Goalfius schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:11:
Vraagje waar ik al een tijdje mee zit, maar (hier) nog geen antwoord op heb gevonden: ik overweeg binnenkort zonnepanelen aan te schaffen vanwege een hoger elektriciteitsverbruik, het voorzetten van de salderingsregeling en de lage aanschafprijs momenteel. Mijn huidige energiecontract loopt nog tot eind september, dus als ik de zonnepanelen binnenkort leg en in de zomermaanden nog veel opwek kan ik het verbruik van de wintermaanden nagenoeg nog compleet salderen voor ik de jaarnota ontvang. Dit is ook bevestigd door de klantenservice van Vattenfall.
Maar dan… mijn energiecontract loopt binnen 6 maanden af, dus heeft het al zin om nu alvast een (meerjarig) vast contract af te sluiten bij een aanbieder waar dat al kan zodat ik nog de tarieven en vaste leveringskosten heb van een ‘niet-zonnepaneelbezitter’? In dat geval let ik puur op het gastarief, want mijn elektriciteitsverbruik is gedekt met de salderingsregeling voor de panelen die ik na afsluiten contract wil gaan leggen. Deze kosten mogen niet aangepast worden gedurende de contractperiode, maar worden deze op moment van afsluiten al vastgelegd of pas als het contract daadwerkelijk ingaat (in mijn geval vanaf oktober)?
Tenslotte nog één vraag: hoe wordt gecheckt door de energieleverancier of je wel/geen zonnepanelen hebt? Verloopt dit via de database van energieleveren.nl en heeft de energieleverancier daar dus inzicht in?
op het laatste, je energieboer krijgt deze info via de netbeheerder.
op je andere vraag; als je nu een contract afsluit gelden de voorwaarden maar ook jou situatie op tijd van aanvragen, dus nu nog zonder zonnepanelen, dat je denkt die later aan te schaffen doet er formeel niets toe.
dus als je aanvraagd voordat je een pv installatie koopt en dat ook door de energieboer is bevestigd dat je contract dan op datum x ingaat, tenslotte dan begint jou bedenktijd ook te lopen.
Ik zou ook dan pas dan de koop van een pv gaan doen, je kunt uiteraard nu al offertes aanvragen en met de pv installateurs gaan onderhandelen, dat staat je vrij.
je hebt namelijk op tijd dat je het energiecontract bent ingegegaan alles naar waarheid ingevuld en ook op energieleveren.nl staat jou adres vrij van een pv installatie.
en ze kunnen vaak nu ook zeer snel plaatsen.
overigens is het wel zo, dat er ook energieboeren zijn als je maar zorgd dat je rond 105-115% van je te verwachten verbruik zit, dus zeker 100% kunt salderen, de boete niet meer meeteld omdat deze zoals bv bij essent in de prijs van de kWh is gezet, als je dus geen netto verbruik hebt betaal je onder de streep dus ook niets. de reden dat je net iets daar boven moet zitten is dat je ook bij een slechte zommer nog op die 100% salderen kunt komen.