duur in vergelijking met wat?
Kernenergie is volgens mij veruit het duurste en ook niet duurzaam.
Bovendien lees ik in dat artikeltje dat Tennet voor de toekomst al uitgaat van waterstof voor energiecentrales en industrie.
dan gaat er erg veel energie verloren en kost erg veel ruimte.
Geen idee hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld kernenergie maar dat lijkt me goedkoper.
Niet vergeten dat zonnepanelen nog steeds in snel tempo efficiënter worden. Het is het ene record na de andere. Plus nog vele ander ontwikkelingen zoals meer aandacht voor circulariteit. (Zie bijvoorbeeld dit artikeltje: https://solarmagazine.nl/...t-circulaire-zonnepanelen).
In de zomer zullen er dan heel veel zonnepanelen niets staan te doen maar who cares? Die berg steenkool ligt daar in de zomer ook maar te liggen. (Met bijhorende voorraadkosten, opslagruimte kost ook geld)
De terugleverkosten moet je zien als een incentive om je zonnepanelen uit te schakelen.
Als je uitschakelt indien nodig dan krijg je korting
Nou ja, lang opslaan dat weet ik niet. Eigenlijk net zoals we nu doen met gas. In het voorjaar, zomer en het najaar worden de gasopslagen gevuld waarmee we de winter kunnen doorkomen.de Peer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Ja maar wat jij voorstelt is heel wat anders namelijk : waterstof produceren, lang opslaan, en vervolgens weer omzetten in stroom.
dan gaat er erg veel energie verloren en kost erg veel ruimte.
Geen idee hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld kernenergie maar dat lijkt me goedkoper.
En ik neem aan dat in de toekomst, als er geen zon en wind is, energiecentrales dan ook gewoon uit die voorraad worden gestookt.
Bij kernenergie moet je natuurlijk wel alle kosten meerekenen; dus ook de opslag van het afval etc. Ik heb wel eens een studie gelezen daarover; het kan echt niet uit en is ook niet duurzaam omdat 1) de beschikbare brandstof eindig is en 2) het opslaan van het afval erg dubieus is.
ik vrees dat je daar nog wel een jaartje of 20 bij kunt tellen. Zeker met de nederlandse zuinigheid en ohja de kosten van die centrale wordt zeer waarschijnlijk met een facor 10 overschreden. rond het jaar 3000 is deze dan wel afbetaald.Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:30:
[...]
6 jaar is toch genoeg om een kernenergiecentrale neer te zetten?
ik vrees dat niemand dit ding in zijn achtertuin zou willen hebben.
Het ene gas is het andere gas niet.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:35:
[...]
Nou ja, lang opslaan dat weet ik niet. Eigenlijk net zoals we nu doen met gas. In het voorjaar, zomer en het najaar worden de gasopslagen gevuld waarmee we de winter kunnen doorkomen.
En ik neem aan dat in de toekomst, als er geen zon en wind is, energiecentrales dan ook gewoon uit die voorraad worden gestookt.
Bij kernenergie moet je natuurlijk wel alle kosten meerekenen; dus ook de opslag van het afval etc. Ik heb wel eens een studie gelezen daarover; het kan echt niet uit en is ook niet duurzaam omdat 1) de beschikbare brandstof eindig is en 2) het opslaan van het afval erg dubieus is.
Waterstof in gas of vloeibare vorm gedraagt zich niet als aardgas. Waterstof is het kleinste molecuul ( heb ik me laten vertellen) en ontsnapt daarom makkelijker dan aardgas. Het vloeibaar houden kost bakken met energie, die in de zomer idd wel voor handen is maar zoals hierboven ook al aangegeven missen we wat prik in de winter. Dan zal je waterstof moeten gaan verwerken om waterstof vloeibaar te houden🤷♂️
Nederland genereert in de winter nagenoeg exact (-+) dezelfde hoeveelheid aan stroom van de windmolens als alle zonnen panelen in Nederland in Zomer genereren.
Voor iemand die voorstander voor beide is, zelfs wanneer deze in Zandvoort woont, en ze dus in zee ziet staan) was ik best verbaasd. De Energiemaatschappij piept graag, maar als ze je ergens voor kunnen plukken doen ze het wat graag.
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
en dan zijn ze via een ondemocratische weg toch van de saldering afWozmro schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:27:
Er moeten gewoon nog zodanig veel zonnepanelen, windmolens en batterijen bijkomen dat er ook voldoende stroom is in de wintermaanden.
Niet vergeten dat zonnepanelen nog steeds in snel tempo efficiënter worden. Het is het ene record na de andere. Plus nog vele ander ontwikkelingen zoals meer aandacht voor circulariteit. (Zie bijvoorbeeld dit artikeltje: https://solarmagazine.nl/...t-circulaire-zonnepanelen).
In de zomer zullen er dan heel veel zonnepanelen niets staan te doen maar who cares? Die berg steenkool ligt daar in de zomer ook maar te liggen. (Met bijhorende voorraadkosten, opslagruimte kost ook geld)
De terugleverkosten moet je zien als een incentive om je zonnepanelen uit te schakelen.
Als je uitschakelt indien nodig dan krijg je korting
mbt de boete, heel duidelijk als daar de kosten echt zo hoog zouden zijn als bepaalde energieboertjes ons willen geloven, prima, laat het maar eens zien hoe jullie rekensom eruit komt te zien.
ik vrees echter dat op deze openheid heel lang kunnen wachten.

Verwijderd
Dien een Woo-verzoek in bij een (semi)overheidsorganisatie waarvan jij denkt dat die zulke berekeningen heeft.MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:57:
[...]
en dan zijn ze via een ondemocratische weg toch van de saldering aflijkt met niet de juiste weg.
mbt de boete, heel duidelijk als daar de kosten echt zo hoog zouden zijn als bepaalde energieboertjes ons willen geloven, prima, laat het maar eens zien hoe jullie rekensom eruit komt te zien.
Ja ik pleitte nog voor afschaffen van salderen en voorspelde dit al. Dan was het lekker stapsgewijs afgebouwd. Nu doet het bij sommige mensen veel meer pijn.MacD007 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:57:
[...]
en dan zijn ze via een ondemocratische weg toch van de saldering aflijkt met niet de juiste weg.
Stroom gaat alleen maar duurder worden overdag in de winter. Wat denk je wat er gaat gebeuren met stroom als kantoorpanden overgaan op WP, het halve autopark EV is en staat te laden overdag aan de snelweg, fabrieken van gas overgaan op stroom etc etc? Er komt gewoon een gebrek aan stroom. En dan komt dag en nachtstroom wbt prijs gewoon dicht bij elkaar te liggen verwacht ik. Daar kan denk ik een kostbare accu niets aan veranderen. I watch the cat out of the three.Jelte schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:06:
[...]
Met dynamische tarieven is het dan tactisch om overdag je warmtepomp gewoon te laten draaien en daarbovenop je accu op te laden. Om vervolgens de dure uren van de avond door te komen met de accu. Dat is het businessmodel van die accu.
En ga ermaar vanuit dat op deze piekmomenten in de avond de stroom per kWh duur zal zijn. Dan is zo'n accu wel terug te verdienen.
sorry, ik ken helaas geen (semi)overheid-energieboer; heb jij toevallig een naam ?Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:05:
[...]
Dien een Woo-verzoek in bij een (semi)overheidsorganisatie waarvan jij denkt dat die zulke berekeningen heeft.
Ja, dat is in de voorziene toekomst niet realistisch.marktweakt schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:06:
Als je even de lange termijn in de gaten houdt (daar ging het artikel immers over) is het dan erg naïef om te denken dat we met al die zonnestroom die zomers over is waterstof gaan produceren welke we weer kunnen gebruiken om stroom mee op te wekken in de winter?
Topic: Waarom overtollige energie in de zomer niet naar Waterstof?
niet helemaal, de slimmere mensen (tweakersJohn245 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:06:
[...]
Ja ik pleitte nog voor afschaffen van salderen en voorspelde dit al. Dan was het lekker stapsgewijs afgebouwd. Nu doet het bij sommige mensen veel meer pijn.

Echter mn H&I pissen nu naast de pot, en betalen nu dus de rekening.

Op het punt dat er blijkbaar iedereen aan het graaien is zal de ACM gaan ingrijpen, nu zeggen ze dat het in de gaten houden.

Wat je nu hoort van Tennet is pure stemmingsmakerij, en vooral eigen indek als het fout gaat lopen, want dan kunnen ze zich achter verschuilen dat ze het hebben aangegeven maar de politiek niet wilde luisteren.
eigenlijk laat het zien dat we nog te weinig zonnepanelen hebben, want er dreigt energie te korten, dus prima op te lossen met meer zonnepanelen. En daar is nog veel meer mee te doen dan wat er nu gebeurd.
Mn richting langdurige opslag, en nee hier bedoel ik dus geen batterijen mee.
maar dat vergt inzicht en vooral vooruitblik, iets wat ze in DenHaag totaal niet kennen.
Het wetsvoorstel wat er lag was gewoon niet oke, en ja, men had dit tot iets werkend kunnen krijgen, echter bleek daar de ego's in de weg te zitten. Jammer.
https://www.ice.com/produ...res/data?marketId=6089729
En de laatste 30% op de day-ahead markt in te kopen (bijvoorbeeld door de prijzen van vorig jaar te gebruiken van een API naar keuze).
Als je goede logging hebt, kun je dit met en zonder PV doen.
Daaruit volgt een kale prijs zonder risico-opslag, marge, belasting en onbalanskosten, dus die is illustratief voor het reële tariefverschil tussen klanten met en zonder PV voor de energieboer.
Allemaal op basis van openbare data.
Het probleem is dat op zonnige dagen we nu al teveel zonnestroom hebben en een regenachtige dag later wekken al die panelen samen veel te weinig op.de Peer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:56:
Er zijn nog veel te weinig zonnepanelen. Moet nog veel meer bij. Dat heeft niets met een boete voor de terugleverpieken te maken.
Het probleem van 2030 is niet PV, maar dat energiecentrales die er nu nog zijn afgeschakeld worden om oa klimaatdoelen te halen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
In december is de opbrengst minimaal, dat los je niet op met panelen. Zelfs als je PV vertienvoudigd sla je op een slechte dag geen deuk in een pakje boter: mijn set doet in de zomer 30kWh, op een slechte winterdag 0,3kWh.silverball schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:29:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Terwijl je de kwh's (WP) in de winter juist hard nodig hebt.hoevenpe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:16:
[...]
In december is de opbrengst minimaal, dat los je niet op met panelen. Zelfs als je PV vertienvoudigd sla je op een slechte dag geen deuk in een pakje boter: mijn set doet in de zomer 30kWh, op een slechte winterdag 0,3kWh.
Doe je nog netjes danhoevenpe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:16:
[...]
In december is de opbrengst minimaal, dat los je niet op met panelen. Zelfs als je PV vertienvoudigd sla je op een slechte dag geen deuk in een pakje boter: mijn set doet in de zomer 30kWh, op een slechte winterdag 0,3kWh.
Ik heb zelfs 2 dagen 0,0 opwek gehad, maar dit is ook een mooie:
:strip_exif()/f/image/ERDMxcSU6iOlpjcpaD00a9E9.jpg?f=fotoalbum_large)
Een respectabele 34Wh op 13-01-2024. Daar kon ik toch zeker de lampen een keer aan en uit mee schakelen.
Edit:
Gevonden!!
:strip_exif()/f/image/KNQgCDtwEWYM47eXrcdtOaoW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat meer context;
:strip_exif()/f/image/C4XkMD1WMeJqSdl8HiPb34Iu.jpg?f=fotoalbum_large)
Complete opwek van December zou net voldoende zijn om de EV één volledig op te laden vanaf 0%
En dan is dé grap natuurlijk dat op de dagen dat ik redelijk wat opwek heb, de zon dus op de ramen staat en ik niet/ amper hoef te stoken. Wanneer ik een WP zou hebben… en verbruik is dusdanig hoog hier (nogmaals, EV) dat een accu zinloos zou zijn voor het overgrote deel in de winter (los van dat het wat kosten niet uit kan).
[ Voor 40% gewijzigd door Thalaron op 14-05-2024 20:17 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De terugleverboete is echter ook geen goede oplossing. Nu krijg je allemaal tegenreacties van mensen die hun zonnepanelen gaan uitschakelen of in de zomer de airco volop aan zetten met de deur open of een elektrische kachel in de tuin zetten om het overschot af te fakkelen.
Veel logischer en eerlijker zou het zijn wanneer je over de dag verdeeld mag salderen. De kWh die je nu met zonnig weer teruglevert, kan je prima een uur later terug vragen wanneer je een wasje draait of elektrisch een eitje bakt. Op dat moment levert de buurman nog wel gewoon meer terug dan dat hij gebruikt.
Op die manier wint iedereen, ook de zonnepanelen bezitter.
Salderen is salderen of dit nu per dag, maand of jaar is. Het is niet zo dat als je binnen 24 uur saldeert het beter is voor het net.wolly_a schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:06:
Het hele salderen is ook niet houdbaar op de lange termijn. Het is ook niet logisch dat je een kWh tijdens overschot kan dumpen en je komt bij ‘tekort’ deze kWh weer terugvragen.
De terugleverboete is echter ook geen goede oplossing. Nu krijg je allemaal tegenreacties van mensen die hun zonnepanelen gaan uitschakelen of in de zomer de airco volop aan zetten met de deur open of een elektrische kachel in de tuin zetten om het overschot af te fakkelen.
Veel logischer en eerlijker zou het zijn wanneer je over de dag verdeeld mag salderen. De kWh die je nu met zonnig weer teruglevert, kan je prima een uur later terug vragen wanneer je een wasje draait of elektrisch een eitje bakt. Op dat moment levert de buurman nog wel gewoon meer terug dan dat hij gebruikt.
Op die manier wint iedereen, ook de zonnepanelen bezitter.
Salderen binnen 24 uur kan met een thuisaccu, daar kun je met gemak overdag een paar kWh in kwijt die je 's nachts gebruikt.
Zo lang als we geen oplossing hebben waarmee we in een korte tijd veel kWh kunnen opslaan hebben we gewoonweg niets aan die tig panelen op het dak zomerdag.
Dat je het dak vol legt met panelen is geen gek idee, winterdag is het moeilijk om met de zon energie op te wekken, dus elk paneel extra helpt. Zomerdag wek je dan alleen een veelvoud op van wat je nodig hebt.
Een goede terugleververgoeding zou dan logisch zijn.
Want we blijven nederlanders, en ik denk dat er hier weinig zijn die zomerdag hun panelen zou laten terugleveren als ze daar niets voor terugkregen. Dan zetten stellen we massaal onze omvormers zo in dat ze terugschakelen bij overschot.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Goede insteek, maar ik krijg de indruk dat veel mensen het niet prettig vinden als je overdag 30 kWh teruglevert, daar niets voor terugkrijgt, terwijl deze 30 kWh ergens anders à €0,22 de kWh verkocht wordt.Thalaron schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:32:
@eltweako waarom zou ik moeite doen om minder op te wekken als het me niets oplevert? Zolang het maar geen geld kost..
Ik wek (ruim) meer op dan ik verbruik. Zonder boete ontvang ik geld terug. Wat mij betreft hoef ik het niet terug, ze mogen het houden, zolang ik maar niks hoef te betalen. Maarja, dat kan alleen zolang ik mag salderen.eltweako schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Goede insteek, maar ik krijg de indruk dat veel mensen het niet prettig vinden als je overdag 30 kWh teruglevert, daar niets voor terugkrijgt, terwijl deze 30 kWh ergens anders à €0,22 de kWh verkocht wordt.
EU DNS: 86.54.11.100
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic