Dit zag ik ook vanochtend. Zag het verder nergens staan dat ik voorbeeld 3 ben overeen gekomen.dua heb zojuist ook maar 3 jaar vast gezet voor alleen stroom. ook in mijn contract staat niets over per telwerk. Maandbedrag is wel op 0 euro gezet. Ik kever meer terug dan ik afneemPhysx schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:19:
Ik ben ook aan het kijken naar het 3 jaar greenchoice contract.
Hoe moet ik in de voorwaarden dit lezen:[Afbeelding]
Is dit relevant of niet. De eerste 2 voorbeelden snap ik maar ik wil niet in deze 3e variant eindigen waarbij salderen per telwerk gaat. Hoe saldeert greenchoice bij het 3 jarige contract?
@Physx en @Maurice1066 als je veel meer opwekt dan verbruikt is het beter om naar enkel tarief te gaan https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/
Dan wordt het veel overzichtelijker bij de jaar afrekening
Vanuit de onderbuikgevoel denk ik dat de GC contract van 3 jaar ook een valkuil is. Anders hadden ze dat allang dichtgezet net als toen de oorlog in Oekraïne uitbrak.
Idem vorig jaar toen de opzegboete van 100 euro afgeschaft werd. Toen ging iedereen snel een contract afsluiten bij een energiemaatschappij. Volop promotie en reclame. 1 dag daarna zakten de tarieven.
Ik denk dus dat na 1 juli de tarieven zullen zakken omdat er terugleverkosten bij alle maatschappijen komen. Er gaat extra geld in het laadje komen door zonnepaneelbezitters.
Als de salderingsregeling ook nog eens wordt afgebouwd volgend jaar dan gaan ze zelfs nog meer verdienen. En zit je dan vast aan 3 jaar waardoor je netto waarschijnlijk net zo veel gaat betalen.
Idem vorig jaar toen de opzegboete van 100 euro afgeschaft werd. Toen ging iedereen snel een contract afsluiten bij een energiemaatschappij. Volop promotie en reclame. 1 dag daarna zakten de tarieven.
Ik denk dus dat na 1 juli de tarieven zullen zakken omdat er terugleverkosten bij alle maatschappijen komen. Er gaat extra geld in het laadje komen door zonnepaneelbezitters.
Als de salderingsregeling ook nog eens wordt afgebouwd volgend jaar dan gaan ze zelfs nog meer verdienen. En zit je dan vast aan 3 jaar waardoor je netto waarschijnlijk net zo veel gaat betalen.
De website van Greenchoice is wat dat betreft een rommeltje, de 3 jaar vast en 2 jaar vast zijn niet zomaar te vinden behalve hier op Tweakers. Ook klopt het vastrecht bedrag niet als je aangeeft geen zonnepanelen te hebben.com2,1ghz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:43:
Vanuit de onderbuikgevoel denk ik dat de GC contract van 3 jaar ook een valkuil is. Anders hadden ze dat allang dichtgezet net als toen de oorlog in Oekraïne uitbrak.
Dat verwacht ik eigenlijk ook wel zeker in combinatie met cashbacks om hoog in de vergelijkers te komen.Ik denk dus dat na 1 juli de tarieven zullen zakken omdat er terugleverkosten bij alle maatschappijen komen. Er gaat extra geld in het laadje komen door zonnepaneelbezitters.
Die wordt volgend jaar zeker niet afgebouwd, misschien het jaar daarna vanaf 1 januari 2026.Als de salderingsregeling ook nog eens wordt afgebouwd volgend jaar dan gaan ze zelfs nog meer verdienen. En zit je dan vast aan 3 jaar waardoor je netto waarschijnlijk net zo veel gaat betalen.
Het GC contract van 2 of 3 jaar vast is met name interessant als je (veel) meer teruglevert dan verbruikt omdat de "zonnepanelen boete" via het vastrecht gaat en niet over de hoeveelheid die je teruglevert.
heb hier wel even over getwijfeld idd. staat nu op dubbel. Volgens de site kun je dat altijd weer omzetten.Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:42:
@Physx en @Maurice1066 als je veel meer opwekt dan verbruikt is het beter om naar enkel tarief te gaan https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/
Ik kijk het even aan denk. Ik had aangegeven 1 mei te starten maar blijkbaar kan het pas vanaf 14 mei....
bij budget had ik variabel.
Salderen afgebouwd? We zijn een 1/2 jaar al aan het formeren. Dat worden denk ik nieuwe verkiezingen. Of als het formeren lukt tussen de kemphanen een 1/2 jaar later vliegende ruzie tussen die partijen en dan weer nieuwe verkiezingen. Ondertussen doet het kabinet wat er zit er niets meer aan en tikt het klokje fijn verder. Schat in dat we 5 jaar verder zijn eer dat er weer wat over wordt besloten.Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:53:
[...]
Die wordt volgend jaar zeker niet afgebouwd, misschien het jaar daarna vanaf 1 januari 2026.
Het GC contract van 2 of 3 jaar vast is met name interessant als je (veel) meer teruglevert dan verbruikt omdat de "zonnepanelen boete" via het vastrecht gaat en niet over de hoeveelheid die je teruglevert.
ik zou er niet vanuit gaan dat er logica achter zit. dat blijkt vaak niet zo te zijn. Het is mij een raadsel waarom dit contract nog af te sluiten is, via een vage link die bijna niemand weet te vinden.com2,1ghz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:43:
Daarnaast, voor velen geldt dat het het contract voor 0 euro opzegboete kunnen opzeggen, dus ik maak mij geen zorgen. De levertarieven zijn voor velen ook niet relevant, als je netto terug levert.
Dus nee ik zie dit zeker niet als een valkuil, maar als een laatste buitenkansje.
Let ook wel even op dat bij de meeste leveranciers het normaaltarief hoger is dan dal, maar GC heeft het recentelijk omgedraaid (zoals staat in de link) en is dus het daltarief hoger dan normaaltarief. Ook dat kan nog invloed hebben.Maurice1066 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:26:
[...]
heb hier wel even over getwijfeld idd. staat nu op dubbel. Volgens de site kun je dat altijd weer omzetten.
Ik kijk het even aan denk. Ik had aangegeven 1 mei te starten maar blijkbaar kan het pas vanaf 14 mei....
Aahh! Check!Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:37:
[...]
Jawel hoor, door de Vermindering energiebelasting van € -629,67. Die geldt alleen voor stroom. Stroom+gas samen is altijd lastig vergelijken omdat de voordelen bij elkaar worden opgeteld. En het helpt dan ook niet mee dat sommige leveranciers een minimum termijnbedrag hanteren wat je bij de jaarrekening weer terugkrijgt.
Ik heb nu een gascontract via UC afgesloten en stroom via GC
Gascontract eindigt 16-5 en gaat pas 27-5 in. Dat is wel klote, tijdelijk even variabel.
[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 26-04-2024 16:59 ]
Als ik pro-forma UC invul, dan kom ik op een verschil van maar 62 euro per maand uit door hun staffel tussen wel/niet PV (en ik heb dan 3500 kWh 'overschot') op een installatie van 11 kWp.
744/jaar.... dat is 13+ jaar terugverdientijd. Daar moet geen omvormertje stuk gaan tussendoor.
744/jaar.... dat is 13+ jaar terugverdientijd. Daar moet geen omvormertje stuk gaan tussendoor.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Heel veel scheelt het toch niet tussen dubbel tarief enkel tarief?Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:45:
[...]
Let ook wel even op dat bij de meeste leveranciers het normaaltarief hoger is dan dal, maar GC heeft het recentelijk omgedraaid (zoals staat in de link) en is dus het daltarief hoger dan normaaltarief. Ook dat kan nog invloed hebben.
En hoe verander je dat dan? Of kan dat pas als je contract is in gegaan.Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:50:
[...]
Het weekend zijn ook dal urenJe kan overigens bij Greenchoice veranderen naar enkeltarief als dat voordeliger uitpakt, https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/
[ Voor 31% gewijzigd door jaaoie17 op 26-04-2024 17:18 ]
Het is kosteloos om te zetten maar ik weet niet precies hoe GC omgaat met de jaarrekening/saldering als je het tussentijds aan laat passen. Er zijn hier ook ervaringen van tweakers dat het allemaal niet zo soepel ging om het te regelen met de klantenservice (ik denk niet dat veel klanten er gebruik van maken)Maurice1066 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:26:
heb hier wel even over getwijfeld idd. staat nu op dubbel. Volgens de site kun je dat altijd weer omzetten.
Verschil is inderdaad niet zo groot. Voor de jaar rekening zou het niet uit moeten maken als je meer terugleverd dan afneemt. Als je minder opwek hebt kan het uitmaken en idd is dal duurder dan normaal bij GCjaaoie17 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:14:
[...]
Heel veel scheelt het toch niet tussen dubbel tarief enkel tarief?
[...]
En hoe verander je dat dan? Of kan dat pas als je contract is in gegaan.
Uiteindelijk toch gelijk gekregen van Eneco na een korte blafbrief met ons (juridisch) standpunt toegelicht (in het kort: a deal is deal). Eneco gaat ons geen terugleverkosten berekenen de komende 3 jaar.AveApps schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:11:
Waarschuwing dus: mocht je je energiecontract al verlengd hebben maar de ingangsdatum ligt in de toekomst, let op dat Eneco alsnog extra kosten in rekening gaat brengen!
Hu nee ik bedoel niet minder doorgeven. Gewoon wat ik opwek en verbruik per jaar zelf doorgeven. Maar dan kunnen ze toch nooit zien hoeveel ik teruglever in de zomer. Alleen de jaartotalen, dus als ik evenveel opwek dan dat ik verbruik per jaar, dan hoef ik toch geen teruglever boete te betalen. Ze kunnen niet zien per dag wat ik teruglever, het is dan net alsof ik elke dag evenveel opwek dan ik verbruik. Ik snap dat dat niet zo is, en ik snap dat hun ook weten dat dat niet zo is maar ze kunnen er dan niet veel mee.President schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:35:
[...]
Je moet niet het verbruik doorgeven maar de stand van je meter. Natuurlijk kan je dan 200 doorgeven als stand in plaats van 2000, maar als ze dan komen controleren na een aantal jaar dan mag je duizenden euro's terugbetalen
Ja jij snapt wat ik bedoel. Maar die heffing, gaan ze dan schatten? Want ze kunnen niet zien wat je per dag dan opwekt en verbruikt. Theoretisch zou t kunnen zijn dat ik t hele jaar door elke dag even eel verbruik dan dat ik opwek.Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:24:
[...]
Hij schrijft niet dat hij onjuiste tellerstanden door gaat geven, maar dat de meter administratief wordt uitgezet, dat mag gewoon en heeft de energieleverancier niets over te zeggen (tenzij je een dynamisch contract hebt).
Plan gaat echter niet werken want een eventuele heffing zal net als bij andere leveranciers over de totale teruglevering gaan voor salderen
En een warmtepomp is waardeloos en duur. Mensen met een warmtepomp die ik ken, nemen er een allesbrander bij om t warm te kunnen stoken als het onder de -5 komt. Die zien de energierekening in de winter gigantisch stijgen, iets met een lagere cop waarde?? ofzo bij kouder weer.
Je moet nooit het verbruik doorgeven aan je leverancier.Onshuis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:06:
[...]
Hu nee ik bedoel niet minder doorgeven. Gewoon wat ik opwek en verbruik per jaar zelf doorgeven. Maar dan kunnen ze toch nooit zien hoeveel ik teruglever in de zomer. Alleen de jaartotalen, dus als ik evenveel opwek dan dat ik verbruik per jaar, dan hoef ik toch geen teruglever boete te betalen. Ze kunnen niet zien per dag wat ik teruglever, het is dan net alsof ik elke dag evenveel opwek dan ik verbruik. Ik snap dat dat niet zo is, en ik snap dat hun ook weten dat dat niet zo is maar ze kunnen er dan niet veel mee.
Je moet de stand doorgeven van je verbruiksteller en de stand van je opwekteller.
Dan komt daar uit dat je verbruiksteller van bijvoorbeeld 87.800 naar 90.800 is gegaan en je opwekteller van 16.500 naar 18.500
Dan weten ze dus dat je 3000 hebt verbruikt en dat je 2000 hebt opgewekt. Los dat ze dan dus ook betekenen dat je na salderen 1000kwh moet betalen, weten ze dus ook gewoon je opwek en verbruik
Alleen: de oude draaischijf Ferraris meter heeft geen opwekteller, maar die draait gewoon terug als je stroom teruglevert:
https://usercontent.one/w...eter.jpg?media=1674844766
[ Voor 10% gewijzigd door President op 26-04-2024 19:15 ]
Ja je hebt gelijk, dus die vlieger gaat helaas niet op. Zo had ik er nog niet aan gedacht. Wat een stelletje naainekken zijn het ook. Gewoon dupe van een visieloos kabinet. Gelukkig wordt de rekening van al de mensen zonder panelen nu wel wat goedkoper, nu we als pv bezitter de kosten zelf gaan dragen.President schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:
[...]
Je moet nooit het verbruik doorgeven aan je leverancier.
Je moet de stand doorgeven van je verbruiksteller en de stand van je opwekteller.
Dan komt daar uit dat je verbruiksteller van bijvoorbeeld 87.800 naar 90.800 is gegaan en je opwekteller van 16.500 naar 18.500
Dan weten ze dus dat je 3000 hebt verbruikt en dat je 2000 hebt opgewekt. Los dat ze dan dus ook betekenen dat je na salderen 1000kwh moet betalen, weten ze dus ook gewoon je opwek en verbruik
Alleen: de oude draaischijf Ferraris meter heeft geen opwekteller, maar die draait gewoon terug als je stroom teruglevert:
https://usercontent.one/w...eter.jpg?media=1674844766
Nou toch maar eens gaan kijken hoe het dit jaar gaat lopen dan en anders ook maar een alles brander aanschaffen. Ik ga echt mijn thermostaat niet op 18 graden zetten. Zoals die achterlijke tv spotjes.
Ontopic graag.
Eea is naar de kroeg.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Afhankelijk van de verdeling tussen eigenverbruik, verbruik en teruglevering kan er een groot verschil tussen leveranciers zitten omdat ze op verschillende manieren de kosten bij de klant neerleggen.Señor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:12:
Als ik pro-forma UC invul, dan kom ik op een verschil van maar 62 euro per maand uit door hun staffel tussen wel/niet PV (en ik heb dan 3500 kWh 'overschot') op een installatie van 11 kWp.
13*€744 voor een 11 kWp set is minder dan €1/Wp.
Met €1/Wp en 1 kWh/Wp/jaar is het puur op eigenverbruik al interessant als je dat rond de 40% kunt krijgen. Met een niet te grote set is dat makkelijk (ik kom er zonder moeite ook aan), met een 'dekkende' set kost het wat meer aandacht, maar is het ook niet onmogelijk zonder meteen naar accu's te grijpen. Vooral afhankelijk van waar je 7 MWh verbruik door veroorzaakt wordt.
40% eigenverbruik betekent bij €0,30/kWh een besparing van 12 cent per Wp per jaar, dus in 8 jaar terugverdiend.
Het salderen van de EB van de overige 60% komt daar nog bovenop, net als hoe je leverancier de kale prijs saldeert en wat er aan TLV overblijft voor de 3500 kWh overschot. Greenchoice geeft bijvoorbeeld nog 5 cent en saldeert klassiek, zonder boete per kWh.
Het eigenverbruik is nu een belangrijker deel van de businesscase, dat is op zich niet vervelend. Het is zo goed als immuun voor wat ze in Den Haag of de boardrooms verzinnen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Interessant topic. Ik zit ook te denken aan het 3 jaar vast contract van Greenchoice. Ongeveer 3500 kWh verbruik / jaar, 4000 kWh teruglevering.
Alleen wil ik in het komende jaar(als ik een installateur kan vinden...) mijn gasaansluiting afsluiten.
Weet een van jullie toevallig wat dat voor consequenties zou hebben voor het 3 jaars contract? Of is het dan wellicht verstandiger stroom en gas apart af te nemen?
Alleen wil ik in het komende jaar(als ik een installateur kan vinden...) mijn gasaansluiting afsluiten.
Weet een van jullie toevallig wat dat voor consequenties zou hebben voor het 3 jaars contract? Of is het dan wellicht verstandiger stroom en gas apart af te nemen?
Het is sowieso beter om bij dat contract gas apart te nemen omdat het tarief vrij hoog is.stat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:28:
Interessant topic. Ik zit ook te denken aan het 3 jaar vast contract van Greenchoice. Ongeveer 3500 kWh verbruik / jaar, 4000 kWh teruglevering.
Zie nu het volgende bij de greenchoice.nl website staan:
En mocht je nog twijfelen heb je altijd nog 14 dagen bedenktijd om het te annuleren.
Misschien dat ze de boel gaan opschonen wat betreft de vele verschillende contracten dus er is een kans dat de 2 jaar en 3 jaar vast contracten verdwijnen. En/of dat ze met nieuwe voorwaarden komen.Gepland onderhoud: op zondag 28 april vanaf 12.00 uur voeren we gepland onderhoud uit aan onze systemen. Daardoor zijn Greenchoice.nl, Mijn Greenchoice en de app niet bereikbaar. Maandag 29 april zijn we er weer!
En mocht je nog twijfelen heb je altijd nog 14 dagen bedenktijd om het te annuleren.
[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 27-04-2024 09:51 ]
Gas apart is goedkoper, maar GreenChoice deed bij mij in ieder geval niet moeilijk. Schijnt in de voorwaarden te staan dat als je van het gas af gaat dat het boetevrij en per direct (dus niet eens 30 dagen opzegtermijn) is.stat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:28:
Heb nu net dat 3jarige contract genomen en gaat in 21 juni in. Die blijft toch gewoon staan?Novax schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:46:
[...]
Misschien dat ze de boel gaan opschonen wat betreft de vele verschillende contracten dus er is een kans dat de 2 jaar en 3 jaar vast contracten verdwijnen. En/of dat ze met nieuwe voorwaarden komen.
Hoe verander je dat nu dan? Van dubbel naar enkel tarief?Maurice1066 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:36:
[...]
Verschil is inderdaad niet zo groot. Voor de jaar rekening zou het niet uit moeten maken als je meer terugleverd dan afneemt. Als je minder opwek hebt kan het uitmaken en idd is dal duurder dan normaal bij GC
[ Voor 26% gewijzigd door jaaoie17 op 27-04-2024 11:33 ]
Ja, geen probleem. Bericht is alleen voor mensen die het nog overwegenjaaoie17 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:24:
Heb nu net dat 3jarige contract genomen en gaat in 21 juni in. Die blijft toch gewoon staan?
Ik heb het zelf niet hoven doen maar volgens dit bericht kan dat via de klantenservice gielz in "De zonnepanelen-boete"Hoe verander je dat nu dan? Van dubbel naar enkel tarief?
Ik denk dat dit geen enkel probleem is. Ik zit nu in een 3 jarig contract van GC en ben gedurende dit contract van het gas afgegaan, heb het nagevraagd of dit consequenties had voor het contract, maar tot mijn blijde verbazing juichen ze het toe als je van het gas af gaat dus GEEN consequenties hoor.stat schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:28:
Wel kreeg ik een jaarafrekening (=gas eindafrekening) op het moment dat het gas er af ging. Geen volledig jaar kwa saldering, wel wat zomer overschot (aug - okt) wat uitbetaald werd. Op zich geen ramp als de volgende periode dat maar wel is en dat zal niet veel schelen denk ik. Ik heb iets jaar overschot dus dat komt meestal wel goed.
GC is echt een van de betere energie maatschappijen hoor. Als ik zie wat voor schurken er voorbij komen in dit topic soms…
Overigens gaat het afsluiten niet door een installateur maar door de gas net beheerder. Die hebben bij mij alle PVC pijpen ter plekke uitgegraven en afgesloten bij de pijp in de straat.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik mag toch hopen dat de installateur bij @stat voor iets is wat het gas zal vervangen en inderdaad niet voor het afsluiten van het gas.Gerco-M schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:44:
Overigens gaat het afsluiten niet door een installateur maar door de gas net beheerder. Die hebben bij mij alle PVC pijpen ter plekke uitgegraven en afgesloten bij de pijp in de straat.
Om van de vaste kosten van gas af te komen hoef je alleen maar je gascontract op te zeggen, vanaf dat moment (bij sommige leveranciers met 30 dagen opzegtermijn) betaal je dat niet meer. Daarna komt de netbeheerder vanzelf in actie.
(Al ging/gaat dit niet altijd zo makkelijk als het klinkt: Gas de deur uit doen: Gratis! , makkelijke optie is het om het na het opzeggen te melden op https://www.mijnaansluiting.nl/home .)
Haha ja inderdaad voor installatie warmtepomp. Maar dank voor de informatie, altijd handig.Truus01 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:04:
[...]
Ik mag toch hopen dat de installateur bij @stat voor iets is wat het gas zal vervangen en inderdaad niet voor het afsluiten van het gas.
Om van de vaste kosten van gas af te komen hoef je alleen maar je gascontract op te zeggen, vanaf dat moment (bij sommige leveranciers met 30 dagen opzegtermijn) betaal je dat niet meer. Daarna komt de netbeheerder vanzelf in actie.
(Al ging/gaat dit niet altijd zo makkelijk als het klinkt: Gas de deur uit doen: Gratis! , makkelijke optie is het om het na het opzeggen te melden op https://www.mijnaansluiting.nl/home .)
Als ik de voorwaarden van GC lees over de nettoteruglevering, dan staat er ook bij dat ze het kunnen aanpassen (contract en bedrag). Nu begrijp ik dat ze het bedrag kunnen aanpassen, maar kunnen ze dan ook ineens zeggen, ondanks dat je dan een contracht hebt voor 3 jaar, dat er ineens een terugleverboete bij komt voor elke kWh je levert?
Feitelijk is het nog beter geregeld bij GC dan hier beschreven. Indien die jaarrekening die komt na het opzeggen van het gas binnen een jaartermijn (dus de tijdsduur korter is dan een jaar) valt en een ongunstige verhouding ontstaat ivm salderen zijn ze bereid die afrekening te pauzeren zodat uiteindelijk wel een jaarafrekening (en dus salderen voor vol jaar) van toepassing isGerco-M schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:44:
[...]
Ik denk dat dit geen enkel probleem is. Ik zit nu in een 3 jarig contract van GC en ben gedurende dit contract van het gas afgegaan, heb het nagevraagd of dit consequenties had voor het contract, maar tot mijn blijde verbazing juichen ze het toe als je van het gas af gaat dus GEEN consequenties hoor.
Wel kreeg ik een jaarafrekening (=gas eindafrekening) op het moment dat het gas er af ging. Geen volledig jaar kwa saldering, wel wat zomer overschot (aug - okt) wat uitbetaald werd. Op zich geen ramp als de volgende periode dat maar wel is en dat zal niet veel schelen denk ik. Ik heb iets jaar overschot dus dat komt meestal wel goed.
GC is echt een van de betere energie maatschappijen hoor. Als ik zie wat voor schurken er voorbij komen in dit topic soms…
Nee, en die terugleververgoeding kunnen ze voor vaste contracten ook niet aanpassen. Die voorwaarde is voor het geval ze de algemene terugleververgoeding aanpassen zoals ze laatst gedaan hebben van €0,08 naar €0.05 en die gaat dan gelden voor nieuwe contracten en variabele contracten.JK schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:39:
Als ik de voorwaarden van GC lees over de nettoteruglevering, dan staat er ook bij dat ze het kunnen aanpassen (contract en bedrag). Nu begrijp ik dat ze het bedrag kunnen aanpassen, maar kunnen ze dan ook ineens zeggen, ondanks dat je dan een contracht hebt voor 3 jaar, dat er ineens een terugleverboete bij komt voor elke kWh je levert?
Heldere uitleg - dank! Ik verwacht met het PV systeem jaarlijks zo'n 5.500 kWh/ jaar op te wekken, daar ga ik ruim overheen qua verbruik. Dank voor de tip ook vwb mogelijkheid om 180 dagen van tevoren af te sluiten. Zou ik, ook als bestaande klant, gewoon gebruik kunnen maken van de bekende GC 3 jaar link hier op het forum?Novax schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:07:
[...]
Je kan bij Greenchoice 6 maanden van tevoren afsluiten. Dus daar zou je nu al een contract kunnen afsluiten die pas ingaat in oktober zonder dat je hoeft aan te geven dat je zonnepanelen hebt (al maakt dat bij de 2 of 3 jaar vast links van GC niet uit)
Je bent wel al klant bij Greenchoice maar dat zou geen probleem hoeven te zijn, zie hier Gerco-M in "De zonnepanelen-boete" . Het zou zelfs kunnen dat je het telefonisch kan verlengen zonder dat je hoeft te zeggen dat je zonnepanelen krijgt.
Er zijn naast Greenchoice nog een aantal energieleverancier waarbij je 180 dagen van tevoren kunt afsluiten, zie hier https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment wel uitkijken dat ze geen heffing hebben op de hoeveelheid teruglevering zoals Vandebron, die moet je niet hebben.
Welk contract het beste is hangt een af van of je je gehele verbruik met de nieuwe zonnepanelen weg kan salderen, dan maakt het stroomtarief namelijk niet uit. Is dat niet zo dan zou een contract met een lager tarief beter zijn.
Gas zal ik waarschijnlijk elders afsluiten om de volgende reden:
1) Lager tarief op dit moment
2) De verwachting dat gasprijs naar beneden zal gaan, aldus Von der Leyen tijdens haar speech 18-april j.l., zie ook HIER
Maar goed, dat is wat offtopic hier dus beter voor een discussie elders."The second priority is reducing the cost of energy ... Now, a large wave of new LNG export projects is coming to the market. Therefore, we might soon be moving from a global shortfall to an abundance of LNG. As a result, we expect gas prices to fall. "
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
@Proton dank voor de link naar dit topic mbt mijn post over onbalans en profileringskosten. Het wordt zo iets duidelijker maar zeker niet helemaal, ik zie de klok en de klepel maar nog niet hoe ze hangen.Proton_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:39:
De profileringskosten zijn nog lastiger omlaag te brengen. Je moet dan zorgen dat je meer verbruik verplaatst naar de zonuren zodat je (relatief) volgens hetzelfde profiel verbruikt als zonder PV, dus ook dat je bij volle zon nog iets verbruikt. Je zult merken dat je daar nog een aardige accu voor nodig hebt en dat je dan met een vergelijkbaar probleem zit als met de onbalans: voor de juiste accu-strategie moet je helderziend zijn.
Bovendien krijg je 's zomers de accu niet leeg. Nouja, als je van mei tot oktober praktisch offgrid bent, ben je wel voorspelbaar
De salderingskosten, voortvloeiend uit de seizoens-prijsverschillen in de maandfutures, zijn je grootste uitdaging. Ik zou niet weten hoe je die gelijk kan trekken aan een niet-PV-klant.
De negatieve dag stroomprijzen zijn per jaar heel beperkt. Ik kom op 45 € over heel 2023 als je 5 kWh max per uur terugleverde.
Ik zag een plaatje van ik meen Dumba met prijsverschil per uur per maand tov gemiddeld. Profileringskosten zouden iets te maken hebben met de verschillen in prijs tussen zomer en winter: goedkoper verbruik in de zomer zou duur moeten worden gesaldeerd in de winter. Maar dit hangt helemaal af van hoeveel en wanneer je precies verbruikt en teruglevert: welke dag, midden op de dag vs 's avonds-'s ochtends. Volgens artikel AD zou dit een 120 €/jaar zijn. Negatieve stroomprijzen zijn m.i. hierin verrekend. Er wordt gemakshalve vergeten dat er veel momenten zijn waarop de terugleverstroom veel geld oplevert zeker voor vaste afnemers die volle bak betalen! Daar hoor ik die energieleveranciers niet over.
Onbalanskosten zijn nog lastiger te kwantifieren. Wanneer is er onbalans, hoeveel en door wie dan, en wie moet dat uiteindelijk betalen? Zijn het werkelijke kosten die Tennet maakt (ik denk nee) of is het een incentive (correctieboete). TenneT schat de gemiddelde onbalanskosten op 1 cent per kWh, per huishouden dus zo’n 30 euro per jaar. Geldt dit dan alleen voor PV eigenaren?
Vandebron en anderen komen met hoge vaste terugleverboete staffels. Is er iemand die dit enigszins heeft kunnen narekenen en benaderen of die boete bedragen een basis hebben? ACM zal dit in detail moeten begrijpen, wellicht hebben die dan rekenvoorbeelden. Op basis van bovenstaande info zou je op een 150 €/jaar komen, waarbij die onbalans kosten nog twijfelachtig zijn. .
Punt is: vandebron en anderen zijn flink bezig salderen en particuliere PV negatief te framen. Hoe terecht en feitelijk zijn die argumenten? Wie heeft een rekenmodel. Tegelijkertijd worden giga zonneparken aangelegd (200.000+ panelen omgeving Woensdrecht 2024) door dezelfde energieleveranciers.
https://www.ad.nl/binnenl...start-onderzoek~ae46485a/
[ Voor 14% gewijzigd door Crapton op 28-04-2024 11:22 ]
Ik las tot mijn grote verbazing ook dat er in mijn stad een zonnepaneelpark aangelegd gaat worden. Dat leidt toch tot enorme verliezen aangezien de stroomprijzen zowat negatief zijn zodra de zon schijnt. Tenminste, dat vertellen diverse energieleveranciers ons.
Wanneer de gasprijzen dalen (zoals @Animal_X voorspelt), dalen de elektriciteitsprijzen dan niet automatisch mee?
Ik overweeg de greenchoice 3jr deal te nemen voor elektra, ingang 1 juli en dan gas nog even aankijken en elders afsluiten.
Wanneer de gasprijzen dalen (zoals @Animal_X voorspelt), dalen de elektriciteitsprijzen dan niet automatisch mee?
Ik overweeg de greenchoice 3jr deal te nemen voor elektra, ingang 1 juli en dan gas nog even aankijken en elders afsluiten.
Let op, GC gaat straks onderhoud plegen, zie Novax in "De zonnepanelen-boete"BounceMeister schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:10:
En kosten van gascontracten zijn laatste weken weer gestegen sinds Israël/Iran zorgen.
Tnx, ik twijfelde al wel sinds het bericht van Oxxio, dus heb me net om tien voor 12 maar aangemeld bij GreenChoice, mocht het nodig zijn kan ik me altijd afmelden binnen 14 dagen.Novax schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:46:
[...]
Misschien dat ze de boel gaan opschonen wat betreft de vele verschillende contracten dus er is een kans dat de 2 jaar en 3 jaar vast contracten verdwijnen. En/of dat ze met nieuwe voorwaarden komen.
** Aan de andere kant, lijkt me eerlijk gezegd niet dat er voor een update van contracten/tarieven een downtime van de systemen nodig is. Zou bijna aannemen dat de backend daarvoor flexibel moet zijn.
Maar we gaan het zien vannacht/morgenvroeg of er wijzigingen zijn....
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
De gedachte erachter is, is dat ze die verborgen webpagina's waar je wel met de rechtstreekse link op kunt komen, dat ze die uit de lucht halen.ZeRoC00L schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:28:
** Aan de andere kant, lijkt me eerlijk gezegd niet dat er voor een update van contracten/tarieven een downtime van de systemen nodig is. Zou bijna aannemen dat de backend daarvoor flexibel moet zijn.
Maar we gaan het zien vannacht/morgenvroeg of er wijzigingen zijn....
En dan misschien ook het systeem aanpassen zodat dat soort rechtstreekse links niet meer nodig/mogelijk zijn.
Dus niet zozeer om de tarieven en contracten an sich aan te passen.
Om 12:08 was de site (en 3jr pagina) nog live, nu niet meer.
Maar misschien zijn ze wel iets heel anders aan het doen en werkt morgen die 3jr-link toch ook nog steeds...Onderhoud aan onze systemen
Op dit moment voeren wij onderhoud uit aan onze IT-systemen.
Greenchoice.nl en Mijn Greenchoice zijn daarom tijdelijk niet bereikbaar.
We verwachten dat het onderhoud rond 02:00 uur is afgerond en dat daarna alles weer werkt zoals je gewend bent.
Onze excuses voor het ongemak.
Oh shit ik dacht vanavond om 12u pas. Raar om zo in het weekend midden op de dag, wanneer ze het meeste verkeer hebben, op de site onderhoud uit te voeren. Dan zou je bijna gaan denken dat er iets is dat niet kan wachten tot een normaal maintenance window... We gaan het zien morgenochtend...
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
De link doet het weer voor diegene die dat nog willen
Lijkt dus vooralsnog niet veel veranderd bij GC, het is nog steeds een rommeltje met aanbiedingen
@Animal_X ik weet niet of deze al voorbij is gekomen maar ik vond ook nog deze link op de Greenchoice website:
https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/
Daar kan je niet aangeven dat je zonnepanelen hebt (en die heb je nog niet), hetzelfde tarief als https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ van € 0,31391 maar bij deze wel gewoon de lage vastrechtkosten van € 10,26 in plaats van € 14,79.
Iemand die al wel zonnepanelen heeft zou deze link ook kunnen proberen omdat je nergens gevraagd wordt of je zonnepanelen hebt (fout van GC) maar technisch gezien is het alsof je het zonnepanelen vinkje uitlaat en meld je je aan met 0 teruglevering.
@Animal_X ik weet niet of deze al voorbij is gekomen maar ik vond ook nog deze link op de Greenchoice website:
Daar kan je niet aangeven dat je zonnepanelen hebt (en die heb je nog niet), hetzelfde tarief als https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ van € 0,31391 maar bij deze wel gewoon de lage vastrechtkosten van € 10,26 in plaats van € 14,79.
Iemand die al wel zonnepanelen heeft zou deze link ook kunnen proberen omdat je nergens gevraagd wordt of je zonnepanelen hebt (fout van GC) maar technisch gezien is het alsof je het zonnepanelen vinkje uitlaat en meld je je aan met 0 teruglevering.
[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 29-04-2024 10:55 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door MvdV75 op 29-04-2024 12:02 . Reden: Verkeerde topic 😅 ]
Kijk eens in de post boven je?MvdV75 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:53:
Hier zijn de vaste leveringskosten nog € 10,26
dit is letterlijk een herhaling. voortaan even checken dus of jouw bericht niet al 10 keer geplaatst is.
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 11:56 ]
Wat is wijsheid?
Ik wek 7000 op en verbruik 6000 incl EV.
Dus ik saldeer bijna alles en houdt een beetje over. TLV hoef ik het niet voor te doen, maar gaat me met name om geen teruglever boete/staffel oid.
Kan voor 3 jaar vast zetten bij GC, alleen dan heb je de hogere vastrechtkosten a 14.79. Andere kant is het een jaar te continueren bij Delta (zit ik nu) of naar GC gaan voor een jaar en kijken hoe de vlag er volgend jaar bij hangt mbt tlv boetes etc. Wellicht gaat dit nog aan banden gelegd worden?
Dus ik saldeer bijna alles en houdt een beetje over. TLV hoef ik het niet voor te doen, maar gaat me met name om geen teruglever boete/staffel oid.
Kan voor 3 jaar vast zetten bij GC, alleen dan heb je de hogere vastrechtkosten a 14.79. Andere kant is het een jaar te continueren bij Delta (zit ik nu) of naar GC gaan voor een jaar en kijken hoe de vlag er volgend jaar bij hangt mbt tlv boetes etc. Wellicht gaat dit nog aan banden gelegd worden?
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik krijg daar de meldingde Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:54:
[...]
Kijk eens in de post boven je?
dit is letterlijk een herhaling. voortaan even checken dus of jouw bericht niet al 10 keer geplaatst is.
Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.
Stop chasing the dream, you're already living it
Welkom in dit topic. jouw vraag is waar dit topic dus continu over gaat dus lees het eens door zou ik zeggen.Qosmic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:04:
Wat is wijsheid?
ik zou voor 3 jaar GC gaan. De boetes en contractvoorwaarden gaan er echt niet op vooruit volgend jaar hoor...
de GC'boete' is 5 euro per maand, dat is toch wel te overzien?..
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 12:08 ]
hier werkt het gewoon, dus probeer het straks opnieuwQosmic schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:05:
[...]
Sorry! Dit tarief kan op dit moment niet geladen worden. Probeer het straks opnieuw.
Zo goed als dezelfde situatie, maar toch even een reality check.EdwinB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:38:
Ik zit variabel bij Eneco en heb vandaag de mail van ze gehad over de komende terugleverkosten. Ze zijn er uiteraard erg vaag over en zullen deze zo laat als mogelijk gaan aankondigen.
Naar verwachting gaat dat wel wat kosten met ca. 2500 tot 3000 kWh teruglevering per jaar. Ondanks dat ik altijd erg voorzichtig ben met vastzetten heb ik mezelf zojuist toch overgehaald om de Greenchoice 3-jaar vast te bestellen. In vergelijking met de Eneco prijzen van nu wordt het iets duurder, maar wel de komende drie jaar zekerheid dat ik geen extra terugleverkosten ga betalen behalve het vrij hoge vastrecht op stroom (14,79 p/m).
Eneco variabel met een niet-slimme digitale meter (heb dus nu een enkeltarief)
8000 wp panelen: grove berekening over 1 jaar is 4000 kwh afgenomen en teruggeleverd 6300, ergo 2300 ‘teveel’ terug geleverd.
Gc 3 jaar vast geeft mij dus enkel de 14,79 vast tarief per maand en totale geschatte kosten 60 per jaar. Wat mis ik nu? Het lijkt zo simpel, maar ik heb het gevoel dat ik iets mis.
Edit: terwijl ik dit typte kwamen hierboven de posts van qosmic en peer
[ Voor 3% gewijzigd door jeehaa op 29-04-2024 12:08 ]
die 60 euro is het voorschot, niet de werkelijke jaarkosten. dat is beetje vreemd idd, zoals hun hele website... Is al enkele keren benoemd hier.jeehaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:07:
[...]
Zo goed als dezelfde situatie, maar toch even een reality check.
8000 wp panelen: grove berekening over 1 jaar is 4000 kwh afgenomen en teruggeleverd 6300, ergo 2300 ‘teveel’ terug geleverd.
Gc 3 jaar vast geeft mij dus enkel de 14,79 vast tarief per maand en totale geschatte kosten 60 per jaar. Wat mis ik nu? Het lijkt zo simpel, maar ik heb het gevoel dat ik iets mis.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 12:10 ]
Ok, dat begrijp ik eigenlijk wel, maar dan is de vraag natuurlijk beetje hoe dan de werkelijke jaarkosten van GC zich verhouden tot wat voor kosten Eneco ons gaat voorschotelen. Met teveel terugleveren op de huidige meter zou dat bij 10 ct/kwh boete met 5 ct/kwh tlv dus netto 160-250 euro betalen per jaar zijn.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:09:
[...]
die 60 euro is het voorschot, niet de werkelijke jaarkosten. dat is beetje vreemd idd, zoals hun hele website... Is al enkele keren benoemd hier.
als ik kijk met bovenstaand teruglevering van 2300 kWh dan krijg je van GC nog 140 euro terug.jeehaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:07:
[...]
Zo goed als dezelfde situatie, maar toch even een reality check.
Edit: terwijl ik dit typte kwamen hierboven de posts van qosmic en peer
:fill(white):strip_exif()/f/image/kyHwA2k1Gu96dtaFKRyGjgPW.png?f=user_large)
dat is 6ct per kWh
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Je schrijft in een eerdere post dat je 6300kWh van PV aan het net levert, met 10 cent per kWh aan teruglever kosten zit je nog iets hoger dan 160-250jeehaa schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:24:
[...]
Ok, dat begrijp ik eigenlijk wel, maar dan is de vraag natuurlijk beetje hoe dan de werkelijke jaarkosten van GC zich verhouden tot wat voor kosten Eneco ons gaat voorschotelen. Met teveel terugleveren op de huidige meter zou dat bij 10 ct/kwh boete met 5 ct/kwh tlv dus netto 160-250 euro betalen per jaar zijn.
Dat zal zeker. Ik beredeneerde zelf dat in de huidige situatie mijn eigen gebruik nog van het terug geleverde af moet en er dus voor tenminste 2300 betaalt moet worden, maar dus mogelijk tot het dubbele daarvan.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:33:
[...]
Je schrijft in een eerdere post dat je 6300kWh van PV aan het net levert, met 10 cent per kWh aan teruglever kosten zit je nog iets hoger dan 160-250
@marktweakt
Iedere kWh zonnestroom die Eneco-klant levert kost hem voortaan 11,5 cent
Bij Eneco mag je dus 11,5 cent betalen voor elke teruggeleverde kWh.
De tarieven voor mensen zonder panelen gaan 6 cent per kWh omlaag.
Het teruglevertarief is 14,5 cent, netto 3 cent.
Dat is lekker verdiend: ze verkopen daarna die kWh door voor bijna hetzelfde bedrag (zonder heffingen en BTW).Wolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:10:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Vul nu eens 4001 kWh terugleveren in in plaats van 6300 kWh?MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:27:
als ik kijk met bovenstaand teruglevering van 2300 kWh dan krijg je van GC nog 140 euro terug.
[Afbeelding]
dat is 6ct per kWh! dat is op dit moment meer dan bij de meeste andere energieboeren.
Krijg je €25 terug.
Dat is €25 per kWh!
PS: Je moet de tabel even uitklappen, kun je zien dat een deel van die teruggave de Vermindering Energiebelasting is.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
dat lijkt me onzin, kun je dat onderbouwen?hoevenpe schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:30:
[...]
Dat is lekker verdiend: ze verkopen daarna die kWh door voor bijna hetzelfde bedrag (zonder heffingen en BTW).
Het kale energietarief is ongeveer 15 cent, ze krijgen jouw zonnestroom met 11,5 cent toe.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:31:
dat lijkt me onzin, kun je dat onderbouwen?
Je hebt gelijk, was vergeten dat ze daarna weer 15 cent mislopen in de winter bij salderen. Het wordt in ieder geval een stuk minder interessant zo.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
11,5 cent is toch idioot. Dat gaat helemaal nergens meer over zoWolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:10:
@marktweakt
Als je helemaal niet meedoet aan verduurzaming ben je onderaan de eindstreep dus goedkoper uit. Lekker de boel negeren dus. Hoe moeten mensen hun geld uit hun investering halen zo?
Het was al van te voren bekend dat zonnepanelen overdag alleen energie opwekken. Je kan niet zomaar je apparaten overdag aanzetten. Hooguit een wasje. Nou die ene kWh is benut hoor. Nu de rest van de 20-30kWh.
Moet ik soms mijn TV overdag aanzetten ipv in de avond. Kan ik hem in de avond weer uitzetten als ik terug ben van werk
Ben ook echt benieuwd wat ze gaan doen met de salderingsregeling. Als die afgebouwd wordt en we houden deze tarieven, dan heb je een heel duur installatie op je dak die je meer geld kost dan levert.
Dat lijkt me niet de juiste conclusie. Als consument zonder zonnepanelen betaal je nu niet meer mee aan de saldering van andere consumenten. Saldering noem ik niet verduurzaming.com2,1ghz schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:01:
[...]
Als je helemaal niet meedoet aan verduurzaming ben je onderaan de eindstreep dus goedkoper uit.
Je neemt echter nog steeds gewoon groene stroom af (in de meeste gevallen).
Nou dat duurt sowieso allemaal nog vele jaren dus de meeste mensen hebben de boel dan al lang terug verdiend.com2,1ghz schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:01:
[...]
Ben ook echt benieuwd wat ze gaan doen met de salderingsregeling. Als die afgebouwd wordt en we houden deze tarieven, dan heb je een heel duur installatie op je dak die je meer geld kost dan levert.
het kan wel interessant worden om je omvormer soms uit te zetten of op een lager pitje laten draaien. Vrij eenvoudig te regelen maar niet voor de gemiddelde nederlander vrees ik. die gaan echt flink boetes betalen.
maar 11,5 cent per kWh zijn wel bizarre boetes inderdaad. Ik denk echt dat dit voor problemen gaat zorgen. Wat te denken van bijvoorbeeld huurders die na lang twijfelen besloten hebben toch maar PV te laten plaatsen op hun huis in ruil voor een stuk huurverhoging of een toeslag oid. Veel mensen zijn vrij passief qua energiecontract en blijven doodleuk bij Eneco zitten ondanks de boetes. Die groep gaat echt boos zijn straks, en terecht.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 15:13 ]
Ik snap nog steeds niet dat dit door de AFM wordt goedgekeurd.
Men heeft de afgelopen 20 jaar lekker zitten verdienen en al het geld aan de aandeelhouders uitgekeerd ipv te investeren in de toekomst. Iedereen met een beetje verstand wist dat er een overschot zou komen van energie. Nu de consument maar weer meer laten betalen en de overheid (indirect dus ook consument) investeringen laten doen aangezien de energie bedrijven er nu gaan geld voor hebben.
Men heeft de afgelopen 20 jaar lekker zitten verdienen en al het geld aan de aandeelhouders uitgekeerd ipv te investeren in de toekomst. Iedereen met een beetje verstand wist dat er een overschot zou komen van energie. Nu de consument maar weer meer laten betalen en de overheid (indirect dus ook consument) investeringen laten doen aangezien de energie bedrijven er nu gaan geld voor hebben.
You only live once, so enjoy the ride.
ACMworldfastest schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:21:
Tsja het mag volgens de wet, dus ACM heeft niet echt een stok om mee te slaan.
verder snap ik je punt niet echt. Ze verdelen de kosten alleen op een andere manier. Consumenten zonder PV zouden dust juist moeten profiteren.
waar het hier mis is gegaan is dat de saldering niet afgeschaft is... dan krijg je dus dit soort constructies.
[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 15:28 ]
Met redelijkheid en billijkheid kun je hard slaan hoor.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:22:
[...]
ACM![]()
verder snap ik je punt niet echt. Ze verdelen de kosten alleen op een andere manier. Consumenten zonder PV zouden dust juist moeten profiteren.
waar het hier mis is gegaan is dat de saldering niet afgeschaft is... dan krijg je dus dit soort constructies.
Nee, waar het mis is gegaan is het feit dat de overheid het salderen en terug leveren niet anders heeft ingericht waardoor er een soort perverse prikkel ontstond om maximaal terug te leveren zonder consequenties.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:22:
[...]
ACM![]()
Daardoor werd het te duur, en liep het stroomnet tegen de grenzen en op sommige plekken ook over die grenzen van het maximale heen. Nu ben ik niet zo zeer voor salderen hoor, maar wanneer je terugleveren gewoon had afgekapt op zeg 1,5x je jaarverbruik had dit veel minder een issue geweest dan had je nog wat kunnen draaien aan de knoppen met salderen. (bijv. 50/50 salderen/terugleveren) had iedereen een beetje z'n zin gehad (compromissen zijn we natuurlijk fan van in die land)
Maar goed, de Politiek in Nederland kijkt niet verder dan 3,5 jr. vooruit en komt alleen om de hoek wanneer er gescoord moet worden. Daarna is het niet meer sexy en kost het geld, dan gaan we wat anders doen en komen we over 10 jaar weer eens kijken om te scoren... (Migratie, Huisvesting, Gevangenissen, Defensie open/dicht/open/dicht
Ik denk dat je leveranciers en netwerkbedrijven door elkaar haalt. De investeringen moeten in de netwerkbedrijven gedaan worden en die zijn 100% van de overheid.worldfastest schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:21:
Maar worden die terug geleverde kWh's berekend over je volledig jaarverbruik inclusief aftrek eigen verbruik (dus salderingsregeling)? Of wordt dit letterlijk gezien als de meter uitlezen om te zien hoeveel kWh je terug levert, ongeacht salderingsregeling?Wolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:10:
@marktweakt
Valt toch wel mee? Op deze manier is de omzet voor iemand die zonder panelen 6000kWh af neemt gelijk aan iemand die met panelen 6000kWh saldeert. De energiemaatschappij vind het helemaal niet leuk dat 30% van hun klanten zelf energie opwekken en niets inkopen, die terugleverkosten zijn een laatste stuiptrekking voordat salderen vervalt en je betaalt voor afgenomen vermogen in plaats van afgenomen energie. Al dan niet per tijdseenheid verschillend geprijsd.com2,1ghz schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:01:
[...]
11,5 cent is toch idioot. Dat gaat helemaal nergens meer over zo
Elke kWh die de verkeerde kant op gaat. Dus overdag 10kWh opwekken en in de avond 10kWh verstoken betekend in ieder geval 10x terugleverkosten.3raser schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:47:
[...]
Maar worden die terug geleverde kWh's berekend over je volledig jaarverbruik inclusief aftrek eigen verbruik (dus salderingsregeling)? Of wordt dit letterlijk gezien als de meter uitlezen om te zien hoeveel kWh je terug levert, ongeacht salderingsregeling?
Zelfs als je salderen helemaal afschaft en /of een maximale teruglevering invoert. het lost het netwerk probleem niet op. Het "overschot" is alleen als er opbrengst van zon en wind is die niet naar gebruikers kan en kan makkelijk worden opgelost door het uitschakelen van productie. Het echte probleem voor de netwerken zit in de vraag die steeds groter wordt en boven de de maximum transport capacoteit uitkomt en zal in de toekomst vooral een probleem in de winter worden als de zon niet veel oplevert.TIGER1125 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:44:
[...]
Nee, waar het mis is gegaan is het feit dat de overheid het salderen en terug leveren niet anders heeft ingericht waardoor er een soort perverse prikkel ontstond om maximaal terug te leveren zonder consequenties.
Daardoor werd het te duur, en liep het stroomnet tegen de grenzen en op sommige plekken ook over die grenzen van het maximale heen. Nu ben ik niet zo zeer voor salderen hoor, maar wanneer je terugleveren gewoon had afgekapt op zeg 1,5x je jaarverbruik had dit veel minder een issue geweest dan had je nog wat kunnen draaien aan de knoppen met salderen. (bijv. 50/50 salderen/terugleveren) had iedereen een beetje z'n zin gehad (compromissen zijn we natuurlijk fan van in die land)
Maar goed, de Politiek in Nederland kijkt niet verder dan 3,5 jr. vooruit en komt alleen om de hoek wanneer er gescoord moet worden. Daarna is het niet meer sexy en kost het geld, dan gaan we wat anders doen en komen we over 10 jaar weer eens kijken om te scoren... (Migratie, Huisvesting, Gevangenissen, Defensie open/dicht/open/dicht)
Salderen gaat toch gewoon voor? Dat is (nog steeds) wettelijk geregeld...3raser schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:47:
[...]
Maar worden die terug geleverde kWh's berekend over je volledig jaarverbruik inclusief aftrek eigen verbruik (dus salderingsregeling)? Of wordt dit letterlijk gezien als de meter uitlezen om te zien hoeveel kWh je terug levert, ongeacht salderingsregeling?
Njah dat zeg je nu wel maar die overheid zijn over het algemeen lokale overheden die in al die jaren ook dik zaten te cashen toen het nog vette netbeheerders waren met Leverings- en in sommige gevallen zelfs nog prodcutietak.hanev001 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat je leveranciers en netwerkbedrijven door elkaar haalt. De investeringen moeten in de netwerkbedrijven gedaan worden en die zijn 100% van de overheid.
Kan me nog vaag een bericht herinneren uit de periode Eneco/Stedin dat de aandeelhouders toen even tientallen miljoen konden vangen aan dividend, waarvan het merendeel uit de kassa van de Stedin kant kwam zeg maar.
2013 blijkbaar...
Eneco behaalde vorig jaar een nettowinst van 233 miljoen euro. Voor de grootste aandeelhouder, Rotterdam met bijna 32 procent van de aandelen, zou het een meevaller van rond de 37 miljoen euro betekenen. Den Haag (16,55 procent) en Dordrecht (9,05 procent) kunnen rekenen op respectievelijk ruim 19 miljoen euro en ruim 10 miljoen euro. De andere gemeenten hebben veel kleinere belangen.
https://www.binnenlandsbe...itkeringen-voor-gemeenten
[ Voor 18% gewijzigd door TIGER1125 op 29-04-2024 15:55 ]
"Elke kWh die de verkeerde kant op gaat. Dus overdag 10kWh opwekken en in de avond 10kWh verstoken betekend in ieder geval 10x terugleverkosten."
Dus het zou prima werken om met behulp van bijvoorbeeld een klik-aan/uit schakelaar overdag de omvormer uit te zetten en eind van de dag voordat ik ga koken weer aan zet, dan heb ik geen teruglever kosten?
Dus het zou prima werken om met behulp van bijvoorbeeld een klik-aan/uit schakelaar overdag de omvormer uit te zetten en eind van de dag voordat ik ga koken weer aan zet, dan heb ik geen teruglever kosten?
jazeker, en daarna mag je over het gesaldeerde 11,5 cent per kWh aftikken.TIGER1125 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:52:
[...]
Salderen gaat toch gewoon voor? Dat is (nog steeds) wettelijk geregeld...
dat klopt, maar je moet dan wel de stroom die je in de tussentijd gebruikt inkopen tegen het inkooptarief. dat zou ik dus niet doen als ik jou was want dan ben je (vaak) duurder uit. Wat je beter kunt doen is je omvormer terugregelen zodat hij precies zoveel levert als dat jij verbruikt.Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:53:
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 15:55 ]
Koop er dan eentje die aan de hand van een energiemeter voor zorgt dat er niet meer PV opgewekt wordt dan er in huis nodig is.Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:53:
"Elke kWh die de verkeerde kant op gaat. Dus overdag 10kWh opwekken en in de avond 10kWh verstoken betekend in ieder geval 10x terugleverkosten."
Zelfs nu is er al wat aan te doen door consumenten. Neem een dynamisch contract. Lees dat topic maar eens. Voor steeds meer mensen voordeliger. En winst voor mensen die kunnen sturen naar goedkope uren. Maar daar zit ook de winst in voor het netwerkprobleem. Alleen de consument is nog te schijterig om dat af te sluiten. Men wil zekerheid.hanev001 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:51:
[...]
Zelfs als je salderen helemaal afschaft en /of een maximale teruglevering invoert. het lost het netwerk probleem niet op. Het "overschot" is alleen als er opbrengst van zon en wind is die niet naar gebruikers kan en kan makkelijk worden opgelost door het uitschakelen van productie. Het echte probleem voor de netwerken zit in de vraag die steeds groter wordt en boven de de maximum transport capaci
teit uitkomt en zal in de toekomst vooral een probleem in de winter worden als de zon niet veel oplevert.
Andere professionele opwekkers (zonneweides en windmolens) hebben een hekel aan betalen. Die schakelen veel gemakkelijker uit als ze moeten betalen. Voor consumenten kan dat ook, maar is relatief moeilijker en duurder.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Dat kan, maar is nog steeds niet voordeliger. De terugleververgoeding is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverkosten.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:55:
[...]
Koop er dan eentje die aan de hand van een energiemeter voor zorgt dat er niet meer PV opgewekt wordt dan er in huis nodig is.
De overheid wil hoe dan ook minder gebruik fossielle brandstoffen. Dus zal er toch eerder meer dan minder opwekking uit zonnepanelen, wind of wat dan ook moeten komen. Ik denk dat het gedrag van de energieleveranciers er hopelijk voor zorgt dat luchtfietserij met onrealistische plannen iets minder voor gaat komen in Den Haag (bij sommige partijen).hanev001 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:51:
[...]
Zelfs als je salderen helemaal afschaft en /of een maximale teruglevering invoert. het lost het netwerk probleem niet op. Het "overschot" is alleen als er opbrengst van zon en wind is die niet naar gebruikers kan en kan makkelijk worden opgelost door het uitschakelen van productie. Het echte probleem voor de netwerken zit in de vraag die steeds groter wordt en boven de de maximum transport capacoteit uitkomt en zal in de toekomst vooral een probleem in de winter worden als de zon niet veel oplevert.
Je kunt wel van alles willen (niets mis mee), maar met de benodigde netverzwaring (=handjes + geld), het gedrag van de energieleveranciers (kosten berekenen, waardoor terugverdientijd voor particulieren toeneemt, c.q. mogelijk helemaal niet meer rendabel is), negatieve berichten over warmtepompen (die netcongestie alleen maar verergeren) gaat de huidige ambitie wellicht toch een beetje onrealistisch worden.
Ik zie wel hoe het afloopt. Zit nu niet bij Eneco. Als de investering in PV panelen (ik heb ze ca 1 jaar) nooit meer terugverdiend gaat worden, ga ik wel heel erg nadenken voordat de CV voor een warmtepomp vervangen wordt (dat ding aanslutien is sowieso nog een uitdaging, omdat ik geen kruipruimte heb c.q. beperkt ruimte bij de CV). En dat is misschien wel het vervelendste effect van wat energieleveranciers bereiken: de burger gaat waarschijnlijk (nog meer) twijfelen of investeren in PV/wind/elektrische auto zin heeft. Ik iig wel.
Euh... dus je krijgt een vergoeding en je betaald een vergoeding over exact dezelfde kilowatts?Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:58:
[...]
Dat kan, maar is nog steeds niet voordeliger. De terugleververgoeding is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverkosten.
Dit klopt niet helemaal. de terugleververgoeding krijg je pas als je op jaarbasis meer opwekt dan verbruikt. Dat is niet per se het geval hier.Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:58:
[...]
Dat kan, maar is nog steeds niet voordeliger. De terugleververgoeding is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverkosten.
ja, als je op jaarbasis meer opwekt dan verbruikt. is je opwek gelijk aan je verbruik, dan betaal je alleen de boete.3raser schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:00:
[...]
Euh... dus je krijgt een vergoeding en je betaald een vergoeding over exact dezelfde kilowatts?
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 16:02 ]
Om het in getallen te weergevende Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:01:
[...]
Dit klopt niet helemaal. de terugleververgoeding krijg je pas als je op jaarbasis meer opwekt dan verbruikt. Dat is niet per se het geval hier.
5000kWh totaal verbruik op jaarbasis
6000kWh PV opgewekt
2000kWh PV direct verbruikt in huis
4000kWh PV het net op gestuurd
3000kWh PV later weer van het net af gehaald. (salderen)
Je betaalt nu 4000 x de terugleverkosten en krijgt 1000x de terugleververgoeding.
Vroeger kreeg je bij 5cent dus 50 euro van de energiemaatschappij voor je stroom.
Nu krijg je 30 euro voor jouw stroom, maar mag je tevens 460 lappen voor het terugleveren.
[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 29-04-2024 16:06 . Reden: nul te veel ]
inderdaad.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:03:
[...]
Om het in getallen te weergeven
6000kWh PV opgewekt
Je betaalt nu 4000 x de terugleverkosten en krijgt 1000x de terugleververgoeding.
Hier ben ik het niet mee eens. We moeten verduurzamen toch? Iedereen van het gas af. Trek je de broek op als brave burger en kocht je een installatie van 5000-8000 euro want we hebben ze niet gratis gekregen. Vervolgens moet je gestraft worden omdat je teruglevert? Zoveel campagne is er gedaan dat men moet investeren in zonnepanelen. Want energie wordt duur en er zou een schaarste komen.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:07:
[...]
Dat lijkt me niet de juiste conclusie. Als consument zonder zonnepanelen betaal je nu niet meer mee aan de saldering van andere consumenten. Saldering noem ik niet verduurzaming.
Je neemt echter nog steeds gewoon groene stroom af (in de meeste gevallen).
Volgens mij werd iedereen ook wijsgemaakt dat als de salderingsregeling weg zou gaan dat we ons terug geleverde energie zouden verkopen voor een lagere prijs van 11 cent. Vervolgens in de avond wanneer je moest inkopen het vervolgens deed voor 40 cent. Hierdoor had je een "korting" op je energie.
Idem met een elektrisch of hybrid auto. Hybride eigenaren zijn de klos omdat ze op dezelfde manier belast worden voor de motorrijtuigenbelasting als fossiele auto's Want ze wegen immers meer vanwege de zware accu. Vraag me af hoe dit zal aflopen voor elektrische auto's.
Dat klinkt als iedereen die zijn schaapjes op het droge heeft die heeft het gered. Ik heb het over mensen die vandaag of in de toekomst panelen nemen. 38% van de woningen zouden zonnepanelen hebben vorig jaar.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:10:
[...]
Nou dat duurt sowieso allemaal nog vele jaren dus de meeste mensen hebben de boel dan al lang terug verdiend.
het kan wel interessant worden om je omvormer soms uit te zetten of op een lager pitje laten draaien. Vrij eenvoudig te regelen maar niet voor de gemiddelde nederlander vrees ik. die gaan echt flink boetes betalen.
maar 11,5 cent per kWh zijn wel bizarre boetes inderdaad. Ik denk echt dat dit voor problemen gaat zorgen. Wat te denken van bijvoorbeeld huurders die na lang twijfelen besloten hebben toch maar PV te laten plaatsen op hun huis in ruil voor een stuk huurverhoging of een toeslag oid. Veel mensen zijn vrij passief qua energiecontract en blijven doodleuk bij Eneco zitten ondanks de boetes. Die groep gaat echt boos zijn straks, en terecht.
Mijn vorige set zonnepanelen had ik 5 jaar en inmiddels terugverdiend als ik de restwaarde erbij optel. Huidige panelen heb ik voor 5500.
Voorheen hield ik 400-800 euro per jaar over. Ook vanwege de Oekraine oorlog. Normaliter zou dit dus 500 euro per jaar zijn in mijn geval. Mocht ik daar nog 200-300 euro terugleverkosten voor betalen dan is mijn terugverdientijd langer dan 20 jaar.
Dit is nou heel het probleem. Salderen komt erna pas. Je moet nu betalen voor alles wat je teruglevert.TIGER1125 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:52:
[...]
Salderen gaat toch gewoon voor? Dat is (nog steeds) wettelijk geregeld...
Dus 12kWh heb je overdag teruggegeven. 15kWh in de avond verbruikt. Dan betaal je dus voor die 12kWh terugleverkosten. Vervolgens omdat we nog salderen koop je 3 kWh netto in.
Stel je wekt meer op:
Dus 15kWh opgewekt, en 12kWh verbruikt. Dan betaal je dus voor die 15kWh terugleverkosten. Na salderen heb je 3kWh teveel teruggeleverd. Dan krijg je voor die 3kWh terugleververgoeding.
Heel krom allemaal maar zo werkt dat dus. Ik zou er minder moeite mee hebben als de terugleverkosten pas na salderen berekend werden.
Met een dynamisch contract trek je zelf helemaal al aan het kortste eind. Energiemaatschappij loopt helemaal geen risico meer. Jij draagt volledig al het risico. We hebben gezien met de oorlog wat er gebeurde. Tarieven drie keer over de kop.Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:57:
[...]
Zelfs nu is er al wat aan te doen door consumenten. Neem een dynamisch contract. Lees dat topic maar eens. Voor steeds meer mensen voordeliger. En winst voor mensen die kunnen sturen naar goedkope uren. Maar daar zit ook de winst in voor het netwerkprobleem. Alleen de consument is nog te schijterig om dat af te sluiten. Men wil zekerheid.
Andere professionele opwekkers (zonneweides en windmolens) hebben een hekel aan betalen. Die schakelen veel gemakkelijker uit als ze moeten betalen. Voor consumenten kan dat ook, maar is relatief moeilijker en duurder.
Leuk dat je in de zomer een paar middagen geld toe krijgt. Maar net als de rest van Nederland verbruiken we stroom op dezelfde moment en voornamelijk in de avond.
Je moet maar net een thuisbatterij hebben om hier een beetje van te profiteren. Maar ook daarvoor moet je een flinke investering doen. De voordeel weegt echt niet op tegen de nadelen en je loopt een enorm risico.
Let wel op dat 't winstmodel van Quatt een abonnements dienst is om de uitgebreide instellingen aan te zetten en remote de boel uit te kunnen lezen. Dus daar zou je ineens best wat geld kwijt kunnen zijn aan sluip abonnementjeMacD007 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:15:
[...]
dus die warmtepomp is een prima idee, wil je niet te duur kom dan maar eens kijken op het forum van Quatt, veel warmtepomp voor weinig zou ik zeggen.
Gevalletje eneco toon thermostaat zeg maar. Zonder abbo zetten we bepaalde lokale functies uit.
Dan heb je 't bij mij als bedrijf al verspeeld. Ik hou 't dan liever bij een iets duurdere warmtepomp zonder verplichtte cloud (

[ Voor 7% gewijzigd door Wunk op 29-04-2024 16:13 ]
Bedankt voor de duidelijke berekening. De Eneco terugleverkosten zijn hoger dan het belastigvoordeel dus onderaan de streep ben je met zonnepanelen dus duurder uit. De hele investering in zonnepanelen is bij deze onmogelijk gemaakt omdat er simpelweg niet te regelen is dat je zelf verbruikt wat je opwekt, tenzij je er nog meer geld tegenaan gooit en een dure accu aanschaft.jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:03:
[...]
Om het in getallen te weergeven
6000kWh PV opgewekt
Vroeger kreeg je bij 5cent dus 50 euro van de energiemaatschappij voor je stroom.
Nu krijg je 30 euro voor jouw stroom, maar mag je tevens 460 lappen voor het terugleveren.
En je kan zeggen dat er nog keuze in in energieleveranciers, maar je weet hoe dat gaat. De rest volgt straks als makke schapen omdat ze gezien hebben dat Eeneco er mee weg komt.
tsja salderen heeft weinig met duurzaamheid te maken. eerder het tegenovergestelde. Het is alleen een stimulans geweest om mensen de aankoop te laten doen.com2,1ghz schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:05:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens. We moeten verduurzamen toch? Iedereen van het gas af. Trek je de broek op als brave burger en kocht je een installatie van 5000-8000 euro want we hebben ze niet gratis gekregen. Vervolgens moet je gestraft worden omdat je teruglevert?
Dus ik sta er helemaal achter dat niet-duurzaam gedrag (terugleveren wanneer er overschot is) belast wordt met een vergoeding/boete.
ik snap dat het vervelend is, maar dit is nu eenmaal de realiteit. De kosten moeten op de 1 of andere manier verdeeld worden.
huh nu draai je de zaken toch behoorlijk om?com2,1ghz schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:05:
[...]
Met een dynamisch contract trek je zelf helemaal al aan het kortste eind. Energiemaatschappij loopt helemaal geen risico meer. Jij draagt volledig al het risico. We hebben gezien met de oorlog wat er gebeurde. Tarieven drie keer over de kop.
Leuk dat je in de zomer een paar middagen geld toe krijgt. Maar net als de rest van Nederland verbruiken we stroom op dezelfde moment en voornamelijk in de avond.
Je moet maar net een thuisbatterij hebben om hier een beetje van te profiteren. Maar ook daarvoor moet je een flinke investering doen. De voordeel weegt echt niet op tegen de nadelen en je loopt een enorm risico.
het waren de vaste en variabele contracten die duur waren tijdens Corona en de oorlog. Met dynamisch kon je juist mooi kosten besparen en was je spekkoper!
Wat verwachten jullie, zal Essent nog met iets vergelijkbaars komen of houden ze het bij de hogere kWh prijs?
Ja zie hier het gevolg van niet afschaffen salderingsregeling. Nu ben je overgeleverd aan de grillen van de markt.[b][message=78846
Dat klinkt als iedereen die zijn schaapjes op het droge heeft die heeft het gered. Ik heb het over mensen die vandaag of in de toekomst panelen nemen. 38% van de woningen zouden zonnepanelen hebben vorig jaar.
Mijn vorige set zonnepanelen had ik 5 jaar en inmiddels terugverdiend als ik de restwaarde erbij optel. Huidige panelen heb ik voor 5500.
Voorheen hield ik 400-800 euro per jaar over. Ook vanwege de Oekraine oorlog. Normaliter zou dit dus 500 euro per jaar zijn in mijn geval. Mocht ik daar nog 200-300 euro terugleverkosten voor betalen dan is mijn terugverdientijd langer dan 20 jaar.
Beide.. maar zeker ook de energie leveranciers.. ze hadden moeten investeren in hardware om dit op te vangen. Ze hebben nooit een prikkel gehad om dit te doen.hanev001 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:45:
[...]
Ik denk dat je leveranciers en netwerkbedrijven door elkaar haalt. De investeringen moeten in de netwerkbedrijven gedaan worden en die zijn 100% van de overheid.
You only live once, so enjoy the ride.
Maar de essentie is wellicht meer dat de ACM Al jaren laakt om in te spelen op het veranderende veld en daardoor energiebedrijven nu zelf een oplossing gaan verzinnen.
Jaren praten over een minimale TLV maar besluiten nemen blijkt traag, zoals wel vaker helaas waardoor ook hier de wal het schip doet keren.
Jaren praten over een minimale TLV maar besluiten nemen blijkt traag, zoals wel vaker helaas waardoor ook hier de wal het schip doet keren.
Helaas, mijn glazen bol is tijdens corona gevallen en nergens meer een vervanging kunnen krijgen.eltweako schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:17:
Wat verwachten jullie, zal Essent nog met iets vergelijkbaars komen of houden ze het bij de hogere kWh prijs?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
inderdaad, dus waarom zouden ze dat doen als het voor hen geen interessante business case was?worldfastest schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:18:
[...]
Beide.. maar zeker ook de energie leveranciers.. ze hadden moeten investeren in hardware om dit op te vangen. Ze hebben nooit een prikkel gehad om dit te doen.
daar gaat de ACM niet over. Jetten zijn wet heeft het niet gehaald in de 1e kamer... tsja daar gingen de handvatten van de ACM...Napo schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:18:
Je zult na alle uitleg erna toch toe moeten geven dat de stelling van mij 100% klopt.de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:01:
[...]
Dit klopt niet helemaal. de terugleververgoeding krijg je pas als je op jaarbasis meer opwekt dan verbruikt. Dat is niet per se het geval hier.
Dank allen voor de uitleg aan degenen die het niet zo gauw door hadden.
Was deze ook niet meer te lijmen?MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:19:
[...]
Helaas, mijn glazen bol is tijdens corona gevallen en nergens meer een vervanging kunnen krijgen.
Zonder gekkigheid, weet dat niemand dat kan voorspellen. Maar ik kan vastzetten voor een jaartje tegen niet echt interessante tarieven. Zit daar nu over te twijfelen.
Kan me voorstellen dat nu Eneco ook met een boete komt Essent niet lang op zich zou laten wachten.
huh? Nee jouw stelling klopte niet.Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:20:
[...]
Je zult na alle uitleg erna toch toe moeten geven dat de stelling van mij 100% klopt.
Dank allen voor de uitleg aan degenen die het niet zo gauw door hadden.
Als je evenveel opwekt als verbruikt betaal je alleen een boete en geen tlv.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 16:21 ]
gewoon 3 jaar vastzetten bij Greenchoice, nu het nog kan...eltweako schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
[...]
Was deze ook niet meer te lijmen?
Zonder gekkigheid, weet dat niemand dat kan voorspellen. Maar ik kan vastzetten voor een jaartje tegen niet echt interessante tarieven. Zit daar nu over te twijfelen.
Kan me voorstellen dat nu Eneco ook met een boete komt Essent niet lang op zich zou laten wachten.
Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic