Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 260.664 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:36

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

In het afgelopen jaar is natuurlijk ook flink veel extra AD geleverd. Mijn eigen verwachting is ook dat er relatief gezien toch een stuk meer raketten ook onderschept gaan worden. (tov vorige winter)
Op zich wel mee eens. Maar Perun heeft wat dat betref gelijk. Al plant je meer AA dan de hoeveelheid bomen in je land; er komt altijd wel wat door.
Ik vermoed dat er meer wordt gevangen inderdaad. Rsland heeft wat raketjes die moeilijk te detecteren zijn (stealth zooi) maar die raketjes zijn erg duur en moeilijk te maken (en mogelijk momenteel zelfs niet voor Rusland momenteel).

Alleen...Rusland heeft afgelopen jaar dit geprobeerd en het werkte gewoonweg niet afdoende om echt impact te maken op militaire operaties.

Belangrijker is dat Oekraïne nu vergeleken met afgelopen winter veel meer en betere capaciteit heeft om Rusland te raken in Rusland zelf. Ik verwacht dat Rusland gaat merken precies hoe kwetsbaar ze zelf zijn deze winter. Ik vraag mij af of het lukt om Moskou duister te krijgen al is het maar oor een uurtje.
Ik reken erop dat Oekraïne zich aan het oorlogsrecht houdt, om zo zn westerse steun niet in gevaar te brengen.
De afgelopen aanvallen van Oekraïne op Russische gebied zijn niet door het westen afgestraft. Zolang het niet direct burgerdoelen zijn (en het energiegrid is dit niet) en het niet gedaan wordt met westers geleverde wapens (en dat zijn het niet) is er geen probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 13-10-2023 09:44 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 22:02

bloody

0.000 KB!!

Een beetje blurry beeld, maar dit zou prima nieuws zijn :)

Edit oh, even een slag om de arm nog...

[ Voor 30% gewijzigd door bloody op 13-10-2023 10:20 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Auredium schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Op zich wel mee eens. Maar Perun heeft wat dat betref gelijk. Al plant je meer AA dan de hoeveelheid bomen in je land; er komt altijd wel wat door.
Ik vermoed dat er meer wordt gevangen inderdaad. Rsland heeft wat raketjes die moeilijk te detecteren zijn (stealth zooi) maar die raketjes zijn erg duur en moeilijk te maken (en mogelijk momenteel zelfs niet voor Rusland momenteel).

Alleen...Rusland heeft afgelopen jaar dit geprobeerd en het werkte gewoonweg niet afdoende om echt impact te maken op militaire operaties.

Belangrijker is dat Oekraïne nu vergeleken met afgelopen winter veel meer en betere capaciteit heeft om Rusland te raken in Rusland zelf. Ik verwacht dat Rusland gaat merken precies hoe kwetsbaar ze zelf zijn deze winter. Ik vraag mij af of het lukt om Moskou duister te krijgen al is het maar oor een uurtje.

[...]

De afgelopen aanvallen van Oekraïne op Russische gebied zijn niet door het westen afgestraft. Zolang het niet direct burgerdoelen zijn (en het energiegrid is dit niet) en het niet gedaan wordt met westers geleverde wapens (en dat zijn het niet) is er geen probleem.
Elke nacht dat je het probeert gaat het luchtalarm af en zitten potentieel miljoenen mensen in angst danwel in een schuilkelder.

Rusland hoeft niet eens wat te raken om terreur te zaaien en de inwoners van UA te laten weten dat ze in oorlog zijn. Dat op zich zal men al een succes vinden, gezien de manier waarop men het maar blijft proberen. En soms vinden ze weer een nieuwe plek die toch minder goed beschermd is, zoals de havens met graanoverslag en graanopslag.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Elke nacht dat je het probeert gaat het luchtalarm af en zitten potentieel miljoenen mensen in angst danwel in een schuilkelder.

Rusland hoeft niet eens wat te raken om terreur te zaaien en de inwoners van UA te laten weten dat ze in oorlog zijn. Dat op zich zal men al een succes vinden, gezien de manier waarop men het maar blijft proberen. En soms vinden ze weer een nieuwe plek die toch minder goed beschermd is, zoals de havens met graanoverslag en graanopslag.
Alhoewel ik je blik vanuit het publiek wel snap breekt dat doorgaans niet de wil van de bevolking, ook niet op lange termijn. Vergeet ook niet dat zo'n aanval Rusland geld en resources kost wat waarschijnlijk zwaarder weegt dan een zwaargewicht 'burgertje pesten'.

Begrijp me niet fout. Ik bekijk dingen tactisch en mechanisch. Menselijk oogpunt is vaak wat ondergeschikt bij mij (maar niet vergeten).

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Met dit aantal voertuigen heeft UA nu in een paar dagen evenveel tanks weten te vernietigen als Rusland er in 1 jaar kan maken. (200/y?)

Dat is mooi, want dan moet men nog meer grijpen naar de oude rommel die ze hebben. Nog steeds dodelijk, maar wel veel kwetsbaarder.
Boeryepes schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

En gisteren op rtl nieuws was de enige opmerking 'rusland wint terrein' 8)7
Dit artikel: https://www.rtlnieuws.nl/...iivka-aanval-terreinwinst

Ik vond het erg matig en liet maar weinig echt zien hoe veel Rusland daar aan het verliezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Snow_King schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Met dit aantal voertuigen heeft UA nu in een paar dagen evenveel tanks weten te vernietigen als Rusland er in 1 jaar kan maken. (200/y?)

Dat is mooi, want dan moet men nog meer grijpen naar de oude rommel die ze hebben. Nog steeds dodelijk, maar wel veel kwetsbaarder.

[...]

Dit artikel: https://www.rtlnieuws.nl/...iivka-aanval-terreinwinst

Ik vond het erg matig en liet maar weinig echt zien hoe veel Rusland daar aan het verliezen is.
De titel: Rusland boekt succes met offensief in Oekraïne: 'Zat er al maanden aan te komen' dekt de lading niet. Deze is clickbait. Ik heb RTL niet zo hoog zitten, dus ik had geen hoge verwachtingen. Ik vond het artikel zelf wel OK (NB: filmpje niet bekeken).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:55
bloody schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:19:
Een beetje blurry beeld, maar dit zou prima nieuws zijn :)

[Twitter]

Edit oh, even een slag om de arm nog...

[Twitter]
de Russische versie:
Russian naval forces hunt down enemy saboteurs in Sevastopol Bay drills
The patrol ship Pavel Derzhavin, anti-saboteur boats and minesweepers hunted down a simulated enemy’s forces during the drills in the Sevastopol Bay, the press office reported
MOSCOW, October 13. /TASS/. The Russian Black Sea Fleet’s forces are practicing anti-mine and anti-saboteur defense in the drills that kicked off in the outer roadstead of the Sevastopol Bay, the Fleet’s press office reported on Friday.

"Today a scheduled anti-mine and anti-saboteur defense exercise is running in the outer roadstead of the Sevastopol Bay. During the drills, the personnel practiced searching for and destroying floating sea mines and naval drones," the press office said in a statement.

The patrol ship Pavel Derzhavin, anti-saboteur boats and minesweepers hunted down a simulated enemy’s forces during the drills in the Sevastopol Bay, the press office reported.

"The drills involved the patrol ship Pavel Derzhavin, oceanic minesweepers and anti-saboteur boats. Vessels of the Black Sea Fleet’s emergency and rescue force provided support for the drills. Upon the end of the exercise, the warships will return to their home naval base," the press office said.
of toch een Oekraïens experiment

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Avdiivka is echt een meat grinder voor de Russen. Er blijven filmpjes komen van brandende Russische voertuigen en ze klagen inmiddels over een tekort aan lijkzakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Aragnut schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:34:
Het valt me op (in de Reporting From Ukraine video) dat de BMP's zijn aangepast tot een soort mislukte campers: mogelijk om meer mensen per stuk mee te nemen? Nou hebben die dingen volgens mij al niet zo'n dik pantser, maar die staal constructie lijkt me helemaal niet veel bieden.
Dat zijn MTLB. Die zijn eigenlijk niet bedoeld als frontlijn APC.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik zag vanochtend in een van de Avdiivka filmpjes die “gemoderniseerde” BRDM-2 opduiken. Goed nieuws wat mij betreft. Meer en meer ouder materieel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37

Igor, wat ben je aan het roken?

Aandrijving is niet kapot en hij lijkt niet lek (slagzij). Maar hij rookt wel lekker.

Noot : er is geen droogdok beschikbaar voor reparatie.

[ Voor 10% gewijzigd door asing op 13-10-2023 13:24 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

de Russische versie:

[...]

of toch een Oekraïens experiment
[Twitter]
This drill has been kindly supported by volunteers from the Ukranian special forces :+

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:49
Garyu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

This drill has been kindly supported by volunteers from the Ukranian special forces :+
'Live fire drills', heet dat toch? :+

De grap is natuurlijk dat dit soort acties ook gewoon hele winter door kunnen, omdat raketten en waterdrones niet in de modder vastlopen. Komende maanden worden heel naar voor de Russen, als ik dit zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:23:
[YouTube: Russian Buyan-M Class Corvette ON FIRE At Sevastopol!]

Igor, wat ben je aan het roken?

Aandrijving is niet kapot en hij lijkt niet lek (slagzij). Maar hij rookt wel lekker.

Noot : er is geen droogdok beschikbaar voor reparatie.
Kapot roer is ook prima. Zijn ze ook even zoet mee, zeker zonder droogdok. Succes! Deze is enkele maanden niet bruikbaar.

Wat scheurtjes in de Russische aanvoerlijnen? Men heeft het moeilijk? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TrekDr0p schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:28:
[...]

Weer hoge aantallen personeel en voertuigen.
Inderdaad. Volgens RFU van vandaag (slaat op gisteren) heel veel bij Bakhmut (ten zuidoosten van). Drone aanvallen en terreinwinst van Oekraïners.

(🤫 laat het RTL niet weten.)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Snow_King schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
[...]

....

[Twitter]
Wat scheurtjes in de Russische aanvoerlijnen? Men heeft het moeilijk? >:)
"Fresh contract servicemen". Ik hoop alleen niet dat het ervaren ex-wagnerites zijn, want die zijn toch van een ander kaliber dan de algemene contscriptovich.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
https://mil.in.ua/en/news...the-world-s-mavic-drones/
“This year we have allocated an additional UAH 40 billion for the purchase of drones. These are drones of Ukrainian and foreign production. Ukraine buys 60% of the world’s Mavic production,” the Prime Minister said.
Of het echt 60% is weet ik niet, maar bijzonder veel iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
off topic, maar is twitter/x een beetje stuk?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:58:
Lijkt wel zo idd.

De nieuwe Duitse levering dan maar vanaf Mastodon :p
https://mstdn.social/@noelreports/111227668272723433
Germany has updated their list with aid supplied to Ukraine

➡️4 ATV BV-206
➡️2 HX81 tank tractors
➡️2 trailers
➡️4 Border patrol cars
➡️50 drone detection systems
➡️82 satellite communication terminals
➡️100,000 first-aid kits
➡️27,477 backpacks

[ Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2023 16:10 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:58:
Sinds het X is, is het stuk 🤪

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Weer een TOS-1A vernietigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:46
Er zijn veel van die TOS1 apparaten vernietigd de laatste tijd, geeft altijd wel een mooie vuurwerkshow! Ben wel benieuwd hoeveel Rusland er nog over heeft, volgens wiki is het minimale aantal dat ze hadden 45. Mijn gevoel zegt dat er echter behoorlijk meer zijn vernietigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:59:
Er zijn veel van die TOS1 apparaten vernietigd de laatste tijd, geeft altijd wel een mooie vuurwerkshow! Ben wel benieuwd hoeveel Rusland er nog over heeft, volgens wiki is het minimale aantal dat ze hadden 45. Mijn gevoel zegt dat er echter behoorlijk meer zijn vernietigd.
Op Oryx staan er maar 9 vernietigde/uitgeschakelde TOS1's iig:
https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tens

o.a. Patriots, patrouilleboten, drones, tankmunitie en anti-mijnapparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:16:
[Twitter]
o.a. Patriots, patrouilleboten, drones, tankmunitie en anti-mijnapparatuur
PatriotS? Meerdere zelfs? Zijn dat dan volledige systemen of modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:40:
[...]

PatriotS? Meerdere zelfs? Zijn dat dan volledige systemen of modules?
als in: raketten. Geen complete systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:41:
[...]

als in: raketten. Geen complete systemen
Ah, munitie voor patriots?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Ah, munitie voor patriots?
Ja, helaas alleen munitie en geen systemen. En over leveringen gesproken, deze werd ook al enige tijd verwacht:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
RoD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Ja, helaas alleen munitie en geen systemen. En over leveringen gesproken, deze werd ook al enige tijd verwacht:
[Embed]
Nou ja, aan een lege Patriot heb je ook niks, ze moeten iets hebben om te verschieten. Een extra batterij zou welkom zijn maar als dit is wat nu kan, dan graag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

asing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:15:
[...]

Nou ja, aan een lege Patriot heb je ook niks, ze moeten iets hebben om te verschieten. Een extra batterij zou welkom zijn maar als dit is wat nu kan, dan graag.
Ja opzich prima, ook omdat Duitsland onlangs al heeft besloten een extra Patriot systeem te leveren (al weet ik niet precies wat dat nou inhield), dus wat dat betreft is de Nederlandse leverantie een goede aanvulling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is niet super relevant, maar aangezien dit een bekende useful idiot cq russische agent in het westen is, post ik het toch maar
Hopelijk houden ze hem vast, dit is echt een walgelijk figuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

[Embed]
Mooi, binnenkort geen heli basis in Berdiansk meer? :)
“We’re on track to deliver in accordance with the government time line,”

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 13-10-2023 19:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16
RoD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:28:
Dit is niet super relevant, maar aangezien dit een bekende useful idiot cq russische agent in het weeten is, post ik het toch maar
[Embed] Hopelijk houden ze hem vast, dit is echt een walgelijk figuur.
Helemaal als zijn eigen ouders en familie een hekel aan hem hebben en dat gaat hee ver

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Ja opzich prima, ook omdat Duitsland onlangs al heeft besloten een extra Patriot systeem te leveren (al weet ik niet precies wat dat nou inhield), dus wat dat betreft is de Nederlandse leverantie een goede aanvulling.
Toen dat nieuws hier gedeeld werd vroeg ik hetzelfde (want een hele unit met alles erop en eraan was ik enthousiast over). Toen kreeg ik hier als antwoord dat het enkel een lanceerinstallatie betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:22

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Een algemene discussie over voorraden Russische wapens en hoe lang Rusland het vol zou kunnen houden is vanuit het Het Donbass front hiernaartoe verplaatst. Daar hoorde het zeker niet thuis.

Binnen deze discussie ontstonden zijlijntjes over het het conflict in Israël en Gaza. Die willen ook we niet in UKR topics voor dagelijke ontwikkelingen, front specifiek of niet.

Wil je het conflict in Israël en Gaza in een bredere context bespreken dan is [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 een betere keuze.

Voor een specifieke discussie over het conflict in Israël en Gaza zijn eigen topics:Maar hier niet dus ;)

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Vanochtend zag ik al beelden van de gemoderniseerde Brdm2. De 2m zoals je mag verwachten :)

Nu ook beelden van een (enkel volgens mij) niet doorgezet project om de Btr-80 familie op te volgen, de Btr-90. Een veel simpelere pantserwagen dan de bumerang had moeten worden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Weer een RU Su-25 minder :)

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
National Security Council spokesperson John Kirby levert bewijs dat Noord-Korea 1000 containers met wapens en munitie aan Rusland heeft geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FF8VWeQfWoAAX01E.jpg

https://nitter.net/lrozen/status/1712870315619967304#m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:51:
National Security Council spokesperson John Kirby levert bewijs dat Noord-Korea 1000 containers met wapens en munitie aan Rusland heeft geleverd.

[Twitter]

[Afbeelding]

Kunnen ze er weer een week tegen aan, maar ik zeg kom maar op escalatie richting NK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:51:

[Twitter]

[Afbeelding]

Is Tichoretsk logisch? Ja het is buiten bereik van Oekraïne maar aan de andere kant is het hemelsbreed 250 km naar Mariopol. Alle transport is ver weg. Het is net geen 300 km naar onbezet gebied. Een Taurus zou zeer handig zijn nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mektheb schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:56:
[...]

Kunnen ze er weer een week tegen aan, maar ik zeg kom maar op escalatie richting NK
een week of paar dagen, zie het maar eens te transporteren naar plaats waar het moet zijn.. heb je de bijpassende wapens ? etc .. zoveel vragen denk overgens wel dat veel nuttige meuk tussen zit (helaas)

vraag me af hoe effectief het ingezet kan worden met de andere logistiek (eten / brandstof enzv..) overgens 300 word er ook genoemd .. 1000 of 300 is best wel een verschil

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 14-10-2023 00:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ogZo_zBwIDi2CwrLXoDyofJJX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppMZpz0agTsuVAbLdJY7hneS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weer bijna 1.000 dode Russen, bizar.

Artillerie is weer een goede score!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-09 22:02

bloody

0.000 KB!!

Snow_King schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Weer bijna 1.000 dode Russen, bizar.
Naar verluidt worden er Barrier Troops bij Avdiivka ingezet. Dat levert ongetwijfeld veel extra doden op.

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

bloody schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

Naar verluidt worden er Barrier Troops bij Avdiivka ingezet. Dat levert ongetwijfeld veel extra doden op.

[Embed]
Rusland weer bezig met hun oude vertrouwde 'verdrink de vijand in het bloed van onze soldaten' tactiek? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
vso schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:02:
[...]

een week of paar dagen, zie het maar eens te transporteren naar plaats waar het moet zijn.. heb je de bijpassende wapens ? etc .. zoveel vragen denk overgens wel dat veel nuttige meuk tussen zit (helaas)

vraag me af hoe effectief het ingezet kan worden met de andere logistiek (eten / brandstof enzv..) overgens 300 word er ook genoemd .. 1000 of 300 is best wel een verschil
Noord Korea heeft Russisch/Chinees materiaal, dus het zal wel passen. Inzetbaarheid en kwaliteit (qua uiterste gebruiksdatum) is hopelijk een ander dingetje.

Ik heb overigens nog niemand gehoord die tegen leveranties aan Oekraïne is, ook zegt dat wapens en munitie aan Rusland leveren de oorlog alleen maar verlengd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Noord Korea heeft Russisch/Chinees materiaal, dus het zal wel passen. Inzetbaarheid en kwaliteit (qua uiterste gebruiksdatum) is hopelijk een ander dingetje.

Ik heb overigens nog niemand gehoord die tegen leveranties aan Oekraïne is, ook zegt dat wapens en munitie aan Rusland leveren de oorlog alleen maar verlengd. O-)
De 2e hands koreaaanse uit de jaren 80 die ze van Iran hadden gekregen zaten meer duds tussen dan gehoopt.
Maar misschien dat de nieuwe lading uit Noord Korea beter/nieuwer is?

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
Tens schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Wat betreft inzetbaarheid, komen de GLSDB's, zoals hierboven door Rod gepost, geen moment te vroeg.
150 km bereik, nauwkeurigheid van 1 meter.
Nu nog volume, hopelijk een steady 'shit load' aan die dingen.
Rub says Boeing has so far produced more than 17,000 SDB I weapons for eight air forces. “We build several thousand a year, and in recent operations against ISIL it has been the weapon of choice,” she adds.
https://www.flightglobal....meter-bomb/117304.article

Van die 'paar duizend per jaar' én de bestaande voorraad bij de NATO, moeten er toch flink wat kunnen worden omgebouwd tot GLSDB (Ground Launched Small Diameter Bomb).
De raket die wordt gebruikt, waarop grofweg de bestaande SDB granaat wordt geschroefd+automagische GPS->doelwit gizmo, stond op de US Defensie uitgave post 'Belastinggeld uitgeven om oude voorraad te vernietigen'.
The advantage of the M26 is that there is an abundant stockpile of these rockets. Production of these rockets ceased in 2001, when 506,718 rockets had been produced. As of 2004, 439,194 remained in total inventory. By 2007 the army was paying to destroy them.
Wikipedia: Ground Launched Small Diameter Bomb

Dat is toch prettig en relatief makkelijk omboeken in US Defensie administratie;
Van 'US tax $$->'vernietiging van wapen/US tax $$' naar 'US tax $$->gewenst wapen->vernietiging vijand'.
Moet voor de regering Biden toch een inkoppertje zijn, om als beleid te voeren/te verdedigen.

De eerste batch kan me niet groot genoeg zijn.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:21
(jarig!)
Hippocampus schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:44:
[...]

Rusland weer bezig met hun oude vertrouwde 'verdrink de vijand in het bloed van onze soldaten' tactiek? |:(
Daar lukt t wel op. Ik lees net op Telegram: Russia wants to occupy the entire Donetsk region by the end of the year - Head of Avdiivka City Military Administration

The Russian occupiers have set a new date for reaching the administrative borders of Donetsk Oblast - December 31.

"They realize that if they take the height of Avdiivka, it will be easier for them to reach Pokrovsk and so on. That is why Avdiivka is extremely important for them," noted Vitaliy Barabash.

@liveukraine_media

Weet t soms wel beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:46
pro_6or schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:13:
Vanochtend zag ik al beelden van de gemoderniseerde Brdm2. De 2m zoals je mag verwachten :)

Nu ook beelden van een (enkel volgens mij) niet doorgezet project om de Btr-80 familie op te volgen, de Btr-90. Een veel simpelere pantserwagen dan de bumerang had moeten worden.

[Embed]
Forbes heeft het ook opgemerkt en heeft nog even verder zitten graven. Zo schrijven ze waar ze vandaan kwamen. Blijkbaar een basis vlakbij Moskou. Er zijn er een aantal van gemaakt en deze zijn nu dus ingezet.

https://www.forbes.com/si...and-sent-them-to-ukraine/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
consolefreak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Forbes heeft het ook opgemerkt en heeft nog even verder zitten graven. Zo schrijven ze waar ze vandaan kwamen. Blijkbaar een basis vlakbij Moskou. Er zijn er een aantal van gemaakt en deze zijn nu dus ingezet.

https://www.forbes.com/si...and-sent-them-to-ukraine/
Een aantal van gemaakt, als in: 12 pre-productie/testmodellen. Het tekent wel de situatie waarin Rusland zich bevindt

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya2Epi9YmoWYkiySTXiT5UHHOsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RDYG8oLsEGHkdk5tCkb7vj92.jpg?f=user_large

Ik vermoed dat ze nog genoeg granaten hebben maar dat de artillerie stukken meer het probleem is.

bron: https://twitter.com/rshereme/status/1713071147414180001

[ Voor 9% gewijzigd door beany op 14-10-2023 13:09 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Opvallende dip in pantser terwijl personeel hoog blijft. Hopelijk betekent het dat het pantser (in die regio tenminste) op raakt, kijkend naar de inzet van een BTR-90 lijkt het er wel op.

Je mag hopen toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:21
Had toch niet dat laatste kopje thee moeten drinken.

https://twitter.com/Liveuamap/status/1712917435328659962

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
beany schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:06:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat ze nog genoeg granaten hebben maar dat de artillerie stukken meer het probleem is.

bron: https://twitter.com/rshereme/status/1713071147414180001
Uit dezelfde bron neem ik aan: (plaatje van user HerrDr9)

Begin '23 was er nog behoorlijk voorraad, maar eigen productie is maar 1,5 mio terwijl verbruik bijna 6 is. Zonder aanvullingen van bv Noord Korea is het artilleriedeel van de oorlog bijna voorbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beVt2TUOIISuIlPBj3slVbDxd-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXZKcXf4IOnq02Ccip9LmEEs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

En ook de eerste BTR-50 uitgeschakeld. Paar maanden geleden zijn die naar Ukraine getransporteerd. Dit was een echt grote aanval met steeds meer overal vandaan geplukt oud materieel. Een Btr-50 lijkt me niet minder dan een MTLB maar het zijn tekenen aan de wand.

Het is allemaal nog lang niet op, maar ze raken wel door hun standaard spul heen.

Ik dacht eerst dat dit een MTLB was maar je kijkt naar de achterkant, er zitten duidelijk de twee kleppen voor de Waterjet uitgangen op.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Bij dit soort berichten weet ik nooit wat ik moet denken. Rusland ruimt van alles op, van mensen waar ik het zeer mee eens ben, tot mensen die ik nog minder blikken waardig keur dan een drol voor ik hem doorspoel, maar over het algemeen is het steeds Putin die van iemand af wil. Dus of het goed nieuws is. Sort of maar ook sort of not.

Iig altijd goed om de achtergrond uit te zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 14-10-2023 18:13 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA claimt de laatste tijd grote russische verliezen, en het is altijd aardig om te zien of dat ook vertaald wordt in wat we op beeld kunnen zien. Dan zijn de laatste Oryx cijfers handig:
We zien in de periode van 11 oktober tot vandaag maar liefst 120 russische verliezen tegenover 28 Oekraïense verliezen. Dat is dik 4:1.

Op beeld heeft rusland in die periode 29 tanks, 20 stukken artillerie, 2 stukken anti air en maar liefst 49 APCs verloren. Hele goeie score die nog maar eens onderstreept hoeveel ze verloren hebben bij Avdivka.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
RoD schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:23:
[...]
Op beeld heeft rusland in die periode 29 tanks, 20 stukken artillerie, 2 stukken anti air en maar liefst 49 APCs verloren. Hele goeie score die nog maar eens onderstreept hoeveel ze verloren hebben bij Avdivka.
Dit inderdaad. Deze alleen met beeld bevestigde aantallen wijzen er op dat Oekraïne meerdere zeer zware aanvallen over de afgelopen dagen heeft afgeslagen rond Avdiivka.

Had het net nog met m'n broer erover dat de bijna-stilte in de media hierover toch tamelijk bizar is.
Zelfs The Guardian komt met een mager;
Fighting in Avdiivka on the eastern frontline enters a fifth day, as Russia continues to deploy new forces in an attempt to surround the city[...]
En;
A top Ukraine general said fighting in the north-east had “significantly worsened” as daily Russian attacks continued.
https://www.theguardian.c...n-day-598-of-the-invasion

Russen verliezen >1000 man, tientallen tanks en tientallen pantservoertuigen, per dag. Al een paar dagen lang.
Cynisch gesproken bijna tijd voor een Oekraïnse "Im Osten nichts Neues"?

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Binnenkort krijgt Oekraïne GLSDB raketten geleverd:
Boeing and Saab are poised to supply Ukraine with GLSDB missiles and launcher starting this winter, according to a Boeing official. The missile boasts a 150 km range and carries a formidable 93 kg warhead.

"“We’re on track to deliver in accordance with the government time line,” Jim Leary, a senior director of business at Boeing Company said on 9 October, Global Defense Corp reported, adding that the supplies would begin next winter."

A Boeing/Saab team is on track to deliver the first Ground-Launched Small Diameter Bomb (GLSDB) and a new launcher to the Ukrainian military, Jim Leary, a senior director of business at Boeing, told Global Defense Corp.

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqwFZw5N2iwtvhAfFJ5GomVGb2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDwuouFEHhcKJXSsFwkilnq9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Voor het lijstje van morgen: SU-25, Terminator, Sontsepok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:34:
En ook de eerste BTR-50 uitgeschakeld. Paar maanden geleden zijn die naar Ukraine getransporteerd. Dit was een echt grote aanval met steeds meer overal vandaan geplukt oud materieel. Een Btr-50 lijkt me niet minder dan een MTLB maar het zijn tekenen aan de wand.

Het is allemaal nog lang niet op, maar ze raken wel door hun standaard spul heen.

[Embed]

Ik dacht eerst dat dit een MTLB was maar je kijkt naar de achterkant, er zitten duidelijk de twee kleppen voor de Waterjet uitgangen op.
Grappig.
Ik dacht dat voor de titel ‘BTR’ het wielen moest hebben, maar dat is blijkbaar pas vanaf de BTR-60 :p

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:19

Onbekend

...

Britten: Russen bouwen nieuwe spoorlijn naar Marioepol

Rusland legt een nieuwe spoorlijn aan naar Marioepol in het zuidoosten van Oekraïne. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie, dat concludeert dat de lijn gebruikt kan worden om troepen aan het front in Zaporizja sneller te bevoorraden.

Rusland laat de lijn aanleggen door civiele bouwbedrijven. Er wordt waarschijnlijk de afweging gemaakt dat het dan complexer is om een aanval uit te voeren op de bouwers, stelt het ministerie. Ook kunnen de Russische strijdkrachten hun eigen middelen zo elders inzetten.

Treinen worden door Rusland gebruikt om munitie, materieel, brandstof en militairen aan te voeren voor de strijd in Oekraïne. Het spoornetwerk in bezette delen van Oekraïne zou nog grotendeels bruikbaar zijn, al zijn treinen wel kwetsbaar voor aanvallen en sabotage.
Uit Russisch oogpunt lijkt het mij ook logisch om lokale bedrijven te verplichten om een spoorlijn aan te leggen i.p.v. strijdkrachten van duizenden kilometers verderop daar voor in te zetten.

Zolang die spoorlijn nog niet klaar is, hoeft Oekraïne niets te doen. Pas als er een trein overheen rijdt is het de moeite waard om die trein te blokkeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Grappig.
Ik dacht dat voor de titel ‘BTR’ het wielen moest hebben, maar dat is blijkbaar pas vanaf de BTR-60 :p
Nou, de BTR-40 had wel wielen. >:) en de btr-152 ook.

Het betekend (maar dat hoef ik jou niet te vertellen) eigenlijk alleen maar pantserwagen (transporteur).

Qua naam wel een uitbijter. Maar dat zijn de btr-d en btr-mdm ook.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Nou, de BTR-40 had wel wielen. >:) en de btr-152 ook.

Het betekend (maar dat hoef ik jou niet te vertellen) eigenlijk alleen maar pantserwagen (transporteur).

Qua naam wel een uitbijter. Maar dat zijn de btr-d en btr-mdm ook.
Ik merk het idd.
Ik dacht eerst BTR = wielen, BMP = rups, BMD = aluminium met rups.

Over het algemeen klopt dat, maar blijkbaar een paar uitzonderingen die de regel bevestigen. O-)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:16
Er zijn nieuwe beelden online gekomen van Azovstal. Het is Russisch, dus hou daar rekening mee.

game pc

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HyVBgCJehDJr9RrNwrl0yZfZN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glZtFteuarNeATc3uA9n1YGD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Die heli is mogelijk deze:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Tens schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:13:
Voor het lijstje van morgen: SU-25, Terminator, Sontsepok.

[Twitter]
Hij staat er op!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
bijzondere lijst ook, de resultaten van uav's van de afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VF15MqC3bktiyFyv8KisiBWnakI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWutz8cM9TsF5tPU9EyJlTfd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The Netherlands has donated four mobile hospitals to the State Border Guard Service of Ukraine.

"These are ballistic-armored and stabilization and diagnostic modules with a dental office. Here, doctors will provide first aid, perform surgeries, and deploy a stationary hospital," the Border Guard Service said.
https://www.ukrinform.net...als-to-border-guards.html

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2023 13:16 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nieuw mechanisme/route om via Qatar bepaalde kinderen terug te krijgen naar Oekraine:
(nog heel weinig, maar elk begin is er 1)
Three Ukrainian children who had been taken to Russia are to be released to Qatari diplomats in Moscow this week under a mechanism Qatar has set-up with the goal of returning many more children from Russia to Ukraine.

The return of these first four children tests a system the Gulf Arab state established after months of secret talks with Moscow and Kyiv, according to the Qatari official.
https://www.ukrinform.net...en-from-russia-media.html

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 16-10-2023 13:49 ]

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Jammer, na Oryx stopt ook een ander account dat hier regelmatig voorbij kwam:

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De RU SU25’s opereerden deze week wat dichter aan het front blijkbaar:

PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRiiHqB8BaA54oF56DJdwXVf46Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zd3LB2kTFAB83qgPpyYBkmdP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:24
Terug naar "normale" getallen materieel. Hebben de Russen het grote offensief opgegeven? Casualties zijn nog wel fors, was eerder geschat op 500 à 600 per dag toch

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Zou een grote aanval van UA zijn geweest op vliegvelden, zelfs geruchten over ATACMS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:36:
Zou een grote aanval van UA zijn geweest op vliegvelden, zelfs geruchten over ATACMS.

[Embed]
De heli base bij Berdyansk lijkt het. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Tens schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

De heli base bij Berdyansk lijkt het. d:)b
Dan is het gerucht over ATACMS ook gelijk ontkracht lijkt me.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:58
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:50:
[...]

Terug naar "normale" getallen materieel. Hebben de Russen het grote offensief opgegeven? Casualties zijn nog wel fors, was eerder geschat op 500 à 600 per dag toch
Vind ze nog vrij hoog, qua casualties. Maar goed, dat zal te maken hebben nog met het offensief. Hopelijk blijft het nog even zo en minder slachtoffers bij Oekraïne. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fanta schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Dan is het gerucht over ATACMS ook gelijk ontkracht lijkt me.
Is dat zo? Dit vliegveld is >100km van de frontlinie af. Dan kan het in theorie prima ATACMS (cluster) zijn.

Of dat ook echt zo is moeten we nog gaan horen, maar reguliere HIMARS lijkt het niet te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Snow_King schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:05:
[...]

Is dat zo? Dit vliegveld is >100km van de frontlinie af. Dan kan het in theorie prima ATACMS (cluster) zijn.

Of dat ook echt zo is moeten we nog gaan horen, maar reguliere HIMARS lijkt het niet te kunnen zijn.
Ja het zou zomaar kunnen. Maar deze vliegvelden in Berdyansk worden al maanden onder vuur genomen, dus dan zou volgens deze logica UA ook al maanden over ATACMS beschikken.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Fanta schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Ja het zou zomaar kunnen. Maar deze vliegvelden in Berdyansk worden al maanden onder vuur genomen, dus dan zou volgens deze logica UA ook al maanden over ATACMS beschikken.
Het is natuurlijk ook een soort 'wens' dat we nu ATACMS gaan zien.

Zijn de eerdere aanvallen niet met Storm Shadow geweest? ATACMS met cluster munitie zou het een heel ander verhaal maken voor de Russen. Dat doet veel meer schade aan de heli's die daar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Het kan de 140km variant zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
het is een Rus die roept dat ze met ATACMS, want het is natuurlijk weer westers materiaal. Niet de eerste keer dat Russen daarom huilie huilie doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9eFc8x99IoA9QVn7UnCPfEwPsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CO10U5hmUPHD6sdLMAYJP1I1.jpg?f=fotoalbum_large
From a reliable Ukrainian account??
zou stratcom zijn, maar kan het zelf even niet vinden

beetje 'trust me bro' gevoel erbij, maar de info zelf is niet overdreven.

[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 17-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:36:

[Embed]
Berdiansk? O-)

/edit:
te laat :P

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2023 09:36 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Fanta schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:11:
[...]
Niet op de heli's zelf.
Alleen een storm shadow die af en toe op een belangrijke loods/brug/trein oid ging.
Een heli zelf is niet de moeite om een storm shadow op te gooien iig.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

YakuzA schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Niet op de heli's zelf.
Alleen een storm shadow die af en toe op een belangrijke loods/brug/trein oid ging.
Een heli zelf is niet de moeite om een storm shadow op te gooien iig.
Vooral is een helikopter vrij makkelijk te verplaatsen, zelfs nog op het moment dat je ziet dat er een storm shadow aankomt. Dit in tegendeel tot een loods of brug, die wat moeilijker in beweging te krijgen zijn. Daarmee is de kans op een hit gewoon een stuk lager. Als ze de kans hebben denk ik wel dat ze ook helikopters op deze manier zouden uitschakelen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fighterbomber is een voor russische maatstaven betrouwbaar kanaal. Of ATACMS klopt is daarmee niet te zeggen, maar ik ben nu vooral benieuwd hoeveel helikopters de russen kwijt zijn. Hopelijk is het weer goed voor satellietbeelden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Video hier. Niet bevestigd nog, dus slag om de arm. Er zijn meerdere explosies en schoten, waarbij een deel natuurlijk anti air zal zijn
Ook bevestiging via FIRMS

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

UA MoD bevestigt nu ook:
Van Luhansk kan ik verder geen details vinden dus ik vraag me af of daar iets is geraakt.

Dan nog wat details van een Oekraïense bron
“details on night work in Berdyansk:

Just yesterday I “praised” how Russians dispersed the helicopters in Dzhankoy, but in Berdyansk the situation is different - the helicopters were there very close to each other

the airfield in Berdyansk is the main airfield of the Russians, which they use (used?) to launch attacks on our front-line units

there was a large fleet of KA-52 and MI-8 helicopters, as well as several MI-28 and MI-24

there were up to 30 units of all this stuff

The airfield’s defense was also impressive, namely several units of Pantsir S1/S2, BUK M3, as well as a TEREK-type radar

on the way to our “gifts” in the Osipenko area, BUK M3 launches were also heard

but that didn't help

- arrival was into an aviation weapons warehouse, it detonated for more than an hour;

- some number of damaged helicopters, according to preliminary data, up to 10 units, some were completely destroyed;

- Pantsir S2 was also damaged (according to some sources, destroyed) along with the personnel who were located directly at the airfield

the attack was combined, very competent and very successful, even based on preliminary data

other details are being confirmed”
Moet allemaal nog maar bevestigd worden, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

tiswat schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Vind ze nog vrij hoog, qua casualties. Maar goed, dat zal te maken hebben nog met het offensief. Hopelijk blijft het nog even zo en minder slachtoffers bij Oekraïne. .
+1

@Compuchip87 voordat de russen weer wat probeerden en er 1000+ vermeld werden lag het aantal uitgeschakelde russen tussen de 400 en 500 en dat al geruime tijd.
Artillerie was toen wel heel hoog.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier is de UA claim mbt de russische verliezen
Nu nog graag op beeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
RoD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:50:
[Embed] Nu nog graag op beeld.
Uiteraard goede actie.
Maar moet toch ook beetje balen voelen als je weet dat er 30 helicopters staan, je het verrassingselement hebt, de kunde en kans om ze alle 30 uit te schakelen... Maar dan maar bij 9 blijft steken door waarschijnlijk beperkende materiaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

RoD schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:50:
[Embed] Nu nog graag op beeld.
Als van dat er al de helft aan KA-52 is, is dat een gigantische klap. Mooie cijfers wat betreft duur spul gemold. Veel hebben ze er niet van en nog verder weg parkeren betekent minder flight time boven het front. Hij heeft een combat range van 470km, dus inzetbaar blijven ze wel maar ze moeten veel meer vlieguren maken voor ze hem kunnen gebruiken. Hij stond op een goede 100km van het front denk ik.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nox schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:08:
[...]

Als van dat er al de helft aan KA-52 is, is dat een gigantische klap. Mooie cijfers wat betreft duur spul gemold. Veel hebben ze er niet van en nog verder weg parkeren betekent minder flight time boven het front. Hij heeft een combat range van 470km, dus inzetbaar blijven ze wel maar ze moeten veel meer vlieguren maken voor ze hem kunnen gebruiken. Hij stond op een goede 100km van het front denk ik.
Op de vliegvelden stond gemixt Mi8, Mi24 en ka52 dacht ik.

Er zijn nog wel wat filmpjes van suchonomous op youtube over wat daar exact opgesteld stond:
(2 weken geleden)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 17-10-2023 13:14 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
‘The drone wars’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDZfGfK9SeQHh3-oDQSSQyGLV-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEhYDjXnE0dgNQofR6qhMujv.jpg?f=fotoalbum_large

Zo bepalend zijn drones. Geen nieuws, wel duidelijker door middel van cijfers.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:27:
‘The drone wars’

[Afbeelding]

Zo bepalend zijn drones. Geen nieuws, wel duidelijker door middel van cijfers.
Drones zijn duidelijk een bepalende factor geworden. Deels verontrustend omdat militaire groeperingen met een budget ook makkelijk aan drones kunnen komen (denk IS, Al Qaida, etc. etc.)

We zien al anti-drones wapens en tactieken en ik verwacht dat we een explosie van nieuwe systemen zien waarvan nu pas het begin is.

Overigens moet ik nu denken aan Southpark aflevering "The Magic Bush" uitgekomen op 29-10-2014 bijna 9 jaar geleden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing

Suchomimus met een nieuwe. :)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid