c-nan schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:31:
Ik ben het een beetje kwijt.
Situatie:
Opwek 7000 kWh
Verbruik 4000 kWh
Blijft over na salderen 3000 kWh
Ik krijg momenteel 330 euro terug (3000x11 cent)
Onderaan de streep betaal ik dus niks voor mijn stroom.
Als ik een terugleverboete moet betalen, hoe zit het dan?
op aanvulling van @
Novax , ik vrees dat je nu mn moet richten op 1 ding en vergeet mn je terugleververgoeding (TLV) (die nu nog bij jou op 11 ct staat).
en dat is: de genoemde terugleverkosten (TLK), probeer die zo laag mogelijk te houden en vergeet niet dat je over alles wat je terugleverd, dus ook over die kWh die je later gesaldeerd krijgt maar niet direct zelf in je huis verbruikt hebt deze TLK moet betalen.
zie dit voorbeeld hierboven; je
TL is hier dus je stroom wat je hebt teruggeleverd, de
EV is wat je van je zonnepanelen opbrengst direct hebt zelf verbruikt, je opbrengst is hier dus ook
EV+TL, je netto verbruik van uit het net, mn als er geen of onvoldoende zon is (nacht, regen ed) grbruik je gewoon stroom van uit het net (
NG).
gemiddeld kun je circa 30% van je zonnepanelen (over het jaar genomen) direct zelf verbruiken.
vanuit jou cijfers met opwek van 7.000 kWh denk ik dat dit niet je opwek cijfers zijn maar eerder je teruglever stroom is, de opwek kun je namelijk niet zien op je meter en dus ook niet op je jaarrekening. Die kun je alleen zien via de app van je omvormer.
in de bovengetoonde grafiek krijgt dit programma naast de gegevens via de P1 meter (van de slimme meter) namelijk ook de gegevens binnen van mijn omvormer, die is namelijk ook gekoppeld.
bij een nieuw contract ga je dus over die 7.000 kWh kosten betalen, bovenop je verbruik en onafhankelijk van je saldering.
bij vander Bron zou je circa 550€ per jaarbetalen. zie tabel hieronder:
:fill(white):strip_exif()/f/image/AjTBseKSFAh7kxJHOgYeS2Qv.png?f=user_large)
lever je meer dan dan 2.000 kWh terug (en dat is dan weer pas na salderen) bij vd Bron dan krijg je ook nog te maken met een lagere TLV dan die bij de eerste 2.000 kWh. voor jou betekend dit omdat je na salderen 3.000 kWh overschot hebt, je over de laaste 1.000 kWh dus minder krijgt.
dus bij vdBron moet je ondanks 120 euro welkomspremie en je teruglevering van 3.000 kWh en incl. de overheidskorting van ruim 630 euro die je van de overheid via de energieboer ook nog krijgt en je volledige saldering van je verbruik nog altijd bijna 120 euro betalen. Dus bij deze club krijg je niets terug.
kies je echter voor bv GreenChoice via de link van @
Novax https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/
3 jaar vast
Stroom € 0,31661
Vaste leveringskosten € 14,79
Gas: € 1,27213
en bij hun krijg je nu nog een TLV van 5ct per kWh
Greenchoice kent heen echte TLK op basis van de hoeveelheid teruglevering maar heeft één vast bedrag van 4,53 per maand (is een iets hogere vaste leveringskosten tov als je geen zonnepanelen zou hebben)
Met dit contract zou je ook weer incl. de korting en vaste leveringskosten zoals hier boven ook genoemd afgeron 203€ terugkrijgen. Dat is dus een
verschil van 323 euro.
let op deze aanbieding zie je zelf bij Greenchoice dus niet. @
Novax legt dat ook prima uit in zijn post.