Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 260.645 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

pro_6or

amateur_60r

Wat we ons afvroegen, zouden die ‘’niet beschadigde” lees niet tot de grond afgebrande KA-52 nog heel zijn.

Nou, deze niet:

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ach joh, even afplakken met ducktape en ready to go! zouden de russen denken...

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pro_6or schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:03:
Wat we ons afvroegen, zouden die ‘’niet beschadigde” lees niet tot de grond afgebrande KA-52 nog heel zijn.

Nou, deze niet:

[Embed]
Nieuw cockpitraam, goede checkup/controle en hij kan weer de lucht in. Het is geen druk cabine afaik.
Sterker nog, als het moet kan het ding met deze schade gewoon vliegen.
(En nu niet een foto gaan plaatsen waarbij de achterkant is uitgebrand :+ )

Zolang de rotors/motoren/versnellingsbak nog in orde zijn is het al snel vliegbaar te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheGhostInc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Nieuw cockpitraam, goede checkup/controle en hij kan weer de lucht in. Het is geen druk cabine afaik.

Zolang de rotors/motoren/versnellingsbak nog in orde zijn is het al snel vliegbaar te krijgen.
Om de 5 centimeter een gaatje, en hier en daar een grotere inslag. Ik denk niet dat dat alleen rondom het cockpit raam gebeurt is. De rest van deze heli ziet er ook zo uit zou ik zeggen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
TheGhostInc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Weet je hoe lang een goede check up gaat duren?
één kogeltje achter een instrumentpaneel en dat ding vliegt voorlopig niet.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
pro_6or schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:03:

Nou, deze niet:

[Embed]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnw-uQu793dwql2cqYv-GuyHex0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6JNZq68xa4bD3FhlcRDFHm3.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is total loss, bestaat niet dat er niet iets cruciaals is geraakt. Wow.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Tens schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:24:
[...]

Weet je hoe lang een goede check up gaat duren?
één kogeltje achter een instrumentpaneel en dat ding vliegt voorlopig niet.
Normaal wel,maar dit zijn russen 😃

Beetje tape...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Edit: dubbel 8)7

[ Voor 97% gewijzigd door gise op 20-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:37:
[...]

[Afbeelding]

Deze is total loss, bestaat niet dat er niet iets cruciaals is geraakt. Wow.
Ik heb daar dus echt totaal geen verstand van. Het is aannemelijk dat die hele helikopter vol gaatjes zit, maar in hoeverre kun je er echt zeker van zijn dat er iets structureel kapot is?

Trouwens, met betrekking tot deze helikopters, is dit ook aardig:
Maar liefst 21 helikopters dus. En hier nog een wat uitgebreidere uitleg waarom men daar zo zeker van is dat dat klopt:
Many people have criticised GeoConfirmed's count of "21 helicopters destroyed or damaged" in the recent strikes on Berdyansk and Luhansk airfields. Someone said in a
@HelloMrBond
Twitter space that GeoConfirmed had "counted empty revetments", which is not true.

I can say that this count is based on VHR satellite imagery that I have seen. These images show that the entire area inside the Berdyansk protective berms was peppered with cluster munitions. This type of image cannot be distributed publicly because of copyright restrictions.

However, GeoConfirmed did make a mistake when analysing these images by identifying a Pantsir as a helicopter.

Here is my analysis based on VHR imagery and displayed through Planet imagery.

8 helicopters were completely destroyed, 6 were damaged and probably totalled and a radar was destroyed at Berdyansk. A Pantsir SAM located outside the image to the east may also have been damaged.

In Luhansk, at least 7 helicopters were damaged or destroyed (one of which was not included in previous public analyses).

Confirmed losses therefore amount to 21 helicopters destroyed or damaged and one radar destroyed.

In a second tweet, close-ups show the visible damage caused by submunitions in the northern and southern parts of the Berdyansk airfield.
Plus:
Kortom, de ATACMS hebben zich nu al bewezen. En het is zo zonde dat ze die niet eerder hebben gekregen, want het counteroffensief heeft behoorlijk geleden onder al die KA-52s die vanaf Berdjansk opstegen.

Edit: Tatarigami heeft ook nog een aanvullende analyse mbt de satellietbeelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:26
Wren schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:40:
[...]
Normaal wel,maar dit zijn russen 😃

Beetje tape...
Ik zie ze er wel voor aan om gewoon meteen te gaan vliegen. Stijgt die op en kan die een rondje maken en landen is die gevechtsklaar. Klein gaatje is gewoon airco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pro_6or schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:23:
[...]

Om de 5 centimeter een gaatje, en hier en daar een grotere inslag. Ik denk niet dat dat alleen rondom het cockpit raam gebeurt is. De rest van deze heli ziet er ook zo uit zou ik zeggen.
Ik zou zeggen dat dit de 'gaafste' foto is. Als de staartrotor eraf zou liggen was die foto gedeeld.

Daarnaast is het een vliegende tank. Je ziet een paar inslagen die daadwerkelijk penetreren, maar de meeste zitten in de pantserplaat.

Uiteindelijk natuurlijk een non-discussie, het is niet alsof RU hem door de schredder trekt als wij besluiten dat hij stuk is ;)
We gaan de komende weken merken of het heeft gewerkt. (De aanval + eventuele consequenties)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:04
TheGhostInc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:19:
[...]

Ik zou zeggen dat dit de 'gaafste' foto is. Als de staartrotor eraf zou liggen was die foto gedeeld.

Daarnaast is het een vliegende tank. Je ziet een paar inslagen die daadwerkelijk penetreren, maar de meeste zitten in de pantserplaat.
Aangezien het nogal mooi gaatjes lijken, zullen die wat dieper zitten dan alleen de pantserplaat en zal er dus meer dan alleen wat metaal zijn geraakt. Verder is ATACMS niet zo geconcentreerd dat het alleen zo'n cockpit raakt en dus zal de hele helikopter vol van dit soort gaatjes zitten. En dan wordt het al een goede checkup met heel veel kabels/electronica vervangen. Met daarbij de vraag of dat spul voorradig is en nog te repareren.
Uiteindelijk natuurlijk een non-discussie, het is niet alsof RU hem door de schredder trekt als wij besluiten dat hij stuk is ;)
We gaan de komende weken merken of het heeft gewerkt. (De aanval + eventuele consequenties)
Er zijn er een heel aantal uitgefikt, dus die zijn sowieso stuk, en een helikopter met zoveel gaatjes zal de eerste maanden niets doen. Sowieso is het simpele feit dat ze zijn blijven staan al genoeg om te weten dat ie voorlopig niet meer vliegt. Alles wat wel vliegt is allang weer verplaatst.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 18:35
[...]

Hmm, tis geen vliegende tank - maar wel gebouwd voor overleven. Sinds ik echter diverse beelden van KA-52’s zag die geraakt werden door AK vuur van de grond en moesten noodlanden wist ik wel dat ze niet zo taai zijn als een Apache.

Dus tuurlijk houdt het pantser inslagen tegen rondom cockpit, motor en tank, maar zijn alle leidingen en electronica daar tussen dubbel uitgevoerd. Met om elke paar cm een gaatje zal er tenminste 1 geraakt zijn en is deze dus niet vliegwaardig. Voor ze dit voor alle leidingen en kabels gefixt hebben.

Of ze proberen het en hopen op het beste. Kan ook. Maar normaliter vlieg je al niet met een toestel als je een harde landing gemaakt hebt voor alles gecheckt is op schade. Het airframe zal ook wel lekker luchtig zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:03

koudepinda

Don't Panic

gustaveau schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:13:
[...]

Het doel is geen blitzkrieg overwinning, maar om Rusland leeg te laten bloeden op Oekraine met minimale middelen. (nu tevens met "positief" neveneffect dat Noord Korea ook al spullen stuurt, dus die wapenvoorraden kunnen ook terug gaan lopen)
Wanneer er ineens een massieve slag wordt toegebracht aan Rusland dan zal men sneller beslissen om met de oorlog te stoppen. En daarmee stopt dan het doodbloeden.
Hoewel ik in essentie het doel begrijp, en ook het resultaat zie.
kan ik niet om de misantropische gedachte heen die hier toch wel symbool voor staat. Voor "ons" gewin staat er nu eigenlijk direct een waarde gekoppeld aan een Oekraïns leven, die verhandelbaar is om een voor "ons" gewenst resultaat te behalen. Dat is iets waar ik moreel gezien heel veel moeite mee heb.

En ik hoop dat we (de coalitie van ondersteunende landen) als sturende mogendheden, langdurige support leveren voor de wederopbouw en de psychologische kant.
En dat diezelfde support voor een termijn vastgelegd word zodat die niet als politieke speelbal gebruikt kan worden om gemakkelijk zieltjes te winnen.
Zoals nu al de militaire support misbruikt wordt.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17
mir4dor schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:18:
[...]

Wat mij opvalt zijn de officieren die de laatste tijd sneuvelen allemaal van die melkmuiltjes, uitzonderingen daargelaten. Zou mij niet verbazen als de oude rotten in het vak echt op zijn nu. Dat kan dit debiele gedrag verklaren.

Al dat filmmateriaal wat de laatste dagen voorbij komt zal educatief materiaal zijn voor militaire opleidingen wereldwijd. Kijk mensen, zo moet het dus niet :+
Vergeet niet dat ze de vorige keer juist door maar te blijven gaan, wave na wave, gewonnen hebben.

Wel met de steun van Amerikaanse engineers en grondstoffen plus materialen voor bijvoorbeeld het optuigen van de productie lijnen.

Ze gaan er gewoon van uit dat als ze maar door blijven gaan de vijand vanzelf een keer moe wordt of door zijn munitie heen is.

Het is hoe ze alles aanpakken, langer blijven beuken, ondermijnen enzovoort dan de tegenstander aan kan.

Nu lijkt dat voor het eerst niet goed uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
koudepinda schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

kan ik niet om de misantropische gedachte heen die hier toch wel symbool voor staat. Voor "ons" gewin staat er nu eigenlijk direct een waarde gekoppeld aan een Oekraïns leven, die verhandelbaar is om een voor "ons" gewenst resultaat te behalen. Dat is iets waar ik moreel gezien heel veel moeite mee heb.
Bedenk wel dat dit niet alleen voor 'ons' goed is. Ook voor Oekraïne is het veel beter als rusland langdurig uitgeschakeld is. Want ook voor hun zou een snelle overwinning op rusland alleen zorgen voor een nieuwe opbouw van troepen met een bijbehorende nieuwe poging. Het is dus niet zo dat wij dit alleen fijn vinden.
En ik hoop dat we (de coalitie van ondersteunende landen) als sturende mogendheden, langdurige support leveren voor de wederopbouw en de psychologische kant.
En dat diezelfde support voor een termijn vastgelegd word zodat die niet als politieke speelbal gebruikt kan worden om gemakkelijk zieltjes te winnen.
Opbouw levert uiteindelijk geld op, ga er maar van uit dat dat geen probleem is. Je ziet nu al dat daar heel wat plannen voor op tafel liggen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:08
CornermanNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Vergeet niet dat ze de vorige keer juist door maar te blijven gaan, wave na wave, gewonnen hebben.

Wel met de steun van Amerikaanse engineers en grondstoffen plus materialen voor bijvoorbeeld het optuigen van de productie lijnen.

Ze gaan er gewoon van uit dat als ze maar door blijven gaan de vijand vanzelf een keer moe wordt of door zijn munitie heen is.

Het is hoe ze alles aanpakken, langer blijven beuken, ondermijnen enzovoort dan de tegenstander aan kan.

Nu lijkt dat voor het eerst niet goed uit te pakken.
Voor het eerst niet goed uitpakken?

Gewoon even wat oorlogen die Rusland/Sovjet Unie heeft verloren:
- Eerste wereldoorlog (waar ze ook volop human wave attacks gebruikte)
Wat we nu zien in Avdiivka past heel goed in die traditie. In dat conflict leidde uiteindelijk zelfs het meest succesvolle offensief van de Russen in die hele oorlog, alleen maar tot de val van het Russische rijk. Het Brusilov offensief kostte zoveel Russische levens voor een strategisch onbelangrijk doelwit, dat Rusland een jaar later volledig uit elkaar viel.
- Afghanistan
- Eerste tsjetjeense oorlog
- De derde en vierde coalitie oorlog tegen Napoleon
- De Pools-Russische oorlog van 1919 - 1921
- De Russisch - Japanse oorlog

En er zijn echt nog wel meer voorbeelden van door Rusland verloren oorlogen. We maken ons veel te veel wijs dat je tegen de massa mensen van de Russen niks kan doen. Terwijl dat historisch bewezen onzin is.

Daarbij, is de Russische demografie al volledig naar de vaantjes. Die bevolking is al sterk krimpend en de gevolgen van de tweede wereldoorlog met zijn miljoenen aan dodelijke slachtoffers aan Russische zijde. Dit betekent sowieso dat Rusland zich relatief veel minder kan veroorloven dan vroeger.

[ Voor 10% gewijzigd door Kist op 20-10-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

welke staart rotor ?
This is due to coaxial configuration of the rotors. Other attack helicopters loose control when their tail or tail rotor are damaged, but it is not the case with the Ka-52, as it has no tail rotor.
Maar wel leuk de discussie "ductape" of gaatje = airco maar voor 16mil per stuk lijkt me dat je veel munitie/raketten oid mee kan torsen maar de piloot niet al te best beschermt geloof ik is zie de menig geworpen turret. immers in tegenstelling tot een tank is elke kg munitie wellicht handiger dan paar mm panterser die veel weegt.

In dit geval zijn de piloten niet onderhevig aan een emotionele ervaring in de lucht van iets wat AA achtigs doet. teminste kans dat die gaatjes ervoor zorgen een rakket afvuren maar niet loslaten (lees dan heb je wel een emotionele ervaring voor dat je het licht ziet) of dat je een snoekduik maakt naar moeder aarde zonder dat je daar enige verdere inspraak op hebt.

Maar goed RU soldaten/piloten zullen niet echt hoog staan op "ze moeten overleven" ladder, dus denk eerder dat ze weinig keus hebben om er weer in te klimmen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

redwing schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Bedenk wel dat dit niet alleen voor 'ons' goed is. Ook voor Oekraïne is het veel beter als rusland langdurig uitgeschakeld is. Want ook voor hun zou een snelle overwinning op rusland alleen zorgen voor een nieuwe opbouw van troepen met een bij behorende nieuwe poging. Het is dus niet zo dat wij dit alleen fijn vinden.

[...]

Opbouw levert uiteindelijk geld op, ga er maar van uit dat dat geen probleem is. Je ziet nu al dat daar heel wat plannen voor op tafel liggen.
Ik denk dat het voor Oekraïne beter was geweest om de Russen zo snel mogelijk te lossen, en daarna veiligheidsgaranties te krijgen daarna in de vorm van een navo bondgenootschap of zo iets dergelijks.

Concreet vast gelegd en niet op basis van geloof en hoop.

Bij protest van de Russen kunnen die ook nog wel een slag krijgen.

Dat zelfde geld voor die opbouw, zolang er niets concreet gemaakt wordt ga ik niet zomaar even ergens van uit.

Geloof en hoop is mooi, maar de wetenschap dat het daadwerkelijk goed komt geeft perspectief.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
koudepinda schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:39:
[...]
Ik denk dat het voor Oekraïne beter was geweest om de Russen zo snel mogelijk te lossen, en daarna veiligheidsgaranties te krijgen daarna in de vorm van een navo bondgenootschap of zo iets dergelijks.
Alleen is Oekraine geen NAVO en zouden ze op deze manier nooit toegelaten kunnen worden. Ook gezien de corruptie zijn ze nog niet op het nivo voor de EU. Dit zou dus leuk zijn geweest, alleen niet realistisch. Je zou er de NAVO en de EU een stap mee achteruit laten zetten en verschillende andere landen zouden dan ook lid willen/moeten worden omdat ze minstens op hetzelfde nivo zitten.
Concreet vast gelegd en niet op basis van geloof en hoop.

Bij protest van de Russen kunnen die ook nog wel een slag krijgen.
En door wie zou je dan rusland aan laten vallen? En wat denk je dat er gebeurt als een land daadwerkelijk rusland zelf aan zou vallen? Oftewel wederom niet realistisch om te denken dat dit tot de mogelijkheden behoort. Daarbij zouden we ook nog eens onze eigen normen en waarden weg gooien met zo'n aktie.
Dat zelfde geld voor die opbouw, zolang er niets concreet gemaakt wordt ga ik niet zomaar even ergens van uit.

Geloof en hoop is mooi, maar de wetenschap dat het daadwerkelijk goed komt geeft perspectief.
Daar zijn al concrete plannen voor, alleen zal de oorlog eerst afgelopen moeten zijn voordat er echt werk van genmaakt kan worden (alhoewel er nu al van alles gebeurt)

Je moet hierbij dus wel binnen de grenzen blijven van wat wel/niet mogelijk en realistisch is. Veel dingen klinken leuk, maar zijn niet mogelijk of hebben heel veel negatieve bijwerkingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 22:17
Kist schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Wat we nu zien in Avdiivka past heel goed in die traditie. In dat conflict leidde uiteindelijk zelfs het meest succesvolle offensief van de Russen in die hele oorlog, alleen maar tot de val van het Russische rijk. Het Brusilov offensief kostte zoveel Russische levens voor een strategisch onbelangrijk doelwit, dat Rusland een jaar later volledig uit elkaar viel.
- Afghanistan
- Eerste tsjetjeense oorlog
- De derde en vierde coalitie oorlog tegen Napoleon
- De Pools-Russische oorlog van 1919 - 1921
- De Russisch - Japanse oorlog

En er zijn echt nog wel meer voorbeelden van door Rusland verloren oorlogen. We maken ons veel te veel wijs dat je tegen de massa mensen van de Russen niks kan doen. Terwijl dat historisch bewezen onzin is.

Daarbij, is de Russische demografie al volledig naar de vaantjes. Die bevolking is al sterk krimpend en de gevolgen van de tweede wereldoorlog met zijn miljoenen aan dodelijke slachtoffers aan Russische zijde. Dit betekent sowieso dat Rusland zich relatief veel minder kan veroorloven dan vroeger.
Uiteraard, maar daar telt alleen WO 2, in Noorwegen kwamen ze ook niet ver. Ik had er bij moeten zeggen dat het pure mythe vorming is. En ze zijn er zelf in gaan geloven.

Desalniettemin is dat het enige wat de huidige generaties kennen de illusie van het onverslaanbare rode leger.

Gecombineerd met de bewuste keuze om niet teveel intelligentie aan te houden die zich weleens tegen je kan keren.

Maar inderdaad mijn post was onvolledig 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

CornermanNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Uiteraard, maar daar telt alleen WO 2, in Noorwegen kwamen ze ook niet ver. Ik had er bij moeten zeggen dat het pure mythe vorming is. En ze zijn er zelf in gaan geloven.

Desalniettemin is dat het enige wat de huidige generaties kennen de illusie van het onverslaanbare rode leger.

Gecombineerd met de bewuste keuze om niet teveel intelligentie aan te houden die zich weleens tegen je kan keren.

Maar inderdaad mijn post was onvolledig 🙂
Is al vaak gezegd, maar het rode leger was veel meer dan alleen Rusland. Alleen al Belarus en Oekraïne, maar ook de vele centraal Aziatische deelrepublieken. Ik denk ook dat Afghanistan in de ex Sovjet-Unie zeker geen onverslaanbaar gedachtegoed heeft achtergelaten. We kunnen toch niks veranderen en maar doorgaan, dat kennen ze daar al eeuwen. Voor het communisme onder de tsaren was het niet anders.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

redwing schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Alleen is Oekraine geen NAVO en zouden ze op deze manier nooit toegelaten kunnen worden. Ook gezien de corruptie zijn ze nog niet op het nivo voor de EU. Dit zou dus leuk zijn geweest, alleen niet realistisch. Je zou er de NAVO en de EU een stap mee achteruit laten zetten en verschillende andere landen zouden dan ook lid willen/moeten worden omdat ze minstens op hetzelfde nivo zitten.

[...]

En door wie zou je dan rusland aan laten vallen? En wat denk je dat er gebeurt als een land daadwerkelijk rusland zelf aan zou vallen? Oftewel wederom niet realistisch om te denken dat dit tot de mogelijkheden behoort. Daarbij zouden we ook nog eens onze eigen normen en waarden weg gooien met zo'n aktie.

[...]

Daar zijn al concrete plannen voor, alleen zal de oorlog eerst afgelopen moeten zijn voordat er echt werk van genmaakt kan worden (alhoewel er nu al van alles gebeurt)

Je moet hierbij dus wel binnen de grenzen blijven van wat wel/niet mogelijk en realistisch is. Veel dingen klinken leuk, maar zijn niet mogelijk of hebben heel veel negatieve bijwerkingen.
Ik zeg dan ook niet navo OF Europa. Maar vooral iets van garantie van veiligheid. Dat wat het minsk akkoord had moeten zijn.
Dat is de kern. garantie van veiligheid.
Hoe? Laten we daar samen een vernuftig plan voor maken, want zoals je stelt kunnen we niet bestaande regels van bestaande instituten ombuigen om ons eigen gevoel te pleasen.

Slag, als spreekwoordelijk. ik zie nu dat die bewoording in een oorlogstopic vrij ongelukkig is.
Zelfde geld daar voor, als boven. Een protesterend en schuimbekkend Rusland is de standaard. Hoe zorgen we er voor dat we ons niet door de zoveelste schijn escalatie laten leiden.

Voor nazorg moet de ziekte over zijn, dat lijkt me evident.
Maar een plan voor behadeling vooraf maken lijkt mij net zo evident.
ad-hoc kloten gaat fout, en speelt alleen de sywertjes van de wereld in de kaart.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tens schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:02:
[...]

Voor het hele drone gebeuren zal een compleet boekwerk geschreven moeten worden.
Inderdaad. Dat gezegd, voorlopige boekwerken zijn al geschreven en wordt volop gedeeld in de branche. Er zijn al foto's van Israelische Merkava tanks met 'cope cages' erop...
Kist schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Nuance: RU heeft in WO I hard verloren tegen DE, maar exact dit soort aanval is erin geslaagd Oostenrijk-Hongarije effectief uit de oorlog te krijgen. Het Brusilov-offensief was waarschijnlijk de meest succesvolle militaire actie van de oorlog. Het was ook de duurste gemeten naar mensen aan beide kanten, met meer slachtoffers dan bij de Somme, maar ook veel meer daadwerkelijk succes.

De verliezen droegen in grote mate bij tot de val van het tsaristische regime, maar dat was uitzondering, niet regel. In WO2 heeft USSR nog grotere verliezen geleden bij dergelijke massa-aanvallen, buitenproportioneel meer dan de DE tegenpartij. Denk aan de slag bij Rzhev, waar volgens sommige schattingen 2.3M Russen sneuvelden, tegen veel kleinere aantallen Duitsers. Maar de Duitsers werden alsnog terug gedreven en wat dat betreft was het een succes.

Wil niet zeggen dat RU zinnig bezig is bij Adiivka, maar succes van de actie moeten we nadrukkelijk niet afmeten aan aantal verliezen maar aan daadwerkelijk veroverd gebied. Als RU erin slaagt Adiivka te omsingelen en veroveren is dat winst, ongeacht aantal doden aan hun kant - want dat is simpelweg niet een factor waar ze zwaar aan tillen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Altijd interessant om te kijken naar de verliezen aan dit front. De verhouding exclusief drones en trucks is nog altijd ongeveer 1:1, dus de positieve verhouding qua russische vs Oekraïense verliezen komt vooral door de overige fronten. Avdivka is natuurlijk een mooi voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:48
koudepinda schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:09:
[...]

Kijk jij snapt het.

Het is een smerig spelletje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

sikkwittet schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:17:
[...]

Kijk jij snapt het.

Het is een smerig spelletje
Niet mee eens. Wij hebben vol ingezet op Rusland de toegang te verlenen tot de westerse wereld. Investeren, toelaten, handelen. Alles lag voor ze open. Vooral Duitsland heeft zich daar enorm voor ingezet. Dat Putin daar dan misbruik van maakt door al zijn buurlanden in te willen pikken is niet onze schuld. In tegendeel zelfs. Ook nu zijn we nog terughoudend, steeds maar rekening houden met het voorkomen van escalatie. Ik kan dat niet onverstandig noemen. Al had ik het graag anders gezien.

Nergens is Rusland zo voor het blok gezet dat er geen opties open lagen.

Dat is geen cynisme. Hooguit voor een deel. Deel oprecht willen helpen, groot deel, omdat de Oekraïners heel duidelijk de keuze hebben gemaakt voor vrijheid en democratie. Dat sluit ook helemaal aan bij ons gedachtegoed. Deel oprechte zorgen en nu eenmaal de realiteit van alledag, steun is niet zomaar onvoorwaardelijk mogelijk (er is ook geen mandaat) en wellicht ook een klein stuk cynisme, maar daar geloof ik echt niet zo in. Meer de balanceeract tussen de andere aspecten.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
dion_b schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Inderdaad. Dat gezegd, voorlopige boekwerken zijn al geschreven en wordt volop gedeeld in de branche. Er zijn al foto's van Israelische Merkava tanks met 'cope cages' erop...

[...]

Nuance: RU heeft in WO I hard verloren tegen DE, maar exact dit soort aanval is erin geslaagd Oostenrijk-Hongarije effectief uit de oorlog te krijgen. Het Brusilov-offensief was waarschijnlijk de meest succesvolle militaire actie van de oorlog. Het was ook de duurste gemeten naar mensen aan beide kanten, met meer slachtoffers dan bij de Somme, maar ook veel meer daadwerkelijk succes.

De verliezen droegen in grote mate bij tot de val van het tsaristische regime, maar dat was uitzondering, niet regel. In WO2 heeft USSR nog grotere verliezen geleden bij dergelijke massa-aanvallen, buitenproportioneel meer dan de DE tegenpartij. Denk aan de slag bij Rzhev, waar volgens sommige schattingen 2.3M Russen sneuvelden, tegen veel kleinere aantallen Duitsers. Maar de Duitsers werden alsnog terug gedreven en wat dat betreft was het een succes.

Wil niet zeggen dat RU zinnig bezig is bij Adiivka, maar succes van de actie moeten we nadrukkelijk niet afmeten aan aantal verliezen maar aan daadwerkelijk veroverd gebied. Als RU erin slaagt Adiivka te omsingelen en veroveren is dat winst, ongeacht aantal doden aan hun kant - want dat is simpelweg niet een factor waar ze zwaar aan tillen.
Het Brusilov offensief kan worden gezien als het meest succesvolle offensief in de eerste wereldoorlog na 1914. Maar het is natuurlijk wel beetje typisch dat je voor Avdiivka het succes wil afmeten aan de terreinwinst, terwijl je het succes van het brusilov offensief daar dan weer niet aan afmeet.

We kunnen uiteindelijk pas het succes van een offensief afmeten wanneer de oorlog voorbij is. Voor het Brusilov offensief geldt juist dat het de Russen zelf geen steek verder heeft geholpen. Een commentaar op het offensief is ook vaak dat juist het gebied waar de Russen zoveel voor hebben geleden weinig tot geen strategische waarde heeft. Avdiivka is een fort omdat het aan de 2014 grens ligt. Dat is zover ik het begrijp haar strategische waarde.

Wat betreft het offensief, die maakte onderdeel uit van een eigenlijk gefaalde campagne in 1916. En leidde uiteindelijk tot de totale instorting van Rusland en daarmee een volledige nederlaag in de oorlog. Dat uiteindelijk de westerse bondgenoten wonnen, veranderd daar niks aan.

Qua uitschakelen van Oostenrijk - Hongarije. Lijkt mij vrij duidelijk dat dat sowieso onvermijdelijk was toen 1916 was aangebroken. Het had al fikse nederlagen geleden tegen Rusland maar ook kleinere mogendheden. En Duitsland had haar al meermaals moeten redden. Al had Rusland defensief geopereerd, dan had Oostenrijk - Hongarije zichzelf wel stuk gelopen in de 12 veldslagen om de Isonzo rivier.

Het uiteindelijke punt van mijn post blijft sowieso staan. We zeggen heel makkelijk Rusland leidt wel even 300k man verliezen. Maar de geschiedenis wijst uit dat dat dus niet altijd zo is. Soms is zelfs tijdelijk succes met zware verliezen uiteindelijk een grote nationale ramp gebleken.

En dit Rusland is demografisch al stervende. Ja het is groter dan Oekraïne. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Rusland krimpt demografisch al zeer sterk, en leidt juist in de huidige generatie onder de echo van de tweede wereldoorlog wat hun mogelijke reserves ook onder druk zet.

Maar ook hier geldt wel, de tijd zal de waarde van deze gevechten rond Avdiivka aantonen. Maar ik vind dat we moeten oppassen dat we heel erg in oude angstbeeld en blijven hangen.

Nog een laatste dan. Vaak wordt gezegd, Rusland won van Duitsland door hoeveel manschappen zij op de been kon brengen. Maar die manschappen had het ook in 1941 toen Duitsland hele legers gevangen nam. Uiteindelijk was het de Duitse logistiek die het Duitse offensief tot stilstand bracht in de voorsteden van Moskou. En daarmee een succesvol tegen offensief mogelijk maakte. En die het uiteindelijk deed instorten.

[ Voor 8% gewijzigd door Kist op 21-10-2023 01:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
koudepinda schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

Ik zeg dan ook niet navo OF Europa. Maar vooral iets van garantie van veiligheid. Dat wat het minsk akkoord had moeten zijn.
Dat is de kern. garantie van veiligheid.
Hoe? Laten we daar samen een vernuftig plan voor maken, want zoals je stelt kunnen we niet bestaande regels van bestaande instituten ombuigen om ons eigen gevoel te pleasen.
Nogmaals, wie gaat daar garant voor staan? En wat gaat diegene doen als rusland toch iets doet? Want dat garant staan kun je alleen maar doen als je ook de macht hebt om het af te dwingen en dan kom je toch al snel bij de NATO uit. En die gaan dit niet doen.
Slag, als spreekwoordelijk. ik zie nu dat die bewoording in een oorlogstopic vrij ongelukkig is.
Zelfde geld daar voor, als boven. Een protesterend en schuimbekkend Rusland is de standaard. Hoe zorgen we er voor dat we ons niet door de zoveelste schijn escalatie laten leiden.
Het maakt niet uit of het spreekwoordelijk is of niet, het kan niet afgedwongen worden en dus is het geen optie. Want in alle gevallen blijf je er tegenaan lopen dat je in oorlog zit zodra rusland toch iets doet.
Voor nazorg moet de ziekte over zijn, dat lijkt me evident.
Maar een plan voor behadeling vooraf maken lijkt mij net zo evident.
ad-hoc kloten gaat fout, en speelt alleen de sywertjes van de wereld in de kaart.
Zoals ik al zei, precies daarom ligt dat plan er ook al.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:39:
[Embed] Altijd interessant om te kijken naar de verliezen aan dit front. De verhouding exclusief drones en trucks is nog altijd ongeveer 1:1, dus de positieve verhouding qua russische vs Oekraïense verliezen komt vooral door de overige fronten. Avdivka is natuurlijk een mooi voorbeeld.
Zoals ik al vaker aangegeven heb is dit natuurlijk ook een front waar de meeste russische verliezen achter de linies zullen zitten omdat dit is waar Oekraine aanvalt. Daarmee zal de verhouding wel wat positiever zijn dan wat je nu aan cijfers ziet. En ook niet vergeten dat zelfs een 1:1 verhouding als aanvallende partij al heel goed is.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gnf_rSNvRJ4EkwlM3S5XuV4yaPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NejEAKxzWh7H3YoSlajBhbY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Een trieste rekensom leert mij dat met nog 72 dagen tot 2024 er slechts 99 personel per dag bij hoeven te komen om tot de 300.000 te geraken.

Met andere woorden….met 500 per dag is het over 2 weken al zover en met dat daggemiddelde staan wij elkaar hier een happy new year te wensen met de teller dicht tegen de 330.000.

Onvoorstelbaar.

Disclaimertje; dit zijn RU-verliezen en ook aan UA-zijde liggen de verliezen hoog, en met RU als agressor zijn die verliezen nog triester. Het ging mij even om het beeld van al dat onnodige menselijke leed.

Wat een shitshow.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

redwing schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:43:
[...]

Nogmaals, wie gaat daar garant voor staan? En wat gaat diegene doen als rusland toch iets doet? Want dat garant staan kun je alleen maar doen als je ook de macht hebt om het af te dwingen en dan kom je toch al snel bij de NATO uit. En die gaan dit niet doen.

[...]

Het maakt niet uit of het spreekwoordelijk is of niet, het kan niet afgedwongen worden en dus is het geen optie. Want in alle gevallen blijf je er tegenaan lopen dat je in oorlog zit zodra rusland toch iets doet.

[...]

Zoals ik al zei, precies daarom ligt dat plan er ook al.
Nogmaals wat?
Ik geef een concreet voorbeeld met het minsk akkoord, daar zouden Rusland, Amerika en Engeland garant staan voor de soevereiniteit van Oekraïne. Zie jij hier NAVO? Landen zijn nog steeds soeverein en kunnen dus prima zelf een akkoord sluiten.

Ik pretendeer helemaal niet het antwoord te hebben hoe we daar stap voor stap kunnen geraken.

Beleid en akkoorden worden op internationaal niveau niet door maar 1 individu uitgedacht en opgesteld, en ik vraag dus ook naar constructieve input. Nogmaals help me dan mee.
De hoe dan houding, helpt niet als ik duidelijk om input vraag.

1 van de dingen die ik zou aanpakken in dit scenario is de stroomlijning van hulp.
We hebben nu 2 jaar nodig gehad om van kogeltje naar atacam te gaan. Dat is even heel cru gesteld. Belachelijk.

Uit mijn vorige posts blijkt duidelijk dat ik niet op de hoogte ben van dat plan van hulp voor de wederopbouw. Gaarne vraag ik u om mij eens naar dat concrete plan te verwijzen, ik kan het namelijk niet vinden.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kist schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:35:
[...]

Het Brusilov offensief kan worden gezien als het meest succesvolle offensief in de eerste wereldoorlog na 1914. Maar het is natuurlijk wel beetje typisch dat je voor Avdiivka het succes wil afmeten aan de terreinwinst, terwijl je het succes van het brusilov offensief daar dan weer niet aan afmeet.
Doel van Brusilov-offensief was om Oostenrijk-Hongarije uit de oorlog te schoppen, in ieder geval op oostfront. Dat doel is behaald.

Doel bij Avdiivka is... voorzover bekend niets meer dan het inpikken van Avdiivka zelf en daarmee een succesje te kunnen tonen. Dus is het relevant om te kijken of deze slagen RU dichterbij dat doel brengen. Dat doel van UA zeker niet is om tegen iedere prijs dit stuk land te behouden, maar om personele en materiele verliezen van tegenpartij maximaal te maken tegen minimale verliezen aan eigen zijde doet niet af aan feit dat Putin met een succesje wil zwaaien en de menselijke prijs daarvan voor hem niet ter zake doet.
[...]

Het uiteindelijke punt van mijn post blijft sowieso staan. We zeggen heel makkelijk Rusland leidt wel even 300k man verliezen. Maar de geschiedenis wijst uit dat dat dus niet altijd zo is. Soms is zelfs tijdelijk succes met zware verliezen uiteindelijk een grote nationale ramp gebleken.

En dit Rusland is demografisch al stervende. Ja het is groter dan Oekraïne. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Rusland krimpt demografisch al zeer sterk, en leidt juist in de huidige generatie onder de echo van de tweede wereldoorlog wat hun mogelijke reserves ook onder druk zet.
Rusland staat er demografisch allerminst fris bij, maar kijk naar de aantallen. In WO1 is het Russisch rijk stukgelopen op de verliezen en wat die deden met draagvlak aan thuisfront. Maar die verliezen zijn letterlijk een orde van grootte hoger dan waar we het nu over hebben, meer dan negen miljoen dood, gewond of gevangen genomen. Vergelijk dat met bijna 300k nu.

Ja, het Russisch rijk had toen een 10% grotere bevolking dan nu (159M op hoogteount 1916) en het aandeel jongemannen was toen hoger, maar niet dertig keer hoger.

In WO2 waren de aantallen nog groter (ruim 9M dood en 4M gevangen, nog los van burgerslachtoffers) maar leidde dat - vooral door (terechte) overtuiging dat DE een existentiele bedreiging voor gehele bevolking vormde - niet tot opstand.

Bij aanhoudende verliezen komt er vast een punt waarop ze niet meer te dragen zijn en sociaal onlust de regering zo niet gehele maatschappij ten val brengt, maar historisch precedent zegt dat dat punt voor RU komt als de verliezen in de meerdere miljoenen lopen, zeker gezien staat van propaganda stukken meer lijkt op situatie in WO2 dan WO1. Helaas kan de oorlog op dit tempo nog een paar decennia voortwoeden voordat die aantallen bereikt zijn. Ik hoop daarom stellig dat het daar niet op aan komt om deze oorlog te beeindigen. Overigens is het duidelijk dat de materiele voorraden lang niet zo lang vol gaan houden. Of RU het tot 2025 of jaartje korter of langer kan volhouden voordat ze echt niets meer hebben dan wat nieuw uit fabrieken komt rollen is de vraag, maar 2032 redden ze overduidelijk niet. RU gaat door materieel heen raken lang voordat tekort aan mannen leidt tot revolutie.
Maar ook hier geldt wel, de tijd zal de waarde van deze gevechten rond Avdiivka aantonen. Maar ik vind dat we moeten oppassen dat we heel erg in oude angstbeeld en blijven hangen.
Angstbeeld? Ergste dat ik zie gebeuren is dat het een tweede Bakhmut wordt, en dat Putin vrolijk in z'n nieuwjaarstoespraak kan opscheppen over de strategische verovering van een buitenwijk van Donetsk. Punt is alleen dat dat wel degelijk een behaald oorlogsdoel is, zij het eentje die achteraf gezien volkomen Pyrrisch kan (zal) blijken.
Nog een laatste dan. Vaak wordt gezegd, Rusland won van Duitsland door hoeveel manschappen zij op de been kon brengen. Maar die manschappen had het ook in 1941 toen Duitsland hele legers gevangen nam. Uiteindelijk was het de Duitse logistiek die het Duitse offensief tot stilstand bracht in de voorsteden van Moskou. En daarmee een succesvol tegen offensief mogelijk maakte. En die het uiteindelijk deed instorten.
Iedere rijk uit de wereldgeschiedenis is beperkt gebleken door de grenzen van hun logistiek, en die van de Wehrmacht reikten tot net net zo ver als Moskva. Dat verklaart waarom ze niet konden doorstoten tot Vladivostok. Het is echter geen voldoende verklaring voor waarom vier jaar later een rode vlag wapperde op de Reichstag, immers naarmate de Duitsers verder teruggedreven werden werd hun logistiek steeds eenvoudiger en die van de Russen steeds lastiger. De Russen hebben toch echt zelf in grote mate bij moeten dragen aan het instorten van de Duitsers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
2 minuutjes rondkijken op Luhansk AirPort:
Helaas niet dicht bij een heli.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
YakuzA schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:05:
[Twitter]Helaas niet dicht bij een heli.
De schade aan het oppervlakte vind ik nog mee(tegen)vallen. Maar dat zal logisch zijn gezien het cluster munitie betrof.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Elk putje wat je ziet in het asfalt was een submunitie.

Twee ka's zonder rotor, en één mi-8? staan er nog.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:De huidige strijd in Oekraïne vergelijken met een ander strijdperk heeft als valkuil dat we een false equation inschuiven. Al discussierend komen we er dan achter dat de vergelijking niet helemaal opgaat door zus en zo verschillen.

Voordat we er dan erg in hebben gaat de discussie meer over de vergelijking met verleden tijd strijdperken dan dat het over gebeurtenissen in het hier en nu gaat.

Dat even een korte associatie met de geschiedenis wordt gemaakt is te begrijpen, want het is ons referentiekader. Teveel discussie erover kan echter niet in dit topic omdat het is bedoeld voor het volgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Een meer uitgebreide discussie kan beter in een van de andere UKR topics of in een eigen gemaakt topic.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik geloof dat er een woord voor is. Peppered. Daar moet eerst geasfalteerd worden voor je met een jet kan opstijgen of landen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Tens schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:36:
[...]
Even een vraag waarvan ik niet wist dat ik hem had... Slijt zo'n rotor? Ik weet dat wieken van windmolens slijten, maar die zijn van fiberglas. Dit zal iets ander materiaal zijn wat bedoeld is voor abuse.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Elk putje wat je ziet in het asfalt was een submunitie.

Rotors lijken verwijderd zodat ze op transport kunnen vermoed ik.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52
YakuzA schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:39:
[...]

Rotors lijken verwijderd zodat ze op transport kunnen vermoed ik.
Het feit dat ze er nog staan betekend in mijn ogen dat ze beschadigd zijn, anders waren ze al lang weggevlogen lijkt me.

Het lijkt me ook dat je dat transport snel doet zodat de kans dat er nog een ATACMS op land kleiner is en het airframe volledig verloren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:26
saikol schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:02:
[...]

Het feit dat ze er nog staan betekend in mijn ogen dat ze beschadigd zijn, anders waren ze al lang weggevlogen lijkt me.

Het lijkt me ook dat je dat transport snel doet zodat de kans dat er nog een ATACMS op land kleiner is en het airframe volledig verloren is
Of/en het bewijst weer de totale incompetentie van de ru commanders. Ik heb sterk het gevoel (en dat is een aanname) dat ze gewoon niet meer weten wat te doen. Zie Avdiivka

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mir4dor schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:16:
[...]

De schade aan het oppervlakte vind ik nog mee(tegen)vallen. Maar dat zal logisch zijn gezien het cluster munitie betrof.
De belangrijkste boodschap is dat die luchthaven niet veilig meer is :)

March of the Eagles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tijd voor weer een Oryx update
Allereerst de helikopters, we mogen maar liefst 24 entries verwelkomen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F8_iXIrWMAAaN32?format=jpg&name=medium
Het totaal aantal entries is maar liefst 118, waaronder 16 tanks en 13 stuks artillerie.

UA stelt daar 22 verliezen tegenover.
Mooie verhouding dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
RoD schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:27:
Tijd voor weer een Oryx update
[Embed] Allereerst de helikopters, we mogen maar liefst 24 entries verwelkomen.
[Afbeelding]
Het totaal aantal entries is maar liefst 118, waaronder 16 tanks en 13 stuks artillerie.

UA stelt daar 22 verliezen tegenover.
[Embed] Mooie verhouding dus weer.
Dat zijn hele prettige verhoudingen. Beste nieuws zijn die kapotte heli's.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
koudepinda schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:39:
[...]
Nogmaals wat?
Ik geef een concreet voorbeeld met het minsk akkoord, daar zouden Rusland, Amerika en Engeland garant staan voor de soevereiniteit van Oekraïne. Zie jij hier NAVO? Landen zijn nog steeds soeverein en kunnen dus prima zelf een akkoord sluiten.
Waarmee je een oorlog krijgt als rusland toch aanvalt. Iets wat we nu net proberen te voorkomen. Daarbij zouden die losse landen die garant staan dan aangevallen worden en daarmee alsnog de NAVO in het conflict betrekken. Het probleem is dus dat je de landen en de NAVO in dit geval niet los van elkaar kunt zien.
Ik pretendeer helemaal niet het antwoord te hebben hoe we daar stap voor stap kunnen geraken.

Beleid en akkoorden worden op internationaal niveau niet door maar 1 individu uitgedacht en opgesteld, en ik vraag dus ook naar constructieve input. Nogmaals help me dan mee.
De hoe dan houding, helpt niet als ik duidelijk om input vraag.

1 van de dingen die ik zou aanpakken in dit scenario is de stroomlijning van hulp.
We hebben nu 2 jaar nodig gehad om van kogeltje naar atacam te gaan. Dat is even heel cru gesteld. Belachelijk.
Voorlopig is rusland tot nu toe ruim 5k tanks, 7k artillerie en nog heel veel ander spul kwijt geraakt. Je kunt intussen wel zeggen dat rusland van een van de wereldmachten al terug is gebracht naar een leger dat weinig in te brengen heeft tegen het westen. Dan kun je het belachelijk vinden dat we zo traag hulp leveren, maar uiteindelijk zorgt dit er wel voor dat rusland voor de rest van Oekraine al geen bedreiging meer is, en voor het westen al helemaal niet meer. Was deze hulp er de eerste dag al geweest, was dit een grote escallatie geweest (itt de kleine stappen die het nu zijn geweest), en was rusland dan terug getrokken, had je nog heel wat jaren problemen in dat gebied gehad, want rusland zou zeker niet 100% opgeven en dus doorgaan met aanvallen en/of zelfs nieuwe invasies.
Uit mijn vorige posts blijkt duidelijk dat ik niet op de hoogte ben van dat plan van hulp voor de wederopbouw. Gaarne vraag ik u om mij eens naar dat concrete plan te verwijzen, ik kan het namelijk niet vinden.
Het gaat in dit topic over het dagelijks verloop en dit is iets waar al redelijk aan het begin van de oorlog de plannen voor klaar lagen. Daarin wordt gesteld welk land voor welk deel van Oekraine verantwoordelijk wordt. Daarbij zie je dat een gedeelte van de hulp al via de toezeggingen op de goede plek is terecht gekomen waarbij niet elk land daadwerkelijk aangeeft wat voor hulp ze geven. Dit gaat echter voorbij aan dit topic. Om een klein beeld te krijgen kun je b.v. kijken naar https://eu-solidarity-ukr...-van-internationale-steun maar verdere discussie hierover zal buiten dit topic moeten gebeuren.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ906OBZgc2gehAHH0rh0RfjmDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvRxm7BpP6I3zYxQD3jtb000.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De grote vraag, hoeveel hebben ze er nog van BMP/BTR:

Het lijkt iig alsof het met (hoog) tempo wordt opgebrand, maar er is nog steeds veel op voorraad.
(Gezien de 9000 in de post hierboven zijn ze (pas) halverwege ;( )

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2023 08:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:33:
De grote vraag, hoeveel hebben ze er nog van BMP/BTR:
[YouTube: Russian BMPs and other fighting vehicles remaining in storage]
Het lijkt iig alsof het met (hoog) tempo wordt opgebrand, maar er is nog steeds veel op voorraad.
(Gezien de 9000 in de post hierboven zijn ze (pas) halverwege ;( )
Wat ik toch mis: Hoe veel werkt er nou echt? Verrotte loop, kapotte distributieriem, brandstofpomp die het niet doet, etc. Allemaal dingen die gebeuren als zo’n ding jaaaaren buiten staat.

Ja, RU heeft veel, maar we zien nu al BTR-50 naar het front komen. Waarom doe je dat als je ook BMP’s hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:46:
[...]
Wat ik toch mis: Hoe veel werkt er nou echt? Verrotte loop, kapotte distributieriem, brandstofpomp die het niet doet, etc. Allemaal dingen die gebeuren als zo’n ding jaaaaren buiten staat.

Ja, RU heeft veel, maar we zien nu al BTR-50 naar het front komen. Waarom doe je dat als je ook BMP’s hebt?
Die vraag kunnen alleen de Russen die op het storage depot werken beantwoorden.
Voor externe analyse is dat niet te doen (behalve als de koepel eraf is etc.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Storage depot.. kijk, de VS heeft gewoon nog een paar woestijngebieden die echt super geschikt zijn voor dit soort opslag. Die pleuren een auto buiten neer en na 25 jaar zit er nog amper roest op.
Rusland probeert dat ook en hebben ze gewoon buiten in de sneeuw neergezet. Ik heb heel weinig hoop dat na 30 jaar weinig onderhoud (de USSR deed tenminste nog iets) de helft er ongeschonden uit is gekomen. Het lukt ons al niet met zooi die wel afgedekt is opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Die vraag kunnen alleen de Russen die op het storage depot werken beantwoorden.
Voor externe analyse is dat niet te doen (behalve als de koepel eraf is etc.
Helemaal eens, maar ik vind daardoor het louter tellen van voertuigen niet echt afdoende.

Zeker nu we BTR-50 beginnen te zien vraag ik mij zeer af wat er nog werkt.

Zoals @Caelorum al zegt: 30 jaar buiten in Rusland: Dat doet niets goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Snow_King schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Helemaal eens, maar ik vind daardoor het louter tellen van voertuigen niet echt afdoende.

Zeker nu we BTR-50 beginnen te zien vraag ik mij zeer af wat er nog werkt.

Zoals @Caelorum al zegt: 30 jaar buiten in Rusland: Dat doet niets goed.
Perun heeft voor de tanks iig een analyze gedaan dat erop wijst dat naarmate de oorlog voortduurt, de modernere voertuigen uit opslag op raken en percentage nieuwe productie en oudste meuk toeneemt.

Dat zou voor de BTRs ook gelden - de nieuwste dingen in opslag zijn als eerste ingezet want mest militair nuttig en kortst in opslag dus minste werk. Die beginnen op te raken dus worden de mindere keuzes aangebroken.

Voor de tanks gaf hij aan dat de oude types niet onderschat moesten worden, Stalin citerend dat kwantiteit een geheel eigen kwaliteit bezit, vooral omdat er weinig tank vs tank gevochten wordt en dus meerwaarde van een T-90 boven een T-62 in praktijk beperkt is als ze vooral op ingegraven infanterie schieten en vooral door artillerie, drones of mijnen aangevallen worden. Of dat ook voor IFVs en APCs geldt is een tweede.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Liever een tank die op 2km afstand op een loopgraaf kan schieten dan 1 die 300m verderop moet staan. Die laatste is binnen bereik van de loopgraaf. Dus ook daar maakt het uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Weer nieuwe geruchten over troepenmacht opbouw van UA op de oever van de Dnieper.

Volgens mij hebben we nog niet echt visuele confirmatie gehad van dat bruggenhoofd wat gemaakt zou zijn toch?

Hier mogelijk wat beelden van een oversteek:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Laj8gYBETN

Alleen ik hoop dat ze ook wat Javelins of NLAW meenemen want zelf zullen ze geen equipment kunnen overbrengen nog

[ Voor 28% gewijzigd door gise op 22-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
gise schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:44:
Weer nieuwe geruchten over troepenmacht opbouw van UA op de oever van de Dnieper.

Volgens mij hebben we nog niet echt visuele confirmatie gehad van dat bruggenhoofd wat gemaakt zou zijn toch?

[Embed]

Hier mogelijk wat beelden van een oversteek:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Laj8gYBETN

Alleen ik hoop dat ze ook wat Javelins of NLAW meenemen want zelf zullen ze geen equipment kunnen overbrengen nog
Ik zie nog geen veranderingen qua contested en bevrijd op de meeste kaarten. Maar Oekraïne verteld ons niet altijd alles. Het kan gewoon mis/des informatie zij om de Russen vat te houden daar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
[...]

Zo'n ding is gebouwd om vooral niet stuk te gaan. Distributie wordt bijvoorbeeld gedaan met tandwielen. Niet met een ketting of een riem.

Om je een idee te geven, onze eigen Youtuber Master Milo kocht een T55 (of T59) waarmee was gevochten in de golfoorlog. Daarna hadden de Britten het ding buit gemaakt en naar Engeland verscheept. Daar heeft het ding al die tijd buiten gestaan.

Het resultaat na veel gesleutel:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
asing schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

Zo'n ding is gebouwd om vooral niet stuk te gaan. Distributie wordt bijvoorbeeld gedaan met tandwielen. Niet met een ketting of een riem.

Om je een idee te geven, onze eigen Youtuber Master Milo kocht een T55 (of T59) waarmee was gevochten in de golfoorlog. Daarna hadden de Britten het ding buit gemaakt en naar Engeland verscheept. Daar heeft het ding al die tijd buiten gestaan.

Het resultaat na veel gesleutel:

[YouTube: Tank Eerste Testrit na 29 jaar stilstaan!]
29 jaar is wel wat anders dan sinds de jaren 60 of 70.

En je zegt het zelf, heel veel gesleutel. Heeft Rusland wel de mogelijkheden en mensen om dat voor elkaar te krijgen op een schaal die van betekenis is?

Daarbij. Dit is Rusland, waar de ERA blokken vervangen waren door houten blokjes. Banden vervangen waren door zulke slechte kwaliteit dat ze van ellende massaal uit elkaar vielen. Hoeveel van dat materiaal is gestript voor de zwarte markt? Of om materiaal beschikbaar te maken voor "nieuwe" voertuigen zodat er mooie rapportages geschreven konden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Over de hele linie: voer-,vaar-,vlieg-tuig zijn russen niet echt goed in het onderhoud momenteel een dure les waarvan westerse (immers wij leveren aan UA) uit het vet halen zijn vruchten afwerpt.

denk ook dat er een groot verschil tussen onderhoud voor maanden/jaren waar je veel (onnodige) onderdelen preventief vervangt + eventuele upgrades en "maak het rijdend" zit waar je wat slangetjes en andere onderdelen checkt of ze niet verpulverd zijn en hoezo upgrades?

Dus zolang het nog operationeel te krijgen is ...

ik denk dat het eindsaldo bij de russen er eerder op neerkomt is waar en hoe halen ze spare parts vandaan?

Voor oekraine daarintegen gooien ze het materiaal over de grens en krijg daarvoor het blinked vers en geupgrade een oid maandje later terug dus hun focus is heel anders

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Kist schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
29 jaar is wel wat anders dan sinds de jaren 60 of 70.
Klopt, maar je gaf zelf "jaaaaren" aan. Dit zijn er 30. Daar komt iets bij, Engeland heeft een zeeklimaat, Opslag in Rusland is landklimaat. De eerste is nat en lauw, de laatste droog en koud.
En je zegt het zelf, heel veel gesleutel. Heeft Rusland wel de mogelijkheden en mensen om dat voor elkaar te krijgen op een schaal die van betekenis is?
Ze hebben het hele ding uit elkaar gehaald ja. Of dat nou nodig was weet ik niet, maar dat kostte tijd. Daarbij hadden ze geen hands on kennis van die motor, moesten alles zelf uitzoeken en vervangen of zelf maken.

Een Rus met ervaring, onderdelen en een handboek is veel sneller klaar.
Daarbij. Dit is Rusland, waar de ERA blokken vervangen waren door houten blokjes. Banden vervangen waren door zulke slechte kwaliteit dat ze van ellende massaal uit elkaar vielen. Hoeveel van dat materiaal is gestript voor de zwarte markt? Of om materiaal beschikbaar te maken voor "nieuwe" voertuigen zodat er mooie rapportages geschreven konden worden?
Geen idee, het enige wat ik wilde aantonen is hoe een tank eraan toe is nadat deze in een oorlog is ingezet, is beschoten, en daarna 30 jaar in het Engelse natte klimaat heeft gestaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:56
Er is weer een mooie analyse van het bruggenhoofd in Kherson.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ben nog steeds benieuwd naar beelden.

Ik las wel dat Madyar nu werd verplaatst van het Zapo front richting het Cherson front hier. Badaboom yaga yaga.
Dus ik verwacht binnenkort een stuk meer drone filmpjes :)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2023 14:41 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
Noelreports deelt ondertussen beelden van een Russische aanval rondt Avdiivka waarbij armoured trucks uit de jaren 30 worden gebruikt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Kist schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
Noelreports deelt ondertussen beelden van een Russische aanval rondt Avdiivka waarbij armoured trucks uit de jaren 30 worden gebruikt.

Wikipedia: GAZ-AA ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2023 16:57 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

redwing schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:49:

Waarmee je een oorlog krijgt als rusland toch aanvalt. Iets wat we nu net proberen te voorkomen. Daarbij zouden die losse landen die garant staan dan aangevallen worden en daarmee alsnog de NAVO in het conflict betrekken. Het probleem is dus dat je de landen en de NAVO in dit geval niet los van elkaar kunt zien.
Dat is niet hoe de NATO werkt.

en ik quote.
Article 5

In 1949, the primary aim of the North Atlantic Treaty – NATO’s founding treaty – was to create a pact of mutual assistance to counter the risk that the Soviet Union would seek to extend its control of Eastern Europe to other parts of the continent.

Every participating country agreed that this form of solidarity was at the heart of the Treaty, effectively making Article 5 on collective defence a key component of the Alliance.

Article 5 provides that if a NATO Ally is the victim of an armed attack, each and every other member of the Alliance will consider this act of violence as an armed attack against all members and will take the actions it deems necessary to assist the Ally attacked.

Article 5

“The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognized by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.”

This article is complemented by Article 6, which stipulates:

Article 61

“For the purpose of Article 5, an armed attack on one or more of the Parties is deemed to include an armed attack:

on the territory of any of the Parties in Europe or North America, on the Algerian Departments of France 2, on the territory of Turkey or on the Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer;

on the forces, vessels, or aircraft of any of the Parties, when in or over these territories or any other area in Europe in which occupation forces of any of the Parties were stationed on the date when the Treaty entered into force or the Mediterranean Sea or the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer.”
https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
Oftewel Individuele soevereine staten kunnen op hun eigen houtje avontuurtjes aangaan buiten NATO grondgebied. maar dan gaat niet automatisch artikel 5 van kracht wanneer de stront aan de knikker hangt.

En Zoals ik nu al 2 keer zeg de partijen Amerika en Groot Britannie vertegenwoordigden niet de NATO in het Minsk akkoord. Dus nogmaals Individuele landen kunnen prima garanties geven al dan niet militair, materieel of zelfs met boots on the ground.

Behalve dat alles... als Rusland aanvalt, dan heb je sowieso oorlog ondank hoe de russen het dan ook verkopen.
Voorlopig is rusland tot nu toe ruim 5k tanks, 7k artillerie en nog heel veel ander spul kwijt geraakt. Je kunt intussen wel zeggen dat rusland van een van de wereldmachten al terug is gebracht naar een leger dat weinig in te brengen heeft tegen het westen. Dan kun je het belachelijk vinden dat we zo traag hulp leveren, maar uiteindelijk zorgt dit er wel voor dat rusland voor de rest van Oekraine al geen bedreiging meer is, en voor het westen al helemaal niet meer. Was deze hulp er de eerste dag al geweest, was dit een grote escallatie geweest (itt de kleine stappen die het nu zijn geweest), en was rusland dan terug getrokken, had je nog heel wat jaren problemen in dat gebied gehad, want rusland zou zeker niet 100% opgeven en dus doorgaan met aanvallen en/of zelfs nieuwe invasies.
Niets te vrezen van dus. :+

Inspelen op wat de Rus ziet als escalatie is als wedden rationaliseren aan een roulette tafel. Gewoon je eigen lijn trekken en niets van aantrekken.
Het gaat in dit topic over het dagelijks verloop en dit is iets waar al redelijk aan het begin van de oorlog de plannen voor klaar lagen. Daarin wordt gesteld welk land voor welk deel van Oekraine verantwoordelijk wordt. Daarbij zie je dat een gedeelte van de hulp al via de toezeggingen op de goede plek is terecht gekomen waarbij niet elk land daadwerkelijk aangeeft wat voor hulp ze geven. Dit gaat echter voorbij aan dit topic. Om een klein beeld te krijgen kun je b.v. kijken naar https://eu-solidarity-ukr...-van-internationale-steun maar verdere discussie hierover zal buiten dit topic moeten gebeuren.
Fantastische bron!!!! mijn dank is zeer groot, ik had er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat het al zo concreet was gemaakt.! Dit hersteld de hoop in een mens.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Laatst online: 15:09
Kist schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
De zogenaamde 'Gerasimov doctrine'? :+

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:05
In de reacties op die tweet wordt al aangegeven dat er tot diep in de jaren vijftig trucks zijn gebouwd gebaseerd op dit ontwerp of er sterk op gelijkend.

Gok dus eerder op een vroeg koude oorlog model. Neemt niet weg: je troepen in een vrachtwagen met weinig tot geen bepantsering naar de frontlinie brengen doe je niet wanneer je nog meer dan genoeg IFV's hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Even de tweet direct:

Zodat iedereen het makkelijk kan vinden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zonder die beelden zou het erg ongeloofwaardig overkomen, bijna alsof Noelreports aan het trollen is :+

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Britse MoD heeft een nieuwe schatting vrij gegeven:

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
XWB schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:07:
[...]

Zonder die beelden zou het erg ongeloofwaardig overkomen, bijna alsof Noelreports aan het trollen is :+
Ik weet het niet, de video is gemaakt met een aardappel uit de vorige eeuw dus ik kan niet duiden wat het voor vrachtwagen is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
onkl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:02:
[...]

In de reacties op die tweet wordt al aangegeven dat er tot diep in de jaren vijftig trucks zijn gebouwd gebaseerd op dit ontwerp of er sterk op gelijkend.

Gok dus eerder op een vroeg koude oorlog model. Neemt niet weg: je troepen in een vrachtwagen met weinig tot geen bepantsering naar de frontlinie brengen doe je niet wanneer je nog meer dan genoeg IFV's hebt.
Er gingen afgelopen dagen toch ook verhalen dat de ifv's bepantsering niet weerstand kan bieden tegen simpele handwapens? Dan maakt het eigenlijk weinig uit. :+

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Russen hebben weer een eigen toestel uit de lucht gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kist
user109731 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:22:
De Russen hebben weer een eigen toestel uit de lucht gehaald.
[Twitter]
Onervaren, slecht getrainde, nerveuze *knip* ....Russen, met steeds slechter materiaal en gebrekkige communicatie middelen. Recept voor mooie resultaten.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 22-10-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Voor de mensen die vroeger Konsalik boeken lazen over de strijd aan het oostfront roept dit wel herinneringen op denk ik, geen gore maar niet kijken als je geen rupsvoertuigen over soldaten wil zien rijden.

*knip*
Voldoet daarom niet aan criteria vastgesteld in Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum.

[ Voor 48% gewijzigd door teacup op 22-10-2023 21:21 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Explosie(s) gemeld in Sevastopol.

Beeld: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/taqlJeJyr3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
koudepinda schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:53:
[...]

Dat is niet hoe de NATO werkt.

en ik quote.

[...]

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm
Oftewel Individuele soevereine staten kunnen op hun eigen houtje avontuurtjes aangaan buiten NATO grondgebied. maar dan gaat niet automatisch artikel 5 van kracht wanneer de stront aan de knikker hangt.

En Zoals ik nu al 2 keer zeg de partijen Amerika en Groot Britannie vertegenwoordigden niet de NATO in het Minsk akkoord. Dus nogmaals Individuele landen kunnen prima garanties geven al dan niet militair, materieel of zelfs met boots on the ground.
Ik weet hoe de NAVO werkt, alleen zitten we nu in de situatie waarbij rusland een ander land heeft aangevallen. En als ze dat hadden gedaan als er veiligheidsgaranties waren gegeven door b.v. Amerika/Engeland, dan waren er Amerikanen/Britten geraakt en hadden we nu een NAVO vs. rusland oorlog gehad. En niet omdat dat verplicht zou moeten vanwege het Minsk accoord, maar omdat als Amerika/Engeland op zo'n manier worden aangevallen door rusland het een kwestie van tijd is voordat er meer van de NAVO mee gaat doen. Er is een reden waarom dit niet gedaan is, maar er wel al militaire hulp beschikbaar was (Javelins e.d.)
Behalve dat alles... als Rusland aanvalt, dan heb je sowieso oorlog ondank hoe de russen het dan ook verkopen.
Alleen is dat nu een proxy-oorlog waarbij de NAVO uiteindelijk niet actief op de grond betrokken is. Waren ze wel actief erbij betrokken geraakt, dan waren de risico's ook vele malen groter geweest. Oftewel leuk hersenspinsel van die garanties en het was heel leuk geweest als het mogelijk was geweest, maar praktisch niet uitvoerbaar.
[...]
Niets te vrezen van dus. :+

Inspelen op wat de Rus ziet als escalatie is als wedden rationaliseren aan een roulette tafel. Gewoon je eigen lijn trekken en niets van aantrekken.
En dat is precies wat nu gebeurd, en dan wel op zo'n manier dat rusland straks voor langere tijd uitgeschakeld is. Iets wat op de langere termijn zowel goed voor Europa, de VS als Oekraine is.

Maar aangezien dit niet zoveel meer met de dagelijkse zaken te maken heeft hou ik het er hier bij.
[...]
Fantastische bron!!!! mijn dank is zeer groot, ik had er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat het al zo concreet was gemaakt.! Dit hersteld de hoop in een mens.
Bedenk ook dat het grootste deel van wat hier op papier staat, al in concept beschikbaar was een paar maanden nadat de oorlog begon. En ook als je naar de hulp-paketten kijkt zie je dat er stiekem al heel veel niet miltaire hulp die kant op gaat. Er wordt dus zeker ook al goed nagedacht over wat te doen na de oorlog.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBlxg9FBLgsG8EYeHlpfwO7w_fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZIlwTn6pyezrvQW2DZGnqnM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Thombias op 23-10-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52
Zondag deze keer geen rustdag.. Ben benieuwd wat voor nieuws we vandaag krijgen over het bruggenhoofd bij Kherson. Mij lijkt het sterk nl dat we horen over grote troepenopbouw maar dat video ervan ontbreekt. Ik snap wel dat er OPSEC geldt maar dan hadden we ook niet van die opbouw horen te weten. Op mij komt het een beetje als afleiding en twijfel zaaien bij RU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

saikol schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:51:
[...]

Zondag deze keer geen rustdag.. Ben benieuwd wat voor nieuws we vandaag krijgen over het bruggenhoofd bij Kherson. Mij lijkt het sterk nl dat we horen over grote troepenopbouw maar dat video ervan ontbreekt. Ik snap wel dat er OPSEC geldt maar dan hadden we ook niet van die opbouw horen te weten. Op mij komt het een beetje als afleiding en twijfel zaaien bij RU
Ik heb het al vanaf het begin gezegd en ik blijf erbij. Als Rusland niet de bruggenhoofden bij Kherson weg weet te werken worden het vanzelf problemen. Het zijn kleine etterende wonden die indien niet behandeld groter kunnen worden.

Nu begrijp ik dat de locaties vrij lastig zijn te bereiken in verband met terrein. Vooralsnog lijkt het erop dat Rusland niet wil (of kan) reageren met gepaste maat voor het uitroeien van deze bruggenhoofden.

Oekraïne heeft nog niet de mogelijkheid om deze bruggenhoofden snel uit te breiden. Maar wie weet wat de eventuele toekomst brengt?

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toch blijft het wel bijzonder. Oekraine kan daar niet met zwaar materiaal zitten, dat kost teveel tijd om te verschepen en is dan een makkelijk doelwit voor de russen.
Maar dus met relatief klein spul (en gigantisch veel drones) weten ze het dus wel te behouden, terwijl ze ook via het water bevoorraad moeten worden.
Dit was precies de reden waarom de russen Cherson verloren, terwijl zij daar wel zaten met serieus materiaal.

Uit de video van RFU van gisteren werd ook aangegeven dat ze ondertussen 20km kustlijn in handen zouden hebben, dat is toch wel meer dan ik dacht.

Ben benieuwd wat ze hiermee van plan zijn. Dat Magdar met zijn 'birds' uit Bachmut wordt weggehaald om in dit gebied hun werk te doen lijkt me wel wat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Volgens onderstaand artikel doet Rusland aan covert mobilization van 20.000 manschappen per maand.

https://newsukraine.rbc.u...e-monthly-1697982090.html

Zo kan Rusland nog wel even doorgaan op de huidige manier en wordt het wel echt een poging tot uitputting van westerse steun.

Met de vorige grote mobilisatie zagen we dat uitrusting een probleem was, kleding, kogelwerende vesten, wapens, maar voor het zelfde geld hebben ze die nu ook via Noord Korea kunnen regelen in die 1000 containers die verscheept zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
IJsbeer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:17:
Toch blijft het wel bijzonder. Oekraine kan daar niet met zwaar materiaal zitten, dat kost teveel tijd om te verschepen en is dan een makkelijk doelwit voor de russen.
Maar dus met relatief klein spul (en gigantisch veel drones) weten ze het dus wel te behouden, terwijl ze ook via het water bevoorraad moeten worden.
Dit was precies de reden waarom de russen Cherson verloren, terwijl zij daar wel zaten met serieus materiaal.

Uit de video van RFU van gisteren werd ook aangegeven dat ze ondertussen 20km kustlijn in handen zouden hebben, dat is toch wel meer dan ik dacht.

Ben benieuwd wat ze hiermee van plan zijn. Dat Magdar met zijn 'birds' uit Bachmut wordt weggehaald om in dit gebied hun werk te doen lijkt me wel wat zeggen.
Er is echter 1 verschil. Hoeveel kilometer vanaf cherson kan Oekraïne nu beschieten met artillerie? Zolang Oekraïne binnen dit beschermingsgebied blijft is er weinig aan de hand lijkt me. Met een patriot installatie aan de “goede” kant van de rivier heb je voldoende luchtsteun.
Ik denk het plan is tweezijdig.
-Russen weglokken vanaf het zuiden hiernaartoe lokken ( logistieke nachtmerrie)
-De Krim onder bereik krijgen van nog meer artillerie cq drone aanvallen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:12:
Britse MoD heeft een nieuwe schatting vrij gegeven:
[Twitter]
Nog even een side-note over deze getallen: dit is exclusief Wagner.
It is likely that Russia has suffered 150,000-190,000 permanent casualties (killed and permanently wounded) since the conflict began, with the total figure including temporarily wounded (recovered and due to return to the battlefield in some capacity) in the region of 240,000-290,000. This does not include Wagner Group or their prisoner battalions who fought in Bakhmut.
Over de verliezen bij Bakhmut meld Wikipedia (met daarin verschillende bronnen aangehaald) het volgende: (link)
On 24 May, Yevgeny Prigozhin stated that over 20,000 Wagner fighters had been killed in the Bakhmut battle, with half that number being former prisoners. However, former Russian officer and milblogger Igor Girkin, opined that Wagner has likely suffered more than 40,000 killed in action. In part, this is based on a claimed discrepancy between the number of prisoners recruited and, the number either reported killed or repatriated at the end of their service. Ukraine claims that Wagner has suffered over 81,000 casualties during the battle with 21,000 killed. On 2 July, the Ukrainians , while maintaining the figure of 21,000 “Wagnerites” killed, increased the number of wounded to 80,000 in “the East”. High losses were raised by Yevgeniy Prigozhin as one of the key points in his criticism of Russian Ministry of Defense which eventually culminated in him launching an armed rebellion in June 2023.

On 13 May, military analyst Sean Bell stated that well over 100,000 Russians and 20,000 Ukrainians had been killed or injured in the battle to date.
Schattingen verschillen, maar waarschijnlijk wel rond de 100.000 KIA+gewond.
Dan zitten we wel rond (of boven) de totalen die Oekraine rapporteerd van 294.700.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

redwing schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 23:07:

Bedenk ook dat het grootste deel van wat hier op papier staat, al in concept beschikbaar was een paar maanden nadat de oorlog begon. En ook als je naar de hulp-paketten kijkt zie je dat er stiekem al heel veel niet miltaire hulp die kant op gaat. Er wordt dus zeker ook al goed nagedacht over wat te doen na de oorlog.
+1

ik kan het zo 1,2,4 even niet terugvinden maar ik meen zelfs een kaart gezien te hebben enige tijd geleden met daarop terug te vinden welke landen bepaalde regio's gaan/blijven ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 21:09
gise schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:56:
[...]

[...]

Over de verliezen bij Bakhmut meld Wikipedia (met daarin verschillende bronnen aangehaald) het volgende: (link)

[...]

Dan zitten we wel rond (of boven) de totalen die Oekraine rapporteerd van 294.700.
En het zijn die prisoner battalions (storm z) die gigantische klappen hebben gekregen! Ik ben ook benieuwd of ergens de aantallen worden opgeteld van storm z troepen die door eigen troepen worden gedood omdat ze zich terugtrekken. Zal niet in de dagelijkse Oekraine stats zitten vermoed ik, die rapporteren alleen wat ze zelf hebben gedaan.

Ik weet dat men/we kritisch zijn op die dagelijkse getallen, hoe reeel die zijn. Maar het zal mij niet verbazen als na onderzoek over enkele jaren blijkt dat de Russische verliezen een stuk groter zijn dan we nu denken/weten/dagelijks voorgeschoteld krijgen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
[...]
[...]
tnx voor de update.

Je ziet idd wel vaker dat of Wagner, of LPR/DNR niet worden meegeteld bij schattingen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fraggert schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
+1

ik kan het zo 1,2,4 even niet terugvinden maar ik meen zelfs een kaart gezien te hebben enige tijd geleden met daarop terug te vinden welke landen bepaalde regio's gaan/blijven ondersteunen.
Had nog even gegoogled, maar kon em ook niet zo snel vinden, helaas staat hij ook niet in het wederopbouw topic, aangezien dat topic er nog niet was toen de kaart in de media was.

Toch nog ergens op Reddit gevonden:
https://www.reddit.com/r/...nian_cities_by_countries/

+Twitter:

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2023 12:53 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Nieuwe Reporting from Ukraine video.

Rusland lijkt gister semi-succesvol die berg bereikt te hebben waardoor Oekraine moest terugtrekken. Hopelijk kan Oekraine hem weer veiligstellen omdat dit zeker bijgedragen heeft aan de resultaten in dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gise schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:00:
[YouTube: 22 Oct: BRACE FOR IT! Ukrainians CONDUCT A MASSIVE COUNTERATTACK | War in Ukraine Explained]

Nieuwe Reporting from Ukraine video.

Rusland lijkt gister semi-succesvol die berg bereikt te hebben waardoor Oekraine moest terugtrekken. Hopelijk kan Oekraine hem weer veiligstellen omdat dit zeker bijgedragen heeft aan de resultaten in dit gebied.
Grappig.. wat jij schrijft is totaal niet ln lijn met de still van die video zoals die daar staat. Ik geloof jou eerder dan die clickbait hoor , daar niet van ;-)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Garyu

WW

Apache4u schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Grappig.. wat jij schrijft is totaal niet ln lijn met de still van die video zoals die daar staat. Ik geloof jou eerder dan die clickbait hoor , daar niet van ;-)
Inderdaad - de content van de video is, zoals altijd, erg interessant om te kijken, maar de titel staat er nogal buiten. Rusland offert enorm veel materiaal en mensen op, maar komt voetje voor voetje wél vooruit. Dit is geenszins uitgevochten daar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Nu online
Apache4u schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Ik zag het ook en het gebeurt vaker. Het plaatje is een soort click bait en heeft vaak weinig met de inhoud te maken. De inhoud behandelt een deel van de oorlog, dat met de meeste actie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ja eigenlijk is de video tweeledig, enerzijds over de gevechten rond die berg/heuvel, veel waves, allen afgeslagen maar de laatste wave was semi-succsesvol voor RU.

De titel (en het plaatje) gaat vooral om de zuidelijke axis van die tang, waar Oekraine als reactie een eigen counteroffensief is begonnen en voortgang heeft geboekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ok, ok.
Achteraf is het idd niet de GAZ AA, maar een 10 jaar nieuwer modelletje O-)
GAZ-63: 4×4 version. Produced 1948–1968
Wikipedia: GAZ-51

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 23-10-2023 13:38 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een TOS1 gespot.

Staan altijd garant voor goed vuurwerk:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
gise schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:25:
Volgens onderstaand artikel doet Rusland aan covert mobilization van 20.000 manschappen per maand.
Met de vorige grote mobilisatie zagen we dat uitrusting een probleem was, kleding, kogelwerende vesten, wapens, maar voor het zelfde geld hebben ze die nu ook via Noord Korea kunnen regelen in die 1000 containers die verscheept zijn.
Tja, sta je dan als grote Russische mobik in gevechtstenue maatje S, te korte mouwen en broekspijpen, en een kogelwerend vest wat niet dicht kan......
Ontopic: Er klinken explosies in Berdiansk (Bron: LiveUAmap)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
👀🇩🇪 Germany will announce good news for Ukraine tomorrow. I will not say anything about it yet, you will hear it for yourself, — Ukrainian Minister of Foreign Affairs
Lees ik net op telegram, ben benieuwd, Taurus...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:54:
Weer een TOS1 gespot.

Staan altijd garant voor goed vuurwerk:
[Twitter]
Helaas, die is van vorige week.

Edit: hmm, misschien toch wel nieuw. Hij lijkt behoorlijk op een filmpje dat ik vorige week zag, maar een hoop kanalen posten dit toch als een nieuwe.

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 23-10-2023 23:14 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid