Dat is het punt niet. Het punt is dat deze bedrijven deze grote kwetsbaarheden niet oplossen in hun producten. AVM (Fritz!), Ubiquiti (Unifi) doen dat wel.
En ik kom dit structureel tegen bij Chinese hardware (Taiwanees in mindere mate); niet enkel primair networking spul.
Verder, tja, welk consumentenmerk heeft wel een goed updatebeleid?
Zie hierboven voor twee voorbeelden.
Ik betwijfel of een Netgear daar beter in is dan een Zyxel.
Dat is Cisco's consumentenlijn. Die hebben wel enigszins een naam hoog te houden. Bedrijven in het Westen zijn juridisch aansprakelijk. De Jia Tans daarentegen ga je niet kunnen vinden. Bovendien hebben ze op deze manier plausible deniability voor hacking. Eerst een wanproduct leveren, en vervolgens anderen (een of andere APT) laten profiteren van de kwetsbaarheden. Het klinkt bijna crimineel. Staatscrimineel, maar binnen een communistisch systeem is de burger dan ook nadrukkelijk eigendom van vadertje Staat.
Maar imo is er ook wel een bepaalde āsafety in numbersā: je bent i.i.g. niet slechter beveiligd dan de andere honderdduizenden Odido-klanten.
In deze context hebben Odido-klanten een nadeel: Odido weigert IPv6 te implementeren. De IPv4 address space is binnen enkele minuten volledig gescand. Voor je het weet sta je zo in Shodan. Niks 'safety in numbers', botnets bestaan al sinds eind jaren 80. Hidden in plain sight werkt ook niet tegen bijvoorbeeld goede AI.
Anders moet je zelf OpenWRT o.i.d. gaan draaien, dat kan natuurlijk ook. Maar dan krijg je ook geen support van Odido als er een storing is.
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd hoe de eigen router-strijders in dit topic daarmee omgaan. Sluit je dan toch de Zyxel aan? En wat als je bijv. zelf op reis bent, maar het thuisfront een storing heeft?
Die Zyxel die flikker ik samen met de ONT in de doos op zolder. Hopelijk kan ik die volgend jaar nog vinden. Want ik zit een jaar vast een Odido omdat ODF een deal voor alleenrecht met ze heeft. In dat jaar blijf ik ook Freedom Internet DSL behouden. Na een jaar switch ik van Odido naar Freedom Internet. Dat is iets duurder maar dan zit ik wel met een provider die wat professioneler is (bijvoorbeeld wel dual stack; al ben ik wel blij met hun afsplitsing van TMO).
Ik draai OPNsense, ben er zeer tevreden over. Ook OpenWrt op een MiFi. Dat is een Chinese MiFi, maar wel in ieder geval met OpenWrt en FOSS firmware voor het modem. Daarentegen het Huawei MiFi dat ik voorheen gebruikte had een firmware van 2014. Dat is 3 jaar voor KRACK. Vanwege KRACK (en het feit dat mijn Ziggo modem geen software updates meer kreeg), ben ik overgestapt op een dedicated AP structuur (Unifi).
Als je regelmatig op reis bent en je niet-technische gezin vertoefd thuis zou ik voor een fallback gaan. Dat kan bijvoorbeeld kabel, DSL, of LTE zijn. Iemand die regelmatig naar het buitenland reist moet zich zoiets wel kunnen veroorloven. Verder kun je OPNsense en OpenWrt vrij eenvoudig beheren middels een UI. Dat zet je niet open naar buiten, ik gebruik daar WireGuard voor. Dat heeft een betere track record en minder grote attack surface dan OpenSSH (over OpenVPN zullen we het maar niet hebben).