Ja, met als gevolg dat het net minder belast wordt, want minder pieken.hoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:41:
[...]
Maximaal vermogen wordt vooral bepaald door het tegelijk aanzetten van de vaatwasser, wasmachine en inductiekookplaat.
Je jazucci verwarming een uurtje uitzetten tijdens het koken en je bent klaar.
Topic heet:De zonnepanelen-boete
En keer op keer blijven de lever /teruglever kosten hier opduiken,
omdat dit inderdaad een stevige "boete" structuur is geworden.
Maar dit is voorlopig nog "bijzaak"... ja bijzaak.
WILLEN we nu snel onafhankelijk zijn van foute regimes ja of nee ??
WILLEN we nu de milieu doelstellingen halen ja of nee?
Hoe denken de beleidsmedewerkers (arrogantie modus UIT zetten overheid... )
dit in góds naam te bereiken op déze manier??
Maar dit is voorlopig nog "bijzaak"... ja bijzaak.
De HOOFDVRAGEN zijn....
WILLEN we nu snel van fossiel of ja of nee?WILLEN we nu snel onafhankelijk zijn van foute regimes ja of nee ??
dit in góds naam te bereiken op déze manier??
ONMOGELIJK.....
Zo, nu weten we ten miste waar we aan toe zijn.... CHAOS10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Vrijwel alle omvormers. Weet je zeker dat enphase het niet kan? Lijkt me sterkhoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Welke omvormer kan dat (al)?
Mijn Enphase in ieder geval niet, een thuisbatterij ligt meer voor de hand.
Teruglever kosten zijn een bedrijfsrisico van de energie maatschappijen die de salderings regeling totaal ondermijnt. Bedrijfsrisico dient de energie Maatschappij te voorzien (al vanaf 2004 niks nieuws dus) zo niet jammer dan hun kosten. Zou een toets moeten komen of teruglever boetes juridische exclusief uitsluitend mogen gegeven worden door de overheid niet simpele energie schuivers. Stel je voor dat een commerciële partij foto's gaat maken van verkeers overtredingen en boetes gaat opleggen. Volgende privatiseringGerardus1956 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:46:
[...]
Ik denk dat je wat het allerlaatste wat je schrijft voor een deel gelijk hebt.
Maar om een ander, volgens mij nog niet genoemde reden.
Het niet afschaffen van de salderingsregeling heeft de terugleverkosten opgeleverd. In die kosten zit een onzekerheid of die kosten bij regering, ACM en rechters wel doorgang kunnen vinden. Dat is een zeker risico en voor risico betaald een consument.
Wil je het risico niet neem je een dynamisch contract. Voor veel meer mensen voordeliger dan ze denken/weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 09-05-2024 12:55 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ik heb geen idee aan wie mijn teruggeleverde kWh’s worden verkocht door mijn energieleverancier. Weet jij dat wel?MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:20:
[...]
inkoop wel maar ze verkopen het dus wel duur aan mensen, en dat is nog altijd 75-80% van de huishoudens die geen zonnepanelen hebben en dus op dat moment de volle mep a 0,35 euro per kWh betalen, dus 20-25% van de huishoudens met PV moeten de rest (75-80%) van energie voorzien![]()
Stel nu dat dat het terugleveren van die 20-25% 3 keer meer is dan de afname van de 80-75% van de andere huishoudens zie je dat deze kosten versus baten zich volledig opheffen, onder de streep kunnen de energieboeren dus de terugeleverde energie prima direct door verkopen aan de huishoudens die deze niet hebben, de rest wat ze nog moeten inkopen cq te veel is maar maginaal en rechtvaardigd helemaal niet de soms belachelijke kosten die bepaalde energieboeren in rkening berngen. dus gewoon winst.
Moet je wellicht de duurdere metered versie hebben, mijn systeem weet niets van de teruglevering op het net.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:50:
Weet je zeker dat enphase het niet kan? Lijkt me sterk
Zal vast wat op te verzinnen zijn, voordat je die extra investering weer hebt terugverdiend is echter de vraag. Die extra kleppen voor mijn Tado waren achteraf gezien ook meer hobby dan besparing...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik denk dat ze wel meer kosten maken voor mensen met zonnepanelen. Daarom vind ik de hogere leveringskosten van Greenchoice ook best fair. Wij nemen stroom af, leveren stroom terug. Ze hebben kosten aan mensen die alles moeten regelen, aan hun pand, soms aan boetes misschien, en behalve de leveringskosten verdienen ze niets aan ons.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:20:
[...]
inkoop wel maar ze verkopen het dus wel duur aan mensen, en dat is nog altijd 75-80% van de huishoudens die geen zonnepanelen hebben en dus op dat moment de volle mep a 0,35 euro per kWh betalen, dus 20-25% van de huishoudens met PV moeten de rest (75-80%) van energie voorzien![]()
Stel nu dat dat het terugleveren van die 20-25% 3 keer meer is dan de afname van de 80-75% van de andere huishoudens zie je dat deze kosten versus baten zich volledig opheffen, onder de streep kunnen de energieboeren dus de terugeleverde energie prima direct door verkopen aan de huishoudens die deze niet hebben, de rest wat ze nog moeten inkopen cq te veel is maar maginaal en rechtvaardigd helemaal niet de soms belachelijke kosten die bepaalde energieboeren in rkening berngen. dus gewoon winst.
Onze stroom moeten ze het hele jaar door voor 11 cent kunnen verkopen om er niet rechtstreeks verlies op te maken.
Je bent snel geneigd om te denken dat energieleveranciers heel veel binnenharken op stroom maar dat valt tegen.
Voor onze stroom die wij afnemen krijgen ze 6 cent van ons. De rest is btw etc. Voor wat we terugleveren geven ze ons 11 cent.
Ja, aan al die mensen die geen pv hebben, want energie kun je op dit moment niet opslaan, dus die wordt gewoon direct weer verkocht of hier in Nederland of richting buitenland, andere mogelijkheid is er gewoon niet.GioStyle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:52:
[...]
Ik heb geen idee aan wie mijn teruggeleverde kWh’s worden verkocht door mijn energieleverancier. Weet jij dat wel?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Lol, dus bedrijven kunnen geen energiecontract afsluiten?MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ja, aan al die mensen die geen pv hebben, want energie kun je op dit moment niet opslaan, dus die wordt gewoon direct weer verkocht of hier in Nederland of richting buitenland, andere mogelijkheid is er gewoon niet.
helemaal mee eens, GC maakt hier ook de juiste keuze, een zeer peperkte kosten in rekening brengen is hier ook gewoon oke, echter de kosten van bijna 600 euro die energieboer, vdBron (ik zou bijna energieboef ipv energieboer willen noemen is dus niet oke, gezien ook dat beide redelijk even groot zijn in hun marktaandeel en dus ook vergelijkbare kosten hebben. dus wat bij GC wel kan zou bij vdB niet kunnen gaat er bij mij niet in. lijkt meer op boefjesgedrag.Sjamo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ik denk dat ze wel meer kosten maken voor mensen met zonnepanelen. Daarom vind ik de hogere leveringskosten van Greenchoice ook best fair. Wij nemen stroom af, leveren stroom terug. Ze hebben kosten aan mensen die alles moeten regelen, aan hun pand, soms aan boetes misschien, en behalve de leveringskosten verdienen ze niets aan ons.
Onze stroom moeten ze het hele jaar door voor 11 cent kunnen verkopen om er niet rechtstreeks verlies op te maken.
nee hoor, ik krijg maar 5ct.Je bent snel geneigd om te denken dat energieleveranciers heel veel binnenharken op stroom maar dat valt tegen.
Voor onze stroom die wij afnemen krijgen ze 6 cent van ons. De rest is btw etc. Voor wat we terugleveren geven ze ons 11 cent.
kijk maar eens hier naar, stroomprijs circa 9 ct , terwijl de verkoop rond de 28 ct is. energiebelasting is in Nederland 0,13164€, dus netto houden de energieboeren 6ct brutto winst over. Dat is ruim 21% brutto winst. voor diensten is dat een hele mooie winstmarge. vooral omdat ze daar redelijk weinig activa (ze hebben nauwelijks apparatuur en machines nodig, een computer en wat software is eigenlijk al genoeg).
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2024 13:11 ]
Maar zolang je kan salderen loont het toch nog steeds om terug te leveren? Je krijgt er niet meer zo veel voor terug als eerst. Maar nog steeds wel meer dan als je het helemaal niet meer doet.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:08:
[...]
Dan laat je je omvormer gewoon automatisch terugregelen. Dan betaal je geen boete.
Hoe zie je dat praktisch? Hoe kan je iets verkopen waarvan je niet zeker bent dat je het hebt aan iemand waarvan je niet zeker bent dat die het nodig heeft? Bijvoorbeeld vandaag op donderdag 9 mei om 13h?MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ja, aan al die mensen die geen pv hebben, want energie kun je op dit moment niet opslaan, dus die wordt gewoon direct weer verkocht of hier in Nederland of richting buitenland, andere mogelijkheid is er gewoon niet.
Het wordt altijd verkocht. Het probleem is dat de verkoper geld toe moet geven.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Hoe zie je dat praktisch? Hoe kan je iets verkopen waarvan je niet zeker bent dat je het hebt aan iemand waarvan je niet zeker bent dat die het nodig heeft? Bijvoorbeeld vandaag op donderdag 9 mei om 13h?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat meen je toch niet echt ? anders weet ik nog een andere oplossing, gooi je panelen van je dak, heb je daar dan ook geen last meer van. sorry, geen terugleveren betekend dus ook geen saldering, ik vrees dat je bedrag dan nog veel hoger is dan die boete. Gewoon de juiste energieboer kiezen en blijf vooral van bedrijven als vdBron ed weg, als iedereen dat doet gaan van zelf weg.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:08:
[...]
Dan laat je je omvormer gewoon automatisch terugregelen. Dan betaal je geen boete.
Verkopen en er geld bij geven = weggooien.
Je restafval iedere week op de stoep zetten zodat de vuilniswagen die kan komen ophalen kost ook geld. Het zou absurd zijn om te verwachten dat je geld zou krijgen voor je zak restafval want iemand anders, geen idee wie, zou daar eventueel mogelijk nog iets nuttigs kunnen mee doen, geen idee wat.
Je restafval iedere week op de stoep zetten zodat de vuilniswagen die kan komen ophalen kost ook geld. Het zou absurd zijn om te verwachten dat je geld zou krijgen voor je zak restafval want iemand anders, geen idee wie, zou daar eventueel mogelijk nog iets nuttigs kunnen mee doen, geen idee wat.
vergeet niet dat circa 80% dus geen PV hebben en dus ook geen zonneenergie krijgen waar wel nu stroom nodig hebben, die komt dus gewoon uit het net. En wat blijkt jij stuurt op dat moment nu juist die energie het netop wat die andere juist nodig heeft. de cirkel is dus rond. plus heb je ook nog wat leidingsverliezen tussen jou (den Haag) en die man zonder PV die toevallig in Friesland woond.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Hoe zie je dat praktisch? Hoe kan je iets verkopen waarvan je niet zeker bent dat je het hebt aan iemand waarvan je niet zeker bent dat die het nodig heeft? Bijvoorbeeld vandaag op donderdag 9 mei om 13h?
bv stroom maken, in Amsterdam staat oa een hele grote HR centrale die alleen afval verbrand om daar energie uit te winnen (dus in plaats van gas of kolen is de brandstof daar je huisafval, overigens hebben hun nu door de afvalscheiding een ander probleem, de verbrandingswarmte per kg afval gaat vlink omlaag, dus moeten ze meer afval verbranden om dezelde kWh eruit te krijgen. Hele mooie installatie.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:17:
Verkopen en er geld bij geven = weggooien.
Ja maar, hoe handel je dat praktisch en boekhoudkundig af? Want er moet toch ergens een financiële transactie gebeuren?
Stel: ik koop een fles spa bruis van een bekend merk, ik doe die open en giet die leeg in die rivier bij mijn huis. Kan ik die liter spa bruis dan nog verkopen aan mijn buurman? Met als argument: je woont vlak bij de rivier, schep de spa bruis er maar uit en geef mij de 2€ terug die ik betaalt heb voor die fles spa bruis.
Stel: ik koop een fles spa bruis van een bekend merk, ik doe die open en giet die leeg in die rivier bij mijn huis. Kan ik die liter spa bruis dan nog verkopen aan mijn buurman? Met als argument: je woont vlak bij de rivier, schep de spa bruis er maar uit en geef mij de 2€ terug die ik betaalt heb voor die fles spa bruis.
[ Voor 19% gewijzigd door Wozmro op 09-05-2024 13:28 ]
Ik denk dat de leveranciers met dynamische contracten genoeg hebben aan een marge van een paar cent bovenop de uurprijzen. Immers, voor die prijs raken ze het wel weer kwijt.
Voor een vast contract is het risico veel hoger. Sowieso kan het vaste teruglevertarief op enig moment hoger zijn dan de uurprijs op de energiemarkt en nog maar zien waar een energiebedrijf dat verlies later weer terug kan nemen bij de afnemers. Dus een boete/opslag van 11 cent (?) neemt dat risico wel grotendeels weg.
Ik zie de boete als stimulans om over te stappen op dynamisch contract.
Het oude dag/nacht tarief mag sowieso op de helling. Goedkope dagstroom is meer op z’n plaats.
Het zou fijn zijn als alle afnemers en (PV) producenten rekening zouden houden met de marktprijs. Dat stimuleert gebruik als er veel aanbod is en bezuiniging op stroom als er weinig aanbod is.
In een ideale situatie waarbij vraag en aanbod gematched zijn hoeft het elektriciteitsnet dan ook minder verzwaard te worden.
Voor een vast contract is het risico veel hoger. Sowieso kan het vaste teruglevertarief op enig moment hoger zijn dan de uurprijs op de energiemarkt en nog maar zien waar een energiebedrijf dat verlies later weer terug kan nemen bij de afnemers. Dus een boete/opslag van 11 cent (?) neemt dat risico wel grotendeels weg.
Ik zie de boete als stimulans om over te stappen op dynamisch contract.
Het oude dag/nacht tarief mag sowieso op de helling. Goedkope dagstroom is meer op z’n plaats.
Het zou fijn zijn als alle afnemers en (PV) producenten rekening zouden houden met de marktprijs. Dat stimuleert gebruik als er veel aanbod is en bezuiniging op stroom als er weinig aanbod is.
In een ideale situatie waarbij vraag en aanbod gematched zijn hoeft het elektriciteitsnet dan ook minder verzwaard te worden.
[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 09-05-2024 13:29 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
GC moet hier mijn verbruik salderen en mijn overschot uitbetalen tegen €0,115 per kWh.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:02:..]
nee hoor, ik krijg maar 5ct.
kijk maar eens hier naar, stroomprijs circa 9 ct , terwijl de verkoop rond de 28 ct is. energiebelasting is in Nederland 0,13164€, dus netto houden de energieboeren 6ct brutto winst over. Dat is ruim 21% brutto winst. voor diensten is dat een hele mooie winstmarge. vooral omdat ze daar redelijk weinig activa (ze hebben nauwelijks apparatuur en machines nodig, een computer en wat software is eigenlijk al genoeg).
In jouw voorbeeld is er geen winstmarge.
sorry, maar dat is dus echt niet mijn probleem, daarvoor betaal je overigens ook nog gewoon vaste kosten aan die energieboer en daarnaast ook nog aan de netbeheerder voor oa de transportkosten.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:22:
Ja maar, hoe handel je dat praktisch en boekhoudkundig af? Want er moet toch ergens een financiële transactie gebeuren?
in de wet is het recht op salderen vastgelegd en dus weet elke energieboer waar hij aan begint, heeft hij daar geen zin in moet jij denk ik ook niet zich op die markt begeven en kan beter op de markt bananen verkopen.
overigens zijn de kosten voor dit soort dingen heel laag, omdat veel al niet eens door de energieboer berekend hoeft te worden, hij krijgt deze info over verbruik namelijk automatisch door de netbeheerder aangeleverd. hij is in feite niets meer dan een doorgeefluik, de hoeveelheden krijgt hij aangeleverd en plakt daar gewoon zijn eigen prijs op en klaar is kees. dat is echt geen hogere wiskunde.
ja, bedrijven dus ook, maar ook die hebben deels pv, daar gelden dan wel weer andere regels voor, mkb overigens vallen gewoon onder huishoudens.GioStyle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:59:
[...]
Lol, dus bedrijven kunnen geen energiecontract afsluiten?
bedrijven hebben dan ook weer andere energieprijzen, dus daarom even alleen op huishoudens gefocused.
[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 09-05-2024 13:43 ]
Sorry, maar iedereen met een pv-installatie op het dak die aangesloten is op het net is automatisch zelf ook een Energieboer.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:40:
[...]
sorry, maar dat is dus echt niet mijn probleem, daarvoor betaal je overigens ook nog gewoon vaste kosten aan die energieboer en daarnaast ook nog aan de netbeheerder voor oa de transportkosten.
in de wet is het recht op salderen vastgelegd en dus weet elke energieboer waar hij aan begint, heeft hij daar geen zin in moet jij denk ik ook niet zich op die markt begeven en kan beter op de markt bananen verkopen.
overigens zijn de kosten voor dit soort dingen heel laag, omdat veel al niet eens door de energieboer berekend hoeft te worden, hij krijgt deze info over verbruik namelijk automatisch door de netbeheerder aangeleverd. hij is in feite niets meer dan een doorgeefluik, de hoeveelheden krijgt hij aangeleverd en plakt daar gewoon zijn eigen prijs op en klaar is kees. dat is echt geen hogere wiskunde.
Iets met de bluts en de buil.
Zie ook het topic 'zonnepanelen-boete' met 205 pagina's.
Ik zie dat in de discussies twee aspecten onderbelicht blijven:
- de ACM heeft onderzoek gedaan bij slechts vier energie leveranciers (Budget Energie, Vattenfall, Eneco en Engie). Die zijn blijkbaar goed voor 50% van de leveranties zo wordt aangegeven. Daarmee blijft bijvoorbeeld ‘van de Bron’ buiten beeld. En daar dus geen oordeel over is gevormd. Dat betekent weer dat alle reacties rondom de getallen ‘waar het naar toe zou groeien’ iets meer gok gehalte krijgen.
Maar ook dat de meest opvallende en bekritiseerde energieleverancier nou net niet onderzocht is….
- Het risico dat leveranciers lopen bij langdurige contracten. Het zijn nou net de energie leveranciers die de opzegboete van de standaard 50-100-150 euro per product weg wilden hebben en de werkelijke schade wilden doorberekenen. En die schade zou er zijn omdat de energieleveranciers bij langdurige contracten op voorhand energie voor die gehele periode inkopen (en dus af moeten nemen van hun leverancier) ongeacht of die aan de klant met het desbetreffende contract geleverd zou worden. Dus óf men heeft ons aan de voorkant een waarheid voorgehouden óf aan de achterkant. Maar beide kan niet.
- de ACM heeft onderzoek gedaan bij slechts vier energie leveranciers (Budget Energie, Vattenfall, Eneco en Engie). Die zijn blijkbaar goed voor 50% van de leveranties zo wordt aangegeven. Daarmee blijft bijvoorbeeld ‘van de Bron’ buiten beeld. En daar dus geen oordeel over is gevormd. Dat betekent weer dat alle reacties rondom de getallen ‘waar het naar toe zou groeien’ iets meer gok gehalte krijgen.
Maar ook dat de meest opvallende en bekritiseerde energieleverancier nou net niet onderzocht is….
- Het risico dat leveranciers lopen bij langdurige contracten. Het zijn nou net de energie leveranciers die de opzegboete van de standaard 50-100-150 euro per product weg wilden hebben en de werkelijke schade wilden doorberekenen. En die schade zou er zijn omdat de energieleveranciers bij langdurige contracten op voorhand energie voor die gehele periode inkopen (en dus af moeten nemen van hun leverancier) ongeacht of die aan de klant met het desbetreffende contract geleverd zou worden. Dus óf men heeft ons aan de voorkant een waarheid voorgehouden óf aan de achterkant. Maar beide kan niet.
Volgens mij hebben zij behalve problemen met de calorische waarde ook issues met de financiele component in de bedrijfsvoering......MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:21:
[...]
bv stroom maken, in Amsterdam staat oa een hele grote HR centrale die alleen afval verbrand om daar energie uit te winnen (dus in plaats van gas of kolen is de brandstof daar je huisafval, overigens hebben hun nu door de afvalscheiding een ander probleem, de verbrandingswarmte per kg afval gaat vlink omlaag, dus moeten ze meer afval verbranden om dezelde kWh eruit te krijgen. Hele mooie installatie.
Als je dat gaat doen dan wil ik de panelen welMacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:14:
[...]
Dat meen je toch niet echt ? anders weet ik nog een andere oplossing, gooi je panelen van je dak, heb je daar dan ook geen last meer van. sorry, geen terugleveren betekend dus ook geen saldering, ik vrees dat je bedrag dan nog veel hoger is dan die boete. Gewoon de juiste energieboer kiezen en blijf vooral van bedrijven als vdBron ed weg, als iedereen dat doet gaan van zelf weg.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Die van mij ook niet. Denk dat ik al blij mag zijn als ie het nog doet over een paar jaar.hoevenpe schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Welke omvormer kan dat (al)?
Mijn Enphase in ieder geval niet, een thuisbatterij ligt meer voor de hand.
Hier staat een uitleg wat er eventueel mogelijk is met Enphase:
https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems
https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems
Enphase kan dit juist erg goed, als.. je de metered versie hebt gekocht en de meetspoelen hebt laten installeren. Zo niet, laten installeren, ben je gelijk af van die boetes en forceer je jezelf zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Salderen is dan ook niet meer mogelijk.CrystalViriS schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:08:
[...]
Die van mij ook niet. Denk dat ik al blij mag zijn als ie het nog doet over een paar jaar.
Bijna elke omvormer kan dit, goodwe, growatt, SMA, solaredge..
Niet mogen terugleveren is een ding in bijna elk land. Een aantal doet net of je niks injecteert, kost niks, krijg je ook niets voor. Veel landen hebben meters die beide kanten optellen en je dus altijd moet betalen voor elke KWH die door de meter gaat. Zero-feed-in heet dat.
Vind het knap als je een omvormer hebt van de afgelopen 10 jaar die niet kan terugregelen, of uberhaupt eentje kan vinden. afgezien van china meuk van ali.
Ik zou zelf nooit mijn omvormer terugregelen nee. Ik betaal liever de boete.
Maar sommige mensen willen blijkbaar per se geen boete krijgen. Zal tussen de oren zitten.
Ja alleen omdat het jou goed uitkomt.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:02:
[...]
helemaal mee eens, GC maakt hier ook de juiste keuze, een zeer peperkte kosten in rekening brengen is hier ook gewoon oke,
Natuurlijk is dit niet fair. Ja voor mij met 63 panelen is het een lachertje om 4,53 euro per maand te betalen om onbeperkt te kunnen salderen. Maar Jan Modaal met 4,5 paneel op zijn dak betaalt dat ook en dat klopt natuurlijk niet. Fair zou zijn Jan Modaal 2 euro per maand ofzo en ik 30 euro per maand.
Ik vermoed dat GC gewoon met een lage boete begonnen is, zodat de mensen er al vast aan wennen. En dan binnenkort flink opschroeven.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 09-05-2024 14:24 ]
Ik denk wél... dat voorrij kosten bij iedereen anders zijn...Sjamo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Ik denk dat ze wel meer kosten maken voor mensen met zonnepanelen.
Daarom vind ik de hogere leveringskosten van Greenchoice ook best fair. Wij nemen stroom af, leveren stroom terug. Ze hebben kosten aan mensen die alles moeten regelen, aan hun pand, soms aan boetes misschien, en behalve de leveringskosten verdienen ze niets aan ons.
Je bent snel geneigd om te denken dat energieleveranciers heel veel binnenharken op stroom maar dat valt tegen.
Ik denk wél dat iemand die maar -in-krentebol-uit- de supermarkt is, minder verwarming zou moeten betalen
Ik denk wél, dat terras personeel méér kwijt is aan iemand die achteraf zit, dan vooraan bij de deur
Ik denk wél dat de benzine prijs láger zou moet zijn voor iemand die maar 5 ltr. tankt... (div afschrijvingen)
ik weet ZEKER... dat er nog 100-der-den van deze voorbeelden zijn...
En nee, salderen hoort daar niet bij, is geen bedrijfsrisico,
maar ABSOLUUT een regerings aangelegenheid, want het is een MUST voor de toekomst.
Helaas handelen ze daar niét naar, en is dit straks een groter probleem,
dan de blooper die ze maakte met het NET niet tijdig aan te passen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja wel ipv inkoop 9ct moeten ze 11ct betalen, houden ze nog steeds 4ct over.GioStyle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:38:
[...]
GC moet hier mijn verbruik salderen en mijn overschot uitbetalen tegen €0,115 per kWh.
In jouw voorbeeld is er geen winstmarge.
Een column van Martien Visser:
https://www.energiepodium.nl/artikel/leren-van-de-buren
Ik heb dat altijd al een prachtig systeem gevonden en zou dat graag ook in NL zienWozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:48:
Nochtans heel veel drama over geweest voorafgaand aan de invoering er van.
Soms moeten mensen ook eens wat vertrouwen hebben in de meer langetermijnvisie van de regulators en de toezichthouders.
De kans dat je het zelf beter weet is relatief klein en niet iedere verandering is er om te pesten.
Waarmee ik niet wil zeggen dat regulators/toezichthouders niet heel erg hun best moeten doen om duidelijk en veelvuldig te communiceren want het is ook geen gemakkelijke materie.
Soms moeten mensen ook eens wat vertrouwen hebben in de meer langetermijnvisie van de regulators en de toezichthouders.
De kans dat je het zelf beter weet is relatief klein en niet iedere verandering is er om te pesten.
Waarmee ik niet wil zeggen dat regulators/toezichthouders niet heel erg hun best moeten doen om duidelijk en veelvuldig te communiceren want het is ook geen gemakkelijke materie.
Ik heb het niet over salderen. Ik heb het over het financiele effect van het huidige systeem voor een energiemaatschappij, waarvan ik me kan voorstellen dat men een manier zoekt om het te compenseren.Hansieo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:41:
[...]
Ik denk wél... dat voorrij kosten bij iedereen anders zijn...
Ik denk wél dat iemand die maar -in-krentebol-uit- de supermarkt is, minder verwarming zou moeten betalen
Ik denk wél, dat terras personeel méér kwijt is aan iemand die achteraf zit, dan vooraan bij de deur
Ik denk wél dat de benzine prijs láger zou moet zijn voor iemand die maar 5 ltr. tankt... (div afschrijvingen)
ik weet ZEKER... dat er nog 100-der-den van deze voorbeelden zijn...
En nee, salderen hoort daar niet bij, is geen bedrijfsrisico,
maar ABSOLUUT een regerings aangelegenheid, want het is een MUST voor de toekomst.
Helaas handelen ze daar niét naar, en is dit straks een groter probleem,
dan de blooper die ze maakte met het NET niet tijdig aan te passen.
Het salderen had wat mij betreft al eerder afgeschaft moeten worden. Toen wij onze panelen kochten werd al gezegd dat salderen in '23 zou stoppen. Toen werd het uitgesteld naar' 25. En nu lopen veel mensen te roepen dat salderen niet afgeschaft kan worden omdat het tegen de belofte in is, wat niet klopt. Er is altijd gezegd dat het zou stoppen. Helaas hebben de mensen in Den Haag de oren wat mij betreft meer hangen naar onzinnige wensen van, en beloftes aan kiezers, dan naar zinnig en gestructureerd beleid.
En nee, dat zeg ik niet omdat wij de aanschaf van onze panelen er al uit hebben. Dat hebben we niet, omdat wij op papier nauwelijks iets terug verdienen omdat wij een erg goedkoop energie-contract hebben nog, en een behoorlijk laag verbruik. De terugverdientijd was voor ons niet leidend in onze PV plannen. We zijn voorzichtig met ons geld, maar energie is geen verdienmodel voor ons.
Momenteel zijn er veel vormen van kosten, waardoor er voor bijna iedereen wel wat te vinden is wat betaalbaar blijft.
Mijn reden een nieuw 3-jarig contract te sluiten terwijl ons huidige, goedkopere contract nog loopt tot mei volgend jaar is dat we de hogere kosten eerlijk vinden, en we hopen hiermee de meer roerige tijden qua terugleverboetes die we verwachten, rustig door te komen. Rust, zoals we dat ook de afgelopen ruim 4 jaar hebben gehad. Geen stress en angst bij wisselende prijzen is mij meer waard dan een nieuwe keuken. Zo maakt ieder zijn eigen keuzes.
ik dacht, gelukkig heb je me weer gerust gesteld.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Ik zou zelf nooit mijn omvormer terugregelen nee. Ik betaal liever de boete.
Maar sommige mensen willen blijkbaar per se geen boete krijgen. Zal tussen de oren zitten.
ja je hebt nog altijd van die vreemde mensen die denken dat 1 en 1 twee is, terwijl dat toch duidelijk elf is (11) dat ziet een klein kind van 5 jaar nog.
Mijn Mastervolts uit 2010, 2013 en 2013 kunnen dit echt niet.Doesnotcompute schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:17:
[...]
Enphase kan dit juist erg goed, als.. je de metered versie hebt gekocht en de meetspoelen hebt laten installeren. Zo niet, laten installeren, ben je gelijk af van die boetes en forceer je jezelf zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Salderen is dan ook niet meer mogelijk.
Bijna elke omvormer kan dit, goodwe, growatt, SMA, solaredge..
gelukkig bepaal je dat niet alleen, en het is gewoon heel democratisch beslist, leuk die getallen, maar dat was allemaal wensdenken. Een wet is pas een wet als het alle controlepunten heeft gepasserd en is gepubliceerd in het staatsblad. Dan pas is het een feit.Sjamo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:11:
[...]
Ik heb het niet over salderen. Ik heb het over het financiele effect van het huidige systeem voor een energiemaatschappij, waarvan ik me kan voorstellen dat men een manier zoekt om het te compenseren.
Het salderen had wat mij betreft al eerder afgeschaft moeten worden. Toen wij onze panelen kochten werd al gezegd dat salderen in '23 zou stoppen. Toen werd het uitgesteld naar' 25. En nu lopen veel mensen te roepen dat salderen niet afgeschaft kan worden omdat het tegen de belofte in is, wat niet klopt. Er is altijd gezegd dat het zou stoppen. Helaas hebben de mensen in Den Haag de oren wat mij betreft meer hangen naar onzinnige wensen van, en beloftes aan kiezers, dan naar zinnig en gestructureerd beleid.
De energieboeren dienen dit ook gewoon te weten en hadden zich dus daarop kunnen voorbereiden. pas toen ze merkten dat hel nog helemaal geen gelopen race bleek te zijn waren ze alle, mn vdBron in pure paniek. Een goede bedrijfsvoering is net als regeren vooruit zien, en dat was men blijkbaar vergeten.
Salderen is bij wet geregeld en dat al behoorlijk lang, dus men weet exact waar men aan toe is.
het punt is dat men gewoon op het verkeerde paard gewed had en dan doet het pijn. Wie zijn schuld is dat dan, ik kan alleen maar een bedenken dat zijn de bazen van die energieboeren en niets anders.
Jetten had overigens de gelegenheid gehad om zijn plan min of meer nog te redden, maar wilde daar dus niet meer op ingaan. (gelukkig maar)
En nee, dat zeg ik niet omdat wij de aanschaf van onze panelen er al uit hebben. Dat hebben we niet, omdat wij op papier nauwelijks iets terug verdienen omdat wij een erg goedkoop energie-contract hebben nog, en een behoorlijk laag verbruik. De terugverdientijd was voor ons niet leidend in onze PV plannen. We zijn voorzichtig met ons geld, maar energie is geen verdienmodel voor ons.
Momenteel zijn er veel vormen van kosten, waardoor er voor bijna iedereen wel wat te vinden is wat betaalbaar blijft.
Mijn reden een nieuw 3-jarig contract te sluiten terwijl ons huidige, goedkopere contract nog loopt tot mei volgend jaar is dat we de hogere kosten eerlijk vinden, en we hopen hiermee de meer roerige tijden qua terugleverboetes die we verwachten, rustig door te komen. Rust, zoals we dat ook de afgelopen ruim 4 jaar hebben gehad. Geen stress en angst bij wisselende prijzen is mij meer waard dan een nieuwe keuken. Zo maakt ieder zijn eigen keuzes.
3 keer een hele dikke NEE als dat over onze ruggen moet.Hansieo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:47:
Topic heet:De zonnepanelen-boete
Maar dit is voorlopig nog "bijzaak"... ja bijzaak.De HOOFDVRAGEN zijn....
WILLEN we nu snel van fossiel of ja of nee?
WILLEN we nu snel onafhankelijk zijn van foute regimes ja of nee ??
dit in góds naam te bereiken op déze manier??ONMOGELIJK.....
Zo, nu weten we ten miste waar we aan toe zijn.... CHAOS
Is het nou het belangrijkste wiens schuld wat is, of hoe energiebedrijven proberen hun bedrijf gezond te houden?MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:21:
[...]
gelukkig bepaal je dat niet alleen, en het is gewoon heel democratisch beslist, leuk die getallen, maar dat was allemaal wensdenken. Een wet is pas een wet als het alle controlepunten heeft gepasserd en is gepubliceerd in het staatsblad. Dan pas is het een feit.
De energieboeren dienen dit ook gewoon te weten en hadden zich dus daarop kunnen voorbereiden. pas toen ze merkten dat hel nog helemaal geen gelopen race bleek te zijn waren ze alle, mn vdBron in pure paniek. Een goede bedrijfsvoering is net als regeren vooruit zien, en dat was men blijkbaar vergeten.
Salderen is bij wet geregeld en dat al behoorlijk lang, dus men weet exact waar men aan toe is.
het punt is dat men gewoon op het verkeerde paard gewed had en dan doet het pijn. Wie zijn schuld is dat dan, ik kan alleen maar een bedenken dat zijn de bazen van die energieboeren en niets anders.
Jetten had overigens de gelegenheid gehad om zijn plan min of meer nog te redden, maar wilde daar dus niet meer op ingaan. (gelukkig maar)
[...]
En dat de wet om salderen af te schaffen er niet door is gekomen staat wat mij betreft los van het feit dat doorlopend is gezegd dat salderen afgeschaft zou worden. Er zijn wat mij betreft dus geen valse beloftes gedaan over salderen. Maar mensen zijn soms erg vergeet-achtig wanneer het gaat over iets dat ze niet goed uit komt of aan de portomonee komt.
Ook met je 10kW terug pompen??de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Ik heb dat altijd al een prachtig systeem gevonden en zou dat graag ook in NL zien
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik pomp zelfs regelmatig 15 kW het net op. Nee dat is natuurlijk niet fijn als dat nu opeens tot 2,5 kW beperkt zou worden.
Ik vind het systeem goed en mooi, maar zou er zelf wel hinder van ondervinden. Maar mijn hinder is niet zo van belang. Ik verzin wel weer wat, pas me wel aan.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 09-05-2024 15:39 ]
Als je per kWh gaat kijken, heb je zeker een punt.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:43:
[...]
Ja wel ipv inkoop 9ct moeten ze 11ct betalen, houden ze nog steeds 4ct over.
Ok, laat ik de vraag anders stellen: wat is de winst van een energieleverancier op mij? Ik heb een huishouden met een jaarlijks verbruik van 2900kWh en ik lever 5600kWh terug. Op een paar euro’s na van vaste leveringskosten kost ik de energieleverancier alleen maar geld. Ik saldeer volledig en krijg €0,115 voor mijn overschot die ik op elk moment van de dag het net kan opsturen. Ik kan me echt wel voorstellen dat een energieleverancier geen winst maakt op mij.
Kijk er wordt op een dag zo veel gezegd, of dat allemaal werkelijkheid wordt is een heel ander verhaal. Ik heb al altijd gedacht willen ze van het salderen af moet er wel iets gelijkwaardigs terug, en juist dat bleek keer op keer het breekpunt.Sjamo schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Is het nou het belangrijkste wiens schuld wat is, of hoe energiebedrijven proberen hun bedrijf gezond te houden?
En dat de wet om salderen af te schaffen er niet door is gekomen staat wat mij betreft los van het feit dat doorlopend is gezegd dat salderen afgeschaft zou worden. Er zijn wat mij betreft dus geen valse beloftes gedaan over salderen. Maar mensen zijn soms erg vergeet-achtig wanneer het gaat over iets dat ze niet goed uit komt of aan de portomonee komt.
Had ik het beter gekund, daar is maar een volmondig JA op mogelijk, ook in de geest wat @Smeerkeezz zoeven heeft duidelijk proberen te maken.
Heel veel mensen snappen nog steeds niet dat we pas aan het begin van de energietransitie zitten, het probleem is dat m’n de energieboeren dat gewoon niet willen snappen, ze blijven gewoon op hun oude bekende weg bezig terwijl je moet afvragen of er in de toekomst op deze wijze voor hun nog een toekomst bestaat. Ik vrees van niet. Dat is natuurlijk tegen het zere been van die clubs.
We hebben juist voor de energietransitie nog veel meer zonnepanelen op privé huizen nodig, we zitten nog net op 20-25%, dat zou zeker verdubbeld moeten worden. We hebben dus nog een lange weg te gaan, en dat bereik je dus niet met dit soort fratsen waar de energieboeren mee bezig zijn.
Dus is hier de politiek aan zet om dit soort praktijken te verbieden en de energietransitie vooruit te krijgen.
Ik vrees alleen dat onze toekomstige regering daartoe niet in staat toe is. Ik hoop eigenlijk dat het op niets uitloopt en we nieuwe verkiezingen gaan krijgen. En de hoop dat de mensen eindelijk wakker gaan worden,
Momenteel is er nog geen beperking op injectie.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:39:
[...]
Ik pomp zelfs regelmatig 15 kW het net op. Nee dat is natuurlijk niet fijn als dat nu opeens tot 2,5 kW beperkt zou worden.
Ik vind het systeem goed en mooi, maar zou er zelf wel hinder van ondervinden. Maar mijn hinder is niet zo van belang. Ik verzin wel weer wat, pas me wel aan.
Maar hoeveel verlies zou je hebben als je zou moeten je omvormer beperken tot max. op 2,5kW terugleveren?
Uitgedrukt in euro's zou dit waarschijnlijk best meevallen als je er rekening mee houdt dat terugleverkosten zouden wegvallen?
Geraak je nu die 15kW gemakkelijk kwijt of zou de omvormer al eens durven uitvallen wegens te hoge netspanning?
Valt wel mee denk ik. 1000-2000 euro per jaar schat ik zo. Niet leuk maar te overzien.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Momenteel is er nog geen beperking op injectie.
Maar hoeveel verlies zou je hebben als je zou moeten je omvormer beperken tot max. op 2,5kW terugleveren?
Nou de komende 3,5 jaar betaal ik die nog niet. Maar inderdaad na die tijd wel.Uitgedrukt in euro's zou dit waarschijnlijk best meevallen als je er rekening mee houdt dat terugleverkosten zouden wegvallen?
Geen enkel probleem hier, max 243V hier. Op basis van media en klachten denkt men dat dit probleem overal speelt, maar dat is niet zo. Speelt maar in 10% van de huishoudens volgens mij.Geraak je nu die 15kW gemakkelijk kwijt of zou de omvormer al eens durven uitvallen wegens te hoge netspanning?
Vandaag, en dat is eigenlijk al de hele week kom ik ruim over die genoemde limiet heen en daardoor zou ik dus ook niet volledig kunnen salderen op het einde van het contractjaar.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:46:
[...]
Momenteel is er nog geen beperking op injectie.
Uitgedrukt in euro's zou dit waarschijnlijk best meevallen als je er rekening mee houdt dat terugleverkosten zouden wegvallen?
Geraak je nu die 15kW gemakkelijk kwijt of zou de omvormer al eens durven uitvallen wegens te hoge netspanning?
Na de switch naar 3-fase heb ik geen beperkingen mbt te hoge spanning gezien, bij ons is dat redelijk ongelijk verdeeld met soms meer dan 15V verschil tussen de fases.
Met die 2,5 kWh zou ik nog geen 20% kunnen salderen dus onder de streep duurder uit zijn dan bv de mini boete van GC.
Je zegt dingen die waar zij (nog ver te gaan in de transitie) en die pure onzin zijn (de schuld bij de leveranciers leggen.)MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:45:
[...]
Kijk er wordt op een dag zo veel gezegd, of dat allemaal werkelijkheid wordt is een heel ander verhaal. Ik heb al altijd gedacht willen ze van het salderen af moet er wel iets gelijkwaardigs terug, en juist dat bleek keer op keer het breekpunt.
Had ik het beter gekund, daar is maar een volmondig JA op mogelijk, ook in de geest wat @Smeerkeezz zoeven heeft duidelijk proberen te maken.
Heel veel mensen snappen nog steeds niet dat we pas aan het begin van de energietransitie zitten, het probleem is dat m’n de energieboeren dat gewoon niet willen snappen, ze blijven gewoon op hun oude bekende weg bezig terwijl je moet afvragen of er in de toekomst op deze wijze voor hun nog een toekomst bestaat. Ik vrees van niet. Dat is natuurlijk tegen het zere been van die clubs.
We hebben juist voor de energietransitie nog veel meer zonnepanelen op privé huizen nodig, we zitten nog net op 20-25%, dat zou zeker verdubbeld moeten worden. We hebben dus nog een lange weg te gaan, en dat bereik je dus niet met dit soort fratsen waar de energieboeren mee bezig zijn.
Dus is hier de politiek aan zet om dit soort praktijken te verbieden en de energietransitie vooruit te krijgen.
Ik vrees alleen dat onze toekomstige regering daartoe niet in staat toe is. Ik hoop eigenlijk dat het op niets uitloopt en we nieuwe verkiezingen gaan krijgen. En de hoop dat de mensen eindelijk wakker gaan worden,
Het echte grote probleem is het totale gebrek aan visie van de overheid en als ze al wat roepen telkens onbetrouwbaar blijken te zijn zodat zoveel de leveranciers als de klanten geen flauw idee hebben wat er nu echt gaat gebeuren.
De leveranciers zijn bedrijven die voor hun investeerders winst willen maken. Door het niet doorgaan van de afschaffing van salderen zijn ze in een situatie gekomen dat ze zelf maatregelen moeten nemen en daar hebben ze volkomen gelijk in. Zij hoeven niet het werk van de overheid te doen.
De politiek is inderdaad aan zet maar zolang daar geen eenduidig lange termijn visie komt kan iedereen (bedrijf of klant) alleen maar doen wat hun het beste uitkomt.
prima, dan ga aub zeker bij die club van vdBron, waar je zeker weet dat je als consument als melkkoe wordt gezien, ik vind het prima als jij daar geld voor over hebt.hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Je zegt dingen die waar zij (nog ver te gaan in de transitie) en die pure onzin zijn (de schuld bij de leveranciers leggen.)
Het echte grote probleem is het totale gebrek aan visie van de overheid en als ze al wat roepen telkens onbetrouwbaar blijken te zijn zodat zoveel de leveranciers als de klanten geen flauw idee hebben wat er nu echt gaat gebeuren.
De leveranciers zijn bedrijven die voor hun investeerders winst willen maken. Door het niet doorgaan van de afschaffing van salderen zijn ze in een situatie gekomen dat ze zelf maatregelen moeten nemen en daar hebben ze volkomen gelijk in. Zij hoeven niet het werk van de overheid te doen.
De politiek is inderdaad aan zet maar zolang daar geen eenduidig lange termijn visie komt kan iedereen (bedrijf of klant) alleen maar doen wat hun het beste uitkomt.
als bedrijven denken dat ze het beter weten dan de overheid moeten ze dat vooral doen, maar achteraf aub niet gaan klagen dat kun BC nu niet meer uitkomt omdat ze verkeerd gegokt hebben.
Dat valt helemaal onder bedrijfsrisico.
Overigen vdBron is volledig eigendom van EON ( de moederclub van Essent, een duits bedrijf dat wereldwijd opereert met tig bedrijven. En er is dus een verschil tussen winst maken en woekerwinsten maken. Tegen dat eerste heb ik geen enkel probleem, met de laatste wil ik zo veel mogelijk niets te maken hebben, zeker met dingen die tot de eerste levensbehoefde behoren.
Elke keer als ik jouw posts zie, zie ik vooral woede en mis je het punt over onbalans kosten die sterk gegroeid zijn (onder andere door overheidsbeleid).MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:33:
[...]
prima, dan ga aub zeker bij die club van vdBron, waar je zeker weet dat je als consument als melkkoe wordt gezien, ik vind het prima als jij daar geld voor over hebt.
als bedrijven denken dat ze het beter weten dan de overheid moeten ze dat vooral doen, maar achteraf aub niet gaan klagen dat kun BC nu niet meer uitkomt omdat ze verkeerd gegokt hebben.
Dat valt helemaal onder bedrijfsrisico.
Overigen vdBron is volledig eigendom van EON ( de moederclub van Essent, een duits bedrijf dat wereldwijd opereert met tig bedrijven. En er is dus een verschil tussen winst maken en woekerwinsten maken. Tegen dat eerste heb ik geen enkel probleem, met de laatste wil ik zo veel mogelijk niets te maken hebben, zeker met dingen die tot de eerste levensbehoefde behoren.
Misschien dat je het interessant zou vinden om een keer een afspraak te maken met een leverancier, mogelijk dat die jou meer duidelijkheid kunnen verschaffen over de kosten en de oorsprong daarvan.
niets woede, maar gewoon onbegrip, en ja, laten ze maar eens volledig open kaart spelen, maar juist dat doen ze dus niet. en als je dan een lijstje ziet met behoorlijk veel overcapaciteit en het prijsverschil is dan bijna 900 euro dan moet je toch ook door hebben dat hier iets niet aan de haak is.Kakaisan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Elke keer als ik jouw posts zie, zie ik vooral woede en mis je het punt over onbalans kosten die sterk gegroeid zijn (onder andere door overheidsbeleid).
Misschien dat je het interessant zou vinden om een keer een afspraak te maken met een leverancier, mogelijk dat die jou meer duidelijkheid kunnen verschaffen over de kosten en de oorsprong daarvan.
Of jij geloofd die lieve energieboeren natuurlijk op hun mooie blauwe ogen, dat doe ik dus niet.
als je goed naar de cijfers kijk, zijn er kosten ja, maar gewoon niet in die mate zoals bepaalde energieboeren je willen laten geloven.
aan de andere kant, salderen is nu niet bepaald iets van de laatste tijd, dus daarmee hebben ze best al veel ervaring hoe ze daar mee moeten omgaan, en er zijn nu prijzen die we tien jaar (toen was de dus ook al saldering, een heel stuk hoger liggen.
Ik zit zelf al jaren bij een energiecoöperatie, als mede-eigenaar dus.
Compleet met jaarvergadering en alle cijfers die je maar kan bedenken.
Stroom uit het stopcontact krijgen is echt wel een ingewikkelde oefening.
Een complex samenspel van opwek, prijszetting, distributie,...
Een mix van langetermijncontracten, day-ahead en dan ook nog eens op de dag zelf tot op het kwartier vermogen moeten verhogen of verlagen in functie van de prijs die er voor geboden wordt.
De energiecoöperatie heeft dan wel 100% eigen productie uit wind, eigen zonnepanelen op openbare gebouwen en dan ook nog eens de stroom op de particuliere daken van coöperanten.
Compleet met jaarvergadering en alle cijfers die je maar kan bedenken.
Stroom uit het stopcontact krijgen is echt wel een ingewikkelde oefening.
Een complex samenspel van opwek, prijszetting, distributie,...
Een mix van langetermijncontracten, day-ahead en dan ook nog eens op de dag zelf tot op het kwartier vermogen moeten verhogen of verlagen in functie van de prijs die er voor geboden wordt.
De energiecoöperatie heeft dan wel 100% eigen productie uit wind, eigen zonnepanelen op openbare gebouwen en dan ook nog eens de stroom op de particuliere daken van coöperanten.
je blijft maar emotionele uitspraken doen maar op geen enkel moment onderbouw je deze met werkelijk cijfers of informatie.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:03:
[...]
niets woede, maar gewoon onbegrip, en ja, laten ze maar eens volledig open kaart spelen, maar juist dat doen ze dus niet. en als je dan een lijstje ziet met behoorlijk veel overcapaciteit en het prijsverschil is dan bijna 900 euro dan moet je toch ook door hebben dat hier iets niet aan de haak is.
Of jij geloofd die lieve energieboeren natuurlijk op hun mooie blauwe ogen, dat doe ik dus niet.
als je goed naar de cijfers kijk, zijn er kosten ja, maar gewoon niet in die mate zoals bepaalde energieboeren je willen laten geloven.
aan de andere kant, salderen is nu niet bepaald iets van de laatste tijd, dus daarmee hebben ze best al veel ervaring hoe ze daar mee moeten omgaan, en er zijn nu prijzen die we tien jaar (toen was de dus ook al saldering, een heel stuk hoger liggen.
De roep om open kaart is absurd. Het zijn concurrende commerciele bedrijven waarom zouden die ook maar voor een moment hun interne boekhouding bekend maken De ACM heeft daar toegang toe gehad op basis van hun mandaat als toezichthouder en is tot de conclusie gekomen dat de tarieven redelijk zijn en niet tot extra winsten leiden.
In de kern zeg je keer op keer dat de toezichthouder en wet het fout hebben en jij als orakel weet hoe de zaken echt in elkaar zitten. Dat slaat nergens op. Heb je bewijzen kom daar dan mee.
Ik lees nergens in de nieuwsberichten van de ACM (link 1, link 2) dat ze toegang hebben gehad/gebruikt in de interne boekinghouding van de energiemaatschapijen voor hun onderzoek. Waar heb jij die informatie gevonden?hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:40:
[...]
je blijft maar emotionele uitspraken doen maar op geen enkel moment onderbouw je deze met werkelijk cijfers of informatie.
De roep om open kaart is absurd. Het zijn concurrende commerciele bedrijven waarom zouden die ook maar voor een moment hun interne boekhouding bekend maken De ACM heeft daar toegang toe gehad op basis van hun mandaat als toezichthouder en is tot de conclusie gekomen dat de tarieven redelijk zijn en niet tot extra winsten leiden.
In de kern zeg je keer op keer dat de toezichthouder en wet het fout hebben en jij als orakel weet hoe de zaken echt in elkaar zitten. Dat slaat nergens op. Heb je bewijzen kom daar dan mee.
dat is een goede, ik zelf moet wel met cijfers komen, ik zou zeggen kijk eens op het lijstje, maar van bedrijven die hoeven dat dus niet, sorry, wat een onzin. Tenslotte zijn het de bedrijven die huilend aankomen en dat ze het niet zonder boetes gaan redden, prima, laat maar zien waarom niet. Wil je dat niet, ook prima, maar kijk dan niet vreemd op als een verstandige consument dat dus niet meer pikt.hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:40:
[...]
je blijft maar emotionele uitspraken doen maar op geen enkel moment onderbouw je deze met werkelijk cijfers of informatie.
Wat dacht je van 900 euro verschil tussen de verschillende energieboeren.In de kern zeg je keer op keer dat de toezichthouder en wet het fout hebben en jij als orakel weet hoe de zaken echt in elkaar zitten. Dat slaat nergens op. Heb je bewijzen kom daar dan mee.
Het is een logische conclusie . Hoe wil je onderzoek doen als je geen toegang tot de gegevens hebt? Het is bovendien een standaard onderdeel van hun mandaat voor toezichthouden.Mrlten schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:55:
[...]
Ik lees nergens in de nieuwsberichten van de ACM (link 1, link 2) dat ze toegang hebben gehad/gebruikt in de interne boekinghouding van de energiemaatschapijen voor hun onderzoek. Waar heb jij die informatie gevonden?
De markt is in beweging, de nieuwe balans nog niet gevonden. Sommige partijen moeten nog anticiperen op terugleverboetes, uiteindelijk zal de markt een nieuw evenwicht vinden.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
Wat dacht je van 900 euro verschil tussen de verschillende energieboeren.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je hamert bij @hanev001 op onderbouwing wat een valide opmerking is. Nu vraag ik jou om onderbouwing en je komt met "Het is een logische conclusie" aanzetten. Persoonlijk had ik iets meer van je verwacht.hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Het is een logische conclusie . Hoe wil je onderzoek doen als je geen toegang tot de gegevens hebt? Het is bovendien een standaard onderdeel van hun mandaat voor toezichthouden.
Dat weet jij niet, maar wij ook niet. Het komt dus meer aan op vertrouwen, en dan zit jij duidelijk meer in het kamp glas half leeg. Blijkbaar weinig vertrouwen in instanties.MacD007 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Ik 'denk' dat de boetes redelijk zijn en dat het vooral om de verdeling gaat, niet een nieuw verdienmodel. Als er wel daadwerkelijk 'te veel' verdiend wordt heb ik er wel vertrouwen in dat ACM daar iets mee doet.
Ik heb ook geen hoge pet op van de ACM, maar als er echt grenzen overschreden worden komen ze wel in actie hoor.
https://www.ecopower.be/n...cooperanten-en-4-dividend
Jaarverslag van de coöperatie.
Korte samenvatting:
Omzet 2023: 64,66 miljoen euro.
Winst 2023: 2,56 miljoen euro (voor belastingen)
Dat is net geen 4% bruto winst.
Ik zie niet in waar dit bij een ander 'gewoon' gezond energiebedrijf anders zou zijn.
Korte samenvatting:
Ik zie niet in waar dit bij een ander 'gewoon' gezond energiebedrijf anders zou zijn.
Volgens mij is een coöperatie veel minder op winst gericht dan een 'normaal' (of gewoon gezond) energiebedrijf.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:17:
Korte samenvatting:
Vooral de energiedoorverkopers, die zelf dus geen energie opwekken.
Die heb ik toch gegeven. Het is onderdeel van het mandaat van de toezichthouder dat ze in de boekhouding mogen kijken. Wat wil je nog meer?Mrlten schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:10:
[...]
Je hamert bij @hanev001 op onderbouwing wat een valide opmerking is. Nu vraag ik jou om onderbouwing en je komt met "Het is een logische conclusie" aanzetten. Persoonlijk had ik iets meer van je verwacht.
De cijfers zelf zijn vertrouwlijk en zullen niet bekend gemaakt worden dat zou een overtreding van dat mandaat zijn.
Ik zou eerder denken dat doorverkopers minder winstmarge hebben omdat ze minder verticaal geïntegreerd zijn omdat ze geen eigen productiemiddelen hebben?
En ook veel meer onderhevig zijn aan concurrentie van andere doorverkopers?
Daar heb je gelijk in. Maar ik doelde meer op het doel. hun enige doel is winst genereren, want waarom zouden ze er anders zijn?!Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:37:
Ik zou eerder denken dat doorverkopers minder winstmarge hebben omdat ze minder verticaal geïntegreerd zijn omdat ze geen eigen productiemiddelen hebben?
Bij een echte energieproducent, hun doel is ook energie opwekken. Al blijft het doel het met een zo hoog mogelijke marge te verkopen.
Bij een coöperatie is winst maken volgens mij iets minder het doel. Er zijn zelfs coöperaties zonder winstoogmerk. Dan gaat het om energie opwekken en dit verdelen.
Op zich als ik kijk naar de terugleverkosten van Eneco, waardoor de TLV op 3ct kom, denk ik, 'nou... Dat lijkt me niet echt redelijk'.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:16:
Ik 'denk' dat de boetes redelijk zijn en dat het vooral om de verdeling gaat, niet een nieuw verdienmodel. Als er wel daadwerkelijk 'te veel' verdiend wordt heb ik er wel vertrouwen in dat ACM daar iets mee doet.
Ik heb ook geen hoge pet op van de ACM, maar als er echt grenzen overschreden worden komen ze wel in actie hoor.
Maar de gevallen waar de grensgevallen met die terugleverkosten in staffels die dan veel moeten betalen, dat klopt toch echt niet.
En zolang de kWh-prijs voor niet-zonnepaneelhouders niet met een vergelijkbaar* bedrag daalt, geloof ik het eigenlijk allemaal niet, de praatjes die de energiemaatschappijen ons en de maatschappij proberen te verkopen.
*En dan bedoel ik niet dat Eneco bv de prijs met 11,5ct laat dalen, maar meer in de richting van 6ct, omdat grof gezegd eenderde van de huishoudens zonnepanelen heeft, dus doe ik de aanname dat bij iedere energiemaatschappij eenderde van het klantenbestand uit zonnepaneelhouders bestaat. Dus moet die opgebrachte 11,5ct van die eenderde over de overgebleven tweederde verdeeld worden, dus 6ct.
Goh, dat was meen ik wel gezegd toch, ergens, door een van de maatschappijen?
OK, dan begin ik het een beetje te geloven.
3 cent is misschien discutabel. Maar 4 cent is zeer redelijk.Truus01 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:45:
[...]
Op zich als ik kijk naar de terugleverkosten van Eneco, waardoor de TLV op 3ct kom, denk ik, 'nou... Dat lijkt me niet echt redelijk'.
Maar de gevallen waar de grensgevallen met die terugleverkosten in staffels die dan veel moeten betalen, dat klopt toch echt niet.
En zolang de kWh-prijs voor niet-zonnepaneelhouders niet met een vergelijkbaar* bedrag daalt, geloof ik het eigenlijk allemaal niet, de praatjes die de energiemaatschappijen ons en de maatschappij proberen te verkopen.
*En dan bedoel ik niet dat Eneco bv de prijs met 11,5ct laat dalen, maar meer in de richting van 6ct, omdat grof gezegd eenderde van de huishoudens zonnepanelen heeft, dus doe ik de aanname dat bij iedere energiemaatschappij eenderde van het klantenbestand uit zonnepaneelhouders bestaat. Dus moet die opgebrachte 11,5ct van die eenderde over de overgebleven tweederde verdeeld worden, dus 6ct.
Ik vind dat wel redelijk. Ze moeten dat voor al je overschot betalen het hele jaar. Terwijl de werkelijke prijs regelmatig diep negatief is. Tot wel -70 cent per kWh afgelopen jaar dacht ik.Truus01 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:45:
[...]
Op zich als ik kijk naar de terugleverkosten van Eneco, waardoor de TLV op 3ct kom, denk ik, 'nou... Dat lijkt me niet echt redelijk'.
Over 3 jaar zouden we erg blij zijn met 3 cent tlv vrees ik
Inderdaad, zoals in het artikel laad ik mijn auto in België met de granny van 10 A. In Nederland 3 x 10 A (of 16)Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:48:
Recent de Belgische jaarnota gehad. Wat een warboel aan tariefjes etc. En gewoon heel duur. Ondanks dat mijn capaciteitstarief onder de 3 kW zit. Kwam op bijna 60 eurocent per kWh.
Hebben we in Nederland niet zoveel om over te klagen.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Maak je nu een grap? Eneco gaat de prijs voor niet PV bezitters inderdaad met 6 cent verlagen. Dat hebben ze bekend gemaakt.Truus01 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:45:
[...]
Geheel in lijn met jouw wens dus
Is dat eigenlijk niet het grootste probleem dat energiebedrijven winst "moeten" maken?hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:30:
[...]
Je zegt dingen die waar zij (nog ver te gaan in de transitie) en die pure onzin zijn (de schuld bij de leveranciers leggen.)
Daarnaast hebben zij ook flink aandeel in promoten gehad van zonnepanelen.
Grootste probleem is dat er nog niet 1 bedrijf is die helder uitlegt a tot z de kosten zijn. Ja ik kan ook wel zien dat niet helemaal gezond is en ben de beroerdste niet(1000kw) overcapaciteit.
Vooral lekker mensen tegenover elkaar zetten met zonnepanelen en mensen zonder.
Ik ken er genoeg die er hard voor gespaard hebben en ken er genoeg die andere prioriteiten hadden.
AnimeAdicted
Heb je wat meer details over die 60 eurocent/kWh?Gerardus1956 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:53:
[...]
Inderdaad, zoals in het artikel laad ik mijn auto in België met de granny van 10 A. In Nederland 3 x 10 A (of 16)
Recent de Belgische jaarnota gehad. Wat een warboel aan tariefjes etc. En gewoon heel duur. Ondanks dat mijn capaciteitstarief onder de 3 kW zit. Kwam op bijna 60 eurocent per kWh.
Hebben we in Nederland niet zoveel om over te klagen.
Ik zit zelf op iets van een 28 eurocent, waarvan 11€c voor het energiegedeelte. De rest is belastingen en netkosten.
Ook al snap ik zelf prima dat die cijfers vertrouwelijk zijn, is dat denk ik niet hét probleem. Ik denk dat hét probleem zit in het complete gebrek aan vertrouwen (of misschien beter gezegd; wantrouwen) in het ACM.hanev001 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Die heb ik toch gegeven. Het is onderdeel van het mandaat van de toezichthouder dat ze in de boekhouding mogen kijken. Wat wil je nog meer?
De cijfers zelf zijn vertrouwlijk en zullen niet bekend gemaakt worden dat zou een overtreding van dat mandaat zijn.
Ikzelf heb ook geen hoge pet op van het ACM. Als een partij die meer met het bedrijfsleven begaan lijkt te zijn dan cijfers gaat bekijken van bedrijven die graag (elk jaar meer en) meer winst willen maken, dan dan het oordeel ook nog eens exact is wat je zou verwachten van hun onderzoek, dan geeft dat weinig vertrouwen.
Los van dat er zeker wat van te zeggen is dat de verdeling aan kosten niet eerlijk zal zijn, druist het hele terugleverkosten verhaal natuurlijk wel in op de geest achter de salderingsregeling. Dat de politiek een log paard met 3 gebroken poten is dat staat daar verder los van.
Ik hoop dat er snel een regering komt die in ieder geval een einde maakt aan de willekeur en warboel die nu is ontstaan. Maar ik vrees dat we daar nog lang op kunnen wachten. Ik vermoed dat dit pas zal gebeuren wanneer de klimaatdoelstellingen hierdoor in gedrang komen (of er b.v. minder gebouwd kan gaan worden/ de kolencentrales harder moeten gaan draaien dan nodig o.i.d.).
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik begrijp het gebrek aan vertrouwen in de ACM maar zij zijn nu eenmaal de aangewezen toezichthouder en daar ongelukkig over zijn leidt alleen maar tot frustratie zonder enig nuttig effect.Thalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:22:
[...]
Ook al snap ik zelf prima dat die cijfers vertrouwelijk zijn, is dat denk ik niet hét probleem. Ik denk dat hét probleem zit in het complete gebrek aan vertrouwen (of misschien beter gezegd; wantrouwen) in het ACM.
Ikzelf heb ook geen hoge pet op van het ACM. Als een partij die meer met het bedrijfsleven begaan lijkt te zijn dan cijfers gaat bekijken van bedrijven die graag (elk jaar meer en) meer winst willen maken, dan dan het oordeel ook nog eens exact is wat je zou verwachten van hun onderzoek, dan geeft dat weinig vertrouwen.
Los van dat er zeker wat van te zeggen is dat de verdeling aan kosten niet eerlijk zal zijn, druist het hele terugleverkosten verhaal natuurlijk wel in op de geest achter de salderingsregeling. Dat de politiek een log paard met 3 gebroken poten is dat staat daar verder los van.
Ik hoop dat er snel een regering komt die in ieder geval een einde maakt aan de willekeur en warboel die nu is ontstaan. Maar ik vrees dat we daar nog lang op kunnen wachten. Ik vermoed dat dit pas zal gebeuren wanneer de klimaatdoelstellingen hierdoor in gedrang komen (of er b.v. minder gebouwd kan gaan worden/ de kolencentrales harder moeten gaan draaien dan nodig o.i.d.).
Wat betreft de klimaatdoelstellingen, deze zijn nooit haalbaar geweest en zolang de politiek zelf niet weet wat ze willen zal daar geen grote voortgang in plaatsvinden. In tegendeel juist door doelen te stellen die niet geloofwaardig zijn hebben veel mensen de moed opgegeven en is het effect van wat plaats vindt minder dan het had kunnen zijn als de doelen een meer realistische toon zouden hebben.
Die 28 cent komt mij ook bekend voor als basis energiekost. Ik heb luminus Comfy en een totaal gebruik van 1200 kWh. Het is een vakantiehuis zonder panelen.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:18:
[...]
Heb je wat meer details over die 60 eurocent/kWh?
Ik zit zelf op iets van een 28 eurocent, waarvan 11€c voor het energiegedeelte. De rest is belastingen en netkosten.
Heb ik het verkeerde contract?
Sorry voor off topic. Capaciteitstarief is zeker een oplossing voor netproblemen. Beter dan het misbruiken van de salderingsregeling.
[ Voor 12% gewijzigd door Gerardus1956 op 09-05-2024 22:00 ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Het probleem hierin is denk ik dat mensen blijkbaar van politici verwachten dat ze een langetermijnvisie moeten hebben?
Ik vraag mij sterk van waar deze verwachting eigenlijk komt? Want politici hebben of krijgen werkelijk geen enkele incentive om een visie te ontwikkelen.
En ze hebben er eigenlijk ook geen mandaat voor.
Politici worden verkozen voor een relatief korte periode om het volk te vertegenwoordigen.
Hun taak is dus: luisteren naar het volk en dit vertalen in beleid.
En niet in de plaats van het volk bedenken wat het volk al dan niet zou willen.
Ik vraag mij sterk van waar deze verwachting eigenlijk komt? Want politici hebben of krijgen werkelijk geen enkele incentive om een visie te ontwikkelen.
En ze hebben er eigenlijk ook geen mandaat voor.
Politici worden verkozen voor een relatief korte periode om het volk te vertegenwoordigen.
Hun taak is dus: luisteren naar het volk en dit vertalen in beleid.
En niet in de plaats van het volk bedenken wat het volk al dan niet zou willen.
Ik heb net even de vreg v-test gedaan en je hebt helemaal gelijk.Gerardus1956 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:57:
[...]
Die 28 cent komt mij ook bekend voor als basis energiekost. Ik heb luminus Comfy en een totaal gebruik van 1200 kWh. Het is een vakantiehuis zonder panelen.
Heb ik het verkeerde contract?
Sorry voor off topic. Capaciteitstarief is zeker een oplossing voor netproblemen. Beter dan het misbruiken van de salderingsregeling.
Luminus comfy 1200kWh/J komt uit op 55€c/kWh.
De goedkoopste leverancier in het rijtje is 42€c/kWh.
Bij dergelijk laag verbruik speelt de vaste netkost een grotere rol.
Kleine verbruikers zijn hier in het nadeel.
Enerzijds wel, maar anderzijds…? Onze EV opladen (62kWh) duurt op 1-fase (max 4.5kWh) al veel te lang. De volgende (levertijd 9 maanden) kan 11kW laden thuis. Dan duurt het nog 8 uur van leeg naar vol. In de zomer kan dat nagenoeg 75-80% op PV opwek overigens. Als we nu een weekend weg zijn en we kunnen onderweg niet laden, zondagavond thuis, dan is de auto maandagochtend nog niet vol. Geen probleem, maar met 2,5kW max laden zou dat toch wel een gedoe worden.Gerardus1956 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:57:
[...]
En inductie zal geen populaire hobby zijn in België denk ik zo? Ik trek zonder problemen 8-9kW met mijn fornuis.
Tegen overbelasting op het net zal het prima werken. Maar geef mij dan maar weer een ICE auto en een gasfornuis..
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Je mag prima met meer dan 2,5 kW laden, dan heb je alleen niet meer het laagste tarief.Thalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:24:
[...]
Enerzijds wel, maar anderzijds…? Onze EV opladen (62kWh) duurt op 1-fase (max 4.5kWh) al veel te lang. De volgende (levertijd 9 maanden) kan 11kW laden thuis. Dan duurt het nog 8 uur van leeg naar vol. In de zomer kan dat nagenoeg 75-80% op PV opwek overigens. Als we nu een weekend weg zijn en we kunnen onderweg niet laden, zondagavond thuis, dan is de auto maandagochtend nog niet vol. Geen probleem, maar met 2,5kW max laden zou dat toch wel een gedoe worden.
En inductie zal geen populaire hobby zijn in België denk ik zo? Ik trek zonder problemen 8-9kW met mijn fornuis.
Tegen overbelasting op het net zal het prima werken. Maar geef mij dan maar weer een ICE auto en een gasfornuis..
Je kunt op 1 fase met 7,4 kW laden trouwens als de zon schijnt. En als de zon niet schijnt met 6,0 kW als je 3x 25A aansluiting hebt.
Sneller dan 4.5/5kW doet die hier nooit, ook niet wanneer ik 7kW opwek heb.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Je mag prima met meer dan 2,5 kW laden, dan heb je alleen niet meer het laagste tarief.
Je kunt op 1 fase met 7,4 kW laden trouwens als de zon schijnt. En als de zon niet schijnt met 6,0 kW als je 3x 25A aansluiting hebt.
Punt is, dat als belasting op EV hoger gaat worden, de aanschafprijs hoog is en ik straks dan ook nog capaciteitstarieven naast eventuele terugleverboetes ga betalen dat ik verwacht dat een ICE wel weer erg interessant gaat worden.
En op gas koken maar weer dus, want anders betaal ik me blauw aan eten koken…
België, is daar een heel andere markt, ook de prijzen zijn daar heel anders.Wozmro schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:17:
Korte samenvatting:
En als je thuisaccu hebt kan je ervoor kiezen om die altijd op te laden, met een accu van 30kWh bijvoorbeeld kan je dan ook sneller de auto opladen, mocht het nodig zijn.de Peer schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Je mag prima met meer dan 2,5 kW laden, dan heb je alleen niet meer het laagste tarief.
Die auto met verbrandingsmotor wordt vanzelf verleden tijd en dan is elektrisch rijden je enige optie.Thalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:21:
[...]
Sneller dan 4.5/5kW doet die hier nooit, ook niet wanneer ik 7kW opwek heb.
Punt is, dat als belasting op EV hoger gaat worden, de aanschafprijs hoog is en ik straks dan ook nog capaciteitstarieven naast eventuele terugleverboetes ga betalen dat ik verwacht dat een ICE wel weer erg interessant gaat worden.
En op gas koken maar weer dus, want anders betaal ik me blauw aan eten koken…
Dat moet je instellen. Gaat niet vanzelfThalaron schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:21:
[...]
Sneller dan 4.5/5kW doet die hier nooit, ook niet wanneer ik 7kW opwek heb.
Ik denk dat je eens moet gaan rekenen, want dan zou je deze uitspraken niet doen. Koken kost geen ene drol op jaarbasis.
Denk je nu echt dat een ICE nu een goede investering is voor de komende 10 jaar?
Benzine is duur en wordt duurder. Stroom is spotgoedkoop (zeker met panelen) en wordt nog goedkoper.
[ Voor 40% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 07:56 ]
Kan dit bevestigen. Ik heb vd week bij Tesla kunnen laden voor 24 cent per Kwh. Voor een euro of 16 rijd ik nu een 350 kilometer. Winter kost iets meer maar dat is bij een ICE ook. Geen wegenbelasting een jaar extra. Wat een feest 😉de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:53:
[...]
Dat moet je instellen. Gaat niet vanzelf
Ik denk dat je eens moet gaan rekenen, want dan zou je deze uitspraken niet doen. Koken kost geen ene drol op jaarbasis.
Denk je nu echt dat een ICE nu een goede investering is voor de komende 10 jaar?
Benzine is duur en wordt duurder. Stroom is spotgoedkoop (zeker met panelen) en wordt nog goedkoper.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
We klopt benzine wordt duurder ben ik met je eens wie zegt dat Electra dat niet wordt?de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:53:
[...]
Dat moet je instellen. Gaat niet vanzelf
Als gas melkkoe achterblijft waar moeten de inkomsten vandaan komen?
Jaren 80 /90 ging men van gewone cv naar hr cv 4000 a 3000 M3 was toen normaal. Men bespaarde 30% op maandlasten binnen enkele jaren was maandlasten weer op oude peil door heffingen en andere regels.
Belasting per kWh kan flink aantikken ook al lijkt het nu nog klein.
AnimeAdicted
Zie mijn eerdere post daarover. Stroom wordt uiteindelijk gratis. Dan betalen we alleen nog een paar tientjes per maand abonnementskostenOffens1490 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:26:
[...]
We klopt benzine wordt duurder ben ik met je eens wie zegt dat Electra dat niet wordt?
Als gas melkkoe achterblijft waar moeten de inkomsten vandaan komen?
Jaren 80 /90 ging men van gewone cv naar hr cv 4000 a 3000 M3 was toen normaal. Men bespaarde 30% op maandlasten binnen enkele jaren was maandlasten weer op oude peil door heffingen en andere regels.
Belasting per kWh kan flink aantikken ook al lijkt het nu nog klein.
de Peer in "De zonnepanelen-boete"
En sommigen onder ons kunnen gebruik maken van zelf opgewekte stroom voor het laden van de ev. Die stroom kost bijna niets meer. Hopelijk kunnen nog veel meer mensen in de toekomst dat ook.
Elektriciteit produceren wordt veel goedkoper dus zal er ook een verschuiving zijn van fossiel naar elektrisch verbruik.
Daardoor wordt de belastbare basis veel groter en dus ook de inkomsten uit belastingen.
Bijkomende voordelen zijn:
- lagere zorgkosten door daling fijnstof, uitlaatgassen.
- Betere handelsbalans want elektriciteit wordt lokaal opgewekt in tegenstelling tot fossiele brandstof die moet aangekocht worden in het buitenland. (Waarom denk je dat Rusland zo pinnig is de laatste tijd? Die zien de bui al hangen. Ze vergissen zich alleen enorm in de keuzes die ze maken)
- Een gigantisch distributienet (boorplatformen, leidingen, pompen, boten, tankwagens, tankstations,...) dat op termijn sterk kan afgebouwd worden. Niet vergeten dat de fossiele industrie op zichzelf een van de grootste elektriciteitsverbruikers is.
Daardoor wordt de belastbare basis veel groter en dus ook de inkomsten uit belastingen.
Bijkomende voordelen zijn:
- lagere zorgkosten door daling fijnstof, uitlaatgassen.
- Betere handelsbalans want elektriciteit wordt lokaal opgewekt in tegenstelling tot fossiele brandstof die moet aangekocht worden in het buitenland. (Waarom denk je dat Rusland zo pinnig is de laatste tijd? Die zien de bui al hangen. Ze vergissen zich alleen enorm in de keuzes die ze maken)
- Een gigantisch distributienet (boorplatformen, leidingen, pompen, boten, tankwagens, tankstations,...) dat op termijn sterk kan afgebouwd worden. Niet vergeten dat de fossiele industrie op zichzelf een van de grootste elektriciteitsverbruikers is.
Als mensen bij eneco blijven is hun terugleververgoeding 3 cent per kWh. Dat is dan dus ook je prijs voor EV laden.rube schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:42:
En sommigen onder ons kunnen gebruik maken van zelf opgewekte stroom voor het laden van de ev. Die stroom kost bijna niets meer. Hopelijk kunnen nog veel meer mensen in de toekomst dat ook.
elk nadeel heeft zijn voordeel
Ik betaal de komende 3,5 jaar 11,5 cent per kWh voor het EV laden.
En je hebt je zonnepanelen installatie gratis gekregen of reken je de afschrijvingskosten voor het gemak maar niet mee.de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:50:
[...]
Als mensen bij eneco blijven is hun terugleververgoeding 3 cent per kWh. Dat is dan dus ook je prijs voor EV laden.
elk nadeel heeft zijn voordeel
Ik betaal de komende 3,5 jaar 11,5 cent per kWh voor het EV laden.
Mijn PV installatie heb ik inderdaad gratis gekregen van de landelijke en provinciale overheid.hanev001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:54:
[...]
En je hebt je zonnepanelen installatie gratis gekregen of reken je de afschrijvingskosten voor het gemak maar niet mee.
ik denk dat je woede met onbegrip-voor-incompetentie verward.Kakaisan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:50:
[...]
Elke keer als ik jouw (red: @MacD007 ) posts zie, zie ik vooral woede en mis je het punt over onbalans kosten die sterk gegroeid zijn (onder andere door overheidsbeleid).
En dat 2e (weten we zo langzamerhand allemaal hier) is nu eenmaal een 99,9% feit bij onze beleidsmakers.
Dat ze een aparte agenda hebben moge duidelijk zijn,
maar speel dan niét de bevolking tegen elkaar uit, dat is misselijk.
Die reken ik voor het gemak inderdaad niet mee. Best lastig ook want geen flauw idee waar ik deze installatie over 20 jaar mee ga vervangen, als dat al gaat gebeuren.hanev001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:54:
[...]
En je hebt je zonnepanelen installatie gratis gekregen of reken je de afschrijvingskosten voor het gemak maar niet mee.
de afschrijving is in ieder geval verwaarloosbaar t.o.v. de inkomsten hier
Ik heb 63 panelen, zelf gelegd voor in totaal 11000 euro in de periode 2017-2022. Opbrengst is tot nu toe al rond de 40.000 euro en dat gaat nog lekker 20 jaar zo door. Dus tsja waar hebben we het over...
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 09:16 ]
De kosten van een kWh uit PV installatie zijn nog maar een paar cent. Exacte kosten ligt er uiteraard aan wat het (hebt) betaald per Wp, ligging etc.hanev001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:54:
[...]
Zo werkt afschrijving niet.de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:11:
[...]
Die reken ik voor het gemak inderdaad niet mee. Best lastig ook want geen flauw idee waar ik deze installatie over 20 jaar mee ga vervangen, als dat al gaat gebeuren.
Het werkt als volgt. Je neemt de installatie en aanschaf kosten van de installatie, hou daarbij rekening dat je tussentijds de omvormer een keer moet vervangen voeg eventuele extra kosten voor kabelwerk en bv aanpassen van de meterkast toe en deel dat door de geschatte opbrengst gedurende de levensduur van de installatie Kom je op een paar cent per kwh uit en dat zijn de basis kosten van de stroom die je zelf produceert.
Voor je totaal kosten komen daar nog zaken als bv de leveringsheffing bij voor wat via het net loopt en natuurlijk netwerkkosten en belastingen
Dit is naar mijn mening een betere manier dan de "terugverdien" methode die de suggestie geeft dat stroom op een gegeven moment gratis wordt wat niet waar is..
Boekhoudkundig heb je natuurlijk gelijk. In dat geval zijn mijn kosten 3 eurocent per kWh.hanev001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:22:
[...]
Zo werkt afschrijving niet.
Het werkt als volgt. Je neemt de installatie en aanschaf kosten van de installatie, hou daarbij rekening dat je tussentijds de omvormer een keer moet vervangen voeg eventuele extra kosten voor kabelwerk en bv aanpassen van de meterkast toe en deel dat door de geschatte opbrengst gedurende de levensduur van de installatie Kom je op een paar cent per kwh uit en dat zijn de basis kosten van de stroom die je zelf produceert.
Voor je totaal kosten komen daar nog zaken als bv de leveringsheffing bij voor wat via het net loopt en natuurlijk netwerkkosten en belastingen
Dit is naar mijn mening een betere manier dan de "terugverdien" methode die de suggestie geeft dat stroom op een gegeven moment gratis wordt wat niet waar is..
Echter zoals ik schreef: ik sta al op 30.000 euro winst met mijn panelen, en ze gaan me nu nog 20 jaar gratis stroom leveren. De beleving is dus wel wat anders doordat de opbrengsten al gigantisch zijn geweest.
Het is niet de vraag of stroom goedkoper wordt, maar vooral wanneer de prijs verder daalt. Om die reden is terugverdientijd een belangrijk criterium. Ik denk wel dat dit een geleidelijk proces is, omdat bij lagere prijzen steeds meer usecases (zoals bijvoorbeeld omzetting naar waterstof) rendabel worden (en dus de vraag toeneemt). Om die reden is een terugverdiendtijd m.i. van 7-8 jaar best te overzien voor zonnepanelen. Fossiel is in deze ontwikkeling op de langere termijn kansloos.
Ik ben het een beetje kwijt.
Situatie:
Opwek 7000 kWh
Verbruik 4000 kWh
Blijft over na salderen 3000 kWh
Ik krijg momenteel 330 euro terug (3000x11 cent)
Onderaan de streep betaal ik dus niks voor mijn stroom.
Als ik een terugleverboete moet betalen, hoe zit het dan?
Situatie:
Opwek 7000 kWh
Verbruik 4000 kWh
Blijft over na salderen 3000 kWh
Ik krijg momenteel 330 euro terug (3000x11 cent)
Onderaan de streep betaal ik dus niks voor mijn stroom.
Als ik een terugleverboete moet betalen, hoe zit het dan?
EU DNS: 86.54.11.100
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic