Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heb me ook maar aangemeld.

Zat bij budget maar nu met deze nieuwe aansluiting naar GC gaat het stroom en het gastarief iets omlaag dus dat is al mooi meegenomen, dan weet je in ieder geval dat je de komende 3 jaar niet (heel veel) meer per maand gaat betalen.

Heb ook in het hele aanmeld proces nergens gezien dat je uberhaupt kon aanvinken dat je zonnepanelen hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Wii4all op 01-05-2024 23:06 ]

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
eltweako schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:52:
[...]

Dit vind ik zo heerlijk aan tweakers, de hele discussie gaat over dat X niet meer kan, en dan komt er iemand voorbij "Hey X werkt niet meer" ;w

Ik wacht nog even tot een of twee weken voordat mijn GC in gaat voordat ik gas aanvraag, mocht GC bij de overgangsdatum lastig gaan doen zit ik nog in mijn 14 dagen bedenktermijn.
Ok maar werkt dus echt niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:08
Figo112 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:00:
[...]

Voor jou niet nee, voor de personen die na jou hebben gereageerd wel. GreenChoice heeft selectief gekozen dat jij geen 3jarig contract meer mag afsluiten, omdat je hun koekjes hebt gegeten.
Nee serieus, Lees even de berichten. :')

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 00:00:
[...]

Jawel.
Maar als jij te beroerd bent om even te lezen zul je het nooit weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-10 22:58
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:56:
[...]

Jawel.
Maar als jij te beroerd bent om even te lezen zul je het nooit weten.
Hij wil niet naar de gevangenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
Er zal vast een manier zijn, maar ook na het volledig wissen van alle cookies en incognito krijg ik nog maar 1 jaar bij ZP: zonder vinkvakje de 'storing' en met vinkvakje slechts 1 jaar.

Ik heb mijn contract inmiddels binnen, maar betwijfel of dat vandaag nog was gelukt. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:14
Novax schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:48:
[...]

Dat is ook waar, maar ik al eerder gezegd dat dat vinkje incorrect is want dat moet zijn "ik lever stroom terug" zoals andere leveranciers hebben. Je zou maar een windmolen hebben ;)

Ik zou nu wel screenshots maken van de aanvraag pagina en eventueel opslaan in een online archiver als dat mogelijk is.
Ik denk dat ze met een windmolen o.i.d. juist blij zijn, want dan ga je invoeden op tijden dat er waarschijnlijk weinig/geen PV is.

Denk bv aan regendagen /nacht... ketjenggg...
s'nacht jou 5 ct betalen en doorverkopen voor top prijs..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
John245 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:23:
[...]

Valt allemaal wel mee. Maximaal 4 jaar gevangenisstraf (kun je gelijk veel besparen op je energierekening) :)
gevangenis straf? veroordeling?

als de rechter vraagt:

-het u dat bewust gedaan?

antwoord dan:
-"zo staat het mij niet meer bij"

en je gaat vrij uit, werkte áltijd bij Rutte...

en:
In artikel 1 van de Grondwet staat dat iedereen die zich in Nederland bevindt
in gelijke gevallen gelijk moet worden behandeld.
Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, mag niet.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Dit geeft wel een hele andere dimensie aan 'ik word gewoon gestraft omdat ik zonnepanelen heb' :D
Ben ik straks medeplichtig zeker.

Op borg(tocht) vrij van greenchoice :D
_O- _O- _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Haha inderdaad, ik heb geen actieve herinnering aan het keuzevak 'ik heb panelen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:55:
Haha inderdaad, ik heb geen actieve herinnering aan het keuzevak 'ik heb panelen'
Vermoed dat je contact gewoon geweigerd wordt, panelen staan centraal geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Vermoed dat je contact gewoon geweigerd wordt, panelen staan centraal geregistreerd.
Tsja de vraag is welke stok ze hebben om mee te slaan:
-in de contractbevestiging die je per mail ontvangt wordt niets genoemd. Ook geen samenvatting van wat je hebt aangevraagd.
-Het contract is gewoon een standaardcontract, die ook tlv en teruglevering benoemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Randy1800 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:36:
[...]

Hij wil niet naar de gevangenis.
Maar hij moet wel terug naar start :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:38:
[...]

Er zal vast een manier zijn,
Bij mij werkt het nog gewoon hoor. als ik een andere browser probeer (edge bijvoorbeeld, gebruik ik normaal niet) dan kan ik gewoon nog 3 jaar vast afsluiten, maar ik kan alleen 'verbruik' invullen en geen teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:55:
mooi, dan kan je je borgTocht-LV gaan gebruiken voor leuke dingen... :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan292
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 14:02
Ik heb vandaag de boel aangevraagd. Inderdaad had ik nog geen koekjes aangemaakt, dus kon alleen verbruik invullen.
Net mijn contract ontvangen. Kan dus nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Haha nou dan kunnen we nog wel even door. Het wordt wel een beetje een race to the bottom.
What's next?
-Zelf een formulier knutselen dat de data voor een contract naar Greenchoice stuurt (mét vinkje)
-Cookies delen met andere tweakers zodat het formulier nog werkt
-Zonnepanelen afmelden, 3 jaar contract afsluiten, zonnepanelen aanmelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:12:
Haha nou dan kunnen we nog wel even door. Het wordt wel een beetje een race to the bottom.
What's next?
-Zelf een formulier knutselen dat de data voor een contract naar Greenchoice stuurt (mét vinkje)
-Cookies delen met andere tweakers zodat het formulier nog werkt
-Zonnepanelen afmelden, 3 jaar contract afsluiten, zonnepanelen aanmelden
Ze maken het ons toch ook lastig? En ze gaan echt niet controleren via welke link je iets hebt aangevraagd.

Maar die 31 cent is nog best hoog. Wellicht annuleer ik deze voor een 1 jarig contract. In de toekomst zijn we toch de sjaak.

[ Voor 10% gewijzigd door Sten2017 op 02-05-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan292
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 14:02
In mijn contract staan alle voorwaarden voor zonnepanelen. Ik maak me er geen zorgen om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Precies, het is dus echt een soort poort waar je doorheen moet. éénmaal er doorheen (maakt niet uit hoe) heb je je contract en zit je safe. Er lijkt geen controle te zijn achter de poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Sten2017 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:20:
Maar die 31 cent is nog best hoog. Wellicht annuleer ik deze voor een 1 jarig contract. In de toekomst zijn we toch de sjaak.
Hoeveel lever je terug ten opzichte van je verbruik? Het 3 jarige contract is voornamelijk interessant als je veel teruglevert en beter nog wanneer je al je verbruik saldeert want dan maakt het tarief niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Hoeveel lever je terug ten opzichte van je verbruik? Het 3 jarige contract is voornamelijk interessant als je veel teruglevert en beter nog wanneer je al je verbruik saldeert want dan maakt het tarief niets uit.
Ik lever netto niks terug na salderen. Wek 6000 op en verbruik 11000. Dus kom 5000 tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sten2017 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:34:
Ik lever netto niks terug na salderen. Wek 6000 op en verbruik 11000. Dus kom 5000 tekort.
Dan is dat 3 jaar contract van Greenchoice denk ik niet de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sten2017 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:34:
[...]

dan zou ik inderdaad niet voor het GC 3jaar contract gaan, tenzij je nog panelen gaat bijleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:36:
[...]

dan zou ik inderdaad niet voor het GC 3jaar contract gaan, tenzij je nog panelen gaat bijleggen.
Dak ligt vol. Dan ergens een 1 jarig afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sten2017 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Dak ligt vol. Dan ergens een 1 jarig afsluiten
Ja. Technisch gezien zou je ook nog dit kunnen doen maar dat is next level:
Neem er een SAP (2e slimme meter) bij. dan kun je een 2e stroomcontract afsluiten.
Je kunt dan binnen je GC contract precies je verbruik salderen en op het andere contract het restant inkopen (dynamisch, of een ander goedkoop contract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Ja. Technisch gezien zou je ook nog dit kunnen doen maar dat is next level:
Neem er een SAP (2e slimme meter) bij. dan kun je een 2e stroomcontract afsluiten.
Je kunt dan binnen je GC contract precies je verbruik salderen en op het andere contract het restant inkopen (dynamisch, of een ander goedkoop contract).
Ja dat is voor mij wel next level. Bedankt voor het advies i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:25
Ik wordt al moe als ik lees wat voor capriolen mensen willen uithalen om maar niet minder voordeel dan voorgaande jaren te hebben.
Je gebruik maakt gebruik van een faciliteit waar je niet zonder kan en toch wil je er niet voor betalen.
Lijkt sterk op de smartphone gebruikers die het belachelijk vinden dat ze reclame krijgen terwijl de app gratis is.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
aargh.. ik was er al bang voor.. Ik kan pas op 16 mei (twee weken) een (3-jarig) GC contract aanvragen want dan zit ik een half jaar voor het einde van mijn huidig contract. Ben benieuwd of dat nog gaat lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Pietje555 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:52:
Ik wordt al moe als ik lees wat voor capriolen mensen willen uithalen om maar niet minder voordeel dan voorgaande jaren te hebben.
Je gebruik maakt gebruik van een faciliteit waar je niet zonder kan en toch wil je er niet voor betalen.
Lijkt sterk op de smartphone gebruikers die het belachelijk vinden dat ze reclame krijgen terwijl de app gratis is.
Sorry maar de prijzen zijn belachelijk hoog en ik ben nog steeds geen miljonair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
HomegrownBGP schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:53:
aargh.. ik was er al bang voor.. Ik kan pas op 16 mei (twee weken) een (3-jarig) GC contract aanvragen want dan zit ik een half jaar voor het einde van mijn huidig contract. Ben benieuwd of dat nog gaat lukken..
Dat is alleen als je al bij GC zit, ik kreeg gisteravond netjes een boete overzicht van Eneco.

6 euro, komen we wel overheen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22
Volgens mij is hij moe vanzichzelf, als ik zo zijn post history terug lees _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mwah dat zie ik anders. Zo lang je nog de mogelijkheid hebt om een goed contract af te sluiten is het wel wat moeite waard. Dan ben je voor 3 jaar van het gezeur af en ben je even immuun voor de boetes.
Daarna de situatie opnieuw bekijken.

Je bespaart hiermee de moeite die je over 1 jaar en over 2 jaar moet doen om op dat moment het beste contract te vinden, en dat kon nog wel eens lastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

moet je een boete betalen bij het huidige contract? zo niet, dan zou ik die gewoon laten vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
We hebben er al voor betaald, duizenden euro's voorinvestering bij de aanschaf van panelen.

Althans zo is het toen door bedrijfsleven en politiek verkocht... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:40
Grappig inderdaad. De GC 3 jaar staat bij mij nog gecached in Chrome waarbij ik nog wel mijn opwek kan invullen.

Als ik nu vervolgens op bekijk aanbod druk, krijg ik dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix_Ft1lE1BCAzuBFpmU9zHDMpMI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXJOlbhD6OsATAB9OK9NqrqD.png?f=fotoalbum_large

In Incognito modus zie ik idd zonnepanelen niet meer staan.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04
je kan ook gewoon vragen wat de opstap boete bij je huidige aanbieder is. Bij mij was die welgeteld 0 euro (daar ik meer oplevert dan verbruik was Eneco denk ik blij om me te zien vertrekken)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:45
Ik ben een huis aan het bouwen dat qua duurzaamheid nog een heel stuk verder gaat dan de Beng eisen, gebruik zo min mogelijk energie en verbruik zo veel mogelijk rechtstreeks zelf. Toch probeer ik bij commerciële partijen een zo goed mogelijk contract af te sluiten. Dat zijn toch geen capriolen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:33
In juni hoop ik te verhuizen naar mijn nieuwe woning, installatie panelen is nu gepland in juli; 36 panelen oost/west. Hopelijk en naar verwachting gaat de opbrengst gelijk of iets hoger zijn dan het totaal verbruik op jaarbasis (all-electric huishouden met twee elektrische auto's).

Begrijp ik uit de discussie hierboven dat het voor mijn nu een goede zet zou zijn te gaan voor 3 jaar Greenchoice? (aangezien ik nu nog geen panelen heb)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:05:
In juni hoop ik te verhuizen naar mijn nieuwe woning, installatie panelen is nu gepland in juli; 36 panelen oost/west. Hopelijk en naar verwachting gaat de opbrengst gelijk of iets hoger zijn dan het totaal verbruik op jaarbasis (all-electric huishouden met twee elektrische auto's).

Begrijp ik uit de discussie hierboven dat het voor mijn nu een goede zet zou zijn te gaan voor 3 jaar Greenchoice? (aangezien ik nu nog geen panelen heb)
Ja, zeker! tenzij je in jaar 2 en 3 alsnog heel veel stroom in zou moeten kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
assje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:05:
Als je nu je geen panelen hebt kan je ook andere leveranciers kiezen, 3 jaar vast en de beste voorwaarden als je over een paar maanden alsnog PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:07:
Ja, zeker! tenzij je in jaar 2 en 3 alsnog heel veel stroom in zou moeten kopen.
Maar hij kan nu toch overal afsluiten?

Wellicht zijn anderen die alleen 1 jaar voor PV hebben nog beter dan GC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een nieuw contract aangevraagd bii Greenchoice terwijl ons contract nog loopt tot 4 mei volgend jaar. 50 euro boete werd gezegd, maar ook dat het niet zeker was of die boete ook opgelegd zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Hopjesvla79 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:00:
je kan ook gewoon vragen wat de opstap boete bij je huidige aanbieder is. Bij mij was die welgeteld 0 euro (daar ik meer oplevert dan verbruik was Eneco denk ik blij om me te zien vertrekken)
@HomegrownBGP En/Of nu (morgen) alvast afsluiten en dan binnen de 14 dagen opzeggen en dan opnieuw afsluiten als de link nog werkt, dan met de juiste datum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Maar hij kan nu toch overal afsluiten?

Wellicht zijn anderen die alleen 1 jaar voor PV hebben nog beter dan GC.
op welke manier zou 1 jaar vast een betere keuze kunnen zijn? (dat is niet het geval).
juist het vastleggen voor 3 jaar is wat het nu zo aantrekkelijk maakt.

maar inderdaad, andere aanbieders met 3 jaar vast kan ook.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:11:
op welke manier zou 1 jaar vast een betere keuze kunnen zijn? (dat is niet het geval).
juist het vastleggen voor 3 jaar is wat het nu zo aantrekkelijk maakt.
Bedoelde dat andere leveranciers die 'ons' PV bezitters alleen 1 jarige contacten aanbieden voor hem interessanter zijn. Zonder panelen kan hij 3 jaar afsluiten en over een paar maanden dak vol met gunstiger voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 10-10 17:59
Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Ik had eigenlijk nog niet afgesloten, kreeg het gevoel dat ik "dom" was

Het lukt overigens nog wel met de link
https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/ in private modus bij mij

Ik heb een sociale huurwoning met 6 (kleine?) panelen

Stroom teruglevering daltarief 248 kWh
Stroom daltarief 574 kWh
Stroom normaaltarief 594 kWh
Stroom teruglevering normaaltarief 576 kWh

Onder de streep een verbruik van
Totaal verbruik 344kWh

Ik kan er zelf met vergelijkingen even geen overzicht in krijgen

Het voelt als een te simpele vraag, ik kom er niet uit.
Ga ik nu (in het geval van Eneco) voor de teruglevering van 824kWh x 11.5c = 94,76 per jaar = €7.89 per maand betalen?

Ik krijg het idee dat ik iets over het hoofd zie

Of is het: Als ik het zo lees in het rekenvoorbeeld van Eneco kom ik dan uit op een netto teruglevering van 0? En heb ik dus niet met de terug leverboete te maken?

Dan nog, lijkt mij een klein verschil dat het niet de moeite is om een 3 jaar contract af te sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Myliobatis op 02-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:09:
[...]

@HomegrownBGP En/Of nu (morgen) alvast afsluiten en dan binnen de 14 dagen opzeggen en dan opnieuw afsluiten als de link nog werkt, dan met de juiste datum.
Ook slim! Ik doe het zo: ik laat het in gaan op 1 november en zorg dat ik mijn huidige contract op 1 november laat verlopen. Dat omdat ik afgelopen winter aardig wat stroom verbruikt heb die ik nog niet heb opgewekt, waardoor ik niet zit te wachten op een afrekening van €1000+ (hoera warmtepomp!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Myliobatis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Ga ik nu (in het geval van Eneco) voor de teruglevering van 824kWh x 11.5c = 94,76 per jaar = €7.89 per maand betalen?
ja.
Maar besef wel dat je bij Greenchoice een vaste boete van 4,50 euro per maand betaalt. Dus bij weinig panelen gaat dat ook wel aantikken.
Of is het: Als ik het zo lees in het rekenvoorbeeld van Eneco kom ik dan uit op een netto teruglevering van 0? En heb ik dus niet met de terug leverboete te maken?
Nee, je krijgt wel degelijk met de boete te maken want je levert terug en daar betaal je voor.

netto teruglevering is niet relevant, want de boete wordt over bruto teruglevering gerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Stroom daltarief 574 kWh

Totaal verbruik 344kWh

Dan nog, lijkt mij een klein verschil dat het niet de moeite is om een 3 jaar contract af te sluiten?
Heb je ook gas verbuik, want dat is bij het 3 jarig contract ook niet voordelig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:07

Matis

Rubber Rocket

Zojuist het 3-jarige contract bij GC aangevraagd via incognito modus. Ingangsdatum 30-10-2024 (dan eindigt mijn huidige Eneco contract).

We gaan het meemaken :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:55
Mooi moe blijven dan.🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 15:04

drice

Loading...

Ik volg het topic nu een aantal dagen maar merk dat ik niet echt een keuze kan maken.
Eneco contract onbepaald tijd (kan per direct overstappen)

De cijfers 2023:
Gas: 950 m3
Opwek: 5.500
Afname: 3.000
Teruglevering: 3.600

Dit jaar komt EV erbij, maar kan niet oneindig zelf gaan verbruiken.

Als ik de reviews van GC lees is het met name zeer negatief. En wat let ze om volgende maand hetzelfde geintje door te voeren en dan heb je een vast contract voor 3 jaar.
Daarnaast is gas relatief duur bij GC.

Uiteindelijk gaat overstappen lonen, alleen heb ik het idee dat al die bedrijven dit gaan doorvoeren.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Matis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:31:
Zojuist het 3-jarige contract bij GC aangevraagd via incognito modus. Ingangsdatum 30-10-2024 (dan eindigt mijn huidige Eneco contract).
Tot eind 2027 zit je goed :)

Hopelijk dat tegen die tijd solid state thuisbatterijen beschikbaar en betaalbaar zijn, dat is de volgende stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Heb je ook gas verbuik, want dat is bij het 3 jarig contract ook niet voordelig.
Ik heb wel dat contract met Gas afgesloten bij GC. Zowiezo goedkoper tov mijn huidige contract en gewoon 3 jaar zekerheid . Ik heb de 3.30m3 periode meegemaakt en ik pak ff 3 jaar rust.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Stroom daltarief 574 kWh

Totaal verbruik 344kWh

met een dergelijk laag opbrengst en dus ook lage teruglevering van 824 kWh/jaar heb je weinig tot geen voordeel, omdat naast de extra vaste lasten bij GC a 4,5€
Wat @de Peer al heeft aangegeven je bij eneco ook nog eens met iets lagere tarieven te maken hebt.
onder de streep zal het dus weinig tot geen effect hebben, kijk mn ook eens bv bij Delta.

Waar weel mensen de fout in gaan dat ze zich of doodstaren op de kWh prijs (zeker als je in de buurt of 100% kunt salderen, is dat dus helemaal niet belangrijk), de vaste lasten (mn de vaste leveringskosten van de energieboer, de overige vaste lasten zijn voor iedereen bij elke aanbieder namelijk gelijk) en mn hoeveel kwh je na het salderen nog over hebt, voor de meeste gevallen is dus de TLV helemaal niet meer zo belangrijk, zeker met de huidige lage vergoeding die je krijgt.
zorg dus dat je al deze 3 factoren naast elkaar zet, want dan pas kun je verstandig aanbiedingen met elkaar vergelijken. en zoals jouw voorbeeld laat zien hoeft een iets hogere boete helemaal niet zo erg te zijn en zou je ook daar prima voor kunnen kiezen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
drice schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:34:
En wat let ze om volgende maand hetzelfde geintje door te voeren en dan heb je een vast contract voor 3 jaar.
Zeg nooit nooit, maar een significante verandering van het contract lijkt me juridisch gezien lastig.
Alle leveranciers passen hun voorwaarden aan bij nieuwe contracten, dat heeft een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Sten2017 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Sorry maar de prijzen zijn belachelijk hoog en ik ben nog steeds geen miljonair.
Prijzen zijn niet hoog. Kijk eens als je niet geelektrificeerd had wat je dan aan gas kwijt was.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Pietje555 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:38:
Prijzen zijn niet hoog. Kijk eens als je niet geelektrificeerd had wat je dan aan gas kwijt was.
Gas is inmiddels weer relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:34:
[...]

Tot eind 2027 zit je goed :)

Hopelijk dat tegen die tijd solid state thuisbatterijen beschikbaar en betaalbaar zijn, dat is de volgende stap.
Geloof je het zelf :? ik vrees dat voor dat gebeurt je wel nog een contractje of 3 verder bent.
de stap van een lab test object naar een massa productie kan behoorlijk lang zijn en heel vaak lukt dat niet eens, meer dan voldoende voorbeelden er van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik volg het topic nu een aantal dagen maar merk dat ik niet echt een keuze kan maken.
Dan heb je niet goed gelezen denk ik ;)
Als ik de reviews van GC lees is het met name zeer negatief.
dat geldt voor alle aanbieders. Je moet bij trustpilot betalen om negatieve reacties weg te laten halen. sommige bedrijven betalen dat, anderen niet.
En wat let ze om volgende maand hetzelfde geintje door te voeren
Het contract, de wet, imagoschade
Daarom wordt in dit topic ook telkens gezegd dat je gas elders moet afsluiten.
Uiteindelijk gaat overstappen lonen, alleen heb ik het idee dat al die bedrijven dit gaan doorvoeren.
uiteraard, maar daar hoef je dan pas over 3 jaar weer over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:57:
[...]

mwah dat zie ik anders. Zo lang je nog de mogelijkheid hebt om een goed contract af te sluiten is het wel wat moeite waard. Dan ben je voor 3 jaar van het gezeur af en ben je even immuun voor de boetes.
Daarna de situatie opnieuw bekijken.

Je bespaart hiermee de moeite die je over 1 jaar en over 2 jaar moet doen om op dat moment het beste contract te vinden, en dat kon nog wel eens lastig zijn.
Dat ben ik geheel met je eens. Ik ben ook een paar dagen met vergelijken en kiezen bezig geweest. Maar sommige maken er een dagtaak van om op het juiste moment terug te leveren of in te kopen. Al dan niet richting fraude.
Met het lezen van de adviezen hier ben ik ook voor 3 jr GC gegaan. Afsluiten en niet meer naar om kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:42:
[...]

Dat ben ik geheel met je eens. Ik ben ook een paar dagen met vergelijken en kiezen bezig geweest. Maar sommige maken er een dagtaak van om op het juiste moment terug te leveren of in te kopen. Al dan niet richting fraude.
Met het lezen van de adviezen hier ben ik ook voor 3 jr GC gegaan. Afsluiten en niet meer naar om kijken.
Van fraude is geen sprake. hooguit onduidelijkheid over de aanmeldprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:58:
[...]

We hebben er al voor betaald, duizenden euro's voorinvestering bij de aanschaf van panelen.

Althans zo is het toen door bedrijfsleven en politiek verkocht... ;)
Als je ervoor betaald hebt dan heb je ze pas over 25 jaar terug verdiend, want zo lang gaan de panelen mee.
Ik ben ervan overtuigd dat je ze binnen 4-7 jaar terugverdiend hebt, dus betaal je er ook niet meer voor. Dan is het gewoon zoveel mogelijk verdienen aan je panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:07

Matis

Rubber Rocket

Laten we hopen dat GC me accepteert. Ik zie in het contract wel hetzelfde klantnummer staan als waarmee we vroeger ook bij hen bekend waren.

Ik heb het even uitgerekend, maar met onze kengetallen zou ik bij Eneco per jaar € 446,50 gaan betalen. Bij GC krijg ik -€ 28,25 per jaar terug. Daar moet dan nog wel het bedrag van € 15.00 leverkosten per maand bij voor de grootte van mijn PV-installatie Maar per jaar zou het me dan maximaal 60 euro kosten.
Dat geloof ik nog niet, maar we zien dan wel hoe de vlag er bij hangt qua saldering / TLV / TLK :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Pietje555 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:45:
Ik ben ervan overtuigd dat je ze binnen 4-7 jaar terugverdiend hebt, dus betaal je er ook niet meer voor.
Zonder terugleverboete en volledig salderen zat ik rond 7 jaar (Enphase+REC in duurder tijden), bij dit GC contract heb ik ze einde looptijd bijna terugverdiend. Met terugleverboete was dat naar 10 jaar gegaan, wie weet waar ze nog meer mee komen tot die tijd (einde salderen?).

Rijk zal je er nooit van worden, een defensieve belegging levert meer op.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 02-05-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
big bang schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Ik ben een huis aan het bouwen dat qua duurzaamheid nog een heel stuk verder gaat dan de Beng eisen, gebruik zo min mogelijk energie en verbruik zo veel mogelijk rechtstreeks zelf. Toch probeer ik bij commerciële partijen een zo goed mogelijk contract af te sluiten. Dat zijn toch geen capriolen?
Nee, dat is je goed recht. Maar als je gebruik maakt van diensten van je aannemer probeer je uiteraard zo min mogelijk te betalen, maar wel naar redelijkheid. Ik zou hem niet proberen te besodemieteren.
Zeker bij nieuwbouw is het vaak beter om direct iets meer te investeren, want vaak levert het comfort en lagere maandlasten op. Maar je moet wel goed berekenen wat nog zinvol is.
Of je moet natuurlijk volledig voor het milieu gaan, maar dan moet je vooral in passieve maatregelen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:34:
Ik heb wel dat contract met Gas afgesloten bij GC. Zowiezo goedkoper tov mijn huidige contract en gewoon 3 jaar zekerheid . Ik heb de 3.30m3 periode meegemaakt en ik pak ff 3 jaar rust.
Er zijn ook aanbiedingen voor 3 jaar met betere tarieven voor gas ;) Maar ja, afhankelijk van je verbruik maakt het misschien niet veel uit en alles bij één leverancier is wat overzichtelijker. En zekerheid is ook wel lekker na de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Ja, € 1,25 per m³ Zelfde prijzen als voor Oekraine. Verwarmen met gas is niet goedkoop. Ik zou € 2000,- per jaar meer kwijt zijn als met mijn warmte pomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Eneco contract onbepaald tijd (kan per direct overstappen)

De cijfers 2023:
Gas: 950 m3
Opwek: 5.500
Afname: 3.000
Teruglevering: 3.600

Dit jaar komt EV erbij, maar kan niet oneindig zelf gaan verbruiken.

Als ik de reviews van GC lees is het met name zeer negatief. En wat let ze om volgende maand hetzelfde geintje door te voeren en dan heb je een vast contract voor 3 jaar.

In aanvulling op wat @de Peer al geschreven heeft, en daar kan ik alleen een dikke d:)b voor geven.

dat is het lot van de eeuwige twijvelaar, die sterft uiteindelijk van de honger met 5 dozen vol met koekjes voor hem omdat hij niet kan kiezen.

het gaat er dus niet om welke je kiest, maar het meest belangrijke is dat je kiest. en wees dan blij met je keuze.

> Uiteindelijk gaat overstappen lonen, NEE, dat doet het al de laaste 10 jaar, vergeet echter niet dat de Energieboeren hun winst maken door de blijvers en niet door nieuwe klanten, want die kosten, zeker het eerste jaar, gewoon geld, zeker als je tegen zet van de blijvers (sleepers genoemd die al 10 tallen jaren bij de zelfde club zitten, dikke kassa voor die energieboeren)

je hebt nu nog circa 600 kWh meer opwek dan verbruik, met een EV ga je dat dus niet meer redden en zul je dus of bij moeten betaln of je moet je panelen uit gaan breiden.
bij Eneco zou je met die 3.600 kWh teruglevering, waarvan je dus 3.000 kWh gaat salderen en dus geen variabele stroomkosten hebt !, 407 euro aan terugleverkosten moeten betalen ! dat is best veel, zeker als je dat gaat vergelijken met de waarde van je saldering (stel 0,3€/kWh is dat 900 euro).

De boete eet dus 45% van je saldering op en heb je ondanks dat je nul netto verbruik hebt toch nog 407 euro variabele kosten. !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
[...]

Stroom daltarief 574 kWh

Totaal verbruik 344kWh

Ik heb het even voor je op Gaslicht bekeken.
BudgetEnergie 2jr vast zou een optie zijn, of (geloof het of niet) Vandebron, 3 jaar vast.
Bij Vandebron heb je een terugleverboete van €48/jr, maar je krijgt ook een korting van €45 (dus €15/jr) van Gaslicht. De vaste leverkosten zijn maar €7,50.
(BudgetEnergie is goedkoper, maar maar 2jr, ook dat is dus een keuze die je moet maken.)

In jouw geval zou ik de gegevens ook nog op wat andere vergelijkers invullen. Pricewise heeft ook vaak nog iets van een cashback.
En dan kiezen voor de goedkoopste, 3 jr vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 17:33
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:07:
Ik verwacht eerder een klein netto overschot dan tekort op jaarbasis. Zojuist de 3 jaar vast bij Greenchoice maar aangevraagd.

Ik ben beetje druk met verbouwen en weinig tijd zaken goed uit te zoeken. Ik heb nog een beetje buikpijn van mijn overstap voor mijn oude woning vorige maand. De teruglevertarieven bij Samenom werden slecht dus ik ben overgestapt. Maar, met mijn domme kop helemaal niet naar datum afrekening gekeken i.v.m. salderen. Ik kreeg dus even een eindafrekening van €1.300 :| Nu was ik altijd negatief uitgekomen i.v.m. verhuizing eind juni maar ik schat de schade van die overstap zeker op €500

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:04:
[...]

Ik verwacht eerder een klein netto overschot dan tekort op jaarbasis. Zojuist de 3 jaar vast bij Greenchoice maar aangevraagd.

Ik ben beetje druk met verbouwen en weinig tijd zaken goed uit te zoeken. Ik heb nog een beetje buikpijn van mijn overstap voor mijn oude woning vorige maand. De teruglevertarieven bij Samenom werden slecht dus ik ben overgestapt. Maar, met mijn domme kop helemaal niet naar datum afrekening gekeken i.v.m. salderen. Ik kreeg dus even een eindafrekening van €1.300 :| Nu was ik altijd negatief uitgekomen i.v.m. verhuizing eind juni maar ik schat de schade van die overstap zeker op €500
Oei, ja dat is zuur zeg. Daar zouden ze ook eigenlijk wel voor mogen waarschuwen..
Je wordt tegen van alles beschermd, maar met dit soort zaken krijg je doodleuk een pikante rekening.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
assje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:04:
Hopelijk in jouw geval wel de standaard 3 jaar via de normale Greenchoice website en niet de speciale 3 jaar vast link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Hopelijk in jouw geval wel de standaard 3 jaar via de normale Greenchoice website
inderdaad, die is 4,50 euro per maand goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55
In April had ik overschot, normaal heb ik dat in mei ook (flink) dus ik hoop de komende maand mijn energierekening nog even naar beneden te krijgen met salderen, zodat als ik weg ga bij Essent ik ook niet nog een dikke rekening krijg.

Zit nu nog met een klein tekort van zo'n 600 kWh op jaarbasis, het dak ligt al vol en wekt per jaar 5500kWh op.
Maar het dak van de garage wordt nu wel interessant om in ieder geval dat tekort weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Er zijn ook aanbiedingen voor 3 jaar met betere tarieven voor gas ;) Maar ja, afhankelijk van je verbruik maakt het misschien niet veel uit en alles bij één leverancier is wat overzichtelijker. En zekerheid is ook wel lekker na de afgelopen jaren.
Ja ik weet dat het goedkoper kan. Maar ik vind het wel goed zo . Gas en elektra los halen zou mij 100 euro per jaar schelen. Nu is 100 euro veel maar het risico op administratieve rompslomp etc … nee laat maar

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F!sher
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 22:39
hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Dat is alleen als je al bij GC zit, ik kreeg gisteravond netjes een boete overzicht van Eneco.

6 euro, komen we wel overheen... :P
Ook als je bij Gc zit kan het. even een contract sluiten op naam van je partner als het contract nu op je eigen naam staat of vice versa.

Mij maandag ook gelukt. Kreeg wel netjes van GC de vraag of het allemaal wel klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 14:18
3 jaar bij GC oogt prima maar ...

Als het salderen over een jaar geheel wordt afgeschaft. Ben je die dan ook kwijt bij een vast contract???

Politici zijn zeer ijdel en de meesten dom als 't achteren van een varken. Daarom kan t echt alle kanten op

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
PieterL schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:42:
Als het salderen over een jaar geheel wordt afgeschaft. Ben je die dan ook kwijt bij een vast contract???
Salderen is een politieke kwestie, daar gaan energiemaatschappijen niet over.
Blijft nog steeds de terugleverboete, die gaat niet meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Politici zijn zeer ijdel en de meesten dom als 't achteren van een varken. Daarom kan t echt alle kanten op
De wet gaat uiteraard voor ja. Maar in dat geval maakt het dus weinig uit waar je zit. dus ik zie dat niet als een argument om het contract niet af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
Xerox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 06:23:
[...]

Voor jou niet nee, voor de personen die na jou hebben gereageerd wel. GreenChoice heeft selectief gekozen dat jij geen 3jarig contract meer mag afsluiten, omdat je hun koekjes hebt gegeten.
Nee serieus, Lees even de berichten. :')
Ok maar serieus welke berichten moet ik nou lezen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb geen enkele motivatie om voor jou aan de slag te gaan.
Sterker nog ik adviseer jou om hier af te sluiten via deze geheime link:
https://www.powerpeers.nl...et-ongunstige-voorwaarden
Niemand verder vertellen hoor. Special price for you only.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
[...]

De 4 berichten na jouw eerste bericht. Alles wat gaat over incognito of privé-venster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:45
[...]

deze

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Eerstvolgende moment van afschaffing of afbouw zal pas 1 januari 2026 zijn
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:45:
De wet gaat uiteraard voor ja. Maar in dat geval maakt het dus weinig uit waar je zit. dus ik zie dat niet als een argument om het contract niet af te sluiten.
Nou, dan wil je natuurlijk wel het laagste tarief hebben en dat heeft GC 3 jaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 10:55

Zo'n vaart gaat dat echt niet lopen.
Als het afgeschaft wordt gaat dat in stappen. Het lijkt me onrealistisch dat de regering besluit om binnen een jaar van 100% naar 0% salderen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 10-10 17:59
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:19:
[...]

ja.
Maar besef wel dat je bij Greenchoice een vaste boete van 4,50 euro per maand betaalt. Dus bij weinig panelen gaat dat ook wel aantikken.

[...]

Nee, je krijgt wel degelijk met de boete te maken want je levert terug en daar betaal je voor.

netto teruglevering is niet relevant, want de boete wordt over bruto teruglevering gerekend.
Dank je voor de verduidelijking! Alles wat terug gaat het net op, betaal je dus voor.
Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Nopes, ik heb stadsverwarming bij Eneco, daarin dus geen keus.
MacD007 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:36:
[...]
met een dergelijk laag opbrengst en dus ook lage teruglevering van 824 kWh/jaar heb je weinig tot geen voordeel, omdat naast de extra vaste lasten bij GC a 4,5€
Wat @de Peer al heeft aangegeven je bij eneco ook nog eens met iets lagere tarieven te maken hebt.
onder de streep zal het dus weinig tot geen effect hebben, kijk mn ook eens bv bij Delta.

Waar weel mensen de fout in gaan dat ze zich of doodstaren op de kWh prijs (zeker als je in de buurt of 100% kunt salderen, is dat dus helemaal niet belangrijk), de vaste lasten (mn de vaste leveringskosten van de energieboer, de overige vaste lasten zijn voor iedereen bij elke aanbieder namelijk gelijk) en mn hoeveel kwh je na het salderen nog over hebt, voor de meeste gevallen is dus de TLV helemaal niet meer zo belangrijk, zeker met de huidige lage vergoeding die je krijgt.
zorg dus dat je al deze 3 factoren naast elkaar zet, want dan pas kun je verstandig aanbiedingen met elkaar vergelijken. en zoals jouw voorbeeld laat zien hoeft een iets hogere boete helemaal niet zo erg te zijn en zou je ook daar prima voor kunnen kiezen.

[...]
Ik besefte mij inderdaad dat ik een heel lage opbrengst heb.
Dat is inderdaad de eerste gedachte van de hoge kWh prijs of boete terwijl het nu juist gaat om het totaal plaatje om te kunnen vergelijken.
Truus01 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:59:
[...]

Ik heb het even voor je op Gaslicht bekeken.
BudgetEnergie 2jr vast zou een optie zijn, of (geloof het of niet) Vandebron, 3 jaar vast.
Bij Vandebron heb je een terugleverboete van €48/jr, maar je krijgt ook een korting van €45 (dus €15/jr) van Gaslicht. De vaste leverkosten zijn maar €7,50.
(BudgetEnergie is goedkoper, maar maar 2jr, ook dat is dus een keuze die je moet maken.)

In jouw geval zou ik de gegevens ook nog op wat andere vergelijkers invullen. Pricewise heeft ook vaak nog iets van een cashback.
En dan kiezen voor de goedkoopste, 3 jr vast.
Dank je voor het mee kijken! Inderdaad dus goed op die manier vergelijken.
Ik heb zelf eigenlijk nooit langer dan een jaar vast gezet, dat is dus wel een idee om te doen.

Mijn contract loopt in augustus af.

Dank voor jullie reacties! Ik liep even vast met alle berichtgeving, vergelijkingen en berichten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
ik zie hier niemand over united consumers deze kwam via de verglijking vanuit gaslicht bij mij naar boven.
Dat is alleen bij 1 jaar voor vast
Stroom
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Teruglevering
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Na salderen
€ 0,0500 /kWh
0-10000 kWh

Terugleverkosten
€ 218,01 per jaar
3000-3499 kWh
Bij dit pakket betaalt u een toeslag voor stroom die u teruglevert
Gas
€ 1,1666 /m³
0-5000 m³

Vaste leveringskosten
€ 16,67 per maand

Pas bij 3 jaar komt vandebron om de hoek kijken.

Zonder panelen komt gc om de hoek.
Ik had me aangemeld zag ik nog oude rekeningen van 2 jaar terug toen ik 2 jaar klant was geweest...

Burp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xerox
Wii4all schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:09:
ik zie hier niemand over united consumers deze kwam via de verglijking vanuit gaslicht bij mij naar boven.
Stroom
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Teruglevering
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Na salderen
€ 0,0500 /kWh
0-10000 kWh

Terugleverkosten
€ 218,01 per jaar
3000-3499 kWh
Gas
€ 1,1666 /m³
0-5000 m³

Vaste leveringskosten
€ 16,67 per maand

Ik had me aangemeld zag ik nog oude rekeningen van 2 jaar terug toen ik 2 jaar klant was geweest...
Ik zie niet in waarom deze voordelig is?
Je betaalt terugleverkosten van ruim €200 én bijna €17 per maand aan leveringskosten? Je betaalt dan dus dubbel omdat je zonnepanelen hebt...?
Of wil je dit juist vertellen? ;)

[ Voor 196% gewijzigd door Xerox op 02-05-2024 12:20 . Reden: Dacht dat ik in de aanbiedingen-topic zat.. :) ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Expendable
  • Laatst online: 10-10 23:10
Wii4all schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:09:
Stroom
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Teruglevering
€ 0,2856 /kWh
0-10000 kWh

Na salderen
€ 0,0500 /kWh
0-10000 kWh

Terugleverkosten
€ 218,01 per jaar
3000-3499 kWh
Gas
€ 1,1666 /m³
0-5000 m³

Vaste leveringskosten
€ 16,67 per maand

Paar pagina's geleden over gehad, dat die onder de maatschappijen met hoogste boetes voor terugleveren zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Xerox schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:18:
[...]

Ik zie niet in waarom deze voordelig is?
Je betaalt terugleverkosten van ruim €200 én bijna €17 per maand aan leveringskosten? Je betaalt dan dus dubbel omdat je zonnepanelen hebt...?
Of wil je dit juist vertellen? ;)
Bizar eigenlijk dan dat deze naar boven komt als beste keuze voor iemand die zonnepanelen heeft

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Zelf ook een beetje in choice paralysis.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Myliobatis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:07:
Ik besefte mij inderdaad dat ik een heel lage opbrengst heb.
Omdat je dus een lage opbrengst hebt val je bij de meeste energie leveranciers die staffels als terugleverboete hanteren in de laagste schaal en dan valt de boete nog mee (zeker ten opzichte van Greenchoice)
Mijn contract loopt in augustus af.
Vandebron zou je dan nu al af kunnen sluiten, anderen zijn afhankelijk van wanneer exact je contract in augustus afloopt want die hanteren een termijn van 90 dagen. Ik zou dan nog even wachten tot je meer mogelijkheden hebt om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 07:20
MacD007 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:52:
[...]
en hoe vaak is dat dan per maand! :? , terwijl je wel elke dag die 30 kWh nodig hebt. overigens heb je berekend hoe lang het duurt voor dat je 20kWh batterij vol is versus de tijd die beschikbaar is om je batterij te laden.
Bv een sessy kan maximaal met 2,2 kW laden, dus 20 kWh kost circa 9 uur, is die gratis energie ook 9 uur beschikbaar ?, of was dat maar 2 a 3 uur ? :? |:(

[...]
Je blijft het punt missen m.b.t het argument dat een batterij in de winter niet volledig onzinnig is. Laat het een paar uur zijn dat te stroomprijs 's nachts negatief is, maar dat doet verder niets af aan het feit dat je met een batterij op de goedkoopste momenten kunnen laden en duurste momenten ontladen.

Een batterij in eigen beheer aanschaffen is momenteel nog wat duur maar daar gaan de ontwikkelingen ook vooruit. Tot die tijd zou je een dienst kunnen pakken waarbij de batterij ook gebruikt wordt om te handelen (in Zonneplan Nexus thuisbatterij geven diverse mede-tweakers aan dat dat zeer rendabel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Ik heb geen enkele motivatie om voor jou aan de slag te gaan.
Sterker nog ik adviseer jou om hier af te sluiten via deze geheime link:
https://www.powerpeers.nl...et-ongunstige-voorwaarden
Niemand verder vertellen hoor. Special price for you only.
Ok maar is dit ook 3 jaar of 12 jaar? En hoe speciaal is de prijs alleen voor mij of ook voor jou?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Figo112 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Ok maar is dit ook 3 jaar of 12 jaar? En hoe speciaal is de prijs alleen voor mij of ook voor jou?
12 jaar. Ik zit helaas al 3 jaar vast aan greenchoice anders had ik dit ook afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:58
Novax schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Eerstvolgende moment van afschaffing of afbouw zal pas 1 januari 2026 zijn

[...]

Nou, dan wil je natuurlijk wel het laagste tarief hebben en dat heeft GC 3 jaar niet.
Dan nog is de vraag of het aanbod van GC niet de beste was. Ik heb daar immers geen terugleverboete (afgesloten met lage vaste kosten toen dat nog kon via coöperatie).

Daarnaast verwacht ik geen aanpassingen in de saldering wat wetgeving betreft in ten minste de komende 2 jaar. Het zou mij weinig verbazen wanneer het in 2028 richting 2030 nog altijd onduidelijk is.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:44
de Peer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:57:
[...]
12 jaar. Ik zit helaas al 3 jaar vast aan greenchoice anders had ik dit ook afgesloten.
:Y zeker, ik ook. Kijk, soms hebben mensen wat hulp nodig, maar iets met enige moeite doen enzo :N

Zojuist heb ik zelf dus maar even alle cijfers in Excel gezet: net-afname, net-invoer, eigen verbruik, ingeschat (eigen) vebruik met pas aangeschafte elektrische auto e.d., en dat afgezet tegen het GC 3 jaar contract en wat er uit komt rollen bij Gaslicht en onze huidige Engie variabel contract (met levertarieven=teruglevertarieven).

Door aanschaf elektrische auto is mijn inschatting dat we meer gaan salderen (van circa 3250 naar circa 7250 kWh) en daardoor ook minder netto (na salderen) terugleveren, voorheen circa 6000 kWh, straks nog maar 750 kWh.

Teruglevertarief is daarmee dus minder belangrijk geworden en "saldeerboete" is is ook relevanter geworden. Ondanks dat het Engie contract met levertarief = teruglevertarief nu nog circa € 200,- / jaar gunstiger is voor mij, verwacht ik dat Engie de leveringskosten per dag gaan opschroeven en (terug)leveringsvergoeding per kWh naar beneden gaat. Van het opschroeven van levertarief staan al meldingen in het topic Engie snoeit in de terugleververgoeding. Als ze dit opschroeven naar circa € 0,90 / dag dan is GC voor mij al iets voordeliger.

Ik denk dat ik dus maar voor 3 jaar zekerheid ga en het GC contract niet annuleer. Kan ik het nieuws de komende 13 dagen nog even in de gaten houden en bedenken of ik nog iets over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:39:
[...]

Gas zal in de zomer nog goedkoper zijn - dus als je kan overbruggen tot aan zomer en dan een contract afsluiten voor het zelfde moment wanneer je GC ingaat dan zit je nog beter :)
Pagina: 1 ... 45 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)