Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
switchboy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:27:
Die Greenchoice heeft wel hele onaantrekkelijke tarieven. Met 4 euro pm meer vastrecht als teruglever boete maar wel een gasprijs van 1,17 en energie 1,26 met aan het eind van de rit nog cashback bij gewoon (om maar een voorbeeld te noemen) zijn er onder aan de streep veel aantrekkelijkere opties. Die staar je niet blind. Ik gebruik meer dan ik op kan wekken, dus saldeer alle. De teruglever vergoeding buiten salderen is in mijn geval dus ook niet interessant. Hangt heel erg van je dak situatie af en kook/Verwarm installatie af wat voordelig is.
Dat ligt er aan, we weten nog niet wat de rest gaat doen.
Je loopt kans, maar dat is speculatie, dat over een jaar iedereen 10 cent of meer de teruggeleverde kWh telt, dan zit je beter bij GC voor 3 jaar zonder terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Ja, je hebt helemaal gelijk als je verbruik 20 kWh in de winter is, ik verbruik in de winter ruim 2000 kWh, dat is het honderdvoudige, dus dan zou ik 100 van dergelijke batterijen moeten hebben, je ziet dus totale onzin, van 20 kWh wordt je niet rijk.
Wie heeft het hier over rijk worden? Hoor je mij niet te zeggen. En je hoeft helemaal geen stroom op te slaan voor de hele maand.

Sinds we een warmtepomp hebben zit verbruik op maximaal 30kWh op een winterdag. Dus met een batterij van 20kWh en wetenschap dat zelfs in de winters 's nachts prijzen negatief kunnen zijn (bron Tweakers in dit topic(?)) kun je er best je voordeel mee halen (zonder rijk te worden).

Maar je mag van mening blijven het het totale onzin is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01
Pietje555 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:48:
[...]

Zal ook niet snel gebeuren. Ze hebben binnen de Energie wet nog geen oplossing dat particulieren als energiehandelaar gaan optreden.
Op goedkope momenten laden en met winst terugleveren is handel en dat mag niet.
Of aan de lader van de baas op kantoor opladen en thuis weer verkopen?!?
En PV dan? Dat is een nagelvaste installatie waar je een overeenkomst met je energieleverancier voor hebt. Je hebt verder geen invloed op de prijs. Dat is nu net de oorzaak waarom de boetes ingevoerd worden omdat zij daar (al dan niet terecht) voor op moeten draaien.
Grappig dat je die "lader van de baas" benoemt. Ik weet dat gemeentes, laadpleinen met toekomstvaste V2G opties gunnen, zodat straks aangesloten auto's mogelijk als opslagbuffer gebruikt kunnen worden, mits je daar toestemming voor geeft. Dus al die auto's in de randstad aan laadpalen worden mogelijk accu's om het energienet te ontzien tijdens piekmomenten.

Jij als consument/eigenaar van de accu krijgt dan korting op je laadtarief, of geld terug als je stroom levert via je auto. Maar ja, daar zullen energie leveranciers HELEMAAL niet blij mee zijn. Dan word er een flink stuk monopolie uit handen genomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wunk op 01-05-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Wunk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:05:
[...]

Grappig dat je die "lader van de baas" benoemt. Ik weet dat gemeentes, laadpleinen met toekomstvaste V2G opties gunnen, zodat straks aangesloten auto's mogelijk als opslagbuffer gebruikt kunnen worden, mits je daar toestemming voor geeft. Dus al die auto's in de randstad aan laadpalen worden mogelijk accu's om het energienet te ontzien tijdens piekmomenten.

Jij als consument/eigenaar van de accu krijgt dan korting op je laadtarief, of geld terug als je stroom levert via je auto. Maar ja, daar zullen energie leveranciers HELEMAAL niet blij mee zijn. Dan word er een flink stuk monopolie uit handen genomen.
En… levert die korting voldoende op om de extra slijtage aan de accu van je EV te bekostigen? Zo nee, dan betaal je dus alsnog een hoop geld maar dan indirect. Ik zie leasemaatschappijen en bedrijven die leaseauto’s regelen voor personeel daar ook nog wel een stokje voor steken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01
Thalaron schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:15:
[...]

En… levert die korting voldoende op om de extra slijtage aan de accu van je EV te bekostigen? Zo nee, dan betaal je dus alsnog een hoop geld maar dan indirect. Ik zie leasemaatschappijen en bedrijven die leaseauto’s regelen voor personeel daar ook nog wel een stokje voor steken.
https://www.auto.nl/blog/levensduur-accu-elektrische-auto

Dat schijnt dus nog wel mee te vallen. Maar het is nog koffie dik kijken. Ik weet dat gemeentes hun laadpleinen hier klaar voor willen hebben iig. Dus er zit zeker een verschuiving aan te komen waar energie leveranciers zich in steeds gekkere hoeken moeten gaan draaien om die monopolie positie vast te houden.

Dingen die nu al logisch zouden zijn worden keihard en actief verboden (stroom leveren aan je buren bijvoorbeeld), simpelweg door gelobby. En dat leveranciers en netbeheerders dus met twee gezichten praten word zo steeds en steeds duidelijker.

Keihard schreeuwen dat het energienet zo vol zit, maar alles proberen tegen te houden wat 't oplost waarbij ze zelf niet direct financieel voordeel halen. Logisch voor een bedrijf wat op pure winst uit is natuurlijk, maar niet iets waar je je momenteel op zou moeten inzetten met de transitie en klimaatproblemen.

Just my two cents

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:16
Hugo__Boss schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:17:
Inmiddels reactie gekregen van GC dat de aanvraag is afgewezen omdat we nog een contract hebben dat langer dan 6 maanden loopt. Heb het topic doorgenomen, maar zo snel niet kunnen vinden of iemand anders hetzelfde heeft gehad. Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad en kunnen oplossen?
Ik heb in (dacht) 23 Februari dit ook gedaan met FNV aanbieding +200 Cashback. Mijn contract liep tot 01-11-2024 Was ook drie jarig). Laten ingaan ik meen 22 Augustus. Ik heb ontvangst bevestiging gehad maar geen contract.

Meerdere malen gebeld en ik moest wachten. Uiteindelijk na 3 weken zei iemand kan niet. Na wat sputteren zou ik gebeld worden door expert team contracten, toen dit niet gebeurde zelf weer gebeld. Vriendelijk iemand aan de telefoon, gaan we regelen :) en mijn nieuwe contract gaat in op 21-09 zonder boete rente.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-05-2024
Ik ben geloof ik te dom om te snappen wat er in dit topic door de experts geadviseerd wordt. Ik heb de link naar het driejarig GC contract gevonden en bekeken, en op Gaslicht.com vergeleken, maar ik kom er niet uit. GC doet ook een driejarig voorstel voor verlenging dat nog net iets gunstiger is dan het voorstel in de link van Peer (dank daarvoor Peer).

Is het nu ook verstandig om zo’n GC 3-jarig contract af te sluiten als je wel zonnepanelen hebt, maar geen netto overschot hebt na saldering? We gebruiken ongeveer 4200 kWh per jaar en wekken met 12 panelen ongeveer 4000 kWh op. We wonen in een oud huis, dat zelfs na verduurzaming nog jaarlijks zo’n 1650 m3 gas nodig heeft om te verwarmen. Dat was 3600 m3, dus we hebben al flinke stappen gemaakt, maar ik kan nog eventueel naar een hybride warmtepomp. Voorlopig ga ik uit van het bovengenoemde verbruik aan gas/elektriciteit.

Zou iemand me willen uitleggen of ik er dan verstandig aan doe om GC af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
discusws schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Ik heb in (dacht) 23 Februari dit ook gedaan met FNV aanbieding +200 Cashback. Mijn contract liep tot 01-11-2024 Was ook drie jarig). Laten ingaan ik meen 22 Augustus. Ik heb ontvangst bevestiging gehad maar geen contract.

Meerdere malen gebeld en ik moest wachten. Uiteindelijk na 3 weken zei iemand kan niet. Na wat sputteren zou ik gebeld worden door expert team contracten, toen dit niet gebeurde zelf weer gebeld. Vriendelijk iemand aan de telefoon, gaan we regelen :) en mijn nieuwe contract gaat in op 21-09 zonder boete rente.
Dank voor je reactie, ik heb het geprobeerd op een andere naam en rekeningnummer, maar helaas weer geen contract. Ik ben bang dat het een lastig verhaal wordt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:05

de Peer

under peer review

Dagger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:20:
Ik ben geloof ik te dom om te snappen wat er in dit topic door de experts geadviseerd wordt. Ik heb de link naar het driejarig GC contract gevonden en bekeken, en op Gaslicht.com vergeleken, maar ik kom er niet uit. GC doet ook een driejarig voorstel voor verlenging dat nog net iets gunstiger is dan het voorstel in de link van Peer (dank daarvoor Peer).

Is het nu ook verstandig om zo’n GC 3-jarig contract af te sluiten als je wel zonnepanelen hebt, maar geen netto overschot hebt na saldering? We gebruiken ongeveer 4200 kWh per jaar en wekken met 12 panelen ongeveer 4000 kWh op. We wonen in een oud huis, dat zelfs na verduurzaming nog jaarlijks zo’n 1650 m3 gas nodig heeft om te verwarmen. Dat was 3600 m3, dus we hebben al flinke stappen gemaakt, maar ik kan nog eventueel naar een hybride warmtepomp. Voorlopig ga ik uit van het bovengenoemde verbruik aan gas/elektriciteit.

Zou iemand me willen uitleggen of ik er dan verstandig aan doe om GC af te sluiten?
Ja ook voor jou is het interessant. dat kleine beetje dat je nog moet inkopen is peanuts dus je bent gebaat bij de lage boete van Greenchoice om daarmee je voorwaarden 3 jaar vast te zetten.

Welk aanbod van gaslicht.com en 'verlengaanbod' van GC heb je het over? dat kunnen wij natuurlijk niet beoordelen.

Ik zou wel gas en stroom loskoppelen want gas ook 3 jaar vastzetten bij GC is niet iets wat ik zou aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ruben26 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Wie heeft het hier over rijk worden? Hoor je mij niet te zeggen. En je hoeft helemaal geen stroom op te slaan voor de hele maand.

Sinds we een warmtepomp hebben zit verbruik op maximaal 30kWh op een winterdag. Dus met een batterij van 20kWh en wetenschap dat zelfs in de winters 's nachts prijzen negatief kunnen zijn (bron Tweakers in dit topic(?)) kun je er best je voordeel mee halen (zonder rijk te worden).
en hoe vaak is dat dan per maand! :? , terwijl je wel elke dag die 30 kWh nodig hebt. overigens heb je berekend hoe lang het duurt voor dat je 20kWh batterij vol is versus de tijd die beschikbaar is om je batterij te laden.
Bv een sessy kan maximaal met 2,2 kW laden, dus 20 kWh kost circa 9 uur, is die gratis energie ook 9 uur beschikbaar ?, of was dat maar 2 a 3 uur ? :? |:(
Maar je mag van mening blijven het het totale onzin is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:33
Wunk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:29:
[...]

https://www.auto.nl/blog/levensduur-accu-elektrische-auto

Dat schijnt dus nog wel mee te vallen. Maar het is nog koffie dik kijken. Ik weet dat gemeentes hun laadpleinen hier klaar voor willen hebben iig. Dus er zit zeker een verschuiving aan te komen waar energie leveranciers zich in steeds gekkere hoeken moeten gaan draaien om die monopolie positie vast te houden.

Dingen die nu al logisch zouden zijn worden keihard en actief verboden (stroom leveren aan je buren bijvoorbeeld), simpelweg door gelobby. En dat leveranciers en netbeheerders dus met twee gezichten praten word zo steeds en steeds duidelijker.

Keihard schreeuwen dat het energienet zo vol zit, maar alles proberen tegen te houden wat 't oplost waarbij ze zelf niet direct financieel voordeel halen. Logisch voor een bedrijf wat op pure winst uit is natuurlijk, maar niet iets waar je je momenteel op zou moeten inzetten met de transitie en klimaatproblemen.

Just my two cents
Maar als de energie bedrijven geen winst meer kunnen maken, wat de overheid met de privatisering heeft gefaciliteerd, dan zullen ze de stekker er letterlijk uittrekken. Dan kom je niet ver meer met je accu.
Het zijn gewoon commerciele bedrijven en zo machtig (en we zijn er zo afhankelijk van) dat de overheid altijd met hun mee zal gaan. Ze kunnen hoogstens een beetje sturen, maar zullen ze nooit buiten spel zetten.
Daarnaast wil de overheid ook dat we zoveel mogelijk blijven schuiven met elektriciteit want bij iedere transactie kunnen ze belasting heffen. Salderen scheelt niet alleen de energiebedrijven geld, maar ook de overheid. Beide vinden dit niet leuk.
Uiteindelijk is er maar één oplossing, energie gebruiken wat je kan betalen. Al dan niet door te investeren in eigen opwek en opslag of door te minderen met onze energie honger.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:46

Volgens mij mij is GC zonder gas best aantrekkelijk. En das los afsluiten bij een andere partij,

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
discusws schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:20:
[...]

En je krijgt de +200 cashback ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:40:
[...]

De ander kan dan toch opzeggen (met boete)
Je weet dat fraude strafbaar is? En volgens mij zullen toch echt ook wel het adres controleren. Sowieso met zonnepanelen krijgen ze van je netwerkbeheerder volgens mij wel een signaal of controleren ze dat zelf. Hee 2 namen op hetzelfde adres??? Jouw feestje natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Je weet dat fraude strafbaar is? En volgens mij zullen toch echt ook wel het adres controleren. Sowieso met zonnepanelen krijgen ze van je netwerkbeheerder volgens mij wel een signaal of controleren ze dat zelf. Hee 2 namen op hetzelfde adres??? Jouw feestje natuurlijk.
Je hebt maar 1 meetinrichting met EAN code dus dat nooit goed gaan.
De netwerkbeheerder kan het al niet verwerken want je kan geen 2 aansluitingen op een adres krijgen.
Contract is niet alleen het tarief voor de energieleverancier. Die rekent alleen maar af. Het verbruik wordt door de netwerkbeheerder bijgehouden.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:29

In het voorbeeld van Eneco; ga je voor elke kWh die je het net opstuurt 11,5 cent betalen. En je krijgt een vergoeding van 14,5 cent voor de stroom die je niet gebruikt (wat effectief, netto, betekent dat je daar 3 cent voor krijgt).
In het zuiver hypothesische geval dat je 0 kWh gebruikt op het moment dat de zon schijnt en je volledige 4200 kWh die je gebruikt uit het net haalt, ga je voor 200 kWh de reguliere prijs betalen, want salderen geeft 4200-4000.
Voor de andere 4000 die je het net opstuurt (want je gebruikt immers niets in dit zuiver hypothetische verhaal) betaal je 11,5 cent. Is 460 euro.

GC heeft dat niet; die hebben alleen een iets hoger vastrecht.

Beste manier inschatten is je stroommeter bekijken en de opname en afname van het laatste jaar noteren. Dan kan je gaan rekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door SRB12 op 01-05-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 16:51
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:25:
[...]

Ja ook voor jou is het interessant. dat kleine beetje dat je nog moet inkopen is peanuts dus je bent gebaat bij de lage boete van Greenchoice om daarmee je voorwaarden 3 jaar vast te zetten.

Welk aanbod van gaslicht.com en 'verlengaanbod' van GC heb je het over? dat kunnen wij natuurlijk niet beoordelen.

Ik zou wel gas en stroom loskoppelen want gas ook 3 jaar vastzetten bij GC is niet iets wat ik zou aanraden.
Ik zit ook te denken aan deze variant, maar wou zou je wel adviseren om gas vast te zetten? Zie zelf weinig goede alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:50:
[...]

ja in een andere browser werkte hij wel.. nu ook aangemeld voor 3 jaar, ben benieuwd of ze mijn contract gewoon omzetten per morgen. Ook gunstig dat de tarieven voor 3 jaar nu ook lager lagen dan mijn 1-jarige contract in december vorig jaar.
Volgens de app van GC is mijn contract per vandaag 3-jarig. Nu nog even afwachten of ze een boete rekenen voor het voortijdig wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D18aA3JluCImGJ1Wc0kpBos-ObE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HwQAmbD9vw75PAIreQlTRqp.jpg?f=fotoalbum_large

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:04

ManiacsHouse

Scheisse!

Pietje555 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Je hebt maar 1 meetinrichting met EAN code dus dat nooit goed gaan.
De netwerkbeheerder kan het al niet verwerken want je kan geen 2 aansluitingen op een adres krijgen.
Contract is niet alleen het tarief voor de energieleverancier. Die rekent alleen maar af. Het verbruik wordt door de netwerkbeheerder bijgehouden.
Ik kom er zojuist achter dat er op mijn adres 2 EAN nummers geregistreerd staan. Ik liep er tegenaan toen ik bij Delta mijn gegevens invulde en een melding dat ik niet online kan afsluiten want 2 EAN nummers :?
Als ik controleer via https://www.eancodeboek.nl/ komen er voor electra ook echt 2 tevoorschijn. Wat is dit nu weer? Nooit eerder tegenaan gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:16
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:06:
[...]

En je krijgt de +200 cashback ook nog?
Inderdaad :) , ,einde looptijd.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:08:
Je hebt dan toch geen twee contracten op één adres want één zegt op. Een energie contract is persoonsgebonden, er zijn scenario's waar het realiteit is dat een ander de energie rekening gaat betalen op een adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JoepBerk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Ik zit ook te denken aan deze variant, maar wou zou je wel adviseren om gas vast te zetten? Zie zelf weinig goede alternatieven.
geen idee, ik ben al 6 jaar van het gas af. Ik heb daar geen verstand van. Maar in dit topic lees ik dat er betere alternatieven zijn. 1 jaar gas vast is elders goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
de link lijkt niet meer te werken? Als je nog cookie heb, krijg je fout dat ze tarieven niet kunnen laden. Met incognito kan je geen zonnepanelen meer aangeven

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xoror schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:25:
de link lijkt niet meer te werken? Als je nog cookie heb, krijg je fout dat ze tarieven niet kunnen laden. Met incognito kan je geen zonnepanelen meer aangeven
gebruik even een andere browser. werkt prima.

Ik denk dat ik ook maar een AI chatbot ga opzetten voor de veelgestelde vragen. Dit is ook echt al 10x voorbij gekomen :D

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagger
Dank jullie wel.

Mijn verlengingsaanbod voor 3 jaar is:

Elektriciteit: € 0,30786 per kWh, teruglevering 5 cent, vaste leveringscontract € 10,26 per maand.
Gas: € 1,30501, vaste leveringscontracten €8,19 per maand

Dan ga ik denk ik het driejarig elektriciteitscontract met GC afsluiten. Voor gas moet ik dan op zoek naar een andere partij. Maakt het nog iets uit dat ik geen slimme meter heb, maar een ouderwets achteruitdraaiend exemplaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Dagger op 01-05-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dagger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:26:
Dank jullie wel.

Mijn verlengingsaanbod voor 3 jaar is:

Elektriciteit: € 0,30786 per kWh, teruglevering 5 cent, vaste leveringscontract € 10,26 per maand.
Gas: € 1,30501, vaste leveringscontracten €8,19 per maand

Dan ga ik denk ik het driejarig elektriciteitscontract met GC afsluiten. Voor gas moet ik dan op zoek naar een andere partij.
dit is het contract voor als je geen zonnepanelen hebt. Maar in jouw geval kon je de oude verlengen dus? Dan lijkt dit de betere deal, namelijk nog mét de vaste lage kosten (geen boete)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagger
Dat is top! Dan ga ik dat maar doen snel voordat ze zich bedenken… ik heb een ouderwetse terugdraaiende meter. Misschien komt het daar wel door. Maar ik heb wel doorgegeven dat ik panelen heb.

Superbedankt voor je hulp Peer!

[ Voor 8% gewijzigd door Dagger op 01-05-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
ManiacsHouse schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Ik kom er zojuist achter dat er op mijn adres 2 EAN nummers geregistreerd staan. Ik liep er tegenaan toen ik bij Delta mijn gegevens invulde en een melding dat ik niet online kpn afsluiten want 2 EAN nummers :?
Als ik controleer via https://www.eancodeboek.nl/ komen er voor electra ook echt 2 tevoorschijn. Wat is dit nu weer? Nooit eerder tegenaan gelopen.
Bedrijfswoning geweest of eerder gesplitste en weer samen gevoegd?
Is denk ik een fout in de database.
Normaal kun je ook pas een EAN code krijgen als je woning opgenomen is in het Huisnummerbesluit van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagger
Contract is al binnen. Heb twee weken bedenktijd en het nieuwe contract loopt door tot 20 juli 2027. Mijn oude contract loopt namelijk nog, en GC verlengt daarna met drie hele jaren tegen de oude voorwaarden.

[ Voor 7% gewijzigd door Dagger op 01-05-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:25:
[...]

gebruik even een andere browser. werkt prima.

Ik denk dat ik ook maar een AI chatbot ga opzetten voor de veelgestelde vragen. Dit is ook echt al 10x voorbij gekomen :D
al met 2 browsers getest. Ze lijken het aangepast te hebben...
vanochtend werkte het nog namelijk. Als je het nog in je cookie heb krijg je nog wel keuze, maar dan kan ik de vervolg stap het tarief niet worden opgehaald.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 10:10

mwa

Zelfde hier, de GC link lijkt geen zonnepanelen meer te accepteren (3 browsers, allen icognito). Gelukkig gisteravond nog afgesloten voor mijn schoonouders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBqWF6f62Fv8teuL8NtCGYUGKWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8wgbd9q53Fsa8G7cvm5FGWe4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door mwa op 01-05-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonne panelen aanklikken werkt inderdaad niet meer, lijkt of ze hem hebben aangepast of weggehaald: https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/. Toch nog op tijd afgesloten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Gas moet ik zelf ook nog uitzoeken, maar zo te zien is het het meest voordelig om via een energievergelijker 1 jaar vast af te sluiten, dan heb je het gas voor 21 of 24 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gisteren ben ik ook overgestapt naar GC, toch nog even zitten rekenen. (kom van Eneco)
Wij houden nu elk jaar ~300kWh over, maar heb nu elektrische auto vd zaak.

We gaan, met laadpaal aan huis, veel meer stroom verbruiken, maar zullen ook zeker blijven terugleveren. Voordeel is dat de auto laad kosten volledig door werkgever gedekt worden, dus ook in dit geval is het verstandiger om naar GC over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Hoi allen,

Ik zit momenteel in de volgende situatie:

Ik heb een vast contract bij Vattenfall dat tot september 2024 loopt.

Over ongeveer vijf weken komen er zonnepanelen op het dak te liggen en ik wil graag een nieuw contract afsluiten dat straks voor mij als zonnepaneeleigenaar zo voordelig mogelijk uitpakt.

Extra info: mijn verbruik zal ongeveer gelijk zijn aan mijn opwek.

De opties die ik zie:

Contract openbreken met Vattenfall en boete pakken zodat ik ergens een 3 jarig contract kan afsluiten zonder hoge terugleverkosten.

Of: Nu al een contract afsluiten via Gaslicht of een andere vergelijkbare website, aangeven dat ik nog geen zonnepanelen heb (die heb ik ook niet) en dan aangeven dat ik per september wil overstappen.

In dat geval is de vraag: krijg ik dan per september de huidige gunstigere voorwaarden, of krijg ik alsnog met hogere leverkosten te maken omdat het contract pas in september ingaat?

Bij voorbaat dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
mwa schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:41:
Zelfde hier, de GC link lijkt geen zonnepanelen meer te accepteren (3 browsers, allen icognito). Gelukkig gisteravond nog afgesloten voor mijn schoonouders.
[Afbeelding]
Site lijkt aangepast te zijn, tot zover het sluipweggetje.
Ben benieuwd of ze nog iets gaan doen bij de mensen die het via die weg aangevraagd hebben onder het mom van "foutje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7--KBnjirKFSvdxcR-DdSk73n-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCQnwLJxpcg3l86wNxLczU7D.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik het nou verkeerd, of staat er in het toegestuurde contract nu toch iets anders m.b.t. de maandelijkse leveringskosten dan ik aangeboden kreeg? Sorry voor de vragen, maar ik zie het echt niet meer. Contract zonder gas kreeg ik niet aangeboden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dagger op 01-05-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:04

ManiacsHouse

Scheisse!

eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:47:
[...]

Site lijkt aangepast te zijn, tot zover het sluipweggetje.
Ben benieuwd of ze nog iets gaan doen bij de mensen die het via die weg aangevraagd hebben onder het mom van "foutje".
Ik ook nog op tijd afgesloten. Wel al bevestiging binnen, nog geen contract. Zal mij benieuwen of ze met een k-smoes komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:36
Apart.

Ik heb nog dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXGKUdGMiBOwzc5PBFOeOhYnCC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYLIZbQkmXv4VLjNEz2Dyfbh.png?f=fotoalbum_large
Wellicht juist door het cookie?! Zal ik het maar niet weggooien en kijken of ik iemand nog blij kan maken door het op mijn laptop in te laten vullen.
Allen het vinkje is wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hugo__Boss schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb het geprobeerd op een andere naam en rekeningnummer, maar helaas weer geen contract. Ik ben bang dat het een lastig verhaal wordt dus.
(Blijven) Bellen, lijkt me.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:41:
Zonne panelen aanklikken werkt inderdaad niet meer, lijkt of ze hem hebben aangepast of weggehaald: https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/. Toch nog op tijd afgesloten ;)
Het is wel vreemd, want als je daar iets invult dan krijg je dit bij tarieven:
Variabele leveringskosten normaal (per kWh)
€ 0,30786
Variabele leveringskosten dal (per kWh)
€ 0,31996
Netto terugleververgoeding (per kWh)
€ 0,05000
Vaste leveringskosten (per maand)
€ 14,79000
Alle prijzen inclusief btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Kan iemand mij kort uitleggen waarom nu afsluiten bij Greenchoice een goed idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkelder
  • Laatst online: 08-10 14:48
Ik ging zojuist GC stroom voor 3 jaar afsluiten, maar helaas: De URL werkt nog, maar de zonnepanelen optie hebben ze weggehaald. Ik had nog een sessie open staan met de uiteindelijke berekening. Maar ze hebben de combinatie 3 jaar met zonnepanelen uit de tarief calculatie mogelijkheden gehaald.

Je krijgt nu dus overal dit te zien op het moment dat je het aanbod wilt laten berekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVxzsIUloi4SmEBQ-pCi1U4zHLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xn2OIGXOaLJu7hgLoYcQwQW2.png?f=user_large

Nu net meer het 1-jaar stroom contract bij Delta afgesloten dat in gaat na einde van mijn contract bij Vattenfall, 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

oke, daar gaan we weer, ik heb dat de laatste dagen hier nu al diverse keren uitgelegd, maar teruglezen blijkt heel lastig te zijn.

je verbruik is circa 4.200 kWh, klopt dat zit in dat verbruik ook al je direct gebruik van je zonnepanelen in ?
dat is me niet helemaal duidelijk, mn omdat je het over opwek hebt en niet over terulevering.

maar stel we gaan even uit van je genoemde cijfers:

- verbruik 4.200 kWh
- teruglevering (= hiier maar gelijk aan opwek, is dus niet zo) 4.000 kWh

dus je komt jaarlijk 200 kWh te kort. dat is 1 paneel, had je deze ook nog niet er bij kunnen plaatsen ?

bij Eneco ga je dus de komende tijd over deze 4.000 kWh 11,5ct boete betalen, = 452 euro. per jaar

Bij GC betaal je circa 5 euro per maand extra ivm terugleveren, dat is dus = 50 euro.

Dus je betaald bij GC dus 392 euro minder dan bij Eneco bij de zelfde kWh prijs.
omdat jij netto maar 200 kWh verbruikt, de rest wordt gesaldeerd moet de kWh prijs dus 1,96 goedkoper zijn dan de prijs van GC om break even te scoren. gezien de prijs ergens tussen 0,30 en 0,35 ligt is dit verschil gewoon onmogelijk en daardoor ben je voor de stroom bij GC veel beter af.
Door je hoge gasverbruik zou ik eerder voor een losse gas aanbieding, bv delta, wat hier ook pas is langsgekomen kiezen. goedkoper dan bij GC.
een tweede en ook zeer groot voordeel is dat je 3 jaar dit voordeel kunt vast houden, en goedkoper zal het op dit moment echt niet worden, eerder duurder, mn door de terugleverboetes die steeds hoger bliken te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nou, weer een nieuwe fase: wat is nu nog het beste aanbod? :-P
Of blijven we nog zoeken naar een nieuwe geheime link bij GC op de website? je weet maar nooit...

En natuurlijk de vraag: wat als je je toch aanmeld via deze link? Er wordt niet expliciet genoemd dat die alleen voor niet-paneelbezitters is toch? En je krijgt gewoon een contract met vermelding van een TLV. Dus eigenlijk mag je er vanuit gaan dat je dan gewoon dat contract kunt afsluiten en kunt terug leveren.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:01:
[...]

oke, daar gaan we weer, ik heb dat de laatste dagen hier nu al diverse keren uitgelegd, maar teruglezen blijkt heel lastig te zijn.

je verbruik is circa 4.200 kWh, klopt dat zit in dat verbruik ook al je direct gebruik van je zonnepanelen in ?
dat is me niet helemaal duidelijk, mn omdat je het over opwek hebt en niet over terulevering.

maar stel we gaan even uit van je genoemde cijfers:

- verbruik 4.200 kWh
- teruglevering (= hiier maar gelijk aan opwek, is dus niet zo) 4.000 kWh

dus je komt jaarlijk 200 kWh te kort. dat is 1 paneel, had je deze ook nog niet er bij kunnen plaatsen ?

bij Eneco ga je dus de komende tijd over deze 4.000 kWh 11,5ct boete betalen, = 452 euro. per jaar

Bij GC betaal je circa 5 euro per maand extra ivm terugleveren, dat is dus = 50 euro.

Dus je betaald bij GC dus 392 euro minder dan bij Eneco bij de zelfde kWh prijs.
omdat jij netto maar 200 kWh verbruikt, de rest wordt gesaldeerd moet de kWh prijs dus 1,96 goedkoper zijn dan de prijs van GC om break even te scoren. gezien de prijs ergens tussen 0,30 en 0,35 ligt is dit verschil gewoon onmogelijk en daardoor ben je voor de stroom bij GC veel beter af.
Door je hoge gasverbruik zou ik eerder voor een losse gas aanbieding, bv delta, wat hier ook pas is langsgekomen kiezen. goedkoper dan bij GC.
een tweede en ook zeer groot voordeel is dat je 3 jaar dit voordeel kunt vast houden, en goedkoper zal het op dit moment echt niet worden, eerder duurder, mn door de terugleverboetes die steeds hoger bliken te worden.
Kun je toch beter dynamisch gaan? En gas apart vastzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:03:
Of blijven we nog zoeken naar een nieuwe geheime link bij GC op de website? je weet maar nooit...
Het is nog steeds online aan te vragen maar daar moet je een trucje voor gebruiken, en ik weet niet of ze de aanvraag dan accepteren. Maar ja, zo oplettend zijn ze niet bij GC als ze nu pas deze optie uitschakelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sten2017 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:04:
[...]

Kun je toch beter dynamisch gaan? En gas apart vastzetten.
meen je dat nu echt? met zonnepanelen waarbij je op 90% saldering zit ? Tuurlijk, als je graag heel veel voor je energie wilt betalen kan kan dat, voor mensen die een behoorlijke of zelfs 100% saldering hebben moet je bij dynamisch wegblijven, en dat liefst zo ver mogelijk, is dodelijk voor je geld en gemoedsrust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:43
Ik vraag me ook af wat er gebeurt als je de huidige link gewoon invult. De voorwaarden die gelinkt worden beschrijven wat er gebeurt als je terug gaat leveren (namelijk netjes salderen, maar spreken niet over verhogen van tarieven).

Het feit dat je de optie niet wordt gegeven om bij het afsluiten al aan te geven dat je nog gaat terugleveren (of dat nou is omdat je weet dat je al panelen hebt, of dat je over een maand panelen krijgt), is dat jouw fout?
Kijk als de optie er nou stond en je hem bewust niet aanklikt is echt anders dan dat de optie je niet geboden wordt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Titus schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:07:
Het feit dat je de optie niet wordt gegeven om bij het afsluiten al aan te geven dat je nog gaat terugleveren (of dat nou is omdat je weet dat je al panelen hebt, of dat je over een maand panelen krijgt), is dat jouw fout?
Kijk als de optie er nou stond en je hem bewust niet aanklikt is echt anders dan dat de optie je niet geboden wordt 8)7
Dat is inderdaad ook een punt, en de uiteindelijke contract voorwaarden zijn hetzelfde. Ze doen verder ook niets met de waarden die je opgeeft want ze baseren dat toch op je historische gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosbes64
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14-08-2024
Heb ook vanochtend afgesloten maar alleen gelijk bevestiging gehad. Nog geen contract. Ben benieuwd

Ik ook nog op tijd afgesloten. Wel al bevestiging binnen, nog geen contract. Zal mij benieuwen of ze met een k-smoes komen.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Van mij mogen ze alles wat ik over hebt na het salderen wel hebben...hoef er niet rijk van te worden

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:07:
[...]

meen je dat nu echt? met zonnepanelen waarbij je op 90% saldering zit ? Tuurlijk, als je graag heel veel voor je energie wilt betalen kan kan dat, voor mensen die een behoorlijke of zelfs 100% saldering hebben moet je bij dynamisch wegblijven, en dat liefst zo ver mogelijk, is dodelijk voor je geld en gemoedsrust.
Zit zelf op gebruik van 10000 en teruglevering van 5500. Vandaar de opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:43
Ik heb het vanmiddag afgesloten en 3 minuten na de bevestiging het contract gekregen.

Net op tijd zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
djkelder schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:58:
Ik ging zojuist GC stroom voor 3 jaar afsluiten, maar helaas: De URL werkt nog, maar de zonnepanelen optie hebben ze weggehaald. Ik had nog een sessie open staan met de uiteindelijke berekening. Maar ze hebben de combinatie 3 jaar met zonnepanelen uit de tarief calculatie mogelijkheden gehaald.

Je krijgt nu dus overal dit te zien op het moment dat je het aanbod wilt laten berekenen:

[Afbeelding]

Nu net meer het 1-jaar stroom contract bij Delta afgesloten dat in gaat na einde van mijn contract bij Vattenfall, 1 oktober.
hier lukt het ook niet meer.
vinkje zonnepanelen weg, maar je kunt nog wel terugleving invullen.

maar bij de volgende stap gaat het mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tc-rI3katDnwgMyuWZXOO_TO9TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oa6M9nKOJR3wISTLVs377LYB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sten2017 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Zit zelf op gebruik van 10000 en teruglevering van 5500. Vandaar de opmerking.
zelfs dan nog niet, reken het maar eens zelf uit. je krijgt voor het overgrote deel van je zonneenergie niets maar betaal je wel in de winter daar de hoofdprijs voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Rixos schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:58:
Kan iemand mij kort uitleggen waarom nu afsluiten bij Greenchoice een goed idee is?
Nee, je bent te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Te laat voor wat? Ik heb momenteel nog geen zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik begrijp het niet, je hebt toch geen vinkje zonnepanelen of invoerbox Teruglevering nodig om een contract aan te vragen?

Geef dan gewoon je netto verbruik door :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagger
Dagger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:48:
[Afbeelding]

Zie ik het nou verkeerd, of staat er in het toegestuurde contract nu toch iets anders m.b.t. de maandelijkse leveringskosten dan ik aangeboden kreeg? Sorry voor de vragen, maar ik zie het echt niet meer. Contract zonder gas kreeg ik niet aangeboden.
Never mind. Het klopt toch, maar dan omgerekend naar vaste leveringskosten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNv0sMbplQv0tZ1IG6R0t73AFbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlliMufpToU1jMCUexrheKiK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIVqi-o0AmYXVi2RaSYGvLla_q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd0HnHTLxCwFXiryNqBH3J1l.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En natuurlijk de vraag: wat als je je toch aanmeld via deze link? Er wordt niet expliciet genoemd dat die alleen voor niet-paneelbezitters is toch? En je krijgt gewoon een contract met vermelding van een TLV. Dus eigenlijk mag je er vanuit gaan dat je dan gewoon dat contract kunt afsluiten en kunt terug leveren.
Inderdaad. Volgens mij zou je het nog 'gewoon' mogen invullen.
Wolly schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:48:
Ik begrijp het niet, je hebt toch geen vinkje zonnepanelen of invoerbox Teruglevering nodig om een contract aan te vragen?

Geef dan gewoon je netto verbruik door :?
Het enige is als je meer opwekt dan verbruikt. - werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkelder
  • Laatst online: 08-10 14:48
Hier is het alsnog gelukt, na nog eens cache/cookies te verwijderen kon ik ineens weer wél een prijs berekenen via de link. Panelen opgeven gaat inderdaad niet, maar de teruglevervoorwaarden staan gewoon juist in mijn portaal waartoe ik direct toegang heb gekregen.

Gaat nu per 1 oktober in, wanneer mijn huidig contract verloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifjcqisCT8BQdUcsU7n_Qi2pQ0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lgai9PFOuqSx0JQmEK5HDyYM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Wel mooi hoe dat psychologisch werkt, toen het vinkje er nog was dachten mensen aan fraude als je dat uit zou laten, nu het vinkje weg is en je teruglevering niet in kan vullen lijkt dat geen probleem meer. terwijl het technisch in de backend precies hetzelfde verwerkt wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:38:
Wel mooi hoe dat psychologisch werkt, toen het vinkje er nog was dachten mensen aan fraude als je dat uit zou laten, nu het vinkje weg is en je teruglevering niet in kan vullen lijkt dat geen probleem meer. terwijl het technisch in de backend precies hetzelfde verwerkt wordt :+
tsja inderdaad. maar er is nu eenmaal niets dat er op wijst dat je iets verkeerd doet. Stel dat je een niets vermoedende consument (die niet zo vaak overstapt) bent dan handel je volgens mij ter goede trouw en is er geen enkele melding of waarschuwing die aangeeft dat dit niet geldt voor een PV-bezitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:39:
tsja inderdaad. maar er is nu eenmaal niets dat er op wijst dat je iets verkeerd doet. Stel dat je een niets vermoedende consument (die niet zo vaak overstapt) bent dan handel je volgens mij ter goede trouw en is er geen enkele melding of waarschuwing die aangeeft dat dit niet geldt voor een PV-bezitter.
Sssstttt... Ze lezen mee en morgen staat er die waarschuwing... >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:39:
Ja die ingevulde waardes zijn er ook alleen maar omdat ze verplicht zijn voor de consument de verwachte jaarkosten weer te geven zodat de consument kan vergelijken. Maar verder doen ze er niks mee want ze baseren alles op het historisch verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:43:
[...]

Ja die ingevulde waardes zijn er ook alleen maar omdat ze verplicht zijn voor de consument de verwachte jaarkosten weer te geven zodat de consument kan vergelijken. Maar verder doen ze er niks mee want ze baseren alles op het historisch verbruik.
Ja. echter het vakje 'ik heb zonnepanelen' niet aanvinken (in de eerdere situatie) betekent wel dat je ze niet juist geinformeerd hebt en dan kunnen ze misschien het contract ontbinden. Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:45:
Ja. echter het vakje 'ik heb zonnepanelen' niet aanvinken (in de eerdere situatie) betekent wel dat je ze niet juist geinformeerd hebt en dan kunnen ze misschien het contract ontbinden. Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.
Dat is ook waar, maar ik al eerder gezegd dat dat vinkje incorrect is want dat moet zijn "ik lever stroom terug" zoals andere leveranciers hebben. Je zou maar een windmolen hebben ;)

Ik zou nu wel screenshots maken van de aanvraag pagina en eventueel opslaan in een online archiver als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben overigens wel benieuwd of ze het mogen annuleren aangezien er dus contracten zijn aangevraagd waarbij het stukje zonnepanelen is weggelaten terwijl ze wel panelen hebben xP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Is 'ik heb zonnepanelen' überhaupt relevant nu je standaard moet gaan terugbetalen voor het terugleveren van stroom? Waarom zou je dat vandaag de dag moeten opgeven als je het contract aangaat? Ik denk dat ze dat bij de jaarrekening vanzelf zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:55:
Is 'ik heb zonnepanelen' überhaupt relevant nu je standaard moet gaan terugbetalen voor het terugleveren van stroom? Waarom zou je dat vandaag de dag moeten opgeven als je het contract aangaat? Ik denk dat ze dat bij de jaarrekening vanzelf zien
Daardoor kunnen ze aan degenen die het aan moeten vinken geen meerjarige contracten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:14
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:52:
[...]
en hoe vaak is dat dan per maand! :? , terwijl je wel elke dag die 30 kWh nodig hebt. overigens heb je berekend hoe lang het duurt voor dat je 20kWh batterij vol is versus de tijd die beschikbaar is om je batterij te laden.
Bv een sessy kan maximaal met 2,2 kW laden, dus 20 kWh kost circa 9 uur, is die gratis energie ook 9 uur beschikbaar ?, of was dat maar 2 a 3 uur ? :? |:(

[...]
Je heb gelijk maar de Sessy is een Mickey Mouse batterij. Ga voor Dye of Victron of ...

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:05:
[...]

Daardoor kunnen ze aan degenen die het aan moeten vinken geen meerjarige contracten aanbieden.
Ah ja, het gaat puur om de langdurige contracten natuurlijk. Ben benieuwd of ze dat niet gewoon over een paar dagen weer invoeren als ze iets in de standaard voorwaarden hebben gezet over het betalen voor een opgewekte kWh... Misschien komen ze daarna weer terug, want nu de eerste over de dam is volgt de rest natuurlijk ook snel.

Maar, als ik 3000 verbruik en 3000 opwek dan betaal ik nu met salderen netto 0

Als ik 10 centimeter moet betalen per opgewekte kWh dan betaal ik met salderen met 3000 verbruik en 3000 opwek dus netto 300

Als salderen niet meer bestaat en ik heb geen zonnepanelen dan betaal ik 3000x0,20 is 600 euro op jaarbasis

Als salderen niet meer bestaat en ik heb panelen dan betaal ik 3000x 20 cent per kWh (600) en 3000x 10 cent = 300 dus, dus netto 900? Even los van stroom die ik direct verbruik (of gaat die stroom ook langs de meter?)

of is de verwachting dat deze kosten weer verdwijnen als het salderen over is? Lijkt mij ergens niet, want het einde van het salderen betekent niet het einde van de problemen met het stroomnetwerk?

[ Voor 41% gewijzigd door President op 01-05-2024 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:06:
[...]

Je heb gelijk maar de Sessy is een Mickey Mouse batterij. Ga voor Dye of Victron of ...
Kan de discussie over accu's naar het accu-topic?
Hier gaan de posts al snel genoeg zonder ook nog dit soort uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:11:
[...]

Ah ja, het gaat puur om de langdurige contracten natuurlijk. Ben benieuwd of ze dat niet gewoon over een paar dagen weer invoeren als ze iets in de standaard voorwaarden hebben gezet over het betalen voor een opgewekte kWh... Misschien komen ze daarna weer terug, want nu de eerste over de dam is volgt de rest natuurlijk ook snel.
Er is ook nog een verschil in hoe ze 'boetes' in hebben gevoerd. Bijvoorbeeld bij GC dat de vaste leverkosten hoger zijn. Ook daarvoor zullen ze het vinkje dus nodig hebben.

Algemene voorwaarden worden niet zo heel vaak of snel aangepast. Is echt iets waar (volgens mij) de juridische afdeling lang naar kijkt.
Dus eea zal nog wel zo blijven als het is.

Het denk ik makkelijker om het contract aan te passen. En daar inderdaad, ongeacht of iemand PV heeft, terugleverkosten in te vermelden en dat dit bij de jaarafrekening verrekend wordt. Of iets zoals ze doen met die bonussen/kortingen/cash back, waarbij ook pas achteraf naar je verbruik en zo gekeken wordt.
Met zoiets standaards zouden ze ook hun loophole dichten van later op het jaar pas panelen krijgen en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:11:
Als salderen niet meer bestaat en ik heb panelen dan betaal ik 3000x 20 cent per kWh (600) en 3000x cent = 300 dus, dus netto 900? Even los van stroom die ik direct verbruik (of gaat die stroom ook langs de meter?)

of is de verwachting dat deze kosten weer verdwijnen als het salderen over is? Lijkt mij ergens niet, want het einde van het salderen betekent niet het einde van de problemen met het stroomnetwerk?
Als salderen niet meer bestaat dan zou je inderdaad die 600 plus die 300 moeten betalen, maar je krijgt ook nog een TLV over die 3000 opwek, bij Eneco nu bv 14,5ct. Dus zou het 900-435=465 betalen, zijn.
Daarom ben je met zonnepanelen nog altijd beter uit dan zonder.

Men durft het niet te zeggen. En ik denk als iets winstgevend is voor een bedrijf en de overheid en rechterlijke macht etc grijpt niet in, zullen ze die terugleverkosten echt niet plots intrekken.

En de problemen van het netwerk staan totaal los van deze kosten. De netbeheerder gaat over het netwerk. De energiemaatschappij over dit. En die 'zeggen' dat het is om onbalans- en/of profileringskosten op te vangen (of zo iets, ik heb het gelezen, maar wellicht niet helemaal 100% onthouden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Overigens hoeven mensen zich niet bezwaard te voelen dat je bij https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ geen teruglevering opgeeft want je betaalt sowieso de vaste kosten van € 14,79 (het zonnepanelen boete tarief)

Daarmee slaat deze actie van GC eigenlijk nergens op, ze hadden volgens hun eigen logica deze hele aanbieding gewoon moeten verwijderen en door moeten linken naar https://www.greenchoice.n...landse-windstroom-3-jaar/

Of ze zijn daar incompetent of het boeit ze helemaal niet dat mensen zonnepanelen hebben. De vaste kosten voor alle nieuwe contracten zijn al verhoogd naar € 10,26 plus nog € 4,53 extra voor terugleveraars, en de TLV is verlaagd naar € 0,05. Dus misschien komt er genoeg binnen om de "extra" kosten van saldering en teruglevering te dekken.

Of ze zitten nog te wachten tot de juridische afdeling en de IT afdeling eindelijk klaar zijn met de nieuwe voorwaarden waarin een heffing goed geregeld is. En tot dat moment modderen ze maar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Truus01 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Als salderen niet meer bestaat dan zou je inderdaad die 600 plus die 300 moeten betalen, maar je krijgt ook nog een TLV over die 3000 opwek, bij Eneco nu bv 14,5ct. Dus zou het 900-435=465 betalen, zijn.
Daarom ben je met zonnepanelen nog altijd beter uit dan zonder.
GC hanteert 5 cent teruglevering toch? Of gaan ze dit bij het overnemen van deze opwekkingskosten weer verhogen naar 14,5 cent ofzo zodat je netto 3 cent terugleververgoeding krijgt?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 01-05-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26

Animal_X

Rodin

[...]

Nee toch? Want tot gisteren waren de vaste leverkosten hoger met panelen tov zonder panelen. Dus wanneer je nu bewust niet aangeeft dat je panelen hebt is dat niet in lijn met de verschillende leverkosten? of zijn die nu ook zonder panelen op 15 euro gezet?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
Animal_X schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Nee toch? Want tot gisteren waren de vaste leverkosten hoger met panelen tov zonder panelen. Dus wanneer je nu bewust niet aangeeft dat je panelen hebt is dat niet in lijn met de verschillende leverkosten? of zijn die nu ook zonder panelen op 15 euro gezet?
Ook 15 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
President schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:28:
[...]

GC hanteert 5 cent teruglevering toch? Of gaan ze dit bij het overnemen van deze opwekkingskosten weer verhogen naar 14,5 cent ofzo zodat je netto 3 cent terugleververgoeding krijgt?
GC hanteert nog geen terugleverkosten per kWh. Dus... Wie weet wat alle maatschappijen in de toekomst gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Animal_X schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:36:
Ja maar dat is alleen bij de speciale https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ aanbieding, foutje van GC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gewoon via hun startpagina is het toch nog altijd €10,26 als je geen zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:06:
[...]

dank je, maar ook die zijn op dit moment gewoon niet interesant voor de main-stream consument. leuk voor de hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

En ze weten gewoon dat je panelen hebt als je ze volgens de wet hebt aangemeld bij Energieleveren.nl Schat toch in als je dit niet hebt gedaan en ze er dan achteraf achter komen dat je een dik probleem hebt. Stel je verbruikt heel weinig stroom zoals ik door salderen met Ferrarismeter en ze kijken even op Googlemaps....kassa en wellicht civiel rechtelijke problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:14
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:15:
[...]

En ze weten gewoon dat je panelen hebt als je ze volgens de wet hebt aangemeld bij Energieleveren.nl Schat toch in als je dit niet hebt gedaan en ze er dan achteraf achter komen dat je een dik probleem hebt. Stel je verbruikt heel weinig stroom zoals ik door salderen met Ferrarismeter en ze kijken even op Googlemaps....kassa en wellicht civiel rechtelijke problemen.
Valt allemaal wel mee. Maximaal 4 jaar gevangenisstraf (kun je gelijk veel besparen op je energierekening) :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Valt allemaal wel mee. Maximaal 4 jaar gevangenisstraf (kun je gelijk veel besparen op je energierekening) :)
Hoezo? Moet mijn vrouw en zoon ook mee de bak in? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-10 22:58
Hoezo gevangenisstraf?

Ik kijk op de website en kan 3 jaar afsluiten op de hoofdpagina.
Wordt nergens gevraagd of ik zonnepanelen heb. Hoef alleen maar verbruik door te geven.

Als zij er niet om vragen, ga ik het zeker niet zelf melden.

Gok dat het nu of nooit is > lang getwijfeld ivm Engie contract 2022.1-voorwaarden. Denk dat ik de stroom zelf maar ga gebruiken voor verwarmen/elektrisch rijden etc als de overheid nog steeds niet ingrijpt op deze cowboymarkt.

EDIT: sterker nog, daar staat 11eu aan leveringskosten ipv 15.
Kan serieus nergens zonnepanelen aanvinken. Sluit hem af en zie wel wat ze doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Randy1800 op 01-05-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Randy1800 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:57:
Hoezo gevangenisstraf?

Ik kijk op de website en kan 3 jaar afsluiten op de hoofdpagina.
Wordt nergens gevraagd of ik zonnepanelen heb. Hoef alleen maar verbruik door te geven.

Als zij er niet om vragen, ga ik het zeker niet zelf melden.

Gok dat het nu of nooit is > lang getwijfeld ivm Engie contract 2022.1-voorwaarden. Denk dat ik de stroom zelf maar ga gebruiken voor verwarmen/elektrisch rijden etc als de overheid nog steeds niet ingrijpt op deze cowboymarkt.

EDIT: sterker nog, daar staat 11eu aan leveringskosten ipv 15.
Kan serieus nergens zonnepanelen aanvinken. Sluit hem af en zie wel wat ze doen.
Eeeeuh, het is de bedoeling dat je opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf verbruikt. ;) Ik verwarm al 4 met WP L/L. Dat is DE reden dat ik heb bijgelegd november vorig jaar. Wek verwacht ik nu 5500 kWh op en verbruik er 6000. Gas nog maar 450m3.

Ik zei toch ook ...... ze weten dat je panelen hebt als je ze hebt aangemeld bij je netwerkbeheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 01-05-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:15:
Uiteraard moet je je panelen aanmelden bij energieleveren.nl. Maar ik meen dat als je dat niet doen hier geen boetes of straffen op staan zoals in Vlaanderen. Er wordt dan alleen niet gesaldeerd en je krijgt natuurlijk ook geen TLV bij overschot dus veel heb je er niet aan om het niet aan te melden. Je voldoet daarbij ook niet aan de voorwaarden van je energieleverancier dus die kunnen het contract beëindigen en die zouden een onderzoek kunnen aanvragen naar je meter en als er sprake is van onregelmatigheden zullen ze een herberekening maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dit geeft wel een hele andere dimensie aan 'ik word gewoon gestraft omdat ik zonnepanelen heb' :D
Ben ik straks medeplichtig zeker.

Op borg(tocht) vrij van greenchoice :D

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 01-05-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Iemand ook problemen met de 3 jaars greenchoice link? Ik krijg melding kan geen prijzen voor 3 jaar laden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:02:
Iemand ook problemen met de 3 jaars greenchoice link? Ik krijg melding kan geen prijzen voor 3 jaar laden?
Joh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is het een melding met een rode achtergrond met witte letters? En een uitroepteken in een rondje?

Nee, die kennen wij niet ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:25
Geen idee. Zouden mensen die er problemen mee hebben dat delen dan hier? En wat kun je dan met die informatie? Zijn er mensen die dat (terug)lezen?

Sorry voor de ingehouden rant |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dat probleem met die rode error komt omdat je eerder ergens anders op de website al ingevuld hebt dat je teruglevert. Maar op de pagina's zonder vinkje kan je dat dan niet meer uitzetten en dus moet je teruggaan naar een pagina waar je het vinkje uit kan zetten en dan werkt het weer. Of gewoon je cookies verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feuille
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik heb met ook net via de link bij Greenchoice aangemeld door alles in te vullen in incognito mode (dank voor de tip @Novax !). Inderdaad niet kunnen aanvinken dat ik zonnepanelen heb en terug lever, dus ik ben nog even benieuwd hoe het zal gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltweako
Dit vind ik zo heerlijk aan tweakers, de hele discussie gaat over dat X niet meer kan, en dan komt er iemand voorbij "Hey X werkt niet meer" ;w

Ik wacht nog even tot een of twee weken voordat mijn GC in gaat voordat ik gas aanvraag, mocht GC bij de overgangsdatum lastig gaan doen zit ik nog in mijn 14 dagen bedenktermijn.
Pagina: 1 ... 44 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)