Het wordt lastig voor mensen zonder zonnepanelen om opgewekte energie zelf te gebruiken. Ze wekken immers niet op. Als je bedoelt dat ook mensen zonder zonnepanelen een verantwoordelijkheid hebben om overvloedige, middels PV opgewekte energie te gebruiken dan hoort daar een incentive bij om dat gedrag te sturen. Zoals een dynamisch contract met op momenten goedkope stroom (of zelfs negatieve prijzen).redwing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Het tweede punt is echter dat we de opgewekte energie meer zelf moeten gebruiken. Alleen dat zie ik met de huidige boetes niet gebeuren, en bovenal hebben de mensen zonder zonnepanelen daar net zoveel of zelfs meer invloed op.
Je kunt moeilijk beweren dat de onvoorspelbaarheid aan de aanbodkant geen rol speelt in de onbalanskosten. Daar speelt de PV-bezitter een rol in. Degenen die geen zonnepanelen bezitten: niet. De PV-bezitter kreeg al de nodige incentives om bij te dragen aan de energietransitie: de salderingsregeling (en overige stimuleringsregelingen zoals 0% BTW). Dat voordeel wordt wellicht wat minder, maar doe niet alsof het verdwijnt.redwing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:56:
[...]
De huidige boetes worden vooral goedgepraat om 2 redenen. De 1e is de daadwerkelijke kosten omdat zonnepanelen zorgen voor onbalans. Daar kun je een lange discussie over houden, maar uiteindelijk komt dat neer op de mening of je vindt dat het onderdeel is van de energietransitie en dus gedragen moet worden door iedereen. Of dat het ontstaat door de PV-eigenaar en het daar ook neer wil leggen. Ik ben daarbij van mening dat het het 1e is, maar zoals gezegd is dat een mening.
Tja, als er dingen gebeuren die men wil en het mag nog ook dan is er een grote kans dat je je erbij neer moet leggen.redwing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:41:
[...]
Juridisch kun je hier niets tegen doen omdat de wetten zo open zijn als het maar zijn kan (wat ook precies de reden is dat de nieuwe wet er niet door gekomen is). De ACM is dus de enige die iets kan doen, en als die simpelweg niets doet heb je geen poot om op te staan.
Kun je wat duidelijker zijn? Welke jaarcijfers en welke verbruikscijfers? Weet je welk tarief een grootzakelijke verbruiker betaalt versus een kleine verbruiker (consument/kleinzakelijk)?redwing schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:56:
[...]
Even ongeacht de daadwerkelijke kosten (daar zijn zo weinig cijfers van vrijgegegeven dat je alles indirect moet bewijzen, de cijfers die ik gebruik voor die factor 3 haal ik uiteindelijk ook maar uit jaarcijfers gecombineerd met verbruikscijfers).
8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC