Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37
MacD007 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:10:
[...]

2) je hebt dan 3 jaar lang vaste tarieven, dus als je volgend jaar nieuwe panelen er op gaat leggen heb je in dat jaar dan waarschijnlijk helemaal geen stroomkosten meer, en dat ook nog 2 jaar lang omdat je 3 jaar vast hebt, dus dat nadeel wat je beschrijft is er helemaal niet.
In mijn voorbeeld situatie ga ik er dan bijv. vanuit dat levertarief nu 0,30 is en volgend jaar het ook nog mogelijk is voor twee jaar af te sluiten met zelfde boetetarief en levertarief van 0,20. Als je dan geen zonnepanelen kan bijkopen is dat gunstiger. De kans dat ik miljoenen win in de loterij is denk ik groter dan bovenstaande.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
deefdeef schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:44:
Als ik bij GC een getal in moet vullen Teruglevering, dan is dat toch de geschatte Wp per jaar (3775) minus mijn verbruik per jaar (2890)? Dus mijn overschot?
De panelen moeten nog gelegd worden dus ik weet mijn exacte oplevering nog niet.
Correctie: in jouw geval kan je bij GC gewoon de normale https://www.greenchoice.nl/tarieven/ link volgen en je hoeft niet aan te geven dat je zonnepanelen hebt (want die heb je nog niet) dan krijg je vanzelf het 3 jarige contract als optie met de lagere vaste kosten van € 10,26 (i.p.v de € 14,79 van de "3-jaar-vast" link). Dan kan je dat contract vergelijken met het 3 jarige aanbod van Essent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:53
heb me aangemeld via de link voor GC 3 jaar vast , weg bij Eneco ga geen 11.5 ct betalen voor teruglevering van stroom die ik zelf niet verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16
Ik zit nog tot 1 dec 2024 vast aan Engie maar heb toch de 3 jaar GC deal aangevraagd per 29 oktober 2024 voor 3 jaar . Zal wel een kleine boete krijgen van engie en loop mijn 50€ bonus mis denk ik maar daarna 3 jaar zekerheid met 8500 opwek en 3000kW verbruik of kan ik GC nog vragen om het contract op 1 dec in te laten gaan.
Gisteren in Gelderland trouwens mijn hybride geladen en idd 29 cent per kw bij Vattenvall.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 12:25
Het blijft opletten met de contracten. Vorige week via Independer gas afgesloten met €125 bonus. Krijg nu het contract en mooi dat er maar €50 op staat. Gewijzigd in het weekend.
Klantenservice wil nu eerst bevestiging van Independer zien als bewijs. Dus de mail maar even doorgestuurd met de afspraken waar ik op heb afgesloten

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:48:
Het blijft opletten met de contracten. Vorige week via Independer gas afgesloten met €125 bonus. Krijg nu het contract en mooi dat er maar €50 op staat. Gewijzigd in het weekend.
Klantenservice wil nu eerst bevestiging van Independer zien als bewijs. Dus de mail maar even doorgestuurd met de afspraken waar ik op heb afgesloten
Die cashback willen nog wel best vaak wijzigen dus inderdaad goed opletten, maar wel irritant dat Engie dan weer moeilijk doet, ze weten zelf toch wel dat ze vorige week een cashback van €125 hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:00:
[...]

Die cashback willen nog wel best vaak wijzigen dus inderdaad goed opletten, maar wel irritant dat Engie dan weer moeilijk doet, ze weten zelf toch wel dat ze vorige week een cashback van €125 hadden?
ze proberen het gewoon, grote kans dat een hoop lui daar intrappen, kunnen ze die 75 euro weer in hun eigen achterzak stoppen. het blijven boefjes, ik zeg niets voor niets stelletje energieboeren. |:(

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 23:43
Wou dubbeltarief omzetten naar enkeltarief bij Geenchoice. Krijg nu een mailtje dat het pas kan als het contract ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:32:
Wou dubbeltarief omzetten naar enkeltarief bij Geenchoice. Krijg nu een mailtje dat het pas kan als het contract ingaat.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
Als ik het direct verander, als het contract ingaat. Dan krijg je niet veel geknooi ofwel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 07:44

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

jaaoie17 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:37:
[...]

Als ik het direct verander, als het contract ingaat. Dan krijg je niet veel geknooi ofwel?
Ik had hetzelfde. Werd me beloofd dat het op dag 1 van ingaan contract geregeld zou worden. Uiteraard niet want die collega was met vakantie natuurlijk. Gelukkig wel met terugwerkende kracht geregeld door een andere medewerker. Je moet het dus zelf in de gaten houden.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:39:
[...]

Ik had hetzelfde. Werd me beloofd dat het op dag 1 van ingaan contract geregeld zou worden. Uiteraard niet want die collega was met vakantie natuurlijk. Gelukkig wel met terugwerkende kracht geregeld door een andere medewerker. Je moet het dus zelf in de gaten houden.
Dus bij jou was het al veranderd voordat het contract inging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

jaaoie17 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:41:
[...]

Dus bij jou was het al veranderd voordat het contract inging?
Nee, het kon pas bij ingaan contract. Werd tot twee keer beloofd dat dit gedaan zou worden. Maar ik heb er zelf bij ingaan contract nog eens achteraan moeten gaan omdat de "verantwoordelijke collega" met vakantie was...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 12:40
wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:43:
[...]

Nee, het kon pas bij ingaan contract. Werd tot twee keer beloofd dat dit gedaan zou worden. Maar ik heb er zelf bij ingaan contract nog eens achteraan moeten gaan omdat de "verantwoordelijke collega" met vakantie was...
Heeft GC het hoog en laag tarief al omgedraaid of is het nog steeds laag in het weekend/'s avonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pinojo123 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:47:
[...]

Heeft GC het hoog en laag tarief al omgedraaid of is het nog steeds laag in het weekend/'s avonds?
Ze hebben het in februari omgedraaid inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
waarom niet gewoon model contract doen als je ongeveer evenveel opwekt als verbruik? in dat contract zijn die boetes niet geldig?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 08:22
CT klemmen advies gevraagd: ik heb twee drie-fasen omvormers en moet die opwek doorgeven aan een Victron systeem. Wat gebeurt er als ik twee aders van uiteraard dezelfde fase in één CT klem leg? Kun je magneetvelden bij elkaar optellen?

De andere kant op werkt het wel: als je nul en fase in één klem plaatst dan meet een CT klem geen stroom. Maar of het andersom ook werkt?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:18
Ja is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:24
corsat schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:26:
Ik zit nog tot 1 dec 2024 vast aan Engie maar heb toch de 3 jaar GC deal aangevraagd per 29 oktober 2024 voor 3 jaar . Zal wel een kleine boete krijgen van engie en loop mijn 50€ bonus mis denk ik maar daarna 3 jaar zekerheid met 8500 opwek en 3000kW verbruik of kan ik GC nog vragen om het contract op 1 dec in te laten gaan.
Gisteren in Gelderland trouwens mijn hybride geladen en idd 29 cent per kw bij Vattenvall.
Je zou nog kunnen proberen om het te rekken. Zo lang de link blijft werken en er geen dingen veranderen in voorwaarden en kosten, zou je binnen de 14 dagen kunnen annuleren en dan weer opnieuw aanmelden. Dan heb je weer 14 dagen opzegtermijn. Zo kun je misschien 1 december halen.
xoror schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:31:
waarom niet gewoon model contract doen als je ongeveer evenveel opwekt als verbruik? in dat contract zijn die boetes niet geldig?
Omdat bij veel modelcontracten de vaste leverkosten al zijn verhoogd en omdat die maar vast is tot 1 juli. Daarna zouden die vaste leverkosten bv weer en nog meer kunnen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xoror schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:31:
Geen garantie dat ze goed salderen en tarief kan elke 6 maanden aangepast worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Willen jullie aub niet zo hard roepen dat de 3 jaar link nog werkt bij GC? Ik heb nog 11 dagen te gaan voor ik op een 1/2 jaar einde contract zit bij GC. Ssssssssssssst. Maak ze nu niet wakker bij GC. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:31:
Willen jullie aub niet zo hard roepen dat de 3 jaar link nog werkt bij GC? Ik heb nog 11 dagen te gaan voor ik op een 1/2 jaar einde contract zit bij GC. Ssssssssssssst. Maak ze nu niet wakker bij GC. :+
Ja hoor roep nog maar een keer dat de 2 jaar link nog werkt bij GC, zo krijgen ze het wel door :P
Als het echt een foutje was hadden ze dat al lang dicht gegooid, ik vermoed dat de link gebruikt wordt door de klantenservice om in bepaalde gevallen je te laten aanmelden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Zojuist ook maar besloten in te gaan op nu drie jaar vast, ondanks ik nog niet echt een idee hebt van stroomverbruik straks lijkt het mij met de 30 panelen die er nu liggen het meest logische aanbod.

Zelfs als we straks bijvoorbeeld zitten met een verbruik van 12.000 kWh en teruglevering van 7.500 denk ik voordeel te hebben van dit contract. Nog even 14 dagen om na te denken, maar heb dan tenminste iets achter de hand.

Domme vraag wellicht, maar is de ingangsdatum einde contract huidige aanbieder of einde contract + 1 dag huidige aanbieder

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
eltweako schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:36:
[...]

Ja hoor roep nog maar een keer dat de 2 jaar link nog werkt bij GC, zo krijgen ze het wel door :P
Als het echt een foutje was hadden ze dat al lang dicht gegooid, ik vermoed dat de link gebruikt wordt door de klantenservice om in bepaalde gevallen je te laten aanmelden o.i.d.
Ik denk dat het een marketingactie is van GC. De collectieve Tweakers actiebutton. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Denk het niet. Hij staat ook op de home pagina van Greenchoice. Onderaan: Energie contract afsluiten - vast, NL Windstroom. 1, 2 of 3 jaar vast

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Even een vraag zien jullie bij afsluiten GC 3 jarig ook niet het contract in de app?

De eerste keer zag ik het wel staan nl. Maar tijdens wijziging in de 14 dagen bedenktijd. Zie ik het nieuwe contract niet. Het staat wel in de berichten en op overzicht pagina staat, ingangsdatum contract 1 augustus.

Anders moet ik er toch maar even achteraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vr2LgNemuyfMjaBcakNB3-2Kcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vVs1R2oKhG0VbovYs7VYxOaq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MvdV75 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:13:
Even een vraag zien jullie bij afsluiten GC 3 jarig ook niet het contract in de app?

De eerste keer zag ik het wel staan nl. Maar tijdens wijziging in de 14 dagen bedenktijd. Zie ik het nieuwe contract niet. Het staat wel in de berichten en op overzicht pagina staat, ingangsdatum contract 1 augustus.

Anders moet ik er toch maar even achteraan.

[Afbeelding]
Ik zag het pas toen het actief werd.

Nog een paar maanden wachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Pietje555 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:12:
Denk het niet. Hij staat ook op de home pagina van Greenchoice. Onderaan: Energie contract afsluiten - vast, NL Windstroom. 1, 2 of 3 jaar vast
Maar daar kun je geen zonnepanelen aanvinken, via de link wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-10 09:13
@de Peer Bedankt voor je link. Ik heb overschot.
Met jouw link zou ik 5 euro per maand betalen (3 jaar lang)
Met pricewise zou ik op 6,5 euro per maand ontvangen uitkomen voor 1 jaar bij GC... Maar zodra daar ook iets van een terugleververgoeding komt ziet dat er natuurlijk ook heel anders uit.
De delta na 1 jaar is ongeveer 140 euro. Ik denk dat je dat verschil rap kwijt bent als je aan het betalen komt. Kans is best aannemelijk dat GC ook zoiets gaat invoeren op termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
SRB12 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:19:
@de Peer Bedankt voor je link. Ik heb overschot.
Met jouw link zou ik 5 euro per maand betalen (3 jaar lang)
Met pricewise zou ik op 6,5 euro per maand ontvangen uitkomen voor 1 jaar bij GC... Maar zodra daar ook iets van een terugleververgoeding komt ziet dat er natuurlijk ook heel anders uit.
De delta na 1 jaar is ongeveer 140 euro. Ik denk dat je dat verschil rap kwijt bent als je aan het betalen komt. Kans is best aannemelijk dat GC ook zoiets gaat invoeren op termijn.
Die 5 euro komt altijd uit de berekening. Dat is slechts het voorschot. Toen ik het contract onder mij neus kreeg was dat in mijn geval al terug geschroefd naar 0.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresh T.
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Wolly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:17:
[...]

Ik zag het pas toen het actief werd.

Nog een paar maanden wachten dus.
Klopt. Ik zie het ook niet, maar bij navraag bij de klantenservice werd bevestigd dat ik inderdaad dan pas het contract zie staan, ondanks dat het er eerder wel stond, maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:40:
Zojuist ook maar besloten in te gaan op nu drie jaar vast, ondanks ik nog niet echt een idee hebt van stroomverbruik straks lijkt het mij met de 30 panelen die er nu liggen het meest logische aanbod.

Zelfs als we straks bijvoorbeeld zitten met een verbruik van 12.000 kWh en teruglevering van 7.500 denk ik voordeel te hebben van dit contract. Nog even 14 dagen om na te denken, maar heb dan tenminste iets achter de hand.

Domme vraag wellicht, maar is de ingangsdatum einde contract huidige aanbieder of einde contract + 1 dag huidige aanbieder
Volgens mij kun je probleemloos de einddatum van je huidige contract hanteren en hoef je er niet een dag bij te doen.

Heb deze aanbieding ook besteld, hoewel mijn huidige contract nog tot eind dit jaar loopt (CB collectief). Greenchoice ziet ook blijkbaar dat we al klant zijn, heb blijkbaar een ander mailadres gebruikt en mailadres van bestaande account werd keurig gewijzigd. Ben benieuwd of dat goed gaat, verder nog geen contract binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:40:
Dan hangt heel erg af van de aanbieder.

Je moet kijken naar je huidige contract wat de einddatum is en of dat tot en met die dag is.

Sommige vragen dan om de einddatum van je huidige contract en daar vul je bovengenoemde datum in, anderen vragen om de ingangsdatum van je nieuwe contract en dan vul je bovengenoemde datum+1 dag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:31:
Als je hem echt graag wilt kun je dit doen :

GC nu alvast aanvragen en na 11 dagen weer annuleren (mag gratis) en dan nogmaals aanmelden via de link.

Zo loop je het aanbod niet mis en kun je goed de afweging maken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 30-04-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Novax schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:49:
[...]

Dan hangt heel erg af van de aanbieder.

Je moet kijken naar je huidige contract wat de einddatum is en of dat tot en met die dag is.

Sommige vragen dan om de einddatum van je huidige contract en daar vul je bovengenoemde datum in, anderen vragen om de ingangsdatum van je nieuwe contract en dan vul je bovengenoemde datum+1 dag in.
Hmm mij huidige leverancier toont een einddatum contract en GC vraagt om ingangsdatum. Heb de einddatum gepakt +1 dag, en anders heb je 1 dag variabel tarief... Komt vast goed

LOETKE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SRB12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPmGp5ZkQKJMbiOeiD9lsSWdfMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9JDlDYDr73AvmvpiJT18jRZ.jpg?f=fotoalbum_large

Tx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
RudyL schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:06:
Hmm mij huidige leverancier toont een einddatum contract en GC vraagt om ingangsdatum. Heb de einddatum gepakt +1 dag, en anders heb je 1 dag variabel tarief... Komt vast goed
Dat moet goed zijn inderdaad, vergelijkingssites willen nog wel om de einddatum vragen van het huidige contract in plaats van de ingangsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:29
Pietje555 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:12:
Ik krijg helaas de melding wat de tarieven niet geladen kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Smartbikers schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:35:
[...]

Ik krijg helaas de melding wat de tarieven niet geladen kunnen worden
Dat komt waarschijnlijk omdat je eerder op de site al aangegeven hebt zonnepanelen te hebben, als je dat uitzet bij de normale tarieven, dan laden de meerjarige Windstroom aanbiedingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb in Excel een overzicht gemaakt. Dit toont het fictieve eindbedrag per jaar.
Op de x-as staat het teruggeleverde kW. Op de y-as staat het fictieve eindbedrag. Onderaan afgenomen vermogen van 5MW tot 9MW. Geeft aan bij gelijke afname en bij toename van de teruglevering => de prijs daalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZ3ZFksTjobUIXWOjDhXy5Gb9aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4dnDtKVJidT75TsukKVSvt5.jpg?f=fotoalbum_large

EXCEL Formule
T*0,11+ALS(A-T>0; (A-T)*0,31;(A-T)*0,14)
0,11 terugleverboete
0,31 afnameprijs
0,14 overschotprijs

[ Voor 3% gewijzigd door Spiral op 30-04-2024 22:57 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-09 20:20
Ik ben ook geïnteresseerd in het GC 3 jaar vast contract. Ik heb nog een contract bij ENGIE t/m februari 2025. Stel dat ik vandaag het contract afsluit om in te gaan in oktober, zouden tussentijdse wijzigingen mbt terugleverkosten kunnen worden doorgevoerd omdat het contract nog niet is ingegaan?

Extra info: all electric, panelen leveren ongeveer 4000 kWh op en verbruik is ongeveer 6000 kWh per jaar, er is dus geen sprake van vergoeding voor terugleveren, enkel salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wasgij schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:46:
Ik ben ook geïnteresseerd in het GC 3 jaar vast contract. Ik heb nog een contract bij ENGIE t/m februari 2025. Stel dat ik vandaag het contract afsluit om in te gaan in oktober, zouden tussentijdse wijzigingen mbt terugleverkosten kunnen worden doorgevoerd omdat het contract nog niet is ingegaan?
Nee
Extra info: all electric, panelen leveren ongeveer 4000 kWh op en verbruik is ongeveer 6000 kWh per jaar, er is dus geen sprake van vergoeding voor terugleveren, enkel salderen.
Dan is het GC contract misschien wel iets minder interessant tenzij je echt voor die 2 of 3 jaar duidelijkheid wilt gaan, zou nog wel even kijken of het eventueel met boetes ergens anders goedkoper is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
@Wasgij Je zet je prijs vast voor €0,30 per kwh, dat is geen spectaculaire goede deal en de kans is groot dat die prijs nog gaat zakken.
De 3 jaar vastzetten is voornamelijk interessant om 3 jaar zekerheid te hebben m.b.t. de terugleverkosten (boete).

Dat gezegd hebbende, mocht de prijs halveren naar €0,15 dan betaal je €300 per jaar te veel, de vraag is of dat een bedrag is waarvoor jij die gok wilt wagen.
Als je de boete van Eneco zou tellen zou dat jou per jaar €460 gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Ik zou voor die situatie inderdaad even verder kijken.

Hoe snel hadden jullie trouwens het contract binnen? Wel een bevestigingsmail na bestellen, maar daarna nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:04
Zijn de boetes dan voor teruglevering ná jaarlijks salderen? Ik dacht dat het idee was dat je zoveel mogelijk zelf moest verbruiken. Als je dus je opwekking volledig kunt wegsalderen geen boete?
Ik snap hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 17:50

Sponge

Serious Game Developer

mister_S schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:25:
Zijn de boetes dan voor teruglevering ná jaarlijks salderen? Ik dacht dat het idee was dat je zoveel mogelijk zelf moest verbruiken. Als je dus je opwekking volledig kunt wegsalderen geen boete?
Ik snap hem niet meer.
Bij Eneco is het "meteen" (vanaf juni). Dus als je zonnepanelen > verbruik van je huis is, dan gaat de 'boete teller' lopen. Tenminste, dat is wat ik uit de FP comments begreep.

Bij andere aanbieders weet ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mister_S schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:25:
Als je dus je opwekking volledig kunt wegsalderen geen boete?
.
Nee voor elke gesaldeerde kWh betaal je de boete.

Als je de stroom zelf verbruikt betaal je geen boete. Direct verbruiken bedoel ik dan he (real-time) niet een maand later in de nacht ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39

Animal_X

Rodin

Nog een vraag. Zoals aangegeven wordt mijn PV installatie pas einde mei geplaatst. Als ik nu een 3 jaar GC contract afsluit voor de plaatsing van de installatie, hoe weet ik dan zeker dat de huidige regeling qua teruglevering van toepassing blijft gedurende de looptijd van het contract? Staat dit in de voorwaarden van het contract, ondanks dat ik bij afsluiten dus nog geen teruglevering heb en dit dus nog niet kan opgeven officieel? Of zou men zich kunnen beroepen op het feit dat ik nog geen teruglevering had bij de start van het contract?

Update: Zie dat deze vraag hierboven ook al kwam van @Wasgij

[ Voor 25% gewijzigd door Animal_X op 01-05-2024 00:16 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Hugo__Boss schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:13:
Ik zou voor die situatie inderdaad even verder kijken.

Hoe snel hadden jullie trouwens het contract binnen? Wel een bevestigingsmail na bestellen, maar daarna nog niets.
Van GC? Uurtje later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

nwagenaar

God, root. What's the differen

Het viel te verwachten natuurlijk:
Terugleverkosten zonnestroom bij Vattenfall en Essent komen er ook aan

Energiereuzen Vattenfall en Essent willen nog niet zeggen hoe hoog de terugleverkosten voor zonnestroom worden die ze gaan rekenen. Maar ze komen wel. Beide bedrijven zeggen nog te studeren op een ‘eerlijke verdeling’ van de kosten.
Bron: https://www.destentor.nl/...komen-er-ook-aan~ad8f4d19

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Hmm misschien dat er dan iets niet is goed gegaan, nu bijna 12 uur later nog steeds geen contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
Hugo__Boss schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:18:
[...]

Hmm misschien dat er dan iets niet is goed gegaan, nu bijna 12 uur later nog steeds geen contract.
Misschien alleen onder kantooruren. Ik zou dat even afwachten

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarax
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Hugo__Boss schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:18:
[...]

Heb je wel een "bedankt voor je aanmelding"-mail gekregen?
Misschien heb je een foutje gemaakt toen je je e-mailadres invoerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Tarax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:23:
[...]

Had ik ook. Even bellen met klantenservice ging top. Alles meteen goedgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostradameeuw
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05-2024
Hier een vraag van een wel hele kleine opwekker als ik me met de meeste hier vergelijk :)
heb pas een half jaar een nieuwe woning, welk ik heb voorzien van paneeltjes waarmee ik geschat ongeveer 1900 kwh opwek, en mijn verbruik zal liggen tussen de 2500 en de 3000 (deels electrisch verwarmen om gas te besparen).
Is de 3 jaar GC deal dan voor mij intressant.

Vind het momenteel zo lastig te vergelijken, en dan is het ook nog maar afwachten welk konijn mijn huidige stroomleverancier (vattenfall) uit de hoge hoed tovert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

nwagenaar

God, root. What's the differen

@Nostradameeuw ondat je meer gebruikt dan dat je opwekt, zou een dynamisch contract wellicht voor jou ook een interessante oplossing kunnen zijn.

Hierbij wel de opmerking dat de mogelijkheid voor sturing van je elektrische apparaten handig is om optimaal gebruik te kunnen maken van de lage uurtarieven en-of teruglevering van je PV.

ANWB Energy heeft een soort van hybride model waarbij je een vast termijnbedrag betaalt per maand op basis van je opgegeven jaarverbruik voor zowel gas als elektriciteit. Hierbij moet ik wel aangeven dat zij tussen de 0.02 en 0.03 per KwH duurder zijn dan Tibber (maar die hanteert een voorschot op verwacht verbruik, dus in de wintermaanden kan dat forse bedragen zijn).

Het grootste verschil tov een vast contract is dat je geen vaste tarieven hebt die (over het algemeen in gemiddeld) lager zijn dan bij vaste/variabele contracten, het nadeel kan zijn dat je een risico hebt voor hogere tarieven op gas en elektriciteit door externe factoren.

[ Voor 4% gewijzigd door nwagenaar op 01-05-2024 09:49 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
GC ook alleen nog maar 1 jaar?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:36

IkWilbert

Het is mij!

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
Tarax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:23:
[...]

Ja die wel. Ben wel al Greenchoice klant met een nog lopend contract. Ik wacht het nog wel eventjes af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-09 20:20
Bedankt @Novax @eltweako @Hugo__Boss. Dan ga ik er nog even over nadenken. De tarieven wijken niet veel af van mijn huidige tarieven (normaal iets lager dan nu en dal iets hoger). Het gaat mij vooral om het gevoel drie jaar vast te zitten waarbij er geen kosten hoeven te worden betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Zo, aangevraagd. 14 dagen om uit te zoeken of dit echt handig is. Bedankt alvast!

9 dagen te vroeg voor mijn huidige contract, dat overleven we ook wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 16:52
In het nieuws staat

"Eneco maakte deze week bekend dat vanaf juni klanten met zonnepanelen te maken krijgen met terugleverkosten. Voor iedere kilowattuur (kWh) die aan het net wordt geleverd moet een klant 11,5 cent betalen, de geleverde stroom mag in het kader van de salderingsregeling later wel weer gratis van het net gehaald worden."

Begrijp ik dat goed? Vanaf nu gaat dus iedereen met een overschot aan stroom die gewoon opmaken om niet te hoeven betalen!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor je overschot betaal je 11,5 cent en krijg je 14,5 cent.

Het verbruiken wat je over hebt kost je dus 3 cent meer dan als je het niet verbruikt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
flashboarder schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:19:
Begrijp ik dat goed? Vanaf nu gaat dus iedereen met een overschot aan stroom die gewoon opmaken om niet te hoeven betalen!?
Overschot op jaarbasis levert je 3ct op, zwembadverwarming of airco draait inderdaad bijna gratis.

De sweet-spot is quitte spelen, of voor de zekerheid net iets meer opwekken dan verbruiken. Twee losse (netjes aangemelde) panelen kosten onder de streep gewoon geld, betaal je vooral elke kWh 6 cent extra.

Eneco moet je vooral mijden als je veel minder gebruikt dan opwekt: 11,5 ct voor het deel dat je saldeert en 6ct extra over de rest hakt er fors in.

[ Voor 12% gewijzigd door hoevenpe op 01-05-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 16:52
Okay, begrijp ik, thx. Het is misschien de truc om iedereen aan de electrische auto te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
wjjkoevoets schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:43:
[...]

Maar je krijgt geen gedoe als je dan 1 dag dubbel tarief hebt en daarna enkeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 10:10

mwa

Mijn schoonouders ook maar overgezet naar de GC 3 jaar deal, nadat hun unicorn GC contract van 2.5 jaar geleden verloopt. Had ik die toen maar ook afgesloten, maar dacht wel goed te zitten bij Welkom Energie 😀

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eltweako
Wellicht nog even goed om te vermelden hoe het nu werkt voor de mensen die het nog niet weten.
  • Stel je wekt per jaar 4000 kWh op met je panelen.
  • 1500 kWh verbruik je meteen zelf.
    Dit is verbruik dat niet het net op gaat, dus vanuit de panelen rechtstreeks je warmtepomp/airco/auto/accu/wasmachine/droger of wat dan ook in.
  • 2500 kWh lever je terug.
    Stroom die dus over is en die je wellicht later gaat salderen.
  • Je neemt 2400 kWh per jaar af bij de leverancier.
    Dit is dus niet je verbruik, maar wat je daadwerkelijk bij je leverancier afneemt.
Dan is dit je werkelijke situatie:
  • Je totale verbruik is 3900 kWh (Afname + Wat je zelf uit direct je panelen gebruikt hebt)
  • Je echte afname is 0 kWh (Afname - Salderen wat onder de nul gaat is je overschot)
  • Je overschot is 100 kWh (Salderen - Afname)
Onder de normale salderingsregels heb je dus 0 kWh afgenomen en hoef je niets te betalen, sterker nog, de leverancier moet je betalen voor je overschot, al is dat bedrag vandaag de dag bij veel leveranciers erg laag.

Met de nieuwe "zonnepanelen-boete" oftewel de terugleverkosten moet je betalen voor de 2500kWh die je teruglevert.

In het geval van Eneco gaat het dan om €287,50 per jaar dat je extra gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:27
eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:26:
Wellicht nog even goed om te vermelden hoe het nu werkt voor de mensen die het nog niet weten.
  • Stel je wekt per jaar 4000 kWh op met je panelen.
  • 1500 kWh verbruik je meteen zelf.
    Dit is verbruik dat niet het net op gaat, dus vanuit de panelen rechtstreeks je warmtepomp/airco/auto/accu/wasmachine/droger of wat dan ook in.
  • 2500 kWh lever je terug.
    Stroom die dus over is en die je wellicht later gaat salderen.
  • Je neemt 2400 kWh per jaar af bij de leverancier.
    Dit is dus niet je verbruik, maar wat je daadwerkelijk bij je leverancier afneemt.
Dan is dit je werkelijke situatie:
  • Je totale verbruik is 3900 kWh (Afname + Wat je zelf uit direct je panelen gebruikt hebt)
  • Je echte afname is 0 kWh (Afname - Salderen wat onder de nul gaat is je overschot)
  • Je overschot is 100 kWh (Salderen - Afname)
Onder de normale salderingsregels heb je dus 0 kWh afgenomen en hoef je niets te betalen, sterker nog, de leverancier moet je betalen voor je overschot, al is dat bedrag vandaag de dag bij veel leveranciers erg laag.

Met de nieuwe "zonnepaneleboete" oftewel de terugleverkosten moet je betalen voor de 2500kWh die je teruglevert.

In het geval van Eneco gaat het dan om €287,50 per jaar dat je extra gaat betalen.
Nee, je hebt het mis. Graag even opnieuw nadenken.

Ik heb het mis. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

jaaoie17 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Maar je krijgt geen gedoe als je dan 1 dag dubbel tarief hebt en daarna enkeltarief?
Daar was ik ook bang voor, maar de klantenservice heeft dit met terugwerkende kracht opgelost.
Voor ingang van mijn contract heb ik contact opgenomen om er zeker van te zijn dat ik het volledige contractjaar op enkel tarief gezet zou worden. Er werd bevestigd dat dit per ingang contract geregeld zou worden. Mijn contract is ingegaan op <redacted>.

Inmiddels zijn we een aantal dagen verder en mijn contract in het portaal staat nog steeds op dubbeltarief.
Hi, je appt met <redacted>! Goed dat je deze vraag stelt en van harte welkom bij Greenchoice.
Ik zie dat mijn collega die het voor je zou regelen op vakantie is, maar niet getreurd, ik heb het gelijk met terugwerkende kracht voor je omgezet naar het enkeltarief 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:52
Hansieo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:15:
[...]

huhhhh??? even om het plaatje rond te krijgen:

installatie 4.000wp?? (bruto 4.000kWh opwek per jaar..max)

wp 300watt x24 uur x31 januari dagen = ~225kWh
en dán nog je huisverbruik... warmwater /koken / tv /pc etc etc...200kWh ??

en dan nóg hou je 100kWh over om terug te leveren??

?? iets zegt mij dat er iets niet klopt... B)
Er klopte ook iets niet helemaal.
Even de januari cijfers.
Levering Energie Direct: 420 kWh
Teruglevering naar ED: 40 kWh
Verbruik airco: 210 kWh. Prima berekening van jou.

Ik heb natuurlijk geen off grid huis waar jij van uit gaat (netto teruglevering) De auto werd toen nog thuis geladen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jaaoie17 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:45:
[...]

nee, werkt met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 16:27
Ik twijfel nu tussen 3 jaar vast bij Essent of Green Choice.
Mijn verbruik is 2885 kWh per jaar en zo'n 1500m3 gas per jaar.

Ik heb nog geen panelen en kan dus nog een 3-jarig contract nemen. Als ik de tarieven vergelijk, lijkt Essent net zo goed?

Essent geeft mij de volgende tarieven:
Stroom is nu 0.27915 normaal en 0.27673 dal. Leveringskosten is per dag 0.36022, dat is zo'n 11 euro pe rmaand.
Gas is 1,2555 perm3 en vaste leveringkosten per 0,26183 per dag.

Alles wat ik meer teruglever dan verbruik krijg ik dan 0.055 per kWh.

ZIe ik iets over het hoofd of lijkt dit aanbod net zo goed of ietsje gunstiger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:30:
[...]

volgens mij klopt het gewoon hoor, hoezo niet volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
GioStyle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:30:
Ik mis alleen de 6 ct korting in de vergelijking, verder oké toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:27
Laat maar, jullie hebben gelijk.

Ik had niet verwacht dat Eneco zo enorm diep zou zinken. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
ik zit ook naar GC te kijken, kwam er wel achter dat als ik alleen voor stroom zou gaan, en gas bij Eneco zou laten het onder de streep alsnog duurder zou zijn. Geen idee of jullie daar ook rekening mee houden maar wel handig om even naar te kijken

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:26:
niet alleen dat: mensen zonder panelen betalen 234 euro minder voor die 3900 euro, de TVT wordt daardoor nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:40:
ik zit ook naar GC te kijken, kwam er wel achter dat als ik alleen voor stroom zou gaan, en gas bij Eneco zou laten het onder de streep alsnog duurder zou zijn. Geen idee of jullie daar ook rekening mee houden maar wel handig om even naar te kijken
Hoezo dat?
Ik zit precies in die situatie, zie niet waarom dat duurder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:42:
[...]

Hoezo dat?
Ik zit precies in die situatie, zie niet waarom dat duurder zou zijn.
Ik heb nu bij Eneco (wek meer op dan ik verbruik) een maandlast van totaal van 60 euro, daar krijg ik op het eind nog wat van terug. Met de hogere vaste kosten van GC t.o.v. Eneco voor stroom zou ik daar op een maandlast van 5 euro komen, maar bij Eneco zou ik dan ineens naar 78 gaan (voor alleen gas) omdat de panelen wegvallen, volgens de berekeningen daar. Totaal dus 83. Volgens mij dus puur omdat de stroom ansich duurder is bij GC, maar daar staat dus het gebrek aan die terugleverkosten weer tegenover. Dat waren ieg de berekeningen van de klantenservice van Eneco die er plausibel uitzagen. Alhoewel iets in me zegt om zelf ook nog maar eens na te lopen...

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-05-2024 09:52 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:34
Het is toch wel apart dat in de salderingsdiscussie het argument steeds was dat mensen zonder panelen zouden meebetalen voor die met panelen, dat was niet eerlijk!
Nu is het direct duidelijk dat ik met mijn investering in panelen, bij elkaar geschraapt door zuinig aan en wat luxe de deur uit te doen, direct de buren met de dure bolide en luxe vakantie zonder panelen mag gaan sponsoren!
Als ik bij Oxxio blijf doneer ik 600 euro per jaar aan het goede doel, is dat dan ook aftrekbaar?
Mijn dank aan Peer en de overigen voor de greenchoice tip, gisteren 3 jaar afgesloten per 1 augustus, ik vind 60 euro per jaar voor het goede doel nog wel te doen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
https://www.ad.nl/economi...ten-zonnestroom~ad8f4d19/ en de rest volgt natuurlijk ook...

"Nu steeds meer mensen zonnepanelen nemen, wordt de zonnestroom een serieuze kostenpost voor energiebedrijven." Okee, dus vanwege een overheidsregeling (salderen) hebben je een "serieuze" kostenpost. Maak deze inzichtelijk voor de overheid die deze maatregel heeft ingevoerd en verhaal daar je serieuze kosten dan. Een gelijk tarief invoeren voor zonoverschotteruglevering op de zomerse dagen die ook geldt voor teruglevering op de winterse dagen krijgt weinig draagvlak uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
deefdeef schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:34:
Ik twijfel nu tussen 3 jaar vast bij Essent of Green Choice.
Mijn verbruik is 2885 kWh per jaar en zo'n 1500m3 gas per jaar.

Ik heb nog geen panelen en kan dus nog een 3-jarig contract nemen. Als ik de tarieven vergelijk, lijkt Essent net zo goed?

Essent geeft mij de volgende tarieven:
Stroom is nu 0.27915 normaal en 0.27673 dal. Leveringskosten is per dag 0.36022, dat is zo'n 11 euro pe rmaand.
Gas is 1,2555 perm3 en vaste leveringkosten per 0,26183 per dag.

Alles wat ik meer teruglever dan verbruik krijg ik dan 0.055 per kWh.

ZIe ik iets over het hoofd of lijkt dit aanbod net zo goed of ietsje gunstiger?
Essent is voor jou specifieke situatie veel gunstiger voor 3 jaar vast dan GC. Op dit moment zijn er voor 1 jaar gas betere tarieven maar €1,2555 voor gas is ook best aardig voor 3 jaar vast als je zekerheid wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb nu bij Eneco (wek meer op dan ik verbruik) een maandlast van totaal van 60 euro, daar krijg ik op het eind nog wat van terug. Met de hogere vaste kosten van GC t.o.v. Eneco voor stroom zou ik daar op een maandlast van 5 euro komen, maar bij Eneco zou ik dan ineens naar 78 gaan (voor alleen gas) omdat de panelen wegvallen, volgens de berekeningen daar. Totaal dus 83. Volgens mij dus puur omdat de stroom ansich duurder is bij GC, maar daar staat dus het gebrek aan die terugleverkosten weer tegenover. Dat waren ieg de berekeningen van de klantenservice van Eneco die er plausibel uitzagen. Alhoewel iets in me zegt om zelf ook nog maar eens na te lopen...
Je moet bij GC niet naar je maandlasten kijken die GC in de berekening geeft, dat is minimaal altijd €5. Kijk naar de jaar kosten van de berekening en deel die door 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:49:
Dat waren ieg de berekeningen van de klantenservice van Eneco die er plausibel uitzagen. Alhoewel iets in me zegt om zelf ook nog maar eens na te lopen...
Maar dat is zonder de nieuwe 11,5ct toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Maar dat is zonder de nieuwe 11,5ct toch?
heb alleen gevraagd wat de maandlasten worden als ik alleen nog gas zou gaan afnemen op basis van mijn vorige jaaropgave.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
marcovandam schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:50:
Mijn dank aan Peer en de overigen voor de greenchoice tip, gisteren 3 jaar afgesloten per 1 augustus, ik vind 60 euro per jaar voor het goede doel nog wel te doen.
Ook hier is €60 waarschijnlijk niet je jaar bedrag maar minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:54:
Je moet bij GC niet naar je maandlasten kijken die GC in de berekening geeft, dat is minimaal altijd €5. Kijk naar de jaar kosten van de berekening en deel die door 12.
Die 60 is indicatief?
Of een minimaal bedrag ook al krijg je volgens de berekening 30 euro terug...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:54:
[...]

klopt, dan wordt het zelfs negatief, maar zelfs dan met dus de kosten van Eneco voor alleen gas lijkt het dus niet gunstiger om alleen voor de stroom op te stappen. Check dus ook even wat je gas gaat doen qua kosten voor het hele totaalplaatje.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 01-05-2024 10:01 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 16:27
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:52:
[...]

Essent is voor jou specifieke situatie veel gunstiger voor 3 jaar vast dan GC. Op dit moment zijn er voor 1 jaar gas betere tarieven maar €1,2555 voor gas is ook best aardig voor 3 jaar vast als je zekerheid wilt.
Nadeel is dat ik bij Essent nu alleen kan overstappen naar een contract met stroom en gas, dus als ik stroom van Essent wil heb ik ook altijd gas van Essent. Voordeel is wel dat ik alles bij 1 aanbieder heb.
En we willen meer stroom gaan gebruiken door aanschaf van airco en electrisch koken, dus van de kleine 900 terug te leveren kWh per jaar blijft ook minder over. :)

De panelen worden eind deze maand gelegd, dus moet snel beslissen of alsnog later gaan voor GC 3jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door deefdeef op 01-05-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
marcovandam schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:50:
Het is toch wel apart dat in de salderingsdiscussie het argument steeds was dat mensen zonder panelen zouden meebetalen voor die met panelen, dat was niet eerlijk!
Nu is het direct duidelijk dat ik met mijn investering in panelen, bij elkaar geschraapt door zuinig aan en wat luxe de deur uit te doen, direct de buren met de dure bolide en luxe vakantie zonder panelen mag gaan sponsoren!
Als ik bij Oxxio blijf doneer ik 600 euro per jaar aan het goede doel, is dat dan ook aftrekbaar?
Dit is ook het probleem denk ik bij de frustratie. Ook hier heb ik een investering gedaan om zuinig aan te doen. Waar de rest van de straat lekker het vliegtuig in stapte legde ik een aantal zonnepanelen. De zonnepanelen leg ik met het idee om kosten te verlagen. En niet alleen dat, want we moesten ook opletten op onze CO2 footprint en ik vind het wel een mooie bijkomstigheid. Zelf heb ik een warmtepomp, elektrische auto en veel zonnepanelen. Voor de meeste die dit lezen ben ik een gelukkige met iemand die veel te investeren heeft. Zelf zie ik dit niet en heb voor elke investering flink lopen sparen.

Maar goed, zielig verhaal natuurlijk voor velen. Toch voel ik me genaaid. Ik heb net even een berekening gedaan wat ik in april zou moeten betalen met de Eneco standaard. Gewoon 129 euro aan terugleverboete. Ik heb nog snel gerekend wat ik in juli 2023 zou moeten betalen als er een terugleverboete was en dat is gewoon 250 euro!

Ik voel me gewoon genaaid met deze constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:30
grote_oever schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:02:
[...]

Ik voel me gewoon genaaid met deze constructie.
Tja, ik hoop ook dat er staffels komen. er zit toch wel verschil of ik 5 kwh in de zomer op een dag opwek, 20 of 100kwh...

Hoe meer panelen iemand heeft, hoe meer invloed hij/zij heeft op het stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
deefdeef schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:01:
Nadeel is dat ik bij Essent nu alleen kan overstappen naar een contract met stroom en gas, dus als ik stroom van Essent wil heb ik ook altijd gas van Essent. Voordeel is wel dat ik alles bij 1 aanbieder heb.
En we willen meer stroom gaan gebruiken door aanschaf van airco en electrisch koken, dus van de kleine 900 terug te leveren kWh per jaar blijft ook minder over. :)

De panelen worden eind deze maand gelegd, dus moet snel beslissen of alsnog later gaan voor GC 3jaar.
Je hebt altijd nog 14 dagen bedenktijd, ook bij het verlengen van Essent.

Als je later gaat voor GC komt er wel €4 per maand bij aan vaste kosten (ervan uitgaande dat die 3 jaar vast er nog is)

Voor gas zou je op pricewise.nl kunnen kijken om enkel de gas aanbiedingen te vergelijken (voor stroom 0 invullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentro
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 16:27
Vraagje:
Zit nu bij vattenfal tot augustus en neem volgende maand zonnepanelen. Mijn gebruik is 1700 en zal 2500 opwekken, 700 gas... Ik wil 3 jaar GC nemen. Moet ik bij afsluiten/aanmelden voor GC wel of niet panelen aangeven? ik heb immers nu nog geen panelen, maar wel wanneer GC contract in augustus in gaat... of maakt het kwa voorwaarden niks uit?

[ Voor 8% gewijzigd door Mentro op 01-05-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mentro schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:10:
Vraagje:
Zit nu bij vattenfal tot augustus en neem volgende maand zonnepanelen. Mijn gebruik is 1700 en zal 2500 opwekken, 700 gas... Ik wil 3 jaar GC nemen. Moet ik bij afsluiten/aanmelden voor GC wel of niet panelen aangeven? ik heb immer nu geen panelen, maar wel bij ingaan van mijn panelen... of maakt het kwa voorwaarden niks uit?
Niet aangeven dat je panelen hebt en niet de speciale 3 jaar vast link gebruiken, gewoon invullen op de website van greenchoice en dan krijg je als het goed is de correcte 3 jaar vast optie met € 10,26000 vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Mentro schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:10:
Vraagje:
Zit nu bij vattenfal tot augustus en neem volgende maand zonnepanelen. Mijn gebruik is 1700 en zal 2500 opwekken, 700 gas... Ik wil 3 jaar GC nemen.
Zou dan ook alleen stroom bij GC nemen en gas ergens anders goedkoper, zie pricewise.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:08:
Als je later gaat voor GC komt er wel €4 per maand bij aan vaste kosten (ervan uitgaande dat die 3 jaar vast er nog is)
Wat voor kosten zijn dat?
Zie die niet op mijn aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trommelaap
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:43
hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Extra vastrecht voor zonnepanelen

You should never underestimate the predictability of stupidity | PVoutput: Franeker - ZZW 3440WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Het verschil tussen de vaste kosten van € 10,26 zonder panelen en € 14,79 met zonnepanelen. @deefdeef heeft nog geen panelen dus kan daar nu nog gebruik van maken bij aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Zou dan ook alleen stroom bij GC nemen en gas ergens anders goedkoper, zie pricewise.nl
Is het niet goedkoper om gas en stroom af te nemen bij GC ipv stroom GC en gas ergens anders?
Pagina: 1 ... 42 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)