Dennisweb schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:09:
[...]
Goed om te weten. Ik zit in Midden-Groningen (de gemeente). Ik zie wel dat de klachten vooral uit het midden van het land lijken te komen. Een ander ding is dat het vaak klanten zijn die een ZyXEL hebben. Ik ga me er de komende weken even in verdiepen. Mijn eerste gedachte was netwerkcongestie in de peering, maar je zou zeggen dat dan iedereen er last van moet hebben.
Nee het zit zeker lager, want als iedereen er last van zou hebben hadden ze het mogelijk eerder opgelost.
Soms zijn het aangrenzende wijken, maar je weet niet hoe de fibers en naar welke POP ze lopen. Kan best zo zijn dat twee wijken in amersfoort toevallig op 1 POP uitkomen. Mijn gevoel zegt dat de backhaul gewoonweg te klein is, te weinig porten gebundeld om de juiste "overboeking" te garanderen. Te veel users op de front porten en slechts twee porten naar de core...of het ontstaat een laag hoger waar de City POP's samen komen op de aggregatie laag.
Nu lees ik wel dat die ZyXEL routers ook meerdere problemen hebben waar Odido mee bezig is. Dus dat zou ook een oorzaak kunnen zijn. Maar ik werk volledig op internet als zzp’er. We kunnen ons slecht internet niet veroorloven. Vandaar mijn lichte twijfel. Over een paar weken maar even kijken of er dan minder meldingen van zijn of dat Odido de vinger op de plek heeft weten te leggen.
Problemen met een router los je gemakkelijk op. Investeren in meer capaciteit op je peers zal veel minder snel gebeuren. Dat kost gewoon heel veel geld.
Die congestie ligt niet aan de ZyXEL, dat is onmogelijk.En ze leveren via UTP, je kan er zo een eigen modem op aansluiten.
Dit congestie probleem speelt al jaren, vroeger zo nu en dan. En nu mensen massaal voor de lage prijs / hoge korting van Odido kiezen puilt GoT en het Odido forum uit van de klachten. Als je als Odido oproept om klanten te laten melden of ze congestie zien....dan heb je intern dat process gewoonweg niet ingeregeld. En dat kost FTE's etc, en hardware investeringen, en dan is de grote vraag -> is dat budget voor die doeleinden inmiddels wel beschikbaar of zijn de aandeelhouders of bestuurders belangrijker.
Ik ben echt van mening dat Odido gegroeid is naar een volwaardig merk en marktspeler, alleen lijkt het dat ze het qua vast IP netwerk niet bij kunnen benen. Qua mobiel netwerk lopen ze nog steeds voorop, daar lijkt wel een afdeling capacity management te bestaan.
Als je ZZP bent dan zou ik zeker voor KPN kiezen, je zet hem toch op de zaak. En niet gaan lopen klooien, en kostbare klant tijd, voor jouw klanten. Gaan verspillen aan de klantenservice van Odido.
[
Voor 19% gewijzigd door
stormfly op 08-11-2023 08:44
]