En anders bestel je voor 3 tientjes een googletv. Is ook via bluetooth of HDMI-SEC. 12 maal 5 euro voor een kastje is 60euro dus die is in een half jaar al terug verdiend (de 4K versie is wat duurder maar alsnog minder dan 60euro).roderickvd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:22:
[...]
Ik wou ook geen kastjes, maar nu de afstandsbediening via Bluetooth gaat zijn de kastjes gewoon uit het zicht.
Bellen heeft op die manier wat meer voeten in de aarde.WRT54G schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:42:
Mocht ik voor Odido gaan kan ik zonder problemen mijn huidige eigen pfSense router/firewall blijven gebruiken?
Op dit moment heb ik dus Ziggo en gebruik hun modem in bridge. Hoe zit dit bij Odido?
Kan ik mijn eigen apparatuur achter de verbinding van Odido gewoon blijven gebruiken?
Ik zou dit Topic en die topic start ervan even doornemen. Daar is je vraag al meerdere malen voorbij gekomen.WRT54G schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:42:
Kan ik mijn eigen apparatuur achter de verbinding van Odido gewoon blijven gebruiken?
Yes €50 (excl inflatiekosten) voor 1gbit glas en onbeperkt mobiel bellen / internet. Doe zelf niet aan tvpinda powerrr schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:33:
[...]
Jij zit waarschijnlijk, net zoals ik, met een hoop stapelkortingen. Zou ik nu overstappen naar een 2Gbit abbo, dan verdubbelen mijn maandelijkse kosten.
Heb nu voor €50 in de maand 1Gbit en alle tv pakketten én ESPN
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik reageerde op de vraag of ik iets in de logs zag van gisteravond. Dat het een minuut down is maakt me niet uit in de nacht hoor.jongetje schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:37:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, 1 minuut downtime kan echt niet. En dan ook nog je ip-adres wijzigen van je consumentenverbinding!
(serieus, whitelisting is wel enorm ouderwetse manier om indringers buiten de deur te houden... En als dat echt moet dan neem je voor een paar euro meer een zakelijke verbinding met een vast ip-adres).
Een ip change overleef ik inderdaad ook wel, dat is niet waarom blij ben dat ik nog kan annuleren. Zo'n zeikerd ben ik echt niet
Als het internet heel af en toe niet werkt door onderhoud kan ik het begrijpen, maar na 18:00 is het internet gewoon niet goed meer te gebruiken. Dat lijkt me voor niemand fijn. Ik denk ook niet dat zakelijk internet dan het verschil gaat maken.
Ik heb al 3 maanden Odido glasvezel, via KPN wholesale, en ik heb sinds die tijd al problemen.
Ik bel elke week maar word over het algemeen niet geholpen.
Het is een heel apart probleem dat alleen savonds plaats vindt waarbij ik rond 18:00 ineens super instabiel en traag internet heb.
En dit is elke dag zo. In de weekenden ook overdag. Heb zo het gevoel dat mijn buren o.i.d. de lijn verstoren o.i.d. als dat uberhaupt kan.
Nu zit de backdesk mij te helpen, maar de monteur van KPN kwam niet langs op de afgesproken tijd dus nu lekker weer bellen om dat te verhelpen.
Mijn vraag aan jullie is, heeft iemand hier dit eerder ervaren en de oorzaak weten achterhalen?
Het is letterlijk dat mijn internet ineens van 1Gbit/s naar 50kbps gaat en gewoon niet te gebruiken is op bepaalde tijdstippen. Doordeweeks en overdag heb ik tot nu toe geen problemen ervaren, alleen in de avond.
Ik krijg de hele tijd halve oplossingen van Odido en het schiet gewoon niet op.
Het is een heel apart probleem dat alleen savonds plaats vindt waarbij ik rond 18:00 ineens super instabiel en traag internet heb.
En dit is elke dag zo. In de weekenden ook overdag. Heb zo het gevoel dat mijn buren o.i.d. de lijn verstoren o.i.d. als dat uberhaupt kan.
Nu zit de backdesk mij te helpen, maar de monteur van KPN kwam niet langs op de afgesproken tijd dus nu lekker weer bellen om dat te verhelpen.
Mijn vraag aan jullie is, heeft iemand hier dit eerder ervaren en de oorzaak weten achterhalen?
Het is letterlijk dat mijn internet ineens van 1Gbit/s naar 50kbps gaat en gewoon niet te gebruiken is op bepaalde tijdstippen. Doordeweeks en overdag heb ik tot nu toe geen problemen ervaren, alleen in de avond.
Ik kan je helaas niet helpen met de oplossing, maar ben je metingen aan het vastleggen die omomstotelijk bewijzen dat het je internetverbinding is (door bedraad snelheidstests te doen en dat te registreren en/of continue pings om te zien of je latency verandert?)Ammo123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
Ik heb al 3 maanden Odido glasvezel, via KPN wholesale, en ik heb sinds die tijd al problemen.
Heeft Odido de problemen al erkend? Of is dat wat de monteur komt doen (en dan hopelijk ook oplossen?)
Ik heb een video gemaakt van een rechtstreekse verbinding met mijn laptop en geprobeerd snelheidsmetingen te doen die amper van de grond komen.Hann1BaL schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:49:
[...]
Ik kan je helaas niet helpen met de oplossing, maar ben je metingen aan het vastleggen die omomstotelijk bewijzen dat het je internetverbinding is (door bedraad snelheidstests te doen en dat te registreren en/of continue pings om te zien of je latency verandert?)
Heeft Odido de problemen al erkend? Of is dat wat de monteur komt doen (en dan hopelijk ook oplossen?)
Ik kamp met echt absurd hoge latencies en snelheden om van te janken. Duurt heel lang daar met Odido, heb uiteindelijk een dedicated medewerker gekregen die dit voor mij moet fixen maar we moeten zien of dat lukt.
Enige fysiek andere optie is ziggo maar die zijn niet echt concurerend qua prijs..
Kijk maar eens verder in dit topic. Odido (en niet KPN Wholesale) heeft een volgelopen netwerk, het is gewoon file in de avonduren. Menigeen heeft het al gemeld ze doen er niet veel mee, als je jezelf er aan irriteert zou ik overstappen. Of een goed topic maken op het Odidio forum, ze vragen veel logs op van je PC etc. Odido denkt dat alles in/bij de POP's op te lossen is dmv het sturen van monteurs, dat is helaas niet de juiste aanpak bij deze problemen.Ammo123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:46:
Als je overstapt naar KPN, fysiek dezelfde verbinding, dan weet je hoe internet hoort te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 23-01-2024 18:24 ]
Dat klinkt hoopvol, kan je die dedicated medewerker ook het inzicht geven dat het in de core lijkt plaats te vinden?Ammo123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:54:
[...]
Ik heb een video gemaakt van een rechtstreekse verbinding met mijn laptop en geprobeerd snelheidsmetingen te doen die amper van de grond komen.
Ik kamp met echt absurd hoge latencies en snelheden om van te janken. Duurt heel lang daar met Odido, heb uiteindelijk een dedicated medewerker gekregen die dit voor mij moet fixen maar we moeten zien of dat lukt.
Ik betaal liever wat meer zonder congestie, heb nu prima internet via Ziggo, vorig jaar KPN glas.Enige fysiek andere optie is ziggo maar die zijn niet echt concurerend qua prijs..
/f/image/P7U9PdXLWdimf1f8TsxfT9QZ.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 1, wat heb ik besteld bij Odido.
/f/image/DtcWtHyfRFUZDLN2T6IL64Xq.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 2, aansluitdatum van Odido.
/f/image/Dd2QxZMrXQYBh58KMuT77NJr.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 3, bestelling van Odido onderweg (dag erna ontvangen).
/f/image/NeeWxydzxb1hkwvIbJhTipvM.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot 4, mijn glasvezelverbinding is al omgezet???
Ik weet oprecht niet meer wat er aan de hand is bij Odido, als ik de klantenservice aanspreek weten ze van niks en zijn ze daarbij nog onbeleefd ook nog. Ik zit sinds vandaag half 2 al zonder internet, zonder dat hun een mogelijke vorm van oplossing aanbieden. (en NEE een onbeperkt voucher unlimited die specifiek alleen werkt op het ODIDO netwerk is geen oplossing). Ze kunnen me niks anders aanbieden, zelfs geef ik aan dat ik niet een odido telefoonabonnement heb. Ik weet het ook allemaal ff niet meer...
T. Kersten
over een goeie 2-3 maanden verloopt mijn vaste contractperiode bij KPN, en ben vanuit gezonde Nederlandse gierigheid en prijs/kwaliteit mijn mogelijkheden weer aan het bespreken met mezelf
Op dit moment 1gbit in gebruik naar volledige tevredenheid, daarbij dual play met een mobiel abonnement wat nog even doorloopt. de laatste keer dat T-Mobile wel stabiliteit tot en met was, had ik nog een Media converter in gebruik. hoe gaat de huidige routing etc sinds het loskoppelen van T-mo duitsland als geheel? ik lees goeie en ook ogenschijnlijk slechte ervaringen. in vergelijking tot TV+ & wat T-Mo TV was, hoe staat de vlag ervoor bij het "nieuwe" platform, wat voor kwaliteit kan ik aan denken? is het nog steeds unicast? wat voor bitrates zijn er te verwachten? voorlopig zit ik nog wel even, ben erg benieuwd wat de huidige ervaringen zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Fiekert op 23-01-2024 22:17 ]
Ja, het is unicast. Ik heb het niet precies gelogd maar volgens mij zit een stream tussen de 12 en 14 Mbps. Ik kan de kwaliteit niet onderscheiden van DVB-C via Ziggo.
Zoals hieronder veel beter geanalyseerd inderdaad 6 Mbps nu ik het nakijk!
Zoals hieronder veel beter geanalyseerd inderdaad 6 Mbps nu ik het nakijk!
[ Voor 20% gewijzigd door roderickvd op 24-01-2024 18:58 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eom65dMbxLw6lPOuIjL9i9GZ.jpg?f=user_large)
Op dit moment heb ik een FTU van KPN.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KV8fzB1h0z7F0aV4zJb2yuW5.jpg?f=user_large)
En een soortgelijke glasvezelkabel ontvangen.
:strip_exif()/f/image/uPbMlS5fHsP1AQmsu60B44Ml.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarbij het Huawei kastje waarop het allemaal moet worden aangesloten.
Alleen heb ik niet iets om op de FTU te doen om vervolgens het kastje van Huawei te kunnen verbinden met de ontvangen glasvezelkabel om zo de verbinding te kunnen maken.
T. Kersten
Vandaag wat reclame van Odido in de bus. Jammer dat je niet terug kan schrijven met een eisenlijstje
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Bij oplevering kreeg ik de Entone 85 (c.q. Aria 7x) als ontvanger geleverd.
Het eerste wat mij opviel is dat mijn 4K tv meldde dat het inkomende signaal van de ontvanger 1080p60 was. p60 = progressief 60 beelden/sec.
Dat vond ik vreemd omdat in Europa, en dus ook de Nederlandse zenders, het PAL systeem gebruikt wordt, dus 1080i50 (interleased 50 frames) of 1080p25 (progressief 25 beelden).
In eerste instantie maar even zo gelaten, maar uiteindelijk toch maar onderzocht wat er werkelijk geleverd wordt aangezien bij snel pannen en zoomen toch wel schokkerig beeld gaf.
Het blijkt dat de video stream over de top (OTT) over het internet VLAN (300) gaat en elke 4 seconden een blok wordt gedownload (dus de minimale buffering is 4 seconden). Het geconfigureerde IPTV VLAN op de Zyxel wordt dus niet gebruikt. Dus geen multicast en geen switches die IGMPv3 snooping aankunnen nodig.
Naast live tv wordt deze techniek ook gebruikt voor Begin Gemist, Live Pauzeren en Terug Kijken. Feitelijk is live kijken hetzelfde als begin gemist met een vertraging van 26 seconden. Bij digitale tv is een vertraging van nul niet mogelijk, maar ik was gewend aan 10 seconden (Canal Digitaal) en dan is 26 wel erg veel.
Vervolgens de throughput gemeten. Voor NPO1 is dat gemiddeld 6,6 Mbps!
Bij mijn weten is wat vanuit Hilversum wordt aangeleverd nog steeds codec H.264, 1080i50, 12,8 Mbps.
Dat is wat Canal Digitaal levert, BitAndre in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5" en als het goed is KPN ook (Ziggo weet ik niet).
Waarom levert Odido de halve bitrate? Als het H.265 (HEVC) codec zou zijn dan kan ik mij daar nog wel inkomen. Dus verder meten…
De maximale kwaliteit is codec H.264, 1080p50, video bitrate 6,0 Mbps voor de Nederlandse zenders (audio, ondertiteling, protocol overhead komt daar nog bij, maakt in totaal 6,6 Mbps).
Kortom dezelfde codec en framerate conversie. Vrij vertaald: mindere kwaliteit, maar artefacten (blokvorming) valt eigenlijk alleen op bij snelle beeldwisseling en snel pannen en tilt bewegingen.
Ik heb de Entone 85 ontvanger daarom nu ingesteld op 1080p50.
Voor meeste thema zenders geldt een maximum van 1080p25 bij 4,5 Mbps video. En regionale zenders 576p25 bij 1,8 Mbps video (SD kwaliteit).
Ik bedoel met maximum dat er ook andere kwaliteiten gebruikt kunnen worden. Dat is alleen zinvol als je tv kijkt op je mobiel met een brakke internet verbinding.
Deze zijn:
Het eerste wat mij opviel is dat mijn 4K tv meldde dat het inkomende signaal van de ontvanger 1080p60 was. p60 = progressief 60 beelden/sec.
Dat vond ik vreemd omdat in Europa, en dus ook de Nederlandse zenders, het PAL systeem gebruikt wordt, dus 1080i50 (interleased 50 frames) of 1080p25 (progressief 25 beelden).
In eerste instantie maar even zo gelaten, maar uiteindelijk toch maar onderzocht wat er werkelijk geleverd wordt aangezien bij snel pannen en zoomen toch wel schokkerig beeld gaf.
Het blijkt dat de video stream over de top (OTT) over het internet VLAN (300) gaat en elke 4 seconden een blok wordt gedownload (dus de minimale buffering is 4 seconden). Het geconfigureerde IPTV VLAN op de Zyxel wordt dus niet gebruikt. Dus geen multicast en geen switches die IGMPv3 snooping aankunnen nodig.
Naast live tv wordt deze techniek ook gebruikt voor Begin Gemist, Live Pauzeren en Terug Kijken. Feitelijk is live kijken hetzelfde als begin gemist met een vertraging van 26 seconden. Bij digitale tv is een vertraging van nul niet mogelijk, maar ik was gewend aan 10 seconden (Canal Digitaal) en dan is 26 wel erg veel.
Vervolgens de throughput gemeten. Voor NPO1 is dat gemiddeld 6,6 Mbps!
Bij mijn weten is wat vanuit Hilversum wordt aangeleverd nog steeds codec H.264, 1080i50, 12,8 Mbps.
Dat is wat Canal Digitaal levert, BitAndre in "[Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5" en als het goed is KPN ook (Ziggo weet ik niet).
Waarom levert Odido de halve bitrate? Als het H.265 (HEVC) codec zou zijn dan kan ik mij daar nog wel inkomen. Dus verder meten…
De maximale kwaliteit is codec H.264, 1080p50, video bitrate 6,0 Mbps voor de Nederlandse zenders (audio, ondertiteling, protocol overhead komt daar nog bij, maakt in totaal 6,6 Mbps).
Kortom dezelfde codec en framerate conversie. Vrij vertaald: mindere kwaliteit, maar artefacten (blokvorming) valt eigenlijk alleen op bij snelle beeldwisseling en snel pannen en tilt bewegingen.
Ik heb de Entone 85 ontvanger daarom nu ingesteld op 1080p50.
Voor meeste thema zenders geldt een maximum van 1080p25 bij 4,5 Mbps video. En regionale zenders 576p25 bij 1,8 Mbps video (SD kwaliteit).
Ik bedoel met maximum dat er ook andere kwaliteiten gebruikt kunnen worden. Dat is alleen zinvol als je tv kijkt op je mobiel met een brakke internet verbinding.
Deze zijn:
- 432x768p25, 1,0 Mbps
- 576x1024p25, 1,8 Mbps
- 720x1280p25, 2,7 Mbps
- 1080x1920p25, 4,5 Mbps
- 1080x1920p50 6,0 Mbps
Ik heb een vage bug met de TV boxjes met Android TV. Het geluid doet het vrijwel nooit, ook niet na een herstart/power cycle. Hij zit met hdmi in een receiver en ik zie aan het display van de receiver dat er een signaal is gedetecteerd, maar er komt niks door. Alleen bij YouTube werkt het geluid, maar niet bij Plex, Spotify, Emby of Chromecast. Als ik de hdmi in de tv stop en ARC gebruik heb ik wel geluid, maar gaat het beeld zodra ik iets begin af te spelen op zwart, komt na 5 sec voor 1 sec terug, gaat weer 5 sec op zwart, rinse and repeat. Zodra ik het afspelen stop is het beeld goed, dus in menu's enzo.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
Je hoeft toch niet naar Odido? Je kunt zelf je eigen provider kunt kiezen, dan ga je toch naar een freedom of cheapconnect als je eisen anders/hoger zijn? En als je graag wilt schijven kun je terecht op hun community, als je geluk hebt krijg je antwoord.ocf81 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:17:
Vandaag wat reclame van Odido in de bus. Jammer dat je niet terug kan schrijven met een eisenlijstje
Die FTU is een NT, dat staat er ook op:-).Tamer15 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:12:
[...]
Alleen heb ik niet iets om op de FTU te doen om vervolgens het kastje van Huawei te kunnen verbinden met de ontvangen glasvezelkabel om zo de verbinding te kunnen maken.
Je FTU ziet er zo uit als het goed is (of in het wit)
:strip_exif()/f/image/c4KgzUSqtkLdfZ6vj13EH2pf.jpg?f=fotoalbum_large)
Om die laatste aansluiting te maken heb je dit nodig:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
(die kabel kan je er weer afhalen want jij hebt een eigen versie gekregen).
Dus mocht je het zelf willen doen, dan is dat nog een optie wellicht... die patchkap is er makkelijk op te zetten, in plaats van de witte KPN NT die er nu op zit.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik heb hem gelijk besteld, bedankt voor de link en hulp met eventuele verwoording.Barre73 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:48:
[...]
Die FTU is een NT, dat staat er ook op:-).
Je FTU ziet er zo uit als het goed is (of in het wit)
[Afbeelding]
Om die laatste aansluiting te maken heb je dit nodig:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
(die kabel kan je er weer afhalen want jij hebt een eigen versie gekregen).
Dus mocht je het zelf willen doen, dan is dat nog een optie wellicht... die patchkap is er makkelijk op te zetten, in plaats van de witte KPN NT die er nu op zit.
T. Kersten
De glasvezel ligt er pas een maand of twee. Ik moet nog even wachten tot ODF de vezel aan andere aanbieders vrijgeeft.jongetje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 07:37:
[...]
Je hoeft toch niet naar Odido? Je kunt zelf je eigen provider kunt kiezen, dan ga je toch naar een freedom of cheapconnect als je eisen anders/hoger zijn? En als je graag wilt schijven kun je terecht op hun community, als je geluk hebt krijg je antwoord.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik heb nu sinds een maand glasveze en datl via Odido (hiervoor kpn via de telefoonlijn)
Er stond een mooie setup met een kpn modem en 2 superwifi punten.
Nu heb ik een Zyxcel EX5601-T1 Hier heb ik 1 superwifi bedraad op aangesloten en 1 draadloos in het Mesh.
Alles lijkt goed te werken en om te schakelen op 1 apparaat na. Mijn werklaptop welke nu voor mij het meest relevant is.
Ik kan verbinden. Maar heel vaak krijg ik geen verbinding. Dan moet ik het netwerk vergeten en opnieuw inloggen omdat het anders met geen mogelijkheid lukt. Overige apparaten/laptops geven dit probleem niet. Iemand een idee waar het aan kan liggen. Modem is ingesteld op Mesh.
Nu heb ik een Zyxcel EX5601-T1 Hier heb ik 1 superwifi bedraad op aangesloten en 1 draadloos in het Mesh.
Alles lijkt goed te werken en om te schakelen op 1 apparaat na. Mijn werklaptop welke nu voor mij het meest relevant is.
Ik kan verbinden. Maar heel vaak krijg ik geen verbinding. Dan moet ik het netwerk vergeten en opnieuw inloggen omdat het anders met geen mogelijkheid lukt. Overige apparaten/laptops geven dit probleem niet. Iemand een idee waar het aan kan liggen. Modem is ingesteld op Mesh.
Zyxel T-56 inloggen kan allen met Fire-Fox lukte mij ook niet met google succes
Verouderde netwerkkaart of drivers waarschijnlijk.Nixo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:28:
Ik heb nu sinds een maand glasveze en datl via Odido (hiervoor kpn via de telefoonlijn)
Heb je WPA-3 ingesteld? Ik heb met mijn laptop problemen met WPA-3 die lijken op jouw problemen, dus eerst vergeten van wifi-netwerk en dan weer opnieuw verbinden. WPA-3 uitgezet en zit nu op WPA-2 en geen problemen meer.Nixo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:28:
Trouwens op een UDM SE, dus niet de Zyxel.
Geen gamer denk ik? Een kennis van mij heeft er ook maanden uitgelegen. Aansluiten duurde overigens ook maanden.(moet wel toegeven dat die persoon er zelf weinig aan gedaan heeft) Ik denk niet dat ik uniek ben, maar geloof ook bestdat er ook mensen zijn waar het prima gaat. Ging bij mij eerste maanden ook oke ondanks niet de beste performance voor multiplayer gaming.4v4t4r schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:51:
[...]
geen last van ? Facturen kloppen, internet is up and running.. geen last van drops, haal constant max speed.
Bij deze wil ik jullie waarschuwen voor de meeste ISPs waar altijd wel wat mis gaat
zonder dollen - je eigen ervaringen maken het niet dat iedereen hetzelfde ondervind.
Als je goede service wilt dan zou ik gebaseerd op mijn eigen ervaringen je aanraden om elders te kijken. Ik ben denk ik inmiddels meer kosten kwijt dan dat ik bespaard heb.
De "TV boxjes" staan standaard ingesteld op stereo, maar je kan ook kiezen voor 'Dolby Digital' (AC3). Wellicht helpt dat.Zorian schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 00:56:
Ik heb een vage bug met de TV boxjes met Android TV. Het geluid doet het vrijwel nooit, ook niet na een herstart/power cycle. Hij zit met hdmi in een receiver en ik zie aan het display van de receiver dat er een signaal is gedetecteerd, maar er komt niks door. Alleen bij YouTube werkt het geluid, maar niet bij Plex, Spotify, Emby of Chromecast. Als ik de hdmi in de tv stop en ARC gebruik heb ik wel geluid, maar gaat het beeld zodra ik iets begin af te spelen op zwart, komt na 5 sec voor 1 sec terug, gaat weer 5 sec op zwart, rinse and repeat. Zodra ik het afspelen stop is het beeld goed, dus in menu's enzo.
Iemand een idee?
Andere HDMI kabel of lagere resolutie kiezen (dus lagere bitrate over de kabel).
[ Voor 4% gewijzigd door BitAndre op 24-01-2024 14:13 ]
drie jaar oud. Dell killer wifi. Zou zomaar kunnen niet de beste wifikaart die ik heb gehad. Wel up to date.bjusterbaarlik schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Verouderde netwerkkaart of drivers waarschijnlijk.
Voor de zekerheid driver opnieuw erop gezet. Eens kijken of die tip werkt.
Nee staat op WPA2 als ik het zo zie.blottle schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Heb je WPA-3 ingesteld? Ik heb met mijn laptop problemen met WPA-3 die lijken op jouw problemen, dus eerst vergeten van wifi-netwerk en dan weer opnieuw verbinden. WPA-3 uitgezet en zit nu op WPA-2 en geen problemen meer.
Trouwens op een UDM SE, dus niet de Zyxel.
Vandaag over van Tweak naar Odido. Overstap ging prima maar zit nu wel weer te vechten met de nieuwe Zyxel modem om de wake on lan van mijn desktop weer aan de praat te krijgen. Via de Fritzbox kon ik gewoon een ping sturen vanaf mijn mobiel naar mijn desktop via mijn fritzbox "web adress" en dan ging mijn desktop aan, maar krijg het op de Zyxel zo snel niet gevonden. Via google is helaas ook niet veel te vinden over zyxel...iemand die me wat pointers kan geven om dit zelf in te stellen? Het is zo'n basic functionaliteit dat ik niet zo goed snap dat hier geen standaard wizzard voor is
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Ik zou deze functionaliteit echter zeker niet als basic bestempelen.Janpietertje89 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:30:
Vandaag over van Tweak naar Odido. Overstap ging prima maar zit nu wel weer te vechten met de nieuwe Zyxel modem om de wake on lan van mijn desktop weer aan de praat te krijgen. Via de Fritzbox kon ik gewoon een ping sturen vanaf mijn mobiel naar mijn desktop via mijn fritzbox "web adress" en dan ging mijn desktop aan, maar krijg het op de Zyxel zo snel niet gevonden. Via google is helaas ook niet veel te vinden over zyxel...iemand die me wat pointers kan geven om dit zelf in te stellen? Het is zo'n basic functionaliteit dat ik niet zo goed snap dat hier geen standaard wizzard voor is
Heb het al gefixed, toch bedanktmeesje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:37:
[...]
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Ik zou deze functionaliteit echter zeker niet als basic bestempelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Janpietertje89 op 24-01-2024 19:42 ]
Opendutfiber.nl shows the availability after entering your postal code. Sadly even though Odido had exclusivity for more than a year, the others aren't offering anything here.
Good luck to all of you. I might switch back to Coax.
[ Voor 92% gewijzigd door TheSimArchitect op 24-01-2024 20:49 ]
Sim Architect
Even een update van deze post.
Nee, het is nog niet goed met de router swap van T-56 naar mijn oude pfSense box.. Ik heb helaas regelmatig packet loss, met name tijdens een speedtest. Opzich valt dat te verklaren daar ik een 2Gbit/s lijn had besteld (want reden om te upgraden
Of deze theorie klopt weet ik niet. Het zou wel betekenen dat de nog snellere internet abonnementen, voor nog meer support problemen gaan leveren - daar waar 2,5Gbit/s gemeengoed is voor nieuwe PCs, maar lang niet allemaal, laat staan de nog snellere abo's (met 10GbE NIC+kabels+routers/switches als vereiste)
Maar ondanks dat, deze packet loss komt ook voor als ik geen speedtest draai. En heel consequent triggert zo'n speedtest ook weer niet packet loss. Verder frapant detail: ik zie enkel packet loss met pings naar 1.1.1.1, 8.8.8.8 en odido.nl. Andere EPs blijven OK. Daarmee duidt het juist weer op een core netwerk probleem.. VPNtje er over, en opgelost?
Niettemin heb ik Odido over deze problemen gebeld. De helpdesk kon ik niet echt duidelijk maken wat deze latency spikes inhielden. Enige wat er uit kwam was "lijndemping" en "monteur". Oke, die monteur van Guidion (3rd party) is vandaag weer langsgeweest (dezelfde als vrijdag). Mijn onderbuik gevoel klopte wel: beetje fiberglass kabeltje poetsen, lijndempding lijkt dan OK, maar verder kon die niets doen.
We hadden eventjes weer de T-56 aangesloten, en ik kon vrij makkelijk laten zien dat die flinke latency spikes had. Hij zei echter dat een partij als Odido er waarschijnlijk ook niets aan ging doen. Hij beschreef de T-56 en Odido als massa product, met als motto: het werkt [redelijk] => ship it.
Ik zei.. sja waarschijnlijk weinig mensen die het uitpluizen en nameten; maar je kan mij niet vertellen dat menig gamer zich niet gaat ergeren aan een 600ms latency spike elke minuut. Hij was het daar wel mee eens.. maar kon er ook niets aan doen. Al met al geen slechte ervaring met monteur.. maar trekt ook maar een Odido shirtje aan voordat hij aanbelt, en als 3rd party is hij niet eindverantwoordelijk voor het geleverde product. Dat maakt het wel frustrerend dat zo'n persoon makkelijk kan weglopen met "not my problem" waardoor je weer met een helpdesk moet bellen die van niets weet, of een dag wachten op hun community forum waar hopelijk je posts gezien wordt door een van de moderators.
Ik sta eigenlijk wel op het punt om de boel op te zeggen. Hoewel ik ook wel moet zeggen dat ik ook niet heel veel zin heb in een overstap met mogelijk meer downtime, enkel omdat ik een paar pakketjes verlies zie zonder echt hele grote ping spikes of downtime met mijn eigen router. En bij welke provider gaat het echt veel beter zijn? Freedom hoor ik wel enthusiaste verhalen over.. maar als ik hun onderhoud/storing pagina bekijk, dan schrik ik er ook wel van dat ze elke week core-netwerk onderhoud aankondigen met meerdere uren downtime. 's nachts dan wel.. maar toch, zo rooskleurig is het bij de ander misschien ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Hans1990 op 24-01-2024 20:35 ]
Check eens op bufferbloatHans1990 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:26:
[...]
Ik heb helaas regelmatig packet loss, met name tijdens een speedtest.
https://www.waveform.com/tools/bufferbloat
Ik heb in de Odido community vernomen dat ik dus op een PTP verbinding zit en dat ze deze week gaan testen (landelijk, l guess) of het mogelijk is om PTP om te zetten naar XGS-PON.
Dat moet in zo’n centraal punt toch te regelen zijn zou je zeggen? Weet iemand of PTP überhaupt om te zetten is naar XGS-PON?
Dat moet in zo’n centraal punt toch te regelen zijn zou je zeggen? Weet iemand of PTP überhaupt om te zetten is naar XGS-PON?
Odido heeft in de pops waar nog AON(PTP) apparatuur hangt inmiddels ook pon apparatuur hangen. Jou omzetten naar xgspon is dus puur een kwestie van de patch omzetten naar een pon splitter en bij jou thuis de nt (mediaconverter) vervangen door een ONT. Dat is dus prima mogelijk.Kusanagi schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 00:38:
Ik heb in de Odido community vernomen dat ik dus op een PTP verbinding zit en dat ze deze week gaan testen (landelijk, l guess) of het mogelijk is om PTP om te zetten naar XGS-PON.
Hetgeen wat getest moet worden is het proces wat odido hieromheen gebouwd heeft in de it systemen. Ik zag net jouw topic op de odido community, ik zou me zeker geen zorgen maken dat de bestelling word geannuleerd omdat er iets niet mogelijk zou zijn.
Ik was erg tevreden, maar ik maak nu iets mee waar ik niet zo blij van wordt.
Gisteren 24-01 valt het internet uit. Modempje gereset en glasvezel converter > nope. Blijft rood lampje knipperen op de converter, dus geen signaal op het glas lijkt.
Odido bellen, en na een lijnmeting is de conclusie: er is een probleem in de wijkcentrale, en binnen een werkdag gaat iemand van Guidion kijken. hmmm okay (de tweakers met pubers in huis zullen begrijpen dat zelfs die ene werkdag al "Belachelijk" was en het leven bijna leek te eindigen
)
Vandaag krijg ik een smsje, dat ik een afspraak moet maken. dat vond ik al vreemd, want waarom zou ik iets moeten doen als het in de wijkcentrale zit ?
Eerstvolgende mogelijkheid: Maandagmorgen 29-01
Ik zit even tussen twee banen in, en ben een paar dagen vrij, dus er vallen best wel wat plannen in het water zonder internet. Toch maar even bellen naar Odido
Blijkt dat er echt geen eerdere mogelijkheid is, en om het nog erger te maken: Nee, die meneer van Guidion gaat eerst de situatie in uw huis checken, en als hij denkt dat het in orde is, dan gaan we iemand aansturen voor de wijkcentrale, en daar gaat wellicht nog een paar dagen overheen.
Nu ben ik zelf jarenlang teamleider van een Servicedesk geweest, en mensen verwachten soms dingen die niet realistisch zijn, maar 5 dagen (inclusief een weekend) zonder internet is hedendage geen pretje, dan mag je toch verwachten dat er wat sneller naar gekeken gaat worden dan na 5 dagen ? En dan de volgorde vind ik ook raar ! Ja, het lijkt in de wijkcentrale te zitten, maar toch gaan we eerst iemand bij u langs sturen.
Ik heb gevraagd om een 4G modempje te leen, maar dat was schijnbaar ook moeilijk.
Enige wat ze konden doen is mijn data naar unlimited zetten (tja, dat heb ik al) en aangeven dat ik recht heb op een vergoeding, maar daar heb ik ook niets aan.
TV kijken en streamen krijg ik niet voor elkaar (daar heb je wifi voor nodig ?)
Mocht ik tikkie gefrustreerd overkomen: dat klopt, haha
Gisteren 24-01 valt het internet uit. Modempje gereset en glasvezel converter > nope. Blijft rood lampje knipperen op de converter, dus geen signaal op het glas lijkt.
Odido bellen, en na een lijnmeting is de conclusie: er is een probleem in de wijkcentrale, en binnen een werkdag gaat iemand van Guidion kijken. hmmm okay (de tweakers met pubers in huis zullen begrijpen dat zelfs die ene werkdag al "Belachelijk" was en het leven bijna leek te eindigen
Vandaag krijg ik een smsje, dat ik een afspraak moet maken. dat vond ik al vreemd, want waarom zou ik iets moeten doen als het in de wijkcentrale zit ?
Eerstvolgende mogelijkheid: Maandagmorgen 29-01
Ik zit even tussen twee banen in, en ben een paar dagen vrij, dus er vallen best wel wat plannen in het water zonder internet. Toch maar even bellen naar Odido
Blijkt dat er echt geen eerdere mogelijkheid is, en om het nog erger te maken: Nee, die meneer van Guidion gaat eerst de situatie in uw huis checken, en als hij denkt dat het in orde is, dan gaan we iemand aansturen voor de wijkcentrale, en daar gaat wellicht nog een paar dagen overheen.
Nu ben ik zelf jarenlang teamleider van een Servicedesk geweest, en mensen verwachten soms dingen die niet realistisch zijn, maar 5 dagen (inclusief een weekend) zonder internet is hedendage geen pretje, dan mag je toch verwachten dat er wat sneller naar gekeken gaat worden dan na 5 dagen ? En dan de volgorde vind ik ook raar ! Ja, het lijkt in de wijkcentrale te zitten, maar toch gaan we eerst iemand bij u langs sturen.
Ik heb gevraagd om een 4G modempje te leen, maar dat was schijnbaar ook moeilijk.
Enige wat ze konden doen is mijn data naar unlimited zetten (tja, dat heb ik al) en aangeven dat ik recht heb op een vergoeding, maar daar heb ik ook niets aan.
TV kijken en streamen krijg ik niet voor elkaar (daar heb je wifi voor nodig ?)
Mocht ik tikkie gefrustreerd overkomen: dat klopt, haha
Toevallig meer mensen last van een dooie lijn in Amersfoort? Lampen knipperden net in huis, gelijk ook internet plat. Net alles gereset maar het mocht niet baten.
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
Powerspike en internet is weer weg in Amersfoort (3825)
Hij is weer in de lucht.
Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo
Bij zakelijke servicedesks is er sprake van een SLA met overeengekomen oplostijden. Op een consumentenlijn zit alleen best effort en daarin heb je niet veel te eisen/verwachten. Schrijf je in bij de KvK en neem een zakelijke lijn met SLA erop, dan wordt het gegarandeerd gefixt.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:27:
Nu ben ik zelf jarenlang teamleider van een Servicedesk geweest, en mensen verwachten soms dingen die niet realistisch zijn, maar 5 dagen (inclusief een weekend) zonder internet is hedendage geen pretje, dan mag je toch verwachten dat er wat sneller naar gekeken gaat worden dan na 5 dagen ?
I reject your reality and substitute my own
Ik begrijp dat daar verschillen in zitten, maar je mag toch wel bepaalde realistische verwachtingen hebben. Ik ga ook helemaal niets eisen, ik vraag me gewoon af of het anno 2024 (met alle afhankelijkheden die we allemaal hebben van het internet) nog wel acceptabel is dat je 5 dagen moet wachten voor er uberhaubt iemand naar gaat kijken.nelizmastr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Bij zakelijke servicedesks is er sprake van een SLA met overeengekomen oplostijden. Op een consumentenlijn zit alleen best effort en daarin heb je niet veel te eisen/verwachten. Schrijf je in bij de KvK en neem een zakelijke lijn met SLA erop, dan wordt het gegarandeerd gefixt.
Overstappen naar een provider met eigen netwerk en monteurs zonder onderaannemers. Guidion is niet exclusief voor Odido. Wellicht wordt je dan sneller geholpen.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Ik begrijp dat daar verschillen in zitten, maar je mag toch wel bepaalde realistische verwachtingen hebben. Ik ga ook helemaal niets eisen, ik vraag me gewoon af of het anno 2024 (met alle afhankelijkheden die we allemaal hebben van het internet) nog wel acceptabel is dat je 5 dagen moet wachten voor er uberhaubt iemand naar gaat kijken.
Waarom kom je steeds met onrealistische oplossingen waar ik op dit momentniks aan heb ? Dat is toch niet mijn vraag.nelizmastr schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Overstappen naar een provider met eigen netwerk en monteurs zonder onderaannemers. Guidion is niet exclusief voor Odido. Wellicht wordt je dan sneller geholpen.
"Mijn auto staat bij de BMW garage en dat duurt 2 weken" " Ja, neem dan een bedrijfsbus, of koop ff een mercedes, daar hebben ze meer monteurs"
Waarschijnlijk omdat het gewoon de waarheid is. Als het over internet en storingen gaat komen mensen al heel snel met uitroepen als "ja maar in deze tijd" en allerhande rare verwachtingen die nergens zijn afgesproken.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Waarom kom je steeds met onrealistische oplossingen waar ik op dit momentniks aan heb ? Dat is toch niet mijn vraag.
"Mijn auto staat bij de BMW garage en dat duurt 2 weken" " Ja, neem dan een bedrijfsbus, of koop ff een mercedes, daar hebben ze meer monteurs"
Momenteel is internet GEEN nutsvoorziening maar een vrije markt product. Het is er ook eentje waar de consument zelf ook weinig van snapt en verknalt door eigen gepruts. Ik durf wel te stellen dat driekwart van de monteursbezoeken bij een gemiddelde provider niet nodig zijn vanwege defecte modems of gebroken lijnen van de provider. Als je dan zelf voor de goedkoopste in de markt kiest met een SLA die niet bestaat en het vervolgens vreemd vindt dat die monteur later komt dan je zou verwachten dan zit je inderdaad waarschijnlijk bij een verkeerde provider.
Wat voor jou realistisch voelt is in dit geval wellicht niet realistisch of haalbaar. Odido heeft een bepaalde capaciteit aan monteurs die zowel nieuwe installaties doen als storingen bekijken. Het lijkt dus zo te zijn dat er teveel werk is voor de hoeveelheid mensen die beschikbaar zijn. Dat zal ongetwijfeld zitten in de hoeveelheid nieuwe abonnees (want goedkoop en veel reclame).Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Ik begrijp dat daar verschillen in zitten, maar je mag toch wel bepaalde realistische verwachtingen hebben. Ik ga ook helemaal niets eisen, ik vraag me gewoon af of het anno 2024 (met alle afhankelijkheden die we allemaal hebben van het internet) nog wel acceptabel is dat je 5 dagen moet wachten voor er uberhaubt iemand naar gaat kijken.
Ik hoor dit in meerdere topics bij meerdere providers, waaronder ook de grootste, KPN.
Wat dan wel zeer tegenvalt is dat een lijnmeting uitwijst dat het in de centrale moet zitten, maar dat er dan geen ticket naar de netbeheerder wordt aangemaakt.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Er is geen andere oplossing op dit moment, dus dan draag ik daar ook niets over aan. Je hebt nu geen verbinding, daar hebben wij geen oplossing voor. Daarvoor ben je afhankelijk van Odido en haar processen, Guidion en haar processen en eventuele andere infrastructuur engineers van weer een externe partij.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Waarom kom je steeds met onrealistische oplossingen waar ik op dit momentniks aan heb ? Dat is toch niet mijn vraag.
De enige langdurige oplossing is daarvoor een abonnement bij de rechtstreekse uitbater van je netwerk af te sluiten, zoals Delta of KPN. Er is binnen de kaders van Odido niets anders te doen dan afwachten tot zij het oplossen of opzeggen en overstappen.
Odido toen nog TMT heeft mij een keer 3 weken laten wachten, je mag nog van geluk spreken.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Which others did you check?TheSimArchitect schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:57:
Opendutfiber.nl shows the availability after entering your postal code. Sadly even though Odido had exclusivity for more than a year, the others aren't offering anything here.
For my address, it took approx. 1-2 months (after the '1 year exclusivity' of Odido) before other providers were showing fiber offers for my address.
Dat soort reactietijden bij monteurs zijn niet nieuw en niet voorbehouden aan Odido. Ik sloot na mijn verhuizing alles aan in de meterkast bij een KPN abbo en niets deed het. Servicemonteur-afspraak was drie weken wachten, want ik had het toch echt fout gedaan volgens de servicedeskmedewerker. Na drie weken kwam de monteur om te constateren dat: 1) ik alles perfect had aangesloten en 2) dat de patch in de wijkkast niet goed gedaan was. 5 minuten werk voor de monteur en alles werkte. Uiteindelijk wel financieel gecompenseerd, maar dat was niet waar het me om ging. Toentertijd was er geen alternatief met onbeperkte data om een (pre-paid)sim dus ik had gewoon pech.
Ik wil graag mijn snelheid bij Odido aanpassen van 1Gbit naar 400Mbit, echter mijn contract verloopt in April. Wil daarna overstappen, iemand enig idee of de snelheidsaanpassing ook automatisch weer een nieuw contract aangaat?
Vandaag omgezet van 1000/1000 naar 2000/2000, en het was wel leuk want deze monteur gaf aan dat hij dat nog nooit eerder had gedaan, dus dit was ook voor hem geheel nieuw. Maar het was echt een klusje van niks, oude ONT vervangen voor de nieuwe en serienummer van de nieuwe ONT aangemeld via een app op zijn telefoon en mijn eigen router (Orbi 960) opnieuw opstarten en alles werkte meteen weer. Hij heeft niet eens wat in de centrale om hoeven zetten, ook voor die tijd niet, want het internet werkte ook nog steeds toen hij aankwam. Ik ben dus heel tevreden hoe deze overstap is verlopen.
[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 25-01-2024 14:19 ]
Dat kun je beter aan Odido vragen, mijn antwoord geeft geen garanties.ELD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:37:
Ik wil graag mijn snelheid bij Odido aanpassen van 1Gbit naar 400Mbit, echter mijn contract verloopt in April. Wil daarna overstappen, iemand enig idee of de snelheidsaanpassing ook automatisch weer een nieuw contract aangaat?
Vroeger was dat in principe niet zo, hoe dat nu zit weet ik niet. Maar je kan dat vanzelf zien als je de portal kijkt.ELD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:37:
Ik wacht op eenzelfde actie. Goed om een positieve ervaring te horen. Gisteren heeft Odido mij gebeld en aangegeven dat het nog ongeveer 2 maanden duurt, i.v.m. een technische aanpassing in de wijkcentrale door KPN. Ik heb momenteel een 1gbit lijn van Odido en ben al 3 jaar storingsvrij. :D`DON PAPA schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:46:
Vandaag omgezet van 1000/1000 naar 2000/2000, en het was leuk want deze monteur gaf aan dat hij dat nog nooit eerder had gedaan, dus dit was ook voor hem geheel nieuw. Maar het was echt een klusje van niks, oude ONT vervangen voor de nieuwe en serienummer van de nieuwe ONT aangemeld via een app op zijn telefoon en alle werkte meteen weer. Hij heeft niet eens wat in de centrale om hoeven zetten, ook voor die tijd niet, want het internet werkte ook nog steeds toen hij aankwam. Ik ben dus heel tevreden hoe deze overstap is verlopen.
Andere vraag - welke snelheid haal in je de praktijk bij een Speedtest?
[ Voor 3% gewijzigd door flowiej op 25-01-2024 14:01 ]
flowiej schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Andere vraag - welke snelheid haal in je de praktijk bij een Speedtest?
Vorig jaar was Open Dutch Fiber hier begonnen met graven en glasvezelkabels aanleggen. Er werd gezegd dat rond september, oktober, of november glasvezel zou werken hier. Online aangemeld bij destijds T-Mobile en Open Dutch Fiber voor updates. Geen enkel monteur is hier (flat gebouw) ooit langs geweest voor een gratis installatie.
Kijk ik op de Odido website staat er dat glasvezel niet mogelijk is
Vertraging bij de lokale aannemers?
Heb maar nog eens aangemeld bij Open Dutch Fiber, kijken wat er gebeurt. Ziggo wordt te duur en overstappen naar glasvezel met Odido is aantrekkelijk vanwege de mobiele abonnementen die wij al hebben (korting).
Kijk ik op de Odido website staat er dat glasvezel niet mogelijk is
Heb maar nog eens aangemeld bij Open Dutch Fiber, kijken wat er gebeurt. Ziggo wordt te duur en overstappen naar glasvezel met Odido is aantrekkelijk vanwege de mobiele abonnementen die wij al hebben (korting).
Zelf zit ik al een week zonder internet omdat er "nog licht op de kabel moet komen vanuit de wijkcentrale, dit gebeurt in een dag of 2, oh nee wacht het duurt iets langer, we zetten er spoed op, oh nee onze laatste update was gisteren dat er nog geen update was, u word gebeld vandaag of morgen" en tot nu toe nog niet gebeld (het is "morgen") dus mag er waarschijnlijk morgen weer achter aan gaan, misschien maar Guidion bellen als er morgen weer niks uit komt.
Snelheid wijziging is geen wijziging van het contract.ELD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:37:
Ik heb vanaf 2017 een contract van 12 maanden met als einddatum 2020.
Ik heb sindsdien al 3 a 4x mijn snelheid gewijzigd (inflatiecorrectie-correctie
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Kun je ook overstappen van Glasvezel 1 Gbit/s naar 2 Gbit/s als je nog in de "aanbiedingsmaanden" zit van 8 maanden voor 30€Kodess schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:56:
[...]
Snelheid wijziging is geen wijziging van het contract.
Ik heb vanaf 2017 een contract van 12 maanden met als einddatum 2020.
Ik heb sindsdien al 3 a 4x mijn snelheid gewijzigd (inflatiecorrectie-correctie)
Absoluut gamer op meerdere platforms(ps5,Switch,xbox en pc) aansluiting ging niet heel soepel - maar dat bleek via een medetweaker die er inzicht in had, dat de wijkkast echt ver weg zit verstopt en je een sleutel nodig hebt om er door een hek te komen. de 2e monteur wist dit en de boel was daarna gelijk operationeel. Nul issues met de automatische opzegging richitng Ziggo. Die bleef netjes werken totdat Odido de lijn operationeel had.Nazlive schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:33:
[...]
Geen gamer denk ik? Een kennis van mij heeft er ook maanden uitgelegen. Aansluiten duurde overigens ook maanden.(moet wel toegeven dat die persoon er zelf weinig aan gedaan heeft) Ik denk niet dat ik uniek ben, maar geloof ook bestdat er ook mensen zijn waar het prima gaat. Ging bij mij eerste maanden ook oke ondanks niet de beste performance voor multiplayer gaming.
Als je goede service wilt dan zou ik gebaseerd op mijn eigen ervaringen je aanraden om elders te kijken. Ik ben denk ik inmiddels meer kosten kwijt dan dat ik bespaard heb.
Dus sorry - ik herken mezelf echt niet in je verhaal.
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ja ik behoud gewoon mijn welkomst aanbiedingen nu ik van 1 Gbit/s naar 2 Gbit/s heb verhoogd, mocht het toch fout gaan in het systeem, dan kan ik dat melden op het Odido forum en dan zet de moderator het weer terug in het systeem, is mij toegezegd...sh623661 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Kun je ook overstappen van Glasvezel 1 Gbit/s naar 2 Gbit/s als je nog in de "aanbiedingsmaanden" zit van 8 maanden voor 30€
Bron: https://community.odido.n...ostid=1761979#post1761979
[ Voor 21% gewijzigd door DON PAPA op 25-01-2024 17:43 ]
Welkomstbonussen gelden voor alle snelheden behalve 8Gbit/s. Dus ja je aanbiedingsmaanden horen geldig te blijven.sh623661 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:23:
[...]
Kun je ook overstappen van Glasvezel 1 Gbit/s naar 2 Gbit/s als je nog in de "aanbiedingsmaanden" zit van 8 maanden voor 30€
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ligt aan je contract.ELD schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:37:
Ik heb een Odido contract waarin de ik elke maand kan wisselen zonder dat het nieuwe contractlooptijd oplevert.
Maar niet iedereen heeft zo’n contract.
Zo heb ik bijvoorbeeld ook oneindig gratis 2 tv-boxen
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 25-01-2024 17:39 ]
Mijn abo is van 30 naar 32 gegaan (100mbit). Maar de 32 euro zie ik nergens in de tarievenlijst. Als ik nu naar 400 mbit ga (35 euro), kan ik daarna weer naar de oude 30 euro terug?
Goeie, zal eens kijken….erwn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:45:
[...]
Ik heb ook AON en in MijnOdido zie ik een optie voor het aanpassen van de snelheid én een optie om over te stappen op een ander plan (o.i.d.). Bij het een blijf je op AON (lijkt me, gegeven de prijzen) en de ander ga je naar PON (lijkt me, ook weer gegeven de prijzen).
Dank voor het delen. Heerlijk zo'n snelle lijn, kijk er naar uit. Al is 1gbit natuurlijk ook al niet om over te klagen.
inflatiecorrectie.Bulldock schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 17:49:
Mijn abo is van 30 naar 32 gegaan (100mbit). Maar de 32 euro zie ik nergens in de tarievenlijst. Als ik nu naar 400 mbit ga (35 euro), kan ik daarna weer naar de oude 30 euro terug?
bingo
[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 25-01-2024 19:49 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Klopt, het is dat ik deze snelheid nu voor hetzelfde geld kan krijg als de andere snelheden tijdens de welkomst-korting periode, maar als deze periode om is over een halfjaar, dan verlaag ik het meteen weer naar 1000 of 400, want dat is snel genoeg voor ons...flowiej schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:38:
[...]
Dank voor het delen. Heerlijk zo'n snelle lijn, kijk er naar uit. Al is 1gbit natuurlijk ook al niet om over te klagen.
Lol, in het kader van inflatiecorrectie dacht ik mijn 1 GBit/s -> 400 MBit/s te doen (en daarna weer terug), maar nu staat er in de bevestigingsmail dit:
Moet ik voor die paar euro weer door alle hoepels met Guidion
edit: gaat om een aansluiting op ODF netwerk btw.
Zouden ze zelfs bij een downgrade een wijziging doen van GPON naar XGS-PON? Of zou dit een standaardtekstje zijn in de bevestigingsmail?Je hebt gekozen voor nóg sneller glasvezel van Odido, helemaal super. Om je hierop voor te bereiden moeten we het kastje vervangen dat tussen je aansluitpunt en modem zit (de ONT). Gaan we meteen regelen! Je krijgt hiervoor een e-mail en sms-bericht van onze monteursdienst Guidion. Daarin vind je een link naar jouw persoonlijke afsprakenpagina. Zo kies je zelf een moment uit dat jou het beste uitkomt.
Moet ik voor die paar euro weer door alle hoepels met Guidion
edit: gaat om een aansluiting op ODF netwerk btw.
[ Voor 3% gewijzigd door djiwie op 25-01-2024 21:54 ]
@djiwie gewoon de wijziging weer wijzigen naar wat je had 😉
Ja dat kan nu niet meer, want er is een lopende bestelling
Ik vindt dat raar. Als je overstapt naar 2 gigabit is een nieuwe ONT nodig, omdat het de snelheid aan moet kunnen.
Downgraden zou niet uit moeten maken. Ik zou bellen waarom het technisch nodig is. Lijkt erop dat het systeem buggy is, omdat je hebt gekozen voor langzamer internet en de mail het tegenovergestelde zegt. Zonde van iedereen tijd dit.
Downgraden zou niet uit moeten maken. Ik zou bellen waarom het technisch nodig is. Lijkt erop dat het systeem buggy is, omdat je hebt gekozen voor langzamer internet en de mail het tegenovergestelde zegt. Zonde van iedereen tijd dit.
Ik had dezelfde mail, maar uurtje later kon ik het gewoon aanpassen. En zelfs dan staat er weer iets over guidion in. Denk dat die tekst niet klopt.djiwie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:08:
Ja dat kan nu niet meer, want er is een lopende bestelling![]()
Ah ok, slordig.
@pvcholten exactly my thoughts.
@pvcholten exactly my thoughts.
Vanmorgen opeens een ander IP gekregen. Hebben andere hier ook last van en komt dit vaker voor? Kan me niet herinneren dat het ooit gebeurd is bij KPN. Nu bij Odido al na een paar maanden?
Groetjes, FaceDown.
Ze zijn wat onderhoud aan het uitvoeren hier en daar dan wil dat nog wel eens voorkomen. Ik heb 2 IP adressen gekregen in 7 jaar tijd, dus 'vrij vast' is het wel.FaceDown schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
Vanmorgen opeens een ander IP gekregen. Hebben andere hier ook last van en komt dit vaker voor? Kan me niet herinneren dat het ooit gebeurd is bij KPN. Nu bij Odido al na een paar maanden?
En anders: https://www.duckdns.org/ is your friend.
[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 26-01-2024 09:19 ]
En ik maar 1x in 6,5 jaar tijd dus het valt allemaal mee.FaceDown schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
Hebben meer gebruikers van Odido in combinatie met Unifi UDM pro of usg devices last van het niet meer verkrijgen van verbinding op de WAN? Deze nacht heeft mijn UDM pro network application versie 8.0.28 ontvangen en daarna kwam de verbinding niet meer op.
Ik heb een USG en hier werkt het nog prima. Firmware update hier automatisch, Unifi Controller niet.mikevankan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:21:
Hebben meer gebruikers van Odido in combinatie met Unifi UDM pro of usg devices last van het niet meer verkrijgen van verbinding op de WAN? Deze nacht heeft mijn UDM pro network application versie 8.0.28 ontvangen en daarna kwam de verbinding niet meer op.
Vandaag Odido 1 Gbps glasvezel opgeleverd in onze woning in Hoogvliet. Op 25 mei 2023 aanvraag gedaan bij toen nog T-Mobile. In de afgelopen maanden is de glasvezel aangelegd en naar binnen gebracht. Vandaag kwam de monteur van Guidion. Met als voorlopige apotheose onderstaande grafiek: van een Freedom-VDSL verbinding naar glasvezel van Odido.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfcsRsD70vSDuNWUAejsV3lI.png?f=user_large)
Freedom is voorlopig onze backupverbinding. Volgend jaar verhuizen we Freedom naar de ODF glasvezelaansluiting.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfcsRsD70vSDuNWUAejsV3lI.png?f=user_large)
Freedom is voorlopig onze backupverbinding. Volgend jaar verhuizen we Freedom naar de ODF glasvezelaansluiting.
Loopt deze grafiek nou de verkeerde kant op?amarok schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:54:
Vandaag Odido 1 Gbps glasvezel opgeleverd in onze woning in Hoogvliet. Op 25 mei 2023 aanvraag gedaan bij toen nog T-Mobile. In de afgelopen maanden is de glasvezel aangelegd en naar binnen gebracht. Vandaag kwam de monteur van Guidion. Met als voorlopige apotheose onderstaande grafiek: van een Freedom-VDSL verbinding naar glasvezel van Odido.
[Afbeelding]
UDM SE vanmorgen geupdate, hier niks aan de hand.mikevankan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:21:
Dit is voor mij ook gebeurt, 24/1 viel het weg, rood lampje aan.Gwindorian schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:27:
Ik was erg tevreden, maar ik maak nu iets mee waar ik niet zo blij van wordt.
Odido bellen, en na een lijnmeting is de conclusie: er is een probleem in de wijkcentrale, en binnen een werkdag gaat iemand van Guidion kijken. hmmm okay (de tweakers met pubers in huis zullen begrijpen dat zelfs die ene werkdag al "Belachelijk" was en het leven bijna leek te eindigen)
[...]
Tot zover erg onduidelijke communicatie van Odido. Op 25/1 heb ik gebeld, krijg ik uiteindelijk te horen dat er een "algemene storing" is en dat het waarschijnlijk snel opgelost zal worden, nog even wachten.
Inmiddels is er nog niks veranderd. Op de Odido community forums lijkt de Odido medewerker niet bekend te zijn met een storing, en volgens die Odido pagina waar je het kan checken is er ook geen storing bekend op mijn adres.
Ik ga vanmiddag nog eens proberen te bellen, heb het gevoel dat dat ik er echt achteraan moet en dat er anders helemaal niks meer gebeurt.
Dat is dan ook voor mij de reden geweest om er weg te gaan. Na in een jaar tijd drie keer een uitval gehad te hebben was ik er klaar mee. Iedere keer moet je er maar achteraan en eerst wordt een Guidion monteur naar de woning gestuurd terwijl duidelijk is dat de storing buitenhuis of in de wijkcentrale / POP zit.
Sowieso een vreemde grafiek, want de meetwaardes gaan tot buiten de grafiekJay-v schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Loopt deze grafiek nou de verkeerde kant op?
@pepernood Vervelend. Als je naar de Odido winkel gaat kun je kosteloos een prepaid SIM meekrijgen als je aangeeft dat je vaste verbinding een storing heeft. De helpdesk kan je vervolgens een voucher sturen voor unlimited data. Dan heb je iig. de mogelijkheid om een hotspot op te zetten thuis.
Tja, wat is verkeerd? De meest recente meting staat hier links.Jay-v schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:03:
[...]
Loopt deze grafiek nou de verkeerde kant op?
Overigens is de grafiek idd niet perfect. Is gemaakt met een Python scriptje en gebruikmakend van een grafiekmodule (weet even niet uit mijn hoofd hoe de module heet). Kennelijk doet 'ie een beetje raar. Misschien eens naar een andere manier kijken om de grafiek te genereren. Ben ook aan het spelen met grafana.
Ik heb een UXG Lite. Geen problemen.mikevankan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:21:
Ik gebruik: https://github.com/mad-ady/smokeping-speedtestamarok schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:49:
[...]
Tja, wat is verkeerd? De meest recente meting staat hier links.Op de X-as staat het uur dat er gemeten is.
Overigens is de grafiek idd niet perfect. Is gemaakt met een Python scriptje en gebruikmakend van een grafiekmodule (weet even niet uit mijn hoofd hoe de module heet). Kennelijk doet 'ie een beetje raar. Misschien eens naar een andere manier kijken om de grafiek te genereren. Ben ook aan het spelen met grafana.
Lekker makkelijk:
:strip_exif()/f/image/Jg26xJAyktdMJnlcG7E5YfLM.jpg?f=fotoalbum_large)
@NLM1K
Haal jij ieder moment van de dag 7+ gigabit?
Ik ben vanmiddag aangesloten.
Ik heb één keer om half 5 vanmiddag : 7+/7,5+ gehaald.
Mijn download blijf steken op +- 5 gigabit en upload is steeds 7,5+ gigabit.
(Ik test de snelheid ook op andere manieren en met meerdere pc's op verschillende speedtests tegelijk)
(Ik test de snelheid ook op andere manieren en met meerdere pc's op verschillende speedtests tegelijk)
Ik heb het niet echt op elk moment van de dag getest, maar de momenten dat ik het test (kies eigenlijk altijd de Delta Fiber speedtest server omdat ik merk dat die altijd vrij goed de capaciteit aan kan) is het altijd +/- 7600 Mbps / 8000 Mbps zowel up- als download ja.kmichael schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:13:
@NLM1K
Ja hier ook. Ik kwam erachter omdat ik geen toegang meer had tot mijn webserver... Nu vanochtend de DNS maar aangepast bij mijn hosting provider, en ik ben nu aan het wachten tot dat allemaal weer doorgespijeld is. Dit is voor mij de eerste IP wisseling sinds ik er actief gebruik van maak. Ik hoop dat deze net zo stabiel blijft. En anders ga ik uitzoeken hoe ik DynDNS moet inregelen...FaceDown schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:00:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er weinig last van heb, maar ik heb nu dat er elke nacht packet loss optreed. /f/image/Y3RFfXNMzd2Yxl7oPtUoQBjn.png?f=fotoalbum_large)
Op dat tijdstip doe ik meestal een poging om zo goed mogelijk waterpas te liggen. Maar we zitten pas 2 weken bij Odido (eerderTweak). Net na de installatie had ik wel flinke problemen, maar een nieuw IP-adres (en waarschijnlijk geknutsel door de technische dienst) zorgen ervoor dat ik overdag geen last heb.
Halen ze s'nachts trucjes uit (reboot) o.i.d.?
/f/image/Y3RFfXNMzd2Yxl7oPtUoQBjn.png?f=fotoalbum_large)
Op dat tijdstip doe ik meestal een poging om zo goed mogelijk waterpas te liggen. Maar we zitten pas 2 weken bij Odido (eerderTweak). Net na de installatie had ik wel flinke problemen, maar een nieuw IP-adres (en waarschijnlijk geknutsel door de technische dienst) zorgen ervoor dat ik overdag geen last heb.
Halen ze s'nachts trucjes uit (reboot) o.i.d.?
Ze doen dit 4x per jaar gaven ze aan. Vast IP is geen optie...Munchkin schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:20:
[...]
Ja hier ook. Ik kwam erachter omdat ik geen toegang meer had tot mijn webserver... Nu vanochtend de DNS maar aangepast bij mijn hosting provider, en ik ben nu aan het wachten tot dat allemaal weer doorgespijeld is. Dit is voor mij de eerste IP wisseling sinds ik er actief gebruik van maak. Ik hoop dat deze net zo stabiel blijft. En anders ga ik uitzoeken hoe ik DynDNS moet inregelen...
Ligt niet aan Odido.mikevankan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:21:
[Off-topic] Ik had net een UDM SE besteld en de eerste had hier problemen mee. Ik kon hem gelukkig terugdoen, maar ik kreeg het niet aan de praat. Schijnt een probleem in de software-update te zitten. De vervanger was binnen 5 minuten aangesloten en loopt als een trein ook met nieuwe software.
-Tukker87 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:36:
[...]
Ligt niet aan Odido.
[Off-topic] Ik had net een UDM SE besteld en de eerste had hier problemen mee. Ik kon hem gelukkig terugdoen, maar ik kreeg het niet aan de praat. Schijnt een probleem in de software-update te zitten. De vervanger was binnen 5 minuten aangesloten en loopt als een trein ook met nieuwe software.
[ Voor 27% gewijzigd door peterbier op 27-01-2024 13:35 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen