Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:26
esphome schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:03:
Ondanks ons stroomnet kraakt onder de hoeveelheid hernieuwbare energie, staat Nederland op de derde plaats onderaan in de EU met het aandeel van hernieuwbare energie ten opzichte van het totale energie verbruik.

[Afbeelding]

Alleen in België en Ierland doen het dan nog slechter.

Bron: https://www.europarl.euro...e-eu-hernieuwbare-energie
Zo raar is dat niet, we zijn ook het dichtst bevolkte land. Het klimaat kijkt niet naar grenzen, dat zouden wij ook niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:30
MacD007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

Heb je er mogelijk aan gedacht dat dit gewoon een mening is van deze onkundige minister, zelfs de ACM heeft aangegeven dat het geen probleem is en heeft het zelfs opgenomen in zijn advies, maar dat smaakt deze minister niet, dus dan maar een oud stokpaardje uit de stal gehaald, met als reden dat het van de EU niet mag.

Dat laatste is maar de vraag of dit echt niet mag? Maar ja, dan ga je aan de extra inkomsten van onze energieboeren komen, en wie zit daar nu en was vroeger VVD ? juist de Cora , nee niet die van de Mora, maar van die andere vette hap, de VVD.
Dhr. Bontenbal is dezelfde mening toegedaan en die wil ik niet onkundig noemen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Onbekend schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Ik ga er vanuit dat die kaart met percentages al het hernieuwbare energie is. De percentages die ik opnoemde was van zon en wind omdat de andere soorten van hernieuwbare energie in Nederland relatief weinig bijdragen.
Kaart lijkt me toch duidelijk, gewoon het aandeel hernieuwbare energie tov het totale energieverbruik (wat er staat). Zeker niet verwarren met alleen elektriciteits opwekking, dat zijn heel andere getallen...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:02
Onbekend schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:11:
[...]

Zo te zien is voor Nederland alleen de bijdrage van de zonnepanelen geteld. Nederland had in 2022 18% van de energie uit wind en 15% uit zon gehaald. (Bron: https://www.energie-neder...pen/hernieuwbare-energie/ )
Dus Nederland zou op 33% moeten staan, wat meteen Nederland hoger in de ranglijst zet. Maar ik weet niet welke getallen van andere landen nog meer niet kloppen.....
Je zal waarschijnlijk moeten kijken hoe de EU hier de export verrekend in het percentage.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Srednier schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Kaart lijkt me toch duidelijk, gewoon het aandeel hernieuwbare energie tov het totale energieverbruik (wat er staat). Zeker niet verwarren met alleen elektriciteits opwekking, dat zijn heel andere getallen...
Ja, je hebt gelijk.
De kaart heeft het over het totale energieverbruik (elektriciteit, gas en andere brandstoffen).
Ik was in de war met de tekst die daarboven stond en dacht dat het alleen over elektriciteit ging, waar mijn post dus over ging. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
John245 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Dhr. Bontenbal is dezelfde mening toegedaan en die wil ik niet onkundig noemen.
het blijven 'Politieke statements elk met hun eigen eigen agenda, helaas werkt dat zo, dit zijn lui die exact die kersenpitten uit de zak pakken die in hun straatje passen, verwacht van deze lui geen objetieve uitspraken, want die zijn alle gewoon politiek gekleurd.
Vaak moet je meer luisteren van wat er niet gezegd wordt dan wat ze zeggen, lastig en voor buitenstaanders ook lastig te begrijpen, ik heb lang genoeg in die kringen vertoeft om te weten hoe dat loopt, liep daar dus ook continu tegen aan, zeker in het begin.

kijk eens wat hier over een statement van Bontenbal staat: https://solarmagazine.nl/...trijd-met-europese-regels

De ACM vraagt in de UHT aandacht voor de maatschappelijke baten van zonnepanelen en voor het feit dat het huidige wetsvoorstel geen duidelijkheid geeft over het voortbestaan van de terugleverkosten die veel leveranciers nu vragen aan consumenten met zonnepanelen. bron: https://www.acm.nl/nl/pub...egeling-te-verduidelijken

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 01-11-2024 12:17 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:01:
[...]

het blijven 'Politieke statements elk met hun eigen eigen agenda, helaas werkt dat zo, dit zijn lui die exact die kersenpitten uit de zak pakken die in hun straatje passen, verwacht van deze lui geen objetieve uitspraken, want die zijn alle gewoon politiek gekleurd.
Vaak moet je meer luisteren van wat er niet gezegd wordt dan wat ze zeggen, lastig en voor buitenstaanders ook lastig te begrijpen, ik heb lang genoeg in die kringen vertoeft om te weten hoe dat loopt, liep daar dus ook continu tegen aan, zeker in het begin.

kijk eens wat hier over een statement van Bontenbal staat: https://solarmagazine.nl/...trijd-met-europese-regels

De ACM vraagt in de UHT aandacht voor de maatschappelijke baten van zonnepanelen en voor het feit dat het huidige wetsvoorstel geen duidelijkheid geeft over het voortbestaan van de terugleverkosten die veel leveranciers nu vragen aan consumenten met zonnepanelen. bron: https://www.acm.nl/nl/pub...egeling-te-verduidelijken
Sorry, maar alles wat op solarmagazine staat neem ik niet serieus zolang ze niet aan bronvermelding doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Lezende op Solarmagzine las ik dat er behoefte is aan realtime uitlezen van slimme meters. Dat dit nu niet het geval is komt waarschijnlijk omdat dat inbreuk zou doen op de privacy van de huishoudens.

Het vreemde is dat er niet gedacht wordt aan om de realtime te behalen door het strategisch uitlezen van slimme meters in een wijk of groep die op dezelfde transformator zitten.

Er zijn drie fases in de straat en die zijn weer verdeeld over de aansluitingen zodat er een balans is over de drie fases. De netbeheerder moet dan weten welke meters op welke fase zit en kan dat ook achterhalen door te kijken welk voltage of frequentie gemeten wordt op een bepaald moment en die meters dan toe te wijzen aan een bepaalde fase. Ik neem aan dat een meter op een drie faseaansluiting gemiddelde waardes terugzendt.

Ik ga er ook vanuit dat niet alle meters tegelijkertijd hun gegevens verzenden maar dat er een tijdsverdeling is tussen de meters zodat de data geleidelijker binnenkomt.

De realtime haal je dan, door de slimme meters stuk voor stuk uit te lezen en dan in een patroon opdat er dan virtueel een veel hogere sampling ontstaat.

Er is zo geen behoefte aan realtime data bij elke meter omdat je die ook kunt behalen door het slim uitlezen van meer dan één slimme meters.

Aanzet tot: https://solarmagazine.nl/...or-in-de-energietransitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:43
esphome schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:07:
Lezende op Solarmagzine las ik dat er behoefte is aan realtime uitlezen van slimme meters. Dat dit nu niet het geval is komt waarschijnlijk omdat dat inbreuk zou doen op de privacy van de huishoudens.

Het vreemde is dat er niet gedacht wordt aan om de realtime te behalen door het strategisch uitlezen van slimme meters in een wijk of groep die op dezelfde transformator zitten.

Er zijn drie fases in de straat en die zijn weer verdeeld over de aansluitingen zodat er een balans is over de drie fases. De netbeheerder moet dan weten welke meters op welke fase zit en kan dat ook achterhalen door te kijken welk voltage of frequentie gemeten wordt op een bepaald moment en die meters dan toe te wijzen aan een bepaalde fase. Ik neem aan dat een meter op een drie faseaansluiting gemiddelde waardes terugzendt.

Ik ga er ook vanuit dat niet alle meters tegelijkertijd hun gegevens verzenden maar dat er een tijdsverdeling is tussen de meters zodat de data geleidelijker binnenkomt.

De realtime haal je dan, door de slimme meters stuk voor stuk uit te lezen en dan in een patroon opdat er dan virtueel een veel hogere sampling ontstaat.

Er is zo geen behoefte aan realtime data bij elke meter omdat je die ook kunt behalen door het slim uitlezen van meer dan één slimme meters.

Aanzet tot: https://solarmagazine.nl/...or-in-de-energietransitie
dat kan toch gewoon met de p1 pulse

ik denk dat dat continu uitlezen gewoon te veel geld kost
en het is ook nergens voor nodig

het is een gemak voor jezelf wat je kunt kopen

met zon meter in de p1 wordt alles realtime direct toegevoegd in de app van je energiebeheerder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:07:

<knip>
Digitalisering van laagspanning/middenspanning transformators met ook slimme meters, maakt het voor netwerkbeheerder aanzienlijk eenvoudiger zowel voor sturing/setting van de tapstand van de LS-transformator en of een afgaande kabels tijdig signaleren als deze richting maxinale capaciteit gaan, dan de informatie van de tientallen losse slimme meters optellen.
Als ook dat ze daarmee over meer en betrouwbare netverliezen beschikken. (verlies is kwadratisch met de stroom en de resolutie van de losse slimme meters op een aansluitingen is een kwartier)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
boyette schreef op zondag 3 november 2024 @ 02:05:
[...]

dat kan toch gewoon met de p1 pulse

ik denk dat dat continu uitlezen gewoon te veel geld kost
en het is ook nergens voor nodig

het is een gemak voor jezelf wat je kunt kopen

met zon meter in de p1 wordt alles realtime direct toegevoegd in de app van je energiebeheerder
Maar dit gaat niet over over wat jij thuis doet. Juist niet, dit omdat wij hechten aan onze privacy.

Het gaat hier om netbeheer en de beheerder wil exact weten wat er zich afspeelt in het lokale net zodat er sneller gereageerd en zelfs preventief actie ondernomen kan worden voordat er problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 05-10 15:18
esphome schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:44:
[...]
Maar dit gaat niet over over wat jij thuis doet. Juist niet, dit omdat wij hechten aan onze privacy.

Het gaat hier om netbeheer en de beheerder wil exact weten wat er zich afspeelt in het lokale net zodat er sneller gereageerd en zelfs preventief actie ondernomen kan worden voordat er problemen zijn.
Dan heeft die toch genoeg aan een Volt- en Amperemeetpunt per fase aan het begin van een tak die de wijk ingaat.
Eventueel aangevuld met een Voltmeetpunt helemaal aan het eind van die tak.

Zolang er onderweg voor de netbeheerder niks stuurbaars is in die tak lijkt me dat voldoende info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:31
gAzu schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:26:
[...]

Dan heeft die toch genoeg aan een Volt- en Amperemeetpunt per fase aan het begin van een tak die de wijk ingaat.
Eventueel aangevuld met een Voltmeetpunt helemaal aan het eind van die tak.

Zolang er onderweg voor de netbeheerder niks stuurbaars is in die tak lijkt me dat voldoende info.
Ik denk dat de netbeheerder graag wil weten hoeveel verkeer, er tussen buurman en buurman plaats vind. Als Pietje overschot heeft, en jantje het gelijk afneemt. Is dat voor de netbeheerder niet te meten, dit blijft namelijk voor de meter van de netbeheerder.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:31
RemmyB83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:41:
[...]

Ik denk dat de netbeheerder graag wil weten hoeveel verkeer, er tussen buurman en buurman plaats vind. Als Pietje overschot heeft, en jantje het gelijk afneemt. Is dat voor de netbeheerder niet te meten, dit blijft namelijk voor de meter van de netbeheerder.
Wat zou het nut van die informatie zijn?

Er is netto geen vraag of teruglevering en er is geen extra kabelbelasting. Dus wat valt er te regelen als je die informatie wel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:31
hanev001 schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:05:
[...]

Wat zou het nut van die informatie zijn?

Er is netto geen vraag of teruglevering en er is geen extra kabelbelasting. Dus wat valt er te regelen als je die informatie wel hebt?
Ik weet ook niet wat de netbeheerder hier precies aan informatie wil winnen.
Als ik jouw zo hoor zeg jij, als het verkeer op de snelweg maar goed loopt, maakt het niet uit hoe druk het in het centrum van de stad is. Nou kan ik mijn best indenken dat dat soort informatie best interessant kan zijn voor de netwerkbeheerder, misschien om te zien op welke momenten dat is. Er is nu met zonnepanelen, w.p. en e.v. best veel veranderd, dus kan mijn best indenken, dat ze meer inzicht in willen hebben om eventuele toekomstige problemen voor te zijn.
Zeker in full electric woonwijken.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 14:48
esphome schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:03:
Ondanks ons stroomnet kraakt onder de hoeveelheid hernieuwbare energie, staat Nederland op de derde plaats onderaan in de EU met het aandeel van hernieuwbare energie ten opzichte van het totale energie verbruik.

[Afbeelding]

Alleen in België en Ierland doen het dan nog slechter.

Bron: https://www.europarl.euro...e-eu-hernieuwbare-energie
Ik ben benieuw of dit inclusief het verbruik van de rotterdamse haven en schiphol is. Dan lijkt de lage percentage logischer door alle vrachtschepen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:01:
[...]

Ik ben benieuw of dit inclusief het verbruik van de rotterdamse haven en schiphol is. Dan lijkt de lage percentage logischer door alle vrachtschepen etc.
Antwerpen heeft ook een aanzienlijke haven en Brussel heeft ook een luchthaven en daarnaast Luik (DHL). Nederland heeft dan vlakbij weer Maastricht Aachen Airport waar heel lang een Ilyushin Il-76 aan de ketting heeft gestaan.

Ik ging in mijn jeugd wel eens op de fiets er naartoe, om die te bekijken want zo'n groot vliegtuig had ik nog nooit eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Laatst online: 05-10 15:18
RemmyB83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:41:
[...]

Goed punt! :)

Zeker gezien buurman & buurman, die zouden zomaar de dure kabel van de netbeheerder tussen hun huizen in kunnen laten smelten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
esphome schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:47:
[...]

Antwerpen heeft ook een aanzienlijke haven en Brussel heeft ook een luchthaven en daarnaast Luik (DHL). Nederland heeft dan vlakbij weer Maastricht Aachen Airport waar heel lang een Ilyushin Il-76 aan de ketting heeft gestaan.

Ik ging in mijn jeugd wel eens op de fiets er naartoe, om die te bekijken want zo'n groot vliegtuig had ik nog nooit eerder gezien.
Misschien daarom dat Belgie ook zo’n lage percentage heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Vanaf 11 uur kunnen we hier het wetgevingsoverleg financiën volgen, waar in blok 2 de salderingsregeling behandelt wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op maandag 4 november 2024 @ 00:20:
[...]

Misschien daarom dat Belgie ook zo’n lage percentage heeft.
Luxemburg heeft geen zeeschipvaart en vliegveld met één landingsbaan. Die zit dan tussen Nederland en België in met hun percentage.

Maar goed hier staat dan meer over luchtvaart en scheepvaart wat betreft hun aandeel:

https://www.europarl.euro...en-en-cijfers-infografiek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
John245 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:41:
Vanaf 11 uur kunnen we hier het wetgevingsoverleg financiën volgen, waar in blok 2 de salderingsregeling behandelt wordt..
Ze gaan nu schorsen en om 14:30 starten zij dan met de behandeling van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 05:30
esphome schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:48:
[...]

Luxemburg heeft geen zeeschipvaart en vliegveld met één landingsbaan. Die zit dan tussen Nederland en België in met hun percentage.

Maar goed hier staat dan meer over luchtvaart en scheepvaart wat betreft hun aandeel:

Kan je dat nog ergens terug kijken.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Snarfie31 schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:34:
[...]

Kan je dat nog ergens terug kijken.
Dat weet ik zo niet maar het verslag kun je hier nalezen: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D36678 Oeps dat is het verslag van 3 oktober dus niet die van vandaag.

Hier blok 2 (36611) openklikken voor alle informatie: https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A07432

Waarom is het handelen in stroom ongewenst als men het systeem zo heeft opgezet dat er voor de klant verschillende tarieven zijn gedurende de dag zijn? Dan het inkopen van stroom als er een 'overaanbod' is en dat dan terugleveren als er een grote vraag naar stroom is.

Het is marktwerking optima forma en het resultaat er vindt aftopping plaats die juist positief is. Alleen voor de netbeheerder is het een factor die moeilijk voorspelbaar is en zo weet de netbeheerder hoeveel stroom benodigd is gedurende de dag.

Als dit het geval is voor de netbeheerder dan zou een optie zijn dat de klant via een portaal aangeeft hoeveel stroom en op welk moment en periode waarover dat het geval zal zijn.

Formaat {EAN v/d aansluiting} {begintijd} {eindtijd} {aantal kWh} en zoiets zou de thuisaccu zelf kunnen verzenden.

Als de netbeheerder dat liever niet heeft dan kan zij een vergoeding aanbieden om dan niet in te voeden in het het.

Opslag gaat veel langzamer en ik zie nog meteen geen noodzaak om die ook te communiceren.

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 04-11-2024 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik vond het voorstel om straks nog maar twee prijzen per kWh te vermelden interessant.

- leveringstarief per kWh
- terugleververgoeding per kWh

Er mogen dan geen extra kosten meer voor het terugleveren in rekening gebracht worden ook niet in de vaste leveringskosten. Dit maakt het voor de klant gemakkelijker om dan de verschillende leveranciers te kunnen vergelijken.

Dan is er daarnaast ook nog maar één modelcontract noodzakelijk omdat de terugleverkosten verwerkt zit in de terugleververgoeding.

Ook interessant is dat de een kamer lid aangaf dat het in rekening brengen van kosten niet tegen te houden is, maar de wetgever gaat erover op welke wijze die wordt verrekend of in rekening gebracht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:08:
[...]

Dat weet ik zo niet maar het verslag kun je hier nalezen: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D36678

Hier blok 2 (36611) openklikken voor alle informatie: https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2024A07432
Op debat gemist is het terug te kijken
Waarom is het handelen in stroom ongewenst als men het systeem zo heeft opgezet dat er voor de klant verschillende tarieven zijn gedurende de dag zijn? Dan het inkopen van stroom als er een 'overaanbod' is en dat dan terugleveren als er een grote vraag naar stroom is.
<knip>
De minister is heel selectief, minister heeft het voornamelijk over onbalans accu's,.
Ze weet nog net van het bestaan EPEX thuisaccu, maar kan zich niet voorstellen dat iemand die gebruikt.

De onbalans accu's is er pas vanaf maart dit jaar nog te kort om deze ook werkellijk te vergelijken met de EPEX-thuisaccu.
En ik bedoel of je voor alles wat over de slimme meter gaat (pv-opwek/ andere verbruikers) ook netto meer onder de streep overhoudt (alle facturen van de energieleverancier opgeteld over 1 jaar) dan voor EPEX met amper de helft van aantal cycles en over algemeen niet op max vermogen wordt gebruikt.

Wat wel vrij zeker is dat de veel kleinere balancerings/onbalans markt met de tijd nog flink zal veranderen met de komst van meer gridaccu's en nu ook via de interconnects, het invoeden of afname ervoor niet meer nationaal hoeft te zijn en de volume-verschuiving naar laagspanningsvlak zelfs tot stilstand zou kunnen komen, waar netwerkbeheerders zich druk maken omdat ze deze trend op moment niet kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
esphome schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:48:
[...]

Luxemburg heeft geen kustlijn en vlaktes voor windmolens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42
Alternatieve kop: kwart van Nederland heeft voor aanschaf geen benul van voorgenomen regelgeving...
Kwart eigenaren heeft spijt van zonnepanelen: ’Einde van salderingsregeling geeft onzekerheid’

Bijna een kwart (24%) van alle huiseigenaren met zonnepanelen heeft daarom spijt van de aanschaf, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. De organisatie vraag het kabinet om dan tenminste een minimale terugleververgoeding voor eigenaren vast te stellen.

Bij de groep die tussen 2020 en 2023 zonnepanelen heeft laten leggen, had zelfs 30% van de koop afgezien, als toen al bekend was geweest dat de regeling zou eindigen, blijkt uit het onderzoek dat Eigen Huis hield onder ruim 3.000 leden.
Wat je ook van het afschaffen vindt, als een verrassing mag het niet komen. Afbouw vanaf 2025 tot 2031 of in één keer in 2027 maakt onder de streep weinig uit.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:16:
Alternatieve kop: kwart van Nederland heeft voor aanschaf geen benul van voorgenomen regelgeving...

[...]
Wat je ook van het afschaffen vindt, als een verrassing mag het niet komen. Afbouw vanaf 2025 tot 2031 of in één keer in 2027 maakt onder de streep weinig uit.
Het is al bizar dat minister denkt dat er twee posten nodig zijn voor de energieleverancier op de factuur.
De energieleverancier is in staat afname te verwerken in 1 afname tarief die eventueel per tijd kan verschillen, maar voor terugleveringzouden ze er 2 nodig hebben, terugleverkosten en terugleververgoeding.

De enige noodzaak daarvoor is als je wilt verbloemen dat terugleveren netto kost.

Ook bizar is de steeds weer terugkomende dat eigenverbruik met een warmtepomp voor verwarming pmhoog zou schieten, die warmtepomp komt wel met de nodige extra kWh's maar voor verwarming loopt die in maanden dat je opwek van zonnepanelen hooguit 20% van de jaaropbrengst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Domba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:56:
Ook bizar is de steeds weer terugkomende dat eigenverbruik met een warmtepomp voor verwarming pmhoog zou schieten, die warmtepomp komt wel met de nodige extra kWh's maar voor verwarming loopt die in maanden dat je opwek van zonnepanelen hooguit 20% van de jaaropbrengst is.
Zie hetzelfde met mijn nieuwe elektrische badkamerverwarming: gaat vanaf dit seizoen aan in de ochtend, allemaal van gesaldeerde zomerzon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
EPEX markt
- De energie wordt de dag van tevoren verhandeld
- De verschillen tussen de tarieven zijn niet heel hoog

Onbalansmarkt
- Er wordt ieder kwartier verhandeld op basis van actuele vraag en aanbod
- Verschillen tussen de tarieven kunnen hoog oplopen

De netbeheerder wil dat graag voorspelbaar houden en dan zou die een portaal moeten hebben waar je dan ook teruglevering aankondigt. Dit kan ook worden gedaan door diegene die jou een contract geeft op de EPEX of onbalansmarkt. Ik denk dat bij EPEX dat al gedaan wordt vanwege de dag voorsprong.

Dan blijft over de normale thuisaccu die gebruikt wordt om eigen productie op te slaan en eventueel terug leveren aan het stroomnet als dat lucratief is. Dit kan dan ook via een portaal bij de netbeheerder en die kan dan indien ongewenst een vergoeding offreren. De terugleveraar kan die accepteren of negeren en een gevaar ligt wel om de hoek dat men dan fictieve terugleveringen inschiet om zo de vergoeding te incasseren.

De netbeheerder kan dat weer ondervangen door bij te houden of er ook werkelijk teruglevering plaatsvind als er geen vergoeding geboden wordt. Dan na een aantal keren niet terugleveren terwijl er wel een melding was dan wordt de aansluiting uitgesloten voor een bepaalde periode van terugleveren via het portaal.

Als er een aanbod tot niet terugleveren wordt geaccepteerd blijft de energie in de accu en kan op een ander tijdstip alsnog worden in gevoed in het stroomnet. Het zou dan handig zijn als het portaal ook aangeeft op welke tijdstippen dan een invoeding gewenst is.

Zo krijgt de netbeheerder toch een bepaalde mate van controle over de accu's zonder daar direct toegang tot te hebben.

Laat het een nieuwe sport worden voor de Nederlanders en tegelijkertijd maken wij het stroomnet stabieler. De onbalansmarkt is dan ook meteen geen bedreiging meer voor netbeheerders omdat die sterk wordt teruggedrongen door deze werkwijze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

salderingsregeling-4-op-5-zonnepaneelbezitters-vreest-onredelijke-terugleververgoeding
https://solarmagazine.nl/...ijke-terugleververgoeding

alternatieve kop: 4 op de 5 zonnepaneelbezitters heeft geen flauw benul wat een redelijke vergoeding is.

of

4 op de 5 zonnepaneelbezitters wil vooral gratis geld ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 00:50:
[...]

Luxemburg heeft geen kustlijn en vlaktes voor windmolens.
Over de kustlijn waren wij het al eens en vlaktes voor windmolens...who cares. Op heuvels en bergen staat ook wind.

https://www.tageblatt.lu/...burg-strom-aus-windkraft/

Het Groothertogdom produceert 18,5% van de stroom zelf. De grootste aandeel daarin heeft een energiebron die geen gas, kolen of olie nodig heeft: de windkracht. 56 Windmolens doen hun werk in het land. Hun aandeel in de totale stroom verbruikt is nog klein - maar dat kan snel veranderen.

Luxemburg haalt dan 81,5% van de gebruikte stroom uit het buitenland. Ik denk vooral Frankrijk en in mindere mate Duitsland omdat die 8)7 zijn en alle kerncentrales heeft gesloten en bruinkool winning aan banden legt.

Dan blaast een bondgenoot ook nog de gasleiding op en daar zit je dan met al jouw goede voornemens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:15:
salderingsregeling-4-op-5-zonnepaneelbezitters-vreest-onredelijke-terugleververgoeding
https://solarmagazine.nl/...ijke-terugleververgoeding

alternatieve kop: 4 op de 5 zonnepaneelbezitters heeft geen flauw benul wat een redelijke vergoeding is.

of

De minister over de redelijke vergoeding:
code:
1
2
           ,
                   ,                                                            .

Ja, je ziet het goed, het was alleen warme lucht met komma's en een punt erachter.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 05-11-2024 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:15:
Benieuwd wie die 20% is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:49:
[...]

Aandeelhouders van energie leveranciers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:15:
Onbalansmarkt

Dan blijft over de normale thuisaccu die gebruikt wordt om eigen productie op te slaan en eventueel terug leveren aan het stroomnet als dat lucratief is. Dit kan dan ook via een portaal bij de netbeheerder en die kan dan indien ongewenst een vergoeding offreren. De terugleveraar kan die accepteren of negeren en een gevaar ligt wel om de hoek dat men dan fictieve terugleveringen inschiet om zo de vergoeding te incasseren.

De netbeheerder kan dat weer ondervangen door bij te houden of er ook werkelijk teruglevering plaatsvind als er geen vergoeding geboden wordt. Dan na een aantal keren niet terugleveren terwijl er wel een melding was dan wordt de aansluiting uitgesloten voor een bepaalde periode van terugleveren via het portaal.
Dit is lachwekkend naief. Denk je nu echt dat de netwerkbeheerders zitten te wachten op aanmeldingen van individuele huisaansluitingen voor een klein beetje teruglevering op kwartier basis om daar de onbalans mee te regelen.

De aansturing op hun nivo gaat over Megawatt niet over Kilowatt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:13:
[...]

Aandeelhouders van energie leveranciers?
Nou ik behoor ook tot de 20%. Ik hoef geen gratis geld, maar een goed/eerlijk beleid dat fatsoenlijk onderbouwd is. Zelfs als dat mij persoonlijk minder oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:40:
[...]

Nou ik behoor ook tot de 20%. Ik hoef geen gratis geld, maar een goed/eerlijk beleid dat fatsoenlijk onderbouwd is. Zelfs als dat mij persoonlijk minder oplevert.
En dan vooral iets voor de lange(re) termijn, hier heeft niemand iets aan.

Om mijn eigen situatie een beetje te onderbouwen, ik heb maar heel beperkt te mogelijkheid om in de zomer mijn eigen verbruik op te krikken en daarmee minder terug te leveren. Ik hoef echt niet de hoofdprijs voor mijn energie, maar om compleet over gelaten te worden aan de grillen van een energieleverancier, nee dank je. De overheid maakt er zelf een zooitje van door de spelregels tijdens het spel aan te passen, en dan krijg je dit. Consumenten willen liever geen risico lopen, maar leveranciers zijn (terrecht) ook niet van plan dit op te vangen zolang de overheid geen duidelijkheid geeft.

Mogelijk zou ik de de 2e auto kunnen vervangen voor een elektrisch model, maar dat is met de MRB aanpassing die er aan zit te komen ook een stuk minder interessant geworden (nu heb ik amper/geen afschrijving meer + ik hoef de investering niet te doen).

Apparaten die 'slim' met beschikbare zonne-energie om gaan zijn er voor zo ver ik weet nog niet/amper. Een wasmachine/droger die een element slim schakelt (dus bijvoorbeeld met 750W ipv de 2000W die er nu in gaat zodra hij verwarmt), Quooker die met minder vermogen verwarmt (maar er dus wel langer over doet), idem voor de vaatwasser.

Ik had nog het plan om de voorkant van mn huis ook vol te leggen met panelen om zo de periode dat ik zo veel mogelijk op zonnepanelen draai te verlengen, maar ik krijg het niet meer aan elkaar gerekend, deze inevestering komt er dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
gastje01 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:54:
[...]

Ik had nog het plan om de voorkant van mn huis ook vol te leggen met panelen om zo de periode dat ik zo veel mogelijk op zonnepanelen draai te verlengen, maar ik krijg het niet meer aan elkaar gerekend, deze inevestering komt er dus ook niet.
En als je rekent met extra set gebruikte zonnepanelen ?

Gisteren nog een set van 24x 240 WP + Fronius omvormer opgehaald voor 300,- via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-10 14:24
bgrr schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:10:
[...]

En als je rekent met extra set gebruikte zonnepanelen ?

Gisteren nog een set van 24x 240 WP + Fronius omvormer opgehaald voor 300,- via marktplaats.
Ik heb zelfs overwogen om 4 panelen die aan de achterkant op de garage liggen, met een (hoymiles)micro-omvormer naar voren te verplaatsen. Paar beugels, omvormer en wat kabel en dan alsnog kan het eigenlijk niet uit.

Probleem is dat ik maar een klein tijdvak heb (vanaf ongeveer 15u tot zonsondergang) waarin dit echt van meerwaarde is. In de zomer heb ik al zoveel overproductie dat ik niks meer toevoeg (€0,03 per kWh waarbij ik een gedeelte op een ander moment van de dag weg haal).

Voor het eigen verbruik (zelfvoorziening) zou het mooi zijn, voor de portemonee iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:40:
[...]

Dit is lachwekkend naief. Denk je nu echt dat de netwerkbeheerders zitten te wachten op aanmeldingen van individuele huisaansluitingen voor een klein beetje teruglevering op kwartier basis om daar de onbalans mee te regelen.

De aansturing op hun nivo gaat over Megawatt niet over Kilowatt
Dus het piepen van de netbeheerder gaat nergens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:41:
[...]

Dus het piepen van de netbeheerder gaat nergens over?
Dat piepen gaat over de onbalans batterij waarvan er in sommige wijken heel veel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
gastje01 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:24:
[...]

Ik heb zelfs overwogen om 4 panelen die aan de achterkant op de garage liggen, met een (hoymiles)micro-omvormer naar voren te verplaatsen. Paar beugels, omvormer en wat kabel en dan alsnog kan het eigenlijk niet uit.

Probleem is dat ik maar een klein tijdvak heb (vanaf ongeveer 15u tot zonsondergang) waarin dit echt van meerwaarde is. In de zomer heb ik al zoveel overproductie dat ik niks meer toevoeg (€0,03 per kWh waarbij ik een gedeelte op een ander moment van de dag weg haal).

Voor het eigen verbruik (zelfvoorziening) zou het mooi zijn, voor de portemonee iets minder.
Als ik zelf de het ontwerp had mogen maken voor de zonnepanelen op mijn dat die op het westen liggen dan had ik een rail gemaakt waarmee ik ze over het dak had kunnen tillen. In de ochtend liggen ze aan de oostkant van het dak, rond de middag half op het westen en het oosten en in de middag weer op westen.

Als het donker wordt gaan ze weer naar het oosten over het dak. Het lijkt mij niet netjes om vroeg in de ochtend de elektrisch aangedreven rail te laten werken als velen nog liggen te slapen.

Ik denk echter dat het twee afzonderlijke sets aan zonnepanelen goedkoper is en een omvormer is ook niet meer de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:46:
[...]

Dat piepen gaat over de onbalans batterij waarvan er in sommige wijken heel veel staan.
Dat is marktwerking, de EU ziet die graag overal. En ik al schreef eerder, de netbeheerder kan zelf zorgen dat onbalans minder aantrekkelijk is om te verdienen aan de onbalans.

Dit door zelf buffers te implementeren in het netwerk, wat weer verboden is. Promoten van thuis accu's bij diegenen die zonnepanelen hebben om zo de onbalans bij veel productie te ondervangen en bij veel vraag weer een deel ook in het net te laten in voeden.

Grote afnemers kunnen nu al in overleg met de netbeheerder het tijdstip en hoeveelheid bepalen.

Iedereen die niet speculeert met de stroomprijs, is gebaat bij een stabiele prijs en stabiel aanbod aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:08:
[...]

Dat is marktwerking, de EU ziet die graag overal. En ik al schreef eerder, de netbeheerder kan zelf zorgen dat onbalans minder aantrekkelijk is om te verdienen aan de onbalans.

Dit door zelf buffers te implementeren in het netwerk, wat weer verboden is. Promoten van thuis accu's bij diegenen die zonnepanelen hebben om zo de onbalans bij veel productie te ondervangen en bij veel vraag weer een deel ook in het net te laten in voeden.

Grote afnemers kunnen nu al in overleg met de netbeheerder het tijdstip en hoeveelheid bepalen.

Iedereen die niet speculeert met de stroomprijs, is gebaat bij een stabiele prijs en stabiel aanbod aan stroom.
De finaciele trigger voor onbalans is niet stuurbaar als de EPEX, waardoor netwerkbeheerders mogelijk meer moeten verzwaren op laagspanningsniveau dan noodzakelijk.
Met nadruk op mogelijk, daar niet duidelijk is in welke richting de balanceringsmarkt zich beweegt en die de onbalansprijs bepaald, als die verzadigd raakt en prijs zakt naar niet meer dan dubbele of drievoudige van EPEX prijs, dan is die niet meer zo interessant voor kleinverbruiker.

Voor als nog mag netwerkbeheerder geen accu's zelf bij middenstation plaatsen om die 10-20 kwartieren per jaar dat het piekt op te vangen, iets wat heel typisch Nederlands is, daar andere landen geen groeps-scheiding hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:16:

[...]
je vergeet één aspect; tot nu toe was het geprobeerd maar nooit gelukt,het is ook nu maar de vraag of ze het nu wel lukt, mn omdat ze in de EK totaal geen meerderheid hebben.
Het optreden van deze minister gisteren was ook zeer zwak (en dan heb ik me nog heel vriendelijk uitgedrukt), ik vraag me overigens af waarom eigenlijk de echt belangrijke vraag nooit is gesteld; wat zijn deze kosten nu werkelijk, mn als je kijkt naar de PBL beschikbare gegevens zouden deze helemaal niet zo hoog moeten zijn.
Er werd gisteren wel gesproken over de noodzakelijke transparantie (gelukkig en dat werd tijd) alleen hoe deze transparantie er uit zou moeten zien was weer geheel onduidelijk.(wat blijft er dan van deze zo genaamde transparatie dan nog over ? ? ? )
laten we voornamelijk eerlijk zijn, de echte reden (die kwam een hort gisteren ook naar boven) is gewoon de verwachte extra belasting die ze nu dan niet kwijt zijn, dus puur geld, niet meer en niet minder.

dus maar wachten hoe deze ontvangen wordt in de eerste kamer en mijn hoop is dat deze dan daar opnieuw sneuveld en met een beetje geluk is voor die tijd deze regering ook al naar huis gestuurd, en daar moet je eigenlijk geen seconde mee verliezen.
het zijn een stelletje fantasten (lees maar het stuk waar ze bv de IND nagenoeg (80%) geheel willen opdoeken in 2028 ! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:43:
[...]

je vergeet één aspect; tot nu toe was het geprobeerd maar nooit gelukt,het is ook nu maar de vraag of ze het nu wel lukt, mn omdat ze in de EK totaal geen meerderheid hebben.
Je vergeet één aspect; tot nu toe heeft de eerste kamer nog nooit een belastingplan weggestemd (omdat daarvan de gevolgen te groot zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:47:
[...]

Je vergeet één aspect; tot nu toe heeft de eerste kamer nog nooit een belastingplan weggestemd (omdat daarvan de gevolgen te groot zijn).
we zullen het zien. _/-\o_
gisteren kwam het belastingsaspect maar heel dunnetjes over, tenminste dat was mijn indruk.

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 05-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:43:
Dan nog mag het geen verrassing zijn als het wel lukt, moet je daarop als koper anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:01:
[...]

we zullen het zien. _/-\o_
gisteren kwam het belastingsaspect maar heel dunnetjes over, tenminste dat was mijn indruk.
Dat is juist. Eigenlijk is behalve GL/PvdA iedereen wel overtuigd dat salderen moet verdwijnen en is de discussie alleen hoe doen we dat netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:17:
[...]

Dat is juist. Eigenlijk is behalve GL/PvdA iedereen wel overtuigd dat salderen moet verdwijnen en is de discussie alleen hoe doen we dat netjes.
Just, we zijn het ook denk ik eens dat de huidige wijze alles dan netjes is, ik wil nog wel eens zien wat de CDA fractie van de EK hier naar kijkt. ik denk eerder negatief.
ook de SP is verre van een fan van deze manier mn welk effect het op hun kiezers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:27:
[...]

Just, we zijn het ook denk ik eens dat de huidige wijze alles dan netjes is, ik wil nog wel eens zien wat de CDA fractie van de EK hier naar kijkt. ik denk eerder negatief.
ook de SP is verre van een fan van deze manier mn welk effect het op hun kiezers heeft.
Dhr Bontenbal (TK) is wel zeer positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik snap die nostalgie naar salderen niet, dat is binnenkort klaar. Het waren 20 geweldige jaren maar iedereen snapt dat de overheid teveel BTW en energiebelasting misloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:45:
Ik snap die nostalgie naar salderen niet, dat is binnenkort klaar. Het waren 20 geweldige jaren maar iedereen snapt dat de overheid teveel BTW en energiebelasting misloopt.
sorry, ik snap jou niet, het is pas klaar als de TK en EK dit bepaald hebben en niet eerder. En of deze regering dan ook nog wel bestaat.
Het gaat hier namelijk wel om geld, mijn geld om exact te zijn, en de regering loopt hier niets mis mee, je snapt het gewoon niet, we gaan daardoor gewoon meer belasting betalen (en niet minder).
Als je dus op die partijen gekozen hebt heb je dus ook voor deze belastingverhoging gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:40:
[...]

Dhr Bontenbal (TK) is wel zeer positief.
dat kan, alleen die zit dus niet in de EK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:49:
Het gaat hier namelijk wel om geld, mijn geld om exact te zijn, en de regering loopt hier niets mis mee, je snapt het gewoon niet, we gaan daardoor gewoon meer belasting betalen (en niet minder).
We gaan hetzelfde betalen voor elektriciteit van het net als mensen zonder panelen, de belangrijke vraag imo wat een redelijke vergoeding voor ingevoerde overtollige kWh is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Zij die al geleerd hebben hun eigen boontjes te doppen en niet afhankelijk zijn van het handje omhoog houden bij derden?
Inderdaad blijkbaar een minderheid. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
[...]

De personen die realistisch naar de situatie kijken.

Ik zou ook wel gratis geld willen, maar dat is niet reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:54:
[...]

We gaan hetzelfde betalen voor elektriciteit van het net als mensen zonder panelen, de belangrijke vraag imo wat een redelijke vergoeding voor ingevoerde overtollige kWh is.
als dat zo is waarom heb je dan zonnepanelen genomen, want kan krijg je nooit je investeringen die je dus wel hebt gedaan ( op basis van de gegevens die toen beschikbaar waren ) meer vergoed, zelfs niet binnen de levensduur van je PV installatie.
We praten nu over een terugverdientijd van meer dan 18 jaar ! Als je goed rekend en niet door dat stelletje ongeregeld die nog niet eens weten wat 1+1 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:04:
[...]

als dat zo is waarom heb je dan zonnepanelen genomen,
zodat je gratis stroom hebt op de momenten dat je panelen stroom produceren.

Het is een goede zaak dat de afnameprijs van het net gelijk is voor mensen mét en zonder zonnepanelen.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 05-11-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:04:
als dat zo is waarom heb je dan zonnepanelen genomen, want kan krijg je nooit je investeringen die je dus wel hebt gedaan ( op basis van de gegevens die toen beschikbaar waren ) meer vergoed, zelfs niet binnen de levensduur van je PV installatie.
Toen ik ze kocht was de TVT rond 6-7 jaar, zoals het er nu naar uitziet zijn ze voor 2027 terugverdiend. Daarna is al het directverbruik (30% n=1) gratis, de rest een paar cent waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Quote ipv edit

[ Voor 97% gewijzigd door hoevenpe op 05-11-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:58
Het is de goedkoopste subsidie die we hebben als je kijkt naar euro per gelegd zonnepaneel. Hoezo kost het de overheid dan teveel? De SDE++ subsidie uitkleden levert meer geld op met een kleinere impact.

Ik ben trouwens ook voor afschaffen, maar dan wel omdat er andere sturing nodig is en niet omdat het teveel geld kost.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
De meeste partijen zitten niet vast aan salderen, maar willen dat het loont voor huishoudens 4-10 paneeltjes met een terugverdientijd van ca 10 jaar.
Maar ze is daar volledig afhankelijk van de energieleverancier die winst wil maken, als die vreselijk onhandig omgaat met de inkoop, dan is er geen sprake van een terugverdientijd maar nettokosten de eerste groep die in die gevaren zone zit zijn ca 400 000 waar al PV op het dak ligt en voor 2 miljoen dat het niet meer loont.
Zoals met EPV, dat waren er in 2019 al 12 500, daarna zijn er ook nog via subsidie voorwaarden, zoals voor verduurzaming, onderhoud en verbetering gebouwen aardbevingsgebied.

De minister van KGG heeft hier geen impact analyse gedaan, wil enkel de eerste regerings begroting redden.
Het KEV2024 met klimaatdoel 2030 die buiten bereik raken oa vanwege afschaffen salderen met nog expliciet dat ze verwachten een verbod op terugleverkosten, anders is het gat nog wat groter (hoeveel ???), de minister van KGG zal driftig moeten zoeken in het rapport "Scherpe doelen, scherpe keuzes met alle mogelijkheden die een bijdrage kunnen leveren om nog voldoende bij elkaar te vinden voor 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:26:
[...]

Over de kustlijn waren wij het al eens en vlaktes voor windmolens...who cares. Op heuvels en bergen staat ook wind.

https://www.tageblatt.lu/...burg-strom-aus-windkraft/

Het Groothertogdom produceert 18,5% van de stroom zelf. De grootste aandeel daarin heeft een energiebron die geen gas, kolen of olie nodig heeft: de windkracht. 56 Windmolens doen hun werk in het land. Hun aandeel in de totale stroom verbruikt is nog klein - maar dat kan snel veranderen.

Luxemburg haalt dan 81,5% van de gebruikte stroom uit het buitenland. Ik denk vooral Frankrijk en in mindere mate Duitsland omdat die 8)7 zijn en alle kerncentrales heeft gesloten en bruinkool winning aan banden legt.

Dan blaast een bondgenoot ook nog de gasleiding op en daar zit je dan met al jouw goede voornemens.
Ik weet niet of je snapt dat langs de kust de wind harder waait. En dat op vlakke grond de wind harder waait. Daarnaast is er minder last van horizon-vervuiling op zee. Er zijn te veel redenen waarom men altijd windmolens op zee en plat grond plaatst. Wellicht handig om dit meer in te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
hoevenpe schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:18:
[...]

Toen ik ze kocht was de TVT rond 6-7 jaar, zoals het er nu naar uitziet zijn ze voor 2027 terugverdiend. Daarna is al het directverbruik (30% n=1) gratis, de rest een paar cent waard.
n=inderdaad 1.
Om een ander n=1 verhaal weer te geven
=> al sinds 2021 geen salderen meer en het zelfverbruik ligt hier dit jaar op 52,6% en de zelfvoorzienigheidsgraad op 95,6%.
Al jaren geen energierekening meer. Ook niet na salderen. _/-\o_
De goedkoopste elektron is nog steeds de elektron die je zelf produceert en lokaal verbruikt.
De duurste diegene die de lobbygroepen van de fossiele industrie je nog steeds proberen aan te smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanev001
Domba schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:16:
[...]

De meeste partijen zitten niet vast aan salderen, maar willen dat het loont voor huishoudens 4-10 paneeltjes met een terugverdientijd van ca 10 jaar.
Maar ze is daar volledig afhankelijk van de energieleverancier die winst wil maken, als die vreselijk onhandig omgaat met de inkoop, dan is er geen sprake van een terugverdientijd maar nettokosten de eerste groep die in die gevaren zone zit zijn ca 400 000 waar al PV op het dak ligt en voor 2 miljoen dat het niet meer loont.
Zoals met EPV, dat waren er in 2019 al 12 500, daarna zijn er ook nog via subsidie voorwaarden, zoals voor verduurzaming, onderhoud en verbetering gebouwen aardbevingsgebied.

De minister van KGG heeft hier geen impact analyse gedaan, wil enkel de eerste regerings begroting redden.
Het KEV2024 met klimaatdoel 2030 die buiten bereik raken oa vanwege afschaffen salderen met nog expliciet dat ze verwachten een verbod op terugleverkosten, anders is het gat nog wat groter (hoeveel ???), de minister van KGG zal driftig moeten zoeken in het rapport "Scherpe doelen, scherpe keuzes met alle mogelijkheden die een bijdrage kunnen leveren om nog voldoende bij elkaar te vinden voor 2030.
Je gooit nogal wat zaken op een hoop.

Laten we beginnen met je commentaar richting de minister over de begroting. Waarom het specifiek deze minister verwijten. de voorgaande regeringen hebben exact het zelfde geprobeerd te doen om hun belastinginkomsten te verhogen.

Dan de partijen die willen dat het loont om panelen terug te verdienen. Prima als dat de politieke insteek is dan moeten ze met een wetsvoorstel komen om een vergoeding voor een bepaalde periode te geven of een vast bedrag waar mee dat te bereiken is. Maar nagenoeg alle partijen steunen het afschaffen van de saldering zonder alternatieve regeling. Ze kunnen het alleen niet eens worden over de manier waarop waardoor elk wets voorstel tot nu toe is gesneuveld.

En tenslotte de leveranciers. Ik kan ze geen seconde ongelijk geven dat ze winst willen maken en de kosten van levering en teruglevering doorberekenen. Als je hun inkoop methodes onhandig vind ga dan op zoek naar een leverancier die het beter doet of begin zelf een bedrijf die dat kan en ook nog wat verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:08:
[...]

zodat je gratis stroom hebt op de momenten dat je panelen stroom produceren.

Het is een goede zaak dat de afnameprijs van het net gelijk is voor mensen mét en zonder zonnepanelen.
daarvoor heb ik eigenlijk geen panelen meer nodig, kan ik ook dynamisch voor gaan, heb ik ook af en toe gratis stroom en daarvoor heb ik geen dure investering voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:31:
[...]
Ik weet niet of je snapt dat langs de kust de wind harder waait. En dat op vlakke grond de wind harder waait. Daarnaast is er minder last van horizon-vervuiling op zee. Er zijn te veel redenen waarom men altijd windmolens op zee en plat grond plaatst. Wellicht handig om dit meer in te lezen.
Ik ga toch ook mijn rijtjes huis niet een kwartslag draaien zodat de zonnepanelen dan wel op zuiden komen te liggen.

Soms moet je met de wieken draaien die je hebt.

Horizon vervuiling, als ik naar buiten kijk zie ik 8 JOEKELS (250 meter) van windmolens. Bij de boerderijen staan kleinere windmolens te draaien dus ik ben wel gewend om ze te zien draaien.

Volgens de provincie moeten er nog meer bij komen om de klimaatdoelstelling te halen dus plemp ze maar neer zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:04:
[...]
daarvoor heb ik eigenlijk geen panelen meer nodig, kan ik ook dynamisch voor gaan, heb ik ook af en toe gratis stroom en daarvoor heb ik geen dure investering voor nodig.
Met "af en toe" ga je er uiteraard 24/7 niet komen. O-)

Vandaag al helemaal niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3mY7D1N3436KOPOtXzyz7A7yoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfK2WjzGZNqJt5pfIitbXt3R.jpg?f=fotoalbum_large
ps. dat zijn de dynamische energieprijzen voor de energiecomponent. Daar komt nog de fee voor de energieleverancier, de heffingen en de BTW bovenop. :+
Veel succes na 15:00 uur of ga je dan in het donker zitten met een koude hap uit het vuistje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
esphome schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:06:
[...]

Ik ga toch ook mijn rijtjes huis niet een kwartslag draaien zodat de zonnepanelen dan wel op zuiden komen te liggen.

Soms moet je met de wieken draaien die je hebt.

Horizon vervuiling, als ik naar buiten kijk zie ik 8 JOEKELS (250 meter) van windmolens. Bij de boerderijen staan kleinere windmolens te draaien dus ik ben wel gewend om ze te zien draaien.

Volgens de provincie moeten er nog meer bij komen om de klimaatdoelstelling te halen dus plemp ze maar neer zou ik zeggen. ;)
Ik weet niet wat jouw huis te maken heeft met windmolens op zee, maar ok. Waarom bel je niet Luxemburg en zeg ze dat ze meer windmolens in de heuvels moeten plaatsen. Dat doen ze namelijk niet zoveel als op zee of langs de kust. Je weet wel. Waar het vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
IvoB2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]
ps. dat zijn de dynamische energieprijzen voor de energiecomponent. Daar komt nog de fee voor de energieleverancier, de heffingen en de BTW bovenop. :+
Veel succes na 15:00 uur of ga je dan in het donker zitten met een koude hap uit het vuistje?
het probleem met die dynamische prijzen is dat deze dus juist niet 24/7/12 goedkoop zijn, het grote probleem is eigenlijk dat juist op de momenten dat je veel stroom verbruikt de prijs ook hoog is, dus die paar uurtjes dat de prijs laag en zelfs negatief zijn daar win je dus geen oorlog mee.
plus met als nadeel van dat deze nogal beinvloedbaar is als er iets in de wereld gebeurt. bv als de paus aan het niessen is zie je direct de prijs de hoogte in gaan. :X

nee, je zou bijna zeggen dat een tweede alocatiepunt met twee soorten contracten mogelijk nog op den duur de betere optie kan zijn, op die manier wordt het wel erg complex. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:14:
[...]

het probleem met die dynamische prijzen is dat deze dus juist niet 24/7/12 goedkoop zijn, het grote probleem is eigenlijk dat juist op de momenten dat je veel stroom verbruikt de prijs ook hoog is,
Dat is een misverstand. De prijs is laag als er veel aanbod is. Dus bijvoorbeeld als er veel wind of zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

het probleem met die dynamische prijzen is dat deze dus juist niet 24/7/12 goedkoop zijn, het grote probleem is eigenlijk dat juist op de momenten dat je veel stroom verbruikt de prijs ook hoog is, dus die paar uurtjes dat de prijs laag en zelfs negatief zijn daar win je dus geen oorlog mee.
plus met als nadeel van dat deze nogal beinvloedbaar is als er iets in de wereld gebeurt. bv als de paus aan het niessen is zie je direct de prijs de hoogte in gaan. :X

nee, je zou bijna zeggen dat een tweede alocatiepunt met twee soorten contracten mogelijk nog op den duur de betere optie kan zijn, op die manier wordt het wel erg complex. :Y
@de Peer en @John245 hebben ook beide een SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Euh, het was jouw "oplossing" om ipv PV over te schakelen naar dynatarieven omdat je dan soms ook goedkope prijzen hebt. :)
Ieder zijn eigen oplossingen maar zelf vind ik zoveel mogelijk je eigen productie, onafhankelijk van netbeheerder en energieleverancier, beheren en verbruiken na 13 jaar nog steeds de beste optie.
Ook niets complex aan.
Je moet alleen niet bang zijn om eenmalig te investeren en er daarna jarenlang de vruchten van te plukken.
Alles in handen leggen van derden (overheid, energieleverancier, netbeheerder) vind ik juist erg complex want ze veranderen om de haverklap de regelgeving en de prijzen. Dan doe ik het liever rustig en complexloos op mijn manier. :+

Na Picasso begint het onbalansverhaaltje (waar je ook volledig op derden moet vertrouwen) ook al de eerste knauw te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-11-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Niet op den duur. Hier moet je juist op voorbereid zijn. Juist om te kunnen anticiperen op de grillen van de energiemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:17:
[...]

Dat is een misverstand. De prijs is laag als er veel aanbod is. Dus bijvoorbeeld als er veel wind of zon is.
snap ik, en in de winter is de kans op wind wel nog aanwezig, maar zon zal ver te zoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:19:
[...]

snap ik, en in de winter is de kans op wind wel nog aanwezig, maar zon zal ver te zoeken zijn.
Het aandeel wind is hierbij veel belangrijker dan de zon. Wind is leidend, vooral in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54

Tao

DPC DE_KOMETEN

De toekomst ligt in.... dubbelzijdig bruikbare PVT panelen (vanmiddag zag ik hierover een reclame van een NL bedrijf).
Voor zowel warmte als elektra opwek, waarbij warmte / warm water ook 's nachts gecreëerd kan worden.
Meer eigen verbruik (misschien daardoor op termijn off-grid mogelijk?), geen pinnige terugleverboetes, en wellicht wat energieleveranciers die de handdoek in de ring gooien (minder verbruik door inzet van PVT, thuisbatterijen, etc.).
Scheelt ons weer het betalen van de bonussen, minder of geen terugleverboetes en - met volledige zelfredzaamheid - ook minder of geen buurtcongestie waar je last van kan krijgen.

Daar ga ik vannacht maar van dromen :P

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Tao schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:41:
De toekomst ligt in.... dubbelzijdig bruikbare PVT panelen (vanmiddag zag ik hierover een reclame van een NL bedrijf).
Voor zowel warmte als elektra opwek, waarbij warmte / warm water ook 's nachts gecreëerd kan worden.
Meer eigen verbruik (misschien daardoor op termijn off-grid mogelijk?), geen pinnige terugleverboetes, en wellicht wat energieleveranciers die de handdoek in de ring gooien (minder verbruik door inzet van PVT, thuisbatterijen, etc.).
Scheelt ons weer het betalen van de bonussen, minder of geen terugleverboetes en - met volledige zelfredzaamheid - ook minder of geen buurtcongestie waar je last van kan krijgen.

Daar ga ik vannacht maar van dromen :P
Op moment is het bedrag aan vermindering energiebelasting hoger dan een netaansluiting kost,
Terugleverboetes zijn gebruiks afhankelijk, dat verschuift zowiezo al met einde salderen.

Verder praktisch warmte onttrekken aan PVT, betekend wel dat de temperatuur van de panelen daalt en dat kan ook tot onder het dauwpunt zijn, de kans daarop is groter in de maanden met minder zon, wat weer je PV opwek beinvloedt in die periode dat je al te kort komt voor off-grid.

Je zal voor je zelf heel goed moeten doorrekenen PVT met ook alle verbruikkosten voor W/W WP niet enkel de SCOP. Het is kwestie van definitie/norm wat wel en niet in die getallen zit.

10 jaar geleden had je ook van die vergelijken tussen zonnecollector/zonneboiler en PV met warmtepompboiler.
Of bron W/W versus L/W WP, waar de energie voor de bron/circulatie-pompen er niet in zaten, wat nog al een verschil maakte als ook alle benodigde verbruik werd meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
de Peer schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:23:
[...]

Het aandeel wind is hierbij veel belangrijker dan de zon. Wind is leidend, vooral in de winter.
ja, exact wat ik ook aangaf. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:40:
[...]

Ik weet niet wat jouw huis te maken heeft met windmolens op zee, maar ok. Waarom bel je niet Luxemburg en zeg ze dat ze meer windmolens in de heuvels moeten plaatsen. Dat doen ze namelijk niet zoveel als op zee of langs de kust. Je weet wel. Waar het vlak is.
Wat ik bedoelde dat je Luxemburg eenmaal niet aan de zee kunt neerleggen noch plat maken. Is dat nu dan zo moeilijk, om dat te begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:19:
[...]

De zon is dan even aan de andere kant van de evenaar. Een stoomleiding naar waar een overschot aanleggen en er dan er ook in de winter ook nog genoeg zonnestroom.

Als er een stoomleiding naar Noorwegen kan worden gelegd waarom dan niet vanuit Zuid-Europa naar de Sarah of nog verder. Verdienen zij daar ook nog eens geld, met het produceren van energie voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Koude hap hoeft niet als je hooikist hebt. Aan de kook brengen en dan in de kist. Tussen 1 en 8 uur later is het eten klaar.

Als je petroleum hebt dan kun je daar op koken (petroleumstel) en meteen ook petroleum lampen mee vullen. Je gaat wel 100 jaar terug in de tijd maar onze voorouders hadden ook toen altijd iets beter.

Ik heb beide nog voor het geval dat het donker wordt en wat flessen lampolie want die produceert minder roet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
esphome schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:30:
[...]

De zon is dan even aan de andere kant van de evenaar. Een stoomleiding naar waar een overschot aanleggen en er dan er ook in de winter ook nog genoeg zonnestroom.

Als er een stoomleiding naar Noorwegen kan worden gelegd waarom dan niet vanuit Zuid-Europa naar de Sarah of nog verder. Verdienen zij daar ook nog eens geld, met het produceren van energie voor ons.
Als je weet dat een hete stoomleiding (circa 400-600 gr. C) wel behoorlijk veel thermische verliezen heeft, zelfs met zeer goede isolatie. Dus of dat nu zo’n goed plan is ? :? :S :N
Wat wel zou kunnen zijn stroomleidingen en dan liefst ondergronds, het probleem ook daar zijn de verliezen en de behoorlijk onstabiele landen.
Volgens mij ligt er ook geen stoomleiding tussen Noorwegen en de EU maar wel oa enkele stroomkabels. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
esphome schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:43:
[...]

Koude hap hoeft niet als je hooikist hebt. Aan de kook brengen en dan in de kist. Tussen 1 en 8 uur later is het eten klaar.

Als je petroleum hebt dan kun je daar op koken (petroleumstel) en meteen ook petroleum lampen mee vullen. Je gaat wel 100 jaar terug in de tijd maar onze voorouders hadden ook toen altijd iets beter.

Ik heb beide nog voor het geval dat het donker wordt en wat flessen lampolie want die produceert minder roet.
Goed plan, gaat de levensverwachting ook direct omlaag, vroeger kon de CO nog wel prima weg door de tochtige woningen 100 jaar geleden, met de huidige potdichte huizen zullen de kerkhoven wel erg snel vol geraken.
Plus het effect door de extra CO2 en fijnstof nog maar even niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
esphome schreef op woensdag 6 november 2024 @ 00:21:
[...]

Wat ik bedoelde dat je Luxemburg eenmaal niet aan de zee kunt neerleggen noch plat maken. Is dat nu dan zo moeilijk, om dat te begrijpen?
Ja, dat was letterlijk niet te begrijpen. Jouw analogie is zeer slecht. Hoe moet iemand weten dat het draaien van je huis gelijk staat aan Luxemburg plat maken 8)7
Jouw post geeft letterlijk aan waarom er minder windmolens zijn in Luxemburg. Dankjewel.
Er staat een tienvoud aan windturbines in Flevoland vergeleken met Luxemburg. Dus blijkbaar kan en wilt men niet zoveel plaatsen op de heuvels zoals jij suggereert.

[ Voor 13% gewijzigd door Dabbel op 06-11-2024 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]
noem je 100 euro "gratis" :? was wel handig geweest als je er bij hebt gezet wat die prijs moet voorstellen, Kg, m, kWh, aardappelen ? 100 euro voor wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 01:07:
[...]

Als je weet dat een hete stoomleiding (circa 400-600 gr. C) wel behoorlijk veel thermische verliezen heeft, zelfs met zeer goede isolatie. Dus of dat nu zo’n goed plan is ? :? :S :N
Wat wel zou kunnen zijn stroomleidingen en dan liefst ondergronds, het probleem ook daar zijn de verliezen en de behoorlijk onstabiele landen.
Volgens mij ligt er ook geen stoomleiding tussen Noorwegen en de EU maar wel oa enkele stroomkabels. :Y
Wikipedia: NorNed-kabel
https://www.tennet.eu/nl/projecten/norned
Wikipedia: NorGer-kabel
Wikipedia: NordLink
https://www.statnett.no/e...interconnectors/nordlink/
https://www.tennet.eu/projects/nordlink

Drie om precies te zijn en je kunt via de links hierboven daar meer over lezen. Hopelijk blaast een bondgenoot die straks ook niet op als de LNG handel niet meer zo goed gaat. ;)

Dan wordt de Middellandse Zee nog beetje warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dabbel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 02:45:
[...]

Ja, dat was letterlijk niet te begrijpen. Jouw analogie is zeer slecht. Hoe moet iemand weten dat het draaien van je huis gelijk staat aan Luxemburg plat maken 8)7
Jouw post geeft letterlijk aan waarom er minder windmolens zijn in Luxemburg. Dankjewel.
Er staat een tienvoud aan windturbines in Flevoland vergeleken met Luxemburg. Dus blijkbaar kan en wilt men niet zoveel plaatsen op de heuvels zoals jij suggereert.
Ik zou het maar wat rustiger aan doen met die hamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:05:
[...]

noem je 100 euro "gratis" :? was wel handig geweest als je er bij hebt gezet wat die prijs moet voorstellen, Kg, m, kWh, aardappelen ? 100 euro voor wat?
Zomaar willekeurig gekozen weken/dagen/uren bij de ACM:

https://public.tableau.co...=n&:origin=viz_share_link

Dus is het een mud aarda....€/MWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@esphome Volgens mij probeert @MacD007 een grapje te maken over de typo 'stroom'->'stoom', maar zoiets gaat soms verloren op het internet.

Dat gezegd hebbende;
Modbreak:Dit is niet het kroegtopic.
PVT, interconnects, hooikisten, actualiteiten op de day ahead markt horen hier niet thuis.
Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 06-11-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
IvoB2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:41:
[...]

n=inderdaad 1.
Om een ander n=1 verhaal weer te geven
=> al sinds 2021 geen salderen meer en het zelfverbruik ligt hier dit jaar op 52,6% en de zelfvoorzienigheidsgraad op 95,6%.
Al jaren geen energierekening meer. Ook niet na salderen. _/-\o_
De goedkoopste elektron is nog steeds de elektron die je zelf produceert en lokaal verbruikt.
De duurste diegene die de lobbygroepen van de fossiele industrie je nog steeds proberen aan te smeren.
Zal het wel gemist hebben maar hoe krijg je het voor elkaar om 52,6% zelf te gebruiken van je 100% energie behoefte en je na salderen ook geen energie rekening meer hebt. Gebruik je een thuisbatterij van 20 kwh of meer?

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 06-11-2024 13:29 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
MacD007 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:05:
[...]

Nee 100€ is honderd euro.
Je richt je tot de verkeerde. De "tip" van EVCC kwam niet van mij. :+

Inmiddels heb ik ook begrepen dat je beter overschakelt naar een hooikist om een PV "boete" te vermijden.
Steek daar je licht dus eens op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Snarfie31 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:28:
[...]
Gebruik je een thuisbatterij van 20 kwh of meer?
Maar je zit in de goede richting.
Er zijn verschillende manieren om een terugleverboete (zelf benoem ik het liever als onbalansvergoeding) te ontlopen.
Eentje is de productie aan te passen aan je verbruik.
Dat kan manueel door tijdens de middag de stekker eruit te trekken maar dan heb je zelf ook niets meer aan je panelen. Dat kan door een geschikte omvormer die zijn productie aanpast aan het gevraagde vermogen. Maar dat vind ik dan weer zonde van de gemiste productie die je best kan gebruiken op de uren dat de zon niet schijnt. Waar ik woon komt zelfs dat dagelijks voor.
Dus ik heb er inderdaad voor gekozen om niet meer te salderen (ik woon in Vlaanderen en daar is salderen sinds midden 2015 al niet meer gratis) en mijn lokaal geproduceerde energie zoveel mogelijk zelf bij te houden en zelf te verbruiken. Dat is - voor mij - win-win. Geen onbalansvergoeding te betalen, bijna geen netkosten en geen netafnamekost. _/-\o_
En dat inderdaad al jaren lang.

Je kan er maar beter aan wennen dat situaties (zo ook regelgeving) steeds wijzigen en niet voor de eeuwigheid in steen gebeiteld staan. De enige lonende strategie - voor de eindgebruiker - is daar tijdig actief op in spelen.
Van uitsluitend geklaag en verantwoordelijkheden doorschuiven naar derden wordt op termijn bijna niemand beter.
Met onbalansvergoeding aka zonnepanelen-boete is dat niet anders.

[ Voor 160% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
IvoB2 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:41:
[...]

Maar je zit in de goede richting.
Er zijn verschillende manieren om een terugleverboete (zelf benoem ik het liever als onbalansvergoeding) te ontlopen.
Eentje is de productie aan te passen aan je verbruik.
Dat kan manueel door tijdens de middag de stekker eruit te trekken maar dan heb je zelf ook niets meer aan je panelen. Dat kan door een geschikte omvormer die zijn productie aanpast aan het gevraagde vermogen. Maar dat vind ik dan weer zonde van de gemiste productie die je best kan gebruiken op de uren dat de zon niet schijnt. Waar ik woon komt zelfs dat dagelijks voor.
Dus ik heb er inderdaad voor gekozen om niet meer te salderen (ik woon in Vlaanderen en daar is salderen sinds midden 2015 al niet meer gratis) en mijn lokaal geproduceerde energie zoveel mogelijk zelf bij te houden en zelf te verbruiken. Dat is - voor mij - win-win. Geen onbalansvergoeding te betalen, bijna geen netkosten en geen netafnamekost. _/-\o_
En dat inderdaad al jaren lang.

Je kan er maar beter aan wennen dat situaties (zo ook regelgeving) steeds wijzigen en niet voor de eeuwigheid in steen gebeiteld staan. De enige lonende strategie - voor de eindgebruiker - is daar tijdig actief op in spelen.
Van uitsluitend geklaag en verantwoordelijkheden doorschuiven naar derden wordt op termijn bijna niemand beter.
Met onbalansvergoeding aka zonnepanelen-boete is dat niet anders.
Ah ok maar jij hebt dus tijd bent wellicht gepensioneerd of werkt vanaf huis om oa je was te draaien als de zon voldoende levert ga ik vanuit. Mbt of salderen stopt is al zoveel keer tegengehouden. Indien kabinet klapt en die kans is zeer groot zeker nadat Trump heeft gewonnen zal Wilders zn kans schoon zien en mogelijk kabinet asap laten klappen om nieuwe verkiezingen te houden. Kans is dan groot dat salderen controversieel verklaard word (en of TK en EK niet door komt) wat al (vanaf 2010) vaker gebeurd is vervolgens gehandhaafd word gaat dan weet jaren duren. Ben eerder gewend dat salderen gehandhaafd blijft.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee ik heb ervoor gekozen de lokaal geproduceerde energie die ik niet onmiddellijk verbruik op te slaan voor de uren dat de zon niet of onvoldoende schijnt.
Mijn wasmachine draait dus altijd op zonnestroom, is het niet direct - wat als het even kan de voorkeur geniet - dan indirect. Of de zon nu schijnt of niet, of ik nu thuis ben of niet maakt in se niets uit.
Uiteraard ben ik thuis wanneer de wasmachine draait. Na gedane arbeid is er hier immers nog altijd iemand nodig om de was uit de machine te halen en te drogen (een droger heb ik al jaren niet meer, gaat hier gewoon aan de draad, energiekost => letterlijk nul door zon, wind of een combinatie van beiden).

Ieder zijn keuze maar ik heb inderdaad niet uit gewenning zitten wachten op het eeuwig durende salderen.
Dat laat ik met plezier aan anderen over. Maar niet verschieten wanneer je vroeg of laat dan een ontwenningskuur moet volgen. :)
Over zonnepanelenboetes moet ik me dan ook al geruime tijd niet meer druk maken. Ik gebruik de geproduceerde energie liever zoveel mogelijk zelf ipv over het net terug te leveren om deze later terug op te vragen via datzelfde net. Die laatste optie maakt je immers volledig afhankelijk van hoe de wind waait bij diegenen die dat net en de daarop geheven kosten in handen hebben. Ook een optie maar niet eentje die mijn voorkeur geniet. Wat ik zelf volledig in handen heb kan niet meer beïnvloed worden door de willekeur van derden.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 06-11-2024 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Snarfie31 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:22:
[...]

Ah ok maar jij hebt dus tijd bent wellicht gepensioneerd of werkt vanaf huis om oa je was te draaien als de zon voldoende levert ga ik vanuit. Mbt of salderen stopt is al zoveel keer tegengehouden. Indien kabinet klapt en die kans is zeer groot zeker nadat Trump heeft gewonnen zal Wilders zn kans schoon zien en mogelijk kabinet asap laten klappen om nieuwe verkiezingen te houden. Kans is dan groot dat salderen controversieel verklaard word (en of TK en EK niet door komt) wat al (vanaf 2010) vaker gebeurd is vervolgens gehandhaafd word gaat dan weet jaren duren. Ben eerder gewend dat salderen gehandhaafd blijft.
.
Mja met een beetje goede wil kun je best wel wat zaken doen als het licht is.
Wasmachine met startuitstel. Dan is ie klaar als je thuiskomt en kan het in de wp droger welke prima door laag vermogen eventueel op de thuisaccu kan draaien.
Of je hangt het gewoon op de waslijn.
Vaatwasser hoeft niet na het avondeten te draaien dat kan ook prima de volgende dag in de middag.
Wpb kun je instellen op tijden dat het licht is.
De wp voor de woning is wat lastiger met een niet goed geïsoleerd huis.

Maar goed, afwachten wat er in de regering besloten wordt wat betreffende de saldering en hopen dat je dan maximaal financieel voordeel haalt aan de hand van wat je verwachtingen zijn... je kunt ook in crypto investeren zeg maar.

En nu is dat voor mij wat eenvoudiger, met 42 panelen en wat redelijk daglicht kom ik al een heel eind.
En ik begrijp ook dat het bij een ander wat lastiger kan zijn.

Maar ik zou toch proberen om te zorgen dat je zoveel mogelijk zelf op kan vangen via welke weg dan ook.
Ik reken nergens meer op met het beleid en de huidige regering.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 ... 123 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)