Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AveApps
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 20:27
Een aantal weken geleden heeft Eneco mij een contractverlenging voor 3 jaar lang aangeboden, zonder terugleverkosten erin vermeld. Verlenging zou mid juni ingaan, als het huidige contract verloopt: goed aanbod, dus allemaal prima.

Deze week mailt Eneco mij dat ik per mid juni ook terugleverkosten moet gaan betalen, ondanks dat ik een getekend contract heb waarin dit nergens vermeld staat. Uiteraard direct Eneco gevraagd of dit klopt. Na lang heen-en-weer en uitzoekwerk heeft de helpdesk mij laten weten dat voor ALLE contracten die na 1 juni ingang vinden, terugleverkosten gerekend zullen worden - ondanks dat je hier niet voor getekend hebt of op de hoogte van had kunnen zijn en dat de opzegboete ook nog steeds gerekend zal worden. Eneco vind het dus normaal om retroactief kosten toe te voegen aan bestaande contracten.

Mijn vrouw is (gelukkig) advocate en stelt zich op het punt dat Eneco niet zomaar extra kosten invoeren volgens het ondertekende contract en voorwaarden. Helaas voorzien we hierin een lang gevecht met de juridische afdeling van Eneco, waar we waarschijnlijk geen tijd en zin in hebben.

Waarschuwing dus: mocht je je energiecontract al verlengd hebben maar de ingangsdatum ligt in de toekomst, let op dat Eneco alsnog extra kosten in rekening gaat brengen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
AveApps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:11:
Een aantal weken geleden heeft Eneco mij een contractverlenging voor 3 jaar lang aangeboden, zonder terugleverkosten erin vermeld. Verlenging zou mid juni ingaan, als het huidige contract verloopt: goed aanbod, dus allemaal prima.

Deze week mailt Eneco mij dat ik per mid juni ook terugleverkosten moet gaan betalen, ondanks dat ik een getekend contract heb waarin dit nergens vermeld staat. Uiteraard direct Eneco gevraagd of dit klopt. Na lang heen-en-weer en uitzoekwerk heeft de helpdesk mij laten weten dat voor ALLE contracten die na 1 juni ingang vinden, terugleverkosten gerekend zullen worden - ondanks dat je hier niet voor getekend hebt of op de hoogte van had kunnen zijn en dat de opzegboete ook nog steeds gerekend zal worden. Eneco vind het dus normaal om retroactief kosten toe te voegen aan bestaande contracten.

Mijn vrouw is (gelukkig) advocate en stelt zich op het punt dat Eneco niet zomaar extra kosten invoeren volgens het ondertekende contract en voorwaarden. Helaas voorzien we hierin een lang gevecht met de juridische afdeling van Eneco, waar we waarschijnlijk geen tijd en zin in hebben.

Waarschuwing dus: mocht je je energiecontract al verlengd hebben maar de ingangsdatum ligt in de toekomst, let op dat Eneco alsnog extra kosten in rekening gaat brengen!
Op het moment dat je dat aanbod hebt geaccepteerd heb je daar een bevestiging per email van gekregen? Want dan gaan de 14 dagen bedenktijd lopen maar gelden ook de voorwaarden ten tijde van de bevestiging. Lijkt me niet een lang gevecht hoor, kan echt niet.

Edit: Eneco website zegt dat de nieuwe voorwaarden geldig zijn vanaf 22 april 2024. Maar voor jou is het volgende dan toch van toepassing:
Als je teruglevert, betaal je daarom een vergoeding voor de
kosten die het terugleveren voor ons met zich meebrengen. Dit zijn
de ‘terugleverkosten’. De hoogte van de terugleverkosten vind je
in je contract. Als je een contract hebt met een vaste looptijd, dan
wijzigen de terugleverkosten niet tijdens de vaste looptijd van je
contract.
Als er geen terugleverkosten in je contract staan dan hoef je die ook niet te betalen lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Novax op 25-04-2024 21:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
@AveApps ik zou heel simpel stellen dat ze niet conform contract handelen, en dat je verwacht dat ze dit ook honoreren. Als ze dat niet doen én je hebt geen zin om daar tijd in te gaan steken dan zou ik als reactie op ‘nope’ als 2e optie aangeven dat je het contract wil ontbinden.

Ze kunnen natuurlijk niet achteraf de voorwaarden veranderen zonder de optie om er zonder kosten vanaf te zien. En gezien je contract ook nog niet is ingegaan zou ik ze heel veel succes wensen met het innen van de boete.

En dan zeker ook nog niet kunnen aangeven wát de boete zal gaan worden zeker? Ik zou in ieder geval klaar zijn met een dergelijk onbetrouwbare leverancier.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:42
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:34:
[...]

Op het moment dat je dat aanbod hebt geaccepteerd heb je daar een bevestiging per email van gekregen? Want dan gaan de 14 dagen bedenktijd lopen maar gelden ook de voorwaarden ten tijde van de bevestiging. Lijkt me niet een lang gevecht hoor, kan echt niet.

Edit: Eneco website zegt dat de nieuwe voorwaarden geldig zijn vanaf 22 april 2024. Maar voor jouw is het volgende dan toch van toepassing:

[...]

Als er geen terugleverkosten in je contract staan dan hoef je die ook niet te betalen lijkt me.
De vraag is of je het gevecht aan wilt en de tijd ervoor over hebt. Ik heb een "getekend" pdf-contract terwijl Eneco een andere start- en einddatum aanhoudt. Het is maar een dag verschil, maar toch. Het kostte me een extra dag bij mijn vorige leverancier die de voorwaarden per die dag gewijzigd had. Dus een extra berekening alleen voor die ene dag. Niet handig en de fout van Eneco. Maar ze geven het niet toe en houden ook nog eens vast aan de verkeerde einddatum.

Lang verhaal kort: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:53:
De vraag is of je het gevecht aan wilt en de tijd ervoor over hebt. Ik heb een "getekend" pdf-contract terwijl Eneco een andere start- en einddatum aanhoudt. Het is maar een dag verschil, maar toch. Het kostte me een extra dag bij mijn vorige leverancier die de voorwaarden per die dag gewijzigd had. Dus een extra berekening alleen voor die ene dag. Niet handig en de fout van Eneco. Maar ze geven het niet toe en houden ook nog eens vast aan de verkeerde einddatum.

Lang verhaal kort: gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen.
Dat is waar en zal per probleem verschillen.

Ik moet wel zeggen dat die datum best verwarrend kan zijn, bij sommige (vergelijking)sites moet je de einddatum van je huidige contract invullen en bij andere de begindatum van je nieuwe contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AveApps
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 20:27
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:34:
[...]

Edit: Eneco website zegt dat de nieuwe voorwaarden geldig zijn vanaf 22 april 2024. Maar voor jou is het volgende dan toch van toepassing:

[...]

het contract is voor 22 april 2024 getekend én bevestigd door Eneco: de voorwaarden zijn de 2023 versie. Hier staat niks over in inderdaad. Goed om te weten dat er nieuwe voorwaardes zijn waarin dit expliciet genoemd wordt. Het lijkt erop dat Eneco (of de juridische afdeling) hier mee in de mist is gegaan.

Edit: Tevens staat in de 2023 niet dat Eneco de voorwaarden eenzijdig kan wijzigen, alleen als dit van overheidswege moet. In de 2024 versie staat dat Eneco de voorwaarden wel mag bijwerken.

[ Voor 9% gewijzigd door AveApps op 26-04-2024 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
AveApps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:09:

het contract is voor 22 april 2024 getekend én bevestigd door Eneco: de voorwaarden zijn de 2023 versie. Hier staat niks over in inderdaad. Goed om te weten dat er nieuwe voorwaardes zijn waarin dit expliciet genoemd wordt. Het lijkt erop dat Eneco (of de juridische afdeling) hier mee in de mist is gegaan.
Daar staat dan weer over:
Voor klanten met een energiecontract afgesloten vóór 22 april 2024, gelden deze voorwaarden vanaf 1 juni 2024.
Als ik het goed begrijp van de Eneco website gelden de voorwaarden wel voor jou vanaf 1 juni maar omdat je een vast contract hebt verandert er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 21:10
Bij Coolblue worden bestaande vaste contracten niet aangepast. Ik heb dus nog niet te maken met de 20 euro leveringskosten.

Dat geeft me gelukkig tijd tot juli.

Zijn er echt partijen die vaste contracten open breken met deze boetes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 21:10
MacD007 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:18:
[...]
het moet niet gekker worden, we hebben deze er juist opgezet ivm de energietransitie, en nu wil jij ze er weer vanaf halen, mooi niet.
gewoon juist kiezen en je goed informeren, zoals op dit soort forums.
en laat die zonnepanelen maar mooi op je dak zitten, daar horen ze ook op, het moeten overigens nog veel meer worden.

[...]
Het klimaat, milieu, maakt mij helemaal niets uit. Bij mij draait alles om mijn portemonnee. Als het geld kost sloop ik ze eraf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 16:11
mrVroom schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:41:
Bij Coolblue worden bestaande vaste contracten niet aangepast. Ik heb dus nog niet te maken met de 20 euro leveringskosten.

Dat zou onrechtmatig zijn tenzij ze natuurlijk vooraf met je hebben afgesproken in de voorwaarden dat ze dat mogen doen. Maar ik ken nog geen enkele leverancier waarin dit is opgenomen in de voorwaarden. En zelfs als dit is opgenomen in de voorwaarden dan is het nog de vraag of het niet in strijd is met dwingend recht wat dit verbied.

En als een leverancier dit wel gewoon doet dan gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat toch (bijna) niemand er een zaak van wil maken en komen ze er op die manier voorlopig mee weg. De weinige klanten die dan wel lastig doen geven ze na veel treuzelen hun zin om rechtszaken en uitspraken van de Geschillencommissie te vermijden.

[ Voor 21% gewijzigd door marktweakt op 25-04-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:42
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:00:
[...]

Dat is waar en zal per probleem verschillen.

Ik moet wel zeggen dat die datum best verwarrend kan zijn, bij sommige (vergelijking)sites moet je de einddatum van je huidige contract invullen en bij andere de begindatum van je nieuwe contract.
In dit geval is er geen verwarring; in het pdf contract staat de juiste datum. Maar Eneco denkt daar dus anders over. Het ging er mij alleen maar om dat het contract zoals gecommuniceerd naar de klant kan verschillen met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
mrVroom schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:41:

Nee

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrVroom schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:42:
[...]

Het klimaat, milieu, maakt mij helemaal niets uit. Bij mij draait alles om mijn portemonnee. Als het geld kost sloop ik ze eraf.
En jij dent dat het ervan slopen je geen geld kost, zeker als ook niet eens zijn terugverdient.
Je verdient zelfs met boete nog altijd aan die dingen, de slimme mensen brijden juist nu uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
big bang schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:04:
[...]

Uh ja, die disclaimer stond al in de kleine lettertjes, vandaar de quotes. "Vroegah", kon je zelf opwekken+verbruiken en salderen als het zelfde beschouwen in de financiële rekensom. Nu niet meer. Voor zelf opwekken en direct verbruiken verandert er uiteraard niets (en dat wordt soms vergeten).
dat is al lang niet meer zo, al heel lang kun je namelijk maximaal je eigen gebruik salderen, het enige wat anders was is de TLV die vroeger redelijk dicht tegen de kostprijs aanzat, maar die was ook al een tijdje op zijn retour.
[...]

Again, the devil is in the details. in dit geval de tekst "zo veel mogelijk". Denk aan voor- en najaar de runs overdag, SWW verwarmen en legionellaruns op het midden van de dag. Al met al scheelt dat aanzienlijk, maar zeker geen 100% (dat beweer ik ook nergens).
snap ik, maar zelfs met "zo ver mogelijk" kom je daar dus niet echt ver mee. een huis te veel af laten koelen om het dan met de zon erbij weer op te warmen is behoorlijk lastig voor een warmtepomp en de zon werkt in deze tijden dan ook niet echt mee, er komt helaas gewoon te weinig stroom uit het stopkontact voor de warmtepomp om dat te doen, los dat dit soort verwarmen niet erg effectief is. beter is de hut niet te veel af te laten koelen, en ja, dat betekend nu een keer dat de warmtepomp zacht pruttelend vaak aan zal staan. Je COP is dan een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:41

Animal_X

Rodin

Excuses als dit al eerder behandeld is, ik kan het niet terug vinden.

laatste week van mei krijgen wij eindelijk een PV installatie met in eerste instantie 15 panelen na 2 jaar van zoeken naar een installateur en vergunningsaanvraag bij de gemeente (onconventioneel dak, complexere montage, aanzicht woning, etc).

Momenteel heb ik nog een zeer gunstig 3 jarig contract bij GC dat afloopt in oktober dit jaar (consumentenbond actie destijds). Heeft het voor mij nog toegevoegde waarde om mijn bestaande gunstige contract eerder open te breken en een nieuw contract af te sluiten alvorens het starten van teruglevering? Of maakt dit niet uit en zijn er bij voorbaat generieke bepalingen van toepassing bij de aanschaf van PV gedurende de looptijd van een contract?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onshuis
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-04-2024
Ik vind het gewoon een boete. Ben blij dat ik geen warmtepomp heb aangeschaft maar 3 airco's en de cv installatie nog in tact is. Want met airco's of een warmtepomp je huis in de winter verwarmen 25 tot 30 kwh per dag, is goed te doen als je kunt salderen. Maar op deze manier is het straks voordeliger om weer op gas te gaan verwarmen. Ik begreep eerst ook niet dat je meteen boete krijgt als je teruglevert. Dacht dat het pas was na salderen. Ik verbruik per jaar precies hetzelfde als ik opwek. Per jaar, dus dat gaat per dag in de zomer nogal in de papieren lopen en in de winter wordt het de hoofdprijs voor een kwh met mijn variabele eneco contract. Nu bedacht ik iets, maar heb geen idee of dat kan of nut heeft. Wat als ik het uitlezen op afstand van mijn slimme meter stop zet? Dan moet ik per jaar zelf t verbruik en opwek doorgeven en kan eneco niet zien dat ik in de zomer veel opwek en in de winter veel gebruik, waardoor dit saldeer effect per jaar precies op 0 uitkomt. Of zou dat niet werken? Mocht dat werken dan zou ik zeggen, uitzetten die op afstand uitlezing. De p1 poort blijft gewoon werken lijkt me. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:26:
Ik vind het gewoon een boete. Ben blij dat ik geen warmtepomp heb aangeschaft maar 3 airco's en de cv installatie nog in tact is. Want met airco's of een warmtepomp je huis in de winter verwarmen 25 tot 30 kwh per dag, is goed te doen als je kunt salderen. Maar op deze manier is het straks voordeliger om weer op gas te gaan verwarmen. Ik begreep eerst ook niet dat je meteen boete krijgt als je teruglevert. Dacht dat het pas was na salderen. Ik verbruik per jaar precies hetzelfde als ik opwek. Per jaar, dus dat gaat per dag in de zomer nogal in de papieren lopen en in de winter wordt het de hoofdprijs voor een kwh met mijn variabele eneco contract. Nu bedacht ik iets, maar heb geen idee of dat kan of nut heeft. Wat als ik het uitlezen op afstand van mijn slimme meter stop zet? Dan moet ik per jaar zelf t verbruik en opwek doorgeven en kan eneco niet zien dat ik in de zomer veel opwek en in de winter veel gebruik, waardoor dit saldeer effect per jaar precies op 0 uitkomt. Of zou dat niet werken? Mocht dat werken dan zou ik zeggen, uitzetten die op afstand uitlezing. De p1 poort blijft gewoon werken lijkt me. Iemand?
Je moet niet het verbruik doorgeven maar de stand van je meter. Natuurlijk kan je dan 200 doorgeven als stand in plaats van 2000, maar als ze dan komen controleren na een aantal jaar dan mag je duizenden euro's terugbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
Dan moet ik per jaar zelf t verbruik en opwek doorgeven en kan eneco niet zien dat ik in de zomer veel opwek en in de winter veel gebruik, waardoor dit saldeer effect per jaar precies op 0 uitkomt. Of zou dat niet werken? Mocht dat werken dan zou ik zeggen, uitzetten die op afstand uitlezing. De p1 poort blijft gewoon werken lijkt me. Iemand?
Jouw meter telt niet terug als je opwekt. Dus die 1500kWh welke je in de zomer het net in stuurt en in de winter er weer uit haalt staat genoteerd als 1500kWh afname. Wat jij wilt kan alleen met een oude grijze draaiende schijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik vind het gewoon een boete. Ben blij dat ik geen warmtepomp heb aangeschaft maar 3 airco's en de cv installatie nog in tact is.
Het is ook een boete. Maar energieboeren weten er altijd mooie termen voor te verzinnen. Waarom jij denkt dat je beter uit bent met een gasgestookte CV ketel begrijp ik niet, gas wordt telkens duurder (vanwege heffingen).
Ik begreep eerst ook niet dat je meteen boete krijgt als je teruglevert.
Dat was in eerste instantie ook niet zo, het begon met boetes voor mensen die meer opwek hadden. Maar ze maken het gewoon telkens bonter. Zoals hier al vermeld, is het momenteel een jungle: elke energieboer verzint z'n eigen manier om zonnestroom-opwekkers hun zogenaamde "voordeel" (enkele duizenden euro's investering die steeds langere terugverdientijd kent) te ontnemen. Een vaste terugleverboete op elke kWh die langs de meter terug het net in gaat is 100% tegen het idee van de salderingsregeling in. De wetgever staat er bij en kijkt er naar.

Met deze ontwikkeling is het moment aangebroken dat mensen met een ferrarismeter een groot voordeel hebben. Ik had nooit verwacht dat dat zou gaan gebeuren (voor salderen maakte het niets uit, in tegenstelling tot wat velen dachten), maar zie daar...

[ Voor 11% gewijzigd door TCMR op 26-04-2024 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Animal_X schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:37:

laatste week van mei krijgen wij eindelijk een PV installatie met in eerste instantie 15 panelen na 2 jaar van zoeken naar een installateur en vergunningsaanvraag bij de gemeente (onconventioneel dak, complexere montage, aanzicht woning, etc).

Momenteel heb ik nog een zeer gunstig 3 jarig contract bij GC dat afloopt in oktober dit jaar (consumentenbond actie destijds). Heeft het voor mij nog toegevoegde waarde om mijn bestaande gunstige contract eerder open te breken en een nieuw contract af te sluiten alvorens het starten van teruglevering? Of maakt dit niet uit en zijn er bij voorbaat generieke bepalingen van toepassing bij de aanschaf van PV gedurende de looptijd van een contract?
Je kan bij Greenchoice 6 maanden van tevoren afsluiten. Dus daar zou je nu al een contract kunnen afsluiten die pas ingaat in oktober zonder dat je hoeft aan te geven dat je zonnepanelen hebt (al maakt dat bij de 2 of 3 jaar vast links van GC niet uit)

Je bent wel al klant bij Greenchoice maar dat zou geen probleem hoeven te zijn, zie hier Gerco-M in "De zonnepanelen-boete" . Het zou zelfs kunnen dat je het telefonisch kan verlengen zonder dat je hoeft te zeggen dat je zonnepanelen krijgt.

Er zijn naast Greenchoice nog een aantal energieleverancier waarbij je 180 dagen van tevoren kunt afsluiten, zie hier https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment wel uitkijken dat ze geen heffing hebben op de hoeveelheid teruglevering zoals Vandebron, die moet je niet hebben.

Welk contract het beste is hangt een af van of je je gehele verbruik met de nieuwe zonnepanelen weg kan salderen, dan maakt het stroomtarief namelijk niet uit. Is dat niet zo dan zou een contract met een lager tarief beter zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 26-04-2024 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]Op deze manier is het straks voordeliger om weer op gas te gaan verwarmen.
Laat je niet gek maken, reken het na, dit is onwaarschijnlijk.
Ook zonder PV is een (goed ingestelde) warmtepomp veel goedkoper in gebruik.
Nu bedacht ik iets, maar heb geen idee of dat kan of nut heeft. Wat als ik het uitlezen op afstand van mijn slimme meter stop zet? Dan moet ik per jaar zelf t verbruik en opwek doorgeven en kan eneco niet zien dat ik in de zomer veel opwek en in de winter veel gebruik, waardoor dit saldeer effect per jaar precies op 0 uitkomt.
Als je niet de juiste tellerstanden doorgeeft, dan ben je simpelweg aan het frauderen.
Bovendien kan na verhuizing de uitlezing simpel weer aangezet worden, dus dan hang je alsnog.

Dankzij de huidige wildwest is er keuze genoeg in een boetevorm die voor jou het minst pijn doet.
Greenchoice bijvoorbeeld heeft geen boete op teruglevering, maar is ~5 cent per kWh duurder dan vdBron dus als je op 0 uitkomt, dan is GC misschien interessant. Wek je veel minder op dan je verbruikt, dan is vdBron waarschijnlijk goedkoper voor je etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:02
TCMR schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:00:
Met deze ontwikkeling is het moment aangebroken dat mensen met een ferrarismeter een groot voordeel hebben. Ik had nooit verwacht dat dat zou gaan gebeuren (voor salderen maakte het niets uit, in tegenstelling tot wat velen dachten), maar zie daar...
Een paar jaar geleden werd je voor wappie uitgemaakt als je een 'slimme meter' weigerde, nu zijn deze mensen spekkoper. Merk dat ik minder en minder geloof wat de overheid zegt, postbus 51 als contra-indicator.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:13:
Als je niet de juiste tellerstanden doorgeeft, dan ben je simpelweg aan het frauderen.
Bovendien kan na verhuizing de uitlezing simpel weer aangezet worden, dus dan hang je alsnog.
Hij schrijft niet dat hij onjuiste tellerstanden door gaat geven, maar dat de meter administratief wordt uitgezet, dat mag gewoon en heeft de energieleverancier niets over te zeggen (tenzij je een dynamisch contract hebt).
Plan gaat echter niet werken want een eventuele heffing zal net als bij andere leveranciers over de totale teruglevering gaan voor salderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Nu online
Novax schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:34:
[...]
Als je dus voor stroom bij Greenchoice gaat en voor gas bij Delta (via pricewise.nl) kan je het nu al wel afsluiten en in september in laten gaan.
Bedankt voor de tip(s) (y) Met aftrek van de opbrengst (PV overschot) bij GC kom je dan inderdaad op een mooi maandbedrag uit, vergelijkbaar met de deal van Budget Energie die nu voor mij het gunstigst is, maar niet is af te sluiten op voor start in sept.

Ik zie alleen niet hoe ik gas bij Delta op 1 september kan laten ingaan. Bij Pricewise reppen ze van een termijn van 2 maanden. Gas is niet het issue, natuurlijk, dus ik heb die GC-deal voor 3-jaar vast toch maar vast gedaan. Dan zie ik verderop in het jaar wel wie er een interessante gas-only deal aanbiedt. En anders maar gewoon zonder gas verder, toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:17:
[...]

Een paar jaar geleden werd je voor wappie uitgemaakt als je een 'slimme meter' weigerde, nu zijn deze mensen spekkoper. Merk dat ik minder en minder geloof wat de overheid zegt, postbus 51 als contra-indicator.
Tsja, tijdelijke situatie lijkt me dat he. De ferraris-meters gaan er toch uit per batch elk jaar dus dit verdwijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Fr33z schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:30:
Tsja, tijdelijke situatie lijkt me dat he. De ferraris-meters gaan er toch uit per batch elk jaar dus dit verdwijnt.
Zolang ze niet afgekeurd worden mag je een 'slimme meter' gewoon weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:32:
Het probleem is ook niet de "slimme" meter, maar de meter met aparte telwerken voor afname/teruglevering. Die had ik al heel lang hier, nog voor het "slimme meter"-tijdperk, en is onlangs vervangen door een slimme meter. Maakt voor de kosten geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:24:
[...]

Hij schrijft niet dat hij onjuiste tellerstanden door gaat geven, maar dat de meter administratief wordt uitgezet, dat mag gewoon en heeft de energieleverancier niets over te zeggen (tenzij je een dynamisch contract hebt).
Plan gaat echter niet werken want een eventuele heffing zal net als bij andere leveranciers over de totale teruglevering gaan voor salderen :+
Mijn punt is dat ook als je met salderen op 0 uit komt, je ook met een administratief uitgeschakelde meter geen 0 door mag geven :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TCMR schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:29:
Ik zie alleen niet hoe ik gas bij Delta op 1 september kan laten ingaan. Bij Pricewise reppen ze van een termijn van 2 maanden. Gas is niet het issue, natuurlijk, dus ik heb die GC-deal voor 3-jaar vast toch maar vast gedaan. Dan zie ik verderop in het jaar wel wie er een interessante gas-only deal aanbiedt. En anders maar gewoon zonder gas verder, toch? 8)
Dat is vreemd, ik kan nadat ik op Aanvragen druk en de gegevens invul uiteindelijk bij Gewenste ingangsdatum gewoon 1 september kiezen. Gaat het daarna dan alsnog mis?

Overigens hebben ze vandaag het tarief verhoogd van die Delta deal maar dat maakt met 350m3 niet zoveel uit omdat de cashback nog zo hoog is, En die cashback is wel de reden waarom het totaal voordeliger is. Het is maar afwachten of zo'n cashback er dan nog is, of de tarieven moeten dan significant gedaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
[...]

Sure, maar elk jaar wordt gewoon een nieuw deel afgekeurd dus dit deel wordt elk jaar kleiner. Dus niet een heel significant issue in de transitie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:37:
[...]
Dat is vreemd, ik kan nadat ik op Aanvragen druk en de gegevens invul uiteindelijk bij Gewenste ingangsdatum gewoon 1 september kiezen.
Overheen gekeken, inmiddels deal gekozen. Was ie gister goedkoper? Jij houdt het goed in de gaten zeg!

Wat ik overigens niet snap, is dat je bij nogal wat energieboeren moet invullen wat je opwek is in de "dal"-periode. Als in: 's nachts? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:35
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:17:
[...]

Hier is het toch meer de handhaving op de energie leveranciers die tekort schiet, niet zozeer het overheidsbeleid. Nu is dat sowieso veel te veel gericht op prijs incentives maar dat is een andere discussie. Ik snap het sentiment heel goed overigens. Er is veel te veel onzeker of onduidelijk in de hele energie transitie en de infrastructurele aanpak moet toch echt van de overheid komen.

Overigens is het toch zo dat pas elke Kw na je verbruik de boete gaat tellen? Of is het gewoon standaard boete per maand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 13:27
Wij leveren ook aanzienlijk meer terug dan we verbruiken (verhuizing en oude bewoners hadden flink hoger verbruik). Contract stopt per 1 nov bij Eneco, dus kan officieel nog niet GC starten. Dus vraag mij nu af of ik 5 dagen moet wachten of gewoon nu al moet afsluiten en dan desnoods een kleine boete bij Eneco moet betalen (of 5 dagen dubbele leverancier hebben?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TCMR schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:45:
Wat ik overigens niet snap, is dat je bij nogal wat energieboeren moet invullen wat je opwek is in de "dal"-periode. Als in: 's nachts? 8)7
Het weekend zijn ook dal uren ;) Je kan overigens bij Greenchoice veranderen naar enkeltarief als dat voordeliger uitpakt, https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
CornermanNL schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:47:
Overigens is het toch zo dat pas elke Kw na je verbruik de boete gaat tellen? Of is het gewoon standaard boete per maand ?
Is bij elke leverancier anders, ben inmiddels ook de draad kwijt.

Eigen verbruik voor de meter is 'ongrijpbaar', de rest wordt linksom of rechtsom uiteindelijk afgeroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:35
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:53:
[...]

Is bij elke leverancier anders, ben inmiddels ook de draad kwijt.

Eigen verbruik voor de meter is 'ongrijpbaar', de rest wordt linksom of rechtsom uiteindelijk afgeroomd.
Dat is helemaal mooi, ik zit bij Eneco. Toch maar eens induiken. Als het per jaar weggestreept wordt zit ik prima. Anders betaal ik straks dus.

De regie is dus vanuit beleidsoogpunt compleet zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellkuh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:33

cellkuh

Tesla referral: marcel333963

Ik heb het uitlezen van de meter al 2 jaar uitstaan. Nu heb ik een meningsverschil met Sefe Energie hier over. Ze doen nu per maand een schatting maken van hoeveel energie ik heb verbruikt en geleverd. Maanden januari tot en met maart 2023 heeft sefe 0 teruglevering gerekend en alleen maar levering a €0.50. En alle teruglevering in de resterende maanden, toen de stroom stukken goedkoper was.

Mijn standpunt in deze is dat er wel degelijk teruglevering is (niet veel maar de zon is er wel geweest in 3 maanden). Ik heb Sefe nu gevraagd om over de netto afgenomen stroom een afrekening te maken (verdeling per maand).

Dus een meter niet laten uitlezen kan ook zo zijn nadelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
cellkuh schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:58:
Ik heb het uitlezen van de meter al 2 jaar uitstaan. Nu heb ik een meningsverschil met Sefe Energie hier over. Ze doen nu per maand een schatting maken van hoeveel energie ik heb verbruikt en geleverd. Maanden januari tot en met maart 2023 heeft sefe 0 teruglevering gerekend en alleen maar levering a €0.50. En alle teruglevering in de resterende maanden, toen de stroom stukken goedkoper was.

Mijn standpunt in deze is dat er wel degelijk teruglevering is (niet veel maar de zon is er wel geweest in 3 maanden). Ik heb Sefe nu gevraagd om over de netto afgenomen stroom een afrekening te maken (verdeling per maand).

Dus een meter niet laten uitlezen kan ook zo zijn nadelen hebben.
Dan heb je neem ik aan een variabel contract waarbij de tarieven per maand kunnen verschillen? Dan zou je eigenlijk bij elke tariefwisseling de meterstanden door moeten geven.

Ook bij een vast contract kan dit problemen opleveren zoals bij de afschaffing van het prijsplafond dit jaar. Niet alle energie leveranciers hebben de meterstanden opgevraagd per 1 januari. Dus dan moeten ze een schatting maken hoeveel je voor en na het prijsplafond hebt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:29
Proton_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:13:
[...]

Laat je niet gek maken, reken het na, dit is onwaarschijnlijk.
Ook zonder PV is een (goed ingestelde) warmtepomp veel goedkoper in gebruik.
Maar hoe kun je het fatsoenlijk uitrekenen? De warmtepomp valt of staat toch grotendeels met saldering? Met overheid als onbetrouwbare beleidsmaker kun je lastig een inverstering met een terugverdientijd van +- 15 jaar of meer verantwoorden.

Zonnepanelen leken tot een jaar gelden ook een nobrainer, maar nu is de terugverdientijd enorm onzeker. Ja uiteindelijk verdien je ze terug, maar hoe lang dit duurt is behoorlijk onzeker.

Dit is overigens een oprechte vraag, ik kijk zelf met een schuin oog naar een (hybride) warmte pomp, maar de online tooltjes die ik gebruik zeggen een terugverdientijd van 12 tot 25 jaar. Dit is met salderen. Zonder salderen duurt het waarschijnlijk langer.

Afgezet tegen een 'drop in' vervanging van een nieuwe cv ketel, vind ik een warmtepomp een erg onzekere insvestering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

De vraag is of dat in dat geval ook echt wel slim is, want als ze gaan schatten doen ze dat veelal niet in je voordeel.
En als je weigert, ja dat mag dus gewoon, als je dan later als nog er eentje nodig hebt, even los als de oude wordt afgekeurd, dan betaal je wel die kosten, en die zijn niet mals.

Het is dus een afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
PureLOOD schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:06:
Afgezet tegen een 'drop in' vervanging van een nieuwe cv ketel, vind ik een warmtepomp een erg onzekere insvestering
Nu een nieuwe ketel en over 10 jaar kijken hoe de spreekwoordelijke vlag erbij hangt is imo verstandig, heb zelf helaas stadsverwarming anders wist ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt

Je zou in deze situatie mogelijk nog gebruik kunnen maken van een groot hiaat in de voorwaarden van de meeste energieleveranciers voor wat betreft het ontlopen van terugleverkosten bij een nieuwe zonnepaneleninstallatie.

Als je namelijk een vast contract aangaat op het moment dat je nog geen zonnepanelen hebt, en tijdens de looptijd van dat contract installeer je zonnepanelen, dan is in de voorwaarden wel geregeld dat je mag gaan salderen vanaf dat moment terwijl er niets in staat over het gaan betalen van terugleverkosten vanaf het moment van installatie.

Wel goed de voorwaarden lezen of dit voor jou leverancier ook geldt voordat je hiertoe overgaat. In het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum kun je hier meer over lezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2024
In een transitie moet je niet moeilijk doen over af en toe een hobbeltje. Maar dit is anders. Het wordt tijd om een signaal af te geven.

De situatie is nu dat er geen beleid is en mensen die hebben geïnvesteerd in duurzame oplossingen worden uitgespeeld tegen anderen, die met variabele tarieven kunnen speculeren, door netwerkbedrijven die commercieel belangen hebben. We kunnen er eindeloos het internet over vol schrijven maar dat maakt echt geen verschil.

Politiek links of rechts, dat maakt niet zoveel uit. Economisch is de elektriciteitsmarkt een markt met enorme marktimperfecties. Dat is nou eenmaal tamelijk inherent aan het product. Daarop is interventie van de overheid van belang in tijden van een transitie. Interventies die erop gericht zijn om duurzaamheid te bevorderen en die een bodem leggen onder de investeringen die we doen.

Het wordt tijd voor een signaal.

Een elektrisch signaal.

Laten we een datum prikken in juni dat we allemaal om 1200 uur tegelijk de panelen afschakelen en om 1400 uur weer inschakelen. In het weekend, zodat (de meesten) de schakelaar om kunnen zetten. Bijkomend voordeel: Budgetenergie levert dan gratis stroom aan haar klanten.

Doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Maar hoe kun je het fatsoenlijk uitrekenen? De warmtepomp valt of staat toch grotendeels met saldering? Met overheid als onbetrouwbare beleidsmaker kun je lastig een inverstering met een terugverdientijd van +- 15 jaar of meer verantwoorden.
@Proton_ heeft helemaal gelijk, het enige verschil is dat je met zonnepanelen (mits ze zelf ook zijn afgeschreven) het alleen nog veel goedkoper kan, maar het grote voordeel zit hem in dat de combinatie van COP en kWh prijs stroom tov verbruik gas en prijs de warmtepomp je huis gewoon een stuk goedkoper kan verwarmen.
Zonnepanelen leken tot een jaar gelden ook een nobrainer, maar nu is de terugverdientijd enorm onzeker. Ja uiteindelijk verdien je ze terug, maar hoe lang dit duurt is behoorlijk onzeker.
dit is dus ook bij zonnepanelen van toepassing, en ja, de TVT wordt iets langer, maar je vergeet de behoorlijk lange levensduur van 25-30 jaar van deze dingen. Dus ipv 4 jaar heb je ze nu in zeg 8 jaar terugverdient. Wat hierbij wel belangrijk is dat je de juiste maat kiest, niet te weinig maar ook niet te veel. Een goede stelregel is ga op 120% van je huidige stroomverbruik zitten qua opwek, daarvan zul je gemiddeld 30% direct zelf verbruiken. Dus verbruik je nu 3.000 kWh per jaar dan is een mooie 4.000 Wp zonnepanelen, afhankelijk zijn dat 9 á 10 panelen (á 430Wp). Daarvan verbruik je circa 1.100 kWh direct zelf en de rest kun je door salderen ook volledig wegstrepen.
Dit is overigens een oprechte vraag, ik kijk zelf met een schuin oog naar een (hybride) warmte pomp, maar de online tooltjes die ik gebruik zeggen een terugverdientijd van 12 tot 25 jaar. Dit is met salderen. Zonder salderen duurt het waarschijnlijk langer.
geen idee welke tools je gebruikt, maar ik verdien mijn warmtepomp, merk staat onder mijn post, in nog geen 2 jaar terug (en ja dat is gewoon een hybride), alleena al dit jaar heb ik ruim 1.000 m3 gas bespaart met dat ding (=90% van mijn totaal gasverbruik incl. SWW), met de huidige prijzen zal dat circa 3,5 jaar zijn. Tel maar uit. Deze warmtepomp had een gemidd. COP van bijna 5 over het jaar gezien. (let op dit is ook afhankelijk van je huis, ik heb een behoorlijk oud huis wat zeker ook niet optimaal geisoleerd is.

hier op tweakers is ook een zeer actief forum over de Quatt warmtepomp, om je een idee te geven de totale investering van deze warmtepomp is circa 3.000 euro (dat is incl. installatie en subsidie meegerekend, en is voor de meeste huizen met 4,5 kW voldoende capaciteit.)
denk maar aan de stijging van de gasprijs, als je die ook nog meerekend is een drop-in vervanging helemaal niet meer zo goedkoop. je moet dit doen op basis van de totale kosten levensduur (TCO).
ik weet als je dat doet ziet je plaatje totaal anders uit.
overigens zal de levensduur van mijn CV, ook geen jong beetje meer, dermate langer worden dat ik waarschijnlijk pas bij vervanging van mijn warmtepomp over circa 15 jaar me daar zorgen over hoef te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 26-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:15:
Pff, ook voor mij is het tijd om over te stappen... maar van het nieuws in de startpost word je wel droevig ;p

Hier een stroomverbruik en teruglevering van
Normaal 895 kWh / -1133kWh
Dal 766 kWh / -552 kWh
Netto: -24kWh
Gas: 740 m3

Verlengingsaanbod GC:
Groene stroom
Variabele leveringskosten (per kWh)
€ 0,30295
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,31505
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 14,79000

Bosgecompenseerd gas
Variabele leveringskosten (per m3)
€ 1,21558
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 8,1900

Per maand:
€104,-

Zijn er op dit moment nog betere keuzes? Ik ga dan ineens >€30 omhoog
lol, velen gaan juist voor GC alleen dan voor 3 (of 2) jaar vast omdat er verwacht wordt dat het alleen maar duurder wordt met heffingen komende jaren zolang de overheid niet ingrijpt. Bij GC zit je dan 3 jaar zeker voor € 14,79 per maand. Wel dan gas apart ergens anders afsluiten.
Voor 1 jaar zou ik eerst eens bij een vergelijkingssite kijken, met cashback kan het nog meevallen bij een andere leverancier.

Het zou ook kunnen dat nu meer en meer leveranciers overgaan op terugleverheffingen dat ze elkaar toch weer op prijs gaan beconcurreren en dat het in de toekomst wat goedkoper wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

met de huidige 3 jaar contract voor zonnepanelen, met de link die hier nu al heel veel is voorbij gekomen, dus aub zelf even opzoeken kun je ook pas in oktober dat nieuwe contract laten ingaan. het voordeel is dat deze een zeer lage boete heeft in de vorm van iets hogere vaste lasten.
doe daar je voordeel mee, op dit moment is dat de meest gunstige keuze als je voor 3 jaar wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:26
Hier is het toch meer de handhaving op de energie leveranciers die tekort schiet, niet zozeer het overheidsbeleid. Nu is dat sowieso veel te veel gericht op prijs incentives maar dat is een andere discussie. Ik snap het sentiment heel goed overigens. Er is veel te veel onzeker of onduidelijk in de hele energie transitie en de infrastructurele aanpak moet toch echt van de overheid komen.

In de topic start staat een overzicht en er zijn links van sites die overzichten bij proberen te houden, maar het is zo divers, dat eea lastig bij te houden is.
Sommige bedrijven kiezen voor hogere vaste lasten.
Volgens mij zijn er bedrijven die echt alleen je netto overschot belasten, dus na salderen. De meeste hebben kosten voor al je bruto teruglevering, dus salderen en het overschot.
En er is er in ieder geval ook een die juist alleen (ik meen Budget Energie) dat wat je saldeert extra belast en het overschot niet.
En dan nog de kortingen en bonussen die niet gegeven worden. geen langdurige vast contracten, hogere levertarieven, hogere tarieven voor gas, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:40:
[...]

met de huidige 3 jaar contract voor zonnepanelen, met de link die hier nu al heel veel is voorbij gekomen, dus aub zelf even opzoeken kun je ook pas in oktober dat nieuwe contract laten ingaan. het voordeel is dat deze een zeer lage boete heeft in de vorm van iets hogere vaste lasten.
doe daar je voordeel mee, op dit moment is dat de meest gunstige keuze als je voor 3 jaar wilt gaan.
@Animal_X heeft het voordeel dat er nog geen zonnepanelen liggen, dus kan kiezen voor een 'normaal' 3-jarig contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59
Greenchoice heeft nooit goede verlengaanbiedingen. Toen iedereen nog normaal deed moest je om het jaar GC nemen, nooit doorlopend.

https://www.ad.nl/binnenl...jd-naar-10-jaar~aca62d1a/
Niet zozeer verzwijgen, eerder dat er geen wijs uit te worden is. Inmiddels begint men de TVT op 10.5 jaar te zetten door de terugleverboete. De investering wil de gemiddelde persoon doen bij 7-8 jaar, dus dit gaat geheid problemen geven in de duurzaamheidsambities van het kabinet. Gelukkig zijn ze heel pro-acti... oh wacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:40:
Dat hoeft in zijn geval dus niet de beste optie te zijn want hij heeft nog geen zonnepanelen en het is ook niet duidelijk of hij zijn volledig verbruik kan salderen. Hij zou nu wellicht nog ergens anders een 3 jaar contract kunnen afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-06 13:18

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:39:
[...]

lol, velen gaan juist voor GC alleen dan voor 3 (of 2) jaar vast omdat er verwacht wordt dat het alleen maar duurder wordt met heffingen komende jaren zolang de overheid niet ingrijpt. Bij GC zit je dan 3 jaar zeker voor € 14,79 per maand. Wel dan gas apart ergens anders afsluiten.
Voor 1 jaar zou ik eerst eens bij een vergelijkingssite kijken, met cashback kan het nog meevallen bij een andere leverancier.

Het zou ook kunnen dat nu meer en meer leveranciers overgaan op terugleverheffingen dat ze elkaar toch weer op prijs gaan beconcurreren en dat het in de toekomst wat goedkoper wordt.
Voor het idee eens een vergelijk gemaakt tussen de tarieven:

1 jaar3 jaarhuidig
Normaal€ 0,30295 p/kWh€ 0,30786 p/kWh€ 0,37800 p/kWh
Dal€ 0,31505 p/kWh€ 0,31996 p/kWh€ 0,37299 p/kWh
Netto TLV€ 0,05 p/kWh€ 0,05 p/kWh€ 0,115 p/kWh
Vaste LV€ 14,79 p/m€ 14,97 p/m€ 6,43715 p/m
Netbeheer€ 35,58 p/m€ 35,58 p/m€ 36,16336 p/m
Vermin. EB€ -629,67 p/jaar€ -629,67 p/jaar€ -631,36 p/jaar
Gastarief€ 1,21558 p/m3€ 1,30501 p/m3€ 1,46719 p/m3
Vaste LV G€ 8,19 p/m€ 8,19 p/m€ 6,44 p/m
Netbeheer G€ 18,62 p/m€ 18,62 p/m€ 18,92 p/m
TOTAAL€ 102,00 p/m€ 107,00 per maand€ 76 p/m (voorschot)

/Edit
Met gas apart is GreenChoice ook het voordeligst met €1,24-ish
Dan zou ik 3jr kunnen kiezen voor zekerheid, of 1 jr vanwege kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door ViezeVis op 26-04-2024 10:57 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

van de huidige overheid hoef je niet veel meer te verwachten, die mogen nu niet al te veel meer. Het is dus wachten op de nieuwe, maar dat loopt ook niet echt vlot.
Elke enegieboer rekend dat weer anders.
Wat wel is dat de direct zelf gebruikte stroom van de zonnepanelen uiteraard daar totaal niet in worden meeberekend. gemiddeld is dat circa 30% van je opwek per jaar.
1) sommige energieboeren berkenen de boete per teruggeleverde kWh of doen dat in staffels, bij vdBron kun je dus tot 550 euro per jaar betalen.
2) andere energieboeren hebben iets hogere vaste lasten, bv GC, dus ipv 8 euro per maand is het 15 euro (afgerond) ongeacht hoeveel je terugleverd.
3) Andere enegieboeren hebben dit in een hogere kWh prijs verwerkt, bv Essent, dit heeft als voordeel als je 100% of meer kunt salderen heb je dus helemaal geen last van deze verhoging omdat je infeite geen kWh betaald, die worden ten slotte allemaal gesaldeerd. je betaald dan alleen vaste lasten en netwerkkosten en die krijg je via de energiebelastingkorting van circa 630 per jaar (2024) ook nog volledig terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:37

Wuursj

want worst is al bezet

Toch hier ook maar voor zekerheid gekozen en de GC 3 jaars optie genomen. De vorige keer dat ik voor 3 jaar tekende bij GC, heb ik het na 1 jaar (toen het nog kon met een magere boete) gecanceld. Hoop dat het nu niet nodig is.

Met een maandbedrag van -5 euro niet de goedkoopste (goedkoopste was -11) maar zoals gezegd wel de enige mogenlijkheid voor langere tijd. En ach, -5 euro is nog steeds best prima. Moet ik wel het lage verbruik vast houden maar ook de opbrengst vol houden. En dat is niet alleen aan mij maar ook aan de netleverancier en natuurlijk de zon :P

Blijft wel stom dat ik nu ~1000 kwh minder verbruik dan afgelopen jaren maar de energie rekening rond de 0 euro blijft. Al die isolatie voor die besparing lijkt dan niet te renderen (al weet ik wel dat ik nu meer was gaan betalen met die 1000kwh er wel nog bij).

[ Voor 31% gewijzigd door Wuursj op 26-04-2024 11:00 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Neocortex-re schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:34:
In een transitie moet je niet moeilijk doen over af en toe een hobbeltje. Maar dit is anders. Het wordt tijd om een signaal af te geven.

De situatie is nu dat er geen beleid is en mensen die hebben geïnvesteerd in duurzame oplossingen worden uitgespeeld tegen anderen, die met variabele tarieven kunnen speculeren, door netwerkbedrijven die commercieel belangen hebben. We kunnen er eindeloos het internet over vol schrijven maar dat maakt echt geen verschil.

Politiek links of rechts, dat maakt niet zoveel uit. Economisch is de elektriciteitsmarkt een markt met enorme marktimperfecties. Dat is nou eenmaal tamelijk inherent aan het product. Daarop is interventie van de overheid van belang in tijden van een transitie. Interventies die erop gericht zijn om duurzaamheid te bevorderen en die een bodem leggen onder de investeringen die we doen.

Een elektrisch signaal.

Laten we een datum prikken in juni dat we allemaal om 1200 uur tegelijk de panelen afschakelen en om 1400 uur weer inschakelen. In het weekend, zodat (de meesten) de schakelaar om kunnen zetten. Bijkomend voordeel: Budgetenergie levert dan gratis stroom aan haar klanten.

Doen?
Ik doe niet mee :)

Maar als je media-aandacht wil is het effectiever om met 100 mensen de A10 te gaan bezetten dan om met 1000 mensen de panelen af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:39:
[...]

Hoe werkt het dan met een opzegboete; stel de overheid grijpt in. Dan zit je dus wel vast aan een opzegboete toch? Neem je daarmee het voordeel dan niet weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:44:
[...]

Dat hoeft in zijn geval dus niet de beste optie te zijn want hij heeft nog geen zonnepanelen en het is ook niet duidelijk of hij zijn volledig verbruik kan salderen. Hij zou nu wellicht nog ergens anders een 3 jaar contract kunnen afsluiten.
met 15 panelen a 435 Wp (wat op dit moment de standaard is) kom je uit op circa 5.500 - 6.000 kWh per jaar opbrengst. Dat is behoorlijk veel, dus mijn verwachting is wel dat je dan richting cq op 100% saldering gaat komen. is dat beduidend minder zou ik zeker kijken of daar nog iets bij zou kunnen. dus @Animal_X kijk daar aub nog even naar, ik zou zeker 120% boven verbruik aanhouden.
via de webtool pvcalc kun je dat prima uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:50:
[...]

Voor het idee eens een vergelijk gemaakt tussen de tarieven:

1 jaar3 jaarhuidig
Normaal€ 0,30295 p/kWh€ 0,30786 p/kWh€ 0,37800 p/kWh
Dal€ 0,31505 p/kWh€ 0,31996 p/kWh€ 0,37299 p/kWh
Netto TLV€ 0,05 p/kWh€ 0,05 p/kWh€ 0,115 p/kWh
Vaste LV€ 14,79 p/m€ 14,97 p/m€ 6,43715 p/m
Netbeheer€ 35,58 p/m€ 35,58 p/m€ 36,16336 p/m
Vermin. EB€ -629,67 p/jaar€ -629,67 p/jaar€ -631,36 p/jaar
Gastarief€ 1,21558 p/m3€ 1,30501 p/m3€ 1,46719 p/m3
Vaste LV G€ 8,19 p/m€ 8,19 p/m€ 6,44 p/m
Netbeheer G€ 18,62 p/m€ 18,62 p/m€ 18,92 p/m
TOTAAL€ 102,00 p/m€ 107,00 per maand€ 76 p/m (voorschot)
Omdat je alles saldeert maakt het stroomtarief niets uit, en veel extra lever je niet terug dus de TLV is ook niet doorslaggevend. Het gaat dus om de laagste "Vaste LV". Voor een vergelijking met leveranciers die heffingen hebben op de hoeveelheid teruglevering is de cashback dan weer belangrijk (die moet de heffing teniet doen).

Gas zou ik apart nemen tenzij het in combinatie met een cashback heel voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:00:
[...]

Hoe werkt het dan met een opzegboete; stel de overheid grijpt in. Dan zit je dus wel vast aan een opzegboete toch? Neem je daarmee het voordeel dan niet weg?
wil jij daar op gokken, en het voordeel zit hem er in dat je nu minder boete hoeft te betalen en 3 jaar zekerheid hebt, valt die boete weg heb je nog altijd 3 jaar zekerheid, dus een win-win situatie. ik zie ik echt geen enkel nadeel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Stroomnet Utrecht écht vol, kabinet grijpt in: alle feiten en cijfers op een rij
Het stroomnet in de provincie Utrecht is dusdanig vol dat netbeheerders onder meer tijdelijk gascentrales gaan inzetten om aan de vraag naar stroom te voldoen. De redactie zet alle feiten en cijfers op een rij.
Bron: https://solarmagazine.nl/...ten-en-cijfers-op-een-rij

Het is dus blijkbaar niet zo dat onze opgewekte kilowatuurtjes niet welkom zouden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:50:
/Edit
Met gas apart is GreenChoice ook het voordeligst met €1,24-ish
Dan zou ik 3jr kunnen kiezen voor zekerheid, of 1 jr vanwege kosten.
Er is ook nog 2 jaar vast met € 1,27297 voor gas https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/

Bij de vergelijkers (pricewise.nl) kan je overigens voor gas apart betere deals krijgen. En bij https://www.unitedconsumers.com hebben ze voor gas alleen ook nog een goede deal met € 1,1666 en €100 cashback (nog 5 dagen geldig)

[ Voor 24% gewijzigd door Novax op 26-04-2024 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Een elektrisch signaal.

Doen?
tussen 12:00 en 14:00 uitschakelen is alleen maar gunstig voor ze, we verlagen dan de invoeding op het moment dat deze te hoog is.

Ik zou zeggen later op de middag wanneer opwek nodig is, maar wij niet gaan leveren.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:48

de Peer

under peer review

TCMR schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:00:
[...]

Het is ook een boete. Maar energieboeren weten er altijd mooie termen voor te verzinnen.
dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Het is een vergoeding die je moet betalen voor het terugleveren.
Dat mensen dat een boete zijn gaan noemen is prima, maar 'consumenten weten er altijd mooie termen voor te verzinnen.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Expendable schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:50:
Wij leveren ook aanzienlijk meer terug dan we verbruiken (verhuizing en oude bewoners hadden flink hoger verbruik). Contract stopt per 1 nov bij Eneco, dus kan officieel nog niet GC starten. Dus vraag mij nu af of ik 5 dagen moet wachten of gewoon nu al moet afsluiten en dan desnoods een kleine boete bij Eneco moet betalen (of 5 dagen dubbele leverancier hebben?).
dubbele leverancier kan niet, tenzij je een 2e slimme meter hebt. aanmelden bij de 1 betekent automatisch afmelden bij de ander.

Tsja 5 dagen... dat is een gok. Ik kan me best voorstellen dat de GC-deal binnen een paar dagen weg is. we weten het niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

De warmtepomp valt of staat toch grotendeels met saldering?
Nee totaal niet. Maakt het wel goedkoper natuurlijk.
Wat natuurlijk wel kan is dat veel mensen er op gerekend hadden dat ze nog 10 jaar konden salderen ,maar dan was je berekening ook gewoon niet realistisch want sinds 2016 is al duidelijk dat salderen vroeg of laat ten einde zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt

Een elektrisch signaal.

Doen?
Dit is al eerder in dit draadje aan bod gekomen. Een aantal mensen hier geloven niet dat dit enig effect zal hebben.

Ikzelf denk dat als je buiten de mensen op dit forum enkele duizenden zonnepanelenbezitters hiervoor zou kunnen activeren dat je wel flink wat media aandacht zou kunnen krijgen. Ik zie de krantenkoppen al voor mij:

"ZONNEPANELEN BEZITTERS KOMEN IN OPSTAND TEGEN TERUGLEVERBOETES"

Zodra dit in de media komt zou het zich best wel eens als een olievlek kunnen verspreiden. Er is veel ongenoegen in de samenleving over de zonnepanelenboetes en het gebrek aan actie vanuit de politiek. Kijk maar eens naar dit draadje zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:24:
[...]

dubbele leverancier kan niet, tenzij je een 2e slimme meter hebt. aanmelden bij de 1 betekent automatisch afmelden bij de ander.

Tsja 5 dagen... dat is een gok. Ik kan me best voorstellen dat de GC-deal binnen een paar dagen weg is. we weten het niet!
@Expendable Je zou nu kunnen afsluiten en als de link over 5 dagen nog werkt, annuleren (binnen de 14 dagen bedenktijd) en opnieuw afsluiten met de nieuwe datum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:27:
[...]

@Expendable Je zou nu kunnen afsluiten en als de link over 5 dagen nog werkt, annuleren (binnen de 14 dagen bedenktijd) en opnieuw afsluiten met de nieuwe datum.
ja dat is een goed idee! Mooi het risico afgedekt.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-04-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:29
MacD007 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:36:
[...]
@Proton_ heeft helemaal gelijk, het enige verschil is dat je met zonnepanelen (mits ze zelf ook zijn afgeschreven) het alleen nog veel goedkoper kan, maar het grote voordeel zit hem in dat de combinatie van COP en kWh prijs stroom tov verbruik gas en prijs de warmtepomp je huis gewoon een stuk goedkoper kan verwarmen.

[...]
dit is dus ook bij zonnepanelen van toepassing, en ja, de TVT wordt iets langer, maar je vergeet de behoorlijk lange levensduur van 25-30 jaar van deze dingen. Dus ipv 4 jaar heb je ze nu in zeg 8 jaar terugverdient. Wat hierbij wel belangrijk is dat je de juiste maat kiest, niet te weinig maar ook niet te veel. Een goede stelregel is ga op 120% van je huidige stroomverbruik zitten qua opwek, daarvan zul je gemiddeld 30% direct zelf verbruiken. Dus verbruik je nu 3.000 kWh per jaar dan is een mooie 4.000 Wp zonnepanelen, afhankelijk zijn dat 9 á 10 panelen (á 430Wp). Daarvan verbruik je circa 1.100 kWh direct zelf en de rest kun je door salderen ook volledig wegstrepen.

[...]
geen idee welke tools je gebruikt, maar ik verdien mijn warmtepomp, merk staat onder mijn post, in nog geen 2 jaar terug (en ja dat is gewoon een hybride), alleena al dit jaar heb ik ruim 1.000 m3 gas bespaart met dat ding (=90% van mijn totaal gasverbruik incl. SWW), met de huidige prijzen zal dat circa 3,5 jaar zijn. Tel maar uit. Deze warmtepomp had een gemidd. COP van bijna 5 over het jaar gezien. (let op dit is ook afhankelijk van je huis, ik heb een behoorlijk oud huis wat zeker ook niet optimaal geisoleerd is.

hier op tweakers is ook een zeer actief forum over de Quatt warmtepomp, om je een idee te geven de totale investering van deze warmtepomp is circa 3.000 euro (dat is incl. installatie en subsidie meegerekend, en is voor de meeste huizen met 4,5 kW voldoende capaciteit.)

[...]

denk maar aan de stijging van de gasprijs, als je die ook nog meerekend is een drop-in vervanging helemaal niet meer zo goedkoop. je moet dit doen op basis van de totale kosten levensduur (TCO).
ik weet als je dat doet ziet je plaatje totaal anders uit.
overigens zal de levensduur van mijn CV, ook geen jong beetje meer, dermate langer worden dat ik waarschijnlijk pas bij vervanging van mijn warmtepomp over circa 15 jaar me daar zorgen over hoef te maken.
Dank voor je uitgebreide reactie :) Ik wil niet het topic kapen met deze discussie en ken grosso modo de getallen die je gebruikt.

https://www.hier.nu/samen...e-warmtepomp-eenvoudig-te

(Wellicht verouderd, dat ik op verkeerde getallen uitkom)

Als ik deze invul met de cijfers van afgelopen jaar, komt de terugverdientijd op 31 jaar uit. Als je nu een 3-jarig contract afsluit (voor zover nog mogelijk), is gas eigenlijk nog te goedkoop t.o.v. een warmtepomp. Grappig genoeg zie je dat nota bene onze eigen overheid al aan terugkrabbelen is m.b.t warmtepompen.

nieuws: Provincie Utrecht wil minder EV-laden in piekuren en elektrische warm....

Zo komen we toch weer on-topic :+ Terugleverboetes, zogenaamd vanwege de netbelasting. Gaan we straks naast een terugleverboete m.b.t. zonnepanelen ook een 'netbelasting boete' betalen omdat je in de winter zo veel stroom trekt?

Wat dat betreft is een hybride warmtepomp misschien wel perfect, dan 'stook' je gewoon welke energiebron op dat moment het goedkoopste is.

Nogmaals, warmptepompen zijn mooie dingen, maar de hele saga m.b.t. salderen en terugleverboetes heeft mijn motivatie om te investeren in verdere verduurzaming behoorlijk verpest. Overigens heb ik zelf nu een paar maanden panelen en ze worden vast terugverdiend, maar de echte opbrengst per jaar in euro's (inclusief rente derving etc.) moet ik nog maar eens zien. Met panelen:

- Kortere contracten
- Hogere tarieven (expliciet, danwel verstopt)
- Terugleverboetes
- Geen welkomstkorting

Een snelle vergelijking op gaslicht.com (op basis van mijn persoonlijke getallen)

Goedkoopste met panelen (inclusief salderen, terugleveren etc.)
106,- per maand, 1 jaar vast

Zonder panelen
139 per maand, 1 jaar vast

Dan zou je dit jaar 'slechts' 400 euro besparen. Ja, er zitten wat nuances in en je kan nog wat schuiven met de getallen, maar al met al niet echt een heel goed verhaal meer.

Het enige waar je zekerheid over hebt, is simpelweg het verbruik verminderen = isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dat zou inderdaad moeten werken maar kan wel gedoe opleveren als het niet goed verwerkt wordt, en telefonisch regelen wil je liever niet want dan moet je maar net de juiste werknemer hebben.

Andere mogelijkheid is misschien de aanmelding nu al starten en de browser 5 dagen open laten staan ;) (geen idee of dat werkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-06 22:11
Hier afgelopen week ook de mail van Oxxio gehad, dat ze per januari ons ook kosten in rekening gaan brengen. Echter, zitten wij in de positie dat afgelopen zomer de netbeheerder ons gigantisch heeft afgeknepen vanwege overbelasting van het net.
Nu mag ik dus gaan betalen voor iets wat een groot deel van het jaar niets oplevert... Aan de ene kant snap ik het dat ze kosten doorbelasten aan de gebruiker, maar als de andere partij er dan voor zorgt dat je er geen 100% voordeel van kan hebben voelt het toch een beetje dubbel...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
PureLOOD schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:34:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie :) Ik wil niet het topic kapen met deze discussie en ken grosso modo de getallen die je gebruikt.

https://www.hier.nu/samen...e-warmtepomp-eenvoudig-te
heb dit even gecontroleerd met mijn eigen gegevens, en daar weet ik ook de uitkomsten van, geen idee hoe deze tool dit berekend, wat ik wel weet dat je deze uitkomsten direct in de prullemand kunt gooien, klopt totaal niets van (heb ook de uitgebreide versie ervan gebruikt).
insteek is goed, echter uitkomst is complete onzin. dus beter met de inzicht die deze tool geeft, want die is wel goed, het gewoon zelf wel juist berekenen.
(Wellicht verouderd, dat ik op verkeerde getallen uitkom)

Als ik deze invul met de cijfers van afgelopen jaar, komt de terugverdientijd op 31 jaar uit. Als je nu een 3-jarig contract afsluit (voor zover nog mogelijk), is gas eigenlijk nog te goedkoop t.o.v. een warmtepomp. Grappig genoeg zie je dat nota bene onze eigen overheid al aan terugkrabbelen is m.b.t warmtepompen.
als je wilt, wil ik wel wat voor je uitrekenen, maar aub niet hier op het forum, stuur maar een pm.
nieuws: Provincie Utrecht wil minder EV-laden in piekuren en elektrische warm....

Zo komen we toch weer on-topic :+ Terugleverboetes, zogenaamd vanwege de netbelasting. Gaan we straks naast een terugleverboete m.b.t. zonnepanelen ook een 'netbelasting boete' betalen omdat je in de winter zo veel stroom trekt?

Wat dat betreft is een hybride warmtepomp misschien wel perfect, dan 'stook' je gewoon welke energiebron op dat moment het goedkoopste is.

Nogmaals, warmptepompen zijn mooie dingen, maar de hele saga m.b.t. salderen en terugleverboetes heeft mijn motivatie om te investeren in verdere verduurzaming behoorlijk verpest. Overigens heb ik zelf nu een paar maanden panelen en ze worden vast terugverdiend, maar de echte opbrengst per jaar in euro's (inclusief rente derving etc.) moet ik nog maar eens zien. Met panelen:

- Kortere contracten
- Hogere tarieven (expliciet, danwel verstopt)
- Terugleverboetes
- Geen welkomstkorting

Een snelle vergelijking op gaslicht.com (op basis van mijn persoonlijke getallen)

Goedkoopste met panelen (inclusief salderen, terugleveren etc.)
106,- per maand, 1 jaar vast

Zonder panelen
139 per maand, 1 jaar vast

Dan zou je dit jaar 'slechts' 400 euro besparen. Ja, er zitten wat nuances in en je kan nog wat schuiven met de getallen, maar al met al niet echt een heel goed verhaal meer.

Het enige waar je zekerheid over hebt, is simpelweg het verbruik verminderen = isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
frumper schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
Hier afgelopen week ook de mail van Oxxio gehad, dat ze per januari ons ook kosten in rekening gaan brengen. Echter, zitten wij in de positie dat afgelopen zomer de netbeheerder ons gigantisch heeft afgeknepen vanwege overbelasting van het net.
Nu mag ik dus gaan betalen voor iets wat een groot deel van het jaar niets oplevert... Aan de ene kant snap ik het dat ze kosten doorbelasten aan de gebruiker, maar als de andere partij er dan voor zorgt dat je er geen 100% voordeel van kan hebben voelt het toch een beetje dubbel...
even de mail. ik heb deze ook gehad goed doorlezen. heb je een vast contract wat gewoon nog doorloopt dan is er helemaal niets aan de hand, want dan gelden deze boetes helemaal niet, dit is alleen bij variabele en nieuwe contracten het geval.
Heb je 3-fase aansluiting in je meterkast ? zo ja, dan maar eens kijken of je de omvormer (als deze 1-fase is, verwacht ik wel), op een andere fase te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

PureLOOD schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:34:
[...]
Zo komen we toch weer on-topic :+ Terugleverboetes, zogenaamd vanwege de netbelasting.
Nee. De netbelasting heeft er niets mee te maken.
Zoekterm: Allocatie 2.0.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dat klopt niet. Een WP (L/L of L/W) is altijd goedkoper stoken, ook zonder zonnepanelen. Ik baal juist als een stekker van mijn nog maar 450m3 gas alleen voor SWW en koken na 4 jaar stoken met L/L. 1m3 kost me schat ik meer dan €2,- per kuub al straks mijn 3 jarig contract afloopt. Zelfs met de boete op zonnepanelen ben ik fors goedkoper uit door te stoken op stroom. Nu rest gas er nog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
even dit, en je denkt dat je airco's geen warmtepompen zijn ? :? heb je ook gehouden aan de eisen voor het geluid? 45/40 dB op de erfgrens, met 3 airco's wordt dat namelijk wel een probleem. want die gelden ook voor aico's (=L/L warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neocortex-re
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-08-2024
Is er een manier om te zien of de netbeheerder de teruglevering afknijpt? Ik kan bij Liander niet vinden of dat is gebeurd.

(Of moet ik zelf met een raspberry naast de P1 poort plaatsnemen op een stoeltje?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Neocortex-re schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:00:
Is er een manier om te zien of de netbeheerder de teruglevering afknijpt? Ik kan bij Liander niet vinden of dat is gebeurd.

(Of moet ik zelf met een raspberry naast de P1 poort plaatsnemen op een stoeltje?)
wat bedoel je hier mee? Netbeheerders hebben die mogelijkheid helemaal niet.
Jij hebt zelf in je omvormer ingesteld dat hij moet uit gaan bij 253V. Je knijpt hem dus zelf af.
Als je die instelling uit zet (wat overigens niet is toegestaan, dus het is geen tip) blijf je gewoon lekker terugleveren hoor.

is dus gewoon een instelling.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 26-04-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Wat versta je onder afknijpen ? want in feite doet dat de netbeheerder helemaal niet, je eigen omvormer is namelijk hiervoor verantwoordelijk, die (moet, conform de netcode) namelijk bij 253V uitschakelen. En die hogere spanning wordt mn door je zelf en je buren in de straat veroorzaakt. Dat zal overigens ook vaak per fase verschillen.
In mijn eigen straat was in de zomer het verschil wel 10V en soms zelfs iets meer. dus afhankelijk op welke fase je omvormer staat gaat deze wel of niet uit.

je hebt één voordeel bij dit uitschakelen, je betaald hiervoor dan geen zonnepaneel boete over, omdat je namelijk niets terug kunt leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 13:27
[...]

En @de Peer

Was ook mijn gedachte... uiteindelijk gedaan, Eneco gevraagd en die gaf aan over 5 dagen geen boete te rekenen... Plus boete is ws toch lager dan het voordeel voor 3j.

Tenzij de wetgeving opeens heel snel veranderd en doorgevoerd is.. maar lijkt mij stug.
Dank voor advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:51
ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen om te begrijpen wat er allemaal aan de hand is. Maar wat vind ik het ongelofelijk lastig, het wil niet echt tot mij doordringen. Ik zal hieronder mijn situatie uitschetsen.

-huidige contract loopt bij Oxxio tot begin juli dit jaar.
-jaarverbruik van ongeveer 6700kWh (april 2023 is een warmtepomp geïnstalleerd)
-zonnepanelen met geschatte opbrengst 6000kWh, 15 panelen dit jaar geplaatst
-mogelijkheid om 4 extra panelen te plaatsen zodat er per jaar iets overschot ontstaat
-ferraris-meter aanwezig
-koken doen we alleen nog op gas (verbruik 20m3/jaar)
-als we de gasmeter laten verwijderen, willen ze ook mijn ferraris-meter weer terug hebben ben ik bang.

Wellicht kan iemand mij helpen wat in mijn situatie handig is om te doen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mathy M schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:07:
ik ben al een tijdje dit topic aan het volgen om te begrijpen wat er allemaal aan de hand is. Maar wat vind ik het ongelofelijk lastig, het wil niet echt tot mij doordringen. Ik zal hieronder mijn situatie uitschetsen.

-mogelijkheid om 4 extra panelen te plaatsen zodat er per jaar iets overschot ontstaat
-ferraris-meter aanwezig
-als we de gasmeter laten verwijderen, willen ze ook mijn ferraris-meter weer terug hebben ben ik bang.

GC 3 jaar vast. Gas elders afsluiten.
Gas sowieso zsm de deur uit. zonde dat je daar al dat vastrecht over betaalt!
extra panelen plaatsen zou ik nu niet meer doen, dat had je gelijk moeten doen. Nu is dat te duur waarschijnlijk aan extra man-uren.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 26-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

-ferraris-meter aanwezig

Die boete is niet leuk maar zo'n €300,- vastrecht betalen voor 20 m3 gas lijkt me ook niet lollig. Dan maar de Ferraris eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
frumper schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:42:
Wat je niet aan het net levert omdat je afgeknepen wordt "bestaat" niet dus kan ook niet meetellen voor een terugleverboete.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

doen, zorg dat je op circa 120% verbruik komt te zitten, dus ook bij een slechte zomer heb je dan nog 100% salderen.
-ferraris-meter aanwezig
die kans loop je wel, maar dat niemand je met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Het enige wat de netbeheerder kan doen is de basisspanning wat hoger maken vanuit een wijktrafo.
Als er dan veel terug geleverd wordt in die wijk zullen de omvormers eerder afschakelen.
Maar of dat in praktijk ook gebeurd...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
Waarom? Is die afgekeurd dan?
Net een Enexis meneer hier, die kwam een slotje plaatsen op de afsluiter van het gas. Zei helemaal niks over mijn Ferrarismeter. Had wel wat op- en aanmerkingen over andere zaken, maar niet dat.
Die Ferrarismeter blijven ze echt wel vanaf.

En de rest, zoals gezegd, zsm van gas af (zijn meerdere mogelijkheden voor, ik heb bv een 1-fase inductie kookplaat).
Ik denk dat ik wel die extra panelen zou laten plaatsen, ligt een beetje aan de kosten, want op zich kan je die opwek nog mooi salderen.
En het 3-jarig GC contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07:51
Dank voor de tips, daar ga ik mee aan de slag.
de Peer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:08:
[...]

GC 3 jaar vast. Gas elders afsluiten.
Gas sowieso zsm de deur uit. zonde dat je daar al dat vastrecht over betaalt!
extra panelen plaatsen zou ik nu niet meer doen, dat had je gelijk moeten doen. Nu is dat te duur waarschijnlijk aan extra man-uren.
De zonnepanelen kan ik zelf plaatsen. Geen last van betaalde man-uren behalve mijn eigen tijd. :)
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:28:
[...]

Waarom? Is die afgekeurd dan?
Net een Enexis meneer hier, die kwam een slotje plaatsen op de afsluiter van het gas. Zei helemaal niks over mijn Ferrarismeter. Had wel wat op- en aanmerkingen over andere zaken, maar niet dat.
Die Ferrarismeter blijven ze echt wel vanaf.

En de rest, zoals gezegd, zsm van gas af (zijn meerdere mogelijkheden voor, ik heb bv een 1-fase inductie kookplaat).
Ik denk dat ik wel die extra panelen zou laten plaatsen, ligt een beetje aan de kosten, want op zich kan je die opwek nog mooi salderen.
En het 3-jarig GC contract afsluiten.
Nee, is niet afgekeurd. Omdat wij alleen nog op gas koken wil ik hem laten verwijderen zodat ik geen vastrecht betaal.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Mathy M schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:37:
Nee, is niet afgekeurd. Omdat wij alleen nog op gas koken wil ik hem laten verwijderen zodat ik geen vastrecht betaal.
Dan verwacht ik echt niet dat ze iets doen met die Ferrarismeter, als ze komen voor je gasmeter.

Beetje off-topic, maar zodra je geen gas meer gebruikt (en dus het koken op een andere manier hebt weten te regelen) hoef je eigenlijk alleen maar je (gas!)contract op te zeggen bij je leverancier en betaal vanaf dat moment (of na 30 dagen opzegtermijn) geen vastrecht meer.
Om geen 'gedoe' te hebben kun je ook nog melding maken bij https://www.mijnaansluiting.nl/home .
(Heel veel info: Gas de deur uit doen: Gratis!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Als je de gasmeter voorlopig niet verwijdert kan je voor gas alleen nu ook nog de Delta deal op pricewise.nl nemen, met 20m3 geeft deze nog steeds aan dat je €175 loyaliteit korting krijgt :? Weet niet zeker of dat geaccepteerd wordt maar je kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:15:
[...]

Er is ook nog 2 jaar vast met € 1,27297 voor gas https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/

Bij de vergelijkers (pricewise.nl) kan je overigens voor gas apart betere deals krijgen. En bij https://www.unitedconsumers.com hebben ze voor gas alleen ook nog een goede deal met € 1,1666 en €100 cashback (nog 5 dagen geldig)
Voor mijn verbruik zit ik bij GreenChoice voor €107. Als ik gas via UnitedConsumers afneem kost me dat 101€ per maand en dan nog 5 euro van GC. Dan is het makkelijk om alles bij één te houden toch. En dus 3jr GC kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Kalentum schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:55:
Maar als je media-aandacht wil is het effectiever om met 100 mensen de A10 te gaan bezetten dan om met 1000 mensen de panelen af te schakelen.
offtopic:
Misschien kunnen we met 1000 mensen onze panelen op de A10 dumpen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:13:
Voor mijn verbruik zit ik bij GreenChoice voor €107. Als ik gas via UnitedConsumers afneem kost me dat 101€ per maand en dan nog 5 euro van GC. Dan is het makkelijk om alles bij één te houden toch. En dus 3jr GC kiezen.
Is die 101€ per maand bij UC inclusief de jaar korting, want dan zou er nog €100/12 = 8.34 per maand afgaan. En de € 5 per maand in de berekening bij GC is het minimum termijn bedrag, de werkelijke kosten voor alleen stroom zullen waarschijnlijk negatief zijn (ongeveer € -4.37 per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:30:
[...]

Is die 101€ per maand bij UC inclusief de jaar korting, want dan zou er nog €100/12 = 8.34 per maand afgaan. En de € 5 per maand in de berekening bij GC is het minimum termijn bedrag, de werkelijke kosten voor alleen stroom zullen waarschijnlijk negatief zijn (ongeveer € -4.37 per maand).
Ik heb nu een netto verbruik van -24kWh op een jaarbasis dus volgens mij gaat die € -4.37 per maand niet voor mij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:34:
Ik heb nu een netto verbruik van -24kWh op een jaarbasis dus volgens mij gaat die € -4.37 per maand niet voor mij op.
Jawel hoor, door de Vermindering energiebelasting van € -629,67. Die geldt alleen voor stroom. Stroom+gas samen is altijd lastig vergelijken omdat de voordelen bij elkaar worden opgeteld. En het helpt dan ook niet mee dat sommige leveranciers een minimum termijnbedrag hanteren wat je bij de jaarrekening weer terugkrijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Novax op 26-04-2024 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 20:46

Gerco-M

mijn tornado res.

Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:30:
[...]

Ik dacht inderdaad ook dat GC ook altijd een minimum maandbedrag hanteerde, en was altijd al erg happy met mijn E6 per maand. Totdat ik binnen mijn 3 jaars contract weer een jaarafrekening kreeg met teruggave en tot mijn verbazing mijn maandbedrag werd veranderd naar E0 per maand. Inderdaad, geen maand afrekening meer! Alleen nog een jaar afrekening. Een tikkeltje een gek idee maar geen probleem natuurlijk ;)

Zie bij mijn nieuwe 3 jaars contract ook een maandbedrag staan van E 5 en het zal me benieuwen wat ze werkelijk gaan rekenen. Okee de werkelijke vaste kosten gaan iets omhoog en TLV naar beneden dus misschien dat ze het maandbedrag laten staan deze keer. Het zal ongetwijfeld wel los lopen.

Het wordt zowiezo niet de E400 per maand die ik bij de eerste grote stijging van energiekosten in 2020 moest betalen, en toen zei ik “Ik ben helemaal klaar met dat betalen voor dure energie, ik neem “dak vol” zonnepanelen en ga van het gas af! :+
Heb onderhand de PV en L/L al praktisch terugverdiend… ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

https://www.acm.nl/system...r-energieleveranciers.pdf
Vervolgonderzoek naar daadwerkelijke kosten
De verkennende studie bevat een globale inschatting van de extra kosten die leveranciers maken. Omdat de ACM beter inzicht wil hebben in de daadwerkelijke kosten en de manier waarop deze door leveranciers doorberekend worden in hun tarieven doet de ACM vervolgonderzoek bij Budget Energie, Eneco, Engie en Vattenfall. De ACM heeft deze 4 leveranciers niet geselecteerd omdat er een vermoeden is dat zij onredelijke tarieven in rekening brengen, maar omdat het 4 grote leveranciers zijn die allemaal op een andere manier onderscheid maken tussen klanten met en zonder zonnepanelen. De ACM verwacht de resultaten van dit vervolgonderzoek in de eerste helft van april bekend te maken.
We kunnen intussen wel vaststellen dat 'de eerste helft van april' niet gelukt is, of heb ik wat gemist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Mathy M schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:37:
Dank voor de tips, daar ga ik mee aan de slag.

[...]

De zonnepanelen kan ik zelf plaatsen. Geen last van betaalde man-uren behalve mijn eigen tijd. :)

[...]

Afhankelijk van de netbeheerder wordt deze geblokkeerd of compleet vervangen, gewoon bij je netbeheerder navragen hoe zij dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:20:
[...]

offtopic:
Misschien kunnen we met 1000 mensen onze panelen op de A10 dumpen? :+
Prima idee, mag ik je adres, dan begin ik alvast met die van jou, uiteraard met je adres er op, mag je later die dan ook zelf op de A10 opruimen.
Zal wel een duur grapje worden, boete voor dumpen van afval enz. … dus met 10.000 euro kom je er nog niet vrees ik. Zo en nu graag weer in-topic graag. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physx
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:11
Ik ben ook aan het kijken naar het 3 jaar greenchoice contract.

Hoe moet ik in de voorwaarden dit lezen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MFMmXFX-3_IEQe1J7-SVd8siSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjUOk000Jb0lxOzheWCjyXoc.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit relevant of niet. De eerste 2 voorbeelden snap ik maar ik wil niet in deze 3e variant eindigen waarbij salderen per telwerk gaat. Hoe saldeert greenchoice bij het 3 jarige contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Physx schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:19:
Ik ben ook aan het kijken naar het 3 jaar greenchoice contract.

Hoe moet ik in de voorwaarden dit lezen:[Afbeelding]

Is dit relevant of niet. De eerste 2 voorbeelden snap ik maar ik wil niet in deze 3e variant eindigen waarbij salderen per telwerk gaat. Hoe saldeert greenchoice bij het 3 jarige contract?
omdat het eerder genoemde 3jaarig GC voor beide telwerken één TLV telt, namelijk 5ct per kWh is voorbeeld 3 helemaal niet van toepassing.
het wordt dan of via voorbeeld 1 of via voorbeeld 2 berekend.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 26-04-2024 14:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)