Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het grote probleem is dat de "vijand" er nieuwer en moderner spul voor terug krijgt en dus gevaarlijker word...asing schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
En al die oude militaire zooi moet ook vervangen worden. De wapenindustrie beleeft gouden tijden nu. In 2 jaar tijd ging het aandeel Rheinmetall een factor 3 omhoog. Ze zullen vast niet de enige zijn.
Die mag je uitleggen.murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Het grote probleem is dat de "vijand" er nieuwer en moderner spul voor terug krijgt en dus gevaarlijker word...
Rusland heeft niet heel veel aan wat ze van het westen veroveren. Ja ze weten hoe een Leo2 in elkaar steekt maar ze kunnen de motor van Duitsland die erin zit toch niet namaken.
Bovendien is het een drogreden om je wapens niet in te zetten omdat de vijand ze dan ziet. je maakt wapens juist zodat je vijand ze ziet.
Alleen een idioot maakt wapens als dreiging met de intentie ze nooit te gebruiken omdat anders de vijand weet hoe ze werken.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het ging hier om de steunende landen aan onze kant. Rusland heeft noch de kennis (gevlucht, omgekomen), noch de spullen (sancties), noch de equipment om zelf wat te maken. Hun wafertechniek komt niet verder dan 65nm en loopt minstens 15 jaar achter op de rest van de wereld.murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Het grote probleem is dat de "vijand" er nieuwer en moderner spul voor terug krijgt en dus gevaarlijker word...
Aan onze kant moeten nu hele handboeken herschreven gaan worden. Er is de komende 20 jaar werk te over in de defensietak.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik bedoel te zeggen dat al die russische tanks uit 1850 vervangen gaan worden door versies uit het jaar(laat ik eens positief blijvenAuredium schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:49:
[...]
Die mag je uitleggen.
Rusland heeft niet heel veel aan wat ze van het westen veroveren. Ja ze weten hoe een Leo2 in elkaar steekt maar ze kunnen de motor van Duitsland die erin zit toch niet namaken.
Bovendien is het een drogreden om je wapens niet in te zetten omdat de vijand ze dan ziet. je maakt wapens juist zodat je vijand ze ziet.
Alleen een idioot maakt wapens als dreiging met de intentie ze nooit te gebruiken omdat anders de vijand weet hoe ze werken.
Die zijn toch een stukje taaier.
Ik weet niet, maar ik snap geen jota van wat je probeert ons duidelijk te maken.murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat al die russische tanks uit 1850 vervangen gaan worden door versies uit het jaar(laat ik eens positief blijven) 2000 en heel misschien later.

Verdeeldheid kun je nooit toeschrijven aan een partij.dr.lowtune schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:14:
[...]
Het erge is dat deze landen ook op een ander vlak Rusland in de kaart spelen; ze zorgen voor verdeeldheid in de EU.
Wat de individuele lidstaten hebben vergeten is om een noodstopmaatregel op de plank te hebben liggen tegen elke individuele andere lidstaat. Oftewel, zorgen dat je pure machtspolitiek kunt winnen.
Tegen een paar kleine halfontwikkelde landen als Hongarije of Slowakije zou het voor een Duitsland of zelfs Nederland triviaal moeten zijn om het pijn te laten doen als er om oneigenlijke redenen / chantage ergens een veto op wordt uitgesproken. Wat je echter ziet is dat de traditionele lidstaten compleet vertrouwen op de EU als instituut.
Dat bepaalde landen om hun eigen moverende redenen zelf geen bijdrage leveren is echter hun goed recht.
Net zoals er in dit land en zelfs topic individuen zijn die niet uit NL-belang redeneren, maar hun belang naar UA verlegd hebben, of in het geval van Baudet RU.
Nee zo werkt de Russische wapenindustrie niet. Rusland heeft een grote surplus uit Sovjet tijd maar toen hadden ze ook een enorme productiecapaciteit en die hebben ze niet meer. Momenteel is 20% van de tanks die ze het veld op sturen nieuwe productie van oude modellen. De TLDR is dat Rusland in tegenstelling tot het westen niet in staat is om op grote schaal snelle militair ontwikkelingen door te voeren.murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Ik bedoel te zeggen dat al die russische tanks uit 1850 vervangen gaan worden door versies uit het jaar(laat ik eens positief blijven) 2000 en heel misschien later.
Er zijn wat video's van Perun hierover te vinden op YouTube.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Volgens mij zitten ze op een productie van 60 of 80 T90M's per jaar nu?murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
dus om x000 verloren tanks die ze nu al kwijt zijn te vervangen moeten ze 40 tot 80 jaar productie draaien.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja, maar het word nog even afwachten tot ze de budgetstemming doen en die 100Miljard steun stemming.Snow_King schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:58:
[...]
Self interest, maar dat is prima!
Ik las ook dat men in de US nu vooral bezig is om duidelijk te maken hoe veel banen er bij komen en hoe goed dit voor de eigen economie is.
Nogmaals: De Amerikanen snappen ook dat dit een hele goedkope manier is om van de Russen af te komen.
Tot die tijd blijft het allemaal nog een beetje lipservice.
PSN
https://www.ukrinform.net...h-stockpile-uk-intel.htmlRussia’s heavy bombers have not conducted air launched cruise missile strikes into Ukraine for over a month, one of the longest gaps in such strikes since the invasion began.
PSN
We weten dat Rusland ze aan het sparen is en ongetwijfeld zal onze sensatiemedia de aanvallen op het energiegrid opblazen buiten proporties. Ik ben echter erg benieuwd naar de tegenacties deze winter van Oekraïne. Ik ben benieuwd hoe kwaad Rusland is als volledig Moskou een paar uur zonder stroom zit.YakuzA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:30:
Das toch alweer een flinke extra stock van 100 raketten oid die ze extra gespaard hebben.
[...]
https://www.ukrinform.net...h-stockpile-uk-intel.html
Aan het begin van de oorlog zagen we colonne’s moderne Russische tanks (onder andere bij de opmars richting Kiev). Daar is destijds het meeste van afgeschoten. Het is niet zo dat Rusland eerst haar oudste equipment in heeft gezet, nee, eerst het beste van wat ze beschikbaar hadden.murphydrz schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Er zijn nu nog steeds van die moderne tanks over, en die worden nog steeds afgeschoten, maar in de mix zien we nu steeds vaker oudere modellen voorkomen, en ook steeds ouder.
Ja, er worden ook een paar van de allernieuwste modellen gespot, maar de hoofdmoot wordt steeds ouder in verhoudingen.
Daar tegenover wordt wat Oekraïne krijgt steeds nieuwer, eerst hebben landen hun oude Sovjet spullen gestuurd, want had geen extra training nodig en compatibel met ammunitie wat ze al hadden, maar toen dat in het westen op raakte sturen we nu steeds nieuwer spul, Leo1, daarna Leo2, HIMARS, MRAP, over een tijd F16.
Dus per saldo wordt alles wat Rusland gebruikt juist ouder, en wat Oekraïne gebruikt steeds nieuwer.
[ Voor 18% gewijzigd door gise op 27-10-2023 13:50 ]
Dus ook al zit Rusland straks met grote productieproblemen, ze gaan nooit meer van die oude meuk produceren. Ze weten nu ondertussen ook wat echt niet werkt en daar zullen hun volgende 'modellen' oorlogsmaterieel op aangepast worden. Dus moderner spul. (wat @murphydrz bedoelde denk ik)
Dat ze nu die capaciteit niet hebben om de verliezen bij te houden wil niet zeggen dat ze 80 jaar nodig hebben om weer een beetje fatsoenlijk redelijk modern leger bijeen te krijgen.
Hopelijk zullen ze wel inzien dat de tijd van landjepik zonder consequenties over is.
Ik wil niet lullig doen maar dat is exact waar deze post Brent in "Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?" welke door Muncher werd gerefereerd en Emryte op reageerde over gaat.blissard schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:39:
[...]
Stond vorige week ook een stuk over van Wijk in de Volkskrant. Er zijn nogal wat serieuze bedenkingen bij de feiten die hij noemt. Hij noemt dat zelf vooral slordigheden, maar er is een duidelijk patroon van zelfoverschatting. Zo bleken zijn kennis van de operatie om Osama op te pakken en zijn ontmoeting met Mandela aantoonbaar gelul.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ze gaan juist wel weer ouder spul produceren.Hippocampus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:00:
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat zo'n beetje alle oude meuk straks in gebruik is (geweest en stuk) of is regelrecht de smeltkroes ingegaan.
Dus ook al zit Rusland straks met grote productieproblemen, ze gaan nooit meer van die oude meuk produceren. Ze weten nu ondertussen ook wat echt niet werkt en daar zullen hun volgende 'modellen' oorlogsmaterieel op aangepast worden. Dus moderner spul. (wat @murphydrz bedoelde denk ik)
RU wilde de fabrikant verplichten weer de odue BMP2 te maken ipv de BMP3 omdat die goedkoper/simpeler/sneller te maken is. maar wel ten koste van kwaliteit.
RU gaat de oude T80 weer in productie proberen te krijgen, omdat de T90 productie toch niet zo snel loopt.
PSN
Vergis je niet hoor; Rusland is in hoog tempo fabrieken uit de grond aan het stampen.YakuzA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Ze gaan juist wel weer ouder spul produceren.
RU wilde de fabrikant verplichten weer de odue BMP2 te maken ipv de BMP3 omdat die goedkoper/simpeler/sneller te maken is. maar wel ten koste van kwaliteit.
RU gaat de oude T80 weer in productie proberen te krijgen, omdat de T90 productie toch niet zo snel loopt.
There are already factories for assembling drones in #russia. Now a new plant (Moscow), built in 8.5 months, which will apparently assemble missiles for the S400/S500 complexes?...
— Alf Really 🇺🇦🇺🇲🇬🇧🇨🇦🇪🇺🇮🇱🇩🇪🇵🇱 (@vik8867dn) 19 oktober 2023
Continue to flirt with Putin, Messrs. Scholz, Macron and others. Time teaches you nothing. Nothing. pic.twitter.com/7AHTEJsJ8W
Missile, drone, and fighter jet factories are springing up all over Russia.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 26 oktober 2023
New factories built just in the past year in Dubnyansky, Kazan and Irkutsk.
Meanwhile, the west just hopes Putin will stop. pic.twitter.com/h7eiDw0reF
nope
Goed, een 'ouder' ontwerp zoals de BMP2 is vandaag de dag gewoon nog in productie blijkbaar.YakuzA schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Ze gaan juist wel weer ouder spul produceren.
Voor in deze 'moeilijke' tijden gaat kwantiteit boven kwaliteit dus dan maar iets simpels.
Maar mocht deze oorlog nog jaren door etteren dan zal de productie van moderner spul ook opgeschroefd gaan worden lijkt me.
Ze kunnen wel fabrieken uit de grond stampen, maar er zijn geen moderne machines voor en ook materialen zijn erg lastig.
Rusland is al heel wat jaren bezig om nieuw modern spul te maken. Alleen lukt ze dat maar mondjesmaat en zal deze oorlog daar niet echt bij helpen. Want ze zijn nu wel fabrieken uit de grond aan het stampen, maar als je eerder al niet de materialen kon krijgen om modern spul te produceren is dat nu met de extra sancties echt niet beter geworden.Hippocampus schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:00:
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat zo'n beetje alle oude meuk straks in gebruik is (geweest en stuk) of is regelrecht de smeltkroes ingegaan.
Dat ze nu die capaciteit niet hebben om de verliezen bij te houden wil niet zeggen dat ze 80 jaar nodig hebben om weer een beetje fatsoenlijk redelijk modern leger bijeen te krijgen.
Hopelijk zullen ze wel inzien dat de tijd van landjepik zonder consequenties over is.
Punt blijft dus dat als ze de mogelijkheden en vooral kennis en kunde hadden gehad om nieuw modern materieel te bouwen dat al wel gebeurd was en dan hadden we nuT14s gezien ipv de T55s die er nu steeds meer opduiken. Rusland draait simpelweg in deze (en eerdere) oorlogen vooral op Sovjet-Unie spul en nu dat aan het verdwijnen is zullen ze heel veel moeite krijgen om dat opnieuw op te bouwen.
[removed]
Het kan hoor, maar een decreet van Putin betekent niet automatisch dat de productie echt verdubbelt. Zie jij bijvoorbeeld in de promotiefilmpjes iets van productiemachines?bloody schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:04:
[...]
Vergis je niet hoor; Rusland is in hoog tempo fabrieken uit de grond aan het stampen.
[Twitter]
[Twitter]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
🇷🇺🤨 Another state-of-the-art armored vehicle has been added to the arsenal of the Russian army. pic.twitter.com/LpreTaijb5
— Astraia Intel (@astraiaintel) 27 oktober 2023
PSN
https://www.ukrinform.net...ith-iskander-missile.html
De brandweer kazerne...The Russian forces attacked a fire department in Izium, Kharkiv region, with an Iskander missile.
"Last night Russian terrorists injured eight rescuers. An Iskander missile of the orcs hit the building of a fire department in Izium. This is such a "greeting" from katsapstan as the region’s fire protection service marks the 200th anniversary today," Tymoshko said.
PSN
Machines, personeel, onderdelen... Allemaal dingen waar Rusland niet direct in zwemt.Tens schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Het kan hoor, maar een decreet van Putin betekent niet automatisch dat de productie echt verdubbelt. Zie jij bijvoorbeeld in de promotiefilmpjes iets van productiemachines?
En bovenal, alle schattingen die er nu zijn (gebaseerd op wat er op het slagveld verschijnt) geven aan dat de huidige fabrieken nog lang niet voluit draaien. Als je de huidige fabrieken al niet van voldoende materialen kunt voorzien, hoeveel nut hebben extra fabrieken dan?Tens schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Het kan hoor, maar een decreet van Putin betekent niet automatisch dat de productie echt verdubbelt. Zie jij bijvoorbeeld in de promotiefilmpjes iets van productiemachines?
[removed]
De ene productielijn is de andere niet.redwing schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:00:
[...]
En bovenal, alle schattingen die er nu zijn (gebaseerd op wat er op het slagveld verschijnt) geven aan dat de huidige fabrieken nog lang niet voluit draaien. Als je de huidige fabrieken al niet van voldoende materialen kunt voorzien, hoeveel nut hebben extra fabrieken dan?
Tijdens Covid hebben we ook genoeg bedrijven gezien die extra productielijnen hebben opgezet geheel geoptimaliseerd om 1 product in hoog volume te produceren waarbij zelfs het product nog is geoptimaliseerd om sneller te kunnen maken met de beschikbare middelen.
Dit is nog los van het feit dat ook bij westerse bedrijven verschillende fabrieken enorme verschillen in efficiëntie en kwaliteit kunnen hebben.
Wat b.v. drones betreft geloof ik dat best, maar als je maar mondjesmaat tanks en andere voertuigen kunt produceren wegens gebrek aan meteriaal zal een extra fabriek niet je probleem oplossen. Wat je wel ziet is dat ze weer bezig zijn om juist ouder materieel te produceren, maar ook daar loop je tegen hetzelfde probleem aan. Dat hele opschalen klinkt dan ook vooral als baasjes tevreden houden terwijl het in de praktijk weinig uit zal maken. Bedenk daarbij ook dat alle mensen die naar deze fabrieken gaan ook niet meer aan de russische economie werken en er dus op andere fronten steeds meer problemen zullen ontstaan doordat er geen mensen meer zijn.Rukapul schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:39:
[...]
De ene productielijn is de andere niet.
Tijdens Covid hebben we ook genoeg bedrijven gezien die extra productielijnen hebben opgezet geheel geoptimaliseerd om 1 product in hoog volume te produceren waarbij zelfs het product nog is geoptimaliseerd om sneller te kunnen maken met de beschikbare middelen.
Dit is nog los van het feit dat ook bij westerse bedrijven verschillende fabrieken enorme verschillen in efficiëntie en kwaliteit kunnen hebben.
[removed]
Mooi toch?redwing schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Wat b.v. drones betreft geloof ik dat best, maar als je maar mondjesmaat tanks en andere voertuigen kunt produceren wegens gebrek aan meteriaal zal een extra fabriek niet je probleem oplossen. Wat je wel ziet is dat ze weer bezig zijn om juist ouder materieel te produceren, maar ook daar loop je tegen hetzelfde probleem aan. Dat hele opschalen klinkt dan ook vooral als baasjes tevreden houden terwijl het in de praktijk weinig uit zal maken. Bedenk daarbij ook dat alle mensen die naar deze fabrieken gaan ook niet meer aan de russische economie werken en er dus op andere fronten steeds meer problemen zullen ontstaan doordat er geen mensen meer zijn.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Behalve dan dezelfde reden waarom we tot het laatst geprobeerd hebben de oorlog te voorkomen, handel en voorspoed. Oorlog kost altijd meer dan vrede. We missen inkomsten en geven miljarden aan steun.Auredium schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:03:
[...]
Dat is ook waar ik al langer op hamer hier. Voor het westen gaat de oorlog in Oekraïne super. We halen Rusland voor decennia als grote speler van het wereldtoneel. Onze oude militaire surplus die normaliter wordt afgeschreven wordt nuttig ingezet in Oekraïne en kan de economische motor van de oorlogsindustrie aanzwengelen. Er is vanuit het westen totaal geen reden om de oorlog in Oekraïne te laten stoppen in een compromis.
een treffende spreuk
"Oorlog kost altijd meer dan vrede" lijkt veel op de uitspraak "Kinderen worden minder gelukkig wanneer hun ouders scheiden." Ja: kinderen van gescheiden ouders zijn gemiddeld ongelukkiger dan kinderen van ongescheiden ouders. Maar de situatie vóór een scheiding is iha. niet het gemiddelde gezinnetje, waardoor de uitspraak technisch klopt, maar toch heel erg incorrect is.pro_6or schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:59:
[...]
Behalve dan dezelfde reden waarom we tot het laatst geprobeerd hebben de oorlog te voorkomen, handel en voorspoed. Oorlog kost altijd meer dan vrede. We missen inkomsten en geven miljarden aan steun.
De "vrede" die tussen het Westen en Rusland bestond voor de grote inval van 2022 was helaas vrij duur: De langzame ontwrichting van onze democratische instituties en de corrumperende invloed van Rusland en Russische bedrijven zijn moeilijk in geld uit te drukken, maar het kostte ons erg veel.
En ook nu nog lijken veel landen in te schatten dat de oorlog voortzetten duidelijk minder duur is dan de beste vrede die nu met Rusland kan worden onderhandeld te accepteren.
[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 27-10-2023 20:15 ]
this is just getting out of hand...
— david D. (@secretsqrl123) 27 oktober 2023
US aid to ukraine (last package) 150 million....
german aid.. they did not release the numbers but...
iris T battery ... 150M
iris T msl.. @ 300K per .... at least 5 mil
1 TRML-4D radar 20 million
4 APCs at least 3 million each 12m
4 HX81 + 4…
So, the Biden Administration is now giving less lethal military aid to Ukraine than Germany. https://t.co/X90PxYVeZo pic.twitter.com/NHDh0HXkwc
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 27 oktober 2023
[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 27-10-2023 21:40 ]
PSN
PSN
https://www.thedrive.com/...-atacms-will-be-sent-grow
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Heb je er ook een tldw versie van? Ik kan niet altijd een complete video kijken (zeker op een telefoon met huisgenoten er bij) dus het wordt gewaardeerd als er een tekstuele samenvatting van is.YakuzA schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:37:
De tank voorraad is ook weer geteld:
[YouTube: How Long Does Russia Have Left? Number of Tanks, Each Type, and Their Decline This Year]
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 28-10-2023 09:27 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
closed captions aanzetten (en geluid uit). Getallen komen rond de 5:40 mark als je niet de hele uitleg van hoe ze tellen wilt hebben.Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Heb je er ook een tldw versie van? Ik kan niet altijd een complete video kijken (zeker op een telefoon met huisgenoten er bij) dus het wordt gewaardeerd als er een tekstuele samenvatting van is.
Dit verhaal zal niet veel afwijken:Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Heb je er ook een tldw versie van? Ik kan niet altijd een complete video kijken (zeker op een telefoon met huisgenoten er bij) dus het wordt gewaardeerd als er een tekstuele samenvatting van is.
https://twitter.com/saintjavelin/status/1717896468080550293
Belangrijkste conclusie is dat er steeds minder staan.
Maar conclusies zijn lastig; hoeveel er nog reparabel zijn is op basis van foto's niet te bepalen, je ziet bv ook rijen tanks zonder turret. Geclaimd wordt dat de oudere T54 en 62 makkelijker inzetbaar te maken zijn (want simpeler qua motor en elektronica ) dan de nieuwere in opslag. Maar het kan ook zijn dat er simpelweg geen onderdelen voor die nieuwere zijn.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Geschatte resterende tank voorraad in de buiten opslag:Nox schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
3500 (5500 inclusief wrakken)
400 minder dan in April
1200 minder dan 1 jaar geleden
En dat dit redelijk gelijk opgaat met de Oryx getallen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 28-10-2023 11:19 ]
PSN
Met die sidenote dat de sattelietbeelden van afgelopen zomer waren, en in de tussentijd zijn er nog eens 1000 tanks bijgekomen in de cijfers die Oekraïne verspreid.YakuzA schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Geschatte resterende tank voorraad in de buiten opslag:
3500 (5500 inclusief wrakken)
400 minder dan in April
1200 minder dan 1 jaar geleden
En dat dit redelijk gelijk opgaat met de Oryx getallen.
Onzin natuurlijk, want dan zou het leger wel optrekken naar Moskou.
Volgens mij is dit nieuws de wereld ingeholpen door het Kremlin om het westen wat hoop te geven.
Dan als Rusland Advika verovert, Putin springlevend zijn kop weer eens laat zien, het midden oosten verder escaleert, hoopt Rusland dat het westen wilt onderhandelen met Rusland...
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
En de aanvallen bij Avdiivka hebben waarschijnlijk wat troepen bij het Zapo front weg getrokken:Skynett schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:42:
Die aanvallen van Rusland nu bij Aavdivka zijn Do or Die acties. Alleen als het westen de steun blijft voortzetten kan het voor hen op Do and Die uitlopen, op een gegeven moment in de tijd zal het hun aan slagkracht gaan ontbreken om nog aan te kunnen vallen. Verder zorgen dit soort acties van de Russen, met die enorme verliezen, er eigenlijk ook alleen maar voor dat dat moment eerder vroeger dan later aanbreekt. Dus geen enorme terreinwinst voor Oekraïne maar de attritie verloopt zo wel sneller. Moeilijke tijd voor iedereen, je kan alleen maar volhouden nu.
This is a useful analytical🧵on the AFU supply routes into Avdiivka. The BLUF:
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 27 oktober 2023
1. Avdiivka is not in immediate danger of collapsing.
2.Avdiivka has likely forced the culmination of the Ukrainian summer offensive in Zaporizhia. https://t.co/n3XSjajDWD
PSN
Ik zag het ook, CVR kwam ermee. Het gerucht gaat nu al een dag of 4-5. Het begon met een hartaanval en later zou hij doodverklaard zijn. Ieder officieel bericht over zijn overlijden blijft uit. Tot zover zou je kunnen zeggen dat het een hoax is.C00P schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:53:
Hier en daar kan je op internet lezen dat Putin dood zou zijn. (pro Russisch telegram kanaal kwam er als eerste mee uit)
Onzin natuurlijk, want dan zou het leger wel optrekken naar Moskou.
Volgens mij is dit nieuws de wereld ingeholpen door het Kremlin om het westen wat hoop te geven.
Echter, het enige wat het Kremlin hoeft te doen is beeldmateriaal verspreiden van, ik noem maar iets, de opening van een winkelcentrum, een brug, een bezoek aan een wapenfabriek. Dat is verifieerbaar en neemt meteen alle ruis weg dat er iets met hem aan de hand zou zijn.
Dat bewijs is er dus ook niet.
Zegt natuurlijk niets als het Kremlin achter die geruchten zit, voor welke reden dan ook. Dan gaan ze nu natuurlijk geen video's van Putin posten. Dus dit is alleen maar ruis. Ik zou er niet meer aan refereren totdat de NOS ofzo er over begint.asing schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:42:
Dat bewijs is er dus ook niet.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Eigenlijk is dit voor UA natuurlijk een "goedkopere" manier om hun doel te bereiken: attritie van het russische leger.YakuzA schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
En de aanvallen bij Avdiivka hebben waarschijnlijk wat troepen bij het Zapo front weg getrokken:
[Twitter]
Maar het geeft wel weer aan hoe ver weg het doel van het terugkrijgen van de bezette gebieden is.
This Russian advance west of Krasnohorivka and near Avdiivka tried to breach Ukrainian lines, but when Ukrainian artillery opened fire, chaos erupted and the crews and infantry abandoned their vehicles in droves. In the open entire Russian platoons got hit. At least two BTR got… pic.twitter.com/ct7jmbof0H
— (((Tendar))) (@Tendar) 28 oktober 2023
nope
Wat een contrast op de ondergrond als ze eroverheen rijden. Is dat al sneeuw dan?
Daily driver; MB R171 SLK280
In de comments staat hetzelfde event maar van 2 werken terug. Wel mooi filmpje overigens maar dus helaas geen +8 btr
[ Voor 4% gewijzigd door Snowhite0901 op 28-10-2023 23:10 ]
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Russian forces attempt to regain positions on 2 fronts – General Staff report
Hieronder wat highlights daaruit:
In totaliteit
Over the course of the day, Ukraine’s defence forces clashed with Russian forces 48 times. Russian forces carried out 5 missile strikes and 18 airstrikes and deployed multiple-launch rocket systems (MLRS) 20 times to attack the positions of Ukrainian troops and civilian settlements.
The situation in eastern and southern Ukraine remains difficult.
Noord - Noord Oost - Kharkiv, Sivershchynaen Slobozhanshchyna fronts
Russia continues to maintain its forces near the Ukrainian border on the Sivershchyna and Slobozhanshchyna fronts and is conducting sabotage and reconnaissance operations, shelling Ukrainian settlements [...]
On the Kupiansk front, Russian forces are conducting unsuccessful offensive operations near Synkivka and Ivanivka (Kharkiv Oblast), where Ukrainian forces repelled five Russian assaults.Russian forces also deployed mortars and artillery to attack around 10 settlements [...]
On the Lynman front: [...]more than 10 civilian settlements [....]came under Russian mortar and artillery fire
On the Bakhmut front Russian forces attempted to regain positions near Klishchiivka and Andriivka, where Ukrainian forces repelled six Russian assaults. Around 20 civilian settlements came under Russian mortar and artillery fire[...]. Russian occupation forces carried out unsuccessful offensive operations near Keramik, Stepove, Avdiivka, Tonenke and Opytne on the Avdiivka front, with Ukrainian forces repelling over 10 Russian assaults. Russian aircraft struck areas in the vicinity of Novobakhmutivka. Russian forces also deployed artillery and mortars to attack more than 10 civilian settlements [...]
On the Marinka front Ukrainian forces repelled 16 Russian assaults near Marinka and Novomykhailivka. Around 10 settlements [....] came under Russian fire.
Russian forces conducted unsuccessful aircraft-supported offensive operations near Staromaiorske and to the south of Zolota Nyva on the Shakhtarsk front. Around 10 civilian settlements [...] came under Russian artillery and mortar fire.
Zuid - Kharkiv, Zaporizhzhia, Kherson
Russian aircraft struck areas in and around Beryslav, Novoberyslav, Kozatske, Odradokamianka, Tiahynka and Ivanivka (Opmerking: op de westoever van de Dnipro) on the Kherson front. The city of Kherson also came under Russian fire.Russian forces also attempted to regain lost positions near Verbove on the Zaporizhzhia front but were unsuccessful. Around 30 civilian settlements came under Russian artillery and mortar fire [...].
Oekraïne op offenssief vlak
Meanwhile, Ukraine’s defence forces are continuing:Ukrainian aircraft carried out five airstrikes on areas where Russian military personnel, weapons and equipment were concentrated.
- to pursue the offensive on the Melitopol front
- to carry out offensive operations on the Bakhmut front.
- to inflict personnel and equipment losses on the Russian forces and wearing them out all along the frontline.
Units of Ukrainian Rocket Forces and Artillery also struck a cluster of Russian personnel, weapons and equipment and a Russian artillery system.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://euromaidanpress.c...es-with-western-missiles/
:strip_exif()/f/image/z9W9RIpCcnWvAE1WaRJCy13W.jpg?f=fotoalbum_large)
De cijfers van gisteren zijn laag, maar als we de cijfers over dit jaar bekijken is oktober een hele zware maand:
Tanks:
:strip_exif()/f/image/jenI306AcIZYzTqntsKjzht3.jpg?f=fotoalbum_large)
Artillerie:
:strip_exif()/f/image/OQvTkp2elDs58O4Ri8VyOem9.jpg?f=fotoalbum_large)
bron: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1718514209611280601
[ Voor 56% gewijzigd door beany op 29-10-2023 07:32 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Is ook niet heel vreemd natuurlijk, als rusland een bepaald aantal tanks opgespaard heeft voor een grote gemechaniseerde aanval krijg je grote verliezen. Maar de transportcapaciteit wordt er ook niet groter van dus zal RU de komende week wellicht wat sparzamer met de tanks omgaan.beany schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 06:56:
[Afbeelding]
De cijfers van gisteren zijn laag, maar als we de cijfers over dit jaar bekijken is oktober een hele zware maand:
Tanks:
[Afbeelding]
Artillerie:
[Afbeelding]
bron: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1718514209611280601
Ik had wel vaker de term FrankenSAM gelezen, maar had nooit door dat dit de reden voor die naam wasSkynett schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:24:
FrankenSAM: westerse raketten gemonteerd op Russische launchers. Wegens schaarste van SAM raketten en een overschot aan BUK launchers, is deze combinatie tot stand gekomen. Wie had dat ooit gedacht?
https://euromaidanpress.c...es-with-western-missiles/
PSN
https://mil.in.ua/en/news...tractors/#google_vignetteMilitary assistance to Ukraine from Western countries has led to an increase in the revenue of defense contractors.
For instance, a division of General Dynamics Combat Systems which produces armored vehicles, tanks and artillery used in Ukraine, experienced an increase in its revenues by almost 25% compared to the same period last year.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2023 08:40 ]
PSN
Was vorige week ook, ik denk (bevroren) ochtend dauw.mir4dor schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
Wat een contrast op de ondergrond als ze eroverheen rijden. Is dat al sneeuw dan?
infra rood beelden lijkt me.mir4dor schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/it7aBUcyrF
Verbaast me niets. Ze hebben naar verluidt 1000 containers aan wapens/munitie geleverd. https://www.cnbc.com/amp/...-equipment-to-russia.htmlgise schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:27:
Unconfirmed, mogelijk Noord Koreaanse D-30 122mm towed artillery op transport in Rusland gespot.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik zie gewoon kleur in dat beeld, lijkt mij geen IR. Veel te veel details ook zichtbaar.
Kijk maar eens naar de vlammen op die tank.
Mijn gok is ook gewoon op rijp.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Noord Korea zou d-30 moeten hebben, maar hoe veel is niet bekend. Bij hen is alles opgepoetst. Deze zien er uit als RU stock. En ze hebben er genoeg. DPRK moet munitie leveren.gise schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:27:
Unconfirmed, mogelijk Noord Koreaanse D-30 122mm towed artillery op transport in Rusland gespot.
een treffende spreuk
Mr roept op tot een wapenstilstand en onderhandelingen, omdat beide partijen niet tot verdere verovering zouden kunnen komen.
Dat is toch een ietsje ander geluid dan de reguliere Kremlin spreekpop.
https://www.theguardian.c...lukashenko-talks-fightingAlexander Lukashenko, who is an ally of Russian president Vladimir Putin, described the current state of the conflict as “head-to-head, to the death, entrenched. People are dying”.
“There are enough problems on both sides and in general the situation is now seriously stalemate: no one can do anything and substantively strengthen or advance their position,” he said.
Fijntjes benoemd dat er ook aan Russische kant 'genoeg problemen zijn'?
Hij zal wellicht beseffen dat er van 'Bondskanselier Merkel rustig >4 uur laten wachten' tot aan 'Bedelen in Pyongyang', er aardig wat veranderd is.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Ruikt ernaar alsof die de gok neemt en alvast kudo’s wil gaan scoren voorals RU straks echt gewoon uitgespeelt is en niks meer voor elkaar gaat krijgen in UA.Baserk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:03:
Wit-Rusland dictator Loekashenko laat van zich horen en klinkt niet perse positief over Rusland's verdere militaire invasie van Oekraïne.
Mr roept op tot een wapenstilstand en onderhandelingen, omdat beide partijen niet tot verdere verovering zouden kunnen komen.
Dat is toch een ietsje ander geluid dan de reguliere Kremlin spreekpop.
[...]
https://www.theguardian.c...lukashenko-talks-fighting
Fijntjes benoemd dat er ook aan Russische kant 'genoeg problemen zijn'?
Hij zal wellicht beseffen dat er van 'Bondskanselier Merkel rustig >4 uur laten wachten' tot aan 'Bedelen in Pyongyang', er aardig wat veranderd is.
Het is daar nu zo'n 15-16 graden, dat is geen sneeuwmir4dor schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:24:
[...]
https://www.ventusky.com/?p=52.3;28.7;5&l=temperature-2m
Dus dat is hoogstwaarschijnlijk rijp.
[ Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 29-10-2023 16:31 . Reden: Fraggert edit ]
En ‘s nachts? Op grondniveau…….daar waar rijp ontstaat?_Eend_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:38:
[...]
Het is daar nu zo'n 15-16 graden, dat is geen sneeuw
https://www.ventusky.com/?p=52.3;28.7;5&l=temperature-2m
Zo beter?Fraggert schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:59:
[...]
En ‘s nachts? Op grondniveau…….daar waar rijp ontstaat?
We kunnen er dus vanuit gaan dat morgen de 300.000 wordt aangetikt qua Russische soldaten volgens deze meeting. 300.000 veelal jonge mensen die in de toekomst geen land meer bewerken, niet in fabrieken staan of achter toonbanken. Mensen die niet meer zich bezig houden met administratie als werk. Mensen die geen huis kopen of producten afnemen. Mensen die geen kinderen meer op de wereld zetten. Het is lachwekkend om te denken dat Rusland mensen blijft sturen en de rekening achteraf kan betalen. Maar ik gok erop dat het makkelijk is voor Poetin, die leeft over tien jaar toch niet meer om te zien hoe Rusland lijdt door het inzetten van mensen die ze niet kunnen missen maar van zeggen dat ze ze wel kunnen missen.
Toepasselijk dat de mijlpaal op Halloween lijkt te worden bereikt.
Overnight, Ukraine reportedly attacked the Russian anti-air regiment near Olenivka in occupied Crimea. A total of 17 Russian servicemen were wounded and 5 vehicles were damaged as a result of the attack. pic.twitter.com/SEuvlqEG6e
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 oktober 2023
:fill(white):strip_exif()/f/image/XUMqdbDmLGLae79Iv7vy6fNc.png?f=user_large)
Laten we het hopen, dat zou toch een hele mooie zijn!Tens schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:52:
Vijf voertuigen, als in: een complete AA batterij?
[Twitter]
[Afbeelding]
Geruchten dat het ATACMS was:
Russian sources report that a combined attack using 2 ATACMS missiles, 3 unmanned boats, and, presumably, Storm Shadow missiles, was launched against Crimea last night.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 30 oktober 2023
This would be the first use of ATACMS against Crimea.
Ukrainian official source this morning reported about…
Russian sources report that a combined attack using 2 ATACMS missiles, 3 unmanned boats, and, presumably, Storm Shadow missiles, was launched against Crimea last night.
This would be the first use of ATACMS against Crimea.
Het continue slopen van artillerie, ofwel de artritie lijkt te werken!
Russian serviceman Vozhak Z, who is involved in the Avdiivka battle, describes the meat assault strategy and why it was adopted. Primarily due to the lack of any artillery preparation on the Russian side. https://t.co/x98fDXPqvM pic.twitter.com/EkzsPy27ts
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 30 oktober 2023
Dat is best goed nieuws :-)Russian serviceman Vozhak Z, who is involved in the Avdiivka battle, describes the meat assault strategy and why it was adopted. Primarily due to the lack of any artillery preparation on the Russian side.
[ Voor 55% gewijzigd door Snow_King op 30-10-2023 09:31 ]
Als de russen zo'n grote aanval claimen zal de schade niet klein zijn.Snow_King schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:21:
Laten we het hopen, dat zou toch een hele mooie zijn!
(uit de tweet:)
Maar even wachten tot er (satelliet)beelden van zijn.Russian sources report that a combined attack using 2 ATACMS missiles, 3 unmanned boats, and, presumably, Storm Shadow missiles, was launched against Crimea last night.
https://www.ukrinform.net...rd-in-odesa-district.html
Schijnbaar 6 van die Onyx raketten.The Russian army hit a shipyard in the Odesa district with missiles this morning, wounding two people.
(familie hoorde 3 explosies)
/edit:
Spokesman for the Ukrainian Air Force Yuriy Ignat said that Russia most likely used ballistic missiles during an early morning attack in Odesa.
People's Deputy Oleksiy Goncharenko stated that a total of 6 Onyx missiles were likely used and a ship repair site near Odesa was hit. pic.twitter.com/QqNA1ulyuN
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2023 10:40 ]
PSN
Wel bijzonder, die site is al een paar keer geraakt, dat lijkt geen enkele trigger voor RU om maar eens te denken dat ze die misschien iets moeten verplaatsen oidSnow_King schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Laten we het hopen, dat zou toch een hele mooie zijn!
[Twitter]
[...][...]
[Twitter]
[...]
Dat is best goed nieuws :-)
Benieuwd wanneer ze eens een ATACMS op Dzankoi airfield gaan mikken
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2023 11:46 ]
PSN
ik wilde niet betweterig ofzo overkomen, ik wilde echt even checken of het mogelijk was. Ik vond het leuk dat je gewoon al die gegevens tevoorschijn kon toveren
Reken UA niet rijk. RU zit op industriele schaal jonge (en minder jonge) mannen de vleesmolen in te sturen, maar historisch precedent zegt dat ze veel langer hiermee door kunnen gaan. Na 2.5j oorlog zitten ze momenteel op 1/30 van de verliezen in WO1 die geleid hebben tot revoluties. In WO2 hebben ze hogere verliezen verduurd zonder revolutie. In beide gevallen is de maatschappij binnen een decennium na de oorlog grotendeels hersteld van de schade.Auredium schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:23:
[...]
Het is lachwekkend om te denken dat Rusland mensen blijft sturen en de rekening achteraf kan betalen. Maar ik gok erop dat het makkelijk is voor Poetin, die leeft over tien jaar toch niet meer om te zien hoe Rusland lijdt door het inzetten van mensen die ze niet kunnen missen maar van zeggen dat ze ze wel kunnen missen.
Zelfs als we uitgaan van de 'betere' van die twee opties, dus dat na 30 keer hogere verliezen de boel instort, kan het nog 75 jaar doorgaan op dit tempo voordat dat bereikt wordt. Zelfs als de verliesbereidheid veel lager ligt dan toen kan het alsnog decennia duren. Als RU dit ook op alle andere vlakken volhoudt, zijn ze over de tien jaar die je noemt nog lang niet door het vlees voor de molen heen. Gelukkig is die lijn voor zaken als materieel en munitie een stuk minder optimistisch, RU is over jaar of drie wel door alle opgeslagen tanks en artillierie heen op dit tempo.
[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 30-10-2023 13:17 ]
Oslik blyat! Oslik!
Zijn er nu ballistische raketten (Iskander, ..) gebruikt of Onyx (kruis)raketten? Dat is nogal een flink verschil. Niet zozeer qua impact (allebei doen flink au), maar qua verdediging en effectiviteit van air defense nogal een verschil.YakuzA schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:37:
Vanochtend ook raketten op de havens bij Odessa, kreeg dit vanochtend al over de telefoon te horen:
https://www.ukrinform.net...rd-in-odesa-district.html
[...]
Schijnbaar 6 van die Onyx raketten.
(familie hoorde 3 explosies)
/edit:
[Twitter]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Bedoel je artritis of attritie? Ik gok maar even attritieSnow_King schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:21:
[...]
Attritie werkt pas als er ook echt minder artillerie ingezet kan worden omdat er stukken missen - danwel vanwege logistieke problemen (ze worden sneller gesloopt dan ze aangevoerd kunnen worden), ofwel omdat er domweg niet genoeg materieel meer beschikbaar is.
Uit dit soort staafjes kun je dat helaas niet opmaken.
Wel uit andere bronnen - waaruit blijkt dat er inderdaad een stuk minder artillerie door de Russen gebruikt wordt. (Lokaal) gebrek aan stukken, gebrek aan munitie of een gebrek aan allebei. In ieder geval is het goed voor Oekraine.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Vergeet niet dat in beide gevallen Rusland (c.q. de Sovjet Unie) niet onder een berg sancties deed zwichten en in beide gevallen de bevolking aanzienlijk meer mensen tot zijn beschikking had dan momenteel het geval is zelfs met die verliezen.dion_b schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Reken UA niet rijk. RU zit op industriele schaal jonge (en minder jonge) mannen de vleesmolen in te sturen, maar historisch precedent zegt dat ze veel langer hiermee door kunnen gaan. Na 2.5j oorlog zitten ze momenteel op 1/30 van de verliezen in WO1 die geleid hebben tot revoluties. In WO2 hebben ze hogere verliezen verduurd zonder revolutie. In beide gevallen is de maatschappij binnen een decennium na de oorlog grotendeels hersteld van de schade.
Zelfs als we uitgaan van de 'betere' van die twee opties, dus dat na 30 keer hogere verliezen de boel instort, kan het nog 75 jaar doorgaan op dit tempo voordat dat bereikt wordt. Zelfs als de verliesbereidheid veel lager ligt dan toen kan het alsnog decennia duren. Als RU dit ook op alle andere vlakken volhoudt, zijn ze over de tien jaar die je noemt nog lang niet door het vlees voor de molen heen. Gelukkig is die lijn voor zaken als materieel en munitie een stuk minder optimistisch, RU is over jaar of drie wel door alle opgeslagen tanks en artillierie heen op dit tempo.
Bovendien is in deze tijd tien jaar achterstand een enorme achterstand in tegenstelling tot de eerste helft van vorige eeuw. Helemaal als je je realiseert dat Rusland geen hightech had zelfs voor 2014 en de kans nihil is dat ze het in de komende pakweg 30 jaar zullen ontwikkelen.
Dat is ook wel het ding hier. Rusland nu is niet het Rusland van na de eerste en tweede wereldoorlog. Het is kleiner en heeft veel minder mensen tot zijn beschikking.
En in tegenstelling tot de sancties werden ze toen juist aan alle kanten geholpen om de produktie van nieuw wapentuig op te schalen. Dat was iets dat ze zelf niet konden en pas nadat er grote delen door o.a. de Amerikanen waren overgenomen om goed op poten te zetten ging de boel pas echt lopen.Auredium schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Vergeet niet dat in beide gevallen Rusland (c.q. de Sovjet Unie) niet onder een berg sancties deed zwichten en in beide gevallen de bevolking aanzienlijk meer mensen tot zijn beschikking had dan momenteel het geval is zelfs met die verliezen.
Dat in tegenstelling tot nu waarbij dat opschalen niet echt van de grond komt. En dat is ook omdat de kennis bij het uiteenvallen van de SU veelal kwijt geraakt is. Kennis waarvan veel in b.v. Oekraine zit.
[removed]
Germany began training a group of Ukrainian soldiers on the Patriot air defense system, the Luftwaffe reports. 61 Ukrainian military personnel are participating in it. Also, 10 Ukrainian language mediators are starting a multi-week training course. https://t.co/95EY9I0JYW
Unsere Unterstützung für die Ukraine geht weiter.
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) 30 oktober 2023
Heute beginnt die nächste #PATRIOT Ausbildung. 61 🇺🇦 Schüler + 10 🇺🇦 Sprachmittler starten ihre mehrwöchige Schulung. (Archivbilder) pic.twitter.com/19AwSRapoX
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2023 16:06 ]
PSN
Minus another TOS-1A Solntsepyok by a Ukrainian FPV drone. pic.twitter.com/TGFkfjDMEg
PSN
Ik probeer te zoeken hoe veel TOS-1 RU eigenlijk heeft en hoe veel er verloren zijn gegaan.
Iemand die deze informatie naar boven weet te halen?
Op je gelinkte Wikipedia pagina zijn het er ~45Snow_King schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:39:
[...]
Ik probeer te zoeken hoe veel TOS-1 RU eigenlijk heeft en hoe veel er verloren zijn gegaan.
Iemand die deze informatie naar boven weet te halen?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Heh? Ik ben echt blind denk ik…Standeman schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:43:
[...]
Op je gelinkte Wikipedia pagina zijn het er ~45
Maar 45, dat is best weinig. UA sloopt er best wel wat de laatste tijd.
Als Oryx nog wordt bijgewerkt dan zijn er 11 confirmed.Snow_King schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:06:
[...]
Heh? Ik ben echt blind denk ik…
Maar 45, dat is best weinig. UA sloopt er best wel wat de laatste tijd.
"a Ukrainian pilot set a 22km record for the distance at which he incapacitated a Russian tank, 18km behind the front line. His commander says the Russians have imposed a 10km no-tank zone behind the front...his own forces have a 58% success rate"https://t.co/TDoOtSuZfJ pic.twitter.com/GovYAU6K12
— Rob Lee (@RALee85) 30 oktober 2023
‘10 km no-tank’ zone klinkt ook wel goed.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 30-10-2023 21:25 ]
PSN
Wie kwam daar als eerste mee.
Is toch te bizar eigenlijk, drone van paar honderd mss max duizend. En dan zonder enige moeite een voertuig van 15 miljoen vernietigen.
Je kan er natuurlijk op wachten dat die dingen op enig moment AI krijgen /autonoom worden. Dan ben je gewoon verloren als er 50 op je af komen. Verschrikkelijk lijkt me dat. Dan is een oorlog snel afgelopen denk ik. Maar goed, dat gaat voorbij aan dit topic.NeutraleTeun schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:28:
Wanneer zijn die drone aanvallen eigenlijk echt begonnen.
Wie kwam daar als eerste mee.
Is toch te bizar eigenlijk, drone van paar honderd mss max duizend. En dan zonder enige moeite een voertuig van 15 miljoen vernietigen.
Anoniem: 1032405
Username checks out.Skynett schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:37:
[...]
Je kan er natuurlijk op wachten dat die dingen op enig moment AI krijgen /autonoom worden. Dan ben je gewoon verloren als er 50 op je af komen. Verschrikkelijk lijkt me dat. Dan is een oorlog snel afgelopen denk ik. Maar goed, dat gaat voorbij aan dit topic.
Nog los van AI, je ziet dat in Gaza de lessen van UA geleerd zijn, Hamas werkt met goedkope drones, IDF werkt met cope cages als reactie. Omgekeerd vraag ik me af he lang het duurt voordat een van de twee partijen in UA de voornaamste les van de Hamas aanval overneemt - zelfs de meest geavanceerde luchtafweer ter wereld valt te spammen met extreme hoeveelheden primitieve raketten (wiens engie practische doel juist dat is), zodanig dat zelfs ultralights met buggys eronder ongeschonden bij hun doelen terecht kunnen komen. Dat zie ik bij enige grote offensief nog een keer gebeuren. Als het Iron Dome eronder krijgt geef ik S-400 of Patriot weinig kans.Skynett schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:37:
[...]
Je kan er natuurlijk op wachten dat die dingen op enig moment AI krijgen /autonoom worden. Dan ben je gewoon verloren als er 50 op je af komen. Verschrikkelijk lijkt me dat. Dan is een oorlog snel afgelopen denk ik. Maar goed, dat gaat voorbij aan dit topic.
Oslik blyat! Oslik!
Moet nog wel bij vermeld worden dat er naast al die doden/gehandicapten ook zo’n 500.000 tot 1.000.000 russen het land hebben verlaten. Daarnaast ligt het geboortecijfer ook substantieel lager dan tijdens de wereldoorlogen.dion_b schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:16:
[...]
Reken UA niet rijk. RU zit op industriele schaal jonge (en minder jonge) mannen de vleesmolen in te sturen, maar historisch precedent zegt dat ze veel langer hiermee door kunnen gaan. Na 2.5j oorlog zitten ze momenteel op 1/30 van de verliezen in WO1 die geleid hebben tot revoluties. In WO2 hebben ze hogere verliezen verduurd zonder revolutie. In beide gevallen is de maatschappij binnen een decennium na de oorlog grotendeels hersteld van de schade.
In WO1 zijn ook mensen gevlucht, die zitten niet bij de 10M, maar al tel je die nu wel mee, dan kom je hooguit op 1/6 van de aantallen van toen na 2.5 jaar. Dus als je dat doortrekt nog steeds 15 jaar voor het vergelijkbaar is.tweakkuiken schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:04:
[...]
Moet nog wel bij vermeld worden dat er naast al die doden/gehandicapten ook zo’n 500.000 tot 1.000.000 russen het land hebben verlaten. Daarnaast ligt het geboortecijfer ook substantieel lager dan tijdens de wereldoorlogen.
Die geboortecijfer is voor de volgende generatie relevant, maar voor deze oorlog niet rechtstreeks. Sterker nog, omdat er minder kinderen zijn, zijn er nu naar verhouding meer mannen in gevechtsgeschikte leeftijd (iedereen van 18-65 volgens huidge RU normen), waardoor totale hoeveelheid mobiliseerbaren zowaar hoger zou kunnen liggen ondanks 11% kleinere bevolking van RU in 2022 dan van het RU rijk in 1914.
Ik zou graag willen dat RU op korte termijn door z'n mannen heen is en revolutie uitbreekt, maar dat is - tenzij er enorme breuk is met het verleden - wensdenken. Als ze ergens doorheen raken is het materieel, maar als de gebeurtenissen van gisteren in Dagestan een teken aan de wand zijn, is steeds verder voortschrijdende verlies van controle over de eigen periferie een groter gevaar dan opstand in het centrum.
Oslik blyat! Oslik!
Spammen van Shahed drones werkt in ieder geval niet waar de Duitse Gepards staan. Die hebben hun diensten al meer dan genoeg bewezen.dion_b schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 23:02:
[...]
Nog los van AI, je ziet dat in Gaza de lessen van UA geleerd zijn, Hamas werkt met goedkope drones, IDF werkt met cope cages als reactie. Omgekeerd vraag ik me af he lang het duurt voordat een van de twee partijen in UA de voornaamste les van de Hamas aanval overneemt - zelfs de meest geavanceerde luchtafweer ter wereld valt te spammen met extreme hoeveelheden primitieve raketten (wiens engie practische doel juist dat is), zodanig dat zelfs ultralights met buggys eronder ongeschonden bij hun doelen terecht kunnen komen. Dat zie ik bij enige grote offensief nog een keer gebeuren. Als het Iron Dome eronder krijgt geef ik S-400 of Patriot weinig kans.
/f/image/E9Hi6VSWb21CXzwtgVthXvzs.png?f=fotoalbum_large)
De 300.000 gepasseerd. Krankzinnig gewoon!
En dit is alleen het Russisch militair personeel. Er zijn ook vele Oekraïense soldaten omgekomen, vechtend voor de vrijheid van hun land, gezin, familie en vrienden.
En de vele burgers die omkwamen tijdens bombardementen of gevechten. En de kinderen die naar Rusland zijn gedeporteerd. Daarbovenop de miljoenen die gevlucht zijn, zoekend naar veiligheid.
Triest, heel triest. En ik snap nog steeds niet waarom

[ Voor 40% gewijzigd door beany op 31-10-2023 07:01 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Maar APC gaat ook al richting de 10k.. alle cijfers bij elkaar moet toch iets gaan menen in het hoofd van Putin of zijn elite club.. kan toch bijna niet anders?
Telde ze Wagner hier wel bij toch?beany schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:56:
[Afbeelding]
De 300.000 gepasseerd. Krankzinnig gewoon!
En dit is alleen het Russisch militair personeel. Er zijn ook vele Oekraïense soldaten omgekomen, vechtend voor de vrijheid van hun land, gezin, familie en vrienden.
En de vele burgers die omkwamen tijdens bombardementen of gevechten. En de kinderen die naar Rusland zijn gedeporteerd. Daarbovenop de miljoenen die gevlucht zijn, zoekend naar veiligheid.
Triest, heel triest. En ik snap nog steeds niet waarom
Doet dat er nog toe?
300KFraggert schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:28:
Een trieste rekensom leert mij dat met nog 72 dagen tot 2024 er slechts 99 personel per dag bij hoeven te komen om tot de 300.000 te geraken.
Met andere woorden….met 500 per dag is het over 2 weken al zover en met dat daggemiddelde staan wij elkaar hier een happy new year te wensen met de teller dicht tegen de 330.000.
Onvoorstelbaar.
Disclaimertje; dit zijn RU-verliezen en ook aan UA-zijde liggen de verliezen hoog, en met RU als agressor zijn die verliezen nog triester. Het ging mij even om het beeld van al dat onnodige menselijke leed.
Wat een shitshow.
zat er niet ver naast met mijn 2 weken......er waren slechts 10 dagen voor nodig.
Wat.
een.
shitshow.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid