Heb sinds een week Odido glasvezel en ik ben niet erg tevreden. Op mijn desktop die aan vast internet zit werkt het uitstekend, ik haal meestal 900 - 950 mbit van de afgesproken 1000 mbit. Maar wifi (dat ik voor al het andere apparatuur gebruik, waaronder mn tv en consoles) is een ramp, vooral op m’n werklaptop en iphone. Vaak lang pagina’s of reddit moeten inladen, filmpjes die in kwaliteit naar beneden geschroefd worden, dat soort gedoe.
Ik vermoed (weet het niet zeker) dat het komt omdat deze apparaten om de haverklap wisselen tussen 2.4ghz en 5ghz. Dan zou het misschien telkens eventjes stil komen te liggen. In het menu van de router kan ik 2.4ghz uitzetten, maar dat is geen optie omdat mn werklaptop alleen 2.4 aan kan.
Ik heb nog 1 mogelijke oplossing: 2.4 en 5ghz twee verschillende namen geven en de werklaptop daar aan verbinden en alle andere apparaten aan 5. Door ze twee verschillende namen te geven, zou al het apparatuur niet meer kunnen wisselen tussen 2.4 en 5, right?
Maar nu komt het! In de instellingen van de router kun je inderdaad de namen aanpassen, maar hij gaat of meteen weer terug naar de oude naam, of hij verandert de naam van beiden zodat ze alsnog hetzelfde heten! De Odido medewerker aan de telefoon kreeg het ook niet voor elkaar. En dan is het nog maar de vraag of dit plan mijn wifi problemen uberhaupt oplost, maar goed, ik kan dat dus niet eens uittesten.
Ander plan wat ik heb is een mesh netwerk aanleggen om de wifi boven sterker te krijgen, maar goed, als het aan het gewissel tussen 2.4 en 5ghz ligt is dat vermoedelijk ook dweilen met de kraan open.
Moet zeggen dat ziggo (waar ik geen glasvezel van had) veel stabieler was en een beter werkende routermenu had. Begin nu toch een beetje spijt te krijgen, ook al wilde ik zo graag glasvezel…
[
Voor 5% gewijzigd door
MozLaPunk op 02-11-2023 22:32
]