✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Ohwja, ik zat te rekenen met 1 coureur die punten haalt.Crysania schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:17:
[...]
hoe bedoel je die? in zijn eentje bedoel je als je perez zijn punten weg haalt? dat is volgens mij nog niet het geval.
Max staat nu 122 voor op Mercedes ( samen).
nog 4 races te gaan dus nog 4x (25+18) = 172 punten te verdienen. + een sprint volgende week (8+7) = 15
dus nog in totaal 187 punten te halen maximaal terwijl zijn voorsprong 122 is.
dat is natuurlijk als Mercedes maximaal punten zou pakken en Max niets.
Er is een kans van 20% dat je auto gecontroleerd wordt. Dan kun je ervoor kiezen om bewust je auto zo laag af te stellen, dat je bij een steekproef een DSQ aan je broek krijgt.bvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:50:
[...]
Inderdaad, je controleert 4 auto's 2 zijn er niet goed. Dat is 50%. Maar FIA zegt dan boeien, de andere auto's gaan we niet controleren.
Of ze kunnen ze natuurlijk niet meer controleren, want de andere auto's zijn al uit elkaar?
In ieder geval is er qua eerlijkheid niet echt sprake
Ik vind de kans vrij groot dat jouw auto na de finish gecontroleerd wordt. Dat werkt dus vooral preventief.
Er is geen 20% kans, het is random. Soms worden er geen auto's gecontroleerd op dit punt.Joris748 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:33:
[...]
Er is een kans van 20% dat je auto gecontroleerd wordt. Dan kun je ervoor kiezen om bewust je auto zo laag af te stellen, dat je bij een steekproef een DSQ aan je broek krijgt.
Ik vind de kans vrij groot dat jouw auto na de finish gecontroleerd wordt. Dat werkt dus vooral preventief.
Mercedes mechanics need your help identifying this man. He was spotted tampering with Hamilton's plank on Sunday morning

Nee, het is niet volledig random, eerder in dit topic staat er ergens een goede uitleg van. Het komt er iig op neer dat ze de porpoising data gebruiken om te bekijken wie ze wel/niet controleren. In dit geval kwam uit die data b.v. ook de conclusie dat Russell zeer waarschijnlijk een hogere afstelling had omdat die veel minder stuiterde volgens de data.TheBrut3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Er is geen 20% kans, het is random. Soms worden er geen auto's gecontroleerd op dit punt.
[removed]
Dus is het percentage dat je gecontroleerd kan worden wel random en niet 20%.redwing schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
Nee, het is niet volledig random, eerder in dit topic staat er ergens een goede uitleg van. Het komt er iig op neer dat ze de porpoising data gebruiken om te bekijken wie ze wel/niet controleren. In dit geval kwam uit die data b.v. ook de conclusie dat Russell zeer waarschijnlijk een hogere afstelling had omdat die veel minder stuiterde volgens de data.
Die was ook niet echt te zien gisteren. Uiteindelijk zelfs nog ingehaald door FER en RBR. De pace van HAM was stuk beter, maar nu weten we ook waaromredwing schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:37:
[...]
In dit geval kwam uit die data b.v. ook de conclusie dat Russell zeer waarschijnlijk een hogere afstelling had omdat die veel minder stuiterde volgens de data.
Mijn boefje is liev!
Had hem eerder met een blokschaaf verwacht aangezien de plank te dun was, niet te kortLizard schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:36:Mercedes mechanics need your help identifying this man. He was spotted tampering with Hamilton's plank on Sunday morning
[Afbeelding]
En dat is in the heat of the moment en kan ik nog begrijpen, maar....Stoney3K schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:00:
Of een daverend applaus op Silverstone nadat VER er hardhandig af is gegaan.
Daar heb je dan als volwassene gewoon heel de uitloopronde, uitstappen van de coureur, de viering van de coureur met het team, en de cooldown room over na kunnen denken. Dan hoop ik toch echt dat er een lichtje in je hoofd gaat branden met niet doen. Maar blijkbaar heeft niet iedereen zoiets in zich...Boegeroep naar HAM op Zandvoort vind ik net zo onsportief als boegeroep naar VER op Silverstone.
Ok, dat betekent dus dat kans nog groter wordt dat je eruit gepikt te wordt als je auto te laag ligt en/of purpoised.TheBrut3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:39:
[...]
Dus is het percentage dat je gecontroleerd kan worden wel random en niet 20%.
Deze beslissing is ook belangrijk geweest voor de onderste regionen.
Dat klopt en waarschijnlijk ook groter wanneer je verder naar voren finisht. Maar kleiner op circuits waar het asfalt een biljartlaken is.Joris748 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:44:
Ok, dat betekent dus dat kans nog groter wordt dat je eruit gepikt te wordt als je auto te laag ligt en/of purpoised.
Ik krijg van Utrechters en Feyenoorders ook de nodige grappen over mij heen momenteel ja. Prima, gebeurde in het verleden andersom net zo. Daar gaat het mij helemaal niet om.BiaggioLuciano schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:27:
[...]
Ik heb vrienden die andere sport clubs dan mij en elkaar steunen en dus ik vond het wel vrij duidelijk dat gewoon een grap is. Een van mijn vrienden was Ajacied… de berichten die zij kreeg vandaag waren ook om haar te stangen, niet perse kapot te maken.
Ik blijf het grappig vinden hoeveel mensen geven om wat andere mensen doen zonder slachtoffers… wordt toch lekker priester als je tegen iets wat leuk/grappig is wilt preken.
Ik kreeg zelf alleen de kriebels van de manier waarop deze dame het nodig vond om het in te wrijven, zonder dat wij als kijker enige context hebben maar dat zal aan mij liggen. Probeer het eens in de Kuip op deze manier wanneer Ajax scoort.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De FIA zegt echt niet “boeiuh” maar maakt een keuze welke auto’s er volledig doorgemeten worden en de andere auto’s worden weer teruggeven aan de teams. Dan kun je niet later alsnog weer even meten.bvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:50:
[...]
Inderdaad, je controleert 4 auto's 2 zijn er niet goed. Dat is 50%. Maar FIA zegt dan boeien, de andere auto's gaan we niet controleren.
Of ze kunnen ze natuurlijk niet meer controleren, want de andere auto's zijn al uit elkaar?
In ieder geval is er qua eerlijkheid niet echt sprake
Er is dus best kans dat er nog meer auto’s een te hoge slijtage hadden.
Het is net als bij andere sporten met dopingcontroles bijv., je neemt een steekproef.
hoe wil je raceslijtage eerder controleren dan NA een race ? Dat zou best wel heel knap zijn nl.dutchgio schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Ze slaan natuurlijk ook een flater als het halve veld achteraf illegaal blijkt te zijn en gediskwalificeerd moet worden.
Dan zou je dat al eerder moeten kunnen controleren.
voetbal is nu bij uitstek de sport waar 'tokkie'gedrag vrij normaal is. Verder is het bijna overal relatief rustig en heb je echte fans.Arjan90 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:45:
En laten we niet doen of het in *insert random sport* anders gaat tussen fans. Bij voetbal op het werk tussen Ajax en Feyenoord bijv. gaat het vaak hetzelfde.
Ik vond het een bijzonder fragment en snap echt niet waarom de regie het toonde, het kan alleen maar olie op het vuur gooien. Juist omdat het een fragment is die een oogopslag laat zien...
Duidelijk vind ik het niet, de hoek, de positie en de hoogte van de linkerachterband is totaal anders waardoor dit niet echt vergelijkbaar is.G_Dragon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
Kom deze net tegen op Twitter
[Afbeelding]
Mooi duidelijk in beeld gebracht
Ze was blijkbaar gewoon lol aan het trappen met haar zoon, meer was het niet. Ze zal ook geen enkel moment gedacht hebben dat ze in beeld zou zijn gok ik. Het voorbeeld wat je aanhaalt van de Kuip zegt meer over de Kuip denk ik dan over deze vrouw...JEightyFive schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:49:
[...]
Ik krijg van Utrechters en Feyenoorders ook de nodige grappen over mij heen momenteel ja. Prima, gebeurde in het verleden andersom net zo. Daar gaat het mij helemaal niet om.
Ik kreeg zelf alleen de kriebels van de manier waarop deze dame het nodig vond om het in te wrijven, zonder dat wij als kijker enige context hebben maar dat zal aan mij liggen. Probeer het eens in de Kuip op deze manier wanneer Ajax scoort.
Ze rijden niet op rails, moeilijk te vergelijken danbvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Duidelijk vind ik het niet, de hoek, de positie en de hoogte van de linkerachterband is totaal anders waardoor dit niet echt vergelijkbaar is.
en hele plaat wordt niet gemeten maar de titanium blokjes. Daar kan met gemak een sensor in gemaakt worden toch die automatisch aangeeft wanneer ze teveel slijten.MikeyMan schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:55:
[...]
Uit elkaar halen? Dit is toch gewoon te meten van buitenaf?
Ze hoeven alleen specifiek de slijtage van de bodemplaten te controleren.
De plank was toendertijd (1992 of zo) een van goedkoopste, snelle aanpassingen die ze konden doen om het effect van rijhoogte te meten, nu kan het veel beter en gemakkelijker
De ferrari en Redbull zijn hier vergelijkbaar qua positie op de curbs en lokatie. Die zijn goed te vergelijken. De mercedes zit nog lager op de curb en bottomt al uit. Lijkt me toch wel een signaalbvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Duidelijk vind ik het niet, de hoek, de positie en de hoogte van de linkerachterband is totaal anders waardoor dit niet echt vergelijkbaar is.
Bij mijn weten gebeurt de technische controle met een loting. Zo is Max de afgelopen tijd regelmatig gecontroleerd en bijvoorbeeld Lewis niet. Maar misschien dat er in verband met porpoising een andere insteek is gekozen.stylezzz schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:35:
[...]
Schijnbaar kijkt de fia met een schuin oog mee naar de hoeveelheid purpoising en baseert men daar de controles op. Sainz en rusell hadden daar minder last van, dus werden die niet gecontroleerd.
https://nl.motorsport.com...-max-verstappen/10536672/
"When you grow up your heart dies"
[ Voor 98% gewijzigd door bvbal79 op 23-10-2023 12:05 ]
Ja, je hebt een punt dat het niet 100% op hetzelfde punt zit. Maar als je niet al te kippig bent zie je ook wel dat Lec en Ham hier echt wel een stuk lager liggen dan de Red Bull.bvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:04:
[...]
Nee maar als je niet koppig bent zie je zo dat de Red Bull nog moet komen op de track positie waar de andere 2 zijn.
Mijn inziens wel, iig voor FER en RBR.bvbal79 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Die lijken nagenoeg op dezelfde hoogte op de kerbs te zitten waarbij je bij RB er onderdoor kunt kijken en bij FER helemaal niet.
MER ertussen is idd wel een beetje discutabel.
Met een auto die niet conform de reglementen hoeft te zijn, zijn er vast wel meer coureurs die een sterke race kunnen rijden.Barturion schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:09:
Eerlijk gezegd vind ik het jammer voor Hamilton. Vond hem, eerlijk is eerlijk, een sterke race rijden.
Is dat niet Russell? De T cam lijkt zwart en niet geel.G_Dragon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
[Afbeelding]
Die is alleen aan de boven- en voorkant, geel toch?TheBrut3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
Is dat niet Russell? De T cam lijkt zwart en niet geel.
Als ze Russell hadden getest net als Sainz waren ze heel erg waarschijnlijk ook gediskwalificeerd vanwege de plank. Maar geeft misschien niet de rijhoogte aan, maar meer de demping (zachter) tussen de Ferrari/Merc aan een kant en de RBR aan de andere kantTheBrut3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
Ik neem aan dat Russell en Hamilton dezelfde of vergelijkbare rijhoogte hebben? Het is dat de FIA maar 4 auto's hebben gecontroleerd (willekeurig). Het zou mij niet verbazen als Sainz en Russell ook een te lage auto hadden.TheBrut3 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:17:
[...]
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Dat hoeft dus niet, je kunt prima met 2 verschillende setups rijden. Doordat er een sprintweekend is heb je maar weinig tijd om de juiste afstelling te vinden.NeverSettle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Ik neem aan dat Russell en Hamilton dezelfde of vergelijkbare rijhoogte hebben? Het is dat de FIA maar 4 auto's hebben gecontroleerd (willekeurig). Het zou mij niet verbazen als Sainz en Russell ook een te lage auto hadden.
Dan is een gespreide tactiek waarschijnlijk beter dan er vol naast zitten wat dus ook een illegale auto kan zijn.
De afstelling is per piloot dus het is absoluut niet zeker dat dit bij Russel en Sainz zou voorvallen. Het is zeker mogelijk dat de auto van Russell of Sainz een centimetertje hoger afgesteld staat en dat probleem dus niet heeft. En het is niet omdat auto's van een team dezelfde rijhoogte hebben, dat ze allebei dat probleem zouden hebben. Een paar keer zwaarder over de kerbs gaan, kan al het verschil makenNeverSettle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
Ik neem aan dat Russell en Hamilton dezelfde of vergelijkbare rijhoogte hebben? Het is dat de FIA maar 4 auto's hebben gecontroleerd (willekeurig). Het zou mij niet verbazen als Sainz en Russell ook een te lage auto hadden.
Sowieso één foto is discutabel. Als dit nu 59 ronden achter elkaar zou gebeuren zou het inderdaad iets kunnen zeggen maar om uit een foto conclusies te gaan trekken …schumi2004 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:13:
[...]
Mijn inziens wel, iig voor FER en RBR.
Die lijken nagenoeg op dezelfde hoogte op de kerbs te zitten waarbij je bij RB er onderdoor kunt kijken en bij FER helemaal niet.
MER ertussen is idd wel een beetje discutabel.
Volgens mij zou je dan alsnog wat geel moeten zien. Afgaande van onderstaande foto.CH4OS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:27:
Die is alleen aan de boven- en voorkant, geel toch?
https://cdn-2.motorsport....onaco-gp-2023-lewis-3.jpg
De conclusie kwam door de meting van de stewards.Afwezig schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:58:
[...]
Sowieso één foto is discutabel. Als dit nu 59 ronden achter elkaar zou gebeuren zou het inderdaad iets kunnen zeggen maar om uit een foto conclusies te gaan trekken …
Er wordt nu alleen naar redenen gezocht waarom het optrad, dat is buiten de afstelling bepalen op vrijdag na 1 sessie, echt niet bewust gedaan.
Je vergeet nog 4 fastest laps, al verandert dat je conclusie natuurlijk nietCrysania schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:17:
nog 4 races te gaan dus nog 4x (25+18) = 172 punten te verdienen. + een sprint volgende week (8+7) = 15
dus nog in totaal 187 punten te halen maximaal terwijl zijn voorsprong 122 is.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Race name | Driver number |
---|---|
US GP | 1, 4, 16, 44 |
Australian GP | 24, 55 |
Azerbaijan GP | 31, 63 |
British GP | 16 |
Dutch GP | 4, 27 |
Hungarian GP | 55, 63 |
Italian GP | 16, 63 |
Singapore GP | 1, 14 |
Spanish GP | 27, 44 |
Wat mij betreft is dit weer typisch FIA, consistent inconsistent.
Kunnen de aluminiumfolie hoedjes weer terug in de kast.
De FIA geeft in de uitleg over de keuze wie er wel/niet gecontroleerd worden ook aan dat de data laat zien dat Sainz/Russell hun auto waarschijnlijk hoger hadden afgesteld. Ze stuiterden iig een stuk minder dan Leclerc en Hamilton.NeverSettle schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
[removed]
Dat weten jij en ik. Maar je kunt de clickbait koppen toch al invullen: 'Ferrari en Mercedes het meest in de fout bij FIA!'. Met de bijbehorende stemmingmakerij. En mensen lezen vaak niet verder dan hun neus lang is.DeKaerften schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:30:
Gelukkig is al een aantal keer uitgelegd - en in het motorsport.com artikel bevestigd door de FIA - dat ze ook naar het stuiteren van de auto's kijken. Dus het is niet meer dan logisch, dat auto's die meer stuiteren, vaker gecontroleerd worden.
Kunnen de aluminiumfolie hoedjes weer terug in de kast.
Ik zat een paar weken geleden op een verjaardag waar een van de aanwezige gasten luid verkondigde dat Pirelli stopt als bandenleverancier. Eerlijk waar snapte ik er niets van. En toen ik thuis kwam moest ik even zoeken waar het vandaan kwam. Uiteindelijk kwam ik bij dit artikel van GPFans uit. Als je de hele kop niet leest, dan lijkt het inderdaad dat Pirelli stopt. Lees je wel de hele kop, zie je dat ze pas in 2027/2028 naar verluid zouden stoppen. Lees je echter heel het artikel staat er 0,0 zekerheid in.
Mooi beeld inderdaad, alleen is die Merc van Russel, en niet van Hamilton.G_Dragon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
[Afbeelding]
Open Twitter maar eensalex3305 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Dat weten jij en ik. Maar je kunt de clickbait koppen toch al invullen: 'Ferrari en Mercedes het meest in de fout bij FIA!'. Met de bijbehorende stemmingmakerij. En mensen lezen vaak niet verder dan hun neus lang is.
Mijn boefje is liev!
Instagram ook, popcorn was op een gegeven moment op dus maar gestopt met verder lezenJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:54:
[...]
Open Twitter maar eensDaar gaat het ook nog steeds over #rigged en #illegalcar

Gamertag: timmie271
Dan kunnen we ervan uitgaan dat zowel Lewis als George met dezelfde rijhoogte reden en dat de plank van de wagen van George ook teveel zou zijn afgesleten. Maar die is dus niet gecontroleerd.Nivado schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Mooi beeld inderdaad, alleen is die Merc van Russel, en niet van Hamilton.
as fake as can be.G_Dragon schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
vergelijk de stand van het wiel op de kerb eens van de mercedes en de redbull. De linkerkant van de linkerband staat bij de mercedes halfweg op de kerb, terwijl dit bij de redbull compleet links op de kerb staat.
Een kerb heeft een hellingsgraad (zie hier)
Iets met appelen en peren
ben er 100 % mee eens dat de fia wel goed gemeten heeft, maar met zo een fake fotocollage afkomen is nou ook niet nodig.
Nee, daar kun je dus niet van uit gaan. Nogmaals, uit de porpoising data die de FIA gebruikt blijkt simpelweg dat Russell veel minder stuiterde dan Hamilton. De kans is dus heel groot dat de auto van Russell hoger afgesteld was en gewoon aan de eisen voldoet.sjaool schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Dan kunnen we ervan uitgaan dat zowel Lewis als George met dezelfde rijhoogte reden en dat de plank van de wagen van George ook teveel zou zijn afgesleten. Maar die is dus niet gecontroleerd.
Het is hierbij slim om de uitleg van de FIA eens goed te lezen/bekijken. De steekproef is niet random en het verklaart ook waarom er 2 van de 4 niet voldeden. De manier waarop ze de keuze maken zorgt er nl. voor dat ze degene controleren die de grootste kans hebben om niet door de keuring te komen.
[ Voor 22% gewijzigd door redwing op 23-10-2023 14:20 ]
[removed]
Hoeft niet fake te zijn.stoffels schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:17:
[...]
as fake as can be.
vergelijk de stand van het wiel op de kerb eens van de mercedes en de redbull. De linkerkant van de linkerband staat bij de mercedes halfweg op de kerb, terwijl dit bij de redbull compleet links op de kerb staat.
Een kerb heeft een hellingsgraad (zie hier)
Iets met appelen en peren
ben er 100 % mee eens dat de fia wel goed gemeten heeft, maar met zo een fake fotocollage afkomen is nou ook niet nodig.
Het is (voor de mercedes) duidelijk niet dezelfde "lokatie" op de kerb, maar door verschillende vering/demping instellingen, kan het door compressie in de bocht echt wel zijn dat die Mercedes zo laag komt dat de foto er zo (echt) uit ziet.
De Ferrari staat wel een heel eind hetzelfde op de foto, of is die ook fake?cannibal schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:25:
[...]
Hoeft niet fake te zijn.
Het is duidelijk niet dezelfde "lokatie" op de kerb.
Maar door verschillende vering/demping instellingen, kan het door compressie in de bocht echt wel zijn dat die Mercedes zo laag komt dat de foto er zou uit ziet.
Mijn boefje is liev!
Ben ik de enige die denkt dat Verstappen behoorlijk veel mazzel heeft gehad bij de inhaalactie op Leclerc? Het leek mij op zijn minst een onderzoek waard aangezien Max Charles buiten de baan drukt. Later was een vergelijkbaar incident tussen 2 andere coureurs in dezelfde bocht, welke voor zover ik weet ook niet bestraft is. Ik kan me toch voorvallen herinneren waarbij dit zeker bestraft werd, ik geloof Oostenrijk nog? Over het algemeen vond ik de wedstrijdleiding behoorlijk mild met het uitdelen van straffen. Ik geloof niet dat het echt zo is, maar zou haast denken dat het risico op controverse en vage straffen (in de VS) een beetje werd vermeden op deze manier.
Overigens vind ik het goed om de coureurs gewoon te laten racen en alleen straffen uit te delen als het echt nodig is. Maar het strookt niet echt met eerdere beslissingen.
Verder was de strategie-bingo bij Ferrari ook weer een mooie. Plan Sierra heb ik ook al in andere GP's gehoord, zou dat gewoon codetaal zijn voor 'shut up Carlos/Charles'?
Wat me vooral opviel, dat er niets op de boordradios zou zijn geweestFauna schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
Gisteren een zeer vermakelijke race gezien, mede door de onduidelijkheden qua strategie en de mooie opmars van Max. De DSQ van Charles en Lewis was een verrassing toen ik vanmorgen opstond. Jammer voor hen, maar wel terecht.
Ben ik de enige die denkt dat Verstappen behoorlijk veel mazzel heeft gehad bij de inhaalactie op Leclerc? Het leek mij op zijn minst een onderzoek waard aangezien Max Charles buiten de baan drukt. Later was een vergelijkbaar incident tussen 2 andere coureurs in dezelfde bocht, welke voor zover ik weet ook niet bestraft is. Ik kan me toch voorvallen herinneren waarbij dit zeker bestraft werd, ik geloof Oostenrijk nog? Over het algemeen vond ik de wedstrijdleiding behoorlijk mild met het uitdelen van straffen. Ik geloof niet dat het echt zo is, maar zou haast denken dat het risico op controverse en vage straffen (in de VS) een beetje werd vermeden op deze manier.
Overigens vind ik het goed om de coureurs gewoon te laten racen en alleen straffen uit te delen als het echt nodig is. Maar het strookt niet echt met eerdere beslissingen.
Verder was de strategie-bingo bij Ferrari ook weer een mooie. Plan Sierra heb ik ook al in andere GP's gehoord, zou dat gewoon codetaal zijn voor 'shut up Carlos/Charles'?
Mijn boefje is liev!
Er is helemaal niet met de gele en rooie vlag gezwaaid!
Ik vindt dat er sowieso veel minder boordradios zijn dan in het verleden, wat altijd wel interessant is of was, ook de communicatie naar de fia toe.JB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Wat me vooral opviel, dat er niets op de boordradios zou zijn geweestZe zonden althans _niets_ uit van LEC en/of VER na die inhaalactie. Geen idee of dat ook bewust is gedaan zoals je al aangeeft, wellicht heeft iemand de BR aan gehad en/of gecheckt ten tijden van deze inhaalactie. Ben wel benieuwd ook
Het gejank van HAM en het gevloek van VER waren toch vaak te horenDrials schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:52:
[...]
Ik vindt dat er sowieso veel minder boordradios zijn dan in het verleden, wat altijd wel interessant is of was, ook de communicatie naar de fia toe.
Mijn boefje is liev!
net even op f1tv beide onboards teruggekeken (rond minuut 27 in de race). niets specifieks gehoord.. iig niet direct na de inhaalactie. 3 seconden ervoor krijgt Leclerc nog wel over de radio te horen dat verstappen DRS heeftJB schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:43:
[...]
Wat me vooral opviel, dat er niets op de boordradios zou zijn geweestZe zonden althans _niets_ uit van LEC en/of VER na die inhaalactie. Geen idee of dat ook bewust is gedaan zoals je al aangeeft, wellicht heeft iemand de BR aan gehad en/of gecheckt ten tijden van deze inhaalactie. Ben wel benieuwd ook
Ik denk dat geel wel gezwaaid zal zijn, maar dat dit buiten de camera is gebeurd.Drials schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:49:
Als we dan toch hebben over dingen die zijn opgevallen dit weekend:
Er is helemaal niet met de gele en rooie vlag gezwaaid!
Ik geloof einde van de race is er even met geel gezwaait.CH4OS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:03:
[...]
Ik denk dat geel wel gezwaaid zal zijn, maar dat dit buiten de camera is gebeurd.
Mja
Buiten de camera of niet, zodra er met geel gezwaaid wordt zal dat automatisch opgepikt worden door race control, en dit ook zichtbaar worden in bijvoorbeeld F1 MultiViewer. Dit is tijdens de race geen enkele keer gebeurt, enkel na de geblokte vlak. Ik gok dat het aan het einde kwam door coureurs die de baan af gingen en via de run-off gebieden naar de toeschouwers gingen zwaaien.CH4OS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:03:
[...]
Ik denk dat geel wel gezwaaid zal zijn, maar dat dit buiten de camera is gebeurd.
Best uitzonderlijk dus om geen enkele keer een gele vlag te zien, mag van mij wel vaker zo soepel gaan
Aan Lewis hoeft ie het ook niet te vragenalex3305 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:26:
Pierre Gasly: “Charles came to me on the grid before the race and asked if I’m also going for a one stop, and I said no fucking way.”
Mja...
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat je het zelf al beantwoord; stewards waren niet zo happig op uitdelen van straffen, daarnaast maakte Leclerc de bocht wel erg krap voor Verstappen die dan ook nog het vuil op pakt. Daar lag volgens mij meer vuil dan bij uitkomen van de bocht en sowieso geen grind. Daarnaast kun je bij de opvolgende bochten combinatie je nog best revancheren.Fauna schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
Gisteren een zeer vermakelijke race gezien, mede door de onduidelijkheden qua strategie en de mooie opmars van Max. De DSQ van Charles en Lewis was een verrassing toen ik vanmorgen opstond. Jammer voor hen, maar wel terecht.
Perez zeurde ook menig ronde over tracklimits van Russell maar ik heb geen black/white of straf voor hem langs zien komen. Wat mij betreft prima werk van de wedstrijdleiding/stewards
Verstappen en Lambiase kwamen even in beeld op de grid en Verstappen stak vragend 1 en 2 vingers op. Daar werd twijfelend op gereageerd door Lambiase. Zou best het aantal stops geweest kunnen zijn en nog niet duidelijk op dat moment?alex3305 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:26:
Pierre Gasly: “Charles came to me on the grid before the race and asked if I’m also going for a one stop, and I said no fucking way.”
Mja...
Testing, one, two ...
Die uitkomst bevalt me helemaal niet.pjottum schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:12:
[...]
Niet direct op jou of de likes die je krijgt ..
We hebben geen idee van de situatie maar redeneerd hierbij naar een uitkomst die ons bevalt die bij de foto past. Misschien is het juichen en een high-five, misschien is het uitjoelen, alles is mogelijk. Snelle conclusies op basis van een foto of videofragment, de vloek van het internet en de hoofdbron van inkomsten van de social media.
[...]
De foto, uit het videofragment waar ik op reageerde laat vrij extreem gedrag zien.
Positief of negatief, zo is het hoe mevrouw in beeld komt.
Volgens reddit blijkbaar tegen haar zoon. Vooruit, laten we dat positief benaderen. Maar extreem gedrag blijft het.
En uiteindelijk reageert iedereen ook gewoon op wat die ziet. Dat doet iedereen hier tijdens de race ook op vanalles zonder de gehele achtergrond te kunnen doorgronden. Daarvoor blijft dit ook een forum.
Ik denk dat het ook een gedeelte perceptie is. Had je eerst de latere foto gezien en daarna deze, had je meer context gehad en was het lang zo erg niet als dat het nu lijkt dat het is.sambalbaj schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:56:
Die uitkomst bevalt me helemaal niet.
De foto, uit het videofragment waar ik op reageerde laat vrij extreem gedrag zien.
Positief of negatief, zo is het hoe mevrouw in beeld komt.
Volgens reddit blijkbaar tegen haar zoon. Vooruit, laten we dat positief benaderen. Maar extreem gedrag blijft het.
En uiteindelijk reageert iedereen ook gewoon op wat die ziet. Dat doet iedereen hier tijdens de race ook op vanalles zonder de gehele achtergrond te kunnen doorgronden. Daarvoor blijft dit ook een forum.
Er is naar de inhaalactie van Verstappen gekeken. (“Incident noted” ) Bij het ingaan van de bocht lag verstappen echter al voor en was de bocht dus van hem. Daarna bleef Verstappen ook op de baan en dus was er ook geen sprake van “leaving the track and gaining an advantage” dus is het daarmee helemaal zo klaar als een klontje.Fauna schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
Cruciaal is waar de auto’s tov elkaar zijn bij het ingaan van de bocht. Al had Leclerc nog net voor gelegen, dan had Verstappen meer ruimte moeten geven, maar het was dus al Verstappen’s bocht. Het was wat marginaal, maar dit is wel het verschil met bestrafte gevallen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Volgens mij is het beoordeeld, daarna niet verder onderzocht:Fauna schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
Ben ik de enige die denkt dat Verstappen behoorlijk veel mazzel heeft gehad bij de inhaalactie op Leclerc? Het leek mij op zijn minst een onderzoek waard aangezien Max Charles buiten de baan drukt.
StefanVerkerk schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:29:
FIA STEWARDS: TURN 12 INCIDENT INVOLVING CARS 1 (VER) AND 16 (LEC) REVIEWED NO FURTHER INVESTIGATION
22 Oct 2023, 21:29:10, Lap 15
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Dat snap ik. Ik vond het verschil (of de claim dat het Max' bocht was) alleen niet heel duidelijk. Het scheelde letterlijk 5cm of je had kunnen spreken van een mislukte dive bomb en had hij zeker schuld gehad, of hij voor had gelegen bij de apex of niet. Gelukkig was het dat niet, en zo te lezen heb ik mij onnodig druk gemaaktHann1BaL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:04:
[...]
Er is naar de inhaalactie van Verstappen gekeken. (“Incident noted” ) Bij het ingaan van de bocht lag verstappen echter al voor en was de bocht dus van hem. Daarna bleef Verstappen ook op de baan en dus was er ook geen sprake van “leaving the track and gaining an advantage” dus is het daarmee helemaal zo klaar als een klontje.
Cruciaal is waar de auto’s tov elkaar zijn bij het ingaan van de bocht. Al had Leclerc nog net voor gelegen, dan had Verstappen meer ruimte moeten geven, maar het was dus al Verstappen’s bocht. Het was wat marginaal, maar dit is wel het verschil met bestrafte gevallen.
Dat weet ik. Maar een echte 'under investigation' is het niet geweest . En dat had ik wel verwacht inclusief straf. Anders gezegd, ik kneep hem wel even toen ik de actie zag, gevolgd door een 'noted'Wyke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Volgens mij is het beoordeeld, daarna niet verder onderzocht:
[...]
Het was zeker close, maar ze hebben blijkbaar snel kunnen bevestigen dat Max voor lag voor het begin van de bocht en dus de kous daarmee in 1 keer volledig af was.Fauna schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:38:
[...]
Dat snap ik. Ik vond het verschil (of de claim dat het Max' bocht was) alleen niet heel duidelijk. Het scheelde letterlijk 5cm of je had kunnen spreken van een mislukte dive bomb en had hij zeker schuld gehad, of hij voor had gelegen bij de apex of niet. Gelukkig was het dat niet, en zo te lezen heb ik mij onnodig druk gemaakt
[...]
Dat weet ik. Maar een echte 'under investigation' is het niet geweest . En dat had ik wel verwacht inclusief straf. Anders gezegd, ik kneep hem wel even toen ik de actie zag, gevolgd door een 'noted'
Zeker voor ons was het close, maar gezien de snelheidheid van het afhandelen was het blijkbaar snel duidelijk voor de wedstrijdleiding die natuurlijk eenvoudig de beelden even stil kunnen zetten en meerdere cameras beschikbaar hebben.
En ja, als hij niet voor lag, had hij de plek terug moeten geven, want “forcing a driver off the track” in dat geval.
In welke eerdere race heeft Max dan vanaf P6 gewonnen?TheBrut3 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:01:
[...]
Die had hij al wel. P5 en P8 ontbreken nog, dus daar is in deze race niets veranderd.
En winnen van P5: Spa 2023.
Volgens mij klopt het gewoon: alleen P8 ontbreekt nog voor starten uit de top-10.
Spa dus vanaf P6
[ Voor 4% gewijzigd door Jake op 23-10-2023 21:56 ]
Die race begon Max juist vanaf P6Jake schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:46:
[...]
In welke eerdere race heeft Max dan vanaf P6 gewonnen?
En winnen van P5: Spa 2023.
Volgens mij klopt het gewoon: alleen P8 ontbreekt nog voor starten uit de top-10.
https://www.formula1.com/...elgium/starting-grid.html
Spa 2023.Jake schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:46:
In welke eerdere race heeft Max dan vanaf P6 gewonnen?
Toto is weer terug. Heeft letterlijk gezegd dat er geen strijd meer mag zijn tussen de rijders. En Hamilton moet eerst de 8e en dan mag Russell gaan denken over proberen te winnen heeft hij ook al eens gezegd. Dus Hamilton krijgt de set-up en dan maar hopen dat hij het red.dutchgio schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:44:
[...]
Dat hoeft dus niet, je kunt prima met 2 verschillende setups rijden. Doordat er een sprintweekend is heb je maar weinig tijd om de juiste afstelling te vinden.
Dan is een gespreide tactiek waarschijnlijk beter dan er vol naast zitten wat dus ook een illegale auto kan zijn.
een treffende spreuk
Maar die 8ste is toch maar gewoon een statistiek voor op Wikipedia? Dus waar maakt hij zich druk om?pro_6or schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:09:
[...]
Toto is weer terug. Heeft letterlijk gezegd dat er geen strijd meer mag zijn tussen de rijders. En Hamilton moet eerst de 8e en dan mag Russell gaan denken over proberen te winnen heeft hij ook al eens gezegd. Dus Hamilton krijgt de set-up en dan maar hopen dat hij het red.

Hatsjoe in "[F1 2023] Race 19 GP van de Verenigde Staten"
Met zo'n dikke 100 posts als je even niet kijkt kan dat gebeuren.Humma Kavula schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:16:
@sjaool Hij is leuk maar ook al eerder gepost
Hatsjoe in "[F1 2023] Race 19 GP van de Verenigde Staten"
[ Voor 100% gewijzigd door basvn op 25-10-2023 08:32 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:41
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2023
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 3 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
- De budgetcap: [F1] De budgetcap
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |