• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
@esphome het zou mij niet verbazen als straks alle energieleveranciers dit gaan proberen. Zolang ze niet worden teruggefloten gaan ze door met nieuwe truuks. Niemand had verwacht dat ze zo makkelijk aan de saldering konden zitten terwijl die nota bene vrij duidelijk in de wet staat uitgelegd. Laat staan voor deze belastingteruggave die ze alleen door zouden moeten geven. Steken ze dat geld soms in eigen zak :?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:36:
@esphome Je zou toch eens kunnen proberen om formeel bezwaar aan te tekenen tegen je jaarafrekening en daarbij met bewijs (factuur, aanmelding bij netbeheerder) te komen dat je een PV installatie van x-wattpiek hebt. Daarmee wordt het onaannemelijk dat je zo weinig opgewekt zou hebben, ergo er moet sprake zijn geweest van saldering (dus zowel opwek als afname) over je ferrarismeter en daarmee ontstaat er wel degelijk een grondslag voor Engie voor het toepassen van de vermindering energiebelasting. Voor de belastingdienst is zo te lezen "een verblijfsfunctie" op je adres al voldoende, maar hiermee vervalt het argument dat je geen afname zou hebben.

En dit soort "discussies" moet je altijd schriftelijk voeren, bellen met een of ander studentje bij de de klantenservice die alleen binnen het systeemkader mag werken kom je niet verder mee.
Zie: esphome in "De zonnepanelen-boete"

Van de site van Engie:
Wat houdt de vermindering energiebelasting in?

Elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen een vermindering op de energiebelasting. Dit wordt ook wel heffingskorting genoemd. Deze vaste korting zorgt ervoor dat de eerste basisbehoefte aan energie belastingvrij is. De vermindering energiebelasting wordt maandelijks verrekend op de energiefactuur. Als er via de aansluiting geen gemeten verbruik is, wordt de vermindering niet toegepast.

https://www.engie.nl/zake...minderingenergiebelasting

De vette tekst is volgens mij alleen van toepassing als je pand hebt waar dan een kWh meter hangt die geen verbruik heeft geregistreerd (nul verbruik). Dit om te voorkomen dat ongebruikte panden, niet worden gebruikt om de vermindering van de energiebelasting als extraatje te incasseren.

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:45:
@esphome het zou mij niet verbazen als straks alle energieleveranciers dit gaan proberen. Zolang ze niet worden teruggefloten gaan ze door met nieuwe truuks. Niemand had verwacht dat ze zo makkelijk aan de saldering konden zitten terwijl die nota bene vrij duidelijk in de wet staat uitgelegd. Laat staan voor deze belastingteruggave die ze alleen door zouden moeten geven. Steken ze dat geld soms in eigen zak :?
Ik neem aan dat de belastingdienst dit aan de hand van de EAN-code van een aansluiting kan controleren of een geclaimde vermindering energiebelasting, dan ook wordt doorgegeven aan de betreffende klant.

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:39:
[...]

Digitale meters waar de live monitoring uit staat vinden ze prima vziw.

Zolang je maar de aparte telwerken voor aan- en teruglevering hebt vind de energie maatschappij alles wel prima.
Digitale meters beschikken niet over live monitoring. Die meters beschikken alleen over twee telwerken en dan eentje voor levering en één voor teruglevering.

Alleen slimme meters beschikken over een communicatie mogelijkheid. Deze module staat altijd aan en verzendt ook regelmatig de standen aan de netbeheerder. De netbeheerder geeft die meterstanden dan minder frequent door aan derde partijen, tenzij de slimme meter administratief is uitgeschakeld, op verzoek van de bewoner(s).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:03:
[...]

Digitale meters beschikken niet over live monitoring. Die meters beschikken alleen over twee telwerken en dan eentje voor levering en één voor teruglevering.

Alleen slimme meters beschikken over een communicatie mogelijkheid. Deze module staat altijd aan en verzendt ook regelmatig de standen aan de netbeheerder. De netbeheerder geeft die meterstanden dan minder frequent door aan derde partijen, tenzij de slimme meter administratief is uitgeschakeld, op verzoek van de bewoner(s).
het is allemaal zelfde laken een pak.

Alle 3 de nieuwe varianten zijn digitale meters, maar dan 2 smaakjes met communicatie module er aan of niet.
En als je de comms module hebt, kun je daar iets op instellen dat hij het maar 1x per maand naar de energie maatschappij door geeft ipv continue of niet en dan is het weer hetzelfde als de digitale zonder module etc.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• esphome
  • Niet online
@YakuzA
Laat ik dan een netbeheerder quoten:

Welke soorten energiemeters zijn er?

Er bestaan verschillende soorten energiemeters voor stroom en gas. Een analoge meter, digitale meter en slimme meter. Eens in de 3 jaar controleren wij de meter en de meterstanden.

Analoge energiemeter

Het telwerk van een analoge meter werkt met een draaischijf. Dit telwerk bestaat uit meerdere cijfers voor de komma en meestal 1 cijfer na de komma. Het cijfer na de komma staat vaak in een rood kader. U hoeft voor de jaarafrekening van uw energieleverancier alleen de cijfers vóór de komma door te geven. Deze meter heeft geen mogelijkheid meer voor dubbeltarief en telt op 1 telwerk. Het signaal wat dubbeltarief mogelijk maakte is op 1 juli 2021 uitgezet (TF-signaal). Een analoge meter is niet geschikt als u zonnepanelen heeft. Deze registreert de teruggeleverde energie namelijk niet. In 2025 gaat er een nieuwe Energiewet in. Vanaf dan worden alle analoge meters vervangen door digitale of slimme meters.

Digitale energiemeter

Een digitale energiemeter heeft een digitaal telwerk. De cijfers op het display zijn zwart. Een digitale meter kan geen meterstanden doorsturen aan uw energieleverancier en is niet uitleesbaar op afstand. U moet zelf meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier. Deze meter heeft geen mogelijkheid meer voor dubbeltarief en telt op 1 telwerk. Het signaal wat dubbeltarief mogelijk maakte is op 1 juli 2021 uitgezet (TF-signaal).

Slimme energiemeter

De slimme meter is een digitale meter die op afstand uitgelezen kan worden. Deze energiemeter is de enige meter die wel dubbeltarief registreert en telt het energieverbruik op 2 telwerken.

Overzicht:
Wat kan de meter?Slimme meterDigitale meterAnaloge meter
Dag- en nachttariefjaneenee
Geijkt voor teruglevering energiejajanee
Maandelijks verbruiksoverzichtjaneenee
Op afstand meterstanden uitlezenjaneenee
Bron: https://www.enexis.nl/meter-en-meterkast/meter

[ Voor 9% gewijzigd door esphome op 11-09-2025 15:53 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:51:
@YakuzA
Laat ik dan een netbeheerder quoten:
"De slimme meter is een digitale meter"

Met de 3 opties bedoelde ik inderdaad de 3 nieuwe opties zoals hier beschreven:
https://www.rdi.nl/onderw...-slimme-of-digitale-meter

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2025 15:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:55:
[...]

"De slimme meter is een digitale meter"
Slimmerd. ;)

• esphome
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:39:
[...]

Digitale meters waar de live monitoring uit staat vinden ze prima vziw.

Zolang je maar de aparte telwerken voor aan- en teruglevering hebt vind de energie maatschappij alles wel prima.
Ik heb mijn posting voorzien van een update:

bij niet draaischijfmeters is er toch altijd een gemeten verbruik en zo moet er energiebelasting worden toegepast, voor salderen.

• Martin7182
esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:51:
[...]

Zie: esphome in "De zonnepanelen-boete"

Van de site van Engie:
Wat houdt de vermindering energiebelasting in?

Elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen een vermindering op de energiebelasting. Dit wordt ook wel heffingskorting genoemd. Deze vaste korting zorgt ervoor dat de eerste basisbehoefte aan energie belastingvrij is. De vermindering energiebelasting wordt maandelijks verrekend op de energiefactuur. Als er via de aansluiting geen gemeten verbruik is, wordt de vermindering niet toegepast.

https://www.engie.nl/zake...minderingenergiebelasting

De vette tekst is volgens mij alleen van toepassing als je pand hebt waar dan een kWh meter hangt die geen verbruik heeft geregistreerd (nul verbruik). Dit om te voorkomen dat ongebruikte panden, niet worden gebruikt om de vermindering van de energiebelasting als extraatje te incasseren.
Dat vette gedeelte heeft de energieleverancier zelf verzonnen? In panden met verblijfsfunctie en een meter is er altijd gemeten verbruik. Alleen bij de slimme meter wordt het gemeten verbruik doorgegeven. Het vette gedeelte is in mijn ogen complete nonsens.
Bij het afsluiten van een energiecontract moet je aangeven of het om een verblijfsfunctie gaat of niet. Dat zou voldoende moeten zijn.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
@esphome Wat voor meter heb je nu? Dat kan ik uit het hele verhaal niet opmaken.
En is er een rede dat je nog geen slimme meter hebt?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• esphome
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:37:
[...]

Dat vette gedeelte heeft de energieleverancier zelf verzonnen? In panden met verblijfsfunctie en een meter is er altijd gemeten verbruik. Alleen bij de slimme meter wordt het gemeten verbruik doorgegeven. Het vette gedeelte is in mijn ogen complete nonsens.
Bij het afsluiten van een energiecontract moet je aangeven of het om een verblijfsfunctie gaat of niet. Dat zou voldoende moeten zijn.
Dat vette gedeelte gaat over nul-verbruik, dat is als een pand niet gebruikt wordt en er geen verbruikers zijn. Dan gaat de belastingdienst er ook geen vermindering toekennen. Bij teruglevering is de kans dat de teller na een jaar precies nul verbruik aangeeft verwaarloosbaar of de doorgegeven meterstand is moedwillig zo doorgegeven.

De netbeheerder vraagt om de zoveel jaren een foto op van de meter en zo ga je dat niet jaren en jaren volhouden. Wel een tijdje, maar er komt ooit een einde aan.

• esphome
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:06:
@esphome Wat voor meter heb je nu? Dat kan ik uit het hele verhaal niet opmaken.
En is er een rede dat je nog geen slimme meter hebt?
De netbeheerder wilde de mijne toen niet vervangen door een digitale en zo heb ik nog de meter erin waar het huis standaard mee opgeleverd werd. De meters zonder apart telwerk voor teruglevering worden in de komende jaren vervangen en zo komt iedereen aan de beurt. Wees maar niet ongerust. ;)

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:46
esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:17:
[...]

De netbeheerder wilde de mijne toen niet vervangen door een digitale en zo heb ik nog de meter erin waar het huis standaard mee opgeleverd werd. De meters zonder apart telwerk voor teruglevering worden in de komende jaren vervangen en zo komt iedereen aan de beurt. Wees maar niet ongerust. ;)
Het leek mij al sterk dat je er misbruik van wou maken aangezien uw geweten ook al opspeelde bij het gunstige energiecontract, vandaar mij vraag ook :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• esphome
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:28:
[...]
Het leek mij al sterk dat je er misbruik van wou maken aangezien uw geweten ook al opspeelde bij het gunstige energiecontract, vandaar mij vraag ook :)
Zo, dat is dan weer een check in de check-box. ;)

Overigens de keuze voor een digitale meter was jaren voordat de verhuurder zonnepanelen aanbood. De keuze voor digitaal was een privacy keuze en niet had dan ook geen ander moverende redenen dan het hunkeren naar privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tinusvolkel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:28:
[...]

Kan je er eigenlijk misbruik van maken al dan niet i.c.m. een "gunstig" energiecontract?

Ik meen me te herinneren dat de energieleverancier bij afsluiten van het energiecontract
a priori over de relevante gegevens via de netbeheerder beschikt:
- Zonnepanelen ja/nee (via energieleveren.nl en desnoods/beter via PDOK-viewer
- type teller (teruglevering ja/nee)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:16
dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:17:
[...]

Kan je er eigenlijk misbruik van maken al dan niet i.c.m. een "gunstig" energiecontract?

Ik meen me te herinneren dat de energieleverancier bij afsluiten van het energiecontract
a priori over de relevante gegevens via de netbeheerder beschikt:
- Zonnepanelen ja/nee (via energieleveren.nl en desnoods/beter via PDOK-viewer
- type teller (teruglevering ja/nee)
En niet te vergeten SJV in verleden en SJA & SJI tegenwoordig die aan de hand van profielen opgesteld worden (ESDN/Netwerkbeheerders) als er een meter zonder gescheiden telwerken is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:39:
[...]

En niet te vergeten SJV in verleden en SJA & SJI tegenwoordig die aan de hand van profielen opgesteld worden (ESDN/Netwerkbeheerders) als er een meter zonder gescheiden telwerken is.
Interessant dat ondertussen ook "verbruiksprofielen" voor SJA &SJI gebruikt worden als er geen gescheiden telwerken zijn (= terugdraaiende ferrarismeter neem ik aan).
Maar wat betekent dit uiteindelijk - bijvoorbeeld voor lopende contracten?

In principe zou er nog een onderscheid tussen installaties met warmtepompen en normale installaties gemaakt kunnen/moeten worden, of niet?

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 11-09-2025 18:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Domba
dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:54:
[...]
Interessant dat ondertussen ook "verbruiksprofielen" voor SJA &SJI gebruikt worden als er geen gescheiden telwerken zijn (= terugdraaiende ferrarismeter neem ik aan).
Maar wat betekent dit uiteindelijk - bijvoorbeeld voor lopende contracten?
Is al best heel lang, het is een basis om transportkosten te berekenen en tegenwoordig voor aan balansverantwoordelijke voor de onbalanskosten toewijzing door Tennet, van meters die niet uitgelezen worden.
(Mijn vorige woning heb ik achter gelaten bij verhuizing met nog een ferraris meter en ik was niet onder de indruk van die prognoseprofielen van MFFBAS)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Domba schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:05:
[...]

Is al best heel lang, het is een basis om transportkosten te berekenen en tegenwoordig voor aan balansverantwoordelijke voor de onbalanskosten toewijzing door Tennet, van meters die niet uitgelezen worden.
(Mijn vorige woning heb ik achter gelaten bij verhuizing met nog een ferraris meter en ik was niet onder de indruk van die prognoseprofielen van MFFBAS)
Ik neem aan dat je geen last van de "profielprognose" hebt gekregen.
Zat er tenminste een bepaalde amusementswaarde in het prognoseprofiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
esphome schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:13:
[...]

Dat vette gedeelte gaat over nul-verbruik, dat is als een pand niet gebruikt wordt en er geen verbruikers zijn. Dan gaat de belastingdienst er ook geen vermindering toekennen. Bij teruglevering is de kans dat de teller na een jaar precies nul verbruik aangeeft verwaarloosbaar of de doorgegeven meterstand is moedwillig zo doorgegeven.

De netbeheerder vraagt om de zoveel jaren een foto op van de meter en zo ga je dat niet jaren en jaren volhouden. Wel een tijdje, maar er komt ooit een einde aan.
Er is een verschil tussen meten en doorgeven. De vetgedrukte tekst heeft het over "gemeten verbruik". Jouw meter meet je verbruik. Ik zou ze daarmee om de oren slaan. Volgens hun zelfbedachte regel hoeft het verbruik alleen gemeten te worden en niet per se ook doorgegeven. Wie een kuil graaft voor een ander...

• Domba
dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:21:
[...]

Ik neem aan dat je geen last van de "profielprognose" hebt gekregen.
Zat er tenminste een bepaalde amusementswaarde in het prognoseprofiel?
Soms, maar lol is er wel af, als energieleverancier gaat knoeien met de meterstanden.
Zoals nog wel een gasmeter aanwezig, die je niet gebruikt, ivm verkoop woning de keuze aan kopers laat.
Met het crediet nota ben je er nog niet vanaf, als in centrale registratie hogere standen staan dan op de fysieke niet digitale gasmeter zelf.

Het kan ook met slimme meter heb ik ondervonden, dat energieleverancier en ODA (Umeter) verschillende gegevens voor verschillende uren van de dag hebben, terwijl beide de P4 data ophalen bij de netwerkbeheerder. Zoals mijn vorige dynamische energieleverancier, deels was probleem dat energieleverancier, grote moeite had om ophaal problemen toe te geven, maar wat ik ernstiger vond dat data aan eind van de lopende maand wel gelijk waren een aantal maanden later gingen verschillen en niet overeenkwamen met de maandoverzichten.per E-mail van energieleverancier zelf
(Energielevenacier beweerde zo ontvangen te hebben, maar paar maanden eerder waren ze nog wel gelijk, bedrag was te gering om het volledig uit te zoeken, eenvoudigere (minder werk) was het overleg aan te gaan via Consuwijzer wat allemaal nodig is voor een handhavingsverzoek bij ACM met screenprints van beide voor verschillende dagen)

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)