In een discussie die gaat over rode vlaggen en safety cars
Hahaha oh shit koffie tijdJoris748 schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:31:
[...]
Met baklava in mijn helm zou ik overal jeuk hebben
Ik denk dat je een balaclava bedoelt
Het gaat natuurlijk ook om veiligheid van coureurs zelf. Denk even aan Jules Bianchi en aan het bijna-ongeluk vorig jaar met Gasly in Japan. Mensen en machines op de baan = rode vlag.FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:10:
[...]
Veiligheid.... Wanneer is de laatste keer dat een marshall direct of indirect is komen te overlijden door een F1 auto of een F1 auto die crasht? De eerste die mij te binnen schiet is de race in Zuid Afrika, 1977.
EDIT: De meest recente die geraakt werd door debris was 2001.
En zoals we gister gezien hebben met Leclerc kan het ook goed misgaan terwijl je langzaam rijdt achter de safety car. Als je maar net op het juiste moment technische problemen hebt kan je zo een aantal marshalls omver kegelen.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:34:
[...]
Het gaat natuurlijk ook om veiligheid van coureurs zelf. Denk even aan Jules Bianchi en aan het bijna-ongeluk vorig jaar met Gasly in Japan. Mensen en machines op de baan = rode vlag.
Gisteren hadden ze wel met de SC door de pitstraat kunnen rijden om T1 vrij te houden..Hatsjoe schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:42:
[...]
En zoals we gister gezien hebben met Leclerc kan het ook goed misgaan terwijl je langzaam rijdt achter de safety car. Als je maar net op het juiste moment technische problemen hebt kan je zo een aantal marshalls omver kegelen.
Nou nou, 'bijna ongeluk'. Gasly rijdt zelf te hard onder de gele vlag (en later rode vlag) en gaat volledig onterecht uit zijn plaat.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:34:
[...]
Het gaat natuurlijk ook om veiligheid van coureurs zelf. Denk even aan Jules Bianchi en aan het bijna-ongeluk vorig jaar met Gasly in Japan. Mensen en machines op de baan = rode vlag.
Ik had het niet over oorzaak maar over de (mogelijke) gevolgen, voor zowel coureur als marshalls. Dat het een bijna ongeluk was, kun je toch niet ontkennen, ongeacht de oorzaak?Notlupus schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:47:
[...]
Nou nou, 'bijna ongeluk'. Gasly rijdt zelf te hard onder de gele vlag (en later rode vlag) en gaat volledig onterecht uit zijn plaat.
Ze reden dan ook met de SC door de pitstraat?Olaf van der Spek schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:44:
[...]
Gisteren hadden ze wel met de SC door de pitstraat kunnen rijden om T1 vrij te houden..
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ah ja ik heb het niet gecontroleerd en ging ook af op wat ik hoorde. De data van deze race staat nog niet online maar je kunt hier straks alle tijden terugzien als je de goeie race + coureur selecteertMuse schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:20:
[...]
Dat hoorde ik ook, maar als ik de lap times in dit topic bekijk is hij niet lager dan 13.4 gekomen. En dat is meer dan 0,3 verschil.
Dus ik was toch benieuwd of iemand de boordradio van Verstappen heeft gevolgd en of het besproken is.
Belangrijkste parameter lijkt me hier hoe lang het opruimen duurt en/of het veilig kan.
Het kon gister wel veilig alleen zouden dan vele rondjes achter de SC moeten rijden.
Het kon gister wel veilig alleen zouden dan vele rondjes achter de SC moeten rijden.
Iemand nog kunnen achterhalen waarom Leclrec tijdens de race als 19e geklasseerd stond ? (en na finish zelfs 18e)
Anoniem: 499527
Ja, is gewoon een zenuwtikje. Misschien zelfs lichtelijk neurotisch, zoals Nadal dat ook heeft.renzo4000 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:48:
[...]
De gepriegel aan zijn pet elke keer? Ik vermoed eerder dat Max een "zenuw tikje" heeft wat is verplaatst. Voorheen zat Max altijd in zijn ogenhoeken en wenkbrauwen te vwijven (als het ware om zijn zweet weg te halen) maar was gewoon een tik van hem.
Nu is het zijn pet, daarvoor zijn ogen. Herinneren we 2020 nog? Toen was het zijn mondkapje
Ze hebben ongetwijfeld alle 3 niet de 1e mini-sector van ronde 1 af gemaakt?DDX schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:56:
Iemand nog kunnen achterhalen waarom Leclrec tijdens de race als 19e geklasseerd stond ? (en na finish zelfs 18e)
Einde mini sector 1 lijkt pas bij DRS detectie 1 te liggen, waarvoor je dus al linksaf moet zijn gegaan.
PSN
op de site van f1.com ondertussen wel gefixtDDX schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:56:
/f/image/EEvLlIAAXYdU7Y6TqxwMUN3D.png?f=fotoalbum_large)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Wel een mooi record die Verstappen heeft weten te pakken 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jFpNp8NKTfapi98igqd49IEm.jpg?f=user_large)
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De vooras is ook het punt waar het wiel de finishlijn "raakt" (En dat is ook waar de startpositie op bepaald wordt, wielen binnen het vak), dus ook in dat opzicht helemaal zo gek nog niet. Als het de voorkant van de auto zou zijn, zou men misschien de neus langer maken dan de concurrent, als dat voordeel oplevert...Hatsjoe schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:45:
[...]
De vooras is de enige logische plek aangezien de timing transponder ook in lijn van de vooras zit:
[Afbeelding]
Zou anders een beetje gek zijn dat de transponder zou zeggen dat je er X duizendste achter zit, maar de fotofinish wat anders zegt omdat er een ander referentiepunt gebruikt wordt.
Overigens ook best interessant hoe zo'n fotofinish werkt, en eigenlijk ook best simpel. Je moet het zien als een scanner zoals in je multifunctionele printer, enkel is in dit geval de camera stationair en beweegt het te scannen object (de auto's) voorbij de camera. Iedere milliseconde (of nog vaker) wordt er een verticale "foto" genomen van 1 pixel (of iets meer, maar niet heel veel) breed. De hoogte van de foto is wel normaal, of in ieder geval zo hoog als nodig is om de hele baanbreedte erop te hebben. Dus een foto van bijvoorbeeld 1000 pixels bij 1 pixel. Die losse foto's worden dan vervolgens softwarematig aan elkaar geplakt, net zoals je scanner dat doet. Daarom ziet het er op die fotofinish ook zo gek uit. Je ziet het bewegende gedeelte (de auto's) goed, maar al het andere is een blur. Dat komt dus doordat je eigenlijk hetzelfde dunne lijntje van de finishlijn ziet over de gehele breedte van de foto, enkel kan de belichting anders zijn.
Daarnaast een praktisch puntje: Als de transponder in de neus zou zitten, zou deze vervangen kunnen worden tijdens de race, bij een neus-/vleugelwissel.
Bedankt voor je finishfoto uitleg! Zou dus wel betekenen dat de auto van Pereznaar verhouding korter dan die van Alonso moet zijn op de foto, omdat Perez op dat moment harder reed...
De bron is niet Wikipedia dus dan klopt er niks van.G_Dragon schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:49:
[Afbeelding]
Even zonder dollen dit overzicht houdt al rekening mee dat Verstappen ook de laatste 2 races wint. Voor nu is het percentage 85% op Wikipedia.
Blijkbaar nog wat slaap in de ogen, dank @Wild Chocolate
[ Voor 5% gewijzigd door Chocoball op 06-11-2023 12:08 ]
Nee, andersom, het overzicht gaat er vanuit dat hij de laatste races NIET wint, en op 17/22 overwinningen blijft staan. Hij heeft het record in ieder geval gebroken, en als hij in de komende races nog wint, kan hij nog hoger uitkomen.Chocoball schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:01:
[...]
De bron is niet Wikipedia dus dan klopt er niks van.
Even zonder dollen dit overzicht houdt al rekening mee dat Verstappen ook de laatste 2 races wint. Voor nu is het percentage 85% op Wikipedia.
Jouw Wiki link gaat uit van het huidige lopende percentage, dus nu 17/20 races.
In de pitlane gaan de wagens ook met 100km/h? Als je dat van Gasly als een bijna-ongeluk ziet heb je dus 40-60 keer per race een bijna-ongeluk... Ik vond de reactie van Gasly behoorlijk overdreven zeker gezien het feit dat hij zelf juist fout zat.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:11:
[...]
Ik had het niet over oorzaak maar over de (mogelijke) gevolgen, voor zowel coureur als marshalls. Dat het een bijna ongeluk was, kun je toch niet ontkennen, ongeacht de oorzaak?
Ah.. goed om te zien dat ik niet de enige ben die de reden voor de ronde achterstand heeft gemistOlaf van der Spek schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:13:
[...]
De rijders die startten uit de pitstraat reden ook de opwarmronde dus ik begrijp je nog steeds niet..
Mooi voor hem, maar...G_Dragon schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:49:
[Afbeelding]
Zoals je in dat rijtje ziet is Max dit jaar nog dominanter tijdens de race dan Hamilton ooit is geweest. Ik vind het alleen maar jammer. Ik zie Max veel liever strijden en racen, dan vrijwel elke race eenzaam aan kop een rondje of 70 maken. De race daarachter is prima, maar dit soort records zijn eigenlijk slecht nieuws voor de kijker.
Hoezo dat? De kijker is getuige van een nieuw stukje geschiedenis wat de boeken in gaat!Playa del C. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
[...]
Mooi voor hem, maar...
Zoals je in dat rijtje ziet is Max dit jaar nog dominanter tijdens de race dan Hamilton ooit is geweest. Ik vind het alleen maar jammer. Ik zie Max veel liever strijden en racen, dan vrijwel elke race eenzaam aan kop een rondje of 70 maken. De race daarachter is prima, maar dit soort records zijn eigenlijk slecht nieuws voor de kijker.
Fantastisch toch, dat wij nu zien hoe een aankomende legende nieuwe hoofdstukken aan het schrijven is!
Mocht je later kleinkinderen krijgen die iets met autosport hebben en 'Max Verstappen' bewonderd van wat hij bereikt heeft, dat jij dan kunt zeggen; "ja, dat heb ik allemaal gezien en meegemaakt".
Hoe gaaf is dat?
Nou ja, in theorie zegt dit rijtje natuurlijk ook niet hoe de races bevochten zijn. We weten immers ook dat een aantal races ook voor VER best wel lastig zijn/waren om te zinnen, recentelijk Qatar nog, bijvoorbeeld. Dus het hoeft allerminst iets te zeggen: een dergelijk percentage aan races in een seizoen overwinnen is natuurlijk knap. Helemaal als het altijd zwaar bevochten zou zijn, maar dat is nu eenmaal niet zo en daar is de sport ook niet naar. Er is immers altijd 1 team het dominante team en de andere teams krijgen de kruimels. Het is nooit echt anders geweest.Playa del C. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
Mooi voor hem, maar...
Dat VER nu dus 77% van de races gewonnen heeft is zeker knap en bijzonder te noemen: we weten de ins en outs niet wat er gebeurd tijdens een race, tegen welke problemen VER tijdens de races aanloopt bijvoorbeeld. De gemiddelde kijker heeft ook niet altijd de onboard van VER opstaan en hoort die zaken dus ook niet voorbij komen.
Ik heb dit jaar prima races gezien, allemaal achter Verstappen als die er zelf niet bij betrokken was. Het gaat mij om alle rijders en wat ze t.o.v. elkaar uithalen. Dat Verstappen het uitzonderlijk doetPlaya del C. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
Mooi voor hem, maar...
Testing, one, two ...
Dit seizoen met overmacht winnen is eigenlijk precies waar ik 'wel aan toe was' ipv die vreemde eerste twee titels.. Mag het vanaf volgend seizoen weer lekker dicht erop zitten.
Dat ene momentje gisteren met Norris was tof maar duurde helaas niet lang genoeg.. Zoals Norris al zei in het interview.. 'Ik wilde m'n race niet opgeven'... Zo jammer dat F1 is verworden tot een strategisch schaakspel waar men in de race gewoon niet meer op de limiet rijd.. 'Pedal to the metal' is een uitstervende uitspraak maar je ziet gewoon dat dit gasten als ze volle bak mogen gassen het meeste spektakel kunnen bieden ipv die gemaakte slijtage van de banden..
Afijn, a man can dream
Dat ene momentje gisteren met Norris was tof maar duurde helaas niet lang genoeg.. Zoals Norris al zei in het interview.. 'Ik wilde m'n race niet opgeven'... Zo jammer dat F1 is verworden tot een strategisch schaakspel waar men in de race gewoon niet meer op de limiet rijd.. 'Pedal to the metal' is een uitstervende uitspraak maar je ziet gewoon dat dit gasten als ze volle bak mogen gassen het meeste spektakel kunnen bieden ipv die gemaakte slijtage van de banden..
Afijn, a man can dream
Alonso's is een stuk blijer met zijn 3e plaats, dan Verstappen met zijn 1e plaats.
Onzin.Playa del C. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
[...]
Mooi voor hem, maar...
Als de banden niet slijten, zal er nog steeds niet maximaal gereden worden. Met de cost cap en limieten op motoren e.d. is het economisch niet verstandig om altijd vol te racen. Want met 2s voorsprong winnen is net zoveel waard als met 2 rondjes voorsprong.D-Ed schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
Dit seizoen met overmacht winnen is eigenlijk precies waar ik 'wel aan toe was' ipv die vreemde eerste twee titels.. Mag het vanaf volgend seizoen weer lekker dicht erop zitten.
Afijn, a man can dream
blup
In een pitlane staan mensen die weten wat ze wel/niet moeten doen als iemand komt aanscheuren. Als marshalls op de baan aan het werk zijn om een auto weg te takelen, verwachten ze geen coureur die komt aanscheuren. Al helemaal niet als het zicht belabberd is. Gasly was fout en/of marshall had daar niet mogen staan, maar mijn punt is dat het bijna mis ging met die mensen op de baan. En daarom dus liever rood ipv geel in zulke situaties.Notlupus schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:08:
[...]
In de pitlane gaan de wagens ook met 100km/h? Als je dat van Gasly als een bijna-ongeluk ziet heb je dus 40-60 keer per race een bijna-ongeluk... Ik vond de reactie van Gasly behoorlijk overdreven zeker gezien het feit dat hij zelf juist fout zat.
Nou ja, Max is wel dominanter dan Lewis ooit geweest is; Maar ik vraag me af of de RB dominanter is dan de Mercedes geweest is; Ja, het gat tussen RB en de rest in de stand is enorm, maar dat komt omdat de rest heel dicht op elkaar zit.
Maar het verschil tussen 2 rijders binnen 1 team is volgens mij de laatste tijd zelden zo groot geweest;
Heb je helemaal (helaas) gelijk in. Het is gewoon jammer dat het grootste deel van de race men aan 'het managen' is. Thats it.Bezulba schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:48:
[...]
Als de banden niet slijten, zal er nog steeds niet maximaal gereden worden. Met de cost cap en limieten op motoren e.d. is het economisch niet verstandig om altijd vol te racen. Want met 2s voorsprong winnen is net zoveel waard als met 2 rondjes voorsprong.
En daarom dus moeten die banden minder lang mee gaan. Die race laatst waar ze verplicht na 18 rondes de banden moesten vervangen vanwege overmatige slijtage/veiligheid was echt super. Ze hoefden de banden niet te sparen namelijkD-Ed schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:30:
Afijn, a man can dream
EDIT: wacht dat is eigenlijk totaal niet handig, met banden die minder lang mee gaan zal er juist meer gemanaged worden lol

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 06-11-2023 13:13 ]
Maar of daardoor de rondetijden zoveel lager waren... Het punt is juist, dat doordat men toen met 18 rondes verplicht moesten stoppen, men gerust in dat window de banden op konden rijden. Wil je dus zoiets meer gaan doen, moeten de banden ietsjes langer meegaan, waardoor men dit soort risico's kan nemen, als men toch meerdere verplichte stops heeft.FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:08:
En daarom dus moeten die banden minder lang mee gaan. Die race laatst waar ze verplicht na 18 rondes de banden moesten vervangen vanwege overmatige slijtage/veiligheid was echt super. Ze hoefden de banden niet te sparen namelijk
Haha, ja precies! Ongelimiteerd brandstof en banden die maar 1 compound zijn (hard) en gassen maar!FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:08:
[...]
En daarom dus moeten die banden minder lang mee gaan. Die race laatst waar ze verplicht na 18 rondes de banden moesten vervangen vanwege overmatige slijtage/veiligheid was echt super. Ze hoefden de banden niet te sparen namelijk
EDIT: wacht dat is eigenlijk totaal niet handig, met banden die minder lang mee gaan zal er juist meer gemanaged worden lol
Maar dan wel 100% bio-brandstof gebruiken, ik geloof dat ze dat vanaf 2026 wilden gaan doen. Anders heb je de boomknuffelaars weer op je dakmurphydrz schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:20:
[...]
Haha, ja precies! Ongelimiteerd brandstof en banden die maar 1 compound zijn (hard) en gassen maar!
Weet je dat is misschien wel waar dat Verstappen dominanter is tijdens de race dan Hamilton ooit is geweest, maar het is wel een stuk geschiedenis waar we met ze allen naar zitten te kijken. Ik vond dan persoonlijk juist die tijd dat Mercedes dominant was eerlijk gezegd een heel stuk saaier dan hoe nu alle records gebroken worden, maar dat is het voordeel dat iedereen zijn mening hierover mag hebben en daarom is jou mening ook geen onzin en heb je geen ongelijk want jij vind dat persoonlijk wel zoPlaya del C. schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:17:
[...]
Mooi voor hem, maar...
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Als ze tanken weer introduceren dan worden de wagen lichter en kunnen ze de banden dus beter gebruiken. Als ze toch moeten tanken, dan proberen ze banden en brandstof gelijk uit te laten komen. Dan zal er meer tactiek komen kijken en dat zou voor mij de races leuker maken. Simpele Harrie zal dan helaas beginnen te zeuren dat ze het niet meer bij kunnen houden en niet meer snappen.
Retorische vraag of je vind het gewoon niet grappig?
None of the above? Zie Uitleg van @mat.hi.as hierboven ergens.
Tanken herintroduceren gaat niet gebeuren, voorbeelden genoeg waarom dat in de F1 niet werkt.TheBrut3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:26:
Als ze tanken weer introduceren dan worden de wagen lichter en kunnen ze de banden dus beter gebruiken. Als ze toch moeten tanken, dan proberen ze banden en brandstof gelijk uit te laten komen. Dan zal er meer tactiek komen kijken en dat zou voor mij de races leuker maken. Simpele Harrie zal dan helaas beginnen te zeuren dat ze het niet meer bij kunnen houden en niet meer snappen.
Dan wordt het toch Formule E kijken, want daar voeren ze het volgend seizoen in (opladen dan, niet tanken). Ze kunnen dan in 30 seconden de batterij 10% opladen. Best mooie techniek.CH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
[...]
Tanken herintroduceren gaat niet gebeuren, voorbeelden genoeg waarom dat in de F1 niet werkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 06-11-2023 13:35 ]
Tanken herintroduceren zou in F1 alleen kunnen als de races ook langer gaan duren. Dat zou ik overigens wel toejuichen, 1,5 uur voor een race is gewoon te kort (imo).Bartske schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
Dan wordt het toch Formule E kijken, want daar voeren ze het volgend seizoen in (opladen dan, niet tanken).
In de WEC zie je immers ook dat de pitstops er veel rustiger aan toe gaan dan in de F1, daar wordt ook "gewoon" getankt (naast dat een tank het nooit dergelijk lang uithoudt, met 4, 6, 8, 12 of 24 uurs races).
[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2023 13:39 ]
Serieus? Hoe gaan ze dat doen? Laadpaaltje in de pitbox en dan een pitstop van 20 minuten?Bartske schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
[...]
Dan wordt het toch Formule E kijken, want daar voeren ze het volgend seizoen in (opladen dan, niet tanken). Ze kunnen dan in 30 seconden de batterij 10% opladen. Best mooie techniek.
Gewoon Jos als adviseur inhuren, als hij denkt dat het kan dan kan hetCH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
[...]
Tanken herintroduceren gaat niet gebeuren, voorbeelden genoeg waarom dat in de F1 niet werkt.
Dan wel alleen met een volledig traceerbare POS! Anders komen er milieuplakkers op de startgrid zitten!FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:21:
[...]
Maar dan wel 100% bio-brandstof gebruiken, ik geloof dat ze dat vanaf 2026 wilden gaan doen. Anders heb je de boomknuffelaars weer op je dak
https://untappd.com/user/OzzBier
Heb even ge-edit. Ze laden 10% van de batterij in 30 seconden.FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]
Serieus? Hoe gaan ze dat doen? Laadpaaltje in de pitbox en dan een pitstop van 20 minuten?
https://www.fiaformulae.c...-for-formula-es-gen3-cars
https://www.the-race.com/...g-debut-now-due-for-2024/
[ Voor 11% gewijzigd door Bartske op 06-11-2023 13:37 ]
Ik zie geen probleem ;-)D-Ed schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]
Gewoon Jos als adviseur inhuren, als hij denkt dat het kan dan kan het
/f/image/g5e6ZJiNOFeKhFmvqz0bwF2N.png?f=fotoalbum_large)
Wellicht een minimale tanktijd? Dus niet dat overhaaste gedoe van vroeger maar gewoon 10 seconden (bijvoorbeeld).CH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]
Tankern herintroduceren zou in F1 alleen kunnen als de races ook langer gaan duren. Dat zou ik overigens wel toejuichen, 1,5 uur voor een race is gewoon te kort (imo).
In de WEC zie je immers ook dat de pitstops er veel rustiger aan toe gaan dan in de F1, daar wordt ook "gewoon" getankt (naast dat een tank het nooit dergelijk lang uithoudt, met 4, 6, 8, 12 of 24 uurs races).
@Olaf van der Spek @RoelandD Piastri en Ricciardo zijn de pits ingereden tijdens de safety car. Het gehele veld heeft toen echter nog een ronde gemaakt. Tijdens die ronde kwam de rode vlag en is iedereen stil komen te staan in de pitstraat. Dus Piastri en Ricciardo hebben dus een ronde gemist, vandaar de ronde achterstand.
Wij keken met Olav en ons viel het op dat Mol het niet in de gaten had. Ik zei namelijk tegen mijn vrouw al tijdens de rode vlag "Goh, dan zullen Piastri en Ricciardo wel op een ronde gezet worden", waarbij zij mij
aankeek. Dus er waren meer mensen die het gemist hadden
.
Wij keken met Olav en ons viel het op dat Mol het niet in de gaten had. Ik zei namelijk tegen mijn vrouw al tijdens de rode vlag "Goh, dan zullen Piastri en Ricciardo wel op een ronde gezet worden", waarbij zij mij
FastFred schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]
Serieus? Hoe gaan ze dat doen? Laadpaaltje in de pitbox en dan een pitstop van 20 minuten?
Al hoort dit eigenlijk in het Formule E topic...
[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2023 13:40 ]
Dat is zo'n lekker makkelijk antwoord om alles af te kaatsen. Bij IndyCar werkt het, bij Nascar werkt het ook en bij WEC werkt het ook. Brandstof die ze tegenwoordig gebruiken is minder makkelijk ontvlambaar en ze kunnen ook makkelijk een veiligheid inbouwen, net als ze nu bij de wheelguns doen. En waarom moet een pitstop met 20 man om te auto? Als wielen met minder personen wordt gedaan komt er minder druk op het tanken.CH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
Stel dat je brandstofzakken hebt voor +/-40kg brandstof en tanken kan met 10kg per seconde, dan hoef je maar te zorgen dat het wisselen van de wielen langer duurt dan 5 seconde en er is nauwelijks risico bij het tanken.
Ik kreeg dit wel mee, maar begreep niet waarom zij zich niet mochten unlappen, zoals bij een safety car wel wordt gedaan, of bij een rode vlag automatisch het gevolg is. Het kwam op mij over alsof ze tussen wal en schip vielen qua regelgeving. Nu was race verpest door brokstukken na het incident en vervolgens door (traag) geel/rood vlaggen voor het opruimen van die brokstukken en auto’s.alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:39:
@Olaf van der Spek @RoelandD Piastri en Ricciardo zijn de pits ingereden tijdens de safety car. Het gehele veld heeft toen echter nog een ronde gemaakt. Tijdens die ronde kwam de rode vlag en is iedereen stil komen te staan in de pitstraat. Dus Piastri en Ricciardo hebben dus een ronde gemist, vandaar de ronde achterstand.
In de regelgeving van okt ‘23 vind ik niets anders dan dat auto’s die zich bij begin rode vlag in pit bevinden, achteraan moeten aansluiten. Maar niet dat ze vervolgens een lap achterstand krijgen.
Het verschil is dat bij de klassen die je noemt de druk veel lager light bij een pitstop dan in de F1. In de F1 moet het allemaal zo snel mogelijk, om zo min mogelijk tijd te verliezen. Daar is zeker wat voor te zeggen, maar gaat wel ten koste van de veiligheid, van zowel de auto, als de coureurs en crew. De foto van Duitsland 1994 is al gedeeld, maar zo zijn er nog meer issues geweest. Ik kan mij herinneren dat ene Felippe Massa, maar die sleurde dus een tankslang mee door de pitstraat, omdat de crew iets te vroeg zei dat hij vertrekken kon. Dergelijke incident was dan weer niet het enige. En wie vergeet het vast blijven hangen van de tankslang bij het los willen trekken ervan?TheBrut3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:58:
Dat is zo'n lekker makkelijk antwoord om alles af te kaatsen. Bij IndyCar werkt het, bij Nascar werkt het ook en bij WEC werkt het ook. Brandstof die ze tegenwoordig gebruiken is minder makkelijk ontvlambaar en ze kunnen ook makkelijk een veiligheid inbouwen, net als ze nu bij de wheelguns doen. En waarom moet een pitstop met 20 man om te auto? Als wielen met minder personen wordt gedaan komt er minder druk op het tanken.
Stel dat je brandstofzakken hebt voor +/-40kg brandstof en tanken kan met 10kg per seconde, dan hoef je maar te zorgen dat het wisselen van de wielen langer duurt dan 5 seconde en er is nauwelijks risico bij het tanken.
In deze video zitten ook een aantal incidenten: YouTube: Top 10 Moments of Pit Lane Drama
Maar dan klopt het eigenlijk toch? Ze hadden een ronde minder gereden en sluiten ze achteraan aan, met nog een ronde achterstand.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]
Ik kreeg dit wel mee, maar begreep niet waarom zij zich niet mochten unlappen, zoals bij een safety car wel wordt gedaan, of bij een rode vlag automatisch het gevolg is. Het kwam op mij over alsof ze tussen wal en schip vielen qua regelgeving. Nu was race verpest door brokstukken na het incident en vervolgens door (traag) geel/rood vlaggen voor het opruimen van die brokstukken en auto’s.
In de regelgeving van okt ‘23 vind ik niets anders dan dat auto’s die zich bij begin rode vlag in pit bevinden, achteraan moeten aansluiten. Maar niet dat ze vervolgens een lap achterstand krijgen.
Ik ben het overigens wel eens. Het had voor beide heren bijna geen zin meer om zo mee te blijven rijden. Daarom vind ik bij NASCAR de lucky dog / free pass regel zo goed werken.
Men had eventueel kunnen opteren om de achterliggende auto's hun achterstand in te laten halen.alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
Maar dan klopt het eigenlijk toch? Ze hadden een ronde minder gereden en sluiten ze achteraan aan, met nog een ronde achterstand.
Ze moesten nu achteraan aansluiten én kregen een lap achterstand (en moesten vanuit pit starten vanwege de werkzaamheden). Die ronde achterstand had niet gehoeven als ik de regels lees (maar ik heb niet het hele reglement doorgenomen). Bij herstart na rode vlag vind ik niks over de ronde achterstand. Die zou dan toch eigenlijk altijd moeten gelden als iemand tijdens een rode vlag in de pit staat. Je kunt er dan immers niet meer uit, dus loopt altijd een ronde achterstand op? Lijkt me vreemd. Zeker omdat rondes achterstand na een rode vlag toch juist worden geneutraliseerd.alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
[...]
Maar dan klopt het eigenlijk toch? Ze hadden een ronde minder gereden en sluiten ze achteraan aan, met nog een ronde achterstand.
Ik ben het overigens wel eens. Het had voor beide heren bijna geen zin meer om zo mee te blijven rijden. Daarom vind ik bij NASCAR de lucky dog / free pass regel zo goed werken.
Ik heb ook de marshalls niet constant met blauwe vlaggen zien zwaaien. Al heb ik niet vaak RIC of PIA gezien, maar dat zou wel moeten gebeuren uiteraard.
En ik ben nog steeds pissed op Ocon
En ik ben nog steeds pissed op Ocon
de anderen reden nog een rondje achter de safety car, zij stonden al bij de pits omdat ze te veel schade hadden om door te rijden. Dat was de reden van de ronde achterstand.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:27:
[...]
Ze moesten nu achteraan aansluiten én kregen een lap achterstand (en moesten vanuit pit starten vanwege de werkzaamheden). Die ronde achterstand had niet gehoeven als ik de regels lees (maar ik heb niet het hele reglement doorgenomen). Bij herstart na rode vlag vind ik niks over de ronde achterstand. Die zou dan toch eigenlijk altijd moeten gelden als iemand tijdens een rode vlag in de pit staat. Je kunt er dan immers niet meer uit, dus loopt altijd een ronde achterstand op? Lijkt me vreemd. Zeker omdat rondes achterstand na een rode vlag toch juist worden geneutraliseerd.
blup
Volgens mij geldt dat unlappen eigenlijk alleen als er een 'gemengd' veld is. Dus dat coureurs met een ronde achterstand t.o.v. de leider, ergens midden in het veld zitten. Dan is het omwille van competitie en eerlijkheid logisch om die coureurs daar tussenuit te halen. Maar dat is dus aan de wedstrijdleiding. Aangezien RIC en PIA toch al achteraan reden, zou het dus voor de startopstelling ook geen conflict opleveren, dus is deze procedure nooit gestart. Bovendien, de melding die kwam, was dat alle coureurs de SC mochten inhalen, en niet 'lapped cars' oid.Toke_gt schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]
Ik kreeg dit wel mee, maar begreep niet waarom zij zich niet mochten unlappen, zoals bij een safety car wel wordt gedaan, of bij een rode vlag automatisch het gevolg is. Het kwam op mij over alsof ze tussen wal en schip vielen qua regelgeving. Nu was race verpest door brokstukken na het incident en vervolgens door (traag) geel/rood vlaggen voor het opruimen van die brokstukken en auto’s.
Waarom kom je met prehistorische voorbeelden en niet met potentiele oplossingen? Zoals ik zei, als het wisselen van banden langer duurt door minder personen die aan de auto werken en als er een extra veiligheid in zit zodat de auto niet met slang kan gaan rijden dan is de kans op problemen minimaal. Hoeveel ongelukken zie je bij die andere klasses?CH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:19:
[...]
Het verschil is dat bij de klassen die je noemt de druk veel lager light bij een pitstop dan in de F1. In de F1 moet het allemaal zo snel mogelijk, om zo min mogelijk tijd te verliezen. Daar is zeker wat voor te zeggen, maar gaat wel ten koste van de veiligheid, van zowel de auto, als de coureurs en crew. De foto van Duitsland 1994 is al gedeeld, maar zo zijn er nog meer issues geweest. Ik kan mij herinneren dat ene Felippe Massa, maar die sleurde dus een tankslang mee door de pitstraat, omdat de crew iets te vroeg zei dat hij vertrekken kon. Dergelijke incident was dan weer niet het enige. En wie vergeet het vast blijven hangen van de tankslang bij het los willen trekken ervan?
In deze video zitten ook een aantal incidenten: YouTube: Top 10 Moments of Pit Lane Drama
U heeft nog nooit een voetbalwedstrijd gekeken voorzien van commentaar door Leo Driessen?alex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:50:
[...]
Je gaat als voetbalcommentator toch ook niet zeuren dat je de grasmat lelijk vind.

Ik geef aan waarom het onveilig is voor de Formule 1 en dat het niet terug gaat komen om deze redenen. Dan heeft met oplossingen komen, terwijl het dus overduidelijk moge zijn dat het niet terug gaat komen, toch ook geen enkele zin?TheBrut3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:43:
Waarom kom je met prehistorische voorbeelden en niet met potentiele oplossingen?
Dat jij ze "prehistorisch" noemt moet jij weten, maar bij velen zitten vele crashes nog vers in het geheugen. Of ben je het plank gebeuren nu al vergeten, bij HAM en LEC in Austin?
Sterker nog, zo zijn wel meer regels te bedenken die vanwege gebeurtenissen nooit zullen worden teruggedraaid of veranderd, denk maar aan de crash van Bianchi en de komst van de halo, voor een derde voorbeeld.
[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2023 15:16 ]
Zijn bandenwarmers ook niet meer nodigD-Ed schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:36:
[...]
Gewoon Jos als adviseur inhuren, als hij denkt dat het kan dan kan het
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Als je dit een paar jaar terug zou posten over Hamilton zou je een ban aan je broek krijgen.. Of is m'n sarcasmemeter nou stuk?murphydrz schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:23:
[...]
Hoezo dat? De kijker is getuige van een nieuw stukje geschiedenis wat de boeken in gaat!
Fantastisch toch, dat wij nu zien hoe een aankomende legende nieuwe hoofdstukken aan het schrijven is!
Mocht je later kleinkinderen krijgen die iets met autosport hebben en 'Max Verstappen' bewonderd van wat hij bereikt heeft, dat jij dan kunt zeggen; "ja, dat heb ik allemaal gezien en meegemaakt".
Hoe gaaf is dat?
Niet dat ik dit seizoen niet anders beleef dan de dominantie van ham, vet of msc. Ik hoop echt dat we weer een strijd gaan krijgen volgend jaar.
I served in a company of heroes.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dominantie is pas 1 jaar onderweg... Das wat anders dan al die jaren MER. Dit moet ook geen 5+ jaren duren zo, maar dat gaat het waarschijnlijk ook niet doen.Vuvuzela schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:40:
[...]
Als je dit een paar jaar terug zou posten over Hamilton zou je een ban aan je broek krijgen.. Of is m'n sarcasmemeter nou stuk?
Niet dat ik dit seizoen niet anders beleef dan de dominantie van ham, vet of msc. Ik hoop echt dat we weer een strijd gaan krijgen volgend jaar.
Mijn boefje is liev!
2026 is het weer omgegooid, dus 8 jaar easy-mode WCC zoals Merc zal het niet worden.JB schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:54:
[...]
Dominantie is pas 1 jaar onderweg... Das wat anders dan al die jaren MER. Dit moet ook geen 5+ jaren duren zo, maar dat gaat het waarschijnlijk ook niet doen.
Tenzij de rest nog een keer hun huiswerk niet compleet doet.
PSN
Ik vind er niks mis mee om nog even door te gaan met een dominant RBR, maar ik hoop wel dat VER uitgedaagd gaat worden. Dus een 2e coureur die meer in de buurt komt dan PER... (maar ja... wie...)
Ik zal eerlijk zijn. Ik vind het een domme afbeelding en ook totaal niet leuk.Hippocampus schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:33:
[...]
Retorische vraag of je vind het gewoon niet grappig?
None of the above? Zie Uitleg van @mat.hi.as hierboven ergens.
Maar hey, wie zit er hier op mijn mening te wachten?
"When you grow up your heart dies"
Ik vind de persoon die ALO moet voorstellen, vooral op VER lijken. Ik denk dat daar de verwarring vandaan komt en niet iedereen het grappig vindt of de link kan leggen?
[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2023 16:48 ]
Prima toch. Leuk of niet leuk, even goeie vrienden.sjaool schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:44:
[...]
Ik zal eerlijk zijn. Ik vind het een domme afbeelding en ook totaal niet leuk.
Maar hey, wie zit er hier op mijn mening te wachten?
Maar dom? tja, dan ga ik me weer afvragen wat je er dom aan vind. 🤔 😆
Denk niet dat veiligheid het probleem is. Maar denk ook dat tanken niet het verschil gaat maken om races spannender te maken of dat ze dan ineens op de limiet gaan rijden. In Indycar zie je ook dat ze op een fuel number rijden. Dus dan heb je ook hele stukken dat ze niet voluit gaan. En wat je in F1 in de tijden van het tanken zag, was dat rijders minder gingen inhalen op de baan en meer af gingen wachten op hun pitstop strategie. Tanken is juist afgeschaft omdat er in die tijd zo weinig ingehaald werd op de baan. Nu wordt er gedaan alsof er vroeger voluit gereden werd, maar dat is helemaal niet zo. Materiaal en/of banden sparen is van alle tijden geweest.TheBrut3 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:43:
[...]
Waarom kom je met prehistorische voorbeelden en niet met potentiele oplossingen? Zoals ik zei, als het wisselen van banden langer duurt door minder personen die aan de auto werken en als er een extra veiligheid in zit zodat de auto niet met slang kan gaan rijden dan is de kans op problemen minimaal. Hoeveel ongelukken zie je bij die andere klasses?
Ik denk serieus dat het horloge exposure is. Veel rijders doen het.Anoniem: 499527 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
[...]
Ja, is gewoon een zenuwtikje. Misschien zelfs lichtelijk neurotisch, zoals Nadal dat ook heeft.
Nu is het zijn pet, daarvoor zijn ogen. Herinneren we 2020 nog? Toen was het zijn mondkapje
Dat het vanzelf een gewenning wordt en neurotisch kan best.
Het is me al eerder opgevallen en heb al eens tegen mijn vrouw gezegd dat ze het voor de horloges doen.
Wel een leuke vraag om eens in een interview te stellen.
Iemand de onboardbeelden van Verstappen al gevonden?G_Dragon schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:12:
Hah wat een held is het soms ook..
[Afbeelding]
Nog eentjeTinusXIII schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:43:
Verstappen dit seizoen:
Record meeste wins
Record hoogste percentage wins
Record meeste podiumplekken
Record meeste punten
Record meeste ronden aan de leiding
Vergeet ik nog wat?
Hoogste percentage aantal ronden aan de leiding in een seizoen. Staat nu op naam van Jim Clark met 71,47% in 1963.
Viel me op dat Lando hetzelfde horloge heeft als MaxsNielz123 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:19:
[...]
Ik denk serieus dat het horloge exposure is. Veel rijders doen het.
Dat het vanzelf een gewenning wordt en neurotisch kan best.
Het is me al eerder opgevallen en heb al eens tegen mijn vrouw gezegd dat ze het voor de horloges doen.
Wel een leuke vraag om eens in een interview te stellen.
Volgens mij niet hoor. Red Bull/Verstappen hebben Tag Heuer en McLaren/Norris Richard Mille.Holk schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:54:
[...]
Viel me op dat Lando hetzelfde horloge heeft als Max![]()
Ferrari en McLaren hebben wel hetzelfde horlogemerk.
Die van McLaren komen de laatste tijd alleen wat vaker in beeld, snap wel dat RIchard Mille niet op alleen het rode merk goktTinusXIII schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:10:
[...]
Volgens mij niet hoor. Red Bull/Verstappen hebben Tag Heuer en McLaren/Norris Richard Mille.
Ferrari en McLaren hebben wel hetzelfde horlogemerk.
Cogitationis poenam nemo patitur
Zondagmiddag 1 mei 1994, de start van de Grand Prix op Imola, San Marino.CH4OS schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:01:
[...]
Dat hele plank gebeuren is ook iets wat nooit weggaat uit de F1, terwijl het op zich prima zonder kan. Maar vanwege een berucht weekend (in Mei dacht ik) van 1994, zal de plank regel ook nooit weggaan.
(Ik heb zelf een F1 CD collectie gemaakt door Jeroen van Inkel, en daar is het laatste liedje op Disk 2 een tribute aan 1 mei 1994. Eerst met een Intro van Jeroen & dan het originele radiocommentaar van Olav. Ik ken dat helemaal door en door!
Heb zelf de race niet live meegemaakt, ik was namelijk pas 3 toen)
Ik heb de dubbel CD ook nog ergens liggen, incl de mix van de woorden van Olaf, "mijn god, wat gebeurt hier allemaal".... Heb de race destijds live op TV gezien, krijg als ik de woorden van Olaf i.c.m. met de muziek hoor nog steeds kippenvel.Ryur schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:29:
[...]
Zondagmiddag 1 mei 1994, de start van de Grand Prix op Imola, San Marino.
(Ik heb zelf een F1 CD collectie gemaakt door Jeroen van Inkel, en daar is het laatste liedje op Disk 2 een tribute aan 1 mei 1994. Eerst met een Intro van Jeroen & dan het originele radiocommentaar van Olav. Ik ken dat helemaal door en door!
incl deze woorden dus....
Voor de liefhebber, hier de hele uitzending (incl voorbeschouwing) van die dag:Bullet NL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:49:
[...]
Ik heb de dubbel CD ook nog ergens liggen, incl de mix van de woorden van Olaf, "mijn god, wat gebeurt hier allemaal".... Heb de race destijds live op TV gezien, krijg als ik de woorden van Olaf i.c.m. met de muziek hoor nog steeds kippenvel.
[YouTube: Fatal crash of Ayrton Senna at Imola - EXTENDED Olav Mol Dutch Commentary]
incl deze woorden dus....
[YouTube: F1 Imola 1994 - Dutch tv]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik was 16 en ik weet nog dat ik met mijn vader naar de wedstrijd zat te kijken. Kan dat moment dat je beseft dat het fataal af gaat lopen nog heel goed herinneren. En dat je tegen beter weten in hoopt dat het nog goed komt. Wat voelde ik me toen verslagen.Ryur schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:29:
[...]
Zondagmiddag 1 mei 1994, de start van de Grand Prix op Imola, San Marino.
Tegenwoordig stappen coureurs gewoon ongedeerd uit na zo'n klap. Zoveel is er in bijna 30 jaar F1 veranderd.
[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 07-11-2023 08:19 ]
Thanks! Dat was m'n vermoeden wel, maar had het inderdaad niet zien gebeurenalex3305 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:39:
@Olaf van der Spek @RoelandD Piastri en Ricciardo zijn de pits ingereden tijdens de safety car.
*knip*Joris748 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:17:
[...]
Tegenwoordig stappen coureurs gewoon ongedeerd uit na zo'n klap. Zoveel is er in bijna 30 jaar F1 veranderd.
Deze stemmingmakerij is nergens voor nodig.
[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 07-11-2023 15:25 ]
*knip*
[ Voor 53% gewijzigd door tweakduke op 07-11-2023 15:53 . Reden: Quote aangepast + reactie daarop. ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik had eigenlijk de beelden van het ongeluk van Senna nog nooit gezien, ik heb met verbazing en tranen in mijn ogen zitten kijken ondanks dat je weet hoe het afloopt.
De verbazing vooral dat alles 'gewoon' door ging maar ook alles zo in beeld gebracht werd. Ik kijk pas sinds ~2000 de F1, maar dit zou nooit meer zo in beeld komen.
En betreft de veiligheid, jongens, wat zijn we ver gekomen, onvoorstelbaar als je soms ziet hoe en met welke snelheden ze er afvliegen en dan gewoon uitstappen, het afschudden en weg lopen, hulde voor de techniek en regelgeving!
De verbazing vooral dat alles 'gewoon' door ging maar ook alles zo in beeld gebracht werd. Ik kijk pas sinds ~2000 de F1, maar dit zou nooit meer zo in beeld komen.
En betreft de veiligheid, jongens, wat zijn we ver gekomen, onvoorstelbaar als je soms ziet hoe en met welke snelheden ze er afvliegen en dan gewoon uitstappen, het afschudden en weg lopen, hulde voor de techniek en regelgeving!
Vooruitgang door innovatie, wat natuurlijk niets met moord te maken heeft. Moord doe je met voorbedachte rade, ander is het al snel doodslag. Maar goed, dit heeft niets met een crash van een Sauber te maken natuurlijk, F1 is en blijft een risicosport.Lynx schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:41:
[...]
En maar goed ook. Benieuwd hoe Silverstone ‘21 de geschiedenis in was gegaan als het moord was geweest.
Het grootste verschil tussen toen en nu is toch wel de enorme verandering in coureurbescherming, ze zitten nu veel meer in de auto als toen. F1 heeft wat dat betreft een enorm verandering door gemaakt.ProudElm schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:53:
Ik had eigenlijk de beelden van het ongeluk van Senna nog nooit gezien, ik heb met verbazing en tranen in mijn ogen zitten kijken ondanks dat je weet hoe het afloopt.
Ik vind de Halo nog steeds niet mooi, maar goed een voorruit als de Indycars hebben neemt nog meer weg.....
Voor de veiligheid moet het dan ook maar.
Ja zeker en ook de bescherming op het circuit zelf. Als daar z'n techno barrier had gestaan had het wellicht ook al heel anders kunnen aflopen.Bullet NL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:15:
[...]
Het grootste verschil tussen toen en nu is toch wel de enorme verandering in coureurbescherming, ze zitten nu veel meer in de auto als toen. F1 heeft wat dat betreft een enorm verandering door gemaakt.
Niet mooi maar het leven van Grosjean is gered door de Halo en waarschijnlijk ook dat van Alonso, dus het heeft haar nut bewezen.Bullet NL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:15:
[...]
Ik vind de Halo nog steeds niet mooi, maar goed een voorruit als de Indycars hebben neemt nog meer weg.....
.. en zelfs dat van Hamilton toen Max erbovenop parkeerde.murphydrz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:21:
[...]
Niet mooi maar het leven van Grosjean is gered door de Halo en waarschijnlijk ook dat van Alonso, dus het heeft haar nut bewezen.
ping 127.212.23.124
Nu wil ik uit baldadigheid een opmerking plaatsen dat er soms teveel veiligheid is, maar dat is niet gepast!pjottum schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:22:
[...]
.. en zelfs dat van Hamilton toen Max erbovenop parkeerde.
Natuurlijk meen ik dat niet, het gaat tenslotte om een mensenleven en Ham zal in het werkelijke leven buiten de baan best een geschikte vent zijn.
Ik zou best een biertje met hem willen doen in elk geval!
...met elke coureur trouwens.
Deze staat nu op 75,76% voor Max. Maar er zijn (volgens mij) nog 108 ronden te racen (50+58). Als Max daar geen een ronde aan de leiding rijdt komt zijn percentage op 69,58%. Dus geen verbetering. Max heeft nog minimaal 26 ronden nodig om het record te verbeteren. Dan dus op 71,55%.Chocoball schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:18:
[...]
Nog eentje
Hoogste percentage aantal ronden aan de leiding in een seizoen. Staat nu op naam van Jim Clark met 71,47% in 1963.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Ik was geen voorstander van de Halo vóórdat het geïntroduceerd werd. Ik vond het maar een lelijk ding, en ze hebben tientallen jaren zonder gereden dus was het wel nodig, etc. etc.. Maar ik ben er nu aan gewend. Steker nog: als ik beelden zie van vóór de Halo, en je ziet de helm vrij ver boven de auto uitsteken zonder enige vorm van bescherming heb ik toch zoiets van: hoe hebben ze ooit zo kunnen rijden.Bullet NL schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:15:
[...]
Laat je toch niet gek maken door de pers en hun clickbait geneuzelmurphydrz schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:28:
[...]
Nu wil ik uit baldadigheid een opmerking plaatsen dat er soms teveel veiligheid is, maar dat is niet gepast!![]()
Natuurlijk meen ik dat niet, het gaat tenslotte om een mensenleven en Ham zal in het werkelijke leven buiten de baan best een geschikte vent zijn.
Ik zou best een biertje met hem willen doen in elk geval!
...met elke coureur trouwens.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 16:16
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
We breien een eind aan dit topic
Dit topic is gesloten.
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |