Stuur een wat gegevens in dm dan zoek ik het voor je uitG8rb8n schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:34:
Bijzonder verhaal:
Klant van Odido via KPN netwerk.
Gezien de aanhoudende problemen van Odido in de avonduren (bekende probleem), besloten over te stappen naar Youfone. Overstap is gepland komende maandag.
Vandaag stond er opeens een monteur op de stoep met een Nokia ONT, waarvan ik weet dat dat de oplossing zou moeten zijn van de Odido problemen. Was zelf niet thuis, vrouw heeft monteur laten vervangen en belde me daarna dat internet het niet meer doet.
Vanavond met Odido gebeld: klopt meneer, dat is een bekend probleem bij KPN, als zij in de weken voor de migratie u ergens raken, dan wordt de lijn gedeactiveerd. Kan Odido niets aan doen. Week zonder internet is natuurlijk niet echt een optie, dus kreeg een voucher voor onbeperkt internet en 20 euro retour om Odido sim kaart van te kopen...
Vervolgens maar Youfone gebeld om te vragen of zij eerder kunnen leveren, maar dat is helaas niet het geval. Zij gaven aan dat Odido een onzin verhaal verkoopt... ze gaan morgen wel voor me KPN bellen om te kijken of ze iets kunnen regelen.
Heel bijzonder dit, iemand enig idee of wat Odido zegt, kan kloppen?
Ik heb dezelfde issues en meer. Zoals eerder gemeld ben ik klaar met die box. Odido komt niet verder dan: reset de box , reset je router (T56) en dat helpt allemaal niet. Ik heb steeds meer het idee dat die box niet goed samenwerkt met juist de oudere TV @peterbierPhusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:35:
[...]
Het ding is fijn, als ie werkt. Nu na ruim een half jaar de nodige issues.
Bij opstarten hapert de zender die dan op staat, plus het geluid loopt secondes voor op het beeld. Even van zender wisselen lost het op, maar dit was eerder niet zo.
Verder moet ik soms wel elke dag de stekker eruit trekken omdat het lijkt alsof er een buffer vol loopt en het ding eerst heel traag wordt en dan nergens meer op reageert.
Dus ja, fijn als ie werkt maar inmiddels meer ergernis dan wat anders.
Ik heb een 11 jaar oude Philips TV met HDMI 1.4. Phillips houdt zich toch al jaren goed aan de HDMI-spec's. Met de Odido App op de Google Chromecast met Google TV 4K ( GCCGTV )verbonden via ethernet aan mijn router (via 230v-5v & ethernet-usb-C Google adapter) en andere randapparatuur op diezelfde Philips TV heb ik allemaal geen problemen.
Ik ga nog een goed bekijken hoe ik instellingen (o.a. van Odido account) kan veranderen zonder die Box. Die mogelijkheden zie ik zo 1-2-3 niet op de Odido App op mijn GCCGTV. Daarna gaat de Odido mediabox retour Odido.
Ik heb een 3 jaar oude OLED. Ligt toch echt aan die box.Antonio di schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:53:
[...]
Ik heb dezelfde issues en meer. Zoals eerder gemeld ben ik klaar met die box. Odido komt niet verder dan: reset de box , reset je router (T56) en dat helpt allemaal niet. Ik heb steeds meer het idee dat die box niet goed samenwerkt met juist de oudere TV @peterbier.
Ik heb een 11 jaar oude Philips TV met HDMI 1.4. Phillips houdt zich toch al jaren goed aan de HDMI-spec's. Met de Odido App op de Google Chromecast met Google TV 4K ( GCCGTV )verbonden via ethernet aan mijn router (via 230v-5v & ethernet-usb-C Google adapter) en andere randapparatuur op diezelfde Philips TV heb ik allemaal geen problemen.
Ik ga nog een goed bekijken hoe ik instellingen (o.a. van Odido account) kan veranderen zonder die Box. Die mogelijkheden zie ik zo 1-2-3 niet op de Odido App op mijn GCCGTV. Daarna gaat de Odido mediabox retour Odido.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ben wel benieuwd naar de samenvattingEconomics schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:34:
[...]
Stuur een wat gegevens in dm dan zoek ik het voor je uit
Ik had ook diverse problemen met de mediabox. Soms blokkerig beeld, lipsync niet goed. Na verwijderen van de Zyxel rommel, en plaatsten van mijn eigen apparatuur zijn alle problemen opgelost als sneeuw voor de zonPhusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:35:
[...]
Het ding is fijn, als ie werkt. Nu na ruim een half jaar de nodige issues.
Bij opstarten hapert de zender die dan op staat, plus het geluid loopt secondes voor op het beeld. Even van zender wisselen lost het op, maar dit was eerder niet zo.
Verder moet ik soms wel elke dag de stekker eruit trekken omdat het lijkt alsof er een buffer vol loopt en het ding eerst heel traag wordt en dan nergens meer op reageert.
Dus ja, fijn als ie werkt maar inmiddels meer ergernis dan wat anders.
Lang verhaal kort, de orders welke uitgevoerd werdenvoor de migratie datum heeft geen impact op xgs-pon klanten gehad, dus die statement van Odido richting de klant klopt niet. Wel denk ik dat Odido uiteindelijk iemand op pad heeft gestuurd met een nokia ont omdat zij liever natuurlijk de klant willen behouden.
Wat er is misgegaan.. er is een migratie order met een new line vanuit youfone, als je op dat moment een ander serienummer ont gaat activeren dan doet hij dat op de nieuwe access van youfone in plaats van de oude access odido. Dat betekent dat ik nu 2 configuraties zie op de OLT. Omdat de nieuwe serienummer geactiveerd staat op de youfone configuratie heeft de ONT nu de configuratie van Youfone te pakken.. en die apparatuur heeft de klant natuurlijk nu niet staan want de wensdatum is 16-sept.
Kortom, ik even wat knutselen en dan is de klant online op zijn t-mobile configuratie. De 16e zet ik deze handmatig weer om.
Is het toch een lang verhaal geworden...
Ik draai een compleet Unifi netwerk, zonder Zyxel gedoe, maar de box loopt regelmatig vast, geluid en beeld lopen niet gelijk en het wisselen van zender gaat soms supersnel en andere keren zo traag als dikke str*nt door een trechter.patrickt35 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:47:
[...]
Ik had ook diverse problemen met de mediabox. Soms blokkerig beeld, lipsync niet goed. Na verwijderen van de Zyxel rommel, en plaatsten van mijn eigen apparatuur zijn alle problemen opgelost als sneeuw voor de zon
Ik snap eigenlijk niet waarom deze problemen zo lang aanhouden. Het is niet zo dat een Android box nieuw is...
Waiting on the world to change
Nice dat is wel weer een stukje top KPN ondersteuning. Dank voor de uitleg leuk om te lezen.Economics schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:57:
[...]
Lang verhaal kort, de orders welke uitgevoerd werdenvoor de migratie datum heeft geen impact op xgs-pon klanten gehad, dus die statement van Odido richting de klant klopt niet. Wel denk ik dat Odido uiteindelijk iemand op pad heeft gestuurd met een nokia ont omdat zij liever natuurlijk de klant willen behouden.
Wat er is misgegaan.. er is een migratie order met een new line vanuit youfone, als je op dat moment een ander serienummer ont gaat activeren dan doet hij dat op de nieuwe access van youfone in plaats van de oude access odido. Dat betekent dat ik nu 2 configuraties zie op de OLT. Omdat de nieuwe serienummer geactiveerd staat op de youfone configuratie heeft de ONT nu de configuratie van Youfone te pakken.. en die apparatuur heeft de klant natuurlijk nu niet staan want de wensdatum is 16-sept.
Kortom, ik even wat knutselen en dan is de klant online op zijn t-mobile configuratie. De 16e zet ik deze handmatig weer om.
Is het toch een lang verhaal geworden...
Goed bedacht, dat was inderdaad wat er aan de hand wasBarre73 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:27:
[...]
Het vervangen van een ONT heeft niets te maken met het de-activeren van een lijn volgens mij. Enige dat ik kan bedenken is dat het opnieuw aanmelden van de ONT, terwijl er een migratieorder loopt fout kan gaan.
@Economics Jij een idee over dit verhaal van Odido?
[ Voor 14% gewijzigd door Economics op 11-09-2024 12:27 ]
Ik gebruik de Odido box ook op een oude Philips TV met Denon soundbar.Antonio di schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:53:
[...]
Ik heb dezelfde issues en meer. Zoals eerder gemeld ben ik klaar met die box. Odido komt niet verder dan: reset de box , reset je router (T56) en dat helpt allemaal niet. Ik heb steeds meer het idee dat die box niet goed samenwerkt met juist de oudere TV @peterbier.
Ik heb geen enkel probleem.
Misschien komt dat ik een Fritzbox 5590 als modem gebruik op glasvezel GPON.
De box werkt via wifi op mijn Tp-link Omada systeem.
Ik ben niet bekend met die Zyxel vanaf dag 1 de Fritzbox.
Uiteraard gebruik ik ook geen dns server van de provider.
Ben inderdaad weer online via de vaste verbinding! Dank voor je hulp, scheelt een hoop irritatie hier in huis deze week!Economics schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:57:
[...]
Kan iemand deze opmerking misschien aan mij uitleggen en/of ontkrachten dat dit relevant zou kunnen zijn?n00bs schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:23:
[...]
Ik dacht een keer te hebben gelezen dat je met (2gbit en hoger) XGPON vast blijft zitten aan de mediaconverter? ik zelf wil uiteindelijk helemaal geen spul van de provider in de kast.
Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Odido en wil mijn eigen modem gebruiken (een USG-3P), dit is een router zonder SFP of wat dan ook alleen RJ45 WAN.
De OTN en wat er verder nog aan apparatuur hangt interesseert me niet zo veel, als ik alles maar gewoon kan aansluiten zoals ik nu met KPN doe door de WAN poort rechtstreeks met een UTP kabel met het kastje te verbinden waar de glasvezel kabel in gaat (ik dacht altijd dat dit de NTU heette maar misschien is het wel de OTN, ik weet niks van glasvezel techniek, mijn netwerk kennis begint bij de router
Mijn hoop is eigenlijk dat ik gewoon Odido aan kan vragen, dat er dan iemand komt om dat glasvezel kastje om te wisselen als het nodig is (misschien is dat niet eens zo?), en een of ander Odido modem/router te installeren die ik er vervolgens gewoon uit miep en mijn USG direct aansluit, VLAN 300 instel, en dan is het klaar (internet only dus en geen TV). Klopt dit?
Ja dit klopt. Laat de meegeleverde router de lijn (en het abonnement) activeren en dan via die route gewoon rechtstreeks op je eigen apparatuur aansluiten. (-edit- en uiteraard zonder de Zykel router er nog tussen, vandaar het gebruikte woord; rechtstreeks)johnbetonschaar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
[...]
... Mijn hoop is eigenlijk dat ik gewoon Odido aan kan vragen, dat er dan iemand komt om dat glasvezel kastje om te wisselen als het nodig is (misschien is dat niet eens zo?), en een of ander Odido modem/router te installeren die ik er vervolgens gewoon uit miep en mijn USG direct aansluit, VLAN 300 instel, en dan is het klaar (internet only dus en geen TV). Klopt dit?
[ Voor 6% gewijzigd door RoRoNL op 11-09-2024 14:59 ]
Ik wil dus geen 2 routers achter elkaar hebben, zoals jij het nu omschrijft klinkt het als glasvezel kastje => odido router => USG? Ik wil glasvezel kastje => USG zoals ik het nu ook met KPN heb aangesloten.RoRoNL schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:10:
[...]
Ja dit klopt. Laat de meegeleverde router de lijn (en het abonnement) activeren en dan via die route gewoon rechtstreeks op je eigen apparatuur aansluiten.
Dat gaat prima werken. Vanuit je (O)NT loopt een netwerkkabel en die kan je in je USG-3P stoppen (heb ik ook draaien).johnbetonschaar schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:06:
[...]
Kan iemand deze opmerking misschien aan mij uitleggen en/of ontkrachten dat dit relevant zou kunnen zijn?
Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Odido en wil mijn eigen modem gebruiken (een USG-3P), dit is een router zonder SFP of wat dan ook alleen RJ45 WAN.
Wat @RoRoNL bedoeld is dat je de monteur gewoon laat komen en hij eenmalig de Odido apparatuur aansluit om de lijn te activeren. Daarna gaat de monteur weg, trek je de Zyxel eruit, en vervang je deze voor de USG en dan werkt het.
Ok mooi, bedankt!rens-br schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:18:
[...]
Dat gaat prima werken. Vanuit je (O)NT loopt een netwerkkabel en die kan je in je USG-3P stoppen (heb ik ook draaien).
Wat @RoRoNL bedoeld is dat je de monteur gewoon laat komen en hij eenmalig de Odido apparatuur aansluit om de lijn te activeren. Daarna gaat de monteur weg, trek je de Zyxel eruit, en vervang je deze voor de USG en dan werkt het.
Zijn er geen andere mensen die een eigen router (in mijn geval een Netgear Orbi RBK850) rechtstreeks op de ONT aangesloten hebben waarbij de router soms wel 3x per week een reboot nodig heeft om nog internet te hebben?
Komt echt uit het niks, opeens geen internet meer en het enige wat dan nog werkt is de router herstarten en dan krijg ik weer een nieuw IP adres.
Komt echt uit het niks, opeens geen internet meer en het enige wat dan nog werkt is de router herstarten en dan krijg ik weer een nieuw IP adres.
Ik zou de meegeleverde zyxcel eens een week gebruiken. Dan kun je een router probleem uitsluiten.Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:10:
Zijn er geen andere mensen die een eigen router (in mijn geval een Netgear Orbi RBK850) rechtstreeks op de ONT aangesloten hebben waarbij de router soms wel 3x per week een reboot nodig heeft om nog internet te hebben?
Is geen optie. Dan moet ik 40 devices opnieuw configureren.eettjjuuhh schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:20:
[...]
Ik zou de meegeleverde zyxcel eens een week gebruiken. Dan kun je een router probleem uitsluiten.
Heb hier geen enkel probleem, de router bij mijn moeder thuis op Odido direct aan de ONT is ondertussen denk ik al bijna 2 maanden online.Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:10:
Verklaar?Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:34:
[...]
Is geen optie. Dan moet ik 40 devices opnieuw configureren.
Je kan de Zyxel in dezelfde IP range en als DHCP server instellen als de Netgear. Blijft alleen het geklooi over om de Netgear (tijdelijk) als AP te configureren.
Na herstart een NIEUW (gewijzigd) Ip adres of weer een/hetzelfde IP adres?
Nee, ik heb een Fritzbox 4040 aan de ONT en geen enkel probleemPhusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:10:
Na elke router reboot krijg ik een nieuw (gewijzigd) IP adres.yalerta schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:13:
[...]
Verklaar?
Je kan de Zyxel in dezelfde IP range en als DHCP server instellen als de Netgear. Blijft alleen het geklooi over om de Netgear (tijdelijk) als AP te configureren.
Na herstart een NIEUW (gewijzigd) Ip adres of weer een/hetzelfde IP adres?
En nee, alles heeft vaste op adressen, poorten toegewezen etc.
Router draaide op Ziggo zonder issues, misschien 1 reboot per jaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 11-09-2024 23:01 ]
De orbi laat je zoals ie nu is en je zet de zyxel ertussen op een ander subnet dan de orbi, dhcp op de zyxel aan en dan krijgt de orbi een wan adres uit het subnet van de zyxel. Dit heeft bij mij maanden prima gewerkt. Uiteraard wel vlan 300 uit de orbi weghalen.Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]
Na elke router reboot krijg ik een nieuw (gewijzigd) IP adres.
En daarbij weet je dat Odido je echt niet gaat helpen als de zyxel er niet tussen staat.
Misschien heb je die configuratie met 40 devices in een *.cfg bestandje gebackuped, heeft je router een firmware update gehad en heb je file daarna weer ingeladen voor het gemak zodat er iets ouds meekomt?Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:34:
[...]
Is geen optie. Dan moet ik 40 devices opnieuw configureren.
Als dat zo is en je je config kunt opslaan, geef dat ding dan eens een echte harde reset.
En anders zou ik de raad van @emielbf even volgen.
[ Voor 5% gewijzigd door _XipHiaS_ op 12-09-2024 08:15 ]
@Phusebox
Lijkt mij dat het opvolgen van @emielbf zijn advies een goede manier is om het probleem te vinden.
Treed in de Orbi een fout op? Wel hangt erin mijn gedachten iets dat de Zyxel T56 niet lekker met Orbi overweg kon/kan maar dit was als de Orbi als AP was geschakeld.
Dat het bij Ziggo probleemloos draaide is niet van belang.Dat er ergens iets fout gaat is het enige dat vaststaat. Bevreemdend is het verkrijgen van een NIEUW ip-adres na iedere reboot.
Misschien is Odido druk aan het werk in jouw netwerksegment. Daarom de Zyxel er tijdelijk tussen om te zien of het dan wel stabiel is.
Lijkt mij dat het opvolgen van @emielbf zijn advies een goede manier is om het probleem te vinden.
Treed in de Orbi een fout op? Wel hangt erin mijn gedachten iets dat de Zyxel T56 niet lekker met Orbi overweg kon/kan maar dit was als de Orbi als AP was geschakeld.
Dat het bij Ziggo probleemloos draaide is niet van belang.Dat er ergens iets fout gaat is het enige dat vaststaat. Bevreemdend is het verkrijgen van een NIEUW ip-adres na iedere reboot.
Misschien is Odido druk aan het werk in jouw netwerksegment. Daarom de Zyxel er tijdelijk tussen om te zien of het dan wel stabiel is.
Ik heb wel toen ik m'n deco-mesh ging gebruiken meteen op de ONT, dat alles op zich prima werkte, maar de deco-app zelf veel moeite leek te hebben.
Als ik ging kijken in de app kon ik niet alle apparaten vinden, waarvan ik wist dat ze wel degelijk online waren. Namen van andere deco-units vergeten, algehele stroperigheid.
Dat is bij mij weer veel beter geworden nadat ik de DNS servers in de deco heb weten om te zetten naar "niet die van odido" (in dit geval quad 9, maar ik heb niet echt een reden om aan te nemen dat die beter zijn dan een ander).
Ook ben ik al wel tegen misschien-niet-geheel-aan-auteursrechten-houdende websites aangelopen die opeens waren geblocked bij odido, en waar ik nu wel weer bij kan via de andere DNS.
Als ik ging kijken in de app kon ik niet alle apparaten vinden, waarvan ik wist dat ze wel degelijk online waren. Namen van andere deco-units vergeten, algehele stroperigheid.
Dat is bij mij weer veel beter geworden nadat ik de DNS servers in de deco heb weten om te zetten naar "niet die van odido" (in dit geval quad 9, maar ik heb niet echt een reden om aan te nemen dat die beter zijn dan een ander).
Ook ben ik al wel tegen misschien-niet-geheel-aan-auteursrechten-houdende websites aangelopen die opeens waren geblocked bij odido, en waar ik nu wel weer bij kan via de andere DNS.
Ik kreeg hier in het topic eerder het advies om de router eens in de DMZ van de Zyxel te zetten. Nog geen tijd gehad om dit te testen, maar misschien kan je dit eens proberen.Phusebox schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:35:
[...]
Na elke router reboot krijg ik een nieuw (gewijzigd) IP adres.
Weet dat als je dat doet, heb ik namelijk ook al eens gedaan, en je neemt contact op met Odido, dat ze dan ook gaan zeuren dat de Zyxel niet goed geconfigureerd is en of alles los wil halen en alleen de Zyxel bedraad wil aansluiten. Aan de telefoon zit echt het 1e lijns volk wat alleen maar een script kan volgen. Via het forum wordt je beter geholpen. Zeg maar 1e lijns+ / 2e lijns support.emielbf schreef op donderdag 12 september 2024 @ 07:08:
[...]
De orbi laat je zoals ie nu is en je zet de zyxel ertussen op een ander subnet dan de orbi, dhcp op de zyxel aan en dan krijgt de orbi een wan adres uit het subnet van de zyxel. Dit heeft bij mij maanden prima gewerkt. Uiteraard wel vlan 300 uit de orbi weghalen.
En daarbij weet je dat Odido je echt niet gaat helpen als de zyxel er niet tussen staat.
Weet dus dit, en experimenteer met de ideeën hier, maar verwacht geen hulp vanuit Odido (zijn ze ook niet verplicht, maar ze doen ook niet meer dan dat. Risico met een budgetmaatschappij).
De Zyxel is momenteel niet aangesloten.yalerta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:51:
@Phusebox
Dat Odido druk bezig is, geen idee. Misschien gaat mijn router juist wel offline omdat Odido steeds een nieuw IP adres wil geven en dat niet lekker werkt met de Orbi?
Als ik een keer een week vakantie zou hebben kan ik wel testen met de Zyxel, maar niet als ik moet werken. Gaat minimaal een dag in zitten om alles weer goed werkend te krijgen met de Zyxel, om maar te zwijgen van alle devices die dan geen wifi dekking meer hebben.
Anders maar een paar duizend euro bij elkaar sparen voor een Unifi setup...
Zyxel instellen op een IP range van bijvoorbeeld. 192.168.54.x Zomaar een range uit de losse pols en in de veronderstelling dat dat niet het subnet van de Orbi is.
Zyxel DHCP server aan zodat de erachter komende Orbi een IP krijgt maar ook zijn zijn eigen subnet blijft aansturen.
DMZ inschakelen in de Zyxel en laten verwijzen naar het IP adres dat de Orbi van de Zyxel heeft gekregen.
Een vast IP toewijzen naar de Orbi kan uiteraard ook en als je geen andere apparaten op de Zyxel aansluit hoef je niet bang voor botsingen |(collisions) te zijn
Installatie en insteltijd 10 minuten. Werkt het probleemloos voor een week, fout in de Orbi.
Tip voor het eigen netwerk voor apparaten met vaste IP adressen. Maak een MAC adres tabel aan in de router en ken daar de IP adressen toe. IP range van die vaste adressen uitsluiten uit de DHCP server adres pool.
Wil je in de toekomst de "router" vervangen dan hoef je maar op 1 punt je IP adressen te configureren.
De eerste opzet kost wat meer tijd maar qua beheerbaarheid is e.e.a. overzichtelijker.
Zyxel DHCP server aan zodat de erachter komende Orbi een IP krijgt maar ook zijn zijn eigen subnet blijft aansturen.
DMZ inschakelen in de Zyxel en laten verwijzen naar het IP adres dat de Orbi van de Zyxel heeft gekregen.
Een vast IP toewijzen naar de Orbi kan uiteraard ook en als je geen andere apparaten op de Zyxel aansluit hoef je niet bang voor botsingen |(collisions) te zijn
Installatie en insteltijd 10 minuten. Werkt het probleemloos voor een week, fout in de Orbi.
Tip voor het eigen netwerk voor apparaten met vaste IP adressen. Maak een MAC adres tabel aan in de router en ken daar de IP adressen toe. IP range van die vaste adressen uitsluiten uit de DHCP server adres pool.
Wil je in de toekomst de "router" vervangen dan hoef je maar op 1 punt je IP adressen te configureren.
De eerste opzet kost wat meer tijd maar qua beheerbaarheid is e.e.a. overzichtelijker.
Precies. Minder kans op "collisions", en in een situatie als deze ben je wat flexibeler.yalerta schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:02:
Beste allen,
graag wil ik ook even mijn ervaring tot nu toe met Odido delen. Ik kwam van KPN glasvezel en 11-9 zou de Guidion monteur komen om de internet-only van Odido aan te sluiten. Voorafgaand heb ik de doos met de T-56 router en de Huawei GPON NTU ontvangen. So far so good.
De monteur is op de afgesproken dag gekomen (hoewel 1 uur te laat maar dit kan ik nog door de vingers zien) en heeft in de wijkcentrale mijn glasvezelverbinding omgepatcht waardoor mijjn KPN verbinding uit viel. De monteur kwam vervolgens 5 minuten later langs om glasvezelverbinding met het koppelstuk aan de Huawei NTU te koppelen en de verbinding te testen. Op de T-56 brandde het internetlampje rood. Op de NTU is het LOS lampje uit en knippert het PON lampje groen. Hierop zei de monteur dat mijn verbinding waarschijnlijk gekruisd is met een glasvezelverbinding van iemand anders. De monteur gaf aan hier zelf in de wijkcentrale niets aan te kunnen doen en dat hij hiervoor een ticket moest aanmaken bij Odido. Odido zou volgens de monteur prioriteit geven aan dit ticket omdat er geen internetverbinding is.
Helaas zit ik nu dus ruim 1,5 dag al zonder internet en mag ik hopen dat Odido dit voor het weekeind kan oplossen. Mijn vraag is of bij jullie bekend is of dergelijke "kruisverbindingen" in de wijkcentrale vaker voorkomen en wat hierbij jullie ervaringen zijn. In dit forum kom ik dergelijke gevallen in ieder geval niet tegen.
graag wil ik ook even mijn ervaring tot nu toe met Odido delen. Ik kwam van KPN glasvezel en 11-9 zou de Guidion monteur komen om de internet-only van Odido aan te sluiten. Voorafgaand heb ik de doos met de T-56 router en de Huawei GPON NTU ontvangen. So far so good.
De monteur is op de afgesproken dag gekomen (hoewel 1 uur te laat maar dit kan ik nog door de vingers zien) en heeft in de wijkcentrale mijn glasvezelverbinding omgepatcht waardoor mijjn KPN verbinding uit viel. De monteur kwam vervolgens 5 minuten later langs om glasvezelverbinding met het koppelstuk aan de Huawei NTU te koppelen en de verbinding te testen. Op de T-56 brandde het internetlampje rood. Op de NTU is het LOS lampje uit en knippert het PON lampje groen. Hierop zei de monteur dat mijn verbinding waarschijnlijk gekruisd is met een glasvezelverbinding van iemand anders. De monteur gaf aan hier zelf in de wijkcentrale niets aan te kunnen doen en dat hij hiervoor een ticket moest aanmaken bij Odido. Odido zou volgens de monteur prioriteit geven aan dit ticket omdat er geen internetverbinding is.
Helaas zit ik nu dus ruim 1,5 dag al zonder internet en mag ik hopen dat Odido dit voor het weekeind kan oplossen. Mijn vraag is of bij jullie bekend is of dergelijke "kruisverbindingen" in de wijkcentrale vaker voorkomen en wat hierbij jullie ervaringen zijn. In dit forum kom ik dergelijke gevallen in ieder geval niet tegen.
Wat bedoel je "t is tijd?" t is altijd tijd......¿-¿......
Dit komt imo best vaak voor. Ik heb de indruk dat het in sommige wijkcentrales een rommeltje is. Dat wordt oa veroorzaakt omdat iedereen tegenwoordig maar in die kast kan rommelen heb ik van kpn monteurs gehoord.
Ik ben te onbekend hoeveel patchpanelen er in zo'n POP zitten, maar als hij een werkende fiber loshaalt dan heb je in feite toch een eindpunt en de Odido switch is het beginpunt? Moet er dan een ander team komen hiertussen een patch te leggen als de voorgedefinieerde patch niet werkt?Knal127 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 22:58:
Beste allen,
Ze patchen hem op een splitter poort in de pop dus er kunnen genoeg redenen zijn waarom het niet werkt. Verkeerde splitter poort, defecte splitter poort, defect patch, noem het maar..stormfly schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:23:
[...]
Ik ben te onbekend hoeveel patchpanelen er in zo'n POP zitten, maar als hij een werkende fiber loshaalt dan heb je in feite toch een eindpunt en de Odido switch is het beginpunt? Moet er dan een ander team komen hiertussen een patch te leggen als de voorgedefinieerde patch niet werkt?
Aha, en dat moet door een ander team opgelost worden?Economics schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:36:
[...]
Ze patchen hem op een splitter poort in de pop dus er kunnen genoeg redenen zijn waarom het niet werkt. Verkeerde splitter poort, defecte splitter poort, defect patch, noem het maar..
Nou, sinds gisteren dus om van Freedom > Odido Zakelijk 1Gb/s via Open Dutch Fiber, eigen router (UniFi), vast IP en alles werkt. Monteur was ook zo aardig om de sim kaart met pincode achter te laten voor de backup wat ik dus via UniFi LTE Pro gebruik nu. Ging super snel allemaal en... XGS-PON kastje zit er nu tussen (met 10GB LAN) ready voor wat nog gaat komen. Dit is bij Odido Zakelijk icm ODF blijkbaar een Huawei OptiXstar HN8010TS-20.
Nu nog een keer uitzoeken welke XGS-PON module (10gb SFP+) kan werken in de UniFi Dream Machine Pro Max om te kijken of dat ook rechstreeks zou kunnen.
Nu nog een keer uitzoeken welke XGS-PON module (10gb SFP+) kan werken in de UniFi Dream Machine Pro Max om te kijken of dat ook rechstreeks zou kunnen.
[ Voor 23% gewijzigd door tcviper op 13-09-2024 08:50 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Nou in mijn optiek niet, als monteur kun je echt wel wat uitsluiten in de pop, tenzij er iets administratiefs niet goed staat maar zo klinkt het niet..stormfly schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:42:
[...]
Aha, en dat moet door een ander team opgelost worden?
Nou ja zo dacht ik ook, als je daar vakinhoudelijk naar kijkt dan had je mogelijk wat meer kunnen doen naar de klant. Maar goed details ontbreken dus het blijven aannames.Economics schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:50:
[...]
Nou in mijn optiek niet, als monteur kun je echt wel wat uitsluiten in de pop, tenzij er iets administratiefs niet goed staat maar zo klinkt het niet..
Monteur had op zijn minst de oude situatie kunnen herstellen. Dan had de andere klant nu ook nog internet gehad en mogelijk onze mede-tweaker ook nog via KPN.
Dat had ik nog gevraagd kunnen hebben maar had ik op het moment niet aan gedacht, had eigenlijk de hoop dat Odido dit toch binnen 24 uur zou moeten kunnen verhelpen.Caelorum schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:59:
Monteur had op zijn minst de oude situatie kunnen herstellen. Dan had de andere klant nu ook nog internet gehad en mogelijk onze mede-tweaker ook nog via KPN.
Ik weet niet waarom de monteur zelf niet met meer oplossingen kwam, waarschijnlijk tijdgebrek want zoals ik al zei was hij al bijna 1 uur te laat. Enige dat hij zei is dat hij geen idee had welke connectie in de centrale veranderd/gerepareerd moest worden om dit probleem te verhelpen.
Zoals ik jullie reacties lees rest mij momenteel niets anders dan hopen dat het vandaag nog opgelost wordt want een weekeind zonder internet met een verjaardag is niet iets waar ik heel vrolijk van wordt.
Mijn vriendin is recent voor zichzelf begonnen en werkt 99% van de tijd thuis. Hierdoor kan zij de BTW terugkrijgen van het Odido internet abbonement en de kosten aftrekken op haar onderneming.
Het contract staat momenteel op mijn naam, vanwege bovenstaande reden willen wij dit op naam van mijn vriendin laten zetten.
Nu komt blackfriday er weer aan en verwacht ik dat Odido een leuke korting zal geven op nieuwe contracten. Ik ben verder erg tevreden over Odido en ben van plan mijn mobiele telefoon van KPN ook over te brengen i.v.m verdere bundelkorting.
Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Normaal gesproken zou ik mijn abonnement opzeggen per xx-xx-xxxx en haar abonnement op hetzelfde adres laten ingaan opdezelfde dag.
Het contract staat momenteel op mijn naam, vanwege bovenstaande reden willen wij dit op naam van mijn vriendin laten zetten.
Nu komt blackfriday er weer aan en verwacht ik dat Odido een leuke korting zal geven op nieuwe contracten. Ik ben verder erg tevreden over Odido en ben van plan mijn mobiele telefoon van KPN ook over te brengen i.v.m verdere bundelkorting.
Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen?
Normaal gesproken zou ik mijn abonnement opzeggen per xx-xx-xxxx en haar abonnement op hetzelfde adres laten ingaan opdezelfde dag.
[ Voor 9% gewijzigd door mr.DJ95 op 13-09-2024 09:49 ]
Denk niet dat er een andere optie is, want als je het echt zou laten omzetten ben je geen nieuwe klant meer.mr.DJ95 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:48:
Mijn vriendin is recent voor zichzelf begonnen en werkt 99% van de tijd thuis. Hierdoor kan zij de BTW terugkrijgen van het Odido internet abbonement en de kosten aftrekken op haar onderneming.
[...]
Houd er overigens rekening mee dat dit zogenoemde gemengde kosten zijn, dus die een zakelijk en prive karakter hebben. Je mag dus alleen het zakelijke deel aftrekken. Als je normaliter met 100mbit/s afkan, en je moet voor je werk 1000mbit/s afnemen, dan mag je alleen het verschil tussen die abbonnementen meenemen. Dat moet je bij een eventuele controle (die er nooit komt waarschijnlijk) wel aannemelijk kunnen maken. 100% ga je in ieder geval nooit aannemelijk kunnen maken voor een abonnement in een woonhuis want je zal er ook in de avonduren buiten werktijd gebruik van maken.
Niet om je vervelend gevoel te geven, maar gezien de ervaringen hier met verbindingen die niet werken heb ik er een hard hoofd in dat vandaag je verbinding magisch gaat werken.Knal127 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:44:
Dat had ik nog gevraagd kunnen hebben maar had ik op het moment niet aan gedacht, had eigenlijk de hoop dat Odido dit toch binnen 24 uur zou moeten kunnen verhelpen.
Ik weet niet waarom de monteur zelf niet met meer oplossingen kwam, waarschijnlijk tijdgebrek want zoals ik al zei was hij al bijna 1 uur te laat. Enige dat hij zei is dat hij geen idee had welke connectie in de centrale veranderd/gerepareerd moest worden om dit probleem te verhelpen.
Zoals ik jullie reacties lees rest mij momenteel niets anders dan hopen dat het vandaag nog opgelost wordt want een weekeind zonder internet met een verjaardag is niet iets waar ik heel vrolijk van wordt.
Heb je vandaag al contact gehad met de klantenservice?
Vandaag niet, gisteren wel. Heb wel genoeg unlimited internet vouchers voor mijn mobiel abonnement (ik zit voor mobiel dus ook bij Odido) maar wanneer ik naar werk ga heeft mijn vrouw die thuis is hier niets aan (zit niet bij Odido mobiel).rens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:02:
[...]
Niet om je vervelend gevoel te geven, maar gezien de ervaringen hier met verbindingen die niet werken heb ik er een hard hoofd in dat vandaag je verbinding magisch gaat werken.
Heb je vandaag al contact gehad met de klantenservice?
Wil al tijden van Ziggo af waar ik al vanaf t begin , weet niet eens meer hoe ze zich toen noemden Home volgens mij..heb al van alles gehad ..orange, planet
Vorig jaar juli 2023 is de glasvezel gereed gemeld vwb het leggen in de straten.
K zie dus al 1 1/2 jaar een blauw pikje boven de tegels bij mijn kabelkastje uitsteken.
Enige waar t wachten op was hoorde ik destijds was toestemming om t in de woning te brengen van de verhuurder.
Na maanden wachten ben ik er zelf "achteraan gegaan" en bleek dat men al lang toestemming had gegeven en verstuurd .
Na heen en weer kwam ik erachter dat men een oud (buiten gebruik) email adres had gebruikt
Ja dan kan je op antwoord wachten tot je een ons weegt .
Kwalijk van beide partijen.
Na het goede email adres via mail aan beide doorgegeven te hebben was de toestemming snel op de juiste plek.
Maar dan ben je er blijkbaar nog niet want er gebeurde NIETS.
heb uiteindelijk een inschrijving gedaan op "Als de glasvezelverbinding er ligt " abbo bij Odido.
Stiekum hopend dat de prio van t aanleggen dan wat zou stijgen.
NIETS..maand na maand na maand..
"U zult moeten wachten tot de aannemer contact met u opneemt "ze zullen t wel druk hebben" .
Wie de aannemer is die t aanlegt in de meterkast wil men niet zeggen (ODF weet dat wel neem k aan maar geeft ook niet thuis) anders zou k die bellen , nee ..ze nemen vanzelf contact op met u .
Don't call us , we call you.
10 oktober vervalt voor de zoveelste keer mijn abbo bij Ziggo , als er dan nog niets vanaf odido komt zeg ik Ziggo Go op en verlaag ik de snelheid, dan maandelijks internet voor een lager bedrag en lagere snelheid tot glas er eindelijk is
Je moet toch wat ..tis me veel te duur bij Ziggo en ja k heb een paar keer bij ziggo telefonisch kortingen kunnen afdwingen maar dat gaat nu niet op daar ik geen jaar vast wil zitten , wachten op Odido en na misschien wel een maand Odido ineens aanklopt en ik glas moet afnemen .
Vorig jaar juli 2023 is de glasvezel gereed gemeld vwb het leggen in de straten.
K zie dus al 1 1/2 jaar een blauw pikje boven de tegels bij mijn kabelkastje uitsteken.
Enige waar t wachten op was hoorde ik destijds was toestemming om t in de woning te brengen van de verhuurder.
Na maanden wachten ben ik er zelf "achteraan gegaan" en bleek dat men al lang toestemming had gegeven en verstuurd .
Na heen en weer kwam ik erachter dat men een oud (buiten gebruik) email adres had gebruikt

Na het goede email adres via mail aan beide doorgegeven te hebben was de toestemming snel op de juiste plek.
Maar dan ben je er blijkbaar nog niet want er gebeurde NIETS.
heb uiteindelijk een inschrijving gedaan op "Als de glasvezelverbinding er ligt " abbo bij Odido.
"U zult moeten wachten tot de aannemer contact met u opneemt "ze zullen t wel druk hebben" .
Wie de aannemer is die t aanlegt in de meterkast wil men niet zeggen (ODF weet dat wel neem k aan maar geeft ook niet thuis) anders zou k die bellen , nee ..ze nemen vanzelf contact op met u .
10 oktober vervalt voor de zoveelste keer mijn abbo bij Ziggo , als er dan nog niets vanaf odido komt zeg ik Ziggo Go op en verlaag ik de snelheid, dan maandelijks internet voor een lager bedrag en lagere snelheid tot glas er eindelijk is
Je moet toch wat ..tis me veel te duur bij Ziggo en ja k heb een paar keer bij ziggo telefonisch kortingen kunnen afdwingen maar dat gaat nu niet op daar ik geen jaar vast wil zitten , wachten op Odido en na misschien wel een maand Odido ineens aanklopt en ik glas moet afnemen .
To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra
Heb je wellicht nog een telefoon over? Dan zou je ook bij de Odido winkel een (Gratis) simkaart op kunnen halen en daar je unlimited op kunnen activeren.Knal127 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:07:
[...]
Vandaag niet, gisteren wel. Heb wel genoeg unlimited internet vouchers voor mijn mobiel abonnement (ik zit voor mobiel dus ook bij Odido) maar wanneer ik naar werk ga heeft mijn vrouw die thuis is hier niets aan (zit niet bij Odido mobiel).
Dank voor de suggestie, dat kan ik vanmiddag proberen te regelenrens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:46:
[...]
Heb je wellicht nog een telefoon over? Dan zou je ook bij de Odido winkel een (Gratis) simkaart op kunnen halen en daar je unlimited op kunnen activeren.
Als je bij de Odido winkel aangeeft een storing thuis te hebben, krijg je, als ik de ervaring van andere moet geloven, de kaart gratis mee.Knal127 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:02:
[...]
Dank voor de suggestie, dat kan ik vanmiddag proberen te regelen
Je kunt dan ook vragen aan die de hele verjaardag op zijn mobiel zit thuis te blijven. Dan kun je met de overige mensen een leuk gesprek voeren.Knal127 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:44:
[...]
want een weekeind zonder internet met een verjaardag is niet iets waar ik heel vrolijk van wordt.
Ik zit in een soortgelijke situatie, maar dan een VvE en winkels onder onze woning wat alles blijkbaar heel erg moeilijk maakt. Ik wacht nu al bijna 2 jaar op beloofde glasvezel. Ziggo is veel te duur en de kwaliteit van de verbinding is drama. "Maar alles ligt aan mijn installatie thuis" sure....scorpio schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:31:
Wil al tijden van Ziggo af waar ik al vanaf t begin , weet niet eens meer hoe ze zich toen noemden Home volgens mij..heb al van alles gehad ..orange, planet
Na heen en weer kwam ik erachter dat men een oud (buiten gebruik) email adres had gebruikt![]()
Maar dan ben je er blijkbaar nog niet want er gebeurde NIETS.![]()
10 oktober vervalt voor de zoveelste keer mijn abbo bij Ziggo , als er dan nog niets vanaf odido komt zeg ik Ziggo Go op en verlaag ik de snelheid, dan maandelijks internet voor een lager bedrag en lagere snelheid tot glas er eindelijk is![]()
Mooi alternatief.NoFearWizz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:45:
[...]
Ik zit in een soortgelijke situatie, maar dan een VvE en winkels onder onze woning wat alles blijkbaar heel erg moeilijk maakt. Ik wacht nu al bijna 2 jaar op beloofde glasvezel. Ziggo is veel te duur en de kwaliteit van de verbinding is drama. "Maar alles ligt aan mijn installatie thuis" sure....
https://newsroom.odido.nl...beld-internet-voor-thuis/
Nog even geduld
Klopt.. 2 week geleden nog gelukt.rens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:02:
[...]
Als je bij de Odido winkel aangeeft een storing thuis te hebben, krijg je, als ik de ervaring van andere moet geloven, de kaart gratis mee.
Ja en wat is de latency.... thx voor het artikel iddeettjjuuhh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:48:
[...]
Mooi alternatief.
https://newsroom.odido.nl...beld-internet-voor-thuis/
Nog even geduld
Het is mobiel dus vast hoger dan glas of koper. Maar voor heel veel mensen in NL is dat geen issue en is dit een hele goeie oplossing voor het gebrek aan hoge bandbreedte of uberhaupt geen aansluiting.NoFearWizz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:27:
[...]
Ja en wat is de latency.... thx voor het artikel idd
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat is zeker zo! De ms zal voor mij alleen wel een issue zijn. Dus ik wacht maar geduldig af op die glasvezel kabel die misschien ooit nog komt.... Al die tijd de hoofdprijs blijven betalen bij ziggo....Barre73 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:57:
[...]
Het is mobiel dus vast hoger dan glas of koper. Maar voor heel veel mensen in NL is dat geen issue en is dit een hele goeie oplossing voor het gebrek aan hoge bandbreedte of uberhaupt geen aansluiting.
De latency op het mobiele netwerk van Odido is in de laatste twee maanden enorm omlaag gegaan. Ik haal zelf nu vrijwel overal 10 tot 15ms. Maar onthoud wel dat het een shared medium is waar ook telefoons of dat soort dingen op zitten. De latency kan dus iets meer schommelen dan je bij glasvezel gewend bent. Maar het is een perfect alternatief als dat er niet is!NoFearWizz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:27:
[...]
Ja en wat is de latency.... thx voor het artikel idd
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Contract verlengings aanbod net gehoord van Odido Thuis. Bij een 2-jarig verlenging: 10 euro korting op de eerste 10 maanden. Bij een 1 jarig contract verlenging geen korting.

Als je met de opzeg lijn belt kunnen ze je wel korting geven alleen is wat omslachtig.Edman schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:32:
Contract verlengings aanbod net gehoord van Odido Thuis. Bij een 2-jarig verlenging: 10 euro korting op de eerste 10 maanden. Bij een 1 jarig contract verlenging geen korting.
Je huidige abbo wordt opgezegd en je krijgt een nieuw abbo. Ben zelf gewisseld van 1gb naar 2,5 met de online korting van 10 mnd 30 euro.
Ik kreeg wel echt mailtjes van nieuwe klant en ik middels de overstap service op datum xxx ingaat enz enz.
[ Voor 9% gewijzigd door maartendd op 13-09-2024 15:42 ]
Dat is nieuw. Ik kreeg nog 6 maanden 10 euro korting bij een jaarcontract.Edman schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:32:
Naar 2,5 ? Ik zie alleen 2Gbps op de website staan
Bedankt voor de tip!maartendd schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:41:
[...]
Als je met de opzeg lijn belt kunnen ze je wel korting geven alleen is wat omslachtig.
Misshien omdat ik een Odido glasvezel abo heb via het KPN netwerk en niet op hun eigen netwerk, dat ze daarom een mindere deal aanbiedenrens-br schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:43:
[...]
Dat is nieuw. Ik kreeg nog 6 maanden 10 euro korting bij een jaarcontract.
Dat zou inderdaad best kunnen. Ik heb hier wel een KPN netwerk, maar Odido heeft wel eigen apparatuur in de POP.Edman schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:50:
Misshien omdat ik een Odido glasvezel abo heb via het KPN netwerk en niet op hun eigen netwerk, dat ze daarom een mindere deal aanbieden
1 oktober krijg ik de gratis aansluiting van ODF in huis. Feb 2025 loopt mijn contract af bij Ziggo. Kan ik daarna meteen op glas. Ik ben het dure Ziggo echt spuugzat, zit al op 90 euro in de maand. Volgend jaar kan ik 30 euro per maand besparen als ik over ga naar glas. Ik kijk er naar uit
Zo, heheh, na meer dan een jaar wachten en een hele lange tijd kijken naar de groene sprietjes voor de flat en een roze doos in de kamer is eindelijk de Odido in huis aangesloten.
Had eerlijk gezegd verwacht dat ik strak 1G up en 1G down zou hebben, maar is (zowel met Zyxel als Asus router) maar 900M/740M. Snel zat hoor, daar niet van, maar hoe willen ze dan hogere snelheden bieden dan 1Gbit? Nog kans dat er toch iets niet goed is en er verbetering mogelijk is, of kwestie van pech?
Had eerlijk gezegd verwacht dat ik strak 1G up en 1G down zou hebben, maar is (zowel met Zyxel als Asus router) maar 900M/740M. Snel zat hoor, daar niet van, maar hoe willen ze dan hogere snelheden bieden dan 1Gbit? Nog kans dat er toch iets niet goed is en er verbetering mogelijk is, of kwestie van pech?
Strak 1Gb/1Gb kan bijna niet mits je een XGS PON met 2.5Gb of 10Gb LAN aansluiting hebt en ze je daar speling in geven. 1Gb/s is ongeveer 928M met overhead van protocollen etc. Zie: https://www.cablefree.net...oughput-gigabit-ethernet/Dr.Roelski schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:31:
Zo, heheh, na meer dan een jaar wachten en een hele lange tijd kijken naar de groene sprietjes voor de flat en een roze doos in de kamer is eindelijk de Odido in huis aanbgesloten.
Die upload is dan wel wat 'laag', misschien op ander moment eens meten.
[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 14-09-2024 10:40 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ah, had me niet gerealiseerd dat de overhead zo veel was! Maar dan snap ik nog steeds de upload niet. Zou verwachten dat als ik last heb van veel internetters om me heen, dat mn download dan overdag in zou zakken, maar niet mn upload. Zal random nog wel wat speedtest testjes op mn router doen om te zien of het op bepaalde tijden is.tcviper schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:39:
[...]
Strak 1Gb/1Gb kan bijna niet mits je een XGS PON met 2.5Gb of 10Gb LAN aansluiting hebt en ze je daar speling in geven. 1Gb/s is ongeveer 928M met overhead van protocollen etc. Zie: https://www.cablefree.net...oughput-gigabit-ethernet/
Volgens mij zit het ook in de cijfers. 1Gbps is in werkelijkheid volgens mij lager vanwege het feit dat men 1 op 1 doorrekent. Iets met 1000 en 1024. Dus als je 1000Mbps nu door 1024 deelt kom je uit op de reële snelheid. 975Mbps theoretisch en dan gaat er inderdaad nog wat overhead af [interpreteer ik dit goed? Is best verwarrend..tcviper schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:39:
[...]
Strak 1Gb/1Gb kan bijna niet mits je een XGS PON met 2.5Gb of 10Gb LAN aansluiting hebt en ze je daar speling in geven. 1Gb/s is ongeveer 928M met overhead van protocollen etc. Zie: https://www.cablefree.net...oughput-gigabit-ethernet/
Die upload is dan wel wat 'laag', misschien op ander moment eens meten.
Upload is hier juist in tegenstelling tot download sneller. De meter bij Oakla kan het bijna niet aan en lijkt vastgeroest..
Mijn ervaring is dat ik op usenetservers vaak wat download betreft een realistisch beeld van de snelheid krijg. Meestal een strakke 115MB/s
Laatste weken mijzelf los aan het weken van Ziggo (email) met een nieuw e-mailadres. Van plan over te stappen naar Odido 1 Gbps, de glasvezel ligt er sinds vorig jaar. Heb een KPN Netwerk afwerk kastje, via mijnaansluiting.nl zie ik KPN / Glaspoort.
Topic doorgelezen de laatste dagen, maar even ter controle van mijn aanpak...
- Zal maar even (een paar weken) overlap doen qua overstap datums, voor het geval er issues zijn. Wil niet zonder internet zitten.
- Wil in het kader van minder apparaten het liefst de Zyxel model niet gebruiken, maar meteen de TP-Link Deco BE65 BE9300 gebruiken. Ik lees dat dit voor een paar mensen gewoon werkt. Zou moeten lukken? Ding heeft 4 poorten van 2.5 Gbps, fijn, scheelt weer een router, en kan de NAS met de PC op volle snelheid.
- Lijkt geen 2Gbps mogelijk bij via de Odido website, dus kan dan niet om die snelste connector vragen zeker.
- Odido heeft die mooie 1j / 10maanden aanbieding nu, en cashback ook nog mogelijk zover ik zie.
- Andere tips / waarschuwingen?
Dank!
Topic doorgelezen de laatste dagen, maar even ter controle van mijn aanpak...
- Zal maar even (een paar weken) overlap doen qua overstap datums, voor het geval er issues zijn. Wil niet zonder internet zitten.
- Wil in het kader van minder apparaten het liefst de Zyxel model niet gebruiken, maar meteen de TP-Link Deco BE65 BE9300 gebruiken. Ik lees dat dit voor een paar mensen gewoon werkt. Zou moeten lukken? Ding heeft 4 poorten van 2.5 Gbps, fijn, scheelt weer een router, en kan de NAS met de PC op volle snelheid.
- Lijkt geen 2Gbps mogelijk bij via de Odido website, dus kan dan niet om die snelste connector vragen zeker.
- Odido heeft die mooie 1j / 10maanden aanbieding nu, en cashback ook nog mogelijk zover ik zie.
Dank!
Sinterklaas wil bier !
Kreeg vandaag het Odido pakket binnen voor de start op 3 oktober (zit op Delta netwerk nu, XGS-PON). Ik schrok toen ik de T56 zag. De DSL kabel erbij, ik denk huh, volgens mij klopt dit niet, toen zag ik de 2 2.5gbit poorten. Gelukkig de Nokia converter erbij. De monteur zal hem er wel tussen drukken en dan het avontuur van een eigen SFP+ in een UDM Pro proberen. uitvoering: Zaram ZXOS11NPI
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Odido heeft geen email serversParaWM schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
Laatste weken mijzelf los aan het weken van Ziggo (email) met een nieuw e-mailadres. Van plan over te stappen naar Odido 1 Gbps, de glasvezel ligt er sinds vorig jaar. Heb een KPN Netwerk afwerk kastje, via mijnaansluiting.nl zie ik KPN / Glaspoort.
Als de overstap zonder problemen verloopt, coax naar glas zit elkaar niet in de weg dan denk je achteraf of die dubbele aansluiting wel nodig was geweest. Maar loopt het niet soepel is het fijn om even terug te kunnen. Daar had ik tijdens mijn overstap die zonder problemen verliep dat extra bedrag wel voor over.ParaWM schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
Laatste weken mijzelf los aan het weken van Ziggo ...
Op het eigen netwerk de Ziggo 192.168.178.x netwerk range? Dat ook instellen in de Zyxel en misschien later in je Deco netwerk, geeft het minste strubbelingen als er wat vaste IP adressen ingesteld zijn.
Ik heb nu ipv6 door hurricane tunnel. Lijkt goed te gaan.Chris.nl schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:05:
[...]
Odido heeft geen IPv6, hoeft geen drama te zijn. Maar als je dat wél mist had je het willen weten.
Wel wat extra gezoek gehad omdat goegel niet meer door recaptcha kwam.
Maar is ook weer opgelost voorlopig.
Dus als je perse toch ipv6 wil kan het, maar het is natuurlijk een lapmiddel omdat odido het maar niet wil leveren ondanks vele verzoeken.
Hoezo connector? De connector is altijd hetzelfde, alleen de glasvezeltechniek kan afwijken. Max 1Gbps is doorgaans AON of GPON, bij AON krijg je een mediaconverter zodat je met een UTP kabel naar je Deco kan, bij GPON krijg je een ONT (los kastje met intelligentie die de monteur/odido moet activeren) die je ook met een UTP kabel aansluit op je Deco.ParaWM schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:22:
Je Deco moet alleen VLAN’s ondersteunen, want Odido gebruikt een VLAN tag om internetverkeer mogelijk te maken. Je moet dan VLAN300 erin kloppen en gaan.
De Zyxel heb je alleen nodig als je vaste telefonie hebt, want dat is een draak om met eigen router voor elkaar te krijgen, je bent dan beter af door je nummer naar een VOIP provider te porteren.
I reject your reality and substitute my own
Ter info. Nov 22 de straat open. 11 september 24 thuis aangesloten op odido 1gieg. So far so good. Odido tv app op mijn lg werkt redelijk. Wel via kabel aangesloten
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
jwbokx schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:59:
Odido heeft geen email servers.
Dus je krijgt geen <gebruikersnaam/alias>@odido.nl van ze die je via smtp.odido.nl/pop3.odido.nl/imap.odido.nl zou kunnen gebruiken
Dat zou echt serieus minder zijn, want voor sommige dingen heb ik toch een dergelijk "ISP adres" nodig naast mijn apart gehoste e-mail met eigen domein

Ik heb dit topic wat zitten doorlezen/searchen en dit is zo'n beetje wat ik tot nu toe heb gevonden op basis van iemand die alleen interesse heeft in Internet Only via het Delta Netwerk :
- Stabiliteit en snelheid over het algemeen wel OK.
Zolang men niet ineens weer dit soort rare dingen gaat doen : nieuws: T-Mobile Thuis-gebruikers klagen over hoge latency na routering via D...

- IPv4 adres redelijk vast te noemen, ondanks het niet 1:1 gekoppeld te zijn aan je Klantnummer zoals bij KPN/Planet Internet/XS4ALL in het verleden.
- SMTP poort 25 is geblokkeerd.
Dus eventueel zelf e-mail hosten zou betekenen dat ik een Mail Relay nodig heb, maar gelukkig is die kans heel klein!
- VoIP/SIP poort 5060 blijkbaar ook ?!
En dat geeft zelfs problemen als je gewoon naar een Server van CheapConnect of zo wilt verbinden
- Sommige websites zouden via hun eigen DNS Servers onbereikbaar zijn, want laten we zeggen wat minder legaal ??
Gelukkig host ik zelf mijn DNS meuk ondanks dat ik daar niks mee doe!
- Je krijgt gelukkig een losse XGS-PON ONT en dat zou in mijn geval nog steeds de Nokia 010 moeten zijn als het goed is ?
- IPv6 gedoe slaan we maar over... Dat komt vanzelf wel een keer...
- CG-NAT vind ik echter wel iets dat ik heeeel graag wil vermijden en lees daar welles/niettes berichten over : Hoe zit het daarmee op dit moment ?!
En als laatste iets anders dat ik heeeel belangrijk vind :
Ik lees dat onderhoud over het algemeen tussen 01:00 en 06:00 wordt uitgevoerd en meestal voor korte downtime zorgt van grofweg 15 minuten als alles goed gaat.
Maar hoe zit het met het aankondigen daarvan en word je daarover goed op de hoogte gehouden via zowel de website als per e-mail ?!
Dit is namelijk echt tragisch slecht geregeld bij Caiway (Dat straks ook het Delta label krijgt) en één van de belangrijkste redenen dat ik daar heel graag weg wil !!!

Vooral als er een storing is en je zonder een werkende verbinding zit echt vreselijk irritant, omdat je dan dus totaal niet weet wat er aan de hand is op dat moment...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355 Ik heb nooit gemist dat ik geen provider email adres heb.
Verder als uptime zo enorm belangrijk is kun je beter het zakelijke abonnement nemen met 4G back-up. Of een 2e lijn bij een andere provider. Grotere storingen kun je via de communitie volgen.
Verder als uptime zo enorm belangrijk is kun je beter het zakelijke abonnement nemen met 4G back-up. Of een 2e lijn bij een andere provider. Grotere storingen kun je via de communitie volgen.
En ik "offload" daar graag bepaalde dingen naartoejongetje schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:24:
Ik heb nooit gemist dat ik geen provider email adres heb.
*knip*
[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 16-09-2024 08:13 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als ik jou berichten zo lees doe je “vage” dingen op het internet en verwacht aan de andere kant wel 100% garantie….nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:27:
[...]
En ik "offload" daar graag bepaalde dingen naartoe
[...]
*knip*
[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 16-09-2024 08:13 ]
Dat lees je dan verkeerd...eettjjuuhh schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:16:
Als ik jou berichten zo lees doe je “vage” dingen op het internet en verwacht aan de andere kant wel 100% garantie….
Als er buiten werkzaamheden zijn door welke partij dan ook rondom zijn kavel, dan wordt hij ook ruim van te voren geïnformeerdeettjjuuhh schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:16:
[...]
Als ik jou berichten zo lees doe je “vage” dingen op het internet en verwacht aan de andere kant wel 100% garantie….
Klopt, buiten mijn domein dingen zitten bij mij in de hotmail.com, af en toe select all delete...Dus je krijgt geen <gebruikersnaam/alias>@odido.nl van ze die je via smtp.odido.nl/pop3.odido.nl/imap.odido.nl zou kunnen gebruiken
Dat zou echt serieus minder zijn, want voor sommige dingen heb ik toch een dergelijk "ISP adres" nodig naast mijn apart gehoste e-mail met eigen domein
Dat offloaden kan toch naar elk willekeurig ander (gratis) mailbox.nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:27:
[...]
En ik "offload" daar graag bepaalde dingen naartoe
[...]
Dat soort reacties post jij inderdaad heel vaak in dit topic, maar dat kunnen de meesten zelf ook wel bedenken gelukkig!![]()
*knip*
[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 16-09-2024 08:14 ]
*knip*. Deze reactie is ongepast en meerdere keren op de man.
[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 16-09-2024 08:11 ]
Sorry, nog niet helemaal thuis in die afkortingen. Maar had gelukkig net genoeg info gegeven voor dit (voor mij) nuttige antwoord van je, dank !nelizmastr schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:36:
[...]
Hoezo connector? De connector is altijd hetzelfde, alleen de glasvezeltechniek kan afwijken. Max 1Gbps is doorgaans AON of GPON, bij AON krijg je een mediaconverter zodat je met een UTP kabel naar je Deco kan, bij GPON krijg je een ONT (los kastje met intelligentie die de monteur/odido moet activeren) die je ook met een UTP kabel aansluit op je Deco.
Je Deco moet alleen VLAN’s ondersteunen, want Odido gebruikt een VLAN tag om internetverkeer mogelijk te maken. Je moet dan VLAN300 erin kloppen en gaan.
De Zyxel heb je alleen nodig als je vaste telefonie hebt, want dat is een draak om met eigen router voor elkaar te krijgen, je bent dan beter af door je nummer naar een VOIP provider te porteren.
Odido is besteld. Morgen maar even bellen, want in de email van ze staat dat eerst hun aanlegpartner het glasvezelpunt in de straat en daarna de woning moet aanleggen. Maar dat is al vorig jaar gebeurd, Guidion kan komen
Sinterklaas wil bier !
Van alle providers die ik ooit gehad heb, heb ik nooit het bijbehorende e-mailadres of mail systeem gebruikt. (hoogstens de uitgaande SMTP server)jongetje schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:24:
@nero355 Ik heb nooit gemist dat ik geen provider email adres heb.
Sinds '94 een .DDS- account (toen gratis, nu betaald) en dat werkt al dik 30 jaar uitstekend.
Maakt niet uit met welke provider je verbinding hebt met internet. (zeker in het begin toen je nog moest inbellen met al die gratis providers van toen zoals TMF-web en dergelijke)
Vziw heb ik nog geen mail/sms van Odido gezien mbt werkzaamheden. Nou kan dat natuurlijk ook zijn doordat er misschien geen werkzaamheden zijn geweest waar ik last van zou kunnen hebben. Ten tijde van KPN kreeg ik wel een SMS. En sowieso mocht er iets niet werken dan ging ik via mijn mobiel met 4G of 5G even op de KPN-site checken of er ergens een storing of onderhoud is. Datzelfde zou ik ook kunnen doen bij Odido. Maar meestal als bij mij iets het niet doet is een korte klap: de modem een schop geven. En als ie het dan nog niet doet dan verder checken.nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:20:
[...]
En als laatste iets anders dat ik heeeel belangrijk vind :
Ik lees dat onderhoud over het algemeen tussen 01:00 en 06:00 wordt uitgevoerd en meestal voor korte downtime zorgt van grofweg 15 minuten als alles goed gaat.
Maar hoe zit het met het aankondigen daarvan en word je daarover goed op de hoogte gehouden via zowel de website als per e-mail ?!
aka pluim003
Mijn ervaring is dat het niet altijd wordt aangekondigd. 'sOchtends zie ik dan dat er even downtime is geweest (voor mij niet erg). Soms heb je dan ineens een ander IP (Mijn router update dan automatisch mijn DNS-records, dus is ook zo opgelost).DikkieDick schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:31:
[...]
Vziw heb ik nog geen mail/sms van Odido gezien mbt werkzaamheden. Nou kan dat natuurlijk ook zijn doordat er misschien geen werkzaamheden zijn geweest waar ik last van zou kunnen hebben. Ten tijde van KPN kreeg ik wel een SMS. En sowieso mocht er iets niet werken dan ging ik via mijn mobiel met 4G of 5G even op de KPN-site checken of er ergens een storing of onderhoud is. Datzelfde zou ik ook kunnen doen bij Odido. Maar meestal als bij mij iets het niet doet is een korte klap: de modem een schop geven. En als ie het dan nog niet doet dan verder checken.
- De poort 25 die geblocked wordt werk ik omheen door via poort 857 op een relay (sendgrid) te zetten.
- Poort 25 inbound werkt wel gewoon, je kunt dus een mailserver draaien.
- Ik gebruik eigen router en cheapconnect is dan gewoon bereikbaar.
Weet iemand als je belt om op te zeggen voor Odido glasvezel of je dan nog een goed aanbod krijgt om te verlengen?
3 weken geleden kreeg ik nogEdman schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:17:
Weet iemand als je belt om op te zeggen voor Odido glasvezel of je dan nog een goed aanbod krijgt om te verlengen?
DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ok, interessant. En kreeg je die aanbieding toen je wou 'opzeggen' of toen je vroeg naar 'verlengen'?DON PAPA schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:24:
[...]
3 weken geleden kreeg ik nog
DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Ik ben namelijk benieuwd of daar nog verschil in zit.
Het is al vaker vermeld. Zeg Ziggo [je huidige aanbieder] pas op , op het moment dat je een goed werkende Odido hebt. Zit je wellicht een maand met dubbele kosten, maar dat lijkt mij de moeite waard.ParaWM schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:44:
[...]
. Maar dat is al vorig jaar gebeurd, Guidion kan komenDaarna even Ziggo bellen per wanneer ik dan afgesloten wordt, en de boel even afstemmen.
Ik heb gewoon gevraagd of ze nog een aanbieding konden doen als mijn jaarcontract zou eindigen in oktober, en kreeg toen deze aanbieding.Edman schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:44:
[...]
Ok, interessant. En kreeg je die aanbieding toen je wou 'opzeggen' of toen je vroeg naar 'verlengen'?
Ik ben namelijk benieuwd of daar nog verschil in zit.
Geen opzegging, maar onlangs belde ik met de opmerking dat mijn contract binnenkort afloopt en of ze leuk aanbod konden doen en dat konden ze. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79949308 . Beetje zelfde verhaal als Don Papa meldt/meldde/.Edman schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:17:
[ Voor 14% gewijzigd door DikkieDick op 16-09-2024 12:38 ]
aka pluim003
Eerder reageerde ik met: Hou er rekening mee dat je dan over zou kunnen gaan naar[of overgaat] gaat naar wellicht een ander prijsplan en als je dan de klantenkorting mocht hebben deze ook worden gewijzigd en het per saldo niet veel zal/zou opleveren.DON PAPA schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:01:
[...]
Ik heb gewoon gevraagd of ze nog een aanbieding konden doen als mijn jaarcontract zou eindigen in oktober, en kreeg toen deze aanbieding.
Als voorbeeld neem ik mijzelf.
In begin 2017 abbo's bij TMobile aangegaan voor Internet Only [1Gbps up/down] en een mobiel unlimited data/bellen/sms] Met alle klantenkortingen kwam ik toen uit op 50euro per maand[inmiddels vanwege de wettelijk toegestane doorberekening inflatie kom ik nu op een kleine 59 euro.
Nog niet zolang geleden ook eens contact opgenomen voor verlening en welke kortingen er eventueel zouden zijn. Al met al zouden de pakketkosten hoger worden [nieuw prijsplan] en zou de klantenkorting lager worden. De aanbieding voor het verlengen zou mij uiteindelijk meer doen moeten betalen dan nu. Ik zou dan uitkomen op een 76 euro p/m
Kijk dus goed wat aan het einde de gevolgen zijn indien je een mooi aanbod krijgt en reken het goed door.
Bovenstaande is dus mijn n=1
"Vragen naar de Safedesk". Kijk, dat is een goede tip!DikkieDick schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:35:
[...]
Geen opzegging, maar onlangs belde ik met de opmerking dat mijn contract binnenkort afloopt en of ze leuk aanbod konden doen en dat konden ze. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79949308 . Beetje zelfde verhaal als Don Papa meldt/meldde/.
Heb nu zelf 400Mbit en tv. Wil 400Mbit wel houden, vindt 100Mbit namelijk net iets te weinig ivm downloaden/streaming etc. Jammer dat ze geen 200 of 250 Mbit aanbieden bij Odido.
[ Voor 17% gewijzigd door Edman op 16-09-2024 15:10 ]
Maar eens het nummer gebeld op de website van ODF, komt je uit bij bij de VolkerWessels Telecom.LooneyTunes schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:59:
[...]
Die november '23 klinkt bekend.
Hier in Risdam al 2 maanden glas van ODF. Het is dat mijn buitenmuur (waar ze doorheen moesten) meer dan 80 cm was dat het eerder niet lukte wegens te korte boor, anders had ik in februari al glas gehad. (eerste 'boor-afspraak' was 31-1-24)
[Afbeelding]
(als ze wat meer naar rechts hadden gegraven, hadden ze de mantelbuis van het gas en/of stroom en/of PWN kunnen gebruiken, maar dan hadden ze ook dieper moeten graven)
Hij ging in het systeem kijken of hij een afspraak voor me kon maken voor het naar binnen brengen. Helaas er was een probleem met het doorblazen van de kabels aan de kant van de centrale ofzo.
Hij kon ook geen indicatie geven over wanneer het opgelost zou zijn want de datum in zijn systeem was er een uit het verleden.
Moet maar nog meer geduld hebben dus
(Wijk Risdam-Noord in Hoorn)
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen