Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Thalaron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:17:
[...]

Ik welk opzicht zou enkel tarief beter zijn? Ik verwacht neutraal of netto terug te leveren. In ieder geval verwacht ik geen netto afnemer te zijn de komende jaren.
in dit geval heb je helemaal gelijk, maar jij bent hier niet de "normale" consument, zeker met jou getallen zou ik het ook niet overwegen.
deze keuze is altijd maatwerk, in mijn geval heb ik juist wel voor één tarief gekozen, het verschil tussen deze twee was per jaar nog geen 5 euro.
Makkelijker? Overzichtelijker? Geen discussies? Wellicht, maar beter?

Ik heb ook nog navraag gedaan hierover. In deze casus gaat men denk ik uit van historisch verbruik. Ik heb in de tussentijd 15 PV panelen extra laten plaatsen. De reactie van GreenChoice;

Tarieven
Ik kan me goed voorstellen dat het overzichtelijker kan zijn om alles op 1 tarief af te rekenen. Wij bieden daarom inderdaad naast het dubbeltarief, ook de optie dit te wijzigen naar een enkeltarief. In uw geval zou ik dit alleen niet aanraden, omdat uw dalverbruik vele malen hoger is dan het verbruik in de normaaluren. In de daluren verbruikt u op jaarbasis zo'n 4589 kWh, in de normaaluren is dit 2076 kWh. In uw geval zijn de daltarieven ook nog goedkoper dan de normaaltarieven. Uw daltarief is €0,25358 p/kWh, het normaaltarief is €0,31707 p/kWh, en het enkeltarief zou €0,28533 p/kWh zijn. Deze tarieven zijn inclusief alle overheidsheffingen.

Hoewel u dus wel de optie heeft om dit te wijzigen, zou ik het in uw geval niet aanraden. Indien u dit alsnog graag aanpast, dan mag u dat als reply op deze e-mail laten weten. Dit passen wij dan voor u aan met terugwerkende kracht vanaf de laatste notaperiode (in uw geval vanaf begin levering).’

Ik heb eerder navraag gedaan over salderen. Hier staan de (uiteraard opgeslagen) voorwaarden (KLIK)

De reactie van GreenChoice;
‘Wat u zegt klopt helemaal, voorbeeld 1 en 2 zijn voor u van toepassing. Voorbeeld 3 komt zelden voor namelijk.’

Optie 3 is dus per telwerk salderen en niet relevant. De voorbeelden die wél relevant zijn;
[Afbeelding]

Ik zot nog te dubben wat te doen, maar dat is voornamelijk het stukje gemak. Kan je wellicht aangeven waarom het dan beter zou zijn? Oprecht geïnteresseerd overigens, niet bedoeld om je tegen te spreken :)

Edit/ PS:
We hebben ook nog een EV. De laadkosten van de auto betaald de werkgever. Daarbij kan/ mag en heb ik dus het hoog tarief opgegeven. Ik schat grofweg 3.000-3.500kWh per jaar te laden thuis. Als ik enkeltarief neem, dan krijg ik minder vergoeding… maakt het rekensommetje wellicht lastiger.. scheelt wellicht maar €0,03 per kWh maar toch is dat zo’n €90-100 in totaal.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 10:14
Energievergelijk heeft een gemakkelijk overzicht van alle leveranciers gemaakt met hun manier van salderen en wel of geen terugleververgoeding:

https://www.energievergel...j-jouw-energieleverancier

Een hier staat de hoogte van de tlv:

https://www.energievergel...gleverkosten-zonnepanelen

[ Voor 20% gewijzigd door verguldebarman op 24-04-2024 21:25 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:49
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:21:
Maar eind augustus in late gaan klinkt prima. Doe ik zelf ook.
Ik zit nog tot 1 september bij die pannenkoeken van Oxxio, vast tarief, met voor huidige begrippen een redelijke TLV. Ik krijg ook nog een aanzienlijke "welkomstbonus" (volgens mij ook niet vaak meer gezien), maar dan moet ik natuurlijk mijn contractjaar wel volmaken. Begrijp ik van je dat je maanden vantevoren al een nieuw contract bij een energieboer kunt aangaan op de voorwaarden die gelden op het moment van afsluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:48

de Peer

under peer review

TCMR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:51:
[...]

Ik zit nog tot 1 september bij die pannenkoeken van Oxxio, vast tarief, met voor huidige begrippen een redelijke TLV. Ik krijg ook nog een aanzienlijke "welkomstbonus" (volgens mij ook niet vaak meer gezien), maar dan moet ik natuurlijk mijn contractjaar wel volmaken. Begrijp ik van je dat je maanden vantevoren al een nieuw contract bij een energieboer kunt aangaan op de voorwaarden die gelden op het moment van afsluiten?
Ja bij GC kan dit 6 maanden van tevoren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:55:
Ja bij GC kan dit 6 maanden van tevoren.
GreenChoice toont geen 3-jaarcontracten meer als je aanvinkt dat je zonnepanelen hebt :'(

Ik snap werkelijk niets meer van de huidige markt. Ik verbruik maar 1100kWh en 350m3 gas, lever 4500kWh terug (voor salderen). Daar komt niets echt aantrekkelijks bovendrijven bij de verschillende vergelijkingssites. Maar stel dat ik m'n daken zo vol zou gooien als bijv. @de Peer en 15.000kWh zou terugleveren op jaarbasis, dan is de aanbieding van VDB (nota bene de uitvinders van de terugleverboete) het meest aantrekkelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPZmEs7B2CuYE2Xk9M5yEOP9zcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7NX38R3kOjLmoxEhoJSDwEK.jpg?f=fotoalbum_large

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
TCMR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:51:
[...]

normaal gezien wel, maar kijk mn daarvoor in de desbetreffende voorwaarden, want die kunnen zoms afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TCMR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:08:
[...]

GreenChoice toont geen 3-jaarcontracten meer als je aanvinkt dat je zonnepanelen hebt :'(

Ik snap werkelijk niets meer van de huidige markt. Ik verbruik maar 1100kWh en 350m3 gas, lever 4500kWh terug (voor salderen). Daar komt niets echt aantrekkelijks bovendrijven bij de verschillende vergelijkingssites. Maar stel dat ik m'n daken zo vol zou gooien als bijv. @de Peer en 15.000kWh zou terugleveren op jaarbasis, dan is de aanbieding van VDB (nota bene de uitvinders van de terugleverboete) het meest aantrekkelijk:

[Afbeelding]

:?
nee, daarvoor moet je ook die speciale link gebruiken die hier nu al echt vaak genoeg voorbij gekomen is en dat ook al diverse keren is vermeld, af en toe beetje teruglezen kan dus geen kwaad.
dus de link even terugzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TCMR schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:08:
[...]

Dat is de standaardreactie die ik nu al zeker 40 keer gekregen heb op dit forum.

Lees even terug. GC heeft het een beetje verstopt op hun site.

Vergelijkingssites moet je niet gebruiken. Die zijn niet goed op de hoogte van de ins en outs en de terugleverboetes zijn vaak niet goed verwerkt

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 24-04-2024 23:19 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56

backupdevice

Boeh!

de Peer schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:17:
[...]

Dat is de standaardreactie die ik nu al zeker 40 keer gekregen heb op dit forum.

Vergelijkingssites moet je niet gebruiken. Die zijn niet goed op de hoogte van de ins en outs en de terugleverboetes zijn vaak niet goed verwerkt
Via een coöperatie gaat ook niet meer .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Als ik GC zie op Gaslicht.com krijg ik een 1 jarig contract te zien met zonnepanelen wat iets goedkoper is dan de 3 jaars link hier. Lijkt me toch dat als ik akkoord zou klikken dit gewoon de prijs moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 23:19

JK

Hier uiteraard ook die Oxxio-mail gehad. Mijn contract loopt eind september 2024 af.
Ik lever niet eens heel veel terug, afgelopen jaar 600 kWh meen ik. Maar goed, als je straks voor elke opgewekte kWh gaat betalen die je op dat moment niet gebruikt, dan gaat het niet heel interessant meer zijn. Ik heb overigens nog een ferraris-meter, dus ik weet niet in hoeverre Oxxio dan kan zien wat ik wel of niet op dat moment verbruik.Uiteindelijk zal ik die toch ook ooit verplicht moeten vervangen.

Maar als ik dan het 3-jarig contract van Green Choice zie, kan dat interessant zijn.
Ik betaal nu 0,36309 per kWh (nou ja, als ik meer zou gebruiken) en 1,47398 per m3 gas. Bij Green Choice zou dat 0,31 ct zijn per kWh en 1,30 per m3 gas. Toch eens kijken of er een boete is bij Oxxio als ik eerder zou vertrekken. Is alleen dus de vraag of ik nog kWh's moet betalen omdat ik vast meer heb verbruikt dan gemaakt. De beste maanden moet immers nog beginnen.

@de Peer Dank voor die GC 3-jaar link!

[ Voor 3% gewijzigd door JK op 24-04-2024 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:06
@MotorBeast het lijkt mij logisch, en volgens mij is en was dat ook overal en altijd zo, dat meerjarige contracten minder gunstige prijzen hebben.

Of een contract van 1 jaar vs 3 jaar gunstiger is, weet je pas over 3 jaar. Gelet op de algemene ontwikkelingen in de wereld gok ik liever op dat ik mogelijk niet de laagste prijs heb, maar wel 3 jaar zekerheid heb.

Gasprijs is praktisch gezien €0,30-0,60per M3 (rest is belasting) en stroom is met voldoende PV ook nog praktisch gratis te regelen. Wie weet wat de prijzen en boetes over een jaar zijn… gasprijzen zijn flink maar dat ligt voornamelijk in de belasting op dit moment. Desnoods ga ik koud douchen en zet ik de CV lager/ uit, maar dat is met €1,30 gelukkig niet nodig de komende jaren.

Het kán meevallen of achteraf bekeken toch niet de beste keuze te zijn geweest, maar ik vermoed dat die kans klein is.

Iedereen moet het natuurlijk lekker zelf weten. Ik ben in ieder geval blij dat ik tot april 2027 goed (genoeg) zit. Althans tot zover er geen wettelijke aanpassingen volgen én GreenChoice niet failliet gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 24-04-2024 23:58 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Thalaron Ik reageerde op dat de prijs op sites niet correct zou zijn. Ik mag nog 7 maanden van mijn oude 3 jarig contract. Nog paar maanden feest hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:49
Ik zit variabel bij Eneco en heb vandaag de mail van ze gehad over de komende terugleverkosten. Ze zijn er uiteraard erg vaag over en zullen deze zo laat als mogelijk gaan aankondigen.

Naar verwachting gaat dat wel wat kosten met ca. 2500 tot 3000 kWh teruglevering per jaar. Ondanks dat ik altijd erg voorzichtig ben met vastzetten heb ik mezelf zojuist toch overgehaald om de Greenchoice 3-jaar vast te bestellen. In vergelijking met de Eneco prijzen van nu wordt het iets duurder, maar wel de komende drie jaar zekerheid dat ik geen extra terugleverkosten ga betalen behalve het vrij hoge vastrecht op stroom (14,79 p/m).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TCMR

Excuses, ik had de coöperatielink gebruikt (daar stond ooit 3 jaar, zag ik in een screenshot in dit topic), en zelfs nog even via de mkb-link (ook 3 jaar, maar daar alleen foutmeldingen bij het berekenen) die ik via Google vond.

Maar inderdaad lijkt de 3-jaarvast-link nog te werken. Het resultaat voor mijn verbruik/opwek is bijna een verdubbeling van m'n jaarkosten t.o.v. een 1-jaar-vast aanbieding van bijv. Budget Energie waar ik € 10 p/m moet betalen aan zonnepanelen-boete.

Ik laat deze "magische 3-jaar vast van GC" even voor wat het is.

Het zijn wel vreemde tijden: stroom- en gasprijzen zijn aan het dalen, en desondanks ben ik meer per maand kwijt dan in vorige jaren. Ik snap dat de gouden tijden van de super TLV's (ik was ook een jaartje Innova klant, yay!) voorbij zijn, maar met die zonnepanelen-boetes krijg je weer een hele nieuwe dynamiek, waarbij het mij opvalt dat je nog steeds een superlaag maandbedrag kunt krijgen als je... nog veeeeel meer zonnepanelen legt. Iets dat energieboeren juist niet lijken te willen :?

[ Voor 6% gewijzigd door TCMR op 25-04-2024 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TCMR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:27:
[...]

Excuses, ik had de coöperatielink gebruikt (daar stond ooit 3 jaar, zag ik in een screenshot in dit topic), en zelfs nog even via de mkb-link (ook 3 jaar, maar daar alleen foutmeldingen bij het berekenen) die ik via Google vond.

Maar inderdaad lijkt de 3-jaarvast-link nog te werken. Het resultaat voor mijn verbruik/opwek is bijna een verdubbeling van m'n jaarkosten t.o.v. een 1-jaar-vast aanbieding van bijv. Budget Energie waar ik € 10 p/m moet betalen aan zonnepanelen-boete.

Het zijn wel vreemde tijden: stroom- en gasprijzen zijn aan het dalen, en desondanks ben ik meer per maand kwijt dan in vorige jaren. Ik snap dat de gouden tijden van de super TLV's (ik was ook een jaartje Innova klant, yay!) voorbij zijn, maar met die zonnepanelen-boetes krijg je weer een hele nieuwe dynamiek, waarbij het mij opvalt dat je nog steeds een superlaag maandbedrag kunt krijgen als je... nog veeeeel meer zonnepanelen legt. Iets dat energieboeren juist niet lijken te willen :?
Dan doe je toch iets verkeerd. Je moet je gas elders afsluiten. Of je hebt misschien maar heel weinig panelen en veel verbruik, dan kan het een ander verhaal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Laatst online: 22:15
Batterijen zullen uiteindelijk de oplossing zijn?
Toevallig staat er ook een artikel online vandaag:

Batterijen moeten ons helpen de klimaatdoelstellingen te halen https://www.nu.nl/economi...lstellingen-te-halen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:49:
[...]

Als ik GC zie op Gaslicht.com krijg ik een 1 jarig contract te zien met zonnepanelen wat iets goedkoper is dan de 3 jaars link hier. Lijkt me toch dat als ik akkoord zou klikken dit gewoon de prijs moet zijn.
Ja klopt. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je een beperkt aanbod krijgt op die sites en dat niet voor alle aanbieders de boete goed verwerkt zit. Dus geen volledige vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

backupdevice schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:38:
[...]

Via een coöperatie gaat ook niet meer .
Klopt. Gebruik dus de link

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 07:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
@Pinsa als (thuis)accu’s rendabel moeten worden moeten ze;
- hier fikse subsidie opzetten
- bij thuisaccu’s voorkomen dat energiemaatschappijen daar extra boetes voor introduceren
- accu’s stukken goedkoper, betrouwbaarder en duurzamer moeten maken.

Of natuurlijk grof geld aan subsidies geven aan energiebedrijven om bij hun flink gesubsidieerde PV-parken en/ of windmolens te plaatsen

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 06:56:
Het is niet slim om dit buitenkansje te laten liggen
Dit zijn m'n verbruiks-/opwekcijfers:

Stroom: 1100kWh
Gas: 350m3
Opwek: 4500kWh

Omdat dit verbruik relatief laag is (huis wordt eigenlijk alleen als kantoor gebruikt), dek ik de kosten vaak voor een redelijk deel al af met een 'welkomstbonus' of korting. Inderdaad is alleen stroom bij GC afnemen voor 3 jaar niet onaantrekkelijk, maar onder de streep ben ik met gas en een aanbiedinkje erbij gunstiger uit. Voor een jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Wel vreemd bij GC, als je meer teruglevering dan verbruik invult (bijv. 6000 4000) dan is het bedrag altijd 5 euro betalen, verhoog je de teruglevering nog verder, dan blijft het maandbedrag 5 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Exocet schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:46:
[...]
Wel vreemd bij GC, als je meer teruglevering dan verbruik invult (bijv. 6000 4000) dan is het bedrag altijd 5 euro betalen, verhoog je de teruglevering nog verder, dan blijft het maandbedrag 5 euro.
Ik zag het, je moet die € 5,- maar even negeren, en de tarieven-opbouw bekijken. Dan zie je dat je wel degelijk gewoon een negatief bedrag overhoudt. Ik vermoed dat ze geen negatieve bedragen willen tonen om mensen niet de indruk te geven dat ze geld uitdelen.

[ Voor 10% gewijzigd door TCMR op 25-04-2024 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 23:09
Ook ik maar voor 3-jaar contract aangemeld bij GC. Geeft nu in iedergeval rust.

De terugleververgoedingen van 15ct+- zullen er vast niet meer komen helaas.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinsa
Thalaron schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:30:
- bij thuisaccu’s voorkomen dat energiemaatschappijen daar extra boetes voor introduceren

Of natuurlijk grof geld aan subsidies geven aan energiebedrijven om bij hun flink gesubsidieerde PV-parken en/ of windmolens te plaatsen
Ik vind dat de overheid van te voren rekening had kunnen houden met al deze problemen die er nu spelen, ze maken iedereen gek om zonnepanelen aan te schaffen met subsudidies etc, nu veel mensen panelen bezitten kan het stroomnetwerk het niet aan of wij consumenten moeten dus opdraaien voor het terugleveren, misschien was het slim geweest als ze iets verder vooruit hadden gekeken jaren geleden, dus ik vind dat de overheid ook mag investeren in gedeelde batterijen bv (zoutwater) in gemeentes.

Want we willen immers groener, en de stroom die zonnepanelen opwekken is immers gratis opgewekt dat je er vervolgens voor moet betalen is best wel gek…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:46:
Dit zijn m'n verbruiks-/opwekcijfers:

Stroom: 1100kWh
Gas: 350m3
Opwek: 4500kWh

Omdat dit verbruik relatief laag is (huis wordt eigenlijk alleen als kantoor gebruikt), dek ik de kosten vaak voor een redelijk deel al af met een 'welkomstbonus' of korting. Inderdaad is alleen stroom bij GC afnemen voor 3 jaar niet onaantrekkelijk, maar onder de streep ben ik met gas en een aanbiedinkje erbij gunstiger uit. Voor een jaar...
Voor gas apart zijn er nog aantrekkelijke aanbiedingen met cashback maar daarvoor moet je goed zoeken, toevallig hier gisteren nog een overzichtje gemaakt Novax in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Voor jou met maar 350m3 is de Delta 1 jaar aanbieding aantrekkelijk met op het moment van schrijven €175 cashback bij pricewise.nl en overstappen.nl

En als het goed is kan je Delta ook na 1 september in laten gaan in tegenstelling tot vele anderen die maar 90 dagen vooruit kunnen.

Overigens is de aanbieding bij overstappen.nl inmiddels verdwenen, dat kan nog terugkomen maar het kan ook een teken zijn dat hij bij pricewise.nl binnenkort gaat verdwijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 25-04-2024 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08

Dat laatste is niet vreemd. Dat is zelfs het bewijs dat ze de stroom wel willen aankopen en daar een reëel bedrag voor willen geven, maar dat ze niet willen salderen. Want dat is gewoon betalen. Daar hebben consumenten en bedrijven een hekel aan.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:50
[...]

Volgens mij de gene die flink veel panelen hebben en een fractie ervan zelf verbruiken er niet zo veel last van. Je terugleververgoeding zal dan wat lager zijn, maar je staat alsnog in de plus.

Heb je een rijtjeshuis met 6-14 panelen dan wek je hooguit datgene wat je jaarlijks verbruikt waardoor je met salderen er goed voordeel mee hebt. Met de salderingsregeling is de besparing ongeveer 300 tot 600 euro op jaarbasis Als we in deze situatie terugleverkosten moeten betalen dan leveren die zonnepanelen nauwelijks wat op.

Gemiddeld zou je dus 150-250 euro aan terugleverkosten moeten betalen volgens gaslicht.com waaardoor je rendement verdampt. Waarom zou je voor die 200-400 euro rendement van een jaar een installatie van 6000-7000 euro plaatsen.

Ja auto laden overdag wassen, niet iedereen kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:45:
Voor jou met maar 350m3 is de Delta 1 jaar aanbieding aantrekkelijk met op het moment van schrijven €175 cashback bij pricewise.nl en overstappen.nl
Ik zie geen enkele mogelijkheid om alleen gas te kiezen bij pricewise.nl. Mis ik iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:19
com2,1ghz schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:14:
[...]

Ja auto laden overdag wassen, niet iedereen kan dat.
Toch valt daar wel winst te halen. bijvoorbeeld door de uitgestelde start op je wasmachine/vaatwasser te gebruiken. Met salderen mist daar de financiële prikkel voor, maar klimaat technisch is het nog steeds een goed idee, en haalbaar voor de mensen die overdag op kantoor zitten. Ook warmtepompen kunnen zo ingesteld worden dat ze overdag hun sww vat opstoken.

Ik ben geen uitgesproken voorstander van de saldeerwetgeving zoals deze nu is. Maar zolang de wetgeving er is, dienen de energieboeren zich er aan te houden en geen geitenpaadjes als staffels/kWh terugleverkosten te gebruiken. De rest vechten ze maar in Den Haag uit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:21:
Ik zie geen enkele mogelijkheid om alleen gas te kiezen bij pricewise.nl. Mis ik iets?
Voor stroom verbruik 0 invullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36

Matis

Rubber Rocket

Zojuist de mail van Eneco ontvangen dat ook zij terugleverkosten gaan rekenen: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/

Excuus; ik zie dat andere klanten deze mail gisteren al hebben ontvangen: banaliteit in "De zonnepanelen-boete"

[ Voor 36% gewijzigd door Matis op 25-04-2024 10:39 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
[...]

Ik maakte zelf via de prijsvergelijkers een top 10 van gasboeren. Bij de individuele gasboeren zie je dan snel dat niet iedereen gas-only aanbiedt. Niet iedereen biedt dynamische contracten. Ik hield daardoor een beperkt aantal leveranciers over. Gas leveringen zijn qua tariefstelling een stuk eenvoudiger te vergelijken tov. elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:28:
[...]

Kan ik de link ook gebruiken als ik op het moment klant ben van GC?
Mijn huidige 3 jarige GC contract loopt in Augustus af en ik heb via mail gevraagd om een nieuw 3 jarig contract maar krijg alleen een aanbod voor 1 jaar en op mijn vraag of ik geen 3 jarig contract kan krijgen, krijg ik dit antwoord:
U heeft gevraagd om een offerte voor 2 of 3 jaar. U levert op dit moment meer terug dan dat u verbruikt. Omdat u meer teruglevert dan dat u verbruikt is het alleen mogelijk om een contract voor 1 jaar af te sluiten. De reden hiervoor is dat wij met een contract voor 2 of 3 jaar teveel risico lopen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:42:
[...]

Kan ik de link ook gebruiken als ik op het moment klant ben van GC?
Mijn huidige 3 jarige GC contract loopt in Augustus af en ik heb via mail gevraagd om een nieuw 3 jarig contract maar krijg alleen een aanbod voor 1 jaar en op mijn vraag of ik geen 3 jarig contract kan krijgen, krijg ik dit antwoord:

[...]
Via de klantenservice werken ze hier niet aan mee inderdaad.
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-06 17:56
[...]

nee, je kan alleen stroom of gas met stroom selecteren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56

backupdevice

Boeh!

de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:28:
[...]

Ja dan kies diegene in mijn buurt en dan heb ik maar keuze uit 1 jaar

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zie op de site van Oxxio het volgende:
"Sluit je nu een nieuw contract af?
Dan betaal je de huidige verhoogde vaste leveringskosten van € 14,49 per maand en ontvang je een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh voor stroom die je netto teruglevert."

Dat is toch hetzelfde als wat Greenchoice doet? Het is uiteraard weer extreem lastig om de juiste tarieven te vinden, maar het lijkt me ongeveer hetzelfde?

[ Voor 34% gewijzigd door BounceMeister op 25-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

backupdevice schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]

Ja dan kies diegene in mijn buurt en dan heb ik maar keuze uit 1 jaar
Dan gebruik je de verkeerde link

de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:44:
[...]

Via de klantenservice werken ze hier niet aan mee inderdaad.
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was...
Okee gedaan en het lijkt te werken!
Aangemeld, en bij de keuze “Overstappen of Verhuizen” maar overstappen gekozen want adres is echt hetzelfde hoewel ik ga van GC naar GC >:)

Bij de aanmeldings email zie ik nu al hetzelfde klant nummer dus ik denk volledig verwerkt. Hoewel in mijn account gegevens het nieuwe contract nog niet zie, maar dat komt vast nog.

En kwa aanmeld datum lukt 17 Aug hopelijk ook zodat ik van mijn oude 3 jarige contract nog wel de E 300 aanmeldbonus kan cashen. Naast de E 0 termijn bedrag per maand, en jaarlijks E -200 jaarafrekening vanwege overproductie. Ja “dak vol” zonnepanelen zijn fantastisch en dat willen we graag zo houden! ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:29:
nee, je kan alleen stroom of gas met stroom selecteren.
Dat zal een andere site zijn, bij pricewise.nl selecteer je niet wat je wilt, je vult het verbruik in. En als je dan voor stroom 0 invult krijg je alleen gas contracten te zien. Bij sommige websites van leveranciers lukt dat niet, dan krijg je alsnog een stroom contract maar met 0 verbruik 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinsa
Thalaron schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:30:

Kwam weer een artikel tegen:

Cashen met een thuisbatterij op zolder? 'Voorlopig alleen voor hobbyisten' https://www.nu.nl/klimaat...leen-voor-hobbyisten.html

Onderwerp van de laatste tijd blijft echt die batterijen, maar idd het moet betaalbaar worden, overigens hoeft er niet perse voor mij subsidie op want dan zal er vast en zeker erna weer een regeling komen waarop we dat bedrag ook weer kunnen terug betalen, whats next thuisbatterij teruglevertarief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 22:47
Ik kreeg een ongevraagde aanbieding van United Consumers.
Je zal daar maar perongeluk 51kWh terugleveren op jaarbasis....

Dan krijg je daarvoor 51 x 0,05 = 2,55 euro *O* oOo

Volgens de terugleverkostenstaffel mag je dan 0,29660 per dag betalen.
Dat maakt 0,29660 x 365 = 108,26 totaal, of 108,26 : 51 kWh = 2,12 euro per kWh _O-

De kleine teruglevering kost je dus netto 105,71 euro |:(

Kan iemand even een terugverdienberekening maken voor een kleine setup met enkele panelen? -O-

Niet makkelijk te vinden, maar de staffel staat hier (beetje naar onder scrollen):
https://www.unitedconsume...elen/terugleverkosten.jsp

[ Voor 1% gewijzigd door gAzu op 25-04-2024 14:05 . Reden: emoticons en comma added ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38
gAzu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:01:
...
Bijf bij die smeerlappen maar weg, ik heb een offerte onder ogen gekregen waarbij ik 696€ terugleverkosten gerekend krijg. Het gaat over 8100kWh levering en 4500kWh teruglevering in dit geval.
Een telefoontje met deze partij leverde bevestiging op over deze bedragen... :( :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQQvRtyPvrRrQcXie5YqJ9Bpsr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fpuDqdKdTjMmQaKyrDvpk1Os.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Lempke op 25-04-2024 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:53
gAzu schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:01:
Je zal daar maar perongeluk 51kWh terugleveren op jaarbasis....

Dan krijg je daarvoor 51 x 0,05 = 2,55 euro *O* oOo

Volgens de terugleverkostenstaffel mag je dan 0,29660 per dag betalen.
Dat maakt 0,29660 x 365 = 108,26 totaal, of 108,26 : 51 kWh = 2,12 euro per kWh _O-

De kleine teruglevering kost je dus netto 105,71 euro |:(

Niet makkelijk te vinden, maar de staffel staat hier (beetje naar onder scrollen):
https://www.unitedconsume...elen/terugleverkosten.jsp
Het verschil tussen 3999 kWh en 4000 kWh terugleveren kost je een kleine €400 / jaar.
Dat verschil vind ik nog veel kanslozer. |:(

@Lempke
Gewoon je panelen een paar weken uitzetten in de zomer. Bespaar je even €400 mee. :+

[ Voor 5% gewijzigd door SmiGueL op 25-04-2024 14:28 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24
Maar wat zijn tegenwoordig jullie ervaringen met GC? Ik heb in het verleden gehad dat ze met smerige smoesjes zogenaamd gunstig mensen aan een lokale zonneweide wilden koppelen en dat bleek achteraf heel nadelig (pas als je goed de voorwaarden na ging kijken...).

Eigenlijk sindsdien negeer ik ze in elke vergelijker omdat ik er nog pissig van wordt hoe dat toen ging... ;)

Als je dus veel teruglevert, kun je dus het beste naar hun toe? Ik zit tot 01 nov vast bij Eneco...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gAzu
SmiGueL schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:27:
[...]
Het verschil tussen 3999 kWh en 4000 kWh terugleveren kost je een kleine €400 / jaar.
Dat verschil vind ik nog veel kanslozer. |:(

@Lempke
Gewoon je panelen een paar weken uitzetten in de zomer. Bespaar je even €400 mee. :+
Tijd voor een nieuwe prijs:

De

d:)b Tweakers HoogsteterugleverboetekiloWattuurprijs d:)b

Met als voorlopige winnaar de 4000ste kWh van UC, voor slechts 385,76 euro! oOo

We doen natuurlijk een paar categoriën in deze prestigieuze prijs, dat maakt het wat spannender.
(je kan nóóit genoeg prijzen hebben toch?)

Want in de buitencategorie 10.000 en meer scoren ze ook netjes:

voor je ingevoede 15.000ste kWh bij UC betaal je slechts.... 1685,99 euro! d:)b
(min 0,05 TLV, want die krijg je er wel voor terug natuurlijk) :Y

Knappe vdb die dat gaat overtoepen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door gAzu op 25-04-2024 15:50 . Reden: opmaak, leesbaarheid verbeterd (vind ik zelf dan...) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48
Vergeet niet de UC "bonus"compensatie mee te rekenen.
Tot 3500KWh teruglevering 'verdien' je er nog € 250 - 241 op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Cimpel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:57:
Vergeet niet de UC "bonus"compensatie mee te rekenen.
Tot 3500KWh teruglevering 'verdien' je er nog € 250 - 241 op ;)
Over die ene TOPkWh waarmee je net over de magische grens gaat toch niet?
Die levert je toch alleen het TLVtarief van 0,05 euro op.

En het is over invoeden, dus niet alleen over TLV na salderen:

Ik wek niet meer stroom op dan ik zelf verbruik. Betaal ik wel terugleverkosten?

Ja, je betaalt terugleverkosten voor het terugleveren van stroom aan het net. Dit gebeurt zelfs als je jaarlijks meer verbruikt dan je teruglevert. Vooral op zonnige dagen, want dan produceer je meer stroom dan je nodig hebt. Deze terugleverkosten worden berekend op basis van jouw teruglevergegevens bij de netbeheerder.

En voor de mensen met panelen en een variabel contract bij UC
Betaal ik terugleverkosten?

Heb je al een energiecontract bij UnitedConsumers? Of je terugleverkosten betaalt, hangt af van je energiecontract:

Ik heb een vast contract
Tijdens je huidige contract verandert er niets.
Bij het verlengen van je energiecontract worden terugleverkosten onderdeel van je nieuwe tarieven.

Ik heb een variabel contract
Terugleverkosten zijn onderdeel van je vaste leveringskosten
.

Extra oppassen dus!

(beide schuingedrukte stukjes komen uit de FAQ van UC)

[ Voor 59% gewijzigd door gAzu op 25-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
Lempke schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:10:
Bijf bij die smeerlappen maar weg, ik heb een offerte onder ogen gekregen waarbij ik 696€ terugleverkosten gerekend krijg.
Ja, haha! Ik had dat soort bedragen gister in hun aanvraagformulier ook al langs zien komen, en ik dacht: 7(8)7
Die maken het echt bont, inderdaad terecht de bekerhouder van de Tweakers HoogsteterugleverboetekiloWattuurprijs.

Vertelde vanochtend aan m'n meisje die daar voor een jaartje zit, dat ze haar contract vooral niet moet verlengen (hoewel, met een ferrarismeter maakt niemand haar wat).

De beste deal die ik nu kan vinden voor mijn situatie is bij Budget Energie, maar kan die pas twee maanden voordat m'n contract in september afloopt afsluiten, anders: "opzegvergoeding" (zo'n heerlijk bedekte term, waarbij niemand denkt dat de "vergoeding" iets is dat je gewoon als een boete (weer eentje) aan de leverancier betaalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TCMR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:06:
De beste deal die ik nu kan vinden voor mijn situatie is bij Budget Energie, maar kan die pas twee maanden voordat m'n contract in september afloopt afsluiten, anders: "opzegvergoeding" (zo'n heerlijk bedekte term, waarbij niemand denkt dat de "vergoeding" iets is dat je gewoon als een boete (weer eentje) aan de leverancier betaalt).
Als je dus voor stroom bij Greenchoice gaat en voor gas bij Delta (via pricewise.nl) kan je het nu al wel afsluiten en in september in laten gaan. Ben je nog iets voordeliger uit ook.

Als je toch maar voor 1 jaar gaat is het nog voordeliger om bij Delta ook stroom te nemen maar dan wel via de deltaenergie.nl website. Geen terugleverboete en terugleververgoeding van € 0,09. Al weet ik niet zeker of je dat kan combineren met de gas aanbieding van Delta via pricewise.nl (lijkt me geen probleem). Gas moet je niet nemen via de website van Delta want dat is veel te duur.

[ Voor 23% gewijzigd door Novax op 25-04-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

Het is mij nog _steeds_ niet duidelijk, of je teruglevergoeding moet betalen als;

Je jaarlijkse verbruik is 2000kWh
Je wekt 500Kwh op
Dus na salderen verbruik je 1500KWH

moet je dan over die 500Kwh terugleverkosten betalen? Of alleen als je meer dan 2000KWH opwekt?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Dat eerste. Elke kWh die de verkeerde kant op gaat in je meter kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:48:
Het is mij nog _steeds_ niet duidelijk, of je teruglevergoeding moet betalen als;

Je wekt 500Kwh op

moet je dan over die 500Kwh terugleverkosten betalen? Of alleen als je meer dan 2000KWH opwekt?
Dat hangt er vanaf:
A ) heeft je leverancier een "vaste" zonnepanelen boete (bijvoorbeeld Greenchoice, coolblue), dan ja, in de vorm van hoger vastrecht
B ) rekent je leverancier terugleverkosten per kWh of per staffel? (zoals bijvoorbeeld vdBron), dan
  • Verbruik je die 500kWh helemaal zelf direct op het moment van opwekken? (niet realistisch). Dan, nee
  • Verbruik je hem deels zelf rechtstreeks op het moment van opwekken (meestal zo'n 30%)? Dan betaal je terugleverkosten over het deel van de 500kWh dat je het net op pompt (in dit voorbeeld zo'n 70%). Die 70% mag je daarnaast wel salderen dus leveren vaak dan nog best een duit op.
  • Verbruik je niets zelf maar pomp je alles het het net op, om later weer te onttrekken? Dan betaal je terugleverkosten over 500kWh. Die 500 kWh mag je dan nog wel salderen.
Indien je meer opwekt dan dat je verbruikt, en je dus niet meer kunt salderen, zou de terugleverboete dus zo maar eens hoger kunnen zijn dan de terugleververgoeding. Dan gaan mensen aan het eind van hun tariefjaar ineens de omvormer uitschakelen. Dat lijkt me nou ook niet de bedoeling 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:58:
[...]

Dat hangt er vanaf:
A) heeft je leverancier een "vaste" zonnepanelen boete (bijvoorbeeld Greenchoice, coolblue), dan ja, in de vorm van hoger vastrecht
B) rekent je leverancier terugleverkosten per kWh of per staffel? (zoals bijvoorbeeld vdBron), dan
  • Verbruik je die 500kWh helemaal zelf direct op het moment van opwekken? (niet realistisch). Dan, nee
  • Verbruik je hem deels zelf rechtstreeks op het moment van opwekken (meestal zo'n 30%)? Dan betaal je terugleverkosten over het deel van de 500kWh dat je het net op pompt (in dit voorbeeld zo'n 70%). Die 70% mag je daarnaast wel salderen dus leveren vaak dan nog best een duit op.
  • Verbruik je niets zelf maar pomp je alles het het net op, om later weer te onttrekken? Dan betaal je terugleverkosten over 500kWh. Die 500 kWh mag je dan nog wel salderen.
Indien je meer opwekt dan dat je verbruikt, en je dus niet meer kunt salderen, zou de terugleverboete dus zo maar eens hoger kunnen zijn dan de terugleververgoeding. Dan gaan mensen aan het eind van hun tariefjaar ineens de omvormer uitschakelen. Dat lijkt me nou ook niet de bedoeling 8)7
Bedankt, en oei, dat is wel echt ingrijpend. Ik had grote plannen met hybride warmtepomp, 2x zoveel panelen extra, en de 2e auto elektrisch maken. ('s avonds laden helaas, dat kon ivm salderen prima uit).

Maar dit zet alle plannen op losse schroeven. Streep er door. Over 2 jaar maar weer kijken. Leuk man, zo'n energietransitie. Als de overheid deze ChatGPT genegereerde snode plannetjes van onze nutsvoorziening toelaten voorzie ik problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:02:
[...]

Bedankt, en oei, dat is wel echt ingrijpend. Ik had grote plannen met hybride warmtepomp, 2x zoveel panelen extra, en de 2e auto elektrisch maken. ('s avonds laden helaas, dat kon ivm salderen prima uit).

Maar dit zet alle plannen op losse schroeven. Streep er door. Over 2 jaar maar weer kijken. Leuk man, zo'n energietransitie. Als de overheid deze ChatGPT genegereerde snode plannetjes van onze nutsvoorziening toelaten voorzie ik problemen.
Gewoon nu bij Greenchoice 3 jaar vast afsluiten. dan betaal je een paar euro extra per maand en dat is alles (optie A). De rest kun je dan nog drie jaar salderen. Die warmtepomp is hoe dan ook een goed idee, want met een COP van meer dan ca 2,5 is dat al goedkoper dan gas (en die COP haal je sowieso).

[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 25-04-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:06:
[...]

Gewoon nu bij Greenchoice 3 jaar vast afsluiten. dan betaal je een paar euro extra per maand en dat is alles (optie A). De rest kun je dan nog drie jaar salderen. Die warmtepomp is hoe dan ook een goed idee, want met een COP van meer dan ca 2,5 is dat al goedkoper dan gas (en die COP haal je sowieso).
Helaas nog 9 maanden Essent te gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

jadjong schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:54:
Dat eerste. Elke kWh die de verkeerde kant op gaat in je meter kost geld.
Hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:14:
[...]

Helaas nog 9 maanden Essent te gaan.....
Greenchoice kun je 6 maanden vooruit afsluiten. Dan zou het een kwestie zijn van 3 maanden opzegvergoeding van Essent te slikken. Bijvoorbeeld hier te berekenen. Bijkomend voordeel; je kunt de komende 3,5 jaar salderen ipv 3* (en die winst zou zomaar eens groter kunnen zijn dan de overstapboete)

*ondervoorbehoud van wetswijzigingen etc

Sowieso goed om te onthouden: iedere kWh die je rechtstreeks verbruikt, "saldeer" je altijd! (mind the quotes, iedere kWh die je rechtstreeks gebruikt hoef je niet af te rekenen, ook geen terugleververgoeding). Zeker een warmtepomp is zo in te stellen dat hij zo veel mogelijk draait tijdens PV productie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007

Je wekt 500Kwh op

beetje afhankelijk waar je zit, elke energieboer doet het weer anders, daar zijn geen regels voor, ze doen alle maar wat.
maar bv bij vdB betaal je dus voor elke teruglever kWh een boete. vanaf 5 kWh betaal je, tot 1000 kWh is dat 4 euro per maand, het wordt steeds duurder bij meer, maximaal betaal je dus 552 euro per jaar.
andere hebben eer andere staffels of werken met bv een hogere vaste-kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Over die overstap boete: die wordt berekend over de kale kWh / m3 prijs. Eventuele terugleververgoedingen etc zitten daar niet bij. De energieprijzen zijn het afgelopen jaar relatief stabiel gebleven, dus die boete (berekend over verschil contractprijs en huidige referentieprijs) zou zo maar eens mee kunnen vallen (uitgaande van dat je een jaarcontract had @Servowire ):

Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2024/04/Gasprijs-energiebedrijven-2023-2024.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2024/04/Stroomprijs-energiebedrijven-2023-2024.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:21:
[...]

Greenchoice kun je 6 maanden vooruit afsluiten. Dan zou het een kwestie zijn van 3 maanden opzegvergoeding van Essent te slikken. Bijvoorbeeld hier te berekenen. Bijkomend voordeel; je kunt de komende 3,5 jaar salderen ipv 3* (en die winst zou zomaar eens groter kunnen zijn dan de overstapboete)

*ondervoorbehoud van wetswijzigingen etc

Sowieso goed om te onthouden: iedere kWh die je rechtstreeks verbruikt, "saldeer" je altijd! (mind the quotes, iedere kWh die je rechtstreeks gebruikt hoef je niet af te rekenen, ook geen terugleververgoeding). Zeker een warmtepomp is zo in te stellen dat hij zo veel mogelijk draait tijdens PV productie.
nee dus, iedere kWh die je rechtstreeks direct zelf verbruikt saldeer je dus NIET, de meter en dus je Energieboer ziet je direct zelfverbruikte stroom helemaal niet, er valt dus ook niets te salderen.
Salderen is het wegstrepen van opgenomen stroom met je teruggeleverde stroom die je zelf dus niet direct zelfs hebt kunnen gebruiken.

"Zeker een warmtepomp is zo in te stellen dat hij zo veel mogelijk draait tijdens PV productie", leuke gedachte maar dan moeten we alleen nog de zon zo ver te krijgen dat deze 24 uur blijft, mn dat ook nog tijdens in de winter, zal erg lastig worden, mn daar warmtepompen, zeker in de winter lang, zeg maar zeer lang moeten draaien, anders wordt je huis vanzelf een koelkast (van binnen dan). 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:28:
Over die overstap boete: die wordt berekend over de kale kWh / m3 prijs. Eventuele terugleververgoedingen etc zitten daar niet bij. De energieprijzen zijn het afgelopen jaar relatief stabiel gebleven, dus die boete (berekend over verschil contractprijs en huidige referentieprijs) zou zo maar eens mee kunnen vallen (uitgaande van dat je een jaarcontract had @Servowire ):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
leuk, alleen die grafiekjes die je laat zien zijn echt geen "kale" prijzen, maar de brutto prijs incl. alle belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Weet nog niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:48
Heb inmiddels een programmeerbare installatieautomaat die obv Tuya platform aangestuurd kan worden.
Deze kan ingesteld worden op max spanning, stroom, wattage etc.
Op Tuya zit ook de thermostaat van de WP en de pompschakelaar.

Ben nu met een (Tuya) scene aan het stoeien om automatisch de zonnepanelen in en uit te schakelen.
- Bij zonsopgang inschakelen,
- Uitschakelen als de WP niet draait (verwarmen of koelen) en
- Geleverd vermogen > 2 KW (natte vinger)
- en wat nog meer te bedenken.

Tips en ideeën welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Je wekt 500Kwh op

bij wie zit je, want dat zet je helaas er niet bij, er is dus geen universele regel die dit bepaald, dat is dus bij iedere Energieboer weer anders, er zijn zelfs Energieboeren die nog helemaal niets doen mbt een PV installatie.
Ook maakt het uit hoe oud jou contract is, mn de oudere contracten, en dat hoeft nog niet eens zo oud te zijn, hadden helemaal nog een terugleverboete. ook het type contract, vast versus fariabel maakt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:56
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:36:
[...]

nee dus, iedere kWh die je rechtstreeks direct zelf verbruikt saldeer je dus NIET, de meter en dus je Energieboer ziet je direct zelfverbruikte stroom helemaal niet, er valt dus ook niets te salderen.
Salderen is het wegstrepen van opgenomen stroom met je teruggeleverde stroom die je zelf dus niet direct zelfs hebt kunnen gebruiken.

"Zeker een warmtepomp is zo in te stellen dat hij zo veel mogelijk draait tijdens PV productie", leuke gedachte maar dan moeten we alleen nog de zon zo ver te krijgen dat deze 24 uur blijft, mn dat ook nog tijdens in de winter, zal erg lastig worden, mn daar warmtepompen, zeker in de winter lang, zeg maar zeer lang moeten draaien, anders wordt je huis vanzelf een koelkast (van binnen dan). 8)
Wel krom dat Essent nog lekker aangeeft "verhoog je voorschat van €25 naar €90 anders betaal je €330 bij!" terwijl we deze zomer lekker alles gaan opwekken voor de afgelopen koude wintermaanden (vast contract oktober tot oktober).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Cimpel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:42:
Heb inmiddels een programmeerbare installatieautomaat die obv Tuya platform aangestuurd kan worden.

Ben nu met een (Tuya) scene aan het stoeien om automatisch de zonnepanelen in en uit te schakelen.
dat doet de omvormer al van zelf, heb je echt geen IA voor nodig.
- Uitschakelen als de WP niet draait (verwarmen of koelen)
en dus ga je voor de rest van je energie die je dan gebruikt ipv gratis zonnestroom de dure stroom van de energieboer gebruiken, ja dat is zeer slim :N :N :N
en
waarom > 2kW _O- _O- _O- , lijkt me vrij onzinig, dit leid allemaal dat je op het einde dus niet kunt salderen ! en dat blijkt nu juist je grote winstpakker te zijn, en die ga je dan niet benutten. _O- _O- _O-

doe je aub een groot plezier, zet die programmerbare IA direct op marktplaats, want kan kun je er gelukkig geen onzinnige dingen meer mee doen.
Waarom heb jij dan zonnepanelen gekocht? :? 8)7 |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:40
Cimpel schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:42:

- Uitschakelen als de WP niet draait (verwarmen of koelen) en

Alvast een reserve omvormer bestellen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jellybrah schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:47:
[...]

Wel krom dat Essent nog lekker aangeeft "verhoog je voorschat van €25 naar €90 anders betaal je €330 bij!" terwijl we deze zomer lekker alles gaan opwekken voor de afgelopen koude wintermaanden (vast contract oktober tot oktober).
sorry, ik volg je nu helaas niet meer, wat is je jaarverbruik en wat is je teruglevering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 18:30
Hoe gaat Eneco de terugleverkosten verhalen op diegene die nog een ouderwetse ferrarismeter hebben?

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Roeloffzen schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:58:
Hoe gaat Eneco de terugleverkosten verhalen op diegene die nog een ouderwetse ferrarismeter hebben?
Onmogelijk denk ik. Ook een niet-slimme meter gaat gedoe geven omdat het tijdstip van verbruik/teruglevering niet bekend is.

Denk dat er een boete oid komt. Of een toeslag. Of afkeur van je Ferro meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik vraag me oprecht af hoeveel opzegboete Eneco gaat rekenen voor mijn contract met einddatum 31-10-2024 met een negatief maandbedrag.

Geen enkele rekenmodule lijkt daarmee overweg te kunnen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:36:
[...]

Uh ja, die disclaimer stond al in de kleine lettertjes, vandaar de quotes. "Vroegah", kon je zelf opwekken+verbruiken en salderen als het zelfde beschouwen in de financiële rekensom. Nu niet meer. Voor zelf opwekken en direct verbruiken verandert er uiteraard niets (en dat wordt soms vergeten).
Again, the devil is in the details. in dit geval de tekst "zo veel mogelijk". Denk aan voor- en najaar de runs overdag, SWW verwarmen en legionellaruns op het midden van de dag. Al met al scheelt dat aanzienlijk, maar zeker geen 100% (dat beweer ik ook nergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Matis schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:01:
Ik vraag me oprecht af hoeveel opzegboete Eneco gaat rekenen voor mijn contract met einddatum 31-10-2024 met een negatief maandbedrag.

Kan de klantenservice daar geen antwoord op geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Matis schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:01:

ze kunnen dit terugrekenen, dus als je meter steeds circa 2.000 kWh minder aangeeft dan het jaar daarvoor, heb je dus 2.000 kWh teruggeleverd. Alleen heeft Eneco op dit moment helemaal nog geen terugleverboete op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom. Dat gaat pas per juli 2024 gebeuren. en dan ook pas voor contracten die dan worden afgesloten.

dus grotere kans dat ze eigenlijk de meter willen laten vervangen, echter dat moet wel kunnen, er is op dit moment een te kort van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 18:30
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:59:
[...]

Onmogelijk denk ik. Ook een niet-slimme meter gaat gedoe geven omdat het tijdstip van verbruik/teruglevering niet bekend is.

Denk dat er een boete oid komt. Of een toeslag. Of afkeur van je Ferro meter.
Uiteindelijk moeten ze het wel verrekenen. Als ze de groep met een Ferrarismeter vrijstellen is dat discriminatie en dat mag niet.

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:38:
[...]

leuk, alleen die grafiekjes die je laat zien zijn echt geen "kale" prijzen, maar de brutto prijs incl. alle belastingen.
Fair point. Grafiekjes geven vooral aan dat er geen grote schommelingen zijn geweest, en de grote piek al meer dan een jaar achter de rug is. OBV een jaarcontract verwacht ik op basis van de grafiek dus geen schokkende boetes (gezien het nog 9 maanden loopt verwacht ik dat het ca 6 maanden geleden in afgesloten, stevige aanname wel. De exacte som kan ik niet maken). Aan de exacte waardes op de verticale as heb je in dit geval inderdaad niets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 12:38
Roeloffzen schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:09:
[...]

Uiteindelijk moeten ze het wel verrekenen. Als ze de groep met een Ferrarismeter vrijstellen is dat discriminatie en dat mag niet.
Wel eens gehoord van slimme meters zonder 2G/4G bereik, die zijn er nog heel veel. Die mensen kunnen geen dynamisch contract afsluiten, is ook discriminatie en geen hond in de energie keten die er wat aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

MacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:05:
ze kunnen dit terugrekenen, dus als je meter steeds circa 2.000 kWh minder aangeeft dan het jaar daarvoor, heb je dus 2.000 kWh teruggeleverd. Alleen heeft Eneco op dit moment helemaal nog geen terugleverboete op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom. Dat gaat pas per juli 2024 gebeuren. en dan ook pas voor contracten die dan worden afgesloten.

dus grotere kans dat ze eigenlijk de meter willen laten vervangen, echter dat moet wel kunnen, er is op dit moment een te kort van die dingen.
Ik heb het over de opzegboete. Als ik wil overstappen naar Greenchoice dan moet ik nu mijn contract openbreken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Zou de ACM hier wel akkoord mee gaan? Feitelijk hebben ze een truukje verzonnen om saldering (een politiek besluit) te ondermijnen. Bijna een beetje op de grens van de wet, lijkt me.

De prikkel voor zonnepanelen zal nu een flink tik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:02:
[...]

Waarom ? het is eerder dat je nu slim je energieboer uit gaat kiezen. en de vraag of die boete er volgend jaar er ook nog is, weet op dit moment nog helemaal niet te beantwoorden, het kan ook zo maar gedaan zijn met die onzin omdat dan de politiek (beter laat dan nooit) gaat ingrijpen.

dus die warmtepomp is een prima idee :Y , wil je niet te duur kom dan maar eens kijken op het forum van Quatt, veel warmtepomp voor weinig zou ik zeggen. *O*
En die extra panelen is ook nog helemaal niet zo slecht :Y , plan dat zo dat je op circa 115-20% van je benodigde energie :Y (dus ook warmtepomp en EV) gaat komen, want dan profiteer je optimaal.

om je een voorbeeld te geven; mijn warmtepomp draait voor 100% op zonneenergie en op jaarbasis staat mijn stroomverbruik in de kleine min. dus betaal ik alleen nog maar de vaste lasten en die krijg ik via de korting energiebelasting compleet terug, zelfs onder de streep nog iets meer. *O*
En nu komt de klapper; ik heb deze winter ruim 1.000m3 gas :Y minder verbruikt ! mijn warmtepomp heb ik dus binnen 2 jaar terug verdiend. *O*
ik heb nu nog een 3-jarig contract, maar als ik dat niet had was ik met deze situatie naar Essent gegaan, dan had ik totaal geen last van wat voor boete dan ook gehad. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:14:
Zou de ACM hier wel akkoord mee gaan? Feitelijk hebben ze een truukje verzonnen om saldering (een politiek besluit) te ondermijnen. Bijna een beetje op de grens van de wet, lijkt me.

als mensen nu een keer eens zelf gaan tellen zou dat dus helemaal niet hoeven, juist de slimme mensen gaan NU uitbreiden cq plaatsen. De prijzen zijn al een tijdje niet zo laag geweest en onder de streep, als je het juist aanpakt, is nog steeds rendabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:14:

No shit, Sherlock. Duizenden reacties en dan deze heldere conclusie :o

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:26:
[...]

No shit, Sherlock. Duizenden reacties en dan deze heldere conclusie :o
Nou lekker vriendelijk, Sherlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 03:02
Heb zitten vergelijken met die 3jarige contract van Greenchoice met Essent. Maar zoveel verschil in kosten zit er niet. Enigste voordeel is die 3 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Servowire schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:31:
[...]

Nou lekker vriendelijk, Sherlock.
Was niet onvriendelijk bedoeld. Maar vond het wel grappig dat je die vraag stelt terwijl het hele topic daar al maandenlang over gaat. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:33:
Heb zitten vergelijken met die 3jarige contract van Greenchoice met Essent. Maar zoveel verschil in kosten zit er niet. Enigste voordeel is die 3 jaar.
En dat is niet een klein voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Bij Essent is het een jaar. Je bedoelt dat het over een jaar anders uit kan zien? Als je dan weer een vergelijking maakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:35:
Bij Essent is het een jaar. Je bedoelt dat het over een jaar anders uit kan zien? Als je dan weer een vergelijking maakt?
Jazeker. Dan is de tlv nog lager, boete mogelijk hoger en het is maar de vraag of er dan überhaupt nog jaarcontracten zijn en tegen welke voorwaarden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
Je kan vooraf natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat 3 jaar beter zal zijn dan 1 jaar, maar gelet op dat extra kosten meestal niet zonder meer verdwijnen…

Achteraf is het altijd mooi praten maar ik denk dat de kans verwaarloosbaar is dat het over een jaar gunstiger zal zijn dan de meest gunstige contracten van nu.

Met de gemiddelde boetes die ik voorbij zie komen (en dan doel ik op de partijen met staffels) dan moet de gasprijs naar €0,10-0,20 kaal tarief gaan wil ik in de buurt komen van enige twijfel rondom of 3 jaar vast verstandig was. Die kans is verwaarloosbaar wat mij betreft.

[ Voor 30% gewijzigd door Thalaron op 28-04-2024 11:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Thalaron schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:40:
Je kan vooraf natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat 3 jaar beter zal zijn dan 1 jaar, maar gelet op dat extra kosten meestal niet zonder meer verdwijnen…

Achter is het altijd mooi praten maar ik denk dat de kans verwaarloosbaar is dat het over een jaar gunstiger zal zijn dan de meest gunstige contracten van nu.
Ja het is de afgelopen 2 jaar hard achteruit gegaan.

1,5 jaar terug had ik nog een tlv van 110 cent per kWh.
half jaar terug was dat 22 ct
2 maanden terug sloot ik GC 3 jaar vast met 11,5ct tlv af en zonder boete.

Nu is het dus GC 3 jaar vast met 5ct tlv en (kleine) boete.

Over 1 maand is dit contract er ook niet meer. Dan heb je alleen nog 1 jaar vast met 3 ct tlv en een boete.

Duidelijke trend zichtbaar en die zie ik niet snel wijzigen.

Bedenk dat je met die 3 jaar ook de voorwaarden vast zet. Dus geen verrassingen. Ik denk dat veel mensen onderschatten en geen benul hebben wat er komende 3 jaar op de energiemarkt gaat gebeuren. Ik ook niet, maar dat het onprettig wordt, staat voor mij vast

De consumentenprogrammas gaan het druk krijgen straks als Jan modaal door krijgt dat hij boetes opgelegd heeft gekregen

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:35:
Ja, zo zo maar kunnen, ligt eigenlijk ook in lijn van de verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:11:
[...]

Fair point. Grafiekjes geven vooral aan dat er geen grote schommelingen zijn geweest, en de grote piek al meer dan een jaar achter de rug is. OBV een jaarcontract verwacht ik op basis van de grafiek dus geen schokkende boetes (gezien het nog 9 maanden loopt verwacht ik dat het ca 6 maanden geleden in afgesloten, stevige aanname wel. De exacte som kan ik niet maken). Aan de exacte waardes op de verticale as heb je in dit geval inderdaad niets).
juist, maar als dat je bedoeling was, waarom zet je dat er gewoon niet bij? niet iedereen is in staat om daar doorheen te prikken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Denk dat ik ook voor die 3-jarige contract bij Greenchoice ga. Heb bij Essent in 2023 een 1 jaar contract lopen vanaf 21 juni. Is het verstandig dat ik die Greenchoice vanaf 22juni laat lopen of later. En nog iets Bij Essent staat alles op mn moeder haar naam. Maakt het dan nog uit als het op mijn naam komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:18:
Denk dat ik ook voor die 3-jarige contract bij Greenchoice ga. Heb bij Essent in 2023 een 1 jaar contract lopen vanaf 21 juni. Is het verstandig dat ik die Greenchoice vanaf 22juni laat lopen of later. En nog iets Bij Essent staat alles op mn moeder haar naam. Maakt het dan nog uit als het op mijn naam komt te staan?
Als je nu al een prima contract hebt zou ik GC zo laat mogelijk laten ingaan.

Tenaamstelling maakt niet uit voor zover ik weet.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 25-04-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
de Peer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:23:
[...]

Als je nu al een prima contract hebt zou ik GC zo laat mogelijk laten ingaan.

Tenaamstelling maakt niet uit voor zover ik weet.
Mn contract loopt af op 21 -22 juni. Dan kan ik toch beter dan over gaan op die greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:25:
[...]

Mn contract loopt af op 21 -22 juni. Dan kan ik toch beter dan over gaan op die greenchoice?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Contract eindigd trouwens op 20 jun. 2024. Als ik het Greenchoice contract op 21juni in laat gaan zit ook gewoon safe ofniet. Sorry dat ik zoveel vraag. Ik verander niet gauw van maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:30:
[...]

Contract eindig trouwens op 20 jun. 2024. Als ik het Greenchoice contract op 21juni in laat gaan zit ook gewoon safe ofniet. Sorry dat ik zoveel vraag. Ik verander niet gauw van maatschappij.
Ja is prima.

Pagina: 1 ... 36 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)