Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
Moet je nog betalen om zonnepanelen als schroot af te voeren?

Of per aangetekende post richting de politiek? 👹

[ Voor 31% gewijzigd door Johan Bogle op 29-10-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

CrystalViriS schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:14:
[...]
maar ik lees in dat artikel dat het niet terugleveren erg moeilijk is.
Voor tweakers een fluitje van een cent, maar voor de gemiddelde nederlander soms nog best lastig ja, vooral afhankelijk van het type/merk omvormer dat je hebt.

Maar beter neem je gewoon een contract met netto geen of lage kosten. dan hoef je ook nergens naar om te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Voor tweakers een fluitje van een cent, maar voor de gemiddelde nederlander soms nog best lastig ja, vooral afhankelijk van het type/merk omvormer dat je hebt.

Maar beter neem je gewoon een contract met netto geen of lage kosten. dan hoef je ook nergens naar om te kijken.
Die zijn er nu nog, maar voor hoe lang? Het terugleverkostenvirus zit nu ook bijna overal.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:11:
huh? dat is nu net het seizoen waar je het van moet hebben. Je gaat toch niet vrijwillig stroom inkopen terwijl je PV hebt.
Als je op een zonnige zomerdag bij deze leveranciers grofweg 5x meer teruglevert dan direct verbruikt is uitzetten goedkoper, dat halen veel mensen wel.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:30
Johan Bogle schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:15:
Moet je nog betalen om zonnepanelen als schroot af te voeren?

Of per aangetekende post richting de politiek? 👹
Misschien is er ergens een antwoordnummer te vinden... :9
hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Als je op een zonnige zomerdag bij deze leveranciers grofweg 5x meer teruglevert dan direct verbruikt is uitzetten goedkoper, dat halen veel mensen wel.
Hier ook wel, dat terwijl wij eigenlijk gewoon genoeg panelen hebben gelegd om het jaarverbruik af te dekken maar ook niet meer.

[ Voor 40% gewijzigd door CrystalViriS op 29-10-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

afhankelijk van het contract... je moet dus niet zo'n Innovacontract nemen die jij noemde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-10 14:56

djiwie

Wie?

de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

... als je kiest voor Innova. Maar je hebt natuurlijk vrije keuze.
Precies, alle andere leveranciers hebben nog wel gewoon een positieve vergoeding (zij het wel minimaal, van 0,25 cent (!) tot 1,41 cent bij Vattenfall).
hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:34:
[...]

Meestal volgt de rest als ze ermee weg komen. Zie de TLB van VanDeBron...
Dat weten we nog niet, in dit geval. Veel leveranciers hebben nog helemaal niets bekend gemaakt. 5 cent netto kosten lijkt me wel extreem als andere leveranciers nog wel boven de 0 cent kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Die zijn er nu nog, maar voor hoe lang?
Nou de bron die net werd aangehaald ging het er juist om dat de meeste leveranciers in 2027 hele lage netto kosten rekenen. Als dat ook weer 3-jarige contracten zijn dan zit je tot en met 2030 goed. Daarna zien we wel weer verder....

Ik weet dat negatieve angstberichten uit de telegraaf meer reacties trekt, maar laten we even bij de feiten blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 29-10-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

En het is dus maar 1 leverancier die negatief zit. Gewoon Energie is een sublabel van Innova.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:52
De feiten zijn dat de terugleverkosten ook begonnen met 1 kleine maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Johan Bogle schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:23:
en de rest is pure speculatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CrystalViriS schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:19:
[...]

Hier ook wel, dat terwijl wij eigenlijk gewoon genoeg panelen hebben gelegd om het jaarverbruik af te dekken maar ook niet meer.
Jaarverbruik is iets uit de tijd van 'nul op de meter'. Dat heeft weinig betekenis meer na 2027, en eigenlijk nu al niet meer.
Je kunt niet genoeg panelen hebben. Vrijwel iedereen heeft er te weinig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:22:
[...]

Nou de bron die net werd aangehaald ging het er juist om dat de meeste leveranciers in 2027 hele lage netto kosten rekenen. Als dat ook weer 3-jarige contracten zijn dan zit je tot en met 2030 goed. Daarna zien we wel weer verder....

Ik weet dat negatieve angstberichten uit de telegraaf meer reacties trekt, maar laten we even bij de feiten blijven.
Zodra 1 leverancier zijn teentje in het water steekt, volgen er snel meer. Dat hebben we elke keer gezien. Ik zou willen dat ik je tomeloze positiviteit in deze zou hebben, maar helaas.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Señor Sjon schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:43:
[...]

Zodra 1 leverancier zijn teentje in het water steekt, volgen er snel meer. Dat hebben we elke keer gezien. Ik zou willen dat ik je tomeloze positiviteit in deze zou hebben, maar helaas.
Dit keer is het (denk ik) anders. het kan natuurlijk niet oneindig doorgaan. Er komt een punt waarop leveranciers niet verder kunnen gaan zonder klanten te verliezen. 0 ct/ kWh is daarbij een belangrijke psychologische grens.
Bovendien wordt de situatie in 2027 duidelijker t.o.v. van nu juist doordat de saldering er dan niet meer is. Vergelijken wordt dan makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Ik word wel een klein beetje nerveus van die aanpak van Innova.
Momenteel lever ik vrij veel aan het net omdat ik mijn opgewekte stroom niet goed kan benutten.

Totaal verbruik woning: 13.500 kWh/jaar
Opwek zonnepanelen: 7.500 kWh/jaar
Teruggeleverd aan net: 6.000 kWh/jaar
Zelfverbruik van eigen opwek: 7.500 − 6.000 = 1.500 kWh/jaar
Afnemen van leverancier: 12.000 kWh/jaar

Groot deel van mijn verbruikt komt door EV (ca. 8.000 kWh/jaar), maar kan zelden laden op het moment dat de zon schijnt.

Moet dus op zoek naar een leverancier met netto geen terugleverkosten.
Hele business case van de zonnepanelen is ook stuk |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
En zo drukken de energieleveranciers mooi, de vele kleine concurrenten, klanten met zonnepanelen, uit de markt.

Missie volbracht.

Ondertussen hier ook de automatisering in HA gereed om een GoodWe XS omvormer niets te veel te laten terugleveren. De standaard add-on kan wel de waarde zetten maar wilde die niet activeren en dan maar zelf de via hex-strings de omvormer de opdracht geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SquareOne schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:58:
Het is een vrije markt. Waarom zou je Innova kiezen als dat de duurste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:02:
En zo drukken de energieleveranciers mooi, de vele kleine concurrenten, klanten met zonnepanelen, uit de markt.

Missie volbracht.

Ondertussen hier ook de automatisering in HA gereed om een GoodWe XS omvormer niets te veel te laten terugleveren. De standaard add-on kan wel de waarde zetten maar wilde die niet activeren en dan maar zelf de via hex-strings de omvormer de opdracht geven.
ja hoor, kom jij weer met je onderbuikberichten aan.
Een particulier is geen concurrent. Een particulier is geen energieleverancier.
Er wordt helemaal niemand uit de markt gedrukt.

Mooi dat je je automatisering op orde hebt, mooi op tijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ga ik ook niet doen. Zoals ik aangeef moet ik op zoek naar een leverancier met geen netto terugleverkosten. Die constructie van Innova past daar niet bij.

Het feit dat er leveranciers zijn die zo ver gaan dat terugleveren echt geld kost baart me wel zorgen. Waarschijnlijk volgen er meer en wordt de markt van leveranciers zonder netto terugleverkosten heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:30
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Jaarverbruik is iets uit de tijd van 'nul op de meter'. Dat heeft weinig betekenis meer na 2027, en eigenlijk nu al niet meer.
Je kunt niet genoeg panelen hebben. Vrijwel iedereen heeft er te weinig.
Ja Haha dat komt omdat de spelregels elke keer veranderen natuurlijk. In de zomermaanden brengen die panelen zoveel op dat we vrijwel elke dag (flink) aan het terugleveren zijn. We hebben nu nog een gunstig contract zonder terugleverkosten maar zijn niet van plan om geld te gaan betalen om terug te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:58
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ik herinner mij nog hele andere tijden bij Innova :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SquareOne schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:06:
[...]

Het feit dat er leveranciers zijn die zo ver gaan dat terugleveren echt geld kost
Het zijn niet de leveranciers die zo ver gaan. Het is de marktprijs van de stroom die zo ver gaat. De leveranciers zijn slechts een tussenpartij.
Don't blame the messenger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Ik herinner mij nog hele andere tijden bij Innova :)
Haha zeker, volgde toen iedereen Innova maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:52:
Dit keer is het (denk ik) anders. het kan natuurlijk niet oneindig doorgaan. Er komt een punt waarop leveranciers niet verder kunnen gaan zonder klanten te verliezen. 0 ct/ kWh is daarbij een belangrijke psychologische grens.
Dat is het moment dat mensen hun PV installaties massaal afschakelen, is dat eenmaal gebeurd kan zo'n leverancier best interessant zijn.

In 2027 is mijn PV installatie redelijk afgeschreven, als het structureel geld gaat kosten dan gaat gewoon de schakelaar om. De businesscase voor nieuwe PV is in ieder geval redelijk klaar als dit de norm wordt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:37
Johan Bogle schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:23:
Feit is ook dat het nog lang geen 2027 is. En volgens mij is er vandaag ook iets aan de hand wat nog wel eens invloed kan hebben tegen die tijd.
Ik weet het niet, ik ben ervoor naar buiten gegaan, een gebouwtje ingelopen en ergens een bolletje rood gemaakt.
Zouden die tegen die tijd (of hopelijk ervoor) niet ook in ieder geval voor meer duidelijkheid kunnen gaan zorgen?!

Al die 'zorgen', terwijl nog niks vaststaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:31

m-vw

Dus?

SquareOne schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:58:
Momenteel lever ik vrij veel aan het net omdat ik mijn opgewekte stroom niet goed kan benutten.

Totaal verbruik woning: 13.500 kWh/jaar
Opwek zonnepanelen: 7.500 kWh/jaar
Teruggeleverd aan net: 6.000 kWh/jaar
Zelfverbruik van eigen opwek: 7.500 − 6.000 = 1.500 kWh/jaar
Afnemen van leverancier: 12.000 kWh/jaar

Groot deel van mijn verbruikt komt door EV (ca. 8.000 kWh/jaar), maar kan zelden laden op het moment dat de zon schijnt.

Moet dus op zoek naar een leverancier met netto geen terugleverkosten.
Hele business case van de zonnepanelen is ook stuk |:( .
2025 tot vandaag:
Totaal verbruik woning: 4.400 kWh (Berekende waarde: opwek - teruggeleverd + afname net.)
Opwek zonnepanelen: 3.600 kWh
Teruggeleverd aan net: 2.500 kWh
Zelfverbruik van eigen opwek: 3.600 − 2.500 = 1.100 kWh
Afnemen van leverancier: 3.300 kWh

Relatief laag vermogen (3300Wp) aan panelen liggen waardoor na het werk de EV laden op zonnestroom niet echt haalbaar is. Met een batterij kan je iets bufferen, maar om een auto te laden heb je een serieuze batterij nodig en hoeveel maanden per jaar krijg je die vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

Om even bij de feiten te houden: Vanmiddag heeft nog een leverancier de tarieven voor 2027 bekend gemaakt. Budget Energie biedt een netto vergoeding van 0,5 cent (dus in de plus). Bron: https://www.keuze.nl/nieu...s-is-de-vergoeding-bekend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:52
hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:26:
Inmiddels zijn de eerste cijfers bekend, teruglevering gaat vanaf 2027 serieus geld kosten:

[...]
5,6 cent betalen om 1kWh terug te 'mogen' leveren... 8)7
De vervuiler betaald.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Innova.
Van de dik belegde “broodjes” in ‘23 naar een droog broodje in ‘27. 😉

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Dat is het moment dat mensen hun PV installaties massaal afschakelen, is dat eenmaal gebeurd kan zo'n leverancier best interessant zijn.

In 2027 is mijn PV installatie redelijk afgeschreven, als het structureel geld gaat kosten dan gaat gewoon de schakelaar om. De businesscase voor nieuwe PV is in ieder geval redelijk klaar als dit de norm wordt.
Wat een onzin. Ik ga juist weer 70 zonnepanelen leggen over een paar maanden. Je hebt geen saldering nodig voor een goede business case. Maar eerlijk is eerlijk: het gaat niet meer voor iedereen interessant zijn. Mensen die nog op het gas zitten en weinig stroom verbruiken, hebben geen interessante business case. Maar dat is logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:49
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Wat een onzin. Ik ga juist weer 70 zonnepanelen leggen over een paar maanden. Je hebt geen saldering nodig voor een goede business case. Maar eerlijk is eerlijk: het gaat niet meer voor iedereen interessant zijn. Mensen die nog op het gas zitten en weinig stroom verbruiken, hebben geen interessante business case. Maar dat is logisch.
sta hier ook op het punt een nieuwe woning te kopen met ruim 100m2 schuur en ook dat dak+ het dak van het huis komt gewoon vol te liggen. Nog wel in dubio of ik de investering in accu capaciteit ga doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:52
[...]

Slime keuze. Als we hier meer dakruimte hadden zouden we die ook benutten voor zonnepanelen.

Hier wel een early adaptor met in 2010 de eerste PV en in 2013 gasloos.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:05:
[...]
Onderbuik gevoel????? Actueel voorbeeld van Eneco die aangeeft dat zij aan 5.500 huishoudens levert en dan gaan die zelf stroom opwekken net als het bij Eneco dat ook het geval is. De horror.

Aan de Ceresweg in Tholen ligt een zonnepark dat bestaat uit circa 44.000 zonnepanelen die voldoende energie leveren voor zo’n 5.500 huishoudens. Zonnepark Tholen is een gezamenlijk initiatief van grondeigenaar Aad Geluk en Eneco.

https://www.eneco.nl/over...nen/zon/zonnepark-tholen/

https://solarmagazine.nl/...ik-naar-uren-met-veel-zon

https://solarmagazine.nl/...epanelen-tijdens-piekuren

https://solarmagazine.nl/...n-succes-vervolg-op-komst

https://solarmagazine.nl/...epanelen-willen-uitzetten

Als de kleine concurrenten gelijktijdig, grote kans daarop, veel terugleveren dan moeten zij hun zonnepark ook terug regelen of zelfs uitzetten. Dat is slecht voor de investering die zij gedaan hebben. Vandaar dat zij voorop lopen en mee werken om die kleine klanten te heropvoeden opdat die uitwijk gedrag gaan doen.

Er zijn zo geen spoken die gezien worden en het afdoen als wapipes, onderbuikgevoel is dan een poging om het aankaarten van wat het geval is in diskrediet te brengen. Erg jammer dat dit, weer zo moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Interessante bronnen, @esphome . Het is alleen een onderbouwing van het tegenovergestelde: het stimuleren van verplaatsen verbruik naar zonuren verbetert de businesscase van particuliere PV nog meer dan van het zonnepark (want EB).
En een curtailmentvergoeding moet ook betaald worden, dus als je dat kunt voorkomen zijn ze nog blijer.
Dat Innova met hun eerdere avontuur nu een ongezond klantenbestand heeft zal niet verbazen, erg representatief kan dat niet zijn.
PV uitzetten omdat 0.5 cent/kWh je te min is, is ook niet heel rationeel omdat je sowieso de volle mep gaat betalen voor wat anders eigenverbruik zou zijn.
Stem gewoon met je voeten en loop naar een club met goede voorwaarden.
Als plan B is er altijd de day-ahead markt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
[...]

Verbruik je dan zelf zo veel?
Ik ben wel benieuwd naar jouw situatie / rekensom om dit rendabel te krijgen in het ‘nieuwe systeem vanaf 2027’ zonder salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:05
esphome schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Onderbuik gevoel????? Actueel voorbeeld van Eneco die aangeeft dat zij aan 5.500 huishoudens levert en dan gaan die zelf stroom opwekken net als het bij Eneco dat ook het geval is. De horror.

Aan de Ceresweg in Tholen ligt een zonnepark dat bestaat uit circa 44.000 zonnepanelen die voldoende energie leveren voor zo’n 5.500 huishoudens. Zonnepark Tholen is een gezamenlijk initiatief van grondeigenaar Aad Geluk en Eneco.

https://www.eneco.nl/over...nen/zon/zonnepark-tholen/

https://solarmagazine.nl/...ik-naar-uren-met-veel-zon

https://solarmagazine.nl/...epanelen-tijdens-piekuren

https://solarmagazine.nl/...n-succes-vervolg-op-komst

https://solarmagazine.nl/...epanelen-willen-uitzetten

Als de kleine concurrenten gelijktijdig, grote kans daarop, veel terugleveren dan moeten zij hun zonnepark ook terug regelen of zelfs uitzetten. Dat is slecht voor de investering die zij gedaan hebben. Vandaar dat zij voorop lopen en mee werken om die kleine klanten te heropvoeden opdat die uitwijk gedrag gaan doen.

Er zijn zo geen spoken die gezien worden en het afdoen als wapipes, onderbuikgevoel is dan een poging om het aankaarten van wat het geval is in diskrediet te brengen. Erg jammer dat dit, weer zo moet.
Zit dat zonnepark niet op een gesloten distributie systeem en die niet direct levert aan het openbare net.
Of zit er een ander zonnepark in Energy hub Rec Tholen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:05
[...]

De particuliere markt heeft momenteel zo'n 40% van het totaal aan zonnepanelen in bezit. Wil je nu echt zeggen dat de energieleveranciers die 40% niet als concurrent zullen zien? Zeker omdat die partikulieren niet alleen leverancier zijn, maar ook nog eens een stuk eigenverbruik hebben waardoor de hele energiemarkt kleiner wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 29-10 17:06
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

of op afstand een verbruiker inschakelen??
(bv 3F bouwkachel of anders 1-of-2 badkamerkacheltjes van kringloop? kosten (g)een drol..)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SquareOne schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:15:
[...]

Verbruik je dan zelf zo veel?
Ja best wel. Met 2 EV's, bodemwarmtepomp voor een grote woning en nog sauna, groot aquarium, jacuzzi en in de nabije toekomst een zwembad gaat het hard.

Maar nog steeds zal ik in de zomer de omvormer moeten laten terugregelen omdat het veel te veel is. Maar dat geeft niet. Het doel is voornamelijk om zo min mogelijk stroom te hoeven inkopen in de herfst en winter.

Een belangrijk aspect is zelf leggen en het feit dat panelen nog maar 40-50 euro per stuk kosten. Dan heb je nog altijd een prima business case. (veel) beter dan die van een thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

redwing schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

De particuliere markt heeft momenteel zo'n 40% van het totaal aan zonnepanelen in bezit. Wil je nu echt zeggen dat de energieleveranciers die 40% niet als concurrent zullen zien?
Hoe kan een particulier nu een concurrent zijn als hij niet eens een energieleverancier is? Particulieren hebben compleet andere rechten en plichten en dus een hele andere positie op de markt.

Is een zeehond ook een concurrent van een visser? Of hebben ze vergelijkbare belangen?

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 29-10-2025 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

geen??? ben het op dit punt dus geheel oneens.
we zitten in dezelfde vijver we leveren stroom én kopen stroom in? enige verschil is "bedrijfsmatig" maar dat wil niet zeggen dat je dan geen concurrent bent.

Stel je koopt privé appels in en verkoopt die voor 10ct, nu doet je buurman hetzelfde alleen voor 9 ct/kg.

Beide geen bedrijf dus, maar je bent nu geen concurrent?

quote wiki:
Mededinger, persoon of onderneming die met andere personen of ondernemingen
hetzelfde doel voor ogen hebben ,hetzefde produkt verkopen etc etc. O-)

ofwel ... hallo conculega Peer :henk wat doet u in mijn vijver???

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:44:
[...]

we zitten in dezelfde vijver we leveren stroom én kopen stroom in? enige verschil is "bedrijfsmatig" maar dat wil niet zeggen dat je dan geen concurrent bent.

Stel je koopt privé appels in en verkoopt die voor 10ct, nu doet je buurman hetzelfde alleen voor 9 ct/kg.

Beide geen bedrijf dus, maar je bent nu geen concurrent?

quote wiki:
Mededinger, persoon of onderneming die met andere personen of ondernemingen
hetzelfde doel voor ogen hebben ,hetzefde produkt verkopen etc etc. O-)

ofwel ... hallo conculega Peer :henk wat doet u in mijn vijver???
Belangrijk verschil is dat het niet om dezelfde vijver gaat.
Een energieleverancier kan aan iedereen in Nederland (en daarbuiten als het internationale speler is) stroom verkopen. Het is zelfs strafbaar om een stroomkabel naar je buren te leggen of anderen hun EV te laten opladen op je oprit.

Een particulier kan en mag geen stroom verkopen op de energiemarkt. Hij mag alleen stroom terugleveren aan de energieleverancier en heeft daarbij niets in de melk te brokkelen. Geen onderhandeling geen voorwaarden. Een heel zwakke positie dus.

Dit kan ietsje anders worden met de nieuwe energiewet en het aan anderen je stroom mogen verkopen, maar dat is allemaal zo ver nog niet volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 29-10-2025 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:00:
En wacht gewoon even af wat voor nieuwe regering we krijgen. Waarschijnlijk een stukkie linkser dan de huidige en tegen de kerst is het wel operationeel. Dan nieuwe ronde nieuwe kansen. Over een paar uur weten we het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Hoe kan een particulier nu een concurrent zijn als hij niet eens een energieleverancier is? Particulieren hebben compleet andere rechten en plichten en dus een hele andere positie op de markt.
Ze wekken stroom op, ze leveren stroom en ze zorgen ervoor dat ze een deel van de markt voorzien van stroom (eigen gebruik). Dus ja, dat zijn concurrenten.
Is een zeehond ook een concurrent van een visser? Of hebben ze vergelijkbare belangen?
Ja, ook dat zijn inderdaad concurrenten. Sterker nog, in het verleden is er regelmatig op zeehonden gejaagd precies om die reden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:37
Hansieo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:44:
we zitten in dezelfde vijver we leveren stroom én kopen stroom in?
redwing schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:51:
Ze wekken stroom op, ze leveren stroom en ze zorgen ervoor dat ze een deel van de markt voorzien van stroom (eigen gebruik). Dus ja, dat zijn concurrenten.
Taaltechnisch even daargelaten, maar de meeste 'energieleveranciers' leveren geen stroom. Althans, ze produceren het niet zelf op. Dus juist met zonnepanelen, ben je niet hun concurrent. Want met zonnepanelen wek je wel zelf op. De meeste energiebedrijven kopen het alleen maar in en verkopen het dan door. Wat is er voor hun dan makkelijker om het voor niks van klanten te krijgen en het door te verkopen?! (Alleen werkt het zo niet helemaal natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:14
hoevenpe schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:26:
Inmiddels zijn de eerste cijfers bekend, teruglevering gaat vanaf 2027 serieus geld kosten:

[...]
5,6 cent betalen om 1kWh terug te 'mogen' leveren... 8)7
Volgens mij is het nog erger.

Dit als ik mijn gegevens op de site van Innova invul en ga voor een 3-jarig contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRp7H7Hh5FTbaKEzwTN-gHGygoM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ACCfGAB4cseLcB8nBYEgOz2d.png?f=user_large

DIt zijn dus prijzen zonder BTW. Ik dacht ook dat de nieuwe wet een minimale terugleververgoeding eiste van 50%. Dat haalt Innova dus ook niet. Als je de prijzen incl. BTW rekent ga je dus per kWh teruglevering € 0,0726 betalen. De BC voor een thuisaccu wordt zo wel heel snel positief.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Belangrijk verschil is dat het niet om dezelfde vijver gaat.
Een energieleverancier kan aan iedereen in Nederland (en daarbuiten als het internationale speler is) stroom verkopen.
Dat doe ik óók, maar dan via een tussenpersoon ofwel Greenchoice op dit moment.
Het is zelfs strafbaar om een stroomkabel naar je buren te leggen of anderen hun EV te laten opladen op je oprit.
stroomkabel snap ik, maar jij mag je mobieltje dus niét bij mij opladen?
Een particulier kan en mag geen stroom verkopen op de energiemarkt.
dat doen alle PV eigenaren en ook windturbine eigenaren zoals ik zei, maar via tussenpersonen
Hij mag alleen stroom terugleveren aan de energieleverancier en heeft daarbij niets in de melk te brokkelen. Geen onderhandeling geen voorwaarden. Een heel zwakke positie dus.

Dit kan ietsje anders worden met de nieuwe energiewet en het aan anderen je stroom mogen verkopen, maar dat is allemaal zo ver nog niet volgens mij.
dat het (huidige) verkoop model niet exact hetzelfde is, maakt het nog niet anders of daarom geen concurrent.

Stel je bent een bedrijfje A en koopt batterijen in voor de handel en je krijgt 10% inkoop korting.
Nu bedijf B, en deze krijgt 15% korting maar mag níet leveren aan/via bouwmarkten.

Ben je nu geen concurrent? omdat je wat beperkter bent in je afzet gebied? handel?

Kortom...
zij én wij kopen energie uit de grote boze vijver,
zij én wij uploaden stroom naar deze boze vijver

énnnn... we doen dit beide om er beter van te worden,
we zijn beide géén filantropische instellingen..

Boete heet soms geen boete, maar is wél want je leverancier (overheid) wil je dit gedrag afleren,
niet goed voor de omzet van de e-boeren, en gaan aandelen naar beneden.
Dus (meeste) gemeentes (overheid) met aandelen lopen inkomen mis....
en dát mijn beste vriend... is (bijna) de zwaarste misdaad in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Truus01 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:11:
[...]

[...]

Taaltechnisch even daargelaten, maar de meeste 'energieleveranciers' leveren geen stroom. Althans, ze produceren het niet zelf op. Dus juist met zonnepanelen, ben je niet hun concurrent. Want met zonnepanelen wek je wel zelf op. De meeste energiebedrijven kopen het alleen maar in en verkopen het dan door. Wat is er voor hun dan makkelijker om het voor niks van klanten te krijgen en het door te verkopen?! (Alleen werkt het zo niet helemaal natuurlijk.)
Heel precies dan, voor de energie-opwekkers ben je een concurrent omdat je ook opwekt. Voor de energieleverancier ben je een concurrent omdat je in een deel van je eigen gebruik voorziet waardoor je een deel van de markt weghaalt.

Daarbij zijn de grote leveranciers allemaal wel gelinkt aan zonneparken en windparken via hun overkoepelende bedrijven.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 29-10-2025 20:30 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:08
Jojan265 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Ik dacht ook dat de nieuwe wet een minimale terugleververgoeding eiste van 50%. Dat haalt Innova dus ook niet. Als je de prijzen incl. BTW rekent ga je dus per kWh teruglevering € 0,0726 betalen. De BC voor een thuisaccu wordt zo wel heel snel positief.
Hier ligt volgens mij de enige oplossing: vasthouden aan de minimale terugleververgoeding van 50% (kale leveringstarief) voor de particulier. Ook rekening houdende met terugleverkosten moet per saldo hier dan aan worden voldaan door energieleveranciers (taak ACM?).

Anders kunnen we straks om meer zaken heen gaan draaien met aanvullende kosten waarmee je per saldo gewoon betaler bent.

Over het per saldo niet voldoen aan de minimale 50% (Copilot):
Er lijkt nog geen duidelijke juridische toetsing te zijn of dit in strijd is met de verplichting tot een minimale vergoeding van 50%. De wet spreekt over een vergoeding, maar zegt niets over het verbod op kosten die dit tenietdoen. Dit betekent:

Energieleveranciers omzeilen de intentie van de wet door terugleverkosten te rekenen.
De Consumentenbond noemt dit “onacceptabel” en pleit voor aanvullende regelgeving.

[ Voor 24% gewijzigd door tinusa4 op 29-10-2025 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit nog op een modelcontract gezien ik meer teruglever dan mijn vebruik waar ik geen terugleverkosten betaal. Waarschijnlijk komen er vanaf 1 jan 2026 modelcontracten met terugleververgoeding maar dat zie ik dan wel weer. Onder geen bedwing ga ik nu nog investeren in PV of accu of iets anders wat er mee te maken hebt. Straks koop je een thuisaccu van 10k ofzo en dan mag je straks opslagkosten betalen of betaal je in sommige gevallen dubbel wat nu ook het geval is. Zodra de overheid te veel centen misloopt dan wordt er iets op verzonnen. Het enige wat ik moet regelen is het terugleveren geheel uitschakelen, helaas zie ik deze optie nog nergens terug in mijn omvormer etc. Als ik terugleveren niet kan uitschakelen dan maar misschien mijn hele PV uitschakelen. Betalen voor je eigen stroom met je eigen hardware die je ook nog voor driedubbel de prijs "terug mag kopen" wanneer je stroom nodig hebt van het net. Boeven zijn het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdevis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:39
Jojan265 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Volgens mij is het nog erger.

Dit als ik mijn gegevens op de site van Innova invul en ga voor een 3-jarig contract:

[Afbeelding]

DIt zijn dus prijzen zonder BTW. Ik dacht ook dat de nieuwe wet een minimale terugleververgoeding eiste van 50%. Dat haalt Innova dus ook niet. Als je de prijzen incl. BTW rekent ga je dus per kWh teruglevering € 0,0726 betalen. De BC voor een thuisaccu wordt zo wel heel snel positief.
Het rare is dat als je in de contractvoorwaarde kijkt er duidelijk onderscheidt wordt gemaakt tussen de terugleverkosten en terugleververgoeding voor 1 januari 2027, en vanaf 1 januari 2027. Dat zie je niet terug in deze tarieven. Daarnaast maakte Innova als een van de eerste in juni zijn tarieven bekent voor 2027, namelijk 11 cent aan terugleververgoeding en terugleverkosten, netto 0,25 cent. Dit stond zelfs op tweakers nieuws: Zonnepanelen leveren vanaf 2027 bijna niets meer op bij Innova Energie

M.a.w. ik vraag mij ten zeerste af of dit inderdaad het geval is. Zeker omdat qua concurrerende basis dit echt een totale uitschieter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
magnifor schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:17:
Ik zit nog op een modelcontract gezien ik meer teruglever dan mijn vebruik waar ik geen terugleverkosten betaal. Waarschijnlijk komen er vanaf 1 jan 2026 modelcontracten met terugleververgoeding maar dat zie ik dan wel weer. Onder geen bedwing ga ik nu nog investeren in PV of accu of iets anders wat er mee te maken hebt. Straks koop je een thuisaccu van 10k ofzo en dan mag je straks opslagkosten betalen of betaal je in sommige gevallen dubbel wat nu ook het geval is. Zodra de overheid te veel centen misloopt dan wordt er iets op verzonnen. Het enige wat ik moet regelen is het terugleveren geheel uitschakelen, helaas zie ik deze optie nog nergens terug in mijn omvormer etc. Als ik terugleveren niet kan uitschakelen dan maar misschien mijn hele PV uitschakelen. Betalen voor je eigen stroom met je eigen hardware die je ook nog voor driedubbel de prijs "terug mag kopen" wanneer je stroom nodig hebt van het net. Boeven zijn het.
Hier idem, ik koop 2000kwh per jaar in en lever 7000kwh terug.
Als ik nu ga kijken met die gegevens op een energie vergelijker zijn er een paar bij waar je nog aardig mag betalen per jaar.
Tegen mijn huidige modelcontract waar ik nog een paar honderd uitbetaald krijg per jaar.

Ik wacht het ook maar even af.
Ik heb al genoeg accu's staan waar ik deze maand nog redelijk mee uit de voeten kon, maar dat zal komende maanden minder worden.
Dus investeren in dat soort zaken heeft hier verder ook weinig zin.

We wachten maar af wat er komt en dan maar zien wat het beste uit kan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
djiwie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:05:
Om even bij de feiten te houden: Vanmiddag heeft nog een leverancier de tarieven voor 2027 bekend gemaakt. Budget Energie biedt een netto vergoeding van 0,5 cent (dus in de plus). Bron: https://www.keuze.nl/nieu...s-is-de-vergoeding-bekend
Het mag volgens de ACM netto negatief zijn maar als je het zo vergelijkt in dat lijstje met de andere leveranciers kan ik me niet voorstellen dat de terugleverkosten van Innova vanaf 2027 redelijk zijn. En als de ACM dit dan wel redelijk vindt vraag ik me af wat dan onredelijke tarieven voor terugleverkosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:00:
Interessante bronnen, @esphome . Het is alleen een onderbouwing van het tegenovergestelde: het stimuleren van verplaatsen verbruik naar zonuren verbetert de businesscase van particuliere PV nog meer dan van het zonnepark (want EB).
En een curtailmentvergoeding moet ook betaald worden, dus als je dat kunt voorkomen zijn ze nog blijer.
Dat Innova met hun eerdere avontuur nu een ongezond klantenbestand heeft zal niet verbazen, erg representatief kan dat niet zijn.
PV uitzetten omdat 0.5 cent/kWh je te min is, is ook niet heel rationeel omdat je sowieso de volle mep gaat betalen voor wat anders eigenverbruik zou zijn.
Het verplaatsen van verbruik was voorheen niet nodig, het nu pas interessant geworden toen er een zonnepaneel boete werd geïntroduceerd. En nu er sprake is van een super zonnepaneel boete waar je zelf flink geld moet toeleggen op elke teruggeleverde kWh ga je jezelf afvragen waar wij naartoe willen in de energietransitie. Doen wij het samen of is het iedereen voor zichzelf waar de brutaalste en meest gewiekste mensen/bedrijven het gaan redden.

Bij curtailing moet een deel of het gehele zonnepark worden afgeschakeld en daarna weer opschakelen en dat is dan weer slecht voor de ROI voor Eneco. Die willen gewoon voluit gaan en niet zoals hun klanten maar een deel ontvangen in de vorm van een curtailment vergoeding.

Hier in de buurt heeft een zonnepark net accu's geplaatst om zo de levering over de dag te spreiden. Stroom is immers meer waard als de zon minder of zelfs niet schijnt. Dat is weer een extra investering en die moet ook weer worden terugverdient en zo wordt eerst de calculator getrokken.
Pagina: 1 ... 159 160 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)