Het mes van vaste contracten snijdt aan twee kanten. De energie leveranciers willen niets liever dan vaste contracten aanbieden. Gemakkelijk wijzigen van de voorwaarden aan het einde van de contractperiode en zij hebben ook zekerheid en minder financiële risico's omdat zij vaste contracten als pakket inkopen bij een derde. En zo is het prijsrisico gedekt door een derde.Sonero schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:29:
[...]
Eigenlijk staat hier een mooie oplossing voor de ‘boomers’ (waartoe ik mezelf ook reken) die vast willen houden aan een vast of variabel contract. Maar niet aan dynamisch willen wegens het gevoel van ‘geen grip’ of ‘geen controle’.
Dat gevoel maakt dat de vraag naar die zekerheid blijft. Zolang er vraag is zullen vaste contracten ook wel aangeboden blijven.
Ik neem dus geen vaste contract omdat je jouw bestaande rechten verliest als je aan het einde van de contract periode komt.
Update over de jaarrekening waar geen vermindering energiebelasting is toegepast:
Ik heb vandaag (17 september 2025) de drie afzonderlijke klachten over dezelfde jaarrekening persoonlijk bij Engie afgegeven. De teerling is zo geworpen. Het was dan meteen een drieling.
[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 17-09-2025 15:57 ]