Dagger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:20:
Ik ben geloof ik te dom om te snappen wat er in dit topic door de experts geadviseerd wordt. Ik heb de link naar het driejarig GC contract gevonden en bekeken, en op Gaslicht.com vergeleken, maar ik kom er niet uit. GC doet ook een driejarig voorstel voor verlenging dat nog net iets gunstiger is dan het voorstel in de link van Peer (dank daarvoor Peer).
Is het nu ook verstandig om zo’n GC 3-jarig contract af te sluiten als je wel zonnepanelen hebt, maar geen netto overschot hebt na saldering? We gebruiken ongeveer 4200 kWh per jaar en wekken met 12 panelen ongeveer 4000 kWh op. We wonen in een oud huis, dat zelfs na verduurzaming nog jaarlijks zo’n 1650 m3 gas nodig heeft om te verwarmen. Dat was 3600 m3, dus we hebben al flinke stappen gemaakt, maar ik kan nog eventueel naar een hybride warmtepomp. Voorlopig ga ik uit van het bovengenoemde verbruik aan gas/elektriciteit.
Zou iemand me willen uitleggen of ik er dan verstandig aan doe om GC af te sluiten?
oke, daar gaan we weer, ik heb dat de laatste dagen hier nu al diverse keren uitgelegd, maar teruglezen blijkt heel lastig te zijn.
je verbruik is circa 4.200 kWh, klopt dat zit in dat verbruik ook al je direct gebruik van je zonnepanelen in ?
dat is me niet helemaal duidelijk, mn omdat je het over opwek hebt en niet over terulevering.
maar stel we gaan even uit van je genoemde cijfers:
- verbruik 4.200 kWh
- teruglevering (= hiier maar gelijk aan opwek, is dus niet zo) 4.000 kWh
dus je komt jaarlijk 200 kWh te kort. dat is 1 paneel, had je deze ook nog niet er bij kunnen plaatsen ?
bij Eneco ga je dus de komende tijd over deze 4.000 kWh 11,5ct boete betalen, = 452 euro. per jaar
Bij GC betaal je circa 5 euro per maand extra ivm terugleveren, dat is dus = 50 euro.
Dus je betaald bij GC dus 392 euro minder dan bij Eneco bij de zelfde kWh prijs.
omdat jij netto maar 200 kWh verbruikt, de rest wordt gesaldeerd moet de kWh prijs dus 1,96 goedkoper zijn dan de prijs van GC om break even te scoren. gezien de prijs ergens tussen 0,30 en 0,35 ligt is dit verschil gewoon onmogelijk en daardoor ben je voor de stroom bij GC veel beter af.
Door je hoge gasverbruik zou ik eerder voor een losse gas aanbieding, bv delta, wat hier ook pas is langsgekomen kiezen. goedkoper dan bij GC.
een tweede en ook zeer groot voordeel is dat je 3 jaar dit voordeel kunt vast houden, en goedkoper zal het op dit moment echt niet worden, eerder duurder, mn door de terugleverboetes die steeds hoger bliken te worden.