Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Sonero schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:29:
[...]
Eigenlijk staat hier een mooie oplossing voor de ‘boomers’ (waartoe ik mezelf ook reken) die vast willen houden aan een vast of variabel contract. Maar niet aan dynamisch willen wegens het gevoel van ‘geen grip’ of ‘geen controle’.

Dat gevoel maakt dat de vraag naar die zekerheid blijft. Zolang er vraag is zullen vaste contracten ook wel aangeboden blijven.
Het mes van vaste contracten snijdt aan twee kanten. De energie leveranciers willen niets liever dan vaste contracten aanbieden. Gemakkelijk wijzigen van de voorwaarden aan het einde van de contractperiode en zij hebben ook zekerheid en minder financiële risico's omdat zij vaste contracten als pakket inkopen bij een derde. En zo is het prijsrisico gedekt door een derde.

Ik neem dus geen vaste contract omdat je jouw bestaande rechten verliest als je aan het einde van de contract periode komt.

Update over de jaarrekening waar geen vermindering energiebelasting is toegepast:

Ik heb vandaag (17 september 2025) de drie afzonderlijke klachten over dezelfde jaarrekening persoonlijk bij Engie afgegeven. De teerling is zo geworpen. Het was dan meteen een drieling.

[ Voor 12% gewijzigd door esphome op 17-09-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sonero schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:29:
[...]

Als ik het goed begrijp bepaalt de netbeheerder nu op welke tijdstippen die tarieven ingaan. Wat is vanuit de netbeheerder bezien het praktische bezwaar om het goedkopere nachttarief in te laten gaan van 10-16 uur?
ik vermoed dat er geen praktische bezwaren zijn, maar dat dit wettelijk vastgelegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:00
esphome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:25:
[...]

Ik neem dus geen vaste contract omdat je jouw bestaande rechten verliest als je aan het einde van de contract periode komt.
In hoeverre is dit anders bij een variabel of dynamisch contract? Zo’n contract loopt toch ook 1 of 2 jaar waarna je opnieuw moet gaan kiezen? Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Sonero schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:20:
[...]

In hoeverre is dit anders bij een variabel of dynamisch contract? Zo’n contract loopt toch ook 1 of 2 jaar waarna je opnieuw moet gaan kiezen? Wat zie ik over het hoofd?
Ja compleet anders zoals ik al schreef.

Bij contracten voor onbepaalde tijd (variabel en ook modelcontract) blijven de voorwaarden die jij met de energieleverancier hebt afgesproken staan totdat het contract wordt beëindigd door jouw.

Leverancier kan niet zo maar een contract voor onbepaalde tijd opzeggen:

Situaties waarin uw energieleverancier uw energiecontract niet mag opzeggen

Uw energieleverancier mag uw energiecontract niet opzeggen als u:
  • een betalingsregeling heeft getroffen en nakomt;
  • door afsluiting ernstige gezondheidsrisico's loopt;
  • schuldhulpverlening heeft aangevraagd.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:18:
[...]

Ja compleet anders zoals ik al schreef.

Bij contracten voor onbepaalde tijd (variabel en ook modelcontract) blijven de voorwaarden die jij met de energieleverancier hebt afgesproken staan totdat het contract wordt beëindigd door jouw.
Bij mijn weten gaat een vast contract zonder opzegging automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd, tegen dezelfde voorwaarden, alleen de tarieven kunnen (en zullen) wijzigen.
(Dit was toch ook het hele verhaal bij Engie? De 'gouden regel' dat de TLV gekoppeld bleef aan het levertarief?!)
Dus je verliest juist ook aan het einde van een vast contract niet ineens als je rechten. Alleen als je overstapt, of akkoord gaat met een nieuw aanbod.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:43
Truus01 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:21:
[...]

Bij mijn weten gaat een vast contract zonder opzegging automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd, tegen dezelfde voorwaarden, alleen de tarieven kunnen (en zullen) wijzigen.
(Dit was toch ook het hele verhaal bij Engie? De 'gouden regel' dat de TLV gekoppeld bleef aan het levertarief?!)
Dus je verliest juist ook aan het einde van een vast contract niet ineens als je rechten. Alleen als je overstapt, of akkoord gaat met een nieuw aanbod.
Dat is een conclusie die ik niet als waar kan zien. Want dat zou betekenen dat als je ooit eens een contract hebt afgesloten bij een leverancier en bij die leverancier blijft de oorspronkelijke voorwaarden tot in het oneindige blijven gelden ongeacht hoe de energie wereld zich ontwikkeld.

Als dat echt waar zou zijn dan zouden de leveranciers geen variabele of dynamische contracten aanbieden maar uitsluitend vaste contracten zonder verleng optie.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik denk dat je rekening mee moet houden dat voor vaste/variabele contracten de terugleverkosten verder gaan oplopen, bij lagere energiebelasting, in de KEV2025 zit niet veel dat duidt op duidelijk meer electriciteitsverbruik.

KEV2025 ziet nauwelijks een daling van de gemiddelde groothandelsprijzen voor elektriciteit, geen daling van aantal negatieve prijsuren, maar wel meer volatiliteit, richting 2030.
KEV2025 verwacht een verdere daling van de gasprijs, maar ook minder draaiuren, voor gascentrales waardoor voor die uren dat deze prijs bepalend is, de marktprijs hoger komt te liggen.
2025 heeft al meer kale marktprijs negatieve uren dan 2024, maar de prijs per kWh is gemiddeld minder negatief dan 2024.
Min of meer het zelfde als dat kabinet niet besluit voor amortisatie van de netwerkkosten, deels vooruit schuiven met leningen om over een groter transportvolume te kunnen verdelen, voor een geleidelijker stijging van de netwerkkosten met de jaren.
Het kan zijn dat de verkiezingen nog verandering brengt, miljoenennota heeft geen maatregelen voor batterijen.
Het aantal GW batterijen zal wel groeien, maar voornamelijk op verbruikers aansluitingen (bij bedrijven en huishoudens, minder heen en weer over netbeheerders meter), maar in minder mate voor zuivere productieaansluitingen zoals zonneparken/windmolens (uitgestelde levering met behoudt van subsidie)

Door volaliteit van de prijs over de dag wordt een dynamisch contract iets gunstig met een thuisaccu, maar voor de nodige zekerheid bij thuisaccu, is nog steeds een besluit over de toekomstig netwerkkosten nodig of er nettarieven komen en die is opgeschoven naar 2026.

Ik ben dynamisch met een thuisaccu en de prijsvolatiteit is gemiddeld al wat groter dan een jaar geleden.
Met nu 7 maanden, dat het verschil tussen een maand gemiddelde voor afname en teruglevering groter is dan de energiebelasting incl BTW.
Met dat de energiebelasting mogelijk met 1ct daalt in 2026 en prijs stijgt voor die uren dat gascentrales bepalend is voor marktprijs, komen nu ook 10-12 maanden inzicht, maar het blijft mager.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:53
hanev001 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:01:
[...]

Dat is een conclusie die ik niet als waar kan zien. Want dat zou betekenen dat als je ooit eens een contract hebt afgesloten bij een leverancier en bij die leverancier blijft de oorspronkelijke voorwaarden tot in het oneindige blijven gelden ongeacht hoe de energie wereld zich ontwikkeld.

Als dat echt waar zou zijn dan zouden de leveranciers geen variabele of dynamische contracten aanbieden maar uitsluitend vaste contracten zonder verleng optie.
Ach, volgens de Energiewet zijn alle contracten buiten het modelcontract op basis van vrije contractvorming. Dus als een leverancier zich heeft verplicht tot iets, dient die zich daaraan te houden over de gehele (onbepaalde) looptijd.
Pagina: 1 ... 159 160 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)