Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 12:31
dehardstyler schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:45:
[...]

Ik denk dat het ook voor de winter een handige set is. En dan gebruik je toch je balkon ook niet echt.

Zodoende speel ik met het idee om vanaf 2027 zo'n set te gaan gebruiken op mijn balkon van september - oktober tot februari - maart. Dit om de simpele reden dat ik maar 4 zonnepanelen op het dak heb. In de zomer kan ik dus prima uit de voeten met de 4 panelen en een batterij van ~5 kWh, maar in de winter wek ik niet eens genoeg op voor mijn eigen gebruik. Dat hoop ik dan (deels) op te vangen met zo'n setje. En je ziet ze soms echt langskomen voor 150 euro - 175 euro. Vooral op Mydealz (Duitse Pepper).

En als het weer mooi weer wordt, pak je het circus op en slinger je het in de berging. Ik moet het nog een keer doorrekenen hoor, maar het klinkt wel leuk zo. :+
Welke set als ik het vragen mag? OK heb ook interesse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-04 20:19
John245 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:50:
[...]

Dat ligt denk ik aan je opslagcapaciteit. Bij grote capaciteit denk ik dat Victron goedkoper is.
en dat is ook precies wat ik schrijf: "Een victron systeem is heel flexibel en je kunt er heel veel mee, maar daar betaal je ook voor (initiële investering), vervolgens is uitbreiding van de batterij capaciteit weer redelijk goedkoop."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Snarfie31 schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:11:
[...]

Tja wat een wereld leven we in. Zijn nu ideen om alle Nordic landen inclusief Nederland Duitsland en bestaand landen als Frankrijk Engeland (al met atoomwapens) van atoomwapens te voorzien. Lijkt me dan met goeie afspraken ( aanval op een is een aanval op allen) soort van NATO van de willing waar waarschijnlijk India Canada Australië ook bij aangesloten zijn. In zo'n situatie is Putin ( of andere malloot) kansloos en uitgespeeld lijkt me en heeft Europa de tijd om een adequaat leger/verdediging kosten effectief op te bouwen.
Europa ging er prat op dat de EU voor stabilisatie en vrede zorgden en toch zijn wij allen bezig met de noodvoorraden samen te stellen.

Een deel van Europa heeft, uit blinde angst, een foute afslag genomen en het in de laatste 100 jaar geleerde, overboord gegooid en nu op weg om die fouten opnieuw te begaan.

Het gerecht van de EU heeft onlangs de toegepaste staatscensuur voor rechtmatig verklaard.

Het nu wel aardig off-topic aan het gaan en ik laat het hier verder bij en geef de volgende zegswijze: "It needs two to tango"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:17
banaliteit schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:45:
[...]

Welke set als ik het vragen mag? OK heb ook interesse
Niks specifieks hoor, maar we hebben het hier over een set die ze in Duitsland een "Balkonkraftswerk" noemen. Dat houdt in: 2 zonnepanelen en een simpele omvormer die gelimiteerd is op 800W output met een stekker die je zo in het stopcontact steekt. Als je daarop zoekt, dan vind je er een heleboel! En ik kijk dan nog op Mydealz.de, zodat ik niet teveel betaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:57
dehardstyler schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:25:
[...]

Ahh jij hebt al zo'n set, nice! Wat voor oriëntatie gebruik je hiervoor?

Dus dan hebben we het over zeg 200 kWh extra oplevering a ~0,25. Dus noem het 50 euro per jaar ofzo. Dan is het 3 - 4 jaar om het terug te verdienen, dat klinkt niet gek. Is het alleen de vraag of het het gedonder met opzetten waard is en zo... :P
Nee, ik heb niet zo'n setje, maar het zal in de winter niet onderdoen voor panelen op 35° (mits vrij zicht). Of je het snel terugverdient hangt van een aantal factoren af. We kunnen nog een tijdje salderen, ik zou zo'n setje tot 2027 moeten afzetten tegen een lage TLV van €0.03/kWh. Als je TLK betaalt, of net op een staffel-grens zit, dan kan het een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:55
MacD007 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:55:
[...]

bedenk je wel dat een slimme meter wel bijna noodzakelijk is (en ja, het kan ook zonder, maar dat is zeker geen plug en play) om met hulp van zonnepanelen en een PiB, de P1 meter is daardoor veelal super handig (en daarvoor heb je duswel een slimme meter nodig)
Dat snap ik, maar het hoeft ook niet plug en play te zijn. Ik zit te denken aan een Victron systeem.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 10:46
Vandaag een brief gehad (aangetekend) om de ferraris meter te vervangen. Iemand nog tips om de installatie legaal een beetje op te rekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
kurkie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:39:
Vandaag een brief gehad (aangetekend) om de ferraris meter te vervangen. Iemand nog tips om de installatie legaal een beetje op te rekken?
explosieve diarree :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04:51
helaas nee, hebben ze aangegeven waarom ze hem vervangen ?
- of omdat deze afgekeurd is ?
- of dat je gewoon op hun lijst stond deze te vervangen ivm de huidige nieuwe wetgeving (energiewet 2026) ?

infeite maakt het niets uit, je bent hem gewoon binnenkort dus kwijt, vergeet niet dat ding is helemaal niet van jou, het eigendom ligt bij dee netbeheerder (net als de hoofdzekering, de gasmeter) idem.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zolang je meterkast niet in de WC zit maakt dat ook niets uit, en zelfs dan nog, moet je daarnaast ook nog een nieuwe meterkast bouwen, dubbel pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 10:46
Afgekeurde meter, en ik snap dat de meter niet van mij is. Maar elke maand extra scheelt zeker in deze tijd aan terugleverkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 19:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MacD007 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:55:
[...]

bedenk je wel dat een slimme meter wel bijna noodzakelijk is (en ja, het kan ook zonder, maar dat is zeker geen plug en play) om met hulp van zonnepanelen en een PiB, de P1 meter is daardoor veelal super handig (en daarvoor heb je duswel een slimme meter nodig)
@Jojan265 Ik heb hier Shelly EM-meters (2 channel with contactor control) met CT-spoelen.
Deze gebruik ik om direct in de meterkast o.a. de netafname/injectie te monitoren c.q. te registreren.
In principe kan je hiermee zonder smartmeter een NOM resultaat bereiken,
connectiviteit bijvoorbeeld via MQTT. Misschien iets meer dan plug-en-play,
maar heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd bij gebrek aan een thuisaccu systeem.
En mijn Goodwe omvormer moet ik waarschijnlijk anders aansturen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kurkie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:13:
Afgekeurde meter, en ik snap dat de meter niet van mij is. Maar elke maand extra scheelt zeker in deze tijd aan terugleverkosten.
ik zal met je meetreuren, ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:02
kurkie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:13:
Afspraak maken voor over 1 half jaar? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32

Onbekend

...

Uiteindelijk moet je er toch aan geloven.

Maar je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je overdag aan het werk bent en geen vrije dagen meer beschikbaar hebt. En dat er niemand thuis is.
Je kunt natuurlijk wel alvast een afspraak voor 2026 maken. :)

Maar nogmaals, die digitale meter moet er uiteindelijk wel komen te hangen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-04 20:27
Onbekend schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:10:
[...]
Je kunt natuurlijk wel alvast een afspraak voor 2026 maken. :)
Afspraak op 30 februari 2026. Lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:55
dunklefaser schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:19:
[...]

@Jojan265 Ik heb hier Shelly EM-meters (2 channel with contactor control) met CT-spoelen.
Deze gebruik ik om direct in de meterkast o.a. de netafname/injectie te monitoren c.q. te registreren.
In principe kan je hiermee zonder smartmeter een NOM resultaat bereiken,
connectiviteit bijvoorbeeld via MQTT. Misschien iets meer dan plug-en-play,
maar heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd bij gebrek aan een thuisaccu systeem.
En mijn Goodwe omvormer moet ik waarschijnlijk anders aansturen.
Bedankt voor de tip, maar ik heb al een Shelly Pro 3EM. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD2mwNhCvhIP9yPJMAABG0xoMww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMMPTSfJtOMMeWnfkd4Nekhf.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HiBe schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:52:
[...]

dat is heel erg afhankelijk van je eisen. Wil je het hele huis off-grid kunnen draaien in geval van storing, of is een enkel stopcontact voldoende? wil je een omvormer met hele hoge capaciteit of is een lager vermogen ook prima? etc. etc.

Een victron systeem is heel flexibel en je kunt er heel veel mee, maar daar betaal je ook voor (initiële investering), vervolgens is uitbreiding van de batterij capaciteit weer redelijk goedkoop.

Een plug-in batterij systeem (bijv zendure AC2400 https://www.zendure.nl/products/zendure-solarflow-2400-ac?variant=46717096067327) is een stuk goedkoper en ook goedkoper om te installeren (in veel gevallen kun je dit zelf zonder aanpassingen aan de meterkast, of met minimale aanpassingen door een elektricien), maar je bent dan ook iets minder flexibel.

Uiteindelijk zijn de wensen i.c.m. de kosten waar de beslissing valt. Voor mijzelf is het zo dat ik verwacht dat ik geen volledig huis draaiend hoef te houden bij de (hier) bijna nooit voorkomende uitval van het elektriciteit grid. en met 3x2400W ik echt heel veel kan, tegen veel lagere kosten, en dus een kortere terugverdientijd.

Allen wacht ik nog met investeren totdat saldering er helemaal af is (2027), aangezien de prijzen over het algemeen nog steeds lijken te dalen voor dit soort systemen en ik nog steeds kan salderen.
Next energie heeft nu als tweede energieleverancier en eerste met een PiB (zonneplan was volgens mij de eerste, maar heeft geen PiB) ook een PiB aangeboden.
Ik heb hiervoor ook een eigen nextenergie thuis batterij topic aangemaakt, kom gerust eens kijken.
Deze werkt zamen met een dynamisch contract ( nu nog alleen via next energy maar later ook andere) en is vooral bedoeld om of via goedkope dynamische energie of via je eigen zonnestroom mn de teruglevering te voorkomen en dus ook je TLB/TLK te verlagen.
Het mooie is dat deze zelfs uit te breiden is tot max 10,5 kWh en ook een noodstroomfunctie heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-04 20:19
MacD007 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:18:
[...]

Next energie heeft nu als tweede energieleverancier en eerste met een PiB (zonneplan was volgens mij de eerste, maar heeft geen PiB) ook een PiB aangeboden.
Ik heb hiervoor ook een eigen nextenergie thuis batterij topic aangemaakt, kom gerust eens kijken.
Deze werkt zamen met een dynamisch contract ( nu nog alleen via next energy maar later ook andere) en is vooral bedoeld om of via goedkope dynamische energie of via je eigen zonnestroom mn de teruglevering te voorkomen en dus ook je TLB/TLK te verlagen.
Het mooie is dat deze zelfs uit te breiden is tot max 10,5 kWh en ook een noodstroomfunctie heeft.
mooi om meer concurrentie in de markt te zien. Hoe meer hoe beter.

Persoonlijk vind ik het aanbod van zendure iets beter (kan tot 17,28 kWh opslaan, werkt ook met dynamische tarieven, komen met een P1 integratie, is goedkoper per kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 19:39
Jammer dat al deze plug-in batterijen dan weer 1-fase pluggen hebben. Dan moet je toch al weer naar een oplossing die je in de meterkast er bij moet zetten als je een 3-fase oplossing wilt.

Of zijn er ook al plug-ins die je met een perilexstekker zo kan aansluiten op een 3-fase contactdoos? Ik kan ze zo snel niet vinden met een zoekopdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Nathilion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:26:
Jammer dat al deze plug-in batterijen dan weer 1-fase pluggen hebben. Dan moet je toch al weer naar een oplossing die je in de meterkast er bij moet zetten als je een 3-fase oplossing wilt.

Of zijn er ook al plug-ins die je met een perilexstekker zo kan aansluiten op een 3-fase contactdoos? Ik kan ze zo snel niet vinden met een zoekopdracht.
Je kan er altijd 3 nemen, en die op de verschillende fasen inpluggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Nathilion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:26:

eigenlijk wel het verkeerde topic voor dit soort vragen. hier staat je antwoord:

[ Voor 41% gewijzigd door MacD007 op 09-04-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-04 13:58

silverball

De wagen voor moderne mensen

Een maat van mij gaat binnenkort €2,50 per maand per paneel betalen op zijn huurwoning. Hij vroeg mij om een voorbeeldberekening of dat zin heeft, vanuitgaande dat je geen stuiver krijgt voor je teruggeleverde stroom post-saldering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
def bereken_opbrengst(wp_per_paneel, aantal_panelen, energieverbruik_per_jaar, kwh_prijs, eigen_verbruik_percentage, kosten_per_paneel_per_maand):
    capaciteit_factor = 0.85  # Gemiddeld NL

jaarlijkse_productie_kwh = wp_per_paneel * aantal_panelen * capaciteit_factor

eigen_verbruik_kwh = jaarlijkse_productie_kwh * eigen_verbruik_percentage

resterend_verbruik_kwh = max(0, energieverbruik_per_jaar - eigen_verbruik_kwh)

besparing_door_eigen_verbruik = eigen_verbruik_kwh * kwh_prijs

totale_huurkosten_per_jaar = kosten_per_paneel_per_maand * aantal_panelen * 12

netto_besparing_per_jaar = besparing_door_eigen_verbruik - totale_huurkosten_per_jaar

return jaarlijkse_productie_kwh, netto_besparing_per_jaar

# Zijn situatie
watpiek_per_paneel = 300  # Wp per paneel
aantal_panelen = 9
energieverbruik_per_jaar = 3500  # kWh
kwh_prijs = 0.35  # euro per kWh
eigen_verbruik_percentage = 0.30  # 30% eigen verbruik is gemiddeld
kosten_per_paneel_per_maand = 2.50  # euro per maand

jaarlijkse_productie_kwh, netto_besparing_per_jaar = bereken_opbrengst(
    watpiek_per_paneel,
    aantal_panelen,
    energieverbruik_per_jaar,
    kwh_prijs,
    eigen_verbruik_percentage,
    kosten_per_paneel_per_maand
)

print(f"Jaarlijkse productie: {jaarlijkse_productie_kwh:.2f} kWh")
print(f"Netto besparing per jaar: €{netto_besparing_per_jaar:.2f}")

Op basis van een tlv van netto 0 heeft het dus niet veel zin tenzij het eigen verbruik of de kWh prijs significant omhoog gaat:
Jaarlijkse productie: 2295.00 kWh
Netto besparing per jaar: €-29.03

Of zie ik wat over het hoofd?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 21:10
silverball schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:26:
Een maat van mij gaat binnenkort €2,50 per maand per paneel betalen op zijn huurwoning. Hij vroeg mij om een voorbeeldberekening of dat zin heeft, vanuitgaande dat je geen stuiver krijgt voor je teruggeleverde stroom post-saldering:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
def bereken_opbrengst(wp_per_paneel, aantal_panelen, energieverbruik_per_jaar, kwh_prijs, eigen_verbruik_percentage, kosten_per_paneel_per_maand):

netto_besparing_per_jaar = besparing_door_eigen_verbruik - totale_huurkosten_per_jaar

# Zijn situatie
aantal_panelen = 9

watpiek_per_paneel,
    aantal_panelen,
    kwh_prijs,
)

Op basis van een tlv van netto 0 heeft het dus niet veel zin tenzij het eigen verbruik of de kWh prijs significant omhoog gaat:

Lijkt mij correct, je kan zelfs nog rekenen met een prijs per kWh van 0,27 euro. Dan kom je nog beroerder uit.

Liggen die panelen er al? ik vind 300Wp wel wat karig tegenwoordig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Even snel uit het hoofd met afgeronde getallen; per paneel wek je jaarlijks ongeveer 400 kWh op, waarvan je 25% direct zelf verbruikt. 100 kWh tegen een stroomprijs van €0.25/kWh levert €25 op. Terwijl de huur €30 is. Ik zeg: niet doen vanaf 2027 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
silverball schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:26:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36

# Zijn situatie
aantal_panelen = 9

watpiek_per_paneel,
    aantal_panelen,
    kwh_prijs,
)

alleen al deze regel klopt niet, want hiermee hou je geen rekening met de seizoenen en weersomstandigheden.
want wat gebruik je als capaciteit_factor ? de door jou gebruikte defentie is volgens mij in ieder geval onjuist.
capaciteit_factor = 0.85 # Gemiddeld NL
bv ook ligging, hoek en mogelijke schaduwwerking heb je helemaal niet mee genomen.
kijk maar eens hoe pvcalc dit doet. daar zit echt een heel andere en veel gecomplexe berekening achter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03
MacD007 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:45:
kijk maar eens hoe pvcalc dit doet. daar zit echt een heel andere en veel gecomplexe berekening achter.
Denk dat de conclusie dat deze huurder het niet moet doen alleen maar sterker wordt... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:01:
[...]

Denk dat de conclusie dat deze huurder het niet moet doen alleen maar sterker wordt... ;)
dat zou maar kunnen, maar wil je een redelijk goede aanname maken zul je wel met de juiste aannames moeten beginnen, anders kun je net zo goed een dobbelsteen opgooien.

voor huurders ben ik het wel met je eens dat zeker met de huidige ontwikkelingen in veruit de meeste gevallen gewoon niet aantrekkelijk is of je moet ze gratis en voor niets kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kees moesker
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-04 22:27
Hallo , mijn naam is kees en ik denk na over warmteopslag in de diepere ondergrond.300mtr

Ik ben van 1948 dus heb er al een paar jaartjes opzitten en in het bezit van 30 zonnepanelen , 1 warmtepomp 8 KW, water/water met een bronaansluiting en een Victron 3 fasen batterij systeem met 20 KW accus.

Mijn idee is overtollige stroom die ik moet terugleveren als warmte in de bron te pompen, echter heb geen idee of dit een energetisch haalbaar concept is, Als er mensen zijn die hier met recht wat zinnig over willen en kunnen zeggen dan bij dezen , ga je gang
Over spelregels in fora heb ik geen idee maar schroom niet me te corrigeren ,mocht ik etikettezonden begaan,

in afwachting van een ,enige reacties.
groetend ,kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:51
MacD007 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:45:
[...]

alleen al deze regel klopt niet, want hiermee hou je geen rekening met de seizoenen en weersomstandigheden.
want wat gebruik je als capaciteit_factor ? de door jou gebruikte defentie is volgens mij in ieder geval onjuist.
capaciteit_factor = 0.85 # Gemiddeld NL
bv ook ligging, hoek en mogelijke schaduwwerking heb je helemaal niet mee genomen.
Eenhedenpolitie: het is geen factor maar het aantal vollasturen….in elk geval iets met de eenheid uren. Je vermenigvuldig namelijk Watt (of Watt-piek, maar dat blijven Watts) met een aantal en met het aantal vollasturen. Anders kun je geen Wh of kWh krijgen.
Het aantal vollasturen van een zonnepaneel is sterk afhankelijk van richting, helling, schaduw en niet de vergeten plek op aarde. In NL zien we maxima van 1100 vollasturen….gemiddeld inderdaad iets van 800-850 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
WillemP22 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:47:
[...]

Eenhedenpolitie: het is geen factor maar het aantal vollasturen….in elk geval iets met de eenheid uren. Je vermenigvuldig namelijk Watt (of Watt-piek, maar dat blijven Watts) met een aantal en met het aantal vollasturen. Anders kun je geen Wh of kWh krijgen.
Het aantal vollasturen van een zonnepaneel is sterk afhankelijk van richting, helling, schaduw en niet de vergeten plek op aarde. In NL zien we maxima van 1100 vollasturen….gemiddeld inderdaad iets van 800-850 uur.
sorry, ik vrees dat je mijn betoog cq advies volledig verkeerd begrepen hebt, jouw aanname klopt op de door jou gestelde berekening gewoon niet, heeft dus niets met eenheden te maken. en ja, ik weet hoe je wel van Watt naar Wh kunt komen, maar dat is hier nu niet aan de orde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@kees moesker welkom :)
Als hobby-project kan het leuk zijn, maar om terug te verdienen zal het lastig worden.
Om je verder te helpen is veel meer informatie nodig, dus dan kan je beter een eigen topic starten in plaats van dit topic aanvullen.
Om maar wat te noemen: 30 Solar Frontier panelen uit 2014 leveren ca 4500 kWh/jaar op en 30 moderne panelen ca 12000 kWh.
Verder is het handig om in je topic te vermelden welk type warmtepomp je hebt en of deze niet, passief of actief kan koelen. Ook de bodemgesteldheid is van belang, met enige grondwaterstroming maak je een ander onverwacht blij met je affakkelen maar heb je er zelf niets aan.
Financieel maakt het ook een groot verschil of je voor je experiment een loodgieter moet betalen of dat je het zelf gaat klussen.
Tenslotte is met een 20 kWh accu een uurprijzen contract, waar überhaupt geen terugleverkosten gerekend worden, hoogstwaarschijnlijk veel zinvoller.
Overigens, Tweakers groeten elkaar impliciet altijd :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kees moesker schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:28:
Hallo , mijn naam is kees en ik denk na over warmteopslag in de diepere ondergrond.300mtr

Ik ben van 1948 dus heb er al een paar jaartjes opzitten en in het bezit van 30 zonnepanelen , 1 warmtepomp 8 KW, water/water met een bronaansluiting en een Victron 3 fasen batterij systeem met 20 KW accus.

Mijn idee is overtollige stroom die ik moet terugleveren als warmte in de bron te pompen, echter heb geen idee of dit een energetisch haalbaar concept is, Als er mensen zijn die hier met recht wat zinnig over willen en kunnen zeggen dan bij dezen , ga je gang
Over spelregels in fora heb ik geen idee maar schroom niet me te corrigeren ,mocht ik etikettezonden begaan,

groetend ,kees
voor dat je verder gaat, kun je een apart topic voor je vraag maken (zie de opmerking van @Proton_
kijk mn eerst even naar deze site en dit tool, daar vind je eerste info of dat wel mag, bedenk dat 300m diep nieks is om zo maar te boren, daar zijn behoorlijke kosten aan verbonden, zover je het wel uberhaupt wel mag.
en pas in je huidig bericht aan met de locatie van je nieuwe topic zodat we dat ook kunnen vinden.
voor vervolg dan graag op je nieuwe topic :w :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:05
kees moesker schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:28:

groetend ,kees
gezien het hier ietwat off-topic is, geef ik slechts een korte hint:
Je bent van 1948.... en 300m diep is een flínke investering...
dat ga je nóóit meer terugverdienen, nog niet eens close. :S
beter, ga in plaats van die €€.€€€ investering verder met genieten zónder (extra) zorgen. :9B

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-04 23:37
Een beetje speciaal geval maar misschien heeft iemand hier wel een idee over:

Mijn dochter heeft een klein bedrijfspand met een ceramiek studio waar 15 panelen van 400Wp (6Kwp) op liggen.De ceramiek oven word 2x per week gestookt en vraagd elke keer +/- 50 Kwh. Ben begin dit jaar overgestapt op een dynamisch contract met Frank en ben daar tot nu toe aardig tevreden over (met negatieve uren kon zij al een aantal keren stoken terwijl zij er voor betaald word !).

MIjn vraag is of er al iemand iets doet om gedurende de negatieve uren ook de panelen uit te zetten ? In het verleden jaren brachten die aardig wat op maar met het (toch meer interessante) dynamische kontrakt beginnen ze me aardig wat te kosten...ik heb recentelijk al -0.15/Kwh gezien en als dat van de zomer nog veel hoger word, kost me dat waarschijnlijk 5-10Eur per dag.... Wij hebben dus nu de panelen maar gewoon uitgezet maar dat is toch wel erg jammer :-(

Iemand een creatief idee ?

Paul.
PS. als dit off-topic is, laat me dan even weten waar het beter past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Solarman20191 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:58:

Mijn dochter heeft een klein bedrijfspand met een ceramiek studio waar 15 panelen van 400Wp (6Kwp) op liggen.De ceramiek oven word 2x per week gestookt en vraagd elke keer +/- 50 Kwh. Ben begin dit jaar overgestapt op een dynamisch contract met Frank en ben daar tot nu toe aardig tevreden over (met negatieve uren kon zij al een aantal keren stoken terwijl zij er voor betaald word !).

MIjn vraag is of er al iemand iets doet om gedurende de negatieve uren ook de panelen uit te zetten ? In het verleden jaren brachten die aardig wat op maar met het (toch meer interessante) dynamische kontrakt beginnen ze me aardig wat te kosten...ik heb recentelijk al -0.15/Kwh gezien en als dat van de zomer nog veel hoger word, kost me dat waarschijnlijk 5-10Eur per dag.... Wij hebben dus nu de panelen maar gewoon uitgezet maar dat is toch wel erg jammer :-(

Paul.
Bij negatieve uren is het inderdaad handig om je omvormer niet terug te laten leveren. Dit kun je automatiseren maar bij sommige omvormers kun je het ook gewoon instellen.

Dit speelt al een paar jaar dus is niet nieuw ofzo. We hebben ook al negatieve prijzen rond de 0.75 € per kWh gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-04-2025 17:01 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
de Peer schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:00:
[...]

Bij negatieve uren is het inderdaad handig om je omvormer niet terug te laten leveren. Dit kun je automatiseren maar bij sommige omvormers kun je het ook gewoon instellen.

Dit speelt al een paar jaar dus is niet nieuw ofzo. We hebben ook al negatieve prijzen rond de 0.75 € per kWh gehad.
Ik heb 15 enphase microomvormers maar kan niet vinden of die te automatiseren zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Solarman20191 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:03:
[...]

Ik heb 15 enphase microomvormers maar kan niet vinden of die te automatiseren zijn....
al op de Enphase website gekeken?
https://support.enphase.c...seren-wellicht-dat-empase

En anders eventueel je installateur vragen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Paul.
Het bedrijfspand wordt al (deels) elektrisch verwarmd?
Het zou zonde zijn als je gas verbruikt terwijl je elektriciteit weggooit wat je ook in warmte om had kunt zetten.

(Sinds begin maart is bij mij thuis de CV niet meer aan geweest, omdat de zonnepanelen genoeg opwekken om elektrisch cop 1 te kunnen verwarmen. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Onbekend schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:16:
[...]

Het bedrijfspand wordt al (deels) elektrisch verwarmd?
Het zou zonde zijn als je gas verbruikt terwijl je elektriciteit weggooit wat je ook in warmte om had kunt zetten.

(Sinds begin maart is bij mij thuis de CV niet meer aan geweest, omdat de zonnepanelen genoeg opwekken om elektrisch cop 1 te kunnen verwarmen. :) )
Idd, wij hebben een aantal infrarode panelen maar nog niet overgestapt naar een warmtepomp... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
de Peer schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:07:
[...]

al op de Enphase website gekeken?
https://support.enphase.c...seren-wellicht-dat-empase

En anders eventueel je installateur vragen.
Ja, als je een manager account hebt bij Enphase kan je er gedeeltelijk iets aan doen. Maar dan zelfs alleen maar omgooien naar "alleen eigengebruik" begrijp ik (wat speciaal met negatieve tarieven niet interessant is omdat dan de energie voor de oven uit het netwerk me geld oplevert !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Paul.
Is het niet zo dat dat uitzetten pas interessant wordt als die negatieve prijs -17cent wordt, wat niet veel voor komt?
Bron en uitleg:

https://www.anwb.nl/energ...bij-negatieve-stroomprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Allewijn schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:52:
[...]

Is het niet zo dat dat uitzetten pas interessant wordt als die negatieve prijs -17cent wordt, wat niet veel voor komt?
Bron en uitleg:

https://www.anwb.nl/energ...bij-negatieve-stroomprijs
Zolang saldering er nog is, wordt het al interessant bij 0 cent. Maar alleen als je tijdens je contract / per jaar minstens zoveel stroom teruggeleverd hebt. Ik hoop dat @Solarman20191 dat wel goed in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online

Paul.
Creatief is het zeker mogelijk met om de omvormer alleen het eigen gebruik te dekken bij negatieve prijzen.

Het is mogelijk om de overproductie op dat moment naar een vernietiger te sturen door in de meterkast via een externe module. Dit kan een staalkachel aan de buitenmuur zijn of in het geval van jouw dochter naar een verwarmer om keramiek sneller te laten drogen. De straler moet in deze opstelling dom zijn want er wordt gelijkstroom gebruikt i.p.v. wisselspanning

De investering is momenteel nog zeker meer dan 700 euro dus niet goedkoop.

Dit is dan voor omvormers of modules die zich niet laten regelen via software. Als iemand een oplossing heeft die wisselspanning direct kan reguleren dan lees ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02:46

Sebazzz

3dp

Ik heb Engie, en ik was wel bekend met dat de terugleverboete speelde - maar niet voor mijn contract. Zie de onderstaande mail die ik ontving op 2024-11-21 ontving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BXSe_WpgngZIIUAYRMDUAD5rFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f4hg4oXletMlGiHjd3lRZoYm.png?f=fotoalbum_large

Nu zie ik in Mijn Engie app (bij gebrek aan een werkende website) dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwuYuQt8WR1Fw4X0-SAMshg1_nQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNJMkn709RKEjE0pDg3fpJPV.jpg?f=fotoalbum_large

Met 15 cent teruglevering komt dit voor mij nu al neer op 100 euro kosten. Overigens ben ik niet iemand die idioot veel panelen heeft en een megawatt per jaar aan het net levert, ik saldeer alles op en neem dan nog wat extra's op.

Ik ben echter nergens proactief geïnformeerd dat deze terugleverboete speelt. Het staat niet in de e-mail. Ik heb geen PDF met het contract ontvangen omdat het vorige contract gewoon is verlengd.

Kan dit zomaar?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Sebazzz schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:08:
Ik heb Engie, en ik was wel bekend met dat de terugleverboete speelde - maar niet voor mijn contract. Zie de onderstaande mail die ik ontving op 2024-11-21 ontving.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met 15 cent teruglevering komt dit voor mij nu al neer op 100 euro kosten. Overigens ben ik niet iemand die idioot veel panelen heeft en een megawatt per jaar aan het net levert, ik saldeer alles op en neem dan nog wat extra's op.

Ik ben echter nergens proactief geïnformeerd dat deze terugleverboete speelt. Het staat niet in de e-mail. Ik heb geen PDF met het contract ontvangen omdat het vorige contract gewoon is verlengd.

Kan dit zomaar?
In de toelichting onderaan wordt verwezen naar de terugleverkosten.
Ik verwacht dat je rond juni hier eerder al bericht over hebt gehad, toen ineens bijna alle energieleveranciers hiermee kwamen.

Maar het had netter geweest als ze het op jouw tarievenoverzicht ook hadden vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Onbekend schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:13:
[...]

Ik verwacht dat je rond juni hier eerder al bericht over hebt gehad, toen ineens bijna alle energieleveranciers hiermee kwamen
Nee, niets gehad. Alleen in februari 2024 dit, maar dat gaat niet over een teruglevertarief:
Waarom heeft ENGIE meer kosten door zonnepanelen?

Wanneer je meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je dit terug aan het net. Anderen kunnen dan gebruik maken van die stroom. Op zonnige dagen wordt er vaak te veel teruggeleverd aan het net. Hierdoor raakt het elektriciteitsnet uit balans.

Dit geeft extra kosten voor energieleveranciers zoals ENGIE. Die extra kosten ontstaan onder andere als er meer of minder energie wordt opgewekt dan verwacht, bijvoorbeeld door veranderingen in het weer. Ook krijgt ENGIE op piekmomenten vaak een hele lage vergoeding voor teruggeleverde stroom, of moeten we soms zelfs betalen voor deze stroom.

Wat betekent dit voor jou?

Tot nu toe betalen al onze klanten mee aan deze extra kosten. ENGIE wil dit eerlijker verdelen. Daarom zullen we een deel van de extra kosten voor zonne-energie aan klanten met zonnepanelen doorberekenen. Dit is alleen om de kosten te kunnen dekken. We verhogen daarom per 1 april 2024 de vaste leveringskosten van stroom voor klanten met zonnepanelen, terwijl we die voor gas verlagen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan dit zomaar?
Ik zie geen terugleverkosten, dat teruglevertarief is het tarief voor het salderen wat uiteraard gelijk is aan het levertarief omdat die tegen elkaar weggestreept moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Novax schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:28:
[...]

Ik zie geen terugleverkosten, dat teruglevertarief is het tarief voor het salderen wat uiteraard gelijk is aan het levertarief omdat die tegen elkaar weggestreept moeten worden.
Het stond daaronder gisteren, verder omlaag gescrolled. Als €-0,15/kWh.

Vandaag staat het er echter niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Martin7182 schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:13:
[...]

Zolang saldering er nog is, wordt het al interessant bij 0 cent. Maar alleen als je tijdens je contract / per jaar minstens zoveel stroom teruggeleverd hebt. Ik hoop dat @Solarman20191 dat wel goed in de gaten houdt.
Bij een dynamisch contract speelt salderen toch sowieso niet ? Ik krijg en/of betaal de uurprijs die op dat moment geldig is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Solarman20191 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:12:
Bij een dynamisch contract speelt salderen toch sowieso niet ? Ik krijg en/of betaal de uurprijs die op dat moment geldig is…
Jawel, zie https://www.frankenergie....bij-dynamische-contracten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Solarman20191 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:12:
[...]

Nee zo werkt het niet. dit is wel degelijk gebaseerd op salderen. Zonder salderen zou de prijs die je krijgt voor terugleveren veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarman20191
Je krijgt inderdaad dus wel de belasting gesaldeert, dat maakt toch wel weer 0.10 + BTW = 0.12 per Kwh uit. Maar omdat je toch wel de inkoopvergoeding betaald (0.02/Kwh), begin je dus vanaf een negatief markttarief van -0.10 per Kwh geld te verliezen…?

Omdat dat hoogstwaarschijnlijk is op de meest zonnige dagen/uren, produceer je dus dan de meeste Kwh, laten we voor de grap even aannemen dat dat 10% van je jaarlijkse opbrengst is en dat de gemiddelde negatieve tarief voor die uren -0.25 is, dan ben ik daar dus (-0.25+0.10)*5000 Kwh*10% =-75 Eur aan kwijt… nog overheen te komen maar toch liever niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flierefluiter
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-04 13:14
Sebazzz schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:22:
[...]

Het stond daaronder gisteren, verder omlaag gescrolled. Als €-0,15/kWh.

Vandaag staat het er echter niet meer 8)7
Ze hebben de app geüpdate, alles loopt door elkaar. Heb ik ook last van. Als je een contract bij Engie hebt van voor 2022 heb je de gouden regel dat je voor iedere kWh die je teruglevert hetzelfde krijgt als je moet betalen excl. overheid. Nooit meer opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Solarman20191 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:19:
[...]

Je krijgt inderdaad dus wel de belasting gesaldeert, dat maakt toch wel weer 0.10 + BTW = 0.12 per Kwh uit. Maar omdat je toch wel de inkoopvergoeding betaald (0.02/Kwh), begin je dus vanaf een negatief markttarief van -0.10 per Kwh geld te verliezen…?

Omdat dat hoogstwaarschijnlijk is op de meest zonnige dagen/uren, produceer je dus dan de meeste Kwh, laten we voor de grap even aannemen dat dat 10% van je jaarlijkse opbrengst is en dat de gemiddelde negatieve tarief voor die uren -0.25 is, dan ben ik daar dus (-0.25+0.10)*5000 Kwh*10% =-75 Eur aan kwijt… nog overheen te komen maar toch liever niet…
Het laagste dit jaar was meen ik €-0.115 dus een tarief van €-0.25 lijkt me voor het gemiddelde wel erg laag en in 2024 hadden we 5% van de uren een negatieve stroomprijs.

Zie ook: https://www.datadame.nl/e...rijzen-2024/#hoe-negatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
Solarman20191 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:19:
[...]

Frank rekent wel een afslag, maar dat is niet bij alle dynamische energieleveranciers, die salderen ook de opslag en ontvang je die ook bij teruglevering terug.

Als Frank de ene zijde van dynamische energieleveranciers spectrum is, Zonneplan is de andere zijde met correct salderen incl de inkoopvergoeding en 10% zonnebonus tijdens niet negatieve day ahead uurprijs als de zon boven de horizon staat.

Voor alleen PV weet ik de verhoudingen niet, maar met een grotere thuisaccu is de kale marktprijs die je niet saldeert maar uurprijs van moment betaald en ontvangt, maar 30-35% van het variabele deel van energierekening
Zoals Frank saldeert, zoals bij mij voor 8000kWh/j afname en iets meer teruglevering is zoals Frank saldeert 300-500 euro/j duurder dan Zonneplan/Tibber/ANWB ect die ook de opslag salderen en geen afslag rekenen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:09
Solarman20191 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:25:
[...]

Ja, als je een manager account hebt bij Enphase kan je er gedeeltelijk iets aan doen. Maar dan zelfs alleen maar omgooien naar "alleen eigengebruik" begrijp ik (wat speciaal met negatieve tarieven niet interessant is omdat dan de energie voor de oven uit het netwerk me geld oplevert !)
Met de Enphase app kun je tegenwoordig ook zelf AI optimalisatie aanzetten. In die modus worden bij negatieve elektriciteitstarieven de zonnepanelen uitgeschakeld. Zie pagina 6 van deze handleiding.

https://enphase.com/nl-nl...en-technische-instructies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Om mijn eigen verbruik en zelfvoorzienendheid te zien in HA (Home Assistant) gisteren de twee kWh meters anders aangesloten zodat de PV niet direct op op de hoofdschakelaar zit maar op de aardlek. Hierdoor gaat de tweede kWh meter ook de geëxporteerde stroom weergeven. Dat is leuk en gemakkelijk voor HA maar als ik kijk naar de twee meters zie ik graag de verbruikte stroom en de geproduceerde stroom en niet verrekening daarvan.

Zo ziet het er dan uit in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB5Pm8xz8ywB1kBF2nxxNIvpct8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LPPuoVDphxLSYhmvKoncMUvd.jpg?f=user_large

Vanaf 2027 is het een sport om zo weinig mogelijk weg te schenken aan de energieleverancier, die overigens zelf wel het volle pond eisen, door de omvormer zo regelen en zo alleen het eigen verbruik laten produceren. Het geheel uitzetten van de omvormer is minder efficient omdat je dan ook niet meer direct zelf de stroom van de zonnepanelen kunt gebruiken*.

Nu bezigde ik de term van "doordraaistroom" (DDS), wat een afgeleide is van het doordraaien van groente of bloemen door tuinders/agrariërs als kosten hoger zijn dan de uiteindelijke opbrengst.

Er is meer pakkende benaming die gebruikt wordt voor het zelfvoorzienend zijn met betrekking tot stroom. Nu is er een nieuwe uitdaging/sport bijgekomen in dat is de zonnepanelenboete zo laag mogelijk te houden.

Het zo laag mogelijk houden van de zonnepaneelboete heet dan nu:

"Het nieuwe nul op de meter"

De oude betekenis "van nul op de meter" is nog steeds zo laag mogelijke kosten is nog steeds van toepassing maar daar is nu bijgekomen het nog verder omlaag brengen van de kosten die als boete moet worden voldaan. De boete die over alle teruggeleverde stroom moet worden betaald. Nu al voor de overproductie en het gesaldeerde. Het laatste loopt vooruit op het afschaffen van het kunnen salderen per 1 januari 2027.

*) Het is toch van de gekke dat je zonnepanelen helemaal uitzet en wel stroom onttrekt aan het net omdat de prijs er negatief is. Het kost geld om die stroom te transporteren/beheren. Minister, dat is dan een verkeerde prikkel en het door u zo gepromote eigen verbruik lijdt daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:21:

*) Het is toch van de gekke dat je zonnepanelen helemaal uitzet en wel stroom onttrekt aan het net omdat de prijs er negatief is. Het kost geld om die stroom te transporteren/beheren. Minister, dat is dan een verkeerde prikkel en het door u zo gepromote eigen verbruik lijdt daaronder.
Nee dat is niet van de zotte, maar juist een wenselijke situatie.
Hoe lang zit je nu al in dit topic, dat kwartje zou nu toch wel een keer gevallen moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:21:

Nu bezigde ik de term van "doordraaistroom" (DDS), wat een afgeleide is van het doordraaien van groente of bloemen door tuinders/agrariërs als kosten hoger zijn dan de uiteindelijke opbrengst.

Er is meer pakkende benaming die gebruikt wordt voor het zelfvoorzienend zijn met betrekking tot stroom. Nu is er een nieuwe uitdaging/sport bijgekomen in dat is de zonnepanelenboete zo laag mogelijk te houden.

Het zo laag mogelijk houden van de zonnepaneelboete heet dan nu:

"Het nieuwe nul op de meter"

De oude betekenis "van nul op de meter" is nog steeds zo laag mogelijke kosten is nog steeds van toepassing maar daar is nu bijgekomen het nog verder omlaag brengen van de kosten die als boete moet worden voldaan. De boete die over alle teruggeleverde stroom moet worden betaald. Nu al voor de overproductie en het gesaldeerde. Het laatste loopt vooruit op het afschaffen van het kunnen salderen per 1 januari 2027.

(* zie het BOLD gedeelte bij uitklappen van jouw text)

Dit is helaas de huidige situatie, en zoals @de Peer aangeeft al een tijd aan de gang.

Is dit wenselijk? nee, natuurlijk niet... het is een vieze /verspillende noodsituatie om de boel niet de bocht uit te laten vliegen.

Maar wat moet je als PV-er? je laten bestelen omdat de boel anders de bocht uit vliegt door nalatigheid van de overheid? dat zij geen goede toezicht/ afspraken hebben gemaakt betreffende privatiseren???

Je hebt 100+% gelijk dat het een verkeerde prikkel is, maar zoals je aangeeft, de realiteit wat er staat te gebeuren.

En ja, wat veel mensen die nú nog (opnieuw? /verhuizen of-wat-dan-ook) gaan investeren in PV niet door hebben is dat de kWh prijs van hun opgewekte kWh-tjes flink omhoog gaan.
vb:

investering € 5.000
opwek kWh/jr 5.000kWh
Opwek jaren 15(mits zonder extra omvormer..)
geeft: 75.000kWh voor € 5.000 zijnde 6,7ct/kWh. punt.
dat KOST je kWh, hoe je ook krom wilt redeneren of niet.

Maar nu, de nieuwe huidige situatie.... met de "overschot" uren /weken /top-maanden:

investering € 5.000
opwek kWh/jr 3.000kWh (-/- 2.000kWh STOP-zetten /terugregelen regelsystemen....)
Opwek jaren 15(mits zonder extra omvormer..)
geeft: 45.000kWh voor € 5.000 zijnde 11.1ct/kWh!!. punt.
dat KOST nu je kWh, hoe je ook krom wilt redeneren of niet.

WAT... ga je nu doen? die 11ct kostende kWh inleveren voor 0.25ct? zoals er nu al sprake van is?
Ofwel JIJ draagt de kosten en ZIJ (e-boeren) lachen zich rot?

Ik denk (m2C) dat vele een ándere oplossing gaan bedenken om toch nog wat lol van de kWh tjes te hebben.
(ja ik weet, dynamisch... maar dat is óók niet ideaal...en zeker straks niet)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:06:
[...]

Hoe lang zit je nu al in dit topic, dat kwartje zou nu toch wel een keer gevallen moeten zijn.
Je vergeet er bij te zetten voor wie dit een wenselijke situatie zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:37:
[...]

Je vergeet er bij te zetten voor wie dit een wenselijke situatie zou kunnen zijn.
ik weet het, *O* ik weet het..... *O* ik weet het.... meester.... :Y, krijg ik nu een plakplaatje ??
( ja ik ben wat ouder.. <+:) en wijzer geworden..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:44:
[...]

ik weet het, *O* ik weet het..... *O* ik weet het.... meester.... :Y, krijg ik nu een plakplaatje ??
( ja ik ben wat ouder.. <+:) en wijzer geworden..)
sorry, plakplaatjes zijn op, je bent gewoon weer te laat. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:06:
[...]

Inderdaad, wiens wenselijk? Ik heb hier al heel wat kwartjes erin gegooid en op elk kwartje kwartje is het randschrift niet "God zij met ons", maar "Ieder lekker voor zichzelf". Namelijk de klant heeft nu het bedrijfsrisico.

Klant zet panelen uit en gebruikt geheel stroom geproduceerd door ander klanten omdat de prijs negatieve prijs is.

Gevolgen:
- er vindt transport plaats van stroom wat transport en administratiekosten met zich meebrengt
- klanten gaan stroom hamsteren en opslaan in accu's en en die later verkopen (speculatie)
- bij laden en ontladen van de accu zijn er verliezen
- kosten accu zijn voor de klant en die zal geen externe controle over de accu dulden

Het speculeren zou wenselijk zijn als dat de onbalans in het net zou verminderen....maar waarom zijn de netbeheerders er dan zo bang voor? Waarom willen zij dan de controle over de hoeveelheden in en uitgaande stroom.

Omdat het juist een stroomnet nog verder kan destabiliseren. Waar vind de inname plaats en de latere afgifte. Dat kan wel eens in deel van het stroomnet zijn waar tot dan toe geen problemen waren, en dan wel.

Ik heb altijd aangegeven dat opslag van stroom op lokaal niveau moet gebeuren en niet bij de individuele klant. Helaas is de regelgeving anders en mogen de netbeheerder dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:17:
[...]

Ik heb altijd aangegeven dat opslag van stroom op lokaal niveau moet gebeuren en niet bij de individuele klant. Helaas is de regelgeving anders en mogen de netbeheerder dat niet doen.
Die klanten hebben al een bestaande netaansluiting die onder de beschermende regels van kleinverbruikers vallen, nog zonder beperkingen.
Voor een grotere aansluiting voor 100-200MW paar uur accu is het aansluiten in de wachtrij en met alle regels voor lokale inpassing ( afscherming, vrije ruimte rond om, vrije toegangs/oprit etc).

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:17:
[...]

Inderdaad, wiens wenselijk? Ik heb hier al heel wat kwartjes erin gegooid en op elk kwartje kwartje is het randschrift niet "God zij met ons", maar "Ieder lekker voor zichzelf". Namelijk de klant heeft nu het bedrijfsrisico.

Klant zet panelen uit en gebruikt geheel stroom geproduceerd door ander klanten omdat de prijs negatieve prijs is.

Gevolgen:
- er vindt transport plaats van stroom wat transport en administratiekosten met zich meebrengt
- klanten gaan stroom hamsteren en opslaan in accu's en en die later verkopen (speculatie)
- bij laden en ontladen van de accu zijn er verliezen
- kosten accu zijn voor de klant en die zal geen externe controle over de accu dulden

Het speculeren zou wenselijk zijn als dat de onbalans in het net zou verminderen....maar waarom zijn de netbeheerders er dan zo bang voor? Waarom willen zij dan de controle over de hoeveelheden in en uitgaande stroom.

Omdat het juist een stroomnet nog verder kan destabiliseren. Waar vind de inname plaats en de latere afgifte. Dat kan wel eens in deel van het stroomnet zijn waar tot dan toe geen problemen waren, en dan wel.

Je hebt het hier over zoveel verschillende dingen tegelijk dat je wat mij betreft tot geen enkele zinnige conclusie kan komen.

En ik zie hier in al helemaal niet een feitelijke onderbouwing waarom individuele "klanten" geen stroom kunnen opslaan of waarom dat niet goed zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-04 13:40
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:37:
[...]

Voor de maatschappij, alle personen in Nederland.

Iedereen moet kunnen beschikken over elektriciteit. Het elektriciteitsnet werkt alleen als het direct wordt gebruikt. Te veel elektriciteit op een bepaald moment kan het net niet aan.

Daarom is dus die negatieve prijs op zonnige momenten. Er is simpelweg teveel elektriciteit. Negatieve prijs zorgt dan aanbod afschaalt, en verbruik toeneemt. Simpel toch?

Er is alleen een tekort aan duurzame energie in de avondpiek, en in de winter. Niet in de zomer op zonnige dagen ...

... investeer dus in opslag (batterij), of haal verbruikt naar het midden van de dag (bv. ev, airco/warmtepomp), of leg zonnepanelen op het westen. Genoeg mogelijkheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
JMfx schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:54:
[...]

Voor de maatschappij, alle personen in Nederland.
daar heb ik sterk mijn twijfels over, want als men het voor de maatschappij iets wilde doen, had men in het verleden het net al verzwaard, want men zag deze problemen al bijna 20 jaar lang aankomen, maar de politiek schoof dat steeds verder door naar de volgende.
Iedereen moet kunnen beschikken over elektriciteit. Het elektriciteitsnet werkt alleen als het direct wordt gebruikt. Te veel elektriciteit op een bepaald moment kan het net niet aan.
te weinig ook niet, dat is nu juist een van de kerntaken van Tennet en de regionale netbeheerders
Daarom is dus die negatieve prijs op zonnige momenten. Er is simpelweg teveel elektriciteit. Negatieve prijs zorgt dan aanbod afschaalt, en verbruik toeneemt. Simpel toch?
onjuist, die negatieve prijs is er alleen als men nergens de stroom kwijt kan, dus ook niet naar het buitenland, en we in Nederland helaas niet over een tijdelijke opslag (zoals in Oostenrijk, Noorwegen of Zwitserland beschikken.)
Er is alleen een tekort aan duurzame energie in de avondpiek, en in de winter. Niet in de zomer op zonnige dagen ...

... investeer dus in opslag (batterij), of haal verbruikt naar het midden van de dag (bv. ev, airco/warmtepomp), of leg zonnepanelen op het westen. Genoeg mogelijkheden.
genoeg mogelijkheden :? helaas zit de techniek daar een beetje in de weg, een airco werkt helaas zo niet :N en heb je voor jezelf eens uitgerekend wat een opslag je nodig hebt voor een warmtepomp (met zonnestroom van uit de zomer 7(8)7 ), en de stroom is zo goedkoop juist omdat niemand deze wil hebben, als we deze plots wel gaan gebruiken, moet je dan eens zien wat de prijs dan doet :? juist die stijgt. :N :N :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:29:
[...]

Je hebt het hier over zoveel verschillende dingen tegelijk dat je wat mij betreft tot geen enkele zinnige conclusie kan komen.

En ik zie hier in al helemaal niet een feitelijke onderbouwing waarom individuele "klanten" geen stroom kunnen opslaan of waarom dat niet goed zou zijn.
Steeds meer huiseigenaren overwegen de aanschaf van een thuisbatterij. Het aantal thuisbatterijen in huishoudens is vorig jaar flink gestegen, van naar schatting 15.000 naar 39.000 stuks. Zonder duidelijke regels kan een verdere groei van thuisbatterijen leiden tot een sterkere groei van netcongestie op de laagspanningsnetten, vooral als de thuisbatterijen op verschillende energiemarkten actief zijn.

https://www.netbeheernede...strijd-tegen-netcongestie

[ Voor 28% gewijzigd door esphome op 15-04-2025 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:46:
[...]

Steeds meer huiseigenaren overwegen de aanschaf van een thuisbatterij. Het aantal thuisbatterijen in huishoudens is vorig jaar flink gestegen, van naar schatting 15.000 naar 39.000 stuks. Zonder duidelijke regels kan een verdere groei van thuisbatterijen leiden tot een sterkere groei van netcongestie op de laagspanningsnetten, vooral als de thuisbatterijen op verschillende energiemarkten actief zijn.

https://www.netbeheernede...strijd-tegen-netcongestie
Dat probleem zit niet in thuisbatterijen, dat kan zitten in het gebruiken van batterijen voor handel.

Er is wat betreft netcongestie, ook volgens netbeheerders, niets mis met het gebruiken van thuisbatterijen voor nom. Het kan het hooguit helpen tegengaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:57:
[...]

Dat probleem zit niet in thuisbatterijen, dat kan zitten in het gebruiken van batterijen voor handel.

Er is wat betreft netcongestie, ook volgens netbeheerders, niets mis met het gebruiken van thuisbatterijen voor nom. Het kan het hooguit helpen tegengaan.
"Potato, potahto". Als jij investeert in een thuisbatterij en dan wil je ook het maximale eruit halen. Hoe haal je er het meeste eruit, met een dynamisch contract, ik ben even de naam kwijt voor twee verschillende leveranciers in de meterkast. Dat gaan wij dat toch doen....

U pakt ons, dan pakken wij u terug. }) De netbeheerder ziet dat dan met lede ogen toe.

Ik ga straks voor het nieuwe nul op de meter of de netbeheerder mag een thuisaccu plaatsen op hun kosten. Wat natuurlijk weer bij ons allen terugkomt, dat heet socialiseren van de kosten. En waar kwamen wij ook alweer vandaan?

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 15-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:09:
[...]

"Potato, potahto". Als jij investeert in een thuisbatterij en dan wil je ook het maximale eruit halen. Hoe haal je er het meeste eruit, met een dynamisch contract, ik ben even de naam kwijt voor twee verschillende leveranciers in de meterkast. Dat gaan wij dat toch doen....

U pakt ons, dan pakken wij u terug. }) De netbeheerder ziet dat dan met lede ogen toe.

Ik ga straks voor het nieuwe nul op de meter of de netbeheerder mag een thuisaccu plaatsen op hun kosten. Wat natuurlijk weer bij ons allen terugkomt, dat heet socialiseren van de kosten. En waar kwamen wij ook alweer vandaan?
Met wat denk je dat je max haalt op moment?
-Aansturen door energieleverancier en daarnaast nog een gedeeltelijke energierekening van je normale verbruik
-Of zoveel mogelijk eigenverbruik en zolaag mogelijke energiefractuur.

https://www.bright.nl/nie...terij-juist-nuttiger.html (originele artikel van Frank energie kan ik niet vinden)

Gewoonte patronen veranderen is lastig zelfs als ze deelnemen aan een pilot
Die bewust hebben gekozen voor dynamisch wat nog maar ~5% is van HH, zitten zonder bewust laden al op lagere activiteitniveau wat die met vast energietarief met bewust laden halen wat niet gewoon voor ze is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cw2vv8anAkE7jDTHkluYtP9tMfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7hxsFrcN4oVYikAxQNgbU7s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Iu-5s5mI_xaBk2VYIzp55Se6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uVs5xT19VYQy4rHhKsuzyX27.png?f=user_large

bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
MacD007 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[...]
daar heb ik sterk mijn twijfels over, want als men het voor de maatschappij iets wilde doen, had men in het verleden het net al verzwaard, want men zag deze problemen al bijna 20 jaar lang aankomen, maar de politiek schoof dat steeds verder door naar de volgende.
Mee eens. Net had eerder verzwaard kunnen en moeten worden. Maar zo werkt onze politiek, focus op het hier en nu, niet vooruitkijken (doe wat de kiezer nu wil, 20 jaar geleden wilde ik dit nog niet).
[...]

genoeg mogelijkheden :? helaas zit de techniek daar een beetje in de weg, een airco werkt helaas zo niet :N en heb je voor jezelf eens uitgerekend wat een opslag je nodig hebt voor een warmtepomp (met zonnestroom van uit de zomer 7(8)7 ), en de stroom is zo goedkoop juist omdat niemand deze wil hebben, als we deze plots wel gaan gebruiken, moet je dan eens zien wat de prijs dan doet :? juist die stijgt. :N :N :N
Dat is precies het doel.
De mensen die nu een batterij kopen, verdienen er 15 jaar aan, en daarna zo goed als niks meer omdat er zoveel thuisbatterijen zijn dat de avondpiek verdwenen is. De prijs in de middag is minder laag, en in de avond minder hoog.

Tegen die tijd zijn er echter zoveel batterijen verkocht, dat door innovatie en schaalvoordelen de prijs drastisch is gedaald. Batterijen worden dan geïntegreerd/gecombineerd met omvormers als 1 energiesysteem voor het huis. Een vaste prijs die niet meer veel afwijkt van de huidige energiesysteem (op fossiel).

Het is net als met zonnepanelen, je hebt x jaar voordeel, en daarna zijn ze commodity geworden door technologische innovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@domba En waar een grote thuisbatterij van 20 kilowattuur voor december nog ruim 150 euro per maand opleverde, met een uitschieter naar bijna 300 euro, lag die prijs de afgelopen vier maanden rond de 100 euro per maand.

Als ik dat dan doortrek naar de zonnepanelenboete dan is die momenteel rond een derde te hoog. En zo kunnen dan de energieleveranciers per direct de boetes verlagen.

Veel aanbod door zonnepanelen dan is de prijs laag of zelfs negatief en bij geen opwek hoog. Van het verschil tussen die twee prijzen zit de verdienmodel van de thuisbatterij.

Een ander niet direct gerelateerd punt. In een gebied vlak bij, viel de stroom weg en toen men ging kijken bij het transformatorhuisje was Enexis al aan het werk. Natuurlijk vragen wat er aan de hand was en de monteurs zeiden dat zij de spanning omlaag hadden gezet en dat er nu weer alles moet werken.

Nu wordt er een kleine kilometer verderop een joekel van een zonnepark aangesloten en dat kan toch niet de oorzaak zijn, omdat die voor het transformator huisje zit en zo in een net met een andere spanning.

Kan natuurlijk wel zorgen dat opgewekte stroom niet weg kan omdat het park al de boel vol drukt. Het gebied is een buitengebied en niet veel huizen met zonnepanelen die dat zouden kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:01:
@domba En waar een grote thuisbatterij van 20 kilowattuur voor december nog ruim 150 euro per maand opleverde, met een uitschieter naar bijna 300 euro, lag die prijs de afgelopen vier maanden rond de 100 euro per maand.

Als ik dat dan doortrek naar de zonnepanelenboete dan is die momenteel rond een derde te hoog. En zo kunnen dan de energieleveranciers per direct de boetes verlagen.

Veel aanbod door zonnepanelen dan is de prijs laag of zelfs negatief en bij geen opwek hoog. Van het verschil tussen die twee prijzen zit de verdienmodel van de thuisbatterij.
Dat kan met gewone Day ahead (EPEX-handel) of met uitgestelde teruglevering wat ik voornamelijk doe vanwege eigen PV opwek. Met intensieve EPEX-handel kom je ruim boven die 100 euro/maand zonder verdere een energierekening.
De vrije jongens "onbalans" is op retour zie, tenzij ze ook officieel aan de echte onbalans markt gaan deelnemen en onvertraagd de balans delta info krijgen, ipv gokken met proberen mee te liften.
Een ander niet direct gerelateerd punt. In een gebied vlak bij, viel de stroom weg en toen men ging kijken bij het transformatorhuisje was Enexis al aan het werk. Natuurlijk vragen wat er aan de hand was en de monteurs zeiden dat zij de spanning omlaag hadden gezet en dat er nu weer alles moet werken.

Nu wordt er een kleine kilometer verderop een joekel van een zonnepark aangesloten en dat kan toch niet de oorzaak zijn, omdat die voor het transformator huisje zit en zo in een net met een andere spanning.

Kan natuurlijk wel zorgen dat opgewekte stroom niet weg kan omdat het park al de boel vol drukt. Het gebied is een buitengebied en niet veel huizen met zonnepanelen die dat zouden kunnen veroorzaken.
Dat zonnepark zit waarschijnlijk op middenspanning, die kan daardoor licht verhogen als dat ver van het middensspanningsstation is, maar spanning verlagen kan ook zijn voor een aansluiting met PV aan het einde van een langere kabel die net iets te veel spannings val heeft vanwege de kabellengte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
JMfx schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 21:17:
[...]

Mee eens. Net had eerder verzwaard kunnen en moeten worden. Maar zo werkt onze politiek, focus op het hier en nu, niet vooruitkijken (doe wat de kiezer nu wil, 20 jaar geleden wilde ik dit nog niet).

[...]

Dat is precies het doel.
De mensen die nu een batterij kopen, verdienen er 15 jaar aan, en daarna zo goed als niks meer omdat er zoveel thuisbatterijen zijn dat de avondpiek verdwenen is. De prijs in de middag is minder laag, en in de avond minder hoog.

Tegen die tijd zijn er echter zoveel batterijen verkocht, dat door innovatie en schaalvoordelen de prijs drastisch is gedaald. Batterijen worden dan geïntegreerd/gecombineerd met omvormers als 1 energiesysteem voor het huis. Een vaste prijs die niet meer veel afwijkt van de huidige energiesysteem (op fossiel).

Het is net als met zonnepanelen, je hebt x jaar voordeel, en daarna zijn ze commodity geworden door technologische innovatie.
op jouw bold:
helemaal juist, maar ik zie die X-jaren batterij voordeel wel érg snel verdampen,
en zéker niet zolang (afschrijf periode??) als dat we hebben/kunnen genieten van de PV stimulatie periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:53:
[...]
op jouw bold:
helemaal juist, maar ik zie die X-jaren batterij voordeel wel érg snel verdampen,
en zéker niet zolang (afschrijf periode??) als dat we hebben/kkunnen genieten van de PV stimulatie periode.
Het inzetten van een thuisaccu voor passief meesturen op de onbalans als Frank Energie, is maar een van de vele manieren hoe je een thuisaccu kunt inzetten.

Meeliften, want ze nemen niet officieel deel aan de balanceringsmarkt, liepen de resultaten al van terug begin 2024 voordat "onbalans" thuisaccu's en was de RT2 (regeltoestand 2, betalen voor elk verschil /onbalans in eigen portofolio) al van 9 naar ~16% opgelopen dat is nu inmiddels eerder >20%.
Naast de thuisaccu's zijn er de klein zakelijke op grootverbruikersaansluiting die veelal extern beheerd worden en als voor bedrijfsactivieteit niet nodig , door aanstuurder voor andere doelen mag inzetten .

Day ahead of wel EPEX is sinds Q4 '24 zelfs beter dan daarvoor de spread is groter, daar de gasprijs hoog blijft en ETS emissiekosten gestegen zijn voor fossiel.
Mijn resultaten met meer nadruk op eilandbedrijf zijn zelfs bijna het dubbele tov mijn vorige saldeerperiode met gemiddeld over laatste 2000kWh 19.8ct/kwh kaal excl (37,85 ct incl BTW & EB) voor teruglevering

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
esphome schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:09:
[...]

door de benodigde veel hogere capaciteit die je voor handel (welke handel dan ook) nodig hebt (massa is kassa in deze) en dus ook de veel hogere investering die daarvoor nodig is t.o.v. een thuis-batterij die alleen bedoeld is in zo veel mogelijk maanden per jaar (circa 8-10 mnd) op NOM te gaan zitten.

En daar zie je op dit moment al een kentering, op Bright.nl kun het het volgende lezen: Thuisbatterij die zelf handelt levert nu al minder op, kleine thuisbatterij wordt juist nuttiger.

De vraag is of je binnen de circa 7-10 jaar de hogere investering er wel uberhaupt er uit gaat krijgen, terwijl ik bv met een Zendure (puur als voorbeeld) voor circa 1.500 euro kan beginnen ( 3 kWh opslag, en deze naar eigen behoefde voor circa 800 euro per 3 kWh upgrade kan vergroten. Dus voor circa 2.300 euro heb ik een simpele plug & play thuis-batterij die ook nog kan meenemen bij een verhuizing en met 6 kWh (tenminste in mijn eigen situatie) ik zeker 9 mnd op NOM kan gaan zitten :) en bij en overige via een dynamisch tarief circa 25-30% goedkope energie kan gebruiken ipv de dure periode, door mogelijk dan nog andere slimme aanpassingen zelfs richting 50% te kunnen gaan. d:)b

En deze op NOM gebasserde thuis-batterijen hebben nu juist geen enkele invloed op netcongestie, sterker nog, juist op de momenten met hoge netcongestie wordt deze verlaagd en daar waar ruimte is (weinig vraag) tijdens de winterperiode maak je juist gebruik van de beschikbare ruimte en lage prijzen door dan de beschikbare stroom in je eigen thuis-batterij op te slaan.

De enige verliezer in deze zijn de energieboeren, want tijdens 9 mnd van het jaar kunnen ze geen enkele kWh aan je verkopen en tijdens de winter waar hun grootste profit ligt wordt dit dus ook een heel stuk minder, dus vrij logisch dat hun lobby er veel aan gelegen is om dat zo veel mogelijk te beperken, die enkele energieboeren (zonneplan, tibber, frank) die wel met hun dure thuis-batterijen er inzitten hebben hun BM er van gemaakt, ongeacht of jij er niet iets aan verdient, ze zelf verdienen er dus wel aan.

Ik zie dat mn de op handel gebasserde systemen de strijd gaan verliezen en het voor de gemiddelde Nederlander met zonnepanelen veel interessanter (na 2026) gaat worden op een eigen verbruik gebasserde thuis-batterij van het type PIB te gaan. succes verzekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:03:
[...]

door de benodigde veel hogere capaciteit die je voor handel (welke handel dan ook) nodig hebt (massa is kassa in deze) en dus ook de veel hogere investering die daarvoor nodig is t.o.v. een thuis-batterij die alleen bedoeld is in zo veel mogelijk maanden per jaar (circa 8-10 mnd) op NOM te gaan zitten.

En daar zie je op dit moment al een kentering, op Bright.nl kun het het volgende lezen: Thuisbatterij die zelf handelt levert nu al minder op, kleine thuisbatterij wordt juist nuttiger.

De vraag is of je binnen de circa 7-10 jaar de hogere investering er wel uberhaupt er uit gaat krijgen, terwijl ik bv met een Zendure (puur als voorbeeld) voor circa 1.500 euro kan beginnen ( 3 kWh opslag, en deze naar eigen behoefde voor circa 800 euro per 3 kWh upgrade kan vergroten. Dus voor circa 2.300 euro heb ik een simpele plug & play thuis-batterij die ook ook kan meenemen bij een verhuizing en met 6 kWh (tenminste in mijn eigen situatie) ik zeker 9 mnd op NOM kan gaan zitten :) en bij en overige via een dynamisch tarief circa 25-30% goedkope energie kan gebruiken ipv de dure periode, door mogelijk dan nog andere slimme aanpassingen zelfs richting 50% te kunnen gaan. d:)b

En deze op NOM gebasserde thuis-batterijen hebben nu juist geen enkele invloed op netcongestie, sterker nog, juist op de momenten met hoge netcongestie wordt deze verlaagd en daar waar ruimte is (weinig vraag) tijdens de winterperiode maak je juist gebruik van de beschikbare ruimte en lage prijzen door dan de beschikbare stroom in je eigen thuis-batterij op te slaan.

De enige verliezer in deze zijn de energieboeren, want tijdens 9 mnd van het jaar kunnen ze geen enkele kWh aan je verkopen en tijdens de winter waar hun grootste profit ligt wordt dit dus ook een heel stuk minder, dus vrij logisch dat hun lobby er veel aan gelegen is om dat zo veel mogelijk te beperken, die enkele energieboeren (zonneplan, tibber, frank) die wel met hun dure thuis-batterijen er inzitten hebben hun BM er van gemaakt, ongeacht of jij er niet iets aan verdient, ze zelf verdienen er dus wel aan.

Ik zie dat mn de op handel gebasserde systemen de strijd gaan verliezen en het voor de gemiddelde Nederlander met zonnepanelen veel interessanter (na 2026) gaat worden op een eigen verbruik gebasserde thuis-batterij van het type PIB te gaan. succes verzekerd.
Helemaal eens!

€2300 voor 6kWh.
Hoeveel zal dat nog zijn in 2030? Bv. 10% daling over 5 jaar, kom je uit op €1400 euro (40% compound daling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
JMfx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
[...]

Helemaal eens!

€2300 voor 6kWh.
Hoeveel zal dat nog zijn in 2030? Bv. 10% daling over 5 jaar, kom je uit op €1400 euro (40% compound daling).
ondertussen heb ik waarschijnlijk al deze thuis-batterij al terugverdiend, dus wachten of mogelijk prijsdaling :? kan net zo makkelijk door wat voor omstandigheden (zie je nu al met die gekke trump) de andere kant op gaan.

nee, voor 2027 heeft deze jongen een thuis-batterij staan, en ik gebruik de tijd die daar nu tussen ligt goed om te kijken welke het gaat worden, aanschaf ergens medio 2026 zodat ik zelf nog voldoende tijd heb om er mee te spelen, tenslotte is het wel ook nog een leuke hobby. *O* :)F
en ja, dat wordt in combinatie met een dynamisch stroom contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:21
JMfx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:30:
[...]

Helemaal eens!

€2300 voor 6kWh.
Voor mijn solaredge opstelling zou een 15 kWh accu nu rond de 5k uitkomen (3*4.6kWh). Met de huidige prijzen begint dat al rendabel te worden en als we over een paar jaar van salderen af zijn zal zo'n accu al een no-brainer zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:50:
[...]

ondertussen heb ik waarschijnlijk al deze thuis-batterij al terugverdiend, dus wachten of mogelijk prijsdaling, kan net zo makkelijk door wat voor omstandigheden (zie je nu al met die gekke trump) de andere kant op gaan.

nee, voor 2027 heeft deze jongen een thuis-batterij staan, en ik gebruik de tijd die daar nu tussen ligt goed om te kijken welke het gaat worden, aanschaf ergens medio 2026 zodat ik zelf nog voldoende tijd heb om er mee te spelen, tenslotte is het wel ook nog een leuke hobby. *O* :)F
en ja, dat wordt in combinatie met een dynamisch stroom contract.
@MacD007
Ik verwacht juist dat net ná de winter 2026/2027 (aflopende GC contracten..) de beste aanschaf periode is.

1) omdat de batterij prijzen dan waarschijnlijk nog steeds dalen (mijn glazen bol is van matglas..)
2) het winter-seizoen dat je niét zelf kan bijbenen is dan net afgelopen, dus de beste start-periode breekt dan aan
3) technieken zijn op nét wat hoger niveau
4)software is dan nét wat beter? meer mogelijkheden?
5) je weet/ hebt dan de láátse update van de overheids-stumpers met hun gedachtenkronkels, zodat je, je gewenste config, nog kan aanpassen.

Ik blijf voorlopig nog bij mijn stelling, dat als de TvT mij nét wat te lang naar mijn zin is...
(geen zin om pas na 6+ jaar break-even te zijn.. -O- )
dat ik dan gewoon lekker de "investering" op de beurs laat staan *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
redwing schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]

Voor mijn solaredge opstelling zou een 15 kWh accu nu rond de 5k uitkomen (3*4.6kWh). Met de huidige prijzen begint dat al rendabel te worden en als we over een paar jaar van salderen af zijn zal zo'n accu al een no-brainer zijn.
voor peakshaving?
voor handel? (verdiensten ná 2027??)
of voor je eigen opwek-verschuiving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:07:
[...]

@MacD007
Ik verwacht juist dat net ná de winter 2026/2027 (aflopende GC contracten..) de beste aanschaf periode is.

1) omdat de batterij prijzen dan waarschijnlijk nog steeds dalen (mijn glazen bol is van matglas..)
2) het winter-seizoen dat je niét zelf kan bijbenen is dan net afgelopen, dus de beste start-periode breekt dan aan
5) je weet/ hebt dan de láátse update van de overheids-stumpers met hun gedachtenkronkels, zodat je, je gewenste config, nog kan aanpassen.

Ik blijf voorlopig nog bij mijn stelling, dat als de TvT mij nét wat te lang naar mijn zin is...
En waarom is na 6 jaar break-even (TVT) zijn niet goed dan?
Lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:07:
[...]

@MacD007

dan was je de afgelopen 2 weken zeker ook zeer blij :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:08:
[...]

voor peakshaving?
voor handel? (verdiensten ná 2027??)
of voor je eigen opwek-verschuiving?
Vooral voor eigen verbruik. 15kWh zou ervoor zorgen dat ik 8 a 9 maanden geen energie vanuit het net meer nodig zou hebben. Daarbij kun je hem zo instellen dat je aan peakshaving doet. Handel zou kunnen, maar ik verwacht dat dat na 2027 niet heel veel meer gaat opleveren. Je ziet de opbrengsten daarvan nu al aardig omlaag gaan.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMfx
redwing schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:48:
[...]

Vooral voor eigen verbruik. 15kWh zou ervoor zorgen dat ik 8 a 9 maanden geen energie vanuit het net meer nodig zou hebben. Daarbij kun je hem zo instellen dat je aan peakshaving doet. Handel zou kunnen, maar ik verwacht dat dat na 2027 niet heel veel meer gaat opleveren. Je ziet de opbrengsten daarvan nu al aardig omlaag gaan.
Ter interesse: Is de grootte van 15kWh omdat je een all electric huis hebt en veel verbruikt?
Of omdat je graag nooit energie van het net wil gebruiken in de 8-9 maanden? (ook geen klein piekje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-04 10:06
Hansieo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:53:
[...]

op jouw bold:
en zéker niet zolang (afschrijf periode??) als dat we hebben/kunnen genieten van de PV stimulatie periode.
De grootste winst van / besparingen door de thuisbatterij zit misschien helemaal niet bij de consumenten, maar bij de netbeheerder. Er moet 200 miljard in de infra ivm congestie, las ik.
Mits goed geplaatst en ingezet kan een batterij de noodzaak tot verzwaring overal en altijd reduceren, of in ieder geval erbij helpen.
Niet iedereen hoeft ook naar 3x80A.

(NB: sprak laatst iemand die pas van gas af is, en werkelijke enorme aansluiting heeft - groot huis - met ditto aansluittarief. Te bang of te rijk ;) om die te verlichten. Ook geen kritisch adviseur te bekennen - klinkt als de ouderwetse CV installateur die alles op 90graden zet - tsja, heb je in ieder geval geen klachten over koud in huis en vliegen de € uit de sponningen)

Bedrijven plaatsen batterijen nu vooral om die reden - zonder maar enige handel op de energiemarkt besparen ze al fors op de aansluittarieven.

Voor 200 miljard kan je heel wat batterijen kopen ;). Scheelt enorm in arbeidsuren van technici,
die er al niet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
JMfx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:10:
[...]
Ter interesse: Is de grootte van 15kWh omdat je een all electric huis hebt en veel verbruikt?
Of omdat je graag nooit energie van het net wil gebruiken in de 8-9 maanden? (ook geen klein piekje)
Niet all electric, maar wel voor een groot deel. Verder een oud huis dus wat meer verliezen waardoor de airco's wat harder moeten werken (worden zowel voor verwarming als cooling gebruikt). En als ik naar het verbruik kijk met de opwek die ik heb lijkt zo'n 15kWh de sweetspot te zijn tussen kosten en functionaliteit.
Voor de rest zou het me op zich niet uitmaken of er af en toe wel/niet iets van het net gehaald wordt. Doordat de winter ook overbrugd moet worden zal de net-aansluiting toch actief moeten blijven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
JMfx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:12:
[...]

Lijkt me prima.
Na 6 jaar op nul, én (!) de onzekerheid wat je gaat/kán besparen ná die periode geeft bij mij een ruime doorslag naar aandelen. (ook als ik kijk naar de opbrengst/voordeel ná die periode tov aandelen)

De huidige regering/ACM zitten nú al te kloten met de batterij knoppen, daar ga ik echt niet 6+ jaren mee vooruitkijken /investeren.

PV 6 jaren is geen (nihil terugloop) probleem, die blijven liggen en opwekken, en je hebt áltijd voordeel tov iemand zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:16:
[...]

doel je op aandelen? dan ja, mijn defensie aandelen doen het superrr..onwijs *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
JMfx schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:12:
[...]
Lijkt me prima.
Ik kan niet voor een ander spreken natuurlijk, maar ik kan wel zeggen waarom ik het nu nog niet doe ondanks dat ik op ongeveer dezelfde TVT uitkom.

Als ik zie wat de plannen van de huidige regering zijn hiermee (simpel gezegd geen plan dus kan alle kanten op gaan) en wat ze al gedaan hebben met PV (afschaffen om een begroting kloppend te krijgen), wat ze aan milieuzaken doen (vooral zo weinig mogelijk) en wat ze met terugleverkosten doen (vooral positief voor de leveranciers) is mijn conclusie dat de kans heel groot is dat er nog wel iets wordt verzonnen om accu's tegen te werken. Want accu's zijn voor de leveranciers simpelweg een nieuwe aanslag op hun winstmodel.

Oftewel ik acht de kans groot dat er in die 6 jaar iets gaat komen waardoor de TVT niet meer zo zeker is. En aangezien ik nu nog een analoge meter heb waardoor ik 100% kan salderen zonder terugleverkosten, wacht ik lekker af tot 2027. Met het wegvallen van salderen en de dan waarschijnlijk lagere accu-prijzen zal de TVT een stuk korter worden en is het risico ook veel lager.

Dus voorlopig gaat het geld richting investeringen en nog niet naar een accu.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:16:
[...]

Als je wakker ligt van zo'n dip doe je iets verkeerd. Investeren is voor de langere termijn en dan heb je nog steeds leuke winsten. Waarbij je met het geld dat je er nu in stopt ook weer makkelijk rendement kunt halen. Zulke dips levelen zich uit over de langere termijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
redwing schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:30:
[...]

Ik kan niet voor een ander spreken natuurlijk, maar ik kan wel zeggen waarom ik het nu nog niet doe ondanks dat ik op ongeveer dezelfde TVT uitkom.

Als ik zie wat de plannen van de huidige regering zijn hiermee (simpel gezegd geen plan dus kan alle kanten op gaan) en wat ze al gedaan hebben met PV (afschaffen om een begroting kloppend te krijgen), wat ze aan milieuzaken doen (vooral zo weinig mogelijk) en wat ze met terugleverkosten doen (vooral positief voor de leveranciers) is mijn conclusie dat de kans heel groot is dat er nog wel iets wordt verzonnen om accu's tegen te werken.
Want accu's zijn voor de leveranciers simpelweg een nieuwe aanslag op hun winstmodel.

Oftewel ik acht de kans groot dat er in die 6 jaar iets gaat komen waardoor de TVT niet meer zo zeker is. En aangezien ik nu nog een analoge meter heb waardoor ik 100% kan salderen zonder terugleverkosten, wacht ik lekker af tot 2027. Met het wegvallen van salderen en de dan waarschijnlijk lagere accu-prijzen zal de TVT een stuk korter worden en is het risico ook veel lager.

Dus voorlopig gaat het geld richting investeringen en nog niet naar een accu.
amen... vooral met de bold gedeeltes (ff uitklappen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Steeds meer slimme huiseigenaren in Nederland gebruiken hun thuisbatterij om te handelen op de verschillende energiemarkten. Hoe succesvoller leveranciers dit doen, hoe meer het voor de klant oplevert. In dit rapport blikken we terug op de ontwikkeling van de handelsresultaten in het afgelopen jaar.

Lees verder bij Frank Engergie
https://www.frankenergie....ten-thuisbatterijen-april

Solar Magazine heeft ook het van Frank Energie:
https://solarmagazine.nl/...e-handelsmarkten-op-komst

Dan nog wat opgewarmde kliek en het gaat het vervolg van de proef in Zeeland opdat het zonnepark van Eneco niet hoeft te curtail-en...dat laat zij liever over aan de klanten omdat te doen. :O

https://solarmagazine.nl/...epanelen-tijdens-piekuren

[ Voor 20% gewijzigd door esphome op 16-04-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
redwing schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:05:
[...]

even een vraag, hoe kom je aan die 15 kWh benodigde capaciteit ? :? sorry, las het net hier boven, had ik even niet gezien, vind het wel aan de hoge kans maar als jij dit berekend hebt zal het wel kloppen, blijft wel fors, echter gezien de steeds goedkopere batterijen kom je daar zo langszamerhand wel binnen een redelijk haalbare situatie.

[ Voor 24% gewijzigd door MacD007 op 16-04-2025 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
MacD007 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 18:11:
[...]

even een vraag, hoe kom je aan die 15 kWh benodigde capaciteit ? :? sorry, las het net hier boven, had ik even niet gezien, vind het wel aan de hoge kans maar als jij dit berekend hebt zal het wel kloppen, blijft wel fors, echter gezien de steeds goedkopere batterijen kom je daar zo langszamerhand wel binnen een redelijk haalbare situatie.
Het ligt er aan wat je als grens ziet. Van 7 naar 15kWh levert zo'n 2 maanden extra op waarbij je vrij van het net kunt draaien. En in die maanden levert het relatief veel op omdat dat de maanden zijn waarbij je ook regelmatig overdag niet genoeg opwek hebt wat je door een wat grotere accu goed kunt overbruggen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
redwing schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:24:
[...]

Het ligt er aan wat je als grens ziet. Van 7 naar 15kWh levert zo'n 2 maanden extra op waarbij je vrij van het net kunt draaien. En in die maanden levert het relatief veel op omdat dat de maanden zijn waarbij je ook regelmatig overdag niet genoeg opwek hebt wat je door een wat grotere accu goed kunt overbruggen.
kijkend (mbv GC dagoverzichten) naar afgelopen jaren/winters zou dat (in mijn geval) absoluut geen 2 maanden extra opleveren.

Ik kan "nu" van pakweg nov tm feb netjes aan mijn opwek/verbruik voldoen.
Met een batterij van 15~20kWh (waar ik op zou focussen) kan ik écht ECHT niet 2 maanden er af snoepen omdat de opwek -/- RTE dusdanig laag is, dat ik zelfs mijn super zuinige huis er niet de nov & feb winter maanden mee kan afdekken terwijl ik toch 10kWp (ZO+ZW) heb liggen.

Ik denk ook niet dat ik de enige ben die dat niet zal lukken met een pakweg 15kWh wat jij noemt. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik zou bij een Victron based systeem ook rond de 15 uitkomen denk ik, maar dat is dan puur vanwege de minimale laad/ontlaadcapaciteit om off-grid op PV te mogen draaien bij stroomuitval (4,8kWh accu per 1,5kWp PV vermogen). Voor een 3-fase setup zou ik dan zelfs naar 40-45kWh accucapaciteit moeten. Dat laatste doet me toch wel erg twijfelen of ik dat dan wel moet willen.

Qua verdienmodel zou ik aan ±7 genoeg moeten hebben c.q. optimaal ROI verkrijgen, volgens mijn batterij simulaties in HA (5, 10, 20 en 40kWh). Dan zou je mooi met 10kWh accucapaciteit uitkomen met een 10-80% cycle/begrenzing die de levensduur ook weer verlengd. 15 verdiend zichzelf ook nog best behoorlijk terug inderdaad, maar daarboven kakt de ROI snel in.

Daarom blijft voor mij de Solaredge 10kWh HV batterij ook een optie, met extra voordeel dat deze DC-DC kan laden, maar ik blijf hem veel te duur vinden tov andere opties (plus het is een NMC accu wat eigenlijk een no-go is) en al helemaal als je de back-up gateway optie erbij wilt.

Ik blijf voorlopig dus nog maar even simuleren en de markt in de gaten houden. Aankoop zal ergens in zomer 26 worden ook.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 17-04-2025 09:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Hansieo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:26:
[...]

kijkend (mbv GC dagoverzichten) naar afgelopen jaren/winters zou dat (in mijn geval) absoluut geen 2 maanden extra opleveren.

Ik kan "nu" van pakweg nov tm feb netjes aan mijn opwek/verbruik voldoen.
Met een batterij van 15~20kWh (waar ik op zou focussen) kan ik écht ECHT niet 2 maanden er af snoepen omdat de opwek -/- RTE dusdanig laag is, dat ik zelfs mijn super zuinige huis er niet de nov & feb winter maanden mee kan afdekken terwijl ik toch 10kWp (ZO+ZW) heb liggen.

Ik denk ook niet dat ik de enige ben die dat niet zal lukken met een pakweg 15kWh wat jij noemt. :'(
Mijn verbruik ligt wat hoger waardoor ik nov+feb alleen kan overbruggen met een wat grotere accu :+ Met een kleinere accu kom ik maart t/m oktober door en in feb/nov hjeel vaak tekort.

[removed]

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)