in dit geval heb je helemaal gelijk, maar jij bent hier niet de "normale" consument, zeker met jou getallen zou ik het ook niet overwegen.Thalaron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:17:
[...]
Ik welk opzicht zou enkel tarief beter zijn? Ik verwacht neutraal of netto terug te leveren. In ieder geval verwacht ik geen netto afnemer te zijn de komende jaren.
deze keuze is altijd maatwerk, in mijn geval heb ik juist wel voor één tarief gekozen, het verschil tussen deze twee was per jaar nog geen 5 euro.
Makkelijker? Overzichtelijker? Geen discussies? Wellicht, maar beter?
Ik heb ook nog navraag gedaan hierover. In deze casus gaat men denk ik uit van historisch verbruik. Ik heb in de tussentijd 15 PV panelen extra laten plaatsen. De reactie van GreenChoice;
‘ Tarieven
Ik kan me goed voorstellen dat het overzichtelijker kan zijn om alles op 1 tarief af te rekenen. Wij bieden daarom inderdaad naast het dubbeltarief, ook de optie dit te wijzigen naar een enkeltarief. In uw geval zou ik dit alleen niet aanraden, omdat uw dalverbruik vele malen hoger is dan het verbruik in de normaaluren. In de daluren verbruikt u op jaarbasis zo'n 4589 kWh, in de normaaluren is dit 2076 kWh. In uw geval zijn de daltarieven ook nog goedkoper dan de normaaltarieven. Uw daltarief is €0,25358 p/kWh, het normaaltarief is €0,31707 p/kWh, en het enkeltarief zou €0,28533 p/kWh zijn. Deze tarieven zijn inclusief alle overheidsheffingen.
Hoewel u dus wel de optie heeft om dit te wijzigen, zou ik het in uw geval niet aanraden. Indien u dit alsnog graag aanpast, dan mag u dat als reply op deze e-mail laten weten. Dit passen wij dan voor u aan met terugwerkende kracht vanaf de laatste notaperiode (in uw geval vanaf begin levering).’
Ik heb eerder navraag gedaan over salderen. Hier staan de (uiteraard opgeslagen) voorwaarden (KLIK)
De reactie van GreenChoice;
‘Wat u zegt klopt helemaal, voorbeeld 1 en 2 zijn voor u van toepassing. Voorbeeld 3 komt zelden voor namelijk.’
Optie 3 is dus per telwerk salderen en niet relevant. De voorbeelden die wél relevant zijn;
[Afbeelding]
Ik zot nog te dubben wat te doen, maar dat is voornamelijk het stukje gemak. Kan je wellicht aangeven waarom het dan beter zou zijn? Oprecht geïnteresseerd overigens, niet bedoeld om je tegen te spreken
Edit/ PS:
We hebben ook nog een EV. De laadkosten van de auto betaald de werkgever. Daarbij kan/ mag en heb ik dus het hoog tarief opgegeven. Ik schat grofweg 3.000-3.500kWh per jaar te laden thuis. Als ik enkeltarief neem, dan krijg ik minder vergoeding… maakt het rekensommetje wellicht lastiger.. scheelt wellicht maar €0,03 per kWh maar toch is dat zo’n €90-100 in totaal.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge