Ben op 25 september 2024 overgestapt van Ziggo naar Odido glasvezel via ODF.
Lees hier de afgelopen tijd toch best wat verhalen over stabiliteitsproblemen dus wilde ook even een positief geluid laten horen.
Bij mij werkt het stabiel en haal ik de snelheid van 2Gbps waar ik met Ziggo toch regelmatig problemen had met een trage of even bevroren verbinding en af en toe ook de ziggo modem uit en weer aan moest zetten omdat de verbinding helemaal was weggevallen.
Zie dit log van vandaag van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s3POBrTHjyyzYD0MWapBknKp.jpg?f=user_large)
Sinds de overstap op Odido 25 sept geen meldingen meer over packetloss of dat de verbinding helemaal is weggevallen zoals bij Ziggo
De speedtest die elke nacht draait laat ook een consistent beeld zien:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/weUGaT6mcznXWGpCVjTGfr6n.jpg?f=user_large)
Hoewel ik dat misschien beter in de vroege avond kan doen wanneer het drukker is voor een realistischer beeld.
Maar ik ben bang dat dit invloed kan hebben op het gebruik van het internet door mijn medebewoners en dan met name de ping tijden die hier nogal belangrijk worden gevonden voor gaming

Iemand die kan zeggen of zo’n Ubiquiti speedtest zonder impact daarop kan draaien?
De internet health zoals weergegeven door mijn Ubiquiti CGU ziet er ook prima uit:
offtopic:
Zie hier van die mooie smokeping grafieken voorbijkomen, dat lijkt mij ook wel wat voor gedetailleerdere monitoring van de verbinding
Ik draai nu HA op een Odroid N2+ en hoopte dat daar een Smokeping addon voor was net zoals ik daar nu Ubiquiti network op draai maar die is er helaas niet. En het blijkt ook niet mogelijk om met HAOS er nog een losse smokeping container bij te draaien.
Vroeg me af waarop jullie SmokePing draaien?
Had al in het topic voor zuinige servers gekeken maar volgens mij is dat overkill. Zou een extra Odroid N2+ volstaan? Ook met het idee om er later nog Grafana bij te draaien.