Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 260.442 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
eppie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:54:
[...]

Lees ik net op telegram, ben benieuwd, Taurus...?
Hier wat meer info, inclusief het filmpje met de uitspraken van Kuleba.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 08:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QPWrUPUy3GkT3S57Zni3U9gVsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/At0QGy3IO5ghkbz1h2Q6atNP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door beany op 24-10-2023 07:50 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
YakuzA schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:54:
Weer een TOS1 gespot.

Staan altijd garant voor goed vuurwerk:
[Twitter]
Een granaat van 10k (??) levert Rusland een verlies van een paar miljoen op ? Dat zijn goede investeringen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Mooie score weer!
nextware schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Een granaat van 10k (??) levert Rusland een verlies van een paar miljoen op ? Dat zijn goede investeringen :+
En niet te vergeten dat dit ding nooit meer dood en verderf zal zaaien. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit lijkt mij een vrij bizar plan, kan het me niet voorstellen dat het in de praktijk zou worden gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-08 13:54

Auredium

Informaticus Chaoticus

RoD schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:54:
[Embed] Dit lijkt mij een vrij bizar plan, kan het me niet voorstellen dat het in de praktijk zou worden gebracht.
Erg onwaarschijnlijk plan. Zelfs met een volle tank is een dergelijke raket plus capsule niet zo gevaarlijk als een militaire ICBM met conventionele kop erop.
Daarnaast kan ook een dergelijk object worden geraakt door luchtafweergeschut. Plus het doet een hoop teniet aan wat er nog over is van het Russische ruimtevaart programma.
Bovendien is een dergelijke raket makkelijker te raken door het luchtafweergeschut dan een militaire raket.

Aan de andere kant is momenteel SpaceX al het brood aan het opeten van Rusland. Feitelijk heeft de wereld (of iig het westen) de Russische raketten niet meer nodig. We hebben onze eigen betere en vaak goedkopere raketten.

Dit klinkt mij een beetje als een conceptidee in de oren wat op tafel heeft gelegen maar uiteindelijk aan de zijkant is geschoven als 'niet praktisch'.

[ Voor 5% gewijzigd door Auredium op 24-10-2023 12:08 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:03:
Dit klinkt mij een beetje als een conceptidee in de oren wat op tafel heeft gelegen maar uiteindelijk aan de zijkant is geschoven als 'niet praktisch'.
kat in het nauw maakt rare sprongen hoeveel voorbeelden wil je hebben van rusland hebben van de start tot heden zijn ze wel te vinden ..

bijvoorbeeld:
YakuzA schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Ok, ok.
Achteraf is het idd niet de GAZ AA, maar een 10 jaar nieuwer modelletje O-)
[Twitter]

[...]
Wikipedia: GAZ-51
sommige worden niet ten uitvoer gebracht .. (kerncentrale oid) maar de dam opblazen bv weer wel ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

vso schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:18:
[...]

kat in het nauw maakt rare sprongen hoeveel voorbeelden wil je hebben van rusland hebben van de start tot heden zijn ze wel te vinden ..
Gelukkig zijn lanceringen van dat formaat zeer opvallend, daar gaat een traject van meerdere dagen aan vooraf en de lancering zelf is tot op de seconde te volgen vanuit AWACS, weerradars, etc. Mocht dit echt gebeuren dan is dat tijdig herkend en de nodige maatregelen zijn ook niet heel ingewikkeld.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-07 12:28

Yucon

*broem*

Auredium schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Aan de andere kant is momenteel SpaceX al het brood aan het opeten van Rusland. Feitelijk heeft de wereld (of iig het westen) de Russische raketten niet meer nodig. We hebben onze eigen betere en vaak goedkopere raketten.
Tja, dan kun je ook stellen dat ze er toch een paar over hebben. Dit zou de overtreffende trap zijn van S300's in surface/surface mode.

Desondanks klinkt het als iets dat naast een goede fles wodka een geweldig idee leek. In het filmpje in de tweet noemen ze zelf ook al dat hij helemaal niet voor dit soort re-entries is gemaakt en dat een springlading door verhitting op de verkeerde plekken in de lucht al zou ontploffen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-07 16:22
[Embed] Dit lijkt mij een vrij bizar plan, kan het me niet voorstellen dat het in de praktijk zou worden gebracht.
Die raket zou die bocht niet eens kunnen maken zonder eerst een rondje aarde (en dan ben je al 90% van je massa kwijt), en voordat de raket de atmosfeer verlaten heeft weet je de baan al, en dat die nogal afwijkt, dan gaan er al tig alarmbellen af.

Dit is echt ballistiek 101, als ze dit daadwerkelijk overwegen, dan zitten daar mensen aan het roer die geloven dat Tom & Jerry een documentaire is en ze zich strikt aan de natuurwetten houden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

dakka schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Die raket zou die bocht niet eens kunnen maken zonder eerst een rondje aarde (en dan ben je al 90% van je massa kwijt), en voordat de raket de atmosfeer verlaten heeft weet je de baan al, en dat die nogal afwijkt, dan gaan er al tig alarmbellen af.

Dit is echt ballistiek 101, als ze dit daadwerkelijk overwegen, dan zitten daar mensen aan het roer die geloven dat Tom & Jerry een documentaire is en ze zich strikt aan de natuurwetten houden :+
Geld speelt dan blijkbaar ook geen rol, volgens wikipedia kost het lanceren van zo'n ding 38-45 miljoen dollar. En dat voor een actie met 0,0 militaire waarde. Dit is echt het idee van iemand met 0,0 verstand van zaken.

Ik zou zeggen, stuur ze allemaal de ruimte in en laat ze lekker neerkomen ergens in UA. Ik acht de kans niet groot dat ze ook maar iets van enig nut zullen raken, maar met 10 van die dingen zijn ze al een half miljard dollar kwijt. Dan kan een Patriot er op afvuren wel uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En waarom dan, het is toch veel eenvoudiger om een ICBM op Kiev te gooien?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
vincent_1971 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Er is echter 1 verschil. Hoeveel kilometer vanaf cherson kan Oekraïne nu beschieten met artillerie? Zolang Oekraïne binnen dit beschermingsgebied blijft is er weinig aan de hand lijkt me. Met een patriot installatie aan de “goede” kant van de rivier heb je voldoende luchtsteun.
Ik denk het plan is tweezijdig.
-Russen weglokken vanaf het zuiden hiernaartoe lokken ( logistieke nachtmerrie)
-De Krim onder bereik krijgen van nog meer artillerie cq drone aanvallen
Er is nog een ander groot verschil. Dankzij de Russen is de Dnipro veel minder breed. Een minder brede rivier is minder een choke point want makkelijker over te steken. Je hebt minder bridgehead nodig en bent ook sneller aan de overkant.

Ik denk dat mbt #1 de Russen nauwelijks happen en zelfs met tegenaanvallen komen waarbij Oekraïners ook nauwelijks happen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

XWB schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Deniability. "Oeps was bedoeld om naar ISS te gaan maar iets ging mis en geheel toevallig stortte het uitgerekend op centrum Kyiv neer." Natuurlijk geen hond die dat gelooft die niet al volledig in RU propaganda verwikkeld is, maar degenen die dat niet zijn zijn dan ook niet doel van de boodschap.

Die kosten zijn ook relatief - gezien sancties, exportverboden en op zijn minst gedeeltelijke oorlogseconomie is absolute dollarwaarde van dingen niet meer zo relevant. Als ze een raket over hebben en geen zinnige lading ervoor (want nul internationale opdrachten voor Roscosmos) hoeft het niet ten koste te gaan van overige oorlogshandelingen.

Dat gezegd, militaire waarde zou exact nihil zijn, internationale politieke impact zou nihil tot sterk contraproductief zijn en hoe dit binnenlands zinnig zou uitpakken is ook maar de vraag. Maar goed, dat heeft RU niet weerhouden van andere bizarre acties, dus zou er niet eens enorm van opkijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:27
Jerie schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Er is nog een ander groot verschil. Dankzij de Russen is de Dnipro veel minder breed. Een minder brede rivier is minder een choke point want makkelijker over te steken. Je hebt minder bridgehead nodig en bent ook sneller aan de overkant.

Ik denk dat mbt #1 de Russen nauwelijks happen en zelfs met tegenaanvallen komen waarbij Oekraïners ook nauwelijks happen.
eh, waarom minder breed?

Het reservoir is er tussenuit, maar de aanvoer van boven het reservoir is nog steeds gelijk. Of is de dam gerepareerd zodat er wel minder water komt totdat het reservoir op niveau is?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-08 12:11
Tens schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

eh, waarom minder breed?

Het reservoir is er tussenuit, maar de aanvoer van boven het reservoir is nog steeds gelijk. Of is de dam gerepareerd zodat er wel minder water komt totdat het reservoir op niveau is?
Denk dat de rivier deels door regenwater gevoed wordt en t nu t droge seizoen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Zie het ook niet gebeuren.
Bestuurbaarheid lijkt me een dingetje, ze zijn ontworpen om heel snel omhoog te gaan, niet om ergens precies neer te komen.
Dampkring uit en in? dan blijft er weinig over lijkt me.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
De NOS heeft het in een artikel vandaag over Cherson en de uitbreiding van de Oekraïnse bewegingsruimte aan de overkant van de rivier.
Plaatje toont wel aan dat de rivier loop over flink wat lengte echt is veranderd.

Niet perse alleen gunstig, want kortere oversteek; ook drassige oevers die je in beeld zal moeten hebben, zodat je niet eerst tot over de navel door >100m. drek moet worstelen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/10/24/1019577/1152x864a.jpg

Of Oekraïne 'echt' gaat oversteken/een hele genie-operatie gaat doorvoeren of vooralsnog alleen de Russen dwingt om meer troepen/reserves elders weg te trekken, blijft natuurlijk de grote vraag.
Oekraïne zal voorlopig de kaarten tegen de borst houden over de brugslagoperatie. De vraag blijft dus of én waar het offensief wordt doorgezet. "Misleiding is heel belangrijk in een oorlog", zegt Sellmeijer. "Je wilt de aandacht op de ene plek vestigen en op de andere plek toeslaan." Het is daarom ook een optie dat Oekraïne juist Russische troepen naar Cherson wil laten trekken, weg van het front elders, bijvoorbeeld bij de zwaarbevochten stad Avdiivka.
Luitenant-kolonel Sellmeijer zou het "vrij logisch" vinden dat Oekraïne bij Cherson toeslaat, vanwege de ligging aan de Zwarte Zee en de nabijheid van de Krim. "Maar dat zullen de Russen ook bedenken..."
https://nos.nl/artikel/24...een-grote-aanval-op-komst

Romanes eunt domus | AITMOAFU | Cognitive Dissonance is a B*tch

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 10:15

bloody

0.000 KB!!

Fingers crossed voor morgen, hopelijk is er wat geraakt :)

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 24-07 18:35

pro_6or

amateur_60r

Is het misschien een idee om alles van Julian Roepke niet meer te delen. Gewoon een vraag/voorstel hoor. Heel diep in het clickbait putje wat mij betreft.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:29

Garyu

WW

_Eend_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Geld speelt dan blijkbaar ook geen rol, volgens wikipedia kost het lanceren van zo'n ding 38-45 miljoen dollar. En dat voor een actie met 0,0 militaire waarde. Dit is echt het idee van iemand met 0,0 verstand van zaken.

Ik zou zeggen, stuur ze allemaal de ruimte in en laat ze lekker neerkomen ergens in UA. Ik acht de kans niet groot dat ze ook maar iets van enig nut zullen raken, maar met 10 van die dingen zijn ze al een half miljard dollar kwijt. Dan kan een Patriot er op afvuren wel uit :P
Hoewel het natuurlijk onzin is qua plan, vermoed ik dat de Patriot hem niet uit de lucht zou kunnen schieten. Zo'n raketlancering is de facto een ICBM. De technologie is niet veel anders, de snelheid net zo min.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtaq365XaKeCQ_SejYs4tEuAN2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeSZz4RvMPRlp5evdAguNUGC.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:02
Ik merk dat ik moeite heb om te begrijpen hoe er zoveel artillerie systemen neergeschoten kunnen worden voor zo’n lange periode. Dat is een gigantische logistieke operatie om die continue te blijven vervangen. Hebben we al eens beelden gezien van een storage depot nabij het front? (maar net buiten artillerie bereik van Oekraïne natuurlijk). Ik bedoel niet de depots in Rusland, die zijn groot en bevatten nog meer dan genoeg. Maar het lijkt me logistiek gezien erg lastig om vanaf die depots alles snel genoeg te kunnen vervangen aan het front.

Maar dat lijkt dus wel te lukken omdat de dagelijkse cijfers al maanden lang zo hoog zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door walletje-w op 25-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:46

Player1S

Probably out in the dark

XWB schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Omdat die misschien vastgeroest zitten in de silo? :X

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPompidom
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-05 15:44
walletje-w schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:58:
Ik merk dat ik moeite heb om te begrijpen hoe er zoveel artillerie systemen neergeschoten kunnen worden voor zo’n lange periode. Dat is een gigantische logistieke operatie om die continue te blijven vervangen. Hebben we al eens beelden gezien van een storage depot nabij het front? (maar net buiten artillerie bereik van Oekraïne natuurlijk). Ik bedoel niet de depots in Rusland, die zijn groot en bevatten nog meer dan genoeg. Maar het lijkt me logistiek gezien erg lastig om vanaf die depots alles snel genoeg te kunnen vervangen aan het front.

Maar dat lijkt dus wel te lukken omdat de dagelijkse cijfers al maanden lang zo hoog zijn.
Het "front" is tientallen, zo niet honderden kilometers lang, en meer dan de 2-3 plaatsen waar op dit moment de meeste berichten over binnen komen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 17:37
MrPompidom schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Het "front" is tientallen, zo niet honderden kilometers lang, en meer dan de 2-3 plaatsen waar op dit moment de meeste berichten over binnen komen. ;)
Sterker nog, meer dan 1000km, maar @walletje-w zijn vraag is wel terecht, vooral gezien de afstanden, helemaal als er in de Kherson, Zaporizhzhia regio gevochten worden moet je al die nieuwe stukken geschut wel vervangen, elke dag weer. Om het nog maar niet over de bemanning ervan te hebben. Er moet dus wel een constante stroom zijn van treinen vanaf alle depots in Rusland richting alle delen van het front.

Kleine kanttekening, volgens mij zitten mortieren ook in deze schatting (in het verleden al meerdere keren gelezen).

[ Voor 0% gewijzigd door SiErRa op 25-10-2023 08:40 . Reden: Zaporizhzhia is een moeilijk woord ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

walletje-w schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:58:

Het lukt ook niet alles te vervangen. Aan het begin van de invasie schoot RU een veelvoud van granaten af tov UA, ondertussen is dat gedaald tot minder dan UA afschiet (wat op zijn beurt hooguit licht toegenomen is). Ten dele komt dat door de steeds moeilijkere logistiek voor de granaten zelf (introductie GMLRS dwong RU tot terugtrekken munitiedepots) maar het daalt afgelopen maanden nog harder doordat RU simpelweg niet genoeg buizen bij het front over houdt om mee te schieten. Menig RU eenheid klaagt al geruime tijd dat ze te weinig artillerie dekking hebben voor aanval of gedegen verdediging. Daar doet UA het om.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 01-08 10:38

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Algemene beschouwing.
Het valt mij op dat het de laatste weken 'rustig' is rondom de offensieve fronten. Sterker nog, ik zie nu voornamelijk dat Oekraïne weer dagelijks kleine lapjes grond inlevert over het gehele front. Hoogstens bij Cherson niet.
Wat dat betreft lijkt de taktiek van de Russen te werken van de grote offensieven bij Adviivka en Kupiansk.
Maar wat ook opvalt: Rusland lijkt niet te happen op de speldenprikken van Oekraïne. Sterker nog, Rusland lijkt alleen nog maar meer in te zetten op Avdiivka. Vandaag zag ik dat er twee brigades zijn verplaatst, beide 'seperate motorized rifle brigades'. Het 30ste was al actief bij Avdiivka, maar was een tijdje teruggetrokken naar Volnovakha, dicht bij de spoorlijnen, dus vermoedelijk voor rust en versterkingen.
Het 15e was echter actief in de buurt van Svatove, dus daar hebben ze nu wel echt troepen weggehaald. Ik zie daar meer brigades verdwenen zijn de laatste weken, zoals de 21e dat ook naar Avdiivka is verplaatst. Het eerdere offensief in de buurt van Novoiehorivka lijkt dus volledig te zijn opgegeven ten faveure van Avdiivka.
Van zowel de 15e als de 21e is te lezen dat ze al sinds 2014 in Oekraïne actief zijn.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Freakertje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:09:
Algemene beschouwing.
Het valt mij op dat het de laatste weken 'rustig' is rondom de offensieve fronten. Sterker nog, ik zie nu voornamelijk dat Oekraïne weer dagelijks kleine lapjes grond inlevert over het gehele front. Hoogstens bij Cherson niet.
Wat dat betreft lijkt de taktiek van de Russen te werken van de grote offensieven bij Adviivka en Kupiansk.
Maar wat ook opvalt: Rusland lijkt niet te happen op de speldenprikken van Oekraïne. Sterker nog, Rusland lijkt alleen nog maar meer in te zetten op Avdiivka. Vandaag zag ik dat er twee brigades zijn verplaatst, beide 'seperate motorized rifle brigades'. Het 30ste was al actief bij Avdiivka, maar was een tijdje teruggetrokken naar Volnovakha, dicht bij de spoorlijnen, dus vermoedelijk voor rust en versterkingen.
Het 15e was echter actief in de buurt van Svatove, dus daar hebben ze nu wel echt troepen weggehaald. Ik zie daar meer brigades verdwenen zijn de laatste weken, zoals de 21e dat ook naar Avdiivka is verplaatst. Het eerdere offensief in de buurt van Novoiehorivka lijkt dus volledig te zijn opgegeven ten faveure van Avdiivka.
Van zowel de 15e als de 21e is te lezen dat ze al sinds 2014 in Oekraïne actief zijn.
Ik denk dat we ook moeten nadenken over hoe Oekraïne plant. De "stilte aan het front" heeft mogelijk te maken met een bewuste beslissing vanuit Oekraïne. Sowieso komt de winter eraan dus het is de vraag ho lang de grond nog goed blijft.
Gezien de verliezen van Rusland voor wat vierkante meters grond zie ik momenteel ook Rusland niet in een goede positie. Ze verliezen veel materiaal waardoor hun strategische wapenvoorraad verder wordt leeg getrokken en ze zijn momenteel al soms voor meer dan een decennium aan productie kwijt bij sommige wapens zoals tanks en BMP's.
Ook die manschappen kunnen ze niet verliezen. Nee, dat kunnen ze echt niet ook al voeren ze steeds nieuwe aan. Want het effect van verloren manschappen merk je achteraf en niet vooraf. Dus als Rusland weer 100.00 nieuwe rekruten heeft gestuurd zitten ze weer 100.000 dieper in het vat. Dan kunnen ze zich nu op de borst kloppen 'dat ze ze kunnen missen' maar over tien jaar zitten ze met hun handen in het haar.

Betreffende Oekraïne hoop ik natuurlijk dat ze iig uiteindelijk nog de Krim terug veroveren. of dat lukt is een tweede en moeten we nog zien.

Vanuit westers perspectief (mijn perspectief en ook dat van de meeste hier) is dit een glansrijk succes. Rusland zal het gros van deze eeuw geen grote speler meer zijn op het wereldtoneel wat betreft economie. Ook is Putins plan voor een groot Rusland voor zeker vijftig tot zeventig jaar geen optie meer. Moldavië zal niet veel te vrezen hebben voor Transnistrië en Rusland zal zelfs zonder westerse steun niet meer Oekraïne volledig kunnen veroveren.
Dat is ook belangrijk om te herinneren. Het westen heeft zijn belangrijkste doelen al bereikt. Gebied van Rusland terug veroveren door Oekraïne is een kers op de taart. Oekraïne zal dat natuurlijk zien als hun belangrijste doel maar de doelen van het westen zijn niet hetzelfde als die van Oekraïne.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Uitspraak Zelenskyi
Dat ru massaal raketaanvallen gaat doen in de winter lijkt me een logische verwachting. Dat UA nu aankondigt terug te gaan slaan vind ik een positief teken. Ze hebben al wat ervaring op kunnen doen met aanvallen op Moskou, maar de afgelopen tijd was het stil. Ik hoop dus dat ze aan UA kant ook drones en raketten aan het opsparen zijn. Hopelijk lukt het om ru te laten voelen dat aanvallen op het grid gelijkwaardig beantwoord zullen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
Ze hebben al wat ervaring op kunnen doen met aanvallen op Moskou, maar de afgelopen tijd was het stil.
Waarschijnlijk heeft Oekraïne drones opgespaard en plannen gemaakt over hoe Moskou massaal aangevallen kan worden tijdens de winterperiode.

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Algemene beschouwing.
Goeie timing mbt je algemene beschouwing. Tatarigami heeft er ook net eentje losgelaten waarin hij zijn denkwijze beschrijft en waarom we nu zien wat we zien. Het geeft geen antwoorden, maar laat wel heel mooi zien in welke situatie we ons nu bevinden.

Helaas is het ook allesbehalve hoopvol als je nog denkt dat UA al zijn gebieden terug kan pakken. Dat gaat niet gebeuren als er niet iets fundamenteel verandert aan de militaire hulp.
Volledige tekst
In line with this approach, I have revisited some of my earlier analyses and located inaccurate conclusions. Perhaps the most important error I made was downplaying the probability of a major offensive by the Russian forces by the end of this year.

In the earlier part of this year and during the early fall, I reached the conclusion that Russian forces were engaged in training exercises with reserves, refurbishing units, and replenishing vehicle losses. My assessment at the time was that Russia would preserve an adequate defensive capability, but I failed to foresee their ability to launch an army-level operation by year-end.

While I observed substantial brigade and corps-sized formations, their state of readiness and positions suggested a role as reserves poised to respond to emerging threats rather than serving as an offensive mechanized force. Consequently, I mistakenly concluded that the Russians wouldn't deploy these units in significant offensive operations. This perspective seemed reasonable to me, especially in the context of the ongoing Ukrainian counter-offensive. My assessment was further reinforced when the Russians initiated their own counter-attack in the Kupyansk direction, where the enemy employed platoon, company, and reinforced company forces for assaults, rather than launching a large-scale, army-level operation.

One of the scenarios I had considered as quite probable was that the Russians would wait until our forces exhausted their offensive capabilities in Robotyne and then counter-attack with company-sized units, with the objective of limiting our gains from the counter-offensive.

Instead, they launched an army-level offensive operation against one of the most fortified and well-defended segments of the frontline, using forces I had mistakenly labeled as response reserves. The results have been roughly in line with what I had expected - shockingly high losses, with a documented count of at least 109 vehicles, each verified by satellite imagery. If you haven't had the chance to review this data, I strongly recommend doing so. By this time, the actual count is likely closer to 200 vehicles.

Given my anticipation of such significant losses, I had assumed that the Russian command would refrain from launching army-level operations, at least until the following year.

The question that naturally emerges is why they proceeded with this operation despite the foreseen high losses. If I could foresee such losses, it's reasonable to assume the Russians could as well. This raises the question of whether they have regained sufficient confidence to execute corps and army-level operations against the most challenging defenses, even at the cost of unacceptable casualties. If they had been planning this operation for a considerable duration, as the evidence suggests, it prompts us to consider whether they genuinely think that this is a sustainable approach.

This should serve as a wake-up call for many. Russia is still a significant presence and capable of causing harm. The situation in Avdiivka remains challenging, with the enemy exerting pressure using a large number of vehicles, infantry, and air support. It highlights the necessity for a thorough and meticulous reassessment of the enemy's capabilities, while also underscoring the critical importance of military aid to Ukraine. This aid is indispensable to ensure that Ukraine possesses the essential resources to stop Russia and liberate occupied territories.
Veel tekst, maar wat Tatarigami zegt is wmb verplichte kost voor iedere volger van de strijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Klein hulppakket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:38:
Uitspraak Zelenskyi
[Embed] Dat ru massaal raketaanvallen gaat doen in de winter lijkt me een logische verwachting. Dat UA nu aankondigt terug te gaan slaan vind ik een positief teken. Ze hebben al wat ervaring op kunnen doen met aanvallen op Moskou, maar de afgelopen tijd was het stil. Ik hoop dus dat ze aan UA kant ook drones en raketten aan het opsparen zijn. Hopelijk lukt het om ru te laten voelen dat aanvallen op het grid gelijkwaardig beantwoord zullen worden.
Laatste tijd inderdaad weinig lange afstands raketten en Shahed’s vanuit Rusland, we weten wat dat betekend voor wanneer het koud gaat worden.
Inderdaad mooi dat Oekraïne de (eigen) middelen heeft nu om ook binnen Rusland met gelijke munt terug te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
gise schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:51:
[...]
Laatste tijd inderdaad weinig lange afstands raketten en Shahed’s vanuit Rusland, we weten wat dat betekend voor wanneer het koud gaat worden.
Inderdaad mooi dat Oekraïne de (eigen) middelen heeft nu om ook binnen Rusland met gelijke munt terug te betalen.
de Shahed's beginnen ook al meer richting de stroomvoorziening te vliegen nu:
https://www.ukrinform.net...ed-in-russian-attack.html
On the night of October 25, two buildings of the Khmelnytskyi nuclear power plant (NPP) were damaged; in Netishyn and Slavuta, 1,800 consumers were left without electricity

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:24
Raakt het spul van rusland niet een keer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:23
Drials schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:02:
Raakt het spul van rusland niet een keer op?
Ja, dus zijn ze begonnen met museum-niveau spullen het veld in te sturen, Noord Koreaanse materieel te laten aanrukken en wordt de generatie 18-25 in Rusland steeds dunner.

Maar ze zijn nog lang niet bij het einde en blijkbaar bereid alles in de strijd te gooien. Het kan op deze manier nog jaren door gaan, waarbij een offensief vanuit UA heel complex en kostbaar is en een offensief van Rusland idem dito.

Dat we als NAVO nog altijd mondjesmaat hulp wensen te leveren of in sommige gevallen kunnen leveren helpt uiteraard niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Auredium schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat we ook moeten nadenken over hoe Oekraïne plant. De "stilte aan het front" heeft mogelijk te maken met een bewuste beslissing vanuit Oekraïne. Sowieso komt de winter eraan dus het is de vraag ho lang de grond nog goed blijft.
hiermee bedacht ik me eigenlijk dat die winter (hopenlijk erg koud en nasty) dat die russische soldaten het niet enorm tof gaan vinden ook de aanvang (herfst) is toch wel een dingetje ..
Algemene beschouwing.
Het valt mij op dat het de laatste weken 'rustig' is rondom de offensieve fronten. Sterker nog, ik zie nu voornamelijk dat Oekraïne weer dagelijks kleine lapjes grond inlevert over het gehele front. Hoogstens bij
ik betwijfel of "rustig" wel het juiste inzicht is in deze

Wat ik denk is dat we door de factor (het weer) niet mee nemen in onze beschouwingen; en stiekem zou je dat misschien wel moeten doen (vind ik zomaar). .. het begint me steeds meer op te vallen dat Oekraine de russen letterlijk in hun sop gaar laat koken (hitte,regen, kou + nacht) en dan gaan ze zo onvoorspelbaar als het weer te werk door opeens vol gas gaan met hun aanvallen. Dus als verdedigende RU soldaat ben je gewoon geen happy camper om dat "het weer om kan slaan"; net zoals die mensen die even van het front af zijn ook gewoon onverwachts een emotionele ervaring hebben(storm shadow op het "hotel" bijvoorbeeld)

De stukjes land die rusland wint/verliest zijn daarom eigenlijk niet zo relevant .. iedereen die betrokken is met dit SMO zeker aan de russische kant word aan het randje(liefst eroverheen DUH) van een nervous breakdown gebracht..

[ Voor 2% gewijzigd door vso op 25-10-2023 14:54 . Reden: wat leesbaarder gemaakt ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
European Parliament members took the initiative to hand over to Ukraine weapons and military equipment seized in Libya.

This is reported by Politico, Ukrinform saw.

It is noted that the Dutch liberal lawmaker Bart Groothuis called on the members of the European Parliament to sign the corresponding letter by the end of the working day on October 26.

“We call upon you to transfer the seized vehicles of the IRINI operation, and similar military equipment or ammunition from this or other EU operations, to Ukraine,” the letter said.

This is about 146 vehicles confiscated last year in two operations by the EU’s IRINI naval mission as part of efforts to enforce a UN arms embargo on Libya.
https://www.ukrinform.net...eized-in-libya-media.html
Die weer Politico als bron heeft: https://www.politico.eu/a...r-libya-to-go-to-ukraine/

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2023 14:47 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Dat zijn flink wat drones?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

de Shahed's beginnen ook al meer richting de stroomvoorziening te vliegen nu:
https://www.ukrinform.net...ed-in-russian-attack.html

[...]
Volgens Telegraph UK zou Rusland een nieuwe, kleinere drone genaamd “Italmas” ingezet hebben.
Russia attacks Kyiv with new kamikaze drone for first time
Russia has used new, longer-range kamikaze drones for the first time in an attack on the Kyiv region, local media reported.

According to Russian media, the cheaper and lighter “Italmas” drones were used in a strike.

Italmas drones are lighter and harder to detect than the Iranian Shahed drone, which is frequently used in Russian attacks, the Institute for the Study of War think tank said, citing Russian sources.

The think tank said Moscow is likely to increase its use of Italmas drones as it seeks to diversify its arsenal of drones and missiles ahead of winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06:
[...]

Volgens Telegraph UK zou Rusland een nieuwe, kleinere drone genaamd “Italmas” ingezet hebben.
[...]
https://en.defence-ua.com...ay_russians_say-8341.html
The declared specifications are a flight range of 200 km and a warhead of 40 kg – that is bigger than the warhead of iranian Shahed-136 loitering munition.
Is een heel ander beestje met een hele andere range dan de Shahed's idd.

PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Interessante post weer van iemand van het Bellingcat team
Paar highlights van de thread

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhGl612uEikBu4fgmZKwlDQHv3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2VC6z5o8VIfwBwRBx3XpITA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NiGeLaToR schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Ja, dus zijn ze begonnen met museum-niveau spullen het veld in te sturen, Noord Koreaanse materieel te laten aanrukken en wordt de generatie 18-25 in Rusland steeds dunner.

Maar ze zijn nog lang niet bij het einde en blijkbaar bereid alles in de strijd te gooien. Het kan op deze manier nog jaren door gaan, waarbij een offensief vanuit UA heel complex en kostbaar is en een offensief van Rusland idem dito.

Dat we als NAVO nog altijd mondjesmaat hulp wensen te leveren of in sommige gevallen kunnen leveren helpt uiteraard niet.
Het was even zoeken (en geef even aan als dit onbetrouwbaar is) maar onderstaande link geeft een klein kijkje in de aantallen RU-oorlogstuig.

Het is veel......héél veel........in absolute aantallen.

"Overall, in 2021, Russia had nearly 18,000 tanks of various models. According to confirmed data, 1795 of them were destroyed, leaving 16,199 (of which 1635 were in active service and 14,564 were in storage)".

En ja.....daar zit dus ook spul tussen uit 1940..en een boel zal niet weer in beweging te krijgen zijn door standschade en/of gebrek aan onderdelen en monteurs.

@Drials

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 11:24

servies

Veni Vidi Servici

Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:55:
[...]

Het was even zoeken (en geef even aan als dit onbetrouwbaar is) maar onderstaande link geeft een klein kijkje in de aantallen RU-oorlogstuig.

"Overall, in 2021, Russia had nearly 18,000 tanks of various models. According to confirmed data, 1795 of them were destroyed, leaving 16,199 (of which 1635 were in active service and 14,564 were in storage)".

En ja.....daar zit dus ook spul tussen uit 1940..en een boel zal niet weer in beweging te krijgen zijn door standschade en/of gebrek aan onderdelen en monteurs.
En nog een groot punt: dat is wat ze op papier hebben... Wat hebben ze in werkelijkheid? Wat is er verdwenen door corruptie etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

servies schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

En nog een groot punt: dat is wat ze op papier hebben... Wat hebben ze in werkelijkheid? Wat is er verdwenen door corruptie etc.?
i know.........vandaar even onderstaande disclaimert:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

@Drials
Veel schroot inderdaad. Hoeveel nog inzetbaar is, is waarschijnlijk ook te berekenen op basis van aantallen per model en hoeveelheid van de nieuwere modellen die niet of nauwelijks meer aan het front verschijnen. Perun waagde zich er niet aan maar constateerde dat er bijv nauwelijks meer T-90 non-M of T-72M3 verscheen. Wat je nog ziet is ofwel splinternieuw (T-90M vers uit fabriek) of stukken ouder. Constatering is dan dat de nieuwste modellen in opslag 'op' zijn, alles wat zonder complete herbouw opgefrist en ingezet kan worden is dan ook ingezet.

Het is te verwachten dat percentage inzetbaar zal dalen met leeftijd tanks. Dus al liggen er nog >10k in opslag, wil dat zeker niet zeggen dat die allemaal aan het front gaan verschijnen. Na verloop van tijd gat RU steeds meer afhankelijk worden van enkel nieuwe productie. Hoeveel tijd dat duurt, dat is een tweede. Gezien voorraden T-55 en ouder nog nauwelijks aangeboord zijn kan dat zeker nog even duren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dion_b schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Veel schroot inderdaad. Hoeveel nog inzetbaar is, is waarschijnlijk ook te berekenen op basis van aantallen per model en hoeveelheid van de nieuwere modellen die niet of nauwelijks meer aan het front verschijnen. Perun waagde zich er niet aan maar constateerde dat er bijv nauwelijks meer T-90 non-M of T-72M3 verscheen. Wat je nog ziet is ofwel splinternieuw (T-90M vers uit fabriek) of stukken ouder. Constatering is dan dat de nieuwste modellen in opslag 'op' zijn, alles wat zonder complete herbouw opgefrist en ingezet kan worden is dan ook ingezet.

Het is te verwachten dat percentage inzetbaar zal dalen met leeftijd tanks. Dus al liggen er nog >10k in opslag, wil dat zeker niet zeggen dat die allemaal aan het front gaan verschijnen. Na verloop van tijd gat RU steeds meer afhankelijk worden van enkel nieuwe productie. Hoeveel tijd dat duurt, dat is een tweede. Gezien voorraden T-55 en ouder nog nauwelijks aangeboord zijn kan dat zeker nog even duren.
Genau, mooi aanvullend op @servies zijn opmerking.

Het kan maar zo zijn dat het spul uit de periode ertussen grotendeels weg-gecorrupteert is aangevuld met spul dat niet meer aan de praat te krijgen meer is.

maar inderdaad.......het gaat zeker nog een aanzienlijke tijd duren voordat er geen rollend materiaal meer is.

Allicht rijden ze dat oude spul helemaal aan stront de aankomende winter in extreme omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:24
[...]

@Drials
Klinkt toch wel hoopvol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
servies schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

We rekenen ons veels te rijk.
Door corruptie staan er tanks weg te roesten die inzetbaar zouden moeten zijn. Maar je kunt niet zeggen: "Die tanks staan weg te roesten en ze hebben ook nog corruptie."

En vergis je niet, corruptie is leuk als niemand er last van heeft en iedereen er wat aan heeft. Mooie winterkleding, goede schoenen of lekker niks doen terwijl je 'onderhoud' doet.
Maar Rusland is niet een vriendelijk land. Als corruptie uitkomt, of al is het incompetentie, dan zijn er Goelags of ramen. Als Putin zelf meekijkt, dan kun je maar beter leveren! Landverraders (wat zo kun je dat zien) doen het niet goed in RU.

Dus ja, er is corruptie, net zo goed als er in het westen bureaucratie is. Maar als RU bijvoorbeeld 1,2 miljoen 152mm granaten kan maken per jaar, dan zit alles daarin verwerkt. Corruptie, bureaucratie, ...
En 1,2 miljoen granaten vertaalt 'gewoon' in een X aantal slachtoffers aan UA kant. Elk jaar!

En 10.000 tanks reviseren klinkt als veel, maar er rijden in dat land miljoenen vrachtwagens/voertuigen rond. Ze bouwen 60.000+ nieuwe vrachtwagens per jaar. RU heeft een stevige industriële basis, daar kunnen ze UA nog heel lang pijn mee doen (zelfs al doen ze zichzelf meer pijn).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
dion_b schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

[...]Gezien voorraden T-55 en ouder nog nauwelijks aangeboord zijn kan dat zeker nog even duren.
Buiten de rest van de discussie: Voor de T-55 en T-62 kan dat wel eens komen doordat ze geen 125mm munitie gebruiken (maar resp. 100mm en 115mm). Munitie heeft -iig in theorie- een maximale houdbaarheid van grofweg 25 jaar en het klinkt niet heel aannemelijk dat Rusland de afgelopen jaren hard bezig is geweest met het aanleggen van voorraden munitie voor 50 jaar oude tanks. Zou dus zomaar kunnen dat de interessante vraag voor de T-55 niet is of ze nog te reviseren zijn, maar of er nog iets is om af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:01
[...]

@Drials
In het dagelijks overzicht hier in het topic staan inmiddels 5100 tanks die stuk zijn. In het bericht dat je post wordt 1795 vernietigde tanks genoemd. Dat lijkt me in verhouding een groot verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
tweakje-2018 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:02:
[...]
In het dagelijks overzicht hier in het topic staan inmiddels 5100 tanks die stuk zijn. In het bericht dat je post wordt 1795 vernietigde tanks genoemd. Dat lijkt me in verhouding een groot verschil.
Dat is meestal het verschil tussen 'visually confirmed' van Oryx en de rapportage van UA MoD die hoger is.
(en dan van dat moment dat dat artikel werd geschreven)
Zolang je dat als guideline gebruikt, minimale aantal is het Oryx aantal en max aantal is de UA MoD dan kom je er wel ergens met de bierviltjes berekeningen.

Verder blijft het gokken op Russische voorraden toch redelijk nutteloos, aangezien dat gewoon amper te schatten is wat bruikbaar is van tig 1000 km afstand :P

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 26-10-2023 11:07 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

tweakje-2018 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Verhoudingsgewijs wel....maar "18.000 - 5100 = nog steeds een heleboel tanks"

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rusland geeft aan grote oefening met "kernwapens" gedaan te hebben, uiteraard bedoelen ze slechts de vehikels en delen ze zelf geen beelden maar gelukkig hebben we nog mensen met camera's op de grond: https://files.catbox.moe/zpalzh.mp4

Wat je hier ziet is hun nieuwste ICBM die in een spin raakt (kan meerdere aanleidingen hebben) waardoor de boel beschadigt en door de krachten van de vlucht zelf uit elkaar klapt. Dit gebeurt al heel vroeg na lancering in de fase waar het projectiel snelheid moet maken, wat suggereert dat het probleem structuurgerelateerd is: foutieve sensoren zouden het ding direct naar de grond trekken en kapotte mechaniek van de finnen zouden een sierlijke boog naar de grond veroorzaken.

Hele dikke faal dus, zoals ik had verwacht. Als je dit extrapoleert naar de russische doctrine van afschrikking en bluf, moet je er vanuit gaan dat deze raket was gekozen als best beschikbare.

[ Voor 58% gewijzigd door nst6ldr op 26-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Slowakije trekt zich definitief terug uit de militaire hulp richting Oekraine.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bloody schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:50:
[Twitter]
ik kan het in dat gelinkte bericht niet teruglezen maar wat is daar, kort gezegd, de reden van?

edit:

https://www.telegraaf.nl/...itaire-steun-aan-oekraine

Slowakije stopt met militaire steun aan Oekraïne

Slowakije stopt met het leveren van militaire hulp aan Oekraïne, maakte de nieuwe premier Robert Fico donderdag bekend. Daarmee komt de populistische Fico zijn verkiezingsbelofte na.

Fico zei tegen het parlement dat zijn land "niet langer wapens levert aan Oekraïne". Wel zal het land nog steeds humanitaire hulp verlenen aan het door oorlog verscheurde buurland.

Het Kremlin zegt in een reactie dat het besluit van Slowakije niet veel invloed zal hebben op het verloop van de oorlog, omdat het land "geen groot aandeel" zou hebben in de wapenleveranties.

Fico werd woensdag voor de vierde keer geïnstalleerd als premier. De leider van de Smer-SSD voerde een eurosceptische campagne. Ook is hij kritisch op de EU-sancties tegen Rusland. Zijn partij vormt een coalitie met de pro-Russische en uiterst rechtse SNS en de linkse partij HLAS.

Tussen 2006 en 2010 en tussen 2012 en 2018 was Fico ook premier van Slowakije. Toen stelde hij zich vaak pragmatisch op.

[ Voor 61% gewijzigd door Fraggert op 26-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Fraggert schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

ik kan het in dat gelinkte bericht niet teruglezen maar wat is daar, kort gezegd, de reden van?
Nieuwe populistische premier die gretig gebruik maakt van het bereik van russische desinformatie om daarmee verkozen te worden.

"This ability of Russian disinformation to attract the attention of international audiences signifies the extent to which the government seeks to expand its global influence, sow confusion and undermine responses to its actions."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik dacht ik zoek toch ook nog even zelf en inderdaad, .....wat een oetlul.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ach, zoals hierboven volgens het Kremlin ook geschreven, ze hebben tot nu toe al niet veel bijgedragen aan leveranties, dus veel verschil zal het niet maken.

Ik kwam zojuist deze video tegen, heeft het over ATACMS aanval in Luhansk, kom er verder niet veel over tegen dus maar even afwachten..

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Dzp7PyxRev

Edit:
Ook ATACMS onderdeel gevonden:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/tojqAtCK60

[ Voor 12% gewijzigd door gise op 26-10-2023 15:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weet even niet of deze het beste hier past.

Hierin geeft hij aan dat het wellicht wel goed is dat UA niet continue meer in het nieuws is. Op de achtergrond blijven de relevante mensen er gewoon mee bezig en zijn de diplomatieke kanalen er.

De druk van media is even weg waarin men continue blijft zeggen dat er niet voldoende voortgang geboekt wordt, etc.

Ik kan die redenatie wel volgen. UA is er niet bij gebaat om continue in het nieuws te blijven komen, zolang het op politiek niveau maar bekend is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 01-08 17:02
RoD schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:07:
[...]

Hier wat meer info, inclusief het filmpje met de uitspraken van Kuleba.
[Embed]
Dussuhhh... Dit was weer een onzinbericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-08 17:10

watercoolertje

Untertitel

Avalaxy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Dussuhhh... Dit was weer een onzinbericht?
Wat is er onzin aan dan? Ze hebben wel degelijk de dag erop wat aangekondigd en het was goed nieuws!

Maargoed het is al niet duidelijk over welk bericht je het hebt? Twitter? De user die het hier post in een bericht? Of het bericht van @RoD die daar op reageerde?

[ Voor 23% gewijzigd door watercoolertje op 26-10-2023 16:04 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 01-08 17:02
watercoolertje schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:03:
[...]
Wat is er onzin aan dan? Ze hebben wel degelijk de dag erop wat aangekondigd en het was goed nieuws!
Wat dan? Ik heb niks gezien in het nieuws :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-08 17:10

watercoolertje

Untertitel

Avalaxy schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Wat dan? Ik heb niks gezien in het nieuws :P
https://www.reuters.com/b...heinmetall-pm-2023-10-24/
KYIV, Oct 24 (Reuters) - Ukraine has set up a joint defence venture with German arms manufacturer Rheinmetall AG (RHMG.DE) to service and repair Western weapons sent to help Kyiv against Russia's full-scale invasion, officials said on Tuesday.

[ Voor 31% gewijzigd door watercoolertje op 26-10-2023 16:06 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-07 17:04
Ik volg regelmatig op Youtube "rapport uit oekraine", maar de laatste dagen is er geen update meer.
Heeft dit een reden of weet iemand waarom de laatste update 23 oktober was?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
murphydrz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:47:
Ik volg regelmatig op Youtube "rapport uit oekraine", maar de laatste dagen is er geen update meer.
Heeft dit een reden of weet iemand waarom de laatste update 23 oktober was?
De man is (weer) ziek. Respect overigens, je moet die ellende maar kunnen rapporteren elke dag.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-07 17:04
mir4dor schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

De man is (weer) ziek. Respect overigens, je moet die ellende maar kunnen rapporteren elke dag.
Ah duidelijk! Overigens is de engelstalige versie ook lastig te vinden.
Respect zeker voor de man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
Dit dus, veel makkelijker Gepards, Marders, Leopards et cetera repareren, onafhankelijk van opeens al dan niet welwillende buurlanden.
En uit hetzelfde persbericht;
Oleksander Kamyshyn, minister for strategic industries, said Ukraine was committed to launching the production of Western weapons locally to keep up with growing Ukrainian demand with the war now at the 20-month mark with no end in sight.

He said he met 25 major German defence producers in Berlin.

Ukrainian officials hope cooperation with Western arms producers can help revive a domestic arms industry plagued by inefficiency and lack of transparency for years before Russia's invasion in February 2022.
En,
"All other production projects - it's not public information, but we have some plans what to produce in Ukraine, but the companies will announce it by themselves when the time will come."
Oftewel, ook een grote opstap naar verdere eigen productie van wapensystemen en munitie, efficiënter, moderner, en meer.
Mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
TheGhostInc schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:47:
[...]We rekenen ons veels te rijk.
Door corruptie staan er tanks weg te roesten die inzetbaar zouden moeten zijn. Maar je kunt niet zeggen: "Die tanks staan weg te roesten en ze hebben ook nog corruptie."

En vergis je niet, corruptie is leuk als niemand er last van heeft en iedereen er wat aan heeft. Mooie winterkleding, goede schoenen of lekker niks doen terwijl je 'onderhoud' doet.
Maar Rusland is niet een vriendelijk land. Als corruptie uitkomt, of al is het incompetentie, dan zijn er Goelags of ramen. Als Putin zelf meekijkt, dan kun je maar beter leveren! Landverraders (wat zo kun je dat zien) doen het niet goed in RU.

Dus ja, er is corruptie, net zo goed als er in het westen bureaucratie is. Maar als RU bijvoorbeeld 1,2 miljoen 152mm granaten kan maken per jaar, dan zit alles daarin verwerkt. Corruptie, bureaucratie, ...
En 1,2 miljoen granaten vertaalt 'gewoon' in een X aantal slachtoffers aan UA kant. Elk jaar!

En 10.000 tanks reviseren klinkt als veel, maar er rijden in dat land miljoenen vrachtwagens/voertuigen rond. Ze bouwen 60.000+ nieuwe vrachtwagens per jaar. RU heeft een stevige industriële basis, daar kunnen ze UA nog heel lang pijn mee doen (zelfs al doen ze zichzelf meer pijn).
Wat je aanneemt klopt volgens mij niet.
Hoe moet corruptie uitkomen wanneer de tanks ergens in open veld staan en boeren uit de buurt 'gebruik mogen maken' van de grote stukken staal wanneer bijvoorbeeld de as van een traktor stuk is. Of de rupsbanden eraf halen voor 'tijdelijke' wegverharding.
En verder, je kan misschien wel vrachtwagens bouwen, maar een vrachtwagen is allesbehalve een tank. Een tank bouwen is een heel andere tak van sport. Achterlijk sterk staal (o.a. pantser en loop), (deels) micrometer nauwkeurig gebouwd en een motor die veel sterker is.
Rusland is mede door Gorbatsjov juist overgestapt van oorlogsindustrie (o.a. tanks en zo) naar consumentenindustrie (vrachtwagens en zo). Zo'n industrie zet je niet ff terug naar het produceren van oorlogsgerelateerde machineriën, al helemaal niet met alle importsancties die er heden ten dage liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:59
murphydrz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:52:
[...]

Ah duidelijk! Overigens is de engelstalige versie ook lastig te vinden.
Respect zeker voor de man!
https://youtube.com/@RFU?si=xWVIU5deASD9AI_u en dan abonneren, staat elke dag bovenaan bij mij en inderdaad van de week helaas het bericht dat hij ziek is. Maar het is ook een flinke job 7 dagen per week zo'n update maken volgens mij. Clickbait still, maar inhoud is wel goed en altijd erg actueel

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

TheGhostInc schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:47:
Die 60 duizend vrachtwagens worden dan wel verdeeld over het land gemaakt en hoogst waarschijnlijk niet allemaal in de buurt van de tankopslagen. Het kost allemaal wel tijd voordat het e.e.a is verplaatst naar de juiste locaties om de tanks aan te passen. Naast dat ze in deze tijd zelfs meer dan het normale aantal vrachtwagens moeten maken omdat ze nauwelijks kunnen importeren, moet de werkruimte en personeel ook wel ineens tanks kunnen doen i.p.v. alleen vrachtwagens.
Ik geef niet aan dat ze niets kunnen, maar het kost gewoon veel tijd voordat je die tanks hebt aangepast.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tens
De eerste ATACMS neergehaald:

Opgevangen door een paar S-400 launchers lijkt het. :+

Ter verduidelijking het plaatje uit de tweet toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMoyeRagrDdOsVEzVyg2KCyMCyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxhSgh6kXXlLiXSD23ghTR6B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Tens op 26-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:53:
[Twitter]
Opgevangen door een paar S-400 launchers lijkt het.
[Twitter]
if so . blijkbaar is het generatie "oud" non-guided mist veel upgrades

Deze zet ik bij de 1ste himars, of 631% van de 40 himars geleverd .. berichten (dev/null archief)

of sterker nog

maar eind saldo dingen doen boem links en rechts.. "when does the hurting stop?"

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 26-10-2023 19:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bloody schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:50:
[Twitter]
Geen cent meer naar de Slowaken vanuit de EU. Vooral niet voor uitkeringen voor de ex Soviet’s pensionado’s.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

pro_6or schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Geen cent meer naar de Slowaken vanuit de EU. Vooral niet voor uitkeringen voor de ex Soviet’s pensionado’s.
Dan maar meteen Hongarije daar aan toe voegen :/
Blijkbaar is het normaal om over mensenlevens te onderhandelen zoals je in een spelletje Koehandel zou doen.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:07
Tens schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:53:
[Twitter]
Opgevangen door een paar S-400 launchers lijkt het. :+
[Twitter]
Ter verduidelijking het plaatje uit de tweet toegevoegd:
[Afbeelding]
Dat zou wel heel goed nieuws zijn. Een installatie s-400 kost blijkbaar 600 miljoen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooi pakket van Denemarken:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

bloody schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

Blijkbaar is het normaal om over mensenlevens te onderhandelen zoals je in een spelletje Koehandel zou doen.

[Twitter]
Zelfde geldt voor Hongarije inderdaad. Zelfde geen geld eigenlijk. Je kan er gerust van uitgaan dat juist deze aan de buis gekluisterde demografie dit mogelijk heeft gemaakt. Hoop en kans op voorspoed voor hun eigen jeugd daarmee de grond in borend. Polen is nog het op tijd op haar schreden teruggekeerd. Ik heb daar veel jonge en enthousiaste collega’s die absoluut modern zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:04
Wren schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:20:
Dat zou wel heel goed nieuws zijn. Een installatie s-400 kost blijkbaar 600 miljoen?
200 miljoen voor een compleet systeem met 8 launchers, volgens een artikel uit 2013. Inflatie is a bitch, maar niet zo'n grote bitch. Dus een paar lauchers vernietigen is leuk, zeker als de raketten er nog in zaten, maar het is geen financiële jackpot.

Ik denk dat de radar en de command unit het duurst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheBrut3 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

200 miljoen voor een compleet systeem met 8 launchers, volgens een artikel uit 2013. Inflatie is a bitch, maar niet zo'n grote bitch. Dus een paar lauchers vernietigen is leuk, zeker als de raketten er nog in zaten, maar het is geen financiële jackpot.

Gaat met name om het feit dat opstellen van die sites binnen ATACMS bereik wellicht een te groot risico zal zijn/worden. Dat geeft Ukraine wat meer vrijheid richting het front voor haar su-25

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Laatst online: 23:07
TheBrut3 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Geen idee van de waarde ervan,baseerde het op meerdere artikelen die het rond de 500 of 600 miljoen melden:

https://www.businessinsid...issiles-report-2023-9?amp

Dan nog, ook 200 miljoen is een leuke waarde als er een afgeschreven raket op valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

pro_6or schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:27:
Inderdaad, half rusland reist naar Moskou om te betogen als de pensioenen en kunstmatige jobs (veel te veel mensen op de payroll van bedrijven die van de politiek niet mensen mogen ontslaan) verlaagd worden.

De Slowaken, Hongaren,... hebben het van hun grote voorbeeld geleerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT0d6-uebCORd2O5SYzJtJNRkeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMRVQjdTcru7HIKs7VYRm77z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 12:29
(sarcastisch) De lage aantallen komen vast door het nieuws van RTL nieuws.: https://www.rtlnieuws.nl/...op-de-grond-er-wordt-hard

Vind dit bericht wel erg eenzijdig.

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:43
basjuh schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

De lage aantallen komen vast door het nieuws van RTL nieuws.: https://www.rtlnieuws.nl/...op-de-grond-er-wordt-hard

Haags centrum voor strategische studies... Dat artikel kan dus gewoon bij het oudvuil.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
[...]

(sarcastisch) De lage aantallen komen vast door het nieuws van RTL nieuws.: https://www.rtlnieuws.nl/...op-de-grond-er-wordt-hard

HCSS begint wel steeds verder af te zakken wat mij betreft. Zie ook deze post over verdienmodel van die tent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:13

dr.lowtune

Deugt niet

pro_6or schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Zelfde geldt voor Hongarije inderdaad. Zelfde geen geld eigenlijk. Je kan er gerust van uitgaan dat juist deze aan de buis gekluisterde demografie dit mogelijk heeft gemaakt. Hoop en kans op voorspoed voor hun eigen jeugd daarmee de grond in borend. Polen is nog het op tijd op haar schreden teruggekeerd. Ik heb daar veel jonge en enthousiaste collega’s die absoluut modern zijn.
Het erge is dat deze landen ook op een ander vlak Rusland in de kaart spelen; ze zorgen voor verdeeldheid in de EU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
The White House has claimed Russia is executing soldiers who fail to follow orders and threatening entire units with death if they retreat from Ukrainian artillery fire.
Vrij logische ontwikkeling natuurlijk.
Naast voormalige gevangenen mochten ook werkweigeraars (en iedereen die onvoldoende soldij wil afdragen of volgens zijn dronken officier de verkeerde kant op hoestte) al aantreden voor Storm Z-eenheden.

Omdat 'voldoende motivatie' daar toch nog een dingetje blijft, gaat men nu dreigen desnoods hele Storm-Z eenheden te executeren.
Mooi.
White House national security council spokesperson John Kirby said it was a development that security officials believe reflects Russia’s morale problems 20 months into its invasion.
“It’s reprehensible to think about that you would execute your own soldiers because they didn’t want to follow orders and now threatening to execute entire units, it’s barbaric,” Kirby told reporters.

“But I think it’s a symptom of how poorly Russia’s military leaders know they’re doing and how bad they have handled this from a military perspective.”
https://www.theguardian.c...w-orders-white-house-says

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Baserk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Naast voormalige gevangenen mochten ook werkweigeraars (en iedereen die onvoldoende soldij wil afdragen of volgens zijn dronken officier de verkeerde kant op hoestte) al aantreden voor Storm Z-eenheden.

Omdat 'voldoende motivatie' daar toch nog een dingetje blijft, gaat men nu dreigen desnoods hele Storm-Z eenheden te executeren.
Mooi.

[...]

[...]

Soort van militaire inflatie. Je krijgt waarvoor je betaald. Als je troepen slecht gemotiveerd zijn en onder dwang opereren kun je nog steeds die vierkante meter grond krijgen, je betaald alleen een hogere prijs in manschappen en materiaal.

De drogreden is dat Rusland genoeg manschappen heeft. Maar de militaire leiders van Rusland hoeven niet te verklaren waarom tien jaar van nu de Russische staat niet genoeg mensen heeft om zijn interne economie draaiende te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:05
Muncher schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:00:
[...]

HCSS begint wel steeds verder af te zakken wat mij betreft. Zie ook deze post over verdienmodel van die tent.
Dat zie je toch ook in de podcast van Boekestijn en de Wijk. Wordt constant gezegd dat de Russen oprukken bij Kupyansk al maanden lang. Op de kaart zijn de Russen amper tot niet opgerukt in die tijd.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Emryte schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Dat zie je toch ook in de podcast van Boekestijn en de Wijk. Wordt constant gezegd dat de Russen oprukken bij Kupyansk al maanden lang. Op de kaart zijn de Russen amper tot niet opgerukt in die tijd.
Stond vorige week ook een stuk over van Wijk in de Volkskrant. Er zijn nogal wat serieuze bedenkingen bij de feiten die hij noemt. Hij noemt dat zelf vooral slordigheden, maar er is een duidelijk patroon van zelfoverschatting. Zo bleken zijn kennis van de operatie om Osama op te pakken en zijn ontmoeting met Mandela aantoonbaar gelul.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
opzich minder negatief dan gevreesd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:48:
opzich minder negatief dan gevreesd?
[Twitter]
Self interest, maar dat is prima!

Ik las ook dat men in de US nu vooral bezig is om duidelijk te maken hoe veel banen er bij komen en hoe goed dit voor de eigen economie is.

Nogmaals: De Amerikanen snappen ook dat dit een hele goedkope manier is om van de Russen af te komen.

Zoals door @Baserk al werd geschreven: De Russen zijn inmiddels hun eigen mensen aan het afschieten. Gaat echt top die oorlog voor ze! 8)7 :X

De VS laat Rusland gewoon kapot bloeden in Oekraine zodat ze daar voor een hele lange tijd vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 21:26
Snow_King schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Ik las ook dat men in de US nu vooral bezig is om duidelijk te maken hoe veel banen er bij komen en hoe goed dit voor de eigen economie is.

Nogmaals: De Amerikanen snappen ook dat dit een hele goedkope manier is om van de Russen af te komen.

Zoals door @Baserk al werd geschreven: De Russen zijn inmiddels hun eigen mensen aan het afschieten. Gaat echt top die oorlog voor ze! 8)7 :X

De VS laat Rusland gewoon kapot bloeden in Oekraine zodat ze daar voor een hele lange tijd vanaf zijn.
En alle steunende landen komen van hun oude militaire zooi af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Snow_King schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is ook waar ik al langer op hamer hier. Voor het westen gaat de oorlog in Oekraïne super. We halen Rusland voor decennia als grote speler van het wereldtoneel. Onze oude militaire surplus die normaliter wordt afgeschreven wordt nuttig ingezet in Oekraïne en kan de economische motor van de oorlogsindustrie aanzwengelen. Er is vanuit het westen totaal geen reden om de oorlog in Oekraïne te laten stoppen in een compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

De "russia stronk" meme wordt weer door de "experten" herhaald en dat is stemmingmakerij dat rusland goed kan gebruiken om de Westerse steun in twijfel te doen trekken.

Je kan afvragen of het een permabear ("A permabear is somebody who is ALWAYS negative about the future direction of the markets and economy in general, no matter what.") of een betaalde beer is.

Een slagveld/oorlog kan je simuleren op basis van de informatie dat we hebben.
  • ATGM's werken goed tegen voertuigen tot 4 à 5 km ver.
  • FPV-drones werken goed tegen voertuigen tot 7 (officieel) à 9,5 (in praktijk) km ver. Een FPV-drone is 100x tot 200x goedkoper dan een schot met een Javelin en de Oekraïense productiecapaciteit gaat dit jaar nog 10k drones per maand halen. Stel dat een FPV-drone 10% slaagkans tegen een bewegend doel heeft, dan moet rusland al 1000 voertuigen per maand naar het front sturen om 10k drones per maand te compenseren. Artur Rehi drone donaties ging naar een eenheid die 30% slaagkans haalt.
  • Mijnenvelden zijn ook voor de vijand problematisch. Het vertraagt de vijandelijke bewegingen zodat de artillerie gemakkelijk raak kan schieten en de drones maken de survivors af.
  • Tegen infanterie moeten de Amerikanen op een of andere manier 3 miljoen verouderde clustermunitie artilleriegranaten kwijt geraken. Ze willen niet voor de ontmanteling van overdatum munitie betalen en het zal ergens in het buitenland gedumpt worden. Aangezien teveel landen clustermunitieverdrag getekend hebben, kunnen ze de munitie in een beperkt aantal landen kwijt. Beschikbare aantal clustermunitie artilleriegranaten maal gemiddelde kills per schot, geeft miljoenen doden en als het nodig is over 10 miljoen doden gaan. Als je de gewonden erbij telt, er zijn mogelijkheden om 1/3 van de russische bevolking arbeidsongeschikt te maken.
Met heel veel mobiks/meuk naar het front sturen kan de vijand niet zomaar door de frontlijn pushen.

Op de lange termijn is het voor de Oekraïners om een definitieve oplossing voor het russische probleem zoeken dat betrouwbaarder dan een verdrag is en aanhoudende vrede kan garanderen. Als ze 1/3 van russische bevolking arbeidsongeschikt moeten maken, so be it.

En de russen spelen mee met het Oekraïense plan:
Baserk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Mooi.

[...]

[...]

Waarom zou een rus hard werken, als je een fotorapport naar boven kan sturen om te laten zien dat je je werk gedaan hebt? Je baas is blij dat hij weer goed nieuws naar boven kan rapporteren.

Een Leopard 2 tank werd vanuit duizend verschillende hoeken gefilmd/gefotografeerd.

Niemand in het russische leger weet wat de echte status is, want liever lui dan moe.

Hoe kan de legertop wel de "vooruitgang" meten?

Als een legereenheid contact met de vijand maakt, dan gaan de doden- en gewonden-tellers omhoog. Als deze tellers omhoog gaan, dan zijn de russische soldaten echt aan het werken en Oekraïense eenheden aan de overkant zullen ook gevechtskracht verliezen.

De Oekraïense bevolking is 3x kleiner dan de russische bevolking en het is volgens de russische logica een kwestie van genoeg mobiks de dood injagen om de oorlog te winnen.

In het Westen meten we met de doden The Price Of A Mile en de russen meten met de doden hoe hard de troepen aan het werken zijn en hun "vooruitgang" in het slijten van Oekraïense eenheden is.

De russen leren anders en hebben een andere vorm van slimheid. Als de KPI de groei in doden is, dan gaan ze ook meer doden produceren op eender welke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:30
bloody schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:11:
[...]

[Twitter]
"We find our true friends on the field of battle"

Quote uit Game of Thrones, maar wel passend.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid