@
Lothlórien
O dat de salderingsregeling krom en niet realistisch is, ben ik volkomen met je eens.
Ik kan niet verwachten dat ik zomerdag 40 kWh per dag teruglever om die vervolgens in de koude wintermaanden te mogen gebruiken.
Maar waar het mij om gaat, is dat er gesuggereerd wordt dat als de saldering afgeschaft was, energieleveranciers deze trucjes niet waren gaan doen.
We moeten realistisch zijn, energieleveranciers willen... energie leveren, want daar verdienen ze geld aan. Die zonnepanelen op het dak? Die kosten hun geld. En links of rechtsom zullen ze er geld aan verdienen.
We weten allemaal dat onze zonnepanelen het meeste opleveren op het moment dat we het het minste nodig hebben. Zomerdag leveren mijn panelen met gemak 40kWh per dag op, wat moet ik daar mee? Dat is puur voor eigen gewin, lekker terugleveren en in de winter gebruiken om mijn huis te verwarmen. Realistisch? Nee.
Maar we zitten in het topic zonnepanelen-boete, en ik denk dat verreweg de grootste groep hier de zonnepanelen heeft genomen om er zelfs financieel beter van te worden.
Als we salderen zouden afschaffen, wat voor regeling moet daar voor terug? Een vaste vergoeding is niet realistisch lijkt me, want de stroomprijs is niet vast. Een dynamische vergoeding op basis van de prijs van de stroom? Dat gaat ook pijn doen, want op die mooie dagen dat mijn panelen de meeste stroom opwekken is die stroom niets waard doordat iedereen stroom op zit te wekken.
Totdat we een manier vinden waarop we voor lange termijn grote hoeveelheden energie kunnen opslaan is er geen eerlijke oplossing.
Dan zouden we eerlijk naar ons zelf moeten zijn, want die 12 panelen op het dak, die zijn gebaseerd op het jaarverbruik, en niet het dagelijks gebruik en zijn dus in feite gebaseerd op 1 op 1 salderen.