• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59
@esphome het zou mij niet verbazen als straks alle energieleveranciers dit gaan proberen. Zolang ze niet worden teruggefloten gaan ze door met nieuwe truuks. Niemand had verwacht dat ze zo makkelijk aan de saldering konden zitten terwijl die nota bene vrij duidelijk in de wet staat uitgelegd. Laat staan voor deze belastingteruggave die ze alleen door zouden moeten geven. Steken ze dat geld soms in eigen zak :?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:36:
@esphome Je zou toch eens kunnen proberen om formeel bezwaar aan te tekenen tegen je jaarafrekening en daarbij met bewijs (factuur, aanmelding bij netbeheerder) te komen dat je een PV installatie van x-wattpiek hebt. Daarmee wordt het onaannemelijk dat je zo weinig opgewekt zou hebben, ergo er moet sprake zijn geweest van saldering (dus zowel opwek als afname) over je ferrarismeter en daarmee ontstaat er wel degelijk een grondslag voor Engie voor het toepassen van de vermindering energiebelasting. Voor de belastingdienst is zo te lezen "een verblijfsfunctie" op je adres al voldoende, maar hiermee vervalt het argument dat je geen afname zou hebben.

En dit soort "discussies" moet je altijd schriftelijk voeren, bellen met een of ander studentje bij de de klantenservice die alleen binnen het systeemkader mag werken kom je niet verder mee.
Zie: esphome in "De zonnepanelen-boete"

Van de site van Engie:
Wat houdt de vermindering energiebelasting in?

Elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen een vermindering op de energiebelasting. Dit wordt ook wel heffingskorting genoemd. Deze vaste korting zorgt ervoor dat de eerste basisbehoefte aan energie belastingvrij is. De vermindering energiebelasting wordt maandelijks verrekend op de energiefactuur. Als er via de aansluiting geen gemeten verbruik is, wordt de vermindering niet toegepast.

https://www.engie.nl/zake...minderingenergiebelasting

De vette tekst is volgens mij alleen van toepassing als je pand hebt waar dan een kWh meter hangt die geen verbruik heeft geregistreerd (nul verbruik). Dit om te voorkomen dat ongebruikte panden, niet worden gebruikt om de vermindering van de energiebelasting als extraatje te incasseren.

Update: een manier om dit te voorkomen is om zelf een meet periode te creëren. Je maakt dan een foto van de meterstand(en) op 1 december en op 1 januari. Die maand gebruik je veel stroom en levert haast niets terug. Zo is er een maand met meer verbruik en zo betaal dan ook de energie belasting en zo meteen recht op de vermindering energiebelasting. Je spaart zo gedoe uit om de meterstand met behulp van verbruikers boven de vorige meterstand te krijgen als een overproductie over het hele jaar hebt.

Het moeten foto's zijn met een datum in beeld van bijvoorbeeld een krant.

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 12-09-2025 14:29 ]

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:45:
@esphome het zou mij niet verbazen als straks alle energieleveranciers dit gaan proberen. Zolang ze niet worden teruggefloten gaan ze door met nieuwe truuks. Niemand had verwacht dat ze zo makkelijk aan de saldering konden zitten terwijl die nota bene vrij duidelijk in de wet staat uitgelegd. Laat staan voor deze belastingteruggave die ze alleen door zouden moeten geven. Steken ze dat geld soms in eigen zak :?
Ik neem aan dat de belastingdienst dit aan de hand van de EAN-code van een aansluiting kan controleren of een geclaimde vermindering energiebelasting, dan ook wordt doorgegeven aan de betreffende klant.

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:39:
[...]

Digitale meters waar de live monitoring uit staat vinden ze prima vziw.

Zolang je maar de aparte telwerken voor aan- en teruglevering hebt vind de energie maatschappij alles wel prima.
Digitale meters beschikken niet over live monitoring. Die meters beschikken alleen over twee telwerken en dan eentje voor levering en één voor teruglevering.

Alleen slimme meters beschikken over een communicatie mogelijkheid. Deze module staat altijd aan en verzendt ook regelmatig de standen aan de netbeheerder. De netbeheerder geeft die meterstanden dan minder frequent door aan derde partijen, tenzij de slimme meter administratief is uitgeschakeld, op verzoek van de bewoner(s).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:03:
[...]

Digitale meters beschikken niet over live monitoring. Die meters beschikken alleen over twee telwerken en dan eentje voor levering en één voor teruglevering.

Alleen slimme meters beschikken over een communicatie mogelijkheid. Deze module staat altijd aan en verzendt ook regelmatig de standen aan de netbeheerder. De netbeheerder geeft die meterstanden dan minder frequent door aan derde partijen, tenzij de slimme meter administratief is uitgeschakeld, op verzoek van de bewoner(s).
het is allemaal zelfde laken een pak.

Alle 3 de nieuwe varianten zijn digitale meters, maar dan 2 smaakjes met communicatie module er aan of niet.
En als je de comms module hebt, kun je daar iets op instellen dat hij het maar 1x per maand naar de energie maatschappij door geeft ipv continue of niet en dan is het weer hetzelfde als de digitale zonder module etc.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• esphome
  • Niet online
@YakuzA
Laat ik dan een netbeheerder quoten:

Welke soorten energiemeters zijn er?

Er bestaan verschillende soorten energiemeters voor stroom en gas. Een analoge meter, digitale meter en slimme meter. Eens in de 3 jaar controleren wij de meter en de meterstanden.

Analoge energiemeter

Het telwerk van een analoge meter werkt met een draaischijf. Dit telwerk bestaat uit meerdere cijfers voor de komma en meestal 1 cijfer na de komma. Het cijfer na de komma staat vaak in een rood kader. U hoeft voor de jaarafrekening van uw energieleverancier alleen de cijfers vóór de komma door te geven. Deze meter heeft geen mogelijkheid meer voor dubbeltarief en telt op 1 telwerk. Het signaal wat dubbeltarief mogelijk maakte is op 1 juli 2021 uitgezet (TF-signaal). Een analoge meter is niet geschikt als u zonnepanelen heeft. Deze registreert de teruggeleverde energie namelijk niet. In 2025 gaat er een nieuwe Energiewet in. Vanaf dan worden alle analoge meters vervangen door digitale of slimme meters.

Digitale energiemeter

Een digitale energiemeter heeft een digitaal telwerk. De cijfers op het display zijn zwart. Een digitale meter kan geen meterstanden doorsturen aan uw energieleverancier en is niet uitleesbaar op afstand. U moet zelf meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Deze meter heeft geen mogelijkheid meer voor dubbeltarief en telt op 1 telwerk. Het signaal wat dubbeltarief mogelijk maakte is op 1 juli 2021 uitgezet (TF-signaal).

Slimme energiemeter

De slimme meter is een digitale meter die op afstand uitgelezen kan worden. Deze energiemeter is de enige meter die wel dubbeltarief registreert en telt het energieverbruik op 2 telwerken.

Overzicht:
Wat kan de meter?Slimme meterDigitale meterAnaloge meter
Dag- en nachttariefjaneenee
Geijkt voor teruglevering energiejajanee
Maandelijks verbruiksoverzichtjaneenee
Op afstand meterstanden uitlezenjaneenee
Bron: https://www.enexis.nl/meter-en-meterkast/meter

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 11-09-2025 15:53 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:51:
@YakuzA
Laat ik dan een netbeheerder quoten:
"De slimme meter is een digitale meter"

Met de 3 opties bedoelde ik inderdaad de 3 nieuwe opties zoals hier beschreven:
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:55:
[...]

"De slimme meter is een digitale meter"
Slimmerd. ;)

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:39:
[...]

Digitale meters waar de live monitoring uit staat vinden ze prima vziw.

Zolang je maar de aparte telwerken voor aan- en teruglevering hebt vind de energie maatschappij alles wel prima.
Ik heb mijn posting voorzien van een update:

bij niet draaischijfmeters is er toch altijd een gemeten verbruik en zo moet er energiebelasting worden toegepast, voor salderen.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:59
esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:51:
[...]

Zie: esphome in "De zonnepanelen-boete"

Van de site van Engie:
Wat houdt de vermindering energiebelasting in?

Elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen een vermindering op de energiebelasting. Dit wordt ook wel heffingskorting genoemd. Deze vaste korting zorgt ervoor dat de eerste basisbehoefte aan energie belastingvrij is. De vermindering energiebelasting wordt maandelijks verrekend op de energiefactuur. Als er via de aansluiting geen gemeten verbruik is, wordt de vermindering niet toegepast.

https://www.engie.nl/zake...minderingenergiebelasting

De vette tekst is volgens mij alleen van toepassing als je pand hebt waar dan een kWh meter hangt die geen verbruik heeft geregistreerd (nul verbruik). Dit om te voorkomen dat ongebruikte panden, niet worden gebruikt om de vermindering van de energiebelasting als extraatje te incasseren.
Dat vette gedeelte heeft de energieleverancier zelf verzonnen? In panden met verblijfsfunctie en een meter is er altijd gemeten verbruik. Alleen bij de slimme meter wordt het gemeten verbruik doorgegeven. Het vette gedeelte is in mijn ogen complete nonsens.
Bij het afsluiten van een energiecontract moet je aangeven of het om een verblijfsfunctie gaat of niet. Dat zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:28:
[...]

Het leek mij al sterk dat je er misbruik van wou maken aangezien uw geweten ook al opspeelde bij het gunstige energiecontract, vandaar mij vraag ook :)
Kan je er eigenlijk misbruik van maken al dan niet i.c.m. een "gunstig" energiecontract?

Ik meen me te herinneren dat de energieleverancier bij afsluiten van het energiecontract
a priori over de relevante gegevens via de netbeheerder beschikt:
- Zonnepanelen ja/nee (via energieleveren.nl en desnoods/beter via PDOK-viewer
- type teller (teruglevering ja/nee)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
esphome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:18:
[...]

Ja compleet anders zoals ik al schreef.

Bij contracten voor onbepaalde tijd (variabel en ook modelcontract) blijven de voorwaarden die jij met de energieleverancier hebt afgesproken staan totdat het contract wordt beëindigd door jouw.
Bij mijn weten gaat een vast contract zonder opzegging automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd, tegen dezelfde voorwaarden, alleen de tarieven kunnen (en zullen) wijzigen.
(Dit was toch ook het hele verhaal bij Engie? De 'gouden regel' dat de TLV gekoppeld bleef aan het levertarief?!)
Dus je verliest juist ook aan het einde van een vast contract niet ineens als je rechten. Alleen als je overstapt, of akkoord gaat met een nieuw aanbod.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:28
Truus01 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:21:
[...]

Bij mijn weten gaat een vast contract zonder opzegging automatisch over op een contract voor onbepaalde tijd, tegen dezelfde voorwaarden, alleen de tarieven kunnen (en zullen) wijzigen.
(Dit was toch ook het hele verhaal bij Engie? De 'gouden regel' dat de TLV gekoppeld bleef aan het levertarief?!)
Dus je verliest juist ook aan het einde van een vast contract niet ineens als je rechten. Alleen als je overstapt, of akkoord gaat met een nieuw aanbod.
Dat is een conclusie die ik niet als waar kan zien. Want dat zou betekenen dat als je ooit eens een contract hebt afgesloten bij een leverancier en bij die leverancier blijft de oorspronkelijke voorwaarden tot in het oneindige blijven gelden ongeacht hoe de energie wereld zich ontwikkeld.

Als dat echt waar zou zijn dan zouden de leveranciers geen variabele of dynamische contracten aanbieden maar uitsluitend vaste contracten zonder verleng optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:42
Ik denk dat je rekening mee moet houden dat voor vaste/variabele contracten de terugleverkosten verder gaan oplopen, bij lagere energiebelasting, in de KEV2025 zit niet veel dat duidt op duidelijk meer electriciteitsverbruik.

KEV2025 ziet nauwelijks een daling van de gemiddelde groothandelsprijzen voor elektriciteit, geen daling van aantal negatieve prijsuren, maar wel meer volatiliteit, richting 2030.
KEV2025 verwacht een verdere daling van de gasprijs, maar ook minder draaiuren, voor gascentrales waardoor voor die uren dat deze prijs bepalend is, de marktprijs hoger komt te liggen.
2025 heeft al meer kale marktprijs negatieve uren dan 2024, maar de prijs per kWh is gemiddeld minder negatief dan 2024.
Min of meer het zelfde als dat kabinet niet besluit voor amortisatie van de netwerkkosten, deels vooruit schuiven met leningen om over een groter transportvolume te kunnen verdelen, voor een geleidelijker stijging van de netwerkkosten met de jaren.
Het kan zijn dat de verkiezingen nog verandering brengt, miljoenennota heeft geen maatregelen voor batterijen.
Het aantal GW batterijen zal wel groeien, maar voornamelijk op verbruikers aansluitingen (bij bedrijven en huishoudens, minder heen en weer over netbeheerders meter), maar in minder mate voor zuivere productieaansluitingen zoals zonneparken/windmolens (uitgestelde levering met behoudt van subsidie)

Door volaliteit van de prijs over de dag wordt een dynamisch contract iets gunstig met een thuisaccu, maar voor de nodige zekerheid bij thuisaccu, is nog steeds een besluit over de toekomstig netwerkkosten nodig of er nettarieven komen en die is opgeschoven naar 2026.

Ik ben dynamisch met een thuisaccu en de prijsvolatiteit is gemiddeld al wat groter dan een jaar geleden.
Met nu 7 maanden, dat het verschil tussen een maand gemiddelde voor afname en teruglevering groter is dan de energiebelasting incl BTW.
Met dat de energiebelasting mogelijk met 1ct daalt in 2026 en prijs stijgt voor die uren dat gascentrales bepalend is voor marktprijs, komen nu ook 10-12 maanden inzicht, maar het blijft mager.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Er zijn nieuwe ontwikkelingen aangaande wat ik eerder poste over een familielid die meer betaalde aan boete dan de zonnepanelen via de meter opbrachten.

Ik hoorde vandaag dat de verhuurder van de huurwoningen in ver gevorderd stadium is om de tevens verhuurde zonnepanelen te voorzien van een begrenzer.

De begrenzer kan de zonnepanelen uitzetten of zelfs dimmen naargelang het momentele verbruik van de huurwoning. Vooreerst is er wel een slimme meter noodzakelijk, al dan niet administratief uitgezet, omdat de P1 poort de benodigde informatie geeft om dit te kunnen doen. Het familielid heeft een digitale meter en dan kan het zijn dat er een separate stroommeter geplaatst moet worden.

Het gaat dan om duizenden woningen van die verhuurder. Het bedrijf die de zonnepanelen heeft geplaatst kan zo ook een mooie vervolg opdracht tegemoet zien.

De omvormer wordt zelf aangestuurd en die zal dan begrenst worden in de productie op dat moment zodat wel het eigen verbruik afgedekt word. Het zijn GoodWe omvormers die dat ook ondersteunen.

Dat is een mooie ontwikkeling dat er op de klachten van de huurders, de verhuurder in actie komt en zo het huren van zonnepanelen, nog zodanig aantrekkelijk houd dat er nog alleen eigen voordeel overblijft. Het is natuurlijk niet echt sociaal om anderen niet jouw stroom te gunnen maar goed wij weten, zeker in dit topic, hoe dat zo is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
esphome schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:28:
Er zijn nieuwe ontwikkelingen aangaande wat ik eerder poste over een familielid die meer betaalde aan boete dan de zonnepanelen via de meter opbrachten.

Ik hoorde vandaag dat de verhuurder van de huurwoningen in ver gevorderd stadium is om de tevens verhuurde zonnepanelen te voorzien van een begrenzer.

De begrenzer kan de zonnepanelen uitzetten of zelfs dimmen naargelang het momentele verbruik van de huurwoning. Vooreerst is er wel een slimme meter noodzakelijk, al dan niet administratief uitgezet, omdat de P1 poort de benodigde informatie geeft om dit te kunnen doen. Het familielid heeft een digitale meter en dan kan het zijn dat er een separate stroommeter geplaatst moet worden.

Het gaat dan om duizenden woningen van die verhuurder. Het bedrijf die de zonnepanelen heeft geplaatst kan zo ook een mooie vervolg opdracht tegemoet zien.

De omvormer wordt zelf aangestuurd en die zal dan begrenst worden in de productie op dat moment zodat wel het eigen verbruik afgedekt word. Het zijn GoodWe omvormers die dat ook ondersteunen.

Dat is een mooie ontwikkeling dat er op de klachten van de huurders, de verhuurder in actie komt en zo het huren van zonnepanelen, nog zodanig aantrekkelijk houd dat er nog alleen eigen voordeel overblijft. Het is natuurlijk niet echt sociaal om anderen niet jouw stroom te gunnen maar goed wij weten, zeker in dit topic, hoe dat zo is gekomen.
Dat de ene particulier de andere geen stroom gund omdat eerstgenoemde daardoor kosten moet maken.

Het is veule beter dat de tweede genoemde pv stroom inkoopt van een pv park in bezit van..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:21
Het is natuurlijk het beste als de infrastuur berekend zou zijn op de ingestie en opslag van het totaal aan PV -stroom én gelijktijdige egressie naar de klanten.

en dat zonder extra kosten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lothlórien schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:58:
Het is natuurlijk het beste als de infrastuur berekend zou zijn op de ingestie en opslag van het totaal aan PV -stroom én gelijktijdige egressie naar de klanten.

en dat zonder extra kosten natuurlijk.
Ik denk dat iedereen het daar wel over eens is.
Op het moment dat de infrastructuur geschikt is om landelijke de beschikbare energie te verplaatsen naar waar het nodig is zal het niet over of teveel zijn.
Dan kan het gebruik ook makkelijker afgestemd worden.

Voor nu hebben we overdag congestie in gebieden door teveel pv en tegelijkertijd congestie omdat iedereen savonds stroom wil gebruiken...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)