Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-10 16:46
marktweakt schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:56:
Weinig huizenbezitters willen tegen betaling zonnepanelen uitzetten
Voor de pilot zijn zeker honderden panelenbezitters aangeschreven. Dat leidde voorlopig dus tot slechts zeventien aanmeldingen.
Een verklaring voor het kleine aantal hebben de initiatiefnemers niet gegeven. Wel hopen ze dat de komende tijd meer Zeeuwen zich aanmelden.

Bron: https://www.nu.nl/economi...nnepanelen-uitzetten.html
geen verklaring???
lol, maar ze wéten het wél.... (zoiets als: vertrouwen komt te voet en gaat te paard??) :(:)

en dan nog:
-wat voor een contract moet je met ze aangaan
-wat zijn dan je energie (levering) tarieven...... hoeveel ct méér per kWh dan gebruikelijk?(kosten per jaar?)
-hoeveel € 0.0xxx is je TLV láger (voor al die andere dagen dat je de PV niét uitzet)
-waarom geven ze geen staffel bij xxx wp? maar vaag: afhankelijk van wp/panel x stuks?

(ps: voor die slechts 10 dagen is het een mooie vergoeding.... maar de rest???? :+ )

wie weet nog andere punten? B)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
phicoh schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:24:
[...]
Er stond dat ze minimaal 40 cent/kWh zouden krijgen. Dat lijkt me goed betaald. Het probleem wat ik wel zie, hoe zet je panelen uit? Je wilt niet een groep waar een paar kW over loopt zomaar uitzetten. Daar zijn groepen in een groepen kast niet op gemaakt.

Bij mijn systeem (enphase) kan je via een omweg het systeem wel uitzetten, maar eenvoudig is niet. En de laaste keer dat ik het probeerde ging het systeem daarna de volgende ochtend pas aan.
Panelen uitzetten moet geen probleem zijn er zit immers ook een aardlek tussen de panelen en rest van de groepen. De aardlek kan altijd afgaan en zo is de omvormer hierook op berekend.

Bij mij zitten de panelen direct, via die aardlek, op de hoofdschakel en de ontbrekende stroom bij uitschakelen komt dan binnen via andere kant van de hoofdschakelaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-10 01:01
esphome schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

Panelen uitzetten moet geen probleem zijn er zit immers ook een aardlek tussen de panelen en rest van de groepen. De aardlek kan altijd afgaan en zo is de omvormer hierook op berekend.

Bij mij zitten de panelen direct, via die aardlek, op de hoofdschakel en de ontbrekende stroom bij uitschakelen komt dan binnen via andere kant van de hoofdschakelaar.
Nee. De schakelpieken door hard / handmatig omzetten kun je beter vermijden.

De aardlek is een beveiliging, en geen reguliere (schakel) route.

Beter is terugregelen, elektronisch (en geleidelijk) afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Er stond dat ze minimaal 40 cent/kWh zouden krijgen.
En hoe willen ze de kWh meten als je de boel uit hebt staan? Die is dan juist 0, dus lekker, 0*40ct...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Een tientje per keer per dag om de panelen uit te zetten. Boeiend, dat tientje krijg ik ook als ik de panelen aan laat... En dan hoef ik geen schakelaar om te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 14:44

Sorcerer8472

Mens sana?

marktweakt schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:56:
Weinig huizenbezitters willen tegen betaling zonnepanelen uitzetten
Voor de pilot zijn zeker honderden panelenbezitters aangeschreven. Dat leidde voorlopig dus tot slechts zeventien aanmeldingen. Een verklaring voor het kleine aantal hebben de initiatiefnemers niet gegeven. Wel hopen ze dat de komende tijd meer Zeeuwen zich aanmelden.
Bron: https://www.nu.nl/economi...nnepanelen-uitzetten.html
Er moet gewoon een standaard komen waarmee netbeheerders dit zelf op afstand kunnen doen imo, net zoals ze nu op afstand meters kunnen uitlezen. En een overheid die afdwingt dat nieuwe apparatuur de standaard volgt, en die ook afdwingt dat consumenten dit kunnen installeren, wellicht met regio-specifieke subsidies.

Een overheid die vol investeert in het energienet zou ook handig zijn trouwens, dan kunnen we die zonne-energie altijd wel aan onze kolen-stokende atomofobe oosterburen kwijt :')

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:06:
Een overheid die vol investeert in het energienet zou ook handig zijn trouwens, dan kunnen we die zonne-energie altijd wel aan onze kolen-stokende atomofobe oosterburen kwijt :')
Hold my bratwurst...
Nederland raakt stroom zonnepanelen ook over de grens al niet meer kwijt: ’Installatie uit, anders betalen’

„Op deze schaal is het wel redelijk zeldzaam”, zegt Geert Wikken van Keuze.nl, een tarievenvergelijker. „Het komt niet vaak voor, meestal is het wel ergens in Europa bewolkt of windloos waardoor er nog export mogelijk is.”

Vaak kan Nederland zijn stroom kwijt aan het grote Duitsland. Maar volgens cijfers van Entso-e, het Europees netwerk van netbeheerders uit 35 landen in Europa, kampen de Duitsers momenteel met hetzelfde probleem.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51

Onbekend

...

Ik verwacht dat de meeste mensen die zo'n vraag hebben gehad toch een beetje passief zijn. Ze hebben eenmalig de zonnepanelen laten leggen, en daarna niets meer aan hoeven doen. Dus waarom zouden ze nu actie gaan ondernemen?

Misschien is die 10 euro per keer toch niet hoog genoeg.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Onbekend schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:12:
Misschien is die 10 euro per keer toch niet hoog genoeg.
Het is alleen interessant als je veel meer opwekt dan verbruikt, wat je niet teruglevert kan je later niet meer salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crapton
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-10 17:36
hoevenpe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Hold my bratwurst...

[...]
Ik zag dat ook in de Telegraaf. Is dat verhaal nou feitelijk waar? Achter betaalmuur dus wat is de onderbouwing? Tegenwoordig is alles vaak fake news en propaganda, ook in de media. Overigens is morgen de prijs weer flink negatief (max -0.08 €/kWh midden op de dag, negatief totaal 10 uur lang).

Ik kijk af en toe op https://app.electricitymaps.com/map en zie een aantal EU buurlanden toch behoorlijk bruin kleuren. Dus waarom kunnen wij daar onze stroom niet kwijt? Kan je de bruinkoolcentrales uitzetten, toch. De 380 kV capaciteit de grens over lijkt me flink, of is dat een bottleneck.

-------------------------

Wat betreft afschakelen panelen: ik woon in Zeeland maar ben niet gevraagd. Ik heb een SMA inverter en die kan je gewoon terugregelen naar elk gewenst niveau. Via mijn Homey kan ik zelfs sturen op de dagprijzen. Ik heb dit een paar maanden geleden aan Delta voorgesteld maar geen belangstelling. Ging niet. Njet. Nee.

Geef mij stilleg vergoeding a la mega zonneparken dan wil ik wel meedoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
GioStyle schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:50:
Een tientje per keer per dag om de panelen uit te zetten. Boeiend, dat tientje krijg ik ook als ik de panelen aan laat... En dan hoef ik geen schakelaar om te draaien.
je kan het op 2 manieren lezen...

10 euro voor de éérste 3 dagen.... zijnde 10,= PER DAG
of
10 euro voor de éérste 3 dagen... zijnde 3,33 per dag....

Is er hier niemand uit deze betreffende regio die de aanbieding kan posten mét de voorwaarden?

en dan nog:
diegene die de aanbieding kregen zijn geselecteerd..... lol, op welke condities? 10 panelen? 20? 40?

edit: ik hoor net via andere bron dat het 10 per kéér zou zijn... x3 dus.
blijft staan, dat ik graag de complete aanbieding hier zou lezen

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 26-08-2024 08:52 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
Truus01 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:47:
En hoe willen ze de kWh meten als je de boel uit hebt staan? Die is dan juist 0, dus lekker, 0*40ct...
Ik neem aan dat ze weten hoeveel je normaal invoedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

hoevenpe schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:09:
[...]

Hold my bratwurst...

[...]
Er ligt ws niet genoeg capaciteit om zon goed te verspreiden (net als in NL), anders werd er niet nog op grote schaal kolen gestookt in DE.

Capaciteit en opslag blijven het grootste probleem overal. Totdat we gemakkelijk de auto als accu kunnen gebruiken oid. Zoiets als dit:
https://electrek.co/2023/...co-become-worlds-biggest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
[...]

Er moet gewoon een standaard komen waarmee netbeheerders dit zelf op afstand kunnen doen imo, net zoals ze nu op afstand meters kunnen uitlezen. En een overheid die afdwingt dat nieuwe apparatuur de standaard volgt, en die ook afdwingt dat consumenten dit kunnen installeren, wellicht met regio-specifieke subsidies.
De meters zijn hun eigendom en daarmee kunnen ze binnen de wettelijke grenzen doen wat ze willen.

Maar een zonnepanelen installatie is mijn eigendom en bevind zich in mijn woning. Daar hebben ze met hun vingers van af te blijven.

Ze kunnen geen vergoeding geven of zelfs kosten rekenen voor het terugleveren maar ingrijpen op mijn bezit zal ik altijd blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

hanev001 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

De meters zijn hun eigendom en daarmee kunnen ze binnen de wettelijke grenzen doen wat ze willen.

Maar een zonnepanelen installatie is mijn eigendom en bevind zich in mijn woning. Daar hebben ze met hun vingers van af te blijven.

Ze kunnen geen vergoeding geven of zelfs kosten rekenen voor het terugleveren maar ingrijpen op mijn bezit zal ik altijd blokkeren.
Al vaker gezegd: je zou de mogelijkheid moeten hebben om tegen betaling wel toegang te geven. Opt-out ook prima imo vanwege maatschappelijke belang. De meeste mensen boeit het toch niet en jij houdt de volledige controle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-10 20:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Hansieo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Is er hier niemand uit deze betreffende regio die de aanbieding kan posten mét de voorwaarden?
Het staat gewoon in het artikel mensen.... >:)
Plus in cursief wat mensen wellicht tegenhoudt.

quote:
De eerste drie keer krijgen ze daar een tientje per keer voor. De overige zeven keer gaat het om een variabele vergoeding, afhankelijk van het vermogen van je panelen en hoeveel je er hebt. Per kilowattuur stroom die je niet teruglevert aan het net, krijg je minimaal 40 cent. Dat is sowieso hoger dan het tarief dat je krijgt als je wel stroom teruglevert.

Maar Kerkhof wijst erop dat je de elektriciteit die je niet levert aan het net, ook niet kunt wegstrepen tegen je verbruik. "Die stroom zul je dus gewoon van het net moeten afnemen. Maar het is vooraf vaak onduidelijk tegen welk tarief je dat afneemt." Daardoor is volgens hem van tevoren niet duidelijk of het uitschakelen van de panelen echt iets oplevert.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 11:51
Tao schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:44:
[...]

quote:
De eerste drie keer krijgen ze daar een tientje per keer voor. De overige zeven keer gaat het om een variabele vergoeding, afhankelijk van het vermogen van je panelen en hoeveel je er hebt. Per kilowattuur stroom die je niet teruglevert aan het net, krijg je minimaal 40 cent. Dat is sowieso hoger dan het tarief dat je krijgt als je wel stroom teruglevert.

Maar Kerkhof wijst erop dat je de elektriciteit die je niet levert aan het net, ook niet kunt wegstrepen tegen je verbruik. "Die stroom zul je dus gewoon van het net moeten afnemen. Maar het is vooraf vaak onduidelijk tegen welk tarief je dat afneemt." Daardoor is volgens hem van tevoren niet duidelijk of het uitschakelen van de panelen echt iets oplevert.
Nou ja, als ik een jaarcontract heb dan betaal ik nu zo'n 24 cent voor een kWh all-in. Als ik dus 40 cent krijg voor elke kWh die ik dan niet kan salderen dan lijkt mij dit woest aantrekkelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

marktweakt schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Nou ja, als ik een jaarcontract heb dan betaal ik nu zo'n 24 cent voor een kWh all-in. Als ik dus 40 cent krijg voor elke kWh die ik dan niet kan salderen dan lijkt mij dit woest aantrekkelijk toch?
Klopt. Voor elke kW die je dan NIET kan salderen. Dat geldt denk ik niet voor alle Zeeuwen (maar ik kan het mis hebben ;) ).
Je moet nog steeds bij de stroomleverancier de niet-door-jou-opgewekte stroom inkopen...

[ Voor 9% gewijzigd door Tao op 26-08-2024 10:10 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Tao schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:09:
[...]

Klopt. Voor elke kW die je dan NIET kan salderen. Dat geldt denk ik niet voor alle Zeeuwen (maar ik kan het mis hebben ;) ).
Je moet nog steeds bij de stroomleverancier de niet-door-jou-opgewekte stroom inkopen...
Heb niet de hele discussie gelezen maar moet je je panelen uitzetten of terugleveren uitzetten?
Hier kan ik m'n omvormer zo instellen dat die alleen eigen verbruik opwek, dus dan zou ik niks hoeven in te kopen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Tinusvolkel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Heb niet de hele discussie gelezen maar moet je je panelen uitzetten of terugleveren uitzetten?
Hier kan ik m'n omvormer zo instellen dat die alleen eigen verbruik opwek, dus dan zou ik niks hoeven in te kopen.
Het gaat om het ontlasten van het stroomnet. Dus alleen het terugleveren uitzetten voldoet aan dat criterium lijkt mij. Eigen stroomverbruik voor de meter (al dan niet m.b.v. een thuisbatterij) valt sowieso buiten de scope van stroomleveranciers + netbeheerder.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

quote:

nou, nee.... ;)

- de minimale vergoeding is € 0,40.... afhankelijk van de panelen én aantal ...dus?
- welk contract moet je nemen/hebben? (ik neem aan dat het niet leverancier onafhankelijk is...of toch wél)
- moet je ná de proef een "jaarcontract" afsluiten om deze proef voort te zetten? (een proef=een proef..)
- hoe gaan ze de misgelopen kWh berekenen? (dit kan niet puur op bruto wp, want richting /helling/ omvormer(s) /schaduw en-noem-maar-op tellen mee)

en zo zijn er nog meer "vaagheden" welke hóógstwaarschijnlijk vermeld staan in ........
"de kleine lettertjes voorwaarden"

dus hup Zeeuwen, plaats hier eens de voorwaarden.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
marktweakt schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

dat ligt aan de voorwaarden... moet je straks/voortaan het hele jaar bij "ze" zitten?
en tegen welke leveringskosten? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Hansieo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

nou, nee.... ;)

- de minimale vergoeding is € 0,40.... afhankelijk van de panelen én aantal ...dus?
- welk contract moet je nemen/hebben? (ik neem aan dat het niet leverancier onafhankelijk is...of toch wél)
- moet je ná de proef een "jaarcontract" afsluiten om deze proef voort te zetten? (een proef=een proef..)
- hoe gaan ze de misgelopen kWh berekenen? (dit kan niet puur op bruto wp, want richting /helling/ omvormer(s) /schaduw en-noem-maar-op tellen mee)

en zo zijn er nog meer "vaagheden" welke hóógstwaarschijnlijk vermeld staan in ........
"de kleine lettertjes voorwaarden"

dus hup Zeeuwen, plaats hier eens de voorwaarden.... _/-\o_
Je hebt gelijk dat er nog wel wat "kleine lettertjes" zijn, die onbelicht blijven.
Het oorspronkelijke artikel op nu.nl geeft (ietsje) meer info, maar ook niet alles: https://www.nu.nl/economi...n-zonnepanelen.html#nujij
Denk dat het soort contract niet uitmaakt, maar dat is een gokje van mij.

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 26-08-2024 10:31 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Tao schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Je hebt gelijk dat er nog wel wat "kleine lettertjes" zijn, die onbelicht blijven.
Het oorspronkelijke artikel op nu.nl geeft (ietsje) meer info, maar ook niet alles: https://www.nu.nl/economi...n-zonnepanelen.html#nujij
Denk dat het soort contract niet uitmaakt, maar dat is een gokje van mij.
maar dát is toch óók bepalend wat je aan kWh derving hebt? :?

reken je echter puur over die 10 dagen..... dan lijkt het mij een príma deal... (nogmaals!!!!!; 10 dagen wél..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Hansieo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:39:
[...]

maar dát is toch óók bepalend wat je aan kWh derving hebt? :?

reken je echter puur over die 10 dagen..... dan lijkt het mij een príma deal... (nogmaals!!!!!; 10 dagen wél..)
Consumenten curtailment in de dop.
Hoe goed deze deal is, is afhankelijk van wat jij al eerder vermeldde: wat is je huidige kW-prijs, en moet je bij uitzetten panelen (of stoppen met invoeden) die aantallen kW's alsnog kopen of niet.

Hoe dan ook: Eneco lijkt spekkoper te zijn, want ze hoeven hun eigen zonnepark niet uit te schakelen wellicht (ervan uitgaande dat ze met hun curtailment minder verdienen dan gewoon draaien). Weer opnieuw "goede sier" maken met marketing BS. You gotta hand it to them....

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Als jij jouw omvormer zo snel kan bij regelen dat je absoluut geen stroom teruglevert dan vind ik dat bijzonder knap.

Als jij een accu als buffer hebt dan kun je wel zorgen dat er geen stroom het net in gaat door alle inkomende stroom door de accu/overbrugging te laten lopen en productie in de accu te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
esphome schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Als jij jouw omvormer zo snel kan bij regelen dat je absoluut geen stroom teruglevert dan vind ik dat bijzonder knap.

Als jij een accu als buffer hebt dan kun je wel zorgen dat er geen stroom het net in gaat door alle inkomende stroom door de accu/overbrugging te laten lopen en productie in de accu te stoppen.
Nog nooit getest dus hoe goed het werkt weet ik niet, maar hoe "streng" zullen "ze" zijn aan de andere kant?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 1x per seconde bijregelen (doorgaans via een tussenmeter, maar DSMR5 kan ook) kun je met een gemiddelde set de jaarlijkse teruglevering wel onder de 5 kWh houden. De meeste boetes beginnen daarboven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Proton_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:19:
Met 1x per seconde bijregelen (doorgaans via een tussenmeter, maar DSMR5 kan ook) kun je met een gemiddelde set de jaarlijkse teruglevering wel onder de 5 kWh houden. De meeste boetes beginnen daarboven.
Hoe kom je daar bij. De meeste leveranciers werken met staffels die al bij nul beginnen en Eneco werkt per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@hanev001 Ik weet ook niet alles, maar Budget Energie begint bij 5
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Vrij op Naam begint bij 100
https://www.vrijopnaam.nl/pagina/vaste-terugleveringskosten
Energie Van Ons begint bij 1000
https://energie.vanons.or...ste-terugleveringskosten/
Vandebron begint ook bij 5
https://vandebron.nl/blog...aste-terugleveringskosten
Vattenfall begint bij 250
https://www.vattenfall.nl...n/vaste-terugleverkosten/
Essent ook 250
https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Eneco dus niet, blijkbaar. Er zullen er vast meer zijn die bij 1 beginnen, maar er is vooralsnog keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 26-08-2024 13:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Er stond dat ze minimaal 40 cent/kWh zouden krijgen. Dat lijkt me goed betaald. Het probleem wat ik wel zie, hoe zet je panelen uit? Je wilt niet een groep waar een paar kW over loopt zomaar uitzetten. Daar zijn groepen in een groepen kast niet op gemaakt.

Bij mijn systeem (enphase) kan je via een omweg het systeem wel uitzetten, maar eenvoudig is niet. En de laaste keer dat ik het probeerde ging het systeem daarna de volgende ochtend pas aan.
Bij mij zitten de panelen op de (SolarEdge) omvormer. Die kan ik met een schakelaar aan- of uitzetten. Geen centje pijn als ik dat doe. Ook niet uit- en daarna aan.
Van de omvormer loopt er een 6mm2 kabeldraad naar de alamat in de groepenkast. Die kan ik ook gewoon uit- en weer aanzetten, waarna de paneeltjes (direct) weer leveren.
Hoe komt het dat dit bij jou zo moeizaam gaat?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
[...]

Het eerste, nee, juist het laatste.

Het moet niet een standaard worden dat netbeheerders dit kunnen doen. Het moet een standaard worden dat het net het aankan (of regionale opslag of iets dergelijks) en niet nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Tao schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:11:
Bij mij zitten de panelen op de (SolarEdge) omvormer. Die kan ik met een schakelaar aan- of uitzetten. Geen centje pijn als ik dat doe. Ook niet uit- en daarna aan.
Van de omvormer loopt er een 6mm2 kabeldraad naar de alamat in de groepenkast. Die kan ik ook gewoon uit- en weer aanzetten, waarna de paneeltjes (direct) weer leveren.
Hoe komt het dat dit bij jou zo moeizaam gaat?
Schakelaars in een groepenkast zijn niet bedoeld om regelmatig forse vermogens te schakelen. Dus dat ga ik niet doen.

Mijn systeem heeft micro-omvormers. Dus de omvormers zelf zitten op het dak en hebben geen schakelaar of zo. De enige oplossing is om softwarematig de micro-omvormers uit te schakelen. Maar Enphase heeft bedacht dat dat niet in de normale user interface hoeft te zitten. Alleen door in te loggen als installateur is die optie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Truus01 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Het moet niet een standaard worden dat netbeheerders dit kunnen doen. Het moet een standaard worden dat het net het aankan (of regionale opslag of iets dergelijks) en niet nodig is.
Het zijn beide oplossing voor 2 totaal verschillende problemen. Want zelfs als het net het aan zou kunnen, is het nog steeds een probleem als er veel meer opwek dan verbruik is. Andersom ben je door zonnepanelen uit te schakelen nog niet af van het capaciteitsprobleem van het net. Dus ook het eerste zou gewoon een goede oplossing zijn. Zeker voor de onbalanskosten.

Beide zijn daarmee prima oplossingen. Het enige probleem is dat de leveranciers dit voor eigen gewin zullen gebruiken ipv de consument wat winst te geven. Je ziet dit al aan de huidige proeven waarbij ze mensen zoeken die de panelen op gewenste momenten uit willen schakelen. Die krijgen 10 euro voor een dag, maar wat ze dan aan eigen verbruik hebben moeten ze vol voor betalen zonder dat iemand weet hoeveel dat gaat kosten. Ze zouden die mensen ook 10 euro kunnen geven met een dag gratis stroom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:47:
Beide zijn daarmee prima oplossingen. Het enige probleem is dat de leveranciers dit voor eigen gewin zullen gebruiken ipv de consument wat winst te geven. Je ziet dit al aan de huidige proeven waarbij ze mensen zoeken die de panelen op gewenste momenten uit willen schakelen. Die krijgen 10 euro voor een dag, maar wat ze dan aan eigen verbruik hebben moeten ze vol voor betalen zonder dat iemand weet hoeveel dat gaat kosten. Ze zouden die mensen ook 10 euro kunnen geven met een dag gratis stroom.
Ik vind 10 euro voor een dag niet slecht betaald. Ik neem aan dat die panelen alleen een paar uur in de middag uit moeten. Er is om zes uur 's ochtends niet echt een overschot.

En 10 euro is denk ik voor de meeste mensen ruim onder wat je op een zomerse dag aan stroom uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Ik vind 10 euro voor een dag niet slecht betaald. Ik neem aan dat die panelen alleen een paar uur in de middag uit moeten. Er is om zes uur 's ochtends niet echt een overschot.

En 10 euro is denk ik voor de meeste mensen ruim onder wat je op een zomerse dag aan stroom uitgeeft.
nogmaals:

per DEZE gekozen 10 dagen is het prima,
maar wát moet er omheen?? voorwaarden? periode? etc etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:56:
[...]

Mee eens hoor, maar waarom doe je dan niet een aanbod waarbij het gewoon duidelijk is wat het oplevert. Gezien alle fratsen de laatste tijd zullen er zat mensen tussen zitten die verwachten dat ze dan 50 cent per kWh oid moeten gaan betalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Hansieo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:03:
nogmaals:

per DEZE gekozen 10 dagen is het prima,
maar wát moet er omheen?? voorwaarden? periode? etc etc
Het is een proef. Zolang het vrijwillig is, maakt het uit? Als het niet interessant is doet niemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:05:
Mee eens hoor, maar waarom doe je dan niet een aanbod waarbij het gewoon duidelijk is wat het oplevert. Gezien alle fratsen de laatste tijd zullen er zat mensen tussen zitten die verwachten dat ze dan 50 cent per kWh oid moeten gaan betalen.
Ik dacht dat het duidelijk is. Een aantal keer 10 euro per dag en verder meer dan 40 cent / kWh. Wat onduidelijk zal zijn is wat deelnemers tijdens die uren aan stroom verbruiken. Maar voor een gemiddeld huishouden zal dat niet veel zijn. Zelf heb ik een legionella-run op zondagmiddag. Maar als ik aan zoiets mee zou doen, dan valt die natuurlijk wel te verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
hanev001 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Hoe kom je daar bij. De meeste leveranciers werken met staffels die al bij nul beginnen en Eneco werkt per kwh.
Om met een gemiddelde installatie (10 panelen,5 kWp) de totale output tot 1 kWh (of de max van een staffel) in een jaar te beperken, heb je anders heel wat secondes de tijd deze mogelijkheid.
Lukt denk ik zelfs met DSMR 3 (elke 10 sec een waarde)

(achter de onzin van staffels komen ze zelf inmiddels al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
bart.koppers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:10:
Om met een gemiddelde installatie (10 panelen,5 kWp) de totale output tot 1 kWh (of de max van een staffel) in een jaar te beperken, heb je anders heel wat secondes de tijd deze mogelijkheid.
Lukt denk ik zelfs met DSMR 3 (elke 10 sec een waarde)

(achter de onzin van staffels komen ze zelf inmiddels al)
Die staffels waren denk ik omdat onduidelijk was wat de politiek of rechters zouden gaan doen. Met een staffel is er geen direct verband tussen de hoeveelheid ingevoede elektriciteit (die onder de salderingsregeling valt) en de terugleverboete. Nu blijkt dat ze gewoon hun gang kunnen gaan, kan de TLB ook best per kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
Ik dacht dat het duidelijk is. Een aantal keer 10 euro per dag en verder meer dan 40 cent / kWh. Wat onduidelijk zal zijn is wat deelnemers tijdens die uren aan stroom verbruiken. Maar voor een gemiddeld huishouden zal dat niet veel zijn. Zelf heb ik een legionella-run op zondagmiddag. Maar als ik aan zoiets mee zou doen, dan valt die natuurlijk wel te verschuiven.
Als je met gemiddeld verbruik van een huishouden rekent zit je op zo'n 15 kWh per dag, oftewel die 10 euro gaat dan al naar 4 euro. Ben je ook nog de auto aan het opladen moet je uiteindelijk zelfs betalen voor het uitzetten van die zonnepanelen.

Uiteindelijk zijn het de leveranciers en netbeheerders die dit willen gebruiken voor een stabiel net en om onkosten te voorkomen. Laat ze dan ook met een goed aanbod komen en niet zo'n aanbod waarbij je heel erg op moet letten omdat die je anders met een beetje pech nog geld kost ook.

En dit is iedere keer het probleem met de leveranciers, er zitten iedere keer weer addertjes onder het gras en echt een duidelijk aanbod kunnen ze niet geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Die staffels waren denk ik omdat onduidelijk was wat de politiek of rechters zouden gaan doen. Met een staffel is er geen direct verband tussen de hoeveelheid ingevoede elektriciteit (die onder de salderingsregeling valt) en de terugleverboete. Nu blijkt dat ze gewoon hun gang kunnen gaan, kan de TLB ook best per kWh.
TLB heeft geen relatie tot saldering. TLB betaal je overal - voorzover ik kan overzien - voor elke ingevoede kWh, ook als deze onder saldering vallen.
Er zijn er meer die dit niet helemaal scherp hebben.

Maar mooi als ze staffels overboord gooien, graag. Goed voor de casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

En als ik toch een heffing moet betalen doe ik dat liever op kwh basis. Dan heeft tenminste elk beetje dat ik extra binnenshuis weet te houden direct invloed op het te betalen bedrag.

Bij een staffel moet je afhankelijk waar je precies binnen de grenzen daarvan valt meer moeite doen om de heffing omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjant2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Bij deze een bedankje, dat je geld (hebt) verdiend aan ons niet-zonnepanelenbezitters :+

Volgens mij doet deze discussie er helemaal niet toe, hoe hoog de energieprijzen zijn doet er niet toe voor de energiemaatschappijen, de onbalans wel. Uiteindelijk gaat het er voor energiemaatschappijen om dat ze een gezonde winst maken, niet hoe hoog de energieprijzen zijn.
Energieleveranciers gaan niet over het stroomnetwerk en hebben dus geen kosten door onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:22:
Als je met gemiddeld verbruik van een huishouden rekent zit je op zo'n 15 kWh per dag, oftewel die 10 euro gaat dan al naar 4 euro. Ben je ook nog de auto aan het opladen moet je uiteindelijk zelfs betalen voor het uitzetten van die zonnepanelen.

Uiteindelijk zijn het de leveranciers en netbeheerders die dit willen gebruiken voor een stabiel net en om onkosten te voorkomen. Laat ze dan ook met een goed aanbod komen en niet zo'n aanbod waarbij je heel erg op moet letten omdat die je anders met een beetje pech nog geld kost ook.

En dit is iedere keer het probleem met de leveranciers, er zitten iedere keer weer addertjes onder het gras en echt een duidelijk aanbod kunnen ze niet geven.
Als jij 6 euro betaalt voor 15 kWh dan zit je op 40 cent/kWh. Wie betaalt dat nog?

Als je overdag van plan was je auto te gaan opladen, dan is het niet handig om ze uit te zetten. Tenzij je je panelen tijdens het laden aan kan laten omdat je auto toch meer trekt dan de panelen kunnen leveren. Dan is het kassa.

Ik heb het idee dat je spijkers op laag water zoekt. Als ik d.m.v. salderen 30 cent/kWh voor stroom uit mijn panelen zou krijgen dan zou bij mij het hoogste bedrag op een perfecte zomerse dag onder de 10 euro komen. Dus bij 10 euro per dag zou de hele dag uitzetten voor mij altijd netto winst opleveren.

Maar dat zal bij iemand die meer panelen heeft anders zijn. Maar huidige contracten zitten ruim onder de 30 cent/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:30:
Energieleveranciers gaan niet over het stroomnetwerk en hebben dus geen kosten door onbalans.
Juist wel. Energieleveranciers krijgen van de netbeheerder een rekening als ze onbalans veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Dat gebeurt normaal nooit in de economie dus nu ook niet. Er is heel vaak een cyclus in de economie: prijzen zijn hoog dus het loont om te investeren. Dan is er teveel capaciteit en zijn de prijzen laag, dus wordt er niet meer geinvesteerd. En de prijzen gaan weer omhoog. Wikipedia: Varkenscyclus

Wat ook meespeelt is dat de overheid daar nog dwars doorheen loopt met subsidies. Bijv. over juli kreeg ik gemiddeld 18 cent/kWh voor mijn PV. Dat is veel meer dan de marktwaarde. Dus loont het de moeite om PV te installeren ook al zou dat op basis van de marktwaarde niet slim zijn.

En bij subsidies kan het snel misgaan als opeens die subsidies afgeschaft worden.
Als jij stroom levert aan het stroomnetwerk, gaat dat in een fractie van een seconde naar de eerst volgende vraag naar stroom. In een woonwijk zijn dat vrijwel altijd buren in de straat of woonwijken die betalen aan hun leverancier de prijs die ze hebben afgesproken bv. 26 cent.
Zonder salderen ga jij dan ook nog een keer 16 cent betalen voor diezelfde stroom.
De energieleveranciers krijgen dan 42 cent per kWh.
Stroom die jij saldeert hebben de buren al betaald bv. 26 cent per kWh.
Salderen is geen subsidie.
Salderen voorkomt dubbele betaling van dezelfde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Truus01 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Idealiter. Maar houd er wel rekening mee dat volledige elektrificatie van het vervoer en industrie de druk nog veel verder zullen verhogen en dat dit soort maatregelen wel echt waarde toevoegen voor in ieder geval meerdere decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Ze betaalde mij indirect ook. Ik heb ruim 11 jaar door salderen geen energiebelasting/BTW betaald op die opwek. Wie denk je dat dat tekort heeft moeten betalen? Verder heb ik BTW terug gehad op de aanschaf en daarboven op nog subsidie. Dank je wel niet bezitters. 8)
Wat je opwekt gaat het stroomnetwerk op en dan naar de eerstvolgende vraag naar stroom.
In een woonwijk zijn dat buren in de straat of woonwijk en die betalen gewoon de volle prijs die ze hebben afgesproken met hun leverancier inclusief alle belastingen bv. 26 cent.
Waarom zou jij dan nog een keer BTW betalen over diezelfde stroom?
De overheid ontvangt dan twee keer BTW over dezelfde stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:37:
Als jij stroom levert aan het stroomnetwerk, gaat dat in een fractie van een seconde naar de eerst volgende vraag naar stroom. In een woonwijk zijn dat vrijwel altijd buren in de straat of woonwijken die betalen aan hun leverancier de prijs die ze hebben afgesproken bv. 26 cent.
Zonder salderen ga jij dan ook nog een keer 16 cent betalen voor diezelfde stroom.
De energieleveranciers krijgen dan 42 cent per kWh.
Stroom die jij saldeert hebben de buren al betaald bv. 26 cent per kWh.
Salderen is geen subsidie.
Salderen voorkomt dubbele betaling van dezelfde stroom.
Als jij saldeert dan koopt de energie leverancier stroom van jou voor 26 cent / kWh. Maar de waarde van die stroom op de day-ahead markt is maar een paar cent / kWh. Natuurlijk zit daar nog belasting tussen, maar dan nog is die stroom geen 26 cent / kWh waard.

Dus als je saldeert krijg je meer voor je stroom dan dat die stroom waard is. Dat noemen we subsidie.

Met de TLB is de situatie anders. Daar maken energeleveranciers misbruik van consumenten die zich niet snel aanpassen aan een nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Er is geen enkele reden om dezelfde contractvorm te hebben voor gas en voor elektriciteit. Iemand die met gas verwarmt en daar zekerheid voor wel hebben kan prima een vast contract voor gas afsluiten en elektra dynamisch doen.

Alles op een hoop gooien is een mooie manier om dynamische prijzen voor elektriciteit negatiever voor te stellen dan ze zijn.
Wat een lang verhaal en volkomen misplaatst en het slaat nergens op.
De ACM beweert dat door salderen energieleveranciers stroom moeten afnemen van klanten met zonnepanelen tegen bv. 26 cent en het dan moeten doorleveren aan andere klanten voor bv. 26 cent.
Normaal kopen ze stroom in tegen bv. 6 cent inplaats van 26 cent en zo maken ze dan verlies
Deze uitleg is volkomen onmogelijk op meerdere fronten.
Klanten van energieleveranciers leveren 0 kW aan hun leverancier en die kan dus niets afnemen van klanten met zonnepanelen.
Daar strand de uitleg van salderen door de ACM al en blijkt hun uitleg onzin!
Dan al is de uitleg van de ACM al een broodje aap.

Maar dan gaat de ACM nog verder met deze onzin en zegt dat ze die stroom ( die ze helemaal niet kunnen ontvangen ) gaan doorleveren.
Dat is het tweede en derde punt waarop de uitleg van de ACM strand, want ze zouden die stroom dan moeten opslaan ( wat niet mogelijk is ) en dan moeten doorleveren aan andere klanten van hun en ook dat is volkomen onzin.

Het is volkomen duidelijk dat de ACM een onzinnige uitleg heeft van salderen.
Waarom jij dan zo'n lang verhaal moet schrijven is mij volkomen onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:57:
[...]

Wat een lang verhaal en volkomen misplaatst en het slaat nergens op.
Je reageert op een bijdrage van mij van 3 regels. Had je bedoeld om op iets anders te reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arator schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Echt?

Jij koopt elektriciteit bij jouw leverancier, je buurman bij een andere. Beide leveranciers schatten het verbruik in, en kopen elektriciteit aan bij een producent. Het kan best zijn dat jouw leverancier inkoopt bij de gascentrale om de hoek, en de leverancier van je buurman bij een zonnepark aan de andere kant van het land.
Beide bestellingen worden administratief in de boeken gezet, alsook wat de producenten op het net zetten.
Als er goed is ingekocht en geproduceerd is dit in evenwicht.

Maat nu begin jij terug te leveren. Jouw geproduceerde elektriciteit verlaat je woning via je aansluiting en je meter. Je meter registreert een teruglevering. Die teruglevering wordt administratief in de boeken gezet van jouw energieleverancier. Daarna is die elektriciteit vogelvrij en gaat naar waar er vraag is, bijvoorbeeld je buurman, gaat binnen via de aansluiting en de meter, en wordt daar administratief in de boeken gezet van die leverancier.
Voor die laatste leverancier speelt het geen rol. Die kocht x aantal kWh in bij een producent, dat wil niet zeggen dat die stroom van die producent in realiteit ook overal terecht komt waar die leverancier levert. En in zijn boeken klopt het ook, zoveel besteld bij zijn producent, volgens de meter van zijn producent is er ook zoveel geleverd, en volgens de meter van je buurman is er ook zoveel ontvangen.
Maar jouw leverancier heeft nu wel meer elektriciteit dat waar die geen contracten voor heeft, namelijk hetgeen die besteld heeft bij die gascentrale, alsook jouw geproduceerde zonnestroom. Dus in zijn boeken zit die met een overschot wat die direct kwijt moet. Het is die stroom dat die moet verkopen aan die 2 cent.
Klanten van energieleveranciers leveren niets aan hun leverancier en er wordt dus ook niets in de boeken gezet als je stroom levert of afneemt. Pas na 12 maanden komt dat in de boeken en niet eerder.
Het maakt helemaal niets uit waar de leverancier van de buren of van mij elektriciteit inkopen en wanneer.
Terug leveren bestaat niet, dan moet ik eerst stroom krijgen die ik dan terug lever, dat is onzin.
Ik wek spiksplinternieuwe stroom op en die lever ik aan het stroomnetwerk en dan gaat het NIET naar mijn energieleverancier. Klanten van energieleveranciers leveren o kW aan hun leverancier.
Dat wordt dus helemaal NIET administratief in de boeken gezet van mijn energieleverancier, want hij merkt niet eens of en hoeveel ik lever. Laat staan dat hij dat in de boeken kan zetten.
Jij doet alsof het eerst naar mijn leverancier gaat en het daarna pas naar een gebruiker, dat is onzin.
Dan moeten burgers stroom leveren aan hun leverancier en die moet dat opslaan en dan pas op het net gezet worden. Dat is precies wat de ACM beweert, maar het is onmogelijk.
Er lopen geen kabels tussen mijn huis en mijn leverancier en die heeft geen batterijen.
Nee, als je stroom levert aan het net, gaat dat direct naar de eerstvolgende vraag naar stroom en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in de straat. Daar merken energieleveranciers helemaal niets van en ze kunnen niets in de boeken schrijven.
Pas na 12 maanden als mijn jaarcontract afloopt geef ik aan mijn energieleverancier door wat ik heb afgenomen en wat ik heb geleverd aan het stroomnetwerk. Dat wordt dan gecontroleerd door de netbeheerder. Na 12 maanden komt het pas in de boeken van mijn energieleverancier.
Mijn energieleverancier rekent dan uit wat mijn netto gebruik was.
Afname 3000 kWh min 2000 kWh levering aan het net is 1000 kWh netto gebruik en hij trekt 1000 kWh af van zijn voorraad. Bij iemand zonder zonnepanelen die netto 1000 kWh gebruik had heeft hij dus heel weinig minder werk.
De 2000 kWh die ik saldeer is niet door mij gebruikt en waarom zou ik die betalen?
De 2000 kWh die ik saldeer is niet geleverd door mijn leverancier, waarom zou hij daarvoor geld moeten hebben?
De 2000 kWh die ik saldeer is hoogstwaarschijnlijk gebruikt en betaald door buren in de straat of woonwijk en die hebben dan ongeveer 26 cent per kWh betaald.
Zonder salderen zouden de energieleveranciers 26 cent PLUS 16 cent is 42 cent per kWh krijgen.
Onthoudt dus dat energieleverancier 0 kWh krijgen van hun klanten en niets kunnen doorleveren.
Onthoudt ook dat energieleveranciers niet direct stroom leveren aan hun klanten.
Na 12 maanden weten ze pas of en hopeveel je hebt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:34:
[...]
Als jij 6 euro betaalt voor 15 kWh dan zit je op 40 cent/kWh. Wie betaalt dat nog?
Oh, ik dacht dat je dat aangaf omdat je die 40 cent noemde. Maar hoe dan ook worden die kosten dus juist niet gegeven.
Als je overdag van plan was je auto te gaan opladen, dan is het niet handig om ze uit te zetten. Tenzij je je panelen tijdens het laden aan kan laten omdat je auto toch meer trekt dan de panelen kunnen leveren. Dan is het kassa.
De meeste mensen willen daar helemaal niet over nadenken en laden wanneer het uitkomt. Die zullen dan dus inderdaad zonder nadenken zo'n aanbod afslaan.
Ik heb het idee dat je spijkers op laag water zoekt. Als ik d.m.v. salderen 30 cent/kWh voor stroom uit mijn panelen zou krijgen dan zou bij mij het hoogste bedrag op een perfecte zomerse dag onder de 10 euro komen. Dus bij 10 euro per dag zou de hele dag uitzetten voor mij altijd netto winst opleveren.
Denk je dat de meeste mensen die na willen rekenen? Zoals ik hierboven al zeg, vertrouwen die de boel voor geen meter en melden zich dus niet aan. Precies wat je ook ziet gebeuren.
Maar dat zal bij iemand die meer panelen heeft anders zijn. Maar huidige contracten zitten ruim onder de 30 cent/kWh.
Het hele punt is juist dat de gemiddelde Nederlander helemaal niet zit te wachten om na te rekenen of dit wel of niet gunstig voor hem is. Je ziet het ook hier in het topic, regelmatig als het over uitschakelen door de leverancier gaat, stappen er wel een paar in die bij voorbaat al tegen zijn (precies waardoor deze discussie ook begon trouwens :+ )

Zouden ze dus simpelweg zeggen dat iemand 10 euro krijgt en niet hoeft te betalen voor die dag zou het al een heel ander verhaal zijn. Want dan krijg je ten minste echt een vast bedrag ter compensatie van een stuk dat je normaal zou salderen. En dus niet een onbekend bedrag van 10 euro min eigen verbruik en salderen..

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:27:
Nee, als je stroom levert aan het net, gaat dat direct naar de eerstvolgende vraag naar stroom en in een woonwijk zijn dat meestal je buren in de straat. Daar merken energieleveranciers helemaal niets van en ze kunnen niets in de boeken schrijven.
Pas na 12 maanden als mijn jaarcontract afloopt geef ik aan mijn energieleverancier door wat ik heb afgenomen en wat ik heb geleverd aan het stroomnetwerk. Dat wordt dan gecontroleerd door de netbeheerder. Na 12 maanden komt het pas in de boeken van mijn energieleverancier.
Je lijkt een erg beperkt begrip te hebben van de stroommarkt. Een energieleverancier koopt niet op 1 januari een bak stroom in die dan netjes door de netbeheerders over het jaar verdeeld wordt. Je doet net alsof het zo werkt misschien omdat je eens per jaar de stand van je meter doorgeeft.

De realiteit is dat netbeheerders profielen opstellen van klanten van een energieleverancier. En een energieleverancier moet op papier zorgen dat er op ieder moment genoeg stroom is voor de profielen de klanten. Het maakt niet uit waar die stroom in werkelijkheid vandaan komt. Op papier moet de energieleverancier die ergens inkopen.

Zo is er ook een profiel voor klanten met PV. Die klanten leveren stroom aan het net en dus moet de energieleverancier, alweer op papier, die stroom afnemen.

De meeste stroom wordt door PV systemen in de zomer opgewekt. Dus de energieleverancier moet in de zomer een plek vinden voor de opgewekte stroom. Dat kan door die stroom te verkopen. En dan krijgt de leverancier wat stroom tijdens de middag in de zomer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:38:
Zouden ze dus simpelweg zeggen dat iemand 10 euro krijgt en niet hoeft te betalen voor die dag zou het al een heel ander verhaal zijn. Want dan krijg je ten minste echt een vast bedrag ter compensatie van een stuk dat je normaal zou salderen. En dus niet een onbekend bedrag van 10 euro min eigen verbruik en salderen..
Dat zou kunnen. Maar als je iemand met een EV gegarandeerd 10 euro geeft. Dan gaat die mischien de hele buurt langs om alle EVs op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verder wordt er in de zomer steeds vaker zoveel stroom opgewekt dat er betaald moet worden om het te leveren. De consument blijft dan volop leveren, maar krijgt wel de standaard prijs per kWh. Ondanks dat de leverancier dus moet betalen om die stroom door te leveren aan iemand anders.

Het verhaal zit dus wat lastiger in elkaar en de leveranciers hebben ook zeker wel een punt. Het probleem is alleen dat ze de kosten bewust enorm overschatten zodat het lijkt alsof ze een groot probleem hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Dat zou kunnen. Maar als je iemand met een EV gegarandeerd 10 euro geeft. Dan gaat die mischien de hele buurt langs om alle EVs op te laden.
Prima toch? Ze willen dit doen op momenten dat er overcapaciteit is en ze juist minder opwek en meer verbruikers willen. Om grootschalig uit te rollen zal het geen goede optie zijn, maar voor een proef zie ik er alleen maar voordelen in.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:18:
@Arator En bij diegenen die een Ferraris of digitale meter hebben kan krijgt de energie leverancier maar één keer per jaar een meterstand.

Zouden anderen de slimme meter administratief laten uitzetten dan is dat ook maar één keer per jaar en dat de energie leverancier de meterstand moet opvragen bij de klant.

De netbeheerder weet wel altijd de standen van de slimme meters of die nu administratief aan hebt of uit hebt. Die standen gebruiken zij dan voor het net beheer waar de stroom "niet vogel vrij" is maar wel op de grote hoop gaat.

Het kan natuurlijk zijn dat netbeheer elk kwartier naar alle alle slimme meters die toegewezen kijkt en dan aan een bepaalde energie leverancier er is zoveel stroom verbruikt en zoveel stroom teruggeleverd in het afgelopen kwartier op die bepaalde slimme meters.

Voor niet slimme meters zal de netbeheerder dan waarschijnlijk een wiskundig model gebruiken om het verbruik of teruglevering te schatten aan de hand van de slimme meters in de buurt.

Als de klant dan één keer in het jaar of op een ander tijdstip de stand doorgeeft dan geeft de energieleverancier die stand ook door aan de netbeheerder en die stand wordt dan "vastgeklikt" bij de netbeheerder. En zo niet meer wijzigbaar.
Ik heb een gewone digitale meter en die kun je niet op afstand uitlezen of uitzetten.
Mijn netbeheerder weet dus niets.
Als je 'op afstand uitlezen'' hebt uit laten zetten mag de netbeheerder je meter niet uitlezen en moet er ook een meteropnemer langs komen. Bij hen weet de netbeheerder ook niets.
Bij burgers met een slimme meter mag de netbeheerder de meterstanden niet doorgeven aan de energieleveranciers. Daar moeten burgers speciaal toestemming voor geven.
Energieleveranciers weten normaal gesproken dus pas na 12 maanden wat er is afgenomen, geleverd en wat het netto gebruik was.
Energieleveranciers kunnen en hoeven dus ook niet te reageren als er plots meer zon is, zoals de ACM ook beweerd in hun rapport. https://www.acm.nl/system...erkosten-zonnepanelen.pdf

Burgers gebruiken maar 20% van alle elektriciteit en de minieme schommelingen door iets meer of minder zon merkt de netbeheerder nauwelijks. Omvormers hebben allemaal een piekbegrenzer en ze zullen niet meer stroom leveren als de zon harder schijnt.
Grotere verschillen zullen burgers zonder zonnepanelen veroorzaken doordat de temperatuur flink kan stijgen of dalen en ze warmtepompen of airco's inschakelen. Maar dat vindt je niet terug in dit rapport dat overduidelijk is geschreven om tot meerkosten te komen voor burgers met zonnepanelen.

Netbeheerders letten meer op de zonneparken met tienduizenden of zelfs honderdduizenden zonnepanelen. Er zijn zelfs plannen voor 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer en dan zouden burgers met 8 panelen problemen veroorzaken? Nee, uitschakelen van panelen bij burgers is alleen nodig voor winstmaximalisatie van die eneorme zonneparken. Die kunnen dan eventjes langer blijven leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart.koppers
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

Klanten van energieleveranciers leveren niets aan hun leverancier en er wordt dus ook niets in de boeken gezet als je stroom levert of afneemt. Pas na 12 maanden komt dat in de boeken en niet eerder.
Het maakt helemaal niets uit waar de leverancier van de buren of van mij elektriciteit inkopen en wanneer.
Terug leveren bestaat niet, dan moet ik eerst stroom krijgen die ik dan terug lever, dat is onzin.
Ik wek spiksplinternieuwe stroom op en die lever ik aan het stroomnetwerk en dan gaat het NIET naar mijn energieleverancier. Klanten van energieleveranciers leveren o kW aan hun leverancier.
Dat wordt dus helemaal NIET administratief in de boeken gezet van mijn energieleverancier, want hij merkt niet eens of en hoeveel ik lever. Laat staan dat hij dat in de boeken kan zetten.
Jij doet alsof het eerst naar mijn leverancier gaat en het daarna pas naar een gebruiker, dat is onzin.
Dan moeten burgers stroom leveren aan hun leverancier en die moet dat opslaan en dan pas op het net gezet worden. Dat is precies wat de ACM beweert, maar het is onmogelijk.
Er lopen geen kabels tussen mijn huis en mijn leverancier en die heeft geen batterijen.
Mijn energieleverancier rekent dan uit wat mijn netto gebruik was.
Afname 3000 kWh min 2000 kWh levering aan het net is 1000 kWh netto gebruik en hij trekt 1000 kWh af van zijn voorraad. Bij iemand zonder zonnepanelen die netto 1000 kWh gebruik had heeft hij dus heel weinig minder werk.
De 2000 kWh die ik saldeer is niet door mij gebruikt en waarom zou ik die betalen?
De 2000 kWh die ik saldeer is niet geleverd door mijn leverancier, waarom zou hij daarvoor geld moeten hebben?
De 2000 kWh die ik saldeer is hoogstwaarschijnlijk gebruikt en betaald door buren in de straat of woonwijk en die hebben dan ongeveer 26 cent per kWh betaald.
Zonder salderen zouden de energieleveranciers 26 cent PLUS 16 cent is 42 cent per kWh krijgen.
Onthoudt dus dat energieleverancier 0 kWh krijgen van hun klanten en niets kunnen doorleveren.
Onthoudt ook dat energieleveranciers niet direct stroom leveren aan hun klanten.
Na 12 maanden weten ze pas of en hopeveel je hebt geleverd.
Fysiek werkt de markt inderdaad heel anders dan de administratieve afhandeling. Afin, lees je nog even in. De eboeren zijn administratieve partijen die geld verdienen door zo goed mogelijk het verbruik van hun klanten te voorspellen (om oa die onbalanskosten te vermijden) en het liefst inkopen bij degenen die hen verzekert van een lage prijs. De PV bezitters (waaronder ik) rammelen al even aan dat verdienmodel, en daarom zie je alle bokkensprongen. Te begrijpen: ja. Legitiem: nou nee, niet volledig.
Met de teruglevering door particulieren, en mede door intro van de TLB is er een nieuwe situatie gekomen, en is er nu geen goed “level playing field”. De consumenten is iha niet geinteresseerd of weet niet waar het over gaat.
Kan ik me voorstellen want door zaken complex te maken/te houden, of door te framen (“niet PVers betalen voor PV”) haken velen af.
En dus hebben de eboeren best vrij spel.

NB: spiksplinternieuwe nieuwe stroom vind ik wel een heel leuk idee overigens ;) - al bestaat dat niet, want die elektronen waren er allang 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:54
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:49:
[...]

Burgers gebruiken maar 20% van alle elektriciteit en de minieme schommelingen door iets meer of minder zon merkt de netbeheerder nauwelijks.
Er zijn momenten dat de burgers meer elektriciteit opwekken dan dat er in heel Nederland gebruikt wordt. Dat merken ze echt wel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:47:
Prima toch? Ze willen dit doen op momenten dat er overcapaciteit is en ze juist minder opwek en meer verbruikers willen. Om grootschalig uit te rollen zal het geen goede optie zijn, maar voor een proef zie ik er alleen maar voordelen in.
Dat snap ik niet. Waarom zou je een proef doen met iets waarvan je weet dat je het niet gaat invoeren?

Stel iemand heeft een 11 kWh lader van EV's en een 3 kW omvormer. En diegene gaat dan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat auto's laden.

En zelfs als het alleen een paar uur in de middag is. Dan gebruikt diegene bijna 4 keer zoveel als z'n panelen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krouwen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:11:
Zal er niet gewoon snel een software update komen voor de (SolarEdge) omvormers zodat ze alleen precies leveren wat in je eigen huis verbuikt wordt en wat je bijvoorbeeld nodig hebt om je thuisaccu op te laden?

Of is het net zo handig om gewoon gebruik te maken van de nu al aanwezige functie van SolarEdge om de omvormer uit te schakelen i.c.m. een dynamisch contract?
Stroom die jij niet gebruikt gaat naar buren in de straat of woonwijk.
Hun stofzuiger werkt dan net zo snel op jouw stroom dan jouw stofzuiger.
Zonder jouw stroom moet hun stroom van windmolens op de Noordzee komen en dan krijg je dus juist meer problemen op het stroomnetwerk. Thuisaccu's veroorzaken zo dus ook meer problemen op het stroomnetwerk.
Bovendien betaal je geen belastingen op stroom uit je thuisaccu.
Er zijn maar héééél weinig uren in een jaar dat een dynamisch contract dan voordelig zal zijn.
Acht van twaalf maanden wek je weinig extra op en de vier zomermaanden maar enkele uren op een dag.
Met de elektrificatie van Nederland zullen er binnenkort deze uren helemaal niet meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
bart.koppers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

NB: spiksplinternieuwe nieuwe stroom vind ik wel een heel leuk idee overigens ;) - al bestaat dat niet, want die elektronen waren er allang 8)7
Een kennis stuurde al een Whatsapp. Hij gaat voorstellen om te kijken of ze hier marketing technisch iets mee kunnen. Waarbij we voor nieuwe stroom natuurlijk meer gaan betalen.

Vanaf "waarbij" is mijn eigen interpretatie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
bart.koppers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:51:
Stroom is iets anders dan elektronen. Met wisselspanning komen elektronen niet ver. Maar stroom wel. Maar een PV paneel is eerder een spanningsbron. Dus het is nieuwe spanning en dan volgt de stroom vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:22:
Energiebedrijf Eneco start samen met Stedin in de provincie Zeeland een proef waarbij consumenten tegen vergoeding hun zonnepanelen tijdelijk willen uitzetten om zo het stroomnet te ontlasten.

De pilot ‘Slim Schakelen’ gaat van start op Tholen, Sint Philipsland en Schouwen-Duiveland. Op zonnige dagen krijgen de zonnepaneeleigenaren die vrijwillig meedoen geld om de omvormer van hun zonnepanelen uit te zetten.

Het uitzetten van de zonnepanelen duurt minimaal enkele uren en de eigenaren worden de voorgaande dag over het tijdstip van het testmoment geïnformeerd.

Link: https://solarmagazine.nl/...epanelen-willen-uitzetten

Daarintegen promoten zij nog steeds het plaatsen op daken, hier het plaatsen van zonnepanelen op daken van scholen en zo vergroten zij ook de actief impact van netcongestie:

In Zowiezon hebben Eneco en Schooldakrevolutie elkaar gevonden. Samen ontzorgen we scholen in het primair en voortgezet onderwijs. We bieden projectmanagement voor het verwezenlijken van een zonnedak. Dat koppelen we aan educatie over duurzaamheid en communicatie over de verduurzaming van de school. Zo bereikt de school een driedubbel doel: leerlingen leren op én over duurzame energie, en we nemen de omgeving erin mee. Deelname aan Zowiezon is kosteloos en onafhankelijk.

Link: https://www.eneco.nl/over...oen/samenleving/zowiezon/

Als de energie bedrijven en de media de campagne hadden om buren zonder zonnepanelen op te zetten tegen buren met zonnepanelen dan lijkt mij het toch netjes dat de energie bedrijven per direct stoppen met het promoten van plaatsen van zonnepanelen op daken.
Het is een kostbare aangelegenheid en daarna zijn de opbrengsten ook nog eens beperkt door overaanbod van stroom, op dan ongunstige moment.

Ik zeg, stoppen met die onzin en los het eerst op voor het bestaande zonnepanelen, zodat die geen net congestie meer veroorzaken en zo ook extra kosten meer voor de bezitters van zonnepanelen.
Tijdens de meest zonnige momenten komt 50 procent van de opgewekte elektriciteit in de regio van zonnepaneelinstallaties van consumenten.
Dus 50 procent komt van centrales, windmolenparken en zonneparken met tienduizenden of zelfs honderdduizenden zonnepanelen.
Dan schakel je dus iets van deze 50% uit!
Dat is veel eenvoudiger.
Je zult alleen zonnepanelen van burgers uitschakelen als je de winst van die centrales, windmolenparken en zonneparken wilt maximaliseren.
Dat is dus ten koste van gewone burgers, dat is schandalig en asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Dat snap ik niet. Waarom zou je een proef doen met iets waarvan je weet dat je het niet gaat invoeren?
je kent toch de hele doelstelling van de proef niet? misschien komt er alleen een enquete over hoe ze het als gebruiker ervaren hebben en that's it.
Ik verbaas me er over dat hier pagina's over volgeluld kunnen worden voor een proef van 10 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:04:
@Gerardus1956 Het is juist een mooi voorbeeld dat er tegelijkertijd op het gaspedaal en op de rem gedrukt wordt en dat gaat dan niet goed kan gaan. Dit topic gaat over de zonnepanelen-boete als gevolg van net congestie.

De kosten van de net congestie werd voorheen over alle klanten verdeeld en dat moest eerlijker. In plaats van het probleem te gaan oplossen werd er gekozen voor minder aantrekkelijk te maken van het hebben van zonnepanelen door een 'boete bedrag' op de teruglevering daarvan te leggen.

Wij moeten de ACM op hun blauwe ogen geloven dat energie bedrijven hier niet extra aan verdienen want zij willen de onderliggende cijfers niet publiek hebben.

De ACM gaat nu na de boetes breed zijn ingevoerd dit opnieuw onderzoeken en er wordt al opgeroepen om alle energieleveranciers te onderzoeken.
Daarnaast heeft de ACM verzaakt om de modelcontracten niet in het eerste onderzoek mee te nemen terwijl dat daar ook een boete werd ondergebracht in de vaste leveringskosten door de energie leveranciers.

In plaats van geduld op te brengen en af te wachten waar de nieuwe regering mee zou komen werd dit er door gedrukt, zonder dat het transparant was voor de klanten of de hoogte van de aangegeven kosten ook werkelijkheid waren.

Het moest met hangen en wurgen gebeuren en dat heeft zeker niet de verhoudingen tussen de energieleveranciers en hun klanten verbeterd.
Net congestie krijg je ook als iedereen zijn airco aanzet als het warm wordt of zijn warmtepomp als het koud wordt. Burgers met zonnepanelen vangen dat op met hun zonnepanelen.
Stroomgebruik zal sneller toe en afnemen door temperatuur dan door meer zon.
Omvormers hebben een piekbegrenzer en zullen vaak niet eens meer opwekken en leveren als de zon feller schijnt. Maar de temperatuur kan gemakkelijk 10 of zelfs 20 graden hoger of lager zijn en burgers zonder zonnepanelen zorgen dan voor netcongestie.
Burgers zonder zonnepanelen zouden dus veel meer moeten gaan betalen is de conclusie.
Ook leveren burgers met zonnepanelen stroom aan hun buren en anders had deze stroom van ver moeten komen, zo ontlasten ze het stroomnetwerk. Daarvoor zouden burgers met zonnepanelen korting moeten krijgen van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:53:
[...]

Stel iemand heeft een 11 kWh lader van EV's en een 3 kW omvormer. En diegene gaat dan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat auto's laden.

En zelfs als het alleen een paar uur in de middag is. Dan gebruikt diegene bijna 4 keer zoveel als z'n panelen produceren.
Omdat je dan ziet hoeveel mensen er voor open staan om hun omvormer aan te laten sturen. Want hoe en of het werkt kun je makkelijk simuleren, daar hoef je geen proef voor te doen. De grote vraag is of mensen er voor open staan. En als je dan een aanbieding doet die er voor de meeste mensen onduidelijk en onaantrekklijk uit ziet weet je zeker dat het niet gaat werken. De huidige opzet zegt dus juist heel weinig.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:10:
[...]

Net congestie krijg je ook als iedereen zijn airco aanzet als het warm wordt of zijn warmtepomp als het koud wordt. Burgers met zonnepanelen vangen dat op met hun zonnepanelen.
Stroomgebruik zal sneller toe en afnemen door temperatuur dan door meer zon.
Omvormers hebben een piekbegrenzer en zullen vaak niet eens meer opwekken en leveren als de zon feller schijnt. Maar de temperatuur kan gemakkelijk 10 of zelfs 20 graden hoger of lager zijn en burgers zonder zonnepanelen zorgen dan voor netcongestie.
Burgers zonder zonnepanelen zouden dus veel meer moeten gaan betalen is de conclusie.
Ook leveren burgers met zonnepanelen stroom aan hun buren en anders had deze stroom van ver moeten komen, zo ontlasten ze het stroomnetwerk. Daarvoor zouden burgers met zonnepanelen korting moeten krijgen van de netbeheerder.
Het grote probleem is vooral dat zonne- en wind-parken net zo hard meedoen met de netcongestie en onblans. Want de zon/wind is voor die parken net zo goed variabel en niet volledig te voorspellen.
Dat de extra kosten er zijn klopt dus wel, alleen is het raar om die bij de consumenten-PV neer te leggen terwijl het door de gehele energietransitie wordt veroorzaakt. En dan heb je dus helemaal gelijk dat de kosten net zo goed bij de consumenten zonder PV zou moeten liggen.

Ik vind trouwens wel dat de verdeling de laatste jaren met salderen nogal scheef lag, maar de huidige ontwikkelingen waarbij ze het nog schever de andere kant op maken is geen vooruitgang.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

PV heeft een scherpe piek op het midden van de dag. Verder is er in het algemeen op zondagmiddag veel minder vraag op een doordeweekse dag.

Dus soms is er te kort (ochtend, avond) en soms is er teveel. Dan is het logisch dat panelen terug gaan regelen als er een overschot is.

Probleem is wel dat dit allemaal super vaag is. Bijv. wat zijn de criteria om panelen uit te zetten. Is dat duidelijk gekoppeld aan congestie? Publiceren netbeheerders ook de congestie die daartoe leidt?

Hoe wordt de vergoeding bepaald?
Er zijn 365 dagen in een jaar en jij doet alsof ze alle dagen op het midden van de dag meer leveren.
Maar 8 van de 12 maanden is dat nauwelijks het geval en in de overige 4 maanden ook maar enkele dagen.
Daarbij komt dat energieleveranciers niets merken of je meer of minder levert.
Pas na 12 maanden krijgen ze de meterstanden.
Kosten aan het net, zijn niet voor de energieleveranciers, maar voor de netbeheerder en die betalen we ook steeds meer.
Meer dan 60% van alle zonnepanelen liggen in zonneparken en die komen er steeds meer.
Zonneparken met honderdduizenden zonnepanelen en dan zal een burger met 8 panelen een probleem zijn?
Er zijn zelfs plannen voor 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer en dan zullen burgers met 8 panelen een probleem zijn?
Bovendien zullen burgers zonder zonnepanelen meer net congestie veroorzaken als ze de airco aanzetten of de warmtepomp als het plots veel warmer of kouder wordt. Burgers met zonnepanelen vangen dat op met hun zonnepanelen en zouden dan korting moeten krijgen.
Zonnepanelen van burgers uitzetten is er alleen om zonneparken iets langer te laten produceren, dus voor winstmaximalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esphome schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:54:
[...]

Die piek op het midden van de dag komt omdat er het liefst zoveel mogelijk uit de panelen gehaald wil worden. En zo liggen die zoveel mogelijk richting het zuiden.

Mijn eigen panelen liggen richting het westen. Pas in de middag gaan die echt leveren tot ver in de avond (zomer). Hier in de buurt zijn veel zonneweides en één zonneplas en het merendeel daarvan staan dus naar het zuiden. Een paar staan in dakvorm, één paneel naar het oosten en één naar het westen en dat is ook bij de zonneplas.

Als het uitschakelen in komt dan kan het wel eens verstandig zijn om de panelen te draaien, als die op een plat dak liggen, waardoor je dan de middagpiek ontwijkt. Of zelfs ombouwen naar oost-west ligging.
Op elke omvormer zit een piekbegrenzer, dus zo groot zal de piek niet zijn.
Deze begrenzer is zo ingesteld dat je maximaal stroom opwekt in de normale uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keuringsdienst schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:34:
Het kan misschien ook anders.

Huiseigenaren met zonnepanelen op hun dak in Zeeland kunnen geld krijgen als ze hun zonnepanelen tijdelijk uitzetten. Volgens netbeheerder Stedin en energieleverancier Eneco gaat het om een primeur in Nederland, waarmee ze de druk op het elektriciteitsnet hopen te verminderen.

[Afbeelding]

https://www.rtl.nl/nieuws...onnepanelen-uit-te-zetten
Dit terwijl die panelen maar 50% opwekken, dan kun je beter kijken naar die andere 50% in centrales, windmolenparken en zonneparken. Bij de burger de panelen uitschakelen zodat zij iets langer door kunnen gaan. Intussen blijven ze zonneparken met tienduizenden of honderdduizenden panelen bouwen en er zijn plannen voor 2,5 miljoen panelen op het IJsselmeer. Het is allemaal waanzin om hun winsten te maximaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
phicoh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Stroom is iets anders dan elektronen. Met wisselspanning komen elektronen niet ver. Maar stroom wel. Maar een PV paneel is eerder een spanningsbron. Dus het is nieuwe spanning en dan volgt de stroom vanzelf.
Zonder verse losse elektronen geen stroom..
Maar alle elektronen op een stokje haha.

Misschien dat kakelvers ook wel een marketingpotentie heeft @John245 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bart.koppers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Zonder verse losse elektronen geen stroom..
Maar alle elektronen op een stokje haha.

Misschien dat kakelvers ook wel een marketingpotentie heeft @John245 :)
Ik ga ze niet wijzer maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:19:
[...]

Er zijn 365 dagen in een jaar en jij doet alsof ze alle dagen op het midden van de dag meer leveren.
Maar 8 van de 12 maanden is dat nauwelijks het geval en in de overige 4 maanden ook maar enkele dagen.
Kosten aan het net, zijn niet voor de energieleveranciers, maar voor de netbeheerder en die betalen we ook steeds meer.
Meer dan 60% van alle zonnepanelen liggen in zonneparken en die komen er steeds meer.
Zonneparken met honderdduizenden zonnepanelen en dan zal een burger met 8 panelen een probleem zijn?
Er zijn zelfs plannen voor 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer en dan zullen burgers met 8 panelen een probleem zijn?
Bovendien zullen burgers zonder zonnepanelen meer net congestie veroorzaken als ze de airco aanzetten of de warmtepomp als het plots veel warmer of kouder wordt. Burgers met zonnepanelen vangen dat op met hun zonnepanelen en zouden dan korting moeten krijgen.
Zonnepanelen van burgers uitzetten is er alleen om zonneparken iets langer te laten produceren, dus voor winstmaximalisatie.
Zonnepanelen levert het grootste deel van het jaar nauwelijks stroom. De dagen zijn korter, de zon staat lager. Maar als ze stroom leveren, dan doen ze dat in veel gevallen allemaal tegelijk. Inclusief de panelen in zonneparken. Dus het grootste deel van de stroom uit zonnepanelen is gewoon weinig waard.

Je zit blijkbaar nog steeds met het idee dat je eens per jaar je standen doorgeeft. Zo werkt het niet. Het gaat niet om jouw individuele standen. Het gaat om de klanten als 1 grote groep. En daar valt statistisch best wat over te zeggen. Verder gebruiken netbeheerders de meters van klanten met een slimme meter om een beter model te creeëren voor de hele klanten groep.

Netbeheerders transporteren stroom maar produceren geen stroom en nemen geen stroom af. Waar netbeheerders kosten maken voor onbalans wordt die rekening gepresenteerd aan de energieleveranciers of de producten, afhankelijk van wie de onbalans veroorzaakt.

Energieleveranciers hebben geen probleem met zonneparken. Als een zonnepark onbalans of congestie veroorzaakt, dan is dat geen probleem voor een energieleverancier. Klanten met PV zijn wel een probleem als de overheid een salderingsregeling introduceert (of andere vormen van een minimale vergoeding).

Zonnepanelen doen niets als het gaat om warmtepompen. In de winter produceren zonnepanelen veel te weinig stroom. Dan heb je bij wijze van spreken 10 huizen met PV nodig voor 1 huis met een warmtepomp. Ook doet PV niet zoveel als het donker.

De combinatie PV met airco is wel gunstig. Maar bij alles wat je zelf gebruikt heb je toch al geen probleem met terugleverboetes, etc. En netcongestie is geen probleem voor een energieleverancier.

Als mijn energieleverancier mij geld geeft om mijn panelen uit te zetten dan maakt het me niet veel uit waarom. Zolang het netto maar wat oplevert. Nou ja, het zou niet goed zijn als ze dan een gascentrale harder laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:19:
[...]
Neen, maar het voltmetertje in alle trafohuisjes (of waar ze ook hangen) kan de netbeheerder wel in realtime aflezen.
Het gaat over onbalanskosten, dus wanneer dat voltmetertje te veel naar links of rechts uitslaat.
En dat is dan een de leverancier. Die heeft of te veel of te weinig besteld. En dan moet de netbeheerder ingrijpen, bijvoorbeeld door geld te geven aan een accubedrijf.
https://tweakers.net/nieu...r-niet-altijd-stroom.html

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 26-08-2024 19:02 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Omvormers hebben een piekbegrenzer en zullen vaak niet eens meer opwekken en leveren als de zon feller schijnt.
Ik heb even een zonnige dag genomen.
Zie hoe de spanning stijgt, naarmate ik (maar ook anderen) zonne-energie begin te produceren.

Zie ook het dipje rond 17u.
Er was een zonnige dag voorspelt, dus de energieboeren hielden hier rekening mee door zelf niet te veel op het net te pompen. Rond 17 uur is er een zwaar onweer over de streek getrokken. Dus alle zonnepanelen leverden (bijna) niets meer, en de spanning viel onder de beoogde 230V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4JfVpGnCiTiNw1JSKDcqUkcV-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxvkM7rU4qPU8FQ82aMagRxN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOk-7htZ5S7bLICdyhplb-co0o8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jowu5OvHl8MkZNxu8MhAZwKL.jpg?f=fotoalbum_large
En heel de straat zonnepanelen heeft liggen? Dat gaat jouw zonnestroom, vers van de pers, wel wat lekker verder lopen. Netcongestie.

Als daar een zwaardere kabel had gelegen, kon je zonnestroom lekker verder tot bij iemand die wel vraag had. Dus daar betaal jij netbeheerskosten voor, voor het onderhoud en de verzwaring van het netwerk.

Die onbalans gaat men afrekenen bij de leverancier.

[ Voor 22% gewijzigd door Arator op 26-08-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:10:
[...]
Netcongestie voor afname is een ander beest dan congestie voor invoeding. Beide komt voor, maar niet tegelijk :)
Omvormers hebben een piekbegrenzer en zullen vaak niet eens meer opwekken en leveren als de zon feller schijnt.
Vijf minuten kijken naar het display op je hoofdmeter bij schapenwolkjes ontkracht dit. Waar heb je deze misvatting vandaan?
Uit je bijdrage blijkt dat je geen waarde toekent aan stuurbaarheid, waar dat voor de zonneparken/leveranciers/netbeheerders juist de crux is, zowel vanuit onbalans oogpunt als voor congestiemanagement.

Vandaar deze proefballonnetjes van Eneco. Ergens is het idee gaan rondzwerven dat hun eigen zonneparken vrolijk doordraaien en daar meer mee verdient dan de voorgestelde vergoeding voor particuliere curtailment. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat die al helemaal afgeschakeld zijn op het punt dat ze een paar particulieren gaan vragen ook offline te gaan.
De SDE+ subsidie levert ook niet bij negatieve day-ahead prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:56:
[...]

Een kennis stuurde al een Whatsapp. Hij gaat voorstellen om te kijken of ze hier marketing technisch iets mee kunnen. Waarbij we voor nieuwe stroom natuurlijk meer gaan betalen.

Vanaf "waarbij" is mijn eigen interpretatie.
Ik vind zelf "verse stroom" beter bekken. Veel betere stroom dan die stroom die al bijna over de datum is en die via verschillende transformatoren is gegaan, om hem bruikbaar te maken. ;)

Of, "lokaal gemaakt en niet van ver gehaald".

[ Voor 6% gewijzigd door esphome op 26-08-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
esphome schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:52:
[...]

Ik vind zelf "verse stroom" beter bekken. Veel betere stroom dan die stroom die al bijna over de datum is en die via verschillende transformatoren is gegaan, om hem bruikbaar te maken. ;)

Of, "lokaal gemaakt en niet van ver gehaald".
Lokaal doet het ook altijd goed volgens marketeers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Als ze er dan nog "bio" bijzetten, gaat het zaakje stinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Proton_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:18:

Vijf minuten kijken naar het display op je hoofdmeter bij schapenwolkjes ontkracht dit. Waar heb je deze misvatting vandaan?
Zet 3000 Watt aan panelen op een 2400 Watt omvormer, dan gaat die echt geen 3000 Watt omvormen. Wat niet kan worden omgevormd wordt weg gekieperd (clipping).

Redenen om een wat kleinere omvormer te gebruiken, maakt hem wel wat efficiënter en het kan ook zijn dat je daarmee zo binnen de grenzen van de meterkast kunt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Arator schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Uit natuurlijke bron kan wel, geen vieze steenkool nodig wat wel stinkt als die gestookt word plus het vrijmaken van CO2.

En dan hebben wij nog eens het volledige speelveld dat het goed is voor de natuur is en de luchtkwaliteit en dan laten wij de in stukken gehakte vogels bij windmolens en walvissen die aanlanden omdat de geluiden van windmolens op zie hun oriëntatiegevoel ontnemen buiten beeld. Is geen goed beeld en alleen een laatste redmiddel.

Opwarming van de aarde speelde ook ergens mee, maar is ineens niet meer belangrijk lijkt het in de discussie over zonnepanelen onlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Arator schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Jaren geleden was er in een reklame iemand daarom met z'n neus bij de wandcontactdoos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Proton_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Vandaar deze proefballonnetjes van Eneco. Ergens is het idee gaan rondzwerven dat hun eigen zonneparken vrolijk doordraaien en daar meer mee verdient dan de voorgestelde vergoeding voor particuliere curtailment. Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat die al helemaal afgeschakeld zijn op het punt dat ze een paar particulieren gaan vragen ook offline te gaan.

De SDE+ subsidie levert ook niet bij negatieve day-ahead prijzen.
Die zonneparken draaien dan inderdaad niet door. Curtailment is heel rendabel en dus zullen ze dan al uit staan en meer verdienen dan dat ze wel aanstaan. Een van de leveranciers heeft een tijdje geleden al aangegeven dat de winst door curtailment een hele grote factor was in de totale winst.

Daarbij is het idee niet dat het om een paar particulieren zal gaan die offline gaan, maar willen ze juist grootschaliger kunnen schakelen. En op zich is dat een prima idee, mits ze het transparant houden en ervoor zorgen dat de klant goed gecompenseerd wordt. Uiteindelijk zou je daar nl. alle onbalanskosten mee kunnen voorkomen. Je kunt dan realtime elk gewenste capaciteit in/uitschakelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:48:
En op zich is dat een prima idee, mits ze het transparant houden en ervoor zorgen dat de klant goed gecompenseerd wordt. Uiteindelijk zou je daar nl. alle onbalanskosten mee kunnen voorkomen. Je kunt dan realtime elk gewenste capaciteit in/uitschakelen.
Het probleem daarmee is dat wat gunstig is voor de netbeheerder niet persé gunstig hoeft te zijn voor jou als individuele consument/producent.

Als de boetes, staffels en congestie-knallers van het afgelopen jaar iets bereikt hebben is dat het vertrouwen in energiebedrijven eenzelfde duikvlucht heeft genomen als de reputatie van Mark Rutte... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:37:
[...]
Het probleem daarmee is dat wat gunstig is voor de netbeheerder niet persé gunstig hoeft te zijn voor jou als individuele consument/producent.

Als de boetes, staffels en congestie-knallers van het afgelopen jaar iets bereikt hebben is dat het vertrouwen in energiebedrijven eenzelfde duikvlucht heeft genomen als de reputatie van Mark Rutte... ;)
Klopt, en dat laatste is vooral het probleem. Want op zich zou je een prima model kunnen maken waarbij het voor de consument voordelig is om de panelen aan te laten sturen en het tegelijkertijd ook de leverancier/netbeheerder winst oplevert. Maar zonder vertrouwen ga je dat niet voor elkaar krijgen. En met hoe de leveranciers nu bezig zijn wordt dat vertrouwen alleen maar minder. Zeker omdat er geen enkele is die met een fatsoenlijke onderbouwing komt van de kosten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

En 'Ambachtelijk' natuurlijk. Niet industrieel geproduceerd in een gascentrale of megazonneweide, maar met liefde en toewijding door een zonnekeuterboertje dat z'n panelen zelf op het dak gelegd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
noo schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:53:
En 'Ambachtelijk' natuurlijk. Niet industrieel geproduceerd in een gascentrale of megazonneweide, maar met liefde en toewijding door een zonnekeuterboertje dat z'n panelen zelf op het dak gelegd heeft.
En 'palmolie-vrij' natuurlijk... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phicoh schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Het gaat om onbalans. Als er op een bepaald moment meer vraag is dan produktie, dan zal de netbeheerder moeten zorgen voor meer produktie. Dan koopt de netbeheerder dus stroom. Die kosten worden weer in rekening gebracht bij de energieleveranciers die de onbalans veroorzaakt hebben.

Dit is natuurlijk iets wat noodzakelijk is, anders stort het net in. Ik kan me voorstellen dat buurtaccu's die bedoeld zijn om lokale overbelasting te voorkomen onder dezelfde uitzondering zouden kunnen vallen.

Maar alles moet geregeld worden door de markt. Dus er zal wel iets ingewikkelds komen.
Waar lees jij dat netbeheerders onbalanskosten doorrekenen aan energieleveranciers?
Burgers met zonnepanelen leveren minder dan 5% van alle elektriciteit.
In Zeeland waar zonnepanelen in de zeldzame uren met veel zon ( een jaar heeft 8760 uren ) 50% van alle stroom door burgers met zonnepanelen wordt geleverd willen ze hun panelen uitschakelen.
Maar die andere 50% van centrales, windmolens en zonneparken kunnen dat veel eenvoudiger opvangen.
Panelen van burgers uitschakelen is alleen om die andere 50% langer door te laten gaan, winstmaximalisatie.
Het is alsof je het mestoverschot wijt aan muizen.
Bovendien zorgen klanten met zonnepanelen juist voor MINDER onbalans.
De meeste stroom die ze opwekken gaat naar eigen huishouden en dan in een fractie van een seconde naar de eerstvolgende vraag naar stroom en dat zijn buren in de straat of woonwijk.
Zonder hun panelen zou al die stroom van ver moeten komen, dus meer belasting van het stroomnetwerk.
Met thuisbatterijen en buurtaccu's heb je hetzelfde effect en ook dan moet die stroom van windmolens op de Noordzee komen met meer belasting van het stroomnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kakaisan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Als de prijzen laag genoeg zullen zijn dat het loont voor Enoco om genoeg te bieden aan de klant om hun omvormer uit te zetten, waarom zouden ze dan in diezelfde situatie niet ook de zonneweides afschalen? Make it make sense
Meer dan 60% van alle zonnepanelen liggen in zonneparken en er komen er steeds meer bij.
Er zijn zelfs plannen voor 2,5 miljoen panelen op het IJsselmeer.
Als er al problemen zouden zijn door een teveel aan zonnepanelen dan stop je met de bouw van nieuwe zonneparken. Maar er zijn niet echt problemen. In Zeeland wordt in zeldzame uren 50% van de stroom opgewekt door burgers. Dus kun je beter de andere 50% afknijpen en burgers met rust laten.
Je stroom gaat waarschijnlijk naar buren in de straat of woonwijk en als je jouw omvormer uitzet, moet die stroom van centrales, windmolens op de Noordzee of van zonneparken ver weg komen.
Burgers met zonnepanelen ontlasten het stroomnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op elke omvormer zit een piekbegrenzer en of de zon nu heel fel schijnt of wat minder maakt in het aantal kWh opbrengst dus niets uit. Een woonhuis wekt in een uur misschien 2 kWh op. Dat is alsof je het mestoverschot gaat wijten aan muizen. Hoeveel woningen met omvormers moet je dan afschakelen wil het iets effect hebben op het stroomnetwerk? Bovendien gaat hun meeste stroom naar eigen huishouden of naar buren in de straat en woonwijk, er gaat van die 2 kWh in een uur dus ook maar iets niet naar eigen huishouden of buren in de straat of woonwijk. In Zeeland werd in deze zeldzame uren 50% opgewekt door burgers, dan kijk je naar die andere 50% De enige reden die ik zie om burgers hun omvormer te laten uitschakelen is dat die andere 50% dan langer kunnen blijven leveren om meer winst te kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

quote:

Waar gaat dit over? Omvormers uitschakelen als er eens een paar uurtjes meer stroom komt van burgers met zonnepanelen. Meer dan 60% van alle zonnepanelen liggen in weilanden. Zonneparken met tienduizenden of zelfs honderdduizenden zonnepanelen en er zijn plannen voor 2,5 miljoen panelen op het IJsselmeer. Dan moeten burgers met 4, 6, 8 of 12 paneeltjes die een paar kWh in een uur kunnen leveren hun omvormer uitzetten? In die zeldzame uurtjes wekken ze in Zeeland 50% van alle stroom op, dan doe je iets aan die andere 50% en laat je burgers met rust.
Overigens is het belachelijk dat er steeds gepraat wordt over een teveel aan stroom, maar er zijn TEKORTEN en veel bedrijven krijgen daarom geen aansluiting. In 8 van de 12 maanden wekken zonnepanelen weinig op en in 4 maanden zelfs vrijwel niets, dan worden de tekorten gigantisch.
De elektrificatie van Nederland staat nog maar in de kinderschoenen en nu al zijn de TEKORTEN gigantisch. Wat moeten we in de wintermaanden met steeds meer warmtepompen en eolktrische auto's? Daarrr... zou het over moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tao schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Het gaat om het ontlasten van het stroomnet. Dus alleen het terugleveren uitzetten voldoet aan dat criterium lijkt mij. Eigen stroomverbruik voor de meter (al dan niet m.b.v. een thuisbatterij) valt sowieso buiten de scope van stroomleveranciers + netbeheerder.
Eigen stroomgebruik valt sowieso buiten de scope van energieleveranciers, die krijgen pas na 12 maanden van jou de meterstanden of van de netbeheerder. 12 maanden weten ze niets van je gebruik of levering aan het net. De netbeheerder zal heel weinig merken van de paar kWh die een burger met 6 of 8 paneeltjes levert, waarvan ook nog een groot deel naar buren in de straat of woonwijk gaat.
De netbeheerder ziet dat niet. Je kunt het mestoverschot evengoed wijten aan muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Verwijderd
Er is gewoon een groot probleem dat iedereen met gezond verstand kon zien aankomen. Zonnepanelen zijn bij uitstek slecht regelbaar, in de winter heb je er vrijwel niets aan en op mooie zomer en lentedagen kunnen ze het niet meer kwijt.

Alle fossiele energie de deur uit doen en denken dat alles met zon en wind kan is een illusie, toch is dat het sprookje dat ons allen jaren is voorgehouden. Nu keert de wal het schip, half Nederland over de zeik omdat ze het onmogelijke willen: schone altijd stabiele verwarming, mobiliteit en elektriciteit die niets mag kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

Het zijn beide oplossing voor 2 totaal verschillende problemen. Want zelfs als het net het aan zou kunnen, is het nog steeds een probleem als er veel meer opwek dan verbruik is. Andersom ben je door zonnepanelen uit te schakelen nog niet af van het capaciteitsprobleem van het net. Dus ook het eerste zou gewoon een goede oplossing zijn. Zeker voor de onbalanskosten.

Nee, er zijn maar heel zeldzame uurtjes als de opwek groter is dan het gebruik, meestal is de vraag veel groter dan het aanbod. In deze zeldzame uurtjes wekken huishoudens in Zeeland maar 50% van alle stroom op, dan kijk je naar die andere 50% en niet naar burgers met een paar paneeltjes.
Met de elektrificatie van Nederland in de kinderschoenen zullen de tekorten gigantisch worden. In de winter wekken zonnepanelen veel minder op en dan gaan alle warmtepompen aan en alle elektrische auto's. Dan moeten we nog beginnen om alle fabrieken, bedrijven, winkels en huishoudens van het gas af te halen. Nu al zijn er TEKORTEN, maar we kijken naar de zeldzame uurtjes als burgers de helft van alle stroom opwekken in een provincie met weinig industrie, inwoners en treinen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Op elke omvormer zit een piekbegrenzer en of de zon nu heel fel schijnt of wat minder maakt in het aantal kWh opbrengst dus niets uit. Een woonhuis wekt in een uur misschien 2 kWh op.
Als die piekbegrenzer afgemeten is op de piek die de panelen kunnen leveren dan maakt het zeker wat uit of de zon wel/niet lekker schijnt. Ongeveer factor twee denk ik. En met moderne 400/450 Wp panelen kan je prima 5-6kW terug leveren op een tussenwoning zonder dakkapel. 8 panelen aan de ene kant, 8 aan de andere kant van het dak.
Beste is om een zo klein mogelijke omvormer te zoeken bij de hoeveelheid panelen die je hebt zodat er consistent opgewekt wordt. Liever continue 3kW tussen 10.00 en 16.00 dan halverwege de dag een piek van 6kW op het moment dat niemand dit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:04:
Met de elektrificatie van Nederland in de kinderschoenen zullen de tekorten gigantisch worden. In de winter wekken zonnepanelen veel minder op en dan gaan alle warmtepompen aan en alle elektrische auto's. Dan moeten we nog beginnen om alle fabrieken, bedrijven, winkels en huishoudens van het gas af te halen.
Geloof je daadwerkelijk dat dat gaat gebeuren?

EV verkoop is ingestort: Chinese merken worden geweerd, occasions raak je niet kwijt en veel merken gaan terug naar hybride en benzine. Warmtepompen lopen ook niet lekker, het is wensdenken van politici.

Pagina: 1 ... 110 ... 159 Laatste

Let op:
Opmerkingen vooraf
* Het verdien- en kostenmodel van zonneparken en particuliere PV is niet vergelijkbaar. Een inhoudelijke discussie om ze te vergelijken is prima, maar een gratuite 'wij worden geplukt terwijl zij subsidie krijgen' wordt geknipt.
* Politiek speelt een belangrijke bijrol, maar houd het bij het onderwerp.
Topicwegwijzer
* Renewables vs fossiel vs kern: De energiemarktcrisis: ontwikkelingen en achtergronden
* Bespreken van een persoonlijke energiecontract: Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic
* Ranten over zakkenvullers: doe gewoon niet.
* Het hoe, waarom, alternatieven voor afwijkende contracten voor PV-eigenaren: dit topic :)