Advies voor meshsetje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:03
Iemand advies over een mooi mesh setje? Over een maandje of 2 wordt hopelijk hier van ziggo naar odido overgestapt wanneer de glasvezelkabel is gelegd. Momenteel heb ik tp link m4 units met wired backhaul. Mijn oog was gevallen op de tp link deco xe75 om de overstap extra power mee te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Guids op 05-11-2023 08:48 ]

Beste antwoord (via Guids op 07-11-2023 10:27)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Het hangt ook van je clients af maar:

Een deco m4 gaat een megabit of 450
(5Ghz WiFi 5 up to 867mbps (2×2 80Mhz))

Een x50 (mits je client het kan) richting 600-900
(5Ghz WiFi 6 up to 2402Mbps (2×2 160Mhz))

Een xe75 heeft 2 extra voordelen tov de x50, hij heeft een dedicated wifi backhaul en wifi 6ghz.
De dedicated backhaul is niet relevant omdat je hem bekabeld aansluit. De 6ghz alleen als je client t kan en dan nog levert je het alleen een schoner kanaal op, geen extra snelheid

6 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)
5 GHz: 2402 Mbps (802.11ax, HE160)

Als je wilt upgraden zou ik eerder voor x50 gaan dan xe75 in jouw situatie :)

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2023 09:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guids schreef op zondag 5 november 2023 @ 08:45:
Iemand advies over een mooi mesh setje? Over een maandje of 2 wordt hopelijk hier van ziggo naar odido overgestapt wanneer de glasvezelkabel is gelegd. Momenteel heb ik tp link m4 units met wired backhaul. Mijn oog was gevallen op de tp link deco xe75 om de overstap extra power mee te geven.
ligt aan je eisen,

maar hier hebben we de deco m4
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als je mazzel hebt komt dit setje weer op voorraad.
https://www.ibood.com/nl/...d-gigabit-extender/847351

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Goedkopere optie om te overwegen: Modem eruit, Fritz!Box 4060 erin, en dan WiFi 6 wired uitbreiden met Fritz!Repeater 1200 AX.

[ Voor 14% gewijzigd door ikbenwouter op 05-11-2023 14:58 ]

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:56
De goedkoopste optie is even naar de action voor een tp-link switch van 10€ waar je vervolgens je deco m4 setjes bedraad op aansluit en dan 1 draadje van die switch naar je zyxel modem. Heb ik ook, werkt prima. Ik zie niet in waarom wifi6 een enorm verschil in internetbeleving zou opleveren.
Zorg alleen dat er geen tp-link backhaul via het zyxel modem loopt, want daar worden ze instabiel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
ikbenwouter schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:55:
[...]

Goedkopere optie om te overwegen: Modem eruit, Fritz!Box 4060 erin, en dan WiFi 6 wired uitbreiden met Fritz!Repeater 1200 AX.
Waarom is een apparaat van 180+ euro (en dan nog extra uitbreidingen) goedkoper dan de eerder genoemde Mesh uitbreiding? Twee stuks via iBood kostte destijds 40 euro. En dan ben je gelijk klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:14

Antonio di

a mi me dijeron que si

wlmpie schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:54:
De goedkoopste optie is even naar de action voor een tp-link switch van 10€ waar je vervolgens je deco m4 setjes bedraad op aansluit en dan 1 draadje van die switch naar je zyxel modem. Heb ik ook, werkt prima. Ik zie niet in waarom wifi6 een enorm verschil in internetbeleving zou opleveren.
Zorg alleen dat er geen tp-link backhaul via het zyxel modem loopt, want daar worden ze instabiel van.
Ik ben het met je oneens. De Zyxel switch is goedkoper, beter en zuiniger :) :) :+ , zie:
ZyXEL 5-Port Desktop Fast Ethernet Switch V3 review door Antonio di

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:56
Een zyxel/Odido modem/router gaat over zijn nek met een ethernet backhaul (IEEE 1905.1 protocol) van Tp-link. Dus ik zou er niet op gokken dat een zyxel switch dat wel goed kan afhandelen.

[ Voor 18% gewijzigd door wlmpie op 06-11-2023 08:32 . Reden: protocol naam toegevoegd en modem is eigenlijk router ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

meesje schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:04:
[...]

Waarom is een apparaat van 180+ euro (en dan nog extra uitbreidingen) goedkoper dan de eerder genoemde Mesh uitbreiding? Twee stuks via iBood kostte destijds 40 euro. En dan ben je gelijk klaar.
Ik reageer niet op een iBood-actie waar ik geen prijs van kan zien. De setup die ik omschrijf werkt waarschijnlijk stabieler dan de Deco XE75 á €170 icm geleverde modem. Met goedkoper doelde ik op de XE75.

Heb persoonlijk veel liever apparatuur van Fritz! dan van Zyxel of TP-link. Stuk stabieler allemaal in mijn ervaring.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Antonio di schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
[...]

Ik ben het met je oneens. De Zyxel switch is goedkoper, beter en zuiniger :) :) :+ , zie:
ZyXEL 5-Port Desktop Fast Ethernet Switch V3 review door Antonio di
Ga je nu echt - in tijden van (multi) Gbit snelheden - een 100 Mbps switch adviseren?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
wlmpie schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:30:
Een zyxel modem gaat over zijn nek met een ethernet backhaul (IEEE 1905.1 protocol) van Tp-link. Dus ik zou er niet op gokken dat een zyxel switch dat wel goed kan afhandelen.
Het lijkt mij logisch dat een modem er niet mee om kan gaan. Routers trouwens meestal ook niet, daarom kun je er beter ook een switch tussen zetten. Alleen D-Link switches geven problemen zover ik weet, rest zou prima moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ikbenwouter schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:03:
[...]

Heb persoonlijk veel liever apparatuur van Fritz! dan van Zyxel of TP-link. Stuk stabieler allemaal in mijn ervaring.
Als het onstabiel is betekend meestal dat het verkeerd geïnstalleerd is, of gewoon defect dat kan ook natuurlijk. Maar voor de rest is het meeste spul van beide merken gewoon stabiel. Als je meerdere keren per jaar netwerkspul van de stroom moet halen of zelfs meerdere keren per maand omdat het vastgelopen is dan klopt er echt iets niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 19:47
Ik snap het niet zo goed.
Je hebt al een set Deco M4's in gebruik, maar zoekt een nieuwe set 'om de overstap extra power mee te geven'.
Wat voor extra power verwacht je dan? Wat is nu je snelheid binnen je netwerk? Als je die M4's nu op goede punten in je huis hebt neergezet en je dekking dus goed is en je de boel al bekabeld hebt aangesloten, ga je er met een andere set maar bar weinig op vooruit.

Ik zou dus vooral eens kijken wat je interne snelheden nu eigenlijk zijn en of je echt ergens last van hebt (verbinding die wegvalt als je door je huis loopt?).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Het hangt ook van je clients af maar:

Een deco m4 gaat een megabit of 450
(5Ghz WiFi 5 up to 867mbps (2×2 80Mhz))

Een x50 (mits je client het kan) richting 600-900
(5Ghz WiFi 6 up to 2402Mbps (2×2 160Mhz))

Een xe75 heeft 2 extra voordelen tov de x50, hij heeft een dedicated wifi backhaul en wifi 6ghz.
De dedicated backhaul is niet relevant omdat je hem bekabeld aansluit. De 6ghz alleen als je client t kan en dan nog levert je het alleen een schoner kanaal op, geen extra snelheid

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 07-11-2023 09:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Extra power?

Zendvermogen is - wettelijk - beperkt en gaat dus gelijk zijn tussen apparaten. 100mW in 2.4GHz en 200mW in 5GHz (ja, 1W mag onder sommige omstandigheden maar die ondersteunt TP-Link toch niet). Daar hoef je alvast niet iets nieuws voor te kopen...

Betekent ook dat als je oud door nieuw gaat vervangen, je niet minder kastjes nodig gaat hebben. Je gaat bij zelfde dekking meer snelheid kunnen realiseren, maar niet meer dekking.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 07-11-2023 10:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 11:09

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

en mogelijk ten overvloede/ al bekend, je kunt je huidig netwerk ook uitbreiden met nieuwe tp link set, en dan neemt hij netwerk etc over, handig voor de clients, daar dan geen actie.

het kan vast sneller, maar ik ben tevreden tp-link deco gebruiker, nu een netwerk met:
x60 als hoofd
x60 als client
x50 als client
en nog 2x deco m5

is vast een beetje overkill, maar de wifi is wel prima, ik gebruik geen ethernet backhaul, maar dat zou het alleen maar beter maken denk ik.....

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:03
Allen bedankt voor het meedenken, en moderaten.
wlmpie schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:54:
Wekko306 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:34:
Wat voor extra power verwacht je dan? Wat is nu je snelheid binnen je netwerk? Als je die M4's nu op goede punten in je huis hebt neergezet en je dekking dus goed is en je de boel al bekabeld hebt aangesloten, ga je er met een andere set maar bar weinig op vooruit.

Ik zou dus vooral eens kijken wat je interne snelheden nu eigenlijk zijn en of je echt ergens last van hebt (verbinding die wegvalt als je door je huis loopt?).
Dit is eigenlijk het beste advies voor stap 1, ik hem nog precies dat switch doosje liggen. Dus voor een sanity check, ga ik dit eerst uitproberen voordat ik ergens geld aan ga uitgeven.

Momenteel zit ik op Ziggo 200down/30up en via de wifi haal ik 187/34 ping 19mw, wat voldoende is voor mijn gebruik. Ik ben wel geintereseerd om meer te gaan selfhosten wanneer er wel glazvezel ligt, momenteel is die UP snelheid een bottlenek daarvoor. Maar alles daarvoor zal sowieso wired aangesloten zijn in de toekomst.
laurens0619 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:27:

Bedankt voor de expert view over de beoogde verbeteringen. Mogelijk is het interessant om dan een x50 te kijken, de xe75 lijkt inderdaad een beetje overkill. Hoe ik nu woon is er vrijwel geen interverentie van buren. Hoewel er binnenshuis enkele verzwakte plekken zijn, geen major dikke betonnen muren. Indien er significante range verbeteringen te vinden zijn bij een upgrade, zou ik eventueel kunnen reduceren van 3 m4s naar 2 units.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:25
Guids schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:16:
Allen bedankt voor het meedenken, en moderaten.

[...]

[...]

Dit is eigenlijk het beste advies voor stap 1, ik hem nog precies dat switch doosje liggen. Dus voor een sanity check, ga ik dit eerst uitproberen voordat ik ergens geld aan ga uitgeven.

Momenteel zit ik op Ziggo 200down/30up en via de wifi haal ik 187/34 ping 19mw, wat voldoende is voor mijn gebruik. Ik ben wel geintereseerd om meer te gaan selfhosten wanneer er wel glazvezel ligt, momenteel is die UP snelheid een bottlenek daarvoor. Maar alles daarvoor zal sowieso wired aangesloten zijn in de toekomst.

[...]

Bedankt voor de expert view over de beoogde verbeteringen. Mogelijk is het interessant om dan een x50 te kijken, de xe75 lijkt inderdaad een beetje overkill. Hoe ik nu woon is er vrijwel geen interverentie van buren. Hoewel er binnenshuis enkele verzwakte plekken zijn, geen major dikke betonnen muren. Indien er significante range verbeteringen te vinden zijn bij een upgrade, zou ik eventueel kunnen reduceren van 3 m4s naar 2 units.
Die TPlink switch van action heb ik ook, werkt echt goed en is niet 100 maar ook 1000mbps.

Zie: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Via de switch een DECO M4 setje aangesloten, bedraad, achter een ziggo modem in bridge modus.
Pagina: 1