esphome schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Voor mensen die niet terugleveren is het nu al mogelijk om te profiteren van de teruglevering door mensen die wel kunnen terugleveren.
Uitgaande van de huidige situatie energiemarkt met zonnepaneel boetes.
In een dynamisch contract zijn de prijzen onderhevig aan prijs veranderingen gedurende de dag. Die kunnen lager of zelfs negatief zijn bij een hoog aanbod aan stroom of als er een lager aanbod is dan is de prijs hoog.
Wie dan betaald is voor hun niet relevant omdat de gevormde prijs anticyclisch is aan de invoeding van stroom, door teruglevering. En zo meehelpt aan het verbruiken van stroom op die momenten wat ook alle kelen voluit zingen vanuit Den Haag, netbeheerders en energieleveranciers. Spend* spend spend is dan het motto.
De energieleveranciers betalen zelf ook verschillende prijzen op verschillende momenten. Dan als er op bepaalde momenten geen of zeer weinig stroom door hen behoeft ingekocht te worden en zij kunt tegelijkertijd wel veel stroom verkopen, dan is die energieleverancier toch hier spekkoper.
En zo, heb je geen mogelijkheid tot teruglevering en je wil toch profiteren van de investeringen gedaan door derden, dan is dit de manier. Zorg wel dat je buiten de seizoenen met veel zon een ander contract heb zodat je niet meer betaald dan nodig.
De vaker door mij aangehaalde mediacampagne van toen was er opgericht om juist mensen tegen elkaar op te zetten, door diegenen die terugleveren als profiteurs neer af te schilderen. Gelukkig heeft die ook niet gewerkt naar mijn weten.
Ik denk overigens dat geen enkele terugleveraar het mensen zonder zonnepanelen zal misgunnen, dat die meeprofiteren van de vruchten van de zon, geplukt door de inzet van terugleveraars.
*) verbruik verbruik en verbruik liever nog wat meer
Paar punten
- prijzen zijn een dag tevoren bekend
- eboeren kopen (liefst) tevoren in, niet ad-hoc want onvoorspelbaar
- onbalanskosten wentelt Tennet af op de eboer - oke
- vaste contracten hebben ook effect op onbalans voor de eboeren, die moet zorgen voor kloppend model zodat zo min mogelijk op hen onbalans afgewenteld wordt
- eboer wil liever geen PV, of alleen de PV die op/af te schakelen is (snachts mag iedereen PV)
- iedereen heeft het over aanbod, terwijl vraag net zo relevant is voor die hele onbalans - allemaal smiddags warm eten, niet de EV opladen 17-21u, foei!
- netcapaciteit (kan ik doordraaien op het net?..) - heeft niks te maken met de day-ahead of onbalans-markt? - dat is een transportissue aan vooral (!) de vraagkant. Aanbod is er zat. Vraag ook.
Kan niet aangesloten.
Mijn bezwaar in de hele huidige constructie is niet dat partijen niks mogen verdienen, of dat zaken niks mogen kosten. Integendeel.
Wel heb ik bezwaar dat (op peil houden van) winst van de eboer helemaal niets bijdraagt aan oplossen van het probleem.
En dat veel urgentere probleem dat op ons allemaal afkomt cq al speelt is beschikbare capaciteit.
Als de huidige situatie in stand blijft, zullen de (lagere, “niks waard”) opbrengsten van groene stroom ook nooit ten goede komen aan gebruikers.
Sterker nog, de kosten ze zullen gaan stijgen.
Er worden nog miljarden (!!) gepompt worden in netuitbreiding.
Voor dus waardeloze stroom…huh???
Dus hele kostbare infra aanleggen/uitbreiden, tsja, maar voor wie dan eigenlijk?
Om daar- tegen betaling - de PV op zetten. Jaja.
Kan je beter geen PV hebben.
Je bent straks gewoon een held op de feestjes als je kan zeggen dat je de PV hebt weggehaald

.
Grapje, eigen verbruik is die PV natuurlijk prima voor.
Ik heb er geen probleem mee hoor, niks krijgen is als niemand het wil hebben: snap ik, prima.
Alleen dat is helemaal niet het geval!
Er is bv export.
En veel ook.
En ik wil geen TLK betalen, dat is wat onzinnig, nietwaar?
(Zie hierboven, ik zit er echt anders in qua “waarde”, geld installatie is al uitgegeven en vergeten, maar je bent Gekke Henkie als je je dan verder op kosten laat jagen)
Dus dynamisch, NOM of beter nog de combinatie.
Overigens begreep ik dat dit jaar er al minder uren met negatieve (day ahead) prijzen zijn dan vorig jaar. Gek hè?