iid je hebt gelijk
Nou de energiebelasting zal weer stijgen en stroom tarief producenten ook. Ik verwacht niet dat dit lager gaat worden.
Stabiliteit van het net in gevaar, man denk dat je vergist rondom dit.
Zonnepanelen kunnen het net niet ondersteunen, ofwel om te zorgen dat het op 50 HZ blijft / voltage goed blijft moet je regelcapaciteit hebben. Daarvoor moet een centrale (die de onbalans regelt) omhoog of omlaag schalen. De kolen centrales die iedereen zo graag dicht wilt dat was waar Tennet capaciteit inkocht zeg maar ze betaalde centrales geld om reserve capaciteit te hebben, ofwel de centrale draaide bijv 80%, 20% on demand omhoog (doen ze door de turbine geknepen te opereren indien nodig slok vermogen te doen met de stoom turbine). kost geld in opzich ongeacht als je gebruik van maak of niet , je betaald geld.
Nu moet Tennet bij alle kleinere installaties dit doen, omdat ja de grote centrales dicht zijn gaan vanwege duurzaamheid ontstaat er een grote onbalans. Laat me laatste uitleggen als het zonnig is en er komen wolken voorbij dan dondert in een wijk ook het opgewekte vermogen naar beneden..
Dus als stabiliteit net echt in gevaar komt, ja dat hebben we zelf voor gekozen om in gevaar te brengen door te zeggen die grote bakbeesten hebben we niet nodig we doen wel met zon en wind.
Feit is wel in winter komt stroom uit conventioneel of import dus ja gaan een paar huishoudens een deuk slaan nee denk het niet.
Het is eerder dat je EPEX prijs misschien van negatief naar positief trekt, maar dat denk ik ook niet. Dus laten we stellen zal niks gebeuren.
Laten we stellen dat je gelijk hebt, en dat dus wat iemand in de zomer terug levert dus niet weg gestreept mag worden met de winter verbruik. Dit zou leiden naar lagere stroom prijs.
Mag ik vragen hoe precies?
Wat ik naar doel is:
1. Belasting deel zal niet lager worden (heb jij ooit gehoord dit jaar verlagen we het, bijv. kwartje van kok... )
2. Nu zijn we bijna jaar verder sinds vandebron zei proefballon kosten verlagen eerlijker verdelen en er een tweedeling kwam bij de consument (met en zonder panelen). Eerlijker voor de andere en ja iedereen die gaat erin mee bedoel de rijken kunnen zonnepanelen doen, de minder bedeelden of huurders niet. Perfect je hebt een goede tweedeling.
Volgens mij maar goed hebben nu zeg maar 90% van de energie bedrijven dit overgenomen nadat ACM zei hmmmok Is de stroomprijs goed gedaald ?
3. De boete is inmiddels feit, als je berekent komt het op neer (worst case) krijgen energiebedrijf 0.08 per kwh terug geleverd (op zijn best hoger) dus volgens mij is salderen effect vereffend of vergis ik me ?
4. Zo te zien klots het geld nog steeds over de schuttingen bij de bedrijven bedoel hiermee ze zijn in staat om te zeggen weekend gratis stroom wanneer de zon schijnt... hoe dan ? ( je had toch kosten had geen geld meer?)
5. De consument met zonnepanelen is minder intressant in opzich in zomer (weekend) is stroomprijs negatief, dan krijgen energiebedrijven geld toe voor afname van stroom, als alle consumenten stroom dan leveren tja dan leveren die stroom en consumeren die niks, kortom energiebedrijzen verliezen hun extra winst als gevolg van negatieve prijs . Hebben ze dan werkelijke extra kosten hieraan? Nee, ze doen niks met netwerk (investeren geen cent in een trafo of net verzwaring) , ze hebben minder winst, veranderd hun verdien model absoluut.
Wat ze misschien missen is het aspect dat de winsten van de zomer konden gebruiken om de verliezen in de winter (duurder inkopen) compenseren dat gaat minder. Als salderen vervalt blijft nog steeds dat er in de zomer een negatieve prijs bestaat en huishoudens met zonnepanelen stroom terug leveren (tenzij we alles uit zetten en dus terug gaan naar het verdien model van vroeger)
In elk geval als de consument minder consumeert het zij door zonnepanelen of betere isolatie, dat betekent niks anders dat hun operationele kosten, de minder winsten uitgesmeerd moet worden door, over een lagere volume, ofwel je basis prijs wordt hoger ?
Energie transitie zal dit steeds vaker benadrukken dus ik verwacht dat de eenheids prijs zal stijgen, de verdien model en dus extra winsten komen onder geding, dus ja dan ga als commercieel bedrijf kijken hoe je dit weer omhoog kan krijgen.
Energie bedrijven zouden geen commercieel belang moeten hebben naar mijn mening,
[
Voor 4% gewijzigd door
Tweakster2020 op 03-09-2024 00:53
]