Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:36:
Vorig jaar al veel gelezen over wat toen 'goede' contracten waren voor energie en dacht het zal dan nu wel een zelfde laken en pak zijn, komt er weer iets nieuws bij waarin ik echt denk euhm wat moet ik nu...

Wij hebben 30 zonnepanelen op ons dak wat in 2023 volgens de app SolarEdge 11,3 MWh productie had. Als ik kijk naar mijn P1 meter hebben we 6.699 kWh gebruikt en 7.471 kWh terug geleverd. Gedurende 2023 is er een verbouwing gestart waardoor er in 2024 momenteel één hybride warmtepomp in gebruik is, waarschijnlijk wordt er gedurende dit jaar een tweede in gebruik genomen. Wat hierdoor de gevolgen gaan zijn voor stroomgebruik in de wintermaanden is mij nu nog onbekend.

Vorig jaar gekozen voor Oxxio vanwege de daar geldende salderingsregeling, nu weet ik niet of we straks nog meer terugleveren dan gebruiken, maar is GC in deze ook een verstandige of is dan juist de verwachting dat we meer gaan gebruiken dan opleveren en we daardoor juist een andere moeten kiezen?
met een productie van 11,3 MWh productie verwacht ik circa 25-30% direct gebruik, omdat hier geen EV in het spe lis, ten minste dat lees ik niet, wacht ik eerder meer richting 25%, zeg maar circa 3.000 kWh direct gebruik. met jou gegevens heb je dus 3.829 direct zelf gebruikt, dat is bijna 34%, een mooie score.

zeker met de huidige verwachting bij oxxio en eneco waar je dus per kWh behoorlijk gaat betalen lijkt me een huidig keuze naar een 3-jarig GC contract, mn omdat je nu ook nog ruim over hebt en de tweede warmtepomp de rest ook nog wel zal gebruiken helemaal niet zo slecht. je weet dat je bij Oxxio ook vlink zal gaan betalen. ik zou gaan overstappen naar 3 jaar vast.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01
MacD007 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:32:
[...]

Ik weet niet welk abonnement je hiermee bedoeld, ik heb zelf een Quatt en er bestaat geen abonnement zoals jij dat beschrijft.
Alle mogelijke instellingen zijn gewoon via de app beschikbaar en je hoeft dus daarvoor niet extra te betalen.
Ervaringen met Quatt?.0

Zie het pitch deck "Near future - Subscriptions €5-€15 month incl" etc..
Dat voelt voor mij als een enorme bait and switch op een warmtepomp produkt zodra je een redelijk klantenbestand hebt. En dan word die zonnepanelen boete effectief nog hoger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi tweakers, iedereen heetf die berichten gezien waarbij je zou moeten dokken als je terug levert .. te idioot voor woorden want ze pompen het wel voor 30ct/kw bij je buurman het stopcontact uit ..

Maar dat terzijde: ik vraag me af wat de makkelijkste manier is om te voorkomen dat je ook maar 1kw terug levert na aftrek van je eigen verbruik.

STEL: je staat lekker 8kw/uur op te wekken op een zonnige dag met veel panelen en je gebruikt 300w on average tot iets van 3kw als je de magnetron aanzet of de wasdroger etc. Je hebt verder (nog) geen accu (die ook vol zit op zeker moment) of een EV (die ook vol zit op zeker moment).

Je wil dus op elk willekeurig moment dan (in mijn voorbeeld) 7,7 tot 5 kw 'lozen' want dan kost het je iig geen geld ... ja te zot voor woorden... en dat wel automatisch dus niet de hele tijd al je panelen uit of deels aanzetten vice versa ...

Wat is de eenvoudigste manier om op automatisch wijze overtollige stroom zelf te lozen (als je teveel opwekt) of iig niet terug te leveren zodat je meter dan iig precies op 0 blijft als je panelen aan het leveren zijn ? Iemand een idee ?

mvg mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:02
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:50:
[...]

met een productie van 11,3 MWh productie verwacht ik circa 25-30% direct gebruik, omdat hier geen EV in het spe lis, ten minste dat lees ik niet, wacht ik eerder meer richting 25%, zeg maar circa 3.000 kWh direct gebruik. met jou gegevens heb je dus 3.829 direct zelf gebruikt, dat is bijna 34%, een mooie score.

zeker met de huidige verwachting bij oxxio en eneco waar je dus per kWh behoorlijk gaat betalen lijkt me een huidig keuze naar een 3-jarig GC contract, mn omdat je nu ook nog ruim over hebt en de tweede warmtepomp de rest ook nog wel zal gebruiken helemaal niet zo slecht. je weet dat je bij Oxxio ook vlink zal gaan betalen. ik zou gaan overstappen naar 3 jaar vast.
Er is inderdaad geen EV aanwezig en die staat ook niet op de planning om er te komen. In welk geval zal GC nadelig zijn, als je meer gebruikt dan opwekt?

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:33
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:21:
[...]

Juist, vooral daarom ook, denk je nu echt dat het voor PV bezitters goedkoper gaat worden :?
zolang de politiek en ACM daar niets aan gaan doen, en daar lijkt het op dit moment niet echt op, ze zijn meer met zich zelf bezig gaat het alleen nog slechter worden. dus die 3 jaar is een prima verzekering.
zijn ze nét klaar met de formatie :(:) kunnen ze weer opnieuw beginnen.. 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:05
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:53:
hi tweakers, iedereen heetf die berichten gezien waarbij je zou moeten dokken als je terug levert .. te idioot voor woorden want ze pompen het wel voor 30ct/kw bij je buurman het stopcontact uit ..

Maar dat terzijde: ik vraag me af wat de makkelijkste manier is om te voorkomen dat je ook maar 1kw terug levert na aftrek van je eigen verbruik.

STEL: je staat lekker 8kw/uur op te wekken op een zonnige dag met veel panelen en je gebruikt 300w on average tot iets van 3kw als je de magnetron aanzet of de wasdroger etc. Je hebt verder (nog) geen accu (die ook vol zit op zeker moment) of een EV (die ook vol zit op zeker moment).

Je wil dus op elk willekeurig moment dan (in mijn voorbeeld) 7,7 tot 5 kw 'lozen' want dan kost het je iig gene geld ... ja te zot voor woorden... en dat wel automatisch dus niet de hele tijd al je panelen uit of deels aanzetten vice versa ...

Wat is de eenvoudigste manier om op automatisch wijze overtollige stroom zelf te lozen (als je teveel opwekt) of iig niet terug te leveren zodat je meter dan iig op 0 blijft als je panelen aan het leveren zijn ? Iemand een idee ?

mvg mb
Via home automation je omvormer terugregelen. Dat kan bij de meeste omvormers.

Vraag me niet hoe het werkt, ben een nitwit op het gebied van home automation. Nog wel, totdat de energieleveranciers het financieel noodzakelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Je wil dus op elk willekeurig moment dan (in mijn voorbeeld) 7,7 tot 5 kw 'lozen' want dan kost het je iig geen geld ... ja te zot voor woorden... en dat wel automatisch dus niet de hele tijd al je panelen uit of deels aanzetten vice versa ...

Wat is de eenvoudigste manier om op automatisch wijze overtollige stroom zelf te lozen (als je teveel opwekt) of iig niet terug te leveren zodat je meter dan iig precies op 0 blijft als je panelen aan het leveren zijn ? Iemand een idee ?

mvg mb
Een omvormer nemen die niet meer opwekt dan er op dat moment in huis gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja met micro omvormers is dat lastig lijkt me .. het moet wellicht iets centraals zijn .. wellicht zijn enphase iq7+/ iq7a omvomers selectief aan en uit te zetten ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:31
Tenzij de buurman, en als je geen zonnepanelen hebt zou dat niet zo’n gek idee zijn, net een dynamisch contract heeft afgesloten. Ineens krijgen ze er bij de buurman geen 30ct meer voor maar moeten ze hem wellicht zelfs geld toegeven. Terwijl ze jou omdat je saldeert in de winter wel die kW terug moeten geven die dan wellicht 50ct kost. Dan is het ineens wel een heel slechte deal geworden.

En dat zal nu nog niet in de grote getallen zitten maar daarop zijn ze vast al wel op aan het voorsorteren, althans als ik in de energie zat zou ik dat doen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo

mvg mb
Er zijn meerdere topics die op dit vlak dieper ingaan..

Wanneer wegwerken/affakkelen van PV-overschot

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:58:
ja met micro omvormers is dat lastig lijkt me .. het moet wellicht iets centraals zijn .. wellicht zijn enphase iq7+/ iq7a omvomers selectief aan en uit te zetten ???
Met halve informatie is het sowieso lastig om je te adviseren.

Wellicht kun jij even duidelijk en compleet je verhaal en vraag neerzetten en kunnen we je dan goed adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:06:
[...]

Met halve informatie is het sowieso lastig om je te adviseren.

Wellicht kun jij even duidelijk en compleet je verhaal en vraag neerzetten en kunnen we je dan goed adviseren.
hi, mijn vraga was vrij duidelijk denk ik .. ik wil inderdaan een soort van "affakkelen" als er na alle verbruik stroom over is op een willekeurig moment .. zoals da topic waar ik een link van kreeg kennelijk over gaat (moet ik nog lezen) .. maar dan wel met een systeem dat uit enphase micro omvormers bestaat ...
Ik weet dat je met victron ess systemen door phase shifting de omvormer dicht kan knijpen maar zo een omvormer heb ik dus niet ... ik ga het 'affakkelen' maar eens lezen .. dat is precies de juiste term .. lol

dank allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:39
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:34:
@Lothlórien
O dat de salderingsregeling krom en niet realistisch is, ben ik volkomen met je eens.
Ik kan niet verwachten dat ik zomerdag 40 kWh per dag teruglever om die vervolgens in de koude wintermaanden te mogen gebruiken.

Maar waar het mij om gaat, is dat er gesuggereerd wordt dat als de saldering afgeschaft was, energieleveranciers deze trucjes niet waren gaan doen.
Dan mag ik dan maar naïef zijn dat ik dat helemaal geloof. We zullen het pas weten nadat de salderingsregeling echt afgeschaft is.
Dan zul je zien dat al die rare trucjes (noodsprongen omdat ze toch ook willen verdienen) als sneeuw voor de zon verdwijnen. Doen ze dat niet zal de concurrentie er voor zorgen dat ze niet een klant meer overhouden.

En over een redelijke terugleververgoeding. Hoe hoog moet die in jouw ogen zijn?

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Als je niet meer teruglevert kan je ook niet salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:10:
[...]

hi, mijn vraga was vrij duidelijk denk ik .. ik wil inderdaan een soort van "affakkelen" als er na alle verbruik stroom over is op een willekeurig moment .. zoals da topic waar ik een link van kreeg kennelijk over gaat (moet ik nog lezen) .. maar dan wel met een systeem dat uit enphase micro omvormers bestaat ...
Ik weet dat je met victron ess systemen door phase shifting de omvormer dicht kan knijpen maar zo een omvormer heb ik dus niet ... ik ga het 'affakkelen' maar eens lezen .. dat is precies de juiste term .. lol

dank allen
Waarom zou je dat toch willen. Je krijgt nog steeds geld voor teruggeleverde stroom. Om het af te fakkelen wil je ook nog investeren in hardware. Waar ben je dan mee bezig.
Als je geld te veel heb, kun je het beter schenken aan een goed doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wunk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:52:
[...]

Ervaringen met Quatt?.0

Zie het pitch deck "Near future - Subscriptions €5-€15 month incl" etc..
Dat voelt voor mij als een enorme bait and switch op een warmtepomp produkt zodra je een redelijk klantenbestand hebt. En dan word die zonnepanelen boete effectief nog hoger :)
nee, dat was toen een idee wat op het forum de ronde deed, echter was daar nooit een duidelijk antwoord cq melding van Quatt zelf gedaan. ook nu niet is daar geen sprake meer van. Wat nu wel speelt is dat men een verlenging van de garantie kan nemen, maar dat heeft dus helemaal niets met een beperking van instellingen ed te maken.
ondertussen is de app behoorlijk uitgebreid heeft meer opties gekregen.
dus ik snap je idee, echter is dat dus niet op waarheid en werkelijk gebaseerd. kijk maar in deel 2 van Quatt komt dit ook niet echt meer terug.

Wat wel is dat ik mijn Quatt dus binnen 2 jaar heb terug verdiend en zelf heel dapper ook toen het -10 was nog prima zijn werk deed, dus ook eerdere verwachtingen dat onder de 5 graden het wel niets meer zou worden klopte dus niet. Overigens met een jaar gemiddelde COP van 4,9 mag je niet mopperen, menig merk warmtepomp komt ook niet hoger.

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 30-04-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:13:
[...]

Als je niet meer teruglevert kan je ook niet salderen.
das een goede .. dus je blijft wel salderen ook al moet je betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:21:
Ja, het wordt er allemaal niet overzichtelijker op |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:35
Nhz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:21:
[...]

Zou je met een dikke thuisaccu niet een onbemeten aansluiting kunnen nemen? Ik ken de voorwaarden hiervan niet precies, maar enexis heeft die optie, je krijgt dan een 1x10A aansluiting. Deze is onbemeten en kost slechts €101,55 per jaar.

Zie ook https://www.enexis.nl/tar...elektriciteit-maandelijks
Die onbemeten aansluitingen zijn bedoeld voor straatverlichting. De netbeheer weet precies hoeveel uur de straatverlichting aan heeft gestaan, vermenigvuldigt dit met het lampvermogen, en tadaa. De afrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:23:
[...]

Ja, het wordt er allemaal niet overzichtelijker op |:(
hmm dan wordt verhaal iets anders -- je betaald dan nu zeg maar 10 ct om voor 30ct te salderen in de winter ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

bealen heeft niets met salderen te maken, dat zijn twee verschillendedingen, salderen doe je met kWh, betalen doe je met euro's.

als je niets (brutto) verbruikt, kun je dus ook niets salderen. dat is nu eenkeer zo in de wet geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Gerardus1956 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:16:
[...]

Waarom zou je dat toch willen. Je krijgt nog steeds geld voor teruggeleverde stroom. Om het af te fakkelen wil je ook nog investeren in hardware. Waar ben je dan mee bezig.
Als je geld te veel heb, kun je het beter schenken aan een goed doel.
je mist toch wel wat punten van de case

-je hebt bv al L/L airco.... dus hoezo investeren?
-Betalen per (overschot) kWh terug leveren... die steeds hoger aan het worden is
-en wat er nog meer gaat aankomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:25:
[...]

bealen heeft niets met salderen te maken, dat zijn twee verschillendedingen, salderen doe je met kWh, betalen doe je met euro's.

als je niets (brutto) verbruikt, kun je dus ook niets salderen. dat is nu eenkeer zo in de wet geregeld.
ja duhh.. maar voor mijn begrip... eneco klanten gaan ca 13ct / kwh betalen als ze terug leveren maar de kwh die ze terug leveren worden nog wel gesaldeert... right ?

dat zei ik hiervoor ook in weze al maar wellicht wat krom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:35

de Peer

under peer review

MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:24:
[...]

je betaald dan nu zeg maar 10 ct
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:28:
[...]

eneco klanten gaan ca 13ct / kwh
Eneco klanten gaan 11,5 cent per gesaldeerde kWh betalen. Dus dat kan inderdaad prima een kWh zijn die in de winter 31 cent kost.

Heb je op jaarbasis overschot, dan ontvang je 14,5 cent per kWh als TLV (terugleververgoeding), echter betaal je ook de 11,5 cent terug geleverde kWh als boete. Netto is de TLV dus 3 cent per kWh.
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:39:
[...]

thx ja dus je betaald icm salderen .. je betaald in de zomer ca 10ct tot 13 ct voor een kwh die je in de winter dan alsnog 'gratis' uit het net kan trekken etc .. ff grofweg allemaal
nu ophouden hoor :+ , je betaalt (met een t) 11,5 ct!!

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
[...]

Indien je stroom levert aan het net zijn er twee opties met het Eneco voorstel:
  1. Je betaald 11,5 cent per kWh, maar je mag later wel nog een kWh kosteloos aan het net onttrekken (winst ca 20 cent per kWh)
  2. Je betaald 11,5 cent per kWh, en als je die later dat contractjaar niet meer aan het net onttrekt kan krijg je er 14,5 ct voor terug (winst 3 cent per kWh)
Affakkelen is dus onzin, tenzij je ze niet gunt dat ze die kWh waar ze jou 3 cent voor betalen, ze die voor de hoofdprijs aan de buurman verkopen. Zelf de energie gebruiken in plaats van terugleveren is hiermee wel gunstiger, en op zich is dat niet slecht.*

Dat gezegd hebbende, zal dit vaak niet de beste deal zijn die je kunt krijgen. Op zo'n moment is overstappen gunstiger.

*Echter, zolang de saldeerwetgeving er is, die ook als een stimuleringsmaatregel gezien word, dienen ze die ook te respecteren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:10:
[...]

dank allen
helaas snap je geloof ik niet hoe het werkt, je kunt veel beter naar een energieboer gaan die dus geen giga boete rekent voor zonnestroom, onder de streep ben je dan namelijk goedkoper uit.
Maar laat je vooral niet tegenhouden. Ik vraag me wel af waarom je dan zonnepanelen gekocht hebt.

accu's is ook niet rendabel, omdat je hooguit the next day verder komt, in de zommer haal je dat zelfs niet, omdat je in de avond nacht de 5kWh niet eens leeg krijgt voor de volgende dag. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:32:
[...]

Indien je stroom levert aan het net zijn er twee opties met het Eneco voorstel:
  1. Je betaald 11,5 cent per kWh, maar je mag later wel nog een kWh kosteloos aan het net onttrekken (winst ca 20 cent per kWh)
  2. Je betaald 11,5 cent per kWh, en als je die later dat contractjaar niet meer aan het net onttrekt kan krijg je er 14,5 ct voor terug (winst 3 cent per kWh)
Affakkelen is dus onzin, tenzij je ze niet gunt dat ze die kWh waar ze jou 3 cent voor betalen, ze die voor de hoofdprijs aan de buurman verkopen. Zelf de energie gebruiken in plaats van terugleveren is hiermee wel gunstiger, en op zich is dat niet slecht.*

Dat gezegd hebbende, zal dit vaak niet de beste deal zijn die je kunt krijgen. Op zo'n moment is overstappen gunstiger.

*Echter, zolang de saldeerwetgeving er is, die ook als een stimuleringsmaatregel gezien word, dienen ze die ook te respecteren.
thx ja dus je betaald icm salderen .. je betaald in de zomer ca 10ct tot 13 ct voor een kwh die je in de winter dan alsnog 'gratis' uit het net kan trekken etc .. ff grofweg allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:39:
[...]

of je gaat gewoon naar een andere energieboer die die 11,5 TLK niet heeft, hoe simpel kan het soms toch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:39:
[...]

helaas snap je geloof ik niet hoe het werkt, je kunt veel beter naar een energieboer gaan die dus geen giga boete rekent voor zonnestroom, onder de streep ben je dan namelijk goedkoper uit.
Maar laat je vooral niet tegenhouden. Ik vraag me wel af waarom je dan zonnepanelen gekocht hebt.

accu's is ook niet rendabel, omdat je hooguit the next day verder komt, in de zommer haal je dat zelfs niet, omdat je in de avond nacht de 5kWh niet eens leeg krijgt voor de volgende dag. 8)7
dat snap ik allemaal daar ging mijn vraga niet om .. ik ging even voorbij aan het feit dat je blijft salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:41:
[...]

of je gaat gewoon naar een andere energieboer die die 11,5 TLK niet heeft, hoe simpel kan het soms toch zijn.
ja duhhh - ik heb gene eneco .. maar verwacht dat ook anderen dit gaan doen vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:28:
[...]

ja duhh.. maar voor mijn begrip... eneco klanten gaan ca 13ct / kwh betalen als ze terug leveren maar de kwh die ze terug leveren worden nog wel gesaldeert... right ?

dat zei ik hiervoor ook in weze al maar wellicht wat krom
dan ga je toch weg, zeker met een variabel contract, want daar hebben we het in feite over, die kunnen elke maand weg, zouden ze ook allemaal moeten doen. zijn ze ook direct 1/4 van hun klantenbestand kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:41:
[...]

Of gewoon dynamisch. Morgen gedurende 2 uur 9 cent per terug geleverde kWh betalen. Maar dan krijg je wel een idee wat stroom echt waard is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024

mvg mb
Salderen levert nog altijd geld op. Je kan het ook TE dramatisch maken. Moet ik dan wel niet met gisteren reeds 29kWh? Zonder salderen ben ik zo'n €100,- per maand meer kwijt met nieuw contract als ik het bereken. Scheelt toch zo'n €1200,- per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:42:
[...]

Of gewoon dynamisch. Morgen gedurende 2 uur 9 cent per kWh betalen. Maar dan krijg je wel een idee wat stroom echt waard is.
dynamisch met zonnepanelen, volgens mij is dat het stomste, na dan bij eneco blijven, wat je kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:43:
[...]

dynamisch met zonnepanelen, volgens mij is dat het stomste, na dan bij eneco blijven, wat je kunt doen.
Mij hoor je niet klagen. Batterij vol en 9 cent per kWh toe. PV terugleveren voor 24,6 cent per kWh.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:43:
[...]

Salderen levert nog altijd geld op. Je kan het ook TE dramatisch maken. Moet ik dan wel niet met gisteren reeds 29kWh?
eens ging er ff voorbij aan het feit dat salderen blijft ..

ps draai hier al 2 jaar met 0.0 maandbedrag en krijg nog terug ook met een dikke wp en ev ... mijn vragen waren puur ter inzicht/voorbereiding als mijn leverancier ook zoiets achtelijks zou gaan doen (het is idd iets minder dramatisch dan ik in 1e instantie dacht)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 30-04-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:50:
[...]

Hoeveel heb ik dan echt over? Als ik de cijfers bekijk is dat 'slechts' 772 kWh, ik verwacht dat twee hybride warmtepompen en een airco daar niet genoeg aan hebben.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:56:
[...]

Hoeveel heb ik dan echt over? Als ik de cijfers bekijk is dat 'slechts' 772 kWh, ik verwacht dat twee hybride warmtepompen en een airco daar niet genoeg aan hebben.
ik dacht dat je één warmtepomp daar al in had zitten, nee als je daar 2 warmtepompen en ook nog één airco aan wilt knopen dan kom je echt te kort, dat wordt panelen bijplaatsen of behoorlijk betalen.
ik zou nu met de huidige prijzen bijplaatsen als dat mogelijk is.
reken maar op circa 4.000-5.000 extra opwek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 19:35
Mijn contract bij Eneco was al geruime tijd verstreken en heb nu dus variabele tarieven zonder contractduur. Na de aankondiging van terugleverkosten toch maar actie ondernomen. Ik heb 12 panelen en lever zo een 3400 KWH terug op jaarbasis. Veel van de opgewekte stroom gebruik ik niet direct zelf. Ik heb geen batterij en deze gaat er ook niet komen.

Ik twijfelde erg om nog snel een nieuw vast contact met vaste tarieven af te sluiten bij Eneco. Doe je dit voor juni dan betaal je dus een jaar geen terugleverkosten. Je betaalt dan wel de hogere vastrechtkosten gedurende het jaar.

De andere optie was dynamisch. Een echte berekening qua kosten kan ik alleen niet maken aangezien het dynamisch is. Wat ik wel lees is dat dynamisch vooral interessant is voor mensen zonder panelen of panelen icm een batterij. In mijn situatie, panelen, veel terug leveren (en niet zelf verbruiken) zou, volgens de gevonden informatie, dynamisch een stuk minder interessant zijn.

Ik heb daarom gekozen om gister toch een jaarcontract met vaste tarieven bij Eneco te nemen. Dan zit ik gelukkig nog een jaar zonder terugleverkosten.

Na dat jaar maar weer verder kijken. Bij de bewering dat dynamisch zonder batterij minder interessant is, zijn de terugleverkosten die mensen nu gaan betalen niet meegenomen. Wellicht dat dynamisch over een jaar een betere keuze is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:34:
Mijn contract bij Eneco was al geruime tijd verstreken en heb nu dus variabele tarieven zonder contractduur. Na de aankondiging van terugleverkosten toch maar actie ondernomen. Ik heb 12 panelen en lever zo een 3400 KWH terug op jaarbasis. Veel van de opgewekte stroom gebruik ik niet direct zelf. Ik heb geen batterij en deze gaat er ook niet komen.

Ik twijfelde erg om nog snel een nieuw vast contact met vaste tarieven af te sluiten bij Eneco. Doe je dit voor juni dan betaal je dus een jaar geen terugleverkosten. Je betaalt dan wel de hogere vastrechtkosten gedurende het jaar.

De andere optie was dynamisch. Een echte berekening qua kosten kan ik alleen niet maken aangezien het dynamisch is. Wat ik wel lees is dat dynamisch vooral interessant is voor mensen zonder panelen of panelen icm een batterij. In mijn situatie, panelen, veel terug leveren (en niet zelf verbruiken) zou, volgens de gevonden informatie, dynamisch een stuk minder interessant zijn.

Ik heb daarom gekozen om gister toch een jaarcontract met vaste tarieven bij Eneco te nemen. Dan zit ik gelukkig nog een jaar zonder terugleverkosten.

Na dat jaar maar weer verder kijken. Bij de bewering dat dynamisch zonder batterij minder interessant is, is de terugleverkosten die mensen nu gaan betalen niet meegenomen. Wellicht dat dynamisch over een jaar een betere keuze is?
Ik vraag me dan af: hoe komt het in je op om uit alle aanbieders uitgerekend bij Eneco een contract af te sluiten? Heb je geen 10 min besteed aan even in dit topic lezen? Dan had je dit nu niet gedaan.

'na dat jaar maar weer verder kijken' = vanaf dan dikke boetes betalen. Het is niet alsof er dan opeens nieuwe mogelijkheden zijn. Het is meer je kop in het zand steken en dan straks verbaasd zijn en klagen dat er overal boetes zijn. :P

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
@RandyAmsterdam Als je voor zekerheid wilt, waarom dat niet 3 jaar greenchoice gepakt? Want als de contracten niet opengebroken worden zit je 3 jaar zonder terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:26:
[...]

je mist toch wel wat punten van de case

-je hebt bv al L/L airco.... dus hoezo investeren?
-Betalen per (overschot) kWh terug leveren... die steeds hoger aan het worden is
-en wat er nog meer gaat aankomen...
Ik zou niet weten wat.
l/l wp heb ik al, maar daar kan ik niet mee affakkelen. Zelfs in de winter nog teruglevering
Je zult echt moeten investeren in apparatuur die je omvormer kan aansturen om niet terug te leveren.

Momenteel krijg je nog steeds geld terug

De toekomst: denk niet dat je gaat betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Als jij midden in de winter nog kan terugleveren óndanks je wp en ID3, dan ben je een uitzondering/spekkoper, mee eens?

er zullen er weinig zijn die dat kunnen presteren. punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:25

Nhz

marcop23 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:23:
[...]

Die onbemeten aansluitingen zijn bedoeld voor straatverlichting. De netbeheer weet precies hoeveel uur de straatverlichting aan heeft gestaan, vermenigvuldigt dit met het lampvermogen, en tadaa. De afrekening.
Zat net even in het wetboek te bladeren en mijn vlieger gaat inderdaad niet op. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:37:
[...]

Ik vraag me dan af: hoe komt het in je op om uit alle aanbieders uitgerekend bij Eneco een contract af te sluiten?

'na dat jaar maar weer verder kijken' = vanaf dan dikke boetes betalen.
Omdat ik al bij Eneco zit. Ik heb de grotere maatschappijen vergeleken en daar zit weinig verschil in. Qua stroom maakt het sowieso niets uit want ik saldeer en wek meer op dan dat ik verbruik. Ik ontvang nu 5 cent per kWh overcapaciteit, volgens mij is dat overal wel de standaard. En veel kleinere maatschappijen brengen al kosten voor het terug leveren in rekening.

Wat dan overblijft zijn de kosten voor gas, en zoals gezegd hebben de grote maatschappijen daar weinig verschil in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
[...]

Omdat ik al bij Eneco zit. Ik heb de grotere maatschappijen vergeleken en daar zit weinig verschil in. Qua stroom maakt het sowieso niets uit want ik saldeer en wek meer op dan dat ik verbruik. Ik ontvang nu 5 cent per kWh overcapaciteit, volgens mij is dat overal wel de standaard. En veel kleinere maatschappijen brengen al kosten voor het terug leveren in rekening.

Wat dan overblijft zijn de kosten voor gas, en zoals gezegd hebben de grote maatschappijen daar weinig verschil in zitten.
Als je nu bij Eneco zit en ze brengen zulk nieuws, dan zou het eerste zijn waar ik aan denk: wegwezen daar! Je hebt toch geen enkele reden om daar te blijven?

je post in dit topic, waar het nu al dagenlang gaat over deze boete, en 90% van de mensen besluit vervolgens om bij Greenchoice een 3-jaar contract af te sluiten.
dat heb je ook gelezen neem ik aan?

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:42:
[...]

Die gedachtegang snap ik wel deels, ik had ook de neiging om bij Essent te blijven, maar als ik voor 3 jaar zekerheid kan gaan doe ik dat. Mijn stroomverbruik is met panelen verwaarloosbaar, ik doe het puur in een poging om de komende 3 jaar geen terugleververgoeding te hoeven betalen.

Het gas heb ik fijn bij Essent gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:38:
@RandyAmsterdam Als je voor zekerheid wilt, waarom dat niet 3 jaar greenchoice gepakt? Want als de contracten niet opengebroken worden zit je 3 jaar zonder terugleverkosten.
Greenchoice biedt alleen één jaar aan, op de website gekeken en geen drie jaar aanbod.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:47:
[...]

Greenchoice biedt alleen één jaar aan, op de website gekeken en geen drie jaar aanbod.
alsjeblieft zeg. zoek het maar uit.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:47:
[...]

Dan raad ik je aan om het topic even goed door te lezen, want je kunt gewoon 3 jaar afsluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door eltweako op 30-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:48:
[...]

alsjeblieft zeg. zoek het maar uit.
Bedankt voor alle hulp op dit forum. Sinds het nieuwsbericht hier gelezen en ook zojuist 3jr vast GC aangemeld, gaat in over 2 weken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Klopt, ik heb niet dit hele forum gelezen... beetje vage reacties, vooral van "de Peer". Zou meer helpen als er werd gezegd hoe ik dan wel een 3 jarig contract kan afsluiten. Maar indirect alsnog dank. Ik ga Eneco annuleren (binnen 14 dagen annuleren mogelijk) en voor 3 jaar vast GreenChoice.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Homer-Simpson
RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:54:
Klopt, ik heb niet dit hele forum gelezen... beetje vage reacties, vooral van "de Peer". Zou meer helpen als er werd gezegd hoe ik dan wel een 3 jarig contract kan afsluiten. Maar indirect alsnog dank. Ik ga Eneco annuleren (binnen 14 dagen annuleren mogelijk) en voor 3 jaar vast GreenChoice.
Als je de laatste 5 pagina’s hebt gelezen dan heb je gegarandeerd een link van die ‘vage’ Peer gezien naar dat 3 jarige GC contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Homer-Simpson schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:57:
[...]

Als je de laatste 5 pagina’s hebt gelezen dan heb je gegarandeerd een link van die ‘vage’ Peer gezien naar dat 3 jarige GC contract.
Dus niet gedaan... Maar had het even aangegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:35
Gerardus1956 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:57:
[...]

Volgens mij mag je je handtekening ook wel aanpassen. Met 2 contracten bij GC. zul je vast geen Tibber klant meer zijn.
Vage @de Peer kan beter de GC link in zn handtekening zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:40:
Als jij midden in de winter nog kan terugleveren óndanks je wp en ID3, dan ben je een uitzondering/spekkoper, mee eens?

er zullen er weinig zijn die dat kunnen presteren. punt.
Nee hoor. Dat is een kwestie van definitie. De ID3 staat niet altijd aan de lader thuis.* (trouwens tegenwoordig helemaal niet). en de airco staat 24/7 vaak met een vermogen van 300 W te draaien. Het winterzonnetje kan vele dagen daar boven komen. Afgelopen januari meer dan 100kWh teruggeleverd. (installatie 4kW)

off topic:
* De stroom is in Overijssel zo goedkoop bij Vattenfall dat ik niet meer thuis laad. (29 cent verses 37 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er mis met zijn link? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:31
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:30:
[...]

Daar geloof ik niets van. Wij met ons 3 jarig contract hebben gewoon geluk en de rest mag dat betalen. We zijn maar een klein clubje he..

Noem eens 1 voorbeeld van een energieleverancier die dergelijke zaken aan een vast contract gewijzigd heeft?

Gaat niet gebeuren hoor want daar komt ellende van. Imagoschade ook.
Ehhh, Engie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Expendable schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:02:
[...]

Vage @de Peer kan beter de GC link in zn handtekening zetten ;)
Haha ja. Eigenlijk kan ik jullie beter naar Tibber sturen, dan krijg ik bonustegoed maar nee heb het beste met jullie voor ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja, dat is waar. En daar is toen wel op gehandhaafd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:03:
[...]

Haha ja. Eigenlijk kan ik jullie beter naar Tibber sturen, dan krijg ik bonustegoed maar nee heb het beste met jullie voor ;) .
Ik blijf nog wel een tijdje Tibberen (ondanks mijn zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:05:
[...]

Ik blijf nog wel een tijdje Tibberen (ondanks mijn zonnepanelen).
ja ik ook. Tibber heb ik om met negatieve prijzen de auto op te laden (morgen bijvoorbeeld).
en voor de rest gebruik ik Greenchoice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:06:
[...]

ja ik ook. Tibber heb ik om met negatieve prijzen de auto op te laden (morgen bijvoorbeeld).
en voor de rest gebruik ik Greenchoice.
Morgen de batterij is opladen en de PV lekker verkopen tegen 24,6 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:04:
[...]

Ja, dat is waar. En daar is toen wel op gehandhaafd toch?
Nog niet. Mijn bezwaar is nog in behandeling bij de Geschillencommissie. Vanwege drukte lukt het ze niet om een zitting in te plannen.
Ondertussen heeft Engie wel zelf de actie ongedaan gemaakt met terugwerkende kracht. Maar ze behouden zichzelf het recht voor om in de toekomst aanpassingen te doen. Vandaar dat ik die zaak ben gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:34:

Na dat jaar maar weer verder kijken. Bij de bewering dat dynamisch zonder batterij minder interessant is, zijn de terugleverkosten die mensen nu gaan betalen niet meegenomen. Wellicht dat dynamisch over een jaar een betere keuze is?
waarom niet de 3 jaar vast bij GC ? was denk ik een betere deal geweest. je kunt nog terug, 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eltweako
Moeten we alvast een stichting beginnen om gezamenlijk tegen GC op te treden als hun fratsen gaan uithalen met "ons" vast contract? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:09:
Moeten we alvast een stichting beginnen om gezamenlijk tegen GC op te treden als hun fratsen gaan uithalen met "ons" vast contract? :+
Ja greenchoice was toch van de Energiecoöperaties :-P
we kunnen er wel 1 beginnen met onze club.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je mag wel wat dankbaarder zijn ipv je luiheid te projecteren op de mensen die (bijna onvermoeibaar) iets nuttigs bijdragen aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:34
Goedemiddag,

Oxxio klant hier, opwek 7500 per jaar gebruik 7000 per jaar.
Gas 180 M3 ( laatste stap met warmtepompboiler en elektrisch fornuis wordt nog voor gespaard).

Ook bericht ontvangen van Oxxio dat ik mag gaan betalen voor teruglevering, op basis van de Eneco berichten gaat dat zo`n 500 euro per jaar kosten.

Dus ook ik denk er sterk over om de Greenchoice 3 jaar vast te nemen per 1 augustus als Oxxio afloopt.
Al veel in de diverse forums gelezen maar nog niet kunnen vinden, maakt het nog uit of ik dubbel of enkel tarief neem met het salderen bij Greenchoice? Wordt overschot op het ene tarief verrekend bij de andere zoals nu bij Oxxio?
En ik heb het goed begrepen dat bij vaste tarieven Greenchoice netjes per jaar saldeert?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:53
heb momenteel een variabel contract bij Eneco met een wp en zonnepanelen.
Per saldo neem ik jaarlijks ongeveer 500 kWh af. Ik begrijp dat ik weg moet bij Eneco en de 3 jarige deal bij GC moet nemen. Ik heb de geheime link aangeklikt en mijn gegevens ingevuld. ik zie de vaste leveringskosten op € 177,52 staan. Als ik via keuze.nl of andere energievergelijker mijn gegevens invul krijg ik hetzelfde bedrag aan vaste leveringskosten te staan bij 1 jarig GC. Doe ik wat verkeerd of heb ik de verkeerde link naar 3 jarig GC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marcovandam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:34:
Goedemiddag,

Oxxio klant hier, opwek 7500 per jaar gebruik 7000 per jaar.
Gas 180 M3 ( laatste stap met warmtepompboiler en elektrisch fornuis wordt nog voor gespaard).

Ook bericht ontvangen van Oxxio dat ik mag gaan betalen voor teruglevering, op basis van de Eneco berichten gaat dat zo`n 500 euro per jaar kosten.

Dus ook ik denk er sterk over om de Greenchoice 3 jaar vast te nemen per 1 augustus als Oxxio afloopt.
Al veel in de diverse forums gelezen maar nog niet kunnen vinden, maakt het nog uit of ik dubbel of enkel tarief neem met het salderen bij Greenchoice? Wordt overschot op het ene tarief verrekend bij de andere zoals nu bij Oxxio?
En ik heb het goed begrepen dat bij vaste tarieven Greenchoice netjes per jaar saldeert?
Ja ze salderen netjes per jaar als je een vast contract hebt.
het gaat volgens mij goed qua salderen met dubbeltarief. Maar je kunt altijd voor de zekerheid een contract afsluiten met enkel tarief bij GC. Dan heb je sowieso geen gezeur. Maar dubbeltarief gaat ook gewoon goed hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Misschien te laat maar als je het topic helemaal leest ook aan te raden om bij Greenchoice alleen Stroom te nemen en gas contract apart ergens anders te nemen (met cashback) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fv12 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:35:
heb momenteel een variabel contract bij Eneco met een wp en zonnepanelen.
Per saldo neem ik jaarlijks ongeveer 500 kWh af. Ik begrijp dat ik weg moet bij Eneco en de 3 jarige deal bij GC moet nemen. Ik heb de geheime link aangeklikt en mijn gegevens ingevuld. ik zie de vaste leveringskosten op € 177,52 staan. Als ik via keuze.nl of andere energievergelijker mijn gegevens invul krijg ik hetzelfde bedrag aan vaste leveringskosten te staan bij 1 jarig GC. Doe ik wat verkeerd of heb ik de verkeerde link naar 3 jarig GC?
wat is het probleem? GC kies je vooral omdat je dan 3 jaar kunt blijven salderen zonder noemenswaardige boete (alleen een iets hoger vastrecht).

dat zijn de kosten per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:53
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:43:
[...]

wat is het probleem? GC kies je vooral omdat je dan 3 jaar kunt blijven salderen zonder noemenswaardige boete (alleen een iets hoger vastrecht).

dat zijn de kosten per jaar.
welke optie voor mij nu het voordeligst is, ik ben op diverse sites en vergelijken en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik probeer zoveel mogelijk de wp overdag te laten werken alleen dit gaat natuurlijk in de winter niet op en in de zomer heb ik overdag een flinke teruglevering. Welk contract is voor mij nu het voordeligst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

fv12 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:48:
[...]

welke optie voor mij nu het voordeligst is, ik ben op diverse sites en vergelijken en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik probeer zoveel mogelijk de wp overdag te laten werken alleen dit gaat natuurlijk in de winter niet op en in de zomer heb ik overdag een flinke teruglevering. Welk contract is voor mij nu het voordeligst
ik denk dat je niet alleen naar de prijs moet kijken maar ook naar de voorwaarden. vast kunnen leggen voor 3 jaar is een groot voordeel t.o.v. 1 jaar vast omdat het zeer waarschijnlijk is dat er na dat 1 jaar vast meer en hogere boetes zijn.

(en wie weet welke fratsen ze nog meer in petto hebben, wat we nu nog niet kunnen bedenken).

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:43:
[...]

Misschien te laat maar als je het topic helemaal leest ook aan te raden om bij Greenchoice alleen Stroom te nemen en gas contract apart ergens anders te nemen (met cashback) ;)
Ja, gas kijk in de zomer wel, meestal is die markt dan wat interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:24
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:42:
[...]

Ja ze salderen netjes per jaar als je een vast contract hebt.
het gaat volgens mij goed qua salderen met dubbeltarief. Maar je kunt altijd voor de zekerheid een contract afsluiten met enkel tarief bij GC. Dan heb je sowieso geen gezeur. Maar dubbeltarief gaat ook gewoon goed hoor.
@marcovandam Let wel even op dat GC de tarieven heeft omgewisseld. Het levertarief voor dal is hoger dan voor normaal.
Maar met een overschot maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.
Bij enkel weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:57:
[...]

@marcovandam Let wel even op dat GC de tarieven heeft omgewisseld. Het levertarief voor dal is hoger dan voor normaal.
Maar met een overschot maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.
Bij enkel weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.
Ja, dat zag ik ook, maar dat is maar 1 cent, dus heel spannend is dat niet. Je kunt dan wel naar enkel gaan maar ja, als je 1000 kWh zou moeten kopen is dat €10.
Met overschot moet je je daar helemaal niet druk om maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Wolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:23:
[...]

Je mag wel wat dankbaarder zijn ipv je luiheid te projecteren op de mensen die (bijna onvermoeibaar) iets nuttigs bijdragen aan dit topic.
Eens, zeer dankbaar en blij dat ik hier toch ben beland! Ook Peer, eens dat iets inlezen op deze pagina natuurlijk gewoon laks is. Zojuist driejarig contract afgesloten bij GC! Top en nogmaals dank voor de info en tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:02:
[...]

Eens, zeer dankbaar en blij dat ik hier toch ben beland! Ook Peer, eens dat iets inlezen op deze pagina natuurlijk gewoon laks is. Zojuist driejarig contract afgesloten bij GC! Top en nogmaals dank voor de info en tip!
Dank je. sportief! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hansieo
Sry, even je @de Peer reactie.

De peer zet zich héél ver in voor/op dit topic , d:)b die opmerking is dus niet juist.

Je /we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn betreffende wat wel e/o niet te doen
of je/de visie op salderen/boetes,
maar de inzet van de peer blijft onverminderd uitstekend. chapeau voor (o.a.) hem. :9B

Maar ik denk dat méérdere mensen hier moedeloos worden, als je/een antwoord hier NB zowat óm de 5 postings voorbij komt :F ,
maar meerdere mensen niet de moeite nemen éven een paar regeltjes terug te lezen. :N

m2C

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RandyAmsterdam
Gewoon opgelucht dat ik van Eneco af ben... Baalde al dat ik, me dus onterecht, enigzins gedwongen zag om daar te verlengen. Maandelijkse kosten voor 3 jarig GC zijn ook nihil hoger dan het 1 jarige vaste contract wat ik Eneco had afgesloten! Scheelt maar 4 euro per maand maar twee jaar meer zekerheid! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Vinden we het niet verdacht eigenlijk dat @de Peer zich zo in zet om mensen over te halen naar Greenchoice terwijl hij een groene avatar heeft en een peer ook een groene keuze is?
Coincidence?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:04:
[...]

Sry, even je @de Peer reactie.

De peer zet zich héél ver in voor/op dit topic , d:)b die opmerking is dus niet juist.

Je /we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn betreffende wat wel e/o niet te doen
of je/de visie op salderen/boetes,
maar de inzet van de peer blijft onverminderd uitstekend. chapeau voor (o.a.) hem. :9B

Maar ik denk dat méérdere mensen hier moedeloos worden, als je/een antwoord hier NB zowat óm de 5 postings voorbij komt :F ,
maar meerdere mensen niet de moeite nemen éven een paar regeltjes terug te lezen. :N

m2C
Nou nou niet te veel lof hoor. Het is voor mij ook maar wat tijdverdrijf.

Maar inderdaad GC werkt al sinds Februari met die 'geheime' links. Dus al sinds februari adviseer ik mensen om bij GC een (aantrekkelijk) contract af te sluiten. En zonder overdrijven is mij al 20-30 keer de les gelezen dat dit niet mogelijk is en dat ik me baseer op oude informatie. Meestal deel ik dan (weer) de link maar sommige mensen maken het wel heel bont. Dan voelt het inderdaad wat ondankbaar.

Het is dweilen met de kraan open want morgen komen er weer 2 of 3 tweakers met het bericht dat GC geen 3-jarige contracten meer aanbiedt. Begrijpelijk ook wel, maar een beetje lezen/zoeken kan geen kwaad.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 16:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:06:
Vinden we het niet verdacht eigenlijk dat @de Peer zich zo in zet om mensen over te halen naar Greenchoice terwijl hij een groene avatar heeft en een peer ook een groene keuze is?
Coincidence?
Ja, straks blijkt het 1 groot complot. En zelf heb ik via een geheime link bij Eneco een écht supercontract afgesloten. Of bij PowerPeers, dat is ook een maatschappij waar ik me thuis voel :P

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 16:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltweako
de Peer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:09:
[...]

Ja, straks blijkt het 1 groot complot. En zelf heb ik via een geheime link bij Eneco een écht supercontract afgesloten.
Kickback fee? Jij ontvangt straks 5c per teruggeleverde kWh van iedereen met zonnepanelen die nu vastzit aan het wurgcontract van GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Doet GC ook je huidige contract voortijdig opzeggen als je dat wil trouwens? Of moet ik dat zelf doen bij Eneco en dan zorgen dat op diezelfde dag GC ingaat? Bij een aflopend contract lijkt me de overstap niet zo'n probleem, maar bij voortijdig opzeggen weet ik het niet.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:10:
Doet GC ook je huidige contract voortijdig opzeggen als je dat wil trouwens? Of moet ik dat zelf doen bij Eneco en dan zorgen dat op diezelfde dag GC ingaat? Bij een aflopend contract lijkt me de overstap niet zo'n probleem, maar bij voortijdig opzeggen weet ik het niet.
dat gaat altijd vanzelf. je kunt namelijk niet 2 stroomcontracten tegelijk hebben op 1 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RandyAmsterdam schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:05:
[...]

Gewoon opgelucht dat ik van Eneco af ben... Baalde al dat ik, me dus onterecht, enigzins gedwongen zag om daar te verlengen. Maandelijkse kosten voor 3 jarig GC zijn ook nihil hoger dan het 1 jarige vaste contract wat ik Eneco had afgesloten! Scheelt maar 4 euro per maand maar twee jaar meer zekerheid! :)
De middelvinger naar Eneco compenseert dat weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Gerardus1956 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:02:
[...]

Nee hoor. Dat is een kwestie van definitie. De ID3 staat niet altijd aan de lader thuis.* (trouwens tegenwoordig helemaal niet). en de airco staat 24/7 vaak met een vermogen van 300 W te draaien. Het winterzonnetje kan vele dagen daar boven komen. Afgelopen januari meer dan 100kWh teruggeleverd. (installatie 4kW)

off topic:
* De stroom is in Overijssel zo goedkoop bij Vattenfall dat ik niet meer thuis laad. (29 cent verses 37 cent)
huhhhh??? even om het plaatje rond te krijgen:

installatie 4.000wp?? (bruto 4.000kWh opwek per jaar..max)

wp 300watt x24 uur x31 januari dagen = ~225kWh
en dán nog je huisverbruik... warmwater /koken / tv /pc etc etc...200kWh ??

en dan nóg hou je 100kWh over om terug te leveren??

?? iets zegt mij dat er iets niet klopt... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:30:
[...]

ik dacht dat je één warmtepomp daar al in had zitten, nee als je daar 2 warmtepompen en ook nog één airco aan wilt knopen dan kom je echt te kort, dat wordt panelen bijplaatsen of behoorlijk betalen.
ik zou nu met de huidige prijzen bijplaatsen als dat mogelijk is.
reken maar op circa 4.000-5.000 extra opwek. :)
Nee, die draaide in 2023 nog niet, het aanschaffen van extra zonnepanelen past nu niet helemaal in het plaatje. Wellicht volgend jaar wel, nadeel is dan van een 3 jarig contract dat tarieven lager kunnen worden en je daardoor teveel betaald voor hetgeen wat je nog afneemt toch..

Ik kan me zo voorstellen dat het GC extra interessant is als je meer opwekt, maar zelfs als je dat niet doet en je hebt zonnepanelen dan is 3 jaar vast wel lekker. Enige wanneer dat een foute keuze is geweest is als je volgend jaar dezelfde voorwaarden kan afsluiten met een lager levertarief. Ik denk alleen niet dat het voor zonnepaneelhouders daadwerkelijk beter wordt volgend jaar.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:56:
Ja, gas kijk in de zomer wel, meestal is die markt dan wat interessanter.
Dat kan, tot nu toe dit jaar waren de laagste tarieven rond eind februari, daarna is het weer gestegen. Hangt natuurlijk ook van je verbruik af. Bij een hoog verbruik wil je een laag tarief, bij een laag verbruik wil je lage vaste kosten of een hoge cashback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:09:
[...]

Kickback fee? Jij ontvangt straks 5c per teruggeleverde kWh van iedereen met zonnepanelen die nu vastzit aan het wurgcontract van GC.
_O- _O- , leuke opmerkingen van oa jou. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:18:
[...]

Dat kan, tot nu toe dit jaar waren de laagste tarieven rond eind februari, daarna is het weer gestegen. Hangt natuurlijk ook van je verbruik af. Bij een hoog verbruik wil je een laag tarief, bij een laag verbruik wil je lage vaste kosten of een hoge cashback.
Ik verbruik 150m³ per jaar, het vastrecht is bijna hoger dan de kosten voor het gas. Dus ik wacht het even rustig af.
Als je dan vastzet om de boete te voorkomen, dan zou ik het gas ook niet mee nemen, of je moet €1,30 een mooie prijs vinden om voor 3 jaar vast te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door eltweako op 30-04-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:23:
Ik verbruik 150m³ per jaar, het vastrecht is bijna hoger dan de kosten voor het gas. Dus ik wacht het even rustig af.
Als je dan vastzet om de boete te voorkomen, dan zou ik het gas ook niet mee nemen, of je moet €1,30 een mooie prijs vinden om voor 3 jaar vast te zetten.
OK, dan is het tarief niet zo belangrijk, maar zou ik toch deze in de gaten houden Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:13
@eltweako dan zitten we daar op dezelfde bladzijde. Ik ben echter wat eerder geneigd om ervan uit te gaan dat deze constructie bedacht is omdat het salderen zo onrealistisch is. Let wel: ik heb nooit gezegd dat dat betekent dat deze boete er anders nooit zou komen. Als de prijs op een zonnige zomerdag negatief is, is het waarschijnlijk dat er anders ook een negatieve terugleververgoeding zou worden gerekend. Bovendien heeft de leverancier er voordeel bij als de vergoedingen complex worden want dan zijn er minder mensen die een goede vergelijking maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 16:27
Misschien een gekke vraag.

Als ik bij GC een getal in moet vullen Teruglevering, dan is dat toch de geschatte Wp per jaar (3775) minus mijn verbruik per jaar (2890)? Dus mijn overschot?
De panelen moeten nog gelegd worden dus ik weet mijn exacte oplevering nog niet.

En nog iets. Misschien weet iemand dit.
Omdat ik nog geen PV-panelen heb kan ik nu nog mijn Variabel contract voor onbepaalde tijd omzetten naar een 3-jarig contract bij mijn huidige leverancier Essent. ik heb geen opzegtermijn en kan elk moment weg.
Zouden ze er in trappen, dat als ik nu, zonder zonnepanelen mijn contract verleng met 3 jaar en dan eind deze maand ineens zonnepanelen neem/heb? Het leggen staat al ingepland en offerte is ondertekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
deefdeef schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:44:

Als ik bij GC een getal in moet vullen Teruglevering, dan is dat toch de geschatte Wp per jaar (3775) minus mijn verbruik per jaar (2890)? Dus mijn overschot?
De panelen moeten nog gelegd worden dus ik weet mijn exacte oplevering nog niet.

Omdat ik nog geen PV-panelen heb kan ik nu nog mijn Variabel contract voor onbepaalde tijd omzetten naar een 3-jarig contract bij mijn huidige leverancier Essent. ik heb geen opzegtermijn en kan elk moment weg.
Zouden ze er in trappen, dat als ik nu, zonder zonnepanelen mijn contract verleng met 3 jaar en dan eind deze maand ineens zonnepanelen neem/heb? Het leggen staat al ingepland en offerte is ondertekend
Je vult daar in wat je teruglevert.
Je vult in wat je denkt te moeten kopen, en wat je denkt terug te leven, GC rekent zelf het verschil uit.

Dus als jij op jaar basis in totaal 3000 kWh verbruikt, waarvan je 1000 bij de energieleverancier koopt, en 2000 meteen uit je panelen opgebruikt (zelfvoorziening) dan vul je bij verbruik bij GC 1000 in.
Wekken je panelen op jaarbasis 3000 kWh op, en verbruik je daar 2000 zelf van, maar lever je 1000 terug om later te "salderen" dan vul je 1000 in bij terugleveren.

Je vult dus bij terugleveren in wat jij terug gaat leveren, inclusief wat je wilt gaan salderen, niet wat je over hebt.
Het deel wat je zelf meteen opgebruikt hoef je niet in te vullen, daar merkt de leverancier niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
deefdeef schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:44:

Als je nog geen panelen hebt moet je niet aangeven dat je teruglevert. Nu maakt het bij de reguliere 3 jaar vast van GC niets uit want de vaste kosten zijn hetzelfde, je zou dan deze link moeten nemen https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/ (als die het nog doet)
Dat kan je gewoon doen want Essent heeft meen ik nog geen terugleverboete of heffing in de voorwaarden staan. En dan is het net als voorheen geen probleem als je tijdens je contract zonnepanelen installeert (na installatie wel aanmelden bij energieleveren.nl) . Wel goed de voorwaarden lezen en ook kijken dat de terugleververgoeding van € 0,055 daarbij hoort.

En, indien van toepassing, ook kijken of het 3 jarige contract wel gunstige gas tarieven heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:17:
[...]

Nee, die draaide in 2023 nog niet, het aanschaffen van extra zonnepanelen past nu niet helemaal in het plaatje. Wellicht volgend jaar wel, nadeel is dan van een 3 jarig contract dat tarieven lager kunnen worden en je daardoor teveel betaald voor hetgeen wat je nog afneemt toch..

Ik kan me zo voorstellen dat het GC extra interessant is als je meer opwekt, maar zelfs als je dat niet doet en je hebt zonnepanelen dan is 3 jaar vast wel lekker. Enige wanneer dat een foute keuze is geweest is als je volgend jaar dezelfde voorwaarden kan afsluiten met een lager levertarief. Ik denk alleen niet dat het voor zonnepaneelhouders daadwerkelijk beter wordt volgend jaar.
je hebt twee voordelen die volgens mij ook voor jou van belang kunnen zijn.
1) je hebt nu een zeer lage boete in de vorm van circa 7 euro per maand, dat is zels met je huidig teruglevering van ruim 7.000 kWh dus heel interessant. dat is minder dan 0,1ct per kWh tegenover 11,3 ct bij Eneco. dat is maar als honderd keer zo weinig. ! en dat voor dan 3 jaar.
2) je hebt dan 3 jaar lang vaste tarieven, dus als je volgend jaar nieuwe panelen er op gaat leggen heb je in dat jaar dan waarschijnlijk helemaal geen stroomkosten meer, en dat ook nog 2 jaar lang omdat je 3 jaar vast hebt, dus dat nadeel wat je beschrijft is er helemaal niet.

Pagina: 1 ... 41 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)