Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:10:
@marktweakt

Iedere kWh zonnestroom die Eneco-klant levert kost hem voortaan 11,5 cent

Bij Eneco mag je dus 11,5 cent betalen voor elke teruggeleverde kWh.
De tarieven voor mensen zonder panelen gaan 6 cent per kWh omlaag.
Het teruglevertarief is 14,5 cent, netto 3 cent.
Ik besef mij nu pas dat Eneco de eerste(?) is die een boete per kWh introduceert? Alle anderen tot nu toe deden het in pakketjes van 0-1000, 1000-2000 etc.

Op zich wel fijn dat Eneco het zo doet, nu kan iemand die het aan gaat vechten zeer goed betogen dat saldering in de praktijk echt de nek is omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-05 15:22
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:22:
[...]

gewoon 3 jaar vastzetten bij Greenchoice, nu het nog kan...
Met een warmtepomp die 800kWh per maand in de winter verbruikt en in de zomer nutteloos is en zonnepanelen die nu dus zowel in de zomer als winter nutteloos zijn ook maar op zoek naar een andere leverancier. Contract Vattenfall loopt eind Mei af.. Maar 3 jaar Greenchoice staat er bij mij niet tussen als mogelijkheid? Alleen nog 1 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik denk dat ik mijn warmtepomp maar weer laat verwijderen en weer een CV-ketel op gas neem. Zonder 1:1 saldering en met terugleverboete wordt een warmtepomp onbetaalbaar. Het was juist zo fijn dat ik in de zomer met mijn zonnepanelen mijn in de winter verbruikte stroom kon compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
worldfastest schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:18:
[...]

Beide.. maar zeker ook de energie leveranciers.. ze hadden moeten investeren in hardware om dit op te vangen. Ze hebben nooit een prikkel gehad om dit te doen.
Vergeet investeringen bij die energieboeren, dat soort bedrijven hebben niets meer nodig dan een laptop en een zolderkamer, en een printer en de juiste software, dat laatste is waarschijnlijk nog het duurste van alles.
Meer hebben ze dus niet nodig, vergeet a.u.b. wat dit soort bedrijven, zoals Essent ooit waren.

Nee, de investering ligt volledig bij de netwerkbedrijven, en die mogen vaak dus niet, door de regelgeving, dus bv locale buurtbatterijen plaatsen mogen ze niet.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:17
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
[...]

huh? Nee jouw stelling klopte niet.
Als je evenveel opwekt als verbruikt betaal je alleen een boete en geen tlv.
Mijn stelling was: Dat kan, maar is nog steeds niet voordeliger. De terugleververgoeding is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverkosten.

Te vertalen als; De TLV is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverboete.
Je hebt alleen maar een TLV als je meer opwekt dan gebruikt. (jouw eigen woorden ongeveer)

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:11
Wolly schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:22:
[...]

Ik besef mij nu pas dat Eneco de eerste(?) is die een boete per kWh introduceert? Alle anderen tot nu toe deden het in pakketjes van 0-1000, 1000-2000 etc.

Op zich wel fijn dat Eneco het zo doet, nu kan iemand die het aan gaat vechten zeer goed betogen dat saldering in de praktijk echt de nek is omgedraaid.
...en dat er geen sprake meer is van een "redelijke terugleververgoeding" zoals in de Electriciteitswet 1998 staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

de Peer

under peer review

Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:25:
[...]

Met een warmtepomp die 800kWh per maand in de winter verbruikt en in de zomer nutteloos is en zonnepanelen die nu dus zowel in de zomer als winter nutteloos zijn ook maar op zoek naar een andere leverancier. Contract Vattenfall loopt eind Mei af.. Maar 3 jaar Greenchoice staat er bij mij niet tussen als mogelijkheid? Alleen nog 1 jaar?
Zie mijn post: de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

3 jaar kan gewoon, maar wel mijn link gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
Haribo112 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:25:
Ik denk dat ik mijn warmtepomp maar weer laat verwijderen en weer een CV-ketel op gas neem. Zonder 1:1 saldering en met terugleverboete wordt een warmtepomp onbetaalbaar. Het was juist zo fijn dat ik in de zomer met mijn zonnepanelen mijn in de winter verbruikte stroom kon compenseren.
Precies dit dus. Warmtepomp kost in de winter enorm veel stroom en geeft maar langzaam warmte (bij echt koud weer is opwarming woning een drama). En in de zomer is die niet nodig want is het huis al warm. En zonnepanelen heb je dus voor die paar kw in de zomer ook niet nodig. En in de winter leveren ze weer niets op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
In praktijk komt het er denk ik op neer dat op termijn alle leveranciers met teruglever boetes gaan werken, er is nu nog een waterbed effect aan de gang.

Op termijn zal als zonnepaneel eigenaar enkel een dynamisch contract nog interessant zijn, je ontvangt dan de marktwaarde voor de stroom die je teruglevert.
Ik vraag me af hoe realistisch is dat je de panelen terugschakelt tot precies het actuele verbruik, dat kan nogal fluctueren over de dag heen.

Ik vraag me wel af of dat voor de verduurzaming persé heel veel goeds doet, mensen zullen hun omvormer zo instellen dat deze uitschakelt bij negatieve prijzen (en dat komt vrij regelmatig voor). Veel potentiele capaciteit gaat dan verloren.
Wellicht gaat dat wel in een business case resulteren waarbij het centraal opslaan van energie (bijv. door het centraal omzetten van overschotten in waterstof) interessant wordt en dit terug om te zetten en te leveren tijdens de duurdere uren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik denk dat ik mijn warmtepomp maar weer laat verwijderen en weer een CV-ketel op gas neem. Zonder 1:1 saldering en met terugleverboete wordt een warmtepomp onbetaalbaar.
onzin. Warmtepomp is altijd goedkoper in verbruik dan cv-ketel. Het is wel zo dat met PV het allemaal nóg goedkoper wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:21:
[...]

huh? Nee jouw stelling klopte niet.
Als je evenveel opwekt als verbruikt betaal je alleen een boete en geen tlv.
het blijft lastig met al die afkortingen, TLV en heb je nog TLK of wat andere ook wel TLB noemen. |:( 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Yaay schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:27:

Ik vraag me wel af of dat voor de verduurzaming persé heel veel goeds doet, mensen zullen hun omvormer zo instellen dat deze uitschakelt bij negatieve prijzen (en dat komt vrij regelmatig voor). Veel potentiele capaciteit gaat dan verloren.
Wellicht gaat dat wel in een business case resulteren waarbij het centraal opslaan van energie (bijv. door het centraal omzetten van overschotten in waterstof) interessant wordt en dit terug om te zetten en te leveren tijdens de duurdere uren.
niets mis mee, voorlopig. opslag gaat dan vanzelf rendabel worden op termijn. dat gaat nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:28
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:26:
[...]

Zie mijn post: de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

3 jaar kan gewoon, maar wel mijn link gebruiken.
Waarom moeten we je link gebruiken?
Krijgt jij provisie of zo…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

chulin schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:30:
[...]

Ja was het maar waar. Nou je mag ook zelf gaan zoeken naar een contract bij ze maar die ga je niet vinden denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

zou het ook zo kunnen dat je anders deze aanbieding niet meer krijgt, bel maar eens op met GC en kijk of je dan deze aanbieding ook voor je neus krijgt ? :? |:( ik vrees namelijk dat dit niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-06 09:53

basvn

Breezand - NHN

[...]

Je kan ook zelf zien dat er geen verwijzingen in de link zitten.
maar de pagina zal waarschijnlijk niet zo los te vinden zijn op de site van GC

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:31:
[...]

zou het ook zo kunnen dat je anders deze aanbieding niet meer krijgt, bel maar eens op met GC en kijk of je dan deze aanbieding ook voor je neus krijgt ? :? |:( ik vrees namelijk dat dit niet zo is.
klopt, aan de telefoon zeggen ze dat 3 jaar niet meer mogelijk is. Maar via 'de link' kan het nog gewoon afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:26:
[...]

Mijn stelling was: Dat kan, maar is nog steeds niet voordeliger. De terugleververgoeding is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverkosten.

Te vertalen als; De TLV is nog steeds 3 cent hoger dan de terugleverboete.
Je hebt alleen maar een TLV als je meer opwekt dan gebruikt. (jouw eigen woorden ongeveer)
ok in dat geval een misverstand, want je reageerde op iemand waarbij het niet duidelijk was of hij uberhaupt een overschot op jaarbasis heeft (die informatie ontbrak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
marktweakt schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:26:
[...]

...en dat er geen sprake meer is van een "redelijke terugleververgoeding" zoals in de Electriciteitswet 1998 staat...
De TLV is zelfs het hoogste van iedereen. Hoe wil je dat rijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:03
Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:40:
[...]

Omdat je per terug geleverde KWh ook 11,5 ct terugleverkosten betaalt, wat effectief de TLV op 3 cent zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
[...]

Door te stellen dat de Electriciteitswet een netto terugleververgoeding beoogt en dat er bij Eneco dus netto maar 14,5 - 11,5 = 3 cent per kWh terugleververgoeding overblijft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
't word tijd om de peer2peer discussie weer eens op te zetten: https://www.trouw.nl/opin...-buren-leveren~bae6501d8/

Maar daar zijn leveranciers helemaal tegen, want dan is ineens al die stroom die er 'teveel' is, niet meer duur door te verkopen aan de rest van de buurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 16:24
jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:03:
[...]

Om het in getallen te weergeven

5000kWh totaal verbruik op jaarbasis
6000kWh PV opgewekt
2000kWh PV direct verbruikt in huis
4000kWh PV het net op gestuurd
3000kWh PV later weer van het net af gehaald. (salderen)

Je betaalt nu 4000 x de terugleverkosten en krijgt 1000x de terugleververgoeding.

Vroeger kreeg je bij 5cent dus 50 euro van de energiemaatschappij voor je stroom.
Nu krijg je 30 euro voor jouw stroom, maar mag je tevens 460 lappen voor het terugleveren.
Als dit is hoe het door Eneco toegepast gaat worden, is het dan niet gewoon in strijd met de (wettelijke?) salderingsregeling? Want je brengt in feite een tariefonderscheid aan tussen de jaarlijkse kilowattuur-totalen IN en UIT waarvan je eigenlijk het recht hebt om ze 1-op-1 tegen elkaar weg te strepen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Glenfiddich schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:46:
[...]

Als dit is hoe het door Eneco toegepast gaat worden, is het dan niet gewoon in strijd met de (wettelijke?) salderingsregeling? Want je brengt in feite een tariefonderscheid aan tussen de jaarlijkse kilowattuur-totalen IN en UIT waarvan je eigenlijk het recht hebt om ze 1-op-1 tegen elkaar weg te strepen.
Waarschijnlijk wel in strijd met de salderingsregeling. Zie hiervoor echter het topic 'Het juridisch kader van de salderingsregeling' op dit forum...

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 29-04-2024 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wunk schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:45:
't word tijd om de peer2peer discussie weer eens op te zetten: https://www.trouw.nl/opin...-buren-leveren~bae6501d8/

Maar daar zijn leveranciers helemaal tegen, want dan is ineens al die stroom die er 'teveel' is, niet meer duur door te verkopen aan de rest van de buurt.
dat zou met de nieuwe energiewet die nu in de TK wordt besproken wel meer mogelijk moeten zijn, de vraag is alleen wat daar van overblijft als de lobby van de energieboeren daarmee aan de haal gaan. :? ik vrees niet veel goeds , ten minste niet voor de consumenten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:55
eltweako schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:17:
Wat verwachten jullie, zal Essent nog met iets vergelijkbaars komen of houden ze het bij de hogere kWh prijs?
Bij Essent krijg ik al twee weken een "Oeps er ging iets mis" pagina als ik op verlengen klik. Ook meldingen in de App dat ik vanaf xx april kan verlengen, gaven hetzelfde resultaat. Waarbij xx elke dag iets opschoof. Ze zaten dus duidelijk in de wacht op de rest. Zo ga je met vaste klanten om dus .....

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 17:25

Servowire

prutser:~#

Nou snap ik. Ik ben echt blij dat ik recent heb besloten om een nieuwe gasketel op te hangen ipv een complete (18k) warmtepomp installatie. Ben nu voor 2k klaar en over 10 jaar maar opnieuw kijken.

11,5 cent per Kwh betalen voor "gesaldeerde" stroom, gekkenhuis. Andere aanbieders gaan dit zeker overnemen ben ik bang.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:41
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:03:
[...]

Nou snap ik. Ik ben echt blij dat ik recent heb besloten om een nieuwe gasketel op te hangen ipv een complete (18k) warmtepomp installatie. Ben nu voor 2k klaar en over 10 jaar maar opnieuw kijken.

11,5 cent per Kwh betalen voor "gesaldeerde" stroom, gekkenhuis. Andere aanbieders gaan dit zeker overnemen ben ik bang.
Daarmee zetten ze het salderen effectief op (circa) 70% als ik het goed interpreteer

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:55
Alleen de tekst tussen aanhalingstekens is van "een woordvoerder". De rest is van het AD zelf (of het ANP als er een persbericht was.

,,Voor klanten die terugleverkosten gaan betalen, geldt dat zij dit alleen doen voor de daadwerkelijk teruggeleverde kWh. Hoe meer zelfopgewekte stroom klanten direct verbruiken, hoe minder terugleverkosten worden berekend,’’ meldt Rianne de Voogt van Eneco. Wie op een zonnige dag de vaatwasser laat draaien of andere stroomvreters gebruikt in plaats van 's avonds, bespaart geld. ,,Zet die apparaten aan als de zon schijnt, iedere kWh zonnestroom die niet door de meter gaat, hoef je niet te betalen.’’ In feite ontstaat er een soort dynamisch stroomcontract: wie veel zonnestroom zelf direct gebruikt is goedkoper uit.

Eneco-klanten die meer stroom aan het net terugleveren dan zij op jaarbasis verbruiken, krijgen daarvoor 14,5 cent per kWh. Minus de 11,5 cent terugleverkosten levert die stroom dan nog maar 3 cent op. Dat was 5 cent.

Wie zonnepanelen heeft, kan nog steeds over heel goedkope elektriciteit beschikken. Want ook al kost het 11,5 cent per kWh om de stroom aan het net te leveren, door de salderingsregeling kan die hoeveelheid stroom later - als de zon onder is - gratis weer van het net gehaald worden. Zonnepanelen worden door de terugleverkosten minder lucratief maar blijven renderen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 20:36
Het wordt tijd voor de politiek om keihard in te grijpen bij energiebedrijven. 11,5 cent rekenen voor terug geleverde energie terwijl de energietarieven op de markt op 99% van de momenten gewoon positief is, is gewoon ronduit crimineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:36
Afwezig schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:50:
Het wordt tijd voor de politiek om keihard in te grijpen bij energiebedrijven. 11,5 cent rekenen voor terug geleverde energie terwijl de energietarieven op de markt op 99% van de momenten gewoon positief is, is gewoon ronduit crimineel.
Ga er maar eerder vanuit dat de tarieven maximaal in 95% van de momenten positief is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Nee, dat is de BTLV, daar moet nog de TLK van af, en dan krijg je de NTLV, en wat blijkt voor je het weet betaal je daar ook nog een TLB van, en moet je uiteindelijk zelfs daar nog voor betalen. dat noemen ze dan TLOKB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:22
Afwezig schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:50:
Het wordt tijd voor de politiek om keihard in te grijpen bij energiebedrijven.
Eens, er zitten daar hele legal departements die gewoon de opdracht hebben om alle regels maximaal uit te wonen. En dat doen ze dan braaf.

Kom je thuis na je werkdag op die afdeling en vraagt je partner:"En schat, wat heb je gedaan vandaag?" Wat moet je dan terugzeggen om je imago als mens niet helemaal in elkaar te laten storten....

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-06 21:05
Als ik een vergelijking bij bijvoorbeeld gaslicht maak, worden dan de eventuele boetes/kosten hierin meegerekend? Dit snap ik niet helemaal. Ik heb trouwens geen overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
John245 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:55:
[...]

Ga er maar eerder vanuit dat de tarieven maximaal in 95% van de momenten positief is.
Is vast een plek om dit te checken, ik ken hem niet, maar ik denk dat je veilig kan stellen dat negatieve prijzen primair voorkomen in het weekend rond de middaguren, en dat dit zeker niet altijd het geval is. Maximaal 95% lijkt mij dan ook érg stug. Als het al het geval is is het op die momenten heb je het zéker niet over >10 cent negatief. Ik kan me van vorig jaar één dag herinneren waarop de prijs -60 cent was, maar dat was een absurde uitschieter. Uiteindelijk horen nutsbedrijven er te zijn om de bevolking te dienen, en het is nu aan de overheid om er voor te zorgen dat dit soort crimineel winstbejag in de kiem wordt gesmoord. Het zit in de aard van dit soort bedrijven om hun klanten maximaal te naaien, betekend niet dat we dat als maatschappij maar moeten faciliteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:07:
Als ik een vergelijking bij bijvoorbeeld gaslicht maak, worden dan de eventuele boetes/kosten hierin meegerekend? Dit snap ik niet helemaal. Ik heb trouwens geen overschot.
Nog niet denk ik. Maar je moet ook betalen voor het deel wat je saldeert. Vanaf de 1e Kwh die in de zomer het net in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-06 20:07

vrotogel

leest vooral mee

Als mijn omvormer het straks na 10 jaar begeeft toch maar even goed kijken of ik die wel ga vervangen.... Dat hebben ze dan weer bereikt.

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
Skynett schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:00:
[...]

Eens, er zitten daar gewoon hele legal departements daar die gewoon de opdracht hebben om alle regels maximaal uit te wonen. En dat doen ze dan braaf.

Kom je thuis na je werkdag op die afdeling en vraagt je partner:"En schat, wat heb je gedaan vandaag?" Wat moet je dan terugzeggen om je imago als mens niet in helemaal elkaar te laten storten....
Dit dus ja. Dat die bedrijven maligne zijn kunnen we ze misschien niet eens verwijten; aandeelhouders hebben nu eenmaal schijt aan de maatschappelijke functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wunk schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:12:
[...]

Let wel op dat 't winstmodel van Quatt een abonnements dienst is om de uitgebreide instellingen aan te zetten en remote de boel uit te kunnen lezen. Dus daar zou je ineens best wat geld kwijt kunnen zijn aan sluip abonnementje

Gevalletje eneco toon thermostaat zeg maar. Zonder abbo zetten we bepaalde lokale functies uit.

Dan heb je 't bij mij als bedrijf al verspeeld. Ik hou 't dan liever bij een iets duurdere warmtepomp zonder verplichtte cloud ( :X ) dienst er achter
Ik weet niet welk abonnement je hiermee bedoeld, ik heb zelf een Quatt en er bestaat geen abonnement zoals jij dat beschrijft.
Alle mogelijke instellingen zijn gewoon via de app beschikbaar en je hoeft dus daarvoor niet extra te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:31:
[...]

Ik belde vorig week met ze en de medewerker daar had zelfs nog niet van terugleverkosten/salderingkosten gehoord. Stond denk ik niet in het belscript. Ik moet altijd wel in mijn vuistje lachen wat voor "ratten" wij Tweakers vaak wel zijn op meerdere fronten. Als heel Nederland zo zijn maakte geen bedrijf meer winst in Nederland (beetje overdreven maar toch). oOo

Nog 2 weken en dan zit ik op een 1/2 jaar voor einde contract. Benieuwd hoe de vlag er dan bij hangt bij GC.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 29-04-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
ArcticTiger schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:43:
[...]

Omdat je per terug geleverde KWh ook 11,5 ct terugleverkosten betaalt, wat effectief de TLV op 3 cent zet.
Nee de TLV is 14,5 cent. Alles wat je saldeert krijg je 3 cent over. Voor mensen met veel opwek is dit een prima deal. Ook die mensen hebben veel eigen gebruik van panelen. Salderen bijna niet.
Voor iedereen is het zaak om de meest gunstige leverancier te zoeken. Daar kan Tweakers je prima mee helpen.

Voor mij is dat duidelijk dynamisch. Moet nog even wachten tot november. Nog even het wintergebruik weg salderen. :)

Edit: klopte niet.

[ Voor 2% gewijzigd door Gerardus1956 op 29-04-2024 21:47 . Reden: foute stelling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:53:
"Elke kWh die de verkeerde kant op gaat. Dus overdag 10kWh opwekken en in de avond 10kWh verstoken betekend in ieder geval 10x terugleverkosten."

Dus het zou prima werken om met behulp van bijvoorbeeld een klik-aan/uit schakelaar overdag de omvormer uit te zetten en eind van de dag voordat ik ga koken weer aan zet, dan heb ik geen teruglever kosten?
en ook geen zonneenergie die je kunt salderen, dus je zet overdag je zonnepanelen uit, en in de nacht aan, dan heb je helemaal juist geen teruglevering, nog sterker je hebt helemaal geen opwek.
is inderdaad een zeer slim en doordacht plan, moet iedereen doen. :Y of :N :N :N :N :N :N |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticTiger
Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:47:
[...]

Nee de TLV is 14,5 cent. Alles wat je saldeert krijg je 3 cent over. Voor mensen met veel opwek is dit een prima deal. Ook die mensen hebben veel eigen gebruik van panelen. Salderen bijna niet.
Voor iedereen is het zaak om de meest gunstige leverancier te zoeken. Daar kan Tweakers je prima mee helpen.

Voor mij is dat duidelijk dynamisch. Moet nog even wachten tot november. Nog even het wintergebruik weg salderen. :)
Over elke terug geleverde KWh betaal je 11,5 ct.
Als je meer hebt terug geleverd dan verbruikt, krijg je over het overschot 14,5 ct. Maar wel pas nadat je er eerst zelf 11,5 ct voor hebt betaald. Dus effectief krijg je maar 3 ct per KWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:27:
[...]

Precies dit dus. Warmtepomp kost in de winter enorm veel stroom en geeft maar langzaam warmte (bij echt koud weer is opwarming woning een drama). En in de zomer is die niet nodig want is het huis al warm. En zonnepanelen heb je dus voor die paar kw in de zomer ook niet nodig. En in de winter leveren ze weer niets op 8)7
Met een WP warm je je woning niet op. Met een WP houd je je woning op een constante temperatuur en verlaag je niet. Het is geen HR Ketel met 60 graden plus water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:03:
[...]

En wat als de prijzen voor gas naar €2,- per m3 gaan? Ik heb geen glazen bol. Overigens heb ik op dit moment een offerte voor 12mille incl subsidie. En verwarm reeds 4 jaar met L/L. Die slurpt gewoon ook stroom op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Gerardus1956 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:47:
[...]

als jij bijna niet "Salderen bijna niet"hebt, heb je dus ook geen verbruik cq opwek. dan kun je beter je 1,5 paneel van je dak gaan halen.

voor de mensen die het echt willen begrijpen:
Al je teruglevering zal worden gesaldeerd tot een maxium van je jaarverbruik, pas het deel wat daar boven op nog wordt terugleverd zal dus niet meer gesaldeerd worden maar krijg je dus een TLV voor terug (waarbij eerste deze terugleverkosten a 11,5 ct in rekening worden gebracht, dus onder de streep krijg je daar dus netto slechts 3 ct van terug
(14,5 ct -/- 11,5 ct = 3 ct) 8)7
zo lastig is deze berekening toch niet :? leren ze al op de lagere school. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
ArcticTiger schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:54:
[...]

Over elke terug geleverde KWh betaal je 11,5 ct.
Als je meer hebt terug geleverd dan verbruikt, krijg je over het overschot 14,5 ct. Maar wel pas nadat je er eerst zelf 11,5 ct voor hebt betaald. Dus effectief krijg je maar 3 ct per KWh.
En elke gesaldeerde kWh kost je in feite 11,5 cent want die heb je als teruggeleverde kWh betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 29-04-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

MotorBeast schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:58:
[...]

En wat als de prijzen voor gas naar €2,- per m3 gaan? Ik heb geen glazen bol. Overigens heb ik op dit moment een offerte voor 12mille incl subsidie. En verwarm reeds 4 jaar met L/L. Die slurpt gewoon ook stroom op.
Dan gaan de prijzen KWH ook omhoog, want NL stookt nog steeds 60%+ van hun centrales op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
jobr schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:00:
[...]

En elke gesaldeerde kWh kost je in feite 11,5 cent.
Had ik er niet bij vermeld, maar inderdaad.
Op deze manier gaat je TVT wel mooi naar de gloria als je recent zonnepanelen hebt geplaatst of nog wil gaan plaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:58:
[...]

als jij bijna niet "Salderen bijna niet"hebt, heb je dus ook geen verbruik cq opwek. dan kun je beter je 1,5 paneel van je dak gaan halen.

voor de mensen die het echt willen begrijpen:
Al je teruglevering zal worden gesaldeerd tot een maxium van je jaarverbruik, pas het deel wat daar boven op nog wordt terugleverd zal dus niet meer gesaldeerd worden maar krijg je dus een TLV voor terug (waarbij eerste deze terugleverkosten a 11,5 ct in rekening worden gebracht, dus onder de streep krijg je daar dus netto slechts 3 ct van terug
(14,5 ct -/- 11,5 ct = 3 ct) 8)7
zo lastig is deze berekening toch niet :? leren ze al op de lagere school. :Y
Klopt niet. terugleverkosten betaal je ook over de gesaldeerde kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:02:
[...]

Dan gaan de prijzen KWH ook omhoog, want NL stookt nog steeds 60%+ van hun centrales op gas.
Ik weet niet of je tendens kent maar belastingen op gas gaan naar boven en die van stroom naar beneden. Verder blijft warmte uit de lucht (WP) altijd gratis. Stroom is nog relatief goedkoop gebleven nu en nu is gas al dik over de kop gegaan. Ook zonder panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 29-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:32
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:03:
[...]

Echt? Ongelofelijk. Dit is dus hoe ze het salderen aanpakken omdat dit nu ineens langer door kan gaan als verwacht. Niks meer en minder dan een stel ratten.

Ik zit bij Essent met een vast contract tot oktober. Tegen die tijd zal ik wel de sjaak zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door jellybrah op 29-04-2024 19:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
henkzelf schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:32:
Wie zonnepanelen heeft, kan nog steeds over heel goedkope elektriciteit beschikken. Want ook al kost het 11,5 cent per kWh om de stroom aan het net te leveren, door de salderingsregeling kan die hoeveelheid stroom later - als de zon onder is - gratis weer van het net gehaald worden.
Je betaalt eerst 11,5 cent dus je gesaldeerde stroom is niet gratis meer. Die kost 11,5 cent (bij Eneco).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:03:
[...]

dat staat er toch ook. ? :? 8)7 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
jobr schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:09:
Je betaalt eerst 11,5 cent dus je gesaldeerde stroom is niet gratis meer. Die kost 11,5 cent (bij Eneco).
Grofweg 30% van je rendement, uitgaande van 1/3 direct verbruik en maximaal salderen.

Mensen zonder panelen betalen 6ct per kWh minder dan mensen met, is dat ook bij kleine installaties? Stel je gebruikt 5000 kWh met twee panelen die 10% daarvan dekken, je bespaard maximaal 500 kWh maar de overige 4500 kWh kost 6ct (250 euro) meer dan je buurman zonder panelen. Dan kosten die twee panelen dus geld...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jobr schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:09:
[...]

klopt, echter ze zijn niet de eerste, bij vdbron betaal je tot 550 euro voor je gesalderde stroom (of wat daarboven komt krijg je dus ook maar een paar cent).
Ze hebben een nieuw verdienmodel gevonden.
daarom dit soort energieboeren gewoon links laten liggen, het huidig aanbod van GC is hierbij dus veel beter.

ze merken vroeg of laat dat ze de verkeerde weg zijn ingeslagen, mij zul je in ieder geval daar niet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:44
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:22:
[...]

klopt, echter ze zijn niet de eerste, bij vdbron betaal je tot 550 euro voor je gesalderde stroom (of wat daarboven komt krijg je dus ook maar een paar cent).
Ze hebben een nieuw verdienmodel gevonden.
daarom dit soort energieboeren gewoon links laten liggen, het huidig aanbod van GC is hierbij dus veel beter.

ze merken vroeg of laat dat ze de verkeerde weg zijn ingeslagen, mij zul je in ieder geval daar niet zien.
Over een jaar zullen alle energieleveranciers 11,5 cent per opgewekte zonnestroom kwh in rekening brengen.... Dan heeft geen enkel bedrijf laat van concurrentie op dit gebied, dus hebben ze er echt geen last van omdst ook jij gewoon een leverancier nodig hebt...

Overigens wordt een thuisaccu hierdoor mogelijk wel zinvoller

[ Voor 3% gewijzigd door President op 29-04-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:19:
[...]

Grofweg 30% van je rendement, uitgaande van 1/3 direct verbruik en maximaal salderen.

Mensen zonder panelen betalen 6ct per kWh minder dan mensen met, is dat ook bij kleine installaties? Stel je gebruikt 5000 kWh met twee panelen die 10% daarvan dekken, je bespaard maximaal 500 kWh maar de overige 4500 kWh kost 6ct (250 euro) meer dan je buurman zonder panelen. Dan kosten die twee panelen dus geld...
volgens mij klopt je berekening niet.
stel met pv is je stroomprijs 36 ct, zonder PV is deze 6 ct goedkoper, dus 30 ct.
stel dat je 2 panelen (niet de nieuwste dus) samen 500kWh per jaar opleveren.
familie 1: met bovengenoemde panelen heeft dus:
500 kWh opwek = 30% direct verbruik = 150 kWh , dus bij een brutto verbruik zal het netto verbruik (excl. saldering) = 5.000 -/- 150 = 4.850 kWh
over 350 kWh teruglevering zal dus een extra 11,5ct betaald moeten worden, maar deze worden dan wel gesaldeerd.

dus Fam. 1 betaald:
4.850 -/- 350 = 4.500 kwh a 36 ct = 1.620€
350 kWh a 11,5ct = 40,25 aan extra TLK
voor de rest geen TLV omdat die er niet is
= 1.620 + 40,25 = 1.660,25€

Fam 2 betaalt bij deze energieboer :
5.000 a 30 ct/kWh = 1.500€

FAM 3 heeft echter meer geinvesteerd en kan 100% salderen.
zij betalen dus voor hun energie (zonder vaste lasten)
5000 * 11,5ct = 575€

dat is dus maar 38% van de energiekosten van Fam 2, die geen PV hebben
met bovengenoemde getallen besparen zij dus 925€ en dat dus ieder jaar.!

bovengenoemd voorbeeld geeft aan dat een enkele en zeer kleine zonneenergie duurder is maar als je naar 100% salderen gaat er een zeer duidelijk voordeel valt te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:07:
Nee meestal niet. Je hebt dan een incompleet beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vrotogel schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:10:
Als mijn omvormer het straks na 10 jaar begeeft toch maar even goed kijken of ik die wel ga vervangen.... Dat hebben ze dan weer bereikt.
Dank je, dan neem ik jouw plek wel in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:40:
volgens mij klopt je berekening niet.
Twee panelen is toch duurder dan zonder?

Alleen bij evenveel opwek als gebruik loont het nog.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:47:
[...]

Dank je, dan neem ik jouw plek wel in!
Nouja, als het salderen is afgeschaft dan kosten de zonnepanelen je daadwerkelijk geld... Kost 11,5 cent en levert bij de huidige contracten maar 5 cent op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:48:
[...]

Nouja, als het salderen is afgeschaft dan kosten de zonnepanelen je daadwerkelijk geld... Kost 11,5 cent en levert bij de huidige contracten maar 5 cent op
Was salderen maar afgeschaft.. Dan hadden we nu deze boetes niet.

Mijn panelen gaan me nooit geld kosten. Ik lever uiteraard niet terug als me dat geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 15-06 18:28
Ach nog even, en dan is het misschien wel het slimste om off grid te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Franciesco schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:55:
Ach nog even, en dan is het misschien wel het slimste om off grid te gaan ;)
En hoe zie je dat voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:51:
[...]

Mijn panelen gaan me nooit geld kosten. Ik lever uiteraard niet terug als me dat geld kost.
Nouja, met deze nieuwe directe boete wordt het straks heel makkelijk om ervoor te zorgen dat een opgewekte kWh stroom je straks geld kost in plaats dat het je als consument iets oplevert. Waar er eerst werd gesproken over 'een minimum prijs per opgewekte kwh' moet er nu worden gesproken over 'een opgewekte kWh mag een consument netto geen geld kosten'.

En laten we dan zonneparken per direct verbieden, want die verbruiken niks en zijn met deze opzet dus verliesgevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:57:
[...]

Nouja, met deze nieuwe directe boete wordt het straks heel makkelijk om ervoor te zorgen dat een opgewekte kWh stroom je straks geld kost in plaats dat het je als consument iets oplevert. Waar er eerst werd gesproken over 'een minimum prijs per opgewekte kwh' moet er nu worden gesproken over 'een opgewekte kWh mag een consument netto geen geld kosten'.

En laten we dan zonneparken per direct verbieden, want die verbruiken niks en zijn met deze opzet dus verliesgevend.
ik begrijp dit hele sentiment niet. nee, we moeten nog veel meer zonnepanelen en zonneparken bouwen!
Het is toch logisch dat je geen geld meer krijgt voor iets waar (op momenten) geen vraag naar is??
Maar daar staat tegenover dat we steeds meer duurzame energie hebben en meer zelfvoorzienend zijn.

als stroom niets waard is midden in de zomer, dan is dat een feit dat we moeten accepteren, niet allemaal regelingen en boetes toepassen en een of ander schijnmodel in stand houden.

Uiteindelijk gaan we gewoon naar uurtarieven (Dynamisch contract) toe, en dat kan ik alleen maar toejuichen.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
President schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:57:
[...]

Zonneparken hebben een fixed line met vaste capaciteit, niet zoals consumenten die met fair use en overboeking aangesloten worden. Een PV park kan dus op elk moment de hoeveelheid stroom kwijt waarvoor ze een contract met de netbeheerder afgesloten hebben. Als dat op verzoek van de netbeheerder niet mag krijgen ze een financiële compensatie. Bij een overvol stroomnet hebben ze daardoor twee mogelijkheden:
- Stroom voor 0 euro het net op gooien en niets verdienen.
- Hopen dat ze op verzoek van de netbeheerder de zooi uit moeten zetten en daar een kleine vergoeding voor vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:59:
[...]
als stroom niets waard is midden in de zomer, dan is dat een feit dat we moeten accepteren,
O daar ben ik het ook absoluut mee eens hoor. Ze mogen ook van mijn part een maximum per aansluiting hanteren per aantal kwh's. Gewoon bij opwek >5000 helemaal niks meer teruggeven per kWh. Helemaal prima, maar 'niets waard' is iets anders dan 'je moet 11,5 betalen

Daarbij zit er ook nog een groot verschil tussen een kwh in de zomer qua opwek en een kwh in de winter qua opwek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:07:
[...]
Helemaal prima, maar 'niets waard' is iets anders dan 'je moet 11,5 betalen
Nou nee, want je betaalt om het gehele jaar te mogen salderen. Dat terwijl er regelmatig zeer negatieve tarieven zijn. Eneco neemt daarmee dus het risico op zich.
Dus ik had het nog sterker moeten zeggen: de stroom is niet niets waard, maar nog minder dan dan, het is een last die geld kost met enige regelmaat.

wat dat betreft is de netto TLV van Eneco van 3 cent per kWh misschien nog niet eens zo gek, zijn we over 2 of 3 jaar misschien wel jaloers op.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:22:
[...]

gewoon 3 jaar vastzetten bij Greenchoice, nu het nog kan...
Domme vraag waarschijnlijk, maar kan Greenchoice niet achteraf nog beslissen om een "zonnepaneelboete/terugleverkosten" in te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltweako schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:14:
[...]

Domme vraag waarschijnlijk, maar kan Greenchoice niet achteraf nog beslissen om een "zonnepaneelboete/terugleverkosten" in te voeren?
Nee, dat mogen ze niet. Pas na die 3 jaar weer. Anders gaat het principe van een 'vast' contract wel verloren :P

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:15:
[...]

Nee, dat mogen ze niet. Pas na die 3 jaar weer. Anders gaat het principe van een 'vast' contract wel verloren :P
Volgens mij kan het wel (doen kabelaars ook). Je hebt dan alleen het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Of te accepteren.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:01
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:15:
[...]

Nee, dat mogen ze niet. Pas na die 3 jaar weer.
Nah, ze kunnen het altijd "in de groep gooien" O-)

Of een poging van "geen active herinnering" meer doen. :+

De tijd zal het leren, so far so good oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:32
Stukje uit de algemene voorwaarden:
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:18:
[...]

Volgens mij kan het wel (doen kabelaars ook). Je hebt dan alleen het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Of te accepteren.
Ja dat sowieso. Vraag me af of ze echt een dergelijke imagoschade zouden willen oplopen, want dat blijft vervolgens aan je kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

bbbrumbrum schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:56:
[...]

Grote powerbank. Dieselgenerator. Liefst samenwerken met je buren/woongroepje.

We zijn er hier al mee aan het rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:22:
[...]

Grote powerbank. Dieselgenerator. Liefst samenwerken met je buren/woongroepje.

We zijn er hier al mee aan het rekenen.
Uh vergeet je niet een weilandje PV? Icm die accu natuurlijk. Om je baseload uit Diesel te gaan halen is vrij kansloos natuurlijk, dat is meer voor de ene grijze koude winterweek.
Mooiste is natuurlijk een grote windmolen maar dat kan natuurlijk maar op enkele plekken in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

bbbrumbrum schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:25:
[...]

Uh vergeet je niet een weilandje PV? Icm die accu natuurlijk. Om je baseload uit Diesel te gaan halen is vrij kansloos natuurlijk, dat is meer voor de ene grijze koude winterweek.
Mooiste is natuurlijk een grote windmolen maar dat kan natuurlijk maar op enkele plekken in NL.
Dynamisch tarief, per uur. Als de stroom heel duur is, kan een 20KW generator wel uit.

PV in een weiland mag niet zomaar ivm vergunningsplichtig. Windmolen schaalt slecht en is een te grote investering. Ook: Vergunningsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
jadjong schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:19:
Stukje uit de algemene voorwaarden:

[...]
Dan heb jij weer een verborgen hoekje van de GC website, want als ik bij mijn 3 jarig contract kijk dan staat er bij 19.3 een vrijbrief.

19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een
wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:23
Pietje555 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:29:
[...]

Dan heb jij weer een verborgen hoekje van de GC website, want als ik bij mijn 3 jarig contract kijk dan staat er bij 19.3 een vrijbrief.

19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een
wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.
Alleen bij jouw 3 jarige contract is 19.3 irrelevant en 19.5 wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:28:
[...]

Dynamisch tarief, per uur. Als de stroom heel duur is, kan een 20KW generator wel uit.

PV in een weiland mag niet zomaar ivm vergunningsplichtig. Windmolen schaalt slecht en is een te grote investering. Ook: Vergunningsplichtig.
Ik heb ze in mijn weiland. Kreeg geen vergunning omdat het in strijd is met het bestemmingsplan. Weiland is voor beesten en niet PV panelen. Ze moeten dan het hele bestemmingsplan wijzigen (doen ze niet).
Maar de gemeente raad vond de transitie doelen van de gemeente belangrijker en heeft me toestemming voor 25 jaar gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNh3e2vdr2Ok1iWfpnzaBJ6rF0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Psfap11mPjEp6C5Uuq85mqc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Homer-Simpson schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:33:
[...]

Alleen bij jouw 3 jarige contract is 19.3 irrelevant en 19.5 wel.
En zie weer 19.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:35
Goed, maar als hun het contract gaan veranderen dan geld 19.4 en kun je weer opnieuw kijken waar het dan het voordeligste is om heen te gaan.
Ik heb voor nu gewoon 3 jaar Greenchoice afgesloten met de link van @de Peer (waarvoor dank), en laat het gas nog variabel bij mijn huidige leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:36
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:51:
[...]

Ik was voor afschaffen van salderen en had dit al voorspelt. Maar de meeste mensen waren voor het behouden van salderen. Dus nu ook niet klagen over de gevolgen.

Eens kijken of we er volgend jaar nog meer panelen bij kunnen leggen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:46:
[...]

Nee meestal niet. Je hebt dan een incompleet beeld
Dan wordt het lekker vergelijken eind volgende maand :'( Ik vraag me af wat mensen die zich niet inlezen en amper afweten van deze boetes zullen doen. Mijn vader bijvoorbeeld zou er niets van begrijpen als ik het niet voor hem deed.

Creatieve middelen vinden om meer winst te maken kosten te dekken, OK. Maar alles zo ingewikkeld maken voor de leek gaat wel erg ver. Jammer dat dit blijkbaar gewoon mag.

[ Voor 18% gewijzigd door mister_S op 29-04-2024 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:23
Staat er ook een wijzigingsbeding in je productvoorwaarden? Bij mijn voorwaarden van Engie niet en die tref ik hopelijk binnenkort bij de Geschillencommissie om een uitspraak te ontlokken over het kunnen wijzigen van productvoorwaarden zonder wijzigingsbeding.

Ze mogen de algemene voorwaarden wijzigen wanneer en hoe ze willen, dat lijkt me logisch. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe voorwaarden gelden voor lopende contracten. Zou fraai zijn, morgen wijzigen en zeggen dat iedereen ze 10.000 euro schuldig is en een stukje appeltaart. Zo werkt dat natuurlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:28:
[...]

Dynamisch tarief, per uur.
Uhhh, je (/@Franciesco) ging toch offgrid? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 29-04-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:48:
[...]

Dan wordt het lekker vergelijken eind volgende maand :'( Ik
Waarom eind volgende maand? Ik zou niet zo lang wachten. GC kun je 6 maanden van tevoren afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
Ik stond op het punt op over te stappen naar GC voor jaar en toen zag ik de link naar de voorwaarden-nettoteruglevering.

En daarin staat letterlijk: "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

Link: https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

Dus heeft het dan wel nut om nog 3 jaar vast te zetten. Als ze het morgen willen aanpassen mag dat dus blijkbaar zomaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:04:
[...]

Waarom eind volgende maand? Ik zou niet zo lang wachten. GC kun je 6 maanden van tevoren afsluiten.
Ik zat hiervoor bij GC en het drama met salderen en de ontwijkende en leugenachtige klantenservice heeft wel een vieze nasmaak achtergelaten. Helaas lijkt er niet veel andere keuzes te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:06:
[...]

Ik zat hiervoor bij GC en het drama met salderen en de ontwijkende en leugenachtige klantenservice heeft wel een vieze nasmaak achtergelaten. Helaas lijkt er niet veel andere keuzes te zijn.
1 pot nat als je het mij vraagt. Je moet net de goeie medewerker treffen die het wel snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 21:25
Even een domme vraag:
Als je al je eigen oplevering gebruikt per jaar (alles saldeert) is er dan ook sprake van een boete bij Eneco enzo? Of al als je teruglevert per dag of alle opgewekte kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 15:35
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:05:
Ik stond op het punt op over te stappen naar GC voor jaar en toen zag ik de link naar de voorwaarden-nettoteruglevering.

En daarin staat letterlijk: "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

Link: https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf

Dus heeft het dan wel nut om nog 3 jaar vast te zetten. Als ze het morgen willen aanpassen mag dat dus blijkbaar zomaar
Ik zit nu variabel bij Oxxio. Die gaan sowieso vanaf eind juni een boete over iedere opgewekte kw rekenen. De mail heb ik al binnen.
Net snel een 3 jarig contract aangevraagd bij greenchoice. Of het zin heeft?? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
coob schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:09:
[...]

Ik zit nu variabel bij Oxxio. Die gaan sowieso vanaf eind juni een boete over iedere opgewekte kw rekenen. De mail heb ik al binnen.
Net snel een 3 jarig contract aangevraagd bij greenchoice. Of het zin heeft?? Geen idee.
Ik zit nu bij Vattenfall, bevalt prima (in hoeverre je er iets van merkt), en daar kan ik ook 1 jaar verlengen en die hebben ook nog geen boete (daar heb ik ook 20% klanten korting). Wil ook niet overstappen op GC en dat hun over 2 weken het contract weer aanpassen en ben je weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mrVroom schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:08:
Even een domme vraag:
Als je al je eigen oplevering gebruikt per jaar (alles saldeert) is er dan ook sprake van een boete bij Eneco enzo?
Ja voor elke kWh die je saldeert betaal je de boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-06 21:25
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:12:
[...]

Ja voor elke kWh die je saldeert betaal je de boete.
Mijn God wat een rampzalig plan zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 15:35
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:12:
[...]

Ik zit nu bij Vattenfall, bevalt prima (in hoeverre je er iets van merkt), en daar kan ik ook 1 jaar verlengen en die hebben ook nog geen boete (daar heb ik ook 20% klanten korting). Wil ook niet overstappen op GC en dat hun over 2 weken het contract weer aanpassen en ben je weer terug bij af.
Ik vraag me af of ze zomaar een boete mogen gaat rekenen bij een vast contract? Wat is dan het nut van een vast contract? En zo ja, dan mag je het contract kosteloos beëindigen neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 15-06 18:28
bbbrumbrum schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:56:
[...]

Mijn opmerking was niet heel serieus (zie de knipoog). Maar dat wil niet zeggen dat het er nooit van komt.

Maar om er toch even serieus op te reageren: door het energieverbruik (verder) te verlagen, door meer (PV) opwek en meer (lokale) energieopslag. Nee, dat zal niet gemakkelijk zijn en ook niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
coob schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:19:
[...]

Ik vraag me af of ze zomaar een boete mogen gaat rekenen bij een vast contract? Wat is dan het nut van een vast contract? En zo ja, dan mag je het contract kosteloos beëindigen neem ik aan?
Heb het gevoel dat dit 100% gaat gebeuren bij alle 3 jarige contracten. De vraag is niet of ze dat doen, maar eerder wanneer doen ze dit. Doen ze dit in de winter periode dan is dat vaak niet direct een gunstige periode voor een nieuw contract..
Pagina: 1 ... 39 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)