Acties:
  • 0 Henk 'm!
vj_slof schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:32:
[...]

wow, dan zit je niet op een gehuurde verbinding. Hier in Nijmegen is het zwaar verrot want daar moet het over het glasnetwerk van kpn.
Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen. Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.

Wat Lent betreft: Wie is Fiber? Die naam zegt me niks. Lent heeft glasvezel van KPN Netwerk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 07:26
Afgelopen week ook de knoop doorgehakt en ga overstappen van XS4ALL (KPN) naar Odido. Scheelt me een paar honderd euro per jaar en heb dan ook nog eens een snellere verbinding. 8 december zou het moeten worden opgeleverd.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik heb sinds vandaag ook odido en de zyxel T-56. wanneer ik inlog op http, dan volgt er na x seconden een redirect naar https, welke niet werkt. Ik kan dus geen aanpassingen doen omdat ik constant een error krijg als ik op https wil verbinden. Herstarten wil niet, reset werkt niet...

Lastig, en nu? Iemand de gouden tip? Geen idee hoe ik dit nu kan omzijlen.

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT krijg ik (alle browsers en ook incognito etc)

[ Voor 9% gewijzigd door Tribunus op 06-11-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 19:30
en als je rechtstreeks naar https://192.168.1.1/login gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
Misschien dat @Barre73 ook nog even zijn licht erop kan laten schijnen.

Situatie is als volgt: we hebben al een paar jaar KPN glasvezel. Het netwerk is aangelegd door KPN Netwerk. We halen een maximale snelheid van 1 Gbps.

Maar KPN wordt erg duur en waardeert trouwe klanten niet. We betalen nu 81,50 per maand voor 1 Gbps en 3 televisies. Bij Odido kan ik dat abonnement afsluiten voor 65 EUR en met de eerste zes maanden een mooie korting. Dat gaat dus op een jaar honderden euro’s schelen.

Bij de Odido winkel werd me al verteld dat Odido hier op KPN WBA zit en dat ze geen eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Odido verkoopt dus gewoon het KPN-abonnement.

Loont het om over te stappen? Ik heb mijn eigen router en Wifi-apparatuur. De ZyXEL is dan alleen even in gebruik om aan te melden en ik zou daarna de EdgeRouter ertussen zetten.

Hoe zit het verder met traag internet in de avond? Ligt dat bij de backbone van Odido of zal ik daar met KPN WBA geen last van hebben? Ik heb ook Odido Mobiel, dus dat maakt het geheel wel erg aantrekkelijk. Maar zit natuurlijk niet op verbindingsproblemen te wachten. KPN is hier al jaren erg stabiel, op wat IPTV storingen na. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Tribunus schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:15:
Ik heb sinds vandaag ook odido en de zyxel T-56. wanneer ik inlog op http, dan volgt er na x seconden een redirect naar https, welke niet werkt. Ik kan dus geen aanpassingen doen omdat ik constant een error krijg als ik op https wil verbinden. Herstarten wil niet, reset werkt niet...

Lastig, en nu? Iemand de gouden tip? Geen idee hoe ik dit nu kan omzijlen.

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT krijg ik (alle browsers en ook incognito etc)
Zelf heb ik de T-54 en log in via onderstaande link.
https://192.168.1.1/
Wel krijg ik de melding dat de verbinding niet privé is. Via toon details kan ik alsnog naar de website gaan. Eigenlijk wel vreemd dat dit zo is, maar het lukt me uiteindelijk wel om in te loggen. Ik maak overigens gebruik van Safari op iPad/iphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisweb schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:44:
Misschien dat @Barre73 ook nog even zijn licht erop kan laten schijnen.

Situatie is als volgt: we hebben al een paar jaar KPN glasvezel. Het netwerk is aangelegd door KPN Netwerk. We halen een maximale snelheid van 1 Gbps.

Maar KPN wordt erg duur en waardeert trouwe klanten niet. We betalen nu 81,50 per maand voor 1 Gbps en 3 televisies. Bij Odido kan ik dat abonnement afsluiten voor 65 EUR en met de eerste zes maanden een mooie korting. Dat gaat dus op een jaar honderden euro’s schelen.

Bij de Odido winkel werd me al verteld dat Odido hier op KPN WBA zit en dat ze geen eigen apparatuur in de PoP hebben staan. Odido verkoopt dus gewoon het KPN-abonnement.

Loont het om over te stappen? Ik heb mijn eigen router en Wifi-apparatuur. De ZyXEL is dan alleen even in gebruik om aan te melden en ik zou daarna de EdgeRouter ertussen zetten.

Hoe zit het verder met traag internet in de avond? Ligt dat bij de backbone van Odido of zal ik daar met KPN WBA geen last van hebben? Ik heb ook Odido Mobiel, dus dat maakt het geheel wel erg aantrekkelijk. Maar zit natuurlijk niet op verbindingsproblemen te wachten. KPN is hier al jaren erg stabiel, op wat IPTV storingen na. :)
Of het loont kunnen wij niet bepalen. Als jij ziet dat je 65 euro betaalt dan loont dat wel lijkt me :-)

Als het inderdaad via KPN WBA gaat zal je geen last krijgen van traag internet e.d. Je zit op de KPN backbone en pas veel hogerop in het netwerk vindt een ontkoppeling plaats naar Odido zelf.

Overigens is het niet zo dat Odido gewoon het KPN abonnement verkoopt. Dat is wel zo met bijvoorbeeld Budget (dat is een kopie van KPN), maar Odido neemt een ander soort WBA product af. Waarbij ze wel zelf zorgen voor TV streams etc, maar ook voor een eigen afwikkeling van het internetsignaal verderop in het netwerk, zoals ik al aangaf.

Ik wil nog wel even voor je dubbelchecken of er echt geen Odido apparatuur in die PoP zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
zijn de wifi snelheden hetzelfde op T54 vs T-56? of zit het verschil alleen in de 2,5gbit lan-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dat heb ik in eerste instantie geprobeerd, daarna heb ik pas http geprobeerd. Maar je kan dus wel inloggen met http en na een poosje volgt de redirect pas.

Na zon 20 minuten aanklooien ben ik even wat anders gaan doen, toen ik terug kwam was de pagina ineens geladen met https. Gek gedoe. Meteen alles even aangepast en nu hoef ik er gelukkig niet meer bij😅

Geduld leek in deze dus de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-08 14:54
Farabi schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:24:
zijn de wifi snelheden hetzelfde op T54 vs T-56? of zit het verschil alleen in de 2,5gbit lan-poort?
Ja, dat is het voornaamste verschil. De T-54 en T-56 hebben beiden WiFi AX6000, dat bestaat uit het volgende:
2.4 GHz 4x4 1200 Mbit
5 GHz 4x4 4800 Mbit

De T-54 heeft (nog) een SFP connector, maar die wordt nergens voor gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
Tribunus schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:28:
[...]

Dat heb ik in eerste instantie geprobeerd, daarna heb ik pas http geprobeerd. Maar je kan dus wel inloggen met http en na een poosje volgt de redirect pas.

Na zon 20 minuten aanklooien ben ik even wat anders gaan doen, toen ik terug kwam was de pagina ineens geladen met https. Gek gedoe. Meteen alles even aangepast en nu hoef ik er gelukkig niet meer bij😅

Geduld leek in deze dus de oplossing.
Heeft een eerder modem/router hiervoor toevallig hetzelfde IP gehad? Kan zijn dat in de geschiedenis van de browser dat IP van een eerder apparaat staat, en omdat dit een ander apparaat is dat de beveiliging in de browser dacht dat er iets (onterecht) gespoofed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
Sanchaz12 schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:34:
[...]

Heeft een eerder modem/router hiervoor toevallig hetzelfde IP gehad? Kan zijn dat in de geschiedenis van de browser dat IP van een eerder apparaat staat, en omdat dit een ander apparaat is dat de beveiliging in de browser dacht dat er iets (onterecht) gespoofed wordt.
Vandaar dat ik alle cookies etc heb verwijderd en ook de incognito modus heb geprobeerd. Allemaal hetzelfde probleem.

Maargoed, nu dus geen probleem meer als ik maar lang genoeg wacht 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Barre73 Klinkt goed, ik heb je een DM gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Vannacht, na 2 weken op Odido te zitten, was de verbinding opeens weg. Enige oplossing was de ONT van de stroom halen en er weer op zetten.

Goed begin. Na deze powercycle is de internetsnelheid nog verder gekelderd. Van 750/500 naar 600/400 met dezelfde tests.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VirtualEcho
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-09 13:40
Dag mede-tweakers,

Ik heb onlangs besloten over te stappen naar Odido voor internet. Ik heb dit weekend de spullen ontvangen en tot mijn verbazing zit er een Optical Network Terminal in van Huawei. Bij mij gingen meteen alarmbellen rinkelen i.v.m. reputatie van Chinese spionage, maar ik heb hier tegelijkertijd echt geen verstand van. Is deze zorg terecht?

Heb Odido ook gebeld, zij beloofden dat het bij hen in veilige handen is.

Bij voorbaat dank :) Als dit niet de juiste plaats is om deze vraag te stellen, hoor ik het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
@VirtualEcho Ik kan mij betere dingen bedenken om je druk over te maken eerlijk gezegd.
Aan de andere kant van je glasvezel, in de wijkkast, staat ook Huawei apparatuur waarschijnlijk.
Het enige wat het ding doet is licht omzetten naar elektrische signaaltjes en andersom, uit de brei van versleutelde(!) signalen van de andere GPON-aansluitingen in je wijk.

Daarnaast hangt het ding aan de WAN-zijde van je router, dat is een aansluiting die door de firewall in de router standaard al potdicht zit. Dus van buiten komt men niet in je netwerk. En voor afluisteren hoef je ook niet bang te zijn, een ONT heeft te weinig processing power om bijv. al je dataverkeer continu door te sluizen naar China o.i.d.

Als je er beter van slaapt kun je de ONT vervangen door een andere: T-Mobile glasvezel ONT/GPON vervangen met eigen apparaat

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 07-11-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
ThinkPad schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:46:
Het enige wat het ding doet is licht omzetten naar elektrische signaaltjes en andersom, uit de brei van versleutelde(!) signalen van de andere GPON-aansluitingen in je wijk.
Het is een actief apparaat en doet dus van alles om je verbinding mogelijk te maken. Het is dus in theorie mogelijk dat het, na een signaalpakket, bijvoorbeeld je verbinding uitzet. Ook andere mogelijkheden zijn denkbaar.
Ik vermoed niet dat dit erin zit, maar het is ook niet uit te sluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:57
mcmd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:22:
[...]

Het is een actief apparaat en doet dus van alles om je verbinding mogelijk te maken. Het is dus in theorie mogelijk dat het, na een signaalpakket, bijvoorbeeld je verbinding uitzet. Ook andere mogelijkheden zijn denkbaar.
Ik vermoed niet dat dit erin zit, maar het is ook niet uit te sluiten!
De ONT praat met de OLT aan de provider kant. Alles wat je beschrijft kan een provider ook aan de OLT kant implementeren. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
veel tekst

Wat te doen?
Ik wil in ieder geval iets aanschaffen waarop ik mijn (draadloos) netwerk kan doen zodat ik bij overstappen naar een andere aanbieder alleen maar die stekker over hoef te zetten. Wellicht nu meteen maar doen. Wat is aan te raden dan?

[ Voor 66% gewijzigd door hemiparo op 07-11-2023 10:20 . Reden: Opmerking van rens-br dat ik beter een eigen topic kan openen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:41:
Wat te doen?
Ik wil in ieder geval iets aanschaffen waarop ik mijn (draadloos) netwerk kan doen zodat ik bij overstappen naar een andere aanbieder alleen maar die stekker over hoef te zetten. Wellicht nu meteen maar doen. Wat is aan te raden dan?
Dan zal je eigen access points moeten gaan gebruiken. Die kan je dan lekker laten zitten bij een wisseling.
Als je ook werkt met vaste IP's is een eigen router ook aan te raden.

Wat meer gedetailleerd aankoopadvies hoort overigens thuis in een los topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@hemiparo Als je een nieuwe router hebt dan kun je beter alles van de stroom afhalen. Dan maken de devices verbinding met de nieuwe router ipv dat ze nog op een oude sessie blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

En weer lag mijn internet er voor 10 minuten uit. Odido gebeld en geen idee wat er gebeurt is natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:19:
@hemiparo Als je een nieuwe router hebt dan kun je beter alles van de stroom afhalen. Dan maken de devices verbinding met de nieuwe router ipv dat ze nog op een oude sessie blijven hangen.
Dank je wel, probeer ik dat sowieso binnenkort even. Maar toch maar op zoek naar een access point. Zal nog wel vaker overstappen en dan steeds alles aanpassen en opnieuw instellen geeft frustratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
TrailBlazer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:23:
En weer lag mijn internet er voor 10 minuten uit. Odido gebeld en geen idee wat er gebeurt is natuurlijk
Als het overdag is, kan het komen door patchen in de POP dmv een verkeerd gebruikte werkinstructie. Heb je GPON, XGSPON of AON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

stormfly schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:47:
[...]

Als het overdag is, kan het komen door patchen in de POP dmv een verkeerd gebruikte werkinstructie. Heb je GPON, XGSPON of AON?
Volgens mij gpon hoe kan ik dat controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
TrailBlazer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:55:
[...]

Volgens mij gpon hoe kan ik dat controleren?
Het type van je ONT googlen? Als je op GPON zit en iemand in je wijk stapt over van provider. Dan prikt de overstapper zijn AON glas belichtings unit op het netwerk en daarmee verstoor je de GPON datastromen. Je kan dit voorkomen als de monteur eerst de patch in de POP omzet naar de AON switch en de klant/monteur daarna pas e.a. in huis aansluit.

Staat heel veel over geschreven op het Odido forum en hier, gaat om het "patchen van Gideon monteurs".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hemiparo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:28:
[...]

Dank je wel, probeer ik dat sowieso binnenkort even. Maar toch maar op zoek naar een access point. Zal nog wel vaker overstappen en dan steeds alles aanpassen en opnieuw instellen geeft frustratie...
Dat is ook met eigen apparatuur aan te raden (om alles even van de stroom te halen om opnieuw aan te melden). Je verandert toch e.e.a. binnen je netwerk en routering naar buiten toe. Zeker als het alleen accespoints zijn blijft je provider router DHCP doen en wil je dat ze die bij de nieuwe router aanvragen en de clients niet proberen de DHCP lease te verlengen bij een router die deze niet heeft uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lol, ik wordt net gebeld door Odido, die mij als overstapper van Tweak een aanbieding wil doen; 1000Mbit voor 50 euro per maand.
Ter info: ik heb van diezelfde partij per mail al een aanbieding ontvangen van 10 maanden 1000mbit met TV voor 30 euro per maand, en dan de laatste 2 maanden voor 55 euro.
Wat een puinhoop. Ik heb helaas nog ruim anderhalf jaar een mobiel internet abonnement maar deze ga ik ook zeker opzeggen nu.
Wat een zooi, wát een slechte commmunicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
Barre73 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
[...]

Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen. Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.

Wat Lent betreft: Wie is Fiber? Die naam zegt me niks. Lent heeft glasvezel van KPN Netwerk.
Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig. Ik was namelijk gaan zoeken of ik kon vinden wie hier de eigenaar is van het glasvezel maar als ik bij Fiber kijk bieden die niet aan op mijn adres. Tegelijkertijd heb ik dus een hele degelijke performance en stabiliteit (ook op primetime) terwijl ik dus (als ik het goed begrijp) de ODF variant heb. Zit ook maar op een 100 mbps abbootje. Kan het te maken hebben met de aansluiting in je wijk of het aantal gebruikers in je wijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Barre73 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:09:
[...]

Bijzonder. Ik lees hier niet anders dan dat Odido lijnen die via KPN WBA gaan (dus de dure variant) wel betrouwbaar zijn en nooit uitvallen.
Ik zit helaas in het duurste p2mp WBA gebied van KPN, heeft als voordeel dat hier niet gepatched wordt als een woning eenmaal is aangesloten. Alles wordt digitaal uitgerold naar de ONT in de meterkast, die ook nog eens permanent gekoppeld is aan je woning. Bij een verhuizing of opzegging blijft deze in de woning, begreep ik.
Terwijl de lijnen die via eigen apparatuur gaan (wat Odido ODF noemt) altijd de problemen laten zien die hier omschreven worden. Wie dan de eigenaar is van de glasvezel zelf doet niet ter zake. Die hebben niks te maken met de performance.
Tja het zal net zoals bij Gideon en DHL zo zijn dat ze per ticket/pakket betaald krijgen. Je kan beter zorgen dat ze een bonus krijgen bij een 5 sterren beoordeling van de klant als ze iets end to end oplossen en de verbinding groen in de portal staat.

Nu voelt het voor mij, als meelezer: we zijn langs geweest ik heb het naar een andere afdeling geschoven, klant nog steeds down, maar mijn tickets zijn gunstig afgesloten voor mijn performance statistieken.

Of ben ik nu aan het doom-denken 8) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:14
Phusebox schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:34:
Vannacht, na 2 weken op Odido te zitten, was de verbinding opeens weg. Enige oplossing was de ONT van de stroom halen en er weer op zetten.

Goed begin. Na deze powercycle is de internetsnelheid nog verder gekelderd. Van 750/500 naar 600/400 met dezelfde tests.
Odido via KPN of ODF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
ODD, helaas.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
stormfly schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ik zit helaas in het duurste p2mp WBA gebied van KPN, heeft als voordeel dat hier niet gepatched wordt als een woning eenmaal is aangesloten. Alles wordt digitaal uitgerold naar de ONT in de meterkast, die ook nog eens permanent gekoppeld is aan je woning. Bij een verhuizing of opzegging blijft deze in de woning, begreep ik.

[...]
Dat is hier dus ook. Zat ook een NT ding naast maar die gebruiken ze niet en nu hebben ze die andere ernaast gebruikt. Is inderdaad vast aan het huis dus bij verhuizen moet je die laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:19
Ook wij gaan binnenkort over van Tweak naar Odido en ik vroeg me af of de combinatie van Zyxel en Apple devices een beetje goed samenwerkt of dat ik beter voor mijn oude vertrouwde Fritzbox (5490) kan kiezen. Wifi 6 meerwaarde is er voor mij op dit moment in elk geval nog niet, de zaken die er toe doen zijn allemaal bekabeld aangesloten.

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estel
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 22:03
Flinke storing op dit moment in Heemskerk/Beverwijk. Rond 2 uur vannacht viel het internet weg (zag ik in de log) en sindsdien ligt het nog plat. Omdat het best een groot gebied is, verwacht ik dat ergens de bliksem is ingeslagen. Weet iemand meer? Verder altijd heel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
tipex schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:08:
Ook wij gaan binnenkort over van Tweak naar Odido en ik vroeg me af of de combinatie van Zyxel en Apple devices een beetje goed samenwerkt of dat ik beter voor mijn oude vertrouwde Fritzbox (5490) kan kiezen. Wifi 6 meerwaarde is er voor mij op dit moment in elk geval nog niet, de zaken die er toe doen zijn allemaal bekabeld aangesloten.
De combinatie Zyxel (incl. mesh) en Apple werkt in ons huishouden prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 15:36
Ik ga naar Odido overstappen en ik was positief verrast dat in mijn pakket een Nokia XS-010X-Q en een Zyxel T56 zit. Scheelt weer een glas-naar-utp converter aan te schaffen (T56 gaat er 5 minuten aan en dan over naar mijn eigen OPNsense).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17
Estel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:26:
Flinke storing op dit moment in Heemskerk/Beverwijk. Rond 2 uur vannacht viel het internet weg (zag ik in de log) en sindsdien ligt het nog plat. Omdat het best een groot gebied is, verwacht ik dat ergens de bliksem is ingeslagen. Weet iemand meer? Verder altijd heel stabiel.
Inmiddels opgelost. Bij mij werkt alles weer sinds 14:30
Het probleem zat in ieder geval in de pop, zie discussie https://community.odido.n...roblemen-beverwijk-358044

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

UTMachine schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:01:
Ik ga naar Odido overstappen en ik was positief verrast dat in mijn pakket een Nokia XS-010X-Q en een Zyxel T56 zit. Scheelt weer een glas-naar-utp converter aan te schaffen (T56 gaat er 5 minuten aan en dan over naar mijn eigen OPNsense).
Dit pakket heb ik vandaag ook gekregen, maar ik vraag mij af, is die Nokia XS-010X-Q niet voor GPON/XGS-PON? Want ik heb nu (volgens mij) nog AON via PLINQ dat vergt toch een infrastructuur wijziging aan de kant van de infra-beheerder (POP) of ben ik gek?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UTMachine
True schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:22:
[...]

Dit pakket heb ik vandaag ook gekregen, maar ik vraag mij af, is die Nokia XS-010X-Q niet voor GPON/XGS-PON? Want ik heb nu (volgens mij) nog AON via PLINQ dat vergt toch een infrastructuur wijziging aan de kant van de infra-beheerder (POP) of ben ik gek?
Ik krijg XGS-PON, dus de Nokia klopt voor mij. Maar in jouw geval kunnen ze het omzetten van AON naar XGS-PON, want dat is de "toekomst" (en een kleine omzetting in de POP).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

UTMachine schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 17:45:
[...]

Ik krijg XGS-PON, dus de Nokia klopt voor mij. Maar in jouw geval kunnen ze het omzetten van AON naar XGS-PON, want dat is de "toekomst" (en een kleine omzetting in de POP).
Ik had iets verder moeten zoeken voordat ik zou posten. Dit staat ook wel in dit topic 8)7 .

Heb maar even gebeld en de monteur gepland voor januari, geen zin in gezeik voor die tijd.

Ook leuk dat in de 'Bestelvoorwaarden Online Shop en Telefonische Verkoop.pdf' staat:
De particuliere afnemer van een abonnement dient aan de koerier te tonen:
• een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart);
• de koerier vraagt je ter verificatie € 0,01 te pinnen (dit bedrag maakt Odido over aan
een goed doel).
En DHL schuift de installatiedoos zo bij mij naar binnen en is weer weg én op de T&T zie ik dat DHL voor mij getekend heeft. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:30
Vandaag overgegaan van KPN 200mbit naar Odido 400Mbit (locatie Nijmegen Noord). Naar aanleiding van dit topic was ik toch een beetje huiverig of het allemaal goed zou gaan. Uiteindelijk is het prima verlopen.

15:30 viel het KPN signaal weg. 15:35 stond de monteur van Guidion voor de deur. Die heeft de KPN ONT vervangen door de Huawei GPON converter. De rest had ik al voorbereid. Om 15.40 weer online.

Nadat de monteur weg was de Zyxel weer uitgezet en rechtstreeks de TP Link Omada router aangesloten. Ik haalde met de Zyxel er tussen 400Mbit up en down. Nu (wel twee uur later) 370Mbit down en 395Mbit up zonder de Zyxel er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Hoe zit het met de stabiliteit en latency van de verbinding in de avonduren (na 19:00)? Ik zie toch wel met regelmatig topics voorbij komen op de Odido community daarover. Ik was ook van plan de overstap van KPN naar Odido in gang te zetten, maar misschien is het beter om even te wachten totdat Odido dat opgelost heeft.

We hebben radiostreams lopen en dan is het niet handig als onze luisteraars steeds wegvallen.

Edit: ik wil eigen apparatuur gaan gebruiken. Als het probleem in de ZyXEL router zit, is dat makkelijk opgelost. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisweb op 07-11-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:56
Dennisweb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:24:
Hoe zit het met de stabiliteit en latency van de verbinding in de avonduren (na 19:00)? Ik zie toch wel met regelmatig topics voorbij komen op de Odido community daarover. Ik was ook van plan de overstap van KPN naar Odido in gang te zetten, maar misschien is het beter om even te wachten totdat Odido dat opgelost heeft.

We hebben radiostreams lopen en dan is het niet handig als onze luisteraars steeds wegvallen.

Edit: ik wil eigen apparatuur gaan gebruiken. Als het probleem in de ZyXEL router zit, is dat makkelijk opgelost. :+
Tot voor kort was het bij mij prima, maar de laatste tijd in de avonduren verhoogde latency en verlaagde speedtests. Misschien in januari weer terug naar Ziggo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du_q7AqZ4e3uyoX_kEFTnZHM52w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSfcg3V91lm99yETATlBYFae.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
wlmpie schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:26:
[...]

Tot voor kort was het bij mij prima, maar de laatste tijd in de avonduren verhoogde latency en verlaagde speedtests. Misschien in januari weer terug naar Ziggo.
[Afbeelding]
Daar word ik niet blij van. Beter even afwachten totdat ze dit probleem hebben opgelost. Heb je een eigen router erachter hangen of de ZyXEL? En in welke regio zit je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UTMachine schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:01:
Is dit op een Delta Fiber glasvezelaansluiting? Ik heb die Nokia nog nergens anders langs zien komen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 14:56
Dennisweb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:37:
[...]

Daar word ik niet blij van. Beter even afwachten totdat ze dit probleem hebben opgelost. Heb je een eigen router erachter hangen of de ZyXEL? En in welke regio zit je?
Woerden, open dutch fiber en de standaard Zyxel T54 en huawei ONT. Ik was één van de eerste klanten, maar het lijkt erop dat er nu meer mensen zijn overgestapt en ik last krijg van overboekte verbindingen.
Odido blijft een budget provider.

[ Voor 4% gewijzigd door wlmpie op 07-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Dit is bij de oranje concurrent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZY6ETan69ua1_jVfAuvP2vQ61E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhTr5w9DoRK1UYNmmiSLkCiD.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar hebben vandaag veel thuiswerkers in de middagpauze een filmpje gekeken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dennisweb schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:24:
Hoe zit het met de stabiliteit en latency van de verbinding in de avonduren (na 19:00)? Ik zie toch wel met regelmatig topics voorbij komen op de Odido community daarover.
Ik ben heel te vrede over mijn verbinding bij Odido (ODF), ik gebruik mijn eigen router (Orbi 960)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6pWp8Vv34olhINjnSMcGtUG55E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RTJqLO7H445boUIwL0A5KrgF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door DON PAPA op 08-11-2023 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
DON PAPA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:58:
[...]

Ik ben uiterst te vrede over mijn verbinding bij Odido (ODF), ik gebruik mijn eigen router (Orbi 960)
[Afbeelding]
Dat lijkt er meer op. In welke regio zit je ongeveer? Ik heb overigens geen ODF, maar KPN NetwerkNL. Ik gebruik bij KPN nu een EdgeRouter 4.

Ik hoop eigenlijk dat die snelheden variaties en jitter een ZyXEL-probleem is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:00:
[...]
Dat lijkt er meer op. In welke regio zit je ongeveer?
Heerhugowaard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Goed om te weten. Ik zit in Midden-Groningen (de gemeente). Ik zie wel dat de klachten vooral uit het midden van het land lijken te komen. Een ander ding is dat het vaak klanten zijn die een ZyXEL hebben. Ik ga me er de komende weken even in verdiepen. Mijn eerste gedachte was netwerkcongestie in de peering, maar je zou zeggen dat dan iedereen er last van moet hebben.

Nu lees ik wel dat die ZyXEL routers ook meerdere problemen hebben waar Odido mee bezig is. Dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Maar ik werk volledig op internet als zzp’er. We kunnen ons slecht internet niet veroorloven. Vandaar mijn lichte twijfel. Over een paar weken maar even kijken of er dan minder meldingen van zijn of dat Odido de vinger op de plek heeft weten te leggen.

Problemen met een router los je gemakkelijk op. Investeren in meer capaciteit op je peers zal veel minder snel gebeuren. Dat kost gewoon heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Barre73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:40:
[...]

Is dit op een Delta Fiber glasvezelaansluiting? Ik heb die Nokia nog nergens anders langs zien komen namelijk.
Hier inderdaad DFN (voorheen Cogas netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
Barre73 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:40:
[...]

Klopt, dit is via Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatKanVeiliger
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09-2024
Hier toch maar afgezien van een overstap naar Odido. Hun forum staat helaas nog steeds vol met berichten over packet loss e.d., met name tijdens de spitsuren. Besef me ook dat ervaringen wisselend zijn en je vaak enkel de klachten ziet.

Met frequent thuis werken, ook in de avond, weegt het prijsverschil voor mij niet op tegen het risico. Mijn verbinding bij Freedom is altijd stabiel geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Die plaat rechtsboven is echt spot on Odido's grootste probleem. Gedurende de piek uren zie je langdurig dat het netwerk puft en kraakt.

Ze zijn van een prijsvechter, en dan doel ik op hardware investeringen, doorgegroeid naar een partij die niet meer op de bodem van de markt aanbiedt, maar wel laag. Er zullen meer investeringen moeten vloeien naar het netwerk wil dit een langdurig adem hebben voor de toch wel kritisch Nederlandse gebruiker. Als ik al de verhalen hier hoor en zie dan denk ik dat het netwerk nog voor een groot deel op verouderde hardware draait en feitelijk de load niet aan kan in de piekuren.

Wat ik niet kan peilen is of het op POP niveau in de wijk mis gaat, of op de aggregatie laag waar meerdere POP's samenkomen.

KPN de pieken die je rechtsonder ziet zijn testen, ik heb een paar weken 50-100Mbit gehad. Dan trek je echter je smokeping grafieken aan gort met een download, ben dus maar weer geupgrade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cvy2qYaEb44zj_rCIGtZrE2oljs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4n2BTfD9Up9LMOYCTZDV0MrE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_D4TNo4awmMZUl0-FI_4UhPcBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BdDfvM8vXgBmoQWNPNGR1h8P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:09:
[...]

Goed om te weten. Ik zit in Midden-Groningen (de gemeente). Ik zie wel dat de klachten vooral uit het midden van het land lijken te komen. Een ander ding is dat het vaak klanten zijn die een ZyXEL hebben. Ik ga me er de komende weken even in verdiepen. Mijn eerste gedachte was netwerkcongestie in de peering, maar je zou zeggen dat dan iedereen er last van moet hebben.
Nee het zit zeker lager, want als iedereen er last van zou hebben hadden ze het mogelijk eerder opgelost.

Soms zijn het aangrenzende wijken, maar je weet niet hoe de fibers en naar welke POP ze lopen. Kan best zo zijn dat twee wijken in amersfoort toevallig op 1 POP uitkomen. Mijn gevoel zegt dat de backhaul gewoonweg te klein is, te weinig porten gebundeld om de juiste "overboeking" te garanderen. Te veel users op de front porten en slechts twee porten naar de core...of het ontstaat een laag hoger waar de City POP's samen komen op de aggregatie laag.
Nu lees ik wel dat die ZyXEL routers ook meerdere problemen hebben waar Odido mee bezig is. Dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Maar ik werk volledig op internet als zzp’er. We kunnen ons slecht internet niet veroorloven. Vandaar mijn lichte twijfel. Over een paar weken maar even kijken of er dan minder meldingen van zijn of dat Odido de vinger op de plek heeft weten te leggen.

Problemen met een router los je gemakkelijk op. Investeren in meer capaciteit op je peers zal veel minder snel gebeuren. Dat kost gewoon heel veel geld.
Die congestie ligt niet aan de ZyXEL, dat is onmogelijk.En ze leveren via UTP, je kan er zo een eigen modem op aansluiten.

Dit congestie probleem speelt al jaren, vroeger zo nu en dan. En nu mensen massaal voor de lage prijs / hoge korting van Odido kiezen puilt GoT en het Odido forum uit van de klachten. Als je als Odido oproept om klanten te laten melden of ze congestie zien....dan heb je intern dat process gewoonweg niet ingeregeld. En dat kost FTE's etc, en hardware investeringen, en dan is de grote vraag -> is dat budget voor die doeleinden inmiddels wel beschikbaar of zijn de aandeelhouders of bestuurders belangrijker.

Ik ben echt van mening dat Odido gegroeid is naar een volwaardig merk en marktspeler, alleen lijkt het dat ze het qua vast IP netwerk niet bij kunnen benen. Qua mobiel netwerk lopen ze nog steeds voorop, daar lijkt wel een afdeling capacity management te bestaan.

Als je ZZP bent dan zou ik zeker voor KPN kiezen, je zet hem toch op de zaak. En niet gaan lopen klooien, en kostbare klant tijd, voor jouw klanten. Gaan verspillen aan de klantenservice van Odido.

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 08-11-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
DON PAPA schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:58:
[...]

Ik ben heel te vrede over mijn verbinding bij Odido (ODF), ik gebruik mijn eigen router (Orbi 960)
[Afbeelding]
Zolang je op een goede POP zit, dan zijn dit wel de mooie plaatjes. Dan heb je voor een hele lage prijs puik internet. Dat is heel fijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jadjong schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:49:
[...]

Dit is bij de oranje concurrent.
[Afbeelding]

Blijkbaar hebben vandaag veel thuiswerkers in de middagpauze een filmpje gekeken. :P
Loopt je backup rond 03:00? Merk je dit elke dag dat het netwerk mee "deint" op de uren van de klok als mensen wakker zijn?

@ANdrode monitort zijn modem ook, die zag ook de latency verhogen toch overdag? Wat overigens heel normaal is bij een HFC coax netwerk, er kan maar 1 modem van de 500 tegelijk zenden in D3.0. Dat bereik je alleen maar door als CMTS te zeggen: jullie nu even stil (latency opbouw). Volgens mij kunnen er in D3.1 wel meer modems tegelijk zenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:39
@Dennisweb Hier in Drenthe geen centje pijn. Upload wil in de nacht wel eens wat dalen naar 400-500Mbit, maar vind ik niet zo boeiend. Download en latency zijn bij mij altijd goed eigenlijk.

Dit is een fiber van KPN. Ik heb een PCtje met OPNsense als router in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd8r2dNVwQlJfrEFnH6mYO4K2Fw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mNvyK9RbNgprKDLWvNEBbUnP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7jtb4oBC0NmrA6Owe-KtHS1eCk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0iyhdEmzia6AeJSGIqj8uGN8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRO2-ddwG8sKNZxyPepJZTg91s4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WCWB0rpJ3zWn1FmLsVHicqZm.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5lpyqrT0rfOcPg4Vb_d1mIO0EE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WX1MIWuiZXkVXNbm7lzvMeNX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE-6czrLuKN7hx3UTi15lj6tQK8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YAbCS6oCUnDEYL2gn0Obxpxk.png?f=fotoalbum_tile

De grafiekjes rechtsonder in SmokePing blijven wel pijnlijk om te zien: je ziet duidelijk hoeveel lager m'n ping was toen ik nog bij BudgetThuis (AON, via KPN WBA) zat :X

offtopic:
Om vragen over de gebruikte tooling te voorkomen:
Speedtest: Docker container 'ghcr.io/alexjustesen/speedtest-tracker:latest'
SmokePing: Docker container 'linuxserver/smokeping:latest'

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:47:
[...]

Loopt je backup rond 03:00? Merk je dit elke dag dat het netwerk mee "deint" op de uren van de klok als mensen wakker zijn?
Backup inderdaad om drie uur, maar dat gaf vannacht en de andere dagen deze week geen problemen.

Die golvende bewegingen zijn wel consistent. Elke werkdag begint de golf rond 17.00 en eindigt om 22.00. Ping gaat dan van ~10ms naar ~12ms en de gemiddelde afwijking stijgt van ~3ms naar ~8ms met pieken van 15ms.
Als ik het eigen dataverbruik er onder leg zie ik weinig correlatie tussen latency en gebruikte bandbreedte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

DatKanVeiliger schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:33:
Hier toch maar afgezien van een overstap naar Odido. Hun forum staat helaas nog steeds vol met berichten over packet loss e.d., met name tijdens de spitsuren. Besef me ook dat ervaringen wisselend zijn en je vaak enkel de klachten ziet.

Met frequent thuis werken, ook in de avond, weegt het prijsverschil voor mij niet op tegen het risico. Mijn verbinding bij Freedom is altijd stabiel geweest.
Voor mij hetzelfde, ik had de overstap naar Odido ingezet, spullen ontvangen. etc.
Toch maar besloten om er vanaf te zien. De laatste jaren werkt m'n KPN verbinding stabiel.
Zeker met thuiswerken is dit wel fijn. Helaas wel wat duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

stormfly schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:34:
[...]

Die plaat rechtsboven is echt spot on Odido's grootste probleem. Gedurende de piek uren zie je langdurig dat het netwerk puft en kraakt.

Ze zijn van een prijsvechter, en dan doel ik op hardware investeringen, doorgegroeid naar een partij die niet meer op de bodem van de markt aanbiedt, maar wel laag. Er zullen meer investeringen moeten vloeien naar het netwerk wil dit een langdurig adem hebben voor de toch wel kritisch Nederlandse gebruiker. Als ik al de verhalen hier hoor en zie dan denk ik dat het netwerk nog voor een groot deel op verouderde hardware draait en feitelijk de load niet aan kan in de piekuren.

Wat ik niet kan peilen is of het op POP niveau in de wijk mis gaat, of op de aggregatie laag waar meerdere POP's samenkomen.

KPN de pieken die je rechtsonder ziet zijn testen, ik heb een paar weken 50-100Mbit gehad. Dan trek je echter je smokeping grafieken aan gort met een download, ben dus maar weer geupgrade.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
offtopic:
Ik heb in mijn smokeping altijd de eerst pingbare router toegevoegd van mijn provider, kun je al mooi zien of het in het deel van de ISP zit. Dit is PLINQ (AON) bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOQzud4eXEnUALC-7xS94Rl8XY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/efM6sBRTcZNmJaxjhL7hpkhW.png?f=user_large

Ben wel benieuwd of er nog anderen zijn die op die manier latency en packet loss controleren met hun ISP.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Heb nu sinds 16 oktober Odido en kan niet anders zeggen dat 't heel stabiel is voor zover ik merk. Ik maak geen grafiekjes of hou metingen bij. Maar ik werk zeker 3 dagen per week overdag thuis via wifi op de Zyxel en de Forticlient VPN disconnect nooit uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Hoe weet je dat je op een stabiel stuk Odido infrastructuur komt te zitten?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
tiguan schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:43:
Heb nu sinds 16 oktober Odido en kan niet anders zeggen dat 't heel stabiel is voor zover ik merk. Ik maak geen grafiekjes of hou metingen bij. Maar ik werk zeker 3 dagen per week overdag thuis via wifi op de Zyxel en de Forticlient VPN disconnect nooit uit zichzelf.
Hier idem. Door berichten dacht ik van ‘zal ik eens een Speedtest doen tijdens piekuur?’ (wat dus kennelijk tussen 1900 en 2000 is). Maar dan denk ik van ‘en dan, wat doe ik er verder mee?’ Of het nu eventjes 300 is (ipv 400) zal in ons huishouden niet veel uitmaken. Ik verneem thuis geen klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:26

WheeleE

Dinges

Ook hier in 070 goede ervaringen sinds ik ben aangesloten, september 2022. Nul storingen gehad en speedtests geven structureel 98+ down/up aan (conform mijn 100/100 abonnement).
De verbinding is prima stabiel gedurende piekuren en thuiswerken/videoconference overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

meesje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:09:
[...]

Hier idem. Door berichten dacht ik van ‘zal ik eens een Speedtest doen tijdens piekuur?’ (wat dus kennelijk tussen 1900 en 2000 is). Maar dan denk ik van ‘en dan, wat doe ik er verder mee?’ Of het nu eventjes 300 is (ipv 400) zal in ons huishouden niet veel uitmaken. Ik verneem thuis geen klachten.
Packet loss en een hogere latency ga je ook veel meer merken dan een download/upload-snelheid die tijdelijk maar 100/100 is i.p.v. het contract wat je afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
True schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:36:
[...]

Packet loss en een hogere latency ga je ook veel meer merken dan een download/upload-snelheid die tijdelijk maar 100/100 is i.p.v. het contract wat je afneemt.
Dit is inderdaad ook een beetje mijn vrees. Het is natuurlijk hartstikke vervelend als de verbinding er steeds uitklapt door een hoge latency. Ik werk onder meer met Horizon en als je dan door een hoge latency steeds een instabiele verbinding hebt, lopen beeld en geluid niet meer synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenstaman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 13:26
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Sommige mensen zijn
Lovend over Odido, andere mensen rennen zo ongeveer gillend weg. Ik zit nu ook bij tweak, simpelweg omdat mijn broertje me hierop attendeerde, en ik het wel leuk vond dat het een Almeers bedrijf was. nu moet ik dus ook aan de andere provider, maar van deze fora lezen wordt ik als leek nu niet wijzer meer 😂 ik ben een simpele gebruiker, zonder wilde eisen. Het enige wat ik belangrijk vindt is dat internet stabiel is, dat Netflix e.d. Gewoon goed werkt, en dat de ps5 snel software binnen hengelt.

Door de wilde verhalen hier durf ik echter bijna niet meer naar Odido over te stappen, maar ik weet ook niet waar dan wel heen 😂 is dit nu voor de doorsnee gebruiker een prima provider of moet ik verder kijken. Woon in Almere en zit nu nog op tweaks eigen netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jeroenstaman schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:39:
Ik moet zeggen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Sommige mensen zijn
Lovend over Odido, andere mensen rennen zo ongeveer gillend weg. Ik zit nu ook bij tweak, simpelweg omdat mijn broertje me hierop attendeerde, en ik het wel leuk vond dat het een Almeers bedrijf was. nu moet ik dus ook aan de andere provider, maar van deze fora lezen wordt ik als leek nu niet wijzer meer 😂 ik ben een simpele gebruiker, zonder wilde eisen. Het enige wat ik belangrijk vindt is dat internet stabiel is, dat Netflix e.d. Gewoon goed werkt, en dat de ps5 snel software binnen hengelt.

Door de wilde verhalen hier durf ik echter bijna niet meer naar Odido over te stappen, maar ik weet ook niet waar dan wel heen 😂 is dit nu voor de doorsnee gebruiker een prima provider of moet ik verder kijken. Woon in Almere en zit nu nog op tweaks eigen netwerk
Sorry, maar mensen kunnen nog niet echt inhoudelijk lovend zijn over Odido, daarvoor zijn ze nog niet lang genoeg bezig om zich op deze manier (agressief) in de markt te kunnen positioneren.

Men kan wel terecht ontevreden zijn, maar aan de andere zijn ze wederom ook niet lang genoeg op de markt om goed te kunnen zeggen of ze verbeteren gebaseerd op problemen en feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:19
True schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:44:
[...]

Sorry, maar mensen kunnen nog niet echt inhoudelijk lovend zijn over Odido, daarvoor zijn ze nog niet lang genoeg bezig om zich op deze manier (agressief) in de markt te kunnen positioneren.
Ben ik niet met je eens. Men is al een tijdje actief eerst onder de naam van T-mobile en nu onder hun eigen naam.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-tele2-odido-nieuwe-naam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jeuvie schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:09:
[...]

Ben ik niet met je eens. Men is al een tijdje actief eerst onder de naam van T-mobile en nu onder hun eigen naam.

https://www.rtlnieuws.nl/...e-tele2-odido-nieuwe-naam
Onder T-Mobile waren ze echt niet zo agressief bezig om een grotere marktpositie in te nemen. Als de problemen (zoals ze benoemd worden op de laatste 4 pagina's) voornamelijk komen doordat ze momenteel veel klanten aantrekken, komt dat m.i. wél degelijk door hoe ze nu bezig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:39:
[...]

Dit is inderdaad ook een beetje mijn vrees. Het is natuurlijk hartstikke vervelend als de verbinding er steeds uitklapt door een hoge latency. Ik werk onder meer met Horizon en als je dan door een hoge latency steeds een instabiele verbinding hebt, lopen beeld en geluid niet meer synchroon.
Op zowel DSL als de afgelopen 2-4 jaar op glasvezel (GPON) geen problemen gehad met Odido, het was voor ons niet stabieler of minder stabiel dan KPN, ook niet gedurende de Corona thuiswerkellende waarin we beide hebben gehad. Hierbij is gewerkt via Citrix, RDS en verschillende VPN technieken alsook VOIP.

Het is net als (vroeger) met Ziggo/UPC zo dat het in de ene plaats/wijk stabieler is dan in de andere en dat is niet exclusief bij Odido, dat is met meer providers.

Wel kun je er zelf iets aan doen, vooral een andere DNS server instellen, want daar was nog wel eens ellende mee. Die op 9.9.9.9, 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pleuren lost dat op.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@nelizmastr Dat is goed om te weten. Ik houd zelf het Odido forum ook in de gaten en zie dat de medewerkers er ook druk mee bezig zijn. Ik heb geen haast met overstappen, maar de besparing is natuurlijk wel interessant. Ik heb ook een kennis die op KPN Netwerk NL zit met Odido 100/100 en totaal geen problemen heeft. Hij is IT’er en is dus extra kritisch. Hij adviseert me om wel over te stappen, mede omdat Odido mij zou moeten leveren wat ik met ze afspreek.

Ik zie ook dat Odido niet heel erg moeilijk doet over opzeggen als ze het echt niet op kunnen lossen. Dat is bij veel andere providers wel anders. Ik ga over een paar weken opnieuw de overstap overwegen. Want het lonkt wel, natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
True schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:22:
[...]

Onder T-Mobile waren ze echt niet zo agressief bezig om een grotere marktpositie in te nemen. Als de problemen (zoals ze benoemd worden op de laatste 4 pagina's) voornamelijk komen doordat ze momenteel veel klanten aantrekken, komt dat m.i. wél degelijk door hoe ze nu bezig zijn.
Men heeft een dealtje met ODF dat het eerste jaar de fiber exclusief voor T-mobile is en die ronden het afgelopen jaar veel projecten af. 3x raden wie de eigenaar van ODF is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
nelizmastr schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:27:
[...]
Het is net als (vroeger) met Ziggo/UPC zo dat het in de ene plaats/wijk stabieler is dan in de andere en dat is niet exclusief bij Odido, dat is met meer providers.
Ja, zoals bij mijn moeder waar KPN over glas kut met peren was in de piekuren met soms enkele Mbit/s, die zit nu twee weken op Odido zonder enige problemen en merkt geen congestie (en de router die ik daar neergezet heb meet bijna altijd 1000/1000Mbit/s, backup sync tussen haar en mijn huis gaat ook als een malle).

Dit soort dingetjes zijn wel vaker regio gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Plofkotje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:31:
[...]

Ja, zoals bij mijn moeder waar KPN over glas kut met peren was in de piekuren met soms enkele Mbit/s, die zit nu twee weken op Odido zonder enige problemen en merkt geen congestie (en de router die ik daar neergezet heb meet bijna altijd 1000/1000Mbit/s, backup sync tussen haar en mijn huis gaat ook als een malle).

Dit soort dingetjes zijn wel vaker regio gebonden.
Dat wist ik dan weer niet. Ik dacht dat het een landelijk ding was. Maar het valt me op dat er vooral veel mensen uit een aantal regio’s klagen: Beverwijk (niet zo gek, ze hadden daar gisteren een storing), Spijkenisse en Arnhem. Ik woon in Midden-Groningen. Helaas maak ik de beslissing niet alleen, maar moet ik ook de rest van de family overtuigen. Maar ik ben wel blij ook wat positieve verhalen te horen.

Een andere vraag: als we wel gaan overstappen, hoe zorg je er dan voor dat je geen dagen zonder internet zit? Ik las dat er een monteur van Guidion langs moet komen. Maar die plan je dan gewoon in voor de dag dat KPN van de lijn gaat, of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:43:
[...]

Een andere vraag: als we wel gaan overstappen, hoe zorg je er dan voor dat je geen dagen zonder internet zit? Ik las dat er een monteur van Guidion langs moet komen. Maar die plan je dan gewoon in voor de dag dat KPN van de lijn gaat, of zo?
De monteur patcht ook de glasvezel in de PoP/centrale van KPN NetwerkNL/ex-Reggefiber om, als je de overstapservice gebruikt komt die eerst langs om de mediaconverter van KPN af te koppelen, patcht dan de kabel om in de centrale en rijdt weer terug om de installatie af te ronden.

Mijn moeder was hooguit 20 minuten offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Plofkotje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:53:
[...]

De monteur patcht ook de glasvezel in de PoP/centrale van KPN NetwerkNL/ex-Reggefiber om, als je de overstapservice gebruikt komt die eerst langs om de mediaconverter van KPN af te koppelen, patcht dan de kabel om in de centrale en rijdt weer terug om de installatie af te ronden.

Mijn moeder was hooguit 20 minuten offline.
Oké, maar regelt Odido dat de monteur precies op de dag komt dat KPN van de lijn gaat, of moet je daar zelf rekening mee houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:43:
[...]
Ik heb gewoon voor zekerheid gekozen en heb de opzegging zelf gedaan bij mijn oude provider. Pas toen ik zeker wist dat alles goed werkte na 1,5 week, heb ik mijn oude provider opgezegd. Je zit dan wel even met dubbele kosten maar kan dan rustig eerst 14 dagen kijken/testen of glasvezel bevalt. Mocht het om de één of andere reden dan toch niet bevallen, dan kan je het binnen 14 dagen nog kostenloos opzeggen en terug stappen op de oude provider. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Dennisweb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:58:
[...]

Oké, maar regelt Odido dat de monteur precies op de dag komt dat KPN van de lijn gaat, of moet je daar zelf rekening mee houden?
KPN wordt pas overgezet op het moment dat die lijn (fysiek) omgezet wordt. Het maakt zowel Odido als KPN niet uit als je een dagje langer bij KPN zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
DON PAPA schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:59:
[...]

Ik heb gewoon voor zekerheid gekozen en heb de opzegging zelf gedaan bij mijn oude provider. Pas toen ik zeker wist dat alles goed werkte na 1,5 week, heb ik mijn oude provider opgezegd. Je zit dan wel even met dubbele kosten maar kan dan rustig eerst 14 dagen kijken/testen of glasvezel bevalt. Mocht het om de één of andere reden dan toch niet bevallen, dan kan je het binnen 14 dagen nog kostenloos opzeggen en terug stappen op de oude provider. 😉
Maar dat kan in mijn geval volgens mij niet, want ik heb alleen glasvezel en KPN zit dan nog op de lijn, toch? Of snap ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Dennisweb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:06:
[...]
Maar dat kan in mijn geval volgens mij niet, want ik heb alleen glasvezel en KPN zit dan nog op de lijn, toch? Of snap ik het verkeerd?
Ow geen idee hoe het dan werkt, dat zou je even bij KPN moeten informeren. Bij Odido kun je een iedergeval binnen 14 dagen na het opleveren van de lijn kostenloos opzeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dennisweb schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:06:
[...]
Zelf voor de zekerheid willen opzeggen werkt niet want Odido neemt je lijn over van de de vorige provider. Die checkt dan (hopelijk) nog met jou maar als jij bevestigt dat dat klopt dan gaan zij dat behandelen als een opzegging.
De tip van Don Papa werkt alleen als het gaat om verschillende mediums. DSL versus coax, of glasvezel versus coax, of glasvezel versus DSL.

Stel dat je binnen die 14 dagen alsnog van Odido afwil, dan kan dat wel. Maar er is niets geregeld met de oude/vorige provider op dat vlak. Dus als die ophef al is doorgelopen (en dat gebeurt eigenlijk al na de activatie van Odido) dan is dat niet meer terug te halen en kan je hooguit nog als nieuwe klant, bij een andere provider dan Odido, proberen met spoed aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:08:
[...]
3x raden wie de eigenaar van ODF is. :+
"een joint venture van investeringsfonds KKR en Digital Transformation Capital Partners"

Wikipedia: Open Dutch Fiber

Daar heeft Odido geen aandelen in... (wel veel voormalige Odido/T-Mobile medewerkers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xentor
  • Laatst online: 12-09 13:53
Hier zodra het kon overgestapt van Delta naar Odido, ivm klantvoordeel.

Levering zou vandaag plaats hebben gevonden, Delta is afgesloten maar nu zit er geen signaal/licht meer op de glasvezel lijn. Monteur is geweest en zag het direct, dit is doorgezet als een service verzoek.

Iemand enig idee hoe lang dit duurt voordat Cogas/Delta dit fixed in de patch kast? Het PON lampje brand namelijk niet op de Nokia media converter.

Echt handig is het niet met thuiswerken.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
True schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:22:
[...]

Als de activiteit en (dezelfde) vragen in dit topic enige indicatie zijn, dan ben ik het zeker met je eens dat er op dit moment ineens een boel mensen zijn die interesse tonen in Odido. Een stuk meer dan ten opzichte van T-Mobile. Ik heb ook het vermoeden dat daar de meeste problemen zitten: een overname/rebrand is altijd al een lastig traject en als dat dan in combinatie met heel veel meer aanvragen is, dan gaat het mis. Niet dat de mensen die er last van hebben wat aan hebben, maar ik denk zelf dat de problemen vanzelf oplossen (qua helpdesk/aansluiten/communicatie).

Ik als bestaande klant heb eigenlijk niks gemerkt van de overgang naar Odido. En ook voor het Odido werd waren de ervaringen van de verschillende mensen wisselend. GPON lijkt in ieder geval meer issues te hebben dan AON bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:56:
[...]

"een joint venture van investeringsfonds KKR en Digital Transformation Capital Partners"

Wikipedia: Open Dutch Fiber

Daar heeft Odido geen aandelen in... (wel veel voormalige Odido/T-Mobile medewerkers).
Digital Transformation Capital Partners was voorheen Deutsche Telekom. T-Mobile NL was ook van Deutsche Telekom.
Toen ODF startte waren dus beide partijen (deels) van DT op de 1 of andere wijze. Daar komt de innige samenwerking vandaan. Sindsdien is T-Mobile volledig verkocht een paar jaar later werd het Odido. Dus die link is nu formeel gezien doorgesneden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanchaz12
Xentor schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:11:
Iemand enig idee hoe lang dit duurt voordat Cogas/Delta dit fixed in de patch kast? Het PON lampje brand namelijk niet op de Nokia media converter.
Hier recentelijk een vergelijkbare situatie gehad, na de eerste monteur die constateerde dat er geen licht binnen kwam, zijn er precies een week later twee monteurs gekomen die de patch weer hersteld hebben in de centrale. Zal wel erg afhankelijk zijn van de bezetting van monteurs in de regio, maar zeker een week zou ik wel rekening mee houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xentor
  • Laatst online: 12-09 13:53
Sanchaz12 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:59:
[...]

Hier recentelijk een vergelijkbare situatie gehad, na de eerste monteur die constateerde dat er geen licht binnen kwam, zijn er precies een week later twee monteurs gekomen die de patch weer hersteld hebben in de centrale. Zal wel erg afhankelijk zijn van de bezetting van monteurs in de regio, maar zeker een week zou ik wel rekening mee houden.
Toch positief, keek zojuist even en het lampje brand :+ . Meteen de Dream Machine aangesloten op de Nokia ONT, VLAN 300 ingesteld en internet werkt :Y).

Verwacht dat voor de DFN monteur ook vandaag gepland stond om de kabel om te patchen dan. Wel fijn dat het allemaal op dezelfde dag is geregeld uiteindelijk.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-smile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik heb op 24 okt. jl. toch maar overstap van dsl naar glasvezel aangevraagd. Daarna begon ik met lezen van ervaringen en ik moet bekennen dat ik best huiverig werd bij het lezen van alle ellende die mensen meemaken. Echter is het traject van a tot z zeer soepel verlopen. Op 25 oktober kon ik een afspraak online inplannen voor installateur en vandaag was het zover. Installateur heeft in 20 min een stopcontact geplaatst en alle apparaten af- en aangesloten. Ik was geen seconde offline in tussentijd. Op mn oude telefoon speedtest met 563 Mbps download. Miet nog even kijken waarom geen 1000 maar dat is van latere zorg. Ik klaag niet. Overigens dsl ook jarenlang bij tmobile gehad en feitelijk nooit problemen ondervonden met 4 dagen thuiswerk en zeer veel streaming door huisgenoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 23:45
betwijfel of die telefoon wel 1000Mbps aan kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

E-smile schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:49:
Ik heb op 24 okt. jl. toch maar overstap van dsl naar glasvezel aangevraagd. Daarna begon ik met lezen van ervaringen en ik moet bekennen dat ik best huiverig werd bij het lezen van alle ellende die mensen meemaken. Echter is het traject van a tot z zeer soepel verlopen. Op 25 oktober kon ik een afspraak online inplannen voor installateur en vandaag was het zover. Installateur heeft in 20 min een stopcontact geplaatst en alle apparaten af- en aangesloten. Ik was geen seconde offline in tussentijd. Op mn oude telefoon speedtest met 563 Mbps download. Miet nog even kijken waarom geen 1000 maar dat is van latere zorg. Ik klaag niet. Overigens dsl ook jarenlang bij tmobile gehad en feitelijk nooit problemen ondervonden met 4 dagen thuiswerk en zeer veel streaming door huisgenoten.
Geen idee of er überhaupt telefoons zijn die 1Gbit dicht kunnen trekken? M'n laptop met wifi 6 die een "1200Mbit" verbinding heeft met mijn access point haalt ook maar rond de 850Mbit download (en 930 up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Laatst online: 13-09 11:18
Heeft iemand hier t-mobile op pfsense of openwrt aangesloten? Ik denk dat ik dat graag zou willen maar ga er vanuit dat je dan een sfp module ofzo moet hebben. Kan iemand mij de juiste richting in sturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
Limbeckx schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:12:
Heeft iemand hier t-mobile op pfsense of openwrt aangesloten? Ik denk dat ik dat graag zou willen maar ga er vanuit dat je dan een sfp module ofzo moet hebben. Kan iemand mij de juiste richting in sturen?
Als je je PfSense/OpenWRT router aan de media converter/ONT van Odido hangt en VLAN 300 instelt op je router krijg je over DHCP een IP adres en dan werkt het :)

Odido levert met een losse media converter of ONT waar een RJ-45 poort op zit waar ze dan hun eigen router aan hangen, maar je kan ook gewoon jouw router aansluiten en dan werkt dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Limbeckx schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:12:
Ik gebruik pfsense op een zelfbouw router met 2 NICs. Ik heb de media converter via utp aangesloten op de WAN NIC, en dan een switch op de LAN NIC. Je hebt icm de media converter geen spf module / NIC nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

En weer mijn verbinding er uit voor 10 minuten. Odido zegt dat het door werkzaamheden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een anderhalve week 1Gb/s glasvezel van Odido. Ik had alles al voorbereid en een kwartier nadat de monteur het XGSPON/GPON had gemonteerd en de kabel er in had had ik alles aan het werk.
Ik teste met de Ookla speedtest app voor windows en had 1030Mb/s download en 975Mb/s upload.Mijn interne netwerk inclusief de WAN poort op mijn router is 2,5Gb/s dus daar zit geen delay.
Toen ik echter een paar dagen later weer mete had ik nog maar 930Mb/s en weer een paar dagen later nog maar 870Mb/s. Ik heb toen het XGSPON/GPON kaste even uitgezet en weer aan en vervolgens had ik weer 1030Mb/s. Ik heb vervolgens die hele exercitie nog een keer gedaan met hetzelfde resultaat. Het lijkt er op dat er na enige dagen iets gebeurd met de snelheid die weer wordt rechtgezet als de XGSPON/GPON wordt gereset. Is er iemand die dezelfde ervaring heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Plofkotje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:16:
[...]

Als je je PfSense/OpenWRT router aan de media converter/ONT van Odido hangt en VLAN 300 instelt op je router krijg je over DHCP een IP adres en dan werkt het :)

Odido levert met een losse media converter of ONT waar een RJ-45 poort op zit waar ze dan hun eigen router aan hangen, maar je kan ook gewoon jouw router aansluiten en dan werkt dat ook.
Niet alle routers ondersteunen vlan. Ik zelf heb een Asus router en die ondersteunt dit onder Lan->IPTV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rspMTKPgQuLsiJkBd81y4LpycI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zntLf10tDpTypb0Vc1MCFyQL.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen