Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:07
Nu ligt er al een tijdje glasvezel hier in Kerkrade, echter nog steeds niet beschikbaar (only Odido is mogelijk).
met Open Dutch Fiber gebeld/gemailt, hun geven aan, ik moet reserveren bij Odido, pas dan willen ze me aansluiten. Nou goed, daar gaan we ;)

- Odido gebeld, dat ik Glasvezel wil reserveren + de Sim-only van Odido wil met nummerbehoud (voor de korting en extra GB ik zit nu Vodafone). Odido was al snel klaar met mij, meneer als u wilt overstappen moet ik dit bij Ziggo doorgeven?!

- Om ellende te voorkomen, houd ik Ziggo voorlopig aan en reserveer ik Odido glasvezel (ik zie het al voor me, Ziggo cancelt mijn contract en glasvezel werkt nog niet ;) )
- Als de glasvezel er is, bestel ik een Sim-only met nummerbehoud
- Als het goed is, krijg ik dan op beide producten korting + extra GB's?
- Ziggo opzeggen, als alles geregeld is :)

Nu mijn vraag:
- Is achteraf korting nog mogelijk bij Odido?
- is het mogelijk om 2 ISP's aan te houden?

Qua aansluiten:
- Zyxel modem in de meterkast (Wifi uitschakelen)
- 3x zo'n Wifi pack ( uitvoering: ASUS ZenWiFi XD5, 3 pack, Wit )

Enige nadeel, die porten van de Wifi, zijn volgens mij maar 1 GB? dus dan heb ik zolder maar 1 GB :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 01:25
>> Utrecht <<

Had de afgelopen dagen storing op kantoor via KPN ADSL verbinding. Monteur is vanmiddag langsgeweest en we raakten aan de praat.
Hij wist mij te vertellen dat KPN qua glasaansluitingen in Utrecht aan de verliezende hand is en dat dat voornamelijk door Odido komt.
Odido is hoofdsponsor FC Utrecht en heeft blijkbaar bij de gemeente afgedwongen dat zij veel glasaansluitingen in Utrecht mogen aanleggen.
Zit zelf bij Ziggo...behalve de prijs heb ik wat betreft inet verbinding nauwelijks tot niets te klagen.....99% uptime...download en upload uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Dat gebeurt jaarlijks met tienduizenden klanten in heel NL dus niet meteen reden om te denken dat dit niet goed zou gaan.
Nou dan huren ze wat Oost-Europeanen in om de weg open te breken en vanaf de DSLAM de glasvezel door te trekken naar de woningen. Als iedereen is aangesloten gooien ze de DSLAM dicht. Dat scheelt ze kosten in onderhoud en elektriciteit. Technisch gezien zie ik geen enkel voordeel in DSL, het beste argument dat ik ken is een variant op 'wat de boer niet kent dat eet-ie niet' (sunk cost / legacy debt / het ligt er). Maar dat is een economisch argument dat inmiddels voldoende is uitgemolken. Als ik dan spijkers op laag water moet zoeken dan kan een telefoonkabel wat moeilijker beschadigd raken dan een glasvezelkabel (bij de uiteinden). Maar daarom leveren ze een aansluitpunt, waarvandaan je dan een ONT aansluit. Eigenlijk dubbel, maar er is nagenoeg geen signaalverlies of latency op aansluitpunt en ONT. Het lijkt me ook minder gevoelig voor onweer want geen koper vanaf DSLAM naar je woning.

De TL;DR is dat je nagenoeg dezelfde infra zult gebruiken. Wel kan het zijn dat je van router wisselt en dus ander WLAN AP (MAC) hebt. Maar als je dezelfde SSID en WPA2(/ 3) wachtwoord gebruikt of zelfs AAA zoals RADIUS dan werkt dat allemaal transparant. HenkEnIngridWonenOpDorpstraat7 blijft immers HenkEnIngridWonenOpDorpstraat7.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:39:
Nu ligt er al een tijdje glasvezel hier in Kerkrade, echter nog steeds niet beschikbaar (only Odido is mogelijk).
met Open Dutch Fiber gebeld/gemailt, hun geven aan, ik moet reserveren bij Odido, pas dan willen ze me aansluiten. Nou goed, daar gaan we ;)

- Odido gebeld, dat ik Glasvezel wil reserveren + de Sim-only van Odido wil met nummerbehoud (voor de korting en extra GB ik zit nu Vodafone). Odido was al snel klaar met mij, meneer als u wilt overstappen moet ik dit bij Ziggo doorgeven?!

- Om ellende te voorkomen, houd ik Ziggo voorlopig aan en reserveer ik Odido glasvezel (ik zie het al voor me, Ziggo cancelt mijn contract en glasvezel werkt nog niet ;) )

Nu mijn vraag:

Qua aansluiten:

Enige nadeel, die porten van de Wifi, zijn volgens mij maar 1 GB? dus dan heb ik zolder maar 1 GB :(
De glasvezel ligt waarschijnlijk al bij de stoep of deur. Vervolgens moet je inderdaad contact opnemen met Odido. Die regelen dan dat iemand van ODF de glasvezel doortrekt naar de meterkast en komt lassen. Daarna komt nog een monteur van Guidion langt om de glasvezel fysiek aan te sluiten op je ONT en router (aka volksmond modem).

Je krijgt al korting als je allebei Odido hebt qua bellen. Je korting bij Odido krijg je als je glasvezel bestelt. Ik zou daarna pas het mobiele afsluiten als je slechts een mobiel Odido abonnement hebt. Vergeet ook niet binnenkort Black Friday.

Ja, je kunt prima (tijdelijk) DSL en kabel nemen of kabel en glasvezel of DSL en glasvezel. Je zou zelfs het een via het een kunnen doen en het ander via het ander (zo zou ik m'n nieuwe glasvezel IPv4 niet willen bevuilen met bepaalde activiteiten). Je kunt ook nog LTE gebruiken en LoRa en RFC 2549. Ik zou Ziggo niet opzeggen. Lekker zo laten, en geen abonnementen bij ze afsluiten (dit proberen ze wel proactief in wijken waar de concurrentie glasvezel legt!!!). Pas opzeggen als glas werkt.

Wat betreft WiFi APs. Je kunt ook gewoon 2.5 gbit of 10 gbit door je huis trekken. Vaak kan huidige bekabeling al 2.5 gbit. Je hebt ook WiFi APs die meer dan 1 gbit ethernet kunnen. Maar die zitten wel in het duurdere segment.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
*knip*. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het is handiger om het gewoon allemaal in hetzelfde topic te houden: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 02-10-2024 08:23 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Huigie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:55:
Las dat als je de T56 weghaalt, je geen firmware updates meer krijgt voor je Mediabox.
Als dat zo is dan laat ik die T56 hangen en maak ik van de XE75's access points.
Dat lijkt me een kwestie van uitzoeken wat er aan de WAN kant gebeurt en/of welke (Static) Routes daarvoor nodig zijn en die in je eigen Router knallen :)

Maar sinds steeds meer ISP's alle IPTV over de WAN Internet VLAN gooien lijkt me dat eerlijk gezegd best wel raar en dus waarschijnlijk niet nodig :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Huigie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Klopt maar dat ding staat op de begane grond en het schakelspul op zolder gaat daar door 2 betonnen vloeren geen verbinding mee maken ben ik bang.

edit: als ik wifi uitzet op de T56, de kabel vanaf de T56 in m'n switch stop, de 1e XE75 direct aan de switch hang dan ben ik er ook denk ik...
Yep dat werkt ook prima. Dan is je T56 alleen een doorgeefluik, weliswaar zonder bridge (dat is er immers niet). Alleen bij evt. port forwards even opletten dat je hem zowel in je primare XE als de T56 open zet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:49
DaYwaLkUr schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:39:

Nu mijn vraag:

Qua aansluiten:

Had hier (043) al een abo (met flinke korting) afgesloten/gereserveerd terwijl de kabel nog de grond in moest. Toen 1 jaar later eea ging rollen, heb ik gebruik gemaakt van de overstapservice. Odido zegt dan Ziggo voor je op, maar pas echt als een monteur bij je is geweest en alles werkend achter heeft gelaten.
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van hoe eenvoudig dit allemaal verlopen is!

Acties:
  • +5 Henk 'm!
LongJoy1980 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:24:
>> Utrecht <<

Had de afgelopen dagen storing op kantoor via KPN ADSL verbinding. Monteur is vanmiddag langsgeweest en we raakten aan de praat.
Hij wist mij te vertellen dat KPN qua glasaansluitingen in Utrecht aan de verliezende hand is en dat dat voornamelijk door Odido komt.
Odido is hoofdsponsor FC Utrecht en heeft blijkbaar bij de gemeente afgedwongen dat zij veel glasaansluitingen in Utrecht mogen aanleggen.
Zit zelf bij Ziggo...behalve de prijs heb ik wat betreft inet verbinding nauwelijks tot niets te klagen.....99% uptime...download en upload uitstekend.
Nu zoek je toch te veel achter dingen..
FC Utrecht en de gemeente hebben niks met elkaar te maken en Odido legt ook helemaal geen glasvezel aan. Dat doet Open Dutch Fiber en die twee bedrijven hebben niets met elkaar gemeen, anders dan een overeenkomst voor het eerste jaar voor Odido om exclusief te leveren op dat ODF netwerk.

Simpele reden is dat Open Dutch Fiber eerder begon in Utrecht en dat deze gemeente zich niet helemaal houdt aan de Telecomwet. Zij stellen namelijk dat een volgende partij (KPN dus in dit geval) pas een paar jaar na Open Dutch Fiber mag aanleggen (graafrust). Dat mag volgens de Telecomwet helemaal niet maar ze doen het toch. En als KPn toch eerder wil aanleggen zijn de kosten voor leges en vooral degeneratie
(verslechtering van het straatwerk) zo hoog dat KPN gewoon een tijdje ergens anders gaat aanleggen.

Overigens valt het alles bij elkaar wel mee hoor. KPN heeft al een aantal wijken aangelegd en de rest staat in de planning. Alleen komt die planning later dan wat Open Dutch Fiber deed. Dus het is aan KPN om de klanten straks terug te winnen waar nodig.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

*O* *O* *O*

Vandaag een prachtig pakket ontvangen met daarin een XGS-PON Nokia 010 ONT zoals het eigenlijk altijd zou moeten zijn als je op het Delta Glasvezel Netwerk zit i.p.v. die Nokia 2426-B onzin van ze als je bij Delta/Caiway zelf internet afneemt !!!

*O* *O* *O*

Ik denk dat ik zelfs een traantje heb weggepinkt! ;) O+ :+

Nou nog eens kijken of ik de muurschroeven van een Genexis 7840 of Ubiquiti UniFi USG kan hergebruiken ervoor, want die gaan beide toch weg...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier vannacht stipt 0:00 de verbinding van Delta eruit. Odido overstap gedaan. Zojuist de Zaram aangemeld bij de helpdesk telefonisch maar die zien geen verbinding. Serienummer als volgt gebruikt:
ZRMT23040xxx
Waarbij de xxx staat voor de laatste cijfers. Andere serienummers wou het systeem ook niet pakken (moest tussen de 12-16 karakters wezen). Nu de UDM-Pro eens een restart geven. Monteur staat om 16:30 pas op de planning :). Regio is Twente met het Delta glasnetwerk.
Iemand nog tips?

[ Voor 6% gewijzigd door Kecin op 03-10-2024 08:24 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:23:
Hier vannacht stipt 0:00 de verbinding van Delta eruit. Odido overstap gedaan. Zojuist de Zaram aangemeld bij de helpdesk telefonisch maar die zien geen verbinding. Serienummer als volgt gebruikt:
ZRMT23040xxx
Waarbij de xxx staat voor de laatste cijfers. Andere serienummers wou het systeem ook niet pakken (moest tussen de 12-16 karakters wezen). Nu de UDM-Pro eens een restart geven. Monteur staat om 16:30 pas op de planning :). Regio is Twente met het Delta glasnetwerk.
Iemand nog tips?
Waarschijnlijk moet de monteur fysiek de patch nog overzetten, in ieder geval dat was bij mij het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ArcticWolf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:30:
[...]

Waarschijnlijk moet de monteur fysiek de patch nog overzetten, in ieder geval dat was bij mij het geval.
Ah, dat zou het e.e.a. nog kunnen verklaren. Ik kreeg echter net het sms’je:

Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op. Onze excuses voor het ongemak.

Laat ik er het weekend niet wezen maar mijn huis wel online willen hebben :’(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Ah, dat zou het e.e.a. nog kunnen verklaren. Ik kreeg echter net het sms’je:

Beste klant, onze monteur is onverwachts uitgevallen. Wij zijn nu op zoek naar vervanging en nemen z.s.m. contact met je op. Onze excuses voor het ongemak.

Laat ik er het weekend niet wezen maar mijn huis wel online willen hebben :’(
Denk dat je pech hebt in dit geval tenzij ze alsnog vervanging kunnen vinden.
Vind het verder nogal slecht van Delta dat ze meteen de verbinding afsluiten, mijn vorige provider vroeg hoeveel extra dagen ik wilde om dit probleem te voorkomen (heb destijds 4 dagen gezegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
ArcticWolf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:26:
[...]
Vind het verder nogal slecht van Delta dat ze meteen de verbinding afsluiten, mijn vorige provider vroeg hoeveel extra dagen ik wilde om dit probleem te voorkomen (heb destijds 4 dagen gezegd).
Ze kunnen niet tegelijk met Odido leveren als het over dezelfde glasvezel gaat...

Verder snap ik ook niet dat ze wel geautomatiseerd om 0:00 in de nacht kunnen afsluiten en dan vervolgens problemen hebben met de monteur. Waarom laat je een monteur het dan niet afsluiten, die paar MB's die in de loop van de dag over de lijn gaan zouden toch ook niet de kosten voor Delta moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

ArcticWolf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Denk dat je pech hebt in dit geval tenzij ze alsnog vervanging kunnen vinden.
Ja ach. Maar vervanging is geregeld van de monteur. Hopen dat het dat is :). Wat @jongetje zegt klinkt trouwens wel logisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 03-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
Volgens mij mag Guidion de Delta-pops niet in en komt die monteur dus alleen om de boel aan te sluiten voor de klant op de Delta locaties.

De patch/omzetting wordt door Delta zelf gedaan. Ik acht de kans dus aanwezig dat het bij Delta allemaal gewoon omgezet wordt in de loop van de dag en dat je later vandaag dus wel een werkende verbinding hebt, tezij Odido zo handig is om ook meteen geautomatiseerd de Delta-afspraak te annuleren.
Ik zou aanraden om tijdelijk even de geleverde Odido apparatuur aan te sluiten en pas als dat werkt de omzetting naar eigen apparatuur te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door EDIT op 03-10-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
*knip*. Offtopic en inrelevant.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 03-10-2024 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Ze kunnen niet tegelijk met Odido leveren als het over dezelfde glasvezel gaat...

Verder snap ik ook niet dat ze wel geautomatiseerd om 0:00 in de nacht kunnen afsluiten en dan vervolgens problemen hebben met de monteur. Waarom laat je een monteur het dan niet afsluiten, die paar MB's die in de loop van de dag over de lijn gaan zouden toch ook niet de kosten voor Delta moeten zijn...
Dat was mijn punt ook niet, ze hebben gewoon software matig de verbinding uit gezet om 0:00 lijkt mij?Contract ten einde.. *uit*
Lijkt mij sterk dat ze exact om 0:00 een monteur klaar hebben staan die de patch heeft getrokken en er verder niks mee heeft gedaan :P

Ik had gewoon internet tot de monteur kwam, patch omgewisseld en 10 min later internet via de andere provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ArcticWolf schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Dat was mijn punt ook niet, ze hebben gewoon software matig de verbinding uit gezet om 0:00 lijkt mij?Contract ten einde.. *uit*
Dat bedoelde ik, waarom niet gewoon 1 dag langer leveren en dan de monteur laten patchen. Dan heeft de verlatende klant er ook nog een OK gevoel aan over gehouden ipv dat er zo enorm hard gestuurd wordt op zo hard beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan een afspraak maken voor de nieuwe Zyxel T56 modem. Echter ga ik waarschijnlijk overstappen naar KPN, de korting die ik bij een verlenging krijg is vrij summier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Is die Nokia en Huawei ONT trouwens verschillend of zijn dat rebrands?
ZRMT23040xxx
Iemand nog tips?
In mijn geval heb ik ook mijn Zaram serienummer telefonisch opgegeven maar ze hebben het druk. Dat ze het druk hebben geloof ik graag, ik heb het ook altijd druk. Ik denk dat ik laag prio ben 'omdat de verbinding technisch werkt'. Via DHCP ontvang ik vooralsnog (niet op default VLAN, niet op 300) nog niets.

Ik heb wel in de Zyxel de netwerk settings gescreenshot. Dat is de enige keer dat ik de Zyxel heb gebruikt. Op zich zou ik nu ook hun ONT kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerie op 03-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:57:
Volgens mij mag Guidion de Delta-pops niet in en komt die monteur dus alleen om de boel aan te sluiten voor de klant op de Delta locaties.

De patch/omzetting wordt door Delta zelf gedaan. Ik acht de kans dus aanwezig dat het bij Delta allemaal gewoon omgezet wordt in de loop van de dag en dat je later vandaag dus wel een werkende verbinding hebt, tezij Odido zo handig is om ook meteen geautomatiseerd de Delta-afspraak te annuleren.
Ik zou aanraden om tijdelijk even de geleverde Odido apparatuur aan te sluiten en pas als dat werkt de omzetting naar eigen apparatuur te doen.
Hmm. De monteur heeft nog 25 min in zijn tijdframe om langs te komen. Tijdelijk dubbele NAT zou wel kunnen. Had gisteren al een patchroute vrijgemaakt naar wan2.

Heb ook eens de spullen gereset, vlan aan/uit om een refresh te forceren. Allemaal niets. Aan de kant van Odido zien ze mijn zaram ook niet. Ben benieuwd, ze moeten het maar even oplossen. In het ergste geval zelf volgende week weer omprikken. Volgens de telefonische helpdesk zou het gelijk moeten werken nadat ze de sfp+ module hebben toegevoegd als eigen modem. Spullen van Odido nog niet aangesloten.

Ik zal de monteur vragen of hij mag ompatchen in Delta gebied. De beste man moet bijna 1.5 a 2 uren rijden naar mijn adres volgens mij, dat is nogal een eind. Dus zal zo eerst eens een bak koffie klaarzetten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 03-10-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ZRMT23040xxx
Iemand nog tips?
Had je bij Delta ook XGS-PON of AON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:35:
[...]

Had je bij Delta ook XGS-PON of AON?
XGS-PON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dan valt er niks te patchen. De patch is immers al lang gezet.

Heb je de Nokia ONT ook aangesloten gehad?

[ Voor 19% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-10-2024 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:12:
[...]

Dan valt er niks te patchen. De patch is immers al lang gezet.

Heb je de Nokia ONT ook aangesloten gehad?
Monteur is net weg. De demping is te hoog en vannacht schijnt er door Delta een patch gedaan te zijn. Om exaxt 0:06 ging de lijn offline. Deze jongen en de backoffice waar die mee telefoneerde had die het niet eerder meegemaakt dat de patch al door was gevoerd zo vroeg. Ze mochten zelf bij Delta overigens niet patchen en hebben het dus doorgezet. De aanmelding van de SFP module was wel goed gegaan en opgenomen in hun systeem. Het originele installatiepakket deed het ook niet en gaf ook dezelfde waardes weer zowel op de FTU als op mijn stuk verlenging waar mijn patchkast staat.

Hij heeft foto’s gemaakt van de demping en doorgestuurd naar de Delta backoffice wat ik begreep. Al met al nog geen internet en ik moet tot morgenmiddag 12:00 wachten. Als het dan niet werkt weer Odido bellen om achter Delta aan te gaan.

Edit: verder weet ik niet wat wel/niet waar is. Ik heb hier puur geschreven wat de jongeman zei.

[ Voor 4% gewijzigd door Kecin op 03-10-2024 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:23:
[...]

Monteur is net weg. De demping is te hoog en vannacht schijnt er door Delta een patch gedaan te zijn.
Er is niemand midden in de nacht bij de PoP geweest. Zou ook heel bijzonder zijn om de patchkabel eruit te trekken en dan dezelfde er weer in te doen op dezelfde plaats. :p
Om exaxt 0:06 ging de lijn offline. Deze jongen en de backoffice waar die mee telefoneerde had die het niet eerder meegemaakt dat de patch al door was gevoerd zo vroeg.
Is iets wat ze op afstand doen, gaat automatisch. Je zat immers al op XGS-PON.
Ze mochten zelf bij Delta overigens niet patchen en hebben het dus doorgezet.
Is dus al gepatcht.
De aanmelding van de SFP module was wel goed gegaan en opgenomen in hun systeem. Het originele installatiepakket deed het ook niet en gaf ook dezelfde waardes weer zowel op de FTU als op mijn stuk verlenging waar mijn patchkast staat.
Dus met de Nokia ONT is dus het alarm lampje rood?
Edit: verder weet ik niet wat wel/niet waar is. Ik heb hier puur geschreven wat de jongeman zei.
Jammer, maar die snapte het niet.

Meest logische is overigens dat er bij jouw thuis vuil op de glasvezel is gekomen, dat is immers het enige wat veranderd is. Is de glasvezel aansluiting wel schoongemaakt bij jouw thuis?

[ Voor 7% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-10-2024 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:34:
[...]

Er is niemand midden in de nacht bij de PoP geweest. Zou ook heel bijzonder zijn om de patchkabel eruit te trekken en dan dezelfde er weer in te doen op dezelfde plaats. :p

[...]

Is iets wat ze op afstand doen, gaat automatisch. Je zat immers al op XGS-PON.

[...]
Is dus al gepatcht.

[...]

Dus met de Nokia ONT is dus het alarm lampje rood?

[...]

Jammer, maar die snapte het niet.

Meest logische is overigens dat er bij jouw thuis vuil op de glasvezel is gekomen, dat is immers het enige wat veranderd is. Is de glasvezel aansluiting wel schoongemaakt bij jouw thuis?
Had tijdens de omzet de glas er nog niet eens uitgehaald. Had vlan omgezet en de udm vanmorgen een reboot gegeven. De Nokia zelf is niet aangesloten geweest. Zo eens testen! Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:41:
[...]

Had tijdens de omzet de glas er nog niet eens uitgehaald.
Zal wel moeten, de Nokia van Delta had SC-APC aansluiting, terwijl de Zaram een SC-UPC aansluiting heeft.

Of bedoel je dat je de Zaram ook bij Delta al had draaien?

Bij dat laatste zou het helemaal vreemd zijn namelijk dat je nu geen of zwak signaal hebt. Omdat er dan fysiek helemaal niks is aangepast.

[ Voor 17% gewijzigd door bjusterbaarlik op 03-10-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheeks
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-07 00:27
EDIT schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:57:

Ik kreeg net een belletje van Odido na de tweede keer de Guidon afspraak te hebben gecancelled dat voor het ompatchen de monteur wel langs moest komen, geeft me dus het idee dat ze wel bij de Delta centrale kunnen. Beetje vreemd dat ze niet gewoon een dag en tijdstip kunnen doorgeven wanneer ik wordt omgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
cheeks schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Ik kreeg net een belletje van Odido na de tweede keer de Guidon afspraak te hebben gecancelled dat voor het ompatchen de monteur wel langs moest komen, geeft me dus het idee dat ze wel bij de Delta centrale kunnen.
Klopt ze doen AON naar XGS-PON migraties voor Delta.
Beetje vreemd dat ze niet gewoon een dag en tijdstip kunnen doorgeven wanneer ik wordt omgehangen.
Gewoon net voor ze bij jouw langskomen doen ze dat. Of heb je geen afspraak voor thuis installatie staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeks
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-07 00:27
bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:11:

Gewoon net voor ze bij jouw langskomen doen ze dat. Of heb je geen afspraak voor thuis installatie staan?
Ik had de ambities om zelf de drie kabeltjes er in te doen. Dus de afspraak had ik steeds afgezegd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jongetje
cheeks schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Ik had de ambities om zelf de drie kabeltjes er in te doen. Dus de afspraak had ik steeds afgezegd.
We hebben hier echt al enorm vaak aangegeven dat je de monteur gewoon moet laten komen. Dit omdat Odido vaak eigen apparatuur heeft hangen en er een monteur nodig is om dit te doen.

Laat het een les zijn voor de volgende overstappers...

@rens-br Misschien goed om met dikke letters in de TS te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Hoi,

Ik denk er over om over te stappen op Odido (1Gbps glasvezel+TV met box) en wil graag weten of er reden is dat niet te doen.
Er zijn veel negatieve reviews te vinden (o.a. trustpilot) maar positive worden doorgaans niet gepost, dus ik hoop hier wat realistische ervaring tegen te komen.

Ik heb nu ziggo en daarvoor KPN glasvezel (1Gbps) dus ze hoeven in princiepe niets aan te leggen (denk ik?).

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 19:19:
[...]

Zal wel moeten, de Nokia van Delta had SC-APC aansluiting, terwijl de Zaram een SC-UPC aansluiting heeft.

Of bedoel je dat je de Zaram ook bij Delta al had draaien?

Bij dat laatste zou het helemaal vreemd zijn namelijk dat je nu geen of zwak signaal hebt. Omdat er dan fysiek helemaal niks is aangepast.
Dat laatste. Gebruik dezelfde Zaram als die ik bij Delta ook had draaien, met een eigen slede in de FTU.
Mijn zelfde gedachte. Was net even weg en heb ondertussen de Nokia erachter gehangen. WEL verbinding... uuh whut?!

Het lijkt me dan dat het probleem in de Zaram module zit, ondanks dat die bij hun in de backoffice wel is aangemeld? Ik snap er werkelijk niets van... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 03-10-2024 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Dat laatste. Gebruik dezelfde Zaram als die ik bij Delta ook had draaien, met een eigen slede in de FTU.
Mijn zelfde gedachte. Was net even weg en heb ondertussen de Nokia erachter gehangen. WEL verbinding... uuh whut?!

Het lijkt me dan dat het probleem in de Zaram module zit, ondanks dat die bij hun in de backoffice wel is aangemeld? Ik snap er werkelijk niets van... 8)7
Nou sowieso moet je eerst de apparatuur van Odido aansluiten zodat je abonnement kan beginnen. Als dat werkt kun je eigen apparatuur aansluiten en registeren. Ook kan er maar één ONT geregistreerd zijn. Dus als je nu internet hebt via de Nokia ONT dan is die geregistreerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33
Durandal schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:26:
Hoi,

Ik denk er over om over te stappen op Odido (1Gbps glasvezel+TV met box) en wil graag weten of er reden is dat niet te doen.
Er zijn veel negatieve reviews te vinden (o.a. trustpilot) maar positive worden doorgaans niet gepost, dus ik hoop hier wat realistische ervaring tegen te komen.

Ik heb nu ziggo en daarvoor KPN glasvezel (1Gbps) dus ze hoeven in princiepe niets aan te leggen (denk ik?).

Bij mijn ouders nu nog een KPN-abonnement. Amper storing geweest, al jaren hetzelfde IP-adres en IPv6.

Inmiddels heb ik bij mij thuis Odido internet en TV. Als je de router een uur van het stroom haalt, krijg je een nieuw IP-adres. Verder geen enkele storing gehad sinds de aansluiting in juli. Alleen geen IPv6. Ik kijk televisie met de Media Box en die is sneller en stabieler dan de Arris TV-box van KPN.

Mijn ouders gaan in december ook over op Odido. Gewoon veel goedkoper en tot nu toe niets mis mee. Eigenlijk prima voor wat je ervoor betaalt. Ik zit wel op het eigen netwerk van Odido, op XGS-PON.

Kan natuurlijk per regio verschillen. Ik woon in Sappemeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

bjusterbaarlik schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Nou sowieso moet je eerst de apparatuur van Odido aansluiten zodat je abonnement kan beginnen. Als dat werkt kun je eigen apparatuur aansluiten en registeren. Ook kan er maar één ONT geregistreerd zijn. Dus als je nu internet hebt via de Nokia ONT dan is die geregistreerd.
Dat dacht ik ook, belletje naar Odido gisteren zei van niet, vanmorgen van niet en de installateur ook van niet. Ik dacht dus: niet aansluiten, hoewel het bij Delta e.d. ook normaal is om wel te doen.
Morgenvroeg maar weer even bellen, ik denk dat ze dicht zitten. Gekke was wel dat die zo vanaf de tablet alles kon aflezen en het serienummer overeenkwam van de Zaram. In het vervolg zeker mijn eigen gevoel volgen en niet zomaar doen wat de helpdesk zegt...

Zou ik moeten inloggen op de Zaram om nog wat te resetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Hoi,

Er zijn veel negatieve reviews te vinden (o.a. trustpilot) maar positive worden doorgaans niet gepost, dus ik hoop hier wat realistische ervaring tegen te komen

Ik denk dat andere providers het niet veel beter doen op trustpilot:
KPN, Ziggo
In dit topic vind je behoorlijk wat positieve ervaringen. Toegegeven, het is even terugbladeren.
Ik ben in november 2023 overgestapt naar Odido. Een stabiele1 Gb-verbinding voor weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door gerritjan op 03-10-2024 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Ik ga ook niet elke maand posten dat het nog steeds stabiel werkt. Mensen komen op forums en klachtenwebsites als er problemen zijn. Niet om te vertellen dat het goed werkt (en het werkt prima). Ik kijk tv met de Samsung en googletv apparaten en heb geen decoder in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Dank allemaal :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
Hoi,

Ik zit sinds januari bij Odido, verplichte overstap omdat Tweak stopte :-( .
Overstap ging goed, je zit op de aansluit dag even zonder internet.
De Guidion monteur installeert alle hardware, die je al eerder gekregen hebt.
Ik heb zelf de Zyxel eruit gehaald en mijn oude Fritzbox aangesloten.

De andriod TV receiver doet het prima, soms valt hier het geluid weg (loopt via Optic kabel), maar verders geen storingen.
Over de beeld kwaliteit heb ik. niks te klagen.

De snelheid is hier in orde haal altijd 1Gbit. Er zijn wel wat storing geweest, maar nooit lang gelukkig.
Ik heb nog steeds hetzelfde IP-adres, mocht dit toch veranderen dan pakt Duckdns.org dit op.

Odido scoort mijn inziens goed op prijs/kwaliteit.

Tip: als je hardware pakket wordt opgestuurd, controleer dan even of je de juiste ONT (KPN-Delta-ODF) hebt ontvangen.
Ik ken gevallen waar dit verkeerd ging, dan staat Guidion voor niks op de stoep en zit je lang(er) zonder internet. |:( Je zal dan moeten wachten totdat Odido de juiste ONT heeft opgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tumb schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Ik ken gevallen waar dit verkeerd ging, dan staat Guidion voor niks op de stoep en zit je lang(er) zonder internet. |:( Je zal dan moeten wachten totdat Odido de juiste ONT heeft opgestuurd.
Bij Guidion hebben ze zelf de juiste reserve onderdelen en zijn ze verplicht dat te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06
Voor mensen met Odido Zakelijk glasvezel op ODF met een UDM SE van UniFi. De FS XGS PON ONU stick werkt met de XGS PON verbinding. Zal nog een post maken met alle info op mijn site: https://www.techconnect.n...m-xgs-pon-stick-en-unifi/

[ Voor 21% gewijzigd door tcviper op 04-10-2024 11:02 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:00:
[...]

Dat dacht ik ook, belletje naar Odido gisteren zei van niet, vanmorgen van niet en de installateur ook van niet. Ik dacht dus: niet aansluiten, hoewel het bij Delta e.d. ook normaal is om wel te doen.
Morgenvroeg maar weer even bellen, ik denk dat ze dicht zitten. Gekke was wel dat die zo vanaf de tablet alles kon aflezen en het serienummer overeenkwam van de Zaram. In het vervolg zeker mijn eigen gevoel volgen en niet zomaar doen wat de helpdesk zegt...

Zou ik moeten inloggen op de Zaram om nog wat te resetten?
Ondertussen uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG deze maar even besteld, kan ik vanuit de Nokia ONT in iedergeval gebruik maken van meer dan 1gbit (heb een UDM-Pro, geen SE). Ze hebben nog na-gebeld en willen de monteur nog een keer langssturen, ik denk niet dat dat zin heeft, maar oke?

Ik zal na het weekend (ben niet thuis) eens weer bellen of ze de Zaram nog een keer willen activeren. De Nokia ONT werkt verder als een zonnetje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:36
Ik gebruik ook nokia ont + ubiquity SFP+ 10GB copper op een udm pro, gaat als de brandweer :)

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:59:
[...]

Bij Guidion hebben ze zelf de juiste reserve onderdelen en zijn ze verplicht dat te installeren.
Dat zal in de meeste gevallen wel zo zijn, behalve als (de stagiair) alle pakketjes verkeerd inpakt zijn.
Ik ken een geval waar de monteur geen extra's ONT meer in de bus had liggen.
Dit is een uitzonderingen, maar het is vrij simpel te voorkomen, door zelf het pakket te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
Tip: als je hardware pakket wordt opgestuurd, controleer dan even of je de juiste ONT (KPN-Delta-ODF) hebt ontvangen.
Goed advies. Hoe herken ik/waar herken ik aan of ik de juiste heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:36
Wij zijn sinds enkele maanden overgestapt van Ziggo naar Odido, mede dankzij de enorm hoge tarieven van Ziggo. Ik moet zeggen dat het allemaal prima werkt, maar toch loop ik tegen een probleem aan. Bij het aanzetten van de tv (en decoder) staat óf het beeld stil (geluid loopt gewoon) óf het beeld loopt enkele seconden achter. Zodra ik ga zappen is het probleem weg en loopt alles synchroon.

Het is geen groot probleem, maar het irriteert mij wel. Is dit een bekend euvel?

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen028
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 12:38
JunkO schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:05:

Het is geen groot probleem, maar het irriteert mij wel. Is dit een bekend euvel?
Het tv beeld en stabiliteit is brak bij Odido. Zelfs op hun forum wordt zelfs door eigen medewerkers gezegd dat het beeld beduidend beter is bij Ziggo. Maar ja wel goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Hoe zijn trouwens de ervaringen met het Zyxel VMG8825-T56 modem?

Ik begrijp dat er sinds een paar maanden een nieuwe b10 firmware is,
maar dat er
  • nog steeds veel lags spikes zijn op bekabeld LAN (die ander modems niet vertonen),
  • de wifi vaak lagspikes heeft en uitvalt, en van apparaten die niet kunnen connecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
jeroen028 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:40:
Het tv beeld en stabiliteit is brak bij Odido. Zelfs op hun forum wordt zelfs door eigen medewerkers gezegd dat het beeld beduidend beter is bij Ziggo. Maar ja wel goedkoop.
Ik heb Ziggo, en kan bevestigen dat tv erg goed is.
Als ik geen (of te weinig) korting kan krijgen, dan stap ik over op Odido 400 Mbps glasvezel, en neem er dan NL Ziet bij. Dat is, op de foute gekantelde gids na, een prima tv dienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tumb schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Dat zal in de meeste gevallen wel zo zijn, behalve als (de stagiair) alle pakketjes verkeerd inpakt zijn.
Ik ken een geval waar de monteur geen extra's ONT meer in de bus had liggen.
Dit is een uitzonderingen, maar het is vrij simpel te voorkomen, door zelf het pakket te controleren.
Ja logisch idd, met heel veel klanten achter elkaar zonder of met niet het juiste installatiepakket houdt een keer op. Voorraad zal niet oneindig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ook wel handig even te vermelden welke dan de juiste ONT is. ;)

Delta heeft een Nokia, ODF een Huawei maar wat levert KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:43
Vliegvlug schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Ik heb op het kpn netwerk (glasweb Venray) een Zyxel ONT gekregen en de Zyxel modem/router.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart1983 op 04-10-2024 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
Bart1983 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Ik heb op het kpn netwerk (glasweb Venray) een Zyxel ONT gekregen en de Zyxel modem/router.
Is geen ont maar nt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

KPN kan heel verschillend zijn. Nokia, Genexis, Zyxel, Huawei en dan zijn het ook nog meerdere types (ONT/NT). Is afhankelijk van de techniek en als Odido eigen apparatuur in de PoP heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:38
JunkO schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:05:
Wij zijn sinds enkele maanden overgestapt van Ziggo naar Odido, mede dankzij de enorm hoge tarieven van Ziggo. Ik moet zeggen dat het allemaal prima werkt, maar toch loop ik tegen een probleem aan. Bij het aanzetten van de tv (en decoder) staat óf het beeld stil (geluid loopt gewoon) óf het beeld loopt enkele seconden achter. Zodra ik ga zappen is het probleem weg en loopt alles synchroon.

Dit is helaas een bekend euvel, en zou uiteindelijk door updates van Odido opgelost moeten worden. Om de druk daarop op te voeren zou ik of via het community forum, of via de klantenservice, een melding maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kecin schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Ondertussen uitvoering: Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG deze maar even besteld, kan ik vanuit de Nokia ONT in iedergeval gebruik maken van meer dan 1gbit (heb een UDM-Pro, geen SE). Ze hebben nog na-gebeld en willen de monteur nog een keer langssturen, ik denk niet dat dat zin heeft, maar oke?

Ik zal na het weekend (ben niet thuis) eens weer bellen of ze de Zaram nog een keer willen activeren. De Nokia ONT werkt verder als een zonnetje...
Deze gebruik ik nu ook (met het Huawei ONT). Deze Ubiquiti SFP+ biedt een goede prijs/kwaliteit (Chinese SFP+ kunnen ook goede prijs/kwaliteit leveren). Deze kan immers ook 2.5 en 5 gbit, en zuiniger dan de voorganger. Ik ben nog aan het wachten tot ze me overzetten naar het Zaram SN. Ze hebben het druk. Hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan.

Later vervang ik deze Ubiquiti door de Zaram en dat wordt letterlijk plug en play. Want hij passed de complete NIC door naar OPNsense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dennisweb schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:57:
Bij mijn ouders nu nog een KPN-abonnement. Amper storing geweest, al jaren hetzelfde IP-adres en IPv6.
Ik mis echt die gekke ISP als een oude klant zijnde iets van 20 jaar lang !! <3 _O_
Ik heb nog steeds hetzelfde IP-adres, mocht dit toch veranderen dan pakt Duckdns.org dit op.
Als jij bij een Apple/Google/Microsoft/EPIC Games/Rockstar Games/Steam/enz. inlogt dan kan het hen echt geen bal schelen wat jouw DNS (A of CNAME) Record is op dat moment en kijken ze alleen naar het IPv4 adres waar je vandaan connect dus mag je na elke verandering daarvan allerlei crap gaan verifiëren... YAY... :X :| :/

Dat het gebeurt in het buitenland = Niet erg, want security om vreemde logins te voorkomen.
Dat het gebeurt terwijl je thuis bent omdat je ISP alweer je IPv4 adres heeft veranderd of zelfs ineens CG-NAT heeft toegepast en het dus elke dag zowat raak is = NOT COOL!!! :(

Maar zolang men niet op ASN van het netwerk of iets checkt zullen we ermee moeten leren leven in het geval van de meeste Huis, Tuin en Keuken ISP's :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hmm ze maken gebruik van DHCP dus als de lease half voorbij is dan gaat de DHCP client deze proberen te refreshen (hoe lang de lease is bij Odido kon ik zo snel niet zien). Zolang je dat doet (wat je trouwens ook kunt forceren) blijf je hetzelfde IP adres behouden. Want ik had op Zyxel en Ubiquiti (-MG SFP+) een ander IPv4 toegewezen gekregen. Blijkbaar kijken ze naar je MAC, wat logisch is bij DHCP. Hierdoor kun je bij bijvoorbeeld een DoS aanval je IPv4 veranderen. Het nadeel is inderdaad al die services die je login locken op /32 terwijl je bijvoorbeeld in een /23 DHCP range zit.

Ik ben rustig al m'n services van EdgeRouter-Lite naar m'n Proxmox met OPNsense over aan het zetten. De DSL verbinding gooi ik van Fritz! naar een ethernet port op deze machine. Dat wordt dan m'n failover. De EdgeRouter-Lite vervang ik. Ubiquiti biedt er nauwelijks nog softwareupdates voor, en het is MIPS. Men zou er Vyatta op kunnen draaien maar die bieden (kinderachtig genoeg) alleen -CURRENT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Hoi,

Op het KPN WBA-netwerk zijn er nu wel problemen met de ONT’s (Genexis) bekend, zie https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Durandal schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:26:
Hoe zijn trouwens de ervaringen met het Zyxel VMG8825-T56 modem?

Ik begrijp dat er sinds een paar maanden een nieuwe b10 firmware is,
maar dat er
  • nog steeds veel lags spikes zijn op bekabeld LAN (die ander modems niet vertonen),
  • de wifi vaak lagspikes heeft en uitvalt, en van apparaten die niet kunnen connecten
Ik had bij de T-50 wel last van wifi-problemen, toen heb ik de instelling ‘MPro Mesh’ uitgezet en sindsdien draait het al jaren stabiel. Misschien helpt dat bij de T-56 ook.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
Lrrr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:29:
Op het KPN WBA-netwerk zijn er nu wel problemen met de ONT’s (Genexis) bekend, zie https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
Een van die posts met problemen was van iemand uit mijn regio, en ik heb ook dezelfde ONT (PON-SH Genexis 050.. - Dat is via GPON, dus max 1-2Mbit en bandbreedte delen met de straat als ik het goed begrijp?)

En aangezien die link die je me gaf (bedankt overigens!) nog steeds niet meldt dat het opgelost is denk ik dat ik toch maar KPN of zo neem.
Lrrr schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:29:
Ik had bij de T-50 wel last van wifi-problemen, toen heb ik de instelling ‘MPro Mesh’ uitgezet en sindsdien draait het al jaren stabiel. Misschien helpt dat bij de T-56 ook.
Van wat ik allemaal gelezen heb is, als ik het begrijp, Mesh uitzetten ook geen blijvende oplossing op de T56. Niets is (Behalve over een VPN runnen wat natuurlijk een non-oplossing is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Durandal schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Een van die posts met problemen was van iemand uit mijn regio, en ik heb ook dezelfde ONT (PON-SH Genexis 050.. - Dat is via GPON, dus max 1-2Mbit en bandbreedte delen met de straat als ik het goed begrijp?)

En aangezien die link die je me gaf (bedankt overigens!) nog steeds niet meldt dat het opgelost is denk ik dat ik toch maar KPN of zo neem.
Het is XGS-PON en bij overstap naar KPN behoudt je dezelfde ONT van Genexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HRJ
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:10

HRJ

Als je bij Odido een abonnement afsluit voor glasvezel ben je 10 euro pm duurder uit als dit over het KPN netwerk gaat. Hier in de stad Groningen zijn een aantal wijken die niet door KPN zijn aangelegd
en derhalve bij Odido 10 euro voordeliger zijn.

Is dit onderhandelbaar bij Odido als je in een 'dure' wijk woont of een gegeven feit ? Zo ja, dan ben je bij KPN praktisch net zo duur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:42
Jerie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:26:
Hmm ze maken gebruik van DHCP dus als de lease half voorbij is dan gaat de DHCP client deze proberen te refreshen (hoe lang de lease is bij Odido kon ik zo snel niet zien). Zolang je dat doet (wat je trouwens ook kunt forceren) blijf je hetzelfde IP adres behouden. Want ik had op Zyxel en Ubiquiti (-MG SFP+) een ander IPv4 toegewezen gekregen. Blijkbaar kijken ze naar je MAC, wat logisch is bij DHCP. Hierdoor kun je bij bijvoorbeeld een DoS aanval je IPv4 veranderen. Het nadeel is inderdaad al die services die je login locken op /32 terwijl je bijvoorbeeld in een /23 DHCP range zit.

Ik ben rustig al m'n services van EdgeRouter-Lite naar m'n Proxmox met OPNsense over aan het zetten. De DSL verbinding gooi ik van Fritz! naar een ethernet port op deze machine. Dat wordt dan m'n failover. De EdgeRouter-Lite vervang ik. Ubiquiti biedt er nauwelijks nog softwareupdates voor, en het is MIPS. Men zou er Vyatta op kunnen draaien maar die bieden (kinderachtig genoeg) alleen -CURRENT.
Ik draai zelf een router. Ik krijg een lease-tijd van 30 minuten (volgens de log). Na een kwartier probeert mijn router inderdaad te refreshen, maar Odido reageert daar niet op, dus als de lease verlopen is, krijg ik hetzelfde ip nogmaals. Ik merk in de praktijk geen hickups maar zou voor mijn gemoedsrust graag hebben dat Odido gewoon het ip refreshed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wil overstappen van KPN naar Odido, want dat scheelt (hier) nogal wat in de maand. Dacht, heel naïef, dat het toch exact dezelfde betrouwbare glasvezel blijft + het eveneens betrouwbare Odido netwerk. En toen las ik ineens anders.. en is het me na 2x een flinke tijd puzzelen op diverse fora nog steeds niet echt helder of ik bij overstap ook in dat zwarte gat zou kunnen vallen. (Thuiswerk afhankelijk - i.v.m. tijdsverschillen ook 's avonds, dus dat zou niets worden). Vergeef me daarom dat ik hier toch maar kom vragen naar wat vermoedelijk toch wel behandeld is, maar dan helaas over vele posts verspreid.

Ik heb: een GoF aansluiting (AON, voor het laatst namens KPN van nieuw spul voorzien begin 2016), met een GN02 FTU en een KPN (O)NT. (D.w.z. in de servicetool van KPN staat "ONT", op het kastje zelf NT en dat laatste past begrijp ik ook bij AON.) FTU en NT zijn twee kastjes naast elkaar op één houder, waar niet herkenbaar een merk / type / serienummer op staat. Alleen op de NT een drietal lichtjes met tekst en 'NT'.

Wat ik nog niet kon vinden:
- betekent die GoF (AON) aansluiting dat ik niet op het (getroffen) WBA netwerk van KPN zit maar het / een ODF, of nog weer anders?
- blijft die AON 'werkwijze' zonder meer behouden, bij overstap, of laat Odido wellicht heel wat anders plaatsen, omdat zij toch voor bijv. XGS-PON kiezen?
- Of, voor wie de hele situatie een stuk beter begrijpt: loop ik risico op een k verbinding als ik nu overstap?
Bvd.

Sterkte aan eenieder die er nu nog in die nare situatie zit!

En ach, nu ik toch post:
- kan ik hiermee zo over naar 400 Mbps bij Odido (heb nu 200 bij KPN), of moet ik dan sowieso 'n monteur ontvangen?
- Hoeveel baat zou ik erbij hebben de NT weg te laten? Mijn EdgeRouter 4 heeft een SPF ingang, maar het is me onduidelijk welke winst ik daarvan mag verwachten. (Ik zie vooral het gedoe, met aanschaf van zo'n ding en zo'n 15 meter glasvezel erheen trekken (nu CAT6).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HRJ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:05:
Als je bij Odido een abonnement afsluit voor glasvezel ben je 10 euro pm duurder uit als dit over het KPN netwerk gaat. Hier in de stad Groningen zijn een aantal wijken die niet door KPN zijn aangelegd
en derhalve bij Odido 10 euro voordeliger zijn.

Is dit onderhandelbaar bij Odido als je in een 'dure' wijk woont of een gegeven feit ? Zo ja, dan ben je bij KPN praktisch net zo duur uit.
Nee dat is niet onderhandelbaar. Het ligt aan de PoP waar jouw huis op is aangesloten. Als dat er een is waar alleen KPN en geen Odido apparatuur hangt ben je het bokje en betaal je KPN taks en kun je beter KPN nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Durandal
@rens-br Net een hele duidelijk uitleg over glasvezelnetwerktechnologie/terminologie in NL gevonden. Misschen handig om dit in de TS te zetten?

https://community.freedom...gie-rondom-glasvezel/2287

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:38
Durandal schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:26:
@rens-br Net een hele duidelijk uitleg over glasvezelnetwerktechnologie/terminologie in NL gevonden. Misschen handig om dit in de TS te zetten?

https://community.freedom...gie-rondom-glasvezel/2287
Mooie uitleg.
Echter zie ik daar wel een heel bezwaarlijk advies in staan, en eentje waar meerdere mensen hier in dit topic tegen geageerd hebben, en dat is het advies dat je niet per se een monteur nodig hebt voor de installatie.
Dat is echt een onbegrijpelijk advies, omdat diegene later zelf in z'n verhaal aangeeft dat in welke situatie je zit qua PON vs AON (en wel of niet provider apparatuur in de PoP aanwezig) best lastig kan zijn. Dus waarom dan zelf gaan lopen kloten met als gevolg vervolgens geklaag hier in het forum dat zaken niet goed opgepakt worden. Hoe vaak ik, en anderen met mij, nu al heb(ben) aangegeven laat gewoon die monteur even langskomen!. Het bezorgt je gewoon zoveel minder ellende. En dat voor misschien minder dan 10 minuten bezoek. Je moet wel heel eigenwijs en *knip* zijn om dat niet te kunnen hebben. Als je wilt kun je nog zelf alvast de (O)NT ophangen als je graag zelf bepaald waar die hangt. Maar dan heb je niet het gezeur dat je verbinding niet (goed) werkt bij oplevering. Met name door het ondoorzichtige verhaal wat ik hierboven aangaf qua gebruikte techniek en PoP apparatuur.

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durandal
[b]Gwaihir in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik heb: een GoF aansluiting (AON, voor het laatst namens KPN van nieuw spul voorzien begin 2016), met een GN02 FTU en een KPN (O)NT. (D.w.z. in de servicetool van KPN staat "ONT", op het kastje zelf NT en dat laatste past begrijp ik ook bij AON.) FTU en NT zijn twee kastjes naast elkaar op één houder, waar niet herkenbaar een merk / type / serienummer op staat. Alleen op de NT een drietal lichtjes met tekst en 'NT'.

Wat ik nog niet kon vinden:
- betekent die GoF (AON) aansluiting dat ik niet op het (getroffen) WBA netwerk van KPN zit maar het / een ODF, of nog weer anders?
Op het eerste gezicht wel, maar..

Ik heb het hele lange verhaal ook gelezen en ik kan maar 1 conclusie trekken; Odido weet nog steeds niet wat het probleem is, laat staan een oplossing (of weet het wel maar wil niet zeggen), en verschuilt zich achter community managers die pappen en nathouden en gebruikers met dezelfde symptomen maar andere apparatuur naar andere fora verwijzen, en zo, bewust of niet, een bias in hun klachtenverzameling/meting introduceren.
En dus weet eigenlijk niemand wie allemaal getroffen wordt.

Ik zelf heb besloten een paar euro meer te betalen en met een HEEEL grote boog om Odido heen te lopen, want pijn is fein, maar nie bij mein.

Tip: kijk via een vergelijkingssite naar de abonnementsprijzen. Ik zag dat je dan, iig bij KPN, meer korting krijgt dan direct op hun eigen site.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
@Gwaihir Wat een enorm verhaal.
Eigenlijk is het heel simpel, als je 8Gbps kun bestellen dan heeft zeker Odido eigen apparatuur in de POP. Dan MOET (ik herhaal het nog even) een monteur laten komen want in de pop wordt je op Odido apparatuur gezet en krijg je een nieuwe ONT (glasvezel naar ethernet kastje) en router.
En ja, dat heeft wat downtime omdat er omgezet moet worden. zorg dan dat je een hotspot kunt maken of via de buren op hun wifi kunt als dat nodig is. Verder afgelopen pagina's al genoeg gehad over kwaliteit, ja je kunt pech hebben maar het gaat natuurlijk ook gewoon vaak goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
William_H schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 01:04:
[...]

Mooie uitleg.
Echter zie ik daar wel een heel bezwaarlijk advies in staan, en eentje waar meerdere mensen hier in dit topic tegen geageerd hebben, en dat is het advies dat je niet per se een monteur nodig hebt voor de installatie.
Dat is echt een onbegrijpelijk advies, omdat diegene later zelf in z'n verhaal aangeeft dat in welke situatie je zit qua PON vs AON (en wel of niet provider apparatuur in de PoP aanwezig) best lastig kan zijn. Dus waarom dan zelf gaan lopen kloten met als gevolg vervolgens geklaag hier in het forum dat zaken niet goed opgepakt worden. Hoe vaak ik, en anderen met mij, nu al heb(ben) aangegeven laat gewoon die monteur even langskomen!. Het bezorgt je gewoon zoveel minder ellende. En dat voor misschien minder dan 10 minuten bezoek. Je moet wel heel eigenwijs en *knip* zijn om dat niet te kunnen hebben. Als je wilt kun je nog zelf alvast de (O)NT ophangen als je graag zelf bepaald waar die hangt. Maar dan heb je niet het gezeur dat je verbinding niet (goed) werkt bij oplevering. Met name door het ondoorzichtige verhaal wat ik hierboven aangaf qua gebruikte techniek en PoP apparatuur.
In mijn geval kwam de Guidion monteur erachter dat er een kabelbreuk was in een van de aders. Dat deed hij vanaf de PoP. Had ik zelf nooit kunnen doen. ODF monteur heeft dat opgelost.

Het aansluiten van ONT en router daarentegen had ik hem niet voor nodig. Sterker nog, die dingen zijn netjes opgehangen maar ik wil graag SFP+ module gebruiken (ik wacht nog tot ze het overzetten ...). Dus dat was niet nodig. Niet ieder FTU werkt even eenvoudig; de mijne wel. Geen adapter nodig om de glasvezelkabel te installeren. Bij de geleverde ONT kun je al zien welke *ON technologie je gebruikt. Mijn ONT was geschikt voor XGS-PON.

Qua kabelmanagement en ophanging moet ik nog e.e.a. verbeteren maar ik wachtte nog op nieuwe switch gezien ik een tijdelijke had omdat er eentje stuk was gegaan.

Als je geen domme dingen doet zoals verschillende kleurtjes met elkaar combineren komt het denk ik in de regel voor de bakker. Bij installatie kabel en DSL in verleden had ik ook edge cases (packet loss vanwege kapotte hardware op DSLAM en IPv6 only modem dat niet werkte voor mijn use case). Allebei niet in mijn eigen macht. Maar in allebei de gevallen ook te maken gehad met meer dan één monteur (ook meer dan 2 per geval).

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 14:40

n00bs

Het is weer Zomer!

floris_hack schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Dank! Mijn originele bericht had ik al aangepast omdat ik dit al had zien staan op het Odido forum. De pagina van AVM is op dit punt dus misleidend (voorbarig). Ik ga het rustig even afwachten, ook totdat de Fritzbox 5690 beschikbaar is.
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5690-pro/

Helaas 1x een 2.5Gbit LAN port.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:00
[...]

Je moet wel heel eigenwijs en *knip* zijn om dat niet te kunnen hebben. .
*knip*

[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Durandal schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 05:36:
Op het eerste gezicht wel, maar..

Ik heb het hele lange verhaal ook gelezen en ik kan maar 1 conclusie trekken; Odido weet nog steeds niet wat het probleem is, laat staan een oplossing (of weet het wel maar wil niet zeggen), en verschuilt zich achter community managers die pappen en nathouden en gebruikers met dezelfde symptomen maar andere apparatuur naar andere fora verwijzen, en zo, bewust of niet, een bias in hun klachtenverzameling/meting introduceren.
En dus weet eigenlijk niemand wie allemaal getroffen wordt.
Dus jij hebt 't beeld dat het niet alleen WBA netwerk, PON verbindingen betreft?

En @jongetje bedankt voor de toelichting van die 8 Gbps. Dan gaat KPN inderdaad daadwerkelijk de fiber afstaan aan Odido in mijn geval (net zoals vroeg met DSL).

Verder begrijp ik inmiddels dat AON vs. PON puur te maken heeft met de aanleg in de wijk. Daar ik dus kennelijk een eigen fiber (of zelfs twee) naar de wijkcentrale heb, kom ik niet meer op PON terecht.

Tot slot: m.i. belachelijk dat er gescholden moet gaan worden hier over het al dan niet ontvangen van een monteur. Het gaat uiteraard niet over het ontvangen van die persoon, maar over het op een ander moment al dan niet kunnen vervangen van je (O)NT en over de downtime bij overstap.

(Zonder monteur kun je meteen de nieuwe verbinding activeren wanneer de oude weg valt - en hoeft die soms niet eens eerst weg te vallen - met wordt alles klaargezet en moet je wachten tot je weer online bent.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Verder begrijp ik inmiddels dat AON vs. PON puur te maken heeft met de aanleg in de wijk. Daar ik dus kennelijk een eigen fiber (of zelfs twee) naar de wijkcentrale heb, kom ik niet meer op PON terecht.
Nee dat klopt niet. AON vs PON heeft niet te maken met de aanleg in de wijk. Dat is Point to Point of Point-to-Multipoint. Wel is het zo dat PtMP alleen een PON netwerk kan zijn. Maar andersom geld dat niet, PON kan zowel PtP als PtMP zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Durandal
[...]

Dus jij hebt 't beeld dat het niet alleen WBA netwerk, PON verbindingen betreft?
Het vermoeden, ja. Er waren cases van DSL of Huawei gebruik met dezelfde problemen die hun verhaal niet mochten posten (forum techniusch correct, maar oplossingstechnisch niet) dus die zijn zonder detailonderzoek effectief uit de incidenten gefilterd, en daar hoor je niets meer van.
Dat is measurement bias.

Verder rapporteerde een hoofdposter dat zijn vervangende Nokia ONT uiteindelijk ook dezelfde problemen gaf.
Combineer dat met firmware fixes voor de Genexis die uiteindelijk niet hielpen, weerstand bij vervangen van de GNXS ONTs door Nokia ONTs (er zijn tekorten door de grote hoeveelheden die vervangen moeten worden, en dat alles vervangen is natuurlijk duur), het continue en blijvende getest en gemeet ook na vervanging, en het niet willen of kunnen vertellen wat er nu precies fout gaat (er wordt enkel in 'we vermoeden dat..' termen gesproken); Dan kan ik alleen concluderen dat ze onzeker zijn en nog steeds niet weten wat er precies fout gaat, en dus weet je de oorzaak niet en kunnen ze geen (werkende) conclusies trekken, en ook geen hardware of communicatietechnologie uitsluiten. Je kan alleen maar zeggen wanneer het WEL optreedt (maar niet waarom).
  • Wegvallende of traag initierende verbindingen (soms minuten) - zou kunnen dat de ONT een probleem heeft en zichzelf reset en een herinitialisatieprotocol in gaat dat tijd kost, want hij is slim, maar kan net zo goed op het Odido netwerk liggen. De klantapparatuur is iig uitgesloten want er zijn te veel meldingen, en die klanten hebben verschillende apparatuur.
  • Het treed vaker en erger op als het druk is - congestie omdat de ONT het niet aan kan? Slecht geteste ONT dan. Kan maar onwaarschijnlijk. Maar het gaat dan alleen over de congestie in de straat. Odido netwerk zelf heeft veel meer verkeer op piek tijden.
  • Het treedt niet op over VPN, behalve de initiele verbinding - daarna is de VPN host de exithost; dit moet voor de ONT, of de router transparant zijn.
Kortom, als je het weet mag je het zeggen. Als er uiteindelijk uitkomt dat het verder in het netwerk van Odido fout gaat en dus de buurt of regio onafhankelijk van de netwerktechnologie problemen heeft geloof ik het ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Durandal op 06-10-2024 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Ik heb ook een eigen fiber (point2point) maar Odido (toenmalig tmobile) heeft GPON apparatuur in de POP geplaatst. En als ik overstap naar >1Gbps wordt ik over gepatched naar xsgpon apparatuur, allemaal in de pop.

Heeft dus niets met de infrastructuur in de straat te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Durandal schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:56:
Verder rapporteerde een hoofdposter dat zijn vervangende Nokia ONT uiteindelijk ook dezelfde problemen gaf.
Nee, wacht ff.

Die gebruiker (als we het over dezelfde hebben) rapporteerde dat hij met de Nokia een lage bandbreedte (t.o.v. diens abonnement) had.

Dat is echter niet hetzelfde als een vertraging bij het initiëren van verbindingen, waar het topic eigenlijk over gaat.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is echt een onbegrijpelijk advies, omdat diegene later zelf in z'n verhaal aangeeft dat in welke situatie je zit qua PON vs AON (en wel of niet provider apparatuur in de PoP aanwezig) best lastig kan zijn.
Het komt van het Freedom Internet Forum en hier zitten we op Tweakers dus ervan uitgaande dat we met echte Tweakers/Freedom-ers te maken hebben lijkt het me dat die echt wel weten wanneer een monteur wel of niet moet komen :)
Dus waarom dan zelf gaan lopen kloten met als gevolg vervolgens geklaag hier in het forum dat zaken niet goed opgepakt worden.
Hoe vaak ik, en anderen met mij, nu al heb(ben) aangegeven laat gewoon die monteur even langskomen!.
Het bezorgt je gewoon zoveel minder ellende.
Toen ik mijn AON verbinding moest aansluiten had ik die gast echt niet nodig, want de aansluiting werkte prima bij de vorige bewoners en bij mij ook alweer 5 jaar lang :)

Nu ik van AON naar XGS-PON overgezet moet worden heb ik wel een afspraak voor een monteur gemaakt, want dan kan je meteen iemand aanspreken mocht er iets verkeerd gaan!
En dat voor misschien minder dan 10 minuten bezoek.
Sommige mensen hebben daar misschien geen tijd voor, want zowel jij als die monteur werken "9to5" en dan wordt het een lastig verhaal...
Je moet wel heel eigenwijs en *knip* zijn om dat niet te kunnen hebben.
*knip*
Als je wilt kun je nog zelf alvast de (O)NT ophangen als je graag zelf bepaald waar die hangt.
Dat ga ik sowieso doen! :Y
Maar dan heb je niet het gezeur dat je verbinding niet (goed) werkt bij oplevering.
Met name door het ondoorzichtige verhaal wat ik hierboven aangaf qua gebruikte techniek en PoP apparatuur.
Geen probleem voor een echte Tweaker :Y) 8) :*) *O*

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 10:39 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 18:44:
[...]

Het komt van het Freedom Internet Forum en hier zitten we op Tweakers dus ervan uitgaande dat we met echte Tweakers/Freedom-ers te maken hebben lijkt het me dat die echt wel weten wanneer een monteur wel of niet moet komen :)

Ik kom hier dagelijks op meerdere topics en ik zit zelf in deze wereld. En zelfs dan is het soms lastig om te bepalen wat er wel of niet kan. Er zijn hier echt bijna geen Tweakers die volledig begrijpen hoe het allemaal in elkaar zit. P2P, P2MP, AON, PON, Open Dutch Fiber, KPN, WBA etc...
Voor elke combinatie is weer een andere uitkomst dus je bovenstaande stelling komt, zacht gezegd, nogal betweterig over.
Ook echte Tweakers kunnen een verkeerde inschatting maken. Verstand van netwerken, bekabeling etc is niet meteen verstand van glasvezel technieken en dergelijke.

Dus als iemand hier hulp bij nodig heeft, dan helpen we.
Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:17
Sommige mensen hebben daar misschien geen tijd voor, want zowel jij als die monteur werken "9to5" en dan wordt het een lastig verhaal...
Ik mocht ook een zaterdag boeken als ik het me goed herinner ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
[...]

[...]

Toen ik mijn AON verbinding moest aansluiten had ik die gast echt niet nodig, want de aansluiting werkte prima bij de vorige bewoners en bij mij ook alweer 5 jaar lang :)

[...]

Is een "echte Tweaker" zoiets als sommige lui zich de "echte fans" van een voetbalclub noemen? Want dan hoef ik daar echt niet bij te horen. Niets mis met het laten komen van een professional als je er niet uit komt, alleen dommeriken vragen geen hulp als ze het wel nodig hebben. Het is geen wedstrijd he, fora zijn er om elkaar te helpen en als we hier merken dat iemand het echt niet snapt is "laat maar een monteur komen" ook gewoon een manier om iemand verder te helpen, niet om elitair/beter/watdanook te zijn, daar schiet niemand iets mee op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Grappig dat je dit zeg, ik heb vorige week juist een post gemaakt dat je altijd een monteur moet laten komen: jongetje in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Precies zoals @Barre73 al zegt.

Je kunt enorm veel verstand hebben van glasvezel, netwerken, routers en alles op de hele wereld weten wat er te weten valt. Maar als er een patch in de centrale gedaan moet worden en de lijn moet worden doorgemeten heb je echt een monteur nodig. Daarbij moet bij Odido een monteur de lijn gereed melden, dat is hun procedure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
jongetje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:25:
[...]

Grappig dat je dit zeg, ik heb vorige week juist een post gemaakt dat je altijd een monteur moet laten komen: jongetje in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Precies zoals @Barre73 al zegt.

Je kunt enorm veel verstand hebben van glasvezel, netwerken, routers en alles op de hele wereld weten wat er te weten valt. Maar als er een patch in de centrale gedaan moet worden en de lijn moet worden doorgemeten heb je echt een monteur nodig. Daarbij moet bij Odido een monteur de lijn gereed melden, dat is hun procedure.
Ik heb er niks aan toe te voegen. Wekelijks zie ik wel fotos van gesloopte ftu`s waarbij men zelf van alles in gaan proberen. Wat barre ook zegt, er zijn zoveel verschillende smaken, je kunt op voorhand niet uitzoeken tenzij je echt zoals wij er dieper op in kunnen kijken.

Laat de monteur ten alle tijden komen, want als het achteraf allemaal niet werkt en je zit met een gecancelde monteur dan is vaak de provider die het heeft gedaan. In de meeste gevallen kan diezelfde monteur ook nog de POP in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Barre73 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:11:
je bovenstaande stelling komt, zacht gezegd, nogal betweterig over.
Ik vind juist dat iedereen hier een beetje onnodig paniek aan het zaaien is :)
Ook echte Tweakers kunnen een verkeerde inschatting maken.
Ik zou eerder zeggen dat het er steeds minder worden hier op GoT en je daardoor die fouten ziet... ;w
Verstand van netwerken, bekabeling etc is niet meteen verstand van glasvezel technieken en dergelijke.
In dat geval moet je inderdaad een monteur laten komen :)
Huub17 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:43:
Ik mocht ook een zaterdag boeken als ik het me goed herinner ;)
Dat is wel mooi als dat echt kan! d:)b
Andros schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:06:
Is een "echte Tweaker" zoiets als sommige lui zich de "echte fans" van een voetbalclub noemen?
Want dan hoef ik daar echt niet bij te horen.
Geen idee... Voetbal en hooligans is niet mijn ding... :r
Niets mis met het laten komen van een professional als je er niet uit komt, alleen dommeriken vragen geen hulp als ze het wel nodig hebben.
Uiteraard, maar roepen dat niemand zonder hulp kan is ook weer zoiets...

Het is echt geen rocketscience of zo :F
Het is geen wedstrijd he, fora zijn er om elkaar te helpen en als we hier merken dat iemand het echt niet snapt is "laat maar een monteur komen" ook gewoon een manier om iemand verder te helpen, niet om elitair/beter/watdanook te zijn, daar schiet niemand iets mee op.
Uiteraard, maar je vooraf bang maken is ook weer zoiets ?!
jongetje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:25:
Maar als er een patch in de centrale gedaan moet worden en de lijn moet worden doorgemeten heb je echt een monteur nodig.
Maar dat kan je dus ook van tevoren weten als je van de eene techniek naar de andere overgezet moet worden :)

En de lijn doormeten kan ook een handeling zijn als je al langere tijd bent aangesloten en opeens vage dingen ervaart (Zoals iemand die laatst gewoon losgekoppeld bleek te zijn in de POP/Centrale :X ) dus dat je daarvoor een monteur nodig hebt is niet meer dan logisch...
Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:31:
Wekelijks zie ik wel fotos van gesloopte ftu`s waarbij men zelf van alles in gaan proberen.
Zeker van dat "Met een hamer past alles!" volk of zo :? :X :| :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb er niks aan toe te voegen. Wekelijks zie ik wel fotos van gesloopte ftu`s waarbij men zelf van alles in gaan proberen. Wat barre ook zegt, er zijn zoveel verschillende smaken, je kunt op voorhand niet uitzoeken tenzij je echt zoals wij er dieper op in kunnen kijken.

Laat de monteur ten alle tijden komen, want als het achteraf allemaal niet werkt en je zit met een gecancelde monteur dan is vaak de provider die het heeft gedaan. In de meeste gevallen kan diezelfde monteur ook nog de POP in.
Is dat net zoiets als iemand die miniUSB in microUSB probeert te rammen? Deze oude (geen HTTPS, ken hem al sinds vorige eeuw) website http://www.rinkworks.com/stupid/ bevat veel humor over computer stupidity. Ik heb niet recent gelezen, wat me bijstaat is dat soms ook experts het gewoonweg bij het foute eind hebben, of iets doms zeggen of doen.

De kans dat iemand wiens werk het is iets doms doet is echter kleiner (*) dan de gemiddelde Tweaker want diegene is er voor opgeleid en heeft er met grote regelmaat mee te maken. De gemiddelde Tweaker daarentegen werkt niet met glasvezel montage.

(*) = onderdeel van de humor factor.

Als je zelf iets sloopt, dan weet je ook dat je verantwoordelijk bent voor de gevolgen. Dat is het risico, ook dat maakt een techneut een techneut. Zo'n FTU met slede kan ik nog begrijpen maar anders past het kabeltje er maar op één manier in. Daar kom je achter door naar het kabeltje te kijken. Je moet de goede kleur hebben (groen / SC-APC / 8%), die ze voor hun eigen apparatuur ook meeleveren.

Door al dat gezeur dat glasvezel zo teer is heb ik veel te lang gewacht met glasvezel in mijn woning aanleggen (50% van 1 kabel weten te slopen, met schade van 15 EUR, totaal ongeveer 5 kabels). Zelfde m.b.t. geen PoE via meterkast waardoor mijn netwerkbekabeling lelijk te zien was. Voor eeuwig vastgelegd op verjaardagsfoto's (ik ga ze niet fotosoepen, hekel aan). Waarbij ik nog wel even wil zeggen dat ik altijd de kapjes erop deed en doe. Terwijl ik de monteur hem gewoon even zag laten bengelen in de meterkast.

Zo heb ik in de jaren 90 ook jarenlang een 14k4 modem gehad die ik niet gebruikte want internet gebruiken oh dat was toch zo ingewikkeld. Of Unix gebruiken, oh dat is toch zo moeilijk. Soortgelijk verhaal. Wat blijkt. Toegang tot goede documentatie is het halve werk. Laat dit topic zich daar nou uitstekend voor lenen.

Verder lopen in dit topic overduidelijk monteurs rond. ZZPer of niet, die willen natuurlijk niet de kaas van het brood gegeten krijgen. Ik was overigens wel blij met mijn monteurs (zie vorige post) maar om te zeggen dat je het nooit zelf moet doen vind ik weer het andere uiterste (net zoals zo'n 'echte Tweaker' uitspraak). Een (nieuwsgierige) betweter ga je bovendien niet op een betweterige toon overtuigen dus zo'n topic warning dat je dat met klem wordt aangeraden moet kundig en informatief worden geformuleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:33
jeroen028 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
Hmm, ik kom van Ziggo en nu op Odido. Kijk TV met de App op Android TV en heb absoluut geen klachten over de beeldkwaliteit. Af en toe zelfs het idee dat het beter lijkt dan bij Ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Leer hier veel nieuws, maar vind het toch wel jammer dat die monteur moet komen voor een switch van KPN naar Odido of terug, gegeven dat ik duidelijk op een plek zit waar Odido in de PoP aanwezig is en vermoedelijk met flink andere apparatuur dan KPN zelf.

Ik blijf binnen de snelheid van mijn huidige NT en dacht daarom dat ik slechts de verbinding op mijn router anders zou hoeven instellen (en Odido / KPN iets dergelijk aan hun zijde). Dan zou ook de kracht van de eigen routerkeuze stevig naar voren komen. Helaas. Voelt ineens een stuk verspilzuchtiger en foutgevoeliger om afhankelijk van het beste aanbod eens per paar jaar tussen beide te gaan switchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Luke the Duke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Hmm, ik kom van Ziggo en nu op Odido. Kijk TV met de App op Android TV en heb absoluut geen klachten over de beeldkwaliteit. Af en toe zelfs het idee dat het beter lijkt dan bij Ziggo.
Beter dan bij Ziggo?
Nee qua beeld kwaliteit is Odido wel de hekkensluiter.
Duidelijk minder dan Ziggo, KPN, NLziet en zelfs NPO Start.
Ben zeer te spreken over het internet van Odido, echter de kwaliteit van hun televisie product, zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
ArnoldSmit schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Beter dan bij Ziggo?
Nee qua beeld kwaliteit is Odido wel de hekkensluiter.
Duidelijk minder dan Ziggo, KPN, NLziet en zelfs NPO Start.
Ben zeer te spreken over het internet van Odido, echter de kwaliteit van hun televisie product, zeker niet.

*knip*. Reageren kan ook op een rustige en normale manier.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 21:41 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Wij hebben ook niets te klagen over de beeldkwaliteit via de app op een Apple TV 4k 2e generatie.

Maar goed, als je overdag werkt heb je meer te doen dan je druk maken over of je beeld een paar procent scherper is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
HansMij schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Ik draai zelf een router. Ik krijg een lease-tijd van 30 minuten (volgens de log). Na een kwartier probeert mijn router inderdaad te refreshen, maar Odido reageert daar niet op, dus als de lease verlopen is, krijg ik hetzelfde ip nogmaals. Ik merk in de praktijk geen hickups maar zou voor mijn gemoedsrust graag hebben dat Odido gewoon het ip refreshed.
Hmm ik meen me te herinneren dat het zo wel in de RFC stond.

Hoe dan ook is het in hun voordeel. Klanten die hun router niet aan laten staan, gebruiken blijkbaar niet 24/7 hun internet. Die draaien dus waarschijnlijk ook geen service op een server die op een statisch IP bereikbaar moet zijn. Op mijn PoP (die midden in de wijk staat) hebben ze een /23, dus blijkbaar 509 huishoudens is waar ze vooralsnog van uit gaan.

Het viel me op dat GeoIP op postcode (en dus naam van stad) weet te lokaliseren. Iets om in het achterhoofd te houden met data-hygiene (ik denk hierbij met name aan m'n kinderen, YMMV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Dat het beeld bij Odido slechter is dan bij de boven genoemde partijen zoals Ziggo, KPN etc etc.
Is geen mening, en mijn uitspraak ook op twee manieren aantoonbaar:
- Objectief, de bandbreedte van Odidio voor het TV signaal is verreweg de laagste, +/- 4mbit van Odido tegenover +/- 12mbit van KPN, NLziet 7.5mbit , Ziggo Next Mini 7Mbit
- Subjectief, diverse mensen, partijen zoals de consumentenbond etc etc, er naar mijn weten nergens waar Odido op televisie gebied beter word beoordeeld dan die van de andere aanbieders.

En mijn eigen ervaring met het televisie product van hun, is voor mij de reden om over te gaan stappen naar een andere aanbieder ;)

*knip*. Dat mag wat vriendelijker.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@ArnoldSmit Bitrate zegt niet altijd wat. Films en series op Netflix zitten in HD tussen de 0,7 en 5 Mbit. De reden waarom Odido een lagere bandbreedte met goede kwaliteit hangt samen met de vertraging tov bijv. Kpn of Ziggo. Hoe groter de buffer is om te coderen, hoe efficiënter het is en de bitrate dus lager kan zijn.

Zonder informatie over de gebruikte codec, de manier van coderen etc. Zegt de bitrate dus niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
ArnoldSmit schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Dat het beeld bij Odido slechter is dan bij de boven genoemde partijen zoals Ziggo, KPN etc etc.
Is geen mening, en mijn uitspraak ook op twee manieren aantoonbaar:
- Objectief, de bandbreedte van Odidio voor het TV signaal is verreweg de laagste, +/- 4mbit van Odido tegenover +/- 12mbit van KPN, NLziet 7.5mbit , Ziggo Next Mini 7Mbit
- Subjectief, diverse mensen, partijen zoals de consumentenbond etc etc, er naar mijn weten nergens waar Odido op televisie gebied beter word beoordeeld dan die van de andere aanbieders.

En mijn eigen ervaring met het televisie product van hun, is voor mij de reden om over te gaan stappen naar een andere aanbieder ;)

*knip*

*knip*. Mag wat vriendelijker.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 21:40 ]

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:33

*knip* het bespreken hoe beveiliging te omzeilen is niet toegestaan.

[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 07-10-2024 21:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
jongetje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:10:
@ArnoldSmit Bitrate zegt niet altijd wat. Films en series op Netflix zitten in HD tussen de 0,7 en 5 Mbit. De reden waarom Odido een lagere bandbreedte met goede kwaliteit hangt samen met de vertraging tov bijv. Kpn of Ziggo. Hoe groter de buffer is om te coderen, hoe efficiënter het is en de bitrate dus lager kan zijn.

Zonder informatie over de gebruikte codec, de manier van coderen etc. Zegt de bitrate dus niet alles.
Daar heb je helemaal gelijk in, echter voor zover IPTV gaat gebruiken KPN en Odido beiden de codec H264.
Hierdoor kan je wel de bitrates gebruiken als graadmeter voor de kwaliteit.
Pagina: 1 ... 76 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen