Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:42
Wunk schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:56:
[...]

Dat kan nu al heel makkelijk hoor, ze hoeven alleen 't voltage maar een beetje op te schroeven. Als je netspanning boven de 253 volt komt, gaat je inverter simpelweg uit.

(Als dit te vaak gaat gebeuren, gaan er geheid oplossingen komen waarbij je iets tussen je PV inverter en 't net zet die voltage altijd <253 volt houdt. Mensen voelen zich redelijk bedonderd als hun dure panelen installatie steeds uitgezet word)
Energieleveranciers kunnen helemaal niets opschroeven. Het net is van netbeheerders. En die kunnen wel opschroeven maar ik dacht dat dat niet op afstand kan: er moet iemand naar het trafohuisje om dat te doen. Dus zo eenvoudig als jij denkt is het niet.

En het in/uitschakelen van de omvormer een zaak tussen de eigenaar van de omvormer en de leverancier. Bij Zonneplan kun je in de Zonneplan app aangeven of je dit wil of niet. Het is dus een optie. Lijkt me niet de bedoeling om met de botte bijl de hele wijk van 253V te voorzien.

Enige uitzondering is inderdaad die 253V maar dat heeft dan weer niets met onbalans te maken: je kan prima 230V hebben in je wijk terwijl er landelijk meer wordt geproduceerd dan gedacht. Of omgekeerd: je kan prima 253V hebben in je wijk terwijl er landelijk geen enkel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 14:12
Eigenaar zonnepanelen kan bij 5 energiebedrijven nog langjarig contract krijgen
Het aantal energieleveranciers dat consumenten met zonnepanelen nog een vast energiecontract aanbiedt, is in de maand maart verder gedaald van 7 naar 5 stuks. Bovendien zijn de contracten duurder.
Afgelopen maand concludeerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al dat zonnepaneelbezitters voor een vast energiecontract 5 procent meer betalen dan consumenten zónder zonnepanelen.

Zie: https://solarmagazine.nl/...angjarig-contract-krijgen

Aantal consumenten met dynamisch energiecontract groeit met 86 procent
Het aantal consumenten met een dynamisch stroomcontract is in 1 jaar tijd met 86 procent gegroeid van 151.000 tot 281.000 stuks. In februari groeide het aantal Nederlanders met zo’n contract met 9.000.
Zie: https://solarmagazine.nl/...act-groeit-met-86-procent

[ Voor 25% gewijzigd door marktweakt op 11-04-2024 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
marktweakt schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:26:
Eigenaar zonnepanelen kan bij 5 energiebedrijven nog langjarig contract krijgen
Het aantal energieleveranciers dat consumenten met zonnepanelen nog een vast energiecontract aanbiedt, is in de maand maart verder gedaald van 7 naar 5 stuks. Bovendien zijn de contracten duurder.
Afgelopen maand concludeerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) al dat zonnepaneelbezitters voor een vast energiecontract 5 procent meer betalen dan consumenten zónder zonnepanelen.

Zie: https://solarmagazine.nl/...angjarig-contract-krijgen
Jammer dat er niet bij staat welke 5 dat zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:22
serieus… what the actual fuck?!

Bron: https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Hni00UtJW3ftC1_xsZ9LDYbQkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AWdNLepX7VoWKmUnbvZitXWa.png?f=fotoalbum_large

Wat willen ze nu? Klanten mét of zónder PV?!

:F

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21
Thalaron schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:27:

[Afbeelding]

Klanten zonder PV, PV verkopen. Want dan kunnen ze die klanten meer in rekening brengen. })

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

[Afbeelding]

eerst verdienen ze aan je met de verkoop van hun zonnepanelen en daarna verdienen ze met hun boete voor jou zonnepanelen, dus twee keer winst. :? 8)7

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:05
Zijn toch twee losstaande belangen?
Wettelijk moeten ze duurzame energie promoten. Maar dat is omdat het moet. Liefst hebben ze alleen mensen zonder PV omdat dat meer oplevert/ minder kost.
Een natuurlijk hebben ze een imago probleem als duurzame energieleverancier wat nu botst met hun bedrijfsresultaten

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
Pietje555 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:07:
Wettelijk moeten ze duurzame energie promoten. Maar dat is omdat het moet. Liefst hebben ze alleen mensen zonder PV omdat dat meer oplevert/ minder kost.
Een natuurlijk hebben ze een imago probleem als duurzame energieleverancier wat nu botst met hun bedrijfsresultaten
volgens mij heeft deze club maar een belang, namelijk zoveel mogelijk winst te maken. en dat zou via deze deal prima lukken, dat je aan de andere kant dan een imago probleem die je hebt nog verder gaat opbouwen is een heel ander aspect.
En daar heb je gelijk het zijn hier twee onafhankelijke (deels dan) afdelingen aan de gang, de financiele in combinatie met de commerciele afdeling en de afdeling dit gaat over het imago van het bedrijf. ik vrees dat zoals zo veel bedijven voor de Quick Money gaan en zich pas later realiseren wat voor langdurige imago schade ze daardoor hebben opgelopen.

aan de andere kant zie je bij alle energieboeren dat imago bij hun blijkbaar een ondergeschikte rol speelt, zeker als je hun optreden van de laaste tijd bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 23:15
Een vraag die niet misschien in dit topic valt!

Ik heb sinds gistere 12 445Wp all-black panelen. Nu al tevreden want ik ben quite aan het spelen en zelfs al aan het terugleveren, en dat op ‘weinig zon’ dagen.

Nu bedacht ik het volgende: ik heb een slimme meter en een energie contract met hoog-laag tarief. Over 2 weken wordt bij mijnen hybride warmtepomp van 6kW geleverd. M’n stroomverbruik zal dus flink stijgen, vooral ‘s’ nachts omdat hij dan de meeste moeite moet doen om het huis ‘warm’ te houden.
Echter, veel overschot - wat ik saldeer - is in hoog tarief, terwijl verbruik meer wordt in laag tarief.
Ik zit bij Vandebron (stroom). Op mijn contract staan 3 waarden voor salderen (enkel, normaal, dal).

Klopt mijn logica, of zie ik iets over het hoofd? Ik kom er nog niet helemaal uit - haha!

Is het slim om naar enkeltarief te wijzigen? Of maakt terugleveren op hoog tarief uiteindelijk niet uit voor verbruik op laag tarief; en mag ik deze Dus alsnog salderen? Of hoe zit het!? Help!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

Danneh93x schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:13:

Ik heb sinds gistere 12 445Wp all-black panelen. Nu al tevreden want ik ben quite aan het spelen en zelfs al aan het terugleveren, en dat op ‘weinig zon’ dagen.

Nu bedacht ik het volgende: ik heb een slimme meter en een energie contract met hoog-laag tarief. Over 2 weken wordt bij mijnen hybride warmtepomp van 6kW geleverd. M’n stroomverbruik zal dus flink stijgen, vooral ‘s’ nachts omdat hij dan de meeste moeite moet doen om het huis ‘warm’ te houden.
Echter, veel overschot - wat ik saldeer - is in hoog tarief, terwijl verbruik meer wordt in laag tarief.
Ik zit bij Vandebron (stroom). Op mijn contract staan 3 waarden voor salderen (enkel, normaal, dal).

Klopt mijn logica, of zie ik iets over het hoofd? Ik kom er nog niet helemaal uit - haha!

Is het slim om naar enkeltarief te wijzigen? Of maakt terugleveren op hoog tarief uiteindelijk niet uit voor verbruik op laag tarief; en mag ik deze Dus alsnog salderen? Of hoe zit het!? Help!!
Verdiep je in het hoog - laag beleid van vandebron voor salderen. Elke leverancier gaat hier namelijk anders mee om.

Waarom trouwens vandebron. Je weet dat ze een flinke boete/staffel hanteren voor je teruglevering?

En waarom snachts je huis verwarmen. Dat is niet logisch met een warmtepomp. Die is efficiënter overdag, en dan leveren je zonnepanelen dus minder teruglevering en minder boete

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 12-04-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:30
de Peer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:19:
[...]

Verdiep je in het hoog - laag beleid van vattenfall voor salderen. Elke leverancier gaat hier namelijk anders mee om.
volgens mij hangen de hoog laag tijden ook af van waar je in Nederland woont.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danneh93x
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-09 23:15
de Peer schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:19:
[...]

Verdiep je in het hoog - laag beleid van vandebron voor salderen. Elke leverancier gaat hier namelijk anders mee om.

Waarom trouwens vandebron. Je weet dat ze een flinke boete/staffel hanteren voor je teruglevering?
En daar kom ik Dus niet uit 🙈!
Sinds 2 maanden verhuisd, en had nog een vast comtract. Loopt juni af, Dus dan sowieso verder kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

John245 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:20:
[...]

volgens mij hangen de hoog laag tijden ook af van waar je in Nederland woont.
Klopt Limburg en noordbrabant hebben (iets) afwijkende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Danneh93x schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:13:

is afhanklijk van zowel wat je in deze tarieven verbruikt cq terugleverd en mn de het prijsverschil tussen deze twee en hoe vdBron het gaat salderen.
ik heb voor mijn huidig contract bewust voor een enkel tarief gekozen. dat maakt het ook gewoon eenvoudiger en bij mij was het eigenlijk het verschil verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Minister wil afbouw salderingsregeling zonnepanelen nog niet betrekken bij Energiewet
Minister Jetten wil de toekomstige afbouw van de salderingsregeling vooralsnog niet betrekken bij de behandeling van de Energiewet in de Eerste en Tweede Kamer. Hij is te bang dat de Energiewet dan sneuvelt.Zie: https://solarmagazine.nl/...-betrekken-bij-energiewet

Als ik in dit artikel het volgende lees:
Henk Vermeer van de BoerBurgerBeweging (BBB) wilde op zijn beurt weten dat als de salderingsregeling toch wordt afgeschaft er naar verwachting van de minister dan meteen een einde zou worden gemaakt aan het berekenen van extra terugleverkosten, hogere leveringskosten en vaste of variabele premies. Vermeer: ‘Met andere woorden, als er geen salderingsregeling meer is, denkt de minister dan ook dat alle tariefsystemen in één keer gelijk zijn, of je nu wel of geen zonnepanelen hebt?’
Dan lijkt het er op dat de vermeende tactiek van Jetten om de terugleverkosten als breekijzer te gebruiken om de afschaffing van de salderingsregeling door de 1e kamer te krijgen zijn uitwerking niet mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:09
Danneh93x schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:22:
[...]

En daar kom ik Dus niet uit 🙈!
Sinds 2 maanden verhuisd, en had nog een vast comtract. Loopt juni af, Dus dan sowieso verder kijken!
Je kunt bij de meeste maatschappijen nu al een contract afsluiten wat in/na juni start.
Dus ik zou er nu vooral induiken wat je dan wilt en je niet te druk maken om deze laatste paar maanden.

Beste met zonnepanelen op dit moment is toch nog een langdurig contract, zonder terugleverboetes en dergelijke. En enkeltarief, voor het gemak.
Een van de mogelijkheden is https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Truus01 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:07:
[...]

Je kunt bij de meeste maatschappijen nu al een contract afsluiten wat in/na juni start.
Dus ik zou er nu vooral induiken wat je dan wilt en je niet te druk maken om deze laatste paar maanden.

Beste met zonnepanelen op dit moment is toch nog een langdurig contract, zonder terugleverboetes en dergelijke. En enkeltarief, voor het gemak.
Een van de mogelijkheden is https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

Succes.
Als je heel bewust zoveel mogelijk energie gedurende de week overdag verbruikt (EV/warmtepomp/wasmachine/vaatwasser etc.) dan zou het mij niet verbazen als je met een normaal en daltarief beter af bent dan met enkeltarief. Zeker als er per tariefgroep wordt gesaldeerd door je energieleverancier. Een gedetailleerde berekening met goede aannames is echter het enige wat zekerheid kan geven...

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 12-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:17:
[...]

Als je heel bewust zoveel mogelijk energie gedurende de week overdag verbruikt (EV/warmtepomp/wasmachine/vaatwasser etc.) dan zou het mij niet verbazen als je met een normaal en daltarief beter af bent dan met enkeltarief. Zeker als er per tariefgroep wordt gesaldeerd door je energieleverancier. Een gedetailleerde berekening met goede aannames is echter het enige wat zekerheid kan geven...
Ik heb al jaren dubbeltarief en de gezinssamenstelling c.q. was/droger gebruik is wel wat verschoven (meer/minder 's nachts), maar onder de streep is/was het verschil tussen enkel en dubbel tarief maar een paar tientjes op jaarbasis. Ik had ooit dubbeltarief omgezet naar enkeltarief, maar na verhuizing/andere meter is het automagisch weer op dubbeltarief gekomen en heb ik het verder laten zitten.

Bij thuisbatterij c.q. zonnepanelen zou mogelijk een enkeltarief iets goedkoper kunnen zijn, maar met relatieve kleinverbruikers als wasmachine en droger (bij ons een warmtepompdroger, de wasmachine gebruikt meer) scheelt dat geen slok op een borrel. Echte grootverbruikers wel (warmtepomp, EV), maar zeker de EV kan lang niet altijd overdag laden, als je weinig/nooit thuiswerkt en de auto voor je werk nodig hebt... Er zijn dus nog wel wat mitsen en maren wil enkeltarief significant goedkoper uitvallen dan dubbeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 14:01

[Afbeelding]

Bait and switch, binnen halen als klant zodat ze straks meer betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wunk
Als ik in dit artikel het volgende lees:
Henk Vermeer van de BoerBurgerBeweging (BBB) wilde op zijn beurt weten dat als de salderingsregeling toch wordt afgeschaft er naar verwachting van de minister dan meteen een einde zou worden gemaakt aan het berekenen van extra terugleverkosten, hogere leveringskosten en vaste of variabele premies. Vermeer: ‘Met andere woorden, als er geen salderingsregeling meer is, denkt de minister dan ook dat alle tariefsystemen in één keer gelijk zijn, of je nu wel of geen zonnepanelen hebt?’
"Jetten: ‘Bijna alle energieleveranciers die nu terugleververgoedingen toepassen, hebben beloofd dat ze daarmee stoppen zodra de salderingsregeling is afgebouwd. Dus ja, die kans is zeer groot."

Want beloofd is beloofd, een energiebedrijf zou nooit z'n belofte breken natuurlijk als ze iets mondelijk hebben toegezegd.. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:39
Wunk schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:59:
[...]

"Jetten: ‘Bijna alle energieleveranciers die nu terugleververgoedingen toepassen, hebben beloofd dat ze daarmee stoppen zodra de salderingsregeling is afgebouwd. Dus ja, die kans is zeer groot."

Want beloofd is beloofd, een energiebedrijf zou nooit z'n belofte breken natuurlijk als ze iets mondelijk hebben toegezegd.. :+
Hadden ze niet ook beloofd dat vaste contracten terugkwamen als er een zwaardere opzegboete zou komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:06
MacD007 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:21:
[...]

volgens mij heeft deze club maar een belang, namelijk zoveel mogelijk winst te maken. en dat zou via deze deal prima lukken, dat je aan de andere kant dan een imago probleem die je hebt nog verder gaat opbouwen is een heel ander aspect.
En daar heb je gelijk het zijn hier twee onafhankelijke (deels dan) afdelingen aan de gang, de financiele in combinatie met de commerciele afdeling en de afdeling dit gaat over het imago van het bedrijf. ik vrees dat zoals zo veel bedijven voor de Quick Money gaan en zich pas later realiseren wat voor langdurige imago schade ze daardoor hebben opgelopen.

aan de andere kant zie je bij alle energieboeren dat imago bij hun blijkbaar een ondergeschikte rol speelt, zeker als je hun optreden van de laaste tijd bekijkt.
Het schuurt aan alle kanten die bedrijfs modellen is niet te combineren met Co2 neutraal worden winstmaximalisatie etc. Trieste is de politiek zou dat wel moeten zien en actie ondernemen door paal en perk te stellen aan die cowboy praktijken als terugleverboetes etc. Tevens duidelijke regels stellen aan energie bedrijven mbt aangeven dat energie een oodzakelijke voorzieningen is waar winstmaximalisatie niet in past.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
Biggg schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 15:34:
[...]

Hadden ze niet ook beloofd dat vaste contracten terugkwamen als er een zwaardere opzegboete zou komen?
Op 't moment dat er woorden als "beloofd" en "kans is groot" worden gebruikt, weet je dat 't nooit gaat gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Misschien een domme vraag, maar waarom zou ik eerlijk invullen hoeveel PV opwek ik heb bij het vergelijken van leveranciers? Is er een manier voor een leverancier om onder een 1 of 3 jaar contract uit te komen als je die als consument eenmaal afgesloten hebt?

Is netbeheerder data bijvoorbeeld altijd beschikbaar of heb je daar zelf zeggenschap over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:32:
Misschien een domme vraag, maar waarom zou ik eerlijk invullen hoeveel PV opwek ik heb bij het vergelijken van leveranciers? Is er een manier voor een leverancier om onder een 1 of 3 jaar contract uit te komen als je die als consument eenmaal afgesloten hebt?

Is netbeheerder data bijvoorbeeld altijd beschikbaar of heb je daar zelf zeggenschap over?
Er wordt afgerekend aan het einde van het jaar op basis van wat je daadwerkelijk hebt teruggeleverd. Iets anders opgeven is dus eigenlijk jezelf (tijdelijk) bedonderen.

Daarnaast baseren veel energieleveranciers het maandelijkse voorschot op basis van het historische verbruik wat ze opvragen bij de netbeheerder. En dat laatste dat mogen ze doen.

Een energieleverancier kan niet onder een vast contract uit tenzij jij je niet aan de voorwaarden houdt of ze failliet gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 12-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja, maar dat voorschot kan je zelf natuurlijk apart zetten. Er zijn nu leveranciers die niet zichtbaar zijn in de vergelijkingen als je toegeeft dat je meer teruglevering hebt dan verbruik. Ik zie nog geen reden om niet zo'n vergelijking en de "aanvraag" naar eigen inzicht in te vullen voor maximaal voordeel?

Energieleveranciers gebruiken en hoop tactieken om consumenten te misleiden. Als er geen boete op staat (of de boete is lager dan het voordeel) zie ik weinig redenen om niet iets in te vullen wat mij goed uit komt en achteraf "Oh echt? Goh wist ik niet" te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:42:
Ja, maar dat voorschot kan je zelf natuurlijk apart zetten. Er zijn nu leveranciers die niet zichtbaar zijn in de vergelijkingen als je toegeeft dat je meer teruglevering hebt dan verbruik. Ik zie nog geen reden om niet zo'n vergelijking en de "aanvraag" naar eigen inzicht in te vullen voor maximaal voordeel?

Energieleveranciers gebruiken en hoop tactieken om consumenten te misleiden. Als er geen boete op staat (of de boete is lager dan het voordeel) zie ik weinig redenen om niet iets in te vullen wat mij goed uit komt en achteraf "Oh echt? Goh wist ik niet" te zeggen.
Dat zou je kunnen proberen maar je hebt grote kans dat ze op basis van het historische verbruik op het adres dan niet het contract aangaan. Door op de knop "contract afsluiten" te klikken bij een vergelijkingssite ga je nog geen contract aan.
En daarnaast schendt je de voorwaarden van het contract als je niet naar waarheid gegevens opgeeft. Dit kun je terugvinden in de Algemene Voorwaarden. En dat zou reden kunnen zijn voor de energieleverancier om het contract op te zeggen.

Hoe dit in de praktijk zal gaan weet ik niet. Laat het ons weten wat je ervaringen zijn hiermee als je dit gaat doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 12-04-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

Lees maar eens de voorwaarden, vul je echt iets verkeerd in, hebben ze de mogelijkheid om je contract te beeindigen. het moet dus wel om een duidelijke afwijking gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja dus je kunt een klein overschot prima in nul veranderen zodat je meer aanbiedingen krijgt. En je weet ook niet hoeveel zon er precies komt of wanneer je je auto gaat opladen.

Maar 5000 kwh overschot verbergen gaat niet werken want dan klopt duidelijk je aanvraag niet.

Edit: de vraag blijft nog steeds wel wat de worst case uitkomst is. Stel dat ze dan kunnen opzeggen, dan duurt het vrij lang voor ze dat echt door hebben. En bijvoorbeeld Eneco heeft bij het verlagen van hun terugleververgoeding ook veel fouten gemaakt waarna zonnepaneelbezitters alsnog betaald kregen na bezwaar. Na het opzeggen kan je waarschijnlijk ook nog bezwaar maken en het geheel een dure onhandige issue maken voor een grote leverancier.

Als veel klanten dat gaan doen wordt het voor een leverancier als Eneco al onaantrekkelijk om deze onzin door te zetten. Geschillen oplossen en klachten verwerken kost veel geld, geschillen open hebben met een kans om te verliezen is helemaal dramatisch want dan moeten ze daar reserveringen voor gaan treffen. Dat drukt op de winst.

[ Voor 63% gewijzigd door NTS op 12-04-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:04:
Ja dus je kunt een klein overschot prima in nul veranderen zodat je meer aanbiedingen krijgt. En je weet ook niet hoeveel zon er precies komt of wanneer je je auto gaat opladen.

Maar 5000 kwh overschot verbergen gaat niet werken want dan klopt duidelijk je aanvraag niet.
Ik zou dan wel eerst goed de voorwaarden lezen want het kan zomaar zijn dat je uiteindelijke afrekening dan een stuk onvoordeliger uitpakt als in de vergelijking naar voren kwam.

Zo maakt het bij Greenchoice bijvoorbeeld een enorm groot verschil uit of je 1 kWh meer of minder teruglevert dan je verbruikt bij een variabel contract. Ze hanteren namelijk dan een andere salderingsmethodiek.

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 12-04-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Ja dus je moet invullen wat je goed uit komt en daarna checken welk contract het beste uit pakt met de werkelijke afrekening. Dat dat niet heel "netjes" is kan je negeren zolang er geen boetes in het contract staan of de boetes lager zijn dan wat het je oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:12:
Ja dus je moet invullen wat je goed uit komt en daarna checken welk contract het beste uit pakt met de werkelijke afrekening. Dat dat niet heel "netjes" is kan je negeren zolang er geen boetes in het contract staan of de boetes lager zijn dan wat het je oplevert.
Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt en hoe energieleveranciers hier mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Nee, daar heb je zelf geen invloed op, bepaalde informatie mogen zij ook zonder jou goedkeurig gewoon delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Weet je hoeveel ze kunnen zien met / zonder toestemming en op welke termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:20:
Weet je hoeveel ze kunnen zien met / zonder toestemming en op welke termijn?
Volgens mij het historische verbruik en de maandelijkse meterstanden zonder toestemming.
Voor verbruiksdata per kwartier moet je toestemming geven volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:18:
Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt en hoe energieleveranciers hier mee om gaan.
Ja dat wordt gewoon proberen. Ik denk dus dat een deel ook af hangt van hoeveel gedoe het is voor de leverancier. Eneco had mij bijvoorbeeld niet laten weten wat de aanpassing aan mijn modelcontract was. Toch kreeg ik de terugleververgoeding niet bij de afrekening. Een klacht en een beetje herrie maken was genoeg om alsnog een flink bedrag van ze te krijgen. Er zijn in het TLV topic vrij veel mensen die na een simpele klacht gewoon betaald zijn door Eneco.

Een zaak bij de geschillencommissie is nog duurder voor hen dan alleen een klacht per mail, dus de kans dat ze eieren voor hun geld kiezen als duidelijk is dat het niet duidelijk in het contract staat is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:22:
Volgens mij het historische verbruik en de maandelijkse meterstanden zonder toestemming
Klinkt logisch. En hoe real-time is dat? Tot vorige maand? Of bijvoorbeeld een jaar geleden?

Ook nog wel interessant om te kijken of je daar bezwaar tegen kan maken. 1x per jaar is genoeg voor de afrekening, dus je kan proberen of de rest niet onder het mom van privacy tegen te gaan is. Het gaat Eneco niets aan of ik een paar maanden op vakantie ben per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
@NTS Volgens mij zitten we hier toch op het verkeerde spoor.
Het aantal contracten waar je uit kunt kiezen wordt namelijk volgens mij niet beperkt door hoeveel je teruglevert t.o.v. hoeveel je afneemt, maar door het feit of je wel of geen zonnepanelen hebt.

Zodra je zonnepanelen hebt krijg je geen langjarige vaste contracten aangeboden. Je zult dan dus moeten aanvinken dat je geen zonnepanelen hebt en het is gemakkelijk te controleren of dat echt zo is door de energieleverancier. Tenzij je natuurlijk nog een oude ferrarismeter hebt en je je zonnepanelen niet hebt aangemeld bij de netbeheerder.

[ Voor 7% gewijzigd door marktweakt op 12-04-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Superlui, sorry.

Ik krijg volgende week panelen op het dak (15x 430wp, waarvan 6 vrij ongunstig liggen)

Jaarverbruik schat ik even op 6500, bodemwarmtepomp slurpt behoorlijk.

Is het nog verstandig om nu gauw over te gaan naar 3 jaar Vattenfall á € 0,318351 per kWh en 11,99 vaste kosten?

Ik kan nu nog 3 jaar afsluiten bij vattenfall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:50

duderuud

Sliden is koel

Achteraf ben ik blij dat ik een 3 jarig Oxxio contract heb afgesloten zonder zonnepaneel boetes (0,34/0,29 cent).

Vond het niet al te goedkoop op het moment (juli 2023) maar nu...prima deal (met 6400wp op het dak).

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:26:
[...]

Klinkt logisch. En hoe real-time is dat? Tot vorige maand? Of bijvoorbeeld een jaar geleden?

Ook nog wel interessant om te kijken of je daar bezwaar tegen kan maken. 1x per jaar is genoeg voor de afrekening, dus je kan proberen of de rest niet onder het mom van privacy tegen te gaan is. Het gaat Eneco niets aan of ik een paar maanden op vakantie ben per jaar.
De inzage in meetgegevens is geregeld in artikel 26ab van de Elektriciteitswet 1998:
Artikel 26ab
1 Een netbeheerder verzamelt uitsluitend meetgegevens betreffende afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, indien:
a. dit noodzakelijk is voor de taken van de leverancier met betrekking tot:
1°. het verstrekken van informatie inzake het verbruik van elektriciteit op grond van artikel 95lb,
2°. facturering,
3°. verhuizingen,
4°. wisselingen van leverancier,
b. dit noodzakelijk is voor de taken van de netbeheerder, genoemd in artikel 16, eerste lid of
c. deze gegevens op basis van het tweede tot en met vijfde lid verstrekt worden.

2 Een netbeheerder verleent een leverancier toegang tot meetgegevens betreffende afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, voor zover het gaat om meetgegevens betreffende afnemers van die leverancier.

3 In afwijking van het tweede lid verleent een netbeheerder een leverancier uitsluitend toegang tot meetgegevens die betrekking hebben op een kleiner tijdsbestek dan een dag, voor zover die leverancier de desbetreffende meetgegevens op basis van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene verordening gegevensbescherming mag verwerken.

4 Een netbeheerder verleent een derde uitsluitend toegang tot meetgegevens betreffende afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, voorzover die derde de desbetreffende meetgegevens op basis van artikel 6, eerste lid, onderdeel a, van de Algemene verordening gegevensbescherming mag verwerken.

5 Meetgegevens per kwartier en per dag worden door de netbeheerder dagelijks om niet beschikbaar gesteld. Overige meetgegevens worden door de netbeheerder tegen een vergoeding van de daaraan verbonden kosten beschikbaar gesteld.
Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0009755/2024-01-01
Alles frequenties minder dan 1 dag is dus toestemming voor vereist lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
duderuud schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:57:
Achteraf ben ik blij dat ik een 3 jarig Oxxio contract heb afgesloten zonder zonnepaneel boetes (0,34/0,29 cent).

Vond het niet al te goedkoop op het moment (juli 2023) maar nu...prima deal (met 6400wp op het dak).
Volgens mij heb je toen geen cashback gekregen die je anders wel had gehad. Dus wel een zonnepanelenboete betaald alleen had je dit niet in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
Laapo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:13:
Superlui, sorry.

Ik krijg volgende week panelen op het dak (15x 430wp, waarvan 6 vrij ongunstig liggen)

Jaarverbruik schat ik even op 6500, bodemwarmtepomp slurpt behoorlijk.

Is het nog verstandig om nu gauw over te gaan naar 3 jaar Vattenfall á € 0,318351 per kWh en 11,99 vaste kosten?

Ik denk dat niemand hier je dat met zekerheid kan vertellen. Er zijn inmiddels zoveel onzekere factoren dat een goed advies bijna onmogelijk is.

Ik weet wel dat er flink wat mensen hier nog snel een langlopend vast contract hebben afgesloten bij een leverancier die nog geen hoge variabele terugleverkosten in rekening bracht. De tijd zal het leren of dit een verstandige keuze was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:50

duderuud

Sliden is koel

marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:03:
[...]

Volgens mij heb je toen geen cashback gekregen die je anders wel had gehad. Dus wel een zonnepanelenboete betaald alleen had je dit niet in de gaten.
Zou zomaar kunnen...durf het niet te zeggen. Maar met een gemiddeld maandbedrag van €50 vond ik het allang prima 😉

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:58:
Je zult dan dus moeten aanvinken dat je geen zonnepanelen hebt en het is gemakkelijk te controleren of dat echt zo is door de energieleverancier. Tenzij je natuurlijk nog een oude ferrarismeter hebt en je je zonnepanelen niet hebt aangemeld bij de netbeheerder.
Ja, bij bijvoorbeeld Eneco moet je inderdaad het vakje "ik heb geen zonnepanelen" aanzetten om een contract voor 3 jaar te krijgen. De vraag is dan nog wat zij kunnen doen als jij dat gewoon aan zet en daarna toch zonnepanelen blijkt te hebben.

Ze kunnen proberen je contract op te zeggen, maar in de voorwaarden staat geen optie voor Eneco om dat te doen. Ze kunnen alleen in de eerste 14 dagen bedenktijd besluiten om niet te leveren, maar ze schrijven zelf dat ze in principe niet mogen weigeren te leveren.

Je bent wel verplicht ze een wijziging te melden, en als je begint met energie terug leveren is vanaf dan artikel 4 van toepassing. Maar daar staat alleen dat ze zullen salderen en dat je de afgesproken terugleververgoeding krijgt.

Nergens in de voorwaarden staat dat je geen 3 jaar contract mag hebben met zonnepanelen. Ze verbergen alleen die optie op de website als je toegeeft dat je terug gaat leveren. Denk jij dus dat je dat niet gaat doen (elektrische auto die alles op maakt?), dan kan je het vakje uitzetten en volgens mij gewoon een 3 jaar contract tekenen. De kans dat ze binnen de 14 dagen door hebben dat ze dat hadden moeten weigeren lijkt me klein.

Dat die auto er toch niet gekomen is is natuurlijk heel jammer O-) . Maar dan loopt je 3 jaar al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

Laapo schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:13:
Ja, dat kan je gewoon doen. Je hebt dan alles naar waarheid ingevuld, na het plaatsen van de panelen geef je deze wijziging door. Ze kunnen je contract voor zover ik in de voorwaarden kan vinden niet aanpassen nadat je zo'n wijziging doorgeeft. Alleen pas buiten de 14 dagen bedenktijd doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
Nu net nog een contract voor 3 jaar afgesloten bij Greenchoice. Volgens mij alleen de vaste leveringskosten wat hoger dan normaal met 14,79euro. 0,297euro per kWh, niet heel erg gek voor dit moment.

Ik had nog een oud contract van eind 2022, deze nu maar opgebroken voor je met panelen nergens meer terecht kunt voor een normale contractduur en prijs. Met een verwachte opwek van 7400kWh tegenover een verbruik van 12000kWh is een beetje gunstige prijs ook nog wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTS
  • Niet online

NTS

marktweakt schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:22:
Volgens mij het historische verbruik en de maandelijkse meterstanden zonder toestemming.
Hier is een simpele oplossing voor. Je kunt bij Stedin aangeven dat je niet wilt dat ze de meter uitlezen. Dan moet je 1x per jaar zelf de stand doorgeven.

Dan is er dus geen maand-data meer voor een eventuele leverancier. Alleen de totale standen per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:33
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:22:
[...]

Ja, bij bijvoorbeeld Eneco moet je inderdaad het vakje "ik heb geen zonnepanelen" aanzetten om een contract voor 3 jaar te krijgen. De vraag is dan nog wat zij kunnen doen als jij dat gewoon aan zet en daarna toch zonnepanelen blijkt te hebben.

Ze kunnen proberen je contract op te zeggen, maar in de voorwaarden staat geen optie voor Eneco om dat te doen. Ze kunnen alleen in de eerste 14 dagen bedenktijd besluiten om niet te leveren, maar ze schrijven zelf dat ze in principe niet mogen weigeren te leveren.

Je bent wel verplicht ze een wijziging te melden, en als je begint met energie terug leveren is vanaf dan artikel 4 van toepassing. Maar daar staat alleen dat ze zullen salderen en dat je de afgesproken terugleververgoeding krijgt.

Nergens in de voorwaarden staat dat je geen 3 jaar contract mag hebben met zonnepanelen. Ze verbergen alleen die optie op de website als je toegeeft dat je terug gaat leveren. Denk jij dus dat je dat niet gaat doen (elektrische auto die alles op maakt?), dan kan je het vakje uitzetten en volgens mij gewoon een 3 jaar contract tekenen. De kans dat ze binnen de 14 dagen door hebben dat ze dat hadden moeten weigeren lijkt me klein.

Dat die auto er toch niet gekomen is is natuurlijk heel jammer O-) . Maar dan loopt je 3 jaar al.
Wat je zegt over de voorwaarden van Eneco klopt niet.In Artikel 2.7 vam de Agemene Voorwaarden Staat "Ook bieden wij u geen overeenkomst aan of mogen wij de overeenkomst in deze periode beëindigen in de volgende situaties:
• u geeft ons niet de informatie waar wij om vragen;"

Als ze bij de behandeling van de aanvraag de metergeschiedenis opvragen ( mogen ze volgens Atikel 5,.2) bij de netwerkbeheerder kunnen ze zien dat je teruglevert. en kunnen ze dus het contarct weigeren omdat je valse informatie hebt gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
[...]

Je gerechtelijk vervolgen en je een maximale boete van Euro 90.000 opleggen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:04:
Edit: de vraag blijft nog steeds wel wat de worst case uitkomst is. Stel dat ze dan kunnen opzeggen, dan duurt het vrij lang voor ze dat echt door hebben. En bijvoorbeeld Eneco heeft bij het verlagen van hun terugleververgoeding ook veel fouten gemaakt waarna zonnepaneelbezitters alsnog betaald kregen na bezwaar. Na het opzeggen kan je waarschijnlijk ook nog bezwaar maken en het geheel een dure onhandige issue maken voor een grote leverancier.
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:12:
NTS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 17:23:
Ja dat wordt gewoon proberen. Ik denk dus dat een deel ook af hangt van hoeveel gedoe het is voor de leverancier. Eneco had mij bijvoorbeeld niet laten weten wat de aanpassing aan mijn modelcontract was. Toch kreeg ik de terugleververgoeding niet bij de afrekening. Een klacht en een beetje herrie maken was genoeg om alsnog een flink bedrag van ze te krijgen. Er zijn in het TLV topic vrij veel mensen die na een simpele klacht gewoon betaald zijn door Eneco.

Een zaak bij de geschillencommissie is nog duurder voor hen dan alleen een klacht per mail, dus de kans dat ze eieren voor hun geld kiezen als duidelijk is dat het niet duidelijk in het contract staat is best groot.

Je haalt wat dingen door elkaar, denk ik. Ze gaan niet je contract proberen op te zeggen en dat jij nog bezwaar kunt indienen. Omdat je ze iets anders hebt voorgehouden dan werkelijk is, gaan ze het contract ontbinden. Daar hebben ze geen voorwaarde voor nodig, dat is gewoon de wet.
Bij de contractontbinding zul jij dan eea aan het betalen komen. En waarschijnlijk meer dan een mogelijke boete of wat dan ook.

Ik zou dit risico niet lopen.
Wat ik wel zou doen is bijna hetzelfde, maar bij/na het afsluiten van het contract bellen en zeggen 'oeps vergeten'. Dan merk je wat en of het voor effect heeft. En dus weet je waar je aan toe bent en doe je alles (redelijk) volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 21:57
John245 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:06:
[...]

Je gerechtelijk vervolgen en je een maximale boete van Euro 90.000 opleggen.
Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Als ik vandaag de panelen van het dak haal en verkoop, morgen een nieuw contract afsluit zonder panelen en overmorgen een nieuwe set op het dak leg, dan heb ik in principe de regels niet overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Martin7182 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:37:
[...]

Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Als ik vandaag de panelen van het dak haal en verkoop, morgen een nieuw contract afsluit zonder panelen en overmorgen een nieuwe set op het dak leg, dan heb ik in principe de regels niet overtreden.
Als je die wijziging doorgeef niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
John245 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 22:16:
[...]

Als je die wijziging doorgeef niet.
Je geeft natuurlijk zulke wijzigingen gewoon door. Probleem opgelost :)

Iemand die nooit aan panelen gedacht heeft en een langjarig contract heeft wordt volgens mij niet uit z'n contract gezet als hij besluit om zonnepanelen te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 12-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Martin7182 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:37:
[...]

Je hebt je eerste installatie moeten aanmelden bij de netbeheerder. Als jij dus vervolgens aangeeft bij je leverancier dat je geen panelen meer hebt als je een nieuw contract wil afsluiten dan kan deze gemakkelijk zien dat dat niet zo is.

Je zal dus ook eerst bij de netbeheerder je eerste installatie moeten afmelden en vervolgens je nieuwe installatie weer moeten aanmelden neem ik aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
hier nog eentje gevonden (via ander forum hier op tweaker) waar er dus geen boete op zit of je nu wel of geen PV hebt. bron: dextertje in "De energierekening - kroegtopic"

volgens deze poster zouden er dus geen verschil in (vaste) kosten zijn tussen wel en geen pv)

https://www.greenchoice.nl/tarieven/3-jaar-vast/

kijk maar, geen verschil tussen wel of geen pv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ahsnC_WZ1dFq9kLMA1efc0yHkI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1uCKpylkfjDRaykTAINZewVo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCFdyDejz8ADIpbP6Y6_10yDIhc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tVKsZFtmSbaqfvSPX7UcU8EK.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 13-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 09:48
MacD007 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:19:
hier nog eentje gevonden (via ander forum hier op tweaker) waar er dus geen boete op zit of je nu wel of geen PV hebt. bron: dextertje in "De energierekening - kroegtopic"

volgens deze poster zouden er dus geen verschil in (vaste) kosten zijn tussen wel en geen pv)

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks, hier heb ik wel oren naar. Geen gedoe en gezeik de komende drie jaar :)

/edit
Inmiddels afgesloten voor drie jaar.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL

[Afbeelding][Afbeelding]
Alleen als je via de normale site wat probeert af te sluiten kom je op 10,26euro voor de vaste leveringskosten. Nog steeds een goede aanbieding, ik heb hem zelf afgesloten van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:06

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zou een mooie ontwikkeling zijn werkt als soort van proxi mbt tendens dat energie bedrijven inzien dat hun of business model en of dus hun negative framing van salderen en teruglever boetes hun langste tijd hebben gehad.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:24
TerminalNL schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:36:
[...]

Alleen als je via de normale site wat probeert af te sluiten kom je op 10,26euro voor de vaste leveringskosten. Nog steeds een goede aanbieding, ik heb hem zelf afgesloten van de week.
Dan sluit je hem af zonder panelen?
Want als ik panelen aan tik, kom ik op 14.79 vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Dinjesk schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:31:
[...]

Dan sluit je hem af zonder panelen?
Want als ik panelen aan tik, kom ik op 14.79 vaste kosten.
Deze discussie is hier boven al gevoerd volgens mij, maar ze kunnen gewoon inzien dat je panelen hebt. Geen risico waar ik zin in heb. Die 4euro per maand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Zijn er hier al mensen die een contract voor alleen niet-PV-bezitters hebben kunnen afsluiten door gewoon zonnepanelen niet aan te vinken? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:23:
Zijn er hier al mensen die een contract voor alleen niet-PV-bezitters hebben kunnen afsluiten door gewoon zonnepanelen niet aan te vinken? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee.
ja. gaat gewoon goed (lijkt het). Echter gaat die van mij pas in augustus in dus nog geen ervaringen met monitoring in de portal of afrekening.
in mijn geval 3 jaar GC met TLV van 11,5 cent.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 14-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
de Peer schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:35:
[...]

ja. gaat gewoon goed (lijkt het). Echter gaat die van mij pas in augustus in dus nog geen ervaringen met monitoring in de portal of afrekening.
in mijn geval 3 jaar GC met TLV van 11,5 cent.
Een TLV van 11,5 cent als je niet aanvinkt dat je zonnepanelen hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door marktweakt op 14-04-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:43:
[...]

ja. 4-6 weken terug was dat het beste contract dat iedereen afsloot. Is er nu niet meer volgens mij.

Wel of niet zonnepanelen, ze stuurden je gewoon hetzelfde contract op via de mail, waarin gewoon TLV genoemd wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 14-04-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
de Peer schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:46:
[...]

ja. 4-6 weken terug was dat het beste contract dat iedereen afsloot. Is er nu niet meer volgens mij.

Wel of niet zonnepanelen, ze stuurden je gewoon hetzelfde contract op via de mail, waarin gewoon TLV genoemd wordt.
Vanzelfsprekend :)
Anders vallen de huishoudens zonder PV maar met windmolen buiten de boot. Je kunt ook zonder wind nog terugleveren b.v. met een hometrainer. Of met een thuisaccu, maar dan heb je wel het verkeerde contract afgesloten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
Wolly schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Ze hebben nog meer bedacht bij dat bedrijf, zoals het weigeren van vaste contracten voor mensen met zonnepanelen.

[...]
Heb ik ook "last" van nu. Mag dit allemaal zomaar? Ik wil best een vergoeding betalen maar geef dan duidelijkheid. Klanten geen vaste contracten aanbieden omdat ze PV hebben voelt wat gek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 19:25
Bron: vk.nl

---
... De grootste daling onder de ETS-ondernemingen deed zich voor in de energiesector: die heeft 6,7 miljoen ton CO2 minder uitgestoten dan een jaar eerder. Dat is het leeuwendeel van de 9,6 miljoen ton die de ETS-bedrijven vorig jaar gezamenlijk minder aan broeikasgassen produceerden.

De afname is te danken aan het feit dat de sector meer energie opwekt uit hernieuwbare bronnen. De totale hoeveelheid elektriciteit die geproduceerd werd, is vrijwel gelijk gebleven, wat betekent dat fossiele bronnen minder nodig waren.

De vier Nederlandse kolencentrales hebben 4,6 miljoen ton CO2 minder uitgestoten in 2023 dan een jaar eerder. De Nederlandse Emissieautoriteit (NEA) noemt dat opmerkelijk, omdat de kolencentrales zich vorig jaar niet hoefden te houden aan de wettelijke verplichting om de elektriciteitsproductie uit kolen tot 35 procent van het totaal te beperken.

Die grens werd in 2022 losgelaten om er zeker van te zijn dat het Nederlands elektriciteitsnet voldoende stroom bleef produceren ondanks de haperende gaslevering door de oorlog in Oekraïne. De daling van de uitstoot komt dus niet door direct opgelegde productiebeperkingen, maar doordat duurzame bronnen een goedkopere optie waren voor producenten dan fossiele bronnen, aldus de emissieautoriteit.
---

Vers van de pers, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
Kabinet trekt miljarden uit, 'belangrijke dossiers kunnen niet wachten'
Het kabinet kampte ook met tegenvallers. Zo werden het afschaffen van de salderingsregeling en het afschaffen van de zwaardere energiebelasting voor bedrijven door de Kamer teruggedraaid. Het kostte de Staat een half miljard euro.
Het kabinet wil dit opvangen door een hogere energiebelasting voor de hogere schijven en het verminderen van de mkb-winstvrijstelling. Staatssecretaris Van Rij wijst erop dat het kabinet deze nu ingevulde dekking in augustus kan heroverwegen voor de komende Prinsjesdag.

Zie: https://nos.nl/artikel/25...siers-kunnen-niet-wachten

Huh, Begrijp ik hier nou goed uit dat 'de hogere schijven' energiebelasting via de inkomstenbelasting moeten gaan betalen??

Edit:
Ah ik zie het al; het gaat om energiebelasting voor bedrijven. Daar is dus ook een schijvensysteem voor op basis van de hoeveelheid kWh'en. Zie o.a.: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

[ Voor 18% gewijzigd door marktweakt op 15-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
Kosten behoud salderingsregeling zonnepanelen landen bij hoogste inkomens en mkb
‘Doordat de wetsvoorstellen zijn verworpen, blijven vrijstellingen in de energiebelasting en de salderingsregeling in stand’, schrijft Van Weyenberg namens het demissionaire kabinet in de Voorjaarsnota. ‘Dit zorgt voor minder inkomsten voor het Rijk en daarmee voor een derving.’
Zie: https://solarmagazine.nl/...j-hoogste-inkomens-en-mkb

Het wordt in dit artikel wel pijnlijk duidelijk dat de reden voor het afschaffen van de salderingsregeling voor het kabinet gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel was en niets te maken had met 'het eerlijker verdelen van de kosten' over wel en geen PV-bezitters.

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 16-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marktweakt schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:52:
Kosten behoud salderingsregeling zonnepanelen landen bij hoogste inkomens en mkb
‘Doordat de wetsvoorstellen zijn verworpen, blijven vrijstellingen in de energiebelasting en de salderingsregeling in stand’, schrijft Van Weyenberg namens het demissionaire kabinet in de Voorjaarsnota. ‘Dit zorgt voor minder inkomsten voor het Rijk en daarmee voor een derving.’
Zie: https://solarmagazine.nl/...j-hoogste-inkomens-en-mkb

Het wordt in dit artikel wel pijnlijk duidelijk dat de reden voor het afschaffen van de salderingsregeling voor het kabinet gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel was en niets te maken had met 'het eerlijker verdelen van de kosten' over wel en geen PV-bezitters.
Dat haal ik er totaal niet uit. Juist andersom. Doordat salderen blijft moet dat ook betaald worden... En daar zijn maatregelen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben nu via de verschillende topics op dit gebied ook op Greenchoice gestuit. Ik heb ongeveer 6000kwh verbruik met 3600kwh teruglevering. Met de huidige salderingsregeling moet ik dus 2400 kwh kopen.

Ik ben een beetje het overzicht kwijtgeraakt door alle terugleverboetes, zonnepaneelboetes en aflopende salderingsregelingen.

Mijn vraag is wellicht makkelijk te beantwoorden door 1 van jullie: Als ik nu voor 3 jaar vast afsluit bij Greenchoice, dan kom ik volgens de site op 57 euro per maand. Nou dat vind ik een prima bedrag als ik dan 3 jaar van het gezeik af ben. Is het dan ook gegarandeerd 57 euro per maand, of wordt dat hoger als die salderingsregeling van rijkswege wordt afgeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
berndw schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:13:
[...]

Ik ben nu via de verschillende topics op dit gebied ook op Greenchoice gestuit. Ik heb ongeveer 6000kwh verbruik met 3600kwh teruglevering. Met de huidige salderingsregeling moet ik dus 2400 kwh kopen.

Ik ben een beetje het overzicht kwijtgeraakt door alle terugleverboetes, zonnepaneelboetes en aflopende salderingsregelingen.

Mijn vraag is wellicht makkelijk te beantwoorden door 1 van jullie: Als ik nu voor 3 jaar vast afsluit bij Greenchoice, dan kom ik volgens de site op 57 euro per maand. Nou dat vind ik een prima bedrag als ik dan 3 jaar van het gezeik af ben. Is het dan ook gegarandeerd 57 euro per maand, of wordt dat hoger als die salderingsregeling van rijkswege wordt afgeschaft?
Dat laatste, dat gaat buiten GC om, maar dan ben je bij elke leverancier het 'haasje'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik zou lekker voor GC gaan. Geen 100 procent garantie, maar wel 95. Boel wordt vast niet zo maar afgeschaft. En als het wel gebeurt dan is daar sowieso niets aan te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Ja precies, even kijken wat ik kwijt ben aan opzegboete bij Eneco. Loopt tot 1 juli. Maar bedankt voor de helderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
[...]

dat laatste kan, echter is de waarschijnlijkheid daarvoor extreem laag, tenslotte hebben zowel PVV als BBB tegen de wijziging in de EK pas geleden gestemd.
Dus voordat hier weer iets kan gebeuren, de huidige regering mag dat niet meer, dus is het wachten op de nieuwe regering, waarbij ook in de tweede kamer op dit moment geen meerderheid meer te vinden is voor stopzetten van de saldering (even off-topic, sorry, als beantwoording van de vraag van de poster), dus het enige wat gewijzigd kan worden zijn de belastingen, maar gezien je laag bedrag zal dat niet echt veel effect hebben op het totaal bedrag.
eigenlijk zou je om zo veel mogelijk van de boete te kunnen profiteren je zonnepanelen richting de 100% saldering uit te breiden, deze kosten zou je waarschijnlijk binnen 4 a 5 jaar terug verdient hebben. hoe een enventuele boete cq prijzen van energie er later (over 5 a 6 jaar) kan uitzien weet op dit moment echt niemand.
salderen zal ook geen eeuwig leven hebben..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

berndw schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:22:
Ja precies, even kijken wat ik kwijt ben aan opzegboete bij Eneco. Loopt tot 1 juli. Maar bedankt voor de helderheid.
hoezo opzegboete? Je kunt GC iets van 6 maanden vooraf afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berndw
oh serieus? Ik ging er vanuit dat dit direct in zou moeten gaan, of in ieder geval snel. Nou ik ga er even naar kijken. Dank!

/edit
daad bij het woord gevoegd en overgestapt. Getekend voor 3 jaar vast á € 0,29703 de kwh. Even gechat met Eneco, maar geen opzegboete, dus per 1-5 nieuwe contract in laten gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door berndw op 16-04-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:05
Meestal kun je al contract 2 maanden vooraf afsluiten en gewoon je tijd uitzitten tot de overgangsdatum

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:24
[...]

Is het dan niet interessant om dynamisch te nemen als je moet afnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

marktweakt schreef op zondag 14 april 2024 @ 11:43:
[...]

11,5 ct TLV kun je al een tijdje niet meer bij GC afsluiten en op dit 3 jaar contract zit wel degelijk een panelenstraf. Naast hogere maandkosten ook geen welkomstbonus te bekennen.

#stopsalderen en daarmee dit tarieven oerwoud.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
Ik heb even m'n oude en m'n nieuwe 1-jarige Greenchoice contract aanbod er bij gepakt.

Oud:
€0,37679 piek, € 0,35683 dal, € 1,39373 gas, €0,25526 leveringskosten/dag voor stroom (*365/12 = €7,6578/maand)

Nieuw aanbod 1 jaar verlengen per 1 Juli:
€ 0,31190 piek, € 0,32400 dal, € 1,24023 gas, € 14,79000 leveringskosten/maand voor stroom (dag word niet vermeld bij aanbod, vandaar de omrekensom boven)

Leveringskosten/maand zijn dus bijna 2x zoveel geworden voor stroom dit jaar.

Ik heb 6.5kW aan panelen, maar saldeer alles, ik lever niet meer terug dan ik afneem (EV, airco voor koelen/verwarmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
Dinjesk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:05:
[...]

Dat zou zomaar kunnen, maar ik heb er simpelweg niet de tijd/zin/energie voor om me daar echt in te verdiepen. Heel simpel, bij "dynamisch" denk ik aan iets wat niet vast staat en als iets niet vast staat, levert mij dat onzekerheid op. Ik wil graag van te voren weten waar ik aan toe ben. Vandaar deze keuze. Er zijn ongetwijfeld voordeliger oplossingen, maar ik vind het prima zo als ik voor 50 euro p.m. mijn huis kan verwarmen en warm kan douchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Pietje555 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:07:
Volgens mij staat dat nergens is de wet hoor, ik kan het in ieder geval niet terugvinden. Heb je een bron?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Ik zie regelmatig hier de tip voorbijkomen om een 3-jarig contract bij Greenchoice af te sluiten als je van zekerheid houdt. Ook daar betaal je een zonnepanelenboete, maar alleen via het vastrecht en dus niet via een staffel n.a.v. de hoeveelheid teruglevering.

Tegelijkertijd is er veel kritiek op Greenchoice vanwege de wijze van salderen (per tariefsperiode). Zie uitzending van Radar d.d. 11 maart jl. Zien de tipgevers mbt Greenchoice dit over het hoofd, nemen ze het voor lief of is de ophef hierover overdreven? Ik kan het zelf moeilijk met elkaar rijmen namelijk.

Oh ja; en deze vind ik ook wel mooi: op de website van GC staat uitleg over de manier van salderen. Helemaal onderaan staat deze stuk tekst:

"Bijna alle huishoudens met zonnepanelen nemen meer stroom af dan ze daadwerkelijk terugleveren. Maar lever je in een jaar méér stroom terug dan je afneemt? Goed bezig! Je levert dan na saldering netto stroom terug en daar verdien je geld mee."

Goed bezig? De energieleveranciers trekken hier nu toch juist tegen ten strijde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kadoendra schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:16:
Ik zie regelmatig hier de tip voorbijkomen om een 3-jarig contract bij Greenchoice af te sluiten als je van zekerheid houdt. Ook daar betaal je een zonnepanelenboete, maar alleen via het vastrecht en dus niet via een staffel n.a.v. de hoeveelheid teruglevering.
Nou het advies was er ook al voordat GC het vastrecht verhoogde. Ik heb nog 3 jaar GC met TLV 11,5 cent per kWh en lage vastrechtkosten. Begin Maart afgesloten.
Tegelijkertijd is er veel kritiek op Greenchoice vanwege de wijze van salderen (per tariefsperiode). Zie uitzending van Radar d.d. 11 maart jl. Zien de tipgevers mbt Greenchoice dit over het hoofd,
Nee dat zien we niet over het hoofd. Gewoon zorgen dat je maar 1 tariefperiode per jaar hebt en dat is doorgaans het geval bij een vast contract. De problemen waar jij het over hebt speelde met name bij mensen met een variabel contract
kadoendra schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:16:

Goed bezig? De energieleveranciers trekken hier nu toch juist tegen ten strijde?
Nee, zeker niet. Waar ze tegen ten strijde trekken is terugleveren op uurbasis (of korter, realtime), niet op jaarbasis.
Overschot (realtime) zorgt voor netbelasting. Terwijl overschot op jaarbasis (administratief dus) dat niet per se doet.

maargoed verwacht geen idealisme bij GC he, die willen ook gewoon geld verdienen.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 17-04-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dinjesk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:05:
[...]

Met 3600kWh saldering waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goalfius
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-04-2024
Vraagje waar ik al een tijdje mee zit, maar (hier) nog geen antwoord op heb gevonden: ik overweeg binnenkort zonnepanelen aan te schaffen vanwege een hoger elektriciteitsverbruik, het voorzetten van de salderingsregeling en de lage aanschafprijs momenteel. Mijn huidige energiecontract loopt nog tot eind september, dus als ik de zonnepanelen binnenkort leg en in de zomermaanden nog veel opwek kan ik het verbruik van de wintermaanden nagenoeg nog compleet salderen voor ik de jaarnota ontvang. Dit is ook bevestigd door de klantenservice van Vattenfall.

Maar dan… mijn energiecontract loopt binnen 6 maanden af, dus heeft het al zin om nu alvast een (meerjarig) vast contract af te sluiten bij een aanbieder waar dat al kan zodat ik nog de tarieven en vaste leveringskosten heb van een ‘niet-zonnepaneelbezitter’? In dat geval let ik puur op het gastarief, want mijn elektriciteitsverbruik is gedekt met de salderingsregeling voor de panelen die ik na afsluiten contract wil gaan leggen. Deze kosten mogen niet aangepast worden gedurende de contractperiode, maar worden deze op moment van afsluiten al vastgelegd of pas als het contract daadwerkelijk ingaat (in mijn geval vanaf oktober)?

Tenslotte nog één vraag: hoe wordt gecheckt door de energieleverancier of je wel/geen zonnepanelen hebt? Verloopt dit via de database van energieleveren.nl en heeft de energieleverancier daar dus inzicht in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Goalfius schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:11:
Vraagje waar ik al een tijdje mee zit, maar (hier) nog geen antwoord op heb gevonden: ik overweeg binnenkort zonnepanelen aan te schaffen vanwege een hoger elektriciteitsverbruik, het voorzetten van de salderingsregeling en de lage aanschafprijs momenteel. Mijn huidige energiecontract loopt nog tot eind september, dus als ik de zonnepanelen binnenkort leg en in de zomermaanden nog veel opwek kan ik het verbruik van de wintermaanden nagenoeg nog compleet salderen voor ik de jaarnota ontvang. Dit is ook bevestigd door de klantenservice van Vattenfall.

Maar dan… mijn energiecontract loopt binnen 6 maanden af, dus heeft het al zin om nu alvast een (meerjarig) vast contract af te sluiten bij een aanbieder waar dat al kan zodat ik nog de tarieven en vaste leveringskosten heb van een ‘niet-zonnepaneelbezitter’? In dat geval let ik puur op het gastarief, want mijn elektriciteitsverbruik is gedekt met de salderingsregeling voor de panelen die ik na afsluiten contract wil gaan leggen. Deze kosten mogen niet aangepast worden gedurende de contractperiode, maar worden deze op moment van afsluiten al vastgelegd of pas als het contract daadwerkelijk ingaat (in mijn geval vanaf oktober)?

Tenslotte nog één vraag: hoe wordt gecheckt door de energieleverancier of je wel/geen zonnepanelen hebt? Verloopt dit via de database van energieleveren.nl en heeft de energieleverancier daar dus inzicht in?
op het laatste, je energieboer krijgt deze info via de netbeheerder.
op je andere vraag; als je nu een contract afsluit gelden de voorwaarden maar ook jou situatie op tijd van aanvragen, dus nu nog zonder zonnepanelen, dat je denkt die later aan te schaffen doet er formeel niets toe.
dus als je aanvraagd voordat je een pv installatie koopt en dat ook door de energieboer is bevestigd dat je contract dan op datum x ingaat, tenslotte dan begint jou bedenktijd ook te lopen.
Ik zou ook dan pas dan de koop van een pv gaan doen, je kunt uiteraard nu al offertes aanvragen en met de pv installateurs gaan onderhandelen, dat staat je vrij.
je hebt namelijk op tijd dat je het energiecontract bent ingegegaan alles naar waarheid ingevuld en ook op energieleveren.nl staat jou adres vrij van een pv installatie.
en ze kunnen vaak nu ook zeer snel plaatsen.
overigens is het wel zo, dat er ook energieboeren zijn als je maar zorgd dat je rond 105-115% van je te verwachten verbruik zit, dus zeker 100% kunt salderen, de boete niet meer meeteld omdat deze zoals bv bij essent in de prijs van de kWh is gezet, als je dus geen netto verbruik hebt betaal je onder de streep dus ook niets. de reden dat je net iets daar boven moet zitten is dat je ook bij een slechte zommer nog op die 100% salderen kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Wunk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:11:
Ik heb even m'n oude en m'n nieuwe 1-jarige Greenchoice contract aanbod er bij gepakt.

Oud:
€0,37679 piek, € 0,35683 dal, € 1,39373 gas, €0,25526 leveringskosten/dag voor stroom (*365/12 = €7,6578/maand)

Nieuw aanbod 1 jaar verlengen per 1 Juli:
€ 0,31190 piek, € 0,32400 dal, € 1,24023 gas, € 14,79000 leveringskosten/maand voor stroom (dag word niet vermeld bij aanbod, vandaar de omrekensom boven)

Leveringskosten/maand zijn dus bijna 2x zoveel geworden voor stroom dit jaar.

Ik heb 6.5kW aan panelen, maar saldeer alles, ik lever niet meer terug dan ik afneem (EV, airco voor koelen/verwarmen)
dus je betaald effectief 90 euro meer, de meeste staffels voor terugleveren zijn vaak hoger.
plus je krijgt ook nog 615 euro terug vanuit de korting energiebelasting, dan blijft er netto niet meer zoveel van over toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Bij een vast contract worden deze vastgelegd op het moment van afsluiten. Maar er zijn maar een aantal leveranciers waar je nu een contract kan afsluiten voor over 6 maanden, zie https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment . Ik zou dan kijken of je bijvoorbeeld bij Greenchoice of Essent voor een meerjarig contract kunt gaan.

Er is ook nog de mogelijkheid om een apart stroom en gas contract te nemen. Bijvoorbeeld stroom 3 jaar vast en dan gas voor 1 jaar (of dynamisch)
Indirect van energieleveren.nl. De energieleverancier krijgt deze informatie van je netbeheerder, die dat weer van de energieleveren.nl website krijgt. Er zouden ook leveranciers zijn die een afzonderlijke database hebben met woningen die zonnepanelen hebben maar dat is niet relevant voor het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
MacD007 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:27:
[...]

op het laatste, je energieboer krijgt deze info via de netbeheerder.
op je andere vraag; als je nu een contract afsluit gelden de voorwaarden maar ook jou situatie op tijd van aanvragen, dus nu nog zonder zonnepanelen, dat je denkt die later aan te schaffen doet er formeel niets toe.
dus als je aanvraagd voordat je een pv installatie koopt en dat ook door de energieboer is bevestigd dat je contract dan op datum x ingaat, tenslotte dan begint jou bedenktijd ook te lopen.
Ik zou ook dan pas dan de koop van een pv gaan doen, je kunt uiteraard nu al offertes aanvragen en met de pv installateurs gaan onderhandelen, dat staat je vrij.
je hebt namelijk op tijd dat je het energiecontract bent ingegegaan alles naar waarheid ingevuld en ook op energieleveren.nl staat jou adres vrij van een pv installatie.
en ze kunnen vaak nu ook zeer snel plaatsen.
overigens is het wel zo, dat er ook energieboeren zijn als je maar zorgd dat je rond 105-115% van je te verwachten verbruik zit, dus zeker 100% kunt salderen, de boete niet meer meeteld omdat deze zoals bv bij essent in de prijs van de kWh is gezet, als je dus geen netto verbruik hebt betaal je onder de streep dus ook niets. de reden dat je net iets daar boven moet zitten is dat je ook bij een slechte zommer nog op die 100% salderen kunt komen.
Half waar. Het advies is om de voorwaarden van zo'n contract goed te lezen. De kans is groot dat daar in staat dat wijzigingen in de situatie moeten worden gemeld en dat kan afhankelijk hoe de leverancier daar mee om gaat en wat er verder in de voorwaarden staat mogelijk leiden tot het aanpassen van het contract naar een zonnepanelen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:15:
[...]

Half waar. Het advies is om de voorwaarden van zo'n contract goed te lezen. De kans is groot dat daar in staat dat wijzigingen in de situatie moeten worden gemeld en dat kan afhankelijk hoe de leverancier daar mee om gaat en wat er verder in de voorwaarden staat mogelijk leiden tot het aanpassen van het contract naar een zonnepanelen situatie.
ja, dat kan, maar dan moet deze situatie ook wel heel duidelijk in de voorwaarden vermeld staan, de voorwaarden die ik ken missen deze echter. dus kan een energieboer achteraf daar deze dus niet meer wijzigen (valt onder bedrijfsrisico)
dus het is wel raadzaam om de contracten goed door te lezen.

aan de andere kant, ik zou zo veel mogelijk een energieboer kiezen waarbij dit niet speelt. bv bij essent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:15:
Toevoeging daarop. Ook goed de actievoorwaarden lezen van een eventuele loyaliteitskorting die je nog krijgt als je aangeeft geen zonnepanelen te hebben. Dat die geen conditie hebben waardoor je korting vervalt.

Maar veel energie leveranciers hebben nog voorwaarden die gedateerd zijn van voor de terugleverboetes waar het geen probleem is om zonnepanelen te installeren zolang je ze maar aanmeldt bij energieleveren.nl. Eventuele wijzigingen in de overeenkomst gelden meestal alleen bij verhuizingen. Dit geldt natuurlijk niet voor leveranciers die een boete hebben op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom, daar moet je sowieso niet wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Novax schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:53:
[...]

Toevoeging daarop. Ook goed de actievoorwaarden lezen van een eventuele loyaliteitskorting die je nog krijgt als je aangeeft geen zonnepanelen te hebben. Dat die geen conditie hebben waardoor je korting vervalt.

Maar veel energie leveranciers hebben nog voorwaarden die gedateerd zijn van voor de terugleverboetes waar het geen probleem is om zonnepanelen te installeren zolang je ze maar aanmeldt bij energieleveren.nl. Eventuele wijzigingen in de overeenkomst gelden meestal alleen bij verhuizingen. Dit geldt natuurlijk niet voor leveranciers die een boete hebben op basis van de hoeveelheid teruggeleverde stroom, daar moet je sowieso niet wezen.
Ik heb Eneco en daar staat de verplichting tot melden van wijzingen al sinds 2017 in de Algemene Voorwaarden en daarbij wordt expliciet vermeld het gaan opwekken via zonnepanelen (Artikel 8.2) en dat dan de regels daarvoor van toepassing worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hanev001 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb Eneco en daar staat de verplichting tot melden van wijzingen al sinds 2017 in de Algemene Voorwaarden en daarbij wordt expliciet vermeld het gaan opwekken via zonnepanelen (Artikel 8.2) en dat dan de regels daarvoor van toepassing worden.
ja, dat zou kunnen, echter hij kan bv nu nog bij Essent voor 3 jaar afsluiten, als hij dan ook nog zorgt dat hij 100% kan salderen dan, maakt die wijziging als deze zo ook staat bij essent helemaal niet uit.
met zonnepanelen kan hij echter geen 3 jaar afsluiten. dus daar zit eigenlijk zijn voordeel, ten minste als je dat als een voordeel ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
hanev001 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:15:
Ja dat is bij vrijwel elke energieleverancier hetzelfde, ze vragen je om veranderingen door te geven, maar alleen bij een verhuizing (Artikel 20.3) staat dat dat de overeenkomst gewijzigd kan worden (ook bij vrijwel elke energieleverancier hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goalfius
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-04-2024
Dank voor jullie reacties. Ik zou het met name voor het leggen van de panelen afsluiten, zodat ik de komende jaren geen terugleverkosten hoef te betalen. Maar ik bedenk me nu dat het voor mij op deze manier wellicht geen voordelen heeft, want ik heb een jaarverbruik van 2700 kWh en ga circa 4000 kWh opwekken. Als ik nu een contract afsluit als 'niet- zonnepaneelbezitter' sluit ik ook geen teruglevertarief af? Wat gebeurt er dan volgend jaar met mijn overschot van 1300 kWh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Goalfius schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:31:
Dank voor jullie reacties. Ik zou het met name voor het leggen van de panelen afsluiten, zodat ik de komende jaren geen terugleverkosten hoef te betalen. Maar ik bedenk me nu dat het voor mij op deze manier wellicht geen voordelen heeft, want ik heb een jaarverbruik van 2700 kWh en ga circa 4000 kWh opwekken. Als ik nu een contract afsluit als 'niet- zonnepaneelbezitter' sluit ik ook geen teruglevertarief af? Wat gebeurt er dan volgend jaar met mijn overschot van 1300 kWh?
Als het goed is moet de terugleververgoeding ook onderdeel zijn van de tarieven ook al heb je geen zonnepanelen. Al is deze niet erg hoog meer vergeleken met een paar maanden geleden. Dit is zeker bij greenchoice.nl het geval (vul maar in zonder zonnepanelen en dan staat de Netto terugleververgoeding van € 0,05000 gewoon bij de tarieven). Bij essent.nl staat het ook alleen moet je goed zoeken in de Toelichting tarieven onderaan, daar staat een terugleververgoeding van € 0,05500.

[ Voor 13% gewijzigd door Novax op 18-04-2024 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Goalfius schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:31:
Wat gebeurt er dan volgend jaar met mijn overschot van 1300 kWh?
Bij een vergoeding van € 0,05500 x 1300 is dit maar € 71.5 dus zou me daar niet al te druk om maken. Dan zou je het beter ook kunnen salderen door een deel van wat je nu met gas doet vervangen door iets equivalents met elektriciteit (als dat mogelijk is).

[ Voor 21% gewijzigd door Novax op 18-04-2024 22:54 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)