Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Pietje555 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:18:
Volgens mij kan het wel (doen kabelaars ook). Je hebt dan alleen het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Of te accepteren.
Vind ik raar eigenlijk. Wat is de waarde van een meerjarig vast contract als tussentijds de prijzen aangepast mogen worden met de tegenprestatie dat je dan kosteloos mag vertrekken?

Als de markt goedkoper wordt blijft de prijs gelijk en mag je niet weg zonder boete, als de markt duurder wordt, wordt de prijs verhoogd en mag je eventueel naar een concurrent die ook al hoge prijzen hanteert en/of de prijzen zomaar kan aanpassen tijdens het contract. Dat legt de negatieve gevolgen volledig bij de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:27:
[...]

Heb het gevoel dat dit 100% gaat gebeuren bij alle 3 jarige contracten. De vraag is niet of ze dat doen, maar eerder wanneer doen ze dit. Doen ze dit in de winter periode dan is dat vaak niet direct een gunstige periode voor een nieuw contract..
Daar geloof ik niets van. Wij met ons 3 jarig contract hebben gewoon geluk en de rest mag dat betalen. We zijn maar een klein clubje he..

Noem eens 1 voorbeeld van een energieleverancier die dergelijke zaken aan een vast contract gewijzigd heeft?

Gaat niet gebeuren hoor want daar komt ellende van. Imagoschade ook.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:27:
[...]

Heb het gevoel dat dit 100% gaat gebeuren bij alle 3 jarige contracten. De vraag is niet of ze dat doen, maar eerder wanneer doen ze dit. Doen ze dit in de winter periode dan is dat vaak niet direct een gunstige periode voor een nieuw contract..
Bij Oxxio ben ik sowieso de Sjaak.
We gaan het zien.
Ik hoop erop dat de overheid gaat ingrijpen op deze praktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

coob schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:32:
[...]

Bij Oxxio ben ik sowieso de Sjaak.
We gaan het zien.
Ik hoop erop dat de overheid gaat ingrijpen op deze praktijken.
Dat gaat nog jaren duren. Dit land staat stil en krijgt niets meer geregeld. Jetten had een mooi wetsvoorstel liggen, maar helaas... Kwam niet door de 1e kamer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jvink
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-05 15:22
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:30:
[...]

Daar geloof ik niets van. Wij met ons 3 jarig contract hebben gewoon geluk en de rest mag dat betalen. We zijn maar een klein clubje he..

Noem eens 1 voorbeeld van een energieleverancier die dergelijke zaken aan een vast contract gewijzigd heeft?

Gaat niet gebeuren hoor want daar komt ellende van. Imagoschade ook.
We gaan het zien ;)

WELKOM BIJ GREENCHOICE
MENEER ...

Je keuze:
3 Jaar Vast
100% Nederlandse Windstroom
Bosgecompenseerd gas
3 jaar zeker van een vast tarief
Stroom en Gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Nu online
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:34:
[...]

We gaan het zien ;)

WELKOM BIJ GREENCHOICE
MENEER ...

Je keuze:
3 Jaar Vast
Bosgecompenseerd gas
Stroom en Gas
Toch maar een contract bij Greenchoice afgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Het stukje '' "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover." in de voorwaarde van Greenchoice is wel tricky..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Anoniem: 1420638 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:39:
Het stukje '' "Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover." in de voorwaarde van Greenchoice is wel tricky..
Elke leverancier heeft een dergelijke clausule...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 17:25

Servowire

prutser:~#

Die Greenchoice aanbieding rekent 5 ct. terugleververgoeding. Dan is Essent (geen terugleververgoeding en 10% korting want 15 jaar klant) toch beter? Fomo is nooit goed. Ik doe lekker niets met mijn contract. De ACM gaat die terugleververgoeding
nog wel op de vingers tikken.

[ Voor 6% gewijzigd door Servowire op 29-04-2024 21:47 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

LA-384 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:30:
[...]

Vind ik raar eigenlijk. Wat is de waarde van een meerjarig vast contract als tussentijds de prijzen aangepast mogen worden met de tegenprestatie dat je dan kosteloos mag vertrekken?

Als de markt goedkoper wordt blijft de prijs gelijk en mag je niet weg zonder boete, als de markt duurder wordt, wordt de prijs verhoogd en mag je eventueel naar een concurrent die ook al hoge prijzen hanteert en/of de prijzen zomaar kan aanpassen tijdens het contract. Dat legt de negatieve gevolgen volledig bij de consument.
En dit is wel hoe het tegenwoordig gaat. Van concurrentie is geen sprake meer en het riekt absoluut naar (stilzwijgende) kartelafspraken.
Punt is dat er eerst eentje het proefballonnetje op laat waardoor de schijn van vrije marktwerking ontstaat, maar vervolgens nemen alle 'concurrenten' na de stofwolk het beleid over omdat dit voor de collectieve omzet natuurlijk meer oplevert. En de staat vindt het ook allemaal prima wegens meer belastingen en accijnsinkomsten.

De staat zou best kunnen afdwingen dat er bij tussentijdse prijsverhoging in meerjarige contracten een afkoopsom aan de consument moet worden betaald, maar doet dat niet. Tja opportunisme en dubbele moraal kent de overheid helaas ook maar al te goed.

Overigens ben ik erg tegen alle subsidies en het riante terugleververgoedinngenbeleid geweest omdat dat ook voor een ongelijk speelveld zorgt. Mensen die geen PV-installatie kunnen hebben betalen daardoor ook een fors deel van de transitierekening.
De markt had zich ook veel kostenneutraler en zonder al die flauwekul kunnen ontwikkelen, met veel lagere installatie en paneelprijzen dan afgelopen jaren door de cowboys zijn gehanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 18:48

djiwie

Wie?

mister_S schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:48:
[...]

Dan wordt het lekker vergelijken eind volgende maand :'( Ik vraag me af wat mensen die zich niet inlezen en amper afweten van deze boetes zullen doen. Mijn vader bijvoorbeeld zou er niets van begrijpen als ik het niet voor hem deed.

Creatieve middelen vinden om meer winst te maken kosten te dekken, OK. Maar alles zo ingewikkeld maken voor de leek gaat wel erg ver. Jammer dat dit blijkbaar gewoon mag.
Ik kan je in ieder geval garander dat de energievergelijker van keuze.nl alle terugleverkosten laat zien (uitgesplitst in de prijsspecificatie), wanneer Eneco ze daadwerkelijk introduceert over 6 weken zul je die bij ons ook zien. Ook andere 'boetes' in de vorm van hoger vastrecht etc. zijn allemaal verwerkt als dat van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 18:48

djiwie

Wie?

Anoniem: 1420638 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:39:
IANAL maar dit lijkt me ook discutabel, wellicht kun je dit bij de ACM/Consuwijzer checken: https://www.consuwijzer.n...rancier-verhoogt-tarieven

Voor normale tarieven is dit sowieso niet toegestaan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Servowire schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:47:
Die Greenchoice aanbieding rekent 5 ct. terugleververgoeding. Dan is Essent (geen terugleververgoeding en 10% korting want 15 jaar klant) toch beter?
Euh nee? Want dat is geen 3 jaar vast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
djiwie schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:00:
[...]

IANAL maar dit lijkt me ook discutabel, wellicht kun je dit bij de ACM/Consuwijzer checken: https://www.consuwijzer.n...rancier-verhoogt-tarieven

Voor normale tarieven is dit sowieso niet toegestaan namelijk.
Juist, zie dit: Ibij een contract met vaste tarieven
Dan mag uw leverancier de tarieven niet zomaar verhogen. U hebt met uw leverancier afgesproken dat u energie krijgt voor een minimale periode van vaak 1 of 3 jaar. En u hebt beloofd een vast bedrag te betalen voor deze levering. Aan deze afspraken zitten u en uw leverancier vast..
LET OP , Dit is dus een uitspraak van de ACM.

anders is het feit van vast dan namelijk ook niet vast en eigenlijk variabel (op het moment dat de energieboer dat wilt, dus dan moet het dus ook anders om kunnen, de consument bepaald de prijs.

Meer in de geest, beste Energieboer, vanaf volgende maand betaal ik maar 25ct per kWh en 99Ct per m3 gas.

Eens kijken hoe een Energieboer hierop zou reageren?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:31
Ik acht de kans dat de ACM ingrijpt bij GC als hun tussentijds tarieven van een 3 jarig contact gaan aanpassen groter als dat dat ze gaan ingrijpen bij energieleveranciers die terugleverkosten berekenen aan mensen met een variabel contract.

FOMO is nooit goed, maar ik heb ook deels met verbazing, aangezien dat energieleveranciers doodleuk €3,50 per m² rekenden aan klanten met variabel en €0,64 aan klanten met een vast contract. Energieleveranciers zijn toch boeven commerciële bedrijven die proberen er zelf beter van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Die Greenchoice aanbieding rekent 5 ct. terugleververgoeding. Dan is Essent (geen terugleververgoeding en 10% korting want 15 jaar klant) toch beter? Fomo is nooit goed. Ik doe lekker niets met mijn contract. De ACM gaat die terugleververgoeding
Wat jij over het hoofd ziet is dat GC een 3-jaar contract bied. dat heeft dus in die periode rust en je weet waar je aan toe bent.

Essent doet dat niet, de boete van Essent zit hem in de kWh prijs, dus voor mensen die minimaal 100% kunnen salderen of meer hebben hierdoor in feite geen boete.
Echter Essent bied voor PV bezitters alleen een 1-jaar contract aan, wat bij Essent, ze gaven het al aan dat men zich nog aan het bekijken zijn hoe ze dat verder gaan doen, in de toekomst gaat veranderen weet op dit moment niemand. je loopt hierdoor dus de kans dat voor het jaar 2 en 3 de voorwaarden veel slechter kunnen uitvallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:55
Toch maar drie jaar GC gedaan, dan kijk ik over 13 dagen wel hoe het ervoor staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:42

IkWilbert

Het is mij!

Zojuist gekozen voor voor GC 3 jaar. Toch een stukje zekerheid al heb je nooit 100% zekerheid.

Zit nu bij Engie, nog tot 26-10 dit jaar.
Ik vind die onzekerheid maar niets... heb best wel wat overschot namelijk

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:39
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:25:
Wat jij over het hoofd ziet is dat GC een 3-jaar contract bied. dat heeft dus in die periode rust en je weet waar je aan toe bent.
Als teveel mensen naar GC gaan is het snel afgelopen met dat contract, dat houden ze nooit vol. Krijgen ze teveel 'ongunstige' PV bezitters in portefeuille.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Nee, je krijgt van GC 5ct terugleververgoeding (TLV) (het is een vergoeding, die je dus krijgt, ipv terugleveringskosten (TLK, die je dus moet betalen), je haalt dus die twee dingen door elkaar).
Bedenk ook dat je dus meer dan je eigen saldering moet terugleveren voor dat je deze TLV krijgt.
De basis is je verbruik, alles wat je dat jaar hebt teruggeleverd (omdat je dat op dat moment niet zelf hebt kunnen gebruiken) wordt dus met je verbruik verrekend.
Hou je dan nog een netto verbruik over dien je deze gewoon te betalen en dan heb je ook niets meer in je pot over en dus ook geen TLV.
Hou je echter daar nog een bepaalde hoeveelheid teruglevering over, dus je teruglevering is meer dan je verbruik, krijg je over die hoeveelheid teruglevering de TLV betaald. Je netto verbruik is dan echter al nul omdat je die dus al volledig gesaldeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:33:
[...]

Als teveel mensen naar GC gaan is het snel afgelopen met dat contract, dat houden ze nooit vol. Krijgen ze teveel 'ongunstige' PV bezitters in portefeuille.
Daar zou je wel gelijk in kunnen hebben, echter omdat dit een vrij onbekend aanbod is, buiten tweakers om zie je dat nagenoeg niet, en zeker op de site van GC en de vergelijkingssites is deze ook niet te vinden zal dat wel mee vallen. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
Ik denk inderdaad dat het wel meevalt dat er mega veel mensen naar GC gaan. Óf GC acht dit als prima kans hun marktaandeel te vergroten.

Maar wanneer ik mensen in mijn omgeving informeer/ waarschuw dan krijg ik meestal iets terug van; ik zie het dan wel. Tsja, jammer maar ik denk wel dat de grote meerderheid er totaal niets van meekrijgt/ pas erachter komt wanneer hrt te laat is (verlenging aanbod met maandelijkse kosten x2-3)

Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat GC zelf niet zou zien dat er bepaalde contracten worden gesloten die ongewenst zijn. Ook denk ik dat ze prima weten dat er hier een topic is waar veel GC gepromoot wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Thalaron op 29-04-2024 22:42 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Gelukkig is daar geen sprake van. Want het is maar een kleine groep die deze links weet te vinden naar het 3 jaar contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:11

Flapmo

and back is gigi!

Ik ben er iig 1 van. Was al langer ontevreden over de streken van Eneco maar dit was de druppel. 3 jaar GC per 8-8-24 als Eneco afloopt. Twijfelde zelfs even eerder over te stappen en de boete te betalen. Zou tientjes werk zijn ivm negatieve stroomafname in zomer en amper gas afname zelfde periode. Maar lijkt dat contract van GC onder deze voorwaarden blijft en niet kan worden aangepast tussen nu en datum van afname.

Althans, met wat Google werk stond er een referentie op eigen site naar oude contracten of contracten afgesloten voor datum X blijven vallen onder oude regels wat voor mij genoeg bevestiging was dat wat ik nu afsluit niet nog tussentijds aangepast wordt (met keuze van afzien van afname). En al zou het wel, dan nog niets verloren, zoek ik dan wel iets anders.

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 22:46

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb nog wel een paar gekke dingen met die regeling van eneco wat vragen oproept.
Is het niet zo dat salderen niets met geld te maken heeft? Dus 1 kWh tegen 1 kWh, dat de energieleveranciers dat via geld berekenen wil niet zeggen dat het klopt.
Als teruglever kWh belast wordt met 11,5 cent en dat mag van de acm mag ik dan als leverancier ook leveren aan mij belasten aan eneco?
Mensen met een ferarris meter kunnen ze niet zien wat die terug leveren, hoe gaan ze daar mee om dan? Die kunnen ze niet belasten.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

FreakNL

Well do ya punk?

Haribo112 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:25:
Ik denk dat ik mijn warmtepomp maar weer laat verwijderen en weer een CV-ketel op gas neem. Zonder 1:1 saldering en met terugleverboete wordt een warmtepomp onbetaalbaar. Het was juist zo fijn dat ik in de zomer met mijn zonnepanelen mijn in de winter verbruikte stroom kon compenseren.
Maar dat is dus onhoudbaar. En dat zeg ik als PV bezitter.

Beter was gewoon salderen in 1 klap eraf en 10ct TLV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:31:
[...]

Dat is niet realistisch. De gemiddelde stroomprijs dit jaar is ca. 7 cent.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:26
Aardige podcast van Jelmer Mommers mbt uitfaseren van gas. Tendens is de energie (oa warmtenetwerken) kosten tegen zo dicht mogelijk de kost prijs te produceren door weer eigen gemeentelijke nutsbedrijven op te richten en zo te zien de huidige energie cowboys met terugleverboetes etc ui te faceren. Een monster klus maar vermoedelijk noodzakelijk om energie een nood zakelijke voorziening betaalbaar te houden.

https://podcasts.google.c...ja3MvMTgxMDQyNjIwMw?ep=14

[ Voor 6% gewijzigd door Snarfie31 op 30-04-2024 07:22 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Een mooie situatie voor Greenchoice om te gaan investeren in energieopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
Jvink schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:34:
[...]

We gaan het zien ;)

WELKOM BIJ GREENCHOICE
MENEER ...

Je keuze:
3 Jaar Vast
Bosgecompenseerd gas
Stroom en Gas
Ik vond gas wel erg duur bij GC. Scheelt 6 ct per m3 met Engie. Ik heb dus gesplitst

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 20:11
Voor de mensen met het 3 jarig gc contract?
Wat is de opzegboete bij eerder opzeggen? Ik kom.het niet tegen.

3 jaar is best een lange periode in deze dynamische markt waarin (veel) dingen snel kunnen wijzigen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21
Qosmic schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:40:

3 jaar is best een lange periode in deze dynamische markt waarin (veel) dingen snel kunnen wijzigen.
Op dit moment; afhankelijk van de resterende contract duur, je contract tarieven en de tarieven op het moment van opzeggen. Deze kun je berekenen bij bijvoorbeeld independer (even naar beneden scrollen). In sommige gevallen betekend dat dus zelfs dat je gratis kunt opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 30-04-2024 07:49 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:04
maar als ik het dus goed begrijp kan je, wanneer je niet tussentijds wil opzeggen, al dit 3 jarig GC contract afsluiten 6 maanden voor het einde van je huidige contract?

En mocht GC gedurende die 3 jaar toch de voorwaarden wijzigen, dan neem ik aan dat het mogelijk is om het contract dan op te zeggen?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:29
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:09:
maar als ik het dus goed begrijp kan je, wanneer je niet tussentijds wil opzeggen, al dit 3 jarig GC contract afsluiten 6 maanden voor het einde van je huidige contract?

En mocht GC gedurende die 3 jaar toch de voorwaarden wijzigen, dan neem ik aan dat het mogelijk is om het contract dan op te zeggen?
Ja en als ze de voorwaarden in jouw nadeel wijzigen raad ik je aan dit aan te vechten in plaats van voor kosteloze opzegging te gaan. Engie heeft afgelopen najaar geprobeerd bij klanten de productvoorwaarden te wijzigen en is daarop teruggekomen. Vette pech voor iedereen die kosteloos heeft ontbonden. En winst voor Engie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:12:
[...]

Ja voor elke kWh die je saldeert betaal je de boete.
Huh, ik snap het even niet, of ik wil het niet snappen ;)

Dus stel dat ik 3000kwh afneem per jaar, maar ondertussen heb ik ook door een jaar heen 2500kwh teruggeleverd.

Over het jaar heen heb ik wel 500kwh afgenomen, maar betaal dan wel 11.5 cent voor die 2500kwh die ik teruggeleverd heb?

Indien het echt zo werkt hoop ik op een "bankrun" bij Eneco. Te idioot voor woorden dan 8)7

https://www.ad.nl/economi...rtaan-11-5-cent~a3de4836/

ja dus, wauw, wat een boeven zeg

[ Voor 12% gewijzigd door PASware op 30-04-2024 08:19 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

nwagenaar

God, root. What's the differen

FreakNL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 01:31:
[...]

Mosterd na de maaltijd. Salderen blijft vooralsnog bestaan, daarbij is het beleid om meer onafhankelijkheid van gas te zijn nog steeds van toepassing.

Vanuit financieel standpunt zou ik zeggen: kijk naar de mogelijkheid om over te stappen naar een Dynamische Energieleverancier: (vooralsnog) geen last van zaken als zonnepanelen boetes en je betaalt/ontvangt het uurtarief dat op dat moment van toepassing is.

En ja, soms kan dit negatief zijn (zolang dit niet onder de € -16,- zit dan hoef je de panelen nog niet uit te zetten) en het is in theorie mogelijk dat de prijzen explosief zou kunnen stijgen; echter kan het (nu) enorm schelen qua kosten als je meer gebruikt dan dat je opwekt.

In ons geval (volledig gasloos) betalen wij netto om en nabij de € 725,- voor een netto verbruik van 3000 KwH (effectief rond de € 0,24 de KwH dus). Ten opzichte van de traditionele leveranciers scheelt ons dit dus minimaal € 180,- op jaarbasis.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
nwagenaar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:19:
[...]

Mosterd na de maaltijd. Salderen blijft vooralsnog bestaan, daarbij is het beleid om meer onafhankelijkheid van gas te zijn nog steeds van toepassing.

Vanuit financieel standpunt zou ik zeggen: kijk naar de mogelijkheid om over te stappen naar een Dynamische Energieleverancier: (vooralsnog) geen last van zaken als zonnepanelen boetes en je betaalt/ontvangt het uurtarief dat op dat moment van toepassing is.

En ja, soms kan dit negatief zijn (zolang dit niet onder de € -16,- zit dan hoef je de panelen nog niet uit te zetten) en het is in theorie mogelijk dat de prijzen explosief zou kunnen stijgen; echter kan het (nu) enorm schelen qua kosten als je meer gebruikt dan dat je opwekt.

In ons geval (volledig gasloos) betalen wij netto om en nabij de € 725,- voor een netto verbruik van 3000 KwH (effectief rond de € 0,24 de KwH dus). Ten opzichte van de traditionele leveranciers scheelt ons dit dus minimaal € 180,- op jaarbasis.
Ik zit bij Tibber en heb 2 warmtepompen en een elektrische auto. Steeds vaker kost terugleveren geld en panelen uitzetten bespaard dan juist weer geld, tenzij ik op dat moment de auto kan laden, maar dat is lang niet altijd mogelijk.

Het wordt er niet makkelijker op zo.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je betaalt 11,5 cent voor elke kWh die het net op gaat. Vervolgens krijg je voor de hoeveelheid die je verbruikt het normale tarief terug (saldering) en voor het deel dat je meer teruglevert dan je verbruikt krijg je 14,5 cent terug.

Dus ja, je betaalt wel 11,5 cent per kWh maar je krijgt altijd meer dan die 11,5 cent terug.

Het blijft dus voordelig, alleen veel minder voordelig dan het was.

(en het gedeelte van direct verbruik, meestal zo'n 30-40% van je verbruik/opwek, is gewoon buiten het zicht van de energiemaatschappij en levert dus gewoon de volle prijs op van wat je anders had moeten betalen.)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:30
ArthurMorgan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:23:
Je betaalt 11,5 cent voor elke kWh die het net op gaat. Vervolgens krijg je voor de hoeveelheid die je verbruikt het normale tarief terug (saldering) en voor het deel dat je meer teruglevert dan je verbruikt krijg je 14,5 cent terug.

Dus ja, je betaalt wel 11,5 cent per kWh maar je krijgt altijd meer dan die 11,5 cent terug.

(en het gedeelte van direct verbruik, meestal zo'n 30-40% van je verbruik/opwek, is gewoon buiten het zicht van de energiemaatschappij en levert dus gewoon de volle prijs op van wat je anders had moeten betalen.)
thx dit is een duidelijke uitleg.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
Pietje555 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:28:
[...]

Ik vond gas wel erg duur bij GC. Scheelt 6 ct per m3 met Engie. Ik heb dus gesplitst
Heb ik niet goed naar gekeken, maar ik heb dan ook zonnepanelen, een warmtepomp, een 200L boiler en zonnecollectoren. Dus een stroomverbruik van 6000kWh en een gasverbruik van ~250 m3

En ik wil gewoon geen verassingen, ik hoef geen bodemprijs. Ik wil gewoon een vast maandelijks bedrag en weten waar je aan toe bent. Dus liever nu GC 3 jaar vast dan ieder jaar weer dit geneuzel.

[ Voor 20% gewijzigd door Jvink op 30-04-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
ArthurMorgan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:23:

Het is wachten tot er een leverancier komt die je verhaal zo moet laten aanpassen;

Je betaalt 24,99 cent voor elke kWh die het net op gaat. Vervolgens krijg je voor de hoeveelheid die je verbruikt het normale tarief terug (saldering) en voor het deel dat je meer teruglevert dan je verbruikt krijg je 24,99 cent terug.

Dus ja, je betaalt wel 24,99 cent per kWh maar je krijgt altijd meer dan die 25,01 cent terug.

Hierbij uitgegaan van een kaal tarief van 25 cent per kWh.

Zou ook leuk worden wanneer diezelfde partij voor niet PV bezitters het meest gunstige aanbod zou bieden. Dan stapt iedereen zonder PV over en blijft de concurrentie zitten met de ongewenste/ minder rendabele klanten.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

PASware schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:21:
[...]
Ik zit bij Tibber en heb 2 warmtepompen en een elektrische auto. Steeds vaker kost terugleveren geld en panelen uitzetten bespaard dan juist weer geld, tenzij ik op dat moment de auto kan laden, maar dat is lang niet altijd mogelijk.
In 2023 waren er "maar" 15 uren dat een daadwerkelijke negatieve energieprijs had voor consumenten waarbij je geld toe kon krijgen als je de EV ging opladen bijvoorbeeld.

Zolang in 2024 de uurprijs/drempelwaarde niet onder (of boven? :+) de - € 0.1658 zit (wel afhankelijk van je dynamische energieleverancier), dan krijg je geen geld toe en heeft het effectief geen nut om je panelen uit te zetten.

Zie https://jeroen.nl/blog/ne...gieprijs-voor-consumenten voor meer uitleg.
Het wordt er niet makkelijker op zo.
Ik heb dit via HomeAssistant zoveel mogelijk geautomatiseerd waar dit kon, voor de rest maak ik gebruik van uitgesteld laden van mijn EV en gaan onze apparaten zoals de WPB, afwasmachine, wasmachine en droger gaan pas aan/bezig tijdens de goedkope uren en-of als er opwekking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:41

TAA

Liever IRC

MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:25:
[...]
Echter Essent bied voor PV bezitters alleen een 1-jaar contract aan, wat bij Essent, ze gaven het al aan dat men zich nog aan het bekijken zijn hoe ze dat verder gaan doen, in de toekomst gaat veranderen weet op dit moment niemand. je loopt hierdoor dus de kans dat voor het jaar 2 en 3 de voorwaarden veel slechter kunnen uitvallen.
Bestaande Essent klanten waarbij het vaste contract verloopt kunnen momenteel géén nieuw vast contract afsluiten. Zelfs niet voor 1 jaar. Been there, done that. En er zijn op het forum al meer mensen die dat gemeld hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PASware schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:14:
[...]

Huh, ik snap het even niet, of ik wil het niet snappen ;)

Dus stel dat ik 3000kwh afneem per jaar, maar ondertussen heb ik ook door een jaar heen 2500kwh teruggeleverd.

Over het jaar heen heb ik wel 500kwh afgenomen, maar betaal dan wel 11.5 cent voor die 2500kwh die ik teruggeleverd heb?

Indien het echt zo werkt hoop ik op een "bankrun" bij Eneco. Te idioot voor woorden dan 8)7

https://www.ad.nl/economi...rtaan-11-5-cent~a3de4836/

ja dus, wauw, wat een boeven zeg
Ja, maar dit is op zich niet nieuw hoor. Van de Bron kwam hier een maand of 6 geleden al mee en toen was het ook best uitgebreid in het nieuws. Wellicht heb je het toen gemist?

Het is vervelend maar wat ik er wel goed aan vind is dat mensen eens gaan stoppen met energieverbruik per jaar uitrekenen want dat leidt tot allemaal verkeerde keuzes en is verre van duurzaam.
Om deze reden hebben heel veel mensen maar een beperkt aantal zonnepanelen op hun dak liggen 'want dat dekt mijn verbruik af'. Nee dat dekt helemaal niet je verbruik af, alleen op jaarbasis maar op niet op dag of uurbasis.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35
Ik heb nu nog een lopend contract met vaste tarieven bij GC. Lever op jaarbasis meer terug dan ik verbruik, en wil daarom nu 3 jaar vast afsluiten.

Heeft zin om contact op te nemen met de Greenchoice klantenservice om te kijken voor een 'verlenging'? Of gewoon nieuw contract aanvragen en kijken wat er gebeurt met de opzegging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

firecaps30 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:56:
Ik heb nu nog een lopend contract met vaste tarieven bij GC. Lever op jaarbasis meer terug dan ik verbruik, en wil daarom nu 3 jaar vast afsluiten.

Heeft zin om contact op te nemen met de Greenchoice klantenservice om te kijken voor een 'verlenging'? Of gewoon nieuw contract aanvragen en kijken wat er gebeurt met de opzegging?
heeft geen zin, want GC zal tegen je zeggen dat ze geen 3 jaar afsluiten als je zonnepanelen hebt. Afsluiten kan alleen via de 'geheime link' :+

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:35
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:56:
[...]

heeft geen zin, want GC zal tegen je zeggen dat ze geen 3 jaar afsluiten als je zonnepanelen hebt. Afsluiten kan alleen via de 'geheime link' :+
Heb de link uit je eerdere post, bedankt daarvoor! Maar zal het daarmee lukken wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:43
firecaps30 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:02:
[...]

Heb de link uit je eerdere post, bedankt daarvoor! Maar zal het daarmee lukken wat ik wil?
Gewoon proberen. Als je contract binnenkomt weet je het. Heb deze gisteren nog afgesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

firecaps30 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:02:
[...]

ja volgens mij wel. Er zijn al eerdere posts geweest van mensen die nu al bij GC zitten en vervolgens 'overstappen' naar GC.
Je merkt het vanzelf. Aanvraag doen via de link en je krijgt het contract in je mailbox.

Zelf heb ik 2 contracten bij Greenchoice. één op mijn PAP en één op mijn SAP (2e slimme meter). Hierdoor zit ik nog 3,5 jaar zonder boete veilig bij GC. En ik was ietsje eerder met afsluiten waardoor ik nog een terugleververgoeding heb van 11,5 cent per kWh. Dat is wel lekker met veel overschot. Dit was eind Februari nog af te sluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
MotorBeast schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:56:
[...]

Met een WP warm je je woning niet op. Met een WP houd je je woning op een constante temperatuur en verlaag je niet. Het is geen HR Ketel met 60 graden plus water.
off-topic maar inhakend,
Licht een beetje(?) aan de installatie.
Ik heb beneden zo'n 80m2 te "verwarmen" met een 2,5kW en 3,5kW wp.

Als ik een paar dagen weg geweest ben, moet ik écht wel "opwarmen" en doe dit dan met de 3,5kW.
Dit gaat best vlot. Indien het buiten <5°C is, dan warm ik op met de 2,5kW erbij.

on-topic
De zonnepaneel (teruglever) boete die ik "in de toekomst" mogelijk ga betalen (ik zit nog wat jaren veilig.. ) ga ik wegblazen door mijn terras straks super goedkoop te koelen. O-)
want uitschakelen heb ik 0.0 niks aan.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:54
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:51:
[...]

Was salderen maar afgeschaft.. Dan hadden we nu deze boetes niet.

Mijn panelen gaan me nooit geld kosten. Ik lever uiteraard niet terug als me dat geld kost.
Dit is zeker een late 1-April grap?? want zo naief ben jij helemaal niet...

Zelfs de minister deed (durfde) er geen uitspraak over te doen.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik verhuis augustus naar een huis waar zonnepanelen op het dak lagen (deze zijn afgelopen week verwijderd vanwege dakrenovatie en worden niet meer teruggeplaatst).
De overdracht heeft nog niet plaatsgevonden.
Kan ik nu een contract afsluiten en aangeven dat ik geen panelen heb met de ingangsdatum van de overdracht?
Ik beschik over het nummer van de meter en kan de installatie volgens mij verwijderen via energieleveren.nl.

[ Voor 26% gewijzigd door CPM op 30-04-2024 09:17 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

CPM schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:12:
Kan ik nu een contract afsluiten en aangeven dat ik geen panelen heb met de ingangsdatum van de overdracht?
ja, want daar is geen woord aan gelogen.
Bedenk wel dat je dan misschien eigenlijk ook je panelen moet 'afmelden' op energieleveren.nl want mogelijk is dat de definitie die ze hanteren.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:10
Hmm.. heb op dit moment een 1-jarig contract bij Greenchoice dat tot december 2024 loopt.. zal eens opbellen of ik die om kan zetten naar een 3-jarig contract.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:12:
[...]

tsja, we zullen het nooit weten, maar ik denk dat we dan niet de boetes gehad hadden die nu gepresenteerd worden. Misschien een boete-light ofzo of pas over 1 of 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:20:
Hmm.. heb op dit moment een 1-jarig contract bij Greenchoice dat tot december 2024 loopt.. zal eens opbellen of ik die om kan zetten naar een 3-jarig contract.
het antwoord gaat zijn dat ze voor mensen met zonnepanelen geen 3 jarige contracten aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:21:
[...]

het antwoord gaat zijn dat ze voor mensen met zonnepanelen geen 3 jarige contracten aanbieden.
Maar als ik hem online invul (via jouw link) en aangeef dat ik wel zonnepanelen heb en 8000kWh op jaarbasis opbreng dan krijg ik gewoon netjes een aanbod om over te stappen.

Kan natuurlijk ook gewoon proberen om over te stappen van GC naar GC... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik verhuis augustus naar een huis waar zonnepanelen op het dak lagen (deze zijn afgelopen week verwijderd vanwege dakrenovatie). De overdracht heeft nog niet plaatsgevonden.
Kan ik nu een contract afsluiten en aangeven dat ik geen panelen heb? Of moet ik die ergens afmelden en daarna pas een contract afsluiten?
Als de omvormer die de teruglevering doet ook is verwijdert kan je dit afmelden bij https://www.energieleveren.nl. Als dat gedaan is en er geen andere opwekinstallaties op het adres zijn zou je voordelig een contract af kunnen sluiten zonder panelen en dan later weer eventueel panelen nemen (maar in dat geval niet contract niet afsluiten bij een leverancier die heffing op verbruik heeft zoals Vandebron, Budget, Eneco binnenkort, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:22:
[...]

Maar als ik hem online invul (via jouw link) en aangeef dat ik wel zonnepanelen heb en 8000kWh op jaarbasis opbreng dan krijg ik gewoon netjes een aanbod om over te stappen.
klopt, maar dat weet men bij de klantenservice niet.
Kan natuurlijk ook gewoon proberen om over te stappen van GC naar GC... 8)7
ja, dat schijnt goed te gaan (meerdere posts in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvink
Mogelijk iets off-topic, maar ik heb zonnepanelen en een warmtepomp. En met dit soort dagen merk je al dat de overschot enorm is (makkelijk 30kWh per dag overschot).

Normaal hanteer ik een vaste temperatuur in huis (vloerverwarming) van 19 graden onder en 16 graden boven. Ik vraag me af of het niet slimmer is om een schema te maken en overdag warmer te stoken naar bijvoorbeeld 20.5 graden onder en 18/19 graden boven en dan snachts terug laten lopen. Om zo meer gebruik te maken van de zonne energie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:22
Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:12:
[...]

Tja.. naïef. Volgens mij is het zo gegaan dat deze constructie mede tot stand is gekomen door de salderingsregeling. Van deze salderingsregeling roep ik overigens al 20 jaar dat het onhoudbaar is op het moment dat de groep pv-bezitters begint te groeien. En dat de rekening vervolgens bij Henk & Ingrid met een flat wordt neergelegd.

Het blijft natuurlijk speculeren, maar ik vraag me af of dit was bedacht als er geen wetgeving was waarbij de klanten het product kosteloos konden krijgen zolang zij op een ander tijdstip terugleveren.

Lijkt me trouwens onwaarschijnlijk dat de terugleverbijdrage wordt afgeschaft als het salderen ook wordt afgeschaft.

Als zonnepaneel bezitter zeg ik dat het gewoon jammer is dat het zo is gelopen, leve de politiek die zich vooral bezighoudt met populariteit bij het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Jvink schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:27:
Mogelijk iets off-topic, maar ik heb zonnepanelen en een warmtepomp. En met dit soort dagen merk je al dat de overschot enorm is (makkelijk 30kWh per dag overschot).

Normaal hanteer ik een vaste temperatuur in huis (vloerverwarming) van 19 graden onder en 16 graden boven. Ik vraag me af of het niet slimmer is om een schema te maken en overdag warmer te stoken naar bijvoorbeeld 20.5 graden onder en 18/19 graden boven en dan snachts terug laten lopen. Om zo meer gebruik te maken van de zonne energie.
Ja dat is sowieso goed om te doen, hoe meer je je eigen PV-stroom verbruikt, hoe beter. Zeker met oplopende boetes in de toekomst als je dat niet doet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Ik zit al meer dan 15 jaar bij dezelfde energieleverancier, tot gisteren. Het risico is erg klein vind ik zelf. Ik verbruik per jaar bijna 6000kWh waarbij ik met mijn panelen zo'n 5400 kWh opwek, ik koop dan ook per jaar tussen de 600 en 1000 kWh na salderen.
Als ik zoals bij Eneco 11,5c zou moeten gaan betalen kost mij dat per jaar €621. Vastzetten voor 30c per kWh is dan eigenlijk ook een nobrainer.
Stroom kost mij bij GC zo'n €300 per jaar (puur de kwh prijs). Dan moet een andere leverancier mij de stroom voor niets aanbieden wil dat echt pijn gaan doen.

Maar goed, laten we hopen dat de vaste contracten sterk genoeg zijn om terugleverboetes buiten de deur te houden. Tot nu toe zie ik bij elk aankondiging de tekst "aan mensen met een variabel stroomcontract en zonnepanelen of met een nieuw vast contract", dus ik denk dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:47:
[...]

Ja, maar dit is op zich niet nieuw hoor. Van de Bron kwam hier een maand of 6 geleden al mee en toen was het ook best uitgebreid in het nieuws. Wellicht heb je het toen gemist?

Het is vervelend maar wat ik er wel goed aan vind is dat mensen eens gaan stoppen met energieverbruik per jaar uitrekenen want dat leidt tot allemaal verkeerde keuzes en is verre van duurzaam.
Om deze reden hebben heel veel mensen maar een beperkt aantal zonnepanelen op hun dak liggen 'want dat dekt mijn verbruik af'. Nee dat dekt helemaal niet je verbruik af, alleen op jaarbasis maar op niet op dag of uurbasis.
Dat heb ik niet gemist, maar niet goed bij stilgestaan dat het omgerekend ook € X per kwh was, want daar gaat het in stappen dat de boete is.
nwagenaar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:39:
[...]

In 2023 waren er "maar" 15 uren dat een daadwerkelijke negatieve energieprijs had voor consumenten waarbij je geld toe kon krijgen als je de EV ging opladen bijvoorbeeld.

Zolang in 2024 de uurprijs/drempelwaarde niet onder (of boven? :+) de - € 0.1658 zit (wel afhankelijk van je dynamische energieleverancier), dan krijg je geen geld toe en heeft het effectief geen nut om je panelen uit te zetten.

Zie https://jeroen.nl/blog/ne...gieprijs-voor-consumenten voor meer uitleg.

[...]

Ik heb dit via HomeAssistant zoveel mogelijk geautomatiseerd waar dit kon, voor de rest maak ik gebruik van uitgesteld laden van mijn EV en gaan onze apparaten zoals de WPB, afwasmachine, wasmachine en droger gaan pas aan/bezig tijdens de goedkope uren en-of als er opwekking is.
Er zit nog wel verschil in negatieve prijs incl belasting en zonder. De incl belasting is leuk je auto laden, zonnepanelen uit en maximaal verdienen.

De prijs zonder belasting, dat als je teruglevert op dat moment, komt veel vaker voor. Afgelopen weekend ook al een meerdere uren. Dan kost terugleveren geld, maar afnemen ook, hetzij niet veel.

Home Assistant moet ik nog veel meer in gaan verdiepen. Heb al wel een warmtepomp die via Heishamon aan te sturen is, maar heb het allemaal nog niet werkend. WPB boiler moet er ook nog op.

[ Voor 45% gewijzigd door PASware op 30-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

PASware schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:33:
[...]

Dat heb ik niet gemist, maar niet goed bij stilgestaan dat het omgerekend ook € X per kwh was, want daar gaat het in stappen dat de boete is.
ja precies, ik denk dat ze express met staffels werken om niet de suggestie te wekken dat het gewoon een boete per kWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:34:
[...]

ja precies, ik denk dat ze express met staffels werken om niet de suggestie te wekken dat het gewoon een boete per kWh is.
Klopt, dan kun je ook maar beter zo hoog mogelijk in de staffel uitkomen, daar zit dan nog de minste pijn in.

Gouden tijden zijn voorbij, gelukkig jaren van geprofiteerd en de investering is er ook (al)lang uit. Toch voelt het wat zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
Ik denk wel dat het erg naïef is om te denken dat zonder salderen we geen boetes gehad hadden.
In feite waren we dan net zo goed de pineut omdat energieleveranciers ons nooit een goede terugleververgoeding zouden zijn gaan betalen.
Wetgeving met een minimale terugleververgoeding zou wel om zeep geholpen worden door de stroom goedkoper te maken als er veel zon is of een andere constructie.
Als we de afgelopen jaren iets geleerd hebben is dat energieleveranciers erg creatief kunnen zijn.

Ik vermoed dat de toekomst, zowel voor het net als onze portemonnee, toch in accu's ligt. Misschien de discussie van de buurtaccu toch weer aandacht gaan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:39:
Ik denk wel dat het erg naïef is om te denken dat zonder salderen we geen boetes gehad hadden.
In feite waren we dan net zo goed de pineut omdat energieleveranciers ons nooit een goede terugleververgoeding zouden zijn gaan betalen.
Wetgeving met een minimale terugleververgoeding zou wel om zeep geholpen worden door de stroom goedkoper te maken als er veel zon is of een andere constructie.
Als we de afgelopen jaren iets geleerd hebben is dat energieleveranciers erg creatief kunnen zijn.

Ik vermoed dat de toekomst, zowel voor het net als onze portemonnee, toch in accu's ligt. Misschien de discussie van de buurtaccu toch weer aandacht gaan geven?
nee accu is voor dagopslag, niet maand of seizoenopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Hmm.. de 3-jaar GC optie lijkt niet meer te werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-8k8eBeihztuLcpGBER_o_v_iE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U1MP3BokbET5oawUSHVNv3VA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 11:32
Een accu floreert bij het Belgische systeem waar je niet betaalt voor de aansluiting maar voor de pieken in bandbreedte die je nodig hebt. Een 3x40A aansluiting die je max met 3x1A belast is goedkoop. De accu gebruik je dan om de pieken op te vangen en daarna weer rustig aan te laden.

Deze verbruikt ruim 100kWh per dag door 4.5kW van het net af te nemen, de pieken en dalen gaan via de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:43:
Hmm.. de 3-jaar GC optie lijkt niet meer te werken:
[Afbeelding]
verkeerde link gebruikt zo te zien. of iets met cookies, probeer eens een andere browser.
hier werkt het gewoon hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:46:
[...]

verkeerde link gebruikt zo te zien. of iets met cookies, probeer eens een andere browser.
hier werkt het gewoon hoor.
ja in een andere browser werkte hij wel.. nu ook aangemeld voor 3 jaar, ben benieuwd of ze mijn contract gewoon omzetten per morgen. Ook gunstig dat de tarieven voor 3 jaar nu ook lager lagen dan mijn 1-jarige contract in december vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:50:
ja in een andere browser werkte hij wel.. nu ook aangemeld voor 3 jaar, ben benieuwd of ze mijn contract gewoon omzetten per morgen. Ook gunstig dat de tarieven voor 3 jaar nu ook lager lagen dan mijn 1-jarige contract in december vorig jaar.
Voor welke datum heb je het in laten gaan dan? Als je huidige contract pas in december afloopt moet je het zo laat mogelijk in laten gaan in verband met de boete. (tenzij de tarieven van het nieuwe contract de boete teniet doen)

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 30-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 13:51
dat ligt dus aan je voorwaarden van je huidige contract. Ik dacht ook dat ik een boete moest betalen, maar door mijn opbrengst van de PV en de vrij korte duur van mijn huidige contract kon ik zonder boete opzeggen per direct. Vraag het even na bij je huidige provider, die kunnen je het zo vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
berndw schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:15:
dat ligt dus aan je voorwaarden van je huidige contract. Ik dacht ook dat ik een boete moest betalen, maar door mijn opbrengst van de PV en de vrij korte duur van mijn huidige contract kon ik zonder boete opzeggen per direct. Vraag het even na bij je huidige provider, die kunnen je het zo vertellen.
Ja maar dit is een iets specifieker geval, het gaat om het vervangen van een contract bij dezelfde leverancier door een ander contract waarvan de klantenservice zegt dat je die niet af kan sluiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 13:51
oh zo, sorry dat had ik even niet gevolgd. Ja dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007

Juist, vooral daarom ook, denk je nu echt dat het voor PV bezitters goedkoper gaat worden :?
zolang de politiek en ACM daar niets aan gaan doen, en daar lijkt het op dit moment niet echt op, ze zijn meer met zich zelf bezig gaat het alleen nog slechter worden. dus die 3 jaar is een prima verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:21:
[...]

Juist, vooral daarom ook, denk je nu echt dat het voor PV bezitters goedkoper gaat worden :?
zolang de politiek en ACM daar niets aan gaan doen, en daar lijkt het op dit moment niet echt op, ze zijn meer met zich zelf bezig gaat het alleen nog slechter worden. dus die 3 jaar is een prima verzekering.
Dit dus, ik twijfelde uiteindelijk ook hierover echter neem ik het zeker voor het onzekere en heb ik geen omkijke er mee aan. Dit gezegd hebbende is Greenchoice 3 jaar vast een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Er is ook nog 2 jaar vast :) https://www.greenchoice.nl/tarieven/2-jaar-vast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 20:11
Ik heb uiteindelijk ook de 3 jaars variant gesloten zojuist.

Betere het zekere voor het onzekere idd. Het zal er voorlopig niet beter op worden de komende tijd.
Zie het over 3 jaar wel weer. En anders kan je tussentijds ook nog wel weg voor ~100 euro boete.

Doen jullie enkel of dubbel tarief?
Ik weet niet hoe GC saldeeert, maar ik neem 6000 af en lever tussen de 6 en 7000 terug en heb enkel tarief gedaan. Geen gedoe met evt salderen per telwerk.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:19
Hier idem, gisteren ook 3j GC aangevraagd ingaand per 1 juni als Vattenfall een wijziging in huidige modelcontract doorvoert naar verwachting. De huidige TLV ~17ct gaat ongetwijfeld omlaag en vermoedelijk ook wel een hogere teruglever kosten p/m.

Zelf de keuze gemaakt voor wat rust en tijd voor andere dingen om me druk om te maken speelt ook mee in de gedachte voor 3j afsluiten. :)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:33
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:03:
[...]

Zelf heb ik 2 contracten bij Greenchoice. één op mijn PAP en één op mijn SAP (2e slimme meter).

[...]
Vergeet je onderschrift niet aan te passen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:33
Ik verhuis augustus naar een huis waar zonnepanelen op het dak lagen (deze zijn afgelopen week verwijderd vanwege dakrenovatie en worden niet meer teruggeplaatst).
De overdracht heeft nog niet plaatsgevonden.
Ik beschik over het nummer van de meter en kan de installatie volgens mij verwijderen via energieleveren.nl.
Voordat je 'moeilijke' trucs uit gaat halen. Heb je nu zonnepanelen?
Want als je nu geen zonnepanelen hebt, werkt dat hetzelfde. Je kunt een contract afsluiten zonder aan te vinken dat je zonnepanelen hebt en dus tegen wat gunstigere tarieven en voor een langere termijn.
En dat contract verhuis je dan in augustus mee naar je nieuwe huis.
(Meen ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555

Staat allemaal op de site https://www.greenchoice.nl/klantenservice/opzegvergoeding/

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:03:
[...]

j

Zelf heb ik 2 contracten bij Greenchoice. één op mijn PAP en één op mijn SAP (2e slimme meter). Hierdoor zit ik nog 3,5 jaar zonder boete veilig bij GC. En ik was ietsje eerder met afsluiten waardoor ik nog een terugleververgoeding heb van 11,5 cent per kWh. Dat is wel lekker met veel overschot. Dit was eind Februari nog af te sluiten.
Volgens mij mag je je handtekening ook wel aanpassen. Met 2 contracten bij GC. zul je vast geen Tibber klant meer zijn.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Qosmic schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:45:
Ik heb uiteindelijk ook de 3 jaars variant gesloten zojuist.

Betere het zekere voor het onzekere idd. Het zal er voorlopig niet beter op worden de komende tijd.
Zie het over 3 jaar wel weer. En anders kan je tussentijds ook nog wel weg voor ~100 euro boete.

Doen jullie enkel of dubbel tarief?
Ik weet niet hoe GC saldeeert, maar ik neem 6000 af en lever tussen de 6 en 7000 terug en heb enkel tarief gedaan. Geen gedoe met evt salderen per telwerk.
Ik heb voor dubbeltarief gekozen. Woon in Brabant (Enexis) en daar is het daltarief over een langere periode.
Bij het salderen over eerst hoge tarief en daarna pas dal tarief heb ik meer kans dat ik alleen het daltarief hoef af te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dal tarief is maar 0,01 duurder dan de normaal tarief bij GC dus opzich niet echt een probleem lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
Anoniem: 1420638 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:02:
Dal tarief is maar 0,01 duurder dan de normaal tarief bij GC dus opzich niet echt een probleem lijkt mij.
met 9000 kWh kan ik ervan uit eten. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

PASware schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:33:
[...]
Er zit nog wel verschil in negatieve prijs incl belasting en zonder. De incl belasting is leuk je auto laden, zonnepanelen uit en maximaal verdienen.
Onder de optimale omstandigheden inderdaad ;)
De prijs zonder belasting, dat als je teruglevert op dat moment, komt veel vaker voor. Afgelopen weekend ook al een meerdere uren. Dan kost terugleveren geld, maar afnemen ook, hetzij niet veel.
Ik had daar niet zo zeer problemen mee in praktische zin: Mijn PV-installatie zal altijd onvoldoende opwekken tov eigen gebruik icm het laden van mijn EV (tot ong. 10KwH opladen vs max 5KwH opwekking, het volgooien duurt om en nabij de 4 tot 5 uur).

Verder onderschat niet het gebruik van apparaten zoals bijvoorbeeld de WPB, afwasmachine, wasmachine, droger en-of WP; in mijn geval kan dit al snel oplopen naar 3.6KwH als de WPB, afwasmachine, washmachine en-of droger in gebruik zijn. Zodra ik mijn airco's aanzet (wat ik op afstand kan doen via HA) dan kan ik relatief goedkoop verwarmen/verkoelen in huis (zelfs al ben ik niet thuis).
Home Assistant moet ik nog veel meer in gaan verdiepen. Heb al wel een warmtepomp die via Heishamon aan te sturen is, maar heb het allemaal nog niet werkend. WPB boiler moet er ook nog op.
Alleen mijn WPB is niet aanstuurbaar via HomeAssistant, maar deze heeft wel de mogelijkheid om de verwarmingscyclus en-of legionella run rond een specifieke tijd uit te voeren; deze staat sinds jaar en dag van 12:00 t/m 17:00 uur ingesteld (ook het beste moment voor mijn opwekking) en icm zonnepanelen wordt mijn water minimaal 60% van het jaar zo goed als gratis verwarmd.

De rest van mijn zaken stuur ik aan via HA (al dan niet via een slimme stekker) icm uurprijzen en-of temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:22

Als je een lagere terugleververgoeding een boete wilt noemen, dan heb je absoluut gelijk.

Als ik hier een analogie mag trekken met een winkel in de Kalverstraat of beter nog een broodjeszaak. Verwacht je dan dat je op Koningsdag 12:00 gratis broodjes krijgt met de belofte dat je die nacht nog hetzelfde aantal verse broodjes teruglevert? Wat als 60% van de cliëntele dit zou doen? En wie gaat de huur van het pand betalen? Wat als de broodjesman helemaal niet zit te wachten op 100 bederfelijke broodjes in de nacht, of vindt je dit een eigen verantwoordelijkheid omdat hij dan maar grotere en betere vriezers had moeten hebben?

En hoe denk je dat men zal reageren als je nog eens 100 extra broodjes levert en daar wel een bepaalde minimumprijs voor eist?

Mij lijkt een lagere exportprijs (richting de leverancier), hoewel niet leuk, wel op zijn plaats. Nu heeft men het creatieve idee gevat om voor je overschot te betalen, wat in mijn ogen dus ook niet geheel onterecht is. Dat is ook de reden dat ik het in mijn eerdere bericht een terugleverbijdrage noemde in plaats van boete.

Betalen voor je overschot lijkt me echter ook ongewenst, effect is nu dat men wordt gestimuleerd zijn overcapaciteit te verbruiken. Ik had toch liever een systeem gehad waarbij je voor het exporteren van de stroom een vaste prijs zou krijgen, ongeacht welk gedeelte daarvan op een ander tijdstip geïmporteerd wordt.

Of denk ik nu te simpel?
RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:20:
Dat van Greenchoice had ik eerder moeten weten. Ook ik heb alleen de aanbieding voor 1 jaar vast gekregen. Gevolg is dat per vandaag mijn driejarige contract + 2 gratis windvangers overgaat naar 1 jaar, geen voordeeltjes en max 5 cent terugleververgoeding. Mijn voorschot wordt daardoor zelfs verdubbeld naar 34 euro :X

[ Voor 12% gewijzigd door Lothlórien op 30-04-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
@Lothlórien
O dat de salderingsregeling krom en niet realistisch is, ben ik volkomen met je eens.
Ik kan niet verwachten dat ik zomerdag 40 kWh per dag teruglever om die vervolgens in de koude wintermaanden te mogen gebruiken.

Maar waar het mij om gaat, is dat er gesuggereerd wordt dat als de saldering afgeschaft was, energieleveranciers deze trucjes niet waren gaan doen.

We moeten realistisch zijn, energieleveranciers willen... energie leveren, want daar verdienen ze geld aan. Die zonnepanelen op het dak? Die kosten hun geld. En links of rechtsom zullen ze er geld aan verdienen.

We weten allemaal dat onze zonnepanelen het meeste opleveren op het moment dat we het het minste nodig hebben. Zomerdag leveren mijn panelen met gemak 40kWh per dag op, wat moet ik daar mee? Dat is puur voor eigen gewin, lekker terugleveren en in de winter gebruiken om mijn huis te verwarmen. Realistisch? Nee.
Maar we zitten in het topic zonnepanelen-boete, en ik denk dat verreweg de grootste groep hier de zonnepanelen heeft genomen om er zelfs financieel beter van te worden.

Als we salderen zouden afschaffen, wat voor regeling moet daar voor terug? Een vaste vergoeding is niet realistisch lijkt me, want de stroomprijs is niet vast. Een dynamische vergoeding op basis van de prijs van de stroom? Dat gaat ook pijn doen, want op die mooie dagen dat mijn panelen de meeste stroom opwekken is die stroom niets waard doordat iedereen stroom op zit te wekken.

Totdat we een manier vinden waarop we voor lange termijn grote hoeveelheden energie kunnen opslaan is er geen eerlijke oplossing.
Dan zouden we eerlijk naar ons zelf moeten zijn, want die 12 panelen op het dak, die zijn gebaseerd op het jaarverbruik, en niet het dagelijks gebruik en zijn dus in feite gebaseerd op 1 op 1 salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:53:
Want als je nu geen zonnepanelen hebt, werkt dat hetzelfde. Je kunt een contract afsluiten zonder aan te vinken dat je zonnepanelen hebt en dus tegen wat gunstigere tarieven en voor een langere termijn.
(Meen ik.)
Bij verhuizing staan in de voorwaarden wel dat ze de overeenkomst mogen wijzigen op basis van de nieuwe situatie. Dus ik zou het sowieso niet op het huidige adres aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:56:
[...]

Voor welke datum heb je het in laten gaan dan? Als je huidige contract pas in december afloopt moet je het zo laat mogelijk in laten gaan in verband met de boete. (tenzij de tarieven van het nieuwe contract de boete teniet doen)
Boete is iets van 50e, die neem ik wel voor lief als ik hem nu in kan laten gaan met de voorwaarden van vandaag voor 3 jaar. Als ik het in december pas in laat gaan, zie ik het wel weer gebeuren dat ze dan de voorwaarden aan kunnen passen in de tussentijd.. dan neem ik die 50e wel voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:49:
Boete is iets van 50e, die neem ik wel voor lief als ik hem nu in kan laten gaan met de voorwaarden van vandaag voor 3 jaar. Als ik het in december pas in laat gaan, zie ik het wel weer gebeuren dat ze dan de voorwaarden aan kunnen passen in de tussentijd.. dan neem ik die 50e wel voor lief.
Ah, dat valt mee. Overigens kunnen ze de voorwaarden van je contract niet veranderen na dat deze is afgesloten, ook niet als de ingangsdatum veel later is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:53:
[...]

(Meen ik.)
Ik heb nu een woning met zonnepanelen en het contract loopt in oktober af. Dus wat je voorstelt gaat helaas niet werken.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Simpel360 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:53:
[...]

Vergeet je onderschrift niet aan te passen O-)
Haha, 2e GC contract gaat pas in Augustus in. Tot die tijd zit ik bij Tibber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:50

Nhz

DVNTR

jadjong schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:44:
[...]

Een accu floreert bij het Belgische systeem waar je niet betaalt voor de aansluiting maar voor de pieken in bandbreedte die je nodig hebt. Een 3x40A aansluiting die je max met 3x1A belast is goedkoop. De accu gebruik je dan om de pieken op te vangen en daarna weer rustig aan te laden.

[YouTube: Peakshaving deel 2]

Deze verbruikt ruim 100kWh per dag door 4.5kW van het net af te nemen, de pieken en dalen gaan via de accu.
Zou je met een dikke thuisaccu niet een onbemeten aansluiting kunnen nemen? Ik ken de voorwaarden hiervan niet precies, maar enexis heeft die optie, je krijgt dan een 1x10A aansluiting. Deze is onbemeten en kost slechts €101,55 per jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Lothlórien schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:20:
[...]

Als je een lagere terugleververgoeding een boete wilt noemen, dan heb je absoluut gelijk.

Als ik hier een analogie mag trekken met een winkel in de Kalverstraat of beter nog een broodjeszaak. Verwacht je dan dat je op Koningsdag 12:00 gratis broodjes krijgt met de belofte dat je die nacht nog hetzelfde aantal verse broodjes teruglevert? Wat als 60% van de cliëntele dit zou doen? En wie gaat de huur van het pand betalen? Wat als de broodjesman helemaal niet zit te wachten op 100 bederfelijke broodjes in de nacht, of vindt je dit een eigen verantwoordelijkheid omdat hij dan maar grotere en betere vriezers had moeten hebben?

En hoe denk je dat men zal reageren als je nog eens 100 extra broodjes levert en daar wel een bepaalde minimumprijs voor eist?

Mij lijkt een lagere exportprijs (richting de leverancier), hoewel niet leuk, wel op zijn plaats. Nu heeft men het creatieve idee gevat om voor je overschot te betalen, wat in mijn ogen dus ook niet geheel onterecht is. Dat is ook de reden dat ik het in mijn eerdere bericht een terugleverbijdrage noemde in plaats van boete.

Betalen voor je overschot lijkt me echter ook ongewenst, effect is nu dat men wordt gestimuleerd zijn overcapaciteit te verbruiken. Ik had toch liever een systeem gehad waarbij je voor het exporteren van de stroom een vaste prijs zou krijgen, ongeacht welk gedeelte daarvan op een ander tijdstip geïmporteerd wordt.

Of denk ik nu te simpel?
Ja en nee, want de broodjesman verkoopt namelijk (een groot) gedeelte van de teruggeleverde broodjes tegen een hogere prijs aan andere mensen, o ja en ook aan degene die de broodjes levert als die een keer tekort heeft.
Nee want er moet natuurlijk ook ruimte geboden worden dat een bedrijf een redelijke marge maakt (er moet namelijk geld verdient worden waar ik helemaal mee eens ben). Maar als ik dan nu bijvoorbeeld op de site van Eneco lees dat zij verschillende zonneparken hebben "omdat ze graag groene energie leveren van eigen Hollandse bodem" en die uiteindelijk wegzetten tegen een vaste prijs van ong. 12-15 cent, dan vind ik daar iets van in combinatie met het laveren tussen de regels zoals nu gebeurd.

P.S. ik ben overigens een groot voorstander van een (vaste) korting op de prijs. Dus als ik gebruik betaal ik X en als ik teruglever betaal ik X-Y. Want als ik een contract afsluit voor een prijs van X dan kan mijn energiemaatschappij blijkbaar over het jaar genomen mijn jaarverbruik inschatten en dan inkopen tegen die prijs en dan nog een marge maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:59
Vorig jaar al veel gelezen over wat toen 'goede' contracten waren voor energie en dacht het zal dan nu wel een zelfde laken en pak zijn, komt er weer iets nieuws bij waarin ik echt denk euhm wat moet ik nu...

Wij hebben 30 zonnepanelen op ons dak wat in 2023 volgens de app SolarEdge 11,3 MWh productie had. Als ik kijk naar mijn P1 meter hebben we 6.699 kWh gebruikt en 7.471 kWh terug geleverd. Gedurende 2023 is er een verbouwing gestart waardoor er in 2024 momenteel één hybride warmtepomp in gebruik is, waarschijnlijk wordt er gedurende dit jaar een tweede in gebruik genomen. Wat hierdoor de gevolgen gaan zijn voor stroomgebruik in de wintermaanden is mij nu nog onbekend.

Vorig jaar gekozen voor Oxxio vanwege de daar geldende salderingsregeling, nu weet ik niet of we straks nog meer terugleveren dan gebruiken, maar is GC in deze ook een verstandige of is dan juist de verwachting dat we meer gaan gebruiken dan opleveren en we daardoor juist een andere moeten kiezen?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
MotorBeast schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:46:
[...]

Ik belde vorig week met ze en de medewerker daar had zelfs nog niet van terugleverkosten/salderingkosten gehoord. Stond denk ik niet in het belscript. Ik moet altijd wel in mijn vuistje lachen wat voor "ratten" wij Tweakers vaak wel zijn op meerdere fronten. Als heel Nederland zo zijn maakte geen bedrijf meer winst in Nederland (beetje overdreven maar toch). oOo

Nog 2 weken en dan zit ik op een 1/2 jaar voor einde contract. Benieuwd hoe de vlag er dan bij hangt bij GC.
GC belde mij voor contract verlenging. Toen ik vermeldde dat ik 't nog niet wist omdat ze een zonnepanelenboete geintroduceerd hadden "NEE DAS NIET WAAR MIJHEER" .. alsof ik z'n moeder beledigd had.
Pagina: 1 ... 40 ... 144 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)