drice schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:34:
Ik volg het topic nu een aantal dagen maar merk dat ik niet echt een keuze kan maken.
Eneco contract onbepaald tijd (kan per direct overstappen)
De cijfers 2023:
Gas: 950 m3
Opwek: 5.500
Afname: 3.000
Teruglevering: 3.600
Dit jaar komt EV erbij, maar kan niet oneindig zelf gaan verbruiken.
Als ik de reviews van GC lees is het met name zeer negatief. En wat let ze om volgende maand hetzelfde geintje door te voeren en dan heb je een vast contract voor 3 jaar.
Daarnaast is gas relatief duur bij GC.
Uiteindelijk gaat overstappen lonen, alleen heb ik het idee dat al die bedrijven dit gaan doorvoeren.
In aanvulling op wat @
de Peer al geschreven heeft, en daar kan ik alleen een dikke

voor geven.
dat is het lot van de eeuwige twijvelaar, die sterft uiteindelijk van de honger met 5 dozen vol met koekjes voor hem omdat hij niet kan kiezen.
het gaat er dus niet om welke je kiest, maar het meest belangrijke is dat je kiest. en wees dan blij met je keuze.
> Uiteindelijk gaat overstappen lonen,
NEE, dat doet het al de laaste 10 jaar, vergeet echter niet dat de Energieboeren hun winst maken door de blijvers en niet door nieuwe klanten, want die kosten, zeker het eerste jaar, gewoon geld, zeker als je tegen zet van de blijvers (sleepers genoemd die al 10 tallen jaren bij de zelfde club zitten, dikke kassa voor die energieboeren)
je hebt nu nog circa 600 kWh meer opwek dan verbruik, met een EV ga je dat dus niet meer redden en zul je dus of bij moeten betaln of je moet je panelen uit gaan breiden.
bij Eneco zou je met die 3.600 kWh teruglevering, waarvan je dus 3.000 kWh gaat salderen en dus geen variabele stroomkosten hebt !,
407 euro aan terugleverkosten moeten betalen ! dat is best veel, zeker als je dat gaat vergelijken met de waarde van je saldering (stel 0,3€/kWh is dat 900 euro).
De boete eet dus 45% van je saldering op en heb je ondanks dat je nul netto verbruik hebt toch nog
407 euro variabele kosten. !