Arator schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
Echt?
Jij koopt elektriciteit bij jouw leverancier, je buurman bij een andere. Beide leveranciers schatten het verbruik in, en kopen elektriciteit aan bij een producent. Het kan best zijn dat jouw leverancier inkoopt bij de gascentrale om de hoek, en de leverancier van je buurman bij een zonnepark aan de andere kant van het land.
Beide bestellingen worden administratief in de boeken gezet, alsook wat de producenten op het net zetten.
Als er goed is ingekocht en geproduceerd is dit in evenwicht.
Maat nu begin jij terug te leveren. Jouw geproduceerde elektriciteit verlaat je woning via je aansluiting en je meter. Je meter registreert een teruglevering. Die teruglevering wordt administratief in de boeken gezet van jouw energieleverancier. Daarna is die elektriciteit vogelvrij en gaat naar waar er vraag is, bijvoorbeeld je buurman, gaat binnen via de aansluiting en de meter, en wordt daar administratief in de boeken gezet van die leverancier.
Voor die laatste leverancier speelt het geen rol. Die kocht x aantal kWh in bij een producent, dat wil niet zeggen dat die stroom van die producent in realiteit ook overal terecht komt waar die leverancier levert. En in zijn boeken klopt het ook, zoveel besteld bij zijn producent, volgens de meter van zijn producent is er ook zoveel geleverd, en volgens de meter van je buurman is er ook zoveel ontvangen.
Maar jouw leverancier heeft nu wel meer elektriciteit dat waar die geen contracten voor heeft, namelijk hetgeen die besteld heeft bij die gascentrale, alsook jouw geproduceerde zonnestroom. Dus in zijn boeken zit die met een overschot wat die direct kwijt moet. Het is die stroom dat die moet verkopen aan die 2 cent.
Klanten van energieleveranciers leveren niets aan hun leverancier en er wordt dus ook niets in de boeken gezet als je stroom levert of afneemt. Pas na 12 maanden komt dat in de boeken en niet eerder.
Het maakt helemaal niets uit waar de leverancier van de buren of van mij elektriciteit inkopen en wanneer.
Terug leveren bestaat niet, dan moet ik eerst stroom krijgen die ik dan terug lever, dat is onzin.
Ik wek spiksplinternieuwe stroom op en die lever ik aan het stroomnetwerk en dan gaat het NIET naar mijn energieleverancier. Klanten van energieleveranciers leveren o kW aan hun leverancier.
Dat wordt dus helemaal NIET administratief in de boeken gezet van mijn energieleverancier, want hij merkt niet eens of en hoeveel ik lever. Laat staan dat hij dat in de boeken kan zetten.
Jij doet alsof het eerst naar mijn leverancier gaat en het daarna pas naar een gebruiker, dat is onzin.
Dan moeten burgers stroom leveren aan hun leverancier en die moet dat opslaan en dan pas op het net gezet worden. Dat is precies wat de ACM beweert, maar het is onmogelijk.
Er lopen geen kabels tussen mijn huis en mijn leverancier en die heeft geen batterijen.
Nee, als je stroom levert aan het net, gaat dat direct naar de eerstvolgende vraag naar stroom en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in de straat. Daar merken energieleveranciers helemaal niets van en ze kunnen niets in de boeken schrijven.
Pas na 12 maanden als mijn jaarcontract afloopt geef ik aan mijn energieleverancier door wat ik heb afgenomen en wat ik heb geleverd aan het stroomnetwerk. Dat wordt dan gecontroleerd door de netbeheerder. Na 12 maanden komt het pas in de boeken van mijn energieleverancier.
Mijn energieleverancier rekent dan uit wat mijn netto gebruik was.
Afname 3000 kWh min 2000 kWh levering aan het net is 1000 kWh netto gebruik en hij trekt 1000 kWh af van zijn voorraad. Bij iemand zonder zonnepanelen die netto 1000 kWh gebruik had heeft hij dus heel weinig minder werk.
De 2000 kWh die ik saldeer is niet door mij gebruikt en waarom zou ik die betalen?
De 2000 kWh die ik saldeer is niet geleverd door mijn leverancier, waarom zou hij daarvoor geld moeten hebben?
De 2000 kWh die ik saldeer is hoogstwaarschijnlijk gebruikt en betaald door buren in de straat of woonwijk en die hebben dan ongeveer 26 cent per kWh betaald.
Zonder salderen zouden de energieleveranciers 26 cent PLUS 16 cent is 42 cent per kWh krijgen.
Onthoudt dus dat energieleverancier 0 kWh krijgen van hun klanten en niets kunnen doorleveren.
Onthoudt ook dat energieleveranciers niet direct stroom leveren aan hun klanten.
Na 12 maanden weten ze pas of en hopeveel je hebt geleverd.