Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
Hmm ja, ik zie nu net ook dat ik wel fijn 3 jaar GC gepakt heb voor stroom, maar Essent bied eigenlijk geen los gas aan.
Wat gaan die nu doen als ik alleen met stroom weg ga, zullen ze mijn gas contract dan ook opzeggen? Want dan moet ik even gaan shoppen voor gas ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:22:
Is het niet goedkoper om gas en stroom af te nemen bij GC ipv stroom GC en gas ergens anders?
Nee, tarief van € 1,30 bij GC is nogal hoog voor 3 jaar vast, en je hebt ook geen cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 15:10
Aangezien Vattenfall waarschijnlijk ook die mooie ‘boete’ in gaat voeren zit ik nu te kijken naar die 3 jaar GC aanbieding. Vattenfall contract loopt op 27 oktober af en ik zie dat ik dat ook gewoon bij GC kan aangeven.

Kan GC in de tussentijd nog de prijzen en/of voorwaarden aanpassen?

Van de c.a. 4900kWh opwek (vorig jaar) verbruik ik zelf zo’n 3500kWh direct vanaf de panelen (jacuzzi zet ik dan ook aan). Totaal verbruik ligt rond de 9000kWh per jaar.

GC is €2 per maand goedkoper dan wat ik nu betaal dus qua prijs ga ik er niet op achteruit tenzij die ‘boete’.

[ Voor 5% gewijzigd door BlazeMuis op 01-05-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:12

_Christiaan_

Master of SOG

eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:26:
Wellicht nog even goed om te vermelden hoe het nu werkt voor de mensen die het nog niet weten.
  • Stel je wekt per jaar 4000 kWh op met je panelen.
  • 1500 kWh verbruik je meteen zelf.
    Dit is verbruik dat niet het net op gaat, dus vanuit de panelen rechtstreeks je warmtepomp/airco/auto/accu/wasmachine/droger of wat dan ook in.
  • 2500 kWh lever je terug.
    Stroom die dus over is en die je wellicht later gaat salderen.
  • Je neemt 2400 kWh per jaar af bij de leverancier.
    Dit is dus niet je verbruik, maar wat je daadwerkelijk bij je leverancier afneemt.
Dan is dit je werkelijke situatie:
  • Je totale verbruik is 3900 kWh (Afname + Wat je zelf uit direct je panelen gebruikt hebt)
  • Je echte afname is 0 kWh (Afname - Salderen wat onder de nul gaat is je overschot)
  • Je overschot is 100 kWh (Salderen - Afname)
Onder de normale salderingsregels heb je dus 0 kWh afgenomen en hoef je niets te betalen, sterker nog, de leverancier moet je betalen voor je overschot, al is dat bedrag vandaag de dag bij veel leveranciers erg laag.

Met de nieuwe "zonnepaneleboete" oftewel de terugleverkosten moet je betalen voor de 2500kWh die je teruglevert.

In het geval van Eneco gaat het dan om €287,50 per jaar dat je extra gaat betalen.
Duidelijk verhaal (y)

De hamvraag is nu: ben je in deze situatie duurder uit met zonnepanelen of zonder zonnepanelen?

Ik had een paar maanden geleden voor mijn situatie (2100 kWh totaal stroomverbruik in huis, 1450 kWh terugleveren oftewel het net op sturen, 1550 kWh afnemen van het stroomnet) op Gaslicht.com uitgerekend dat ik slechts 2 tientjes per maand bespaar dankzij mijn panelen.

Ben benieuwd of dit om gaat slaan naar goedkoper uit zijn zonder panelen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Nee, tarief van € 1,30 bij GC is nogal hoog voor 3 jaar vast, en je hebt ook geen cashback.
Ik kan alleen via independer een gas contract afsluiten - engie vraag 1.20 m en greenchoice 1.31. Zijn er vergelijking websites buiten Independer om waar je alleen een gas contract kan afsluiten, ziet liever niet bij independer namelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:28:
Kan GC in de tussentijd nog de prijzen en/of voorwaarden aanpassen?
Nee. Ze kunnen het wel aanpassen maar dat geldt dan niet voor al afgesloten contracten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:06

de Peer

under peer review

_Christiaan_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
[...]

De hamvraag is nu: ben je in deze situatie duurder uit met zonnepanelen of zonder zonnepanelen?
zonder panelen, uiteraard. Het loont nog steeds prima hoor, maar wel iets minder dan eerst.

bedenk ook dat zonnepanelen momenteel spotgoedkoop zijn, meer dan 50% in prijs gedaald afgelopen jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:34
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Ook hier is €60 waarschijnlijk niet je jaar bedrag maar minder
Die 60 euro is de "terugleverboete" bij greenchoice (ongeveer), de extra leveringskosten die je betaald als je panelen hebt.

Mijn maandbedrag gaat ook precies van 40 nu naar 45 bij GC.
Bij Oxxio zou ik naar 100 euro per maand gaan met de 11 cent per kWh.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
Ik kan alleen via independer een gas contract afsluiten - engie vraag 1.20 m en greenchoice 1.31. Zijn er vergelijking websites buiten Independer om waar je alleen een gas contract kan afsluiten, ziet liever niet bij independer namelijk?
overstappen.nl of pricewise.nl (voor stroom dan 0 invullen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marcovandam schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:33:
[...]

Die 60 euro is de "terugleverboete" bij greenchoice (ongeveer),
qua bedrag komt het ongeveer overeen ja, maar het is niet de boete maar 12 x 5 euro voorschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Zelf nu ook maar GC verlengt met 2 jaar. Had nog een oud contract (3 jaar) die nu verloopt. Ga helaas wel wat meer betalen maar gelukkig zijn de prijzen niet zo hoog als 2 jaar geleden.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
worldfastest schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:34:
Zelf nu ook maar GC verlengt met 2 jaar. Had nog een oud contract (3 jaar) die nu verloopt. Ga helaas wel wat meer betalen maar gelukkig zijn de prijzen niet zo hoog als 2 jaar geleden.
waarom ga je niet naar het 3 jaar GC vast wat je hier en in andere forums ziet, lijkt me een beter aanbod toch? heb je het nog niet te lang afgesloten (binnen 14 dagen, kun je dus nog terug).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
Je kan ook nog bij Eneco alleen gas afsluiten, tarief voor gas is daar €1,24769 voor 3 jaar vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Laatst online: 20-08 15:25
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:36:
[...]

waarom ga je niet naar het 3 jaar GC vast wat je hier en in andere forums ziet, lijkt me een beter aanbod toch? heb je het nog niet te lang afgesloten (binnen 14 dagen, kun je dus nog terug).
Kon niet volgens de helpdesk aangezien ik al klant ben bij ze kan ik niet als nieuwe klant aanmelden voor 3 jaar. Volgens de helpdesk.

En 3 jaar is 20 euro per maand duurder dan 2 jaar.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

worldfastest schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Kon niet volgens de helpdesk aangezien ik al klant ben bij ze kan ik niet als nieuwe klant aanmelden voor 3 jaar.
kan prima. Helpdesk lult uit zijn nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:36:
Niet voor iedereen is dat 3 jarige contract het gunstige, hangt af van hoeveel je teruglevert ten opzichte van je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:41:
[...]

Niet voor iedereen is dat 3 jarige contract het gunstige, hangt af van hoeveel je teruglevert ten opzichte van je verbruik.
dat klopt, maar 2 jaar is dan waarschijnlijk ook niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-10 17:33
MotorBeast schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:42:
[...]

Ik denk dat het een marketingactie is van GC. De collectieve Tweakers actiebutton. :D
_O- _O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:42:
dat klopt, maar 2 jaar is dan waarschijnlijk ook niet interessant.
Ik weet niet wat voor aanbieding hij heeft gehad maar hij zegt dat het €20 euro per maand goedkoper is. (kan ook met het gas tarief te maken hebben natuurlijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 01-05-2024 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:33:
[...]

zonder panelen, uiteraard. Het loont nog steeds prima hoor, maar wel iets minder dan eerst.

bedenk ook dat zonnepanelen momenteel spotgoedkoop zijn, meer dan 50% in prijs gedaald afgelopen jaar.
ben ik het niet met je eens, met panelen, zeker als je deze juist qua grote kiest, dus circa 120% van je verbruik, dan ben je met panelen veel goedkoper uit. Vergeet niet dat deze panelen wel 30 jaar gewoon werken. (omvormer dan weer niet, maar zo duur zijn die ook niet meer).

klein rekensom: verbruik 5.000 kWh

huis zonder panelen; dus 5.000 kWh voor 0,30€/kWh = 1.500 Euro aan stroom per jaar (vaste lasten zijn door de korting nagenoeg nul of zelfs nog negatief)

huis met panelen, opwek 5.000 kWh en zelfde verbruik waarbij de vaste kosten 60 euro duurder zijn per jaar.

verbruik 5.000 kWh a 0,35€
teruglevering 5.000 kWh
= door saldering = netto verbruik 0 kWh = 0€ + 60 euro extra vaste lasten = 60€ aan stroom per jaar.

verschil tussen zonnepanelen en geen zonnepanelen = dus 1.440 euro per jaar in het voordeel met het huis met zonnepanelen.

stel deze 5.000 kWh panelen kosten 5.000 euro. Die heb je dus binnen 3,5 jaar terugverdiend. en daarna is het winst.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Tja, ik hoop ook dat er staffels komen. er zit toch wel verschil of ik 5 kwh in de zomer op een dag opwek, 20 of 100kwh...

Hoe meer panelen iemand heeft, hoe meer invloed hij/zij heeft op het stroomnetwerk.
Hoezo weer preken voor eigen parochie? |:( Ik hoop dat er voor mensen die minder produceren dan ik een belasting komt omdat ze minder bijdragen aan een schone wereld. :N (Einde cynisme). Waarom zou ik meer moeten betalen omdat ik in november nog heb bijgelegd omdat ik al 4 jaar stroom verstook met L/L (schoon) en die stroom graag wil compenseren? Ik ben van zo'n 10kWh naar 30kWh per dag gegaan. Foei!!! NB: mij hebben ze nog niet dan met staffels met de Ferrarismeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:07:
[...]

Tja, ik hoop ook dat er staffels komen. er zit toch wel verschil of ik 5 kwh in de zomer op een dag opwek, 20 of 100kwh...

Hoe meer panelen iemand heeft, hoe meer invloed hij/zij heeft op het stroomnetwerk.
Luister, van mij mag je gerust je energie bij vdBron gaan doen, betaal je tot 550 euro boete per jaar. geen enkel probleem er mee, maar val andere mensen daar niet mee lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:45:
[...]

ben ik het niet met je eens
Jawel we zijn het wel eens. De vraag was of je met of zonder panelen duurder uit bent. mijn antwoord was: zonder panelen.

Maar bedankt voor de onderbouwing erbij 8)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Hoezo weer preken voor eigen parochie? |:( Ik hoop dat er voor mensen die minder produceren dan ik een belasting komt omdat ze minder bijdragen aan een schone wereld. :N (Einde cynisme). Waarom zou ik meer moeten betalen omdat ik in november nog heb bijgelegd omdat ik al 4 jaar stroom verstook met L/L (schoon) en die stroom graag wil compenseren? Ik ben van zo'n 10kWh naar 30kWh per dag gegaan. Foei!!! NB: mij hebben ze nog niet dan met staffels met de Ferrarismeter.
Niet preken voor eigen parochie, maar meer dat ze kosten nu willen gaan verdelen en dat ook eerlijk moet gebeuren. Iemand met 1 paneel maakt echt geen invloed op het stroomnetwerk, maar wordt nu voor evenveel aangeslagen. Dan is het principe van eerlijkheid voor het netwerk verstoren nog steeds niet aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Iemand met 1 paneel maakt echt geen invloed op het stroomnetwerk, maar wordt nu voor evenveel aangeslagen.
dat hangt van je leverancier af. Ga dan terug naar Eneco, die werkt met een boete per kWh dus dat zou dan 'eerlijk' zijn volgens jouw redenatie.

met 1 paneel moet je juist niet bij Greenchoice zijn, want de vaste boete van 4,50 euro per maand hakt er dan hard in.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 10:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MotorBeast
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Niet preken voor eigen parochie, maar meer dat ze kosten nu willen gaan verdelen en dat ook eerlijk moet gebeuren. Iemand met 1 paneel maakt echt geen invloed op het stroomnetwerk, maar wordt nu voor evenveel aangeslagen. Dan is het principe van eerlijkheid voor het netwerk verstoren nog steeds niet aanwezig
Weet wat je niet eerlijk is? Dat ik mijn stroomafname voor heb gefinancierd en renteverlies reeds heb en mensen zonder panelen niets betalen, rente ontvangen op hun spaargeld en zelfs in het weekend gratis stroom of geld toe krijgen van mijn panelen. Daaag staffels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Jawel we zijn het wel eens. De vraag was of je met of zonder panelen duurder uit bent. mijn antwoord was: zonder panelen.

Maar bedankt voor de onderbouwing erbij 8)
Sorry, had het verkeerd gelezen, blijkbaar nog niet helemaal wakker, ik dacht al. _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentro
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 16:27
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Niet aangeven dat je panelen hebt en niet de speciale 3 jaar vast link gebruiken, gewoon invullen op de website van greenchoice en dan krijg je als het goed is de correcte 3 jaar vast optie met € 10,26000 vaste kosten.
Heb ik dan niet gedoe of dat ze lastig gaan doen omdat ik bij in gaan van GC contract wel panelen heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Mentro schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Heb ik dan niet gedoe of dat ze lastig gaan doen omdat ik bij in gaan van GC contract wel panelen heb?
Ja, die kans loop je wel, lees maar de voorwaarden, in principe kunnen ze je contract daardoor verbreken. Niet echt slim wat @Novax schrijft, mede omdat ze dat veelal ook zelf kunnen zien.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 01-05-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:18
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
met 1 paneel moet je juist niet bij Greenchoice zijn, want de vaste boete van 4,50 euro per maand hakt er dan hard in.
Ook niet bij Eneco: zonder dat paneel krijg je 6 cent korting over je hele verbruik.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Ook niet bij Eneco: zonder dat paneel krijg je 6 cent korting over je hele verbruik.
dat krijg je als bezitter van 1 zonnepaneel ook gewoon hoor. Inkooptarief stroom is gelijk voor paneelbezitters en niet-paneel bezitters. Die 6 cent geldt voor alle Eneco klanten.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:54:
dat krijg je als bezitter van 1 zonnepaneel ook gewoon hoor. Inkooptarief stroom is gelijk voor paneelbezitters en niet-paneel bezitters. Die 6 cent geldt voor alle Eneco klanten.
Dacht dat zonnepaneel bezitters het oude tarief betaalden, dat valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:53:
[...]

Ja, die kans loop je wel, lees maar de voorwaarden, in principe kunnen ze je contract daardoor verbreken. Niet echt slim wat @Novax schrijft, mede omdat ze dat veelal ook zelf kunnen zien.
toch vraag ik me af hoe dat werkt. Je krijgt namelijk hetzelfde GC contract opgestuurd volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:26:
[...]

Gewoonenergie bied een gas tarief aan voor 1.17 per m voor 3 jaar. Of Pure Energie 1 jaar voor 1.20. Scheelt toch wel 10 cent uiteindelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:54:
[...]

dat krijg je als bezitter van 1 zonnepaneel ook gewoon hoor. Inkooptarief stroom is gelijk voor paneelbezitters en niet-paneel bezitters.
Wie heeft er nu 1 paneel? ik heb nog nooit een huis gezien dat slechts 1 paneel heeft. je ziet dit hooguit in flats die een paneel aan hun balkon hebben hangen, waar die hoef je niet aan te melden dus tellen hier niet me. (paneel en omvormer in één, die zijn overigens veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:57:
[...]

Wie heeft er nu 1 paneel? ik heb nog nooit een huis gezien dat slechts 1 paneel heeft. je ziet dit hooguit in flats die een paneel aan hun balkon hebben hangen, waar die hoef je niet aan te melden dus tellen hier niet me. (paneel en omvormer in één, die zijn overigens veel te duur.
was even hypothetisch. Het ging erom welk 'type' boete het meest gunstig is als je weinig panelen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
[...]

dat hangt van je leverancier af. Ga dan terug naar Eneco, die werkt met een boete per kWh dus dat zou dan 'eerlijk' zijn volgens jouw redenatie.

Ik heb in februari al een 3-jarig GC contract afgesloten welke in augustus start. Om mezelf maak ik mij de komende drie jaar geen zorgen.

Neemt niet weg dat dit nog steeds een te globale oplossing is. Tegelijkertijd is 11,5 per kWh die je gebruikt beter dan de 29 cent die je betaalt zonder panelen.

Maar dan komt de winst per groene kwh uit op zo'n 17 cent per kWh, al weet ik niet hoe het zit met belastingen enzo? Wel een flinke terugverdientijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
[...]

Dat is waar, de schaampanelen voor het energielabel waren er toch wel snel 2 of 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Nee, Greenchoice heeft nog dezelfde voorwaarden als voor het hele zonnepanelen gebeuren en toen was het ook prima om op elk moment zonepanelen te installeren. (je moet ze wel aanmelden bij energieleveren.nl net als voorheen)

De boete bij GC is eigenlijk een administratieve truc in de aanbieding die ze makkelijk hebben kunnen implementeren zonder de voorwaarden aan te passen zoals alle andere energieleveranciers doen. Als je ook kijkt zie je bij "Bekijk tarieven" gewoon een Netto terugleververgoeding van (per kWh)€ 0,05000 dan geeft dus aan dat in het geval van GC het in weze nog hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij CQ kan je een gas contract afsluiten voor 1 jaar voor 1.19m. Is dit te combineren met een stroomcontract van 3 jaar bij CQ? of wordt dit dan uiteindelijk gecombineerd. Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 22:21
[edit: excuus, volgens mij hoort deze vraag niet in dit topic]

Ik ga binnenkort verhuizen en heb daarvoor een nieuw contract afgesloten bij Innova (3 jaar vast). Er liggen nog geen panelen, maar wellicht worden die wel geplaatst na ongeveer 6 - 12 maanden. Je moet dan denken aan 10-18 panelen. Mijn verbruik is 5000KwH/jaar.

Vervalt mijn huidige contract bij het plaatsen van zonnepanelen, en wat zouden jullie doen in dit geval?

[ Voor 8% gewijzigd door floriz87 op 01-05-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:53:
Incorrect, staat niets over in de voorwaarden behalve dat je ze moet aanmelden bij energieleveren.nl, verder wat ik hierboven schreef Novax in "De zonnepanelen-boete"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Incorrect, staat niets over in de voorwaarden behalve dat je ze moet aanmelden bij energieleveren.nl, verder wat ik hierboven schreef Novax in "De zonnepanelen-boete"
Er staat ook dat je de juiste gegevens moet doorgeven, dat is hier al diverse keren langs gekomen, de vraag is echter of ze het daardoor willen verbreken, maar de mogelijkheid hebben ze dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
floriz87 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:04:
Ik ga binnenkort verhuizen en heb daarvoor een nieuw contract afgesloten bij Innova (3 jaar vast). Er liggen nog geen panelen, maar wellicht worden die wel geplaatst na ongeveer 6 - 12 maanden. Je moet dan denken aan 10-18 panelen. Mijn verbruik is 5000KwH/jaar.

Vervalt mijn huidige contract bij het plaatsen van zonnepanelen, en wat zouden jullie doen in dit geval?
volgens mij niet, wat tussentijds verandert (bv het plaatsen van panelen) heeft geen uitwerking op een lopend contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:57:
Gewoonenergie bied een gas tarief aan voor 1.17 per m voor 3 jaar. Of Pure Energie 1 jaar voor 1.20. Scheelt toch wel 10 cent uiteindelijk.
Die had ik ook gezien alleen ben ik niet erg bekend met Gewoon Energie dus dat is ook nog een afweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 14:18
GC vraagt per maand inmiddels wel 10.- in plaats van 5.- maar is verder prima met tlv van 5 cent.

Echter ... waarom noemt niemand hier Delta??? Lijkt ook nog prima ...

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Grappig detail: GC is 30% eigendom van Eneco.
Jagen ze me weg, en ergens toch weer niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Tlv Delta is 9ct
Tlv GC is 5 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:19
GC maakt trouwens bij mij wel een fout met de netbeheerkosten voor gas, bij stroom gaat dat wel goed. Maar ik neem aan dat dat juiste uiteindelijk wel berekend worden. Maakt het uiteindelijk weer goedkoper

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 23:43
Neem aan van Greenchoice. Dat bij de variable kosten alle belastingen inzit.
Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:28:
GC maakt trouwens bij mij wel een fout met de netbeheerkosten voor gas, bij stroom gaat dat wel goed. Maar ik neem aan dat dat juiste uiteindelijk wel berekend worden. Maakt het uiteindelijk weer goedkoper
Stel als de netbeheerkosten lager worden volgend jaar en je hebt contract. Dan heb je toch gewoon lagere kosten?

[ Voor 74% gewijzigd door jaaoie17 op 01-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
jaaoie17 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:29:
Neem aan van Greenchoice. Dat bij de variable kosten alle belastingen inzit.

[...]

Stel als de netbeheerkosten lager worden volgend jaar en je hebt contract. Dan heb je toch gewoon lagere kosten?
gaat bij mij fout dat hij voor het totale plaatje de verkeerde kosten voor gas nu berekend (rekend met netbeheerkosten gas met >500m3 ipv <500m3 wat ik opgeef in de berekening). De berekening klopt dus niet, mocht je dus gas ook willen overstappen is het dus goed om te kijken of hun berekeningen goed gaan.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 23:43
Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:35:
[...]

gaat bij mij fout dat hij voor het totale plaatje de verkeerde kosten voor gas nu berekend (rekend met >500m3 ipv <500m3 wat ik opgeef in de berekening). De berekening klopt dus niet, mocht je dus gas ook willen overstappen is het dus goed om te kijken of hun berekeningen goed gaan.
Ik bedoel meer netbeheerkosten liggen toch buiten het contract. Dus stel als het volgens jaar een euro goedkoper wordt, dan wordt het toch ook goedkoper, als je een contract hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:08:
Er staat ook dat je de juiste gegevens moet doorgeven, dat is hier al diverse keren langs gekomen, de vraag is echter of ze het daardoor willen verbreken, maar de mogelijkheid hebben ze dus wel.
Je geeft de juiste gegevens bij het aanvragen van het contract (heb je zonnepanelen? nee) en bij het ingaan van het contract hebben ze ook de juiste gegevens als hij de panelen heeft aangemeld bij energieleveren.nl

En reden voor beëindiging is als je niet de informatie geeft waar ze om vragen, daar houdt je je gewoon aan. Zij vragen, jij beantwoord met de correcte actuele informatie.

Zoals gezegd is er bij GC procedure technisch niets veranderd in hoe ze met zonnepanelen omgaan, iedereen met of zonder panelen hebben allemaal dezelfde contracten. De één heeft alleen een aanbieding met €10 vaste kosten, de ander met €14 vaste kosten en sommige €7 vaste kosten (van de energie coöperaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
jaaoie17 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Ik bedoel meer netbeheerkosten liggen toch buiten het contract. Dus stel als het volgens jaar een euro goedkoper wordt, dan wordt het toch ook goedkoper, als je een contract hebt?
Dat klopt, maar dat is niet wat ik bedoel.

Ik bedoel dat als je even alles op een rijtje wil zetten dat het dan wel handig is als voor je vergelijking GC met de juiste gegevens rekend. Het blijkt dus in mijn geval dat dat niet klopt. Komt uiteindelijk wel goed, want ligt idd buiten het contract, maar als je dus goed wil vergelijken moeten ze wel met de juiste gegevens werken. Let daar dus even op.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:37
PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:
GC vraagt per maand inmiddels wel 10.- in plaats van 5.- maar is verder prima met tlv van 5 cent.

Omdat die niet aanbieden voor 3 jaar incl. panelen.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10 17:24
hoevenpe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:16:
Zo, aangevraagd. 14 dagen om uit te zoeken of dit echt handig is. Bedankt alvast!

9 dagen te vroeg voor mijn huidige contract, dat overleven we ook wel weer.
Annuleer je toch over 9 dagen en sluit het contract opnieuw af (als de link en alles nog werkt) en dan op de juiste datum.
flashboarder schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:28:
Okay, begrijp ik, thx. Het is misschien de truc om iedereen aan de electrische auto te krijgen...
Alleen als je de auto dan laadt als de zon schijnt, dus als direct eigen verbruik. (Want over het verbruik wat je saldeert betaal je ook.)
_Christiaan_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:31:
Ben benieuwd of dit om gaat slaan naar goedkoper uit zijn zonder panelen.
Dat zal nog wel even duren, de meeste winst met zonnepanelen zit in salderen. En als de kosten 11,5ct zijn, maar het levertarief 29ct leveren zonnepanelen je dus nog altijd (een korting van) 17,5ct op.
[...]

Die zie jij ook niet op daken, die liggen in tuintjes. Of inderdaad op balkons. Zijn vaak de plug en play panelen.
En het schijnt dat je die wel ook moet aanmelden. (Discussie hier.)
PieterL schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:

Omdat Delta geen 3 jaar vast aanbiedt als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:29
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Annuleer je toch over 9 dagen en sluit het contract opnieuw af (als de link en alles nog werkt) en dan op de juiste datum.

[...]

Alleen als je de auto dan laadt als de zon schijnt, dus als direct eigen verbruik. (Want over het verbruik wat je saldeert betaal je ook.)

[...]

Dat zal nog wel even duren, de meeste winst met zonnepanelen zit in salderen. En als de kosten 11,5ct zijn, maar het levertarief 29ct leveren zonnepanelen je dus nog altijd (een korting van) 17,5ct op.

[...]

Die zie jij ook niet op daken, die liggen in tuintjes. Of inderdaad op balkons. Zijn vaak de plug en play panelen.
En het schijnt dat je die wel ook moet aanmelden. (Discussie hier.)

[...]

Omdat Delta geen 3 jaar vast aanbiedt als je zonnepanelen hebt.
9 dagen te vroeg aangevraagd? Met inachtneming van de 30 dagen opzegtermijn of echt op de datum van het einde contract?

Ik heb em nu aangevraagd 30 dagen van te voren maar weet niet of dit goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Als je hierover twijfelt kan je ook gaan voor de speciale 3 jaar vast link https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/3-jaar-vast/ daar maakt het niet of je wel of niet aangeeft zonnepanelen te hebben, het vastrecht is hetzelfde hoge zonnepanelenboete tarief van € 14,79 per maand (wat ook maar weer aangeeft dat het puur de aanbieding is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
Inderdaad Delta max 1 jaar en GC 3 jaar
Dank. Ik ga voor GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
moet je bij voortijdig overstappen nog rekening houden met de opzegtermijn bij je huidige leverancier (denk 1 maand?) Of kan ik dat bv meteen in laten gaan en regelen ze het zelf wel onderling? Mijn overstapboete bij Eneco is een whooping 15 euro... Daar ga ik denk ik niet tot oktober op wachten...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

Wuursj

want worst is al bezet

Hopjesvla79 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:03:
moet je bij voortijdig overstappen nog rekening houden met de opzegtermijn bij je huidige leverancier? Of kan ik dat bv meteen in laten gaan en regelen ze het zelf wel onderling? Mijn overstapboete bij Eneco is een whooping 15 euro... Daar ga ik denk ik niet tot oktober op wachten...
Je geeft zelf de overstap datum op. Als dat binnen de opzegtermijn van je huidige leverancier is, krijg je de overstapboete verrekend in je afsluitende nota van je huidige leverancier.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jaaoie17 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Netwerkkosten, dat zijn kosten buiten de energieboer om, wordt door je netbeheerder vastgesteld, deze hebben de zelfde status als wettelijke wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01
Ik zat te twijfelen om die 3 jaar GC te doen, maar ik denk dat ik volgend jaar een dikke batterij van 15-20kWh ga neerzetten en er een dynamisch energie contract op ga gooien. Dus heb een 1 jaar GC contract vernieuwd.

Dan ga ik wel met de markt mee en heb ik wat meer speling/buffer met m'n eigen 6kW aan panelen die ik op m'n dak heb liggen.

Ik saldeer alles (airco voor verwarmen/koelen, electrische auto). Ik vermoed dat dit straks qua investering een redelijke oplossing is. Want dit gaat 't komende jaar nog veel verder versoberen.

Ben benieuwd of iemand Eneco nog voor de rechter neer gaat zetten in een proef proces, want waar die gasten mee bezig zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Wunk op 01-05-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:22:
[...]

Is het niet goedkoper om gas en stroom af te nemen bij GC ipv stroom GC en gas ergens anders?
Stroom geloof ik wel, gas denk ik dat ik nog wel een betere deal kan krijgen.
Ik kan 3 jaar Gas vastzetten bij GC voor €1,30, of 1 jaar bij Delta voor €1,24.

Als ik niet alleen met gas bij Essent kan blijven stap ik denk ik over naar Delta voor die €1,24 en dan kijk ik volgend jaar wel weer wat voor deal ik kan kan krijgen.
Tevens krijg je via energievergelijkers een welkomstbonus, iets wat je kunt vergeten als je met zonnepanelen komt aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
Wunk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:08:
Ben benieuwd of iemand Eneco nog voor de rechter neer gaat zetten in een proef proces, want waar die gasten mee bezig zijn?
Het is niet alleen Eneco, maar alle partijen waarbij de TLV afhankelijk is van het aantal kWh die je het net op pompt waarbij ik me afvraag hoe dat stand houd. Ik ga er echter niet op wachten; als je fratsen uit gaat halen ben ik weg.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben blij dat (bijna) iedereen overstapt naar GC.

Kunnen we mooi de advocaat crowdfunden als ze ineens de regels wijzigen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Wunk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:08:
Ik zat te twijfelen om die 3 jaar GC te doen, maar ik denk dat ik volgend jaar een dikke batterij van 15-20kWh ga neerzetten en er een dynamisch energie contract op ga gooien. Dus heb een 1 jaar GC contract vernieuwd.

Dan ga ik wel met de markt mee en heb ik wat meer speling/buffer met m'n eigen 6kW aan panelen die ik op m'n dak heb liggen.

Ik saldeer alles (airco voor verwarmen/koelen, electrische auto). Ik vermoed dat dit straks qua investering een redelijke oplossing is. Want dit gaat 't komende jaar nog veel verder versoberen.

als je nu al alles saldeerd heb je dus niets aan een 15-20 kWh batterij, wat wil je daarmee opslaan, want voor the next day is je batterij veel te groot en voor de winter veel en veel te klein, dan heb je meer dan 2.000 kWh opslag nodig. Sorry, volledig onzinnig en geld de straat gooien.

ik zou je berekening nog maar eens opnieuw doen. want met jou pv systeem is dit volledig onzinnig. :?
mensen met dit soort batterijen gaan in de handel en niet om hun eigen zonneenegie op te slaan.
ook daar is de vraag of de huidige situatie lang genoeg aanhoud om de kosten van de batterij er uit te halen, het is en blijft een pure gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:10:
[...]

Stroom geloof ik wel, gas denk ik dat ik nog wel een betere deal kan krijgen.
Ik kan 3 jaar Gas vastzetten bij GC voor €1,30, of 1 jaar bij Delta voor €1,24.

Als ik niet alleen met gas bij Essent kan blijven stap ik denk ik over naar Delta voor die €1,24 en dan kijk ik volgend jaar wel weer wat voor deal ik kan kan krijgen.
Tevens krijg je via energievergelijkers een welkomstbonus, iets wat je kunt vergeten als je met zonnepanelen komt aanzetten.
Delta zit je op €1.24m gas voor 1 jaar via PriceWise incl 155 euro cashback. En bij Pure Energie incl €75 cashback zit je op €1.21 m gas voor 1 jaar. scheelt toch 6 of 9 cent per m :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Inmiddels reactie gekregen van GC dat de aanvraag is afgewezen omdat we nog een contract hebben dat langer dan 6 maanden loopt. Heb het topic doorgenomen, maar zo snel niet kunnen vinden of iemand anders hetzelfde heeft gehad. Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad en kunnen oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:17:
Inmiddels reactie gekregen van GC dat de aanvraag is afgewezen omdat we nog een contract hebben dat langer dan 6 maanden loopt. Heb het topic doorgenomen, maar zo snel niet kunnen vinden of iemand anders hetzelfde heeft gehad. Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad en kunnen oplossen?
Je zegt we dus misschien nieuw contract op naam van partner zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:15:
[...]

als je nu al alles saldeerd heb je dus niets aan een 15-20 kWh batterij, wat wil je daarmee opslaan, want voor the next day is je batterij veel te groot en voor de winter veel en veel te klein, dan heb je meer dan 2.000 kWh opslag nodig. Sorry, volledig onzinnig en geld de straat gooien.

ik zou je berekening nog maar eens opnieuw doen. want met jou pv systeem is dit volledig onzinnig. :?
mensen met dit soort batterijen gaan in de handel en niet om hun eigen zonneenegie op te slaan.
ook daar is de vraag of de huidige situatie lang genoeg aanhoud om de kosten van de batterij er uit te halen, het is en blijft een pure gok.
Ja, dat is dus de bedoeling. Zowel de dynamische (next-day tariff) handel als buffer van eigen panelen buiten de zonnige uren

[ Voor 3% gewijzigd door Wunk op 01-05-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kan je niet oplossen. Gewoon aftellen. Ik nog een week of 2 wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:20:
[...]

Je zegt we dus misschien nieuw contract op naam van partner zetten?
Heb je straks 2 contracten naast elkaar lopen. Duur grapje als het zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 12:25
[...]

Daarnaast zit hij zo vol en komt bijna niet leeg in de zomer (weinig gebruiker, lang licht en kort donker). Iedere dag kan je maar een beetje bijladen en lever je alsnog de rest van je productie terug aan het net eventueel met boete.
Werkt alleen als je je omvormer dynamisch kan aansturen en altijd afregelt op 0 kWh teruglevering. Maar dan kan je niet salderen.
Of je moet natuurlijk je airco 's avonds op 15 graden zetten en een dikke deken gebruiken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Pietje555 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Daarnaast zit hij zo vol en komt bijna niet leeg in de zomer (weinig gebruiker, lang licht en kort donker). Iedere dag kan je maar een beetje bijladen en lever je alsnog de rest van je productie terug aan het net eventueel met boete.
Werkt alleen als je je omvormer dynamisch kan aansturen en altijd afregelt op 0 kWh teruglevering. Maar dan kan je niet salderen.
Of je moet natuurlijk je airco 's avonds op 15 graden zetten en een dikke deken gebruiken.
Dan red je het nog niet. Een splitairco verbruikt echt weinig. In tegenstelling tot wat de media altijd roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:35
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Dan red je het nog niet. Een splitairco verbruikt echt weinig. In tegenstelling tot wat de media altijd roept.
Hier een minimaal verbruik van 1,2 kW dus die batterij komt wel weer leeg.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:27:
Heb je straks 2 contracten naast elkaar lopen. Duur grapje als het zo is.
De ander kan dan toch opzeggen (met boete)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Pietje555 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Dat is dus de bedoeling:
- Dynamisch energie contract
- Home assistant als hub met tarieven, laadstatus van batterij, oplever status solar, etc.
- Solaredge inverter is gewoon aan te sturen via modbus, dus als alles vol zit en prijs is negatief, boem panelen uit en/of EV laadpaal aan (heb een etron hier staan)

't is jammer dat het hele V2G (Vehicle 2 Grid) systeem zo lang op zich laat wachten, ik heb een dikke batterij staan die ik niet kan gebruiken op 't moment hiervoor.

Monitoren doe ik alles al, moet alleen maar aansturing en een batterij bij komen en even kijken bij wie ik 't beste uit ben om dynamisch te handelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQqL06iicDqjB5fOSjnW8ATnLw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRODpmaLR76Ghmi0OPjqNm37.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Wunk op 01-05-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
[...]

Met een dynamisch contract kun je de batterij in de winter goedkoopst laden en op duurste moment gebruiken dus "volledig onzinnig" is per definitie niet waar tot veel te ongenuanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Ruben26 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Met een dynamisch contract kun je de batterij in de winter goedkoopst laden en op duurste moment gebruiken dus "volledig onzinnig" is per definitie niet waar tot veel te ongenuanceerd.
Dit dus.. en met 15-20kW heb je best een sloot speelruimte om die tarieven 'slim' in te kopen en weer 't net terug op te duwen. Maar als je maar een 5kW batterijtje neerzet zie ik dat idd niet zomaar gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:40:
[...]

Ja mijn intentie was inderdaad om de boete van 50 euro te pakken. Misschien inderdaad bestellen op naam van partner en verhuizing aangeven bij bestelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vergeet je de conversie verliezen niet? 10kWh laden is 8.5kWh ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Gaan we met de recente ontwikkeling van terugleverkosten en - uiteindelijk - afschaffing salderingsregeling niet naar een model waarbij zonnepaneelbezitters het technisch zo gaan inrichten dat ze nooit terugleveren maar uitsluitend voor eigen direct gebruik opwekken?

Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben hoeveel procent van de elektriciteitsproductie uit groene bronnen daarmee terug zou lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:01:
Gaan we met de recente ontwikkeling van terugleverkosten en - uiteindelijk - afschaffing salderingsregeling niet naar een model waarbij zonnepaneelbezitters het technisch zo gaan inrichten dat ze nooit terugleveren maar uitsluitend voor eigen direct gebruik opwekken?

Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben hoeveel procent van de elektriciteitsproductie uit groene bronnen daarmee terug zou lopen.
Aan de oppervlakte is het idee "neutraal" toch? Dat is iig het bericht wat overheid en energieleveranciers zo hard proberen te promoten. Je eigen opgewekte energie zoveel mogelijk verbruiken ipv het net terug op duwen.

Ik vraag me een beetje af of energieleveranciers daar dan ook echt blij mee gaan zijn. Want als ik hier in de buurt kijk dan is 't nog steeds meer huizen zonder panelen dan met. Dus mijn opgewekte energie komt gewoon bij de buren weer uit 't stopcontact, zonder dat er enorme transporten in zitten. Goedkoper geld verdienen voor leveranciers word 't niet.

Grotere zonneparken e.d. zullen meer het probleem zijn vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wekkel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:01:
uiteindelijk wel, en dat is ook precies de bedoeling.
Overigens zal het niet zo hard gaan, want 95% van de zonnepaneelbezitters kijkt hier niet naar om en gelooft het allemaal wel.
is waarschijnlijk verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ruben26 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk als je verbruik 20 kWh in de winter is, ik verbruik in de winter ruim 2000 kWh, dat is het honderdvoudige, dus dan zou ik 100 van dergelijke batterijen moeten hebben, je ziet dus totale onzin, van 20 kWh wordt je niet rijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:57
Gaslicht.com heeft een overzicht van de terugleverkosten, die in het geval van Pure energie kunnen oplopen tot € 2142 per jaar (staffel 15000-100000 kWh). Wat wel interessant is; is dat enkele aanbieders met staffels, geen kosten in rekening brengen tot 999kWh. Daarmee zijn deze partijen mogelijk interessant voor degene met 2 a 3 schaampanelen op het dak.

@marktweakt Zo'n overzicht mis ik een beetje in de TS, maar misschien is het onbegonnen werk om dat bij te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 01-05-2024 13:27 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-10 21:43

switchboy

-ruimte te huur-

Die Greenchoice heeft wel hele onaantrekkelijke tarieven. Met 4 euro pm meer vastrecht als teruglever boete maar wel een gasprijs van 1,17 en energie 1,26 met aan het eind van de rit nog cashback bij gewoon (om maar een voorbeeld te noemen) zijn er onder aan de streep veel aantrekkelijkere opties. Die staar je niet blind. Ik gebruik meer dan ik op kan wekken, dus saldeer alle. De teruglever vergoeding buiten salderen is in mijn geval dus ook niet interessant. Hangt heel erg van je dak situatie af en kook/Verwarm installatie af wat voordelig is.

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vibravis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-10 12:56
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk als je verbruik 20 kWh in de winter is, ik verbruik in de winter ruim 2000 kWh, dat is het honderdvoudige, dus dan zou ik 100 van dergelijke batterijen moeten hebben, je ziet dus totale onzin, van 20 kWh wordt je niet rijk.
Als je het een beetje slim aanpakt kun je wel degelijk met een 20kwh accu vooruit.
Ik verbruik 25kwh per dag in de winter dus 2240kwh in Nov,Dec,Jan,Feb. Als ik mijn accu zou laden tijdens de goedkoopste uren in de nacht dan kan ik hier ongeveer de hele dag mee vooruit. We hebben genoeg nachten gehad afgelopen winter waarbij de prijs nul of een paar cent per kwh was. Dan heb ik dus de hele dag stroom voor heel weinig.

Rijk kun je er niet van worden maar het kan je aanzienlijk geld besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

big bang schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:25:
Daarmee zijn deze partijen mogelijk interessant voor degene met 2 a 3 schaampanelen op het dak.
ook met 60 panelen kan dat interessant zijn, alleen moet je dan elke 14 dagen overstappen van leverancier naar leverancier om onder die 999 te blijven 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Vibravis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Rijk kun je er niet van worden maar het kan je aanzienlijk geld besparen.
valt tegen hoor, zo groot zijn de verschillen namelijk niet in de winter en je hebt ook nog flinke laadverliezen. En je moet je accu er ook nog eerst mee terug verdienen. Dat zal vaak niet lukken binnen de technische levensduur van de accu.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Eind vorig jaar een 3 jarig GC contract afgesloten voor alleen stroom. Iemand ervaring of je daarna nog een GC Gas contract erbij kan afsluiten, zonder dat de bestaande stroom contract voorwaarden (die nog de luxe TLV van 11,5ct heeft) worden aangepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
pdidi schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:35:
Eind vorig jaar een 3 jarig GC contract afgesloten voor alleen stroom. Iemand ervaring of je daarna nog een GC Gas contract erbij kan afsluiten, zonder dat de bestaande stroom contract voorwaarden (die nog de luxe TLV van 11,5ct heeft) worden aangepast?
Er was hier iemand die dat ook gedaan heeft alleen dan moest het wel via de klantenservice en niet via een vergelijkingssite (waar de tarieven dan weer aantrekkelijker zijn) Maar zou dan gewoon ergens anders een gas contract nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:33:
[...]

valt tegen hoor, zo groot zijn de verschillen namelijk niet in de winter en je hebt ook nog flinke laadverliezen. En je moet je accu er ook nog eerst mee terug verdienen. Dat zal vaak niet lukken binnen de technische levensduur van de accu.
Klopt, zelfs met de "wij van WC eend-methode" komt Zonneplan nog op 5-7 jaar. Dat is een geheel afgestemd systeem met tarief voorspelling. Met eigen bouw kom je daar niet aan.
Daarnaast is de investering voor de accu niet het enige. De regelinstallatie om alles aan te sturen is ook flink aan de prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Pietje555 op 01-05-2024 13:41 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:40:
Of zelf opzeggen en nog niet aangeven dat je bij hun weer een contract wilt. Je mag toch altijd opzeggen (en de boete accepteren)?! Maar wellicht is in hun systeem eea lastig.
Hopelijk gaat het goed met een naamsverandering en verhuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Laatst online: 10-10 15:31
@marktweakt Zo'n overzicht mis ik een beetje in de TS, maar misschien is het onbegonnen werk om dat bij te houden.
Klopt, dat is onbegonnen werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 22:34
switchboy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
Die Greenchoice heeft wel hele onaantrekkelijke tarieven. Met 4 euro pm meer vastrecht als teruglever boete maar wel een gasprijs van 1,17 en energie 1,26 met aan het eind van de rit nog cashback bij gewoon (om maar een voorbeeld te noemen) zijn er onder aan de streep veel aantrekkelijkere opties. Die staar je niet blind. Ik gebruik meer dan ik op kan wekken, dus saldeer alle. De teruglever vergoeding buiten salderen is in mijn geval dus ook niet interessant. Hangt heel erg van je dak situatie af en kook/Verwarm installatie af wat voordelig is.
Het gaat er niet om wat je saldeert maar om wat je het net opstuurt, de terugleverboete per kWh is dus op al je opwek minus wat je zelf direct verbruikt.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
switchboy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
Gas apart.
En inderdaad, als je veel meer verbruikt dan opwekt kunnen anderen dan GC wel interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
marktweakt schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Klopt, dat is onbegonnen werk.
Je kunt er toch aan beginnen? ;)

In ieder geval nu dat zo goed als iedereen aan terugleverkosten en dergelijke is begonnen (of heeft aangegeven) zal het wel weer wat overzichtelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Wunk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:42:
[...]

't is jammer dat het hele V2G (Vehicle 2 Grid) systeem zo lang op zich laat wachten, ik heb een dikke batterij staan die ik niet kan gebruiken op 't moment hiervoor.
Zal ook niet snel gebeuren. Ze hebben binnen de Energie wet nog geen oplossing dat particulieren als energiehandelaar gaan optreden.
Op goedkope momenten laden en met winst terugleveren is handel en dat mag niet.
Of aan de lader van de baas op kantoor opladen en thuis weer verkopen?!?
En PV dan? Dat is een nagelvaste installatie waar je een overeenkomst met je energieleverancier voor hebt. Je hebt verder geen invloed op de prijs. Dat is nu net de oorzaak waarom de boetes ingevoerd worden omdat zij daar (al dan niet terecht) voor op moeten draaien.

Pagina: 1 ... 43 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)