Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15
Muis666 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:
[...]

Je hebt wel geluk gehad dat zowel KPN als Odido je via AON hebben aangesloten. De kans dat anderen dit kunnen doen wordt steeds kleiner omdat beide providers steeds meer GPON/XGSPON doen en dan moet je dus wel de ONT wisselen.
Toen Guidion belde heb ik dat ook specifiek gevraagd, of het een ONT plaatsing/wisseling was en of de monteur ook naar de wijkcentrale moest, dat laatste was niet het geval dus ik durfde de aanname te doen dat mijn AON aansluiting op AON bleef en ik de monteur dus niet nodig had.

Ik weet niet wat het is, maar ik heb een hekel aan monteurs over de vloer, als het half niet hoeft doen we het lekker niet :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
stfnz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:17:
Op dit adres is er nog geen andere glasvezel aanbieder, dus een overstap binnen glasvezel zal dan wel niet mogelijk zijn begin volgend jaar. (Na dus Odido een jaar in gebruik gehad te hebben).
Even de aanname dat je via ODF zit. 1 jaar na de eerste actieve aansluiting wordt de POP opengesteld voor andere providers. Als je even geduld hebt dan kun je overstappen.

https://opendutchfiber.nl/providers

(lijkt niet helemaal actueel want Youfone kan alleen nog via KPN netwerk geleverd worden voor nieuwe klanten).

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 03-09-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hoe zit het met de Media box van Odido? Is die een beetje bruikbaar?

Zit nu bijna een jaar bij KPN, en ben er eigenlijk wel klaar mee. De KPN TV+ box crasht bij mij regelmatig bij het doorspoelen/terugspoelen, en eigenlijk werkt de iTV app op mijn trage Android TV nog fijner. Dat is eigenlijk een prima oplossing, echter kan ik dan mijn opnames pas een dag later terugkijken, terwijl dat op de KPN TV+ box gelijk kan...

Aangezien ik nog best veel TV kijk ben ik benieuwd naar de TV ervaringen bij Odido, om te zien of dat beter is (Odido Media box draait volgens mij ook Android namelijk). Ziggo is een stuk duurder, maar daar was de TV altijd dik in orde, zowel de Ziggo GO app als de Media box.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan22 op 03-09-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Ik gebruik sinds kort die odido media box en vind deze vergelijkbaar maar veel vlotter dan kpn.
Merkte wel een hapering regelmatig maar nu ik de fps op 50 heb gezet lijkt het weg te zijn. Default staat deze nl op 60.
Volgens mij staat hij bij kpn standaard op 50.
Op odido forum staan overigens wel aardig wat klachten dus daar ff inlezen

[ Voor 13% gewijzigd door merlin1201 op 03-09-2024 12:39 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19-08 11:37
Ik weet niet of ik er een apart topic voor aan moet maken of dat het hier kan maar vraagje over de Zyxel modem settings.

Ik heb de T-56 Zijn er nog eventuele settings die verstandig zijn om aan te passen uiteraard naast veranderen van het standaard SSID naam en het wachtwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19

DON PAPA

Tweaker-fan

Username3457829 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:07:
Ik heb de T-56 Zijn er nog eventuele settings die verstandig zijn om aan te passen uiteraard naast veranderen van het standaard SSID naam en het wachtwoord?
wlmpie in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Username3457829
  • Laatst online: 19-08 11:37

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:14
Advies om DoS protection uit te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Xilvaro schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:42:
[...]

Toen Guidion belde heb ik dat ook specifiek gevraagd, of het een ONT plaatsing/wisseling was en of de monteur ook naar de wijkcentrale moest, dat laatste was niet het geval dus ik durfde de aanname te doen dat mijn AON aansluiting op AON bleef en ik de monteur dus niet nodig had.

Ik weet niet wat het is, maar ik heb een hekel aan monteurs over de vloer, als het half niet hoeft doen we het lekker niet :)
AON of niet is verder niet zo relevant. De monteur moet de fiber ompatchen in de wijkcentrale en wil een live ONT zien bij de klant thuis zodat er een werkende lijn opgeleverd is.
Overigens kun je nu AON hebben, maar alsnog via XGS-PON aangesloten worden in de wijkcentrale.

Die monteur heeft de motivatie zsm weer weg te zijn dus open je meterkast, laat hem die ONT er op schroeven en hij is in 10 min weer weg.

(Ik ben benieuwd maar ga het niet vragen wat er zo vervelend is aan iemand die bij je thuis komt voor zoiets? Hij/Zij komt niet bij je intrekken hoor ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 03-09-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:22
Bedankt voor de reacties.

Heb even geinformeerd en er werd mij verteld dat ik de upgrade naar 2GBPS ook gewoon kan meepakken, voor de duur van de 10 maanden.

Zie alleen nog geen verschil na een restart van de router. Zyxel T-56. De bekabeling is Cat 5E dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

stfnz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:35:
[...]
Zie alleen nog geen verschil na een restart van de router. Zyxel T-56. De bekabeling is Cat 5E dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn denk ik.
Heb je wel al een 10Gbit ONT in de meterkast hangen? Want toen ik de overstap maakte van 1Gbit naar 2Gbit, kreeg ik eerst een nieuwe ONT toegestuurd die 10Gbit aan kan (de oude ging namelijk maar tot 1Gbit), en ook kwam er weer opnieuw een Guidion monteur langs om deze nieuwe ONT aan te melden / registreren.

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 03-09-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
DON PAPA schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:47:
[...]

Heb je wel al een 10Gbit ONT in de meterkast hangen? Want toen ik de overstap maakte van 1Gbit naar 2Gbit, kreeg ik een nieuwe ONT die 10Gbit aan kan, en kwam er opnieuw een Guidion monteur langs om deze nieuwe ONT aan te melden / registreren.
Dat weet ik eigenlijk niet, kan het er niet echt op zien staan. Geen idee of Odido die info heeft. Dan moet ik het maar even vragen. Nemen ze de ONT weer terug als het abonement afgelopen is? Want we zitten nu al op de helft, dan is het een hoop gedoe voor een paar maanden.

Hangen ze niet bij nieuwe verbindingen meteen een 10GBPS ONT op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
Misschien dat hier iemand het weet. Mijn odido zakelijk abonnement is afgelopen heb een zyxel t50 router en usb stick voor backup internet. Moeten deze terug? Ik heb geen instructies gekregen en ook geen antwoord op mijn mail naar de helpdesk. Gisteren 30 min in de wacht gestaan voordat ik het zat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

stfnz schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:53:
[...]
Hangen ze niet bij nieuwe verbindingen meteen een 10GBPS ONT op?
Als er op de achterkant van de ONT (stikker) staat XGS-PON dan heb je een 10Gbit ONT. Ik kreeg toen der tijd (nieuwe glasvezel aansluiting) eests een 1Gbit ONT bij mijn 1Gbps abonnement (dat was toen het hoogste abonnement), en toen ik die later liet verhogen naar een 2Gbit abonnement kreeg ik dus een 10Gbit ONT toegestuurd. Deze heeft een Guidion monteur toen opnieuw aangesloten (omdat de ONT door hem geregistreerd moest worden) en moest ik de oude 1Gbit ONT weer retour sturen naar Odido. Ik heb inmiddels nu mijn snelheid weer laten verlagen naar 400Mbps, en de 10Gbit ONT hangt nog steeds in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
DON PAPA schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:34:
[...]

Als er op de achterkant van de ONT (stikker) staat XGS-PON dan heb je een 10Gbit ONT. Ik kreeg toen der tijd (nieuwe glasvezel aansluiting) eests een 1Gbit ONT bij mijn 1Gbps abonnement (dat was toen het hoogste abonnement), en toen ik die later liet verhogen naar een 2Gbit abonnement kreeg ik dus een 10Gbit ONT toegestuurd. Deze heeft een Guidion monteur toen opnieuw aangesloten (omdat de ONT door hem geregistreerd moest worden) en moest ik de oude 1Gbit ONT weer retour sturen naar Odido. Ik heb inmiddels nu mijn snelheid weer laten verlagen naar 400Mbps, en de 10Gbit ONT hangt nog steeds in de meterkast.
Bedankt voor de reactie.

Het was dus inderdaad de CAT 5E kabel.. en mijn LAN kabel zat niet in LAN 1, de enigste 2.5G port op de Zyxel. Probleem is dus opgelost, er zal wat nieuwe bekabeling moeten komen. En een nieuw AP, wat mijn oude router zal het ook niet meer aankunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:16
Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:24:
Misschien dat hier iemand het weet. Mijn odido zakelijk abonnement is afgelopen heb een zyxel t50 router en usb stick voor backup internet. Moeten deze terug? Ik heb geen instructies gekregen en ook geen antwoord op mijn mail naar de helpdesk. Gisteren 30 min in de wacht gestaan voordat ik het zat was.
Ik heb een mail gehad een week voor de opzegging dat ik nog bericht zou krijgen waar het heen moet. Maar tot op heden nog niks ontvangen. Bijzondere was dat de lijn het bleef doen na de opzeggingsdatum. Sim nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:13
henk26 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:36:
[...]

Ik heb een mail gehad een week voor de opzegging dat ik nog bericht zou krijgen waar het heen moet. Maar tot op heden nog niks ontvangen. Bijzondere was dat de lijn het bleef doen na de opzeggingsdatum. Sim nog niet getest.
Had dus even iemand aan de lijn die me doorverbond en die zei dat het gigantisch druk is. Maar goed opzeggen is een vrij standaard proces dus kun je makkelijk automatiseren. Klinkt alsof ze toch veel met de hand doen.

Bij mij ging de internetverbinding wel down op de dag van overstappen aangezien het een aon is moet iemand een glas module in andere switch hebben gezet van kpn.

[ Voor 12% gewijzigd door Vaevictis_ op 03-09-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Laatst online: 17-09 10:00
Kom bij Guidion niet door na 60 min wachten aan de telefoon vind ik het goed geweest. Iemand een idee of ze een mail of online afspraak tool hebben?

glasvezel ligt al in het huis maar daarna gebeurt er niets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

bjornricardo33 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:16:
Kom bij Guidion niet door na 60 min wachten aan de telefoon vind ik het goed geweest. Iemand een idee of ze een mail of online afspraak tool hebben?

Het kan goed zijn dat de wijkcentrale nog niet klaar is om je aan te sluiten. Als alles klaar is, dan krijg je van Guidion een link toegestuurd waarmee je online een afspraak voor een monteur kan maken. Je zal dus waarschijnlijk nog even geduld moeten hebben, of toch in contact zien te komen met Guidion, om te vragen hoe het ervoor staat...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12

Vliegvlug

Flight Simple

pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Vond ik ook verrassend. Op de achterkant van de ONT staat een IP adres (192.168.100.1), username en wachtwoord. Ik verwacht niet meer dan een status pagina of management interface o.i.d. Met een eigen SFP haal je de ONT er tussenuit en dus ook geen additionele management interface.

Ik heb niet geprobeerd in te loggen op de ONT. Je kan dat nl. niet vanuit het LAN, maar alleen door bijv. een laptop rechtstreeks op de ONT in te prikken en handmatig op de laptop een IP adres in hetzelfde subnet als de ONT te configureren.

Dus de ONT doet geen DHCP en routing. Dat doet dat de zyxel of je eigen router.
pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20
Gisteren mijn installatiepakket binnen gekregen en daar zat dezelfde Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON terminal bij.
Inderdaad met een username root en wachtwoord op de achterkant.

Nieuwsgierig als ik ben dat ding gelijk opgestart en aan mijn laptop gehangen. :P
Helaas werkt dat niet aangezien mijn laptop een 1G ethernet poort heeft en de 10G ethernet poort van de HN8010Ts blijkbaar niet backwards compatible is met 1G en ik dus geen link kreeg op mijn laptop. :|

Maar ik laat me niet zo makkelijk ontmoedigen; op mijn Ziggo modem is er één 2,5G poort dus daar de HN8010Ts aan gehangen en mijn laptop in een van de andere 1G poorten van de modem geprikt en toen kon ik er wel bij! :*)

Via HTTP kan je de webinterface benaderen op 192.168.100.1
SSH ook nog geprobeerd maar dat werkt niet.

Heb van alle interface pagina's screenshots gemaakt, zal ze zo hier posten. Zijn vast meer mensen in geïnteresseerd :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON

Quickstart Guide

Screenshots van de webinterface.
Dit is direct nieuw uit de doos, in eerste instantie zonder dat de glasvezel was aangesloten, dat heb ik een dag later alsnog gedaan en toen deze post aangevuld. (Zie changelog)
Aan de ethernetpoort had ik mijn laptop aangesloten zodat ik bij de webinterface kon. Er was geen router aanwezig.

Bij sommige pagina's staat een scrollbar om naar beneden te kunnen scrollen maar enkel bij 3.3.3 staat er ook daadwerkelijk nog tekst buiten beeld, bij de rest is het slechts blanco ruimte.

Ik heb de screenshots wel flink verkleind om opslagruimte in mijn Tweakers Gallerry te besparen, maar ze zijn nog wel goed leesbaar na wat sharpning. ;)
Heb gemerkt dat externe picture hosters na een zeker tijd toch bestanden verwijderen dus daarom voor kleinere plaatjes in de Tweakers gallery gekozen.

En nu, de screenshots! :*)

1. Home Page

Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page
Dat er kruisje staat bij het lijntje naar de wereldbol is omdat ik eerst de glasvezel niet aangesloten had.

Ik heb later de glasvezel wel aangesloten en dan ziet het er zo uit:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page [Fiber connected]

Als je op een van de poorten links op het plaatje klik, maakt niet uit of het de glas of koper interface betreft, dan komen de onderstaande opties naar voren:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 1. Home Page [Ports clicked]
Het management wachtwoord aanpassen kan ook op een aparte pagina die later komt (Zie 3.3.1 Advanced System Management - Account Management), ik vermoed dat het hier enkel getoond wordt omdat het standaard wachtwoord wat op de achterkant van het kastje gedrukt staat nog actief is.
En dat als je dat aanpast naar iets anders enkel nog de Restart en Restore Defaults knoppen worden weergegeven.

Het bolletje met RESET erbij is trouwens een knop waar je op kan klikken om de ONT te resetten.
Er zit aan de linker zijkant van het kastje ook een fysieke resetknop.

2. System Information

2.1. Device
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.1 - System Information - Device

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Device Information
On this page, you can view basic device information.

Basic Information
Device Type:        HN8010Ts-20
Description:        OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON Terminal (XGSN2/PRODUCT ID:2102314NWX6RQ4001012)
SN:                 <deleted>
Hardware Version:   2D62.A
Software Version:   V5R022C00S200
Manufacture Info:   2102314NWX6RQ4001012.DC02
ONT Registration 
Status:             O1(Initial state)
ONT ID:             1023
CPU Usage:          6%
Memory Usage:       67%
Custom Info:        COMMON

ONT Registration Status staat op O1 omdat er eerst geen glasvezel was aangesloten.
Toen ik de tekst kopieerde was de CPU en memory belasting ook weer wat lager dan in de screenshot.

Na het inprikken van de glasvezel werd het dit:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.1 - System Information - Device [Fiber connected]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Device Information
On this page, you can view basic device information.

Basic Information
Device Type:        HN8010Ts-20
Description:        OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON Terminal (XGSN2/PRODUCT ID:2102314NWX6RQ4001012)
SN:                 <deleted>
Hardware Version:   2D62.A
Software Version:   V5R022C00S200
Manufacture Info:   2102314NWX6RQ4001012.DC02
ONT Registration 
Status:             O5(Operation state)
ONT ID:             4
CPU Usage:          2%
Memory Usage:       69%
Custom Info:        COMMON

Het ONT ID is nu veranderd naar 4
Lijkt erop dat de verbinding al actief is gezien de O5 status ook al is deze nog niet officieel opgeleverd.
Weet alleen niet zeker of nu daadwerkelijk ook een verbinding naar internet is aangezien ik enkel een laptop aan de ONT had hangen en geen router om ook daadwerkelijk het internet op te kunnen.

2. System Information

2.2. Optical
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.2 - System Information - Optical
Als de glasvezel niet aangesloten is staat hier weinig info weergegeven.
Wel interessant te zien dat er vaste referentie waarden zijn voor ONT maar voor OLT blijkbaar niet want die worden niet weergegeven. Ga er vanuit dat dit wel het geval is wanneer de glasvezel is aangesloten. Vraag me af of de OLT die referentie waarden dan doorgeeft aan de ONT naast de daadwerkelijke waarden.

Na aansluiten van de glasvezel die het er zo uit:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.2 - System Information - Optical [Fiber connected]
De gemeten waarden voor de ONT liggen mooi binnen de referentie waarde en voor de OLT wordt nu ook een referentiewaarde voor Transmit Optical Power aangegeven van 1.5 to 5.0 dBm

2. System Information

2.3. Eth Port
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.3 - System Information - Eth Port
De koper ethernet interface is verbonden met een 2,5G poort wat hier ook wordt aangegeven. De ONT kan niet aangesloten worden op een 1G poort, bij een test met de 1G poort van mijn laptop kwam er in elk geval geen link tot stand.

2. System Information

2.4. Service Provisioning Status
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.4 - System Information - Service Provisioning Status
Glasvezel was toen niet aangesloten! ;)

Hier na aansluiten van de glasvezel:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 2.4 - System Information - Service Provisioning Status [Fiber connected]
De registratie van de ONT bij de OLT is succesvol en de configuratie van de OLT service ook! :*)

3. Advanced

3.1. LAN
3.1.1. LAN Host
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.1.1 - Advanced - LAN - LAN Host
Het standaard IP kan aangepast worden. Ben benieuwd wat er gebeurt als je hier een publiek adres uit de Odido range uit je buurt probeert in te vullen, of je daarmee het internet van je buren dan verstoord.
Ga het niet testen maar vraag het me wel af.

3. Advanced

3.2. Security
3.2.1. MAC Filtering
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.2.1- Advanced - Security - MAC Filtering
Had geen MAC filtering verwacht.
Niet echt heel nuttig wanneer de ONT direct in de WAN poort van een router wordt gestopt, MAC van de clients erachter zijn dan toch niet zichtbaar.
Mogelijk wel handig wanneer je een publiek IP block van je provider hebt in een zakelijke omgeving en je bepaalde devices niet naar het internet wilt laten gaan, maar waarom hebben ze dan een publiek adres nodig...
[Edit]: zie dat de filter mode nu op blacklist staat, maar je kan hem ook op whitelist zetten en dat zou handig kunnen zijn om rogue devices te blokkeren.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.1. Account Management
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.1 - Advanced - System Management - Account Management
Ben benieuwd of de Guidion monteur dit wachtwoord wijzigt en je daarna niet meer op de webinterface van de ONT kan komen.
[Edit]: meerdere mensen hebben hier aangegeven dat de monteur de ONT enkel ophangt en aansluit en er niet op aanlogt.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.2. ONT Authentication
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.2 - Advanced - System Management - ONT Authentication [Password]
De password optie is blijkbaar waar hij standaard op staat maar kan ook op LOID gezet worden en dan ziet het er zo uit:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.2 - Advanced - System Management - ONT Authentication [LOID]
Ben verder niet bekend met LOID.

Geen van deze opties hoeft overigens te worden ingevuld om verbinding te maken met de OLT.
Dat blijkt uit de status van het screenshot bij 2.4 nadat de glasvezel was aangesloten.

3. Advanced

3.3. System Management
3.3.3. Open Source Software Notice
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.3.3 - Advanced - System Management - Open Source Software Notice
Deze tekst gaat nog een heel stuk naar beneden door maar niet interessant genoeg om hier helemaal te copy-pasten ;)

3. Advanced

3.4. Maintenance Diagnosis t
3.4.1. Configuration File Management
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.1 - Maintenance Diagnosis - Configuration File Management
Kan je een Config File opslaag door op Save te klikken waarna de volgende melding verschijnt:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.1 - Maintenance Diagnosis - Configuration File Management [saved dialog

Er verandert verder niets aan het scherm zelf na het klikken van OK. Had verwacht dat er dan een entry met de saved configuration file zou verschijnen die je dan kan terugzetten, maar dat is dus niet het geval.
Is me niet duidelijk hoe deze configuratie dan wel weer terug te zetten is op de ONT en of dat überhaupt kan en wat de functie eigenlijk is van deze pagina.

3. Advanced

3.4. Maintenance Diagnosis
3.4.2. Advanced Power Management
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.2 - Maintenance Diagnosis - Advanced Power Management
Vraag me af hoeveel deze enery saving stand bespaart en of dat nog invloed kan hebben op de performance, dat de ONT bij weinig verkeer op een lagere CPU snelheid gaat draaien ofzo en of hij dan bij plotselinge pieken mogelijk niet snel genoeg weer bij is en daardoor de boel tijdelijk vertraagd of een paar packets dropt.
Er zal in elk geval een reden zijn dat je deze optie uit kan zetten.

3. Advanced

3.4.3. User Log
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.3 - Maintenance Diagnosis - User Log
Als je de knop Download Log File klikt krijg je een tekstbestand genaamd hwontlog.txt met alle info in het getoond venster van de webinterface:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Manufacturer:Huawei Technologies Co., Ltd;
ProductClass:HN8010Ts-20;
SerialNumber:<deleted>;
IP:192.168.100.1;
HWVer:2D62.A;
SWVer:V5R022C00S200;

1981-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER
1981-01-01 00:00:56 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104509,AlarmLevel:Error,Software upgrading.Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:16 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104510,AlarmLevel:Error,Software successfully upgraded. Source version: V500R022C00SPC200B028. Target version: V500R022C00SPC200B025.Terminal:OTHER
1981-01-01 00:01:18 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: [0], Terminal:OTHER
1981-01-01 00:00:00 [Error][Alarm-Log] AlarmID:104001,AlarmLevel:Error,Device reset. Cause: System reset after being powered on, Terminal:OTHER
1981-01-01 00:03:02 [Critical][Config-Log] Terminal:WEB(192.168.100.2),Result:Success,Type:Login,Username:root
Vind de datum van 1 januari 1981 wel apart, vraag me af waarom die datum, is precies 11 jaar na epoch 0
En Error,Software successfully upgraded, whut :?

3. Advanced

3.4.4. Indicator Status Management
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.4 - Maintenance Diagnosis - Indicator Status Management [On]
Normaal staan ze aan maar je kan ze ook uitzetten:
Huawei HN8010Ts-20 ONT - 3.4.4 - Maintenance Diagnosis - Indicator Status Management [Off]
Dat kan misschien handig zijn als je je glasvezel aansluiting in de woonkamer hebt en je de ONT in het zicht hebt hangen.
Fijn dat je er ook een schedule aan kan hangen. :)

[ Voor 255% gewijzigd door Vliegvlug op 06-09-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wil de ONT ook nog aan de glasvezel gaan koppelen en kijken welke info er dan meer te zien is.
Als ik het juiste wachtwoord had zou ik zelfs al verbinding kunnen hebben vermoed ik. Aangezien ze bij Odido aan de telefoon aangaven dat er eerst een patch in de PoP moest worden gemaakt voordat ik een uitnodiging voor een installatieafspraak van Guidion zou ontvangen.
Die laatste heb ik inmiddels gehad dus ik ga er vanuit dat het daar nu allemaal fysiek is aangesloten en dat enkel het juiste wachtwoord nog tussen mij en een werkende glasvezelinternetverbinding staat. :D

Zal nog 3 weken geduld moeten hebben helaas :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:
Ben benieuwd of de Guidion monteur dit wachtwoord wijzigt en je daarna niet meer op de webinterface van de ONT kan komen.
Bij mij heeft de monteur zelfs niet op de ONT ingelogd. Wellicht doen ze dat alleen maar als het absoluut nodig is om een probleem te achterhalen.

Mbt tot het LAN IP adres. Ik hoop dat alleen maar een RFC1918 adres gebruikt kan worden. Met de defaults kan de interface toch alleen maar voor remote mgt gebruikt worden.

En bedankt voor het uitzoeken en delen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:31
bjornricardo33 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:16:

Ja, ze hebben een online afsprakensysteem wat in mijn ervaring erg goed werkt.
Als je er niet doorheen komt bij hen, even contact opnemen met Odido. Die kunnen dan een planningsverzoek voor Guidion inschieten en via die link kan je dan heel makkelijk een afspraak maken.

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:17
henk26 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:36:
[...]

Ik ben van Odido Zakelijk naar consument geswitched. Lijn omgezet vlak voordat de monteur kwam, van AON naar XGS-PON. 1gbit verbinding.

Modem van zakelijk ligt hier nogsteeds, nooit wat van terugsturen gehoord, ook niet van de Dongel en sim. Sim was overigens wel al afgesloten in de middag van de dag van omzetting.

• William_H
nautaonline schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:14:
[...]

Ik ben van Odido Zakelijk naar consument geswitched. Lijn omgezet vlak voordat de monteur kwam, van AON naar XGS-PON. 1gbit verbinding.

Modem van zakelijk ligt hier nogsteeds, nooit wat van terugsturen gehoord, ook niet van de Dongel en sim. Sim was overigens wel al afgesloten in de middag van de dag van omzetting.
Ik zou ze wel even bewaren. In ieder geval aan de consumentkant wordt het in rekening gebracht als je ze niet terugstuurt als daar om gevraagd wordt.
Hoe lang liggen die spullen er al? Je kunt dit natuurlijk altijd aan Odido vragen via community of ff bellen.

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
ik heb dus in Rotterdam geen glasvezel ivm de VvE in mijn complex. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch glasvezel krijg in mijn woning? Moet ik de VvE aanspreken dat ze akkoord moeten gaan met het aanleggen van glasvezel in de straat?

• William_H
Techkeizer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:32:
ik heb dus in Rotterdam geen glasvezel ivm de VvE in mijn complex. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch glasvezel krijg in mijn woning? Moet ik de VvE aanspreken dat ze akkoord moeten gaan met het aanleggen van glasvezel in de straat?
Je hebt als VvE niks te zeggen over de straat. Wel over het gebouw inderdaad, en inderdaad moet de VvE toestemming geven voor het naar binnen brengen van de glasvezel, en hoe dat gebeurt.

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 01:46
William_H schreef op donderdag 5 september 2024 @ 00:35:
[...]

Je hebt als VvE niks te zeggen over de straat. Wel over het gebouw inderdaad, en inderdaad moet de VvE toestemming geven voor het naar binnen brengen van de glasvezel, en hoe dat gebeurt.
Ik heb veel oude bewoners, die waarschijnlijk erg conservatief zijn. Wat zou een plausibele verklaring kunnen zijn dat ze nooit toestemming hebben gegeven? Wie wil er nou geen snel internet!? :'(

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:46
pdukers schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:44:
Bij mij heeft de monteur zelfs niet op de ONT ingelogd. Wellicht doen ze dat alleen maar als het absoluut nodig is om een probleem te achterhalen.
Hier is er nooit een Gidion monteur over de vloer geweest.
Toen de 'boorploeg' was vertrokken (met hun eigen mannetje in de PoP i.v.m. het testen van de verbinding), zelf alles uit het 'Odido startpakket' aangesloten en na 3 dagen ging het juiste LED-je branden en had ik verbinding. (iemand had het juiste stekkertje in de PoP er in gestoken).
(Dinsdag middag boorploeg, vrijdag rond een uur of 9 in de ochtend 'internet')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
Techkeizer schreef op donderdag 5 september 2024 @ 01:02:
[...]

Ik heb veel oude bewoners, die waarschijnlijk erg conservatief zijn. Wat zou een plausibele verklaring kunnen zijn dat ze nooit toestemming hebben gegeven? Wie wil er nou geen snel internet!? :'(
Het is vaak eigenwijsheid van vooral oudere bestuurders. Ik heb in de glasvezel aanleg gezeten en soms was er weleens een (vaak gepensioneerde) vve voorzitter die niet wilde meewerken. Tot aan het blokkeren van parkeerplaatsen aan toe, die bleken van het bedrijf onderin het pand te zijn. Ik even gebeld naar dat bedrijf, "geen enkel probleem meneer, dan parkeren we die dag ergens anders".

Maar wel vervelend idd. 1 persoon is geen vve, dat zijn jullie samen, dus vorm een groep medestanders en breng het op de agenda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pdukers schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:44:
[...]

Oh, dat verbaasd me wel. Ging er vanuit dat ze een wachtwoord moesten in voeren voor de encryptie tussen ONT en OLT omdat het PON is.

Maar nu ik erover nadenk is dat inderdaad niet nodig voor verkeer van ONT naar OLT, enkel de andere kant op.
Omdat het licht enkel van OLT naar ONT gesplitst wordt richting meerdere aansluitingen. En het licht van ONT naar OLT niet ‘het hoekje om’ gaat tegen de gesplitste richting in, waardoor daarvoor dus geen encryptie nodig is.

PON (Passive Optical Network)
Mbt tot het LAN IP adres. Ik hoop dat alleen maar een RFC1918 adres gebruikt kan worden. Met de defaults kan de interface toch alleen maar voor remote mgt gebruikt worden.
Ik ga kijken of ik er vanavond aan toe kom om het te testen.
En bedankt voor het uitzoeken en delen _/-\o_
Graag gedaan! (y)

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

LooneyTunes schreef op donderdag 5 september 2024 @ 01:24:
[...]

Hier is er nooit een Gidion monteur over de vloer geweest.
Toen de 'boorploeg' was vertrokken (met hun eigen mannetje in de PoP i.v.m. het testen van de verbinding), zelf alles uit het 'Odido startpakket' aangesloten en na 3 dagen ging het juiste LED-je branden en had ik verbinding. (iemand had het juiste stekkertje in de PoP er in gestoken).
(Dinsdag middag boorploeg, vrijdag rond een uur of 9 in de ochtend 'internet')
Dit is interessant om te horen, mogelijk werkt het bij mij dan ook al aangezien de patch in de PoP al gemaakt zou moeten zijn volgens Odido.

Maar het opvoeren van het serienummer van de ONT moet natuurlijk nog wel gebeuren en ging er vanuit dat de Guidion monteur dat zou aanmelden.
Maar als ik jou zo hoor is dat blijkbaar niet zo. Of heb jij zelf je ONT aangemeld bij Odido?

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 20:37

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Maandag jl. is de ODF glasvezelkabel tot in de meterkast gelegd en dinsdag kreeg ik een uitnodiging om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Dat kon in principe al de dag erna, maar ik heb natuurlijk ook nog een opzegtermijn bij de huidige provider. Beetje zonde om een hele maand dubbel te betalen. Dus nu een afspraak gemaakt voor 20 september en m'n huidige Internet abonnement stopt per 5 oktober. Twee weken overlap....lijkt me wel een veilige marge?

Verder natuurlijk toch al eens de ONT aangesloten en POWER, PON en LAN gaan allemaal groen branden, maar m'n (eigen) router kreeg (nog) geen WAN IP-adres. Neem aan dat dit opzich al goed uit ziet en het logisch is dat nog geen WAN IP vergeven wordt, want m'n abonnement is nog niet gestart (zal de Guidion monteur dan wel doen?).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Vliegvlug schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:17:
Vind de datum van 1 januari 1981 wel apart, vraag me af waarom die datum, is precies 11 jaar na epoch 0
Je hebt de glasvezel nog niet aangesloten zeg je. Dan heeft het doosje dus nog geen internet en kan tijd dus nog niet ophalen via NTP.

Best kans trouwens dat als je de glasvezel aansluit het ding nog een andere config binnenhaalt en bepaalde opties weer verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:46
Vliegvlug schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:50:
Of heb jij zelf je ONT aangemeld bij Odido?
Niet zelf. ;)
Maar Odido weet (of kan weten) natuurlijk wel welke serienummers ze versturen in hun 'welkomstpakket'.
Maar zelf heb ik nooit actie hoeven ondernemen.

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Vliegvlug schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:47:
[...]

Oh, dat verbaasd me wel. Ging er vanuit dat ze een wachtwoord moesten in voeren voor de encryptie tussen ONT en OLT omdat het PON is.

Maar nu ik erover nadenk is dat inderdaad niet nodig voor verkeer van ONT naar OLT, enkel de andere kant op.
Omdat het licht enkel van OLT naar ONT gesplitst wordt richting meerdere aansluitingen. En het licht van ONT naar OLT niet ‘het hoekje om’ gaat tegen de gesplitste richting in, waardoor daarvoor dus geen encryptie nodig is.

[Afbeelding: PON (Passive Optical Network)]
De monteur hoeft geen sleutel op de ONT in te stellen voor encryptie. Het werkt niet zoals WPA Personal op wifi. Het is meer vergelijkbaar met hoe HTTPS/TLS werkt, als de ONT geregistreerd is wisselen ze samen beveiligd een key uit zonder dat iemand daarvoor wat hoeft in te stellen.

Zo werkt het ook op DOCSIS op de kabel, je hoeft niet een sleutel ergens in te vullen voor de encryptie, dit zit gewoon in de standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 15:19
rogervdh schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:20:
Maandag jl. is de ODF glasvezelkabel tot in de meterkast gelegd en dinsdag kreeg ik een uitnodiging om een afspraak te maken voor een Guidion monteur. Dat kon in principe al de dag erna, maar ik heb natuurlijk ook nog een opzegtermijn bij de huidige provider. Beetje zonde om een hele maand dubbel te betalen. Dus nu een afspraak gemaakt voor 20 september en m'n huidige Internet abonnement stopt per 5 oktober. Twee weken overlap....lijkt me wel een veilige marge?

Verder natuurlijk toch al eens de ONT aangesloten en POWER, PON en LAN gaan allemaal groen branden, maar m'n (eigen) router kreeg (nog) geen WAN IP-adres. Neem aan dat dit opzich al goed uit ziet en het logisch is dat nog geen WAN IP vergeven wordt, want m'n abonnement is nog niet gestart (zal de Guidion monteur dan wel doen?).
Ik heb het zelf twee maanden naast elkaar laten lopen omdat er best wel eens thuisgewerkt wordt en we gewoon internet moeten hebben. Ooit eens best wel lang zonder gezeten omdat het nieuwe toch niet lekker werkte, en toen had je geen 4 of 5G om op terug te vallen.
Maar we zijn inmiddels 4 maanden verder ofzo en het is gewoon stabiel.

Wellicht is twee weken inderdaad voldoende.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 20:37

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Polderviking schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:05:
[...]
Ik heb het zelf twee maanden naast elkaar laten lopen omdat er best wel eens thuisgewerkt wordt en we gewoon internet moeten hebben.
Dat is hier ook, moet er niet aan denken dat vrouw en twee tieners zonder Internet komen te zitten. Zelf werk ik ook veel thuis, maar heb een SIM-kaart in m'n laptop en kan daar prima op terug vallen (en dat werkt eigenlijk net zo goed als WiFi, gebruik de SIM ook veel in de trein). Maargoed, we gaan het zien...

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 12:58
Na een verhuizing waar ik odido had over delta ben ik vandaag opnieuw aangesloten bij odido.
Alle informatie was duidelijk wanneer de glasvezel de woning in kwam (was 2de week dat ik over was). Wachttijd was 2 weken ongeveer. Daarna wachten tot delta de lijn aan odido gaf en 2 weken later aangesloten.
Perfecte service kan niet klagen (nog nooit geklaagd over odido trouwens)
Alles draait en werkt zoals het hoort.
Gebruik wel eigen hardware .

Begrijp niet waarom zoveel mensen haten op odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:28
SmasterS schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:42:

Begrijp niet waarom zoveel mensen haten op odido.
Omdat er meer dan een jaar een probleem heeft gespeeld bij Odido over KPN WBA met veel packetloss, en dat dit recent pas is opgelost. Al die tijd zijn deze klanten genegeerd door Odido en zijn er suffe vragen gesteld als "doe een ping en laat je taskmanager load zien". Odido heeft op inhoud gefaald om de rode draad te zien welke er door al deze gelijkwaardige storingen zichtbaar was.

Het is opgelost door inzet van slimme GoT/Tweakers, die aan het testen zijn geslagen en de organisaties (Odido & KPN) nieuwe inzichten hebben gegeven.

Ja als het werkt heb je er een prima provider aan, als het defect raakt zit je bij de prijsvechter die niet efficiënt troubleshoot. :+

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 12:58
stormfly schreef op donderdag 5 september 2024 @ 14:22:
[...]

Omdat er meer dan een jaar een probleem heeft gespeeld bij Odido over KPN WBA met veel packetloss, en dat dit recent pas is opgelost. Al die tijd zijn deze klanten genegeerd door Odido en zijn er suffe vragen gesteld als "doe een ping en laat je taskmanager load zien". Odido heeft op inhoud gefaald om de rode draad te zien welke er door al deze gelijkwaardige storingen zichtbaar was.

Het is opgelost door inzet van slimme GoT/Tweakers, die aan het testen zijn geslagen en de organisaties (Odido & KPN) nieuwe inzichten hebben gegeven.

Ja als het werkt heb je er een prima provider aan, als het defect raakt zit je bij de prijsvechter die niet efficiënt troubleshoot. :+
Ja kpn heeft het ook niet gevonden dat is geen prijs vechter? Was zo ver ik weet zelfs kpn de hardware.. dat het bij odido gebeurde is dan wel weer jammer.
Had dit allemaal wat beter gekund om het te vinden en op te lossen ja. Alleen zelfs kpn wist het geeneens of alle monteurs die gestuurd waren. Lastig probleem om het dan op te lossen.
Alsnog ik heb gelukkig geen problemen en ben happy met odido.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:32:
[...]

Je hebt de glasvezel nog niet aangesloten zeg je. Dan heeft het doosje dus nog geen internet en kan tijd dus nog niet ophalen via NTP.
Dan snap ik ook maar gaat me er om waarom dan 1-1-1981 0:00:00 als start datum is gekozen.
Lijkt zo random.
Epoch 0 had ik nog gesnapt

Best kans trouwens dat als je de glasvezel aansluit het ding nog een andere config binnenhaalt en bepaalde opties weer verdwijnen.
Ben benieuwd of dat gebeurt of niet.
Of misschien komt er wel wat bij. :P

Hopelijk testen vanavond.

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 10:33
Ik had hier 10 augustus gepost dat we nog zaten te wachten tot alles was doorgezet, nou, nog steeds. Ik weet niet welke partij verantwoordelijk is om mijn ''omt'' te activeren, maar het gebeurt gewoon niet. Mijn internet doet het prima, ik heb denk ik wel 10 keer aan de telefoon gehangen. Odido maakt tickets aan voor de backoffice. KPN weet van niets.

Op zich fijn dat mijn internet werkt, maar ik betaal nu wel bijna het dubbele al die tijd nog steeds bij Ziggo, waar ik geen gebruik meer van maak. Ik vraag me af of dit dit jaar nog wordt opgelost. Man man man.

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:38:
Ik gebruik sinds kort die odido media box en vind deze vergelijkbaar maar veel vlotter dan kpn.
Merkte wel een hapering regelmatig maar nu ik de fps op 50 heb gezet lijkt het weg te zijn. Default staat deze nl op 60.
Volgens mij staat hij bij kpn standaard op 50.
Op odido forum staan overigens wel aardig wat klachten dus daar ff inlezen
Bedankt voor je reactie. Weet je toevallig ook of het mogelijk is om opnames via de app terug te kijken (en of dat gelijk na afloop van het programma al kan)? Kan dat laatste zo niet vinden.

Edit: Hier gevonden dat het wel mogelijk is, hopelijk dan ook via de app en niet alleen via de Mediabox zoals bij KPN.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefan22 op 05-09-2024 15:56 ]

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 09:39
Gister omgegaan naar odido. Allemaal zonder problemen gebeuren, behalve een kleinigheidje dat de monteur in eerste instantie een kapotte kabel had gebruikt in de wijkcentrale, dus hij moest nog een keer heen en weer. Toch de andere kant van het centrum, om één of andere reden had ik die kasten dichterbij verwacht.

's Avonds nog de router ertussenuit gehaald en de ONT meteen op m'n Deco setje gehangen, dat ging ook uiteindelijk. (Niet eerst de kabels omprikken, en dan je deco proberen in te stellen, als ie eerst op access-point mode stond. Dan is er geen dhcp-server meer in het netwerk 8)7 )

Netjes rond de 140 Mbps op mijn 100 Mbps contract (was de monteur nog niet van op de hoogte, deze verhoging).

Laatste dingetje wat nog niet gelukt is, is om de afstandsbediening van mijn oude MiBox aan de odido android box te koppelen. De box komt in de "koppel nieuwe accessoire" modus, maar ik denk dat ik de afstandsbediening niet in koppel stand krijg, ook niet met de verschillende knoppen-ingedrukt-houden methodes die ik tegenkwam. Iemand toevallig hints? Totaal niet belangrijk, maar soms is een extra zapper wel eens handig.

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:54
Momenteel zit ik bij Ziggo, graag zou ik bennen enkele weken overstappen naar Odido.

k maak thuis tot tevredenheid gebruik van een Unifi Cloud Gateway Ultra icm 3 accespoints.

Wat is de beste manier om Odido enkel als internet aanbieder te gebruiken. Ik wil er dus geen wifi netwerk naast/bij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:45
Sliener schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:01:
Momenteel zit ik bij Ziggo, graag zou ik bennen enkele weken overstappen naar Odido.

k maak thuis tot tevredenheid gebruik van een Unifi Cloud Gateway Ultra icm 3 accespoints.

Wat is de beste manier om Odido enkel als internet aanbieder te gebruiken. Ik wil er dus geen wifi netwerk naast/bij!
Kabeltje direct in je UCG prikken ipv in het Odido router, VLAN 300 taggen en gaan

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:54
bcome schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:15:
[...]

Kabeltje direct in je UCG prikken ipv in het Odido router, VLAN 300 taggen en gaan
Ikke nie begrijp. In de UCG zit geen glasvezel aansluiting. Volgende de Odido site krijg ik enkel de Zyxel modem en een UTP kabel toegestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jurgen_E
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:17
Ik kreeg een Huawei mediaconverter en de Zyxel T56, na installatie door een monteur heb ik die Zyxel er tussen uit gehaald en de utp kabel rechtstreeks op de mediaconverter aangesloten. Daarna de instelling IPTV op mijn router ingesteld op vlan300 en alles werkt zonder problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jurgen_E op 05-09-2024 17:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tyramisu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:53
Sliener schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:24:
[...]

Ikke nie begrijp. In de UCG zit geen glasvezel aansluiting. Volgende de Odido site krijg ik enkel de Zyxel modem en een UTP kabel toegestuurd.
Je krijgt van Odido ook een zogenaamd ONT-kastje (klein!) die de glasvezelverbinding omzet in een ethernet-verbinding. Internetkabel vanuit je ONT prik je in de WAN (eth0) poort van je huidige UCG Ultra, VLAN 300 instellen op je UCG en klaar is kees! Geen Ziggo-modem meer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Tyramisu op 05-09-2024 17:29 ]

• kamerplant
  • Niet online
Ik zit nog op 100Mbps, dus niet op 140Mbps. Ik las ergens dat het netwerkafhankelijk of je een verhoging krijgt. Hoe weet ik waar ik op zit eigenlijk? Ik ben al 10+ jaar lid via KPN.

🌞🍃

• bartvries
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 15:11
Via kpn netwerk krijg je kleine verhoging, meer 105 mbps. 140 is alleen via ODF.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ook via Delta Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op donderdag 5 september 2024 @ 10:32:
[...]

Heb de ONT op de glasvezel aangesloten maar geen opties in de interface zien verdwijnen.

Er staat bij Service Provisioning Status bij EMS Configuration Status de melding No XML configuration applied. Mogelijk dat het daarmee wel zou kunnen.

De datum in de logging bleef trouwens ook op 1-1-1981 staan na aansluiten van de glasvezel maar mogelijk dat het meer tijd kost om dat goed te syncen. Heeft maar een half uurtje aangesloten gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Plofkotje schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:57:
[...]

De monteur hoeft geen sleutel op de ONT in te stellen voor encryptie. Het werkt niet zoals WPA Personal op wifi. Het is meer vergelijkbaar met hoe HTTPS/TLS werkt, als de ONT geregistreerd is wisselen ze samen beveiligd een key uit zonder dat iemand daarvoor wat hoeft in te stellen.

Zo werkt het ook op DOCSIS op de kabel, je hoeft niet een sleutel ergens in te vullen voor de encryptie, dit zit gewoon in de standaard.
Eerder vanavond de ONT aangesloten en er hoefde inderdaad niets bij password of LOID te worden ingevuld om toch connectie te krijgen.

Ging gelijk naar status O5 (Operation state) dus ik zou haast zeggen dat het internet nu al zou kunnen werken.
Denk alleen dat Odido het niet zo leuk vind dat ik het nu al ga gebruiken als ik over een kleine 3 weken pas wordt aangesloten door de Guidion monteur.

[ Voor 43% gewijzigd door Vliegvlug op 06-09-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Heb er even naar gezocht hoe die registratie van de ONT werkt en kwam deze interessante presentatie tegen:
Introduction to GPON and XGS-PON Protocols

Staat ook de hele communicatie uitgelegd tussen ONT en OLT van alle stadia van O1 tm O5 (vanaf slide 19).

Wat ik ook opvallend vond is dat GPON alleen downstream encryptie ondersteund en dat XGS-PON het wel beide kanten op kan (slide 54) (om ook tegen scenario's te beschermen dat een aanvaller ergens tussen ONT en OLT zit en niet enkel aan het einde bij de ONT) maar dat het gebruikelijker is om enkel downstream te doen.
Hoewel encryptie zelfs optioneel is lijkt me dat wel het minste om te doen en dat zullen de providers in Nederland vast ook wel doen.

Vraag me wel af of Odido/ODF/KPN ook de upstream encrypten. Iemand die dat weet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vannacht trouwens mijn post over de webinterface van de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON bijgewerkt met wat extra screenshots! :)

Change log
Gaat om de pagina’s waar er te selecteren opties zijn waardoor de pagina significant veranderde zoals LOID vs Password bij authentication, het feit dat je op de netwerkinterfaces van het plaatje op de Home Page kon klikken met extra opties onderin tot gevolg en het toevoegen van de screenshots waar dingen veranderde na het aansluiten van de glasvezelkabel.

Verder de tekst aangepast die niet klopte na extra inzichten vanuit jullie en opgedaan door het aansluiten van de glasvezel.

Helaas dat je posts nog maar 2 dagen kan wijzigen anders kon ik later verdere aanvullingen en aanpassingen doen mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:53
Vliegvlug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 07:30:
Vannacht trouwens mijn post over de webinterface van de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON bijgewerkt met wat extra screenshots! :)

Change log
Gaat om de pagina’s waar er te selecteren opties zijn waardoor de pagina significant veranderde zoals LOID vs Password bij authentication, het feit dat je op de netwerkinterfaces van het plaatje op de Home Page kon klikken met extra opties onderin tot gevolg en het toevoegen van de screenshots waar dingen veranderde na het aansluiten van de glasvezelkabel.

Verder de tekst aangepast die niet klopte na extra inzichten vanuit jullie en opgedaan door het aansluiten van de glasvezel.

Helaas dat je posts nog maar 2 dagen kan wijzigen anders kon ik later verdere aanvullingen en aanpassingen doen mocht dat nodig zijn.
Ik heb je posts gelezen leuk.
Maar waarom prik je die Zyxel er niet aan.
Je hebt dan waarschijnlijk al internet.
Hou er dan wel rekening mee dat je abonnement dan al kan starten.

Bij mij moest de monteur wel een registratie doen. (GPON)
De monteur was een dag eerder dan aangegeven en dan start het abonnement.
(Huawei GPON ONT met Zyxel)
Dag later Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON SFP module met ONT kloon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 13:13:
[...]

Ik heb je posts gelezen leuk.
Maar waarom prik je die Zyxel er niet aan.
Je hebt dan waarschijnlijk al internet.
Hou er dan wel rekening mee dat je abonnement dan al kan starten.
Dat is dan een goede reden om het nog niet aan te sluiten. :)
Zonde om voor die 3 weken dubbel te betalen
Bij mij moest de monteur wel een registratie doen. (GPON)
De monteur was een dag eerder dan aangegeven en dan start het abonnement.
(Huawei GPON ONT met Zyxel)
Dag later Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON SFP module met ONT kloon)
Ik hoop voor de monteur dat hij niet opeens een dag eerder voor de deur staat want dan staat hij voor een dichte deur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Vliegvlug schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:51:
[...]

Dat is dan een goede reden om het nog niet aan te sluiten. :)
Zonde om voor die 3 weken dubbel te betalen

[...]

Ik voor de monteur dat hij niet opeens een dag eerder voor de deur staat want dan staat hij voor een dichte deur. ;)
Ik ben toen gebeld door de monteur of het nu kan.
Ik was thuis dus ging ik akkoord.
Glasvezel installatie had ik zelf al gedaan.
De monteur heeft de Huawei ONT geregistreerd en toen weer weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 16:36
Hier in Amsterdam zuid sinds maart glasvezel in de straat met en monoply erop van odido van 1 jaar
Geen keuze dus nog
Maar nu 6 maanden later nog geen kabel naar binnen getrokken
Gebeld, ze zijn een haalbaarheidsstudie aan het doen
Als je nu abo afsluit bij odido dan komt er een mannetje anders niet
Wat is dit voor een gepruts
Aan 100mb voldoende dus adsl verlengd voor 1 jaar tegen de halve prijs
Over jaar monopolie eraf en laat de prijzen maar zaken als de keuze is reuze

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
ernie4444 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 23:46:
Hier in Amsterdam zuid sinds maart glasvezel in de straat met en monoply erop van odido van 1 jaar
Geen keuze dus nog
Maar nu 6 maanden later nog geen kabel naar binnen getrokken
Gebeld, ze zijn een haalbaarheidsstudie aan het doen
Als je nu abo afsluit bij odido dan komt er een mannetje anders niet
Wat is dit voor een gepruts
Aan 100mb voldoende dus adsl verlengd voor 1 jaar tegen de halve prijs
Over jaar monopolie eraf en laat de prijzen maar zaken als de keuze is reuze
Welke provider is er goedkoper dan Odido op ODF glasvezel?

Daarnaast snap ik je punt niet, waarom zouden ze bij jouw woning de kabel nar binnentrekken als je nog geen abonnement hebt afgesloten? Dat zijn alleen maar kosten en capaciteit die ze op dit moment ergens anders prima kwijt kunnen bij woningen die wel een abonnement hebben afgesloten en dus ook inkomsten genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
KPN precies hetzelfde, pas toen ik mezelf aan melde ging de kabel naar binnen, dus idd waarom kosten maken als het niet nodig is.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 17:19
Ik zie dat ik €45 betaal per maand voor 100mb en vorige maand €55 voor 1000mb (laten aanpassen).
Maar op de website zijn die beiden €10 goedkoper exclusief korting. Iemand hetzelfde probleem?

Ze mijn geest alweer kruipen om naar die dramatische klantenservice te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:42
Weet iemand of het mogelijk is om hairpin NAT werkend te krijgen op de ZyXEL router van Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Rogers schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:45:
Ik zie dat ik €45 betaal per maand voor 100mb en vorige maand €55 voor 1000mb (laten aanpassen).
Maar op de website zijn die beiden €10 goedkoper exclusief korting. Iemand hetzelfde probleem?

Dan zit je op de spullen van Kpn aangesloten.
Als Odido de spullen heeft hangen in de wijkkast dan is het een tientje goedkoper.
Heeft iets met huur van het Kpn netwerk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogers
peterbier schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:42:
[...]

Dan zit je op de spullen van Kpn aangesloten.
Als Odido de spullen heeft hangen in de wijkkast dan is het een tientje goedkoper.
Heeft iets met huur van het Kpn netwerk te maken.
Juist gebeld, schijnbaar is er inmiddels ook Odido apparatuur in de wijk, maar ik zit nog op KPN. Ze gaan het inschakelen en dan wordt mijn abonnement €10 euro goedkoper.

Jammer dat ze dat niet zelf hebben laten weten dan had ik misschien al meerdere maanden dat bespaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Rogers op 07-09-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Rogers schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:03:
[...]

Juist gebeld, schijnbaar is er inmiddels ook Odido apparatuur in de wijk, maar ik zit nog op KPN. Ze gaan het inschakelen en dan wordt mijn abonnement €10 euro goedkoper.

Jammer dat ze dat niet zelf hebben laten weten dan had ik misschien al meerdere maanden dat bespaart.
Dit wilde ik dus even weten, want wij hebben in de toekomst dezelfde situatie. Hoewel ik op dit moment, KPN WBA is net aangelegd, nog geen Odido over KPN glas kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie4444
merlin1201 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 08:51:
KPN precies hetzelfde, pas toen ik mezelf aan melde ging de kabel naar binnen, dus idd waarom kosten maken als het niet nodig is.
Dat zal ik je vertellen, het was beloofd dat het aangesloten zou worden tot in de woning
Maar nu verschuilen ze zich achter een haalbaarheid studie :zucht:
Lekker handig ook als je eerst geld betaald hebt voor een monopolie van 1 jaar op exclusiviteit van odiddo
Nu mijn dsl abo verlengd voor de helft van de prijs en volgend jaar is het monopolie eraf
Dan gaan ze vechten om de klant en is de prijs lager
Win win dus voor mij
En odf eerste jaar nauwelijks inkomsten
Handig dit :zucht:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Bij welke ADSL isp zit je dan, met die halve prijs voor verlenging? Heb zelf Budget maar die hebben zeer oninteressant voorstel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Rogers schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:45:

Als de prijs lager is kun je toch ook gewoon online inloggen en een nieuw pakket (en prijs) kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernie4444
Sjah schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:27:
Bij welke ADSL isp zit je dan, met die halve prijs voor verlenging? Heb zelf Budget maar die hebben zeer oninteressant voorstel gedaan.
Youfone ;)
Www.internetten.nl is prima site en betrouwbaar van ben woldring
Met cash back zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogers
jongetje schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:26:
[...]

Als de prijs lager is kun je toch ook gewoon online inloggen en een nieuw pakket (en prijs) kiezen.
Ik kan sowieso niks online regelen omdat Odido mijn account verneukt heeft en ondanks meerdere telefoontjes, beloftes en 9 maanden tijd nogsteeds niet heeft opgelost.

Krijg het bericht "te veel records gevonden" als ik mijn abbonement aan mijn account wil toevoegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rogers op 07-09-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08 21:51
Eergisteren heb ik Odido weer verlengd met een jaar. Ik krijg weer een aantal maanden korting en heb ook geregeld om de nieuwe Mediabox te krijgen. Ik ben benieuwd naar het verschil met de Amino Aria 710X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Jotyjo schreef op zondag 8 september 2024 @ 17:24:
Eergisteren heb ik Odido weer verlengd met een jaar. Ik krijg weer een aantal maanden korting en heb ook geregeld om de nieuwe Mediabox te krijgen. Ik ben benieuwd naar het verschil met de Amino Aria 710X
Dat is een mega verschil.
De box draait op Android TV.
Je kunt er apps op zetten eigenlijk een complete vervanger voor de smart tv.
Als je een TV hebt die wat ouder is is het ideaal.
Enige nadeel is dat er geen audio out meer op zit.
Ik had in ieder geval wel een SPDIF out verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08 21:51
peterbier schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:11:
[...]

Mijn huidige TV is een LG OLED uit 2018 dus valt mee hoe oud die is. Ik krijg nog steeds updates voor de apps, maar mocht ik die niet meer krijgen dan is het fijn om iets ter vervanging hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
[...]

Dat is wel echt super dom dat die SPDIF out er niet meer opzit. Hebben ze dan een extra HDMI erop zitten voor audio out naar een versterker?
Anders gebruik ik wel de SPDIF out van m'n tv, ook geen probleem, maar slim is het niet als het een alles is één apparaat zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:04
William_H schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:21:
[...]

Dat is wel echt super dom dat die SPDIF out er niet meer opzit. Hebben ze dan een extra HDMI erop zitten voor audio out naar een versterker?
Anders gebruik ik wel de SPDIF out van m'n tv, ook geen probleem, maar slim is het niet als het een alles is één apparaat zou moeten zijn.
Nee die zit er niet op. Maar je kan toch gewoon vanaf de mediabox via je versterker/soundbar naar je tv toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
William_H schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:21:
[...]

Daar heb je van die kastjes voor die je tussen de HDMI kabel prikt.
Maar ik vindt het ontbreken van een audio out wel slecht.
Omdat bepaalde mensen radio willen luisteren met de TV uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUri7EMKDsvkbqmEfTePSTVSeBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaR6RtOm556OLeZr4thriujm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 08-09-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
peterbier schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:28:
[...]

Daar heb je van die kastjes voor die je tussen de HDMI kabel prikt.
Maar ik vindt het ontbreken van een audio out wel slecht.
Omdat bepaalde mensen radio willen luisteren met de TV uit.

[Afbeelding]
Ik ken die kastjes inderdaad, ook die met HDMI, hoewel ik er één zonder heb. Werkt perfect voor mijn opstelling, met een 5.1 set die geen SPDIF of HDMI poorten heeft.

@Mexflex1980 niet iedereen heeft een versterker met HDMI in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gifkikkertje
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:48
Vandaag is er een monteur van Guidion langs geweest om mijn glasvezel aan te sluiten.

Ik kreeg de mededeling dat het Nokia kastje niet op het bestaande punt paste omdat deze verouderd is. Nu heb ik een losse glasvezelkabel vanuit dit verouderde punt naar het nokia kastje lopen. Ook hangt dit kastje redelijk los aan een enkele schroef, dit vind ik redelijk eng met een gevoelige glasvezelkabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCIHX1QBwPZq1afJgj7XWUPc-jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghcC1NR2xeRm8kyQRl2l6aqM.jpg?f=fotoalbum_large

De monteur gaf aan dat dit komt omdat KPN iets heeft vernieuwd en hier geen oplossing voor is. Ik mag toch hopen dat dit niet klopt?

Gigabyte X58-UD5 (Extreme bios) - i7 920 (~3,1) - 12GB Corsair Dominator GT 1600-CL7 -EN8800GT - H50 Cooling - Obsidian 800D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:46
Gifkikkertje schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:39:
Vandaag is er een monteur van Guidion langs geweest om mijn glasvezel aan te sluiten.

Ik kreeg de mededeling dat het Nokia kastje niet op het bestaande punt paste omdat deze verouderd is. Nu heb ik een losse glasvezelkabel vanuit dit verouderde punt naar het nokia kastje lopen. Ook hangt dit kastje redelijk los aan een enkele schroef, dit vind ik redelijk eng met een gevoelige glasvezelkabel.

[Afbeelding]

De monteur gaf aan dat dit komt omdat KPN iets heeft vernieuwd en hier geen oplossing voor is. Ik mag toch hopen dat dit niet klopt?
Helaas klopt dit. Vanaf oktober is er een "passende" ONT beschikbaar welke geschikt is voor de FTU TY01 (UFTU). Om klanten toch te kunnen leveren op PON middels P2P archtictectuur is er gekozen voor een tijdelijke oplossing.

Ik heb intern een vraag uit staan hoe klanten welke zijn geleverd in deze constructie toch een ONT kunnen krijgen wanneer deze beschikbaar komt.

Creatieve oplossing maar met patch kabel naar ONT is niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49
Waar bijft toch dat idee vandaan komen dat glasvezels enorm breekbaar zijn? Ja, je moet er geen knoop in trekken, dan is 'ie wel kapot. Maar verder valt het best mee; ik werk dagelijks met glasvezelkabels, en doe geen moeite om er supervoorzichtijg mee te zijn, dat is nergens voor nodig. Dit is ongeveer net zo als het bij mij hangt van mijn FTU (Genexis GN-01) naar eerst mijn router (Tweak AON) en nu m'n Huawei ONT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
mbovenka schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:56:
Waar bijft toch dat idee vandaan komen dat glasvezels enorm breekbaar zijn?
Omdat het nu eenmaal zo is. Ik kom ook wekelijks gebroken glasvezel verbinding tegen.

Als die van het schroefje bij hem valt is de glasvezel waarschijnlijk ook gebroken. Is het heel erg? Dat niet andere ertussen en weer klaar. Kans dat die van het schroefje valt is natuurlijk ook klein. Dus zorgen maken zou ik mij ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 14:36
mbovenka schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:56:
Waar bijft toch dat idee vandaan komen dat glasvezels enorm breekbaar zijn? Ja, je moet er geen knoop in trekken, dan is 'ie wel kapot. Maar verder valt het best mee; ik werk dagelijks met glasvezelkabels, en doe geen moeite om er supervoorzichtijg mee te zijn, dat is nergens voor nodig. Dit is ongeveer net zo als het bij mij hangt van mijn FTU (Genexis GN-01) naar eerst mijn router (Tweak AON) en nu m'n Huawei ONT.
Je verwart het patchkabeltje naar je ONT met de vaste dunne glasvezelkabel die vanaf de straat naar je huis wordt afgemonteerd. Ja, die korte patchkabeltjes kunnen veel hebben maar dempen ook veel, daarom dat er fragielere kabels in de straat gebruikt worden. Blijf daar gewoon af, die zijn inderdaad breekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Andros schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:31:
[...]
dat er fragielere kabels in de straat gebruikt worden. Blijf daar gewoon af, die zijn inderdaad breekbaar.
Nou, heb je weleens gezien hoe die afgerold, over de straat getrokken en op kleine rolletjes worden gedaan buiten bij de aanleg? Dan valt de fragielheid wel mee, komt door de mantel die eromheen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jongetje schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:54:
[...]

Nou, heb je weleens gezien hoe die afgerold, over de straat getrokken en op kleine rolletjes worden gedaan buiten bij de aanleg? Dan valt de fragielheid wel mee, komt door de mantel die eromheen zit.
Helemaal eens het is gewoon een kabel.
Waar 2 glasvezels in zitten. (Naar het pand)
In de FTU is het pas fragiel waar het gestript is en waar het las punt zit.
Deze kabels zitten gewoon op haspels waar elektra kabels ook op zitten.
Niet echt fragiel.

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 09-09-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Andros schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:31:
[...]

Je verwart het patchkabeltje naar je ONT met de vaste dunne glasvezelkabel die vanaf de straat naar je huis wordt afgemonteerd. Ja, die korte patchkabeltjes kunnen veel hebben maar dempen ook veel, daarom dat er fragielere kabels in de straat gebruikt worden. Blijf daar gewoon af, die zijn inderdaad breekbaar.
Nee hoor, dat zijn gewoon dezelfde vezels. Allemaal G657A1 om precies te zijn. Enige verschil is de buitenmantel, die is bij een patchcord een stuk flexibeler.

Buigstraal van de vezel is een cm of 5 voordat je pas echt flinke demping gaat krijgen, maar probleem is vaak dat de buitenmantel knikt en daarmee de vezel de bocht om drukt.

Neemt niet weg dat het niet de meest elegante constructie is, zou een wat steviger patchsnoertje bij bewoners thuis ook niet afraden.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:04:
[...]

Nee hoor, dat zijn gewoon dezelfde vezels. Allemaal G657A1 om precies te zijn. Enige verschil is de buitenmantel, die is bij een patchcord een stuk flexibeler.

Buigstraal van de vezel is een cm of 5 voordat je pas echt flinke demping gaat krijgen, maar probleem is vaak dat de buitenmantel knikt en daarmee de vezel de bocht om drukt.

Neemt niet weg dat het niet de meest elegante constructie is, zou een wat steviger patchsnoertje bij bewoners thuis ook niet afraden.
Dit is een veel gebruikte oplossing bij Odido (die altijd al hun eigen NT/ONT gebruiken met een patchkabeltje naar de FTU). Niks mis mee, gewoon niet te vaak in de meterkast komen en vooral geen stofzuigers/bezems of andere dingen in zetten die er tegen aan kunnen komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Een patchkabel is helemaal niet fragiel.
En kan een hoop hebben.
Je moet er wel gek mee om gaan om er een knik in te krijgen.
Maar het voordeel stel dat dit gebeurt.
Het is simpel te vervangen.
En juist is een patchkabel bedoeld voor het koppelen tussen FTU en ONT. (Glasvezelkastje)
En switchen routers enz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js_M43ik6MOwREHeSjaDigIhoiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jB0vf7WGvK3Z6mgRa0JB3ZcN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Barre73 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:50:
[...]

Dit is een veel gebruikte oplossing bij Odido (die altijd al hun eigen NT/ONT gebruiken met een patchkabeltje naar de FTU). Niks mis mee, gewoon niet te vaak in de meterkast komen en vooral geen stofzuigers/bezems of andere dingen in zetten die er tegen aan kunnen komen.
Yup, op ODF niet anders. In meterkasten is het ook niet zo een probleem, FTU's in woonkamer is al wat ongelukkiger. Komt toch nog wel voor dat de kabel beschadigt op de een of andere manier. Met allerlei oorzaken overigens.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
Bijzonder verhaal:

Klant van Odido via KPN netwerk.

Gezien de aanhoudende problemen van Odido in de avonduren (bekende probleem), besloten over te stappen naar Youfone. Overstap is gepland komende maandag.

Vandaag stond er opeens een monteur op de stoep met een Nokia ONT, waarvan ik weet dat dat de oplossing zou moeten zijn van de Odido problemen. Was zelf niet thuis, vrouw heeft monteur laten vervangen en belde me daarna dat internet het niet meer doet.

Vanavond met Odido gebeld: klopt meneer, dat is een bekend probleem bij KPN, als zij in de weken voor de migratie u ergens raken, dan wordt de lijn gedeactiveerd. Kan Odido niets aan doen. Week zonder internet is natuurlijk niet echt een optie, dus kreeg een voucher voor onbeperkt internet en 20 euro retour om Odido sim kaart van te kopen...

Vervolgens maar Youfone gebeld om te vragen of zij eerder kunnen leveren, maar dat is helaas niet het geval. Zij gaven aan dat Odido een onzin verhaal verkoopt... ze gaan morgen wel voor me KPN bellen om te kijken of ze iets kunnen regelen.

Heel bijzonder dit, iemand enig idee of wat Odido zegt, kan kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 00:28
G8rb8n schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:34:
Bijzonder verhaal:

Gezien de aanhoudende problemen van Odido in de avonduren (bekende probleem), besloten over te stappen naar Youfone. Overstap is gepland komende maandag.

Vandaag stond er opeens een monteur op de stoep met een Nokia ONT, waarvan ik weet dat dat de oplossing zou moeten zijn van de Odido problemen. Was zelf niet thuis, vrouw heeft monteur laten vervangen en belde me daarna dat internet het niet meer doet.

Vanavond met Odido gebeld: klopt meneer, dat is een bekend probleem bij KPN, als zij in de weken voor de migratie u ergens raken, dan wordt de lijn gedeactiveerd. Kan Odido niets aan doen. Week zonder internet is natuurlijk niet echt een optie, dus kreeg een voucher voor onbeperkt internet en 20 euro retour om Odido sim kaart van te kopen...

Vervolgens maar Youfone gebeld om te vragen of zij eerder kunnen leveren, maar dat is helaas niet het geval. Zij gaven aan dat Odido een onzin verhaal verkoopt... ze gaan morgen wel voor me KPN bellen om te kijken of ze iets kunnen regelen.

@Barre73 weet dat misschien?
Bijzonder verhaal:

Het vervangen van een ONT heeft niets te maken met het de-activeren van een lijn volgens mij. Enige dat ik kan bedenken is dat het opnieuw aanmelden van de ONT, terwijl er een migratieorder loopt fout kan gaan.

@Economics Jij een idee over dit verhaal van Odido?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
[...]

Het ding is fijn, als ie werkt. Nu na ruim een half jaar de nodige issues.

Bij opstarten hapert de zender die dan op staat, plus het geluid loopt secondes voor op het beeld. Even van zender wisselen lost het op, maar dit was eerder niet zo.

Verder moet ik soms wel elke dag de stekker eruit trekken omdat het lijkt alsof er een buffer vol loopt en het ding eerst heel traag wordt en dan nergens meer op reageert.

Dus ja, fijn als ie werkt maar inmiddels meer ergernis dan wat anders.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 09:39
Bijzonder verhaal:

Lijkt een beetje op dit verhaal, niet precies, maar ruikt hetzelfde: nieuws: KPN-abonnementen te vroeg afgesloten door storing, problemen worden h...
Dat zou "opgelost" moeten zijn een kleine week geleden, maar het is wel een teken dat er iets niet lekker zat met aansluitingen die op enige manier op het lijstje "deze mogen bijna worden afgesloten" staan.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 15:19
Mojo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:48:
[...]

Yup, op ODF niet anders. In meterkasten is het ook niet zo een probleem, FTU's in woonkamer is al wat ongelukkiger. Komt toch nog wel voor dat de kabel beschadigt op de een of andere manier. Met allerlei oorzaken overigens.
Er had bij woonkamer installaties ook wel een mooi simpel kastje omheen gemogen waar je dan ook gelijk die ONT in kwijt kan maar dat moet je zelf doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Polderviking op 11-09-2024 10:24 ]

• G8rb8n
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:06
MaffeMaarten schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:09:
[...]

Lijkt een beetje op dit verhaal, niet precies, maar ruikt hetzelfde: nieuws: KPN-abonnementen te vroeg afgesloten door storing, problemen worden h...
Dat zou "opgelost" moeten zijn een kleine week geleden, maar het is wel een teken dat er iets niet lekker zat met aansluitingen die op enige manier op het lijstje "deze mogen bijna worden afgesloten" staan.
Eens, lijkt er inderdaad erg op. Nu zal Odido niet heel veel moeite voor me willen doen, aangezien ik toch bij ze weg ga. En de 'oplossing' van onbeperkte data via hun mobiele netwerk is op zich netjes, maar niet echt ideaal. Zou liever gewoon nog mijn vaste internetverbinding nog een weekje hebben...
Pagina: 1 ... 72 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen