Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:54:
@Tao
Sommige zaken liggen anders dan vanuit jouw consumenten optiek bekeken?
Er zijn inderdaad steeds meer nieuwbouwwijken, waar iedereen zonnepanelen heeft.
Maar die zijn ook van het gas af en gebruiken alleen nog maar elektriciteit.
Ze hebben airco en warmtepompen en een elektrische auto.
Deze nieuwbouwwijken gebruiken dus ook erg veel stroom.
Er zijn maar 4 maanden van de 12, dat zonnepanelen serieus meer leveren.
In die 4 maanden zijn er maar heel weinig zonuren met erg veel zon.
In de ochtend, avond en nacht leveren ze bijna niets. Het gaat dus om enkele uren op enkele dagen.
In Zeeland was er zo'n piek en toen leverden burgers met zonnepanelen 50% van alle stroom.
Hoezo is dat een probleem? De andere 50% komt van andere bronnen en die kun je ook afschakelen.
De overige 8 maanden hebben deze nieuwbouwwijken eerder tekorten dan overschot, meer dan in de oudere wijken met minder zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen.
Er zijn zonneparken met honderdduizenden zonnepanelen en er komen steeds meer bij.
Er zijn zelfs plannen voor 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer.
Dan zouden burgers met een paar panelen problemen veroorzaken?
Het is helemaal niet gecompliceerder dan ik denk en ieder jaar krijg ik het zwart op wit als eindafrekening dat het klopt wat ik beweer.
Mijn energieleverancier weet pas na 12 maanden wat ik afnam en wat ik leverde en maakt dan een eenvoudige som.
Ik nam 3000 kWh af en ik leverde 2000 kWh, dan is mijn netto gebruik 1000 kWh
Mijn leverancier trekt in zijn boekhouding 1000 kWh af van zijn voorraad en ik betaal 1000 kWh bv. € 260
Klanten zonder panelen die 1000 kWh gebruikten betalen ook € 260
Zo simpel is dat, maar dan kom je niet uit op meerkosten of op het afschaffen van salderen.
De ACM doet in haar rapport als mijn energieleverancier plots anders moet inkopen als de weersvoorspelling veel zon voorspelt.
Ook lever ik 0 kWh aan mijn leverancier omdat dat helemaal niet mogelijk is.
Hij merkt er niets van als ik meer of minder ga opleveren, de meterstanden krijgt hij pas na 12 maanden
Mijn energieleverancier levert niet direct stroom aan mij en hoeft helemaal niet anders in te kopen als de zon meer gaat schijnen.
Tezamen met de onmogelijke uitleg van salderen zoals de ACM dat in haar rapport heeft staan, kan dat rapport naar de prullenbak.
@Arator
Jij schrijft "Dus die 2000 opwek, saldeer je. Eigenlijk zeg je "hier is mijn overschot voor de winter. Hou het even bij tot dan"
Hoe verzin je het? Hoe zou ik dat gezegd hebben? Compleet verzonnen.
Op mijn eindafrekening in juli staat.... 3000 kWh afgenomen, 2000 kWh geleverd en dan is mijn netto gebruik 1000 kWh
Mijn leverancier trekt in zijn boekhouding 1000 kWh af van zijn vooraad en ik betaal 1000 kWh
Die 2000 kWh heb ik niet gebruikt en mijn leverancier heeft het niet geleverd.
Wat heeft dat met de winter te maken? Hou het even bij tot dan?
Je bent compleet het spoor bijster, want het slaat nergens op.
Je schrijft "Zoals je zelf aangeeft, zijn er geen aparte batterijen voor elke salderende burger. Dus jouw opwek wordt direct verbruikt door iemand anders. Ergens moet dat dus toch op (digitaal) papier staan dat jij iets hebt afgegeven om bij te houden tot de winter. En dat iemand anders elektriciteit heeft verbruikt die niet van de producent kwam van de leverancier. "
Weer kom je met de winter, maar wat heeft de winter er mee te maken?
Nee, als ik stroom lever aan het net moet dat helemaal nergens op papier staan, dat komt op de teller en na 12 maanden wordt uitgerekend wat mijn netto gebruik was. Wat ik leverde aan het net, heeft mijn leverancier niet geleverd en hoeft daarvoor geen geld en wat ik leverde aan het net heb ik niet gebruikt, dus hoef ik dat niet te betalen. Hoe je op de winter uitkomt is een raadsel.
Dan begin je over profiel en doet alsof het een probleem is voor mijn energieleverancier als mijn gebruik van 3000 naar 1000 gaat.
Dat merkt mijn leverancier dus pas na 12 maanden en ik ben niet zijn enige klant.
Andere klanten hebben gedurende deze 12 maanden een eindafrekening en zijn misschien wel meer gaan gebruiken.
Over alle klanten uitgesmeerd zal 2000 kWh meer of minder niets uiitmaken.
Wietplantages maken mijn mindergebruik meer dan teniet.
Jij schrijft:"Stel dat netbeheerder nu eens meters zou installeren die je aansluiting afsluiten wanneer je aan die 1000 komt."
Wat heeft dat met iets te maken? Per 1 juli stap ik over naar een andere leverancier, dat doe ik elk jaar.
Weer begin je over de winter, maar dan denk jij dat mijn leverancier mijn stroom opslaat in batterijen en het dan in de winter levert?
Klanten zonder zonnepanelen hebben in de zomer ook niets geleverd en alle klanten zonder zonnepanelen zitten dan in de winter zonder stroom?
Dan verzin je weer iets iets en je kunt blijven verzinnen, maar het is kinderpraat. Als de lucht naar beneden valt hebben we allemaal een blauw petje.
Klanten zonder zonnepanelen hebben 12 maanden tekort en moet hun leverancier voor 12 maanden inkopen.
Hoewel stroom in de winter veel duurder is, betalen klanten zonder zonnepanelen in de winter evenveel als in de goedkope zomermaanden.
Klanten zonder panelen gebruiken veel meer stroom dan klanten met zonnepanelen en door hen is de stroomprijs veel hoger.
Klanten met zonnepanelen zouden daarom korting moeten krijgen.
Klanten zonder zonnepanelen hebben in de zomer ook niets geleverd en alle klanten zonder zonnepanelen zitten dan in de winter zonder stroom?