Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
LooneyTunes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:45:
[...]

Zou zijn kleinere broertje ook werken? Dan rij ik deze week nog even langs de KPN winkel in de buurt.
https://apparatuurvoorthu...oor-tv-afstandsbediening/
Of is die ook aangepast zoals de Odido-remote? (die kan je nl. niet met 'home-return' pairen met bluetooth)
Die heb ik niet getest.
Geen idee of deze via de normale manier aan een Android TV via bluetooth menu te koppelen is.
Die witte afstandsbediening werkt wel.

Ik heb Odido ook al aangeraden met hun nieuwe Android box een normale afstandsbediening te gebruiken.
Een gewone koppeling via bluetooth menu.
De vele problemen wat ze nu hebben met hun afstandsbediening.

https://community.odido.n...iening-voor-tv-box-365126

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 24-09-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

peterbier schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:10:
Je zou kunnen kijken naar de Kpn+ afstandsbediening.
Deze werkt op Sony TV, Nvidia Shield, Nokia box 8000, Odido TV box en Google Chromecast Google TV.
Waarschijnlijk Uw Android mediaplayer ook.

Zie mijn topic.
https://community.odido.n...-afstandsbediening-352758
Mooi ding! Goed om te weten! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 14:06
Van der Berg schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:31:
[...]

Het is door ODF Open Dutch Fiber in provincie Zuid-Holland. Ik weet niet meer precies de naam wie het doet. Ik wacht nu op zijn belletje voor een afspraak te maken en zodra er meer informatie is, loop van deze week als het goed is
Reden waarom ik t vraag is dat odido zegt niet te weten wie de aanleg in huis gaat doen bij mij.
Ik kon ze anders ff bellen wanneer t ongeveer gaat gebeuren.

Ik woon ook in zuid Holland, zal dezelfde zijn als jij krijgt.. Als je de naam vd installateur weet hoor k t graag..is geen geheim lijkt me toch 🤷

Kan zijn dat t een andere installateur wordt maar dat hoor ik dan wel van ze.. Heb ik iig mijn best gedaan.. T Ligt nu een beetje stil🫄

[ Voor 8% gewijzigd door scorpio op 25-09-2024 08:51 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:36
Hier in Amsterdam ligt het ook stil, ze zijn nu met een haalbaar heids onderzoek bezig
Als belt weten ze het ook niet al 6 maanden glas Voorde deur
Lekker bezig weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:04
scorpio schreef op woensdag 25 september 2024 @ 08:47:
[...]

Reden waarom ik t vraag is dat odido zegt niet te weten wie de aanleg in huis gaat doen bij mij.
Ik kon ze anders ff bellen wanneer t ongeveer gaat gebeuren.

Ik woon ook in zuid Holland, zal dezelfde zijn als jij krijgt.. Als je de naam vd installateur weet hoor k t graag..is geen geheim lijkt me toch 🤷

Kan zijn dat t een andere installateur wordt maar dat hoor ik dan wel van ze.. Heb ik iig mijn best gedaan.. T Ligt nu een beetje stil🫄
In Zuid-Holland gaat het om 2 hoorde ik maar het was niet duidelijk bij wie van de twee ik hoorde. Inmiddels gebeld met goed nieuws dat ODF heeft getekend voor de aansluiting en nu de woningbouw moet dat nog ondertekenen en dan wordt ik gebeld door ze voor een afspraak. Dus weer wachten

Ja, als ik de naam weet zal ik hier zeggen.

Je kan contract maken met je woningbouw of vereniging van woning of direct met ODF
Voor vragen over de aanleg van het glasvezelnetwerk kun je een e-mail sturen naarĀ info@opendutchfiber.nlĀ of bellen op 088 1633 633.
Hier kunnen ze direct zien hoe jij ervoor staat op jouw adres

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 25-09-2024 13:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Van der Berg schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:47:
[...]

In Zuid-Holland gaat het om 2 hoorde ik
Dat klopt niet. Alleen in Den Haag is het ODF netwerk al door 3 verschillende hoofdaannemers aangelegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 22:43
rens-br schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:02:
[...]

Vraag even bij de klantenservice om unlimited data codes, koppel die aan een simkaart die je gratis kan ophalen bij een Odido winkel en doe deze in een oude telefoon en ze die op tethering. Ideaal is het niet, maar je hebt dan in ieder geval weer werkend internet.
Heb 2 codes gekregen, moet wel een simkaart kopen bij een Odido winkel maar kan 't geld terug vragen. Niet ideaal maar toch een redelijke oplossing. Thx voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpio
Heb inmiddels bericht gekregen van Odido.. TOF šŸ‘Œ

[ Voor 80% gewijzigd door scorpio op 25-09-2024 16:27 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

• Sneakerzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 18:58
Goedemiddag,

binnenkort komt guidion bij mij de aansluiting plaatsen voor Odido. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of moet vragen aan de installateur? Ik heb een 2gb up/down verbinding aangevraagd.

Graag hoor ik evenuele tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Sneakerzz Die monteur weet wat hij moet doen :). Zorg dat je met een bekabeld apparaat (met een 2.5Gb of snellere netwerkkaart) een speedtest kunt doen om te zien of je 2Gbps haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Sneakerzz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:49:
Goedemiddag,

binnenkort komt guidion bij mij de aansluiting plaatsen voor Odido. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden of moet vragen aan de installateur? Ik heb een 2gb up/down verbinding aangevraagd.

2Gbps is altijd XGS-PON dus zorg ervoor dat je twee vrije punten op een stopcontact of stekkerdoos hebt om de ONT en router aan te sluiten. Vooraf de ruimte om de glasvezel aansluiting vrijmaken is handig ;)

Verder niet zoveel bijzonderheden m.i.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sneakerzz schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:49:
Goedemiddag,

Als het goed is heb je net als ik een e-mail gehad waarin je kan lezen of een video kijken waar men je dit soort dingen vertelt :
nelizmastr schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:25:
Zorg ervoor dat je twee vrije punten op een stopcontact of stekkerdoos hebt om de ONT en router aan te sluiten.
Vooraf de ruimte om de glasvezel aansluiting vrijmaken is handig ;)
;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nu toch weer iets bijzonders meegemaakt. Ander familielid kwam ermee dat mails niet werden verzonden vanuit een gmail-mailadres op de Mail App op een iPad (mails kwamen wel binnen). Ik het account al een keer opnieuw toegevoegd, beetje aan instellingen geprutst, geüpdatet, maar werkte allemaal niet. Ging denken dat het aan de wifi lag, dus even snel verbonden met hotspot op mn iPhone, en warempel, mails werden gelijk verstuurd.

Moest gelijk denken aan iets van firewall ofzo, ook aangezien ik vorige week odido glasvezel heb. Heb toen de firewall optie op de hoogste stand gezet. Nu terug gezet naar medium (aanbevolen), en nu doet de mail het weer. Vreemd, maar mocht iemand tegen hetzelfde aanlopen, is het nu online te vinden ;)

Voor de rest tevreden met Odido. Geen klachten, geen haperingen en het nieuwe tv kastje is een stuk responsiever dan de oude van Telfort(!).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2024 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
RedRayMann schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:01:
Na net iets meer dan een jaar gebruik te hebben gemaakt van Odido, heb ik vandaag sinds 08:10 uur geen internet meer.

Ik kwam hier rond 17:00 uur achter, omdat ik toen thuis kwam, direct meterkast open en op de Huawei mediaconvertor een rode led bij LOS.

Ik de Odido router aangesloten, beide enkele keren gereset (power off) maar niets.
Via de telefoon werdt er direct gevraagd of ik een eigen modem had, ja. Maar nu zit de Odido versie er weer op.
Toen begon hij dat er al dagen (al heel lang) geen signaal was. :-S

Nu moet ik wachten en wordt het ticket bij een expert neergelegd en kan ik tussen 1 uur en 3 dagen geen internet hebben :-(

Eerste vervelende ervaring met Odido!
Vandaag de monteur van Gideon langs gehad, hij was 1,5 uur te laat, maar ok. Einde dag en zolang hij het maar kan maken.

In de meterkast de hardware gecontroleerd, alles werkt.

Monteur heeft zijn laserpen achtergelaten in het glas, zodat hij de POP kon controleren.

Bij terugkomst de grote verrassing...

Iemand heeft mij ontkoppeld in de patchkast! Incl het afdoppen van de kabel/poort in de patchkast!
Is dit de schuld van Odido? KPN? (hun netwerk) of ƩƩn van de vele andere partijen die daar wel eens binnen komen.

Ofwel, 60 uur geen internet omdat iemand even het plugje los gehaald heeft :-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

KhaZ

Alfa Romeo

RedRayMann schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:24:
[...]

Vandaag de monteur van Gideon langs gehad, hij was 1,5 uur te laat, maar ok. Einde dag en zolang hij het maar kan maken.

In de meterkast de hardware gecontroleerd, alles werkt.

Monteur heeft zijn laserpen achtergelaten in het glas, zodat hij de POP kon controleren.

Bij terugkomst de grote verrassing...

Iemand heeft mij ontkoppeld in de patchkast! Incl het afdoppen van de kabel/poort in de patchkast!
Is dit de schuld van Odido? KPN? (hun netwerk) of ƩƩn van de vele andere partijen die daar wel eens binnen komen.

Ik heb dit 15 jaar geleden ook eens gehad.. ADSL, had ook iemand in de KPN wijkcentrale mijn stekker eruit gehaald bleek later..
Toen 3 weken (!!!) geen internet gehad..

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 14:52
Even voor mijn beeldvorming, als het werk bij de vorige klant uitloopt door onvoorziene omstandigheden (extra kabels, systeem dat niet mee werkt etc), moet die dan daar alles maar laten vallen om de volgende afspraak te halen? Monteurs die later zijn doen dat doorgaans niet met opzet lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
Andros schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:13:
Even voor mijn beeldvorming, als het werk bij de vorige klant uitloopt door onvoorziene omstandigheden (extra kabels, systeem dat niet mee werkt etc), moet die dan daar alles maar laten vallen om de volgende afspraak te halen? Monteurs die later zijn doen dat doorgaans niet met opzet lijkt me.
Als je het hebt over mijn 1,5 uur te laat komen, nee zeker niet. Het was ook geen verwijt dat hij zijn werk had moeten laten liggen, kreeg later alsnog een sms dat hij onderweg was en binnen 20 min bij mij zou zijn.
Ik geef ook aan, het is het einde van de dag, dus kan het begrijpen dat het werk door de dag heen steeds meer uit kan lopen.

Het was het delen met ervaring met Odido (of Gideon) en de oorzaak van het probleem.

Met de man zelf was ik erg blij mee, ben blij dat hij de moeite heeft genomen. Hij was druk met zijn mobiel bezig, waarna hij aangaf dat als hij hem zou doorzetten (wat hij officieel moest doen want Reggefiber en geen Odido) ik waarschijnlijk pas na het weekend weer internet zou hebben.
Nu een wandeling/ritje naar de POP en terug en alles werkt weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
RedRayMann schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:24:
[...]

Dat heb ik helaas in het begin (in de Vodafone tijd) ook een paar keer gehad.

Even los van hoe vervelend het is, als ik de verhalen van andere met storingen ooit hoor hier vind ik 60 uur nog behoorlijk meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedRayMann
rens-br schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:23:
[...]

Dat heb ik helaas in het begin (in de Vodafone tijd) ook een paar keer gehad.

Even los van hoe vervelend het is, als ik de verhalen van andere met storingen ooit hoor hier vind ik 60 uur nog behoorlijk meevallen.
Zeker!
Het is vervelend maar de mensheid kan zeker zonder internet. Zeker 3 dagen waarvan ik een groot deel weg was ivm werk.

Kinderen kijken al amper tv of filmpjes, die zijn lekker gaan spelen en tekenen.
Vrouwlief heeft niet haar serie kunnen zien maar is lekker een boek gaan lezen.
Zelf kon ik ook natuurlijk ook niet het internet op en heb de eerste avond wat werk gedaan via de hotspot van mijn werk mobiel.
Andere avonden heb ik ook lekker offline gespendeerd.

Heb zelf ook geen backup internet simkaart gehaald. Dus had eerder weer online kunnen zijn als de nood hoog was.

Maar nogmaals, in de trant van ervaringen en discussie. Heb duidelijk de problemen, duur en oorzaak gedeeld om anderen te informeren.
Dit waren de eerste drie dagen sinds mei 2023 dat ik glas heb. Noem het veel (als je 99,99 uptime wil) noem het weinig (als je al 1,5 wacht op je bestelling om überhaupt aangesloten te worden)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wie heeft de schuld als er een patch is losgehaald die niet los gehaald had moeten worden?
Uiteindelijk de monteur die het deed uiteraard. Ervan uitgaande dat de administratie wel klopte, heeft die man/vrouw de verkeerde kabel weggehaald.
Maar zoals al aangegeven: er komen meerdere partijen in die PoP. In principe zijn het er drie: KPN monteurs, Guidion monteurs en monteurs namens de aannemer van KPN.
Mensen maken fouten, en helaas merk ik juist bij Odido dat de klant daar meer last van heeft doordat het vaak lang duurt voordat de goede actie wordt uitgevoerd. Eerst moet er gemeten worden, dan alsnog een monteur inplannen met een nieuwe NT of zoiets, en pas uiteindelijk kan er een monteur naar de PoP. Met een beter stappenplan en de goede vragen aan de klant kan je sommige stappen overslaan en direct een monteur naar de PoP sturen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
Barre73 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:58:
Wie heeft de schuld als er een patch is losgehaald die niet los gehaald had moeten worden?
Uiteindelijk de monteur die het deed uiteraard. Ervan uitgaande dat de administratie wel klopte, heeft die man/vrouw de verkeerde kabel weggehaald.
Maar zoals al aangegeven: er komen meerdere partijen in die PoP. In principe zijn het er drie: KPN monteurs, Guidion monteurs en monteurs namens de aannemer van KPN.
Mensen maken fouten, en helaas merk ik juist bij Odido dat de klant daar meer last van heeft doordat het vaak lang duurt voordat de goede actie wordt uitgevoerd. Eerst moet er gemeten worden, dan alsnog een monteur inplannen met een nieuwe NT of zoiets, en pas uiteindelijk kan er een monteur naar de PoP. Met een beter stappenplan en de goede vragen aan de klant kan je sommige stappen overslaan en direct een monteur naar de PoP sturen.
Daar valt inderdaad een hoop winst te halen en een stuk minder irritatie bij de klant.
Wij zitten hier via het Delta netwerk bij Odido en bij sommigen mensen gaat het niet goed.
Verkeerde (KPN) hardware opsturen bijvoorbeeld, of een nieuwe ONT die Guiddion dan weer moet installeren, welke pas over een week tijd heeft bijvoorbeeld, terwijl de oude lijn al afgesloten is.
Je hebt te maken met drie partijen, Odido,Guidion en uit eindelijk Delta, als blijkt dat de lijn (nog) niet actief is.
Dit maakt het proces stroperig.

• bodhisatva
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 00:48
Hi, gekke vraag wellicht maar ik kreeg een bericht van Odido over onderhoud aan het netwerk: https://www.odido.nl/serv...nderhoud/onderhoud-mobiel

Ik heb zowel glas als mobiel van odido - nu hebben ze het over dat bellen via wifi tijdelijk uit zal vallen. Maar dan hebben we het toch over bedraad (als in de AP van wifi is toch gekoppeld aan een draadje?) of snap ik er even niets meer van?

OU812?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:55
bodhisatva schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:42:
Hi, gekke vraag wellicht maar ik kreeg een bericht van Odido over onderhoud aan het netwerk: https://www.odido.nl/serv...nderhoud/onderhoud-mobiel

Ik heb zowel glas als mobiel van odido - nu hebben ze het over dat bellen via wifi tijdelijk uit zal vallen. Maar dan hebben we het toch over bedraad (als in de AP van wifi is toch gekoppeld aan een draadje?) of snap ik er even niets meer van?
Ze leggen dit uit
"Je merkt dit alleen als je gebruikmaakt van Bellen via wifi en tegelijkertijd niet verbonden bent met ons mobiele netwerk."
Het telefoonverkeer dat via jouw wifi loopt, moet ergens weer in het telefonie netwerk gestopt worden. Waarschijnlijk wordt er onderhoud gepleegd aan dit deel van hun infrastructuur.

Overigens hoe heb je er voor gezorgd dat je hier een mailtje over kreeg? Ik zag dat ik deze onderhoudsmailtjes niet krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
bodhisatva schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:42:

Ik kreeg die e-mail inderdaad ook, maar ik deed de aanname dat ze onderhoud zouden doen aan het mobiele netwerk. Maar nu ik jouw bericht lees twijfel ik. Edit: In de link staat ook mobiel netwerk, heeft dus niks met de Odido thuis verbinding te maken.

Verder lijkt het er dus op dat ze in ieder geval iets gaan wijzigen aan Wifi bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 26-09-2024 14:51 ]

• bodhisatva
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 00:48
William_H schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:46:
[...]
Overigens hoe heb je er voor gezorgd dat je hier een mailtje over kreeg? Ik zag dat ik deze onderhoudsmailtjes niet krijg.
Ik ben mijzelf er niet van bewust dat ik iets aan (of uit) heb gezet. Dus om eerlijk te zijn - geen idee.

OU812?

• jongetje
bodhisatva schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:02:
[...]

Ik ben mijzelf er niet van bewust dat ik iets aan (of uit) heb gezet. Dus om eerlijk te zijn - geen idee.
Die mail betreft het mobiele netwerk dus is hier sowieso offtopic....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:27
jongetje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:12:
Die mail betreft het mobiele netwerk dus is hier sowieso offtopic....
Daar kun je over twisten. Ze hebben het in de mail (ik heb hem ook gehad) specifiek over 'bellen over WiFi', waardoor het dus met de interconnect tussen hun mobiele en vaste netwerk te maken heeft. Het is dus een beetje een grijs gebied naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Waarom?
Als je een glasvezel klant van Odido bent en je hebt telefonie via Vodafone of KPN dan is er niets aan de hand.
Als je klant van vast internet van KPN of Ziggo hebt en mobiele telefonie van Odido dan heb je hier last van.

Dan heeft het toch alleen effect op mobiele telefonie van Odido of zie ik dat verkeerd? De vaste lijn waar je die afneemt maakt dan toch niet uit als ze onderhoud aan het VoWifi systeem (van mobiele teleofnie) uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mbovenka schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:00:
[...]

Daar kun je over twisten. Ze hebben het in de mail (ik heb hem ook gehad) specifiek over 'bellen over WiFi', waardoor het dus met de interconnect tussen hun mobiele en vaste netwerk te maken heeft. Het is dus een beetje een grijs gebied naar mijn mening.
Ze zullen een update doen aan het VoWifi systeem. Dat staat los van het eventuele wifi netwerk waar je op dat moment mee verbonden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kecin schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:46:
Kreeg vandaag het Odido pakket binnen voor de start op 3 oktober (zit op Delta netwerk nu, XGS-PON). Ik schrok toen ik de T56 zag. De DSL kabel erbij, ik denk huh, volgens mij klopt dit niet, toen zag ik de 2 2.5gbit poorten. Gelukkig de Nokia converter erbij. De monteur zal hem er wel tussen drukken en dan het avontuur van een eigen SFP+ in een UDM Pro proberen. uitvoering: Zaram ZXOS11NPI
Helaas zit ik een jaar aan Odido vast want nieuw ODF.

In mijn geval een Huawei maar is dat ook een rebrand?

Ik zit erover te denken de Zaram ZXOS11NPI aan te schaffen. Deze gebruikt max 2W. Enige verandering is dat ik dat een SC groen naar blauw moet hebben i.p.v. de standaard geleverde groen naar groen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Overigens hoe heb je er voor gezorgd dat je hier een mailtje over kreeg?

Ik zag dat ik deze onderhoudsmailtjes niet krijg.
bodhisatva schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:02:
Staat in je Mijn Odido omgeving tussen de Communicatie Voorkeuren IIRC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:30
Na jarenlang Ziggo, nu aan het overwegen om over te stappen op glasvezel.

De ervaringen met Odido lees ik wel in dit topic, maar heeft iemand enig idee hoe dynamisch het WAN adres van Odido is in de praktijk?

Ik draai thuis wat servers/services die openstaan richting het internet, hieraan zitten domeinnamen gekoppeld etc.. Het zou wel heel irritant zijn als ik bijvoorbeeld iedere week het e.e.a. moet aanpassen. Ziggo maakt ook gebruik van dynamische WAN adressen, maar in de praktijk veranderde het adres maar zelden.

Iemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:35:
Ik draai thuis wat servers/services die openstaan richting het internet, hieraan zitten domeinnamen gekoppeld etc.. Het zou wel heel irritant zijn als ik bijvoorbeeld iedere week het e.e.a. moet aanpassen. Ziggo maakt ook gebruik van dynamische WAN adressen, maar in de praktijk veranderde het adres maar zelden.
Die vraag komt vaker voorbij in het topic dan dat het IP adres wisselt. :+ Maar ik ben inmiddels een jaar of 8 klant en heb tot nu toe 3 IP versleten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Rck010 2 maanden geleden overgestapt van Ziggo en ik heb nog steeds hetzelfde IP adres. Lease wordt elke 30 minuten verlengd, maar mijn ervaring is dat je hetzelfde IP adres terug als je router langere tijd offline is (ivm werkzaamheden in mijn huis).

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het beter of slechter is dan bij Ziggo, Bij Ziggo heb ik gemiddeld ook elk jaar wel een nieuw IP adres gekregen

[ Voor 9% gewijzigd door pdukers op 27-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
rens-br schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:50:
[...]

Ik kreeg die e-mail inderdaad ook, maar ik deed de aanname dat ze onderhoud zouden doen aan het mobiele netwerk. Maar nu ik jouw bericht lees twijfel ik. Edit: In de link staat ook mobiel netwerk, heeft dus niks met de Odido thuis verbinding te maken.

Verder lijkt het er dus op dat ze in ieder geval iets gaan wijzigen aan Wifi bellen.
Onderhoud betekent niet automatisch wijzigen. Onderhoud kan ook betekenen dat men het e.e.a even opfrist. Een soort APK

Dat sommigen die mail niet hebben gehad zou kunnen duiden op het feit dat ze in die regio geen onderhoud plegen en dat die later aan de beurt komen

Heb die mail trouwens ook gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door RCBL op 27-09-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
rens-br schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:38:
[...]

Die vraag komt vaker voorbij in het topic dan dat het IP adres wisselt. :+ Maar ik ben inmiddels een jaar of 8 klant en heb tot nu toe 3 IP versleten.
pdukers schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:48:
@Rck010 2 maanden geleden overgestapt van Ziggo en ik heb nog steeds hetzelfde IP adres. Lease wordt elke 30 minuten verlengd, maar mijn ervaring is dat je hetzelfde IP adres terug als je router langere tijd offline is (ivm werkzaamheden in mijn huis).

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het beter of slechter is dan bij Ziggo, Bij Ziggo heb ik gemiddeld ook elk jaar wel een nieuw IP adres gekregen
Dankje heren, zal dan inderdaad niet veel anders zijn dan bij Ziggo.
Ik ga het overwegen, zie alleen op tegen het hele overstap proces want ik wil m'n mobiele abonnement ook onderbrengen gaan brengen bij Odido ivm de extra's/kortingen etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Bij Ziggo destijds modem in bridge modus gezet. Vervolgens nooit nieuw IPv4 gekregen. Wat voor- en nadelen kent. Odido moet ik nog meemaken maar ik stap na een jaar toch over naar Freedom. Waar ik sinds oprichting (ben founding member) ik dacht twee of drie keer verandering had (netjes aangekondigd zoals Xs4all vroeger ook deed). Overigens bestaat statisch enkel op papier. Soms gaat zoiets veranderen buiten eigen macht om, zoals bijvoorbeeld moedermaatschappij beslissing.

edit:
Na het modem in bridge modus gezet te hebben overigens wel een nieuw IPv4. Maar dat was het dan ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerie op 27-09-2024 18:32 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Kondigt Odido een WAN adres wijziging aan, of moet de klant daar zelf achter komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:46:
Kondigt Odido een WAN adres wijziging aan, of moet de klant daar zelf achter komen?
Respectievelijk : Nee/Ja

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 05:27
Fijn geholpen gisteren. Contract verlengd bij Odido (1 Gb,vast bellen, TV 2 mediaboxen): 10 maanden 52.50 en daarna 14 maanden 72,50 euro (2 jaar contract). Ik vind het prima. Tip van de mevrouw: bel 4 maanden voor einde contract, dan krijg je al eerder korting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

hansie18 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:01:
Tip van de mevrouw: bel 4 maanden voor einde contract, dan krijg je al eerder korting.
Ik kreeg te horen dat je bij de huidige 12 maanden waarvan 8 maanden korting actie gewoon de 8ste maand al kan bellen voor interessante verlenging met korting :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
hansie18 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:01:
Fijn geholpen gisteren. Contract verlengd bij Odido (1 Gb,vast bellen, TV 2 mediaboxen): 10 maanden 52.50 en daarna 14 maanden 72,50 euro (2 jaar contract). Ik vind het prima. Tip van de mevrouw: bel 4 maanden voor einde contract, dan krijg je al eerder korting.
Vind het alsnog een behoorlijk bedrag.
72.50

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
Kan ik bij Odido m'n internet maandelijks verlagen/verhogen?

Ik overweeg een 2GBit's abonnement, maar wil in de praktijk even kijken wat me dit daadwerkelijk oplevert. Heb ik de mogelijkheid om het een maand later weer aan te passen, van 2GBit naar 1Gbit of moet ik daarvoor weer een nieuw contract afsluiten?

Staat niet heel duidelijk vermeld op de website, en als ik doorklik moet ik gaan inloggen. Lastig, want ik ben nog geen abonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:39:

Ik overweeg een 2GBit's abonnement, maar wil in de praktijk even kijken wat me dit daadwerkelijk oplevert. Heb ik de mogelijkheid om het een maand later weer aan te passen, van 2GBit naar 1Gbit of moet ik daarvoor weer een nieuw contract afsluiten?

Staat niet heel duidelijk vermeld op de website, en als ik doorklik moet ik gaan inloggen. Lastig, want ik ben nog geen abonnee.
Ja dat kan je doen achter de inlog. Elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
Dat is top, dan kan ik de eerste maand de 2GBit's testen.. is het het niet waard, dan kan ik een stapje terug doen naar 1GBit's, zonder eraan vast te zitten.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:39:

LETOP
Als je dit in je korting periode doet vervalt je korting. (Ervaring mee)
Maar als je naar je korting periode het verandert is geen enkel probleem.

Ben je al klant let er dan op dat er waarschijnlijk een monteur moet komen om je op XGS-PON te zetten.
Je krijgt dan in veel gevallen ook een ander ONT (glasvezel kastje)

[ Voor 10% gewijzigd door peterbier op 27-09-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

merlin1201 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:56:
[...]

Vind het alsnog een behoorlijk bedrag.
72.50
Klinkt inderdaad als KPN WBA of Delta of iig geen Odido apparatuur.

Hier zonder bellen en mediabox maar wel TV met cloud opnemen en 1Gbit €48 zonder tijdelijke korting (oude prijspropositie met 1x unlimited mobiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
peterbier schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:45:
[...]

LETOP
Als je dit in je korting periode doet vervalt je korting. (Ervaring mee)
Maar als je naar je korting periode het verandert is geen enkel probleem.

Ben je al klant let er dan op dat er waarschijnlijk een monteur moet komen om je op XGS-PON te zetten.
Je krijgt dan in veel gevallen ook een ander ONT (glasvezel kastje)
Hmm, goed punt!
Aangezien ik nog geen klant ben, zal ik 10 maanden korting krijgen. Zodra ik een aanpassing doe qua snelheid, zal de korting dus komen te vervallen? Dat maakt het wel iets lastiger ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:56:
[...]

Hmm, goed punt!
Aangezien ik nog geen klant ben, zal ik 10 maanden korting krijgen. Zodra ik een aanpassing doe qua snelheid, zal de korting dus komen te vervallen? Dat maakt het wel iets lastiger ja.
Wat maakt dat het lastiger? Waarschijnlijk ben je met korting goedkoper uit dan het maandbedrag van 1GBps. Dan hou je die toch gewoon lekker totdat de korting verloopt? En dan verlaag je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Rck010 check de kortingsactie voor de prijs van 1 Gbps. Bij mij was de prijs voor 1 Gbps gelijk aan 2 Gbps. Dus een no brainer om 2Gbps te kiezen en te verlagen na het aflopen van de actieperiode.

Ik ben er achter gekomen dat die 2 Gbps voor mij overkill is ondanks dat ik heel veel upload via bekabelde systemen. Die systemen zijn bij nl. al snel de bottleneck (cpu en/of disk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Ja, jullie hebben helemaal gelijk!

Je betaald inderdaad voor zowel 1GBit als 2GBit 30 euro per maand (met korting), dan ga ik ook voor die 2GBitt en dan verlaag ik eventueel na 10 maanden.

@pdukers ik zit ook nog te dubben.....

Ik dwaal gigantisch af, maar Ik heb een NUC met een 2.5G ethernet kaart die als Homelab (Proxmox) dient. Hierop draaien allerlei services die in theorie kunnen profiteren van die 2GBit internet verbinding. Hetgeen waar ik momenteel nog tegenop kijk en me af vraag of het goed gaat werken is dat ik een Unifi Dream Machine SE heb hangen als router waarvan ik de 10G SFP+ WAN port wil gaan gebruiken als 2.5G LAN port.

Dus... 10G SFP+ WAN/LAN port op de UDM SE --> SFP+ 2.5G Ethernet module --> Intel NUC 2.5G ethernet.

Volgens de verhalen op internet zou dit moeten werken, maar in de praktijk is het vaak anders.

Maar goed, ik ga gewoon voor die 2GBit verbinding en dan zie ik het wel! Werkt het niet, dan heb ik de keuze om een stapje lager te gaan naar 1Gbit, of een (dure) 2.5G Unifi switch aan te schaffen :D

Bedankt jongens, duidelijk nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:56:
[...]

Hmm, goed punt!
Dan zet je het naar die maanden op bijvoorbeeld 100mbit.

Ik ben zelf met 100mbit begonnen met de hoop op Kpn wba op AON i.v.m. de problemen met GPON te komen.
Dat is inmiddels al ruim 2 jaar geleden bij T-Mobile (Odido nu).
Ik gebruik nu ook al 2 jaar een eigen router direct op glasvezel op GPON.
De problemen vallen heel erg mee.
Omdat 100mbit te laag was en ik toch al op GPON zat maar 400mbit besteld.
Toen kwam ik er achter dat de korting weg was.
Vandaar mijn waarschuwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rck010
Nou... knoop maar meteen doorgehakt.

Ik ga van Ziggo 1000/100 naar Odido Glasvezel 2000/2000.
Ook maar meteen overgestapt van Vodafone naar Odido mobiel zodat ik kan profiteren van de kortingen/extra's.

Ben erg benieuwd, hopen op een vlotte en probleemloze overstap.
Je leest altijd veel horror verhalen op interner, maar dat geldt eigenlijk wel voor iedere provider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tumb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 18:56
Rck010 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:55:

Ook maar meteen overgestapt van Vodafone naar Odido mobiel zodat ik kan profiteren van de kortingen/extra's.

Je leest altijd veel horror verhalen op interner, maar dat geldt eigenlijk wel voor iedere provider.
Ik zou ze laten overlappen, Ziggo pas opzeggen als de Odido lijn werkt.
In mijn woon gebied zijn er veel (wegens overname) overgestapt van Tweak-=> Odido, bij de meeste ging dit probleemloos.
Met een Ziggo lijn zou ik me niet druk maken om de overstap. Je gaat Odido pas betalen als de lijn actief is opgeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rck010 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:55:

Bij mij ging van een andere glas provider naar Odido ook prima. M'n mobiele nummer porteren ging ook goed en je hebt Ziggo dus je kan het internet nog een paar dagen langer door laten lopen.

• Rck010
Hmm, ik heb van de overstapservice gebruik gemaakt. Had ik wellicht beter niet kunnen doen dus... Mij werd verteld dat Ziggo pas stopt als m'n Odido lijn werkend wordt opgeleverd en hierdoor niet met dubbele kosten/geen internet kom te zitten.

Nja, ik ga het wel zien dan. Hopelijk een smooth ride, anders mogen ze me een unlimited data kaartje geven totdat alle plooien eruit zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door Rck010 op 28-09-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Rck010 Ik verwacht dat je de overstapservice nog kunt uitzetten, wellicht in mijn odido of door de helpdesk te bellen.

Het grote nadeel van geen gebruik maken van de overstapservice is dat na het zelf opzeggen bij ziggo de daadwerkelijke afsluiting pas 30 dagen later plaatsvindt en je dus 1 maand dubbele kosten hebt.

Zelf heb ik geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik wilde eerst ervaren of odido wel goed werkt en in geval van problemen ik nog binnen de 14 dagen van start daadwerkelijke aansluiting het odido abo nog kon opzeggen. Dan is het wel makkelijk als direct weer kunt terugvallen op je ziggo aansluiting.

• Rck010
pdukers schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:55:
@Rck010 Ik verwacht dat je de overstapservice nog kunt uitzetten, wellicht in mijn odido of door de helpdesk te bellen.

Het grote nadeel van geen gebruik maken van de overstapservice is dat na het zelf opzeggen bij ziggo de daadwerkelijke afsluiting pas 30 dagen later plaatsvindt en je dus 1 maand dubbele kosten hebt.

Zelf heb ik geen gebruik gemaakt van de overstapservice. Ik wilde eerst ervaren of odido wel goed werkt en in geval van problemen ik nog binnen de 14 dagen van start daadwerkelijke aansluiting ihet odido abo nog kon opzeggen. Dan is het wel makkelijk als direct weer kunt terugvallen op je ziggo aansluiting.
Is inmiddels al goedgekeurd, al e-mail van Ziggo en Odido ontvangen dat de Ziggo verbinding is opgezegd... zit al wat verder in het proces denk ik. Betwijfel of ik nog terug kan.. Ik denk dat ik het er gewoon op ga "gokken", in het slechtste geval maak ik maar even gebruik van een hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:46
Rck010 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:22:
Ja, jullie hebben helemaal gelijk!

Je betaald inderdaad voor zowel 1GBit als 2GBit 30 euro per maand (met korting), dan ga ik ook voor die 2GBitt en dan verlaag ik eventueel na 10 maanden.

@pdukers ik zit ook nog te dubben.....

Ik dwaal gigantisch af, maar Ik heb een NUC met een 2.5G ethernet kaart die als Homelab (Proxmox) dient. Hierop draaien allerlei services die in theorie kunnen profiteren van die 2GBit internet verbinding. Hetgeen waar ik momenteel nog tegenop kijk en me af vraag of het goed gaat werken is dat ik een Unifi Dream Machine SE heb hangen als router waarvan ik de 10G SFP+ WAN port wil gaan gebruiken als 2.5G LAN port.

Dus... 10G SFP+ WAN/LAN port op de UDM SE --> SFP+ 2.5G Ethernet module --> Intel NUC 2.5G ethernet.

Volgens de verhalen op internet zou dit moeten werken, maar in de praktijk is het vaak anders.

Maar goed, ik ga gewoon voor die 2GBit verbinding en dan zie ik het wel! Werkt het niet, dan heb ik de keuze om een stapje lager te gaan naar 1Gbit, of een (dure) 2.5G Unifi switch aan te schaffen :D

Bedankt jongens, duidelijk nu!
Dat ligt er maar net aan of de SFP en interface dat ondersteunen, maar zover ik weet is dat vaak niet het geval...

PV Output

• Rck010
Rensjuh schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:06:
[...]

Dat ligt er maar net aan of de SFP en interface dat ondersteunen, maar zover ik weet is dat vaak niet het geval...
Ik kan binnen de Unifi controller WAN poort 10, 10G SFP+ omzetten naar LAN.
Vraag me alleen af of in de praktijk die SFP+ module fatsoenlijk op 2.5G gaat werken met de NIC in de NUC. Ik weet dat met negotation nog wel eens gedoe is...

We gaan het zien, werkt het niet... dan ga ik terug in snelheid, of ik schaf me een 2.5G switch aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Nou , zojuist de delta ( coax ) opgezegd en odido glas aangevraagd, hele scherpe aanbieding vergeleken met glas van delta.

Ik ben benieuwd, zal in de NAS wat ip's moeten aanpassen voor de offsite backups, en hopelijk is mijn USG te gebruiken als router ( vlan300 las ik al ergens ? )

Ik ben benieuwd !

• nero355

nero355

pdukers schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:09:
Ik ben er achter gekomen dat die 2 Gbps voor mij overkill is ondanks dat ik heel veel upload via bekabelde systemen.

Die systemen zijn bij nl. al snel de bottleneck (cpu en/of disk).
Een beetje systeem kan al jarenlang gewoon 230+ MB/s pompen alsof het niks is :)

Het is meer een kwestie van overal 2,5/5/10 Gbps LAN hebben liggen dan of de Clients het aan kunnen IMHO.
ik zit ook nog te dubben.....

Al die UDR/UDM/UXG/whatever dingen zijn IMHO bagger om meerdere redenen, maar in jouw geval kan je vooral tegen dit aanlopen : Workaholic in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel"
De oplossing staat hier : Mr. Jinx in "2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel"

Echt een :X :| :F apparaat is het :(

Ja, dit is KPN en PPPoE en alles, maar zodra je met verschillende snelheden door elkaar werkt zou ik effe goed nadenken of dat een slim plan is, want buffering die verkeerd kan gaan en zo...
Dat gezeik heb je soms ook bij Switches die niet genoeg capaciteit hebben om van 10 Gbps naar 1 Gbps en andersom te gaan !!
pdukers schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:55:
Zelf heb ik geen gebruik gemaakt van de overstapservice.
Doe ik meestal ook niet, maar mijn lijn moet van AON naar XGS-PON omgezet worden dus wat mij betreft mag de oude ISP met de nieuwe zoveel mogelijk kletsen op alle manieren die er maar zijn! >:)

Heb zelfs zo'n Guidion dude laten inplannen, terwijl ik die eigenlijk niet nodig heb, want die ONT kan ik zelf ook wel aansluiten, echter wil ik wel dat er iemand aanwezig is van hun personeel om te lijn te checken en alles na te lopen en zo :)

Het is maar net in welke situatie je zit...
Galaxis schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:12:
en hopelijk is mijn USG te gebruiken als router ( vlan300 las ik al ergens ? )
USG kan alles wat je maar wilt, echter is die zwaar EOL ondertussen en krijgt nooit meer Security Patches dus ga eens shoppen naar wat nieuws en gauw een beetje! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Laatst online: 16-09 08:50
Best bizar, sinds kort heb ik een bug in de Zyxel T 54. Als ik op de: thuisnetwerken/Statische DHCP op het plusje klik dan krijg ik een tandwieletje en crasht de hele modem... Alle apparaten in huis verliezen voor enkele minuten de verbinding.
Zijn er meer gebruikers die hier last van hebben? Ik heb recent geen instellingen aangepast en er zijn reeds 5 aangemaakte statische devices.

[ Voor 6% gewijzigd door StormRider op 28-09-2024 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
@nero355 Ja ik weet het, de setup draait al jaren stabiel. Wellicht eens upgraden naar een Ubiquiti Cloud Gateway Max. Maar dan zie ik alweer tegenop om de usg met pensioen te sturen en de nieuwe te moeten adopten en alle settings er weer in te zetten. De controller draait nu op mijn NAS. Dus ik vermoed dat ik vanaf scratch moet beginnen dan. / offtopic

Eerst maar eens kijken of ik Odido glas straks stabiel aan de praat ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Galaxis schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:15:
offtopic:
@nero355 Ja ik weet het, de setup draait al jaren stabiel. Wellicht eens upgraden naar een Ubiquiti Cloud Gateway Max. Maar dan zie ik alweer tegenop om de usg met pensioen te sturen en de nieuwe te moeten adopten en alle settings er weer in te zetten.

De controller draait nu op mijn NAS.
Dus ik vermoed dat ik vanaf scratch moet beginnen dan.
offtopic:
Als het goed is helemaal niet, want daar is die Controller voor ;)
StormRider schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:06:
Best bizar, sinds kort heb ik een bug in de Zyxel T 54. Als ik op de: thuisnetwerken/Statische DHCP op het plusje klik dan krijg ik een tandwieletje en crasht de hele modem... Alle apparaten in huis verliezen voor enkele minuten de verbinding.
Zijn er meer gebruikers die hier last van hebben? Ik heb recent geen instellingen aangepast en er zijn reeds 5 aangemaakte statische devices.
Koop toch gewoon je eigen Router joh : Dat is juist zo mooi aan een losse ONT hebben !!! B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Ik heb sinds een jaar glasvezel van KPN en wil overstappen naar Odido. Als ik alle informatie op de website invoer, zie ik dat je een Zyxel router krijgt, een een UTP kabel (poeh, gelukkig maar :)).

Maar wat ik mis is een ONT. Neem aan dat er toch ook een ONT wordt opgestuurd voor de conversie van glas naar RJ45? Voor zover ik kon zien heeft de Zyxel geen glas aansluiting. Gelukkig maar, want ik wil mijn router op een andere plek plaatsen dan waar m'n glasvezel binnen komt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vckkcdF/odido.png

[ Voor 28% gewijzigd door Piet400 op 29-09-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Piet400 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:55:
Neem aan dat er toch ook een ONT wordt opgestuurd voor de conversie van glas naar RJ45?
Ja altijd. Afhankelijk van het netwerk en/of de snelheid is het een ander modelletje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Normaal gesproken kan je jezelf daar überhaupt niet voor afmelden:
We houden je graag op de hoogte van belangrijke informatie over je abonnement en ons netwerk. Afmelden voor servicemails is daarom niet mogelijk.
Ik zou even checken of je e-mailadres wel goed staat bij Odido, en anders misschien (minstens) de volgende adressen whitelisten in je spamfilter: _noreply@odido.nl, info@mail.odido.nl, info@service.odido.nl

Ik dwaal gigantisch af, maar Ik heb een NUC met een 2.5G ethernet kaart die als Homelab (Proxmox) dient. Hierop draaien allerlei services die in theorie kunnen profiteren van die 2GBit internet verbinding.
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat voor services je hebt draaien die baat zouden hebben bij 2Gb. Sowieso is voor de meeste mensen 100Mb meer dan zat. Ik zie de hogere snelheden (zeker >1Gb) eigenlijk vooral als marketing.

StormRider schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:06:
Is de T-54 niet voor DSL? Dit topic is voor Glasvezel.

Ik heb sinds een jaar glasvezel van KPN en wil overstappen naar Odido. Als ik alle informatie op de website invoer, zie ik dat je een Zyxel router krijgt, een een UTP kabel (poeh, gelukkig maar :)).

Maar wat ik mis is een ONT. Neem aan dat er toch ook een ONT wordt opgestuurd voor de conversie van glas naar RJ45? Voor zover ik kon zien heeft de Zyxel geen glas aansluiting. Gelukkig maar, want ik wil mijn router op een andere plek plaatsen dan waar m'n glasvezel binnen komt.
Je zit op het KPN-netwerk? Wat is de maximale snelheid die Odido bij jou kan leveren?

Als dat 1Gb is leveren ze waarschijnlijk via WBA en hou je dus de ONT die je nu hebt.

Let wel op, want bij ONT’s van het merk Genexis zijn er problemen bekend i.c.m. Odido. Als je een Nokia ONT hebt geldt dat probleem niet.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:05:
[...]

Ja altijd. Afhankelijk van het netwerk en/of de snelheid is het een ander modelletje.
Ok helder, leek mij ook, maar ze geven dat niet aan op de website. Neem aan dat het net zoiets is als die ik nu heb van KPN. Schuif je over het glas doosje heen en er komt koper (rj45) uit. zolang dat het geval ik, is het voor mij prima.

Ik gebruik m'n eigen router die via een kabel door de kruipruimte wordt aangesloten. dus waarschijnlijk niet veel meer dan het kabeltje in de nieuwe ONT prikken en m'n router instellingen aanpassen voor odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Piet400 Ik denk dat je hem niet erop kunt schuiven maar ernaast moet hangen. Verder idd vlan300 instellen op je wan en dan werkt het. Of de Zyxel gebruiken, dan werkt het ook šŸ˜‰

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:23:
[...]

offtopic:
Als het goed is helemaal niet, want daar is die Controller voor ;)

[...]

Koop toch gewoon je eigen Router joh : Dat is juist zo mooi aan een losse ONT hebben !!! B-)
Dit. Je hebt een router/switch nodig die VLAN 300 kan instellen op een ethernet interface. Met root is dat een eitje, maar een unmanaged switch gaat niet werken en een managed is iets duurder. Tip: lees op Servethehome over tweedehands Brocade spul. Dit werkt als een tierelier.

Aan de andere kant, die Zyxel kost je niets extra, zou plug en play moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 29-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lrrr schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:08:
Normaal gesproken kan je jezelf daar überhaupt niet voor afmelden.
Dat kan dus wel :P
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat voor services je hebt draaien die baat zouden hebben bij 2Gb. Sowieso is voor de meeste mensen 100Mb meer dan zat. Ik zie de hogere snelheden (zeker >1Gb) eigenlijk vooral als marketing.
Zat redenen te bedenken waarbij je minimaal 200 Mbps wilt en nog meer redenen om gewoon simpelweg zoveel mogelijk bandbreedte hebben, want alleen al zoiets doms als Games zijn tegenwoordig niet meer bepaald klein te noemen : 100+ GB en super grote updates/patches/DLC Content :X :| :/

En als je dan opeens zo'n game overnieuw moet installeren en merkt hoe lang dat ondertussen wel niet moet duren dan word je daar best wel ;( van als je dat "effe" dacht te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[Afbeelding]
Het woord modem slaat nergens op bij glasvezel. Je hebt te maken met een router. Dat is de functie van de Zyxel, en met dat in het achterhoofd kun je aan de slag.

Ik heb onlangs m'n installatiepakket ontvangen en monteur heeft glas doorgetrokken vanaf de meterkast. Dat ding is een simpele repeater in een kastje, SC-APC beide kanten dacht ik. Vanaf daar is het van jou. Dan kun je ONT aansluiten. Maar dat kan dus overal waar je wil in je woning. Dit kost nul extra latency (snelheid licht), en doorgaans nauwelijks effect op signaalverlies. De monteur van Guideon kan dit ook (liever doen ze natuurlijk tot aan meterkast ;)). Je kunt ook al je zooi op zolder plempen en vanaf daar weer terug naar de meterkast of rest van huis. Net wat je wilt. Ikzelf wil een SFP+ met PoE switch in meterkast voor o.a. WLAN APs maar een PoE injector zou ook prima werken voor deze WLAN APs. Ke kunt ook je ONT gebruiken en dan een ?TP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Lrrr schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:08:

Is de T-54 niet voor DSL? Dit topic is voor Glasvezel.
Het ONT komt het dichtst bij iets van een modem in de buurt. Een Zyxel is net als een Unifi of Fritz! of een oud ADSL Alcatel modem ook een router. En dus ook prima in te zetten als zodanig. Je zou ook een oud kabelmodem aan je ONT kunnen hangen (mits VLAN support aanwezig op 1 ethernet interface). Maakt allemaal geen drol uit... behalve dat je wel veilige soft- en hardware moet willen gebruiken. En op dat punt hebben Huawei en Zyxel (of TP-Link) wat mij betreft niet zo'n goede track record.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 29-09-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
jongetje schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:13:
@Piet400 Ik denk dat je hem niet erop kunt schuiven maar ernaast moet hangen. Verder idd vlan300 instellen op je wan en dan werkt het. Of de Zyxel gebruiken, dan werkt het ook šŸ˜‰
Ok, ook prima. zolang ik maar geen router met glas krijg, want dan moet hij op een plek komen te staan, waar ik hem niet wil hebben. m'n koper infrastructuur is op orde, maar glas niet.

Heeft odido geen ONT's zoals KPN?

Ik heb nu zoiets: https://www.totaaltv.nl/uitgelegd/wat-is-een-ont/

idealiter zou ik in verband met ruimte weer zoiets willen, maargoed daar heb ik geen keuze in. Wat voor device levert odido dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Volgens de tekst onderaan de mail niet, en in Mijn Odido volgens mij ook niet, dus ik ben wel heel benieuwd hoe je dat voor elkaar zou spelen. Maar goed, dat is mobiel en dus eigenlijk off-topic hier.
[...]

Zat redenen te bedenken waarbij je minimaal 200 Mbps wilt en nog meer redenen om gewoon simpelweg zoveel mogelijk bandbreedte hebben, want alleen al zoiets doms als Games zijn tegenwoordig niet meer bepaald klein te noemen : 100+ GB en super grote updates/patches/DLC Content :X :| :/

En als je dan opeens zo'n game overnieuw moet installeren en merkt hoe lang dat ondertussen wel niet moet duren dan word je daar best wel ;( van als je dat "effe" dacht te doen...
200 GB bij 100 Mb/s duurt zo’n 4 uur. Niet heel snel, maar als je hem ā€˜s middags aanzet kan je ā€˜s avonds Warzone spelen.

D’r zijn hele volksstammen die geen glasvezel hebben en het nog met die snelheid (of minder) doen.

Jerie schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:05:
[...]

Het ONT komt het dichtst bij iets van een modem in de buurt. Een Zyxel is net als een Unifi of Fritz! of een oud ADSL Alcatel modem ook een router. En dus ook prima in te zetten als zodanig. Je zou ook een oud kabelmodem aan je ONT kunnen hangen (mits VLAN support aanwezig op 1 ethernet interface).
Dat begrijp ik wel… echter levert Odido de T-54 standaard volgens mij alleen bij DSL. Bij glasvezel leveren ze de T-56. Gezien @StormRider hulp vraagt bij een T-54 en niet bij een T-56 vermoed ik daarom dat hij in het verkeerde topic zit.
Maakt allemaal geen drol uit... behalve dat je wel veilige soft- en hardware moet willen gebruiken. En op dat punt hebben Huawei en Zyxel (of TP-Link) wat mij betreft niet zo'n goede track record.
Verklaar u nader?

Piet400 schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:32:
[...]

Ok, ook prima. zolang ik maar geen router met glas krijg, want dan moet hij op een plek komen te staan, waar ik hem niet wil hebben. m'n koper infrastructuur is op orde, maar glas niet.

Heeft odido geen ONT's zoals KPN?

Ik heb nu zoiets: https://www.totaaltv.nl/uitgelegd/wat-is-een-ont/

idealiter zou ik in verband met ruimte weer zoiets willen, maargoed daar heb ik geen keuze in. Wat voor device levert odido dan?
Als Odido bij jou via KPN WBA levert (lees mijn vorige bericht) heb je gewoon hetzelfde type ONT als KPN.

Alleen als Odido eigen apparatuur in jouw wijkcentrale heeft, krijg je een losse ONT met een kabeltje (een Huawei, volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Lrrr schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:22:

Dat begrijp ik wel… echter levert Odido de T-54 standaard volgens mij alleen bij DSL. Bij glasvezel leveren ze de T-56. Gezien @StormRider hulp vraagt bij een T-54 en niet bij een T-56 vermoed ik daarom dat hij in het verkeerde topic zit.

[...]
Het ligt ook een beetje aan wanneer je bent aangesloten. In 2019 kreeg ik een T50 op DSL en 2 jaar daarna glas gekregen, jaartje KPN exclusiviteit gedaan, toen weer naar Odido maar dan glas en weer een T50 gekregen. Ligt al net zo lang in de doos te rotten overigens :P

Kan me voorstellen dat deze overlap ook bestond bij de T54 en deze vooral nog wordt geleverd omdat de T56 geen DSL kan.
Verklaar u nader?

[...]
China, aluhoedjes, het gebruikelijke gezwam :+

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 29-09-2024 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
Ook hier is er glas opgeleverd (24 jaar gewacht, 1,5 jaar in bestelling gehad)

Afgelopen week kwamen er twee ODF mannen om het in de meterkast te plaatsen.
Daarna even staan praten en er werd verzekerd dat het meteen werkte... not!
Gebeld, kon een dag duren, dag erna dus weer moeten bellen. (beide medewerkers waren erg vriendelijk!)
Blijkt dat ze met de vele aanvragen 1x in de week patchen in onze buurt. (3e medewerker, van de glas desk was nog vriendelijker en zeer kundig!)
Prima, de dag erna zou er gepatched worden en voor het ongemak kregen we extra korting :*)

We hebben een Huawei HN8010Ts-20 gekregen en volgens de app is de max snelheid in onze wijk 8Gb
Opnsense pakte alles goed op en ik haal rond de 940Mb op een 1Gb abbo

De stats in Opnsense laten een mooi beeld zien van de twee WAN verbindingen, Odido staat met kop en schouders onderaan!
Misschien dat mijn router nu de limiet is geworden, maar voor het moment geniet ik daar maar even van.

Komende week langs bij een groot deel van onze buren om alle meterkasten geschikt te maken (op te ruimen :+ ) voor Odido glas.
44m UTP kabel per huis om de coax meuk uit (alleen) de woonkamer te krijgen.
Zitten veel uurtjes werk in weet ik nu al, maar je krijgt gewoon energie van het verwijderen van de oude meuk!

Nu een weekje de verbinding testen en dan gaan de prive domeinen van het Ziggo IP af en naar Odido verplaatst worden oOo

Eindelijk glas! 8)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Van alledrie deze bedrijven ervaring met gevonden kwetsbaarheden (denk aan KRACK, kwetsbaarheden in IPv6 stack, OpenVPN). Het is het gebruikelijke updatebeleid van Chinees (en vaak ook Taiwanees) spul: het is er niet. Geen firmware updates. Vinden ze niet nodig, en daar doen ze niet geheimzinnig over. Hoef je niet met binwalk te verifiƫren.

(Dit weekend las ik nog over RCE in CUPS :X.)

Voor mij voldoende reden om dit spul niet te willen gebruiken.

Hoe dan ook niet iets om het hier uitgebreid over te hebben. Zo ook de discussie welke snelheid 'nodig' is. Ik ben opgegroeid met dial-up. Mijn kinderen groeien op met glasvezel. Iemand heeft het over 'maar 4 uur downloaden'. Je moet dan ook meerekenen of je je computer dan gebruikt. Wat de elektriciteitkosten zijn. Of je zit met saldering ja/nee. Het is een complexe discussie.
Als Odido bij jou via KPN WBA levert (lees mijn vorige bericht) heb je gewoon hetzelfde type ONT als KPN.

Alleen als Odido eigen apparatuur in jouw wijkcentrale heeft, krijg je een losse ONT met een kabeltje (een Huawei, volgens mij).
Klopt, SC-APC naar SC-APC (groen/groen). Daarna is het ?TP kabel naar router ('modem'). Het enige bijzondere dat die moet kunnen is VLAN ondersteuning (VLAN 300).

Wij zitten via ODF. Kan trouwens per stad en zelfs wijk ook verschil in zitten. Wij hebben ODF, ander persoon in zelfde postcode ODF en KPN, weer ander persoon in zelfde stad (andere wijk) enkel KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
nelizmastr schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:55:
[...]

Het ligt ook een beetje aan wanneer je bent aangesloten. In 2019 kreeg ik een T50 op DSL en 2 jaar daarna glas gekregen, jaartje KPN exclusiviteit gedaan, toen weer naar Odido maar dan glas en weer een T50 gekregen. Ligt al net zo lang in de doos te rotten overigens :P

Kan me voorstellen dat deze overlap ook bestond bij de T54 en deze vooral nog wordt geleverd omdat de T56 geen DSL kan.
Ah ja, dat zou kunnen.

Jerie schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:06:
[...]

Van alledrie deze bedrijven ervaring met gevonden kwetsbaarheden (denk aan KRACK, kwetsbaarheden in IPv6 stack, OpenVPN). Het is het gebruikelijke updatebeleid van Chinees (en vaak ook Taiwanees) spul: het is er niet. Geen firmware updates. Vinden ze niet nodig, en daar doen ze niet geheimzinnig over. Hoef je niet met binwalk te verifiƫren.

(Dit weekend las ik nog over RCE in CUPS :X.)

Voor mij voldoende reden om dit spul niet te willen gebruiken.

Hoe dan ook niet iets om het hier uitgebreid over te hebben. […]
Ik hou persoonlijk niet elke vulnerability bij, maar alle WPA2-implementaties waren kwetsbaar voor KRACK. OpenVPN en CUPS worden ook wereldwijd gebruikt, echt niet alleen door Zyxel.

Verder, tja, welk consumentenmerk heeft wel een goed updatebeleid? Ik betwijfel of een Netgear daar beter in is dan een Zyxel. Maar imo is er ook wel een bepaalde ā€˜safety in numbers’: je bent i.i.g. niet slechter beveiligd dan de andere honderdduizenden Odido-klanten.

Anders moet je zelf OpenWRT o.i.d. gaan draaien, dat kan natuurlijk ook. Maar dan krijg je ook geen support van Odido als er een storing is.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe de eigen router-strijders in dit topic daarmee omgaan. Sluit je dan toch de Zyxel aan? En wat als je bijv. zelf op reis bent, maar het thuisfront een storing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Laatst online: 16-09 08:50
Lrrr schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:22:
[...]

Volgens de tekst onderaan de mail niet, en in Mijn Odido volgens mij ook niet, dus ik ben wel heel benieuwd hoe je dat voor elkaar zou spelen. Maar goed, dat is mobiel en dus eigenlijk off-topic hier.

[...]

200 GB bij 100 Mb/s duurt zo’n 4 uur. Niet heel snel, maar als je hem ā€˜s middags aanzet kan je ā€˜s avonds Warzone spelen.

D’r zijn hele volksstammen die geen glasvezel hebben en het nog met die snelheid (of minder) doen.

[...]

[...]

Verklaar u nader?

[...]

Betreft idd een T 56 glasvezel modem. Ervaren jullie hier ook problemen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViperĀ®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn abonnement is inmiddels verlopen dus ik dacht ik bel even voor verlengingskorting zoals elk jaar. Valt deze keer wel enorm tegen, 6 maanden korting waarbij 4 maanden voor 45 euro en 2 maanden 55.

KPN heeft nu een actie met 6 maanden voor 35 daarna 65. Zelfs een 4Gbit optie.
Dit heb ik telefonisch gemeld maar meer korting kunnen ze niet geven omdat ik een bestaande klant ben.

Dus overstappen naar KPN betekent een klant minder en dan volgend jaar weer overstappen betekent dat ik een hogere korting krijg, lijkt mij een slecht business model of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
ViperĀ® schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:17:
Mijn abonnement is inmiddels verlopen dus ik dacht ik bel even voor verlengingskorting zoals elk jaar. Valt deze keer wel enorm tegen, 6 maanden korting waarbij 4 maanden voor 45 euro en 2 maanden 55.

KPN heeft nu een actie met 6 maanden voor 35 daarna 65. Zelfs een 4Gbit optie.
Dit heb ik telefonisch gemeld maar meer korting kunnen ze niet geven omdat ik een bestaande klant ben.

Dus overstappen naar KPN betekent een klant minder en dan volgend jaar weer overstappen betekent dat ik een hogere korting krijg, lijkt mij een slecht business model of mis ik iets?
Ze kijken gewoon hoeveel klanten ze echt verliezen als ze zo weinig korting geven. En blijkbaar pakt dit goed voor ze uit.
Veel mensen blijven gewoon en vragen geen korting aan, te veel gedoe.

En ze zijn niet altijd de duurste...
Ik betaal 30 euro per maand voor 400Mbit. Bij KPN is het 6 maanden 35 euro en daarna 42,50 voor 100Mbit.
Als ik mijn mobiel korting niet meereken betaal ik 35 per maand. Dan is KPN niet goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 30-09-2024 09:55 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rck010
Hier nu ook afspraak met Guidion ingepland, op 28-10 is de lijn actief, 29-10 komt de monteur langs. Bij het maken van de afspraak wordt er geschreven "Odido Bevestiging Installatie NT Only"

Komt gewoon een NT/ONT te hangen en monteur zal wel die Zyxel plaatsen neem ik aan?

Daarna gewoon zelf even die Zyxel er tussenuit, UDM direct eraan, VLAN300 op WAN en dan zou het dus moeten werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Rck010 De ONT en Zyxel werden als een pakket naar mij verstuurd enkele dagen voor de afspraak met de monteur. De monteur neemt zelf niks mee.

Bij mij stond trouwens ook alleen "NT only" op de werkbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rck010
pdukers schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:41:
@Rck010 De ONT en Zyxel werden als een pakket naar mij verstuurd enkele dagen voor de afspraak met de monteur. De monteur neemt zelf niks mee.

Bij mij stond trouwens ook alleen "NT only" op de werkbon.
Thanks, ik ga het wel zien over een maand!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiekert
  • Laatst online: 16-09 18:57
Rck010 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:11:
Hier nu ook afspraak met Guidion ingepland, op 28-10 is de lijn actief, 29-10 komt de monteur langs. Bij het maken van de afspraak wordt er geschreven "Odido Bevestiging Installatie NT Only"

Komt gewoon een NT/ONT te hangen en monteur zal wel die Zyxel plaatsen neem ik aan?

Daarna gewoon zelf even die Zyxel er tussenuit, UDM direct eraan, VLAN300 op WAN en dan zou het dus moeten werken.
Ik heb de aanvraag de 18e gedaan, binnen 5 dagen had ik mn installatiepakket al binnen. omzetting door Guidion gaat 23 okt plaatsvinden. met een soortgelijke setup hoop ik dat dezelfde stappen uitvoeren genoeg gaat zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Lrrr schreef op maandag 30 september 2024 @ 01:34:
[...]

Ah ja, dat zou kunnen.

[...]

Ik hou persoonlijk niet elke vulnerability bij, maar alle WPA2-implementaties waren kwetsbaar voor KRACK. OpenVPN en CUPS worden ook wereldwijd gebruikt, echt niet alleen door Zyxel.

Verder, tja, welk consumentenmerk heeft wel een goed updatebeleid? Ik betwijfel of een Netgear daar beter in is dan een Zyxel. Maar imo is er ook wel een bepaalde ā€˜safety in numbers’: je bent i.i.g. niet slechter beveiligd dan de andere honderdduizenden Odido-klanten.

Anders moet je zelf OpenWRT o.i.d. gaan draaien, dat kan natuurlijk ook. Maar dan krijg je ook geen support van Odido als er een storing is.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe de eigen router-strijders in dit topic daarmee omgaan. Sluit je dan toch de Zyxel aan? En wat als je bijv. zelf op reis bent, maar het thuisfront een storing heeft?
Thuis heeft instructies gekregen wat te doen bij storingen.
EƩn van de weinige (consumenten)merken die een goed update beleid hebben, en waar ik ook ervaring mee heb, is ASUS. Zij staan ook open voor andere firmware. Dus als je OpenWRT wil draaien of iets anders, dan kan dat meestal ook. Wat dat betreft komt er hier in huis ook geen router binnen die niet aanpasbaar is, maar niet gelijk de bank "breekt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Lrrr schreef op maandag 30 september 2024 @ 01:34:

Dat is het punt niet. Het punt is dat deze bedrijven deze grote kwetsbaarheden niet oplossen in hun producten. AVM (Fritz!), Ubiquiti (Unifi) doen dat wel.

En ik kom dit structureel tegen bij Chinese hardware (Taiwanees in mindere mate); niet enkel primair networking spul.
Verder, tja, welk consumentenmerk heeft wel een goed updatebeleid?
Zie hierboven voor twee voorbeelden.
Ik betwijfel of een Netgear daar beter in is dan een Zyxel.
Dat is Cisco's consumentenlijn. Die hebben wel enigszins een naam hoog te houden. Bedrijven in het Westen zijn juridisch aansprakelijk. De Jia Tans daarentegen ga je niet kunnen vinden. Bovendien hebben ze op deze manier plausible deniability voor hacking. Eerst een wanproduct leveren, en vervolgens anderen (een of andere APT) laten profiteren van de kwetsbaarheden. Het klinkt bijna crimineel. Staatscrimineel, maar binnen een communistisch systeem is de burger dan ook nadrukkelijk eigendom van vadertje Staat.
Maar imo is er ook wel een bepaalde ā€˜safety in numbers’: je bent i.i.g. niet slechter beveiligd dan de andere honderdduizenden Odido-klanten.
In deze context hebben Odido-klanten een nadeel: Odido weigert IPv6 te implementeren. De IPv4 address space is binnen enkele minuten volledig gescand. Voor je het weet sta je zo in Shodan. Niks 'safety in numbers', botnets bestaan al sinds eind jaren 80. Hidden in plain sight werkt ook niet tegen bijvoorbeeld goede AI.

Die Zyxel die flikker ik samen met de ONT in de doos op zolder. Hopelijk kan ik die volgend jaar nog vinden. Want ik zit een jaar vast een Odido omdat ODF een deal voor alleenrecht met ze heeft. In dat jaar blijf ik ook Freedom Internet DSL behouden. Na een jaar switch ik van Odido naar Freedom Internet. Dat is iets duurder maar dan zit ik wel met een provider die wat professioneler is (bijvoorbeeld wel dual stack; al ben ik wel blij met hun afsplitsing van TMO).

Ik draai OPNsense, ben er zeer tevreden over. Ook OpenWrt op een MiFi. Dat is een Chinese MiFi, maar wel in ieder geval met OpenWrt en FOSS firmware voor het modem. Daarentegen het Huawei MiFi dat ik voorheen gebruikte had een firmware van 2014. Dat is 3 jaar voor KRACK. Vanwege KRACK (en het feit dat mijn Ziggo modem geen software updates meer kreeg), ben ik overgestapt op een dedicated AP structuur (Unifi).

Als je regelmatig op reis bent en je niet-technische gezin vertoefd thuis zou ik voor een fallback gaan. Dat kan bijvoorbeeld kabel, DSL, of LTE zijn. Iemand die regelmatig naar het buitenland reist moet zich zoiets wel kunnen veroorloven. Verder kun je OPNsense en OpenWrt vrij eenvoudig beheren middels een UI. Dat zet je niet open naar buiten, ik gebruik daar WireGuard voor. Dat heeft een betere track record en minder grote attack surface dan OpenSSH (over OpenVPN zullen we het maar niet hebben).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Kleine week geleden is mijn Odido 2G glasvezelverbinding geactiveerd en omdat ik gebruik heb gemaakt van hun overstapservice is daarop meteen ook de Ziggo verbinding opgezegd. Kreeg binnen een uur na opleveren van de Odido verbinding een mailtje van Ziggo dat Odido had laten weten dat hun verbinding werkte en dat ze daarop het abonnement hadden opgezegd. Vond het wel makkelijk dat ik daar zelf niets voor heb hoeven doen.

Zou bijna niet door gegaan zijn omdat mijn toegewezen Guidion monteur was uitgevallen die dag.
Was gelukkig net in de buurt toen ik gebeld werd door een andere monteur dat hij op 5 min van mijn huis was en direct langs zou kunnen komen. Waarop de boel alsnog aangesloten is.
Hij hoefde ook niet zoveel te doen aangezien ik de ONT al had opgehangen en omdat ik de Zyxel T56 toch niet ging gebruiken hoefde hij die ook niet op te hangen. Hij heeft hem enkel aangesloten voor de speedtest en om er een foto van te maken voor het afmelden evenals van de ONT waar hij nog de bijgeleverde sticker met streepjescode op plakte voor de foto. Hij was binnen 15 minuten al weer de deur uit, hoefde ook geen koffie of iets ander.

Zodra hij de deur uit was de netwerkkabel uit de Zyxel overgeprikt in mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra na het instellen van vlan 300 en DHCP.

Draait tot nu toe prima:
Odido glasvezel via ODF (6 dagen)

Snelheid is ook prima:
Odido glasvezel via ODF speedtests
Hij moest even inkomen qua download of het is rond lunchtijd gewoon drukker op het netwerk :P

Heb die 2G snelheid ook enkel genomen om er zeker van te zijn dat ik een XGS-PON ONT kreeg, was toch niet duurder de eerste paar maanden :)
Heb ook niets aan 2G aangezien mijn Ubiquiti router maar ƩƩn 2,5G poort heeft en die is met de ONT verbonden, de rest van de poorten is maar 1G. ;)
Ga nadat de korting is afgelopen terug naar 400Mbit.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 30-09-2024 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Enige wat ik nog wel moest doen na het overstappen was de poort op mijn Grandstream HT802 aanpassen van de standaard 5060 naar alternatief 5070 wat gelukkig kan bij CheapConnect.

Had al gelezen dat Odido VoIP poort 5060 zou blokkeren maar was me nog niet 100% duidelijk of dit ook zo zou zijn als je een eigen router gebruikt. Want sommigen of het Odido forum gaven aan dat het alleen een probleem zou zijn als je de provider router zou gebruiken omdat de ingebouwde VoIP service dan 5060 zou afvangen.
Maar blijkbaar zit het dus echt in het netwerk van Odido en niet enkel in de meegeleverde Zyxel router.

Gelukkig is het een makkelijke fix, tenminste als je VoIP provider alternatieve poorten aanbiedt om mee te verbinden met je SIP client.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Rck010 schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:11:
Ik had precies dezelfde NT Only melding en vroeg me toen ook al af of het klopte
Maar is blijkbaar standaard.
De Guidion monteur plaatst normaal gesproken beiden maar je kan ook zelf al de ONT aansluiten als je dat wilt. Heb ik wel gedaan.
Precies ja, en DHCP, zie mijn posts hierboven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Bij mijn ouders kwam Odido aan de deur: ze gaan hun VDSL overzetten naar glasvezel omdat VDSL er af gaat. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat....

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:04:
Bij mijn ouders kwam Odido aan de deur: ze gaan hun VDSL overzetten naar glasvezel omdat VDSL er af gaat. Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat....
Dat gebeurt jaarlijks met tienduizenden klanten in heel NL dus niet meteen reden om te denken dat dit niet goed zou gaan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Barre73 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:07:
[...]

Dat gebeurt jaarlijks met tienduizenden klanten in heel NL dus niet meteen reden om te denken dat dit niet goed zou gaan.
Ik was vooral benieuwd hoe het gaat :+ Dus wanneer ze aangesloten worden, hoe het straks gaat met een nieuw modem etc.

Heb zelf een netwerk er achter gezet, dus kijken of dat overeind blijft. Vorige keer was dat top, want de overstap van KPN naar Odido ging vlekkeloos. Aangezien de IP-adressen en dergelijke allemaal door het eigen netwerk werden geregeld bleven de slimme lampen en dat soort dingen gewoon werken O-) ipv dat je alles opnieuw moet configureren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpio
Nou ,...de installateur heeft me gebeld en kon me vertellen dat ze t ging aanslingeren en zei dat t niet lang meer zou duren dat mijn glas naar binnen zou worden gebracht.
Nette dame en ik geloof haar dat ze t nu gaan regelen .
We zullen t meemaken :*)

To be continued ā³

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
Waah schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:13:
[...]

Ik was vooral benieuwd hoe het gaat :+ Dus wanneer ze aangesloten worden, hoe het straks gaat met een nieuw modem etc.

Heb zelf een netwerk er achter gezet, dus kijken of dat overeind blijft. Vorige keer was dat top, want de overstap van KPN naar Odido ging vlekkeloos. Aangezien de IP-adressen en dergelijke allemaal door het eigen netwerk werden geregeld bleven de slimme lampen en dat soort dingen gewoon werken O-) ipv dat je alles opnieuw moet configureren
Er is sowieso een overgangsperiode tussen het aanleggen en het uitschakelen van glas vs ADSL.

Als je slimme apparaten hebt, en die laat afhandelen door een hub of router achter het modem, dan hoeft er geen probleem te zijn.
Zijn er echter apparaten die een IP-adres intern krijgen van het modem/router van de provider, en dit zijn vaste adressen, dan zul je dat opnieuw moeten invoeren in het nieuwe modem. Niet anders als je een nieuw modem van je ADSL boer zou krijgen.
Zitten er nog servers of services in het interne netwerk die aangesproken worden met het externe IP adres wat nu uitgegeven is (door de provider), dan zul je ook aanpassingen moeten doen.

Hoop je zo geholpen te hebben met je analyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28

Huigie

慤慤KAIZEN

Ik ga zo over van Ziggo naar Odido. Heb een hoop Ewelink spul wat ik nu door m'n hele huis gebruik op het gastnetwerk op m'n 3x XE75's over vlan 591. Verbinding is nu Ziggo kabel-> Ziggo modem in bridge-> kabel naar 1e XE75 -> kabel naar Netgear switch. Vanaf de switch gaat er een kabel naar boven naar de 2e XE75 en een andere kabel over powerline naar de 3e XE75 op zolder.

Monteur komt straks glas installeren en die sluit de T56 aan. Zodra die man weg is ontkoppel ik dat ding en steek die kabel in de poort waar de nu kabel van Ziggo modem->1e XE75 in zit. VLAN300 instellen en klaar. Zo simpel is het toch of maak ik ergens een denkfout?

Las dat als je de T56 weghaalt, je geen firmware updates meer krijgt voor je Mediabox. Als dat zo is dan laat ik die T56 hangen en maak ik van de XE75's access points. Enig idee hoe ik dan het gastnetwerk van de T56 op al m'n XE75's krijg? Misschien is het heel simpel maar ik krijg het niet rond in m'n bolletje...

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Huigie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:55:
VLAN300 instellen en klaar. Zo simpel is het toch of maak ik ergens een denkfout?
Ben niet bekend met je XE hardware, maar als die VLANS ondersteund is het inderdaad zo simpel.
Las dat als je de T56 weghaalt, je geen firmware updates meer krijgt voor je Mediabox.
Dat weet ik eigenlijk niet.
Enig idee hoe ik dan het gastnetwerk van de T56 op al m'n XE75's krijg? Misschien is het heel simpel maar ik krijg het niet rond in m'n bolletje...
Gastnetwerk van de van de Zyxel dezelfde settings (naam, wachtwoord e.d.) meegeven als je nu gebruikt, dan switchen je clients als het goed is vanzelf over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28

Huigie

慤慤KAIZEN

rens-br schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:01:

Gastnetwerk van de van de Zyxel dezelfde settings (naam, wachtwoord e.d.) meegeven als je nu gebruikt, dan switchen je clients als het goed is vanzelf over.
Klopt maar dat ding staat op de begane grond en het schakelspul op zolder gaat daar door 2 betonnen vloeren geen verbinding mee maken ben ik bang.

edit: als ik wifi uitzet op de T56, de kabel vanaf de T56 in m'n switch stop, de 1e XE75 direct aan de switch hang dan ben ik er ook denk ik...

[ Voor 14% gewijzigd door Huigie op 01-10-2024 15:24 ]

Specs

Pagina: 1 ... 75 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen