Het was vrij stabiel, vanaf juli wat minder. Laatste 2 weken veel fluctuatie
/f/image/9kYToveEK2SVQOxB3Ru99tJm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door miggeltje op 12-11-2024 16:52 . Reden: foutje ]
[ Voor 23% gewijzigd door miggeltje op 12-11-2024 16:52 . Reden: foutje ]
Nu ik weet dat ik de wifi op de Odido modem/router kan uitschakelen, ga ik het doen zoals jij voorstelt.ikweethetbeter schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 06:55:
[...]
Waarom maak je het zo ingewikkeld?
Glasvezel ONT --> router --> switch en de rest
Druk en zetfouten voorbehouden.
[ Voor 22% gewijzigd door Yucko op 13-11-2024 11:47 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Update 2 :Pierre_nr1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:37:
[...]
Nee, nog niets van Guidion vernomen. ODF is a.s. vrijdag klaar met het afmonteren in mijn wijk. Ik kijk het wel een paar dagen aan, weliicht is het patchen een automatisch proces waarin ik zelf geen inbreng hoef te hebben.
Update :
Volgens een Odido forum moderator : 'Guidion wordt pas aangestuurd als de glasvezel thuis is aangelegd, zij zullen vanzelf contact met je opnemen om een afspraak in te plannen. De onderaannemer geeft systematisch een seintje dat het gereed is voor installatie. '
Dan wachten we het maar rustig af. Dank voor jullie hulp/advies.
[ Voor 12% gewijzigd door Pierre_nr1 op 13-11-2024 14:20 ]
Deze vraag komt vaker voorbij. Ja het is verstandig om die monteur te laten komen. Administratief kan er anders iets niet gebeuren, wat wel zou moeten, waardoor je verbinding 'niet opgeleverd' is.Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
Vraag : moet ik de monteur nog laten komen of kan ik de afspraak annuleren? Alles staat op z'n plek en de monteur hoeft niets meer te doen. Ik wil de beste man best ontvangen en hem een kopje koffie aanbieden, maar nodig is het niet.
Duidelijk! Dank je, Rensrens-br schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
[...]
Deze vraag komt vaker voorbij. Ja het is verstandig om die monteur te laten komen. Administratief kan er anders iets niet gebeuren, wat wel zou moeten, waardoor je verbinding 'niet opgeleverd' is.
Of je moet door Odido worden gebeld dat ze zien dat je lijn actief is en ze vragen of er nog een monteur nodig is. Had ik vorige week maar heb hem gewoon laten komen om even te checken of alles goed was want mijn snelheid was nog niet optimaal.rens-br schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
[...]
Deze vraag komt vaker voorbij. Ja het is verstandig om die monteur te laten komen. Administratief kan er anders iets niet gebeuren, wat wel zou moeten, waardoor je verbinding 'niet opgeleverd' is.
Hier was het 'dinsdag de graafploeg de deur uit' en vrijdag signaal.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:11:
Ik ga het forum maar eens proberen. Ik heb namelijk geen idee of ik zelf iets moet doen om de glasverbinding te laten activeren of dat het een proces is dat automatisch verloopt.
Je kunt deze vraag stellen op het Odido forum.Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
[...]
Update 2 :
Zojuist een e-mail ontvangen van Guidion om een monteursafspraak te maken, a.s. vrijdag al.
Ik dacht....laat ik de ONT nog maar eens aanzetten, en zowaar een groen lampje oftewel de patch in inmiddels uigevoerd. Via de meegeleverde netwerkkabel de Zyxel T56 aangesloten en meteen een bedrade speedtest uitgevoerd met een perfecte 2000+/2000+ down- en upload als resultaat.
Vraag : moet ik de monteur nog laten komen of kan ik de afspraak annuleren? Alles staat op z'n plek en de monteur hoeft niets meer te doen. Ik wil de beste man best ontvangen en hem een kopje koffie aanbieden, maar nodig is het niet.
[Afbeelding]
Nee, ben niet gebeld. Ik ontving vanmiddag een e-mail van Guideon om een afspraak te maken. Op advies van @rens-br laat ik de monteur ook gewoon komen ondanks dat mijn verbinding al werkt sinds vanochtend.hjs schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:32:
[...]
Of je moet door Odido worden gebeld dat ze zien dat je lijn actief is en ze vragen of er nog een monteur nodig is. Had ik vorige week maar heb hem gewoon laten komen om even te checken of alles goed was want mijn snelheid was nog niet optimaal.
Gebruik je de ZyXel van Odido zelf of wat anders ??Flamesz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:32:
Hallo hallo. Ik ben een paar weken geleden voor het eerst overgestapt op Odido glasvezel. Kom van Ziggo af, en daarvoor KPN glasvezel/ADSL.
Ik merk sinds kort issues met mijn internet die ik niet eerder heb ervaren;
Als ik een game host (factorio) verliest mijn medespeler voor korte tijd meermaals zijn verbinding.
Mijn Plex app op mijn LG smart TV verliest voor een kort moment verbinding met de server, vergelijkbaar met vorige punt.
Mijn plex app kan de server niet vinden.
Mijn PC kan niet verbinden met mijn teamspeak server.
Dit alles word meestal tijdelijk opgelost als ik mijn router aan en uit zet.
Hierbij is mijn Desktop waarop ik Factorio speel en Plex host bekabeld aangesloten, mijn LG tv met Wi-Fi, en bevinden mijn Teamspeak 3 server en factorio buddy zich buiten het netwerk.
Als deze problemen plaatsvinden lijkt internet wel deels te werken, ik kan bijvoorbeeld gewoon tweakers laden.
Heeft iemand tips voor wat dit kan zijn of hoe ik dit kan troubleshooten?
Misschien een DHCP IP Lease probleempje bij Odido geweestEiT schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:21:
Vreemd probleem vandaag. Via mijn Asus AX11000 krijg ik geen verbinding meer, net de Zyxel aangesloten en werkt direct.
Het is maar net wat je wilt :Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:17:
Zie hier van die mooie smokeping grafieken voorbijkomen, dat lijkt mij ook wel wat voor gedetailleerdere monitoring van de verbinding![]()
Ik draai nu HA op een Odroid N2+ en hoopte dat daar een Smokeping addon voor was net zoals ik daar nu Ubiquiti network op draai maar die is er helaas niet.
En het blijkt ook niet mogelijk om met HAOS er nog een losse smokeping container bij te draaien.
Vroeg me af waarop jullie SmokePing draaien?
Zou een extra Odroid N2+ volstaan?
Ook met het idee om er later nog Grafana bij te draaien.
Koop een eigen (DIY) Router zou ik zeggenDisconnection schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:20:
Na een reboot van de Zyxel T-56 modem krijg ik hem niet meer opgestart. Het power-lampje blijft snel knipperen en de wifi en LAN blijfen uit (en werken dus uiteraard ook niet). Hetzelfde probleem als hier omschreven: https://community.odido.n...e-blijft-knipperen-363507
Ik had dit laatst ook en na 10 keer de stekker er uit en opnieuw in te doen werkte deze met geluk wel weer een keer. Vanmorgen wilde ik iets testen en moest dus de modem opnieuw opstarten. Helaas na een half uur de stekker er uit en in doen werkte de modem nog niet en heb ik het maar opgegeven. Volgens Odido kan dit betekenen dat de modem bezig is met een update, echter na mijn opgegeven eerder staat hij al een uur te knipperen. Ik kan mij niet voorstellen dat een update zo lang duurt.
Heeft iemand dit zelfde eerder meegemaakt en op kunnen lossen?
Het duurt anders dagen voor er iemand langs kan komen.
Ik vind dit soort verhalen best wel bijzonder, want ik zou zweren dat bij mij de monteur de ONT in samenwerking met een collega op kantoor heeft laten activeren om een werkende verbinding te krijgenPierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:31:
Ik dacht....laat ik de ONT nog maar eens aanzetten, en zowaar een groen lampje oftewel de patch in inmiddels uigevoerd. Via de meegeleverde netwerkkabel de Zyxel T56 aangesloten en meteen een bedrade speedtest uitgevoerd met een perfecte 2000+/2000+ down- en upload als resultaat.
[Afbeelding]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik verwacht mijn ONT over een paar weken. Ik ga proberen dat ding aan te sluiten en zal melden of ik een groen lampje krijg.nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:59:
[...]
Sinds dit nou al het 3de of 5de verhaal is dat ik lees begin ik me af te vragen : Kregen jullie een vooraf geactiveerde ONT toegestuurd ?
#NieuwsGierig
Een container lijkt me handiger, dan ben ik flexibeler om er later nog dingen naast te zetten zonder dat het elkaar bijt.nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:59:
[...]
Het is maar net wat je wilt :
- Gewoon wat klooien met Docker Containers of native installeren van SmokePing ?
Dan is een Odroid N2+ ook voldoende.Dan heb je aan een Raspberry Pi 3B meer dan genoeg
Ik het hier ook een Netgear NAS staan dus daar kan ik de storage van gebruiken.- Ga je echt een hele Monitoring omgeving bouwen dan wil je liever iets waar je een SSD of HDD in kan proppen dus kom je uit bij x86-64 Odroid modellen dan wel Intel Atom/Celeron/Pentium NUCjes achtigen
Grafana/Zabbix/enz.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:29:
Wat bedoel je met een “hele monitoring omgeving”?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb geen idee hoe ik kan zien/weten of de geleverde ONT al geactiveerd was. Ik heb het gehele pakket zo'n 2 weken geleden ontvangen van Odido. ODF heeft eergisteren de glasverbinding naar binnen gebracht en afgemonteerd. En zoals ik al in een eerdere post zei, ik ontving vandaag een e-mail van Guidion met een link om een afspraak te maken voor de monteur, en dat meteen gedaan. Het triggerde mij om de ONT eens aan te zetten en het bleek dat er al een werkende verbinding was. Het verbaasde mij wel, ik had verwacht dat de Guidion monteur de patch zou activeren maar blijkbaar heeft iemand anders dat al gedaan. De monteur die a.s. vrijdag komt heeft niets meer te doen, ik heb alles al aangesloten en op z'n plek gezet. Maar wellicht moet de monteur nog iets aan adminstratie doen, misschien afmelden dat alles werkt zoals het hoort? Het zal een kort bezoekje worden, en had misschien ook telefonisch gekund.nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:59:
[...]
Ik vind dit soort verhalen best wel bijzonder, want ik zou zweren dat bij mij de monteur de ONT in samenwerking met een collega op kantoor heeft laten activeren om een werkende verbinding te krijgen
Sinds dit nou al het 3de of 5de verhaal is dat ik lees begin ik me af te vragen : Kregen jullie een vooraf geactiveerde ONT toegestuurd ?
#NieuwsGierig
Dat wilde ik t.z.t. juist wel gaan doen:
Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:17:
offtopic:
Had al in het topic voor zuinige servers gekeken maar volgens mij is dat overkill. Zou een extra Odroid N2+ volstaan? Ook met het idee om er later nog Grafana bij te draaien.
Bij mij was het precies hetzelfde ook Odido over ODF en had al ruim van tevoren het pakket met router en ONT binnen gekregen en 3 weken van tevoren de ONT aangesloten omdat ik nieuwsgierig was wat je daar allemaal aan kan instellen.Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:42:
[...]
Ik heb geen idee hoe ik kan zien/weten of de geleverde ONT al geactiveerd was. Ik heb het gehele pakket zo'n 2 weken geleden ontvangen van Odido. ODF heeft eergisteren de glasverbinding naar binnen gebracht en afgemonteerd. En zoals ik al in een eerdere post zei, ik ontving vandaag een e-mail van Guidion met een link om een afspraak te maken voor de monteur, en dat meteen gedaan. Het triggerde mij om de ONT eens aan te zetten en het bleek dat er al een werkende verbinding was. Het verbaasde mij wel, ik had verwacht dat de Guidion monteur de patch zou activeren maar blijkbaar heeft iemand anders dat al gedaan.
Was bij mij ook het geval, de ONT hing al netjes en de Zyxel ging ik toch niet gebruiken vanwege mijn Ubiquiti Cloud Gateway.De monteur die a.s. vrijdag komt heeft niets meer te doen, ik heb alles al aangesloten en op z'n plek gezet. Maar wellicht moet de monteur nog iets aan adminstratie doen, misschien afmelden dat alles werkt zoals het hoort? Het zal een kort bezoekje worden, en had misschien ook telefonisch gekund.
Het een HAOS waar geen container naast kan en een Netgear NAS maar wat voor een homeserver heb jij dan?Yucko schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:47:
ik denk de meeste, net zoals mij, smokeping in docker draaien op een reeds aanwezige homeserver.
Ik denk dat het verschil hier is, en verbeter mij als het zo is, dat hier een hele straat aangesloten wordt in één keer? En dat het op het ODF netwerk is. Bij het KPN netwerk (WBA) zal dit anders zijn en zal er misschien wel eens omgepatched moeten worden (als er eigen apparatuur in de PoP gehangen wordt door Odido). Hangt er geen eigen apparatuur, dan is het wachten op de digitale "patch". Zeker bij die laatste twee is het essentieel dat de Guidion monteur langskomt, anders gaat het helemaal in de soep bij de systemen die bepaalde processen hebben die dan blijven hangen als je een monteur afmeldt.Pierre_nr1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:42:
[...]
Ik heb geen idee hoe ik kan zien/weten of de geleverde ONT al geactiveerd was. Ik heb het gehele pakket zo'n 2 weken geleden ontvangen van Odido. ODF heeft eergisteren de glasverbinding naar binnen gebracht en afgemonteerd. En zoals ik al in een eerdere post zei, ik ontving vandaag een e-mail van Guidion met een link om een afspraak te maken voor de monteur, en dat meteen gedaan. Het triggerde mij om de ONT eens aan te zetten en het bleek dat er al een werkende verbinding was. Het verbaasde mij wel, ik had verwacht dat de Guidion monteur de patch zou activeren maar blijkbaar heeft iemand anders dat al gedaan. De monteur die a.s. vrijdag komt heeft niets meer te doen, ik heb alles al aangesloten en op z'n plek gezet. Maar wellicht moet de monteur nog iets aan adminstratie doen, misschien afmelden dat alles werkt zoals het hoort? Het zal een kort bezoekje worden, en had misschien ook telefonisch gekund.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. De hele straat is de afgelopen 3 dagen afgemonteerd door ODF. En het is dus zeer waarschijnlijk dat alle huishoudens die een Odido glas abonnement zijn aangegaan in 1 keer gepachted en geactiveerd zijn.William_H schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:29:
[...]
Ik denk dat het verschil hier is, en verbeter mij als het zo is, dat hier een hele straat aangesloten wordt in één keer? En dat het op het ODF netwerk is. Bij het KPN netwerk (WBA) zal dit anders zijn en zal er misschien wel eens omgepatched moeten worden (als er eigen apparatuur in de PoP gehangen wordt door Odido). Hangt er geen eigen apparatuur, dan is het wachten op de digitale "patch". Zeker bij die laatste twee is het essentieel dat de Guidion monteur langskomt, anders gaat het helemaal in de soep bij de systemen die bepaalde processen hebben die dan blijven hangen als je een monteur afmeldt.
Nu het bij mij sinds vrijdagavond stabiel is durf ik wel te stellen dat de capaciteitsproblemen (voor nu) opgelost zijn. @Rck010 Heb jij dezelfde ervaring?Rck010 schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:47:
[...]
Het ziet al twee avonden goed uit, geen vreemde pieken in de latency meer. Het lijkt erop alsof Odido inderdaad wat aangepast heeft aan hun kant![]()
De Smokping container draait gewoon, dus ik blijf de boel gewoon monitoren.
Ja, idem!pdukers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:32:
[...]
Nu het bij mij sinds vrijdagavond stabiel is durf ik wel te stellen dat de capaciteitsproblemen (voor nu) opgelost zijn. @Rck010 Heb jij dezelfde ervaring?
Ik draai SmokePing in een container. Dan reverse proxy en klaar.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:17:toon volledige bericht
Ben op 25 september 2024 overgestapt van Ziggo naar Odido glasvezel via ODF.
Lees hier de afgelopen tijd toch best wat verhalen over stabiliteitsproblemen dus wilde ook even een positief geluid laten horen.
Bij mij werkt het stabiel en haal ik de snelheid van 2Gbps waar ik met Ziggo toch regelmatig problemen had met een trage of even bevroren verbinding en af en toe ook de ziggo modem uit en weer aan moest zetten omdat de verbinding helemaal was weggevallen.
Zie dit log van vandaag van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra:
[Afbeelding: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024]
Sinds de overstap op Odido 25 sept geen meldingen meer over packetloss of dat de verbinding helemaal is weggevallen zoals bij Ziggo![]()
De speedtest die elke nacht draait laat ook een consistent beeld zien:
[Afbeelding: Ubiquiti CGU speedtests Odido glasvezel via ODF 25-30 sept 2024]
[Afbeelding: Ubiquiti CGU speedtest Odido via ODF 7-13 nov 2024]
Hoewel ik dat misschien beter in de vroege avond kan doen wanneer het drukker is voor een realistischer beeld.
Maar ik ben bang dat dit invloed kan hebben op het gebruik van het internet door mijn medebewoners en dan met name de ping tijden die hier nogal belangrijk worden gevonden voor gaming
Iemand die kan zeggen of zo’n Ubiquiti speedtest zonder impact daarop kan draaien?
De internet health zoals weergegeven door mijn Ubiquiti CGU ziet er ook prima uit:
[Afbeelding: Ubiquity cloud gateway ultra Odido ODF internetverbinding stats 13 nov 2024]
offtopic:
Zie hier van die mooie smokeping grafieken voorbijkomen, dat lijkt mij ook wel wat voor gedetailleerdere monitoring van de verbinding![]()
Ik draai nu HA op een Odroid N2+ en hoopte dat daar een Smokeping addon voor was net zoals ik daar nu Ubiquiti network op draai maar die is er helaas niet. En het blijkt ook niet mogelijk om met HAOS er nog een losse smokeping container bij te draaien.
Had al in het topic voor zuinige servers gekeken maar volgens mij is dat overkill. Zou een extra Odroid N2+ volstaan? Ook met het idee om er later nog Grafana bij te draaien.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Nette snelheden, hoe krijg je het voor elkaar om uit je subnet te groeien (auto scale melding). Heb je zo'n groot netwerk qua clients, of zo'n klein subnet gekozen?Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:17:toon volledige bericht
Ben op 25 september 2024 overgestapt van Ziggo naar Odido glasvezel via ODF.
Lees hier de afgelopen tijd toch best wat verhalen over stabiliteitsproblemen dus wilde ook even een positief geluid laten horen.
Bij mij werkt het stabiel en haal ik de snelheid van 2Gbps waar ik met Ziggo toch regelmatig problemen had met een trage of even bevroren verbinding en af en toe ook de ziggo modem uit en weer aan moest zetten omdat de verbinding helemaal was weggevallen.
Zie dit log van vandaag van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra:
[Afbeelding: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra logboek 13 nov 2024]
Sinds de overstap op Odido 25 sept geen meldingen meer over packetloss of dat de verbinding helemaal is weggevallen zoals bij Ziggo![]()
De speedtest die elke nacht draait laat ook een consistent beeld zien:
[Afbeelding: Ubiquiti CGU speedtests Odido glasvezel via ODF 25-30 sept 2024]
[Afbeelding: Ubiquiti CGU speedtest Odido via ODF 7-13 nov 2024]
Hoewel ik dat misschien beter in de vroege avond kan doen wanneer het drukker is voor een realistischer beeld.
Maar ik ben bang dat dit invloed kan hebben op het gebruik van het internet door mijn medebewoners en dan met name de ping tijden die hier nogal belangrijk worden gevonden voor gaming
Iemand die kan zeggen of zo’n Ubiquiti speedtest zonder impact daarop kan draaien?
De internet health zoals weergegeven door mijn Ubiquiti CGU ziet er ook prima uit:
[Afbeelding: Ubiquity cloud gateway ultra Odido ODF internetverbinding stats 13 nov 2024]
offtopic:
Ik draai nu HA op een Odroid N2+ en hoopte dat daar een Smokeping addon voor was net zoals ik daar nu Ubiquiti network op draai maar die is er helaas niet. En het blijkt ook niet mogelijk om met HAOS er nog een losse smokeping container bij te draaien.
Bewust een /30 subnet aangemaakt voor een Globalping hardware probe, daar werden er laatst 100 van weggegeven, zie dit topic: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalpingstormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:02:
[...]
Nette snelheden, hoe krijg je het voor elkaar om uit je subnet te groeien (auto scale melding). Heb je zo'n groot netwerk qua clients, of zo'n klein subnet gekozen?
Dat Smokeping op een Raspberry Pi kan draaien weet ik, was meer dat ik later misschien ook nog Grafana wil gaan gebruiken en dan volstaat dat schijnbaar niet meer en moet je wat krachtigers hebben.Smokeping kan prima op een Pi draaien, je zou kunnen beginnen met de ping sensor van HA en die eventueel naar InfluxDB&Grafana laten loggen als je de standaard grafieken onvoldoende acht.
Ik denk niet dat dit bij Ubiquiti vergeten is, in een /30 ook wel bekend als koppelsubnet adreseer je vaak statisch. Ik zou DHCP uitzetten en het IP fixed instellen, als dat niet kan zou ik er een /29 + DHCP van maken dan ben je van die melding af.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:01:
[...]
Bewust een /30 subnet aangemaakt voor een Globalping hardware probe, daar werden er laatst 100 van weggegeven, zie dit topic: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping
Daar zitten dus maar twee IP’s in; één voor de probe zelf en de andere voor de gateway richting internet.
Wilde dat ding niet in mijn thuisnetwerk hebben maar afgeschermd in zijn eigen VLAN waarvandaan hij alleen naar internet mag en nergens anders heen en daarnaast zijn er ook nog wat firewall regels wat wel en niet mag qua verkeer.
Is eigenlijk dus een beetje een stomme melding van Ubiquiti, met maar één IP adres beschikbaar voor DHCP in dat subnet hadden ze die melding net zo goed weg kunnen laten maar denk dat ze daar niet bij stilgestaan hebben.
De probe werkt nu eenmaal met DHCP dus vandaar een DHCP range met één adres in een /30 subnet.stormfly schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:10:
[...]
Ik denk niet dat dit bij Ubiquiti vergeten is, in een /30 ook wel bekend als koppelsubnet adreseer je vaak statisch. Ik zou DHCP uitzetten en het IP fixed instellen, als dat niet kan zou ik er een /29 van maken dan ben je van die melding af.
Inderdaad de ZyXel, geen eigen router er achter, ook geen switches of andere hardware tussen de ZyXel en mijn Desktop.nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:59:
[...]
Gebruik je de ZyXel van Odido zelf of wat anders ??
Er is hier meerdere keren gepost dat een of andere Anti-DDoS optie in de webGUI van de ZyXel voor allerlei vreemde dingen kan zorgen en sinds games behoorlijk veel UDP pakketjes versturen zou dat weleens die functie kunnen triggeren...
[ Voor 3% gewijzigd door Flamesz op 14-11-2024 16:51 ]
Dat was ook mijn eerste ingeving. Extern IP was namelijk inderdaad anders toen ik het originele modem aansloot. Vraag mij alleen af hoe ik een nieuw IP forceer. Reboot van Asus router helpt namelijk niet.nero355 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:59:
[...]
Misschien een DHCP IP Lease probleempje bij Odido geweest
Druk en zetfouten voorbehouden.
een oude hp prodesk Dell Optiplex SFF computer in de meterkast met debian en daarop docker.Vliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:25:
[...]
Het een HAOS waar geen container naast kan en een Netgear NAS maar wat voor een homeserver heb jij dan?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
Als je op allestoringen.nl kijkt zie je gelijk dat het geen landelijke storing is omdat het relatief weinig mensen treft.DaRoot schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:33:
Volgens mij algehele storing op Delta fiber netwerk, zie ook allestoringen.nl
Hier in Oldenzaal werkt Odido via Delta in elk geval ook niet.
[ Voor 15% gewijzigd door DON PAPA op 14-11-2024 10:04 ]
Apart hier net getest zonder vpn krijg ik nog steeds time out 1628 hier zal wel bepaalde gebieden zijn dan denkDON PAPA schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:00:
Hier ook Noord-Holland glas via ODF en alles werkt gewoon goed, kan zowel op nu.nl & tweakers.net komen (ook zonder vpn)
Ben bijna zeker dat het hun dns is via vpn werkt alles feilloos, maar ben benieuwd wat ze gaan zeggen als ze bij je zijn keep me postedLuitwieler schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:04:
@tommyeg Hier het zelfde probleem. Uur aan de lijn gehangen met odido en na lang zeuren is er nu een monteur onderweg.
- Unifi geeft aan dat de verbinding weg is gevallen om 1:30 vannacht.
- Odido modem aangesloten en de lijn testen van hun geven aan dat ik gewoon online ben
- Alleen google.nl is bereikbaar alle andere websites niet.
postcode is ook 1628
Zal ik doen! heb zelf ook andere dns geprobeerd maar geen verschil. direct IP adressen pingen (8.8.8.8) werkt ook niet. heel vreemd in ieder geval.tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:06:
[...]
Ben bijna zeker dat het hun dns is via vpn werkt alles feilloos, maar ben benieuwd wat ze gaan zeggen als ze bij je zijn keep me posted
Klopt ook geprobeerd dns/dhcp iets in die richting, ik kan namelijk wel op Facebook of google.nl komen en hun eigen site maar niet op nu.nl tweakers speedtest etc en als ik vpn aan heb werkt alles perfect. Had dit ook gemeld word teruggebeld door iemand die hoger in die tech afdeling zit hopelijk snel. Feit is dat het probleem bij hun ligtLuitwieler schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:08:
[...]
Zal ik doen! heb zelf ook andere dns geprobeerd maar geen verschil. direct IP adressen pingen (8.8.8.8) werkt ook niet. heel vreemd in ieder geval.
Klinkt als DNS.tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:16:
[...]
Klopt ook geprobeerd dns/dhcp iets in die richting, ik kan namelijk wel op Facebook of google.nl komen en hun eigen site maar niet op nu.nl tweakers speedtest etc en als ik vpn aan heb werkt alles perfect. Had dit ook gemeld word teruggebeld door iemand die hoger in die tech afdeling zit hopelijk snel. Feit is dat het probleem bij hun ligt
Ben zojuist teruggebeld door odido met excuses voor het gesprek van vanmorgen en ze zullen binnenkort een meldig plaatsen op het storing overzicht dat de regio hoorn op dit moment een storing heeft.tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:16:
[...]
Klopt ook geprobeerd dns/dhcp iets in die richting, ik kan namelijk wel op Facebook of google.nl komen en hun eigen site maar niet op nu.nl tweakers speedtest etc en als ik vpn aan heb werkt alles perfect. Had dit ook gemeld word teruggebeld door iemand die hoger in die tech afdeling zit hopelijk snel. Feit is dat het probleem bij hun ligt
[ Voor 47% gewijzigd door hjs op 14-11-2024 11:25 ]
En dan te denken dat het dus al speelt sinds 1:30 dus nog even en dan is het een storing die al 12 uur aan de gang is. Snap dat het nog allemaal net aangesloten en alles nieuw is maar beetje sneller mogen ze wel werken. Thanks voor se terugkoppelingLuitwieler schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:19:
[...]
Ben zojuist teruggebeld door odido met excuses voor het gesprek van vanmorgen en ze zullen binnenkort een meldig plaatsen op het storing overzicht dat de regio hoorn op dit moment een storing heeft.
Waarom zou KPN mij SMS'en, ik ben klant van Odido en KPN heeft mijn nummer niet.Viper® schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:37:
Meer mensen wel eens een smsje van KPN dat hun modem niet goed verbindt met het netwerk?
jongetje schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:51:
[...]
Waarom zou KPN mij SMS'en, ik ben klant van Odido en KPN heeft mijn nummer niet.
Ik vind het een typische storing. Ik kan 8.8.8.8 wel pingen maar 8.8.4.4 en 1.1.1.1 niet.tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:25:
[...]
En dan te denken dat het dus al speelt sinds 1:30 dus nog even en dan is het een storing die al 12 uur aan de gang is. Snap dat het nog allemaal net aangesloten en alles nieuw is maar beetje sneller mogen ze wel werken. Thanks voor se terugkoppeling
[ Voor 5% gewijzigd door DJJo14 op 14-11-2024 12:02 ]
[ Voor 48% gewijzigd door hjs op 14-11-2024 12:10 ]
Ja, nog geen jaar glasvezel van Odido in Hoorn (Risdam-Zuid), maar nu al voor de derde x geen internet (wel tv deze keer).Luitwieler schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:19:
[...]
Ben zojuist teruggebeld door odido met excuses voor het gesprek van vanmorgen en ze zullen binnenkort een meldig plaatsen op het storing overzicht dat de regio hoorn op dit moment een storing heeft.
3de x in een jaar vindt ik nog mee vallen plus aanleg is nog in volle gang en die aannemers zijn ook echt waardeloos,heb net week weer verbinding omdat daarvoor een aannemer me kabel uit de poort had gehaalt en in andere gepropt duurde zowat 3 weken voordat iemand ff daar er uit haalde en in poort ernaast stakawarnach schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:06:
[...]
Ja, nog geen jaar glasvezel van Odido in Hoorn (Risdam-Zuid), maar nu al voor de derde x geen internet (wel tv deze keer).
[ Voor 24% gewijzigd door TheCrazyMonky op 14-11-2024 13:41 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Heel herkenbaar is de eerste x bij ons ook gebeurd: twee weken geen internet en geen tv. We gebruiken het momenteel ook zakelijk - bedrijf aan huis - maar omdat ze geen tv aanbieden icm zakelijk abonnement was de enige keuze een particulier abonnement. Maar die (onder)aannemers zijn inderdaad waardeloos.3de x in een jaar vindt ik nog mee vallen plus aanleg is nog in volle gang en die aannemers zijn ook echt waardeloos,heb net week weer verbinding omdat daarvoor een aannemer me kabel uit de poort had gehaalt en in andere gepropt duurde zowat 3 weken voordat iemand ff daar er uit haalde en in poort ernaast stak![]()
Kort bondig en nutteloos maar goed.Update [14-11-2024/15:00] We zijn druk bezig met het vinden van de oplossing. Bedankt voor het geduld!
Yes alles is weer online!tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:29:
Volgens mij begint het terug online te komen kan ineens hier op crunchyroll die hele dag niet bereikbaar was en via wifi op tweakers @Luitwieler jij ook?
Vandaar ook dat ik dat zegVliegvlug schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:04:
Dat wilde ik t.z.t. juist wel gaan doen:
Juist wel de Storage : Standaard plek voor een SATA SSD/HDD of M.2 SATA/NVMe SSD aanwezigGaat dan dus om de kracht CPU ga ik vanuit en niet om de storage?
Daar zal een Odroid of Raspberry dan tekort in schieten?
Wel of geen RouterFlamesz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:34:
Inderdaad de ZyXel, geen eigen router er achter, ook geen switches of andere hardware tussen de ZyXel en mijn Router.
Yup!Als ik in de logs van de Router kijk zie ik wel een hoop meldingen van TCP PORT SCAN ATTACK, UDP_FLOODING ATTACK en PING OF DEATH ATTACK in het veiligheidslogboek. Vooral veel tussen 15:10 en 15:20. Was die tijd op mijn werk laptop bezig en heb geen issues gemerkt. tussen 17:06 en nu maar 1 van zo'n melding.
Is wat je voorstelt het uitzetten van de optie "DoS-aanval voorkomen"?
Ik weet niet of dat relevant is, als het ook gebeurt als ik niet online heb gegamed tussendoor, maar wil het wel proberen.
Over het algemeen zou een Release/Renew voldoende moeten zijn, maar als je steeds hetzelfde IP adres krijgt dan moet je misschien ook voor langere tijd offline zijn na de ReleaseEiT schreef op donderdag 14 november 2024 @ 02:04:
Vraag mij alleen af hoe ik een nieuw IP forceer. Reboot van Asus router helpt namelijk niet.
Als je een idee hebt hoor ik het graag en ook vooral hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen.
hjs schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:01:
Gaat lekker, heb nu een week Odido en daar is de eerste storing in 1689TG.
Rare is ik kan wel pingen naar 8.8.8.8 maar niet naar 1.1.1.1 of 9.9.9.9
Beide toch ook bekende dns adressen 🤷🏻♂️
Gewoon je eigen DNS Server draaien : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:06:
Ben bijna zeker dat het hun dns is via vpn werkt alles feilloos.
William_H schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:19:
Klinkt als DNS.
Zolang je ISP geen downtime heeft of rare flooding toestanden zal je 100% onafhankelijke betrouwbare DNS Resolving hebben en hoef je dus niet meer de DNS Servers van je ISP of CloudFlare/Google/CISCO/enz. te gebruiken en kunnen die ook niet meer jouw DNS Queries dataminentommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:42:
@nero355 gaat eigen dns ook werken als het bij provider lag ?
Dat is een goeie. Vorige keer toen het er dus 2 weken uit lag konden we dus ook geen lineaire TV kijken omdat onze nieuwe TV in ieder geval niet via hotspot de ODIDIO app wilde draaien en casten naar tv lukte ook niet. Wellicht met dit apparaat wel? En NAS zal dan ook via lokale netwerk wel bereikbaar.tommyeg schreef op donderdag 14 november 2024 @ 15:55:
@awarnach helemaal bagger voor jou als bedrijf ja zou toch zeker een RFO vragen, ik zelf had al volgende in bestelling staan sinds het aansluit gedoe https://tweakers.net/pricewatch/1831410/d-link-dwr-960.html haal Prepaid sim van odido en die gaat er in ze geven namelijk vouchers voor onbeperkte 4/5g als er iets is. Dus dacht dan gooi ik deze naast de ONT als storing is aan en plug ik de kabel in de d-link en mijn netwerk draait dan via die plus altijd mooi voor op vakantie voor de kids.
Zou denk ik wel moeten kunnen maar zou even bij router of hardware sub forum kijken en eventueel vragenawarnach schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:41:
[...]
Dat is een goeie. Vorige keer toen het er dus 2 weken uit lag konden we dus ook geen lineaire TV kijken omdat onze nieuwe TV in ieder geval niet via hotspot de ODIDIO app wilde draaien en casten naar tv lukte ook niet. Wellicht met dit apparaat wel? En NAS zal dan ook via lokale netwerk wel bereikbaar.
Vanuit Odido naar KPN ook prima snelheden met het 8 Gbit abonnement…kmichael schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:28:
Tweakers die een 8 Gbitverbinding hebben, halen jullie meer dan 4 Gbit buiten het Odido netwerk ?
Bij mij blijft het altijd steken op +- 4 Gbit. Als het verkeer binnen het Odido netwerk zit dan haal ik wel meer dan 4 Gbit.
[ Voor 9% gewijzigd door NLM1K op 14-11-2024 21:33 ]
Yucko schreef op donderdag 14 november 2024 @ 04:58:
[...]
een oude hp prodesk SFF computer in de meterkast met debian en daarop docker.
Maar eerst draaide ik smokeping op mijn synology NAS
Vliegvlug schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:25:
[...]
offtopic:
Ik heb een Netgear ReadyNAS die al best oud is dus denk niet dat een container daar op werkt.
De suggestie van zo’n kleine SFF computer heb ik eerder gekregen, namelijk de uitvoering: Dell OptiPlex 3040-2765 Micro. Weet niet het precies de versie met deze specs is maar dat model in elk geval.
Dergelijke SFF’s zijn blijkbaar vrij zuinig qua stroomverbruik met alsnog goede prestaties en een lage prijs.
Welke HP SFF gebruik jij?
[ Voor 7% gewijzigd door Yucko op 15-11-2024 10:17 ]
Yucko schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:45:
[...]
offtopic:
Dell Optiplex 3050 SFF
i5-7500T @ 2.7GHz met 16GB RAM
Overkill, maar leuk om te klooien met allerlei docker containers en zo
What seems to be the officer, problem?
Je hebt er überhaupt wel een TV abonnement voor nodig. Vervolgens activeer je de app (volgens mij) met jouw account gegevens.Dennisweb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:06:
Ik kan een Odido Media Box overnemen (tweedehands). Kan ik die gewoon gebruiken zonder daarvoor een extra abonnement te hebben met Odido TV? Met andere woorden, staan die ontvangers geregistreerd, of zijn het gewoon Android TV doosjes met Odido software erop?
Snap ik. Ik heb uiteraard een Odido TV abonnement met één ontvanger. De TV in de slaapkamer heeft gewoon de Odido app, maar de TCL is de snelste niet. Dus wilde ik er een Android TV box achter zetten. Vandaar dat ik benieuwd was of het gewoon een Android TV box is, os dat Odido het ook registreert als nieuw tv-kastje en dat in rekening brengt. Bij gebruik van de app doen ze dat niet.rens-br schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:08:
[...]
Je hebt er überhaupt wel een TV abonnement voor nodig. Vervolgens activeer je de app (volgens mij) met jouw account gegevens.
Ik zie hier wel eens topics voorbij komen, dat in ieder geval KPN, dan gewoon vrolijk €2,50 extra gaat incasseren, ondanks dat het apparaat van jou is. Of Odido dat ook kan gaan doen weet ik niet.
Bij KPN kunnen ze dit registreren en brengen ze voor de extra box gewoon 5 euro in rekening: https://community.kpn.com...e-kpn-tv-ontvanger-620880. Bij Odido heb ik dit soort verhalen eigenlijk niet gehoord. Maar ook bij Odido zijn die extra mediaboxen in bruikleen, kan je er dus ééntje kopen op Marktplaats o.i.d., dan betreft dat een box die iemand niet heeft teruggestuurd.Dennisweb schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:46:
[...]
Snap ik. Ik heb uiteraard een Odido TV abonnement met één ontvanger. De TV in de slaapkamer heeft gewoon de Odido app, maar de TCL is de snelste niet. Dus wilde ik er een Android TV box achter zetten. Vandaar dat ik benieuwd was of het gewoon een Android TV box is, os dat Odido het ook registreert als nieuw tv-kastje en dat in rekening brengt. Bij gebruik van de app doen ze dat niet.
Ah. Oké. Ik heb ook nog een Apple TV liggen. Gebruik ik die wel. Thanks voor de hulp!rens-br schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:53:
[...]
Bij KPN kunnen ze dit registreren en brengen ze voor de extra box gewoon 5 euro in rekening: https://community.kpn.com...e-kpn-tv-ontvanger-620880. Bij Odido heb ik dit soort verhalen eigenlijk niet gehoord. Maar ook bij Odido zijn die extra mediaboxen in bruikleen, kan je er dus ééntje kopen op Marktplaats o.i.d., dan betreft dat een box die iemand niet heeft teruggestuurd.
Is die mediabox niet gewoon eigendom van Odido? Tweedehands overnemen zou ik dus niet doen..rens-br schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:08:
[...]
Je hebt er überhaupt wel een TV abonnement voor nodig. Vervolgens activeer je de app (volgens mij) met jouw account gegevens.
Ik zie hier wel eens topics voorbij komen, dat in ieder geval KPN, dan gewoon vrolijk €2,50 extra gaat incasseren, ondanks dat het apparaat van jou is. Of Odido dat ook kan gaan doen weet ik niet.
Ja, voor zover ik weet wel, zie ook mijn 2e posts daarover: rens-br in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"Mexflex1980 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:04:
Is die mediabox niet gewoon eigendom van Odido? Tweedehands overnemen zou ik dus niet doen..
Het zal je verbazen wat je zoal aan de praat kunt krijgen zolang je kernel maar bijvoorbeeld cgroups ondersteunt. Met Nix en Linuxbrew installeer ik de halve wereld op DSM. Veel fijner dan de Synology specifieke zooi.Vliegvlug schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:25:
[...]
offtopic:
Ik heb een Netgear ReadyNAS die al best oud is dus denk niet dat een container daar op werkt.
De suggestie van zo’n kleine SFF computer heb ik eerder gekregen, namelijk de uitvoering: Dell OptiPlex 3040-2765 Micro. Weet niet het precies de versie met deze specs is maar dat model in elk geval.
Dergelijke SFF’s zijn blijkbaar vrij zuinig qua stroomverbruik met alsnog goede prestaties en een lage prijs.
Welke HP SFF gebruik jij?
[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 15-11-2024 18:36 ]
Jammer dat je niet de volledige resultaten te zien krijgt via die linkjes : Hoe ziet het met de ping en jitter tijdens het benchmarken en zo ??NLM1K schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:25:
Vanuit Odido naar KPN ook prima snelheden met het 8 Gbit abonnement…
https://www.speedtest.net...c8-49a3-9ce9-899ccac12681
En naar Signet Arnhem:
https://www.speedtest.net...95-494f-ac83-7651249f5b62
Kan ik helaas niet zien via de CLI van Speedtest die ik direct uitvoer op m’n UDM Pro Max. Dus durf ik je geen antwoord op te geven. Uit de CLI komen alleen deze linkjes.nero355 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:18:
[...]
Jammer dat je niet de volledige resultaten te zien krijgt via die linkjes : Hoe ziet het met de ping en jitter tijdens het benchmarken en zo ??
De Huawei is hoogstwaarschijnlijk een ONT, Genexis is alleen een mediaconverter.adwin84 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:18:
glasvezelomzetter van Huawei en de modem van Zyxel. Nu probeer ik zoals anderen de spullen al eerder aan te sluiten om te zien of het werkt. De huawei omvormer heb ik niet aangeslotom omdat ik al een omvormer van kpn heb hangen, Genexis GMC-TK01-P2110. Deze zou volgens mij gewoon moeten voldoen.
Bedankt. Heb inmiddels de Huawei aangesloten maar die ontvangt geen signaal, rood knipperend LOS lampjehcQd schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:43:
[...]
De Huawei is hoogstwaarschijnlijk een ONT, Genexis is alleen een mediaconverter.
Dan ben je nog niet gepatcht, je zult moeten wachten op Guidion.adwin84 schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:10:
[...]
Bedankt. Heb inmiddels de Huawei aangesloten maar die ontvangt geen signaal, rood knipperend LOS lampje
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Nee die heb ik nooit hoeven terugsturendolopfriet schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:35:
Moet je die omvormer van KPN niet terugsturen?
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq