1 los zonnepaneel - aanmelden of niet op energieleveren.nl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 14:27
Ik woon in een flat met een balkon waar net een zonnepaneel aan de muur past. Doel is om het standaardverbruik van 200W op te vangen met een zonnepaneel. Dat scheelt op 2KW per dag, wat voor mij zo'n 40% van mijn hele rekening is.

Het zonnepaneel wil ik aansluiten via een micro-omvormer direct op een stopcontact. In die zin is het geen vaste installatie en ook zal de installatie maximaal de 400W van de microomvormer kunnen leveren.

Is het nu verplicht om deze installatie aan te melden? Op https://www.energieleveren.nl/faq#legal-requirements lees ik :
Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaan leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden op www.energieleveren.nl.
Volgens https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32016R0631&from=EN artikel 5.2.a. heeft type A een ondergrens kent van 0,8KW welke niet gehaald wordt.

Iemand een idee? Ik heb geen behoefte aan terugleververgoeding. Ik wil enkel het baselineverbruik naar 0 brengen zonder veel gedoe.

Alle reacties

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Even los van wel of niet verplicht aanmelden, met 1 paneel ga je nooit je eigen verbruik afdekken. 200W x 24h x 365 dagen is ca 1750 kWh op jaarbasis. Met 1 400W paneel mag je blij zijn als dat 350kWh oplevert. Je zult er een stuk of 6 nodig hebben om je eigen verbruik op te wekken. Ook die 40% met 1 paneel is veel te optimistisch.

[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 30-04-2024 00:46 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-05 14:24

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Ik weet dat er in de NEN1010 heeft gestaan, of nog steeds staat dat je tot 600Watt op een stopcontact mag aansluiten.
Volgens mij ben je wel meldingsplichtig richting je netbeheerder. Bij 0 verbruik, zul je immers terug gaan leveren.

Of zoals je aangeeft, sluimer-verbruik van 200W, dan zou ik een paneel ophangen van 250Watt.
Dan nog steeds zul je iets gaan terugleveren. Dan komt er vanzelf een brief op de mat.

[ Voor 28% gewijzigd door PJNo op 30-04-2024 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan moet het wel passen.

Formeel moet je het aangeven, maar formeel mag je om 04:00 bij een lege weg ook niet door rood lopen. Ik zou hem gewoon ophangen en dan afwachten of je een brief krijgt.

Edit: @Markappelman wil je hem trouwens aan de muur hangen of aan de balkonrailing?

[ Voor 18% gewijzigd door Erasmo op 30-04-2024 07:36 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 11:31
PJNo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 06:55:
Ik weet dat er in de NEN1010 heeft gestaan, of nog steeds staat dat je tot 600Watt op een stopcontact mag aansluiten.
Volgens mij ben je wel meldingsplichtig richting je netbeheerder. Bij 0 verbruik, zul je immers terug gaan leveren.

Of zoals je aangeeft, sluimer-verbruik van 200W, dan zou ik een paneel ophangen van 250Watt.
Dan nog steeds zul je iets gaan terugleveren. Dan komt er vanzelf een brief op de mat.
De huidige nen-1010 moeten panelen op een eigen groep. De 600 Watt regeling is er uit! Logisch, want het gaf potentieel 18,25A door kabels waar normaal een max van 16A is.

Ik zou eerst de meterkast bekijken, mocht die moeten ombouwen (groep er bij), dan gaan de kosten snel door het plafond. Dit mag je niet zelf doen (Verzekerings technisch).

Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

mjl

Ugh

TunderNerd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:40:
[...]

De huidige nen-1010 moeten panelen op een eigen groep. De 600 Watt regeling is er uit! Logisch, want het gaf potentieel 18,25A door kabels waar normaal een max van 16A is.

Ik zou eerst de meterkast bekijken, mocht die moeten ombouwen (groep er bij), dan gaan de kosten snel door het plafond. Dit mag je niet zelf doen (Verzekerings technisch).

Succes!
In Nederland mag je zelf gewoon een groep bijplaatsen. Ik raad je wel aan om dit netjes en volgens de norm te doen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Lijkt me gewoon verplicht, waarom ook niet?

Maar daarnaast:

Zonnepanelen via het stopcontact mag niet meer. Horen gewoon op een eigen groep.

En met 1 paneel kan je vergeten om je sluimerverbruik noemenswaardig op te vangen. Er moet wel flink zon op een paneel staan wil daar 200W uit komen. Tuurlijk zal het iets doen maar denk dat het nog wel tegen gaat vallen hoeveel van je sluimerverbruik het gaat afdekken. Zeker met een paneel aan de muur. Maar zou zeggen, gooi het eens door PVcalc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:26
Ik blijf mijn mantra herhalen. De NEN1010 is niet verplicht voor particulieren en daarmee is het ook niet verboden om een zonnepaneel aan te sluiten op een bestaande groep. In Duitsland is dat sinds dit jaar zelfs toegestaan tot 800watt.

Daarmee blijft het een afweging die iedereen voor zichzelf kan maken. Persoonlijk zie ik weinig risico's in het ophangen van één paneel op een verder weinig gebruikte groep, maar ook dat is persoonlijk. Denk ook aan een eventuele koper/huurder na jou die wellicht een lager kennisniveau heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

pietje63

RTFM

Wat is het probleem met aanmelden bij netbeheerder?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53

Theo

moederbord

@Markappelman Je rekent jezelf wellicht wat rijk. Je hebt het over één paneel, en dat komt aan de muur. Stel, je plaats het pal op zuid, en je zit hoog genoeg dat er geen schaduw op het paneel valt dan werkt je per jaar 0.7 kWh per Wp op. Heb je een zonnepaneel dat 400 Wp is, dan wekt het per jaar 280 kWh op. Zit je met je muur op het oosten of westen dan is het nog maar 0.5 kWh/Wp, en op het noorden op 0.2 kWh/Wp per jaar.

Het blijft wel een nobel iets om te doen, en vaak kan kun je aan een balkonrand met gemak 1 tot 2 panelen plaatsen..

Conform NEN1010 zouden de panelen op een eigen groep moeten. Maar in de praktijk, als je een 500 Wp paneel hebt (en 500 Wp omvormer) dan kun je deze gerust in een stopcontact steken. Er zijn een hoop 'maren' en mitsen'. Echter laten we niet vergeten dat dit jarenlang conform de NEN1010 gewoon mocht, en dat er ook een heleboel huizen zijn waar de electra niet volgens de laatste normen is (bijv geen randaarde, oude bedrading, geen automaten maar stoppen, of tig stekkerdozen op elkaar), en dit gaat ook gewoon goed.

Het aanmelden bij de energieleverancier klun je zelf bepalen. Het heeft geen hard voordeel om te doen, maar ook geen hard nadeel. "Het moet" is een argument, echter moet je 's nachts ook je hand uitsteken als je rechtaf slaat met de fiets.

Persoonlijk zou ik gewoon lekker dat paneel plaatsen, en met een stekker aansluiten. Werk alleen wel netjes, dus bijv geen kroonsteen :X En hou het bij maximaal twee panelen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
Het staat hierboven ook al.. maar met een gangbaar paneel verticaal geplaatst haal je hooguit 300kw per jaar. Als dat 40% van je rekening is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markappelman
Allen, dank voor de reacties.

Waarschijnlijk ben ik inderdaad te optimistisch over hoeveel het me oplevert, maar met stel dat het 250KWh is dan is dat nog steeds een aanzienlijk deel van mijn electra-rekening (1200KWh per jaar).

Indien aansluiten via stopcontact niet mag begrijp ik niet waarom dit product dan nog te koop kan zijn : https://www.praxis.nl/ger...370-wp-plug-play/10123437

De bekabeling naar het betreffende aansluiting is recentelijk vernieuwd en de aanvullende 1,5A stroom die maximaal gaat lopen zal niet zorgen voor overschrijding van maximale belasting op de bekabeling.

Ik plaats het paneel tegen de muur. Aan de balkonrand mag niet van de VVE.

Mijn vraag is specifiek op de meldplicht en het juridische deel, volgens mij is een installatie onder de 800W niet in een EU-categorie (A t/m D) te plaatsen en hoeft ie dus ook niet gemeld te worden. Dat lijkt dan ook de oorsprong van de duitse situatie die TwingyTwingy aanhaalt.

Iemand een idee of mijn interpretatie van de EU-richtlijn klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
Als je het niet meld, zul je er geen problemen mee krijgen. Misschien later eens, maar er hangen nog vele niet aangemelde sets aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Houd er wel rekening mee dat energieboeren AFAIK als voorwaarden hebben opgenomen in de AV dat een installatie aangemeld moet zijn om in aanmerking te komen voor salderen of het uitbetalen van een terugleververgoeding.

Momenten dat je straks gaat terugleveren leveren je dan mogelijk niets op.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
met 1 paneel zal terugleveren ook nagenoeg niets zijn.
Enkel in de zomermaanden zal je boven je achtergrond verbruik uitkomen. (ervan uitgaande dat je +- 200 Watt achtergrond verbruik hebt). In zomer verbruikt een koelkast ook net wat meer.

Dan zou je voor +- 100 dagen * 6 uur * 100 watt = 60 kWh je paneel aanmelden.

Welk bedrijf kent @Glashelder dat minder dan +- 12 euro "boete" rekent? Want die zou erg interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:25:
Welk bedrijf kent @Glashelder dat minder dan +- 12 euro "boete" rekent? Want die zou erg interessant zijn.
Geen idee. Ik zit zelf nog tot 2028 vast bij Innova zonder boetes :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

De vraag is dan nog: als je niet aanmeldt, en je gaat in de zomer onverhoopt een beetje terugleveren, gaat dat je leverancier triggeren? Die ziet ineens dat je iets teruglevert zonder dat daar iets over afgesproken is

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
[...]

Succes!
Als je een enkele wandcontactdoos hebt die rechtstreeks naar de groepenkast gaat, dan kan het wel. Als je ook nog een verbruiksapparaat hierop wilt aansluiten dan zou je een extra verdeel/zekeringskast er tussen kunnen zetten zodat de totale stroom nooit boven de 16A uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
P_Tingen schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:31:
De vraag is dan nog: als je niet aanmeldt, en je gaat in de zomer onverhoopt een beetje terugleveren, gaat dat je leverancier triggeren? Die ziet ineens dat je iets teruglevert zonder dat daar iets over afgesproken is
Dit is wel een belangrijke... als je in de zomer toch in eens meer gaat opwekken, dan je sluip verbruik, dan is dit direct te zien op een digitale meter.

En je heb wat uit te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
Wat voor een meter heb je hangen? Is dat een oude draaischijf of gewoon een slimme meter?

Heeft de vve hier niks over in het reglement staan?

[ Voor 23% gewijzigd door President op 30-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Markappelman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:01:
Waarschijnlijk ben ik inderdaad te optimistisch over hoeveel het me oplevert, maar met stel dat het 250KWh is dan is dat nog steeds een aanzienlijk deel van mijn electra-rekening (1200KWh per jaar).
Ipv volledig nattevingerwerk, heel het eens door PVcalc :)
Indien aansluiten via stopcontact niet mag begrijp ik niet waarom dit product dan nog te koop kan zijn : https://www.praxis.nl/ger...370-wp-plug-play/10123437
Grofweg omdat er een verschil is tussen wat verkocht mag worden en hoe het gebruikt mag worden. Zelfde als met messen en "lachgas"/drijfgas. En op zich mag het dus ook wel, zolang er maar geen andere gebruikers op de groep zitten of zomaar kunnen.
De bekabeling naar het betreffende aansluiting is recentelijk vernieuwd en de aanvullende 1,5A stroom die maximaal gaat lopen zal niet zorgen voor overschrijding van maximale belasting op de bekabeling.
De bekabeling misschien niet, maar schakelmateriaal van >16A is schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
President schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:52:
Wat voor een meter heb je hangen? Is dat een oude draaischijf of gewoon een slimme meter?

Heeft de vve hier niks over in het reglement staan?
Een slimme meter. Dus het wordt zichtbaar als er terug geleverd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 12:41
TwingyTwingy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:13:
Ik blijf mijn mantra herhalen. De NEN1010 is niet verplicht voor particulieren en daarmee is het ook niet verboden om een zonnepaneel aan te sluiten op een bestaande groep. In Duitsland is dat sinds dit jaar zelfs toegestaan tot 800watt.

Daarmee blijft het een afweging die iedereen voor zichzelf kan maken. Persoonlijk zie ik weinig risico's in het ophangen van één paneel op een verder weinig gebruikte groep, maar ook dat is persoonlijk. Denk ook aan een eventuele koper/huurder na jou die wellicht een lager kennisniveau heeft.
Wat is een Mantra: Een mantra is een woord, een korte zin of een gebed, opgesteld in het Sanskriet. Het zijn altijd mooie, wijze uitspraken, die een positieve boodschap hebben.
Daarmee lijken mij de woorden van @TwingyTwingy dat de NEN 1010 niet verplicht is voor een particulier niet van wijsheid te getuigen.

Een particulier mag volgens deze stelling lekker aanklooien met zijn elektra installatie en alles doen zonder zich te bekommeren om eventuele veiligheids aspecten van eventueel broddel werk.
Inderdaad is de NEN1010 een NORM waaraan elektrische installaties en/of uitbreidingen daaraan moeten voldoen maar om een vrijbrief te verstrekken getuigt niet van wijsheid.

Het weinige risico is groter als gedacht. Er kan nog spanning in een installatie aanwezig zijn, zelfs als de hoofdschakelaar van het net uitgeschakeld is.
Om een dergelijk veiligheid risico te ondervangen zal @Markappelman een (verplichte) aanduiding bij de betreffende groep van de groepenkast moeten aanbrengen indien hij besluit om zijn aanleg op een bestaande groep te doen.
Stukje leesvoer

@Markappelman doe gewoon je ding, Maak een NETTE aansluiting op een bestaande groep maar geef ook duidelijk op de groepenkast aan dat er een PV installatie aanwezig is.
Geen aanmelding van dat paneel bij het energiebedrijf kost jezelf geld als er onverhoopt meer stroom opgewekt dan gevraagd wordt. Je krijgt dan waarschijnlijk geen saldering, maar ook geen zonnepaneel boete >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:03
Stel je paneel ligt zodanig dat de zon er al op staat terwijl jij snurkt en alleen je wekkerradio iets gebruikt. Dan ziet je netbeheerder je teruglevering en krijg je binnen een maand een mooie brief van hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

[...]

Succes!
Dat is leuk voor de NEN en de norm die ze opstellen, maar die gaan daar helemaal niet over. Apparaten op stekker vallen onder het Warenwetbesluit elektrisch materiaal. Dus plug & play zonnepanelen worden gewoon legitiem verkocht in Nederland.

Hier een voorbeeld

https://supersola.com/products/plug-play-supersola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ELD schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:14:
[...]

Dat is leuk voor de NEN en de norm die opstellen, maar die gaan daar helemaal niet over. Apparaten op stekker vallen onder het Warenwetbesluit elektrisch materiaal. Dus plug & play zonnepanelen worden gewoon legitiem verkocht in Nederland.

Hier een voorbeeld

Dat is volgens mij ook beetje de discussie, de NEN norm richt zich op 'installaties van PV-systemen', het merk wat ik al jaren ken die dit ook expliciet aangeeft het onder de nVWA te horen is dan ook Supersola. Wil daarmee niet zeggen dat als ze dit al jaren voeren, het opeens waarheid is, maar mocht het 'illegaal' zijn dan neem ik aan ze in de afgelopen ~4 jaar daar al iets tegen zouden hebben gedaan.

Ik heb er ook naar gekeken, mede omdat ik geen 'trosje panelen' kan installeren, enige probleem is dat die dingen tegen de 100 kilo wegen dus je moet wel een flink stevige setup hebben waar je zoiets veilig mee vast kan zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 30-04-2024 15:27 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:41
n8tur3 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:58:
Stel je paneel ligt zodanig dat de zon er al op staat terwijl jij snurkt en alleen je wekkerradio iets gebruikt. Dan ziet je netbeheerder je teruglevering en krijg je binnen een maand een mooie brief van hun.
Zou je die brief hier kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 12:41
Pfff. ff lachen.

De de link naar de website van supersola heeft een sterk wij van wc-eend gehalte.

13% besparing op je elektriciteitsrekening. Oh nee, sorry meneer dat klopt niet als uw verbruik 8000kWh per jaar is. Wij gaan uit van .... kWh

Hier voel ik me net zo in het hemd gezet als dat men zegt dat het douchen 16 cent kost.
Hoeveel liter gas en hoelang de douche tijd "weet men niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Flink aan de prijs ook die supersola. Mijn hele (2400 Wpp) installatie kostte minder dan 2 van die dingen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:38:
Flink aan de prijs ook die supersola. Mijn hele (2400 Wpp) installatie kostte minder dan 2 van die dingen.
Hoeveel jaar geleden? :P Maar als je weinig opties/keuzes hebt, is de prijs een secondair aspect. TS in kwestie zit in een appartement, daar ga je geen 2400wpp kwijtkunnen (groot balkon?), maar om dan in ieder geval nog 'iets' te kunnen doen...

Het is gewoon een kantenklare oplossing die werkt, maar zie ook speciale balkon varianten op andere sites voor 599 maar met zelfs 600Wpp. Daar zal mogelijk de VVE wel weer moeilijk over gaan doen, maar het is niet te vergelijken met het volgooien van een volledig dak, als je daar simpelweg de mogelijkheid niet voor hebt.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Die €599 klinkt wel aan de prijs trouwens. Op https://np-energy.eu/winkel/ zie ik een set van twee panelen + omvormer voor €400. Moet je ze nog wel zelf op zien te hangen. En kwijt kunnen. Maar dan heb je wel 870wp

[ Voor 6% gewijzigd door P_Tingen op 30-04-2024 16:05 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
@SinergyX vorig jaar, augustus

Ik snap best dat plug en play een meerprijs heeft maar vind het tov de prijs van 1 paneel en een micro nog best fors. Anderzijds, ik zie ook offertes voor hele systemen inclusief montage die richting de 1,5 euro per Wpp gaan dus dan is het zo gek nog niet.

Edit: 600 wpp? Ik geloof dat panelen nu op ca 200Wpp per m2 kunnen leveren, dan moet je toch wel weer een aardig balkon hebben om 3m2 kwijt te kunnen.....

[ Voor 20% gewijzigd door u_nix_we_all op 30-04-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
[...]

Dat is leuk voor de NEN en de norm die ze opstellen, maar die gaan daar helemaal niet over. Apparaten op stekker vallen onder het Warenwetbesluit elektrisch materiaal. Dus plug & play zonnepanelen worden gewoon legitiem verkocht in Nederland.

Hier een voorbeeld

Is dit dan inderdaad een reden/loophole waardoor je een los paneel met stekker ook niet hoeft aan te melden, omdat het feitelijk geen installatie is? Terwijl het nog wel een opwekker is.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

u_nix_we_all schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:09:
@SinergyX vorig jaar, augustus

Ik snap best dat plug en play een meerprijs heeft maar vind het tov de prijs van 1 paneel en een micro nog best fors. Anderzijds, ik zie ook offertes voor hele systemen inclusief montage die richting de 1,5 euro per Wpp gaan dus dan is het zo gek nog niet.

Edit: 600 wpp? Ik geloof dat panelen nu op ca 200Wpp per m2 kunnen leveren, dan moet je toch wel weer een aardig balkon hebben om 3m2 kwijt te kunnen.....
Aardig verschil met mijn offerte 2 maanden later (3200wpp @ 4500).

die 600wpp versies zijn voor aan het hekwerk van je balkon, die veelal in de breedte van appartement zijn, kom je al snel op 4-5 meter breed, voorschriften dacht 1m20 hoog? Gezien de foto's erbij past het blijkbaar prima in de wat smallere appartementen.

Zonnepanelen in grote aantallen op een dak is dan ook een enorme concurrente markt geworden, terwijl de markt voor deze losse dingen vrij niche is en beperkt, dus ergens zullen ze ook vragen wat ze willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 11:31
[...]

Hier een voorbeeld

That's not how it works! Ik geef toe: ik ben geen NEN-EN-1010 specialist. Blijkbaar is de norm niet geharmoniseerd voor gebruikers. Ik vraag mij af wat er gebeurd als er een brand ontstaat vanuit de meterkast & het blijkt dat deze is omgebouwd door een onbevoegd persoon/ systeem voldoet niet aan de 1010. Dit zal verschillen per opstal/ brand verzekering. Goede om even vooraf te bekijken.

Waarom het te koop is? Omdat mits juist geïnstalleerd het technisch prima kan. Helaas ben ik bekend met een instalatie waar theoretisch 35 ampere door een 3,5 kwadraat heen kon lopen (meerdere micro inverters op een groep, die parallel met de wasmachine op 1 automaat in de meterkast stonden)

Over normen en NEN(off topic): een norm wordt opgesteld door de industrie/ belanghebbende. Vervolgens kunnen deze worden geharmoniseerd door de EU: dit betekend "bij voldoen aan de norm voldoet het product met hoge waarschijnlijkheid aan de richtlijn(en). Hiermee is een Notified Body (externe toetser) niet altijd verplicht.
NEN doet niks anders dan normen beschikbaar stellen, processen begeleiden voor normering, etc. Zij doen inhoudelijk weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-05 19:56
Markappelman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 00:00:
Ik woon in een flat met een balkon waar net een zonnepaneel aan de muur past. Doel is om het standaardverbruik van 200W op te vangen met een zonnepaneel. Dat scheelt op 2KW per dag, wat voor mij zo'n 40% van mijn hele rekening is.

Het zonnepaneel wil ik aansluiten via een micro-omvormer direct op een stopcontact. In die zin is het geen vaste installatie en ook zal de installatie maximaal de 400W van de microomvormer kunnen leveren.

Is het nu verplicht om deze installatie aan te melden? Op https://www.energieleveren.nl/faq#legal-requirements lees ik :

[...]

Volgens https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32016R0631&from=EN artikel 5.2.a. heeft type A een ondergrens kent van 0,8KW welke niet gehaald wordt.

Iemand een idee? Ik heb geen behoefte aan terugleververgoeding. Ik wil enkel het baselineverbruik naar 0 brengen zonder veel gedoe.
toon volledige bericht
2kwh door constant 10 uur 200w op te kunnen vangen is echt optimistisch, dat ga je niet halen, zelfs met perfecte hoek en ligging.

Als je teruggaat leveren en dat ga je zeker doen dan moet je wel registeren bij energieleveren.nl, maar dat is geen probleem toch ik heb een tijdje een thuis accu gehad en teruggeleverd in een appartement (werd gewoon goedgekeurd).

Let wel op, het kan gevaarlijk zijn omdat er extra gewicht aan hangt (+/- 20 kilo per paneel?) en door wind kan de krachten op jouw balkon een stuk hoger worden, zeg niet dat iets gaat gebeuren maar ik weet niet of een oude balkon railing daar tegen bestand is (niet zeggend dat dit bij jou het geval is).

Omdat het buiten jouw balkon is, kan het zijn dat je het weg moet halen van VvE en/of huurbaas. Dat is ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:05
[...]

Succes!
Net alsof 18.25A plotseling gevaarlijk is voor 2.5 mm2, in andere landen wordt dat standaard op 20A afgezekerd.

Ja het klopt dat het van de NEN1010 niet mag, maar we moeten nu niet doen alsof alles wat van de NEN1010 niet mag direct gevaarlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
Truus01 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:31:
[...]

Zou je die brief hier kunnen plaatsen?
Denk je nu werkelijk dat ik die bewaar? Ik heb mijn panelen in aug 2020 aangemeld, na in bedrijfstelling half juni van dat jaar. Ik had verwacht dat de verhuurder dat gedaan had. Nee, moest de huurder doen.

[ Voor 11% gewijzigd door n8tur3 op 30-04-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
n8tur3 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:40:
Denk je nu werkelijk dat ik die bewaar? Ik heb mijn panelen in aug 2020 aangemeld, na in bedrijfstelling half juni van dat jaar. Ik had verwacht dat de verhuurder dat gedaan had. Nee, moest de huurder doen.
Aha.
Maar dan heb je het wel over flink wat meer teruglevering dan een paar W en ook nog in de zomerperiode.
Ik verwacht dat het met een paneel zo'n vaart niet zal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 01:24

GraasGast

Analogue Heaven

n8tur3 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:40:
[...]

Maar wat staat er ongeveer in die brief dan? Dat je je installatie niet hebt aangemeld en dat alsnog moet doen? Wat zijn de consequenties als je het niet doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Laatst online: 22:04
n8tur3 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:58:
Als ik lig te snurken draaien mijn koelkast en diepvries ook door. Alleen een wekkerradio in gebruik is dus wat overdreven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35
Wat voor nadelen ervaar je als je de 'installatie' wel aanmeldt?

Los van of het wel/niet verplicht lijkt me het wel een prettige gedachte dat als er ooit iets aan de hand is en een externe partij gaat je meterkast in, dat deze kan zien dat er mogelijk stroom wordt teruggeleverd, ook als de hoofdschakelaar uit is (bijv. de brandweer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
bazzemans schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:14:
[...]

Als ik lig te snurken draaien mijn koelkast en diepvries ook door. Alleen een wekkerradio in gebruik is dus wat overdreven ;).
Nope.
Althans: de stekker zit in het stopcontact en de thermostaat meet de temperatuur binnenin je koelkast/vriezer.
Maar dat betekent niet dat de compressor ook draait. Zolang de deur dicht blijft (hetgeen wel waarschijnlijk is wanneer de bewoners van de woning nog liggen te snurken), dan slaat de compressor van een koelkast met goede rubbers misschien 10-15 minuutjes aan per anderhalf a 2 uur.
Die andere 80 minuten per anderhalf uur staat de compressor van de koelkast stil en verbruikt het ding nagenoeg niets. En levert het enkele paneel dus al snel meer dan het actuele sluipverbruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
Ivow85 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:26:
[...]

Nope.
Althans: de stekker zit in het stopcontact en de thermostaat meet de temperatuur binnenin je koelkast/vriezer.
Maar dat betekent niet dat de compressor ook draait. Zolang de deur dicht blijft (hetgeen wel waarschijnlijk is wanneer de bewoners van de woning nog liggen te snurken), dan slaat de compressor van een koelkast met goede rubbers misschien 10-15 minuutjes aan per anderhalf a 2 uur.
Die andere 80 minuten per anderhalf uur staat de compressor van de koelkast stil en verbruikt het ding nagenoeg niets. En levert het enkele paneel dus al snel meer dan het actuele sluipverbruik.
Volgens mijn leverancier heb ik op 29-04 om 06:00 al 0,05 kWh netto teruggeleverd. Dus mijn koffie was al gratis stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-05 12:45
Milenco schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:57:

Los van of het wel/niet verplicht lijkt me het wel een prettige gedachte dat als er ooit iets aan de hand is en een externe partij gaat je meterkast in, dat deze kan zien dat er mogelijk stroom wordt teruggeleverd, ook als de hoofdschakelaar uit is (bijv. de brandweer).
Als je van energieleverancier wisselt ben je de klos. Die gaat dan doodleuk ineens 15 euro per maand vaste terugleverkosten rekenen. Trouwens, je huidige leverancier misschien ook wel zodra je contractperiode voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Milenco schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:57:

Eneco, en mogelijk straks meer, rekenen een hogere vastrecht wanneer je gaat terugleveren. Volgens mij was dat iets van 6 euro per maand. Maar als jij amper 1 Kwh per maand ga terugleveren kan je blij zijn met die 15cent die je er voor krijgt, maar gaat je dus op jaarbasis gewoon 60-70euro kosten.

Ik zie links en rechts oplossingen met extra meters die automatisch 'iets' inschakelen moment dat je negatieve cijfers zou bereiken, maar kant en klaar kan ik me alleen die 'offgrid' dingen van aliexpress herinneren die bij negatieve route automatisch een eigen output hebben waar ze overtollig kunnen dumpen, maar die zijn veelal gemaakt voor 2000+ watt, niet voor een simpel paneeltje van ~200watt. En voor zo'n los paneel zou je ook geen hele setup willen hebben die 300-400 euro kost, kostentechnisch totaal niet interessant. Kan je wel iets simpels maken als een 200 watt lamp (ofzo) die middels tijdschakelaar/zonnesensor inschakelt, maar wanneer paneel dan minder opbrengt dat die 200watt is het netto ook een verlies.

Ik ben nu bezig met een nieuw afdak, zou ik meer dan prima 1 of 2 panelen kwijt kunnen, maar de praktische oplossing voor het 'niet terugleveren' heb ik nog niet gevonden, dan gewoon iet melden en overstappen naar leverancier die 'voorlopig' nog niet moeilijk doet. Hoewel ik aan 'doorlopend stroom' (mijn benaming voor apparaten die altijd wel iets verbruiken, standby, lamp, radio etc) wel een eind kom, niet genog om af te zetten tegen zo'n zonnepaneel (zeker overdag ben ik niet altijd thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
SinergyX schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:45:
Eneco, en mogelijk straks meer, rekenen een hogere vastrecht wanneer je gaat terugleveren. Volgens mij was dat iets van 6 euro per maand. Maar als jij amper 1 Kwh per maand ga terugleveren kan je blij zijn met die 15cent die je er voor krijgt, maar gaat je dus op jaarbasis gewoon 60-70euro kosten.
Eneco is er juist een die het per kWh doet. Kost je 11,5ct/kWh.
Onder andere Greenchoice heeft hoge vaste leverkosten.
Bijna allemaal hebben ze wel minstens iets, zie ook: De zonnepanelen-boete
(Modelcontracten mag het (nog) niet, maar ook daar zijn ze mee bezig de vaste leveringskosten te verhogen, en aangezien alle kosten op 1-7 en 1-1 mogen wijzigen, zal het ook daar alleen maar omhoog gaan.)
Pagina: 1