Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je wekt 10000 op.Tortelli schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:31:
Dat snap ik, maar de teruglever opbrengsten, gaan die over dezelfde 7500, of over 3000 na salderen?
In scenario 1 verdien je nog wat geld, in scenario 2 moet je gaan betalen.
Daarvan verbruik je er 3000 omdat je bij zonlicht de tandenborstel oplaadt, er gaat dus 7000 het net op.
Nog eens 3000 verbruik je in het donker of in de winter.
Gesaldeerd krijg je voor 4000kW/h geld, maar je betaalt voor 7000kW/h aan teruglever kosten.
Jou voorbeeld zit dichter in de buurt, ik lever rond de 10.000 terug en saldeer er vervolgens 5000. Warmtepomp etc.....jadjong schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:32:
[...]
Je wekt 10000 op.
Daarvan verbruik je er 3000 omdat je bij zonlicht de tandenborstel oplaadt, er gaat dus 7000 het net op.
Nog eens 3000 verbruik je in het donker of in de winter.
Gesaldeerd krijg je voor 4000kW/h geld, maar je betaalt voor 7000kW/h aan teruglever kosten.
Mijn eigenverbruik kan wat hoger, maar dan heb je het over een paar 100 kW per jaar denk ik.
Hoe kan je nou iets factureren als niet weet waar het uit bestaatIk kan je daar geen informatie over geven, ik heb de informatie ook niet

Schiet tussen de palen en je scoort!
Heb je ook zo'n enorme tandenborstel die 3000 kWh per jaar verbruikt?Tortelli schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Jou voorbeeld zit dichter in de buurt, ik lever rond de 10.000 terug en saldeer er vervolgens 5000. Warmtepomp etc.....
Mijn eigenverbruik kan wat hoger, maar dan heb je het over een paar 100 kW per jaar denk ik.
Gaat het over terugleverkosten?xzaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:40:
Kan iemand mij uitleggen hoe ze iets kunnen factureren onder kosten maar ze niet uit kunnen leggen hoe die kosten worden gemaakt. Het antwoord op de vraag waar die kosten uit bestaan is:
[...]
Hoe kan je nou iets factureren als niet weet waar het uit bestaat
In ieder geval zou ik bij zoiets dan aangeven dat niet te betalen/gecrediteerd te willen.
Ik zou niet betalen voor iets waarvan niemand weet wat het is...
Men rekent een bedrag aan jou voor het terugleveren van energie, hoe dat bedrag opgebouwd is en of dat in lijn is met de daadwerkelijke kosten boeit niet. Je kan ook een biefstukje bestellen voor 200.- bij een hip restaurant. Dat was echt geen koe die vier keer per dag gemasseerd werd en naar de runderpedicure ging.xzaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:40:
[...]
Hoe kan je nou iets factureren als niet weet waar het uit bestaat
Werkelijk? Waarom hebben we dan kWh meters?jadjong schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:52:
[...]
Men rekent een bedrag aan jou voor het terugleveren van energie, hoe dat bedrag opgebouwd is en of dat in lijn is met de daadwerkelijke kosten boeit niet.
Zodat iemand die 1 biefstukje bestelt 200 euro betaald en iemand die er 2 besteld 400 euro betaald.
Edit:
Als je echt wilt weten waar die kosten uit zouden kunnen bestaan dan staat dit enigszins summier op de website van Vattenfall uitgelegd. Daarnaast heeft de ACM recent ook een onderzoek naar deze 'kosten' gedaan. In mijn openingstopic kun je een link naar dat onderzoek vinden.
Overigens is niet iedereen hier overtuigd van de degelijkheid en legitimiteit van dat onderzoek.
[ Voor 42% gewijzigd door marktweakt op 15-05-2024 17:04 ]
Precies maar dan wil ik wel weten dat ik een biefstuk heb betaald. Nu staat ermarktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:57:
[...]
Zodat iemand die 1 biefstukje bestelt 200 euro betaald en iemand die er 2 besteld 400 euro betaald.
"vlees [vul maar in hoeveel gram wij weten het niet zoek maar uit]"
edit: ACM? Wordt die nog serieus genomen?
[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 15-05-2024 17:05 ]
Als ik 2000 extra teruglever dan geldt daar de boete over?
Je krijgt terugleverkosten over die 10000 en een terugleverboete over die 2000.Dwaalboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:09:
Stel ik verbruik 10000 en lever terug 10000, dat wordt toch gesaldeerd en krijg je geen terugleverboete over?
Je betaald de boete over alles wat je teruglevert. In jouw voorbeeld dus over de 10000 kWh die je hebt teruggeleverd.Dwaalboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:09:
Stel ik verbruik 10000 en lever terug 10000, dat wordt toch gesaldeerd en krijg je geen terugleverboete over?
Als je nog eens 2000 kWh extra gaat terugleveren dan betaal je de boete over 12000 kWh.
[ Voor 10% gewijzigd door marktweakt op 15-05-2024 17:13 ]
Dan ist maar mooi dat ik nog 2,5 jaar vast contract heb en een oude meter hahamarktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:12:
[...]
Je betaald de boete over alles wat je teruglevert. In jouw voorbeeld dus over de 10000 kWh die je hebt teruggeleverd.
Als je nog eens 2000 kWh extra gaat terugleveren dan betaal je de boete over 12000 kWh.
Door de energieleveranciers in ieder geval wel.
En zolang niemand deze boetes succesvol bij de rechter aanvecht gaat iedereen ze gewoon betalen.
Het is gewoon wachten op het nieuwe kabinet en de nieuwe minister. Als het ACM er niet mee eens was geweest zouden de energiemaatschappijen dan direct gestopt zijn?marktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:18:
[...]
Door de energieleveranciers in ieder geval wel.
En zolang niemand deze boetes succesvol bij de rechter aanvecht gaat iedereen ze gewoon betalen.
De ACM heeft bevoegdheden om de energieleveranciers te dwingen als dat nodig is.xzaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:25:
[...]
Het is gewoon wachten op het nieuwe kabinet en de nieuwe minister. Als het ACM er niet mee eens was geweest zouden de energiemaatschappijen dan direct gestopt zijn?
Het nieuwe kabinet zou ik niet al te veel op rekenen. Die hebben het niet zo op 'de energietransitie', zonnepanelen en andere 'linkse' hobbies...
[ Voor 17% gewijzigd door marktweakt op 15-05-2024 17:36 ]
Als de ACM al gaat ingrijpen, dan verwacht ik dat dit zal zijn dat alle partijen op eenzelfde manier de kosten in rekening brengen.marktweakt schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:33:
[...]
De ACM heeft bevoegdheden om de energieleveranciers te dwingen als dat nodig is.
Iets zegt mij dat dit gaat betekenen dat dit de meest gunstige manier zal worden voor energiemaatschappijen die “eerlijk” is voor de consument; teruglever kosten per kWh dus…
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 15-05-2024 17:38 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dit betreft de periode vanaf de jaarafrekening of de startdatum van je contract tot laatst bekende meterstand.
Stroom
2.739 kWh
Teruglevering
-5.124 kWh
Netto verbruik
-2.385 kWh
Ik heb een modelcontract met 11ct TLV.
Klopt het dat mijn boete wordt berekend over 5124 kWh?
En ik een TLV krijg van 2385x0.11=262 euro.
EU DNS: 86.54.11.100
Bij welke energieleverancier zit je?c-nan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:47:
Maart 2023 - Maart 2024
Dit betreft de periode vanaf de jaarafrekening of de startdatum van je contract tot laatst bekende meterstand.
Stroom
2.739 kWh
Teruglevering
-5.124 kWh
Netto verbruik
-2.385 kWh
OVer alles wat je teruglevert betaal je de terugleverboete/terugleverkosten.Dwaalboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:09:
Dus als jij 10.000 teruglevert, ongeacht hoeveel je hiervan saldeert, moet je over die 10.000 terugleverkosten betalen.
Ja en dat zou dus anders moeten. Gewoon de huizen belasten die netto terugleveren en dan wel met staffels werken.eltweako schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:14:
[...]
OVer alles wat je teruglevert betaal je de terugleverboete/terugleverkosten.
Dus als jij 10.000 teruglevert, ongeacht hoeveel je hiervan saldeert, moet je over die 10.000 terugleverkosten betalen.
Terugleverboete mag niet bij een modelcontract. Bij een modelcontract zullen gewoon hoge vaste kosten gerekend worden.c-nan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:47:
Maart 2023 - Maart 2024
Stroom
2.739 kWh
Teruglevering
-5.124 kWh
Netto verbruik
-2.385 kWh
[ Voor 7% gewijzigd door Janpietertje89 op 15-05-2024 18:25 ]
Waarom zou je dat willen? Daarmee zeg je dus feitelijk; fakkel álles op zodat je 100% saldeert. Dat bespaart dan immers letterlijk geld.Sten2017 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:24:
[...]
Ja en dat zou dus anders moeten. Gewoon de huizen belasten die netto terugleveren en dan wel met staffels werken.
Ik zie liever een systeem zoals;
Voor elke kWh die je teruglevert, mag je 50% salderen. Dus ook 50% van de BTW.
Dus 5.000kWh verbruik met 2.500kWh direct verbruik uit PV. Om de 2.500kWh te kunnen salderen moet je dan 5.000kWh terugleveren.
Wek je 5.000kWh op waarvan je 2.500kWh teruglevering hebt, dan saldeer je nu exact 100%. In dit voorbeeld saldeer je dus tegen 50% 1.250kWh en betaal je 1.250kWh.
Vaste kosten standaard wat hoger maken voor overhead. Verder geen terugleverkosten of vergoeding. Alles dat je meer saldeert dan verbruikt is leuk voor de leverancier. Dan kan je ervoor kiezen om het lekker zuur op te maken maar tsja, iets zegt mij dat dit weinig zal gebeuren omdat dit moeite kost.
[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 15-05-2024 18:49 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Een voorbeeld van de reden waarom je terugleverkosten moet betalen:xzaz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:05:
[...]
Precies maar dan wil ik wel weten dat ik een biefstuk heb betaald. Nu staat er
"vlees [vul maar in hoeveel gram wij weten het niet zoek maar uit]"
edit: ACM? Wordt die nog serieus genomen?
https://www.hln.be/binnen...n-elektriciteit~a04e11d4/
Mensen vinden 100% stabiele elektriciteitsvoorziening zodanig normaal... Maar voorbij uw kabeltje van uw woning moeten echt alle zeilen bijgezet worden om de boel stabiel te houden. En dat komt nu eenmaal met een kost.
En bij banken zeggen ze dat de hypotheekrente zo gestegen is omdat ze duur inkopen met een rentevergoeding beneden alle niveau naar de spaarders. Met zonnestroom volgens mij niet anders.Wozmro schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:57:
[...]
Een voorbeeld van de reden waarom je terugleverkosten moet betalen:
Mensen vinden 100% stabiele elektriciteitsvoorziening zodanig normaal... Maar voorbij uw kabeltje van uw woning moeten echt alle zeilen bijgezet worden om de boel stabiel te houden. En dat komt nu eenmaal met een kost.
[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2024 19:11 ]
Dan heb je “tarief salderen” wat minder gunstig is dan regulier salderen maar je krijgt wel veelal veel meer voor die 2000kwh overschot dan bij regulier
CISSP! Drop your encryption keys!
kijk bij wat @Novax net geschreven heeft. dus even naar de link van de verschillende GC aanbiedingen gaan kijken.Prosac schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:40:
Wel lekker dit allemaal met net een paar maanden 18 430WP panelen op het dak. Nou is een thuisbatterij nog steeds niet interessant en vanaf juli/augustus moet ik een nieuw contract afsluiten. Zie nu de bomen door het bos al niet meer.
Neig zo langzamer naar dan maar geld uitgeven voor stroomvreters om zo veel mogelijk weg te branden. Paar goeie airco’s erbij
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
voor mensen met een PV en veel terugleveren een duidelijk JAjbhc schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:13:
Begrijp ik nou goed dat ik het beste nu ern zo lang mogelijk vast contract bij gc kan afsluiten?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik gebruik ongeveer 4000KWh en wek ongeveer 5500KWh op. Netto dus een overschot van 1500 KWh.MacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:19:
[...]
voor mensen met een PV en veel terugleveren een duidelijk JA
Ik ben wel nog gezegend met een draaischijf meter
En de juristen die hier werk van gaan maken zijn ook blij met de draaischijf meters. Door dit ongelijk in de behandeling van de energieleveranciers voor klanten met en zonder draaischijf wordt het gelijkheidsbeginsel niet in acht genomen. Zelfde als er kosten worden gerekend voor autovervoer maar autos met nog een blauw kenteken deze kosten vanwege een technische tekortkoming niet in rekening wordt gebracht. Geef het een paar maanden voordat die terugleverboete weer wordt verworpen.jbhc schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:24:
[...]
Ik gebruik ongeveer 4000KWh en wek ongeveer 5500KWh op. Netto dus een overschot van 1500 KWh.
Ik ben wel nog gezegend met een draaischijf meter
Energieleveranciers worden door de overheid gedwongen om 1 op 1 te salderen. Laat ze daar de rekening maar neerleggen vanwege deze verplichting.
Persoonlijk denk ik dat het afbouwen van salderen beter is voor de energietransitie en voor de gemeenschap. Gewoon een saldeerplafond per aansluiting die elk jaar een stap afbouwd. Eigen verbruik wordt hiermee ook gestimuleerd en de kleinere huishouden ontzien. (2025 max 6.000 kwh, 2026 max. 5.000 kwh etc.)
[ Voor 14% gewijzigd door tinusa4 op 15-05-2024 19:32 ]
ok, je hebt mij om....John245 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:06:
[...]
Ja ik pleitte nog voor afschaffen van salderen en voorspelde dit al. Dan was het lekker stapsgewijs afgebouwd. Nu doet het bij sommige mensen veel meer pijn.
Ik ben altijd voorstander geweest om salderen pas áf te schaffen nadat.....
Nederland vol PV zit en ook Henk & Ingrid hun panelen terug konden verdienen binnen redelijke tijd...
maar jullie hebben mij om...

ik zeg AFSCHAFFEN en wel NU DIRECT....

dan weet ik tenminste zeker dat ik ruim meer €€€ te besteden heb dan 75% van de Nederlanders
(die nog geen panelen hebben..)
ik zeg: eigen schuld dikke bult, hadden jullie paar jaar geleden moeten instappen..
en vooral, omdat dat energie €€€ voordeel dat ik heb, dan de komende 20 jaren zo gaat blijven.

Waar moet ik tekenen?? op wie moet ik gaan stemmen?
Leve de saldering stop, leve de staffels en boetes...
(Mmmm, heb ik nou last van zonnesteek?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Bij een modelcontract zit geen heffing op teruglevering want dat is niet toegestaan. Wel kunnen ze de vaste kosten van het modelcontract verhogen en de TLV verlagen, dit gebeurd meestal op 1 juli. Als ze dat doen moeten ze je er 30 dagen van tevoren over berichten.c-nan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:09:
Vattenfall met een modelcontract
Maar zoals al eerder aangeraden zou ik voor stroom overstappen op 2 of 3 jaar vast bij GC, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Mega, Delta, of Essent zou ook nog kunnen maar dan is het maar voor 1 jaar (2 jaar bij Mega).
Houd er rekening mee dat deze maatschappijen in de komende weken ook nog kunnen aankondigen om over te gaan op een terugleverheffing en dan is het voor nieuwe vaste contracten te laat om nog over te stappen.
Wij zaten er al. Nu voor 3 jaar vastgezetMacD007 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:19:
[...]
voor mensen met een PV en veel terugleveren een duidelijk JA
Tot nu toe is hetgeen je echt als TLV zou kunnen rekenen bij dynamisch niet meer dan hetgeen je bij de vaste contracten kunt krijgen.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:15:
Voor de mensen die 2000+kwh terugleveren na saldering, is het dan sowieso niet slimmer om naar dynamisch contract te gaan?
Dan heb je “tarief salderen” wat minder gunstig is dan regulier salderen maar je krijgt wel veelal veel meer voor die 2000kwh overschot dan bij regulier
Maar nu, nu dat het bij de vaste contracten rond 3ct, mede door de terugleverkosten, zal dynamisch langzaam interessant blijven. Maar dan puur voor de overproductie.
Dus moet je of heel weinig verbruik hebben, of een SAP, want met salderen 'verdien' je altijd nog het meeste.
En wanneer seinde de energiemaatschaplijen de consument in dat ze meer moesten gaan gebruiken? Hebben ze dat überhaupt gedaan?Wozmro schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:57:
[...]
Een voorbeeld van de reden waarom je terugleverkosten moet betalen:
Nogmaals; de energiemaatschappij zal het een worst zijn als er te veel stroom is zolang ze de kosten 1 op 1 kunnen doorschuiven is er 0.0 risico.
Als Tennet en de netbeheerders en de energiemaatschappijen nou eens inzicht geven zodat wij als consument er ook wat mee kunnen. Maar nee; inzicht dat gaan we niet doen.
[ Voor 9% gewijzigd door xzaz op 15-05-2024 20:24 ]
Is Essent nu de enige (grote) energieleverancier nog zonder terugleverboete?
Dat zal toch niet lang meer op zich laten wachten lijkt me.
Stel je verbuik is 3000 en opwek 5000Truus01 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:19:
[...]
Tot nu toe is hetgeen je echt als TLV zou kunnen rekenen bij dynamisch niet meer dan hetgeen je bij de vaste contracten kunt krijgen.
Maar nu, nu dat het bij de vaste contracten rond 3ct, mede door de terugleverkosten, zal dynamisch langzaam interessant blijven. Maar dan puur voor de overproductie.
Dus moet je of heel weinig verbruik hebben, of een SAP, want met salderen 'verdien' je altijd nog het meeste.
Tibber:
Gemiddeld inkoop: 24ct/kwh = 720 euro
Gemiddeld verkoop: 18ct/kwh = 900 euro
Totaal: 180 winst
Greenchoice:
Eerste 3000 saldeer je weg
Laatste 2000x 0,05 = 100 euro
Totaal 100 winst
En dan neem ik terugleververgoedingen/hoger vastrecht niet eens mee.
Dat maakt met overcapaciteit dynamisch toch interessant?
Wek je net zoveel op als dat je verbruikt dan is traditioneel salderen veel voordeliger maar mijn opmerking ging over mensen met significatie overcapaciteit
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2024 20:29 ]
Ik had het fijn gevonden als we een overheid hadden die op een betere manier met de energietransitie om was gegaan en dit soort constructies voorkomen hadden kunnen worden. Voor nu heb ik er wel vrede mee en hun Vattenfall de vergoeding.
Het constante promoten van "verhogen eigen gebruik" hangt mij ondertussen wel de keel uit. Voor de grote meerderheid zonder elektrische auto is het effect dat je kunt bereiken minimaal (tenzij je houdt van muffe was uit de wasmachine halen als je s' avonds uit je werk komt).
Flickr PSN ID= cheironnl
Tibber saldeert dus niet? Even los van hoe ze dat doen, is dynamisch een risico dat je afkoopt met een vast contract/ tarief.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Stel je verbuik is 3000 en opwek 5000
Tibber:
Greenchoice:
Totaal 100 winst
Bij GreenChoice heb je voor het verschil van die €80 dus garantie op €100 “winst”.
Correct me if i'm wrong, maar ik heb altijd begrepen dat je saldeert op basis van de waarde van de kWh.
Dus als je zomerdag stroom opwekt, terwijl de prijs laag of zelfs negatief is, dan wordt de waarde van die kWh gesaldeerd tegen de (dure) stroom die je op andere momenten gebruikt.
Volgens mij houd je daar geen rekening mee.
Excuses, Lezen is een vak
[ Voor 169% gewijzigd door eltweako op 15-05-2024 20:34 ]
Ik ben er ook bang voor maar vraag me af of ik wel optie heb…Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Bij een modelcontract zit geen heffing op teruglevering want dat is niet toegestaan. Wel kunnen ze de vaste kosten van het modelcontract verhogen en de TLV verlagen, dit gebeurd meestal op 1 juli. Als ze dat doen moeten ze je er 30 dagen van tevoren over berichten.
Maar zoals al eerder aangeraden zou ik voor stroom overstappen op 2 of 3 jaar vast bij GC, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Mega, Delta, of Essent zou ook nog kunnen maar dan is het maar voor 1 jaar (2 jaar bij Mega).
Houd er rekening mee dat deze maatschappijen in de komende weken ook nog kunnen aankondigen om over te gaan op een terugleverheffing en dan is het voor nieuwe vaste contracten te laat om nog over te stappen.
Ik heb namelijk momenteel al een 3 jarig contract bij gc welke op 02-01-2025 afloopt. Ter info mijn jaarafrekening zal ergens in juli volgen, deze loopt niet meer gelijk aangezien ik vorig jaar een meterwissel van 1 fase naar 3 fase heb gekregen. Toen heeft gc de jaarnota alvast opgemaakt. De laatste periode zal dan weer zijn juli tot 2 januari 2025.
Momenteel betaal ik
€ 0,23 piek stroom
€ 0,20 dal stroom
€ 1,04 gas
Ik had in 2023
4294 kWh verbruik
4532 kWh teruglevering
1234 m3
Is het mogelijk denk je om gebruik te maken van de nieuwe 3 jarige deal? https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/
Dat klopteltweako schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:32:
@laurens0619
Correct me if i'm wrong, maar ik heb altijd begrepen dat je saldeert op basis van de waarde van de kWh.
Dus als je zomerdag stroom opwekt, terwijl de prijs laag of zelfs negatief is, dan wordt de waarde van die kWh gesaldeerd tegen de (dure) stroom die je op andere momenten gebruikt.
Volgens mij houd je daar geen rekening mee.
En daar hou ik zeker rekening mee, dat is het 18ct verkoop vs 24ct inkooptarief in mn berekening
@Thalaron
Klopt helemaal. Of gegarandeerd 100 of zonder garantie 180.
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2024 20:36 ]
Ik zat te slapen en las het verkeerd.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Dat klopt
En daar hou ik zeker rekening mee, dat is het 18ct verkoop vs 24ct inkooptarief in mn berekening
Als je het zo bekijkt, kan het wel interessant zijn, al wek je natuurlijk de meeste stroom op als de prijs het laagst is waardoor een gemiddelde lastig te berekenen valt lijkt me?
Een kleine 10 jaar geleden zag ik een YouTube van Tony Seba.de Peer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Ja maar wat jij voorstelt is heel wat anders namelijk : waterstof produceren, lang opslaan, en vervolgens weer omzetten in stroom.
dan gaat er erg veel energie verloren en kost erg veel ruimte.
Geen idee hoe zich dat verhoudt tot bijvoorbeeld kernenergie maar dat lijkt me goedkoper.
Zijn voorspellingen van toen over EVs, groene stroom en batterijen zijn 100% uitgekomen. Nucleair komt te laat en is zeker niet goedkoper.
Ongeveer zelfde hier, nu ook al 3 jaar contract GC die afloopt op 25-12-2024.joeyke87 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:33:
[...]
Ik ben er ook bang voor maar vraag me af of ik wel optie heb…
Ik heb namelijk momenteel al een 3 jarig contract bij gc welke op 02-01-2025 afloopt. Ter info mijn jaarafrekening zal ergens in juli volgen, deze loopt niet meer gelijk aangezien ik vorig jaar een meterwissel van 1 fase naar 3 fase heb gekregen. Toen heeft gc de jaarnota alvast opgemaakt. De laatste periode zal dan weer zijn juli tot 2 januari 2025.
Momenteel betaal ik
€ 0,23 piek stroom
€ 0,20 dal stroom
€ 1,04 gas
Ik had in 2023
4294 kWh verbruik
4532 kWh teruglevering
1234 m3
Is het mogelijk denk je om gebruik te maken van de nieuwe 3 jarige deal? https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/
Echter je kan max 6 maanden in de toekomst als begindatum opgeven, dus kan niet eens aanmelden (als dat al kan in deze situatie?).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Vooraf wel maar als ik naar 2023 kijk waren dat ongeveer mn gemiddelde getallen die ik voor teruglevering gehad heb en voor levering heb betaald.eltweako schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:35:
[...]
Ik zat te slapen en las het verkeerd.
Als je het zo bekijkt, kan het wel interessant zijn, al wek je natuurlijk de meeste stroom op als de prijs het laagst is waardoor een gemiddelde lastig te berekenen valt lijkt me?
Hoe slimmer je je verbruik op goedkope momenten zet, hoe voordeliger het voor jezeld kan maken.
Helemaal met oost-west opstelling is t interessant omdat je vooral in ochtend en middag nog best mooi bedrag krijgt.
En bij gelijk verbruik is traditioneel salderen t beste. Maar als ne bij overcapaciteit slechts 3ct krijgt dan kan t dus positiever uitpakken om tarief saldering te doen.
Stroom 500kWh bij GC 2 jaar €5,- 3 jaar €7,-
Gas 450m3 bij GC 2 jaar € 71,- 3 jaar € 74,,-
Sluit ik beide bij GC 2 jaar € 75,- 3 jaar € 81,-
Bij Frank Energie zonder melden PV 1 jaar voor beide €45,99
Bij Budget met melden PV 1 jaar voor beide € 49,46
Delta alleen gas 1 jaar vast € 55,-
Alle prijzen zijn per maand. Zekerheid met 3 jaar stroom vast GC en 1 jaar gas vast Delta kost me dus €62,- per maand. Ik denk dat ik hiervoor ga.
Toch iets om over na te denken......
Als ik FE zou gaan en de ketel eruit scheelt me dat zo'n €400/€500,- per jaar.
[ Voor 108% gewijzigd door MotorBeast op 15-05-2024 21:00 ]
Wat heb je met de overige 800 ~1000 kWh gedaan? >80% direct eigen verbruik is wel heel knap.zx9r_mario schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:56:
Wel netjes van Vattenfall dat tot 500kWh vrijgesteld is. Zelf heb ik 3 panelen en ca 200kWh teruggeleverd.
Dank voor de links! Ik kan echter nergens invullen dat ik teruglever of zonnepanelen heb. Een negatief verbruik kan ik ook niet invullen. Dus wat vul ik dan inNovax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Bij een modelcontract zit geen heffing op teruglevering want dat is niet toegestaan. Wel kunnen ze de vaste kosten van het modelcontract verhogen en de TLV verlagen, dit gebeurd meestal op 1 juli. Als ze dat doen moeten ze je er 30 dagen van tevoren over berichten.
EU DNS: 86.54.11.100
24x7 aan Tweaker goodies: NAS, microserver, IP camera's, router, powerline, wifi AP's, iot spul, tig adapters van de kidzMartin7182 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:53:
[...]
Wat heb je met de overige 800 ~1000 kWh gedaan? >80% direct eigen verbruik is wel heel knap.
Ik heb even de exacte getallen opgesnort:
Teruggeleverd in 2022: 98 kWh
Totaal opgewerkt in 2022: 740 kWh
Teruggeleverd in 2023: 229 kWh
Totaal opgewerkt in 2023: 964 kWh
Ik heb nu 3x 370WP op zuid. (nb: 3e panel was in maart 2023 bijgeplaatst).
[ Voor 27% gewijzigd door zx9r_mario op 15-05-2024 21:08 ]
Ok, iets minder dan 80%, maar 76% direct eigen verbruik is nog steeds heel veelzx9r_mario schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:00:
[...]
Ik heb even de exacte getallen opgesnort:
Teruggeleverd in 2022: 98 kWh
Totaal opgewerkt in 2022: 740 kWh
Teruggeleverd in 2023: 229 kWh
Totaal opgewerkt in 2023: 964 kWh
Ik heb nu 3x 370WP op zuid. (nb: 3e panel was in maart 2023 bijgeplaatst).
Er staat zeker de hele dag een grote boiler te snorren o.i.d.? Misschien heb je gewoon een hoog verbruik. Met 3 panelen krijg je dan relatief veel direct verbruik.
[ Voor 21% gewijzigd door Martin7182 op 15-05-2024 21:13 ]
Meer een eigen "cloud" in de meterkastMartin7182 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:10:
[...]
Ok, iets minder dan 80%, maar 76% direct eigen verbruik is nog steeds heel veel![]()
Er staat zeker de hele dag een grote boiler te snorren o.i.d.?
Terrasheater lijkt me vrij onzinnig als de zon volle bak schijnt. Ik zou eerder een zwembad i.d.d. of jacuzzi opwarmen voor de avond.hoevenpe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:13:
[...]
Airco gebruikt dus heel weinig, vond dat ook apart om te merken.
Dan is een terrasheater of zwembadverwarming veel effectiever...
Ja dat is het rare met die specifieke links van GC. Ik weet niet wat andere tweakers met overschot daar hebben ingevuld. Je kan daar gewoon je verbruik van 2.739 in vullen maar dan kan je termijnbedrag in eerste instantie wat hoog zijn. Of gewoon 1 en hopen dat het geaccepteerd wordtc-nan schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:59:
Dank voor de links! Ik kan echter nergens invullen dat ik teruglever of zonnepanelen heb. Een negatief verbruik kan ik ook niet invullen. Dus wat vul ik dan in
Hier klopt niets van. Voor je overschot op jaarbasis krijg je de kale prijs. Dus ga uit van 4-6 cent per kWh om de stroom te verkopen, geen 18 ct. Anders zouden we (groot terugleveraars) allang allemaal dynamisch zitten.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Stel je verbuik is 3000 en opwek 5000
Tibber:
Greenchoice:
Totaal 100 winst
Wek je net zoveel op als dat je verbruikt dan is traditioneel salderen veel voordeliger maar mijn opmerking ging over mensen met significatie overcapaciteit
Maar veel belangrijker : tarief van GC staat 3 jaar vast.
Terwijl het Tibbertarief (waarschijnlijk) verder gaat dalen.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-05-2024 22:04 ]
Wat bedoel je?de Peer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:02:
[...]
Hier klopt niets van. Voor je overschot op jaarbasis krijg je de kale prijs. Dus ga uit van 4-6 cent per kWh om de stroom te verkopen, geen 18 ct.
Bij dynamisch bestaat overschot niet. Je hebt tarief salderen en dat kan prima 18ct zijn
Precies maar jij rekent 18 cent voor de volledige opwek. Dat is incorrect. Je kunt die 18 cent alleen voor het te salderen verbruik rekenen. Voor de rest (het overschot) krijg je 4-6 cent.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:04:
[...]
Wat bedoel je?
Bij dynamisch bestaat overschot niet. Je hebt tarief salderen en dat kan prima 18ct zijn
Overschot bestaat wel degelijk: alles wat overblijft als je saldeertegoed voor belastingen op is
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 15-05-2024 22:08 ]
Dit stukje doel je op toch?de Peer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:07:
[...]
Precies maar jij rekent 18 cent voor de volledige opwek. Dat is incorrect. Je kunt die 18 cent alleen voor het te salderen verbruik rekenen. Voor de rest (het overschot) krijg je 4-6 cent.
Overschot bestaat wel degelijk: alles wat overblijft als je saldeertegoed voor belastingen op is
Hmm daar heb je een punt en maakt mijn berekening/stelling incorrectAan de salderingsregeling zit een beperking: je kan salderen tot aan je verbruik. Als je dus 2500 kWh verbruikt, kan je tot 2500 kWh salderen. Je krijgt in dit scenario tot 2500 kWh aan energiebelasting terug bovenop het dynamische uurtarief. Produceer je meer dan je verbruikt in een jaar? Dan heb je over dat stukje overproductie geen recht op de energiebelasting.

Ja klopt. Dynamisch moet zich aan dezelfde wet en regelgeving houden. Dus salderen tot al het 'verbruik' op is, en daarna ontvang je slechts het kale tarief.laurens0619 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Dit stukje doel je op toch?
[...]
Hmm daar heb je een punt en maakt mijn berekening/stelling incorrect
Er zijn een aantal tweakers die problemen hadden bij de aanvraag omdat ze al klant waren bij GC.joeyke87 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:33:
Ik ben er ook bang voor maar vraag me af of ik wel optie heb…
Momenteel betaal ik
€ 0,23 piek stroom
€ 0,20 dal stroom
€ 1,04 gas
Ik had in 2023
4294 kWh verbruik
4532 kWh teruglevering
1234 m3
Zie FreakNL in "De energierekening - kroegtopic" en FreakNL in "De energierekening - kroegtopic"
Of mmmmmark in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en mmmmmark in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Of firecaps30 in "De zonnepanelen-boete"
Maar er zijn ook ervaringen waarbij het wel gelukt is als bestaande klant. Geen idee wat de exacte criteria zijn.
Aha thnx!Novax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:34:
[...]
Er zijn een aantal tweakers die problemen hadden bij de aanvraag omdat ze al klant waren bij GC.
Zie FreakNL in "De energierekening - kroegtopic" en FreakNL in "De energierekening - kroegtopic"
Of mmmmmark in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" en mmmmmark in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Of firecaps30 in "De zonnepanelen-boete"
Maar er zijn ook ervaringen waarbij het wel gelukt is als bestaande klant. Geen idee wat de exacte criteria zijn.
Lees btw net dat vanaf 2027 salderen er af gaat. Ik ben benieuwd wat dit zal doen met de terugleverboetes want als je het ook niet mag salderen over een jaar is toch wel dubbel genaaid…
Waar lees je dat?joeyke87 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 06:59:
[...]
Aha thnx!
Lees btw net dat vanaf 2027 salderen er af gaat. Ik ben benieuwd wat dit zal doen met de terugleverboetes want als je het ook niet mag salderen over een jaar is toch wel dubbel genaaid…
Blij dat ik net een 2 jarig GC contract zonder terugleverboetes heb afgesloten die oktober 2024 in gaat.
Wilde eerst 3 jaar GC. Maar dat is 'te' lang dacht ik al en als salderen er idd 2027 af gaat klopt dat wel...
dit is de bron: https://www.kabinetsforma...enakkoord+15+mei+2024.pdf
58 Afschaffen salderingsregeling voor klein verbruikers
(met ingang van 2027 in één keer)
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Eindelijk een verstandige regering.ArthurMorgan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:12:
[...]
dit is de bron: https://www.kabinetsforma...enakkoord+15+mei+2024.pdf
[...]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Rest van akkoord op hoofdpunten gezien? Zou deze regering niet echt verstandig noemen maar goed dit is erg offtopic.
Nog niet helemaal gelezen. Maar in ieder geval is dit op zichzelf een goed besluit.Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:15:
[...]
Rest van akkoord op hoofdpunten gezien? Zou deze regering niet echt verstandig noemen maar goed dit is erg offtopic.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja opzich wel maar voelde denk ik meer voor afbouwen dan ineens eraf.John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:18:
[...]
Nog niet helemaal gelezen. Maar in ieder geval is dit op zichzelf een goed besluit.
Mee eens als ze dit vanaf 2025 hadden gedaan. Echter nu is er een onhoudbare situatie gecreerd.Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:19:
[...]
Ja opzich wel maar voelde denk ik meer voor afbouwen dan ineens eraf.
Die door de overheid is gecreëerd en nu wordt afgewenteld op de burgers. Sommigen die dat makkelijk kunnen dragen, anderen die een lening hebben moeten afsluiten om het te kunnen betalen. Aangemoedigd door diezelfde overheid.John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:22:
[...]
Mee eens als ze dit vanaf 2025 hadden gedaan. Echter nu is er een onhoudbare situatie gecreerd.
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Tja die maatregelen voor aardgas zijn niet heel erg positief. En ik zie ook nergens terug komen dat ze de belasting op energie verder gaan verlagen (wat wel de intentie was van de huidige regering).Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:15:
[...]
Wat bedoel je mbt aardgas? Heb hier overheen gelezen lijkt het en kan het niet vinden vanaf iPhone..John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Tja die maatregelen voor aardgas zijn niet heel erg positief. En ik zie ook nergens terug komen dat ze de belasting op energie verder gaan verlagen (wat wel de intentie was van de huidige regering).
Niet alles kunnen lezen, maar punt 15 is toch een verlaging?John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Tja die maatregelen voor aardgas zijn niet heel erg positief. En ik zie ook nergens terug komen dat ze de belasting op energie verder gaan verlagen (wat wel de intentie was van de huidige regering).
:strip_exif()/f/image/TOFcFgNre2y8HKgxE9dhe4RN.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie artikel 15 en 19.BaBoK schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:31:
[...]
Wat bedoel je mbt aardgas? Heb hier overheen gelezen lijkt het en kan het niet vinden vanaf iPhone..
Als we willen elektrificeren is het toch verstandiger om te verhogen. En dan de belasting op elektriciteit omlaag zoals eerst de bedoeling (maar dat zie ik hier niet meer terug komen).Thalaron schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:38:
[...]
Niet alles kunnen lezen, maar punt 15 is toch een verlaging?
[Afbeelding]
https://www.kabinetsforma...ijlage-hoofdlijnenakkoordJohn245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Gas dus, niet op electriciteitVerlaging energiebelasting. Het tarief in de eerste en tweede schijf aardgas (tot 170.000 m3)
wordt 2025 verlaagd met 2,8 cent per m3, oplopend naar 4,8 cent per m3 in 2030 (in prijspeil
2024). Dit levert voor een huishouden met een gemiddeld verbruik (1050 m3 aardgas) een
financieel voordeel op van circa 29 euro per jaar in 2025 oplopend naar circa 50 euro per jaar
in 2030. De derving bedraagt structureel 357 miljoen per jaar.
Ik precies het zelfde tot 30 maart 2027 3 jarig Vattenfall contract echter Salderen heeft wel vaker dit soort besluiten overleeft. Lijkt me ook een VVD eis slikken of stikken. Stel binnen 3 a 6 maanden einde oefening kabinet vermoed niet dat ze voor die tijd het door de 2 kamer hebben.Thalaron schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:25:
Dat er een akkoord op richtlijnen is, betekend nog niet dat een wetsvoorstel ligt dat goedgekeurd gaat worden. Maar we zullen het zien. Als het inderdaad per 2027 gaat verdwijnen dan zit ik mijns inziens prima met een vast contract zonder teruglevering kosten tot april 2027.
Kunnen ze het alsnog demissionair doen bij een meerderheid echter hoe lopen/ kiezen de hazen dan is de vraag. Vind het een gemiste kans mbt duurzame Co2 reductie en speelt de energie maatschappijen in de kaart die niks te zoeken hebben bij een Noodzakelijke voorziening. Benieuwd wat er met de Zonnepanelen boete gaat gebeuren.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ik heb een verrassing voor je...joeyke87 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 06:59:
Salderen gaat vooral over accijnzen en BTW, daar hebben de energieboeren niets aan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ongeveer hetzelfde financiële effect als het oorspronkelijke plan, nu kan je tot 2027 nog volledig salderen.Dracula schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:19:
Ja opzich wel maar voelde denk ik meer voor afbouwen dan ineens eraf.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik stel voor om de discussie over het afschaffen van de salderingsregeling verder te voeren in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2).Kalentum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:00:
[...]
https://www.kabinetsforma...ijlage-hoofdlijnenakkoord
[...]
Gas dus, niet op electriciteit
Nee, daar kun je de regering de schuld niet van geven. Het zijn enkele partijen in de eerste kamer die graag even een spaak in de wielen wilden steken. Alle huidige regeringspartijen hebben voor gestemd.ArthurMorgan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:24:
[...]
Die door de overheid is gecreëerd en nu wordt afgewenteld op de burgers. Sommigen die dat makkelijk kunnen dragen, anderen die een lening hebben moeten afsluiten om het te kunnen betalen. Aangemoedigd door diezelfde overheid.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
GC heeft vrij hoge tarieven en over een kalenderjaar bekeken stuur ik veel het net op en haal ik er op een ander moment weer veel uit. Dus mogelijk kom ik dan een paar maanden wel flink aan het betalen, zorgen voor later. Ik hou de situatie in de gaten.
Sowieso is het de vraag wat voor een regeling er voor terug komt.
En velen kunnen sowieso zonder opzegboete het contract laten ontbinden.
Erg blij met het GC contract de komende 3,5 jaar
We willen niet meer elektrificeren als ik zo naar deze plannen kijk...John245 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:41:
[...]
Als we willen elektrificeren is het toch verstandiger om te verhogen. En dan de belasting op elektriciteit omlaag zoals eerst de bedoeling (maar dat zie ik hier niet meer terug komen).
Hij heeft het over de overheid en niet over deze regering.Gerardus1956 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:02:
[...]
Nee, daar kun je de regering de schuld niet van geven. Het zijn enkele partijen in de eerste kamer die graag even een spaak in de wielen wilden steken. Alle huidige regeringspartijen hebben voor gestemd.
Lijkt me dat je dan per 1 januari 2027 (of eerder) gewoon boetevrij kan opzeggen. Tenzij de TLV dan (wellicht verplicht) hoger is of GC hun eigen voorwaarden verkeerd interpreteert.
De boete om Eerder op te zeggen is maar max 100 euro.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:56:
Paniek als je als netto terugleveraar net 3 jaar GC hebt afgesloten![]()
Lijkt me dat je dan per 1 januari 2027 (of eerder) gewoon boetevrij kan opzeggen. Tenzij de TLV dan (wellicht verplicht) hoger is of GC hun eigen voorwaarden verkeerd interpreteert.
De terugleververgoeding is een onderdeel van de salderingsregeling (artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998).Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:56:
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft dan verdwijnt dus ook de terugleververgoeding.
En wijzigingen van wettelijke regelingen worden automatisch van toepassing op lopende vaste contracten. Dit staat in de algemene voorwaarden van bijna alle leveranciers. Boetevrij opzeggen zal dus niet gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door marktweakt op 16-05-2024 11:06 ]
Welnee hoor, geen paniek. Dan zeg je gewoon (boetevrij) op.Novax schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:56:
Daar komt bij dat we nog moeten zien of dit doorgevoerd wordt.
Ik zie in iedergeval nog niets veranderen aan de terugleverkosten/boete. Zo lang leveranciers niet weten of het afgeschaft gaat worden, onder welke voorwaarden dit gebeurt en of er iets voor in de plaats komt zullen ze de komende jaren nog proberen zoveel mogelijk uit de huidige regeling te halen.
Laat die tlv nu net appart in het contract staan, die tlv gaat niet verboden worden.marktweakt schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:03:
[...]
De terugleververgoeding is een onderdeel van de salderingsregeling (artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998).
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft dan verdwijnt dus ook de terugleververgoeding.
De teruggave EB / btw gaat er alleen van af.
Wijzigingen in wettelijke regelingen zijn automatisch van toepassing op lopende (vaste) contracten. Zie de algemene voorwaarden van je leverancier.Simpel360 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Laat die tlv nu net appart in het contract staan, die tlv gaat niet verboden worden.
De teruggave EB / btw gaat er alleen van af.
De 'redelijke terugleververgoeding' is nu nog een verplichting in de salderingsregeling (artikel 31c punt 3 Elektriciteitswet 1998):
Als deze laatste vervalt vervalt dus ook de verplichting voor een terugleververgoeding.Artikel 31c
1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.
2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.
3 Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
[ Voor 60% gewijzigd door marktweakt op 16-05-2024 11:20 ]
Heb je wellicht een punt.marktweakt schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:12:
[...]
Wijzigingen in wettelijke regelingen zijn automatisch van toepassing op lopende (vaste) contracten. Zie de algemene voorwaarden van je leverancier.
De 'redelijke terugleververgoeding' is nu nog een verplichting in de salderingsregeling (artikel 31c punt 3 Elektriciteitswet 1998):
[...]
Als deze laatste vervalt vervalt dus ook de verplichting voor een terugleververgoeding.
Maar we hebben de nieuwe wettekst ook nog niet.
Lobbyen voor het behoud van de zin met de woorden minimaal 80% netto leveringsprijs als terugleververgoeding dan maar

Het blijven boefjes

[ Voor 26% gewijzigd door Simpel360 op 16-05-2024 11:31 ]
Hoef bij aanmelding niet aan te geven dat ik zonnepanelen heb, klopt dit? Alleen mijn huidige normaal en dal verbruik.
Lever op jaarbasis behoorlijk wat energie terug.. Dus dit contract zou wel een uitkomst zijn, nog even sparen voor accu's
Blaaaaad
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic