Hey allemaal,
Aanstaande 8 februari ga ik over naar Odido 8 Gbps, aangezien er nogal het één en ander veranderd is sinds ik er zelf werkte is de kennis die ik had over het T-Mobile Thuis AON netwerk niet echt meer relevant in het XGS-PON tijdperk, en ook is me opgevallen dat de documentatie voor eigen modem gebruik alleen nog de data voor AON en GPON vermelden.
Ik heb zelf een UDM SE waar ik dual WAN op toepas (dit was KPN 1 Gbps en Ziggo 1.2 Gbps en wordt Odido 8 Gbps en Ziggo 1.2 Gbps). In eerste instantie was ik van plan om gewoon een RJ45-SFP+ connector in de SFP+ wan-poort te steken en met een UTP kabel naar de NTU te gaan om gedoe te vermijden. Echter na wat meer onderzoek gedaan te hebben over XGS-PON in het algemeen wou ik het toch graag proberen vanaf de FTU helemaal in eigen beheer te hebben.
Ik weet dat je bij KPN je serienummer zou moeten doorgeven aan de Klantenservice of de bestaande serienummer klonen op je XGS-PON SFP+ module, maar het is me een beetje onduidelijk hoe dit bij Odido zit.
Dit laat me dan ook met een paar vragen waar ik hoop dat de experts hier antwoord op hebben.
1. Is er iemand die 8 Gbps heeft (en dus gegarandeerd op XGS-PON en niet GPON zit) die eigen apparatuur vanaf de FTU heeft (idealiter iemand die ook Unifi apparatuur heeft) werkend gekregen? Zo ja, moest je het serienummer doorgeven of klonen en zo ja was dit simpel?
2. Ik heb een beetje rondgekeken en op basis van de specs van de Huawei NTU (
https://www.netwerkwinkel...APC-HN8010TS-p_38700.html) gezocht naar een vergelijkbare module. Ik kon geen specifie Ubiquiti module vinden, maar de generic zou neem ik aan compatible moeten zijn. Voldoet deze aan de specs, of nog beter, is er iemand die deze exacte module zelf in een UDM SE of Pro gebruikt voor Odido?
https://www.fs.com/de-en/...ttribute=91492&id=3208696
De volgende 2 vragen staan los van het FTU/NTU verhaal.
3. Toen routed IPTV werd ingevoerd wist ik dat de STB's in het gewone netwerk moesten maar dat je wel op je router een IP op het TV VLAN nodig had en enkele subnets over het TV VLAN routen. Op basis van wat ik over het nieuwe TV platform lees lijkt het allemaal over het internet te gaan. Is er met het tv platform meerwaarde om alsnog de routed IPTV opstelling te gebruiken of heb je Unicast over het Internet VLAN dezelfde kwaliteit? En daaraan gerelateerd, is de kwaliteit van de app op bijvoorbeeld een Nvidia Shield TV Pro of een Apple TV 4K gelijk aan die van de STB die Odido levert?
4. Toen ik vorig jaar klant was bij T-Mobile Thuis kreeg ik VOIP niet werkend in m'n Gigaset N300A IP en ook de KS kon me hier niet meehelpen. Inmiddels lijkt er meer info over VOIP met eigen apparatuur te zijn, maar is er iemand op het forum hier die een N300A gebruikt en VOIP van Odido draaiende heeft hierop? Indien niet de N300A maar een ander vergelijkbaar platform mag dat ook aangezien ik na ruim 8 jaar trouwe dienst ook bereid ben een andere basisset te kopen.
Alvast bedankt