• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:15

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar die warmtepomp ook niet.
Maar dat claimde dan ook niemand.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
de Peer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:37:
De kans dat het stroomnet overeind blijft is een stuk groter als iedereen een nieuwe combiketel koopt, op veel plekken zijn al die extra EV's en warmtepompen inmiddels problematisch. Dat is de komende 10-15 jaar, de levenstuur van een nieuwe tradtionele CV, niet zomaar opgelost.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:31

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik vind het altijd een beetje flauw dat warmtepompen op dezelfde negatieve hoop worden gegooid als EV's qua netbelasting. Mijn WP gaat pas boven de 1kW verstoken als het buiten vriest, en dat doet hij dan continu. De piekbelasting van een oven of de elektrische vloerverwarming die zovelen in de badkamer hebben is vele malen hoger...

Een EV tot daar aan toe, die dingen slurpen serieus veel tijdens het laden, maar een (fatsoenlijk ingeregelde) WP?

Hier stond een dode link.

• de Peer

de Peer

under peer review

strandbal schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:45:
Ik vind het altijd een beetje flauw dat warmtepompen op dezelfde negatieve hoop worden gegooid als EV's qua netbelasting. Mijn WP gaat pas boven de 1kW verstoken als het buiten vriest, en dat doet hij dan continu. De piekbelasting van een oven of de elektrische vloerverwarming die zovelen in de badkamer hebben is vele malen hoger...

Een EV tot daar aan toe, die dingen slurpen serieus veel tijdens het laden, maar een (fatsoenlijk ingeregelde) WP?
Klopt, valt best mee. maar het kan wel flink oplopen natuurlijk als bijna iedereen een WP heeft en de temperatuur daalt ver onder het vriespunt.

Maar niet zo overdreven als sommige mensen doen voorkomen.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:34

Als het al mis zou gaan met warmtepompen is het bij slecht gedimensioneerde systemen die bij strenge vorst een backup-heater nodig hebben.
Als ik naar mijn persoonlijke duck-curve kijk zit de kop van de eend in de inductiekookplaat en oven als we 's avonds ons eten bereiden. Wel lekker, eend uit de oven :o

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

De kans dat het stroomnet overeind blijft is een stuk groter als iedereen een nieuwe combiketel koopt
Dat klopt, maar soms moeten we gezamenlijk dat risico lopen als onderdeel van de transitie. Anders komen we nooit ergens.
En ja laat het maar een keer uitvallen, zodat we daarna de boel beter gaan sturen.

Laten we mensen die weer een combiketel kopen nou geen verstandige wereldverbeteraars noemen die zich inzetten voor het grotere geheel. Het is eerder kortzichtigheid of simpelweg onbekendheid met (in hun ogen) nieuwe technologie. Vasthouden aan het oude bekende. En ondertussen lekker hoge prijs voor gas + vastrecht en onderhoud blijven betalen de komende 15 jaar. Zij liever dan ik.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 31-10-2025 09:55 ]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:34
de Peer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Dat klopt, maar soms moeten we gezamenlijk dat risico lopen als onderdeel van de transitie. Anders komen we nooit ergens.
En ja laat het maar een keer uitvallen, zodat we daarna de boel betere gaan sturen.
Inderdaad. We zijn een volkje van dijkenbouwers. Pas als het ergens dreigt over te stromen komen we in actie.We gaan het net pas uitbreiden als het zwaar overbelast dreigt te gaan worden, vraaggestuurd zonder visie.
Dus zal de elektra-vraag gecreëerd moeten worden. Pas onder druk worden dingen vloeibaar.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:29
hoevenpe schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

De kans dat het stroomnet overeind blijft is een stuk groter als iedereen een nieuwe combiketel koopt, op veel plekken zijn al die extra EV's en warmtepompen inmiddels problematisch. Dat is de komende 10-15 jaar, de levenstuur van een nieuwe tradtionele CV, niet zomaar opgelost.
Dan is elk zijn keldertje met steenkoolvoorraad of houtstapel in de tuin een nog betere keuze?

Een combiketel is namelijk afhankelijk van stroom én fossiel gas. Beide tegelijk.

In realiteit hebben we nog geen grote stroomstoring gehad (er werd wel al veel over gefantaseerd). Een grote gasstoring daarentegen die hebben we wel al meegemaakt in 2022.

En als we dan toch een grote stroomstoring zullen meemaken dan zal daar veel uit geleerd worden.
De kans dat er dan zal beslist worden: verkeerde weg, allemaal terug naar gas is zo goed als nul. Net zoals we met gas nooit bedacht hebben: wordt niets, terug naar steenkool.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:50

M'n lucht lucht warmtepompen verbruiken idd bijna niks, maar het laden van een EV is ook prima te regelen.
Mijn laadpaal heeft een optie om alleen te laden met zonne-energie, en als ik ooit over ga op dynamisch dan kan ik het net ook ontlasten door alleen te laden als er lagere tarieven zijn.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:24
de Peer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Volgens mij maakt het niets uit of je een gas-ketel hebt of een warmtepomp. Als de gasaanvoer óf elektriciteit een dag onderbroken wordt dan heb je altijd allebei een probleem. Gascentrales zijn toch de productie-units die de netspanning op peil houden? Zonder gas geen stroom.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-11 16:50
_Arthur schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:
Je kan ook nog een boom kappen in het bos voor hout om een vuurtje te stoken om je prakje op te koken, dat is pas nostalgie!
Wel dat hout eerst toch minimaal een jaar (tot 3) laten drogen...

• Truus01
Ronald.42 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:09:
Ontopic welke regering gaan we krijgen en wat gaan die betekenen voor het pv gebeuren.
Voorlopig ligt alles nog op zijn gat.
En met de aandachtspunten die ik in de debatten voorbij hoor komen is pv niet een heel hoog punt op de lijst.
PVV (/vorig kabinet) gaf ook niet aan dat salderen zou verdwijnen en zeker niet dat het ineens zou gebeuren.
Toch hebben ze dat er even snel doorheen gefietst als een soort bijlijn om de begroting sluitend te krijgen...
Je weet het nooit.

• Truus01
Sonero schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:44:
Wat mij betreft de kern van je verhaal. Energie is net als zorg, onderwijs en openbaar vervoer een basisbehoefte.
Wat zijn basisbehoeften? Want ik vind verschillende groepjes, waaronder huisvesting, gezondheidszorg, voedsel en onderwijs. Maar ik zie energie er niet onder staan en openbaar vervoer al helemaal niet.

• de Peer

de Peer

under peer review

Jailhouse schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:34:
[...]

Volgens mij maakt het niets uit of je een gas-ketel hebt of een warmtepomp. Als de gasaanvoer óf elektriciteit een dag onderbroken wordt dan heb je altijd allebei een probleem. Gascentrales zijn toch de productie-units die de netspanning op peil houden? Zonder gas geen stroom.
precies

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Wozmro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Dan is elk zijn keldertje met steenkoolvoorraad of houtstapel in de tuin een nog betere keuze?

Een combiketel is namelijk afhankelijk van stroom én fossiel gas. Beide tegelijk.

In realiteit hebben we nog geen grote stroomstoring gehad (er werd wel al veel over gefantaseerd). Een grote gasstoring daarentegen die hebben we wel al meegemaakt in 2022.

En als we dan toch een grote stroomstoring zullen meemaken dan zal daar veel uit geleerd worden.
De kans dat er dan zal beslist worden: verkeerde weg, allemaal terug naar gas is zo goed als nul. Net zoals we met gas nooit bedacht hebben: wordt niets, terug naar steenkool.
Welke gas storing? Er is helemaal geen storing geweest. De marktprijs liep op als gevolg van politieke beslissingen maar de gaslevering opzich is geen seconde uitgevallen.

• de Peer

de Peer

under peer review

hanev001 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Welke gas storing? Er is helemaal geen storing geweest.
Belgie. Geen storing maar wel dreiging en daardoor noodplan in gang gezet met 3 urgentieniveau's

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 31-10-2025 11:08 ]

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hopelijk ziet men in, als je alles op elektra laat werken dat jezelf kwetsbaar maakt voor mogendheden die niet zo goed menen met ons. Trek één steentje er uit zie de boel in elkaar storten.
blackd schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:53:
[...]

Hopelijk zie je in dat je post een foutje bevatte. Ik ben zo vrij geweest dat aan te passen.
ECHT NIET!!!

Hier ligt om de het compressorstation van de Gasunie nog anti tankgrachten voor als Putin denkt om bij ons langs te komen.

Maak even een lijstje met aan de ene kant wat als er geen stroom meer is en aan de andere kant als er geen gas meer is. Ik gooi ondertussen nog wat pallets op het vuur in de kolencentrale want dat immers CO2 neutraal stoken. 8)

Keuzes keuzes en nog eens keuzes....nu nog een keer de juiste maken......

Afbeeldingslocatie: https://cms-assets.nporadio.nl/npoRadio1/archief/_videoPreview/12_b0934636b8_Rob-Jetten-Hemweg.jpg

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Ach de vullingsgraad van de nederlandse ondergrondse gasvoorraden is momenteel slechts een kleine 20% lager dan in oktober 2024, zal allemaal wel goed gaan met een milde winter, maar mochten we een horror winter krijgen, elf steden tocht en dergelijke, dan weet ik dat zo nog niet.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Klopt, valt best mee. maar het kan wel flink oplopen natuurlijk als bijna iedereen een WP heeft en de temperatuur daalt ver onder het vriespunt.

Maar niet zo overdreven als sommige mensen doen voorkomen.
Mag ik jouw roze bril lenen?

• esphome
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:49:
[...]

PVV (/vorig kabinet) gaf ook niet aan dat salderen zou verdwijnen en zeker niet dat het ineens zou gebeuren.
Toch hebben ze dat er even snel doorheen gefietst als een soort bijlijn om de begroting sluitend te krijgen...
Je weet het nooit.
De VVD zat overigens ook in dat kabinet, net als de afgelopen tig jaren waar de PVV nog in oppositie zat. De VVD heeft een directe lijn naar de energieleveranciers via de lobby club van hun. De PVV is een één issue partij en dat is niet voor of tegen de zonnepanelen. Het was niet willen jullie meer of minder zonnepanelen!? >:)

De PVV is ook niet uit de regering gestapt omdat de energieleveranciers de zonnepanelenboete gingen invoeren. Je kunt de PVV van veel dingen de schuld geven, maar niet hiervan.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

_Arthur

blub

esphome schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:41:
Hopelijk ziet men in, als je alles op elektra laat werken dat jezelf kwetsbaar maakt voor mogendheden die niet zo goed menen met ons. Trek één steentje er uit zie de boel in elkaar storten.
Misschien dat jij zou willen investeren in een Nordstream 3 zodat je aan het Russische gas infuus kan hangen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:elektra vs gas graag in Energiecrisis - Techniek en achtergronden, het onderwerp hier is al complex genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
Het Nibud past als gevolg van deze ontwikkeling de leennormen aan:
Wie een huis met zonnepanelen koopt kan volgend jaar minder lenen dan nu

Het instituut bepaalt elk jaar de hypotheeknormen en verlaagde het extra bedrag dat je kunt lenen als je een energiezuinige woning koopt. Het gaat om de labels A+++, A++++ en A++++ met garantie.

Voor eerstgenoemde kun je nu nog 25.000 euro extra hypotheek krijgen. Dat gaat begin volgend jaar omlaag naar 20.000 euro. Bij de andere twee labels daalt het extra bedrag met 10.000 euro.

Reden hiervoor is dat zonnepanelen steeds minder opleveren. Zo betaal je bij veel energieleveranciers tegenwoordig terugleverkosten. Daarnaast verdwijnt per 2027 de salderingsregeling.

"Het is belangrijk om voor de hypotheekverstrekking nu al rekening te houden met de verminderde opbrengst van zonnepanelen", stelt Nibud-onderzoeker Marcel Warnaar. "De hypotheek loopt namelijk door na het afschaffen van de salderingsregeling en bovendien zijn de huidige terugleverkosten een nieuw element in vergelijking met voorgaande jaren."

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Rechtbank Amsterdam: Vattenfall-klanten hoeven geen terugleverkosten zonnepanelen meer te betalen.

Linkje naar artikel.

• esphome
  • Niet online
Cheezborger schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:54:
Rechtbank Amsterdam: Vattenfall-klanten hoeven geen terugleverkosten zonnepanelen meer te betalen.

Linkje naar artikel.
Gaat het niet om deze twee uitspraken. Twee klanten die via een tussenpersoon dit voor de rechter gebracht hebben?

Zie: esphome in "De zonnepanelen-boete"

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:eea wat niet over de terugleverkosten gaat gearchiveerd

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
https://www.bnnvara.nl/ka...verkosten-meer-te-betalen

Ben benieuwd of ik ook dezelfde voorwaarden kan behouden bij mijn 3 jaar contract van greenchoiche.
Dit is nog een contract zonder terugleveringsboete.
Staat ook niks in over de beëindiging van de salderingsregeling in mijn contract.

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:41

djiwie

Wie?

Hier het fragment uit de uitzending:
https://www.bnnvara.nl/ka...praak-rechtbank-amsterdam
coob schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:53:

Ben benieuwd of ik ook dezelfde voorwaarden kan behouden bij mijn 3 jaar contract van greenchoiche.
Staat ook niks in over de beëindiging van de salderingsregeling in mijn contract.
De vraag is of er een nieuwe overeenkomst gaat gelden als jouw oude contract afloopt. Mij lijkt van wel, maar IANAL. Er zou bovendien een enorme rechtsongelijkheid ontstaan wanneer de ene groep wel nog (leverancierdeel!!) mag salderen en geen TLK betaalt, terwijl andere klanten wel de sjaak zijn. Zal nooit lang duren.

• de Peer

de Peer

under peer review

coob schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:53:

Tlk hoef je niet te betalen, maar salderingsregeling vervalt wel gewoon. De wet gaat voor en greenchoice heeft duidelijk aangegeven dat er voorbehouden zijn.

Ze mogen dingen wijzigen 1 maand van tevoren, jij mag dan gratis opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-11-2025 14:32 ]

Pagina: 1 ... 160 161 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)