Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Goalfius schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:31:
Als ik nu een contract afsluit als 'niet- zonnepaneelbezitter' sluit ik ook geen teruglevertarief af?
Kijk ook eens bij je huidige contract van Vattenfall, daar moet ook ergens een terugleververgoeding staan terwijl deze is afgesloten zonder zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goalfius
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-04-2024
Novax schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:59:
[...]

Kijk ook eens bij je huidige contract van Vattenfall, daar moet ook ergens een terugleververgoeding staan terwijl deze is afgesloten zonder zonnepanelen.
Klopt, je hebt gelijk. Het is inderdaad bij ieder af te sluiten contract zonder zonnepanelen terug te vinden. Bij mijn huidige contract van Vattenfall staat het ook: "Terugleververgoeding over je opwek na saldering: € 0,045000 per kWh (btw-vrij tarief)"

Als ik nu voor 3 jaar kies, zet ik ook de terugleververgoeding vast op een laag tarief. maar hoe groot is de kans dat die nog (flink) omhoog gaat? Waarschijnlijk heel klein verwacht ik. Er zijn natuurlijk ook nog steeds leveranciers die geen terugleverkosten hanteren (waaronder Vattenfall), maar voor hoe lang nog is de vraag... Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik voor het leggen van de panelen al een meerjarig contract voor alleen stroom bij Greenchoice, Essent of Energiedirect aandurf. In dat geval sluit ik gas later wel af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Goalfius schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:18:
Als ik nu voor 3 jaar kies, zet ik ook de terugleververgoeding vast op een laag tarief. maar hoe groot is de kans dat die nog (flink) omhoog gaat?
Ja, volgens de ACM is bij een vast contract de terugleververgoeding ook vast. Daar is wat discussie over omdat in sommige voorwaarden slecht staat omschreven dat ze het mogen aanpassen maar dat geldt dan voor variabele contracten of nieuwe contracten.

Dat de terugleververgoeding nog flink gaat stijgen is nihil omdat voorheen bij een aantal leveranciers de terugleververgoeding gekoppeld was aan het kale levertarief dus bij een hoge energie prijs ook een hoge terugleververgoeding. Daar zijn ze dit jaar van afgestapt.
Goalfius schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:18:
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen of ik voor het leggen van de panelen al een meerjarig contract voor alleen stroom bij Greenchoice, Essent of Energiedirect aandurf.
Je kan er na afsluiten nog 13 nachtjes over slapen want je hebt altijd nog 14 dagen bedenktijd ;)

Enige waar je niet van op aan kan is de overheid, voor 2025 zal er waarschijnlijk niets veranderen, maar 2026 en 2027 zijn onzeker. Salderen kan blijven, het kan geleidelijk afgeschaft worden zoals het plan was, maar misschien nu met nog grotere stappen. Of ze kunnen wat doen aan de terugleverboetes zodat het niet uitmaakt of je zonnepanelen hebt (maar dan zullen de energieleveranciers waarschijnlijk het vastrecht voor alle nieuwe klanten verhogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:56
Novax schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:02:
Enige waar je niet van op aan kan is de overheid,
Was dat maar het enige. Want van ACM en de leveranciers, kan je ook niet op aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:47:
Was dat maar het enige. Want van ACM en de leveranciers, kan je ook niet op aan...
:) dat is waar, maar ik bedoel in dit geval meer of Goalfius een 3 jarig of 1 jarig contract moet afsluiten wat betreft de saldering. 2 jarig kan ook nog bij een aantal leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:11
Novax schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:02:
[...]

Dat de terugleververgoeding nog flink gaat stijgen is nihil omdat voorheen bij een aantal leveranciers de terugleververgoeding gekoppeld was aan het kale levertarief dus bij een hoge energie prijs ook een hoge terugleververgoeding. Daar zijn ze dit jaar van afgestapt.
Hier heb ik mijn twijfels bij. Ik denk dat als de energieleveranciers hiermee wegkomen dat de terugleververgoedingen wel eens flink kunnen gaan stijgen de komende jaren voor nieuwe vaste en variabele contracten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Wij worden naar dynamische tarieven gedreven en de bedrijven krijgen subsidie om bij hun zonnepanelen weides batterijen te plaatsten. Rob Jette is met zijn volgende baantje bezig. Commissaris bij Eneco.
https://www.pv-magazine.c...attery-storage-subsidies/

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marktweakt schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:59:
Hier heb ik mijn twijfels bij. Ik denk dat als de energieleveranciers hiermee wegkomen dat de terugleververgoedingen wel eens flink kunnen gaan stijgen de komende jaren voor nieuwe vaste en variabele contracten.
terugleververgoeding niet terugleverboetes, maar bovenstaande is ook gedeeltelijk off topic geworden.

Edit: Of ik begrijp je verkeerd dat de terugleververgoeding kan gaan stijgen omdat ze ook terugleverboetes kunnen rekenen?

[ Voor 12% gewijzigd door Novax op 19-04-2024 10:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

peter123 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:02:
Wij worden naar dynamische tarieven gedreven
uiteraard, dat is onontkoombaar, en lijkt me ook helemaal prima.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:27
Wij worden naar dynamische tarieven gedreven en de bedrijven krijgen subsidie om bij hun zonnepanelen weides batterijen te plaatsten. Rob Jette is met zijn volgende baantje bezig. Commissaris bij Eneco.
Lijkt mij prima. Vooruitlopend daarop ben ik alvast sinds eind 2022 dynamisch gegaan :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Misschien moet ik het verduidelijken. Om dynamisch te gaan is een thuisbatterij handig. Bedrijven krijgen hiervoor subsidie en particulieren niet. De bedrijven (oa Eneco) geeft ons een boete voor terugleveren. Bovendien gaat de meeste subsidie naar het buitenland.
https://www.ad.nl/economi...van-zonneparken~a3f41bf9/
Ik heb niets tegen dynamisch gaan, maar dan wel ook voor bedrijven en zonder subsidie.

[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 19-04-2024 10:12 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Novax schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:02:
[...]

terugleververgoeding niet terugleverboetes, maar bovenstaande is ook gedeeltelijk off topic geworden.

Edit: Of ik begrijp je verkeerd dat de terugleververgoeding kan gaan stijgen omdat ze ook terugleverboetes kunnen rekenen?
Nee ik heb niet goed gelezen. Excuus. Negeer mijn reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:34
Tja en hoe gaan we dat voorkomen. Pieter Omtzigt nieuw bestuur regels mentaliteit oa persoonlijk (financieel) aansprakelijk stellen jait time als dwang maatregel. Zal hoog tijd worden anders krijg je weer een van nieuwenhuizen debacle. _O- Laat Jetten gewaarschuwd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 19-04-2024 18:39 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik was klant bij energieleverancier ‘vanons’ met een coöperatief contract.
Vanwege de zonnepanelen boete die vanons geïntroduceerd heeft ben ik overgestapt naar Greenchoice > 3 jaarcontract.
Dit heb ik iets eerder in laten gaan om zo binnen de staffel van 0-1000 KwH te blijven en de terugleverkosten a 90 euro vanaf 1000-1500 niet te hoeven betalen.

Ik ontvang zojuist mijn eind afrekening en wat schetst mijn verbazing, alsnog zijn er vanaf 1 maart terugleverkosten in rekening gebracht.
Men lijkt hier dus toch op basis van schattingen te werken en die niet juist te verwerken op de eind nota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:54
Yaay schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:24:

Men lijkt hier dus toch op basis van schattingen te werken en die niet juist te verwerken op de eind nota.
En wat zegt GC hiervan? Zij zijn de enige die dat kunnen verklaren, een 'lijkt' is altijd maar zo'n aanname ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

emielbf schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:26:
[...]

En wat zegt GC hiervan? Zij zijn de enige die dat kunnen verklaren, een 'lijkt' is altijd maar zo'n aanname ;)
GC is hierin geen partij. die werken niet met staffels ;-)

@Yaay hoe weet jij dat je binnen die staffel bent gebleven? heb je dat bijgehouden? Het gaat om je bruto verbruik he, niet netto.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 20-04-2024 09:08 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Yaay schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:24:
Ik was klant bij energieleverancier ‘vanons’ met een coöperatief contract.
Vanwege de zonnepanelen boete die vanons geïntroduceerd heeft ben ik overgestapt naar Greenchoice > 3 jaarcontract.
Dit heb ik iets eerder in laten gaan om zo binnen de staffel van 0-1000 KwH te blijven en de terugleverkosten a 90 euro vanaf 1000-1500 niet te hoeven betalen.

Ik ontvang zojuist mijn eind afrekening en wat schetst mijn verbazing, alsnog zijn er vanaf 1 maart terugleverkosten in rekening gebracht.
Als je bewijzen hebt, aanvechten. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:07:
[...]

GC is hierin geen partij. die werken niet met staffels ;-)

@Yaay hoe weet jij dat je binnen die staffel bent gebleven? heb je dat bijgehouden? Het gaat om je bruto verbruik he, niet netto.
Ik hou via Home Assistant mijn energie verbruik bij, ik zie dus dat ik tussen 1 maart en 16 april 930,1 KwH in totaal (bruto) heb teruggekeerd.
Maar blijkbaar pakt vanons het sjv en corrigeert dat niet op de afrekening.

Ik heb een mail richting vanons gestuurd, ben benieuwd waar ze mee terugkomen. Het in rekening gebrachte bedeag is overigens niet heel spannend maar was er scherp op omdat ik heel bewust onder de 1000KwH teruglevering gebleven ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03:02
Is Essent ook niet meer op twitter/x? Zie alleen maar oude berichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:33
Vandaag een stuk in de krant over o.a. de kosten van klimaatschade.
Daarin ook een stukje over de duurzame opwekking van electriciteit, vorig jaar nog maar 43% van het totaal.

" Duurzame elektriciteit
Voordelen heeft het veranderende klimaat ook. Door onder meer de harde wind, overvloedige zon en de hoge waterstanden was 2023 een goed jaar voor de opwekking van duurzame energie. Gecombineerd met de opening van nieuwe zonne- en windparken zorgde het voor een recordhoeveelheid: 43 procent van alle opgewekte elektriciteit was duurzaam, tegenover 36 procent in 2022.
In totaal kostte klimaatschade de Europese economie vorig jaar naar schatting zo’n 13,4 miljard euro. "

We zijn er dus nog lang niet, dus ik heb onze panelen weer even blinkend schoongewassen na de zandregens van afgelopen tijd en ze zijn klaar voor maximale productie.
Boetes of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:36
Hoe zit dit in de sociale huur? Stel je krijgt een aanbod voor het laten plaatsen van zonnepanelen tegen een huurverhoging, doen of niet? Of de keuze tussen 2 woningen, een met en een zonder zonnepanelen beide zelfde energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
@saken Uiteindelijk ben je met panelen nog altijd goedkoper uit dan zonder. Maar ze terugverdienen duurt langer.
Dus is het uitrekenen hoe het zit bij een huurverhoging, maar bij de koop/huur van een huis zou ik daar weinig rekening mee houden je kan altijd nog de omvormer uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:52
saken schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:04:
Hoe zit dit in de sociale huur? Stel je krijgt een aanbod voor het laten plaatsen van zonnepanelen tegen een huurverhoging, doen of niet? Of de keuze tussen 2 woningen, een met en een zonder zonnepanelen beide zelfde energielabel.
Kwestie van rekenen. Hoeveel is die huur verhoging en hoeveel levert het op? Kan je bijvoorbeeld de opgewekte PV meteen zelf (of zoveel mogelijk) direct gebruiken als het wordt opgewekt?

Wat is eigen kijk op "groen" zijn of kijk je meer naar je portemonnee?

Ben je van plan binnenkort zelf een huis te kopen?

En zo kan ik nog wel een paar zaken noemen waarvan het afhankelijk kan zijn. Als je alleen bent is het weer anders dan met een gezin. Is er altijd iemand thuis of niet. Wil je in de toekomst een WPB of airco's?

Persoonlijk vind ik dat panelen altijd "uit" kunnen. Iedere kWh die je niet hoeft te kopen is er 1. Gewoon een kwestie van rekenen en je vooral niet "rijk" rekenen. Zolang je nog mag salderen is het vaak al snel rendabel. Als dat strak niet meer kan is het weer een ander verhaal.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Truus01 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:25:
@saken Uiteindelijk ben je met panelen nog altijd goedkoper uit dan zonder. Maar ze terugverdienen duurt langer.
Nu nog wel maar ik ga ervan uit dat de terugleverkosten de komende jaren sterk zullen gaan stijgen als de energieleveranciers nu hiermee wegkomen.

Laten we niet vergeten dat consumenten met zonnepanelen een directe concurrent van energieleveranciers zijn, en in een door winst gedreven markt schakel je een concurrent met alle mogelijke toegestane middelen het liefst zo snel mogelijk uit.

Bij energieleveranciers is het dus groot feest als consumenten hun panelen gaan uitschakelen omdat ze meer kosten dan opleveren...

[ Voor 9% gewijzigd door marktweakt op 22-04-2024 11:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Je zal maar zonnepanelen via je energieleverancier hebben laten plaatsen en dezelfde energieleverancier brengt je nu terugleverboetes in rekening. Dat is wel echt vies. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
marktweakt schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:36:
Nu nog wel maar ik ga ervan uit dat de terugleverkosten de komende jaren sterk zullen gaan stijgen als de energieleveranciers nu hiermee wegkomen.
Ik denk dat dat zo'n vaart niet zal lopen.
Vooralsnog komen ze ermee weg, omdat ACM niet ingrijpt. Maar een rechter heeft er nog geen uitspraak over gedaan. Zodra er geen opties meer zijn en het inderdaad meer kost dan oplevert, zullen er zeker rechtszaken volgen. Dan denk ik niet dat eea stand houdt.
Ook zal de overheid ingrijpen zodra kosten zo hoog worden dat zonnepanelen uitgezet gaan worden, want dan worden klimaatdoelen niet meer gehaald.
Nog een 'hook' om een rechtszaak te beginnen, die klimaatdoelen. Maar dan niet door de particulier, maar van die milieugroepen.

Ik verwacht eerder dat energieleveranciers, althans, die tussenbedrijfjes, om zullen vallen. Want die zitten met de pure kosten, echte leveranciers hebben een product te verkopen.
En ik denk dat uiteindelijk stroom gratis zal zijn, zodra we op volledig duurzaam zitten (of bijna volledig).
Het enige waar dan betaald voor moet worden is transport (en mogelijk opslag).
En ook dan is dus zelf opwekken en verbruiken (en opslaan) goedkoper dan ervoor te betalen. (En dus allemaal aan de elektrische auto.)

Absurd hoge terugleverkosten is gewoon niet houdbaar over een langere termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:52
GioStyle schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:41:
Je zal maar zonnepanelen via je energieleverancier hebben laten plaatsen en dezelfde energieleverancier brengt je nu terugleverboetes in rekening. Dat is wel echt vies. :'(
Ja... heb het wel eens vaker gezegd: linksom of rechtsom, ze draaien je sowieso wel een poot uit 😁

Het blijven bedrijven dus winst maximaliseren is het motto. Gewoon zorgen dat je zo onafhankelijk als mogelijk wordt/bent van die boefjes!

Doe/probeer ik zelf al jaren. Bevalt er goed moet ik zeggen. Ik snap dat je daar ook de middelen en mogelijkheden voor moet hebben. Is dus niet voor iedereen weggelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Doggieman op 22-04-2024 11:55 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Truus01 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:49:
[...]

Vooralsnog komen ze ermee weg, omdat ACM niet ingrijpt. Maar een rechter heeft er nog geen uitspraak over gedaan. Zodra er geen opties meer zijn en het inderdaad meer kost dan oplevert, zullen er zeker rechtszaken volgen. Dan denk ik niet dat eea stand houdt.
Ook zal de overheid ingrijpen zodra kosten zo hoog worden dat zonnepanelen uitgezet gaan worden, want dan worden klimaatdoelen niet meer gehaald.
Nog een 'hook' om een rechtszaak te beginnen, die klimaatdoelen. Maar dan niet door de particulier, maar van die milieugroepen.
De reden dat het ACM niet ingrijpt is omdat de wet er niet in voor ziet. Naar de rechter gaan heeft dan ook geen enkele kans om die zelfde reden.

De overheid kan inderdaad wat doen maar dat zal via nieuwe wetgeving moeten gaan, Gezien het hele gebeuren rond salderen kan dat nog lang duren.

Milieugroepen kunnen naar de rechter gaan maar tegen wie willen ze actie ondernemen. De leveranciers? gevolg deze weigeren voortaan klanten met zonnepanelen een contract te geven. Tegen de overheid? dat is een loze acties wat hoe wil die optreden tegen leverancier of gebruiker zonder wetgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:36
Hmm,,, met zonepanelen op een zomershete dag kan ik wel voordelig mijn mobiele airco aan laten brullen voor lekkere koelte in mijn huurhuis.

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 22-04-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

saken schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:51:
Hmm,,, met zonepanelen op een zomershete dag kan ik wel voordelig mijn mobiele airco aan laten brullen voor lekkere koelte in mijn huurhuis.
euh ja, dus? Reageer je hiermee op iets of iemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:25:
Dus is het uitrekenen hoe het zit bij een huurverhoging, maar bij de koop/huur van een huis zou ik daar weinig rekening mee houden je kan altijd nog de omvormer uitzetten.
hmm nou ik zou wel heel kritisch zijn.
Worden er ook huurverhogingen gerekend over het PV-bedrag?
Wat als de voorgerekende 'omzet' totaal niet gehaald wordt door alle boetes etc?

De business case is niet heel overtuigend denk ik als je alle facetten mee neemt. En dan wil je als huurder niet te veel risico's op je bord krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
hanev001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:49:
[...]

De reden dat het ACM niet ingrijpt is omdat de wet er niet in voor ziet. Naar de rechter gaan heeft dan ook geen enkele kans om die zelfde reden.
Ik moet nog zien of dat de gestaffelde boetes a la vd Bron standhouden voor de rechter, en niet in strijd zijn met de salderingswetgeving. Feit is dat je meer betaald als je meer terug levert, en of je dat nu een kWh-prijs, (niet-zo)-vaste-leveringskosten, of champagnebijdrage-voor-de-CEO noemt, doet en mijn inziens niet zo toe. Ik denk dat dat ook de reden is dat niet veel meer partijen dat doen, omdat ze zelf ook verwachten dat dat geen stand houdt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
big bang schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:39:
[...]

Ik moet nog zien of dat de gestaffelde boetes a la vd Bron standhouden voor de rechter, en niet in strijd zijn met de salderingswetgeving. Feit is dat je meer betaald als je meer terug levert, en of je dat nu een kWh-prijs, (niet-zo)-vaste-leveringskosten, of champagnebijdrage-voor-de-CEO noemt, doet en mijn inziens niet zo toe. Ik denk dat dat ook de reden is dat niet veel meer partijen dat doen, omdat ze zelf ook verwachten dat dat geen stand houdt.
Wat bedoeld je met "dat veel andere partijen dat niet doen" De meeste leveranciers hebben inmiddels wel iets op dit gebied alleen de vorm van de heffing verschilt. Om naar de rechter te gaan moet er iets in de wet zijn die dit niet toestaat en die beperking ontbreekt volkomen. De regels rond saldering zijn zeer vaag en zijn eigenlijk helemaal niet van toepassing op de leveranciers maar zijn bedoeld voor de wijze van heffing en verrekening van de energiebelasting. De huidige situatie rond salderen door de leveranciers is ontstaan omdat het de beginperiode van de regeling goedkoper was voor de leveranciers om ook hun leverkosten te salderen dan de kosten die ze moesten maken voor het aanpassen van hun facturatiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
hanev001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:55:
[...]

Wat bedoeld je met "dat veel andere partijen dat niet doen" De meeste leveranciers hebben inmiddels wel iets op dit gebied alleen de vorm van de heffing verschilt.
Ik doel op de staffels zoals van de Bron die heeft. Bij Coolblue en Greenchoice betaal je een vast bedrag per maand extra indien je zonnepanelen hebt, onafhankelijk van hoe veel je levert aan het net.

Bij van de Bron betaal je meer naarmate je meer levert aan het net (dus zonder eerst je eigen gebruik daar af te halen!). Onder de saldeerwetgeving zou 100kWh gebruiken en 100kWh terugleveren, het zelfde moeten kosten als 10000 kWh gebruiken en terugleveren, net als 0kWh gebruiken en terugleveren.

Bij van de Bron is dit niet het geval, en dat ze dat administratief verhuizen van kWh kosten naar leveringskosten doet mijn inziens niet af aan dat ze zich niet houden aan de salderingsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
big bang schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:10:
[...]

Ik doel op de staffels zoals van de Bron die heeft. Bij Coolblue en Greenchoice betaal je een vast bedrag per maand extra indien je zonnepanelen hebt, onafhankelijk van hoe veel je levert aan het net.

Bij van de Bron betaal je meer naarmate je meer levert aan het net (dus zonder eerst je eigen gebruik daar af te halen!). Onder de saldeerwetgeving zou 100kWh gebruiken en 100kWh terugleveren, het zelfde moeten kosten als 10000 kWh gebruiken en terugleveren, net als 0kWh gebruiken en terugleveren.

Bij van de Bron is dit niet het geval, en dat ze dat administratief verhuizen van kWh kosten naar leveringskosten doet mijn inziens niet af aan dat ze zich niet houden aan de salderingsplicht.
Maar dat gaf ik juist aan. Bestaat er wel een salderingsplicht voor leveranciers voor het kale lever deel.

Daarnaast kan je de vraag stellen als er een heffing plaats vindt welke vorm is beter voor de klant.
Naar mijn mening is dit de volgorde van goed naar slecht.
1. Een heffing per teruggeleverde kwh.
2. Een heffing via een staffel.
3. Een heffing via de vaste kosten.

Bij 1 heb je als klant rechtstreeks invloed op de hoogte van de heffing door minder terug te leveren
Bij 2. Heb je invloed als je er in slaagt je teruglevering zodanig aan te passen dat je in een lagere stafel valt.
Bij 3 Ben je altijd de klos zelfs al lever je maar 1 kwh terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:26:
[...]

Maar dat gaf ik juist aan. Bestaat er wel een salderingsplicht voor leveranciers voor het kale lever deel.

Daarnaast kan je de vraag stellen als er een heffing plaats vindt welke vorm is beter voor de klant.
Naar mijn mening is dit de volgorde van goed naar slecht.
1. Een heffing per teruggeleverde kwh.
2. Een heffing via een staffel.
3. Een heffing via de vaste kosten.

Bij 1 heb je als klant rechtstreeks invloed op de hoogte van de heffing door minder terug te leveren
Bij 2. Heb je invloed als je er in slaagt je teruglevering zodanig aan te passen dat je in een lagere stafel valt.
Bij 3 Ben je altijd de klos zelfs al lever je maar 1 kwh terug.
Nou ik heb liever optie 3 hoor! Kijk bijvoorbeeld naar Greenchoice. Vaste extra kosten van ongeveer 5 euro per maand. Dat is helemaal super als je veel zonnepanelen hebt. Kan ik nog 3,5 jaar (vast contract) lekker 100% van salderen met mijn 2 elektrische auto's.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-04-2024 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
hanev001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:55:
[...]

Wat bedoeld je met "dat veel andere partijen dat niet doen" De meeste leveranciers hebben inmiddels wel iets op dit gebied alleen de vorm van de heffing verschilt. Om naar de rechter te gaan moet er iets in de wet zijn die dit niet toestaat en die beperking ontbreekt volkomen. De regels rond saldering zijn zeer vaag en zijn eigenlijk helemaal niet van toepassing op de leveranciers maar zijn bedoeld voor de wijze van heffing en verrekening van de energiebelasting. De huidige situatie rond salderen door de leveranciers is ontstaan omdat het de beginperiode van de regeling goedkoper was voor de leveranciers om ook hun leverkosten te salderen dan de kosten die ze moesten maken voor het aanpassen van hun facturatiesystemen.
In het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum staan echt overtuigende juridische argumenten waarom variabele terugleverkosten zoals per-kWh-kosten en kosten via staffels waarschijnlijk niet zijn toegestaan. Er ligt onder meer een arrest van het Hof Amsterdam waaruit je dit kunt afleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Nu online
marktweakt schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:34:
[...]

In het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum staan echt overtuigende juridische argumenten waarom variabele terugleverkosten zoals per-kWh-kosten en kosten via staffels waarschijnlijk niet zijn toegestaan. Er ligt onder meer een arrest van het Hof Amsterdam waaruit je dit kunt afleiden.
Dat gaat volgens mij om een interpretatie van iemand over die uitspraak. Zo ver mij bekend is er nog geen enkele rechtzaak geweest over dit onderwerp

De rechtzaken die gevoerd zijn over saldering gaan algemeen genomen over naleving van leveringsvoorwaarden van een contract. Echter als er een wettelijke plicht is hoeft hier niets van in de voorwaarden te staan dan moet gewoon de wet gevolgt worden. Deze stelling wordt onderbouwd door het feit dat er meerdere vormen van contract voorwaarden over salderen bij verschillende leveranciers voorkomen.Dat is onmogelijk als het wettelijk is vastgelegt. bn bij dynamische contratcen vindt voor de levering helemaal geen saldering plaast maar wordt gewerkt met een lever en teruglevertarief op dag of zelfs uur basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 16:51
Een heffing ongeacht of de energiemaatschappij behoefte heeft aan die energie is eigenlijk van de zotte. Zijn er maatschappijen die alleen een heffing hanteren als ze de stroom niet wensen te hebben (dus als ze er niet voor willen betalen, lees als stroomprijs dus negatief is)?

Ik kan me niet voorstellen dat energiemaatschappijen boete rekenen kunnen handhaven bij gebruikers die alleen bij positieve prijzen terug leveren. Wereld op zijn kop dat een energiemaatschappij eerst de energie van je koopt omdat ze stroom nodig hebben om je vervolgens te beboeten omdat je terug levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ruben26 schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:13:
Een heffing ongeacht of de energiemaatschappij behoefte heeft aan die energie is eigenlijk van de zotte. Zijn er maatschappijen die alleen een heffing hanteren als ze de stroom niet wensen te hebben (dus als ze er niet voor willen betalen, lees als stroomprijs dus negatief is)?

Ik kan me niet voorstellen dat energiemaatschappijen boete rekenen kunnen handhaven bij gebruikers die alleen bij positieve prijzen terug leveren. Wereld op zijn kop dat een energiemaatschappij eerst de energie van je koopt omdat ze stroom nodig hebben om je vervolgens te beboeten omdat je terug levert.
Bij dynamische aanbieders zijn er geen boetes. dus nee, dan hoeft het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
hanev001 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:47:
[...]

Dat gaat volgens mij om een interpretatie van iemand over die uitspraak. Zo ver mij bekend is er nog geen enkele rechtzaak geweest over dit onderwerp

De rechtzaken die gevoerd zijn over saldering gaan algemeen genomen over naleving van leveringsvoorwaarden van een contract. Echter als er een wettelijke plicht is hoeft hier niets van in de voorwaarden te staan dan moet gewoon de wet gevolgt worden. Deze stelling wordt onderbouwd door het feit dat er meerdere vormen van contract voorwaarden over salderen bij verschillende leveranciers voorkomen.Dat is onmogelijk als het wettelijk is vastgelegt. bn bij dynamische contratcen vindt voor de levering helemaal geen saldering plaast maar wordt gewerkt met een lever en teruglevertarief op dag of zelfs uur basis.
Er is in dat topic wel consensus onder de deelnemers dat variabele terugleverkosten waarschijnlijk niet zijn toegestaan.
Als je wilt beargumenteren waarom dit een verkeerde conclusie is dan heel graag. Een nieuw inzicht is echt altijd welkom daar. Het is hier echter of-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:16:
[...]

Inderdaad. Die was ik nog even vergeten, je hebt altijd nog de dynamische aanbieders. Ik zie die niet snel kosten gaan heffen op alle teruglevering. Dat doen ze indirect al, maar wel reële/echte 'kosten'.
En dus zal het zo'n vaart allemaal niet lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Laatst online: 06-06 10:08
de Peer schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:16:
[...]

geen boetjes ? en hoe noem jij dan de negatieve prijzen bij terugleveren dan ? je mag dat dan wel marktprijzen gaan noemen, maar onder de streep betaal jij daar toch voor, dus ook dat is voor mij een boete, weliswaar mooi verpakt in een kado papier. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:38:
[...]

geen boetjes ? en hoe noem jij dan de negatieve prijzen bij terugleveren dan ? je mag dat dan wel marktprijzen gaan noemen, maar onder de streep betaal jij daar toch voor, dus ook dat is voor mij een boete, weliswaar mooi verpakt in een kado papier. :?
Ik noem dat een marktprijs ja. Absoluut geen boete. Een marktprijs kan positief of negatief zijn op basis van vraag en aanbod. dat vind ik eerlijk. Het is gebaseerd op een veiling, en dus niet 'bepaald' door de energieleverancier zelf. Vandaar ook dat de dynamische prijzen bij alle leveranciers nagenoeg gelijk zijn.

Het heeft in ieder geval niets te maken met energieleveranciers die op willekeurige wijze 'kosten' proberen te verdelen over hun klanten.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dynamische leveranciers hebben geen profilerings- en salderingskosten, maar ook dynamische leveranciers hebben een inkoopvergoeding om onder andere de onbalans te dekken (~2 tot 5 cent).
Tot nu toe kiezen ze ervoor die gelijk te houden voor klanten met en zonder PV. Ze hebben immers ook andere knoppen om aan te draaien om die onbalanskosten laag te houden, bijvoorbeeld de Zonneplan Nexus, Tibber Grid Rewards etc waar juist stuurbare PV een deel van de oplossing in plaats van het probleem is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Laatst online: 06-06 16:51
MacD007 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:38:
[...]

Prijzen die bepaalt worden door marktwerking kan ik mee leven en vind ik nog redelijk/acceptabel. Ik vind dat een energiemaatschappij geen stroom hoeft af te nemen als deze niet gewenst is. Daarbij kan de consument met panelen zich tegen negatieve prijzen nog wapenen door, zodra dat rendabel is, een batterij aan te schaffen, stroom efficienter benutten, EV/plugin hybrid aanschaffen etc.

Mits rendabel wil ik verder in de toekomst een upgrade doen bij de zonnepanelen waardoor in de winter 60% meer opgewekt wordt (tov huidige panelen). Vereiste hierbij is dat de zonnepanelen, bij overcapaciteit bij negatieve prijzen die verder nergens heen kan, uitgeschakeld kan worden. Of ingesteld kan worden dat ze niet terug leveren maar energie wel intern gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:57
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:42:
[...]

Ik noem dat een marktprijs ja. Absoluut geen boete. Een marktprijs kan positief of negatief zijn op basis van vraag en aanbod. dat vind ik eerlijk. Het is gebaseerd op een veiling, en dus niet 'bepaald' door de energieleverancier zelf. Vandaar ook dat de dynamische prijzen bij alle leveranciers nagenoeg gelijk zijn.

Het heeft in ieder geval niets te maken met energieleveranciers die op willekeurige wijze 'kosten' proberen te verdelen over hun klanten.
Mee eens dat een gedeelte (hoeveel?) de marktprijs is. d:)b

Maar als alle leveranciers een "boete" truckje toepassen, -O- bij terugleveren,
maak niemand mij wijs dat bij de dynamische prijzen "het" er niét in verwerkt zit....... _O-
je ziét het alleen niet.... en ze gaan er zéker niet zelf mee komen... hoeveel dat is... O-)
ohh, ja,.... beroepsgeheim.... _O-

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ruben26 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:53:
[...]

Prijzen die bepaalt worden door marktwerking kan ik mee leven en vind ik nog redelijk/acceptabel. Ik vind dat een energiemaatschappij geen stroom hoeft af te nemen als deze niet gewenst is. Daarbij kan de consument met panelen zich tegen negatieve prijzen nog wapenen door, zodra dat rendabel is, een batterij aan te schaffen, stroom efficienter benutten, EV/plugin hybrid aanschaffen etc.

Mits rendabel wil ik verder in de toekomst een upgrade doen bij de zonnepanelen waardoor in de winter 60% meer opgewekt wordt (tov huidige panelen). Vereiste hierbij is dat de zonnepanelen, bij overcapaciteit bij negatieve prijzen die verder nergens heen kan, uitgeschakeld kan worden. Of ingesteld kan worden dat ze niet terug leveren maar energie wel intern gebruikt kan worden.
Juist, maar juist oa die batterij is dus nog lang niet rendabel, wat je bij zonnepanelen ziet dat zij dus niet je opgeslagen energie gaan verkopen, want daar zit te weinig winst op, maar wordt m’n gehandeld, dat lijkt nu te werken, echter wat over 4-5 jaar weet niemand, en juist dat heb je nodig om uit de kosten te komen, of je daarna nog wel iets kunt verdienen kan je op dit moment nog niemand zeggen, is een pure gok. Handelen op de beurs levert vaak meer op.
Truus01 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:49:
[...]

Ik verwacht eerder dat energieleveranciers, althans, die tussenbedrijfjes, om zullen vallen. Want die zitten met de pure kosten, echte leveranciers hebben een product te verkopen.
En ik denk dat uiteindelijk stroom gratis zal zijn, zodra we op volledig duurzaam zitten (of bijna volledig).
Het enige waar dan betaald voor moet worden is transport (en mogelijk opslag).
En ook dan is dus zelf opwekken en verbruiken (en opslaan) goedkoper dan ervoor te betalen. (En dus allemaal aan de elektrische auto.)

Absurd hoge terugleverkosten is gewoon niet houdbaar over een langere termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:08:
[...]

Mee eens dat een gedeelte (hoeveel?) de marktprijs is. d:)b

Maar als alle leveranciers een "boete" truckje toepassen, -O- bij terugleveren,
maak niemand mij wijs dat bij de dynamische prijzen "het" er niét in verwerkt zit....... _O-
je ziét het alleen niet.... en ze gaan er zéker niet zelf mee komen... hoeveel dat is... O-)
ohh, ja,.... beroepsgeheim.... _O-
zo werkt het simpelweg niet. By dynamisch heb je een abonnement (vast maandbedrag) om de stroom tegen de marktprijs (zo ongeveer) in te mogen kopen. Is gewoon een ander verdienmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:08:
[...]

zo werkt het simpelweg niet. By dynamisch heb je een abonnement (vast maandbedrag) om de stroom tegen de marktprijs (zo ongeveer) in te mogen kopen. Is gewoon een ander verdienmodel.
ok, even vanuit jouw perspectief:

-er is op een mooie dag een flinke opwek /cq teruglevering, zodat gewone energieboeren moeten toeleggen
(dat is toch de rede dat ze steen en been klagen? mee eens?)

en nu zouden de dynamisch opererende bedrijven niét hoeven in te boeten?

vb:
géén overschot 15ct in rekening brengen naar hun PV klanten
VET overschot, nog steeds 15ct? 14? 12? érgens moet iets vlak getrokken worden...
en de "marktprijs" gaat niet mee?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:39:
[...]

ok, even vanuit jouw perspectief:

-er is op een mooie dag een flinke opwek /cq teruglevering, zodat gewone energieboeren moeten toeleggen

en nu zouden de dynamisch opererende bedrijven niét hoeven in te boeten?
De dynamische partijen zijn slechts een tussenpartij, die innen alleen het maandabonnement. Als eindgebruiker betaal (of ontvang) je de marktprijs. (en nog een kleine inkoopvergoeding per kWh)

Ik geloof dat je niet bekend bent met het concept, of wel?

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hansieo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:39:
[...]
Nou, niet mee eens :) op twee punten:
* Vooral de saldeerpuristen klagen. De leveranciers zorgen gewoon dat ze niets te klagen hebben...
* En het toeleggen an sich (negatieve prijzen) is niet zozeer de reden, de termijnmarkt heeft die niet, maar het (seizoensgebonden) prijsverschil op diezelfde termijnmarkt is wél een deel van het probleem.

Die termijnmarkt is bij de dynamische day-ahead clubs geheel geen factor.
Ook als de consumentenprijzen op 0 gecapt zouden zijn waren de terugleverboetes nog verzonnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oh nee, oxxio gaat zie ook toevoegen aan het zonnepanelen-boete lijstje........
Nieuwe verdeling van kosten voor teruggeleverde stroom

Zonnepanelen wekken allemaal op hetzelfde moment stroom op. Dat is vooral in de middag als de zon schijnt. Terwijl de meeste stroom juist in de ochtend en avond wordt verbruikt. De stroom die je hebt opgewekt en niet verbruikt, lever je terug aan het elektriciteitsnet. Nu er meer zonnepanelen zijn, is er steeds meer teruggeleverde stroom. Dat brengt meer kosten met zich mee. Deze kosten zijn nu onderdeel van het variabele stroomtarief en verdelen we over al onze klanten. Dat gaan we veranderen. We halen de kosten uit het variabele stroomtarief en kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. Dit doen we door middel van een tarief per kWh teruggeleverde stroom. En noemen we terugleverkosten.

Meer weten over deze kosten en waarom we dit veranderen? Kijk op Oxxio.nl/terugleverkosten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:04:

[...]
Tja, zo zullen ze allemaal gaan volgen natuurlijk. Een manier. Uiteindelijk levert het extra geld op en dat is voor de aandeelhouders natuurlijk een wens/eis...

Alleen moet je dan dus ook betalen voor de kwh's die je in de winter teruglevert terwijl die direct gebruikt kunnen worden. En de kwh's die volgens dat artikel in de ochtend worden opgewekt terwijl dan de meeste stroom wordt gebruikt volgens het artikel

[ Voor 26% gewijzigd door President op 23-04-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:42:
[...]

De dynamische partijen zijn slechts een tussenpartij, die innen alleen het maandabonnement. Als eindgebruiker betaal (of ontvang) je de marktprijs. (en nog een kleine inkoopvergoeding per kWh)

Ik geloof dat je niet bekend bent met het concept, of wel?
Zeker wel, maar íemand moet deze rekening betalen, of dat nu via tussenpartij>aanbieder is of wat dan ook.

Tussenpartij koopt in/schuift door. (nog mee eens?)
Bij wie kopen ze in??? en deze partij neemt de kosten voor lief die ándere energie boeren "helaas" moeten doorberekenen?

Iémand moet in dit circuit toch een "te veel opwek" rekening betalen.
Je zei het zelf al, als het niks waard is, of zelfs toe moet leggen.. wie? in jouw circuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:02:
[...]

Zeker wel, maar íemand moet deze rekening betalen, of dat nu via tussenpartij>aanbieder is of wat dan ook.
euh nee. welke rekening? je koopt gewoon voor de marktprijs. dat kan positief of negatief zijn.
Bij wie kopen ze in???
Je koopt gewoon op de veiling/beurs.
en deze partij neemt de kosten voor lief
welke kosten? Je betaalt gewoon de marktprijs.
die ándere energie boeren "helaas" moeten doorberekenen?
Ja maar die bieden een vaste prijs per maand of jaar, en dus moeten ze kiezen hoe ze dat over hun klanten gaan verdelen. Ze nemen zelf dus risico op zich, en rekenen dat door aan klanten volgens een bepaalde verdeelsleutel (de boetes).
Iémand moet in dit circuit toch een "te veel opwek" rekening betalen.
Je zei het zelf al, als het niks waard is, of zelfs toe moet leggen.. wie? in jouw circuit?
Je koopt gewoon stroom voor de marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
marktweakt schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:45:

Update 23-4-2024:
Oxxio is per 11 maart 2024 ook terugleveringkosten gaan rekenen.

Zie: https://www.oxxio.nl/klantenservice/terugleverkosten/ Dank aan @ZeRoC00L voor de info.
Ter aanvulling; nu een vast bedrag per maand, vanaf komende zomer een bedrag per kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
big bang schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:33:
[...]

Ter aanvulling; nu een vast bedrag per maand, vanaf komende zomer een bedrag per kWh.
Tijd dat ze dan alle draaitellers gaan verbieden, want anders betaal ik met mijn digitale meter ook voor zonnepaneel bezitters met een oude draaimeter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:18:
[...]

euh nee. welke rekening? je koopt gewoon voor de marktprijs. dat kan positief of negatief zijn.

[...]

Je koopt gewoon op de veiling/beurs.

[...]

welke kosten? Je betaalt gewoon de marktprijs.

[...]

Ja maar die bieden een vaste prijs per maand of jaar, en dus moeten ze kiezen hoe ze dat over hun klanten gaan verdelen. Ze nemen zelf dus risico op zich, en rekenen dat door aan klanten volgens een bepaalde verdeelsleutel (de boetes).

[...]

Je koopt gewoon stroom voor de marktprijs.
Ik probeer het nog één keer, en dan geef ik het op. B)

deel-I
-a maakt/produceert iets, appels, bananen of.... kWh tjes, en breng dit op de marktplaats..
-b koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-c koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-d koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-e koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-f koopt dit, herverpakt en verkoopt..

en uiteindelijk....komt het bij de verbruiker/consument. :9B

en dan deel-II:
vóór en tégenstanders (energieboeren..) zijn het er over eens dat:
-salderen geld kost, en zou..ZOU niet gedeeltelijk bij de niet-PV consumenten mogen komen..
-onbalans geld kost, en dus door de "opwekkers" betaald boeten worden (rekening sturen)

kortom, deel-II zal érgens in deel-I "herverpakt" moeten worden, 8)
want IEMAND moet dat betalen, en deze 2 bestaan écht niet... <+:) o<:)

en ja, ook dynamische partijen, doorschuivers/herverpakkers/labelers-of-what-ever,
hebben deze post(en) érgens in de a-b-c-d-e-f-pijplijn zitten, en/of dus reeds betaald

Duidelijker kan ik het écht niet maken....sry. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:43:
[...]

Ik probeer het nog één keer, en dan geef ik het op. B)

deel-I
-a maakt/produceert iets, appels, bananen of.... kWh tjes, en breng dit op de marktplaats..
-b koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-c koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-d koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-e koopt dit, herverpakt en verkoopt..
-f koopt dit, herverpakt en verkoopt..

en uiteindelijk....komt het bij de verbruiker/consument. :9B

en dan deel-II:
vóór en tégenstanders (energieboeren..) zijn het er over eens dat:
-salderen geld kost, en zou..ZOU niet gedeeltelijk bij de niet-PV consumenten mogen komen..
-onbalans geld kost, en dus door de "opwekkers" betaald boeten worden (rekening sturen)

kortom, deel-II zal érgens in deel-I "herverpakt" moeten worden, 8)
want IEMAND moet dat betalen, en deze 2 bestaan écht niet... <+:) o<:)

en ja, ook dynamische partijen, doorschuivers/herverpakkers/labelers-of-what-ever,
hebben deze post(en) érgens in de a-b-c-d-e-f-pijplijn zitten, en/of dus reeds betaald

Duidelijker kan ik het écht niet maken....sry. :S
Dit speelt niet bij dynamische partijen. Die handelen op een andere markt. De day ahead markt.
Als eindgebruiker betaal je gewoon de marktprijs plus een kleine inkoopvergoeding.

Het risico (op lage stroomprijs) ligt volkomen bij de consument. Geen enkele reden voor boetes.

De 2 cent per kWh inkoopvergoeding (Tibber bijvoorbeeld) dekt de 'onbalanskosten'. Misschien is dat het antwoord dat je zoekt?
Dat kun je niet vergelijken met de boete van reguliere aanbieders overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ZeRoC00L schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:04:

[...]
als je hun site leest doen ze wel heel geheimzinnig over hoeveel ze nu in rekening brengen. ik zou zeggen massaal oxxio links laten liggen, tot ze alleen nog stroom kunnen leveren van niet-zonnepaneelbezitters-, dan weten ze ook direct wat ze in het verleden allemaal gratis en voor niets gekregen hebben. :(

gelukkig snappen ze hoe het echt werkt als je een bestaand contract hebt; "Tot het moment dat je vaste tarieven aflopen, verandert er niets voor jou. " (info oxxio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 21:10
Ik was even een tijdje afwezig ivm een vast contract, maar ik schrik me dood.
Wat een oplichters zijn het. Gewoon doodleuk zonnepanelen bezitters keihard straffen, terwijl ze geen keus hebben om deze gemakkelijk weer te verwijderen.

Nu is het probleem: ik heb een contract tot juli.
Wat moet ik nu doen? Ik schat in dat er dan geen enkele mogelijkheid meer voor mij is (vast contract)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mrVroom schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:32:
Wat een oplichters zijn het. Gewoon doodleuk zonnepanelen bezitters keihard straffen, terwijl ze geen keus hebben om deze gemakkelijk weer te verwijderen.

Wat moet ik nu doen? Ik schat in dat er dan geen enkele mogelijkheid meer voor mij is (vast contract)
het zijn geen oplichters. linksom of rechtsom moet het betaald worden he...

Essent 1 jaar is dacht ik nog zonder boete.
en GreenChoice 3 jaar heeft een hele lage boete (vast bedrag) dus zeker bij veel panelen is die wel aan te raden.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 23-04-2024 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
mrVroom schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:32:
het moet niet gekker worden, we hebben deze er juist opgezet ivm de energietransitie, en nu wil jij ze er weer vanaf halen, mooi niet.
gewoon juist kiezen en je goed informeren, zoals op dit soort forums.
en laat die zonnepanelen maar mooi op je dak zitten, daar horen ze ook op, het moeten overigens nog veel meer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:12
Eneco per email nieuw beleid
Vanaf 1 augustus 2024 halen we de terugleverkosten uit het stroomtarief. Vanaf dat moment betaal je voor je teruggeleverde stroom een tarief per kWh. Dit geldt ook voor de teruggeleverde stroom die je saldeert. Verbruik je je opgewekte stroom direct, dan betaal je daar geen terugleverkosten over. Het kan zijn dat je meer of minder voordeel hebt dan je gewend bent. Dit hangt af van het aantal kWh stroom dat je jaarlijks teruglevert en verbruikt.

✓ Je mag nog steeds de stroom die je teruglevert wegstrepen tegen de stroom die je afneemt.
✓ Verbruik je meer dan je teruglevert? Dan betaal je voor dat verbruik het afgesproken stroomtarief.
✓ Lever je meer stroom terug dan je van ons afneemt? Dan ontvang je nog steeds een terugleververgoeding.
Je wilt vast weten wat de terugleverkosten zijn. En wat dit betekent voor je termijnbedrag. Je ontvangt minimaal 30 dagen voor 1 augustus 2024 een persoonlijk bericht met je nieuwe tarieven, de terugleverkosten en je terugleververgoeding. Je hoeft nu niets te doen. Op 1 augustus 2024 zie je in de Eneco app en Mijn Eneco een advies voor je termijnbedrag.
Www.eneco.nl/terugleverkosten

[ Voor 20% gewijzigd door banaliteit op 24-04-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:45
Geen idee of het al voorbij is gekomen, maar kreeg net een mailtje, Oxxio gaat ook aan de terugleverkosten zie:

https://www.oxxio.nl/klantenservice/terugleverkosten/#

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pinsa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:01:
Geen idee of het al voorbij is gekomen,
Waarom controleer je dat dan niet even? zoveel moeite kost dat toch niet. Met deze redenatie zouden er nog 20 van deze berichten kunnen volgen want niemand wil 10 berichten terug lezen of de zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pinsa
  • Laatst online: 20:45
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:06:
[...]

Waarom controleer je dat dan niet even? zoveel moeite kost dat toch niet. Met deze redenatie zouden er nog 20 van deze berichten kunnen volgen want niemand wil 10 berichten terug lezen of de zoekfunctie gebruiken.
Azijn gedronken? Zal volgende keer niks meer melden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 21:21
Ik heb inmiddels ook een mailtje van Oxxio. Ik gebruikte de Jedlix app voor mijn auto en kreeg daar een 2ct/kWh vergoeding voor. Nu ga ik weg.. naar Coolblue via de ING. Daar krijg je 200 euro Coolblue tegoed, wat de 240 euro leveringskosten (12,50 per maand hoger dan zonder zonnepanelen) een beetje goed maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Energiecontract anno 2024, bij een webwinkel afgesloten via de bank :+
dat zou ik 15 jaar geleden niet geloofd hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:17:
[...]

Heb zelfs een zorgverzekering bij McDonalds! De McHealthy basis.

En zit ook in dit topic vanwege het mailtje van Oxxio. Zitten note bene sinds gisteren nieuwe zonnepanelen op mn dak :+

Maar als ik het goed begrijp moeten we per kWh betalen wat we terugleveren?

Dus voor mijn beeldvorming met voorbeeldbedragen:
1 kWh kopen kost 0,45
1 kWh terugleveren kost 0,05

Ik heb vandaag 20kW teruggeleverd want ik was niet thuis. In de avond heb ik 12kWh verbruikt.
Aan het eind van het jaar met salderingsregeling komt dit neer op een netto verbruik van 8kWh. Daarvoor betaal ik 8*0,45.

En omdat ik niet thuis was en 20kWh heb teruggeleverd zou ik dus 20*0,05 moeten betalen.

Klopt mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:17:
[...]

Ik zit al 2 jaar bij Coolblue. Hadden destijds hele scherpe tarieven. Is nu helaas afgelopen. Je kunt wel allerlei energiezuinige apparaten met korting kopen.
Ook nog een jaar bij Shell gezeten (was met gas erg goedkoop) alleen kon niet zo goed met consumenten overweg zodat alle contracten niet meer verlengd werden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietje555 op 24-04-2024 14:25 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
--- weg ---

[ Voor 99% gewijzigd door Kalentum op 24-04-2024 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TCMR
  • Laatst online: 09:38
com2,1ghz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:07:
Dus voor mijn beeldvorming met voorbeeldbedragen:
1 kWh kopen kost 0,45
1 kWh terugleveren kost 0,05
Ja, blijkbaar. Er staat in het Oxxio-bericht ook:
Lever je meer stroom terug dan je van ons afneemt? Dan ontvang je nog steeds een terugleververgoeding.
Eh... en ik moet er dan tegelijkertijd ook voor betalen? :?

Best een vreemd concept. En niet uitvoerbaar zonder slimme meter. Dus lang leve de Ferrarismeter, maar die hangt hier helaas niet meer. Bij m'n meisje nog wel, ik zal 'm met m'n leven verdedigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:52
Kalentum schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens mij wel: je betaalt voor teruglevering NA salderen

Ideaal voor mensen die niet/nauwelijks terugleveren na salderen.

Ik heb een prijsopgave opgevraagd: Ik heb 1706 afgenomen en 1760 teruggeleverd afgelopen jaar. Dan moet ik dus over 1 jaar 2,70 betalen voor Stroom. Geen staffels ofzo. Geen vergoeding voor terugleveren.
Je zal moeten betalen voor stroom die je in juni het net op schiet en in december weer gebruikt. Dus na salderen is jouw netto rekening misschien -54kWh, maar doordat je in de zomer 1000kW/h niet direct verbruikt hebt mag je nog 1000x terugleverkosten per kW/h betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
TCMR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:54:
[...]

Ja, blijkbaar. Er staat in het Oxxio-bericht ook:

[...]

Eh... en ik moet er dan tegelijkertijd ook voor betalen? :?

Best een vreemd concept. En niet uitvoerbaar zonder slimme meter. Dus lang leve de Ferrarismeter, maar die hangt hier helaas niet meer. Bij m'n meisje nog wel, ik zal 'm met m'n leven verdedigen :+
Ja ik vind het nogal dubbelzinnig. In hun video vertellen ze dat je dus altijd moet betalen als je teruglevert.

Nou ben ik heel benieuwd wat terugleveren gaat kosten. Ik ben namelijk in de zomervakantie 6 weken weg en is het verbruik vrijwel nihil. Dan heb ik geen drol aan de salderingsregeling als ik toch moet betalen.

Vind het vreemd dat ze alleen zonnepaneelbezitters willen laten betalen voor terugleveren ipv dat de kosten verdeeld worden over alle klanten. De mensen die geen panelen hebben profiteren toch ook van goedkoop energie omdat er een enorm aanbod is. Die panelen hebben we niet gratis gekregen maar uit ons eigen zak betaald.

De gene die niets doen zijn weer voordelig uit. What's next? Warmtepompbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

com2,1ghz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:10:
[...]

Nou ben ik heel benieuwd wat terugleveren gaat kosten. Ik ben namelijk in de zomervakantie 6 weken weg en is het verbruik vrijwel nihil. Dan heb ik geen drol aan de salderingsregeling als ik toch moet betalen.
dit staat los van de salderingsregeling, het gaat bij Oxxio namelijk over teruglevering ná salderen als ik de reacties hierboven moet geloven.
oh die opmerking klopt dus niet.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Kalentum schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:28:
[...]

Volgens mij wel: je betaalt voor teruglevering NA salderen

Ideaal voor mensen die niet/nauwelijks terugleveren na salderen.

Ik heb een prijsopgave opgevraagd: Ik heb 1706 afgenomen en 1760 teruggeleverd afgelopen jaar. Dan moet ik dus over 1 jaar 2,70 betalen voor Stroom. Geen staffels ofzo. Geen vergoeding voor terugleveren.
Huh? Volgens mij gaat Oxxio terugleverkosten rekenen over je bruto teruglevering (dus incl. het deel wat je saldeert):

Vanaf dat moment betaal je voor je teruggeleverde stroom een tarief per kWh. Dit geldt ook voor de teruggeleverde stroom die je saldeert.

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 24-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
marktweakt schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:19:
[...]

Huh? Volgens mij gaat Oxxio terugleverkosten rekenen over je bruto teruglevering (dus incl. het deel wat je saldeerd):

Vanaf 2 februari 2025 halen we de terugleverkosten uit het stroomtarief. Vanaf dat moment betaal je voor je teruggeleverde stroom een tarief per kWh. Dit geldt ook voor de teruggeleverde stroom die je saldeert.
Ik vind het heel onduidelijk. Ik heb hun prijsopgave dingetje ingevuld en kwam met mijn getallen dus onder de streep op een bedrag te betalen van 2,60 uit.

ik zie het al, dat is wat ik ontvang, ze hebben deze wijziging dus niet doorgevoerd

LAAT MAAR

[ Voor 7% gewijzigd door Kalentum op 24-04-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:12:
[...]

dit staat los van de salderingsregeling, het gaat bij Oxxio namelijk over teruglevering ná salderen als ik de reacties hierboven moet geloven.
Bekijk het filmpje, daar staat dezelfde berekening die ik heb gemaakt. Je betaalt dus VOOR het salderen al terugleverkosten.

Heb je na het salderen meer opgewekt dan verbruikt, dan krijg je een terugleververgoeding. Met andere woorden is dit een verlaging van de terugleververgoeding.

Dit is een dikke middelvinger tegen mensen die salderen. Ben je net als ik 6 weken in de zomer weg, maar aan het eind van het jaar netto alsnog moet bijkopen, mag je voor al die stroom die je hebt teruggeleverd alsnog voor betalen.

Dus salderen is niet meer gratis maar een korting geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:58:
[...]

Je zal moeten betalen voor stroom die je in juni het net op schiet en in december weer gebruikt. Dus na salderen is jouw netto rekening misschien -54kWh, maar doordat je in de zomer 1000kW/h niet direct verbruikt hebt mag je nog 1000x terugleverkosten per kW/h betalen.
yep, ik zie het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

com2,1ghz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:24:
[...]

Bekijk het filmpje, daar staat dezelfde berekening die ik heb gemaakt. Je betaalt dus VOOR het salderen al terugleverkosten.

Heb je na het salderen meer opgewekt dan verbruikt, dan krijg je een terugleververgoeding. Met andere woorden is dit een verlaging van de terugleververgoeding.

Dit is een dikke middelvinger tegen mensen die salderen. Ben je net als ik 6 weken in de zomer weg, maar aan het eind van het jaar netto alsnog moet bijkopen, mag je voor al die stroom die je hebt teruggeleverd alsnog voor betalen.

Dus salderen is niet meer gratis maar een korting geworden.
Ja, inderdaad. daarom snel 3 jaar vast afsluiten bij GreenChoice nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
com2,1ghz schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:10:
[...]

Ja ik vind het nogal dubbelzinnig. In hun video vertellen ze dat je dus altijd moet betalen als je teruglevert.

Vind het vreemd dat ze alleen zonnepaneelbezitters willen laten betalen voor terugleveren ipv dat de kosten verdeeld worden over alle klanten. De mensen die geen panelen hebben profiteren toch ook van goedkoop energie omdat er een enorm aanbod is. Die panelen hebben we niet gratis gekregen maar uit ons eigen zak betaald.

De gene die niets doen zijn weer voordelig uit. What's next? Warmtepompbelasting?
Begrijpelijk dat je het vreemd vindt dat je moet betalen voor terug leveren, Je helpt immers ook om op bepaalde momenten de druk op het net te verlagen door lokaal capaciteit aan te bieden.
Als het zo door gaat wordt het interessanter om niets meer terug te leveren en dan begint het gezeur weer dat het net niet toereikend is met al die ladende EV's en elektrisch verwarmde/gekoelde huizen. De eerste stap dus naar warmtepomp belasting ;) .
Waarschijnlijk gaat de 10Mw grens voor de energie toeslag ook omhoog met al het stijgende verbruik per aansluiting en wordt dat 15 of 20 Mw voor je die niet meer hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Hoe zullen de terugleverkosten zich verhouden tot de terugleververgoeding? Heeft een leverancier daar al iets over gezegd?

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Adagio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:08:
Hoe zullen de terugleverkosten zich verhouden tot de terugleververgoeding? Heeft een leverancier daar al iets over gezegd?
Dat is een heel open vraag waar 20 verschillende antwoorden op mogelijk zijn. Er zijn veel verschillende soorten terugleverkosten (Vast bedrag, bruto bedrag, netto bedrag etc etc) en er zijn vele contractvormen.

Dus daar valt niet echt een antwoord op te geven, of misschien begrijp ik je vraag gewoon niet. Maar over het algemeen kun je verwachten dat de tlv blijft dalen en de boetes zullen wel stijgen totdat er meer standaardisatie afgedwongen gaat worden.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:29
Adagio schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:08:
Ik gok dat ze, net als enkele andere leveranciers, zo'n €0,10/kWh gaan vragen per teruggeleverde kWh.

Dus als je netto overschot hebt, wordt je in dat geval €0,10 - €0,05 (TLV) = €0,05 / kWh armer.

Als ik het goed lees gaan ze deze tarieven minimaal 30 dagen voor de zomeraanpassing doorgeven.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Laatst online: 12:04
Als dat het geval is, ben ik benieuwd hoe ze gaan reageren op het constant in-en uitschakelen van de omvormers, om te voorkomen dat het netto betalen wordt.

                           

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:33
Of op het einde van je contract wat straalkachels aanzetten, het liefst wanneer de marktprijs hoog is natuurlijk, om je overschot af te fakkelen. Anders kost het je immers geld..

Ik weet niet zeker of het in Engeland was, maar ik zag laatst iets voorbijkomen dat ze daar 50% als tegoed krijgen voor wat ze terugleveren. Dus alles wat je niet direct verbruikt kan je later voor 50% afnemen o.i.d.

Ik ben ergens ook wel nieuwsgierig in hoe de energieleveranciers het zouden doen als salderen al helemaal zou zijn afgeschaft. Iets zegt me dat we dan ook deze extra kosten zouden hebben.

[ Voor 53% gewijzigd door Thalaron op 24-04-2024 18:50 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Naar aanleiding van de e-mail van Oxxio ben ik ook naar een leverancier op zoek die me niet belazert met de zonnepaneelboete. Aangezien er geen windmolenboete bestaat, is het duidelijk dat er een manier gevonden is om klanten uit te knijpen. Het blijkt dat we op zoek moeten naar de minst slechte, aangezien een goede niet meer bestaat.

Het genoemde aanbod van greenchoice, staat daar de zonnepaneelboete vast voor die 3 jaar?
Ook zie ik dat de dalstroom nu duurder is. Is het dan beter om enkeltarief te kiezen? Of is dat ongunstig bij salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
BounceMeister schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:49:
Naar aanleiding van de e-mail van Oxxio ben ik ook naar een leverancier op zoek die me niet belazert met de zonnepaneelboete. Aangezien er geen windmolenboete bestaat, is het duidelijk dat er een manier gevonden is om klanten uit te knijpen. Het blijkt dat we op zoek moeten naar de minst slechte, aangezien een goede niet meer bestaat.

Het genoemde aanbod van greenchoice, staat daar de zonnepaneelboete vast voor die 3 jaar?
Ook zie ik dat de dalstroom nu duurder is. Is het dan beter om enkeltarief te kiezen? Of is dat ongunstig bij salderen?
Of is dat ongunstig bij salderen? Nee, juist het tegengestelde, omdat je maar één tarief hebt is daar ook geen discussie meer mogelijk. dus makkelijker ook nog.

staat daar de zonnepaneelboete vast voor die 3 jaar? in principe ja, dat kon je ook uit de mail van oxxio lezen, ook daar staat heel duidelijk dat de nieuwe terugleveringskosten alleen van toepassing is bij nieuwe contracten, voor bestaande contracten (vast) blijft alles zo als het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
BounceMeister schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:49:
Aangezien er geen windmolenboete bestaat,
...
Bij mijn weten doen alle leveranciers die iets aan boete rekenen dat op basis van de netto/bruto teruglevering. Dus ook als je met een windmolen teruglevert.
Enige is dat er geen vinkje is 'heb je een windmolen?'. Dus wellicht dat wel de opties van meerjarige contracten en sommige bonussen/kortingen beschikbaar zijn voor windmolenhouders, die niet beschikbaar zijn voor zonnepaneelhouders.

Ik denk overigens ook niet dat er heel veel particulieren zijn met windmolens. Dat zal zeker niet in die hoeveelheden zijn als met zonnepanelen. (Ik zie hier in mijn woonwijk in ieder geval niemand met een windmolen in zijn achtertuin, maar ik denk dat zo'n 2 op de 3 ondertussen wel zonnepanelen hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Ik wil overstappen naar GreenChoice drie jaar vast. Het liefst zou ik het contract pas eind augustus laten ingaan. Vanaf 26 augustus gaat Oxxio (huidige aanbieder) de terugleverkosten rekenen. Op dit moment zijn ze voordeliger dan GreenChoice. Zien jullie daarin bezwaren? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:14:
Ik wil overstappen naar GreenChoice drie jaar vast. Het liefst zou ik het contract pas eind augustus laten ingaan. Vanaf 26 augustus gaat Oxxio (huidige aanbieder) de terugleverkosten rekenen. Op dit moment zijn ze voordeliger dan GreenChoice. Zien jullie daarin bezwaren? Zie ik iets over het hoofd?
Nee eind Aug is dan prima toch. Geen idee wat je met voordeliger bedoelt.

Of ga je je contract open breken en moet je een opzegboete betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:04:
[...]

Of is dat ongunstig bij salderen? Nee, juist het tegengestelde, omdat je maar één tarief hebt is daar ook geen discussie meer mogelijk. dus makkelijker ook nog.
Ik welk opzicht zou enkel tarief beter zijn? Ik verwacht neutraal of netto terug te leveren. In ieder geval verwacht ik geen netto afnemer te zijn de komende jaren.

Makkelijker? Overzichtelijker? Geen discussies? Wellicht, maar beter?

Ik heb ook nog navraag gedaan hierover. In deze casus gaat men denk ik uit van historisch verbruik. Ik heb in de tussentijd 15 PV panelen extra laten plaatsen. De reactie van GreenChoice;

Tarieven
Ik kan me goed voorstellen dat het overzichtelijker kan zijn om alles op 1 tarief af te rekenen. Wij bieden daarom inderdaad naast het dubbeltarief, ook de optie dit te wijzigen naar een enkeltarief. In uw geval zou ik dit alleen niet aanraden, omdat uw dalverbruik vele malen hoger is dan het verbruik in de normaaluren. In de daluren verbruikt u op jaarbasis zo'n 4589 kWh, in de normaaluren is dit 2076 kWh. In uw geval zijn de daltarieven ook nog goedkoper dan de normaaltarieven. Uw daltarief is €0,25358 p/kWh, het normaaltarief is €0,31707 p/kWh, en het enkeltarief zou €0,28533 p/kWh zijn. Deze tarieven zijn inclusief alle overheidsheffingen.

Hoewel u dus wel de optie heeft om dit te wijzigen, zou ik het in uw geval niet aanraden. Indien u dit alsnog graag aanpast, dan mag u dat als reply op deze e-mail laten weten. Dit passen wij dan voor u aan met terugwerkende kracht vanaf de laatste notaperiode (in uw geval vanaf begin levering).’

Ik heb eerder navraag gedaan over salderen. Hier staan de (uiteraard opgeslagen) voorwaarden (KLIK)

De reactie van GreenChoice;
‘Wat u zegt klopt helemaal, voorbeeld 1 en 2 zijn voor u van toepassing. Voorbeeld 3 komt zelden voor namelijk.’

Optie 3 is dus per telwerk salderen en niet relevant. De voorbeelden die wél relevant zijn;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWKGWLJNKkUIEDlVPiRWeuPCuUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqQCEdjli4l13ZmmG5CvRqvv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zot nog te dubben wat te doen, maar dat is voornamelijk het stukje gemak. Kan je wellicht aangeven waarom het dan beter zou zijn? Oprecht geïnteresseerd overigens, niet bedoeld om je tegen te spreken :)

Edit/ PS:
We hebben ook nog een EV. De laadkosten van de auto betaald de werkgever. Daarbij kan/ mag en heb ik dus het hoog tarief opgegeven. Ik schat grofweg 3.000-3.500kWh per jaar te laden thuis. Als ik enkeltarief neem, dan krijg ik minder vergoeding… maakt het rekensommetje wellicht lastiger.. scheelt wellicht maar €0,03 per kWh maar toch is dat zo’n €90-100 in totaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 24-04-2024 19:26 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:16:
[...]

Nee eind Aug is dan prima toch. Geen idee wat je met voordeliger bedoelt.

Of ga je je contract open breken en moet je een opzegboete betalen?
Ik heb nu een variabel contract bij Oxxio, geen sprake van een opzegboete dus. Oxxio is op dit moment qua leveringstarief voor stroom en de terugleververgoedig voordeliger dan GreenChoice. Bovendien hebben we tot nu toe minder stroom opgewekt dan verbruikt (contractsperiode loopt vanaf november tm oktober). Daarvoor zou het dus ook gunstiger zijn om nog even bij Oxxio te blijven vanwege die hogere terugleververgoeding en het salderen. KLopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ophuizenjacht schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:19:
[...]

Ik heb nu een variabel contract bij Oxxio, geen sprake van een opzegboete dus. Oxxio is op dit moment qua leveringstarief voor stroom en de terugleververgoedig voordeliger dan GreenChoice. Bovendien hebben we tot nu toe minder stroom opgewekt dan verbruikt (contractsperiode loopt vanaf november tm oktober). Daarvoor zou het dus ook gunstiger zijn om nog even bij Oxxio te blijven vanwege die hogere terugleververgoeding en het salderen. KLopt dat?
Leveringstarief is alleen relevant als je binnen je contractperiode minder opwekt dan verbruikt. Of als je niet kunt salderen.

Wel opletten dat oxxio niet per tarief periode saldeert en het tarief wijzigt.

Maar eind augustus in late gaan klinkt prima. Doe ik zelf ook.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:17:
[...]

Ik welk opzicht zou enkel tarief beter zijn?
Geen gezeur over de wijze van salderen. Salderen per telwerk. Volgorde van salderen etc.
verschilt per leverancier hoe ze dat doen.

Met enkel voorkom je dat. Risicobeperking dus.
Niet noodzakelijk beter qua tarief, dat is erg situatieafhankelijk

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:25:
[...]

Geen gezeur over de wijze van salderen. Salderen per telwerk. Volgorde van salderen etc.
verschilt per leverancier hoe ze dat doen.

Met enkel voorkom je dat.
Maar als dat alles is.. Als ze dan alsnog moeilijk zouden doen, dan laat ik ik ze bij de eerstvolgende eindnota alsnog (met terugwerkende kracht) aanpassen. En ik maak mij geen zorgen over dat ze daarin mee zullen gaan gelet op mijn situatie.

Ik heb alles zwart op wit staan met algemene voorwaarden erbij + navraag gedaan en uitleg voorbeeld met bevestiging dat het is zoals ik het wil).

Maar eens dat het wel makkelijker en overzichtelijker is met enkeltarief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:30:
[...]

Maar als dat alles is.. Als ze dan alsnog moeilijk zouden doen, dan laat ik ik ze bij de eerstvolgende eindnota alsnog (met terugwerkende kracht) aanpassen. En ik maak mij geen zorgen over dat ze daarin mee zullen gaan gelet op mijn situatie.

Ik heb alles zwart op wit staan met algemene voorwaarden erbij + navraag gedaan en uitleg voorbeeld met bevestiging dat het is zoals ik het wil).

Maar eens dat het wel makkelijker en overzichtelijker is met enkeltarief!
Gelijk hebben is nog wat anders dan gelijk krijgen. Kan soms veel tijd en energie kosten om iets bij de klantenservice gedaan te krijgen. Dat zou het mij niet waard zijn

Pagina: 1 ... 35 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)